Bachconcert Overdenking -J^Sjkvenster Topman uit de beleggingswereld bezoekt Goeree-Overflakkee Kids Sing-in uit de Heilige Schrift HET Godefridus C. Udemans in Dirksland VERVOLGVERHAAL clochem de schoorsteenveger Blik op kerk ^N> en samenleving Ij - KoUum - Uit de hand gelopen - Vrije meningsuiting? KoUum, het dorp in het hoge noorden, was de laatste week nogal in het nieuws. Sinds mei had het al landelijke bekendheid gekre gen door de moord op Marianne Vaatstra. Aanvankelijk werd het uitgesloten, maar later bleek de verdachte toch afkomstig te zijn uit het aldaar gevestigde asielzoekers centrum. -Het spreekt vanzelf dat zo'n feit behoorlijk deining teweegbrengt in een betrekkelijk kleine gemeenschap. Uiteraard weten we ook in KoUum wel dat niet alle asielzoekers verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor de daad van één crimineel onder hen, maar dat er een aversie ontstaat tegen heel zo'n groep is niet te voorkómen. Het was dan ook, naar mijn inzicht, niet zo verstandig om in deze situaüe het plan te opperen voor een tweede asielzoekerscen trum in bovengenoemde gemeente. Volgens de berichten waren die plannen er al voordat Marianne Vaatstra op laffe wijze werd ver moord. Maar als dat zo is, had men de plan nen minstens voor onbepaalde tijd moeten opschorten. Inplaats daarvan ging men vorige week een hoorzitting beleggen om de gevoelens van de bevolking te peilen. Dat is natuurlijk vra gen om problemen! Temeer, daar blijkbaar jongeren uit de regio, belust op sensatie, zich die avond naar Kollum begaven om daar rel letjes te schoppen. De avond is dan ook nog al tumultueus verlopen. Via de beeldbuis en de dagbladen kon heel Nederland kennis nemen van een ordinaire vechtpartij en van het feit dat burgemeester Visser voor het forum van het publiek werd bekogeld met eieren en tomaten. Geen goed woord uiteraard voor een derge lijke manier van reageren. Wie meent op deze wijze z'n argumenten kracht te kunnen bijzetten staat erg zwak. Bovendien bereikt men het omgekeerde van wat men zou wil len bereiken. Want de aandacht wordt afge leid van het eigenlijke probleem en de rel schoppers komen voor de schijnwerpers. Terecht hebben de autoriteiten - tot premier Kok toe - erop gewezen dat dit niet kan. En het plan voor een tweede asielzoekerscen trum in de Friese gemeente is in ieder geval voorlopig opgeschort. Maar nu komt er een probleem bij. Ik hoor de namelijk voor de radio dat er een onder zoek wordt ingesteld naar de uitlatingen op genoemde hoorzitting, want sommigen zou den de anti-discriminatiewet hebben over treden en zouden daarmee in aanmerking komen voor vervolging door de rechter. Daar heb ik toch echt even van opgehoord. De gemeente belegt een hoorzitting om te weten hoe de bevolking denkt over asielzoe kers. Ik meen dat bij zo'n gelegenheid het pro en het contra aan de orde mogen komen. En het spreekt vanzelf dat er dan ook nega tieve opmerkingen over 'buitenlanders' worden gemaakt. Moeten de mensen die zul ke uitlatingen deden dan achteraf vervolgd worden? Dat zou betekenen dat je dan niet meer voor je mening mag uitkomen. Maar dan hoeft er ook geen hoorzitting te worden belegd! Waarnemer MTODELHARNIS - Donderdagavond, 7 oktober jl., hield Prof. dr. J. J. van Duijn de lezing 'Beurs en Economie' in het Prieel van De Staver te Sommelsdijk. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door de gezamenlijke Rabobanken Goe ree-Overflakkee. De spreker, professor Van Duijn, is lid van het beleidscomité van de Robeco Groep en belast met de verantwoordelijkheid voor de financiële beleggingen van de Groep. Deze topman uit de beleggingswereld wekte veel belangstelling, het Prieel was dan ook net groot genoeg om alle belangstellenden te plaatsen. Beleggen in het najaar Het thema van deze avond was 'Beurs en Economie'. Prof.Van Duijn gaf aan dat beleggen enorm populair is geworden. Ook gaf Van Duijn aan dat beurs voorspellen een vak apart is. Immers, de beurs loopt altijd één jaar vooruit op de economie. Beleggen moet eigenlijk tegen je intuïtie in: je moet voor een jaar vooruit denken en doen. Uit eeri grafiek bleek dat het goed is om volgens het seizoenspatroon te beleggen. Dit houdt in: beleggen op 1 november, aan het begin van de herfst, en verkopen in april. Ook dit is tegen de natuurlijke intuïtie van mensen in, je zou juist in januari (nieuw jaar) of in het voorjaar (lente) beleggen en niet in de som bere herfstdagen van november. AEX VERGELIJKBAAR MET Rabobank Wielerploeg Een trend die op dit moment sterk heerst is het beleggen in Europa en niet binnen Nederland. Nederlands geld wordt omgezet in Europees geld. De reden voor deze ten dens is het feit dat grote beleggers op dit moment, door de komst van de Euro, geen valuta-risico lopen. De AEX-index komt op dit moment net niet boven de 600. Prof. Van Duijn noemde de periode 1995 - 1998 de 'sterkste stijging ooit in de AEX'. De AEX steeg in die periode met 35% gemiddeld per jaar. 'Dit is echt uniek, en dat maken we dan ook nooit meer mee,' aldus Van Duijn. Een grappige anekdote hierbij is dat toen de AEX in de top zat, ook Michael Boogerd van De Rabobank Wieleiploeg net boven in de Pyreneeën fietste. Dit gebeurde zelfs twee keer achtereen. RORENTO EN ROBECO Opvallend aan Rorento is, dat dit het beste obligatiefonds is van 306 Europese obliga tiefondsen. Robeco is met 15 miljoen gulden op dit moment het grootste aandelenfonds buiten Amerika. De top 3 van bedrijven waarin Robeco de grootste belangen heeft, zijn Microsoft, General Electrics en Nokia. De conclusie die hieruit afgeleid kan worden is dat de groei van de wereld gezocht moet worden in de (informatie)technologie. 'De maatschappij verandert, houdt niet vast aan de oude bekende namen, maar ga met uw aandelenportefeuille met de veranderingen mee,' aldus Prof. Van Duijn. Met deze woorden eindigde het eerste deel van de lezing. Na de pauze kregen de belang-stel lenden de gelegenheid om vragen te stellen. Hier werd dankbaar gebruik van gemaakt. De avond werd afgesloten met een borrel, waarin de bezoekers met elkaar van gedach ten konden wisselen over deze interessante lezing. StoKosmos Op zaterdagavond 23 oktober geeft organist Sietse van Wijgerden een Bachconcert in de Hervormde kerk van Dirksland. Het concert begint om 19.00 uur. De opbrengst van dit con cert is bestemd voor het orgelfonds, omdat het orgel begin 2000 gerestau reerd zal worden. Kosten voor dit concert ƒ7,50. Kinderen tot twaalf jaar gratis. Naast Bach-werken kunt u een improvisatie beluisteren over een gregoriaans thema Speciaal in dit concert zal zijn dat de ge speelde koraalbewerkingen vooraf ook ge zongen kunnen worden door het aanwezige publiek. Op deze manier wordt de binding tussen het oorspronkelijke lied en de compo sitie voor het publiek duidelijker. Op het programma staat onder meer: Nun komm der Heiden Heiland, Allein Gott in der Höh sei ehr, en Valet will ich dir geben. Verder kunt u een triosonate, de fantasia en fiiga BWV 537, en de preludium en fuga BWV 535 beluisteren. Voor degenen die proberen zoveel mogelijk van de Bach-serie te volgen is het goed om te weten dat organist Van Wijgerden de con certserie verder afwisselend uitvoerd tussen Schouwen en Flakkee. Het volgende con cert, 23 oktober ook om 19.00 uur in de Her vormde kerk te Dirksland wordt dus niet her haald op Schouwen. Op deze wijze zal de serie in een sneller tempo af zijn. Op het programma staat het concert in G, de 6e triosonate, de bekende vioolfuga (Bach bewerkte een vioolfuga voor orgel) en een aantal koraalbewerkingen waaronder 'Jesus Christus, unser Heiland'. Van Wijgerden is afgestudeerd voor doce rend, uitvoerend en kerkmusicus bij B. Win- semius. Verder als muziekwetenschapper. Eerder voerde hij alle orgelwerken van Franck uit. In 1988 was hij eerste prijswin naar bij het Leidse orgelconcours. D.V. vrijdag 22 oktober is er in Sporthal 'De Gooye' te Dirksland een sing-in spe ciaal voor vakantiebijbelclub jongeren (uitgaande van de Ned. Herv. Kerk te Dirksland). Anderen zijn natuurlijk ook van harte welkom! Veel bekende liederen van de 1+1 dagen zullen gezongen wor den. Het thema GOD KENT JOU f staat centraal. Een enthousiast, breed samengesteld com bo zal voor de muzikale begeleiding zor gen. Aanvang 19.00 uur. Meer info: bij C. Huizer, tel. 603800. Goddelijk berouw 'toen berouwde zulks den HEERE.(Amos 73a) De profeet Amos trekt ten strijde tegen de schijnvroomheid en onzedelijkheid in Noord-Israël onder de regering van Jerobe- am n. Op scherpe wijze striemt Amos de misstanden, die er heersen. Als een brullen de leeuw treed deze eenvoudige boer uit Tekoa koning Jerobeam en het volk tege moet. Amos predikt Gods gerechtigheid en het oordeel. Juist omdat het de profeet te doen is om het behoud van het volk. Amos ziet dat het oordeel van God dreigend nadert in het beeld van de door de Heere gefor meerde sprinkhanenplaag. En dat drijft hem tot het gebed, ja, tot een innig smeekgebed. Amos is begaan met zijn volk en daarom bidt hij de Heere om aifwending van Zijn toornende en straffende hand. Amos weet, dat, wanneer de Heere naar recht handelt, niemand en niets gespaard zal blijven. En dat drijft hem des te meer tot de troon van Gods genade. Amos pleit voor zijn volk, hij bidt om de vergeving van de zonden. Want de zonden van het volk zijn de oorzaak van Gods toom, En dat ziet Amos. Maar kan het gebed van een zondig mens de afwending van Gods toom bewerkstelligen? Heeft het gebed van Amos zoveel kracht en zoveel inhoud dat de Heere dit gebed ver hoord? Kan de Heere aan oprechte smeekge beden Zijn oor lenen? Ook als wij zo bidden en smeken? Wij zingen het toch: 'Maar neen, daar is vergeving altijd bij U geweest; De tekst zegt: 'toen berouwde zulks den HEERE.' Het gebed van de rechtvaardige vermag veel. Het gebed van de rechtvaardige brengt Gods ontferming in beweging. Het gebed van de rechtvaardige doet de Heere zeggen ten aanzien van Zijn oordelen: 'Het zal niet geschieden.' In het catechisatieboekje van Hellenbroek staat de vraag: 'Is God veranderlijk of onver anderlijk?' Het antwoord zegt: 'onverander- üjk,' Maleachi 3 6: 'De, de HEERE, wordt niet veranderd.' En de volgende vraag luidt: 'Nochtans wordt aan God berouw toege schreven?' En dan luidt het antwoord: 'Dat berouw is in God maar een verandering in Zijn werk; niet in Zijn wil en wezen zelf.' Onbegrijpelijk mysterie! God heeft berouw! Ja echt, het staat in Gods Woord. Een berouw van eeuwigheid! 'toen berouwde zulks den HEERE.' En dat - o eeuwig wonder - op het gebed van een smekend en pleitend, maar schuldig volk. Wat groot, wat een wonder! Kunt u er bij, dat God ook over u genadig wil zijn? Och nee, maar het geloof van Gods kind zegt: amen! Gods kinderen ervaren het dat de Heere berouw heeft en dat Hij berouw toont tegen over Zijn volk. 'Ja, onze God ontfermt Zich op 't gebed'. Dat gebed is een middel, waar mee zij als een kracht van het geloof de roe de van het oordeel uit de hand des Heeren nemen. En dat Goddelijk berouw, waardoor Gods oordeel verandert in ontferming, komt op duidelijke wijze tot uiting in het kruis van Christus. Zonder dat kruis en zonder die Christus was het oordeel onafwendbaar over elke zondaar. Maar wie de Borg en Zaligma ker Jezus Christus mag zien bezwijken onder het oordeel van God over de zonde van het ganse menselijke geslacht, die mag ook aan schouwen dat in het volbrachte Middelaars- werk Gods toom is gestild, 'toen berouwde zulks den HEERE.' Ja, God heeft berouw over degene, die het oordeel van God over zijn zonde en schuld leerde zien in het licht van Gods heiligheid en zijn toevlucht leerde nemen tot de Middelaar Gods en der mensen. Die mens krijgt ook te ervaren dat in Christus het oordeel van God geweken is. Van nature: een kind des tooms; in Christas: een kind Gods. Mijn lezers, hebt u die oordelen van God wel eens mogen aanschouwen als een Amos? Dan is ook het gebed van Amos u niet vreemd. Dan kent u ook dat smekende wor stelen om vergeving. Dan grijpt ook u in uw gebed het hart van de Heere aan. Dan pleit ook u op de trouw van de Heere jegens Zijn volk. Maar dan waarschuwt u ook als Amos voor de oordelen van God vanwege de zon de. Dan durven wij ook alleen nog maar te pleiten op dat enige offerlam, de Heere Jezus Christus. Dan is Hij uw enige Toevlucht, want in Hem is Gods toom gestild. In Hem is de gramschap van de Heere geblust. 'Hij maaict, op hun gebeden, Gans Israël eens vrij Van ongerechtigheden Och, dat ook uw bede is: 'Zo doe Hij ook aan mij.' Dan zult u ervaren wat het zeggen wil: 'toen berouwde zulks den HEERE.' St. W.L.S. ■^'S> '- Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Ëilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. OaOE 'MOFFEN' Graag zou ik eens van u willen weten waar het woord 'mof (als scheldwoord voor een Duitser) vandaan komt. Dit woord bestond I al voor de oorlog. Antwoord: De scheldnaam 'mof voor Duit sers dateert niet uit de eerste of tweede we reldoorlog, maar moet hier in de 16de eeuw al overgenomen zijn van Duitse (huur)solda- ten, die het Opperrijnse dialectwoord 'muff gebruikten, dat volgens de taalgeleerde J. Vercoullie oorspronkelijk voor 'scheve muil' gebezigd werd. Franck en Van Wijk vertalen het in hun etymologisch woorden boek met 'knorrepot' of 'ongemanieerde en weinig spraakzame persoon'. In dergelijke betekenissen komt het ook in het Antwerps als 'moef voor. Als we in het Middelneder lands Woordenboek van prof. J. Verdam kij ken, zien we dat 'Moffe' reeds in deze voor loper van onze huidige taal voorkomt met de aanduiding: scheldwoord voor vreemdelin gen. Nu waren de meeste buitenlanders in onze noordelijke provincies tussen de 12de en de 15de eeuw, toen hier nog Middelne derlands werd gesproken, waarschijnlijk wel Duitsers, want grote reizen werden er des tijds weinig gemaakt en we kregen hoofdza kelijk bezoek uit onze buurlanden. Volgens de grote Van Dale hebben de Hollanders vroeger zelfs bewoners van Gelderland en Overijssel met 'mof aangeduid. Verder zijn er overlandse arbeiders (die uit het Rijnge- bied) en bedienden mee uitgescholden en pas later Duitsers uit andere gebieden. Toen de Duitse militairen zich in de Eerste Wereld oorlog in de bezette delen van België zeer gehaat maakten wegens het decimeren van de burgerbevolking (in een aantal bezette plaatsen werd op elke tien burgers er één doodgeschoten 'om de schrik erin te brengen en verdere tegenstand te voorkomen') kreeg het scheldwoord mof een beladen betekenis van moordenaar en overweldiger. Iets derge lijks gebeurde in ons land, toen de nazi's hier hun wandaden pleegden. Over één ding zijn alle taalgeleerden het echter wel eens: het scheldwoord heeft niets te maken met het woordje mof voor de losse (bont)mouw, waarin kouwelijke dames vroeger hun han den warmden. KNOFLOOK FIV CHOUinHOl Als ik de reclame moet geloven zou knoflook cholesterol verlagend werken, maar mijn huisarts gelooft daar niet in. Wat is uw me ning en zijn er nog andere natuurproducten die cholesterolverlagend werken? Antwoord: Veel van z'n heilzame eigen schappen ontleent knoflook aan het belang rijkste bestanddeel: alliine. Deze stof helpt niet alleen bij het reguleren van de bloed druk, maar beïnvloedt ook de vetstofwisse ling in het bloed, waardoor het cholesterol- peil daalt. Verder zorgt alliine ervoor dat de bloedplaatjes minder snel samenklonteren en stolsels in de bloedbanen veroorzaken. Daamaast is de stof verantwoordelijk voor de typische knoflookgeur. Voor de Duitse arts Hofels was met name dat laatste in 1920 aanleiding om een knoflookpil te ontwikke len. Hij vond het namelijk van vitaal belang dat mensen hun vooroordelen ten opzichte van knoflook, voor wat geur en smaak betreft, opzij zetten. De huidige knoflook- dragees veroorzaken geen slechte mond- geur, maar bevatten wel alle essentiële oliën. Ze worden inmiddels op grote schaal ge- bmikt. Andere natuurlijke middelen die cho lesterolverlagend zouden werken zijn onder meer: havermout, bieslook, soja, lecithine en linolzuur. Plantaardig vet is te verkiezen boven dierlijk vet omdat dit over het alge meen veel onverzadigde vetzuren bevat. Die zijn zoals bekend goed voor hart en bloedva ten omdat ze het cholesterolgehalte in het bloed verlagen. Een uitzondering vormt ech ter kokosolie, die nogal veel (slechte) verza digde vetzuren bevat. Onverzadigd vet komt voor in onder meer dieethalvarine, dieetmar- garine, sla-, zonnebloem- en olijfolie en sladressing op basis van olie, pindakaas en noten. Echter ook andere aspecten van ons leefgedrag beïnvloeden de hoeveelheden cholesterol in het bloed. Zoals genoegzaam bekend is het beter om niet te roken en meer te bewegen. Ook van belang is dat het hchaams-gewicht op een goed peil blijft. IfffZFIir IN UlNClRPLttNT Hoe komt het toch dat alleen mijn vinger- plant steeds weer geplaagd wordt door een plaag schildluizen? Ik heb geprobeerd ze op alle mogelijke manieren te bestrijden, niets helpt. Daarom haal ik ze maar met de hand weg. Daarna neem ik de bladeren nat af en bespuit ik ze licht met een anti-luismiddel. De plant wordt door mijn goede zorgen steeds groter en mooier, maar die luis. Antwoord: De vrouwelijke exemplaren van de schildluizen blijven hun leven lang op dezelfde plaats en leggen hun eieren onder de schildjes. Verspreiding komt van de uit gekomen larven die dan elders nieuwe kolo nies vormen. Dat is de tijd voor bestrijding, waarvoor deskundigen de naam propoxur noemen. Dit middel is onder diverse merk namen in de handel. EEN laannmi imaiztNuvEnaNciEa Regelmatig ligt er op onze stoep een dode muis en soms ook losse 'onderdelenvan een muis. Wij geloven dat een buurtkat de gulle brenger is, omdat ik gehoord heb dat een kat zijn prooi naar huis meeneemt. Alleen, deze kat moet behoorlijk in de war zijn, immers ons huis is zijn huis niet! Omdat we echt niet op dode muizen zitten te wachten, hebben we alpeper gestrooid om de kat weg te houden. Dit helpt niet. Weet u een methode! Antwoord: Er bestaan geen planten die kat ten op de loop jagen, of u moet gewassen kie zen die ook de mens onaangenaam toegeuren zoals bijvoorbeeld de Stapelia, dit is een aas- bloem. Deze fraai gekleurde bloemen ver spreiden een verschrikkelijk onaangename geur en die wensen wij u niet toe. Er zijn middeltjes in dierenwinkels en tuincentra te koop met luchtjes die tijdelijk de katten kun nen verdrijven, de geur vervluchtigt echter erg snel, vooral bij regen en wind. U moet ze dan regelmatig bhjven kopen. Misschien kunt u een leuk hondje nemen die de kat ver houdt? Onlangs kregen we van iemand de tip om koffiedik te strooien. Goed nat houden, 's avonds tegen het donker worden even gieten. Katten schijnen er een hekel aan te hebben om koffiedik tussen hun tenen te hebben. Of het helpt? U zou het eens kunnen proberen, wij zijn benieuwd naar het resultaat. H. Kinqmans -38- "Het waren de laatste woorden die we hoorden van Bemstein", herinnert Jochem zacht. "Dat bloed heft de 'verdoemden' op, jon gen", zegt Persij opgewekt. "Zie nooit op de omstandigheden, waarin je verkeert of kunt komen te verkeren, hoe 'hels' die overigens mogen zijn. Kijk ook niet op de mensen, die ontzettende dingen kunnen uithalen, jullie hebben het ondervonden. Alleen het oog op God gericht, dan zijn we veilig". Zo spraken zij door. Weer wint de invloed van Lemarque het: Jochem raakt meer en meer verzoend met het denk beeld, dat zijn vriend voor goed op aarde zijn ogen zal sluiten. Zijn taak is afgelopen. Hij heeft het leven ge leefd, zoals God dat met hem voor heeft gehad. En - waarom zou hij zijn vriend de eeuwige mst misgunnen? Sterker, nog: er komen momenten waarin Jochem be geert, óók ontbonden te zijn. Hij heeft nu zijn vrijheid. Maar wat wacht hem, als hij straks in Duitsland, in Sile- zië is temggekeerd? Men acht hem daar natuurlijk dood. Men zal hem nauwelijks herkennen. Hoevelen van de zijnen zal hij nog levend vinden? Als hij Lize mocht ont moeten als de vrouw van een ander, hij verwacht dat en hij kan het billijken, zal zijn hart dan niet vanéén scheu ren van pijn? En wat moet hij gaan uitvoeren? Is hij nog wel in staat tot werken na al de ellende, die hij negen jaar lang heeft ondervonden? Wel voelt hij zich met de dag sterker worden, maar hij is nog lang de oude niet, wordt dat vermoedelijk nooit. Zal hij wel ooit zijn brood kun nen verdienen? Hij is Persij dankbaar geweest en is dat nog, voor zijn bevrijding, maar zou het niet beter geweest zijn als hij daarginds gebleven was? Niemand verwacht hem meer terug. Wie weet welke gevoelens hij bij Lize zal opwekken als die, de vrouw van een ander, hem ont moeten mocht. De vreugde over zijn bevrijding wordt wel eens getemperd door al zijn overwegingen. In brokstukken deelt hij zijn gevoelens aan Lemarque mede, die hem bestraft. "Het lijkt wel alsof je nog meent tot de verdoemden te behoren. Je bent vrijgemaakt door het bloed van Jezus Christus. En je bent ook vrij man. Met jou heeft God ook een bedoeling, we weten niet welke. De weet alleen, dat Hij mij gaat opnemen in Zijn heerlijkheid. Jij hebt nog een taak te vervullen, voor zover wij dat kunnen zien. Je moet mijn ouders op de hoogte brengen. Je moet naar Hamburg, de familie van Bemstein opzoeken, dat hebben we hem beloofd. En dan moet je naar huis. Je zult straks wel weer kunnen werken. Misschien kom je voor moei lijkheden te staan, maar God zal je er doorheen helpen. Jezus heeft gezegd: Mijn last is licht en Mijn juk is zacht. Hebben wij dat zelf niet ondervonden, Jochem, daar ginds? En wou jij het nu weer beter weten dan God?" Dan zwijgt Jochem beschaamd. Hij moet de juistheid van Lemarques woorden erkennen. Zijn redenering is grof ondankbaar. Het is de laatste maal geweest, dat Arthur een vrij gere geld gesprek heeft kunnen voeren. De volgende morgen blijft hij in de hut liggen, die hij deelt met Weishaupt. Van meet af aan is dat zo geregeld. Hij behoefde niet in het volksverblijf. Comelisz heeft trouwens zijn vader ook apart. En nu loopt het snel bergafwaarts met Lemarque. Twee dagen later komt het einde. Jochem, Persij en Coppoolse staan erbij, als Lemarque de benige hand uitstrekt - die lijkt de hand van een tachtigjarige inplaats van iemand van vijfentwintig - naar omhoog. Dan richt hij het bre kende oog nog eenmaal op het drietal. "Het is gedaan", fluistert hij: "ik ga naar Jezus". Een stralende glans glijdt over zijn gelaat. Kun je nog spreken van gelaat als er niets is dan vel en been? Jochem grijpt met een droge snik naar zijn hand, die klam is van het doodszweet. Nog één zucht en Arthur Lemarque is uit zijn lijden ver lost. Persij blijkt reeds met Coppoolse te hebben gesproken. Want Arthur vindt niet een zeemansgraf, hoewel dit niets minderwaardigs zou betekenen. De 'Wilhelmina' vaart dicht onder de kust en nadert een havenplaats die anders niet aangelopen zou zijn. Maar nu wel. Lemarques stoffelijk overschot zal rusten onder de Italiaanse hemel. Met piëteit zullen ze hem ten grave dra gen. Persij begeeft zich die avond, als het fregat is afge meerd - er blijken meer Hollandse Levantvaarders te lig gen, als zij die van de 'Wilhelmina' zijn - aan wal, om met de autoriteiten te gaan spreken en hij kan een hoekje van de begraafplaats kopen. Daar leggen zij de volgende morgen Arthur Lemarque neer. Het grootste deel der bemanning is aanwezig. Van die andere Hollandse schepen is een deputatie. Dat is de gewoonte. De slaaf van Alimed Pasja's plantage heeft een vorstelijke begrafenis. Persij leest Psalm 103, dat heeft Lemarque hem verzocht. Loofde Heere mijne ziel. De oude Comelisz staat nevens Jochem. Hij kan begrij pen hoe die staat te snikken, al is dat nauwelijks hoor baar. Ze hebben veel meegemaakt. Je behoeft je er niet voor te schamen al ben je een man. Vol gedachten keren ze terag naar het fregat in de haven, waar de andere schepen aanstalten maken tot vertrek. De 'Wilhelmina' zal er zich bij aansluiten. Je kunt beter in convooi varen dan alleen. Want gevaarlijke contreien moeten zij nog passeren. Inderdaad ontmoeten ze even buiten de Straat van Gibral tar een klein piratenschip, waarvan de gezagvoerder zich evenwel niet met drie schepen meten durft. Hij laat de Hollanders ongemoeid en verdwijnt aan de einder. De rest van de tocht verloopt zeer voorspoedig. Zelfs de beruchte Golf van Biscaje is ditmaal rustig. Wanneer aan de zuidkust van Engeland een dag is ge meerd - Persij heeft er een relatie; de beide andere sche pen gaan verder - wordt op de Hollandse kust aangeste- vend, waarvan de duinen spoedig in het zicht komen. Ter hoogte van Umuiden verrast de koopman schipper Cop poolse door een gewaagde opmerking, die toont, dat hij een vooruitziende blik heeft. Ze hebben dan nog enkele dagen werk - als de wind tegen is, nog langer - om via het Vlie en de Zuiderzee het IJ voor Amsterdam te berei ken. "Er moest dwars door het land en de duinen een water gegraven worden, dan waren we in twaalf uur in Amster dam". Coppoolse verzekert, dat zo iets eenvoudig onmogelijk is. Je kunt eerder ijzer met handen breken. Hoe kun je nu door de duinen graven! De boel verzandt immers onmid dellijk? "Wie weet wat er in de toekomst nog gebeurt, schipper. Wij zullen het niet beleven en onze kinderen allicht ook niet, maar het idee is nog zo gek niet. Zo zeker als er aan de slavernij een eind zal komen" - hij bespeurt hoe de zes vrijgekochten over de verschansing leunen en naar de kust staren, naar het door de zon gestoofde lichte duin- zand - "zo zeker is het voor mijn besef, dat er een korte re verbinding tussen Amsterdam en de Noordzee zal komen. Hoe, ik weet het niet. Dat moeten onze water staatkundigen uitmaken. Die hebben al meer gepresteerd. Denk aan onze leeggemalen meren en wateren, die au vruchtbaar land vormen. Er kunnen meer Leeghwaters komen!" Coppoolse lacht hartelijk om dit enthousiasme, om dan nuchter op te merken: "Het is niet precies hetzelfde of je een water droog legt of nieuwe wateren maakt. Aan dit laatste is geen gebrek zou ik denken". Hoe het zij, over de duinen vliegen kunnen ze niet. Dus stevent de 'Wilhelmina' noordwaarts, valt het Vlie bin nen en moet dan op de Zuiderzee laveren, om enkele dagen later het D op te loeven en aan de kade van Amsterdam te meren. Met grote voldoening en dankbaarheid zet Persij weer voet op de vaderlandse bodem. (wordt veirolgd) Cultuurhistorische lezingen Theoloog en businessman te Zierikzee Mr. J.J.P.M. Asselbergs burgemeester van Schouwen Duiveland opening i^ Dr. W. Fieret lezing Margreeth Chr. de Jong muzikaal intermezzo Dr. A.A. Clement Drs.' A.P. de Jong Woensdag 10 november Nieuwe Kerk Zierikzee, aanvang: 19:30 0113 -21 26 16

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5