REVISIE FLITSPALEN Overdenking M Kerntaken NPV BARTQ, uit de Heilige Schrift Voorjaarsmarkt maakt het verschil Mannencomité organiseert 'mannendag' EIÜVIIDEII^IIIEUWS HET OJKVENSTER Oud papier Herkingen Koffieochtend in Goedereede Met het oog op het gezin De Samaritaan VERVOLGVERHAAL de DrapdÊersleerling Aan het ^armonder /teil PAGINA 5 VRIJDAG 28 JANUARI 2000 Blik op kerk'^^y en samenleving cj - Malversaties - Hoge bomen - Het hellend vlak De laatste tijd rolt het ene schandaal zomaar over het andere heen. Dagelijks worden we ingelicht over de gevolgen van de malversa ties die de Duitse Bondskanselier Kohl zich heeft gepermitteerd, en die een crisis in de CDU hebben teweeg gebracht. Ook de presi dent van Israël, Weizman, is in opspraak ge komen doordat hij ongeveer een miljoen zou hebben aangenomen van een Franse zaken man. In ons eigen land werd onlangs de Lockheed- affaire met Prins Bernhard weer opgerakeld. En vergeten we niet het rumoer rondom Bram Peper, thans minister van Binnenland se Zaken, die als burgemeester van Rotter dam een raim geweten zou hebben gehad inzake het declaratiebeleid. Allemaal hooggeplaatsten die blijkbaar geen sterke benen hadden om de weelde te kunnen dragen. Het gaat ons er op dit moment niet om wat er allemaal waar is van alle beschuldigingen. We zijn niet bevoegd om daarover te oorde len, al heeft ieder mens er natuurlijk wel z'n gedachten over. En het is nog altijd een be proefd spreekwoord dat geen koe 'Bontje' genoemd wordt of er is wel een vlekje aan. Maar hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Ook op lagere niveau's komt het regel matig voor dat mensen 'in de fout' gaan. Alleen zijn daarmee vaak minder grote be dragen gemoeid, en krijgt het ook in de media slechts op beperkte schaal aandacht. De pers, en ook de andere media storten zich nu eenmaal massaal op mannen van naam en proberen die onderuit te halen, dikwijls nog voordat hun schuld is komen vast te staan. Hoe komen mensen er toch toe om zich op deze manier te verrijken? Die vraag dook onlangs op, zomaar in een gesprek op een verjaardagsvisite. Juist mensen die algemene bekendheid genieten. Juist mensen die toch al zoveel hebben, dus helemaal niet méér nodig hebben... Ja, dat is een vraag waarop niet zomaar een pasklaar antwoord te geven is. In ieder geval is het een onomstotelijk bewijs van onze tota le verdorvenheid. Het voor sommige mensen aanstotelijke gegeven dat we 'geneigd zijn tot alle kwaad'. Wie dat een beetje geleerd heeft kan nooit meer op mensen neerkijken die over de schreef zijn gegaan. Die kan alleen maar verwonderd zijn dat dat kwaad, dat ook in zijn hart leeft, er nog niet uitgeko men is. Maar afgezien daarvan is er ook altijd nog 'het hellende vlak'. Het aannemen van een miljoen of het verduisteren van tonnen ge beurt natuurlijk niet van de ene dag op de andere. Het begint altijd in het klein. Maar wie er vandaag geen been in ziet een snip aan te pakken, zal morgen geen moeite hebben met een briefje van duizend. En zo gaat het van kwaad tot erger. Daarom is het zaak, op welke post we ook staan, dat we in het kleine onkreukbaar zijn. Want - heeft de Heere Jezus gezegd - wie in het kleine getrouw is, die is ook in het grote getrouw. Waarnemer Een zware motorschade of een versleten motor betekent niet automatisch dat een motor afgeschreven moet worden. Volledi ge of gedeeltelijke revisie kan een goede oplossing zijn. Want een door een profes sioneel, bij BOVAG aangesloten revisiebe- drijf gereviseerde motor is letterlijk en figuurlijk weer zo goed als nieuw. Een gereviseerde motor of ruilmotor is daarbij veelal goedkoper dan een vergelijkbare, nieuwe krachtbron. Vakkundige revisie van motoren levert tevens een bijdrage aan het behoud van het milieu. Van bestaande componenten wor den, met een minimaal energie- en grond- stoffengebruik, weer nieuwe onderdelen ge-maakt. Recycling is daarmee al jaren vanzelfsprekend voor bij BOVAG aange sloten revisiebedrijven. Motoren of onder delen die anders zouden worden afgedankt worden ge-schikt gemaakt voor een tweede ronde. Daarbij geldt voor elk type motor: hoe verfijnder de technologie van de oor spronkelijke motor, hoe verfijnder de door het revisiebedrijf afgeleverde motor. Versleten motoren zorgen voor extra uit stoot van schadelijke stoffen. Revisie brengt de uitstoot van deze motoren weer terug op de fabriekswaarde en in veel gevallen, door verbeterde machines en bewerkingen, wordt de uitstoot nog minder dan toen de motor nieuw was. De revisie branche gaat in alle opzichten met de tijd mee, zeker ook in milieutechnisch opzicht! Om de consument hier nadrukkelijk op te wijzen statten de Verenigde Nederlandse Motorenre visiebedrij ven (VNM), een afde ling van BOVAG, een campagne om de milieuvriendelijke revisiemotor onder de aandacht te brengen. De boodschap van de advertenties is, dat vakkundige revisie van motoren het ver schil maakt. De modem ingerichte, bij BOVAG aangesloten revisiebedrijven hou den zich met name bezig met het reviseren van motorblokken en cilinderkoppen. Ze doen dat zeer gespecialiseerde werk niet alleen voor de autobranche, maar zijn bij voorbeeld ook actief met de revisie van scheeps- en industriële motoren. Op zaterdagmorgen 29 januari a.s. wordt het oud papier weer opgehaald voor de Her vormde Kerkvoogdij van Herkingen. Het ophalen begint om 9 uur. Wilt U het gebundeld aan de kant van de straat zetten en er geen karton tussen stop pen? De vorige keer werd er 3.040 kg opge haald. Bij voorbaat dank voor uw medewer king! Door middel van dit bericht willen wij man nen op de hoogte stellen van de activiteiten van het mannencomité 'Goeree-Overflakkee en omstreken'. De leden van dit comité heb ben zich ten doel gesteld om, zo God het wil, op zaterdag 18 maart 2000 een dag te orga niseren voor mannen die zich interesseren voor wat God in de Bijbel van hen vraagt. Tijdens deze dag zal met elkaar gesproken en nagedacht worden over het thema 'Leven uit genade'. De heren Ido Buwalda en Dick Langhenkel hopen een inleiding te verzorgen. Later op de dag zullen zij ingaan op door de aanwezi gen gestelde vragen. Natuurlijk is er tijdens deze dag volop ruimte om met elkaar te bid den en te zingen. De voorbereidingen vinden plaats in overleg met andere mannenco mité's in Nederland binnen het platform 'Mannen in beweging' Ons comité is, net als de mannendag, inter kerkelijk. Uit ervaringen met andere man- nendagen blijkt dat de verbondenheid in het geloof als zeer bemoedigend wordt ervaren. Voor de mannendag van 18 maart 2000 wil len wij graag in contact komen met mannen woonachtig op Goeree-Overflakkee, Schou- wen-Duiveland, Voorne-Putten en in de Hoekse Waard. Daarnaast zijn alle andere belangstellenden natuurlijk ook van harte welkom. De mannendag wordt gehouden in de aula van de Technische School, Schoolstraat 11 te Middelharnis. Als u meer informatie wenst of u zich alvast wilt opgeven, kunt u contact met ons opnemen via een van de vol gende telefoonnummers :(0181)416254(Leo Kortenbout), (0187) 493069 (Peter Malie paard) of (0187) 492430 (René Verhoeven). Vervolgens zullen wij u op de hoogte hou den van alle ontwikkelingen. Ingezonden: Met instemming heb ik de reactie gelezen van Frans uit Ooltgensplaat in Eilanden Nieuws van jl. vrijdag. Wel verre van hen die, in verzet geraken tegen de controle- en begluurterreur die onder het mom van vei ligheid over óns uitgestort wordt, voor van dalen of nog erger voor racisten uit te schel den, verdienen dezulken ons aller waarde ring en achting. Immers, voor ieder weldenkend mens is het reeds lang duidelijk dat het voortdurende gegluur, gecontroleer en getreiter van de weggebruiker alleen en uitsluitend dient tot het binnenhalen van het grootst mogelijke aantal bekeuringen, en tot het ontwikkelen van de illusie bij de overheid dat men toch wel buitengewoon goed de wet handhaaft (het aantal bekeuringen is de laatste vijfjaar vertwaalfvoudigd, ondertussen is het aantal inbraken nog nooit zo hoog geweest, en het oplossingspercentage van het aantal ge pleegde misdaden zo laag). Het schilderen van hakenkruisen, hoe begrijpelijk ook, daar in de bezettingstijd ook iedereen voortdu rend begluurd werd, valt sterk af te keuren, daar dit onnodig kwetsend is voor onze Joodse landgenoten, veeleer verdient het aanbeveling hamers en sikkels af te beelden, daar het huidige politiebeleid sterke over eenkomsten vertoont met dat van de vroege re Oostduitse Stasi, die eveneens de wegge bruiker plunderde voor harde Westerse valu ta. Dit alles zal met zekereid niet leiden tot meer veiligheid, evenmin als de steeds in aantal groeiende opzettelijk op de wegen aange brachte, rugbeschadigende bulten, hobbels, kuilen, obstakels en meer van dergelijk ongerief. De winst in verkeersveiligheid, behaald in de laatste jaren, is geheel en al te danken aan betere autoconstructies, autogor dels, helmen, kooiconstructies en kreukelzo nes, benevens aan de zachte winters van de laatste jaren, met weinig tot geen mist en gladheid. Zoals Frans reeds opmerkte verho gen het voortdurende gegluur en gecontro leer, evenals het opwerpen van steeds meer hindernissen en obstakels, alleen maar de irritatie, en dragen daardoor bij tot het ver groten van de agressie in het verkeer en daar buiten, ook tegen vertegenwoordigers van het politie-apparaat, met minder veiligheid als gevolg. Als het echt gaat om meer veiligheid, en niet slechts om meer bekeuringen en om ordinair autootje treiteren, is er een omslag in het denken benodigd. We moeten eindelijk de weggebruiker leren zien als een volwassen, verantwoordelijk redelijk denkend mens, en niet, zoals thans het geval is, als een onmon dige kleuter die bij iedere stap (kilometer) betutteld, bedild, begluurd en bestraft dient te worden. Het ligt voor de hand dat volwas sen mensen die als onmondige kleuters behandeld worden dat op den duur niet meer nemen. Kennelijk is, uitgerekend op het nor- maliter zo gezagsgetrouwe Goeree-Over flakkee, dat punt bereikt! Drs. J. van den Berg A. Schweitzerstraat 11 2851 CC Haastrecht Tel. (0182) 501047 Fax (0182) 542489 Woensdagmorgen, 9 februari a.s., zal er opnieuw een koffieochtend gehouden worden in 'De Ark'. Het thema is 'Israël en de wederkomst' en zal worden verzorgd door ds. Westland. Deze ochtend is ook te beluisteren via de kerktelefoon. 'De Ark' is open vanaf 9.15 en de ochtend begint om 9.30 uur. Er is kinderoppas aanwezig in de bovenzaal. Iedereen is hartelijk welkom. Het bestuur "Het geschiedde dan, als de dagen der maaltijden omgegaan waren,dat Job heenzond en hen heiligde en des morgens vroeg opstond en brandoffers offerde naar hun aller getal,want Job zeide: misschien hebben mijn kinderen gezondigd, en God in hun hart gezegend. Alzo deed Job al die dagen.{Job 1: 5) De naam van Job verbinden we doorgaans met lijden en aanvechting. Wie Job zegt, zegt beproeving. Dat hgt in zijn naam opge sloten, die zoiets betekent als "de aange vochtene". Toch maken we in de tekst boven deze medi tatie kennis met een ander facet uit zijn leven. We treffen Job aan als vader van een groot gezin. Een vader die ernst maakt met de godsdienstige opvoeding van zijn kinde ren. Zijn gezin telt maar liefst tien kinderen. Zeven zonen en drie dochters. De getallen zeven en drie geven iets aan de van de vol komenheid van deze zegen. Bovendien is het opvallend dat de kinderzegen eerst wordt vermeld en pas daarna zijn vele bezit. Dat is de bijbelse volgorde. Vandaag wordt deze volgorde dikwijls omgekeerd. Eerst moeten onze materiële wensen worden vervuld en pas in tweede instantie is er ruimte voor kin deren. Daar mogen we ons in het licht van de Schrift wel eens op bezinnen. Uit de opsom ming van zijn bezit blijkt dat Job een druk bezet man is geweest. Een enorm bedrijf dat al zijn aandacht vroeg. En om dan tijd te vin den voor je kinderen... om met hen te spre ken. Niet alleen over de gewone dingen van alle dag, maar ook over hun geestelijk wel zijn. In hoeveel gezinnen liggen hier niet de nodige vragen. Vooral als de kinderen ouder gorden en het leven tegelijk zo overbezet raakt. We kunnen van Job leren dat hij er de tijd voor nam. Hij stond er zelfs vroeg voor op. In te tekst horen we daar een typerend voorbeeld van. Zijn kinderen hadden de gewoonte om van tijd tot tijd gezamenlijk te eten. Dat tekent de onderlinge verbondenheid. Alleen gaf dit samen feesten hun vader de nodige zorg. Waarom? Omdat hij tegen feestvieren was? Neen. Waarom zou hij? De vraag is niet of een feest wel of niet gevierd mag worden. De vraag is hoe dit gebeurd. Job wist in zijn dagen al dat het vieren van een feest een hele kunst is. Om daar een eigen christelijke stijl in te betrachten. We kunnen ons zo gauw te buiten gaan, zodat de Heere Zich genood zaakt ziet om weg te gaan. Let er op: Job zei niet dat dit ook werkelijk gebeurde. "Misschien(!) hebben mijn kinde ren gezondigd en God in hun hart gezegend (=vaarwel gezegd)". Job was geen koude, harde vader die alles van zijn kinderen lief deloos veroordeelde, zodat er over en weer een sfeer van wantrouwen bestond. Job had begrip voor de leefwereld van zijn kinderen. Wat ontbreekt het daar dikwijls aan. En het verstaan van elkaar wordt er door belem merd. Maar- Job zei evenmin dat zijn kinderen zo iets niet deden. Of dat hij en zijn vrouw ze zo niet hadden opgevoed. Job besefte dat zijn kinderen voor het zondigen tegen en het bre ken met de Heere niet te goed waren. Weet u waarom? Omdat hij zijn eigen hart kende. Vers 1 vertelt van het geheim van zijn leven. Hij was oprecht, vroom, godvrezende en wij kende van het kwaad. Kortom: een man die de Heere kende. En wie de Heere leert ken nen leert ook zichzelf kennen. Als u, geleerd door de Heilige Geest, weet wat in uw eigen hart huist, dan weet u ook wat u van uw kin deren kunt verwachten. En dan denkt Job heus niet direkt aan grote uitspattingen. Er staat: "God gezegend in hun hart!" Dat wil zeggen: innerlijk afscheiid van hem genomen. Maar dat is voor Job even erg. Omdat hij diep doordrongen is van Gods heiligheid waarmee niet te spotten valt, en hij tegelijk iets van het gewicht van de zonde beseft. Begrijpen we dat van deze vader? Gezegende kinderen die zulke ouders mogen hebben. Wat doet Job? Na de feestdagen liet hij zijn kinderen bij zich komen. Moet u zich voor stellen: die tien kinderen die voor hun vader staan. Vader nam ze apart om met hen te spreken over schuldvergeving. Dan werden ze door hem geheiligd. Waarschijnlijk moes ten ze zich als teken van reiniging verkleden. In ieder geval was het een voorbereiding op het offer dat Job ging brengen. Het was een moment van bezinning waarop het gehele gezin samenkwam en zich voor Gods aange zicht verootmoedigde. Daar moesten alle drukke werkzaamheden voor wijken. Wat is de grote Job hier klein. Klein voor God. En zo toch weer groot in Hem. En dan de volgende morgen. Job is vroeg opgestaan. Neen, niet om te werken maar om te offeren. Brandoffers. Dat wil zeggen: zoenoffers. Tien in getal. Voor ieder kind afzonderlijk. Job is hier priester in zijn gezin. Grote ernst straalt uit zijn bezigzijn. Wat moet dat op zijn kinderen een indruk gemaakt hebben. AI deze offers wijzen heen naar Golgotha, waar het ene volmaakte offer eens en voorgoed is gebracht. Waar de Hee re Jezus Christus Priester en Lam tegelijk was. En waar met rood (het rood van Zijn bloed) een streep is gehaald door de schuld van Zijn gemeente. Door Zijn offer is er voor ouderen en jongeren steeds weer een nieuw begin mogelijk. Heerlijk als in onze gezin nen het offer centraal staat. Neen, dan is onze taak als ouders vandaag niet meer dezelfde als die van Job. Er is sinds Golgotha veel veranderd. Er is tegelijk niets veranderd. Wij hebben te pleiten op het offer van Christus. Neem uw kinderen en de jon geren van de gemeente mee naar de voet van het kruis. Pleit op de belofte van vergeving die bovendien in de Doop is onderstreept. Door Gods genade zijn er verrassende din gen mogelijk. Voor de jongeren die de Hee re de rug hebben toegekeerd. En wij alleen maar het tegendeel van Christus' belofte zien. Ja, zeg dat wel, denkt u wellicht. Bij Job was het toch maar een ideaal gezin. Hij kreeg zijn kinderen mee naar de heiliging. Wij krijgen ze dikwijls niet meer mee naar de kerk. Het Woord lijkt zijn greep op hun leven te ver liezen. Dan nog één ding in de tekst. En dat is de volharding van Job. "Alzo deed Job al die dagen". Job ging er mee door, met bidden en offeren. Blijven pleiten op Gods toezeg ging. "Heer, U hebt het toch beloofd. Het teken draagt die jongen van ons aan zijn voorhoofd mee. Wil vasthouden. Wil terug halen". Zo gebruikt God ouders - vaders en moeders - als priesters in het gezin. Dan behoeven we niet bij onze priesterlijke dienst te blijven steken. Gelukkig niet. Met al onze tekorten, ook in het leiden van kinde ren en jongeren, mogen we schuilen in de Hogepriesterlijke bediening van Christus. Gezegend huis, gezegend gezin, waar het wordt beseft dat de opvoeding geschiedt op de grens van tijd en eeuwigheid. En waar het Kruis van Christus het centrum vormt. Nieuwerkerk a.d. IJssel ds. M. B. van den Akker \x Autobedrijf Jail van Dijk Op woensdag 22 maart wordt de traditionele voorjaarsmarkt weer gehouden in het ver pleeghuis De Samaritaan te Sommelsdijk. Deze markt is bedoeld voor de creatieve amateurs die thans thuis mooie en leuke din gen maken en die dit ook willen verkopen. Verschillende vaste deelnemers hebben hun inschrijfformulier al thuis gestuurd gekre gen, maar heeft u interesse om uw artikelen te koop aan te bieden, geeft u dan uw naam en adres door aan de Receptie van het ver pleeghuis De Samaritaan, Koningin Juliana- weg 59, 3245 KA Sommelsdijk, tel. (0187) 488200. De aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Door middel van uw deelname aan deze markt bezorgt u de bewoners van de Stich ting Hervormd Diaconale Gezondheidszorg een gezellige dag. Voor alle duidelijkheid: deelname aan de Voorjaarsmarkt is gratis. Pati. (vervolgserie deel 2) MIDDELHARNIS - De vorige keer hebben we u beloofd iets meer te vertellen over de kemtaken van de Nederlandse Patiënten Vereniging zoals die medio 1999 zijn vast gesteld. Overigens is het goed om duidelijk te maken, dat dit geen diepingrijpende wijzi gingen betreft ten aanzien van de taken, zoals die voor 2000 werden uitgevoerd. Zaken zijn alleen eens helder tegen het licht gehouden en getoetst aan grondslag en doel stelling, maar ook aan de criteria, patiënten belang, NPV-taak en Foetsie-correct. De eerste drie zullen duidelijk zijn, maar over het criterium Foetsie-correct zullen velen hun wenkbrauwen fronsen. Wat is dat nou weer voor bijzonders? Toch is het niet zo bijzonder als het lijkt en het is zeker ook geen nieuw verschijnsel. Foetsie-correct staat althans binnen de NPV voor het volgende: F: financieel Is de taak haalbaar binnen de beschikba re financiële middelen van de NPV? O: organisatorisch Is de taak te realiseren binnen de organi satie van de NPV? E: economisch Is de taak de investering van financiële middelen waard ten opzichte van de andere taken van de NPV? T: technologisch Zijn er voldoende kennis en technische middelen aanwezig binnen de NPV om de taak uit te voeren? S: sociaal Is er voor de taak draagvlak bij de ach terban? I: juridisch Is de taak in overeenstemming met de Nederlandse wet- en regelgeving? E: ethisch Is de wijze waarop de taak moet wor den uitgevoerd ethisch verantwoord, gezien de doelstelling van de vereni ging? Over de eerdergenoemde criteria is echter ook nog wel het een en ander te vertellen. Wanneer er over kemtaken wordt gesproken is de eerste trechter, waarin een vraag terechtkomt: GffOA'DSLAG EN DOEL STELLING. Grondslag Is de taak in overeenstemming met Gods Woord en de daarin geboden eerbied voor het menselijk leven? Doelstelling Behartigt de taak de belangen van gebrui kers van de gezondheidszorg- en welzijns voorzieningen in algemene zin en in het bij zonder van haar leden? Over de criteria - belangen van/voor patiënt?- en -taak voor NPV? - de volgende keer meer. J. Lens uit de bloeitijd van de Leidse Lakenindustrie -22- Op een morgen moesten ze samen ver schijnen voor gildemeesters en toen was Barto's naam in het leeriingenboek geschreven: een hoog smal boek in perka menten band. Daarin was opgetekend, dat Sjardijn hem voor twee jaar in huis zou nemen, hem de school zou laten bezoe ken, hem voedsel en kleding zou ver schaffen en hem het vak zou leren. "Ja, er wordt voor deze knapen hier beter gezorgd dan in het zuiden, - merkte de Hollander op. - En ge krijgt zeker zo nu en dan de bode, meester Nolet, om te zien hoe het met hem gaat?" Ja, dat was zo. Of Nolet, of Guillebert kwamen op ongeregelde tijden zich er van vergewissen dat de Bra bantse kinderen het goed hadden. En dat ze geregeld naar school gingen. En dat ze niet misbruikt werden om te bedelen. Eén van de Luiker knapen, die gelijk met Barto gekomen was, had al een ander huis gekre gen omdat zijn meester hem niet behoorlijk behandel de. Daar was wat Barto betreft geen vrees voor. Dat zag de Hollander met blijdschap. En daarom dankte hij Sjardijn voor wat deze ten bate van Barto deed. Het werd een aangename middag voor Barto, want de Hollander was een aangenaam genoot. Hij wist zo ont zaglijk veel te vertellen van zijn talloze zwerftochten, en dan, hij was toqh de man die Barto gevonden had. Met een kleur van opwinding op zijn anders bleke gelaat hoorde Barto hem aan. Want de marskramer verhaalde van de droeve oorlogstijd waarin Barto gevonden was. En er klopte iets wondervreemds in hem, toen hij hoorde van de gedode huisman, die men dicht bij hem had gevonden, en die zeker zijn vader moest wezen. Hij ant woordde daarop niet. Maar zijn ogen staarden, staarden in de wijde verte. Ze waren de kant van Warmond opge lopen. Daar werd druk gewerkt aan het graven van de vaart, die Leiden met Haarlem moest verbinden. En er was langs de weg een vrij druk verkeer. Ze waren het schilderachtig gelegen kasteel Poelgeest al voorbij, het kasteel dat zo mooi tussen het hoogopgaande geboomte uitkwam. Zijn vader.zou die huisman zijn vader geweest zijn? Voor zich, in de verre vreemde verschieten, dwarrelden de wondere beelden die hij maar niet grijpen kon. Hij zag daar een huisman - doch dat was zijn vader niet. Hij zag er die dame weer, en dan een goede vrouw, zo iemand als Annemoei, in stemmige, sobere kleding, met een muts op het hoofd. En dan zag hij een groot heer, een soldaat: de sjerp om, de hoed met breedhangende rand op. Was er geritsel van sporen in zijn oren en hoorde hij degenge- kletter tegen rijlaarzen? Hij liep, liep naast de Hollander, die de zwijgende knaap opmerkzaam aanstaarde. Hoe graag zou deze geweten hebben wat er in de knaap omging. Doch hoe daar achter te komen? "Zeg Barto, jij bent een gezellig genoot. Heb je altijd zoveel te praten, en ben je nimmer zo uitbundig en zo druk als vanmiddag? Dan zullen Annemoei de oren wel tuiten, en dan zal Sjardijn het niet kunnen uithouden". Zo schertsend riep hij Barto tot de werkelijkheid terug. Als verschrikt staarde deze hem aan... Ja, nu was hij tot de werkelijkheid terug, en al die door elkaar warrelende beelden waren plots verdwenen. Zou hij de Hollander vertellen wat hij voor zijn ogen gezien had? Hij durfde niet, hoezeer hij de marskramer vertrouwde. Nog nooit had hij iemand iets gezegd van de gezichten, die hij had; van de dromen, die hij met open ogen droom de. Hij durfde niet; was bang dat men hem zou uitla chen.. En ook nu bleef hij zwijgen, verlegen. "Je wordt anders groot, Barto", zei de Hollander, terwijl hij met welgevallen op de jongen neerkeek. Toen ging Barto, op zijn schuchtere manier, aan het vertellen, hoe goed Annemoei en Sjardijn voor hem waren en hoe aar dig de kinderen. En van zijn meester, en van zijn werk, dat hij saai vond, maar waarop hij toch zijn best deed, omdat hij al de liefde en vriendelijkheid van zijn pleeg ouders wilde vergoeden. "En je gaat 's zondags naar de kerk?" vroeg de marskra mer. Natuurlijk, en 's middags nog eens met de school. En hij had ook al een keer de catechismus mogen opzeggen, en de dominee had gezegd dat het best was. "Ik zal je een volgende keer boeken meebrengen, jongen! Want je kunt nu lezen. En nooit te vroeg kun je de Evan geliën zelf lezen. Je moet me beloven dat te zullen doen. Je bent nog niet lang genoeg in Limburg en het Luikse geweest om vast te zitten in de paapse superstitiën, maar je moet weten wat Gods Woord zelf zegt. En als je eens een briefje wilt schrijven aan Bertemoei. geef het dan maar mee. Ik kom daar nog wel eens, en zal het haar graag voorlezen". Barto beloofde het. VII. Ze waren bij het Warmonder hek gekomen. De weg was stoffig geweest en de zon heet.de marskra mer wilde met een verkoelende drank het stof wegspoelen. Voor de herberg stond een grote boom, welks kroon een brede schaduw spreidde. De mussen zaten loom op de takken en leken te lui om kwetterend naar om laag te komen. Aan de ketting lag een grote sterke hofhond. Die was nodig, zei de waard, om 's winters het geboefte van zijn erf te houden dat de stad van Leiden werd uitgejaagd, maar dan rondzwierf op het platteland. Daar was het zoveel te gevaarlijker, omdat de huizen er meer verspreid stonden, en de Warmonder schout slechts één schouten- knecht tot zijn beschikking had, behalve de klapperman. En die kon zijn nachtelijke tochten slechts tot de kom van het dorp uitstrekken. De Hollander begroette de waard als iemand die hij ken de. Hij begeerde een goede dronk bier, voor hem en de jongen. Er waren meer gasten. Zowel de Hollander als Barto herkenden er één: het bultje, dat ze die morgen op de Breestraat pas gezien hadden. Hij zat voor het open raam en keek tamelijk onnozel voor zich. Hij was niet alleen in de gelagkamer: een heer, met jeugdig, fijn be sneden gelaat, zat er met enkele Warmonders te praten. Het was de Hollander onmogelijk te horen waar ze het over hadden. Maar je kon zien dat ze vrij opgewonden waren. Zo nu en dan nam Diericksen zijn grote roemer ter hand en dronk een slok. En dan dwaalden zijn kleine oogjes de zaal in, ongemerkt. De Hollander ging op hem toe. "Zo meester, heb ik je vanmorgen niet gezien op de Bree straat?" Diericksen keek op. "Kan wel. Ik heb ook geRoord de wijze woorden, die gij toen gesproken hebt", antwoordde hij en zijn oogjes loer den rustig rond om te zien of hij ook wat kon ontdekken op het gelaat van de Hollander. Deze ving intussen enkele woorden op uit de zaal en zijn gelaat verhelderde. "Ik kom bij u binnen zitten meester - zei hij tot de bulte naar. - Het is buiten zeker nog meer drukkend dan in de koele gelagkamer". Barto was ondertussen naar achter het huis gelopen, waar hij naar het pluimvee keek, dat druk kakelend rondliep. En al gauw vond hij het zoontje van de waard, waarmee hij goed maatjes werd. Toen de Hollander de gelagkamer binnen trad, bevond hij zich tegenover... Passchier de Fijne. Hij kende diens uiterlijk en verheugde zich hem te ontmoeten. Hij mocht het niet met hem eens zijn, hij bewonderde zijn moed en zijn durf. (wordt vervolgd) >f; DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelharnis Tel. (0187) 482784 OFFICIEEL DEALER Brielle Slagveldig Tel. (0181)413777 Spijkenisse Kelvinweg13 Tel. (0181)624900 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden „'r:-SBBK

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 5