EJ
Overdenking
Sinaasappelactie
BARTi
-JTjkejkvenster
uit de
Heilige Schrift
Lezing 'Dialecten'
bij De Motte
Uitvoering A.IVI.V.y
viool en toetsen
EIIAtiDEri-niEUWS
HET
Dienst voor belangstellenden
Zaterdag 5 februari
Christelijke 11
ogeschool
Christus zoekt het
verlorene
Open ochtend voor vrouwen
Winterse maaltijd in
't Westerlicht te Den Bommel
Rectificatie De Hoop
Wekelijks gasverbruik
VERVOLGVERHAAL
de
DrapMersleerling
Oucfe /(ennis
PAGINA 5
VRIJDAG 21 JANUARI 2000
Blik op kerk ^7/
en samenleving ij
- Zinloos geweld
- Wie de volgende?
- Het eigenlijke probleem
Het is alweer een jaar geleden dat in Gorin-
chem twee meisjes, tieners nog, zomaar wer
den doodgeschoten, en een derde levensge
vaarlijk werd gewond. Precies een jaar later
werd op het station in Vlaardingen de 17-jari-
ge Daniel van Cotthem zonder enige reden
op zijn hoofd geslagen, tengevolge waarvan
hij een enkele dag later overleed.
Daarmee is de discussie over zogenaamd
'zinloos geweld' weer op gang gekomen.
Destijds was er in Leeuwarden het geval van
Meindert Tjoelker, dat landelijke bekendheid
kreeg. Vorig jaar de schietpartij in Gorin-
chem, nu dan het dodelijke slachtoffer in
Vlaardingen. In alle drie de plaatsen is een
stille tocht gehouden waaraan duizenden
mensen deelnamen.
Ik noemde slechts deze drie gevallen, maar in
werkelijkheid zijn het er veel en veel meer.
Jongeren en ook ouderen die slachtoffer wor
den van geweld op straat. Die zomaar neer
geslagen of neergestoken worden, zonder dat
er ook maar enige aanleiding toe was.
Elsevier van 15 januari bevatte een gedetail
leerd overzicht over het jaar 1999, van alle
misdrijven in Nederland, voor zover die be
kend geworden zijn. Want in werkelijkheid
zijn het er nog veel meer. Het loopt in de hon
derden!
Reeds jarenlang klinkt van alle kanten de
roep dat het zo niet langer kan en dat het zo
niet mag doorgaan. Maar het is net als met de
oorlog.
Na 1945 zei iedereen: "Dat nooit weer",
maar hoeveel oorlogen zijn er intussen niet
gevoerd?
Het is te vrezen dat ook stille tochten - hoe
goed bedoeld ook - de jongeren om wie het
gaat, niet tot bezinning zullen brengen. Velen
lopen dan ook rond met de bange vraag: wie
zal het volgende slachtoffer zijn?
In feite is het natuurlijk maar een gering per
centage dat geweld niet schuwt en waarbij
een mensenleven niet meetelt. Maar we heb
ben er wel mee te maken! Dikwijls zijn het
jongeren uit probleemgezinnen, die zelf een
ellendige jeugd hebben gehad en die geen
normen en waarden van huis uit hebben mee
gekregen. Maar dat kan niet gelden als een
verontschuldiging.
En dat laatste gebeurt vrij veel. Dat gepro
beerd wordt begrip op te brengen voor de
daders, vaak ten koste van de slachtoffers.
Mensen die ooit iets meegemaakt hebben
kunnen daarover soms trieste verhalen ver
tellen.
We mogen uiteraard niet generaliseren. Maar
één ding staat wel vast: wanneer de samenle
ving Gods geboden niet meer serieus neemt
is ook het leven van onze naaste niet veilig.
Daar ligt het eigenlijke probleem, en dat
wordt slechts door weinigen onderkend.
Waarnemer
Veel mensen hebben hun mening over het
christelijk geloof gevormd. Positief of nega
tief.
Nu blijkt dat een negatieve mening veelal
gebaseerd is op teleurstellend gedrag van
christenen en kerken. Schijnheiligheid is een
bron van antireclame!
Tegelijkertijd moet duidelijk zijn dat het
christelijk geloof meer is dan de uitstraling
van kerken. Want in het christelijk geloof
staat Jezus Christus in het middelpunt. Dan
wordt de vraag: 'Wie is Hij? Wat heeft Hij
voor mij gedaan? Waarom, zou ik in Hem
geloven? Wat betekent dat voor mijn leven?'
Deze vragen staan centraal in de diensten
Het archeologisch gebied
van de taalwetenschap
Op dinsdag 25 januari
a.s. houdt De Motte, ver
eniging van amateurar
cheologen voor Goeree-
Overflakkee, een lezing in
De Doele, St. Joris Doel-
straat 32 te Sommelsdijk.
De avond begint om 20.00
uur. Spreker is Pau Heerschap,
voorzitter van De Motte.
Als we geschriften van enkele eeuwen terug
slechts oppervlakkig lezen, is voor iedereen
duidelijk dat het Nederlands van nu anders
is. Klanken zijn veranderd, oude woorden
zijn vervangen door nieuwe en zelfs de zins
opbouw is in sommige gevallen anders
geworden.
In de dialecten is dat anders. Ook daar zijn
zaken veranderd, maar vergeleken met het
Algemeen Nederlands in veel mindere mate.
In de Nederlandse dialecten zijn tot op de
dag van vandaag zeer oude taalvormen
bewaard gebleven en aan de hand van die
'taalscherven' is het voor taalkundigen
mogelijk gebleken om theorieën te ontwik
kelen over hoe een taal zich ontwikkeld
heeft. Het gaat daarbij toe als bij het restau
reren van een archeologisch voorwerp:
scherven worden gesorteerd en gelijmd en
de leemtes worden opgevuld, zodat er een
zichtbaar gebruiksvoorwerp ontstaat.
Pau Heerschap zal er ons uit de dialecten die
op Goeree-Overflakkee (nog) gesproken
worden voorbeelden van geven.
voor belangstellenden die georganiseerd
worden door de Gereformeerde Kerk in
Ouddorp. Deze laagdrempelige diensten
staan open voor mensen die graag meer wil
len weten over het geloof en die het aandur
ven om vragen eerlijk onder ogen te zien.
Uiteraard is er ook alle ruimte om bekende
liederen te zingen en te beluisteren. Iedereen
is van harte welkom!
Op zondagavond 23 januari staat er weer
zo'n dienst op het programma. Aan dit
samenzijn wordt meegewerkt door het Mar-
anatha Koor uit Rhoon. M. Hijzelendoom is
de organist en begeleidt de samenzang. Ds.
J. Koster is de voorganger. Deze dienst
begint om 18.30 uur en een liturgie zal aan
wezig zijn.
Plaats van samenkomst is de Gereformeerde
Kerk in Ouddorp, Dorpsweg 8/10 (ingang
parkeerplaats Dorpstienden). Welkom!
Voor meer informatie: tel. 0187.-683431 of
http://www.flakkee.net/ouddorp/geref-kerk.
Autobedrijf Jan van Dijk
Tel. (0181)413777
Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden
Leerlingen Muziekschool G-O
Op vrijdag 28 januari is er weer een voor
speelavond van de Muziekschool 'Goeree-
Overflakkee', waarvoor wij u graag willen
uitnodigen. Op deze eerste uitvoering van
het nieuwe jaar beginnen wij - in verband
met de medewerking van de leerlingen van
de klassen Algemene Muzikale Vorming -
om 19.00 uur en de lokatie is als vanouds
de grote zaal van het Diekhuus, Beneden
Zandpad 7 te Middelhamis.
Naast een tweetal optredens van de
A.M.V.-groepen onder leiding van docent
Peter van Deerse kunt u luisteren naar de
muzikale prestaties van 11 viooUeerlingen,
6 keyboardleerlingen en 7 pianoleerlingen.
De viooUeerlingen krijgen les van docente
Marie-José Beks en de keyboard- en piano
leerlingen krijgen les van docent Piet West
hoeve.
De kinderen van de A.M.V. klassen, die op
de basisschool in groep 4 zitten, zijn in sep
tember vorig jaar begonnen en laten op een
speelse wijze, door middel van liedjes en
Orffinstrumenten, horen in hoeverre ze
zich al wat basisbegrippen van de muziek
hebben eigen gemaakt.
De viooUeerlingen, waarvan de jongste
echt nog maar 4 jaar oud is, spelen deze
keer allerlei volksliedjes en relatief veel
muziek van de barokke componist Antonio
Vivaldi. Uiteraard spelen ze ook samen
met elkaar en worden ze regelmatig bege
leid op de piano.
Bij de toetsenleerlingen klinkt veel muziek
uit de beginmethode van Alfred voor piano
en op het keyboard zijn eveneens diverse
leuke liedjes te horen. Ook kunt u luisteren
naar muziek voor piano 4-handig en naar
de combinatie keyboard en piano.
De leerlingen, de docenten en het bestuur
van de muziekschool stellen uw aanwezig
heid zeer op prijs en rekenen op een grote
belangstelling.
Maatschappelijk Werk
en Dienstverlening*
Sociaal Pedagogische
Hulpverlening*
Leraar Basisonderwijs'
Journalistiek
Communicatie
Personeel en Arbeid
Godsdienst-Pastoraal Werk*
Verpleegkunde*
van 10.00 tot 14.00 uur
"Want Ik ben niet gekomen om te
roepen rechtvaardigen, maar
zondaren.(Mattfieus 9:13b)
De waarheid van dit woord door Jezus ge
sproken, blijkt uit de roeping van Levi, die in
zijn tolhuis in Kapemaüm zit. De Heere
Jezus gaat aan de Schriftgeleerden, de eigen-
gerechtige theologen van Israël, voorbij en
gaat naar het tolhuis in Kapemaüm. Hij
roept in zijn genade Levi de tollenaar. Jezus
zegt tot hem: "Volg Mij". En, overweldigd
door de genade van Christus, verlaat hij
voorgoed het tolhuis, Jezus achterna. Chris
tus zoekt het verlorene. Dat mocht Levi er
varen; dat voorrecht zullen meerderen met
hem delen.
Want als Levi de tollenaar een overvloedige
maaltijd aanricht, dan zit Christus aan de
gedekte tafel aan met tollenaren en zonda
ren. Dit is de heerlijkheid van Christus, dat
Hij niet rechtvaardigen, maar zondaren
roept.
Het roept de ergernis op van de Farizeeën en
Schriftgeleerden. Hoe kan Jezus zich met
zulke mensen inlaten? Maar dan verklaart
Hij hen het doel van Zijn komst: "Want Ik
ben niet gekomen om te roepen rechtvaardi
gen, maar zondaren.
Reeds in de eeuwige vrederaad heeft Hij
zich daartoe aangeboden.
"Brandofferen, noch offer voorde schuld,
Voldeden aan Uw eis, noch eer.
Toen zeid' ik: "Zie Ik kom, o Heer".
En Hij is gekomen. Toen de tijd daartoe vol
was, is Hij gekomen als Kind in Bethlehems
kribbe. Gekomen, niet om te roepen recht
vaardigen. Aan tempel en synagoge gaat Hij
voorbij. De geestelijke stand van Israël heeft
Hem niet nodig. In eigen ogen zijn ze kern
gezond. Ze missen niet alle gerechtigheid
voor God. En dan is er voor Christus geen
plaats. Alleen daar is plaats voor Hem, waar
men alle gerechtigheid mist. Hij zoekt het
verlorene.
"Want Ik ben niet gekomen om te roepen
rechtvaardigen, maar zondaren.
Dit woord van de Heere Jezus is ontdekkend
voor ieder, die uit de werken van de Wet
zoekt rechtvaardig te worden. Het leert ons,
dat deze gerechtigheid niet genoegzaam is
voor God.
'Zondaren'... dat zijn mensen, die met al
hun werken en al hun kunnen, in het slop zijn
terecht gekomen. Die ontdekt hebben, dat
het aan hun kant een afgesneden zaak is.
Alleen genade kan redden. Ze hebben niets
anders aan te bieden dan een verdorven hart
en een verloren leven. Als God ons leven
doorlicht met de röntgenstraal van zijn Wet,
dan wordt dat onze ontdekking. Schuldig
aan al Gods geboden en geheel strafwaardig.
De farizeeër in ons zoekt gronden.
In ons nette leven, in ons bezig zijn met gees
telijke zaken, in bepaalde bevindingen. Het
is tekorten te smal!
Er zijn rechtzinnige mensen, die een hoofd
vol dogmatiek hebben. Ze weten het goed.
Maar wat het hoofd bezig houdt, laat het hart
koud. Spreekt Christus zulken zahg? Neen,
Hij spreekt zalig de armen van geest. De
mensen die het niet meer weten. Die aan het
eind van hun latijn zijn gekomen. Die niet
weten hoe het aan moet met hun zonde, met
hun schuld, met het telkens weer verlaten
van de Heere. Weet u wie het ook niet meer
wist? Die tollenaar daar in de uiterste hoek
van de tempel. Wat hem overbleef was een
schreeuw om genade!: "O, God, wees mij
zondaar genadig!" Die farizeeër, dat was een
andere man! Die schreed, breeduit en in het
volle gezicht van zijn rechtvaardigheid, door
de tempel. Maar wie ging gerechtvaardigd
naar zijn huis? Niet de farizeeër, maar de tol
lenaar!
Bent u, die dit leest, al zondaar voor God ge
worden? Werd het Woord van God door de
Heilige Geest zó doorgelicht, dat alle grond
u gans ontviel en u met tollenaren en zonda
ren solidair in de schuld kwam? Dan gaat
ook voor u van dit woord van Christus: "Ik
ben niet gekomen om te roepen rechtvaardi
gen maar zondaren...", een bevrijdende
kracht uit. Hij roept in zijn genade juist zul
ke mensen, die niets anders te bieden hebben
dan hun zonde en schuld.
Hij wil met hen zitten aan de gedekte tafel.
Ja, hier is de vrijmakende kracht van het
Evangelie, dat Christus juist mensen roept,
die alle gerechtigheid missen. Hij zoekt het
arme, het ellendige, het verdorvene en het
schuldige. Dat vindt in Hem een eeuwige ge
rechtigheid.
Neen... het is niet uit de Wet der werken,
maar door de Wet der genade, dat wij behou
den worden.
Zo belijdt het geloof tot roem van Christus:
Jezus, niet mijn eigen kracht,
Niet het werk door mij volbracht,
Niet het offer dat ik breng.
Niet de tranen die ik pleng.
Schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden.Gij alleen.
Zie, ik breng voor mijn behoud
U geen wierook, mirr' of goud;
Moede kom ik, arm en naakt,
tot de God die zalig maakt,
die de arme kleedt en voedt,
die de zondaar leven doet".
B.
H.H.
Zaterdag 22 januari a.s. houdt de Restaura
tiecommissie van de Ned. Herv. Kerk te
Middelhamis een sinaasappelactie, 's Mor
gens komen jongeren of ouderen aan de deur
om sinaasappels te verkopen.
De prijzen zijn als volgt: 10 stuks voor 5,-;
een hele kist (80 stuks) voor 35,-. Een hal
ve kist kost 20,-.
U kunt ook van tevoren bestellen. De grote
hoeveelheden (kist of halve kist) kunnen
bovendien thuis bezorgd worden en in dat
geval moet u uw bestelling telefonisch door
geven aan de heer J. de Waard, tel. 482858.
D.V woensdagmorgen 26 januari bent u
weer van harte welkom op de bezinnings
bijeenkomst, georganiseerd door de Neder
lands Hervormde gemeente te Ooltgens-
plaat/Langstraat.
Het onderwerp luidt 'Moslims als buren'.
Spreker zal zijn dhr. Kader Belaïdi, ex-
Moslim en afkomstig uit Algerije.
Steeds meer krijgen we in onze samenle
ving met onze mosüm-naaste te maken.
Hoe moeten we als christen met hen
omgaan? Een indringende vraag.
Komt u? Graag!!
Plaats: N.H. verenigingsgebouw 'Elthato',
Zuid Achterweg 27 te Ooltgensplaat.
Tijd: 9.30tot 11.30uur(vanaf9.15uurstaat
de koffie klaar). Kinderoppas is aanwezig.
Stichting Welzijnswerk Oostflakkee organi
seert een winterse maaltijd in Den Bommel.
Deze wordt gehouden in 't Westerlicht,
Oranjestraat 35a, op dinsdag 25 januari a.s.
Op het menu staat: erwtensoep en een nage
recht. De zaal is open om 11.45 uur, aanvang
12.00 uur, kosten 6,00.
U kunt zich tot 21 januari aanmelden bij
mevrouw v. d. Sluis, tel. 611472, of de
SWO, tel. 641344. U bent van harte wel
kom!
GOEDEREEDE
D.V. zaterdagavond 22 januari is iedereen
vanaf 15 jaar weer van harte welkom. Stich
ting Antwoord geeft een unieke presentatie.
Zij willen jongeren bewust maken van het
feit dat zij iets kunnen betekenen voor jon
geren in Oost-Europa, Afrika en het Mid
den-Oosten.
De presentatie is geen saaie boel, want er
komt zelfs metselwerk aan te pas. Verder
wordt er een video vertoond. Het belooft een
indmkwekkende avond te worden.
De deuren van De Ark staan om 19.30 uur
open. Van harte welkom!
Het Open-Deur-team
In het artikel in de editie van 11 januari jl.
over het jubileum van Elly Barendrecht,
orkestlid van Fanfare De Hoop uit Stellen-
dam, zijn enkele fouten geslopen.
Het nieuwjaarsconcert van zaterdag 8 janu
ari werd gegeven door het seniorenorkest
en het jeugdorkeset van De Hoop en niet
door de jeugd van Stellendam in samenwer
king met Libertatis Primitiae uit Brielle.
Verder speelt mevrouw Barendrecht reeds
16 jaar bij De Hoop en niet meer bij de
Brielse vereniging zoals abusievelijk werd
vermeld. Tenslotte mag niet onvermeld blij
ven dat zij niet meer deel uitmaakt van de
KNFM-Zuid-Holland, maar daarentegen
wel een bestuursfunctie vervult bij Muziek
school De Deltastreek.
van gezinnen in het
stool(seizoen 1999/2000
Geldend voor
de provincie Zuid-Holland
Verbruiken van 10-1 t/m 16-1-2000
J. Lens
Eei^^mial
uitWmoeitijd
van de
Leidse Lakenindustrie
-20-
En als hij zelf gebannen is dan moet hij
vrouw en kinderen maar tot zich halen.
Dal is zijn taak en niet die van onze
schout".
"Recht gesproken, - klonk het van ver
schillende zijden. - Recht gesproken.
Wèg met de kerkverdervers. Als we ze
maar konden uitroeien".
Ineens verwijdde zich de kring.
Daar kwam een man aan, een marskramer. Hij gespte de
mars af en keek rond.
"Neen mannen - zeide hij, - zo gaat het niet. Niet door
kracht en geweld, maar door Mijnen Geest, zegt de Hee
re. Wat moet gij als broeders van hetzelfde huis twisten?
Zult ge niet samenwonen in vrede en broederlijke lief
de?" Zijn mstige, onbevreesde optreden kalmeerde.
Zo stond hij daar, een zo heel ander mens dan deze allen;
kalm, welbewust en hartstochtloos. Was dat een gewone
marskramer?
Ze weken uiteen.
"Misschien heeft deze man gelijk - zei het stadsbijltje. -
Maar hij weet niet alles. Hij weet niet dat die kerkverder
vers ook de magistraat wilden omzetten en oproer wilden
plegen tegen hun wettige heren".
"Dan nog zou ik zeggen: keer geen geweld met geweld.
Zo wie u op de rechterwang slaat, keer hem ook de linker
toe, en zo wie u dwingt één mijl te gaan, ga met hem twee
mijlen; en zo wie van u de rok neemt, geef hem ook de
mantel".
Verstomd stonden ze.
Dat was een taal die ze des zondags wel in de kerk hoor
den, als de Evangeliën gelezen werden. Maar zo, midden
op de straat...
De kemphanen verloren de aandacht der massa. Dat hier
was weer nieuwer dan wat ze gemeenlijk bij opstootjes
zagen en hoorden. Ze keken verbaasd op.
Het stadsbijltje pakte zich het eerst weg.
"Ik zal eens gaan kijken of er geen blok op 's Graven
steen te maken valt, want Simon Lucas zal er ook wel in
komen".
Een deel van de mensen lachte. Maar anderen, en onder
hen ook de marskramer, zwegen.
Langzamerhand verspreidde de massa zich. De jongens
had het al te lang geduurd; die waren de schoutendienaars
reeds gevolgd.
Behalve Barto.
Wie was die marskramer? Had hij hem al eerder gezien?
Zeker wel. Doch waar, en wanneer?
En opnieuw zocht hij in verbleekte herinneringen of hij
er ook wat vinden kon, dat hem hielp deze man te her
kennen. Hij bleef staan, keek naar zijn mars, keek naar de
man...
Ook Diericksen was achter gebleven.
"Knaapje - praatte hij, en zijn gelaat vertrok het masker
der onnozelheid - ge moet naar huis toe. Meue Annebet
zal je wachten en vast in ongemstheid over je zitten, want
de school is al lang uit". Verbaasd keek Barto hem aan.
Kende dit mannetje hem?
"Ja, kijk me maar niet aan. Jij bent toch de Luikenaar, die
bij meue Annebet in huis is?"
"Welnu, ik ken je immers. We kennen toch allemaal de
Luikse jongens".
De marskramer keek nu Barto aan. Herkende hij hem?
"Knaap, laat me je arm eens zien?"
Daar herinnerde Barto zich, dat nog éénmaal de marskra
mer hem dat had gevraagd. En ineens wist hij het:
"Dan bent u de Hollander", zei hij.
"Juist, mijn jongen. De heb je gevonden. En breng me nu
spoedig naar het huis waar je nu bent.
Die zelfde dag nog werd Simon Lucas wegens het hou
den van verboden vergaderingen en kerksamenkomsten
in zijn huis tot opsluiting in 's Graven steen veroordeeld,
waar hij heen werd geleid als een gemeen misdadiger tus
sen de schoutendienaars en de diefleiders. En de oude
Van Dueren werd beboet wegens het herbergen van een
verbannene tot een boete van tweehonderd gulden. Het
was om zijn leeftijd, kreeg hij de boodschap mee, dat hij
niet ten eeuwigen dage Leiden uitgebannen werd.
Het waren moeilijke wegen waarlangs schout De Bondt
ging-
VI.
Natuurlijk kwam Barto te laat aan de middagdis.
Precies twaalf uur toch stond het noenmaal op
tafel. Meestal was het de een of andere soep, of
meelspijs; des winters vooral erwten en bonen. Bij de
enigszins gegoede werklieden - doch dat waren er slechts
enkelen - was alles goed en vet klaar gemaakt, en des
winters werd het spek en de ham, die in de grote schouw
in de rook hingen, aangesproken. Natuurlijk vormde in
het waterland zo dicht bij de zee ook vis een belangrijk
deel van sommige maaltijden.
Barto kwam binnen. Hij had een opgewonden kleur.
Streng keek Sjardijn hem aan. Dat was nog nooit
gebeurd, en dat zou ook niet meer gebeuren, meende hij,
en daarom had hij al plan gemaakt Barto met de nodige
gestrengheid te ontvangen. Doch al heel gauw verdween
die strenge trek op zijn gelaat, toen hij de opgewonden
knaap voor zich zag staan, met iets in zijn ogen, dat hij er
nog nooit in gezien had.
"Ja oom, ik kan het niet helpen. De heb staan kijken op de
Breestraat, en de dienders hebben een man opgepakt, en
toen heb ik de Hollander gezien en die heeft me gevon
den toen ik klein was, en die zegt nu dat hij een heel klein
beetje m'n vader is, en dat hij wel eens wilde zien bij wie
ik was en hoe ik het had.
De woorden kwam er met een ongewone snelheid uit.
Anders sprak Barto altijd bedachtzaam. Je kon merken
dat het hem enige moeite kostte. Maar nu sloeg hij in
énen door; geen wonder dat er ook wel een enkel Bra
bants woord door liep, en dat hij niet de lijzige val der
Leidse sprake had, de zangerige gang der klanken.
"En waar is die man nu? En wie is dat, de Hollander? Ik
ken hem niet..."
"Hij staat bij de deur, in het voorhuis", haastte Barto zich
te zeggen.
Annemoei was al opgerezen, en ze ging naar het voor
huis. Daar zag ze de marskramer staan, die haar met een
"Goede middag vrouw Sjardijn" begroette. "Ik kwam
eens kijken hoe mijn pleegzoon het maakt, als het u ten
minste schikt".
"Uw pleegzoon? - vroeg Annemoei, met iets van wan
trouwen in haar stem. - Onze pleegzoon bedoelt ge zeker.
Want wij hebben hem van meester Nolet in huis gekre
gen, en zijn alleen aan hem verantwoording schuldig".
Het klonk uitdagend.
"Heb maar geen vrees, moedertje - stelde de Hollander
haar gemst. - Ik kom niet met kwade bedoelingen. Doch
telkens wordt deze knaap op mijn weg geleid. Ik voel me
tot hem getrokken. Maar hij moet zeker bij u blijven. Ik
leid te veel een zwervend leven om dat van zulk een
knaap aan het mijne te verbinden".
Annemoei keek verbaasd op. Ze had gemeend een
rabauw aan haar deur te vinden, een bedelaar van het
soort, dat de schoutsknechten de stad uitleidden - en ze
zag daar tegenover zich iemand, die ze helemaal niet
behoefde te vrezen. En zijn stemgeluid klonk aange
naam, en zijn woord wekte vertrouwen evenals zijn uiter
lijk. Toen haar man dan ook naar voren kwam en deze
marskramer niet onwelwillend tegemoet trad, was het
niet te verwonderen dat de echt Leidse gastvrijheid bij
Annemoei bovenkwam, en ze de Hollander te gast nood
de aan haar tafel.
"We zijn het slechts eenvoudig en sober gewend. Als ge
u wilt vergenoegen met wat de pot schaft, zult ge ons een
welkom gast zijn", was haar eenvoudig hoffelijk, maar
gemeend woord.
Daar stond het maal gereed op de eenvoudige tafel: grof
bruin brood en bonensoep.
(wordt vervolgd)
OFFICIEEL DEALER
Brielle
Slagveld19
Spijkenisse
Keivinweg 13
Tel. (0181)624900
*(ook in deeltijd)
(doorlopend programma)
Afhankelijk van je vooropleWing kun je
bij de meeste opleidingen je studieduur
aanzienlijk verkorten. Vraag informatie
aan en/of kom naar het Open Huis.
principieel de juiste keuze!
Informatie: Postbus 80, 6710 BB Ede Telefoon: 0318 - 696300
Internet: www.che.nl Bezoek: Oude Kerkweg 100, Ede
Normaal
Streef-
Totaal streef-
jaar-
verbruik
verbruik
verbruik
m'
m'
500
19
10
168
84
600
23
12
202
101
700
27
14
235
118
800
31
15
269
135
900
35
17
303
151
1000
39
19
336
168
1100
43
21
370
185
1200
46
23
404
202
1300
50
25
437
219
1400
54
27
471
235
1500
58
29
504
252
1600
62
31
538
269
1700
66
33
572
286
1800
70
35
605
303
1900
74
37
639
319
2000
77
39
673
336
2200
85
43
740
370
2400
93
46
807
404
2600
101
50
874
437
2800
108
54
942
471
3000
116
58
1009
504
3500
135
68
1177
588
4000
155
77
1345
673
4500
174
87
1513
757
5000
193
97
1681
841
5500
213
106
1849
925
6000
232
116
2018
1009
6500
251
126
2186
1093
7000
271
135
2354
1177
7500
290
145
2522
1261
8000
310
155
2690
1345
8500
329
164
2858
1429
9000
348
174
3026
1513
9500
368
184
3194
1597
10000
387
193
3363
1681
Afgelopen week lag de buitentemperatuur op het norma
le niveau. zie ook www.eneco.nl