Wat ze^t goede^ Vfrijdaa ia/...? X x X X X Ons Dorp, een stukje Nederland aan de andere kant van de aardbol Over de liefde van Christus PROGRAMMA Oranjever. Dirksiand EIIAIIDEII-IIIEtJWS PAGINA 23 VRIJDAG 21 APRIL 2000 De meest zwarte bladzijde in de geschie denis van de mens werd wel geschreven toen de eerste mens, Adam, als afgevaar digde namens allen die na hem op deze aarde zouden komen, in het Paradijs de zuivere en heiUge relatie met zijn God, zijn Schepper, verbrak. Daar hield de mens zich niet aan wat God hem had voor gehouden, maar hij verkoos gehoor te geven aan wat de duivel hem zocht aan te praten: als God zijn. De mens volgde deze raad van de duivel op, zich daarmee afke rend van zijn God, zijn maker, waarmee hij een overtreder werd tegen God, werd hij een zondaar en strafwaardig. Hij sloeg een voor zichzelf onherstelbare breuk tus sen hem en zijn liefhebbende Schepper en verbrak de storeloze relatie, de gemeen schap met God. In plaats van voor altijd bij zijn God te mogen horen kon God de mens niet langer bij Zich dulden, moest Hij de mens bij Hem vandaan zenden. Een zondig mens past niet bij een heilig God en vanwege die heiligheid kon God niet anders dan de mens voortaan alle Zijn goddelijke gunst te onthouden. De mens werd een verlorene, vervreemd van God. De dood, ziekte en alle ellende deden hun intree in de wereld en éénmaal wachtte de mens - als dienS leven hier op aarde ten einde zou zijn - de voltrekking van zijn definitieve straf: voor eeuwig vallen in de plaats waar de duivelen huizen, de hel. Zo erg en ernstig is het en dat betekent het om tegen de God van hemel en aarde te heb ben gezondigd. In die vreselijke toestand verkeert een ieder die op aarde een plaats innam. Voorwaar, de meest zwarte bladzij de in het bestaan van de mensheid. Hiermee echter was God Zijn schepsel 'kwijt', de mens in wie Hij Zich zozeer verblijd had, de mens die Hij zo graag deed delen in Zijn grootheid en heerlijk heid. En ondanks toom en wraak, die van- wege het van God af te vallen niet uit kun nen blijven, was het God er om te doen die mens weer 'terug' te krijgen. Waar God de vreselijkste straffen moest en moet uitde len, zocht en zoekt Hij toch diens behoud. Zonder straf- of wraakoefening zou dat een onmogelijkheid zijn. Als God overtre ding tegen Hem bedreigt met straf is Hij aan Zichzelf verplicht die ook te voltrek ken, anders was Hij niet serieus God. Aan Zichzelf, aan Zijn eigen heiligheid en rechtvaardigheid is Hij gehouden om de overtreder te vergelden. Tóch zoekt God de verloren mensheid terug, zoekt Hij diens behoud, en dat kan niet anders dan door straf- en wraakoefëftMg hëèn". Daar-' door werd de komst noodzakelijk van een ander dan de veroordeelde en verloren mens, de komst van een middelaar en borg. En zo is het ook gebeurd. Zoals God door een mens nooit te bevatten of te door gronden zal zijn, is het voor een mens ook nooit te bevatten hoe God tóch een moge lijkheid opende, de énige mogelijkheid, om verloren mensen weer terug te krijgen. Dit werd mogelijk doordat de Zoon van God, die deel uitmaakt van het goddelijk wezen, de hemel wilde verlaten om in een mensenlichaam en een menselijke - dat is onsterfelijke - ziel op aarde te komen. Daarmee werd Hij - onbevattelijk - God én mens inéén. Mens werd Hij om te kun nen herstellen en te doen, wat de mens tegenover God, zijn Maker, had moeten doen; mens werd Hij ook om de door de mens verdiende onontkoombare straf te dragen. Immers, de menselijke natuur had gezondigd en verdiende daarom de tevoren aangekondigde straf. Dus moest de komende middelaar een menselijke natuur eigen zijn. Echter om dit alles te kunnen volbrengen moest Hij Zijn goddelijke natuur behouden. Met alléén een menselij ke natuur zou het borg-zijn al bij voorbaat verloren zijn. Gods Zoon kwam dus om voor een verloren mens aan Gods recht genoeg te doen. Om de komst van Gods Zoon, de Heere Jezus Christus, gaat het bij Kerst; om Zijn voldoening aan Gods recht door het ondergaan van de straf die de mens op zich laadde, gaat het op Goede Vrijdag. Zoals Jezus vrijwillig naar deze aarde kwam om dat borgwerk te verrichten, zo gaf Hij zich ook vrijwillig over om de straf te ondergaan, toen daarvoor de tijd was aangebroken. Hoe dat is gegaan en wat Jezus daarbij heeft ondergaan staat beschreven in de Bijbel. Hoe Hij gevangen genomen en veroordeeld werd uit onheb belijkheid van Z'n medemensen, voor wie Hij Zijn leven lang alleen maar goed heeft gedaan, hoe Hij geslagen, gegeseld en bespot werd. Hoe Hij aan een houten kruis werd gespijkerd, waar Hij de volle toom en volle straf van God over Zich uitgestort kreeg. Duidelijk valt in de Bijbel te lezen hoe vreselijk het is om de welverdiende straf te ondergaan, hoe het dragen van Gods toom en het torsen van de helse ang sten het bloed uit Jezus' poriën perste. Een lijden en strafdragen door een mens nooit vol te houden. Toch zal het de toekomst zijn voor degenen die met dit alles niet rekenen. Die Gods Zoon niet erkennen als Heere en Koning en als borg en middelaar, die gewillig is om verloren mensen te ont vangen. Zulken zullen bij hun sterven zelf deze straf gaan dragen, hoewel die onder een tergende wanhoop ondraaglijk zal zijn en eindeloos. En als dan miljarden jaren verstreken zullen zijn, sta je nog maar aan 't begin van de straf, want het duurt eeu wig. Maar gelukkig vinden we in de Bijbel ook hoe gewillig Jezus Zijn borgwerk onderging én dat alleg heeft volbracht. Gelukkig, want net zo gewillig is Hij ook nu nog om verkeerde, zondige, verloren en gode vijandiggezinde mensen te ontvan gen als ze met zichzelf, geheel zoals ze zijn, eerlijk tot Hem komen om zich door Hem te laten behouden. Zo wijd Zijn armen aan het kruis zich uitspreidden, zo 'Welkom heet Hij verloren zondaren. Ook u. Daarom mag u naar Hem toe, maar dan wel vóór dat uw leven ten einde is, anders is het voor altijd verloren. Hóe u dan gaan moet? Door het gebed. Ga biddend tot Hem, in de erkenning dat verloren bent en strafwaardig, en met de belijdenis dat u in Hém alleen het leven vinden kunt. Dan zult u het ondervinden dat u bij Hem wel kom bent en dat Hij u niet afwijst. Zo valt te leren dat God zéker heilig en rechtvaar dig is, maar tegelijk ook Uefde en ontfer ming. Door de verlorenheid van mensen heen wilde God gaan openbaren hoe rijk Hij is in genade. Genade om u te behouden vanwege het borg-zijn van Jezus. Zó was Gods bedoeling en daarom nodigt Hij nu verloren mensen om tot Hem te komen. Dat zegt Goede Vrijdag ons! De Uefde van Christus mogen we verkonden, maar z'is onbegrijpelijk. Geen mensenkind dat ooit haar grootheid en haar rijkdom vindt. Wie, wie vermag haar wezen te doorgronden? De mens verliet God, maar Christus was bereid 't gevallen Adamskind weer te verhogen; en de dood, wijl het het loon der zonde is, was zelfs Zijn leven niet te dierbaar in Zijn ogen. Hij daalde uit de hemel neer, nam de gestalte van een dienstknecht aan en bracht ons tot Gods liefde weder, met onze zond' en schuld belaan. De Heer' des hemels legd' Zijn glorie af en koos een kribbe tot Zijn woning; betrad de weg van smarte tot in 't graf, arm en veracht, en toch de hoogste Koning. Hij wilde rijkdom, eer en heerlijkheid verzaken om ons, verkeerd geslacht, voor eeuwig rijk te maken! Maar niet alleen ontbering en ellenden, ook bitter lijden kwam op Hem aan: de vloek der wet, die wij nog telkens schenden, de straf der zonde werd Hem aangedaan. Hoe foltert Hem de angst, hoe zwaar valt Hem het strijden, als 't bloedig zweet Hem van het voorhoofd leekt, als priesterhaat thans eiken band verbreekt, en bange vriendenstoet de Heer' alleen laat lijden. Geen dwang was 't die de Heer' bewoog, maar liefde zonder wedergade, barmharigheid, die ons genade I en vrede bracht van God omhoog. Maar geeft een koning dan zijn leven voor rebellen? - want zulken waren wij - ja, Jezus wou zijn leven voor ons stellen, als schapen zijner wei. 't Was voor Zijn vijanden, dat Hij Zichzelf ten offer gaf, aan 't kruishout zich liet hangen. Afvalligen, in satans net gevangen, die vaak zijn liefde en trouwe hoonden en wederspannig zich betoonden. Toch stierf Gods Zoon voor dit ontaard geslacht en heeft ons rust eii vrede weergebracht. En bovendien belooft Hij ook de zaligheid: een eeuw 'ge vreugd' is voor Zijn kind'ren weggeleid! John Bunyan In tegenstelling tot het Kerstfeest leidt het Paasfeest steeds meer tot een zekere, door velen niet als zodanig ervaren, verdeeldheid onder Nederlanders. Een steeds kleiner wor dende groep blijft vasthouden aan de oor spronkelijke betekenis van Pasen: de op standing van Jezus Christus uit de doden. Voor veel mensen is Pasen sinds jaar en dag verbonden met eieren, hazen en het voorjaar. 'Hip, hip, hip. Zo hippen alle hazen. Ze heb ben het zo dmk, want zondag is het Pasen'. Een paasboom erbij en de aankleding is compleet. Het Kerstfeest leent zich beter voor een vaag-religieuze invulling. De sfeer van de winter, de intimiteit van het huis en de tradi tie zijn bij uitstek geschikt voor een gezellig samenzijn met eten en drinken. Het kerst kind wordt op de koop toe genomen. Met Pasen is dat anders. Dan is er geen krib be of stal, herders of wijzen maar een kale executieheuvel en drie dagen later een leeg graf. Dat is voor niet- en anders gelovigen geen aanleiding tot iets feestelijks. De vrije dagen, overigens steeds minder, kun je ook niet zomaar voorbij laten gaan. Daarom: Pasen, voorbedmkt op een servet. Voor christen-gelovigen doet deze manier van invulling van de Paasdagen ernstig tekort aan wat de Bijbel hierover te zeggen heeft. Met Pasen viert de kerk immers het heilsfeit bij uitstek. De uitroep: De Heer is waarlijk opgestaan, is waarheid en werke lijkheid tegelijk. Jezus leeft en wij mogen achter Hem aan gaan. Het eeuwige leven tegemoet. Wie heeft dat te bieden? En dat ook nog eens voor niets. De kerstman en zijn onzalige achtemeef de paashaas in ieder geval niet. Zij laten de mens tenslotte achter met een onttakelde kerstboom of een bosje verlepte voorjaars- bloemen. Voor wie goed nadenkt kan de keus niet moeilijk zijn. Pasen, het begin van een nieuw leven. Voor wie het geloven wil: hét nieuwe Leven. Harry J. Goosens Stad aan 't Haringvliet Welkom namens Tienerclub Spirit GOEDEREEDE - Zaterdagavond opent Tienerclub Spirit wederom de deuren van de Ark in Goedereede. ledere jongere tussen de 12 en 15 j aar is vanaf half acht van harte wel kom. Geloven is als meedoen met een sportwed strijd. Maar... doe jij al echt mee? Of zitje nog op de reservebank, met een uit nodiging in je broekzak? Vaag? Kom dan maar eens luisteren! Na de pauze is er het spel Wat Is Waar en Spijkers met Koppen slaan. Kosten bedra gen 1,-gulden. Donderdag 27 april 13.30 uur Seniorenmiddag in het bejaarden- centmm 'Geldershof Vrijdag 28 april 20.00 uur Oranjeconcert in de Ned. Herv. Kerk te Dirksiand, m.m.v. 'Con Amore' Zaterdag 29 april, Koninginnedag 8.00 uur Herauten blazen reveille vanaf de kerktoren 8.45 uur Vertrek schoolkinderen vanaf de scholen, onder begeleiding van 'Amicitia' naar het gemeentehuis 9.00 uur Aubade bij het gemeentehuis 9.45 uur Zanghulde bij het bejaardencen trum 'Geldershof' 11.00 uur Kinderspelen basisscholen op het DES terrein 12.00-18.00 uur Oranjemarkt in het cen- tmm van het dorp 12.00-18.00 uur Beklimmen van de kerk toren 13.00-18.00 uur 'Mega' kinderspeelplaats op de Kattewacht 13.00-19.00 uur Open podium op de Katte wacht met o.a. demonstraties, muziek en radio uitzending 13.30-17.30 uur De 'Oranje' tienkamp van Dirksiand in het centrum, met spectaculair finalespel 18.00 uur Lampionnenoptocht. Vertrekken vanaf 'de Schakel', afsluiting Koninginnedag voor het gemeen tehuis op de Voorstraat 22.15 uur Vuurwerk vanaf het DES terrein aan de Philipshoofjesweg Maandag 1 mei 19.00 uur Fietspuzzeltocht voor het hele gezin. Start bij 'de Gooye'. Inschrijven vanaf 18.30 uur, deel name 2,50 Woensdag 3 mei 'Oranje' wandelmars in samenwerking met 'Olympia'. Vertrek en inschrij ving bij de 'Geldershof'. Start 10 km om 18.30 uur, start 5 km om 19.00 uur. Finish bij de 'Gelders hof', met muzikale medewerking van 'Amicitia'. Donderdag 4 mei 18.45 uur Herdenkingsdienst in de Neder lands Hervormde Kerk te Dirks iand, met aansluitend kransleg- ging bij het monument aan het Geldersepad. De lezer zal misschien denken; wat betekent deze aankondiging? Dat is snel uitgelegd: na een telefoni sche afspraak, waarin mevrouw L. Vroegop- Zandbergen ons uitno digde voor een informatief ge sprek, is vandaag in Eilanden- Nieuws een reisverslag te lezen over hun 5 weken durende verblijf bij hun broer en schoonzus in Nieuw- Zeeland. We hebben er het volste vertrouwen in dat de lezers zullen meegenieten van de vele onvergetelijke indrukken die dhr. en mevr. Vroegop tijdens die reis opdeden. Na weken van voorbereiding en uitzien naar deze vakantie, was daar eindelijk de dag van vertrek op drieëntwintig febmari. En, hoe kan het ook anders; de reis ving aan met een rit naar Schiphol. Daar moesten de nodige formaliteiten plaatsvinden voor de reizigers in het vliegtuig konden plaatsnemen. Drieëntwintig uren vliegen. Eenmaal aan boord van het toestel, stond er een lange reis voor de boeg. Een vhegreis, die hen om te beginnen zou voeren naar Kuala Lumpur, een stad op het Maleisische schiereiland Malakka. Op de luchthaven van Kuala Lumpur zou een tussenlanding gemaakt worden. Een ander toestel zou hen verder vervoeren naar de eindbestemming. Het overstappen moest gebeuren binnen een uur. Een behoorlijke klus, waarbij men moet bedenken dat op de luchthaven voornamelijk Engels wordt gesproken. Een taal, die je toch wel min of meer moet beheersen om jezelf te behelpen op een vliegveld. Voor wie met de Engelse taal niet zo uit de voeten kan, is een oplossing geconstrueerd, die het echtpaar Vroegop goed van pas kwam: op hun vlieg ticket stond vermeld dat ze graag gebmik wilden maken van de hulp van het aanwezi ge grondpersoneel, om hen tussen al de dmkte door naar het volgende toestel te loodsen. Dit eerste deel van de reis had maar liefst twaalf lange uren in beslag genomen. Het vervolg van de reis, van Kuala Lumpur naar de eindbestemming, Auckland, zou nog eens elf uren duren. In totaal dus drieëntwin tig uren vliegen. (En... de temgreis neemt nota bene wel achtentwintig uren in beslag!) Natuurlijk is er tijdens zo'n vliegreis volop gelegenheid om te slapen. Mevrouw Vroeg op presteerde het om af en toe een paar uur tjes te slapen, maar het lukt natuurlijk niet iedereen om in een vliegtuig een uiltje te knappen. Zoiets breekt je later toch wel zuur op, vertelt haar man. Douane 's Nachts om halftwee arriveerde het echt paar op de plaats van bestemming. Moe van het lange stilzitten en natuurlijk verlangend naar een weerzien van broer/ zwager en schoonzus, die intussen al meer dan veertig jaar in Nieuw Zeeland wonen. Maar als ze dachten dat ze zomaar konden doorlopen naar de ontvangsthal, hadden ze het mis. Als of ze er stiekem yan door wilden gaan, wer den ze letterlijk aan de mouw van hun reis plunje teraggetrokken, en moesten ze hun bagage tot het laatste stukje kleding leegma ken. Daar lag de inhoud van de koffers; al de keurig opgevouwen vakantiekleding, nu rommelig en uitgevouwen op lange tafels, ter controle voor ieders oog uitgestald. En dat moest natuurlijk weer allemaal temg de koffers in. Uiteraard had de familie Vroegop niets te verbergen of aan te geven, maar ja, het hoort er nu eenmaal bij, zeggen ze... Acclimatiseren Het is logisch dat mensen, die zo'n reis ach ter de rug hebben, enige tijd nodig hebben om te acclimatiseren. Dat lukte aardig. De witte huizen, allemaal van hout of kunststof, op een solide stenen voet, lagen tegen de heuvels aangebouwd, verspreid langs de kust. Een sprookjesachtig gezicht. Ook de temperatuur was weldadig, zo'n twintig a vijfentwintig graden en het woonhuis van de Nieuw Zeelandse familie Vroegop, met zijn ligging op tachtig meter hoogte, en uitzicht naar zee, vormde op zich al een evenement. Maar toen de reizigers na een paar dagen wat op adem waren gekomen, kregen ze toch wel zin om de streek verder te gaan verkennen. Dat gebeurde middels een achtdaagse rond rit met z'n vieren over het subtropische Noorder Eiland, langs verschillende bezienswaardigheden. Een rondrit, uitge stippeld door de broer en schoonzus van de familie Vroegop. Een rondrit met veel afwis seling, waarbij de nachten werden doorge bracht in diverse motels. Maori's De oorspronkelijke bevolking van Nieuw 'Zeeland, de Maori's, is er nog steeds te vin den. Zo'n vijftien procent van de totale bevolking zou nog Maori zijn. Bij de Mao ri's zelf bracht de familie Vroegop geen bezoek; wel beklommen ze een berg die hen bij een soort tempel bracht, waarin alles over de historie en de gebruiken van deze bevol kingsgroep was te zien. Veel dansen en houtsnijwerk zijn kenmerkend voor deze autochtonen. Ook gingen ze per boot naar het eiland TIRI- TIRI met zijn witte vuurtoren, een 'onbe woond' eiland, waar het mensen betreft. De bevolking van dit eiland bestaat uit vogels, in de meest uiteenlopende maten en soorten. Ook bezochten ze een botanische/ rozentuin. Een onvergetelijke ervaring was een avond wandeling met een gids. Na twintig minuten rijden parkeerde de familie hun auto aan de rand van een dicht begroeide berg, waama de gids hen, in het schijnsel van zijn lamp. langs steile hellingen en wandelpaden, langs watervallen en over touwbmggen boven snelstromend water leidde, om uiteindelijk aan te komen in een grot, waar duizenden glimwormpjes een tafereel vormden als van een immens grote kerstboom! Schoon Tijdens deze rondrit brachten zij ook een bezoek aan een weduwe van mim tachtig jaar, een Nederlandse emigrante, die na de Tweede Wereldoorlog met man en kinderen naar Nieuw Zeeland vertrok. Zij woonde in Ons Dorp, een project van negentig bejaar denwoningen voor gepensioneerde Neder landse emigranten, dat is opgezet in Hen derson, vlak bij de stad Auckland. De ken nismaking met Ons Dorp was een openbaring. Hoewel er nergens ontsierende afvalbakken waren te zien, was het er fantas tisch schoon en goed onderhouden en de voortuinen van de huizen, vergelijkbaar met onze senioren woningen, stonden vol kleuri ge bloemen. Het was een prachtig gezicht. Naast de gewone woonhuizen is er in het Hollandse dorpje Ons Dorp niet alleen een bejaardenhuis, voor mensen die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen, maar ook een keurig verpleeghuis, voor mensen die een volledige verzorging behoeven. Koninklijke foto Het was heel vertrouwd maar ook veiTas- send, om plotseling oog in oog te staan met Koningin Beatrix en Prins Claus, op een sta- tiefoto wel te verstaan. Deze foto hing in de recreatiezaal van het bejaardenhuis, waar het echtpaar Vroegop werd te woord gestaan door een bejaardenverzorgster. Zij sprak zuiver Nederlands; een aparte belevenis, zo aan de andere kant van de aardbol. Het echt paar Vroegop ontmoette hier ook veel bejaarde emigranten, die zo'n vijftig jaar geleden uit Holland vertrokken, en uiteraard veel interesse toonden voor hun oude vader land. Ze wilden allemaal weten waar de familie Vroegop woonde en vertelden op hun beurt weer wanneer en waarom zij des tijds naar Nieuw Zeeland waren geëmi greerd. Ons Dorp Voor wie iets meer wil weten over het ont staan van Ons Dorp: Het initiatief voor de bouw lag bij de toen aanwezige Nederlan ders, die samen met de bewoners en met steun van het Julianafonds, het project reali seerden. Dit vond plaats in 1987; het dorp is dus ruim tien jaar jong. De doorstroom ver loopt perfect. Voor het aankopen van een woning in Ons Dorp is een wachtlijst. Wan neer een bewoner een huis verlaat, b.v omdat hij of zij niet meer zelfstandig kan wonen, koopt het bestuur van Ons Dorp de bewoner uit, zodat die zich weer kan inkopen in het bejaardenhuis. Dit alles als tegenwicht van de sociale voorzieningen, die in Nederland nu eenmaal altijd beter zijn... Kerkdienst Ons Dorp was niet de enige plaats waar de familie Vroegop Nederlands kon spreken. Ook een orchideeën kwekerij die ze bezoch ten, werd geëxploiteerd door Nederlanders. En verder bezochten ze samen de zondagse kerkdiensten. Ze moesten een half uur rijden om bij de kerk te komen. Een kerk, gebouwd door vrijwilligers uit de emigranten. De Christelijke School, ontstaan uit particulier initiatief, staat achter het kerkgebouw en is eveneens opgericht door vrijwilligers. De kosten voor het onderwijs komen ten laste van de ouders. Maar dit even terzijde. Hoe wel de dienst Engelstalig was, werd ze goed bezocht door ongeveer veertig gezinnen van Nederlandse emigranten. Voor en na de dienst zochten de mensen elkaar op en spra ken ze met elkaar. Het was net één grote familie. De liederen die werden gezongen kwamen de familie Vroegop, ondanks de taalbarrière, toch bekend voor, vanwege de melodie. En zo was het goed om ook daar te zijn. Indrukwekkend De nog ongerepte natuur in het dun bevolk te land (viereneenhalf miljoen inwoners) is zo indmkwekkend mooi, dat foto's slechts een geringe weergave tonen van de werke lijkheid. Het land is robuust en steil. Forse gebergtes met ruisende watervallen; aan de kust impo sante rotsmassieven waar het in- en inblau- we water met helderwitte kopjes speels langs spoelt. De plotseling opduikende rot sen, vlak voor de groene stranden geven de indmk onverzettelijk de wacht te houden en op de stranden met hun weelderige begroei ing onder aan de rotsen, waaronder de prachtige, rood bloeiende rubberbomen, is het nog goed toeven. Cocospalmen, yucca's, dracena 's en varens; wat wij Hollanders in de vensterbank plaatsen groeit daar in het wild. Langs het strand kom je hooguit tien bezoekers tegen op een wandeling van een half uur. En dat aan het eind van de zomer, die daar wel een half jaar duurt. In Nieuw Zeeland begon de herfst overigens op 18 maart en is het rond Kerst op z'n warmst... ijzerdeeltjes Het zand op de stranden ziet op verschillen de plaatsen zwart. Niet door olie of een andere soort van vervuiling; gelukkig niet. Wat zou het zonde zijn als het prachtige Nieuw Zeeland op die manier werd geschon den. Nee, het tegendeel is waar. Het viel de familie al snel op, dat het land ontzettend schoon is. Nergens zie je zwerfafval. Waar door dan de zwarte kleur van het zand? Dit verschijnsel wordt veroorzaakt door fijne ijzerdeeltjes, die door de wrijving van het water, van de rotsen in zee worden los geschuurd en zo op het strand terechtkomen. Dat houdt echter niet in dat het water hier door troebel zou zijn of dat je met zwarte voeten thuiskomt. Integendeel: het water rondom het eiland is overal even helder, je kijkt met gemak tot op de bodem. En je voe ten blijven, heel opmerkelijk, brandschoon. Het ijzer hecht zich uitsluitend aan zand, waarom men dit verschijnsel wel benoemt als het zwarte strand. Verder zijn er op het eiland veel grote en kleinere watervallen, waarbij men er een sport van heeft gemaakt om per boot tegen de stroom op te varen.' Maar daaraan he^t ,het echtpaar.^VEöêgopi Zich'met geWaagdl.!?""^' •''*i?^ In de wat ondiepere rivieren zijn regelmatig forellenvissers te vinden, Het was een aardig gezicht om de vissers met hun pakken mid den in de rivier te zien staan, bezig hun buit binnen te halen. Stoom Een wateractiviteit die wel buitengewoon prettig moet zijn geweest was het verpozen in het warme water van de rivier, een natuurverschijnsel dat een gevolg is van het opspuiten van heet geiserwater. Het vulkaaneiland Nieuw Zeeland is namelijk ook rijk aan heet- water geisers. Het moet ook een unieke belevenis zijn geweest, om bij Wai- O- Tapu, in de buurt van de gei sers aangekomen, de stoom zomaar uit de grond te voorschijn te zien komen. Dwars door de velden rond de geisers zijn loop bruggen en paden aangebracht, waarbuiten je jezelf als voetganger beter niet kunt begeven. De bodem is daar erg onbetrouw baar en zwak. Het zal je maar overkomen dat je (per abuis) naast het pad stapt en tot je knieën wegzakt in de brandhete aarde! Het ver schijnsel geiser is in feite het gevolg van een ondergronds opwarmingsproces, dat gepaard gaat met een verhoging van de ondergrondse atmosfeer. Een proces dat zijn eindpunt vindt in het opspuiten van heet water, totdat de druk ondergronds weer normaal is. Eenmaal per dag. even na tien uur, spuit de geiser zijn hete water wel eenentwintig meter omhoog en vanzelf sprekend vormt zo'n actieve geiser een toeristische attractie, die ook de familie Vroegop bezocht, uiteraard met de erva ring van flink beslagen brillenglazen... Overigens, deze heet- water- voorraad staat garant voor een constante toevoer van warm water naar de woonhuizen in de omgeving van Wai- O- Tapu. die van deze voorziening gratis profiteren. Onweer en zwavel Ook iets bijzonders wïiren de kraters, die zijn ontstaan na diverse vulkaanuitbarstin gen op Nieuw Zeeland. Staand aan de rand van zo'n krater zie je diep beneden je een boiTelende modderma.ssa. die, nog dieper onder zich, het geluid als van onweer laat horen. Typisch is ook de onmiskenbare zwa- velgeur rond zo'n krater. Die zelfde geur hangt trouwens ook rond de vele kraterme ren, die Nieuw Zeeland rijk is. Meren, die de prachtigste kleurschakeringen verionen. Eén meer maakte wel bijzonder veel indruk, vanwege de vele kleuren die het water scheen te hebben; mensen geven dit ver schijnsel niet voor niets de naam schilders- palet. De kleuren in het water ontstaan door de vele mineralen die het water rijk is. Foto's De mooie foto's, die we aan het eind van het gesprek samen bekijken, laten zien dat er van alles wat mevrouw Vroegop vertelde, geen letter gefantaseerd is! De familie Vroegop, nu ruim een week terug op 'Zonnewende", is nog helemaal vol van de schitterende reis en alles is nog lang niet bezonken. Misschien dat het nalezen van dit verslag hen een beetje helpt bij het verwer ken van de vele indrukken die ze in Nieuw Zeeland hebben opgedaan. En als ze nog eens op reis gaan... we genieten graag weer mee... PASEN

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 23