Overdenking UITNODIGING BART] Winterse maaltijd Administratie- en Assurantielcantoor Koningswoud houdt voorlichtingsavond over het belastingplan 21e eeuw eiiaiideh-iiieuws HET r^KIJkVENSTER uit de Heilige Schrift Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen Open ochtend ^Van Vrouw tot Vrouw' VERVOLGVERHAAL de DrapeMersleerling PAGINA 5 VRIJDAG 11 FEBRUARI 2000 Blik op kerk ^^y en samenleving tj - Oostenrijk - Overtrokken reacties - De Koningin Hoewel het buiten op het ogenblik zo'n graad of tien is, ga ik me vandaag op glad ijs begeven, als u een beetje begrijpt wat ik bedoel... Vorige week kon je geen krant opslaan en geen nieuwsuitzending beluiste ren of het ging over Oostenrijk, waar een nieuwe regering werd gevormd. Inmiddels is die regering er gekomen en die heeft geen genade gevonden in de ogen van de rest van Europa. In die regering zitten namelijk enkele minis ters die behoren tot de partij van Jörg Haider, wiens familie een nazi-verleden heeft en die zelf ook niet vrij is van racistische en fascis tische gevoelens. Althans, hij heeft uitspra ken op zijn naam staan die hem op z'n minst verdacht maken De Europese Unie heeft meteen fel gere ageerd door van tevoren aan te kondigen dat de betrekkingen met Oostenrijk zouden wor den bevroren, wanner de partij van Haider in de regering zou worden opgenomen. België en Frankrijk liepen daarbij voorop. Deze reactie is op zo'n rninst voorbarig en overtrokken. Haiders FPÖ is in Oostenrijk de tweede politieke partij geworden, door middel van verkiezingen die op democrati sche' wijze tot stand zijn gekomen. Niemand is onder druk gezet en voor zover wij weten is er ook geen fraude gepleegd. Dat wil zeg gen dat Oostenrijk een regering krijgt waar voor de bevolking zelf heeft gekozen. Daar tegen protest aantekenen houdt in dat men zich bemoeit met de binnenlandse aangele genheden van een lidstaat. Het is dan ook begrijpelijk dat Haider en de zijnen furieus hebben gereageerd en in uitzicht hebben gesteld dat ze de Europese politiek zoveel mogelijk zullen boycotten. Zelf zegt hij helemaal geen extreme beginselen na te stre ven. Of dat inderdaad zo is zal in de praktijk moeten blijken. Maar de Europese landen, hoe verstaanbaar het ook is dat ze angst heb ben voor een herleving van het nazisme, hadden hem op z'n minst het voordeel van de twijfel moeten geven en hem beoordelen op zijn daden. Juist in deze problematische situatie is Hare Majesteit de Koningin vertrokken naar het Oostenrijkse Lech voor haar traditionele wintersportvakantie. Meteen gingen ook in ons land stemmen op dat zij daar niet wijs aan deed, en onder de gegeven omstandighe den beter een ander vakantieoord had kun nen kiezen. Terecht heeft premier Kok daar over gezegd dat de vakantie van de koningin een privé-aangelegenheid is, die los staat van de politiek. Helaas hebben de media in Oostenrijk veel aandacht geschonken aan de aankomst van de koningin in Lech en de beelden over de hele wereld verspreid. Kennelijk wil men op deze manier aan alle landen laten zien: 'Er is niets mis met Oostenrijk, zelfs de koningin van Nederland komt hier normaal vakantie houden' Het is natuurlijk jammer dat de koninklijk vakantie daardoor een politieke lading krijgt. Maar de schuld daarvan ligt niet bij koningin Beatrix Naschrift Het Eilanden Nieuws van vrijdag 4 februari bevatte een (te) groot ingezonden stuk van de heer Joh. Los uit Oude Tonge. De gelui den daarin liet hij ons eerder horen, daarop heeft hij persoonlijk antwoord gekregen. We laten dus nu de inhoud van zijn schrijven maar voor zijn rekening. Alleen nog dit: aan christenen en kerkmensen mankeert helaas veel, aan God en Zijn Woord niet. Daarom zouden we de heer Los het advies willen geven: Kijk niet te veel naar de grondtroe pen, maar meer naar het Hoofdkwartier. Waarnemer ••of '- tf,/v«or*'M Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er Icostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. EEN TCEdOUUELTJC Jaren geleden kreeg ik een 'duveltjeDit is een klein kacheltje dat o.a. op de Zuiderzee- botters werd gebruikt. Het kacheltje is met een dikke laag teer ingesmeerd. Hoe krijg ik dit eraf? Antwoord: Hoe dikker de laag, hoe groter uw probleem! Afbranden zou een voor de hand liggende methode zijn, maar gezien de rook en de stankontwikkeling is dit, zoals u al gemerkt heeft, geen aangename manier. Het beste lijkt ons dat u eerst door afschra pen de laag probeert mechanisch te verwij deren. Is het teer dan voor een groot deel ver dwenen, dan kunt u proberen het duveltje verder te reinigen met oplosmiddelen. Een bekend oplosmiddel is benzeen (benzol). Het gebruik van dit middel is echter niet geheel zonder risico, omdat de damp giftig is. Onschuldiger zijn terpentijn en wasbenzi ne. Wij raden u echter eerst aan om een bij een doe-het-zelf zaak of drogisterij te koop zijnde kant-en-klare teerverwijderaar te pro beren. EEti GEiono samiE moosv Mijn man drinkt op z'n werk ongeveer 15 kopjes koffie per dag, weliswaar cafeïnevrij. Nu heb ik gehoord dat de stof die de cafeïne uit de koffie haalt kankerverwekkend zou zijn. Is dit zo? Antwoord: Cafeïne, ook wel coffeïne genoemd, is opwekkend, maar als te veel koffie wordt gedronken kan de werking ervan in het tegendeel omslaan: de stof werkt dan eerder versuffend en kan zelfs vergiftigingsverschijnselen teweegbrengen, zoals hoofdpijn, duizeligheid, verhoogde prikkelbaarheid en krampen. Zo'n 4 tot 6 kopjes op een dag met melk doen u beslist geen kwaad. Cafeïne kan door zijn vaatver- wijdende eigenschappen verlichting bren gen bij migraine. Cafeïne stimuleert de hart slag en versnelt daardoor de bloedcirculatie, bevordert de bloedvoorziening van de her senen (waar de adertjes erg dun zijn) en ver jaagt daardoor een eerste vermoeidheid en behoefte aan slaap. Cafeïne verhoogt daar door ons denk- en prestatievermogen, bevordert de urinevorming en versnelt de stofwisseling. Matig gebruik van koffie heeft dus verbetering van onze conditie en stemming tot gevolg. Gaat men cafeïne aan de koffiebonen onttrekken, dan is er een oplosmiddel voor nodig. Eigenlijk doet het er niet toe welk oplosmiddel men gebruikt bij de bereiding, als er maar absoluut geen resten van overblijven in de koffie (anders kunnen we niet meer spreken van zuivere Afdeling Midden-Flakkee Beste dames, Hierbij nodigen wij u uit tot het bijwonen van onze afde lingsavond op woensdag 16 februari 2000. De avond zal worden gehouden in het 'Diekhuus', Beneden Zand pad 7 te Middelharnis. Gezien het lange programma begint deze avond niet, zoals gebruikelijk, om 19.45 uur, maar om 19.15 uur! Deze avond is dhr. J. Hendrickx uit Breda onze gast. Hij komt voor ons een informatie ve avond verzorgen over zijn werk in de gevangenis aldaar. Introduces en belangstellenden zijn van har te welkom, alleen zal van hen een bijdrage van 3,50 gevraagd worden. Dinsdag 15 februari a.s. wordt er weer een winterse maaltijd georganiseerd in 't Infocentrum te Oude Tonge. Aan vang 12.00 uur, kosten ƒ6,-. Op het menu staat zuurkoolstampot. Opgeven kan bij de S.W.O., tel. 641344. U bent van harte welkom! koffie!). De fabriek heeft een oplosmiddel nodig om de cafeïne aan koffie te onttrek ken. Er zijn verschillende productiemetho den mogelijk. Sommige van de gebruikte stoffen zijn giftig. Daardoor kwamen er geruchten in omloop, dat cafeïnevrij gemaakte koffie 'dus' giftig zou zijn. Maar er werd niet bij verteld, dat er technieken bestaan om te zorgen dat een toegepaste hulpstof ook weer uit de koffie verdwijnt. Eigenlijk doet het er niet toe welk oplos middel er gebruikt wordt, als er maar abso luut geen resten achterblijven in de produc ten die bestemd zijn voor de menselijke consumptie. Trouwens, als aangetoond zou zijn dat de gebruikte stoffen kankerverwek kend zouden zijn, dan zouden deze stoffen al lang verboden zijn! Gelukkig zijn er overheidsinstanties die de kwaliteit van ons voedsel nauwlettend in de gaten houden. Uw man drinkt zo'n 15 kopjes per dag, in dat geval is het beter dat hij cafeïnevrije koffie drinkt. LEWimEfi omoooiEN Weet u waar je het apparaat kunt kopen waarmee je bevroren leidingen kunt ont dooien? Ik heb loodgieters zo'n apparaat zien gebruiken. Antwoord: Het door u bedoelde apparaat dat door vakmensen wordt gebruikt, is voor doe-het-zelvers riiet zo geschikt. In de eerste plaats is het een behoorlijk duur apparaat, u moet daarbij aan enige honderden guldens denken. In de tweede plaats is het behoorlijk zwaar. Bruikbare eenvoudige alternatieven zijn: een haarföhn, een elektrische verfstrip- per of een zgn. hobbybrander (hierbij wel oppassen voor brand!). fSOiEmouvi Wij zijn op zoek naar een bouwpakket van een molen. Weet u een adres? Antwoord: Kant-en-klare bouwpakketten hebben wij nergens voor u kunnen vinden, wel kunt u bouwtekeningen voor windmo lens aanvragen bij 'De Hollandsche Molen', Sarphatistraat 634, 1018 AV Amsterdam, tel. (020) 6238703. Bij de tekeningen staat precies omschreven welke materialen u nodig heeft. Deze materialen kunt u vervol gens kopen bij een hobby- of doe-het-zelf zaak. OE VOLIEOIGE TEKST Zou u me kunnen helpen aan de volledige tekst van het gedichtje dat als volgt begint: 'Eer brengt een arme vader met vreugd' zes kinderen groot/Dan dat zes rijke kinde ren/Hem koesteren in den nood'. Antwoord: Dat zouden wij wel willen, als de dichter tenminste nog meer regels zou hebben gedicht! Hij liet het echter bij deze vier regels. De dichter is de bekende domi nee schrijver Nicolaas Beets uit de vorige (pardon, het is even wennen!) 19e eeuw. Een ootmoedig en gelovig gebed "Ik ben niet waardig, dat Gij onder mijn dak zou inkomen... (Lukas 76) Er is grote zorg in het huis van die hoofdman in Kapemaum: één van de knechten is ster vende. Hij is ziek geworden en geen enkele behandeling brengt genezing. En dan hoort hij van de Heere Jezus. Het zal hem stellig verteld zijn, dat zieken door Hem genezen werden. Zal het zin hebben. Hem om hulp te vragen? Was Jezus niet allereerst tot de verloren schapen van het huis van Israël gezonden? Het is dan ook geen hoogmoed, die hem belet, zelf naar de Heere te gaan. Hij stuurt enkele oudsten, die moeten gaan vragen of Hij komen wil. En deze gaan -hartelijk genoeg- direct op pad en vragen de Heere dringend, aan het verzoek van de hoofdman te voldoen. "Hij is het waardig", zeggen ze. Hij blijkt zelfs de bouw van de synagoge te hebben bekostigd. Het is goed bedoeld. Maar de oudsten spre ken ook echt vanuit hun eigen gedachtenwe- reld: je doet goede werken en dan ben je waardig, geholpen te worden. Het was echt de theologie van de verdienste. Hoe goed bedoeld ook. Ze wisten niet, dat alles wat de Heere geeft, enkel uit genade is. Wat een belijdenis! Dat is de uiting van een ootmoedig hart. Het is de taal van een mens, die zich als een onwaardige heeft leren ken nen. Daar wisten de Farizeeën niet van. Die vonden het vanzelfsprekend, dat Jezus onder hun dak inkwam. De Romeinse hoofdman vraagt aan de Heere Jezus, buiten te blijven en slechts één woord te spreken. Hij gelooft, dat dit voldoende is, om de genezing van zijn knecht mogelijk te maken. Wat is die man gauw tevreden! Eén enkel woord. Dat is een vrucht van genade. Van onszelf zijn we ontevreden mensen. De Hee re moet alle wensen inwilligen. En dat kun nen er heel veel zijn. Zo leeft deze hoofdman niet. Hij heeft de Heere maar één ding te zeg gen: "Ik ben niet waardig..." Niet wa£irdig. Dat is een bijbelse uitdruk king. Dat is de taal van de mens, die zijn zondigheid heeft leren kennen tegenover de Heere. En als we deze inleven, weten we, dat we nergens enig recht op hebben. Op geen uiterlijke weldaad en op geen zegen in het hart. Dat leert de Schrift ons duidelijk. En we kun nen het weten, want er zijn voor ons vele mogelijkheden, om erin onderwezen te wor den. De prediking van het Woord is er, om ons te wijzen op onze zonde en op de onmo gelijkheid, om de Heere te ontmoeten. Maar die hoofdman dan? Waar zal hij onder wijs ontvangen hebben? De oudsten van het volk zullen het hem niet geleerd hebben! En tóch horen we die zo bijbelse grondtoon in zijn spreken. Stellig mogen we belijden, dat de Heere hem door Zijn Geest heeft onder wezen. Het zal misschien een beginsel geweest zijn van de kennis aan zonde en genade. Maar toch schittert hier het goud van het geloof. "Ik ben niet waardig, dat Gij onder mijn dak zou inkomen". Hij houdt de Heere niet af, zoals veel mensen Hem buiten hun huis en hart willen houden, soms zelfs met vrome woorden. Want dan zou Hij wel eens kunnen zien, wat er aan lectuur op tafel ligt of waar naar gekeken wordt. Deze hoofdman houdt de Heere niet buiten zijn huis en hart. Het is voor Hem te groot, te onbegrijpelijk, dat de Heere over zijn drem pel zou heenkomen. Een enkel woord is al voldoende. Begrijpt u hem? Té groot, té heerlijk, dat de Heere Jezus binnenkomt. Kan dat in mijn leven? In mijn leven vol zon de, ontrouw, opstandigheid? Intussen merken we wel, dat die hoofdman nu juist naar de Heere hunkert. Al is het maar, dat Hij één woord spreekt. Wat een heerlijke belijdenis. Zo spreekt de mens, die zonder Hem niet leven kan. Onwaardig, Hem te ontvangen. Waardig, om door Hem verworpen te worden. En dan tóch die bede: "Laat mij mogen ervaren, dat U van mij afweet!" Want zonder de Heere te moeten leven, is vreselijk. Zeker, een ootmoedig mens belijdt het, onwaardig te zijn, de Heere te ontvan gen. Maar daarmee wil hij nog niet, dat Hij voorbij gaat! Integendeel, daarin ligt de bede, dat de Heere in zijn leven wil overko men, om Zijn genade te verlenen. Wonderlij ke en gezegende tegenstrijdigheid! Verstaat u deze hoofdman? Weet u het, van wege uw zonden onwaardig te zijn. Hem te ontmoeten? En gaat uw hart desondanks naar Hem uit? De Romeinse hoofdman geeft er blijk van, dat hij wéét, wie hij voor zich heeft. Hij spreekt Hem aan: "Heere..." Dat was overi gens wel gevaarlijk, want met deze naam (in het grieks: Kurios) werd óók de keizer in Rome aangesproken. Om deze belijdenis werden later de christenen bitter vervolgd. En nu is hier een heiden aan het woord, die de heerschappij van Christus belijdt. Het gaat hem niet alleen om de weldaden, hoe rijk die ook zijn; het gaat hem óók om de Heere zelf. En dat temidden van alle ellende, waarin die hoofdman verkeert, temidden van alle spanningen om zijn doodzieke knecht. Wat zegt de Heere Jezus ervan? Hij geeft een heerlijk getuigenis. Hij spreekt over het gelóóf van deze hoofdman. Zouden wij het ervoor gehouden hebben? Het is zelfs een gróót geloof, groter dan in Israël. Nee, dat is niet bedoeld, om er trots op te zijn. Waar een groot geloof is, daar blijft de ootmoed, daar blijft de strijd tegen het klein- geloof en tegen de aanvechtingen van de dui vel. En dan worden niet alle gebeden verhoord. Paulus houdt zijn doom in het vlees. Het ware geloof bindt zich aan Christus, "hoe donker ook Gods weg mag wezen". En dan wordt genade doorleefd als genade, over vloeiende voor de grootste der zondaren, waarbij elke gebedsverhoring ook in uiterlij ke nood een onverdiende weldaad wordt. En bij hem, die zich onwaardig weet, dat Christus onder zijn dak inkomt, treedt de Heiland nu juist binnen, om zichzelf weg te schenken. En wie Hem zó ontvangt, zal eens voor eeuwig bij Hém inwonen. Staan uw huis en hart voor Hem open? Werkendam Ds W. Arkeraats Doopsgezinde Gem. Ouddorp Op D.V. woensdag 16 februari a.s. hopen we weer een open ochtend voor vrouwen te houden in de ontmoetingsruimte van het kerkgebouw van de Doopsgezinde Gemeente, Dorpstienden 3 te Ouddorp. Iedereen is van harte welkom! Onze gast- spreekster voor deze morgen is mevrouw Vermaat, met het thema 'Voorrang verle nen'. Het programma begint om 9.30 uur en ein digt om ongeveer 11.00 uur. In de hal wor den handwerkartikelen, cd's en boeken ver kocht. Na afloop van de open ochtend is er gelegenheid om na te praten en om elkaar te ontmoeten. Heeft u kleine kinderen en kunt u voor hen geen opvang vinden, geen nood, er is kin deropvang aanwezig. Zegt het voort en neemt u ook uw vriendinnen, kennissen, familie, buren enz. mee! Nu het Belastingplan 21e eeuw ook door de Tweede Kamer is betiandeld, wordt het de hoogste tijd om kennis te nemen van de belangrijkste wijzigin gen in ons belastingstelsel, waar we allemaal over ruim 10 maanden mee te maken krijgen. Daarom organiseert Administratie- en Assu rantiekantoor Koningswoud te Dirksland een informatie-avond op maandag 21 februari a.s. in 'De Schakel' te Dirksland. Op die avond (aanvang 19.30 uur) zal Mr. Erik Tops, fiscalist bij De Fiscount Advies groep, op een duidelijke manier de voor u (particulieren en midden- en kleinbedrijf) belangrijkste wijzigingen behandelen. Tevens zal er ruimschoots de gelegenheid zijn om vragen te stellen. Mocht u echter liever uw persoonlijke situ atie vertrouwelijk op kantoor willen bespre ken, dan is daarvoor bij Koningswoud alle gelegenheid. Immers, al sinds 1984 is deze adviseur gevestigd aan de Boezemweg 26 in Dirks land, waar u voor een breed dienstenpakket terecht kunt: of het nu gaat om de verzorging van een complete bedrijfsadministratie, een belastingaangifte voor een particulier, het financieren van uw auto, boot of caravan of een hypotheek voor uw aan te kopen of te verbouwen woning: bij Koningswoud kunt u daarvoor terecht. Ook voor schadeverzeke ringen, pensioenen en lijfrentepolissen wordt zaken gedaan met verschillende ver zekeringsmaatschappij en Uiteraard zijn de spaarrekeningen van Regiobank of de ING-beleggingsfondsen op dit adres een veel gevraagd product. Kortom: reden genoeg om eens te laten bekijken of uw huidige financiële situatie nog wel de beste is in het nieuwe belasting plan... Hoe vaak gebeurt het niet, dat u op verschillende momenten in uw leven beslis singen neemt of verzekeringen afsluit, waar van een aantal jaren later de noodzaak is ver dwenen of misschien juist verdubbeld?! Daarom is het goed, dat Administratie- en Assurantiekantoor Koningswoud beschikt over de meest uitgebreide computerpro grammatuur, waarmee een door u gewenste situatie haarfijn kan worden berekend. Heeft u nooit eens de behoefte om een paar jaar eerder dan op 65-jarige leeftijd met uw werk te stoppen? Hoe vaak zit u niet te dubben of het verstan dig is, op uw hypotheek af te lossen of uw geld te beleggen? Zou u niet eens goede voorlichting willen, hoe u fiscaal vriendelijk uw (klein)kinderen kunt bevoordelen? Voor deze en nog veel meer vragen kunt u een afspraak maken met de heer Konings woud of één van de medewerkers (telefoon 602365). J. Lens uitWmoeitijd van de Leidse Lakenindustrie -26- "Barto vraagt waar hij heen moet als hij bij Teljeur gaat werken!" "Wel, natuurlijk blijft hij hier! - ant woordde Annemoei snel - Wat zou hij anders? Hij is ons toch kind in huis? Hij is ons toch gezonden als vergoeding voor onze lieve Peterken, die de Heere tot Zich nam? Waar tobt zo'n jongen over?" "Beter zou ik het niet kunnen zeggen dan mijn vrouw het nu doet, jongen. Het is er ons niet om te doen je weg te hebben. Integendeel, we hopen dat je als een zoon bij ons blijft!" Barto was nog bleker geworden dan hij gewoonlijk was. "Neen, dan is het goed. En ik kom graag weer bij u wer ken. Als ik nu zo lang bij Teljeur blijf werken tot ik genoeg heb overgespaard voor een eigen getouw, en als ik dan elke week mijn geld thuis breng en u bewaart het voor me..." "Jongen, draaf niet zo door. Ik kan je niet bijhouden! Als je alles aan mij afdraagt, of liever aan Annemoei, dan valt er niet veel te sparen voor je!" Sjardijn keek hem aan. "Nou ja, u begrijpt me. Maar ik kan hier toch niet hele maal voor niets in de kost liggen, als ik niet meer voor u werk?" Daar behoefde Barto niet bang voor te wezen. Hij moest nu maar zich voornemen, even trouw te werken als hij het bij Sjardijn deed. Dat getouw zou er wel komen. Sjardijn kon toch zijn werk niet aan; hij moest er ook iemand bij nemen. Ja, het was wel druk in de lakennering! Vooral aan laken- spinners was er behoefte. Maar nu wilden de lakenspin- ners niet goedvinden, dat er weeskinderen voor dat werk gebruikt werden, want dat zou hun lonen gaan drukken! En niemand werkte daar vrijwillig toe mee, vooral niet in een tijd als nu, waar ze allemaal meer wilden hebben! Sjardijn rekende er op, dat Barto aan zulke muitingen niet zou meedoen. Daarom wilde hij hem het liefst bij Teljeur hebben, want die kende hij en hij wist wat hij aan hem had. Barto ging zich kleden. Inplaats van de bombazijnen werkbroek en zijn werk- hemd, waarmee hij altijd in het voorhuis aan de arbeid was, kwamen de kuitbroek en het nauwsluitende wam buis met de lange mouwen, waarover hij 's zondags een korte mantel, een soort cape, droeg, met opstaande kraag. Een muts dekte zijn hoofd. Sjardijn keek hem na toen hij de Coddesteeg uitliep naar de Oude Vest. "Moeder, ik weet het niet, maar ik geloof nooit dat we die jongen houden zullen!" zei Sjardijn met iets van onrust in zijn stem. "Maar man, wat haal je toch in je hoofd? Waarom zou den we die jongen moeten missen? Je hoorde toch zelf, dat hij niet van ons weg wilde, en je zag hoe blij hij was dat hij mocht blijven! Ik zou hem niet graag missen", voegde zij er nadenkend aan toe. "Ja, maar zó bedoel ik het niet! - antwoordde Sjardijn - Ik wou eigenlijk zeggen.dat. "Praat dóór man. Ben je bang dat Barto niet gezond is?" Omdat hij wat tenger is en niet zo grof gebouwd als soms andere jongens van zijn jaren? Maar hij is zo gezond als een vis en hij eet als een wolf. Gelukkig maar! Natuur lijk, alles kan gebeuren, en ook gezondheid is maar Vadersgoedje, daar we geen recht op hebben en dat ons kan afgenomen worden. Maar daarover maak ik me hele maal niet bezorgd!" Sjardijn had geduldig naar de lange omhaal van woorden geluisterd. "Ja, en juist in dat tengere zit het hem. Valt het je dan niet op, hoe heel anders hij er uitziet dan de andere jongens van zijn leeftijd, de echte jongens van de Coddesteeg en de Bakkersteeg en de Waardgracht en de Langegracht. De echte droogscheerdersjongens en wolleweversjon- gens? De jongens van ons soort mensen? Dat heeft een houding alsof hij een sinjeur is, en als hij zo aangekleed de deur uitgaat, lijkt hij meer op een deftige student dan op een jongen, die wollewever is. Ik kan het niet anders denken. Maar ik geloof altijd, dat we met die jongen nog eens wat bijzonders zullen beleven!" "Van die kant heb ik het nog niet bekeken - viel Anne moei hem in de rede - Vind je nu heus zoveel bijzonders in Barto? En dan - hij is toch maar een vondeling, en wie weet er iets van hem af? Meester Nolet niet, en ook die marskramer, wat had die over hem te vertellen?" Annemoei wilde er niet aan. Ze trachtte door haar geredeneer zichzelf te overtuigen dat ze gelijk had. Ze wilde zich gerust stellen, nu door de woorden van haar man haar ineens duidelijk was gewor den wat ze al lang zelf had gevoeld, zonder het zo als hij het zei in woorden te kunnen brengen. Ze hield van Barto. Ook omdat ze merkte hoe de jongen aan haar hing. Ze had niet meer genegenheid kunnen ver wachten van een eigen zoon. Dat stond wel boven beden king vast bij haar. En toch gevoelde ze dat ze hem niet helemaal begreep. Hij was en bleef gesloten wanneer het over zijn verleden ging. En toch zag ze dat er iets in hem leefde, dat hij verborgen hield. Toch miste ze die diepere uitingen van teerheid, die ze bij de opgroeiende jongens van haar kennis en familie wel, zij het bij uitzondering, had opgemerkt. Met haar dochtertjes wilde ze nooit vergelijken. Dat waren nu een maal meisjes, en daarvan kon een moeder meer verwach ten. Bovendien waren het nog echter kinderen, en in Bar to zag ze al zo nu en dan de man. "Nu vrouw, wat denk je er van?" onderbrak Sjardijn haar overdenkingen. "Ik geloof eer, dat die jongen een dromer is". "En waar droomt hij van? Zeker niet de dromen, die wij hadden in onze jeugd!" Nu moest Annemoei lachen. Haar jeugd, kommervol en sober, onder de voortdurende druk van harde arbeid, en dromen! Die twee konden niets met elkaar uit te staan hebben! "Ik denk niet dat jij zo heel veel gedroomd zal hebben toen je jong was, zomin als ik!" "Daar heb je gelijk aan, Anneke! - vergaat Sjardijn zich even toen hij haar noemde bij de naam van zijn jonge hef- de - als ik droomde, deed ik het van jou!" "Hoor me zo'n oude malle man eens plagen! - plaagde nu Annemoei terug - Denk je er wel om dat mijn haren al grijzen?" "Moeder, waar is Barto heen?" vroegen de meisjes, die binnen kwamen na hun spel. "Die gaat zich als gast verhuren bij Teljeur. Hij is nu geen kind meer". "Maar hij blijft toch bij ons?" Annemoei kon ze gerust stellen. "Hoelang nog, moeder?" kwam een vraag, en die bracht ineens Annemoeis denken weer terug op wat ze zojuist met haar man had besproken. "Hoelang nog? Dat kan ik niet zeggen, kind. Dat weet ik niet. Hoe kan ik dat weten? Hoe kom je er toe dat te vra gen?" "Omdat hij laatst gezegd heeft, dat hij niet altijd hier blij ven zou. Hoe lang blijft hij nog, moeder?" Sjardijn, die er bij stond, gaf het antwoord. "Zo lang als de Heere het wil!" Bij Teljeur viel de ontvangst mee. Deze begroette Barto hartelijk, en was dadelijk bereid hem aan te nemen; wanneer hij tenminste een bewijs kon overleggen, dat hij niet tegen de wil van Sjardijn in, deze verliet. Want om het heen en weer trekken der 'gasten', der 'gezellen' tegen te gaan, hadden burgemeesters en schepenen bepaald, dat geen gezel buiten goedvinden van zijn meester binnen de twee jaren van baas verande ren mocht. "Juist kan ik een gast gebruiken, - vertelde Teljeur - want Lefan, één van mijn beste wevers, is weggegaan. Hij gaat weer naar het Brabantse terug; hij denkt dat het hem ginder beter zal gaan(wordt vervolgd) mmmmmmmmmÊm^^ WÊÊÊ .J!=l ifi Oh Intussen staat de hoofdman kennelijk te wachten. Stellig in grote spanning. De Hee re Jezus komt er aan! En dan stuurt hij een paar vrienden naar Hem toe met een won derlijke boodschap: "Kom niet in mijn huis. Spreek slechts één woord en dan zal mijn knecht genezen zijn". Nee, dat zegt hij niet, omdat de Heere Jezus niet welkom zou zijn. Hij noemt iets heel anders. "Ik ben niet waardig, dat Gij onder mijn dak zou inko men!" Hij is een heiden, een buitenstaander, die nergens recht op heeft". Het lijkt, alsof hij de woorden van die oudsten heeft gehoord: "Hij is het waardig!" DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelharnis Tel. (0187) 482784

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 5