Herdenking van de Hervorming in Middelharnis
'Een volkomen Zaligmaker
voor een goddeloze zondaar'
10 jaar Christelijk
Jongerenkoor Psaiiite Deo
Adverteren mag
geen gokje zijn!
Jubileumconcert
Advertereri tn
'Eilanden-Nieuws'
brengt groter omzet
Voorlichtingsmiddag blijvende
vermoeidheid bij kanker
BEKENDMAKING
a.
c
N
Hollandse Eilanden en Waarden
Op donderdag 11 november a.s. organiseren de
Nederlandse Federatie Kankerpatiënten
(NFK) verenigingen en het Integraal Kanker
centrum Rotteredam (IKR) een voorlichtings
middag over vermoeidheid bij kanker. De bij
eenkomst vindt plaats van 13.00 tot 16.30 uur
in Hotel Arneville, Buitenruststraat 22 te Mid
delburg.
Veel kankerpatiënten die de medische be-handeling
achter de rug hebben, kampen met vermoeidheid. 'Niet
zomaar uitgeput, maar honderd keer uitgeput', zoals
iemand deze vermoeidheid uitlegde. Op deze middag
zal een patiënte spreken over hoe zij heeft leren omgaan
met chronische vermoeidheid. Een hulpverlener zal het
onderwerp vanuit de professionele hoek belichten. Ver
der zal er veel gelegenheid zijn om met lotgenoten in
contact te komen.
Een paar jaar geleden is het fenomeen 'vermoeidheid'
door een aantal kankerpatiëntenverenigingen onder de
aandacht gebracht. Sinds die tijd is binnen de Neder
landse Federatie van Kankerpatiëntenverenigingen
(NFK) een Werkgroep Vermoeidheid actief. Op initia
tief van de NFK heeft de Nederlandse Kankerbestrij-
ding/KWF de brochure 'Vermoeidheid na kanker' uit
gebracht.
De NFK is een koepelorganisatie van 21 patiëntenver
enigingen rond een bepaalde vorm van kanker, een
bepaalde behandeling of een specifiek probleem bij
kanker.
Het IKR is een netwerk voor kennis- en kwaliteit op het
gebied van de oncologische zorg in Zuidwest Neder
land.
Aanmelden voor de voorlichtingsmiddag vóór 9
november bij IKR, telefoon (010) 4405802.
De brochure 'Vermoeidheid na kanker' is schrifte
lijk aan te vragen bij Nederlandse Federatie van Kan
kerpatiëntenverenigingen, Sophialaan 8, 1075 BR
Amsterdam.
Dit klassiek reformatorische thema
klonk helder door in de beide toe
spraken van de predikanten ds. A.P.
Voets en ds. J.M.J. Kieviet tijdens de
herdenking van de Kerkhervorming
in het kerkgebouw van de Hervorm
de Gemeente in Middelharnis. De
interkerkelijke herdenking werd al
voor de 27e keer belegd door het
regionale comité Goeree-Overflak-
kee van de stichting 'In de Rechte
Straat'. De zangvereniging 'Sursum
Corda' uit Dirksland leverde, onder
leiding van haar dirigent Willem
Chr. Meyboom en organist Anton
Weenink, een zeer gewaardeerde
bijdrage. De samenzang werd bege
leid door de plaatselijke organist
Paul Kieviet.
Ds. A. P. Voets, hervormd predikant in Mid
delharnis, verzorgde de opening en hield
aansluitend een toespraak over het thema:
'De Heilige Geest en het geloof'. Uitgangs
punt daarbij was artikel 22 van de N.G.B.,
dat handelt over onze rechtvaardigheid door
het geloof in Jezus Christus.
Guido de Brés begint dit artikel met: 'Wij
geloven dat, om ware kennis van deze grote
verborgenheid te bekomen, de Heilige Geest
in onze harten ontsteekt een oprecht geloof'
Het geloof in Jezus Christus heeft dus alles
te maken met het noodzakelijke werk van de
Heilige Geest. Dan leren we verstaan de
noodzakelijkheid van het deel hebben aan
Christus omdat we in onszelf zo verloren,
schuldig en strafwaardig zijn. Dan gaan we
zien dat Christus zo voor eeuwig genoeg is
in Zijn gehoorzaamheid, in Zijn lijden en in
Zijn gerechtigheid. Wanneer God Zich in
Christus in deze wereld openbaart doet Hij
echter geen half werk. Hij geeft niet alleen
Zijn Zoon, maar ook Zijn Geest, opdat Jezus
Christus met al Zijn verdienste wordt
omhelsd, wordt toegeëigend en de zondaar
ook rüets anders meer buiten Hem zoekt.
Hiervan heeft de hervormer Maarten Luther
getuigd in zijn 95 stelhngen die hij in 1517
sloeg aan de deur van de slotkapel in Wit
tenberg. Luther heeft gezegd:
'Ik geloof dat ik op generlei wijze door eigen
krachten van mijn verstand, in Jezus Chris
tus, mijn Heere, geloven of naderen kan'. In
eigen krachten is het geloof voor mij een
onmogelijke zaak, zei Luther. De Heilige
Geest heeft mij echter door het evangelie
geroepen. Wanneer dat gebeurt dan werkt de
H.G. het oprechte geloof waarvan art. 22 ons
drie kenmerken noemt:
1. Dit geloof omhelst Christus. Dat is een
diepe en wonderlijke zaak. De Heilige
Geest bewerkt het hart, zodat het door
schuldbesef getroffen en verslagen
wordt. De Heilige Geest leert in deze
grote nood, dat alleen Christus hem red
den en behouden kan. Dat doet de zon
daar het leven buiten hem in Christus
zoeken, omdat hijzelf midden in de dood
ligt.
2. Het geloof doet de zondaar Christus
eigenen. 'Maar moeten wij dan niet
oppassen om ons zo maar iets toe te eige
nen?', vroeg ds. Voets de aanwezigen.
Als wij daarmee bedoelen dat wij op
moeten passen voor mensenwerk, inder
daad, want daar komen we bedrogen mee
uit. Dat gebeurt als we Christus willen
toe eigenen buiten het Woord en buiten
het geloof om, buiten de bediening van
de Heilige Geest om. Dat is levensge
vaarlijk! Maar er is ook de mogelijkheid
dat u bezig bent om de ontmoeting met
Christus mis te lopen. Ons leven buiten
Christus is eigelijk een niet aflatende
vlucht, die in het paradijs reeds begon
nen is. Dat is erg, zo blind, zo dwaas te
zijn om het weimenende aanbod van
Gods genade af te wijzen.
3. Het geloof dat niets anders meer buiten
Christus zoekt. Het geloof weet echter:
het is Christus geheel en alleen. Voelt u
dat hier de eer van God en de eer van de
Zaligmaker in het geding is?
Rome heeft veel naast Christus bedacht.
Maria, de heiligen, de misoffers en de afla
ten. Maar ook als protestanten weten we
vaak beter wat een ander aan extra's in huis
heeft, dan wat wijzelf hebben. De leer van de
rechtvaardiging van de goddeloze door het
geloof, om de verdienste van Christus, is
door de Reformatie helder aan het licht
gekomen. We denken daarbij vooral aan
Luther. Luther heeft het woord gerechtig
heid gehaat in zijn leven. Probeerde door de
goede werken, door zelfpijniging van zijn
zonden af te komen. Het brak hem echter
alles bij de handen af en Luther wist alleen
maar van Gods actieve gerechtigheid waar
mee Hij de zondaar straft. Totdat hij dit vond
in het Woord: 'De gerechtigheid Gods wordt
geopenbaard zoals geschreven is: de recht
vaardige zal uit het geloof leven'. Na deze
ontdekking schreef Luther: 'Toen was het
alsof ik geheel herboren was en door geo
pende deuren het paradijs binnentrad.
Artikel 22 leert ook dat het geloof maar een
instrument is, meer niet, waarmee Christus
onze rechtvaardigheid wordt omhelsd. Het
geloof zelf verzoent niets, betaalt niets, het is
alleen de hand die Christus mag aanvaarden
als onze gerechtigheid voor God. Dat leert
ons de Heilige Geest. Ontzaglijk belangrijk
is hier het woord toerekenen. Op dat woord
komt het aan. We worden niet gemaakt tot
rechtvaardigen, laten we daar van doordron
gen zijn, want we blijven hier goddelozen in
onszelf. Maar o wonder. God ziet ons aan in
Christus. In zijn dierbaar bloed dat reinigt
van alle zonden. Het geloof is ook het ins
trument dat ons met Christus in de gemeen
schap van al Zijn goederen houdt.
Meer dan genoeg.
En nu is het de troost dat reeds het kleinste
vonkje van geloof rechtvaardigend is voor
God. Er is ook een toenemen in het geloof,
wanneer we in het geloof mogen zien in de
diepten van Zijn wonden. Maar groot geloof
of klein geloof; tegenover een volkomen
Zaligmaker staat een onwaardig zondaar,
een goddeloze in zichzelf. De enige hoop is
dan de toerekening van Christus' gerechtig
heid door het geloof, zonder de werken. In
Christus vindt de zondaar meer dan genoeg!
Bent u er al achter gekomen? Met deze vraag
beëindigde ds.Voets zijn indringende toe
spraak.
Ds. J. M. J. Kieviet, predikant van de Chr.
Ger. Kerk in Rotterdam-Kralingen, sprak
n.a.v. het thema 'De vrucht van het geloof.
Ds. Kieviet noemde de reformatoren Luther
en Calvijn grote steunpilaren in de kerk van
de 16e eeuw. Bij Luther ging het om de gro
te vraag: hoe krijg ik een genadig God? Met
deze zielevraag heeft hij geworsteld in zijn
kloostercel. Hij mocht er achter komen: niet
door de werken van de wet maar door de
geschonken gerechtigheid in Christus.
Bij Calvijn ging het met name over de vraag:
Hoe komt God in mijn leven aan Zijn eer?
Hoewel dat alles waar is, toch is het goed een
en ander wat te nuanceren. Wie enigszins
thuis is in de geschriften van Calvijn, die
weet dat de vraag om een genadig God ook
Calvijn bezig hield. Mag het dan waar zijn
dat de eer van God in het maatschappelijk
leven bij Luther niet zo concreet aan de orde
komt, de eer van God was hem zeer op het
hart gebonden.
De eer van God, we zouden ook kunnen
zeggen de vruchten van het geloof. Dat die
er moeten zijn vinden we zowel in de
geschriften van Luther als van Calvijn. Lut
her was er achter gekomen dat de goede wer
ken er moeten zijn, maar niet als verdienste
voor God. Wel als vrucht van het geloof.
Onmisbare vruchten.
In psalm 130 worden een aantal woorden
gevonden waaruit dat zo heerlijk blijkt.
Wanneer de dichter uit de diepte tot God
roept mag hij toch weten: 'maar bij U is ver
geving'. Waartoe? Met welk doel? 'Opdat
Gij gevreesd wordt!' Opdat er een aan Hem
toegewijd leven zal zijn in de vreze van de
Heere. Niet alleen aan de buitenkant, maar
van binnen uit. De Heere heeft in ons aller
leven recht op vruchten. Was dat ook niet de
indringende oproep van Johannes de Doper
aan het Joodse volk? Brengt dan vruchten
voort, der bekering waardig. Dat was een
scherpe boodschap van Johannes. Zijn er
geen vruchten, dan ligt de bijl airede aan de
wortel van de boom. Dat is de laatste ernst
als het om de vruchten van het geloof gaat.
Dat was ook de boodschap van de Heere
Jezus als hij in de laatste week van zijn leven
stil stond bij de onvruchtbare vijgenboom.
Daar waren wel bladeren, maar geen vruch
ten. Omdat het een vijgenboom was, moch
ten er vruchten verwacht worden maar ze
waren er niet. De onvruchtbare vijgenboom
is toen door Jezus vervloekt. Dat geldt ook
nu voor ons allen en wel in het bijzonder hen
die genade van de Heere ontvangen hebben.
Daar moeten dus vruchten zijn.
Luther zegt in een preek van hem uit 1536:
'Wij hebben als zijn schepsel allemaal onze
Schepper en Heere gehoorzaam te zijn en dat
van ganse gemoede. Maar temeer wanneer
Hij ons uit Zijn genadige ontferming zoveel
gegeven heeft en dagelijks daar nog zoveel
goeds aan toevoegt'.
In een preek van een aantal jaren verder zegt
Luther: 'Wanneer God de prediking van Zijn
Woord zegent komen er eigenlijk 3 dingen
openbaar:
1Dat de Heere door de prediking van Zijn
Woord in ons leven ingaat en de weer
standen verbreekt.
2. Dat Hij een hartelijk toevoorzicht in ons
hart werkt. Dat gebeurt als God een zon
daar gaat levend maken, om Christus wil,
door het geloof en enkel uit genade.
3. Met de verlossing uit zijn grote ellende
heeft de zondaar nog niet alles ontvan
gen. Uit datgene wat de Heere in zijn hart
heeft ingeplant moet nog iets te voor
schijn komen. Er moeten nog komen de
vruchten van het geloof.
Deze drie dingen, zegt Luther, zijn onmis
baar. Wij herkennen die als de trits uit de
Catechismus: ellende, verlossing en dank
baarheid.
Maar nu de praktijk.
De aanwezigen wordt de indringende vraag
gesteld: Worden die vruchten ook bij ons
gevonden worden? Weten we met de psal
mist iets van dat roepen uit de diepte? 'O
Heere als u mijn ongerechtigheden gadeslaat
dan kan ik voor u niet bestaan?' Maar ook
van dat andere: 'maar bij U is vergeving'.
Wanneer de jonge Saulus gevraagd was naar
vruchten dan had hij geantwoord: 'ja die
zijn er, want ik wandel in de wegen van de
Heere'. De oude Paulus zegt echter: 'Ik weet
dat in mij, dat is in mijn vlees geen goed
woont. Het willen is wel bij mij, maar het
volbrengen vind ik niet. Ik ben vleselijk, ver
kocht onder de zonden'.
Ook Luther wist daarvan. Van aanvechtin
gen door de wereld, door de duivel en zijn
eigen zondig bestaan. Een fragment uit de
preken van Luther: 'Wat in de psalmen de
psalmisten overal klagen en bidden, dat
klaagt en bidt met de psalmist elke gelovige
ziel die in Christus geboren en opgevoed is.
Die zichzelf kent als iemand die door de zon
de aangevochten of er zelfs in gevallen is
zodat de zonde en de duivel bijkans machti-
Op D.V. zaterdag 6 november 1999 hoopt het Christelijk Jongerenkoor Psaiiite
Deo, onder leiding van Johan Nijsse uit Goes, een jubileumconcert te geven in
de Ned. Herv. Kerk te Sommelsdijk. Dit ter gelegenheid van het 10-jarig
bestaan. Naast onze organist zijn 2 violistes en een cellist bereid hun medewer
king te verlenen. Onze oud-dirigent, Paul Kieviet, hoopt een orgeUmprovisatie
te verzorgen. Samen met haar oud-leden wil het jubilerende koor tevens enige
'oude bekende' stukken ten gehore brengen. Aanvang 19.30 uur.
In aansluiting op de berichtgeving in de
krant van vrijdag 22 oktober jl., waarin we
kort stil stonden bij de geschiedenis van het
koor en de reünie op de middag voorafgaand
aan het jubileumconcert, willen we nu nader
ingaan op de uit te voeren muziek op het
jubileumconcert.
Voor deze gelegenheid is een zeer afwisse
lend programma samengesteld. Hierin ko
men een aantal hoogtepunten uit het zangre
pertoire van de achterliggende jaren aan bod,
afgewisseld door een aantal speciaal voor
deze gelegenheid ingestudeerde muziek
stukken. Er is een balans gevonden door de
helft van de stukken in het Nederlands en de
andere helft van de stukken in Engels, Duits
of Latijn te zingen. Het programma heeft
van voor tot achter een geheel symmetrische
opbouw.
Het concert begint met een introïtus door
koor en oud-leden. Hiervoor is 'Lead me
Lord' van S. S. Wesley gekozen. Dit stuk
maakt al vele jaren deel uit van het koorre
pertoire en leent zich om samen met de oud-
leden te zingen. Het betreft een Engels Ro
mantisch koorwerk en wordt geheel naar het
karakter van de tekst gezongen. De couplet
ten worden afwisselend gezongen, eenstem
mig mannen, eenstemmig vrouwen en vier
stemmig.
Na opening en samenzang begint het koor
het volgende zangblok met het zingen van
het 'Gebed' naar een tekstueel arrangement
van Piet den Uil op het 'Cantique de Jean
Racine' van G. Fauré. Een typisch Frans ro
mantisch werk vol mystiek, waarbij de Neder
landse tekst zo dicht mogelijk tegen de klank
van het oorspronkelijke Frans is geschreven,
waarbij de klankkleur behouden is gebleven.
Op het eerste gehoor bevat dit muziekstuk
mooie akkoorden. Bij beter luisteren blijken
vooral de melodische lijnen per stem zeer
mooi te zijn.
Vervolgens wordt 'O Worship the Lord' van
A. Hollins gezongen. Een Engels laat-ro-
mantisch werk, dat in drie delen is opge
bouwd. Het eerste deel is een aanbidding
van God en als zodanig mild van karakter.
Het tweede deel is een sopraan-solo, gezon
gen door Mathilde Romijn. Kenmerkend
hierin zijn de lange muzikale lijnen. Op
klimmend wordt hierin Gods grootheid, ge
nade en goedheid bezongen. Het derde deel
begint met een vierstemmige herhaling van
de sopraan-solo, waarna het koor in ant
woord op het eerste koor een lofprijzing
inzet, eindigend in een majestueus koor.
Na de samenzang volgt een orgelimprovisa
tie door Paul Kieviet uit Middelharnis, die
bijna 9 jaar als dirigent aan het koor verbon
den was.
Het volgende koorblok, bestaande uit een
drietal barokke koorwerken, wordt geopend
met 'Nichts soil uns scheiden von der Liebe
Gottes' van D. Buxtehude. De bekende J. S.
Bach had veel bewondering voor deze Bux
tehude. Deze driestemmige cantate wordt
begeleid door 2 violen en continuo (kistorgel
en cello) en bestaat uit drie delen. De beide
koordelen kenmerken zich door een 'zeker'
ritme. Ze zijn geschreven rondom het mid
dendeel, een sopraan-solo, gezongen door
Caroline Grootenboer (oud-lid). Na de drie
delen wordt afgesloten met een herhaling
van het eerste koordeel.
'Wat God wil, dat geschiedt altijd' van J. S.
Bach is een eenvoudig Bach-koraal, maar
zeer duidelijk waar het de muzikale inhoud
betreft. Het is bekend uit de Matthaus Pas
sion. De begeleiding is ook hier met 2 violen
en continuo.
Het 'Psaiiite Deo' van J. S. Bach sluit dit
zangblok af. Een koorwerk met als thema de
naam van het koor en ook haar streven:
'Psalmzingt de Heere'. Het koorwerk is
beter bekend als 'Sicut locutus est' uit het
'Magnificat'. Het betreft een vijfstemmige
fuga met akkoordachtig slot, met begelei
ding door continuo.
Hierna volgt een orgelsolo door Anton Wee
nink uit Nieuwe Tonge. Hij is als vaste orga
nist verbonden aan het koor en hij begeleidt
deze avond het koor op het kerkorgel en op het
voor deze gelegenheid in de kerk geplaatste
kistorgel. Tevens neemt hij de begeleiding van
de samenzang deze avond ter hand.
Het volgende programmadeel betreft een
bewerking over Psalm 96, naar de bekende
berijming. Dit werk is door dirigent Johan
Nijsse speciaal voor deze gelegenheid ge
schreven. Het eerste vers: 'Zingt, zingt een
nieuw gezang den Heere' is een vierstemmi
ge opzet met de melodie in de verschillende
zangstemmen, waarbij motieven elkaar im-
miteren. Vers vijf: 'Geeft d'eer aan 't eeu
wig Opperwezen' is een vierstemmige ko
raalzetting. Vers 9: "t Juich al voor 't aan
gezicht des Heeren' wordt als samenzang
met bovenstem gezongen, zoals veelal door
Klaas Bolt werd uitgevoerd.
Het hierna volgende koorblok opent met
'Verleih uns Frieden' van F. Mendelssohn.
Een Duits Klassiek romantisch werk. De op
bouw van het thema is duidelijk te volgen:
van een- naar twee- tot tenslotte een vier
stemmige koorzetting, met een duidelijke
climax tegen het einde, om daarna weer ge
heel verstild te eindigen. Kenmerkend zijn
vooral de warme volle orgelakkoorden die
als begeleiding het stuk onderstrepen.
'Psalm 103' van K. Bons is een zetting op de
onberijmde Psalm door een hedendaags
componist. Het stuk is opgebouwd uit alle
maal korte delen van soms maar enkele re
gels. Door de orgelpartij worden deze aan
elkaar verbonden. In dit stuk vindt regelma
tig een abrupte omslag in stemming plaats,
waardoor het stuk ineens een verrassende
wending neemt. De openingszin: 'Loof den
Heere mijne ziel' komt aan het einde van het
stuk terug, wat het tot een afgesloten geheel
maakt.
Na samenzang en sluiting, eindigt het con
cert met een extroïtus door koor en oud-
leden. 'Dankt, dankt nu allen God' van J. S.
Bach heeft een eenvoudige, sobere koorzet
ting. De orgelpartij daarentegen is in een uit
bundige, heel feestelijke en ritmische bege-
leidingsvorm.
De overige instrumentalisten zijn: Bart Soe-
ters uit Nieuwe Tonge (cello), Maria Kieviet
uit Rotterdam (viool) en Annet Kik uit Brui-
nisse (viool).
Met dit programma verwachten wij voor elk
wat wils ten gehore te brengen. Hierbij nodi
gen wij u dan ook van harte uit dit jubileum
concert bij te wonen.
ger lijken dan de Heere en Zijn genade'.
Zou de christen van vandaag daar dan bovenuit gegroeid zijn? Lut
her zei: 'Niemand is een waar christen dan die door de aanvechtin
gen wordt geteisterd'.
Maar nu het wonder van het bevrijdende Evangelie. Het wordt ons
niet alleen als een gebod opgelegd! Ook voor de heiligmaking in het
leven van de zondaar ligt er zulk een vertroosting in de wonden van
Christus. De ware gelovige mag de vruchten in Hem vinden. Een
citaat van Luther: 'Ik heb God meer dan duizend maal beloofd dat ik
vroom zou worden, maar nog nooit heb ik mijn belofte gehouden.
Nu zal ik Hem dat nooit meer beloven omdat ik zeker weet dat ik
deze belofte toch niet houden zal. Wanneer de Heere in Christus -
met mij verzoend - mij Zelf niet zou geven waartoe ik verplicht ben,
dan zal ik met al mijn plechtige beloften voor Hem niet kunnen
bestaan'.
Gode zij dank! Dan worden er toch vruchten in ons leven gevonden.
Om Christus wil is er dat verbroken hart en die verslagen geest. Dat
zijn de vruchten die God behagen en dan zal ons leven een biddend
leven zijn. Dan mogen we onze ledige vaten voor Hem neer zetten
om vervuld te worden uit de volheid van Zijn genade.
Wij zijn bedelaars.
Op 18 februari 1546 ontsliep de grote reformator Maarten Luther,
naar menselijke maatstaven nog vrij onverwacht. In de kamer waar
hij nog wat werkzaamheden had verricht vond men op de tafel een
klein papiertje. Op dat briefje had hij kort voor zijn heengaan als het
waie zijn geestelijk testament geschreven. Alleen deze woorden:
'Wij zijn bedelaars, dat is waar'. Dat tekende zijn leven maar ook
zijn sterven. Dan mogen we heengaan als bedelaars in onszelf Als
zondaren die hun hele leven hebben moeten klagen, dat er altijd
maar een gebrek aan vruchten was. Zij ontvangen de vrucht uit de
hand van Hem, Die zij door genade boven alles hebben lief gekre
gen. Ds. Kieviet eindigde zijn inhoudvolle toespraak met de vraag:
'Bent u ook zo'n bedelaar?'
De tijdens de herdenking gehouden collecte, bestemd voor
ondersteuning van uitgetreden geestelijken en priesters in Zaïre
bracht, inclusief girale giften, het mooie bedrag op van
2.150,Voor wie nog een bijdrage wil overmaken vermelden
wij het het banknummer: 3420.58.533 t.n.v. 'In de Rechte
Straat' te Middelharnis.
Volg de zekere weg. Via 'Eilanden-
Nieuws' bereikt U een koopkrachtig
publiek, dat 'zijn' krant leest met de
intense belangstelling, kolom voor
kolom, pagina voor pagina.
Uw advertentie geniet daarbij
dezelfde grote belangstelling als het
nieuws.
Want een verkoopboodschap is
voor de lezers van 'Eilanden-
Nieuws' even
belangwekkend als een plaatselijke
vergadering of gebeurtenis.
(O
jC
O
(A
(O
O)
0)
De voorzitter van het zuiveringsschap Hollandse Eilanden en Waarden maakt
bekend dat op 11 november 1999 in de Raadzaal van het Stadhuis van de
gemeente Dordrecht, Stadhuisplein 1 te Dordrecht, een openbare verenigde
vergadering van het zuiveringsschap zal worden gehouden.
Aanvang: 14.00 uur.
Tijdens deze vergadering zullen onder meer aan de orde komen (onder
voorbehoud):
- Benoeming vertegenwoordiger aandeelhoudersvergadering DRSH
Zuiveringsslib NV en lid Commissie voor het Georganiseerd Overleg
- Benoeming voorzitter en plaatsvervangend leden Bezwaren- en Klachten
commissie
- Evaluatie Waterschapsverkiezingen 1999
- Definitieve jaarrekening 1998 i,KV
- Wijziging begroting 1999 .^f
- Beleidsbegroting 2000 (vaststellen heffirtgstarief 2000)
- Beleidsbegroting 2000 (votering uitvoeringskredieten 2000)
- Wijziging Heffingsverordening.
De volledige agenda en de bijbehorende stukken liggen vanaf 2 november
1999 voor een ieder, tijdens kantooruren, ter inzage bij het zuiveringsschap,
Johan de Wittstraat 40 te Dordrecht. Op de dag van de vergadering liggen de
stukken tevens, gedurende een half uur voorafgaande aan de vergadering,
ter inzage in de Raadzaal van het Stadhuis te Dordrecht.
Dordrecht, 2 november 1999.
De voorzitter,
ir. J. Boeve.