I I I I I I EIIIVliDEII-IIIEIJWS PAGINA 7 VRIJDAG 7 JANUARI 2000 Deze geschiedenis, welke meer dan 125 jaar omvat, getuigd van visie, strijd en moed. In de loop der jaren zijn talrijke kansen gegrepen en tegenvallers overwonnen. Dank zij een energieke ondenemingsgeest konden vele ideeën gestalte krijgen. Vandaag de dag varen de schepen van de Holland Amerika Lijn op alle wereldzeeën en hun namen zijn een waarborg voor een voortreffelijke service, een warme gastvrij heid en een nautisch vakmanschap, onver schillig of deze schepen in geregelde lijn dienst varen of cruises maken naar uitheem se havens. Hoe dit alles tot stand werd gebracht, hopen wij u in dit artikel duidelijk te maken. In het midden van de 19e eeuw werd de belangstelling voor het Amerikaanse werelddeel in Europa steeds groter. De emigratie naar de Nieuwe Wereld breid de zich meer en meer uit en in Nederland werden vele plannen ontworpen tot stichting van een rechtstreekse dienst op dit "land van de toekomst". Antoine Plate, een jonge koopman, wist door een opmerkelijk artikel de aandacht op deze zaak te vestigen. Een comité werd opgericht en de nodige fondsen voor twee schepen werden bijeen gebracht en op 8 februari 1871 kon de com manditaire vennootschap "Plate, Reuchlin Co" worden opgericht. De eerste schepen van deze vennootschap, die de Oude- met de Nieuwe Wereld ver bonden, waren de "Rotterdam" en de "Maas". De eerste afvaart uit Rotterdam van het stoomschip "Rotterdam" (1) vond plaats op 15 oktober 1872. Ruim een maand later voer het s.s. "Maas" voor het eerst naar New York en wel op 20 november. De tweede uitreis van het s.s."Rotterdam" verliep niet vlekkeloos. Het schip kwam in een zware storm terrecht en de stuurman werd door een hoge golf van de brug afgespoeld en verdronk. Deze schepen vervoerden elk 1300 ton lading en 400 tussendekspassagiers. Op 18 april 1873 werd de commanditaire vennootschap omgezet in de N.V. Neder- landsche-Amerikaansche Stoomvaart Maat schappij, met een kapitaal van zes miljoen gulden. Twee nieuwe schepen werden gebouwd, n.l. de "P.Caland", groot 2584 ton en de "W.A.Scholten", groot 2529 ton, die elk 50 hutten en 600 tussendekspassagiers alsmede 3000 ton lading konden vervoeren. In 1874, toen het vrachtvervoer ten gevolge van de Amerikaanse crises bijna geheel werd stilgelegd, braken moeilijke tijden voor het bedrijf aan. Het vervoer over de Atlantische Oceaan liep sterk terug en de N.A.S.M. werd daardoor dermate getroffen, dat het kapitaal na enkele jaren moest worden gehalveerd. Toch wist de maatschappij zich in de komende jaren te handhaven en haar werk zaamheden en invloedssfeer voortdurend uit te breiden. De situatie verbeterde langzaam en met het oog op de toekomst besloot de maatschappij een vijfde schip te kopen. Dit schip, de "San Marcos", voer al enige tijd in charter bij de N.A.S.M. en was eigen dom van Liverpool Texas Steamships Company. Op 2 oktober 1877 werd dit schip eigendom van de N.A.S.M. en kwam onder de naam "Schiedam" in de vaart. De resultaten over de volgende jaren recht vaardigen de houding en de politiek van de bedrijfsleiding ten volle. De maatschappij slaagde erin, ondanks vele tegenslagen, het hoofd boven water te hou den en de invloed op het markt aandeel te verstevigen. Inmiddels werd het achtste schip aan de vloot toegevoegd. Het was de "Zaandam"(l), die op 27 sep tember 1882 in de vaart kwam. Dit was het eerste schip van de rederij dat in Nederland werd gebouwd. Het s.s."Rotterdam" werd in 1882 gemoder niseerd en voorzien van nieuwe ketels. Het s.s."Maas" werd in de zomer van 1883 verbouwd en werd onder de naam "Maas dam" weer in de vaart gebracht. In de jaren 1886 - 1899 slaagde de maat schappij erin een aantal schepen van de Whi te Star Lijn over te nemen. Dit, wat later zou blijken, was een goede keuze geweest want het bezorgde de N.A.S.M. twee gouden jaren. In 1896 werd de naam "Holland Amerika Lijn" aan de oorspronkelijke benaming van de maatschappij toegevoegd. Twee jaar later, bij het 25 jarig bestaan, kon den de direkteuren er terecht op wijzen dat men er ten volle in geslaagd was "een brug over de Oceaan te slaan". In die 25 jaar werden 90.000 hut- en 400.000 derdeklaspassagiers vervoerd alsmede vijf miljoen ton lading, die in het begin slechts uit haring, jenever en bloembollen bestond. Zoals praktisch elke maatschappij heeft ook de Holland Amerika Lijn haar perioden van voor- en tegenspoed gehad. In de jaren 1914 - 1918 getroostte de rederij zich de grootste opofferingen om mee te kunnen helpen aan de voedselvoorziening van Nederland en gedurende de Tweede Wereldoorlog droeg de H.A.L. bij tot de overwinning, door schepen beschikbaar te stellen voor het vervoer van troepen en oor logsmaterieel. Reeds in het begin van deze oorlog, toen Nederland nog neutraal was, gingen drie schepen van de "Lijn" verloren. De eerste Nederlandse vrachtvaarder die door het oorlogsgeweld tot zinken werd gebracht was de "Binnendijk" van de H.A.L.die op 7 oktober 1939 op een mijn liep. In mei 1940 werd de drie-pijper ss "Staten dam" door de Duitsers in brand geschoten in de haven van Rotterdam. Andere schepen werden door hen in beslag genomen. Aan het einde van de oorlog bedroeg de ton nage nog slechts de helft van die van 1939. Na beëindiging van de oorlog werd onmid dellijk met het herstel van de kaden en eta blissementen van de maatschappij te Rotter dam aangevangen. De passagiersdienst op de Verenigde Staten werd in juni 1946 heropend. In oktober 1947 kwam de geheel verbouwde en vemieuwe "Nieuw Amsterdam" weer in de vaart en de maatschappij beschikte op dat moment over de volgende pasagiersschepen: "Nieuw Amsterdam", "Volendam", "Veen dam", "Westerdam" en de "Noordam". In de wintermaanden van 1947 begon de "Nieuw Amsterdam" ook weer cruises van New York naar de Westindische eilanden te maken. Ook de vrachtdiensten werden hervat. Naast de "Leerdam" en de "Edam" beschik te de rederij evenwel slechts over vijf vracht schepen, die in de vijftiger jaren met een twintigtal kon worden uitgebreid. Na het herstel van de Nederlandse werven kon uit voering worden gegeven aan de nieuwbouw plannen van de maatschappij. Ter vervanging van de "Volendam" en de "Veendam" kwamen de "Rijndam"1951 en de "Maasdam" 1952 in de vaart. Met deze schepen introduceerde de rederij een volkomen nieuw concept voor het ver voer van toeristenklaspassagiers. In 1957 werd de "Statendam" aan de passa- giersvloot toegevoegd en op 3 september 1959 begon de ss "Rotterdam", het nieuwe vlaggeschip van de maatschappij, haar maidentrip vanuit Rotterdam. De vrachtvloot van de maatschappij was inmiddels uitgebreid met een zestal "K"schepen, vier "G" schepen en het motor- schip "Moerdijk",,, KMMMiaiMliKi^^ initatief genomen om tot de oprichting te komen van de Atiantic Container Line Ltd. Eind 1969 besloot de H.A.L. als eerste Euro pese rederij twee lichterschepen te laten bouwen. Besprekingen met de Westduitse rederij Hapag-Lloyd leidde er naderhand onder meer toe dat het bouwcontract van één van deze schepen door Hapag-Lloyd werd over genomen. Onder verantwoording van beide rederijen kwamen deze schepen in 1972 in de vaart onder de gezamelijke naam "Combi Line" en zullen de vrachtdiensten onderhouden op de Amerikaanse havens aan de Golf van Mexico en de Zuidatlantische kust. (Een daarvan was de "Munchen", waar wij op 4 december 1998 over schreven, die op 12 december 1978 met haar gehele beman- Maasdam 1921-1941 Met name de "G" schepen en de "Moerdijk" werden in die tijd terecht betiteld als de modernste in de vaart zijnde vrachtschepen. ("G"schepen waren: "Gaasterdijk", "Greb- bedijk", "Grotedijk" en "Gorredijk"). Zowel in het vracht- als in het passagiersver voer voltrokken zich in de loop der jaren - '60 grote wijzigingen. Het vliegtuig nam de vervoersfunctie van het passagiersschip op de Noordatlantische route steeds meer over zodat het accent in de passagiersvaart meer en meer op het houden van cruises kwam te liggen. In 1970 deelde de Holland Amerika Lijn mee, haar geregelde lijndienst tussen West Europa en de Verenigde Staten in het najaar van 1971 te zullen beëindigen. De passagiersschepen van de rederij worden daarna, op enkele incidentele transatlanti sche afvaarten na, uitsluitend in de crui sevaart geëxploiteerd. De ontwikkeling van nieuwe vervoerstech- nieken en met name de containerrevolutie vormde een uitdaging voor de maatschappij. Samen met een Zweedse rederij werd het maar gezegd worden, datgene waarmee wij ons verhaal zijn begonnen, dat dit tot stand gekomen is door het juiste inzicht in visie, strijd en moed. "Maasdam" NASM/HAL 1873-1999 SS "Maasdam" (1) 1873-1884, Op 20 november 1872 in de vaart als "Maas" en overgenomen door de NASM van de commanditaire vennootschap op 1 mei 1873. Op 11 augustus 1883 werd haar naam gewijzigd in "Maasdam" Op 24 oktober 1884, tijdens de reis van Rotterdam naar New York op de Atlanti sche Oceaan, na een explosie van een petroleum-ketel door brand verloren gegaan en gezonken. De 262 opvarenden zijn gered door het Duitse s.s. "Rhein" en in New York aan land gezet. Wrak ligt op 44.00 N.B. en 27.00 W.L. SS "Maasdam" (2) 1889-1902, Op 1 februari 1871 onder de naam "Republic" eerste reis begonnen bij de White Star Line, Liverpool-New York. 1889 opgelegd in Birkenhead. 15 juni 1889 gekocht door de NASM en voorzien van een nieuwe stoommachine. 15 maart 1890, - eerste reis^-Rotterdam- New York maart 1902 verkocht naar Genua, ss "Vittoria" september 1902; "Citta Di Napoli" In december 1908 ingezet als accomoda- tieschip voor de overlevenden van de aardbeving in Messina. In augustus 1910 in Genua gesloopt. SS "Maasdam" (3) 1921-1941, Gebouwd bij Scheeps- en Werktuig bouw Fijenoord te Rotterdam en de eer ste reis was op 7 september 1921, Rotter dam-Vigo-Havanna-Mexico. Oorspronkelijk besteld als vrachtschip, maar tijdens de bouw gewijzigd in vracht/passagiersschip. Kreeg de tweede schoorsteen als 'dum my' (nep) In juli 1933 werd het schip in Rotterdam opgelegd. In 1934 werd het schip verbouwd en één van de twee schoorstenen werd verwij derd. overgedragen aan POL om in Gdansk (Polen) te worden verbouwd. 1969; "Stefan Batory" Polskie Linie. van juni 1988 tot november opgelegd op de rede van Vlissingen. Als veerboot ingezet tussen Madras en Andaman eilanden, Nicobar eilanden in de Golf van Bengalen. 1989, verkocht aan Stena AB Stock holm. 1990, "Stefan" om in Götenburg dienst te doen als logementschip voor asielzoe kers. 1991, omgedoopt tot "Las Deli- cias" voor filmopnamen daarna ver bouwd in Piraeus tot cruise-schip. 1991, "Stefan" 1994, In december uit de zeevaart en doet dienst als hotelschip in Nassau. 1996, door stranding beschadigd. 1997, Op 31 december stond het vaartuig niet meer geregistreerd door Lloyd's register. m.s."Maasdam" (5) 1993 - heden. Gebouwd bij Fincantieri in Italië. Bemanning 602 Passagiers: 1629 Zou eerst "Stellendam" heten doch werd gewijzigd in "Maasdam". Lengte x breedte x hoogte 218 m.x 34 m. x 19.20 m 2 X boegschroef hoofdmachine: 2 x 4-takt enkelwerkend 12 cil. en 3 X 4-takt enkelwerkend 8 cil.diesel motoren van Grandi Motori- werf op twee gene ratoren en twee elec- tro-motoren, 2 schroeven, 48.236 rph; 20 kn. Op dit schip voeren wij mee toen het op 16 augustus 1995 onthaald werd met spuitende havendienstboten en enthousiaste mensen op de wal. Vele waren naar de rivier gekomen om het indrukwekkende schip "welkom" te heten toen het de Nieuwe Rotterdamse Waterweg op kwam varen. Sinds 22 jaar had men dit immers niet meer gezien. Wanneer men in het stuurhuis staat, dan beseft men niet dat er zo'n 2200 man aan boord zijn die allen hun 'natje en droogje' op tijd krijgen en het luxe leven daar ervaren waarover men alleen maar leest in het boek der fabelen. De H.A.L. heeft momenteel negen van deze r" Möi^l i 111 111 limit ffi üSüümnils lujaiV ning is vergaan.) De H.A.L. verraste op 25 november 1988 heel de scheepvaart wereld, dat er een principe accoord gesloten werd met Carnival cruise lines in Maimi. Nieuwe cruise-schepen werden besteld en onder de Hollandse namen in de vaart gebracht. Wij waren aan boord van de "Maasdam"(5), toen deze op 16 augustus 1995 voor het eerst Rotterdam aan deed. Sinds 22 jaar was er geen passagiersschip van de Holland Amerika Lijn meer in Rot terdam geweest. Op 30 november 1973 vertrok de "Prinsen- dam" vanuit Rotterdam om nooit meer terug te keren naar de thuishaven. We hebben toen een verslag gemaakt over deze binnenkomst van de "Maasdam" en we houden bij dit onderwerp over de Holland Amerika Lijn de hele generatie schepen "Maasdam" u voor om daarmee dit artikel te besluiten. In de ruim 125 jaren, dat de H.A.L. vanuit Rotterdam met vracht- en passagierschepen de wereld zeeën bevaren, daar kan alleen Op 14 februari 1935 verliet de verbouw de "Maasdam" voor het eerst de haven van Rotterdam met bestemming New York. In juni 1940 voer dit schip in charter van Ministry of War Transport, Londen. In konvooi varende tijdens de reis Hali fax - Liverpool op de Atlantische Oceaan getorpedeerd door de "U 564" Wrak ligt op 59.56 N.B. en 30.35 W.L. ss "Maasdam" (4) 1952-1968, Gebouwd bij Wilton Fijenoord in Schie dam en maakte haar eerste reis op 11 aug. 1952. Op 2 okt. 1954 aanvaring met m.s. "Tof- evo" in New York en weer hersteld. In 1955 werd dit schip als eerste voor zien van stabilisatievinnen. Op 15 febr. 1963 in de monding van de weser op een wrak gelopen. Alle passagiers, 500 gingen van boord. Na reparatie op 16 april 1963 weer in de vaart. 29 sept. 1968, aankomst in Rotterdam en zeekastelen varen met oer Hollandse namen die met recht een droomvakantie in het voor uitzicht stelt. Namen zoals de "Nieuw Amsterdam", "Rot terdam", "Rijndam", "Noordam", "Wester dam", "Veendam", "Statendam", "Volen dam" en "Zaandam". Wellicht hopen wij u daar in de toekomst wat meer over te kunnen vertellen, wanneer de schepen met een vaste regelmaat Rotter dam komen bezoeken en zij afmeren bij de Erasmusbrug bij de Kop van Zuid in Rotter dam. Foto's: Archief M. Bezuijen Bron gegevens: "125 jaar HoUand-Amerika Lijn" G.J.de Boer. Schiedam, M.Bezuijen. r De geschiedenis van de Holland Amerika Lijn en het i passagiersschip ''Maasdam" I

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2000 | | pagina 7