Dirksland werkt aan watergangen O Overdenking Nieuw verenigingsgebouw Hervormd Stad in gebruik Laatste excursie gorzen <D uit de Heilige Schrift EiuumMBn-niEyiiifi HET .ÖJKVENSTER f* Dankdag vergeten VERVOLGVERHAAL Jochem de schoorsteenveger VRUDAG 5 NOVEMBER 19991 Blik op kerk en samenleving tj - Een pedoHel in de buurt - Bedenkelijke middelen - Onoplosbaar Moet de samenleving beschermd worden tegen pedofielen? Over dat probleem hebben de kranten de laatste dagen vol gestaan. En kele incidenten gaven daar aanleiding toe. Een pedofiel die zijn straf had uitgezeten en weer terugkeerde in zijn eigen woning en na tuurlijk door de buurt met argusogen werd bekeken. En een andere, die zich ergens had gevestigd, van wie men meende te weten dat kinderen voor hem niet veilig waren, en die daarom door de buurt werd 'weggepest'. Wellicht zijn er nog meer gevallen te noe men, maar het probleem is duidelijk. Een winstpunt is in ieder geval dat pedofilie niet meer als normaal wordt beschouwd. Dat was min of meer het geval sinds de sexuele revolutie van de zestiger jaren met de menta liteit van 'aUes moet kunnen'. HomofiHe en pedofilie en nog zoveel meer - het waren gewoon sexuele varianten, en niemand mocht iets in de weg worden gelegd wanneer hij of zij de sexuahteit anders wilde beleven. Als het maar niet onder dwang geschiedde. Zelfs de intieme omgang met minderjarige kinderen werd goedgepraat, zolang het maar gebeurde op basis van vrijwiUigheid. Gelukkig heeft de wal het schip gekeerd. Jammer dat daarvoor enkele sclmjnende gevallen van kinderverkrachting en zelfs van kindermoord nodig waren! De minister van justitie heeft de mogeüjk- heid geopperd van chemische castratie. De pedofiel zou dan een pil te slikken krijgen die de sexuele lust vermindert. Daar wordt tegenin gebracht dat het geen reële oplossing zou zijn, omdat pedofilie een vorm van sexu ele agressie is. Bovendien is het een onge oorloofde ingreep in zijn privacy. Anderen willen dat een dorp of een buurt van tevoren wordt gewaarschuwd, wanneer een pedofiel zich daar zou vestigen. Ook dat mid del is nogal ingrijpend. Want dat zou kunnen betekenen dat de persoon in kwestie nergens welkom zou zijn. Hij is van tevoren gestig matiseerd. In andere landen, onder meer in de Verenig de Staten wordt via Internet bekend gemaakt welke personen verdacht zijn. Met een paar drukken op de knop zou men dan te weten kunnen komen of er in de naaste omgeving gevaar dreigt.Een moderne schandpaal. Het üjkt me een probleem dat bijna onoplos baar is. Onlangs las ik een verhaal over de recht spraak van een paar eeuwen geleden. Een vonnis dat vaak werd toegepast was verban ning... In dat geval was men de gevreesde crimineel kwijt. Maar hij moest toch ergens büjven...?In andere regio's moesten ze dan blijkbaar maar zien. Waarnemer In de loop van de maand november hoopt de gemeente Dirksland te beginnen met het uit voeren van een aantal rioleringswerkzaam- heden in Meüssant en directe omgeving. Het gaat om het realiseren van berging in het riool door het maken van een bergbezink- bassin en bergbezinkriool alsmede om het verbreden van sloten. Door het uitvoeren van deze werkzaamhe den zullen de problemen welke er nu nog zijn in Melissant zoveel als mogelijk is wor den opgelost. Een van de grootste problemen is het gebrek aan berging voor het rioolwater. Ter verdui delijking daarover, het volgende. Zodra het gaat regenen wordt het water opgevangen in het riool om vervolgens via dezelfde riole ring te worden afgevoerd naar de rioolwater zuiveringsinstallatie. Wanneer het nu blijft regenen of het gaat harder regenen dan raakt het riool (te) vol en gaat het op den duur zelfs overlopen. Dit overlopen gebeurt, via zoge naamde overstorten. Deze zijn zoveel moge lijk gelegen aan de rand van het dorp. Deze overstorten lozen het te veel aan rioolwater op de sloten in de polder. In Melissant raakt het riool te snel vol, waar door de overstorten te snel gaan werken. Daardoor ontstaat in de omgeving van deze overstorten vervuiling en helaas, in sommi ge gevallen, ook stank. Om deze overlast zoveel mogelijk te beperken is het beter om het water zo lang mogelijk in het rioolstelsel te houden. Om die reden wordt nu in het rioolstelsel meer berging gemaakt. Dit kan natuurlijk niet onbeperkt. In theorie is het mogelijk een rioolstelsel te ontwerpen dat zo groot is dat alle regenwater in dat stel sel kan blijven, totdat het verwerkt kan wor den op de rioolzuiveringsinstallatie. Dat zou echter betekenen dat er leidingen moeten worden gelegd van een omvang zoals deze worden toegepast in steden met een inwo nertal tussen de 500.000 en de 1.000.000. Dat is in de eerste plaats qua aanleg niet te betalen, terwijl het grote andere problemen met zich meebrengt. Er moet dus gezorgd worden voor een redelijke berging en wan neer er dan nog een teveel aan regenwater is dient dit alsnog te worden afgevoerd via de overstorten. Om nu zoveel als redelijkerwijs mogelijk is, te voorkomen dat er te veel schadelijke stof fen via de overstorten in het miüeu komen, worden in Melissant voorzieningen getrof fen. Er wordt dan gesproken over het beper ken van de vuiluitworp. De grootte van de vuiluitworp is gebonden aan strenge wette lijke regels. Het toezicht op de naleving daarvan berust bij het Zuiveringsschap Hol landse Eilanden en Waarden. Dat beperken van de vuiluitworp wordt gerealiseerd door het in het water aanwezige süb zoveel moge lijk binnen het stelsel te laten bezinken. Van daar de naam bergbezinkbassin (grote beton nen bak) of een bergbezinkriool (buis van grote afknetingen). In deze voorzieningen worden volgens een bepaald systeem muren aangebracht waar het relatief schone water overheen loopt en het vuile slib voor blijft hangen. In de voor zieningen zijn spoelpompen aangebracht welke het süb na de bui terug het riool in spoelen. Wanneer deze voorzieningen zijn getroffen voldoet de gemeente aan de ver plichtingen welke de hogere overheid wette- Ujk eist. Er blijft dan echter toch nog een probleem. Hoewel geprobeerd wordt de vuiluitworp zoveel mogelijk te beperken, zal er toch nog wat vuil in de polder komen. Hoewel dit miüeutechnisch geen grote problemen op zal leveren, is het mogelijk dat het er in de omgeving van de overstorten wat minder fraai zal uitzien. Om die reden is besloten nog een aantal voorzieningen te treffen. In de omgeving van Melissant wordt een aantal sloten breder gemaakt en een duiker aangebracht onder de Noorddijk. Dit alles wordt gedaan om de doorspoeling van de watergangen te verbeteren, waardoor er meer zuurstof en dus meer leven in het water komt. Een aantal sloten zal bovendien wor den voorzien van een zogenaamde piasberm. Dit laatste üjkt wel iets op het winterbed van een rivier. Deze berm loopt nl. pas onder water op het moment dat er veel aanvoer van water is. Het voordeel is dat er meer berging ontstaat als het hard regent en dat het water in de sloot, als het niet regent sneller blijft stromen en dus meer zuurstof op blijft nemen. Aan deze laatste maatregelen, welke bekend staan onder de afkorting STIWAS (stimule ring water kwaliteits spoor) betaalt het zui veringsschap 40% van de kosten. Het totale werk is inmiddels openbaar aanbesteed en gegund aan de laagste inschrijver, te weten aannemingsbedrijf Winkels te Ouddorp voor een bedrag van 834.000,-. Het is de bedoe ling dat het werk op 1 mei 2000 klaar zal zijn. Mocht u vragen hebben dan kunt u con tact opnemen met de heer L. A. de Lange van de gemeente Dirksland. Nog één kans om met de boswachter op stap te gaan dit jaar De bomen hangen vol met prachtig ge kleurde bladeren en de trekvogels zijn weer gearriveerd. Ook in deze tijd van het jaar is een bezoekje aan de Dintelse Gor zen een bijzondere ervaring. Met het invallen van de herfst is de hoge ruigte afgenomen en zijn de aanwezige dieren beter te zien. Op zaterdag 6 november vindt voor de laatste keer dit jaar een be geleide excursie plaats. Tijdens de verfris sende ochtendwandeling onder leiding van de boswachter van Natuurmonumen ten hoort u wat meer over het gebied en is er gelegenheid vragen te stellen. Veranderende natuur In april 1987 werd de Philipsdam - een onderdeel van de Deltawerken - gesloten. Daardoor viel in het gebied van de Kram mer-Volkerak in één keer de getijdewerking weg, maar ook de toevoer van zout water vanuit de zee-armen werd gestopt. Door die abrupte veranderingen kreeg de natuur in het gebied een enorme schok. In de loop der jaren heeft de natuur zich aangepast. Nu is er en bijzondere mengeüng van zout- en zoet- minnende planten te vinden; het Krammer Volkerak is zoet, maar de buitendijkse gebieden zijn vaak nog zout. Die diversiteit aan plantengroei heeft ook effect op de vogels, die hier voorkomen. Momenteel wordt het gebied druk bezocht door treicvo- gels. Daarnaast kunt u diverse soorten een den, ganzen en steltlopers aantreffen. De Dintelse Gorzen Het gebied van de Dintelse Gorzen is op veel plaatsen diep ingesneden door vroegere kreekbeddingen. Kinderen kunnen hier heer- üjk helünkje op - heilinkje af hollen, maar iedere deelnemer moet er rekening mee hou den dat het in de kreekbeddingen behoorlijk nat kan zijn. Naast de kans om water tegen te komen loopt u ook de kans om wat dieren tegen het üjf te lopen. Tijdens de wandeling kan de bezoeker zomaar oog in oog komen te staan met de 70 Shetlandpony's en de 105 koeien, die vrij in het gebied rondlopen. Zij zijn de natuurlijke grasmaaiers van de Ver eniging Natuurmonumenten. Wilt u mee? Wie mee wil met de ochtendexcursie van 6 november a.s. moet zich van tevoren aan melden bij de boswachter: (0167) 502970. De wandeling start om 10.00 uur bij het sluisje in Benedensas, aan de monding van de Steenbergse Vhet (tussen Dinteloord en Steenbergen). De excursie duurt tot ca. 12.30 uur. Het wordt een ontspannende tocht; zeker geen wandeling waarvoor u een bijzonder goede conditie nodig heeft, maar houdt u wel rekening met het oneffen ter- rem. De kosten van de excursie bedragen: - leden van Natuurmonumenten en hun gezin: gratis. - niet-leden tot en met 12 jaar 1,00. - niet-leden 13 jaar en ouder 5,C)0. GOEDEREEDE "Net echt en toch ook weer niet..." In een film kan alles en we zeggen: "gelukkig, het is maar een film". In ons leven kan ook heel veel gebeuren maar dat is echt... Je leven kan je niet overdoen! Als je 15 jaar bent of ouder dan ben je zater dagavond 6 november vanaf 20.00 uur weer met al je vrienden en vriendinnen van harte welkom bij de 'Open Deur' in 'De Ark'. We draaien een film. Zaterdagavond UIT? de 'Open Deur' IN! In gedachten zie ik hem achter zijn tafel zit ten: een rijke man. Wat bezit hij veel! Nauw keurig heeft hij zijn ontvangsten en uitgaven bijgehouden. Hij heeft een best jaar achter de rug. Als hij naar buiten kijkt, ziet hij zijn wijngaard liggen. Hadden de ranken wel eer der zoveel zware trossen gedragen? Ginds ügt zijn oüjventuin. Diep buigen de takken door. Dat belooft een goede olievoorraad. Door de avondwind wuift het koren heen en weer. De Heere Jezus zegt: 'Het land van een rijke man had wel gedragen.' Dat dankte die man niet alleen aan zijn voor zichtige beleid. Want hij kon al dat zaad niet la'ten ontkiemen. Hij kon de vruchten niet doen rijpen. God was hem gunstig geweest. God had zijn velden bekleed met kudden. God had zijn dalen bedekt met koren. De rij ke Gever in de hemel wilde voor deze man putten uit Zijn schatten. En dan is er alle reden om te zingen: 'God is ons genegen, onze God geeft zegen. Hij Die alles geeft. Hij zal zijn geprezen.' Maar die rijke boer zingt zo niet. Zijn bezit tingen vergeet hij niet. Al die gewassen ver geet hij niet. Met voldoening kijkt hij uit zijn raam! Wie tiij wel vergeet? Zijn trouwe Ont- fermer in de hemel. Hij vergeet Dankdag te houden. Eén vraag houdt hem bezig: 'Wat zal ik doen?' In Lukas 12 lezen we: 'En hij overlegde bij zichzelf, zeggende: Wat zal ik doen? Want ik heb niet waarin ik mijn vruch ten zal verzamelen.' Hij neemt het besluit om zijn schuren af te breken en grotere te bouwen om daarin zijn gewassen op te bergen. Dat hij dankbaar is, horen we niet. Hij denkt dat alles van hem is. Het is toch veelzeggend, dat we deze man wel zes maal 'ik' en vier maal 'mijn' horen zeggen? Voor God heeft hij geen oog. Dank dag houdt hij niet. Hij gaat helemaal in zijn bezittingen op! Hij vergeet Dankdag te hou den. Terecht heeft de Zaligmaker gezegd, dat het voor een rijke bezwaarlijk is om het koninkrijk der hemelen binnen te gaan. Die rijke man heeft maar één zorg: waar moet ik alles opslaan en bewaren? Wilt u deze man ter verantwoording roepen? Voelt u zich geroepen om hem de les te lezen? Omdat alles bij u anders is? Omdat u in deze dagen van het jaar dankbaar omhoog- ziet? En omdat u wel belijdt dat eten, drinken en werk de tekenen van Gods gunst waren? Dat zou heel bijzonder zijn! Er is dit jaar weer veel gepasseerd. Droevige en büjde gebeurtenissen wisselden elkaar af. Wij leven nog in een betrekkelijke rust. Elders zijn massa's mensen van honger omgekomen. Velen verloren het leven door ongelukken of door oorlogsgeweld. Wat was het bij ons dan nog rustig! God verdient het dat wij Hem dan ken voor wat Zijn milde hand ons gaf. Hij heeft ons nog veel gelaten. Er was voed sel in overvloed. Er was veel bedrijvigheid. Danken we God hiervoor? Met al onze ken nis en middelen zijn we van Hem afhankelijk gebleven. Opnieuw wilde Hij in ons land Zijn voetstappen zetten. De hoop, dat wij niet vragen wat we moeten doen. Ik hoop dat wij onze dank brengen bij Hem Die Zijn schep ping onderhoudt en regeert. En dat we Hem danken omdat Hij er recht op heeft. Kijk eens naar uw kleding, let eens op al dat voedsel en het werk waarin u mocht bezig zijn. Beseffen we, dat elke snee brood en ieder glas melk mogelijk gemaakt werd door de verdiensten van de Heere Jezus? Alleen om Jezus' wil kan God een barmhartig Vader zijn. Vergeet niet om Dankdag te houden. Doe niet als die rijke man. Wie blind is voor God en Zijn goddelijke gaven, vergeet om te dan ken. Of dat als een excuus bedoeld is? Nee, zeker niet. Het is heel erg als we de HEERE vergeten. Want dat verdient Hij niet. Hij heeft veel willen geven. In het rijk van de natuur en in het rijk der genade. Ook in de voorbije maanden werd Christus verkondigd als het Brood dat uit de hemel neerdaalde. Wat heeft God in Hem een goed heid gedemonstreerd! Gode zij dank voor Zijn onuitsprekelijke gave! Als we de HEE RE dienen zullen we niet vergeten om te dan ken. En dan is elke dag toch een dankdag? Moeten we het niet leren om te danken? God is het waard dat we Hem bezien als de fontein van goedheid. Hij is de Bron van tijdelijke en eeuwige zegeningen. Zeg dan maar: Gij ontnaamt nog niet ons leven, Gij behoedt voor hongersnood. Wil een dankbaar hart ons geven. Dat wij, door de druk gedreven. Tot U opzien. Gij zijt groot! Ds. G. C. Kunz Een moment waarnaar de kerkelijke gemeente van Her vormd Stad al lang heeft uitgezien brak afgelopen zater dagmiddag aan. Heel veel voorbereidingen zijn er al aan voorafgegaan, maar nu was daar dan het moment dat tus sen de Hervormde kerk en de bijbehorende pastorie in Stad aan 't Haringvliet het nieuwe Hervormde vereni gingsgebouw in gebruik kon worden genomen. Een gele genheid waarvoor heel wat gemeenteleden bijeen waren gekomen. Het oude verenigingsgebouw elders in Stad, dat vele jaren trouwe dienst heeft gedaan, was zeer verouderd en voldeed volstrekt niet meer, het was er echt behelpen. Hoe zeer wordt dan een geheel nieuw gebouw gewaardeerd, met alle gemakken die dat met zich mee brengt. Waardering, blijdschap en dankbaarheid werd dan ook zeker ervaren, de middag waarop het nieuwe verenigingsgebouw in gebruik werd genomen. Dit zou echter niet eerder plaatsvinden vóór dat het gebouw ook van een naam was voorzien. Daartoe werden vanuit de kerkelijke gemeente 28 inzendingen gedaan met voorstel len voor een passende naam. Uit die alle werd die van mevrouw Die penhorst gekozen: 'de Ark'. 'Een gemakkelijke naam, gemakkelijk te onthouden, gemakkelijk om uit te spreken én een kleine naam met een grote inhoud', lichtte namens de kerkvoogdij de heer M. Vroe- gindeweij toe, daarbij verwijzend naar Noach, de tijd waarin hij leef de en naar de tijd waarin wij nu staan. 'Daarin hebben wij, net als Noach toen, ook een opdracht. Een opdracht om een plaats te hebben waar Gods woord verkondigd en de jeugd daarin onderwezen kan worden, waar ruimte is voor ouderen en bejaarden, ja voor de hele gemeente', aldus de heer Vroegindeweij. Het was aan mevrouw Die penhorst de eer om de naam die ze voor het nieuwe verenigingsge bouw had bedacht te onthullen, en in fraaie letters staat het boven de hoofdingang te lezen: 'De Ark'. Ds. Burger, die een aantal maanden geleden ook de 'eerste steen' van het gebouw legde, verrichtte nu de openingshandeling. Door het doorknippen van een lint dat voor de ingang was gespannen, werd die versperring opgeheven en had de gehele gemeente vrij toegang tot haar nieuwe verenigingsgebouw. Een langgekoesterde wens en een lang verbeid moment gingen daar mee in vervulling. H. Kingmans -44- Zij staat op de onderste trede van het lad dertje, hetzelfde, dat Jochem vroeger beklom. De treden zijn alleen nog meer uitgesleten. "Dolf! Joseph!" Van de zolder komt een brommerig geluid. "Komen juUie eens gauw naar beneden? Ik heb wat te vertellen!" Dan loodst zij Jochem naar binnen. Nog tal van meube len, hij ziet het met één oogopslag, zijn van vader en moeder, al is er ook wat nieuw. De rieten leimstoel, die zijn schoonzuster hem aanwijst om te bezetten, is van vader geweest. Dan opeens verschijnt het goedige gezicht van Dolf in het deurgat. Dolf is alleen wat ouder geworden, meer niet. "Mens je doet me schrikken. Wat is er aan de hand?" Hij zwijgt als hij de vreemde gestalte ziet zitten. "Hier is iemand. Dolf. Ken je die nog?" Jochem is opgestaan, de hand uitgestrekt, 't Is weer het zelfde: ook Dolf kent hem niet. Wat ben ik toch ontzag lijk verandert, denkt Jochem. "Ik ben Jochem", zegt hij vlakweg. Net komt dan Joseph binnen, die deze woorden hoort. "Je stemt komt me bekend voor, maar anders.merlct Dolf op. "Zo ben jij Jochem. Je bent lang weg geweest. En florissant zie je er ook niet uit. Ik lien blij dat je nog leeft. We dachten. Hij lacht een brede lach en schudt hartelijk de hand van zijn teruggekeerde broer, welk voort»eeld door Joseph wordt gevolgd. En dan zitten ze weldra druk te praten, liever gezegd: Jochem vertelt vlug een en ander, terwijl de anderen lui steren. En dan wordt alles klaar en duidelijk als glas. "En nu moetje horen. Dolf, wat die dwaze Hermann aan Jochem heeft verteld". Neen, daar snappen Dolf en Joseph ook niets van. Wou Hermann een grap uithalen? Dan was het wel een sme rige grap. "Wat zal Lize opkijken", zegt Dolf opeens. "Die komt hier altijd nog aanlopen; haar vader en moeder zijn dood, weetje. Zij is nu bij Christiansen, je weet het misschien nog wel. Met de wagen ben je er voorbij gereden". "Woont Hermann daar en niet in het dorp?" "Hermann? Ik heb het over Lize!" "Maar.Lize is toch met Hermann getrouwd?" vraagt Jochem verwonderd. Hij gaat lont ruiken, nu hij weet, dat Hermarm hem maar wat op de mouw heeft gespeld. "Lize de vrouw van Hermann?" lacht Dolf luid. "Hoe kom je erbij. Of heeft Hermarm jou dat soms óók al ver teld?" "Ja, dat heeft hij gezegd". "Wat bezielt die vent!" barst zijn schoonzuster uit. Hermaim is nu ook Jochem weer een raadsel. Het ver moeden van daar even heeft geen zin, nu blijkt, dat Lize zijn vrouw niet is. Lize.zij is nog een vrije vrouw. "Ze kon niet op je blij ven wachten", heeft Hermarm gezegd. Dus heeft zij wel gewacht; al die jaren, wacht zij nog op hem! Maar Her maim weet daar dan toch iets van. Dat is duidelijk. Heeft Lize... ja, dat moet wel... hem dat dan verteld? Hij l)egrijpt er niets van. Lize is vrijZij heeft op hem gewacht. Hij kan aan haar zijde een gelukkig leven hebben nog. God is goed! Hoe komt zijn opstandigheid en zijn inzinking daarginds, nu in een vals zondig ücht te staan. Och ja, er is een verontschuldiging: hoe had hij bij bena dering kimnen vermoeden, dat Hermann hem zo voor zat te liegenDiens doen is nog onbegrijpeüjk. Maar hoe dat zij... door de eerste de beste tegenslag heeft hij zijn Godsvertrouwen verloren, hij, die zich geborgen weet in Jezus Christus. Dat is het ergste van alles. Hij wordt ongedurig. De eerste verrassing van zijn terug komst is voorbij. Een en ander weten zij nu. O, hij kan en zal nog veel meer vertellen. Zjj moeten weten, hoe zijn slaaf-zijn daar in Palestina voor hem de weg is geworden om tot God te komen. Je denkt als je dat hel- leleven meemaakt, dat je tot de verdoemden behoort. Maar ook daar dringen de lichtstralen van Gods genade door. Je wordt een gegrepene. En je bent voor eeuwig gered. In spanning zitten ze te luisteren. Dit is een openbaring. Hun leven is zo geleidelijk gegaan. Zij kuimen het zich niet voorstellen, dat een Jochem, die toch uit hetzelfde nest komt als zij, een vloeker is geweest; dat die zijn leven heeft vervloekt; dat die God heeft gevloekt. En toch heeft God hem nog gegrepen. Ze zijn er stil van. "Je büjft toch hier?" vraagt zijn schoonzuster dan even later. "Voorlopig wel, als jullie het goedvinden. En dan moet ik verder zien. Maar nu wil ik naar het dorp, naar de vader van Gebhard Waldmont". "Toch zeker als we eerst hebben gegeten?" merkt zijn schoonzuster op. "Je hebt sedert vanmorgen vroeg niets gehad, wel?" Node stemt Jochem toe. Hij wil weg. O zeker, die Wald mont kan nog wel even wachten. Het nieuws dat hij te brengen heeft, is niet eens zo opwekkend. Ze weten niet, behoeven ook niet te weten, dat hij naar iets heel anders haakt. Onmiddellijk na de maaltijd stapt hij dan ook op, en gaat terug de weg, die de dilligence gereden heeft, tot een eind voorbij het dorp. Naar meester Feldbrugge, waar Waldmont woont, kan hij later wel gaan. De boerderij van Christiansen, waar Lize is, lokt hem. Je moet in aUes, zelfs in de kleinste kleinigheden van je leven, Gods leiding zien. Hij is nu o zo dankbaar, dat Gebhards zuster daar in Bunzlau, hem er toe heeft aan gezet, tegen zijn aanvankeUjke bedoeling in, toch naar Liegnitz te gaan. Stel je voor, dat liij teruggekeerd was! Steeds zou hij in de veronderstelling hebben geleefd, dat, op Hermann na, de zijnen dood waren en dat Lize. Lize! Hij verhaast zijn schreden en staat dan voor een vrij smalle landweg, aan het eind waarvan een oude boerderij oprijst. Er is in de ganse omtrek geen levend wezen te bekennen. Je zou zeggen, dat Christians hoeve uitgestorven is. Maar één mensenkind zal er allicht zijn. Jochem ver moedt - of is de wens de vader der gedachte! - dat die ene Lize zal zijn. Hij nadert meer en meer. Er slaat een deur dicht. Op het erf verscliijnt een vrouw, die zijn richting uitkijkt. Zij staat stil bij de houten pomp. Jochem loopt er linea recta op af. Zijn hart zegt hem, dat die vrouw Lize is en als hij dichtbij haar komt, heeft hij zekerheid. Zij is Lize Hackman, die hij gezelschap heeft gehouden bij de ganzen, met wie hij door de bossen heeft gedwaald en die beloofd heeft, op hem te zullen wachten, toen hij de wereld introk. Zij heeft haar woord gehouden. Daar staat zij. Zij kijkt naar hem. En dan gebeurt er iets, dat zelfs Jochem verwondert en waarover hij nog vaak spreken zal. Er is niemand geweest, die hem herkend heeft. Maar als Jochem vlakbij Lize is en dolblij en in de war, alleen het woordje 'Lize' stamelen kan, ziet zij hem strak aan, grijpt als een, die in oiunacht dreigt te vallen, de lange pompzwengel vast en roept juichend: "Jo-o-chemI" EINDE I ia^sKfcS»***^***»»*; V.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5