't VOSJE
Party Partners
Nederland
Rommelmarkt
EiüvriDcn-niEuws
van der Lindm
Rommelmarkt in
'De Schakel'
Bazar in
Verzorgingshuis
''De Goede Ree"
te Nieuwe Tonge
Borstvoeding:
een voordeel
Het 10e Open Witvislcampioenscliap
Goeree-Overflaickee
Catering - Party-service
Evenementen Organisatie
Al sinds 1983 staan 't Vosje en Van der
Linde garant voor de perfecte organi
satie van feesten in alle stijlen en in
ieder thema. Zij organiseren feesten
bij jubilea, bedrijfsopeningen, eerste-
paal-vieringen, personeelsfeesten en
alle andere gedenkwaardige gebeurte
nissen. Nu hebben zij besloten om met
drie andere cateraars nauw te gaan
samenwerken onder de naam Party
Partners Nederland.
De uitslag van de eerste 20:
Uitslag korpsen:
In de afgelopen periode is de 'Huds
on' nog al eens in het nieuws geweest.
Het is inuners nog één van de weinige
sleepboten die nog bestaan van voor
de Tweede Wereldoorlog en nu in een
fase gekomen is om als museumstuk
tentoongesteld te worden ter nage
dachtenis aan de koopvaardij in de
Tweede Wereldoorlog.
Het was 1940
PAGINA 7
DONDERDAG 4 MEI 2000
't Vosje Catering en partyservice bestaat
sinds 1983 en verzorgt voor u buffetten, hap
jes en drankjes, dus alles op het gebied van
eten en drinken. Van der Linde Evenemen
ten en Organisatie zorgt voor het totale eve
nement: locaties, artiesten, licht, geluid en
andere materialen, ontwerp en planning en
alles wat er verder bij komt kijken.
Nu zijn ze een samenwerkingsverband aan
gegaan met drie anderen. Deze combinatie
komt voort uit een initiatief van Golden
Apple Catering en Organisatie uit Nijmegen.
De andere bedrijven zijn Reiger Catering uit
Utrecht en Partycentrum De Lantaem uit
Nieuwegein.
Werden er de laatste tijd al onderling klussen
uitgewisseld, nu gaat de BV officieel van
start en kunnen de bedrijven dus via de BV
worden ingeschakeld. De BV ontvangt dan
15 tot 20 procent provisie van het bedrijf dat
de klus mag klaren. Met dat geld worden
weer andere activiteiten georganiseerd,
't Vosje en Van der Linde heeft nu de
beschikking over 14 partyboten en ook over
partytenten die geheel aan wensen van de
klanten zijn aan te passen. Zij staan garant
voor de perfecte uitvoering van het geheel.
Na een inventarisatie van de wensen van de
klant wordt een draaiboek samengesteld,
waardoor de klant tijdens het evenement
niets meer hoeft te regelen of te doen.
Wilt u meer informatie over de mogelijkhe
den bij het catering- en organisatiebedrijf,
dan kunt u vrijblijvend bellen (0187-
642090) of faxen (0187-643213).
DIRKSLAND - Op zaterdag 13 mei is er
weer de inmiddels traditionele rommel
markt, georganiseerd door het Gemengd
Koor 'Excelsior'
Deze rommelmarkt zal niet alleen plaatsvin
den binnen in 'De Schakel', maar ook buiten
op het plein. Er zijn meubels, maar ook glas
en serviesgoed, enz. te koop. Ook de inwen-
dige mens wordt niet vergeten met poffer
tjes, oliebollen en kruudplaetjes.
Wie nog bruikbare spullen (meubels enz.) af
wil staan voor de rommelmarkt kan contact
opnemen via tel. 0187-487829 of 0187-
485024. De spullen worden dan bij u opge
haald. Aanvang van de rommelmarkt is 8:30
uur.
Op vrijdag 12 en zaterdag 13 mei is het weer
zover: een gezelUge bazar zal gehouden
worden in het Verzorgingshuis De Goede
Ree te Sommelsdijk.
Diverse zaken worden hier te koop aangebo
den voor alle bewoners en hun familieleden,
maar natuurlijk is ook iedereen die dit leest
van harte welkom. Voor het eerst zullen de
deuren van het Verzorgingshuis ook op vrij
dagavond voor u open staan, van 18.00 tot
20.00 uur!
Om deze bazar een speciaal tintje te geven,
zal het boerenleven centraal staan. Overal
komt u wel iets tegen van de boerderij: die
ren, oud gereedschap, een unieke tractor en
natuurlijk zullen boeren en boerinnen niet
ontbreken. Maar ook willen de verkopers
hun koopwaar graag kwijt, dus neem een
gevulde buidel mee!
Boter, kaas en eieren zijn onder andere te
koop, een gezeUige boerenplant, iDoerenzak-
doeken, klompen... het staat voor u klaar.
Maar natuurlijk ook mooi handwerk,
gemaakt door de bewoners van De Goede
Ree, het raden van een pop, een grote verlo
ting met mooie prijzen, een boekenmarkt,
enz. En vergeet u ook de rommelmarkt niet!
De grotere spullen staan traditiegetrouw op
de eerste verdieping, de kleinere vindt u op
de begane grond van het Verzorgingshuis.
U bent welkom op vrijdagavond en zaterdag,
we zien u graag komen!
D.V. zaterdag 13 mei zal er van 9.30 tot
13.30 uur een rommelmarkt gehouden wor
den op het schoolplein van de Oranje Nas-
sauschool, Korteweegje 7 in Nieuwe Tonge.
Er is van alles te koop, zoals bloemen,
groente, fruit, gebak, koek, moederdagpre
sentjes, wafels, kruudplaetjes, vis, verse
haring, oliebollen, kaarten, ijs en ijstaarten.
Verder zijn er spelletjes voor de kinderen,
waarmee verschillende prijzen te winnen
zijn. Er is ook koffie, cake, limonade en
snacks verkrijgbaar.
De opbrengst van deze markt is bestemd
voor de herinrichting van het schoolplein
met nieuwe toestellen enz. Iedereen is van
harte welkom op de rommelmarkt!
In een tijd van bezuinigingen kijken we al
gauw wëèr'naat'dëtestënvdii iets én Wat'wè
kunnen besparen.
Als we zwanger zijn en nadenken over borst
voeding, kunnen dergelijke motieven ook
een rol spelen.
Naast kostenbesparend (in velerlei opzicht)
heeft borstvoeding ook gezondheidsvoorde
len voor moeder en kind, ook op langere ter
mijn.
Hierover praten we met elkaar op de info-
avonden van borstvoeding organisatie La
Leche League te:
SOMMELSDIJK (woensdag 10 mei.
Pimpelmees 13)
OUDDORP (donderdag 11 mei,
Molenblok 24)
Alle a.s.- en voedende moeders (baby mag
mee!) en bijvoorbeeld a.s. kraamverzorgen-
den zijn van harte welkom!
Tijd: 20.00 - 22.00 uur.
Kosten: ƒ3,- voor donateurs van L.L.L. en
5,- voor niet-donateurs (2x koffie/thee
inbegrepen).
Er is ook informatiemateriaal betreffende
diverse onderwerpen aangaande borstvoe
ding aanwezig. Verder ook diverse kolven,
folders over borstvoeding, etc.
Voor informatie kunt u contact opnemen
met Anneke Akershoek, tel. 0187-682999,
Francisca Wagenaar, tel. 0187-684433 of
Carla van Gils, tel. 0187-631716.
Het was weer enorm druk op zaterdag
morgen 22 april omstreeks 6.30 uur in het
verenigingsgebouw 'Melishor te MeHs-
sant. Wat was daar aan de hand? Wel,
daar werden de inschrijvingen gedaan
voor het 10e Open Witviskampioenschap
van Goeree-Overflakkee. Er waren 198
deelnemers, waaronder 14 korpsen, om
aan dit niet meer weg te denken evene
ment deel te nemen. Er lag namelijk
1.000,- te wachten wanneer men eerste
werd.
Na de inschrijvingen gingen de deelnemers
naar het wedstrijdparcours aan het Zuider-
diep in de Kroningspolder, te weerszijden
van het gemaal Zuiderdiep. Het parcours
was verdeeld in vier vakken.
De wedstrijdvissers kwamen vanuit boven in
de kop van Noord-Holland tot ver in Lim
burg en niet te vergeten uit België. Daaruit
blijkt dat ongeveer 70 procent al meer dan
één keer hebben meegedaan aan dit kam
pioenschap. Uit sommige reacties van wed
strijdvissers die steeds terugkeren om mee te
doen, krijgt de organisatie veel lof over de
goede organisatie en de prijzentafel en ook
over de gezellige sfeer die er is bij de H.S. V.
de Viscromte.
De prijzentafel is mede mogelijk gemaakt
door onze steeds terugkerende sponsors.
Want zonder hen 'wordt het een moeilijke
zaak om zoiets te financieren. Wij willen
deze mensen bedanken voor het vertrouwen
dat ze in de H.S.V. de Viscromte hebben.
Onze sponsors zijn J. Breeman Dierenspeci
aalzaak annex Hengelsport te Middelhamis,
N. Jurgers Hengelsport te Bergen op Zoom,
P. van Nimwegen te Sommelsdijk, Wamink
BV Erven te Middelhamis, Jac. De Roos
Hengelsport te Dongen, Gebr. v/d Nieuwen-
dijk aan bedrijf te Stellendam, EMAGO te
Oude Tonge en niet te vergeten verenigings
gebouw Melishof te Melissant. We hopen
dat wij jullie volgend jaar weer mogen bena
deren om met ons weer zo'n gezellig kam
pioenschap te houden. Ook willen we de
mensen bedanken die zaterdagmorgen de
inschrijvingen hebben verricht, en tevens de
controleurs en weegploegen die hun vrije
zaterdag hebben opgeofferd voor dit Kam
pioenschap.
1 Vak A P. Scftippers, Brielle 36.400 gr.
2 VakD C. Ooms, België 27.480 gr.
3 VakC K. Mathijs, België 25.000 gr.
4 Vak B E. de Joode, Kr. a/d IJssel 9.160 gr.
5 Vak A C. de Wijs, Made 26.200 gr.
6 VakD J.Damen,België 19.320gr.
7 VakC A.Hensbroek,Utrecht 12.740gr.
8 VakB G. Wensink, Ridderkerk 3.640 gr.
9 Vak A T. v/d Poel, Sommelsdijk 25.260 gr.
10 VakD F.Logjes,Dordrecht 14.280gr.
11 Vak C M.W.J. v/d Tol, Pijnacker 7.660 gr.
12 VakB K. Buis, België 2.840gr.
13 Vak A J. Velthuis, Alblasserdam 20.560 gr.
14 VakD H.v.Wanrooij,Oosterhoutl3.940gr.
15 Vak C H. Damen, Steenbergen 7.420 gr.
16 VakB CA.Vermijs,Stellendam 2.380gr.
17 Vak A R. Smits, Oosterhout 17.700 gr.
18 VakD D.Mooi,Made 11.800gr.
19 VakC J. Verdonk, Dordrecht 6.440 gr.
20 VakB C. van Bijmen, Oosterhout2.280 gr.
1 Korps Den Briel 40.500 gr.
2 Korps Viscromte 1 29.260 gr.
3 Korps Verdonk 26.720 gr.
De 'Hudson' in oorlogstijd
Wat heeft deze sleepboot nu betekend in de
periode 1940-'45 voor Nederland en wat
voor werk heeft haar bemanning niet verzet?
We hebben het één en ander uitgezocht en
zijn er van overtuigd dat dit maar een fraktie
is van het geen dit schip en haar bemanning
heeft gedaan.
Mijns inziens heeft de koopvaardij in de
Tweede Wereldoorlog meer verliezen gele
den dan het verzet, doch begrijp mij goed,
het gaat hier niet om wie het meeste heeft
geleden maar ik wil hiermee benadrukken
dat de koopvaardij uit deze periode veel
meer aandacht verdient dan dat zij tot op
heden heeft verkregen.
Hoeveel scheepsruimte is er niet verloren
gegaan van schepen die op een mijn liepen,
getorpedeerd werden of vanuit de lucht wer
den aangevallen en hoeveel mensenlevens
heeft dat niet gekost?
Wij verhalen hier de 'Hudson' in oorlogstijd
1940 - 1945, waar zij samen met de 'Zwarte
Zee' in de grijze kleur was geschilderd.
Dit schip wordt nu gezien als het symbool
van de Nederlandse Koopvaardij in de
Tweede Wereldoorlog en dient als zodanig
behouden te blijven.
Aan boord van de 'Hudson' wist men niet
dat na de Franse capitulatie Vinchy-gezinde
Franse marine-eenheden en andere strijd
krachten zich tegen de geallieerden hadden
gekeerd en dat ook Dakar in hun handen
was.
De 'Hudson' zou spoedig de gevolgen er van
ondervinden.
Bij het naderen van de buitenpier kwam de
Franse loods aan boord.
Kapitein Weltevreden gaf de stuurman Vlie-
lander orders om naar de buitenpier te varen
en daar zijn sleep af te leveren, dan de tros-
sert en fünner-inventaris weer aan boord te
nemen én op te-stomen:naar het bunkerstei-
ger om olie te laden.
Kapitein Weltevreden ging zelf met de
loodsboot naar de wal om uitklaring te krij
gen.
's Middags kwam hij aan boord terug en de
'Hudson' voer richting de buitenpier om
naar zee te gaan.
Het op de buitenpier staande geschut was
bemand en men verzocht de bemanning van
de 'Hudson' met de sleepboot terug naar de
haven te varen, want het schip zou in beslag
worden genomen.
Er zat niets anders op om deze orders op te
volgen en er werd bij de havenmeester voor
de deur afgemeerd.
Vergeefs werd tegen deze inbeslagname
geprotesteerd en teneinde een poging tot
ontsnappen te verijdelen, haalden de Fran
sen de verstuivers uit de hoofdmotor.
Ook ditmaal waren de Hollanders slimmer
dan de Fransen.
De machinist haalde de reserve verstuivers,
welke goed waren opgeborgen, voor de dag
en direct na het'vertrek van de Fransen, wer
den de nieuwe verstuivers ingebouwd en de
machine was weer bedrijfsklaar.
Buitengaats bevonden zich twee Britse krui
sers, die kennelijk door hadden wat er met de
'Hudson' was gebeurd en waarom deze niet
naar zee ging.
's Avonds kwam een sloep van één der krui
sers langszij de 'Hudson' en stapte een Brit
se marine-officier aan boord.
Met hem werd er afgesproken dat nog voor
zonsopkomst de sleepboot de haven van
Dakar zou verlaten en richting Freetown zou
varen.
Zo is het ook gegaan en de Hollanders waren
de Fransen te snel af en de 'Hudson' voer na
enkele dagen veilig de haven van Freetown
binnen.
Dat de Fransen vreemd opgekeken zullen
hebben dat de sleepboot weg was, laat zich
wel raden.
De 'Hudson' deed in Freetown het zelfde
werk als de daar gestationeerde 'Donau'.
Schepen helpen afmeren en verhalen naar
het kolensteiger en dergelijke korte reizen.
Dit was echter van korte duur omdat de
'Hudson' ingezet werd bij de hulpverlening
van het slagschip 'Resolution' van de Royal
Navy.
Op 25 september 1940 werd de 'Resolution'
getorpedeerd door de Vichy-onderzeeboot
'Bezeviers'.
Er ontstond een aanzienlijke schade en
ketelruim A liep vol en het schip kreeg zo'n
12 graden slagzij.
De 'Resolution' kon gelukkig onder stoom
worden gehouden en er kon een snelheid van
10 mijl worden gemaakt.
Na een half uur echter kwam dit vaartuig
wederom in moeilijkheden doordat er een
oliebrand ontstond in ketelruim A.
De machines moesten vijf minuten worden
gestopt en men liep nog slechts 5 mijl.
I Het lukte de bemanning het schip naar 10
graden slagzij terug te brengen en een ander
schip van de Royal Navy, de 'Barham' nam
haar op sleeptouw.
Zij maakte toen een snelheid van zo'n 7
mijl/uur.
Op 27 september werd de 'Hudson' naar het
slagschip gestuurd om sleepboothulp te ver
lenen. Daar aangekomen zijnde maakte de
'Hudson' verbinding met de 'Resolution' en
begon de zware kolos te slepen.
Ondanks dat de machines van het slagschip
nog werkte, behaalde men niet meer dan 4- 5
mijl /uur.
In de avond van de 28e september zag men
ver weg de vuurtoren van Sierre Leone, die
men de volgende morgen op een 15 KM was
genaderd.
Bij het naderen van de haven gooide de
'Hudson' de sleeptros los, waaraan zij bijna
twee dagen de 'Resolution' had gesleept
Door deze bergingsoperatie heeft de 'Huds
on' bewezen aan geallieerde zijde achter een
goede zaak te staan.
Zo sleepte de sleepboot beschadigde sche
pen naar binnen en had ook klein werk in de
haven van Freetown te doen.
De vaak moeilijke acties van de gezagvoer
der en zijn bemanning, werden zeer op prijs
gesteld door de Britse marine-autoriteiten in
deze zo belangrijke konvooihaven Free
town.
Na deze periode werd de 'Hudson' enige tijd
in Swansea gestationeerd en maakte daar
vandaan twee reizen naar de Middellandse
Zee.
Zij moest o.a. grote landingsvaartuigen, die
op weg waren naar de gevechts-locaties en
pech kregen, verder slepen totdat de moei
lijkheden verholpen waren.
Dit gebeurde op volle zee en niet zelden
onder slechte weersomstandigheden.
Begin mei 1943 werd de 'Hudson' ingezet
voor een bijzondere bergingsactie.
Op 6 maart van dat jaar was het Britse
vrachtschip 'Fort Paskoyac' van Engeland in
konvooi op weg naar de Middellandse Zee,
getorpedeerd door de 'U 410'.
De Hudson in de Tweede Wereldoorlog
De Hudson vlak voor de Tweede Wereldoorlog
Het schip liep ernstige schade op en bereik
te op eigen kracht Gibraltar, vanwaar men in
konvooi naar Engeland vertrok voor repara
tie.
De 'Fort Paskoyac' werd daarbij gesleept
door de 'Hudson' en de 'Schelde', die haar
op 18 mei in Milford haven afleverden.
Kort daarna werd de 'Hudson' in Algiers
gestationeerd, waar zij één van haar moedig
ste prestaties leverde uit haar geschiedenis.
Op 17 juli 1943 vloog in de haven van
Algiers het munitieschip 'Fort Confidence'
in brand, ten gevolge waarvan voortdurend
explosies op dat schip plaats vonden.
De 'Hudson' kreeg orders om dit brandende
schip ver buiten de haven te slepen omdat het
Britse hospitaalschip 'Lady Nelson' en het
Amerikaanse troepenschip 'P 24' in de buurt
lagen en hierdoor ernstig gevaar liepen.
Binnen een half uur was de 'Hudson' ter
plaatse en bracht eerst de 'P 24' in veiligheid
en daarna de 'Lady Nelson'.
Tegen het einde van de middag was dit kar
wei geklaard en kapitein Ben Weltevreden
kreeg opdracht om ook de brandende
'Fort Confidence' naar buiten te slepen.
Nadat de trossen van het brandende munitie
schip waren gekapt, kon de 'Hudson' vast
maken.
Met drie sleeptrossen trok de sleepboot, met
gevaar voor eigen leven van schip en beman
ning, de 'Fort Confidence' van de wal.
Nog voor dat de sleep de pier uit was, waren
alle trossen doorgebrand en het munitieschip
dreef tegen de havenversperring aan.
De in de haven liggende Engelse destroyer
'Paladin' slaagde er echter in een stalen
draad vast te maken aan één der ankers van
het brandende schip en begon haar weg te
trekken.
Doch toen de ankerketting slipte, kwam de
'Hudson' weer dichterbij, waarop matroos
Fillekes en de Deense olieman Hansen van
de sleepboot oversprongen op het brandende
schip, en dat terwijl er voortdurend munitie
rondom hen ontplofte.
Zij zagen kans om wederom een tros vast te
maken doch deze vatte ook vlam en werd
door het vuur verslonden.
Aansluitend gaf Ben Weltevreden opdracht
om aan de 'Paladin' vast te maken en samen
deze brandende bom de haven uit te slepen.
Reeds spoedig ging dit ook mis.
Zowel de trossen van de 'Hudson' als van de
destroyer braken.
Op een gegeven moment verscheen de Brit
se sleepboot 'Empire Tide', die een tros uit
bracht op het anker van het munitieschip en
zo probeerde het hele spul de haven uit te
slepen.
Maar de 'Empire Tide' kon de sleep niet
houden en werd willoos mee getrokken en
moest uit eindelijk de verbinding kappen.
Nu was het wederom de beurt aan de 'Huds
on', die kon vastmaken aan de ankerketting
van de 'Fort Confidence'.
Och wat een ramp nu weer, de tros brak en
de 'Hudson' kreeg een andere tros in haar
schroef, die langszij het schip dreef.
Met veel moeite slaagde de bemanning van
de sleepboot er in de tros er uit te halen en de
'Hudson' trachtte opnieuw vast te maken
aan de nog steeds in lichterlaaie staande
'Fort Confidence'.
Het gelukte de 'Hudson' om de brandende
bom ver buiten de haven aan de grond te zet
ten en de sleepboot ging weer op haar
wachtplaats liggen in de haven van Algiers.
De 'Hudson' keerde enige tijd later weer
terug naar Swansea en op 18 oktober 1944
kreeg kapitein Weltevreden orders om naar
St.George's Channel te varen.
Op ongeveer een mijl van Mine Head dreef
een gevaarte dat door kapitein Weltevreden
de 'Unit A 94' werd genoemd en dat door
twee Britse sleepboten werd gesleept maar
was losgeslagen.
Voordat de 'Hudson' vertrok kwamen tien
Britse marine officieren aan boord van de
sleepboot, die aansluitend bij vertrek bege
leid werd door een Britisch escortevaartuig.
Om 11.30 uur was de 'Hudson' bij de Unit,
die nog steeds naar de kust dreef, omdat de
sleepboten 'Hesperia' en de 'Saucy' geen
enkele poging deden om weer vast te maken.
Er stond een Noord-Westelijke storm met
een holle zee en daardoor kon de 'Hudson',
die zelf een tros uit wilde brengen op de
Unit, haar sloep niet strijken.
Weltevreden vroeg aan z'n bemanning of er
waren die vrijwillig op de Unit konden
springen om verbinding te maken.
Twee man meldden zich, de eerste stuurman
Heykoop en de olieman Bos.
De Engelse marine mensen durfden niet op
de Unit te springen.
De 'Hudson' naderde de Unit zo dicht als
mogelijk en de twee Hollanders waagden het
er op om te springen, dat in deze weersom
standigheden toch niet ongevaarlijk was.
Om de 10 marinemensen over te zetten op de
Unit werd drie keer langszij de Unit
gemanoevreerd en waarbij voor - en achter
enige schade aan de 'Hudson' ontstond.
Uiteindelijk werden de twee Engelse zeesle
pers, 'Hesperia' en de Saucy', door de twee
Nederlandse zeelieden ingespannen en de
'Hudson' kwam nog één maal langszij om
deze mensen van de Unit te halen.
De 'Hudson' voer weer terug naar Swansea,
waar zij om 01.30 uur de haven binnen liep.
Dit zijn enige reizen die de 'Hudson' heeft
gemaakt tijdens de oorlogsjaren.
Geen pen kan beschrijven wat de opvaren
den hebben doorstaan.
Het enige dat er nu nog van over is, is de tast
bare herinnering in de vorm van de zeesleper
'Hudson', welke wij met uw hulp in stand
wensen te houden.
Bron en foto's: eigen archief.
Schiedam Maarten Bezuijen
De Hudson na de Tweede Wereldoorlog