100% v«*«««M««>»
MA
de Jong -
mm mm,
PERENIJSJES
00
50
00
00
Contracten Staverwederopbouw getekend
Automobielbedrijf Flakkee B.V.
VERHUIZING
Ford Escort
1600 CLX
Ondertekening
ingezonden brieven
ANNETTE
Eén op de 10 fietsen wordt
in Nederland verkocht
SLAGROOMTAART
GroteSCHWARTZWALDERjAOO
KIRSCHTAART lUi
PERZIKTAART
soo,.. SLAGROOMSOESJES
met aardbei
GHIPOUTATAART
KOFFIETAART
MOKKASCHNITT
ARENSMAN
Abonneert U
op Eilanden-Nieuws
EIIMffSEtf-IIIEUWS
uitvaartverzorging
D. Hoek
MIJN MODE KOOP IK BIJ
ANNELIESDE JONG
Annelies
ffi]3(Bïl\!^g
'l'^
Nieuwe editie Mobiliteit
in cijfers - Tweewielers
D
D a
PAGINA 4
VRIJDAG 22 OKTOBER 1999
105.000 km
19.950-
29.950-
Dorpsweg 28 - 3245 VC Sommelsdijk - Tel. (0187)48 44 66
Voor uitvaartverzorging op
geheel goeree-overflakkee
Telefoon (0187) 491396
Lij sterbes weg 63
Middelharnis
per 25-10-1999 naar:
Gravenstraat 11
1271 VT Huizen
Tel. (035) 526 17 33
TE KOOP
Bouwjaar 1991
Prijs 7.250-
Tel. (0187) 68 26 31
Ingezonden:
De heer of mevrouw? Dat staat er niet bij. 'R.P.
Boot, Culemborg'. Er is geen adres of postcode
vermeld, dus ik weet niet met wie ik schrijf over het
volgende.
Nog erger is het in het nummer van 8 oktober jL,
een geheel anoniem artikel ('als elke seconde telt').
Geachte meneer of mevrouw; ik heb mijn volledige
naam en adres èn ondertekend (de redactie heeft dit
jammer genoeg nagelaten). Mijn naam en adres: A.
Roon, Eendrachtsweg 26, 3251 A.H. Stellendam.
Nu weet u mijn naam, adres en woonplaats. Mijn
vraag: Komt het stukje nu beter over? Als u mij per
soonlijk zou kennen, dan had u dit nooit geschre
ven, want wat ik zeg of schrijf, daar sta ik volledig
achter en ik heb geen angst om het te weerleggen
met de persoon die dit aangaat.
Ik hoop dit recht gezet te hebben en ik hoop dat u
nu ook tevreden bent.
Hartelijke groeten.
Dhr. A. Roon
Schitterende
DAMESHOEDEN
'iKiim-
v^>
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er
kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
6EURI6 LEOER
Onlangs kocht ik een zwart leren tasje op
een braderie. Het tasje stinkt echter van bin
nenuit zo erg dat ik het niet meer gebruiken
kan. Wat kan ik het beste doen
Antwoord: U schrijft dat het tasje van bin
nenuit stinkt. Van welk materiaal is de bin
nenkant gemaakt? Bepaalde kunststoffen
kunnen na verloop van tijd gaan stinken. Het
beste kunt u het tasje goed geopend, of als dit
mogelijk is, binnenste buiten gekeerd een par
dagen in de buitenlucht hangen. Ook kunt u
bij de drogist een spuitbus kopen met een
middel dat onfrisse luchtjes wegneemt. Helpt
dit niet en is de binnenkant van echt leer dan
kunt u het leer enkele malen flink inwrijven
met een bananenschil en daama goed laten
luchten. Helpt dit ook niet dan loint u een
behandeling met formaline proberen. Hier
van lost u 25 gram op in een kwart liter water.
Daarin drenkt u een doek tot die goed nat is
en daarmee veegt u de binnenkant goed uit.
Ook daarna moet u de tas goed luchten en
laten drogen.
vioitmNUEu
Is er verschil tussen klei-, regen- en grond-
wormen? Kan ik die wormen zelf telen, zo ja
hoe zou ik dat dan moeten doen?
Antwoord: Verschil tussen de genoemde
wormen is er niet. U wilt dus deze bekende
nuttige dieren gaan kweken, die onze grond
gezond maken en houden. Hoewel zij geen
ogen hebben, zijn ze zeer lichtgevoelig en
verkiezen ze het nachtleven in de aarde
boven het daglicht. Deze wormen zijn twee
slachtig en bij de paring bevruchten de vol
wassen dieren elkaar. De regenwormen met
hun typische, slijm afscheidende geelrode en
klierachtige gordel op ongeveer eenderde
van hun lichaamslengte vanaf de kop, plan
ten zich voort door eieren die worden afge
zet in een cocon, gevormd door het zg. zadel
(clitelluro), dat binnen het cocon een hoe
veelheid eiwil als reservevoedsel aan de jon
gen levert. Die groeien verder in organisch
materiaal d.w.z. in blad, bladaarde, tuinaf
val, mest van dieren (vooral als dat rijk aan
,stro is en reeds begint te rotten). Van dat
materiaal kunt u in de tuin bedjes aanleggen.
circa 50 cm hoog en even breed. Die dekt u
af tegen indrogen met wat zwarte tuinaarde,
want daarin zullen de wormen goed gedijen
als de grond tenminste schoon is en geen
scherpe stoffen of chemicahën bevat. De
benodigde wormen voor uw kwekerij kunt u
vlak na een malse regenbui uit een vruchtba
re lap grond laten opduiken door er een spa
in heen en weer te bewegen, of u koopt ze in
een speciaalzaak voor dieren of visserijbe-
nodigdheden. De gewone regenwormen,
zoals de Lumbricidae oligochaeta, leven vrij
dicht onder de oppervlakte en nemen daar
flinke porties grond op, die ze verteerd weer
uitscheiden waardoor ze tijdens lange werk
dagen actief meewerken aan de humusvor-
ming. De soorten Lumbricus terrestris en
Allolobofora longa dringen het diepst in de
aarde door en zijn van betekenis voor de
diepwortelende planten, waarvan de wortels
graag gebruik maken van reeds aanwezige
verticale gangetjes.
Vtm VOOR MELK
Altijd gebruiken wij halfvolle gepasteuri
seerde melk. Nu hebben we ontdekt dat er
ook halfvolle-UHT-gesteriliseerde melk
bestaat. Nu is onze vraag: wat is het verschil
in kwaliteit?
Antwoord: Bij UHT-sterilisatie met directe
verhitting wordt op een bepaalde manier
stoom in de meUc geïnjecteerd. De melk
wordt hierdoor binnen enkele seconden
opgewarmd tot bijv. 1400 graden C. Nadat
de melk enige seconden op deze temperatuur
is gehouden, wordt deze in een ruimte met
veriaagde druk gebracht. Hier verdampt
weer zoveel water als er aan condenswater
bij was gekomen en vindt binnen enkele
seconden koeling plaats. Alle zuurstof wordt
daarbij bijna verwijderd, verlies van enkele
vitamines treedt op tijdens verschillende
verhittingsprocessen en het bewaren. Geble
ken is dat dit verUes bij UHT-gesterihseerde
melk wat een aantal B-vitaminen en vitami
ne C betreft ongeveer twee maal zo groot is
vergeleken met gepasteuriseerde melk. Na
een bewaartijd van bijvoorbeeld drie maan
den is het verlies nog vele malen groter. Wat
de voedingswaarde betreft is gewone half
volle gepasteuriseerde melk beter.
IE OF Hm/HEN
Het stoort me erg dat je vaak: "hun" hoort
zeggen i.p.v. "ze". Hoe komt het dat dit zo
gemakkelijk insluipt in het taalgebruik?
Kunt u ook wat zeggen over het gebruik van
hen of hun?
Antwoord: Juist bij de voornaamwoorden
komen in de gesproken taal vormen voor als:
"Hun hebben het gedaan" i.p.v. zij hebben
het gedaan. "Zalleme gaan" i.p.v. zullen we
gaan. "Hebbie nog zin om mee te gaan"
i.p.v. heb je nog zin om mee te gaan? Wij
wensen geenszins de taalkundige zeden
meester uit te hangen. Bij sommigen ligt dit
gebruik al zo in het gehoor, dat zij (hun) niet
eens meer weten dat zij afwijken van de
gangbare normen. "Niets moet en alles
mag": sinds deze taalregel ingang heeft
gevonden valt er veel en weinig over te zeg
gen. Indien de ontwikkeling bovengenoem
de richting uitgaat, moeten wij ons daarbij
neerleggen, onze taal is nu eenmaal een
levende taal! In Vlaanderen komen dergelij
ke vormen niet voor, in Noord-Nederland
daarentegen beginnen deze (Hollandse) vor
men reeds door te dringen in de zuidelijke en
oostelijke provincies. Op de scholen wordt
het verschil tussen hun en hen niet strikt
meer geleerd. U mag daar dus in beide
naamvallen hun en hen gebruiken. Maar nie
mand belet u om hun en hen beide in ere te
houden. Hun als datief (derde naamval) en
hen als accusatief (vierde naamval) gaat
terug op een voorstel van Constantijn Huy-
gens. Latijn en Hoogduits met hun fraaie
naamvallen lokten tot navolging. Veel
schrijvers in de 17e en 18e eeuw volgden
Huygens na en in de vorige eeuw werd het
voorstel aanvaard en opgenomen in alle
Nederlandse grammatica's. Nu kun je (of
kan je!) opmerken, dat officieel (van rege
ringswege dus) van een taal wel de spelling
en de woordenschat vastgelegd kan worden
en dat is dan voor het Nederlands dan ook
namens de Belgische en de Nederlandse
regering geschied. Maar de grammatica Ugt
niet vast in officiële besluiten. Letten wij
echter op wat algemeen gebruikelijk is, dan
moet toegegeven worden dat men het onder
scheid tussen hun en hen heeft losgelaten.
En dan mag men niet meer zeggen dat hun
als accusatief fout is.
miUE ViORlEl IN OE OLIE
Waar kan iemand terecht die iets uitvindt op
oliegebied? Bijvoorbeeld bij Shell?
Antwoord: Er bestaat inderdaad een instan
tie die al heel wat ideeën op praktische uit
voerbaarheid heeft beoordeeld. U kunt zich
wenden tot het Specialistisch Innovatiecen
trum voor uitvinden ID-NL, Westblaak 43,
3001 AG Rotterdam; tel. (020) 413 36 33.
Men legt daar uw beste ideeën aan deskun
digen voor en als zo'n uitvinding bruikbaar
is, wil men dit ook aan geïnteresseerde
instellingen of bedrijven aanbieden. Er
wordt wel een inschrijfgeld geheven.
Europese fietsverkopen:
Eén op de 10 nieuwe Ketsen in Europa wordt in
Nederland verkocht. Daarmee nemen wij als
klein land een toppositie in binnen Europa. In
totaal zijn in 1998 in Europa 14,6 miljoen fiet
sen verkocht. Ook op het punt van de fietspro-
ductle neemt Nederland in 1998 een vooraan
staande plaats in. Met ruim 1 miljoen fietsen
komen we in Europees verband op de vijfde
plaats. In totaal zijn er in het afgelopen jaar in
Europa zo'n 11 miljoen nieuwe fietsen gemaakt.
Het succes van de bromscooter duurt nog steeds
voort. In 1998 was 82,5 procent van alle nieuwe
verkochte bromfietsen een scootermodel. In
heel 1998 werden 52.805 bromfietsen verkocht.
Een stijging met 13 procent in vergelijking met
1997. Dit blijkt uit de nieuwste editie van Mobi
liteit in cijfers - Tweewielers, een gezamenlijke
uitgave van BOVAG en RAI.
Luxe fiets populair
De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe fiets
steeg in 1998 met 108 gulden naar 881 gulden. Deze
stijging wordt vooral veroorzaakt door de groeiende
voorkeur van consumenten voor luxe fietsen van
1250 gulden en meer. In 1998 steeg het marktaandeel
van deze luxe fietsen met 3 procent naar 11 procent.
Voor de aanschaf van een fiets is de vakhandel het
meest gekozen. Ruim 87 procent van de kopers koos
voor de vakhandelaar, terwijl dat percentage in 1995
maar 75 procent was. Hiermee neemt Nederland een
unieke positie binnen Europa in. In Duitsland koopt
maar 52 procent van de mensen een fiets via de vak-
handel.
Toerfiets het populairste model
De toerfiets blijft met afstand het populairste model.
Van alle 1.350.000 nieuwe fietsen in het vorige jaar
was 39 procent een toerfiets. De sportfiets, een spor
tieve uitvoering van de toerfiets met meer versnellin
gen en ge-maakt van lichtere materialen, neemt met
16 procent de tweede plaats in, nog voor de jeugd- en
kleuterfiets die een marktaandeel heeft van 13 pro
cent.
Motorfietspark groeit
In 1998 groeide het motorfietspark naar 392.000
motorfietsen en 2.700 motorscoo-ters. Een stijging
van zo'n 5 procent. De motorscooter deed het opval
lend goed met een groei van 8 procent.
Tweewielers goed voor
15,6 miljard kilometers
Op de verschillende soorten tweewielers werd in
1998 een totale afstand afgelegd van 15,6 miljard
kilometer. Daarmee is de tweewieler goed voor een
aandeel van 8 procent in de totale vervoersprestatie
in ons land. In 1998 maakten we met zijn allen 191,5
miljard kilometers per auto, openbaar vervoer, fiets,
brommer, motorfiets en te voet.
De nieuwste editie van Mobiliteit in cijfers - Tweewie
lers van BOVAG en RAI is voor geïnteresseerden te
bestellen tegen betaling van 37,50 (inclusief BTW).
Het adres: RAI Vereniging, Postbus 74800,
1070 DM Amsterdam. Tel. (020) 5044949.
Voor meer informatie:
RAI Vereniging, Cees Houtens, tel. (020) 5044949 of
(06)53212633.
BOVAG: Rob Boon, tel. (030) 6595340 of (06)
51383309.
Home Service Dirksland B.V. Fax (oi 87) eo 5011
36
GEBAK
Grote
8 punten.
Naar keuze 3 VOOr
SAMEN
Onder toeziend oog van manager Leen
Donderdagmiddag was het zover dat, na het verrichten van
veel voorwerk, de contracten getekend konden worden
voor de wederopbouw van de nieuwe sporthal De Staver.
De contracten werden getekend door dhr. De Feijter,
bestuurder van stichting Olympia en de heren Peeman,
Schipper en Korporaal van de firma's die de bouw voor
hun rekening nemen.
In 1986 werd sport- en recreatiecentrum De Staver gebouwd. Op 7
maart dit jaar werd de sporthal door een brand totaal verwoest. Dat er
een nieuwe sporthal moest komen, was direct al duidelijk, maar dat
wil natuurlijk niet zeggen dat er direct met de bouw begonnen kon
Jordaan worden de contracten getekend
worden. Daarvoor moest eerst het nodige \'oor\\ erk verricht worden.
Nu werd met het ondertekenen \-an de contractstukken opdracht ver
leend voor het bouwen \w[\ een nieuwe sporthal met \ergaderruim-
ten. De nieuwe sporthal zal \oor wat betreft de toegankelijkheid sterk
worden verbeterd en zal na ingebruikname ook toegankelijk zijn voor
mindervaliden.
De manager van het recreatiecentrum, dhr. Jordaan. herinnerde zich
dat aan de bouw van De Staver in 1986 dezelfde mensen hebben mee
gewerkt. "'Alsof de klok heeft stilgestaan".
Na het ondertekenen sprak dhr. De Feijter zijn vertrouwen in de fir
ma's nogmaals uit èn de hoop op een spoedige totstandkoming van
het nieuwe gebouw.
TOYOTA Starlet 1.3 XLiblauw 1994
Starlet 1.3 XLigrijs 1992
Corolla HB Automaatgroen 1993
Corolla HB 1.3 XLirood 1994
Corolla HB 1.3 Sportrood 1994
Corolla HB 1.3 Linea Terra.,groen 1998
Corolla LB 1.6 Linea Terra ..zilver 1998
Carina E1.6 XLi stat.wag. ...zilver 1997
Landcruiser 90-serieblauw 1997
Avensis 1.8 Linea Solzilver 1998
AUDI A4 1.9 TDI Sedanwit 1995
FORD Escort 1.3 CLXgroen 1995
SEAT Ibiza 1.6 Sportzwart 1995
OPEL Vectra staiwag. 2.0 DTiblauw 1997
V.W. Transporter 2.4 D
dubb. cabgroen 1995
HONDA Civic 1.4 TiroodM 1996
Civic 1.51rood 1991
VOLVO 4401.71rood 1992
MAZDA 626 2.0 LX Airco 5-drsblauw 1996
MCC Smart 600 cc Turbozwart nieuw
PORSCHE 911Carerra4rood 1991
95.000 km
100.000 km
112.000 km
86.000 km
88.000 km
36.000 km
47.000 km
71.000 km
80.000 km
30.000 km
165.000 km
76.000 km
20.000 km
13.950-
9.950-
13.950-
15.950-
16.950-
27.950-
27.950-
31.950-
45.000- ex
37.950-
29.950-
17.950-
141.000km 23.000-ex
55.000 km 22.950-
127.000 km 12.950-
100.000 km 9.950-
75.000 km 24.950-
200 km 23.950-
110.000 km 75.950-
Administratie-adres:
Catharinastraat 8
3252 AD GOEDÊREEDE
"U kent dat wel,
modezaak in en uit en
niet kunnen slagen.
Tot een vriendin mij
adviseerde bij
Annelies de Jong te
gaan kijken. Wat een
keus in jacks, pakjes,
jassen en vlotte
combinatie-mode.
En alles past even
perfect. Je wordt er
heel leuk geholpen
en krijgt er een lekker
kopje koffie. Ik heb
mijn modehuis
gevonden".
maten 36 t/m 58,
speciale korte-taille
maten 17 t/m 25
Net even anders.
Molenvrtiet 121-12Jt:fiottèi&Ti,önrt^^
i Straatweg 41-43y:Rotór|i|WiitiI^|^^
maaneiag;sn:^pé|ött3;ges1ót^
Keuze uit
honderden
Een grote
reis waard
Z.gfidpad 90, Middelharnis
Tel. (0187) 48 24 31
""o.
*Jv
°*|J7 «cö.^
Oosthavendijk 8a
3247 LD DIRKSLAND
Tel. (0187) 60 27 51
of 60 24 09
10.'
7
5.'
10.'
Advertentie geldig t.e.m. zaterdag 30 ol<tober 1999
Bestellingen vanaf 20,- worden GRATIS thuisbezorgd.
U kunt deze artikelen ook afhalen van dinsdag t.e.m. vrijdag van 8 tot 17 uur,
ook zaterdagochtend tussen 10.00 en 12.00 uur, op de Oosthavendijk 8a