EJ Overdenking Sinaasappelactie BARTi -JTjkejkvenster uit de Heilige Schrift Lezing 'Dialecten' bij De Motte Uitvoering A.IVI.V.y viool en toetsen EIIAtiDEri-niEUWS HET Dienst voor belangstellenden Zaterdag 5 februari Christelijke 11 ogeschool Christus zoekt het verlorene Open ochtend voor vrouwen Winterse maaltijd in 't Westerlicht te Den Bommel Rectificatie De Hoop Wekelijks gasverbruik VERVOLGVERHAAL de DrapMersleerling Oucfe /(ennis PAGINA 5 VRIJDAG 21 JANUARI 2000 Blik op kerk ^7/ en samenleving ij - Zinloos geweld - Wie de volgende? - Het eigenlijke probleem Het is alweer een jaar geleden dat in Gorin- chem twee meisjes, tieners nog, zomaar wer den doodgeschoten, en een derde levensge vaarlijk werd gewond. Precies een jaar later werd op het station in Vlaardingen de 17-jari- ge Daniel van Cotthem zonder enige reden op zijn hoofd geslagen, tengevolge waarvan hij een enkele dag later overleed. Daarmee is de discussie over zogenaamd 'zinloos geweld' weer op gang gekomen. Destijds was er in Leeuwarden het geval van Meindert Tjoelker, dat landelijke bekendheid kreeg. Vorig jaar de schietpartij in Gorin- chem, nu dan het dodelijke slachtoffer in Vlaardingen. In alle drie de plaatsen is een stille tocht gehouden waaraan duizenden mensen deelnamen. Ik noemde slechts deze drie gevallen, maar in werkelijkheid zijn het er veel en veel meer. Jongeren en ook ouderen die slachtoffer wor den van geweld op straat. Die zomaar neer geslagen of neergestoken worden, zonder dat er ook maar enige aanleiding toe was. Elsevier van 15 januari bevatte een gedetail leerd overzicht over het jaar 1999, van alle misdrijven in Nederland, voor zover die be kend geworden zijn. Want in werkelijkheid zijn het er nog veel meer. Het loopt in de hon derden! Reeds jarenlang klinkt van alle kanten de roep dat het zo niet langer kan en dat het zo niet mag doorgaan. Maar het is net als met de oorlog. Na 1945 zei iedereen: "Dat nooit weer", maar hoeveel oorlogen zijn er intussen niet gevoerd? Het is te vrezen dat ook stille tochten - hoe goed bedoeld ook - de jongeren om wie het gaat, niet tot bezinning zullen brengen. Velen lopen dan ook rond met de bange vraag: wie zal het volgende slachtoffer zijn? In feite is het natuurlijk maar een gering per centage dat geweld niet schuwt en waarbij een mensenleven niet meetelt. Maar we heb ben er wel mee te maken! Dikwijls zijn het jongeren uit probleemgezinnen, die zelf een ellendige jeugd hebben gehad en die geen normen en waarden van huis uit hebben mee gekregen. Maar dat kan niet gelden als een verontschuldiging. En dat laatste gebeurt vrij veel. Dat gepro beerd wordt begrip op te brengen voor de daders, vaak ten koste van de slachtoffers. Mensen die ooit iets meegemaakt hebben kunnen daarover soms trieste verhalen ver tellen. We mogen uiteraard niet generaliseren. Maar één ding staat wel vast: wanneer de samenle ving Gods geboden niet meer serieus neemt is ook het leven van onze naaste niet veilig. Daar ligt het eigenlijke probleem, en dat wordt slechts door weinigen onderkend. Waarnemer Veel mensen hebben hun mening over het christelijk geloof gevormd. Positief of nega tief. Nu blijkt dat een negatieve mening veelal gebaseerd is op teleurstellend gedrag van christenen en kerken. Schijnheiligheid is een bron van antireclame! Tegelijkertijd moet duidelijk zijn dat het christelijk geloof meer is dan de uitstraling van kerken. Want in het christelijk geloof staat Jezus Christus in het middelpunt. Dan wordt de vraag: 'Wie is Hij? Wat heeft Hij voor mij gedaan? Waarom, zou ik in Hem geloven? Wat betekent dat voor mijn leven?' Deze vragen staan centraal in de diensten Het archeologisch gebied van de taalwetenschap Op dinsdag 25 januari a.s. houdt De Motte, ver eniging van amateurar cheologen voor Goeree- Overflakkee, een lezing in De Doele, St. Joris Doel- straat 32 te Sommelsdijk. De avond begint om 20.00 uur. Spreker is Pau Heerschap, voorzitter van De Motte. Als we geschriften van enkele eeuwen terug slechts oppervlakkig lezen, is voor iedereen duidelijk dat het Nederlands van nu anders is. Klanken zijn veranderd, oude woorden zijn vervangen door nieuwe en zelfs de zins opbouw is in sommige gevallen anders geworden. In de dialecten is dat anders. Ook daar zijn zaken veranderd, maar vergeleken met het Algemeen Nederlands in veel mindere mate. In de Nederlandse dialecten zijn tot op de dag van vandaag zeer oude taalvormen bewaard gebleven en aan de hand van die 'taalscherven' is het voor taalkundigen mogelijk gebleken om theorieën te ontwik kelen over hoe een taal zich ontwikkeld heeft. Het gaat daarbij toe als bij het restau reren van een archeologisch voorwerp: scherven worden gesorteerd en gelijmd en de leemtes worden opgevuld, zodat er een zichtbaar gebruiksvoorwerp ontstaat. Pau Heerschap zal er ons uit de dialecten die op Goeree-Overflakkee (nog) gesproken worden voorbeelden van geven. voor belangstellenden die georganiseerd worden door de Gereformeerde Kerk in Ouddorp. Deze laagdrempelige diensten staan open voor mensen die graag meer wil len weten over het geloof en die het aandur ven om vragen eerlijk onder ogen te zien. Uiteraard is er ook alle ruimte om bekende liederen te zingen en te beluisteren. Iedereen is van harte welkom! Op zondagavond 23 januari staat er weer zo'n dienst op het programma. Aan dit samenzijn wordt meegewerkt door het Mar- anatha Koor uit Rhoon. M. Hijzelendoom is de organist en begeleidt de samenzang. Ds. J. Koster is de voorganger. Deze dienst begint om 18.30 uur en een liturgie zal aan wezig zijn. Plaats van samenkomst is de Gereformeerde Kerk in Ouddorp, Dorpsweg 8/10 (ingang parkeerplaats Dorpstienden). Welkom! Voor meer informatie: tel. 0187.-683431 of http://www.flakkee.net/ouddorp/geref-kerk. Autobedrijf Jan van Dijk Tel. (0181)413777 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden Leerlingen Muziekschool G-O Op vrijdag 28 januari is er weer een voor speelavond van de Muziekschool 'Goeree- Overflakkee', waarvoor wij u graag willen uitnodigen. Op deze eerste uitvoering van het nieuwe jaar beginnen wij - in verband met de medewerking van de leerlingen van de klassen Algemene Muzikale Vorming - om 19.00 uur en de lokatie is als vanouds de grote zaal van het Diekhuus, Beneden Zandpad 7 te Middelhamis. Naast een tweetal optredens van de A.M.V.-groepen onder leiding van docent Peter van Deerse kunt u luisteren naar de muzikale prestaties van 11 viooUeerlingen, 6 keyboardleerlingen en 7 pianoleerlingen. De viooUeerlingen krijgen les van docente Marie-José Beks en de keyboard- en piano leerlingen krijgen les van docent Piet West hoeve. De kinderen van de A.M.V. klassen, die op de basisschool in groep 4 zitten, zijn in sep tember vorig jaar begonnen en laten op een speelse wijze, door middel van liedjes en Orffinstrumenten, horen in hoeverre ze zich al wat basisbegrippen van de muziek hebben eigen gemaakt. De viooUeerlingen, waarvan de jongste echt nog maar 4 jaar oud is, spelen deze keer allerlei volksliedjes en relatief veel muziek van de barokke componist Antonio Vivaldi. Uiteraard spelen ze ook samen met elkaar en worden ze regelmatig bege leid op de piano. Bij de toetsenleerlingen klinkt veel muziek uit de beginmethode van Alfred voor piano en op het keyboard zijn eveneens diverse leuke liedjes te horen. Ook kunt u luisteren naar muziek voor piano 4-handig en naar de combinatie keyboard en piano. De leerlingen, de docenten en het bestuur van de muziekschool stellen uw aanwezig heid zeer op prijs en rekenen op een grote belangstelling. Maatschappelijk Werk en Dienstverlening* Sociaal Pedagogische Hulpverlening* Leraar Basisonderwijs' Journalistiek Communicatie Personeel en Arbeid Godsdienst-Pastoraal Werk* Verpleegkunde* van 10.00 tot 14.00 uur "Want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren.(Mattfieus 9:13b) De waarheid van dit woord door Jezus ge sproken, blijkt uit de roeping van Levi, die in zijn tolhuis in Kapemaüm zit. De Heere Jezus gaat aan de Schriftgeleerden, de eigen- gerechtige theologen van Israël, voorbij en gaat naar het tolhuis in Kapemaüm. Hij roept in zijn genade Levi de tollenaar. Jezus zegt tot hem: "Volg Mij". En, overweldigd door de genade van Christus, verlaat hij voorgoed het tolhuis, Jezus achterna. Chris tus zoekt het verlorene. Dat mocht Levi er varen; dat voorrecht zullen meerderen met hem delen. Want als Levi de tollenaar een overvloedige maaltijd aanricht, dan zit Christus aan de gedekte tafel aan met tollenaren en zonda ren. Dit is de heerlijkheid van Christus, dat Hij niet rechtvaardigen, maar zondaren roept. Het roept de ergernis op van de Farizeeën en Schriftgeleerden. Hoe kan Jezus zich met zulke mensen inlaten? Maar dan verklaart Hij hen het doel van Zijn komst: "Want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardi gen, maar zondaren. Reeds in de eeuwige vrederaad heeft Hij zich daartoe aangeboden. "Brandofferen, noch offer voorde schuld, Voldeden aan Uw eis, noch eer. Toen zeid' ik: "Zie Ik kom, o Heer". En Hij is gekomen. Toen de tijd daartoe vol was, is Hij gekomen als Kind in Bethlehems kribbe. Gekomen, niet om te roepen recht vaardigen. Aan tempel en synagoge gaat Hij voorbij. De geestelijke stand van Israël heeft Hem niet nodig. In eigen ogen zijn ze kern gezond. Ze missen niet alle gerechtigheid voor God. En dan is er voor Christus geen plaats. Alleen daar is plaats voor Hem, waar men alle gerechtigheid mist. Hij zoekt het verlorene. "Want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren. Dit woord van de Heere Jezus is ontdekkend voor ieder, die uit de werken van de Wet zoekt rechtvaardig te worden. Het leert ons, dat deze gerechtigheid niet genoegzaam is voor God. 'Zondaren'... dat zijn mensen, die met al hun werken en al hun kunnen, in het slop zijn terecht gekomen. Die ontdekt hebben, dat het aan hun kant een afgesneden zaak is. Alleen genade kan redden. Ze hebben niets anders aan te bieden dan een verdorven hart en een verloren leven. Als God ons leven doorlicht met de röntgenstraal van zijn Wet, dan wordt dat onze ontdekking. Schuldig aan al Gods geboden en geheel strafwaardig. De farizeeër in ons zoekt gronden. In ons nette leven, in ons bezig zijn met gees telijke zaken, in bepaalde bevindingen. Het is tekorten te smal! Er zijn rechtzinnige mensen, die een hoofd vol dogmatiek hebben. Ze weten het goed. Maar wat het hoofd bezig houdt, laat het hart koud. Spreekt Christus zulken zahg? Neen, Hij spreekt zalig de armen van geest. De mensen die het niet meer weten. Die aan het eind van hun latijn zijn gekomen. Die niet weten hoe het aan moet met hun zonde, met hun schuld, met het telkens weer verlaten van de Heere. Weet u wie het ook niet meer wist? Die tollenaar daar in de uiterste hoek van de tempel. Wat hem overbleef was een schreeuw om genade!: "O, God, wees mij zondaar genadig!" Die farizeeër, dat was een andere man! Die schreed, breeduit en in het volle gezicht van zijn rechtvaardigheid, door de tempel. Maar wie ging gerechtvaardigd naar zijn huis? Niet de farizeeër, maar de tol lenaar! Bent u, die dit leest, al zondaar voor God ge worden? Werd het Woord van God door de Heilige Geest zó doorgelicht, dat alle grond u gans ontviel en u met tollenaren en zonda ren solidair in de schuld kwam? Dan gaat ook voor u van dit woord van Christus: "Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardi gen maar zondaren...", een bevrijdende kracht uit. Hij roept in zijn genade juist zul ke mensen, die niets anders te bieden hebben dan hun zonde en schuld. Hij wil met hen zitten aan de gedekte tafel. Ja, hier is de vrijmakende kracht van het Evangelie, dat Christus juist mensen roept, die alle gerechtigheid missen. Hij zoekt het arme, het ellendige, het verdorvene en het schuldige. Dat vindt in Hem een eeuwige ge rechtigheid. Neen... het is niet uit de Wet der werken, maar door de Wet der genade, dat wij behou den worden. Zo belijdt het geloof tot roem van Christus: Jezus, niet mijn eigen kracht, Niet het werk door mij volbracht, Niet het offer dat ik breng. Niet de tranen die ik pleng. Schoon ik ganse nachten ween, kunnen redden.Gij alleen. Zie, ik breng voor mijn behoud U geen wierook, mirr' of goud; Moede kom ik, arm en naakt, tot de God die zalig maakt, die de arme kleedt en voedt, die de zondaar leven doet". B. H.H. Zaterdag 22 januari a.s. houdt de Restaura tiecommissie van de Ned. Herv. Kerk te Middelhamis een sinaasappelactie, 's Mor gens komen jongeren of ouderen aan de deur om sinaasappels te verkopen. De prijzen zijn als volgt: 10 stuks voor 5,-; een hele kist (80 stuks) voor 35,-. Een hal ve kist kost 20,-. U kunt ook van tevoren bestellen. De grote hoeveelheden (kist of halve kist) kunnen bovendien thuis bezorgd worden en in dat geval moet u uw bestelling telefonisch door geven aan de heer J. de Waard, tel. 482858. D.V woensdagmorgen 26 januari bent u weer van harte welkom op de bezinnings bijeenkomst, georganiseerd door de Neder lands Hervormde gemeente te Ooltgens- plaat/Langstraat. Het onderwerp luidt 'Moslims als buren'. Spreker zal zijn dhr. Kader Belaïdi, ex- Moslim en afkomstig uit Algerije. Steeds meer krijgen we in onze samenle ving met onze mosüm-naaste te maken. Hoe moeten we als christen met hen omgaan? Een indringende vraag. Komt u? Graag!! Plaats: N.H. verenigingsgebouw 'Elthato', Zuid Achterweg 27 te Ooltgensplaat. Tijd: 9.30tot 11.30uur(vanaf9.15uurstaat de koffie klaar). Kinderoppas is aanwezig. Stichting Welzijnswerk Oostflakkee organi seert een winterse maaltijd in Den Bommel. Deze wordt gehouden in 't Westerlicht, Oranjestraat 35a, op dinsdag 25 januari a.s. Op het menu staat: erwtensoep en een nage recht. De zaal is open om 11.45 uur, aanvang 12.00 uur, kosten 6,00. U kunt zich tot 21 januari aanmelden bij mevrouw v. d. Sluis, tel. 611472, of de SWO, tel. 641344. U bent van harte wel kom! GOEDEREEDE D.V. zaterdagavond 22 januari is iedereen vanaf 15 jaar weer van harte welkom. Stich ting Antwoord geeft een unieke presentatie. Zij willen jongeren bewust maken van het feit dat zij iets kunnen betekenen voor jon geren in Oost-Europa, Afrika en het Mid den-Oosten. De presentatie is geen saaie boel, want er komt zelfs metselwerk aan te pas. Verder wordt er een video vertoond. Het belooft een indmkwekkende avond te worden. De deuren van De Ark staan om 19.30 uur open. Van harte welkom! Het Open-Deur-team In het artikel in de editie van 11 januari jl. over het jubileum van Elly Barendrecht, orkestlid van Fanfare De Hoop uit Stellen- dam, zijn enkele fouten geslopen. Het nieuwjaarsconcert van zaterdag 8 janu ari werd gegeven door het seniorenorkest en het jeugdorkeset van De Hoop en niet door de jeugd van Stellendam in samenwer king met Libertatis Primitiae uit Brielle. Verder speelt mevrouw Barendrecht reeds 16 jaar bij De Hoop en niet meer bij de Brielse vereniging zoals abusievelijk werd vermeld. Tenslotte mag niet onvermeld blij ven dat zij niet meer deel uitmaakt van de KNFM-Zuid-Holland, maar daarentegen wel een bestuursfunctie vervult bij Muziek school De Deltastreek. van gezinnen in het stool(seizoen 1999/2000 Geldend voor de provincie Zuid-Holland Verbruiken van 10-1 t/m 16-1-2000 J. Lens Eei^^mial uitWmoeitijd van de Leidse Lakenindustrie -20- En als hij zelf gebannen is dan moet hij vrouw en kinderen maar tot zich halen. Dal is zijn taak en niet die van onze schout". "Recht gesproken, - klonk het van ver schillende zijden. - Recht gesproken. Wèg met de kerkverdervers. Als we ze maar konden uitroeien". Ineens verwijdde zich de kring. Daar kwam een man aan, een marskramer. Hij gespte de mars af en keek rond. "Neen mannen - zeide hij, - zo gaat het niet. Niet door kracht en geweld, maar door Mijnen Geest, zegt de Hee re. Wat moet gij als broeders van hetzelfde huis twisten? Zult ge niet samenwonen in vrede en broederlijke lief de?" Zijn mstige, onbevreesde optreden kalmeerde. Zo stond hij daar, een zo heel ander mens dan deze allen; kalm, welbewust en hartstochtloos. Was dat een gewone marskramer? Ze weken uiteen. "Misschien heeft deze man gelijk - zei het stadsbijltje. - Maar hij weet niet alles. Hij weet niet dat die kerkverder vers ook de magistraat wilden omzetten en oproer wilden plegen tegen hun wettige heren". "Dan nog zou ik zeggen: keer geen geweld met geweld. Zo wie u op de rechterwang slaat, keer hem ook de linker toe, en zo wie u dwingt één mijl te gaan, ga met hem twee mijlen; en zo wie van u de rok neemt, geef hem ook de mantel". Verstomd stonden ze. Dat was een taal die ze des zondags wel in de kerk hoor den, als de Evangeliën gelezen werden. Maar zo, midden op de straat... De kemphanen verloren de aandacht der massa. Dat hier was weer nieuwer dan wat ze gemeenlijk bij opstootjes zagen en hoorden. Ze keken verbaasd op. Het stadsbijltje pakte zich het eerst weg. "Ik zal eens gaan kijken of er geen blok op 's Graven steen te maken valt, want Simon Lucas zal er ook wel in komen". Een deel van de mensen lachte. Maar anderen, en onder hen ook de marskramer, zwegen. Langzamerhand verspreidde de massa zich. De jongens had het al te lang geduurd; die waren de schoutendienaars reeds gevolgd. Behalve Barto. Wie was die marskramer? Had hij hem al eerder gezien? Zeker wel. Doch waar, en wanneer? En opnieuw zocht hij in verbleekte herinneringen of hij er ook wat vinden kon, dat hem hielp deze man te her kennen. Hij bleef staan, keek naar zijn mars, keek naar de man... Ook Diericksen was achter gebleven. "Knaapje - praatte hij, en zijn gelaat vertrok het masker der onnozelheid - ge moet naar huis toe. Meue Annebet zal je wachten en vast in ongemstheid over je zitten, want de school is al lang uit". Verbaasd keek Barto hem aan. Kende dit mannetje hem? "Ja, kijk me maar niet aan. Jij bent toch de Luikenaar, die bij meue Annebet in huis is?" "Welnu, ik ken je immers. We kennen toch allemaal de Luikse jongens". De marskramer keek nu Barto aan. Herkende hij hem? "Knaap, laat me je arm eens zien?" Daar herinnerde Barto zich, dat nog éénmaal de marskra mer hem dat had gevraagd. En ineens wist hij het: "Dan bent u de Hollander", zei hij. "Juist, mijn jongen. De heb je gevonden. En breng me nu spoedig naar het huis waar je nu bent. Die zelfde dag nog werd Simon Lucas wegens het hou den van verboden vergaderingen en kerksamenkomsten in zijn huis tot opsluiting in 's Graven steen veroordeeld, waar hij heen werd geleid als een gemeen misdadiger tus sen de schoutendienaars en de diefleiders. En de oude Van Dueren werd beboet wegens het herbergen van een verbannene tot een boete van tweehonderd gulden. Het was om zijn leeftijd, kreeg hij de boodschap mee, dat hij niet ten eeuwigen dage Leiden uitgebannen werd. Het waren moeilijke wegen waarlangs schout De Bondt ging- VI. Natuurlijk kwam Barto te laat aan de middagdis. Precies twaalf uur toch stond het noenmaal op tafel. Meestal was het de een of andere soep, of meelspijs; des winters vooral erwten en bonen. Bij de enigszins gegoede werklieden - doch dat waren er slechts enkelen - was alles goed en vet klaar gemaakt, en des winters werd het spek en de ham, die in de grote schouw in de rook hingen, aangesproken. Natuurlijk vormde in het waterland zo dicht bij de zee ook vis een belangrijk deel van sommige maaltijden. Barto kwam binnen. Hij had een opgewonden kleur. Streng keek Sjardijn hem aan. Dat was nog nooit gebeurd, en dat zou ook niet meer gebeuren, meende hij, en daarom had hij al plan gemaakt Barto met de nodige gestrengheid te ontvangen. Doch al heel gauw verdween die strenge trek op zijn gelaat, toen hij de opgewonden knaap voor zich zag staan, met iets in zijn ogen, dat hij er nog nooit in gezien had. "Ja oom, ik kan het niet helpen. De heb staan kijken op de Breestraat, en de dienders hebben een man opgepakt, en toen heb ik de Hollander gezien en die heeft me gevon den toen ik klein was, en die zegt nu dat hij een heel klein beetje m'n vader is, en dat hij wel eens wilde zien bij wie ik was en hoe ik het had. De woorden kwam er met een ongewone snelheid uit. Anders sprak Barto altijd bedachtzaam. Je kon merken dat het hem enige moeite kostte. Maar nu sloeg hij in énen door; geen wonder dat er ook wel een enkel Bra bants woord door liep, en dat hij niet de lijzige val der Leidse sprake had, de zangerige gang der klanken. "En waar is die man nu? En wie is dat, de Hollander? Ik ken hem niet..." "Hij staat bij de deur, in het voorhuis", haastte Barto zich te zeggen. Annemoei was al opgerezen, en ze ging naar het voor huis. Daar zag ze de marskramer staan, die haar met een "Goede middag vrouw Sjardijn" begroette. "Ik kwam eens kijken hoe mijn pleegzoon het maakt, als het u ten minste schikt". "Uw pleegzoon? - vroeg Annemoei, met iets van wan trouwen in haar stem. - Onze pleegzoon bedoelt ge zeker. Want wij hebben hem van meester Nolet in huis gekre gen, en zijn alleen aan hem verantwoording schuldig". Het klonk uitdagend. "Heb maar geen vrees, moedertje - stelde de Hollander haar gemst. - Ik kom niet met kwade bedoelingen. Doch telkens wordt deze knaap op mijn weg geleid. Ik voel me tot hem getrokken. Maar hij moet zeker bij u blijven. Ik leid te veel een zwervend leven om dat van zulk een knaap aan het mijne te verbinden". Annemoei keek verbaasd op. Ze had gemeend een rabauw aan haar deur te vinden, een bedelaar van het soort, dat de schoutsknechten de stad uitleidden - en ze zag daar tegenover zich iemand, die ze helemaal niet behoefde te vrezen. En zijn stemgeluid klonk aange naam, en zijn woord wekte vertrouwen evenals zijn uiter lijk. Toen haar man dan ook naar voren kwam en deze marskramer niet onwelwillend tegemoet trad, was het niet te verwonderen dat de echt Leidse gastvrijheid bij Annemoei bovenkwam, en ze de Hollander te gast nood de aan haar tafel. "We zijn het slechts eenvoudig en sober gewend. Als ge u wilt vergenoegen met wat de pot schaft, zult ge ons een welkom gast zijn", was haar eenvoudig hoffelijk, maar gemeend woord. Daar stond het maal gereed op de eenvoudige tafel: grof bruin brood en bonensoep. (wordt vervolgd) OFFICIEEL DEALER Brielle Slagveld19 Spijkenisse Keivinweg 13 Tel. (0181)624900 *(ook in deeltijd) (doorlopend programma) Afhankelijk van je vooropleWing kun je bij de meeste opleidingen je studieduur aanzienlijk verkorten. Vraag informatie aan en/of kom naar het Open Huis. principieel de juiste keuze! Informatie: Postbus 80, 6710 BB Ede Telefoon: 0318 - 696300 Internet: www.che.nl Bezoek: Oude Kerkweg 100, Ede Normaal Streef- Totaal streef- jaar- verbruik verbruik verbruik m' m' 500 19 10 168 84 600 23 12 202 101 700 27 14 235 118 800 31 15 269 135 900 35 17 303 151 1000 39 19 336 168 1100 43 21 370 185 1200 46 23 404 202 1300 50 25 437 219 1400 54 27 471 235 1500 58 29 504 252 1600 62 31 538 269 1700 66 33 572 286 1800 70 35 605 303 1900 74 37 639 319 2000 77 39 673 336 2200 85 43 740 370 2400 93 46 807 404 2600 101 50 874 437 2800 108 54 942 471 3000 116 58 1009 504 3500 135 68 1177 588 4000 155 77 1345 673 4500 174 87 1513 757 5000 193 97 1681 841 5500 213 106 1849 925 6000 232 116 2018 1009 6500 251 126 2186 1093 7000 271 135 2354 1177 7500 290 145 2522 1261 8000 310 155 2690 1345 8500 329 164 2858 1429 9000 348 174 3026 1513 9500 368 184 3194 1597 10000 387 193 3363 1681 Afgelopen week lag de buitentemperatuur op het norma le niveau. zie ook www.eneco.nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 5