't VOSJE Party Partners Nederland Rommelmarkt EiüvriDcn-niEuws van der Lindm Rommelmarkt in 'De Schakel' Bazar in Verzorgingshuis ''De Goede Ree" te Nieuwe Tonge Borstvoeding: een voordeel Het 10e Open Witvislcampioenscliap Goeree-Overflaickee Catering - Party-service Evenementen Organisatie Al sinds 1983 staan 't Vosje en Van der Linde garant voor de perfecte organi satie van feesten in alle stijlen en in ieder thema. Zij organiseren feesten bij jubilea, bedrijfsopeningen, eerste- paal-vieringen, personeelsfeesten en alle andere gedenkwaardige gebeurte nissen. Nu hebben zij besloten om met drie andere cateraars nauw te gaan samenwerken onder de naam Party Partners Nederland. De uitslag van de eerste 20: Uitslag korpsen: In de afgelopen periode is de 'Huds on' nog al eens in het nieuws geweest. Het is inuners nog één van de weinige sleepboten die nog bestaan van voor de Tweede Wereldoorlog en nu in een fase gekomen is om als museumstuk tentoongesteld te worden ter nage dachtenis aan de koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog. Het was 1940 PAGINA 7 DONDERDAG 4 MEI 2000 't Vosje Catering en partyservice bestaat sinds 1983 en verzorgt voor u buffetten, hap jes en drankjes, dus alles op het gebied van eten en drinken. Van der Linde Evenemen ten en Organisatie zorgt voor het totale eve nement: locaties, artiesten, licht, geluid en andere materialen, ontwerp en planning en alles wat er verder bij komt kijken. Nu zijn ze een samenwerkingsverband aan gegaan met drie anderen. Deze combinatie komt voort uit een initiatief van Golden Apple Catering en Organisatie uit Nijmegen. De andere bedrijven zijn Reiger Catering uit Utrecht en Partycentrum De Lantaem uit Nieuwegein. Werden er de laatste tijd al onderling klussen uitgewisseld, nu gaat de BV officieel van start en kunnen de bedrijven dus via de BV worden ingeschakeld. De BV ontvangt dan 15 tot 20 procent provisie van het bedrijf dat de klus mag klaren. Met dat geld worden weer andere activiteiten georganiseerd, 't Vosje en Van der Linde heeft nu de beschikking over 14 partyboten en ook over partytenten die geheel aan wensen van de klanten zijn aan te passen. Zij staan garant voor de perfecte uitvoering van het geheel. Na een inventarisatie van de wensen van de klant wordt een draaiboek samengesteld, waardoor de klant tijdens het evenement niets meer hoeft te regelen of te doen. Wilt u meer informatie over de mogelijkhe den bij het catering- en organisatiebedrijf, dan kunt u vrijblijvend bellen (0187- 642090) of faxen (0187-643213). DIRKSLAND - Op zaterdag 13 mei is er weer de inmiddels traditionele rommel markt, georganiseerd door het Gemengd Koor 'Excelsior' Deze rommelmarkt zal niet alleen plaatsvin den binnen in 'De Schakel', maar ook buiten op het plein. Er zijn meubels, maar ook glas en serviesgoed, enz. te koop. Ook de inwen- dige mens wordt niet vergeten met poffer tjes, oliebollen en kruudplaetjes. Wie nog bruikbare spullen (meubels enz.) af wil staan voor de rommelmarkt kan contact opnemen via tel. 0187-487829 of 0187- 485024. De spullen worden dan bij u opge haald. Aanvang van de rommelmarkt is 8:30 uur. Op vrijdag 12 en zaterdag 13 mei is het weer zover: een gezelUge bazar zal gehouden worden in het Verzorgingshuis De Goede Ree te Sommelsdijk. Diverse zaken worden hier te koop aangebo den voor alle bewoners en hun familieleden, maar natuurlijk is ook iedereen die dit leest van harte welkom. Voor het eerst zullen de deuren van het Verzorgingshuis ook op vrij dagavond voor u open staan, van 18.00 tot 20.00 uur! Om deze bazar een speciaal tintje te geven, zal het boerenleven centraal staan. Overal komt u wel iets tegen van de boerderij: die ren, oud gereedschap, een unieke tractor en natuurlijk zullen boeren en boerinnen niet ontbreken. Maar ook willen de verkopers hun koopwaar graag kwijt, dus neem een gevulde buidel mee! Boter, kaas en eieren zijn onder andere te koop, een gezeUige boerenplant, iDoerenzak- doeken, klompen... het staat voor u klaar. Maar natuurlijk ook mooi handwerk, gemaakt door de bewoners van De Goede Ree, het raden van een pop, een grote verlo ting met mooie prijzen, een boekenmarkt, enz. En vergeet u ook de rommelmarkt niet! De grotere spullen staan traditiegetrouw op de eerste verdieping, de kleinere vindt u op de begane grond van het Verzorgingshuis. U bent welkom op vrijdagavond en zaterdag, we zien u graag komen! D.V. zaterdag 13 mei zal er van 9.30 tot 13.30 uur een rommelmarkt gehouden wor den op het schoolplein van de Oranje Nas- sauschool, Korteweegje 7 in Nieuwe Tonge. Er is van alles te koop, zoals bloemen, groente, fruit, gebak, koek, moederdagpre sentjes, wafels, kruudplaetjes, vis, verse haring, oliebollen, kaarten, ijs en ijstaarten. Verder zijn er spelletjes voor de kinderen, waarmee verschillende prijzen te winnen zijn. Er is ook koffie, cake, limonade en snacks verkrijgbaar. De opbrengst van deze markt is bestemd voor de herinrichting van het schoolplein met nieuwe toestellen enz. Iedereen is van harte welkom op de rommelmarkt! In een tijd van bezuinigingen kijken we al gauw wëèr'naat'dëtestënvdii iets én Wat'wè kunnen besparen. Als we zwanger zijn en nadenken over borst voeding, kunnen dergelijke motieven ook een rol spelen. Naast kostenbesparend (in velerlei opzicht) heeft borstvoeding ook gezondheidsvoorde len voor moeder en kind, ook op langere ter mijn. Hierover praten we met elkaar op de info- avonden van borstvoeding organisatie La Leche League te: SOMMELSDIJK (woensdag 10 mei. Pimpelmees 13) OUDDORP (donderdag 11 mei, Molenblok 24) Alle a.s.- en voedende moeders (baby mag mee!) en bijvoorbeeld a.s. kraamverzorgen- den zijn van harte welkom! Tijd: 20.00 - 22.00 uur. Kosten: ƒ3,- voor donateurs van L.L.L. en 5,- voor niet-donateurs (2x koffie/thee inbegrepen). Er is ook informatiemateriaal betreffende diverse onderwerpen aangaande borstvoe ding aanwezig. Verder ook diverse kolven, folders over borstvoeding, etc. Voor informatie kunt u contact opnemen met Anneke Akershoek, tel. 0187-682999, Francisca Wagenaar, tel. 0187-684433 of Carla van Gils, tel. 0187-631716. Het was weer enorm druk op zaterdag morgen 22 april omstreeks 6.30 uur in het verenigingsgebouw 'Melishor te MeHs- sant. Wat was daar aan de hand? Wel, daar werden de inschrijvingen gedaan voor het 10e Open Witviskampioenschap van Goeree-Overflakkee. Er waren 198 deelnemers, waaronder 14 korpsen, om aan dit niet meer weg te denken evene ment deel te nemen. Er lag namelijk 1.000,- te wachten wanneer men eerste werd. Na de inschrijvingen gingen de deelnemers naar het wedstrijdparcours aan het Zuider- diep in de Kroningspolder, te weerszijden van het gemaal Zuiderdiep. Het parcours was verdeeld in vier vakken. De wedstrijdvissers kwamen vanuit boven in de kop van Noord-Holland tot ver in Lim burg en niet te vergeten uit België. Daaruit blijkt dat ongeveer 70 procent al meer dan één keer hebben meegedaan aan dit kam pioenschap. Uit sommige reacties van wed strijdvissers die steeds terugkeren om mee te doen, krijgt de organisatie veel lof over de goede organisatie en de prijzentafel en ook over de gezellige sfeer die er is bij de H.S. V. de Viscromte. De prijzentafel is mede mogelijk gemaakt door onze steeds terugkerende sponsors. Want zonder hen 'wordt het een moeilijke zaak om zoiets te financieren. Wij willen deze mensen bedanken voor het vertrouwen dat ze in de H.S.V. de Viscromte hebben. Onze sponsors zijn J. Breeman Dierenspeci aalzaak annex Hengelsport te Middelhamis, N. Jurgers Hengelsport te Bergen op Zoom, P. van Nimwegen te Sommelsdijk, Wamink BV Erven te Middelhamis, Jac. De Roos Hengelsport te Dongen, Gebr. v/d Nieuwen- dijk aan bedrijf te Stellendam, EMAGO te Oude Tonge en niet te vergeten verenigings gebouw Melishof te Melissant. We hopen dat wij jullie volgend jaar weer mogen bena deren om met ons weer zo'n gezellig kam pioenschap te houden. Ook willen we de mensen bedanken die zaterdagmorgen de inschrijvingen hebben verricht, en tevens de controleurs en weegploegen die hun vrije zaterdag hebben opgeofferd voor dit Kam pioenschap. 1 Vak A P. Scftippers, Brielle 36.400 gr. 2 VakD C. Ooms, België 27.480 gr. 3 VakC K. Mathijs, België 25.000 gr. 4 Vak B E. de Joode, Kr. a/d IJssel 9.160 gr. 5 Vak A C. de Wijs, Made 26.200 gr. 6 VakD J.Damen,België 19.320gr. 7 VakC A.Hensbroek,Utrecht 12.740gr. 8 VakB G. Wensink, Ridderkerk 3.640 gr. 9 Vak A T. v/d Poel, Sommelsdijk 25.260 gr. 10 VakD F.Logjes,Dordrecht 14.280gr. 11 Vak C M.W.J. v/d Tol, Pijnacker 7.660 gr. 12 VakB K. Buis, België 2.840gr. 13 Vak A J. Velthuis, Alblasserdam 20.560 gr. 14 VakD H.v.Wanrooij,Oosterhoutl3.940gr. 15 Vak C H. Damen, Steenbergen 7.420 gr. 16 VakB CA.Vermijs,Stellendam 2.380gr. 17 Vak A R. Smits, Oosterhout 17.700 gr. 18 VakD D.Mooi,Made 11.800gr. 19 VakC J. Verdonk, Dordrecht 6.440 gr. 20 VakB C. van Bijmen, Oosterhout2.280 gr. 1 Korps Den Briel 40.500 gr. 2 Korps Viscromte 1 29.260 gr. 3 Korps Verdonk 26.720 gr. De 'Hudson' in oorlogstijd Wat heeft deze sleepboot nu betekend in de periode 1940-'45 voor Nederland en wat voor werk heeft haar bemanning niet verzet? We hebben het één en ander uitgezocht en zijn er van overtuigd dat dit maar een fraktie is van het geen dit schip en haar bemanning heeft gedaan. Mijns inziens heeft de koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog meer verliezen gele den dan het verzet, doch begrijp mij goed, het gaat hier niet om wie het meeste heeft geleden maar ik wil hiermee benadrukken dat de koopvaardij uit deze periode veel meer aandacht verdient dan dat zij tot op heden heeft verkregen. Hoeveel scheepsruimte is er niet verloren gegaan van schepen die op een mijn liepen, getorpedeerd werden of vanuit de lucht wer den aangevallen en hoeveel mensenlevens heeft dat niet gekost? Wij verhalen hier de 'Hudson' in oorlogstijd 1940 - 1945, waar zij samen met de 'Zwarte Zee' in de grijze kleur was geschilderd. Dit schip wordt nu gezien als het symbool van de Nederlandse Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog en dient als zodanig behouden te blijven. Aan boord van de 'Hudson' wist men niet dat na de Franse capitulatie Vinchy-gezinde Franse marine-eenheden en andere strijd krachten zich tegen de geallieerden hadden gekeerd en dat ook Dakar in hun handen was. De 'Hudson' zou spoedig de gevolgen er van ondervinden. Bij het naderen van de buitenpier kwam de Franse loods aan boord. Kapitein Weltevreden gaf de stuurman Vlie- lander orders om naar de buitenpier te varen en daar zijn sleep af te leveren, dan de tros- sert en fünner-inventaris weer aan boord te nemen én op te-stomen:naar het bunkerstei- ger om olie te laden. Kapitein Weltevreden ging zelf met de loodsboot naar de wal om uitklaring te krij gen. 's Middags kwam hij aan boord terug en de 'Hudson' voer richting de buitenpier om naar zee te gaan. Het op de buitenpier staande geschut was bemand en men verzocht de bemanning van de 'Hudson' met de sleepboot terug naar de haven te varen, want het schip zou in beslag worden genomen. Er zat niets anders op om deze orders op te volgen en er werd bij de havenmeester voor de deur afgemeerd. Vergeefs werd tegen deze inbeslagname geprotesteerd en teneinde een poging tot ontsnappen te verijdelen, haalden de Fran sen de verstuivers uit de hoofdmotor. Ook ditmaal waren de Hollanders slimmer dan de Fransen. De machinist haalde de reserve verstuivers, welke goed waren opgeborgen, voor de dag en direct na het'vertrek van de Fransen, wer den de nieuwe verstuivers ingebouwd en de machine was weer bedrijfsklaar. Buitengaats bevonden zich twee Britse krui sers, die kennelijk door hadden wat er met de 'Hudson' was gebeurd en waarom deze niet naar zee ging. 's Avonds kwam een sloep van één der krui sers langszij de 'Hudson' en stapte een Brit se marine-officier aan boord. Met hem werd er afgesproken dat nog voor zonsopkomst de sleepboot de haven van Dakar zou verlaten en richting Freetown zou varen. Zo is het ook gegaan en de Hollanders waren de Fransen te snel af en de 'Hudson' voer na enkele dagen veilig de haven van Freetown binnen. Dat de Fransen vreemd opgekeken zullen hebben dat de sleepboot weg was, laat zich wel raden. De 'Hudson' deed in Freetown het zelfde werk als de daar gestationeerde 'Donau'. Schepen helpen afmeren en verhalen naar het kolensteiger en dergelijke korte reizen. Dit was echter van korte duur omdat de 'Hudson' ingezet werd bij de hulpverlening van het slagschip 'Resolution' van de Royal Navy. Op 25 september 1940 werd de 'Resolution' getorpedeerd door de Vichy-onderzeeboot 'Bezeviers'. Er ontstond een aanzienlijke schade en ketelruim A liep vol en het schip kreeg zo'n 12 graden slagzij. De 'Resolution' kon gelukkig onder stoom worden gehouden en er kon een snelheid van 10 mijl worden gemaakt. Na een half uur echter kwam dit vaartuig wederom in moeilijkheden doordat er een oliebrand ontstond in ketelruim A. De machines moesten vijf minuten worden gestopt en men liep nog slechts 5 mijl. I Het lukte de bemanning het schip naar 10 graden slagzij terug te brengen en een ander schip van de Royal Navy, de 'Barham' nam haar op sleeptouw. Zij maakte toen een snelheid van zo'n 7 mijl/uur. Op 27 september werd de 'Hudson' naar het slagschip gestuurd om sleepboothulp te ver lenen. Daar aangekomen zijnde maakte de 'Hudson' verbinding met de 'Resolution' en begon de zware kolos te slepen. Ondanks dat de machines van het slagschip nog werkte, behaalde men niet meer dan 4- 5 mijl /uur. In de avond van de 28e september zag men ver weg de vuurtoren van Sierre Leone, die men de volgende morgen op een 15 KM was genaderd. Bij het naderen van de haven gooide de 'Hudson' de sleeptros los, waaraan zij bijna twee dagen de 'Resolution' had gesleept Door deze bergingsoperatie heeft de 'Huds on' bewezen aan geallieerde zijde achter een goede zaak te staan. Zo sleepte de sleepboot beschadigde sche pen naar binnen en had ook klein werk in de haven van Freetown te doen. De vaak moeilijke acties van de gezagvoer der en zijn bemanning, werden zeer op prijs gesteld door de Britse marine-autoriteiten in deze zo belangrijke konvooihaven Free town. Na deze periode werd de 'Hudson' enige tijd in Swansea gestationeerd en maakte daar vandaan twee reizen naar de Middellandse Zee. Zij moest o.a. grote landingsvaartuigen, die op weg waren naar de gevechts-locaties en pech kregen, verder slepen totdat de moei lijkheden verholpen waren. Dit gebeurde op volle zee en niet zelden onder slechte weersomstandigheden. Begin mei 1943 werd de 'Hudson' ingezet voor een bijzondere bergingsactie. Op 6 maart van dat jaar was het Britse vrachtschip 'Fort Paskoyac' van Engeland in konvooi op weg naar de Middellandse Zee, getorpedeerd door de 'U 410'. De Hudson in de Tweede Wereldoorlog De Hudson vlak voor de Tweede Wereldoorlog Het schip liep ernstige schade op en bereik te op eigen kracht Gibraltar, vanwaar men in konvooi naar Engeland vertrok voor repara tie. De 'Fort Paskoyac' werd daarbij gesleept door de 'Hudson' en de 'Schelde', die haar op 18 mei in Milford haven afleverden. Kort daarna werd de 'Hudson' in Algiers gestationeerd, waar zij één van haar moedig ste prestaties leverde uit haar geschiedenis. Op 17 juli 1943 vloog in de haven van Algiers het munitieschip 'Fort Confidence' in brand, ten gevolge waarvan voortdurend explosies op dat schip plaats vonden. De 'Hudson' kreeg orders om dit brandende schip ver buiten de haven te slepen omdat het Britse hospitaalschip 'Lady Nelson' en het Amerikaanse troepenschip 'P 24' in de buurt lagen en hierdoor ernstig gevaar liepen. Binnen een half uur was de 'Hudson' ter plaatse en bracht eerst de 'P 24' in veiligheid en daarna de 'Lady Nelson'. Tegen het einde van de middag was dit kar wei geklaard en kapitein Ben Weltevreden kreeg opdracht om ook de brandende 'Fort Confidence' naar buiten te slepen. Nadat de trossen van het brandende munitie schip waren gekapt, kon de 'Hudson' vast maken. Met drie sleeptrossen trok de sleepboot, met gevaar voor eigen leven van schip en beman ning, de 'Fort Confidence' van de wal. Nog voor dat de sleep de pier uit was, waren alle trossen doorgebrand en het munitieschip dreef tegen de havenversperring aan. De in de haven liggende Engelse destroyer 'Paladin' slaagde er echter in een stalen draad vast te maken aan één der ankers van het brandende schip en begon haar weg te trekken. Doch toen de ankerketting slipte, kwam de 'Hudson' weer dichterbij, waarop matroos Fillekes en de Deense olieman Hansen van de sleepboot oversprongen op het brandende schip, en dat terwijl er voortdurend munitie rondom hen ontplofte. Zij zagen kans om wederom een tros vast te maken doch deze vatte ook vlam en werd door het vuur verslonden. Aansluitend gaf Ben Weltevreden opdracht om aan de 'Paladin' vast te maken en samen deze brandende bom de haven uit te slepen. Reeds spoedig ging dit ook mis. Zowel de trossen van de 'Hudson' als van de destroyer braken. Op een gegeven moment verscheen de Brit se sleepboot 'Empire Tide', die een tros uit bracht op het anker van het munitieschip en zo probeerde het hele spul de haven uit te slepen. Maar de 'Empire Tide' kon de sleep niet houden en werd willoos mee getrokken en moest uit eindelijk de verbinding kappen. Nu was het wederom de beurt aan de 'Huds on', die kon vastmaken aan de ankerketting van de 'Fort Confidence'. Och wat een ramp nu weer, de tros brak en de 'Hudson' kreeg een andere tros in haar schroef, die langszij het schip dreef. Met veel moeite slaagde de bemanning van de sleepboot er in de tros er uit te halen en de 'Hudson' trachtte opnieuw vast te maken aan de nog steeds in lichterlaaie staande 'Fort Confidence'. Het gelukte de 'Hudson' om de brandende bom ver buiten de haven aan de grond te zet ten en de sleepboot ging weer op haar wachtplaats liggen in de haven van Algiers. De 'Hudson' keerde enige tijd later weer terug naar Swansea en op 18 oktober 1944 kreeg kapitein Weltevreden orders om naar St.George's Channel te varen. Op ongeveer een mijl van Mine Head dreef een gevaarte dat door kapitein Weltevreden de 'Unit A 94' werd genoemd en dat door twee Britse sleepboten werd gesleept maar was losgeslagen. Voordat de 'Hudson' vertrok kwamen tien Britse marine officieren aan boord van de sleepboot, die aansluitend bij vertrek bege leid werd door een Britisch escortevaartuig. Om 11.30 uur was de 'Hudson' bij de Unit, die nog steeds naar de kust dreef, omdat de sleepboten 'Hesperia' en de 'Saucy' geen enkele poging deden om weer vast te maken. Er stond een Noord-Westelijke storm met een holle zee en daardoor kon de 'Hudson', die zelf een tros uit wilde brengen op de Unit, haar sloep niet strijken. Weltevreden vroeg aan z'n bemanning of er waren die vrijwillig op de Unit konden springen om verbinding te maken. Twee man meldden zich, de eerste stuurman Heykoop en de olieman Bos. De Engelse marine mensen durfden niet op de Unit te springen. De 'Hudson' naderde de Unit zo dicht als mogelijk en de twee Hollanders waagden het er op om te springen, dat in deze weersom standigheden toch niet ongevaarlijk was. Om de 10 marinemensen over te zetten op de Unit werd drie keer langszij de Unit gemanoevreerd en waarbij voor - en achter enige schade aan de 'Hudson' ontstond. Uiteindelijk werden de twee Engelse zeesle pers, 'Hesperia' en de Saucy', door de twee Nederlandse zeelieden ingespannen en de 'Hudson' kwam nog één maal langszij om deze mensen van de Unit te halen. De 'Hudson' voer weer terug naar Swansea, waar zij om 01.30 uur de haven binnen liep. Dit zijn enige reizen die de 'Hudson' heeft gemaakt tijdens de oorlogsjaren. Geen pen kan beschrijven wat de opvaren den hebben doorstaan. Het enige dat er nu nog van over is, is de tast bare herinnering in de vorm van de zeesleper 'Hudson', welke wij met uw hulp in stand wensen te houden. Bron en foto's: eigen archief. Schiedam Maarten Bezuijen De Hudson na de Tweede Wereldoorlog

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 7