100% v«*«««M««>» MA de Jong - mm mm, PERENIJSJES 00 50 00 00 Contracten Staverwederopbouw getekend Automobielbedrijf Flakkee B.V. VERHUIZING Ford Escort 1600 CLX Ondertekening ingezonden brieven ANNETTE Eén op de 10 fietsen wordt in Nederland verkocht SLAGROOMTAART GroteSCHWARTZWALDERjAOO KIRSCHTAART lUi PERZIKTAART soo,.. SLAGROOMSOESJES met aardbei GHIPOUTATAART KOFFIETAART MOKKASCHNITT ARENSMAN Abonneert U op Eilanden-Nieuws EIIMffSEtf-IIIEUWS uitvaartverzorging D. Hoek MIJN MODE KOOP IK BIJ ANNELIESDE JONG Annelies ffi]3(Bïl\!^g 'l'^ Nieuwe editie Mobiliteit in cijfers - Tweewielers D D a PAGINA 4 VRIJDAG 22 OKTOBER 1999 105.000 km 19.950- 29.950- Dorpsweg 28 - 3245 VC Sommelsdijk - Tel. (0187)48 44 66 Voor uitvaartverzorging op geheel goeree-overflakkee Telefoon (0187) 491396 Lij sterbes weg 63 Middelharnis per 25-10-1999 naar: Gravenstraat 11 1271 VT Huizen Tel. (035) 526 17 33 TE KOOP Bouwjaar 1991 Prijs 7.250- Tel. (0187) 68 26 31 Ingezonden: De heer of mevrouw? Dat staat er niet bij. 'R.P. Boot, Culemborg'. Er is geen adres of postcode vermeld, dus ik weet niet met wie ik schrijf over het volgende. Nog erger is het in het nummer van 8 oktober jL, een geheel anoniem artikel ('als elke seconde telt'). Geachte meneer of mevrouw; ik heb mijn volledige naam en adres èn ondertekend (de redactie heeft dit jammer genoeg nagelaten). Mijn naam en adres: A. Roon, Eendrachtsweg 26, 3251 A.H. Stellendam. Nu weet u mijn naam, adres en woonplaats. Mijn vraag: Komt het stukje nu beter over? Als u mij per soonlijk zou kennen, dan had u dit nooit geschre ven, want wat ik zeg of schrijf, daar sta ik volledig achter en ik heb geen angst om het te weerleggen met de persoon die dit aangaat. Ik hoop dit recht gezet te hebben en ik hoop dat u nu ook tevreden bent. Hartelijke groeten. Dhr. A. Roon Schitterende DAMESHOEDEN 'iKiim- v^> Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. 6EURI6 LEOER Onlangs kocht ik een zwart leren tasje op een braderie. Het tasje stinkt echter van bin nenuit zo erg dat ik het niet meer gebruiken kan. Wat kan ik het beste doen Antwoord: U schrijft dat het tasje van bin nenuit stinkt. Van welk materiaal is de bin nenkant gemaakt? Bepaalde kunststoffen kunnen na verloop van tijd gaan stinken. Het beste kunt u het tasje goed geopend, of als dit mogelijk is, binnenste buiten gekeerd een par dagen in de buitenlucht hangen. Ook kunt u bij de drogist een spuitbus kopen met een middel dat onfrisse luchtjes wegneemt. Helpt dit niet en is de binnenkant van echt leer dan kunt u het leer enkele malen flink inwrijven met een bananenschil en daama goed laten luchten. Helpt dit ook niet dan loint u een behandeling met formaline proberen. Hier van lost u 25 gram op in een kwart liter water. Daarin drenkt u een doek tot die goed nat is en daarmee veegt u de binnenkant goed uit. Ook daarna moet u de tas goed luchten en laten drogen. vioitmNUEu Is er verschil tussen klei-, regen- en grond- wormen? Kan ik die wormen zelf telen, zo ja hoe zou ik dat dan moeten doen? Antwoord: Verschil tussen de genoemde wormen is er niet. U wilt dus deze bekende nuttige dieren gaan kweken, die onze grond gezond maken en houden. Hoewel zij geen ogen hebben, zijn ze zeer lichtgevoelig en verkiezen ze het nachtleven in de aarde boven het daglicht. Deze wormen zijn twee slachtig en bij de paring bevruchten de vol wassen dieren elkaar. De regenwormen met hun typische, slijm afscheidende geelrode en klierachtige gordel op ongeveer eenderde van hun lichaamslengte vanaf de kop, plan ten zich voort door eieren die worden afge zet in een cocon, gevormd door het zg. zadel (clitelluro), dat binnen het cocon een hoe veelheid eiwil als reservevoedsel aan de jon gen levert. Die groeien verder in organisch materiaal d.w.z. in blad, bladaarde, tuinaf val, mest van dieren (vooral als dat rijk aan ,stro is en reeds begint te rotten). Van dat materiaal kunt u in de tuin bedjes aanleggen. circa 50 cm hoog en even breed. Die dekt u af tegen indrogen met wat zwarte tuinaarde, want daarin zullen de wormen goed gedijen als de grond tenminste schoon is en geen scherpe stoffen of chemicahën bevat. De benodigde wormen voor uw kwekerij kunt u vlak na een malse regenbui uit een vruchtba re lap grond laten opduiken door er een spa in heen en weer te bewegen, of u koopt ze in een speciaalzaak voor dieren of visserijbe- nodigdheden. De gewone regenwormen, zoals de Lumbricidae oligochaeta, leven vrij dicht onder de oppervlakte en nemen daar flinke porties grond op, die ze verteerd weer uitscheiden waardoor ze tijdens lange werk dagen actief meewerken aan de humusvor- ming. De soorten Lumbricus terrestris en Allolobofora longa dringen het diepst in de aarde door en zijn van betekenis voor de diepwortelende planten, waarvan de wortels graag gebruik maken van reeds aanwezige verticale gangetjes. Vtm VOOR MELK Altijd gebruiken wij halfvolle gepasteuri seerde melk. Nu hebben we ontdekt dat er ook halfvolle-UHT-gesteriliseerde melk bestaat. Nu is onze vraag: wat is het verschil in kwaliteit? Antwoord: Bij UHT-sterilisatie met directe verhitting wordt op een bepaalde manier stoom in de meUc geïnjecteerd. De melk wordt hierdoor binnen enkele seconden opgewarmd tot bijv. 1400 graden C. Nadat de melk enige seconden op deze temperatuur is gehouden, wordt deze in een ruimte met veriaagde druk gebracht. Hier verdampt weer zoveel water als er aan condenswater bij was gekomen en vindt binnen enkele seconden koeling plaats. Alle zuurstof wordt daarbij bijna verwijderd, verlies van enkele vitamines treedt op tijdens verschillende verhittingsprocessen en het bewaren. Geble ken is dat dit verUes bij UHT-gesterihseerde melk wat een aantal B-vitaminen en vitami ne C betreft ongeveer twee maal zo groot is vergeleken met gepasteuriseerde melk. Na een bewaartijd van bijvoorbeeld drie maan den is het verlies nog vele malen groter. Wat de voedingswaarde betreft is gewone half volle gepasteuriseerde melk beter. IE OF Hm/HEN Het stoort me erg dat je vaak: "hun" hoort zeggen i.p.v. "ze". Hoe komt het dat dit zo gemakkelijk insluipt in het taalgebruik? Kunt u ook wat zeggen over het gebruik van hen of hun? Antwoord: Juist bij de voornaamwoorden komen in de gesproken taal vormen voor als: "Hun hebben het gedaan" i.p.v. zij hebben het gedaan. "Zalleme gaan" i.p.v. zullen we gaan. "Hebbie nog zin om mee te gaan" i.p.v. heb je nog zin om mee te gaan? Wij wensen geenszins de taalkundige zeden meester uit te hangen. Bij sommigen ligt dit gebruik al zo in het gehoor, dat zij (hun) niet eens meer weten dat zij afwijken van de gangbare normen. "Niets moet en alles mag": sinds deze taalregel ingang heeft gevonden valt er veel en weinig over te zeg gen. Indien de ontwikkeling bovengenoem de richting uitgaat, moeten wij ons daarbij neerleggen, onze taal is nu eenmaal een levende taal! In Vlaanderen komen dergelij ke vormen niet voor, in Noord-Nederland daarentegen beginnen deze (Hollandse) vor men reeds door te dringen in de zuidelijke en oostelijke provincies. Op de scholen wordt het verschil tussen hun en hen niet strikt meer geleerd. U mag daar dus in beide naamvallen hun en hen gebruiken. Maar nie mand belet u om hun en hen beide in ere te houden. Hun als datief (derde naamval) en hen als accusatief (vierde naamval) gaat terug op een voorstel van Constantijn Huy- gens. Latijn en Hoogduits met hun fraaie naamvallen lokten tot navolging. Veel schrijvers in de 17e en 18e eeuw volgden Huygens na en in de vorige eeuw werd het voorstel aanvaard en opgenomen in alle Nederlandse grammatica's. Nu kun je (of kan je!) opmerken, dat officieel (van rege ringswege dus) van een taal wel de spelling en de woordenschat vastgelegd kan worden en dat is dan voor het Nederlands dan ook namens de Belgische en de Nederlandse regering geschied. Maar de grammatica Ugt niet vast in officiële besluiten. Letten wij echter op wat algemeen gebruikelijk is, dan moet toegegeven worden dat men het onder scheid tussen hun en hen heeft losgelaten. En dan mag men niet meer zeggen dat hun als accusatief fout is. miUE ViORlEl IN OE OLIE Waar kan iemand terecht die iets uitvindt op oliegebied? Bijvoorbeeld bij Shell? Antwoord: Er bestaat inderdaad een instan tie die al heel wat ideeën op praktische uit voerbaarheid heeft beoordeeld. U kunt zich wenden tot het Specialistisch Innovatiecen trum voor uitvinden ID-NL, Westblaak 43, 3001 AG Rotterdam; tel. (020) 413 36 33. Men legt daar uw beste ideeën aan deskun digen voor en als zo'n uitvinding bruikbaar is, wil men dit ook aan geïnteresseerde instellingen of bedrijven aanbieden. Er wordt wel een inschrijfgeld geheven. Europese fietsverkopen: Eén op de 10 nieuwe Ketsen in Europa wordt in Nederland verkocht. Daarmee nemen wij als klein land een toppositie in binnen Europa. In totaal zijn in 1998 in Europa 14,6 miljoen fiet sen verkocht. Ook op het punt van de fietspro- ductle neemt Nederland in 1998 een vooraan staande plaats in. Met ruim 1 miljoen fietsen komen we in Europees verband op de vijfde plaats. In totaal zijn er in het afgelopen jaar in Europa zo'n 11 miljoen nieuwe fietsen gemaakt. Het succes van de bromscooter duurt nog steeds voort. In 1998 was 82,5 procent van alle nieuwe verkochte bromfietsen een scootermodel. In heel 1998 werden 52.805 bromfietsen verkocht. Een stijging met 13 procent in vergelijking met 1997. Dit blijkt uit de nieuwste editie van Mobi liteit in cijfers - Tweewielers, een gezamenlijke uitgave van BOVAG en RAI. Luxe fiets populair De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe fiets steeg in 1998 met 108 gulden naar 881 gulden. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door de groeiende voorkeur van consumenten voor luxe fietsen van 1250 gulden en meer. In 1998 steeg het marktaandeel van deze luxe fietsen met 3 procent naar 11 procent. Voor de aanschaf van een fiets is de vakhandel het meest gekozen. Ruim 87 procent van de kopers koos voor de vakhandelaar, terwijl dat percentage in 1995 maar 75 procent was. Hiermee neemt Nederland een unieke positie binnen Europa in. In Duitsland koopt maar 52 procent van de mensen een fiets via de vak- handel. Toerfiets het populairste model De toerfiets blijft met afstand het populairste model. Van alle 1.350.000 nieuwe fietsen in het vorige jaar was 39 procent een toerfiets. De sportfiets, een spor tieve uitvoering van de toerfiets met meer versnellin gen en ge-maakt van lichtere materialen, neemt met 16 procent de tweede plaats in, nog voor de jeugd- en kleuterfiets die een marktaandeel heeft van 13 pro cent. Motorfietspark groeit In 1998 groeide het motorfietspark naar 392.000 motorfietsen en 2.700 motorscoo-ters. Een stijging van zo'n 5 procent. De motorscooter deed het opval lend goed met een groei van 8 procent. Tweewielers goed voor 15,6 miljard kilometers Op de verschillende soorten tweewielers werd in 1998 een totale afstand afgelegd van 15,6 miljard kilometer. Daarmee is de tweewieler goed voor een aandeel van 8 procent in de totale vervoersprestatie in ons land. In 1998 maakten we met zijn allen 191,5 miljard kilometers per auto, openbaar vervoer, fiets, brommer, motorfiets en te voet. De nieuwste editie van Mobiliteit in cijfers - Tweewie lers van BOVAG en RAI is voor geïnteresseerden te bestellen tegen betaling van 37,50 (inclusief BTW). Het adres: RAI Vereniging, Postbus 74800, 1070 DM Amsterdam. Tel. (020) 5044949. Voor meer informatie: RAI Vereniging, Cees Houtens, tel. (020) 5044949 of (06)53212633. BOVAG: Rob Boon, tel. (030) 6595340 of (06) 51383309. Home Service Dirksland B.V. Fax (oi 87) eo 5011 36 GEBAK Grote 8 punten. Naar keuze 3 VOOr SAMEN Onder toeziend oog van manager Leen Donderdagmiddag was het zover dat, na het verrichten van veel voorwerk, de contracten getekend konden worden voor de wederopbouw van de nieuwe sporthal De Staver. De contracten werden getekend door dhr. De Feijter, bestuurder van stichting Olympia en de heren Peeman, Schipper en Korporaal van de firma's die de bouw voor hun rekening nemen. In 1986 werd sport- en recreatiecentrum De Staver gebouwd. Op 7 maart dit jaar werd de sporthal door een brand totaal verwoest. Dat er een nieuwe sporthal moest komen, was direct al duidelijk, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er direct met de bouw begonnen kon Jordaan worden de contracten getekend worden. Daarvoor moest eerst het nodige \'oor\\ erk verricht worden. Nu werd met het ondertekenen \-an de contractstukken opdracht ver leend voor het bouwen \w[\ een nieuwe sporthal met \ergaderruim- ten. De nieuwe sporthal zal \oor wat betreft de toegankelijkheid sterk worden verbeterd en zal na ingebruikname ook toegankelijk zijn voor mindervaliden. De manager van het recreatiecentrum, dhr. Jordaan. herinnerde zich dat aan de bouw van De Staver in 1986 dezelfde mensen hebben mee gewerkt. "'Alsof de klok heeft stilgestaan". Na het ondertekenen sprak dhr. De Feijter zijn vertrouwen in de fir ma's nogmaals uit èn de hoop op een spoedige totstandkoming van het nieuwe gebouw. TOYOTA Starlet 1.3 XLiblauw 1994 Starlet 1.3 XLigrijs 1992 Corolla HB Automaatgroen 1993 Corolla HB 1.3 XLirood 1994 Corolla HB 1.3 Sportrood 1994 Corolla HB 1.3 Linea Terra.,groen 1998 Corolla LB 1.6 Linea Terra ..zilver 1998 Carina E1.6 XLi stat.wag. ...zilver 1997 Landcruiser 90-serieblauw 1997 Avensis 1.8 Linea Solzilver 1998 AUDI A4 1.9 TDI Sedanwit 1995 FORD Escort 1.3 CLXgroen 1995 SEAT Ibiza 1.6 Sportzwart 1995 OPEL Vectra staiwag. 2.0 DTiblauw 1997 V.W. Transporter 2.4 D dubb. cabgroen 1995 HONDA Civic 1.4 TiroodM 1996 Civic 1.51rood 1991 VOLVO 4401.71rood 1992 MAZDA 626 2.0 LX Airco 5-drsblauw 1996 MCC Smart 600 cc Turbozwart nieuw PORSCHE 911Carerra4rood 1991 95.000 km 100.000 km 112.000 km 86.000 km 88.000 km 36.000 km 47.000 km 71.000 km 80.000 km 30.000 km 165.000 km 76.000 km 20.000 km 13.950- 9.950- 13.950- 15.950- 16.950- 27.950- 27.950- 31.950- 45.000- ex 37.950- 29.950- 17.950- 141.000km 23.000-ex 55.000 km 22.950- 127.000 km 12.950- 100.000 km 9.950- 75.000 km 24.950- 200 km 23.950- 110.000 km 75.950- Administratie-adres: Catharinastraat 8 3252 AD GOEDÊREEDE "U kent dat wel, modezaak in en uit en niet kunnen slagen. Tot een vriendin mij adviseerde bij Annelies de Jong te gaan kijken. Wat een keus in jacks, pakjes, jassen en vlotte combinatie-mode. En alles past even perfect. Je wordt er heel leuk geholpen en krijgt er een lekker kopje koffie. Ik heb mijn modehuis gevonden". maten 36 t/m 58, speciale korte-taille maten 17 t/m 25 Net even anders. Molenvrtiet 121-12Jt:fiottèi&Ti,önrt^^ i Straatweg 41-43y:Rotór|i|WiitiI^|^^ maaneiag;sn:^pé|ött3;ges1ót^ Keuze uit honderden Een grote reis waard Z.gfidpad 90, Middelharnis Tel. (0187) 48 24 31 ""o. *Jv °*|J7 «cö.^ Oosthavendijk 8a 3247 LD DIRKSLAND Tel. (0187) 60 27 51 of 60 24 09 10.' 7 5.' 10.' Advertentie geldig t.e.m. zaterdag 30 ol<tober 1999 Bestellingen vanaf 20,- worden GRATIS thuisbezorgd. U kunt deze artikelen ook afhalen van dinsdag t.e.m. vrijdag van 8 tot 17 uur, ook zaterdagochtend tussen 10.00 en 12.00 uur, op de Oosthavendijk 8a

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 4