i)?A OPEN DAG Overdenking Koekverkoop door s.g. 'Prins Maurits' voor adoptiekinderen M -^Bjkvenster C.V.B. 'Goeree' uit de kerken De Gooye op z'n kop! uit de Heilige Schrift Collecte Dirksland EIIAI1I30^I1IEUW5 HET Verkoping Dirksland afvalwaterzuiveringsinrichting Hellevoetsluis Inleveren landbouwbonnen Blijdschap VERVOLGVERHAAL Jochem de schoorsteenveger PAGINA 5 VRIJDAG 8 OKTOBER 1999: Blik op kerk ^7/ en samenleving Ij - Zuid-Holland - Een doorboorde buidel - Bijbelkennis Over de kwestie van het bankieren van de Provincie Zuid-Holland wilde ik het eigen lijk maar niet meer hebben. Het rapport van oud-minister Cees van Dijk is vorige week verschenen - de inhoud was weer eens voor tijdig uitgelekt, maar dat zijn we in Neder land zo langzamerhand al gewend! - en deze week vergaderen de Provinciale Staten en zullen de betrokken functionarissen ter ver antwoording worden geroepen. Tot verve lens toe is de vraag opgeworpen of een en ander nog politieke consequenties zal heb ben, met andere woorden of Mevrouw Leemhuis-Stout als commissaris van de Ko ningin zal kunnen blijven zitten, maar die vraag is op dit moment niet te beantwoor den. Wanneer u deze regels onder ogen krijgt zullen we wellicht meer weten. Mijn aandacht werd wel getrokken door iets dat er zijdelings mee te maken heeft, name lijk de titel van genoemd rapport. Die luidt 'Een doorboorde buidel'Toen ik dats mor gens vroeg via de radio hoorde wist ik meteen waar die vandaan kwam, namelijk uit de Bijbel, uit de profetie van Haggaï. De teruggekeerde joden moesten bezig zijn met de tempelbouw, maar ze zijn veel drukker met hun eigen woningen. En daarover laat de God van Israël Zijn ongenoegen blijken. Want alles loopt tegen. Ze zaaien wel, maar er is weinig oogst. En wat verdiend wordt gaat er zó weer uit. Het is alsof er een gat in hun portemonnee zit. Het komt er aan de ene kant in en het vliegt er aan de andere kant uit. Letterlijk moet de profeet zeggen: "En wie loont ontvangt, die ontvangt dat loon in een doorboorde buidel". Die titel getuigt van de bijbelvastheid van oud-minister Van Dijk, want ongetwijfeld is hij daarvan de bedenker. Maar kennelijk was het bij de grote massa onbekend waar die titel vandaan kwam. Want ik hoorde een ver slaggever voor de radio tegen een collega zeggen: "Weet jij wat die titel betekent?" De aangesprokene antwoordde: "Misschien uit een of andere schelmenroman. 's Avonds op het Journaal kreeg Van Dijk zelf de gelegenheid zijn vondst toe te lich ten. Hij vertelde wat de achtergrond was en voegde er met een glimlach aan toe: "Haggaï 1 vers 6". Waarop Job Frieszo reageerde: "Waar vind je tegenwoordig nog zo'n bij belvastheid?" Df denk dat hier de spijker op de kop gesla gen wordt. Onze Nederlandse taal is door spekt met woorden en citaten uit de Bijbel, met name uit de Statenvertaling. Maar de grote geseculariseerde massa van ons volk kent meestal de herkomst niet meer.Zoals in dat reclamespotje, waarin 'Het verhaal gaat' van Nico ter Linden wordt gepromoot. Daar zegt ook iemand: "David, was dat niet een koning die de reus Goliath versloeg?" Maar precies wist zij het ook niet meer. Je zou wensen dat het onder kerkmensen gunstiger was. Maar ook daarover heb ik zo mijn zorgen. Was dat ook niet een profeet die zei: "Mijn volk wordt uitgeroeid omdat het zonder kennis is. Waarnemer De startavond ligt nog maar net achter ons en de eerste filmavond van dit seizoen komt er alweer aan. Zaterdag 9 oktober a.s. draai en we de film 'Fury to Freedom'. Het is echt de moeite waard om deze film te komen be kijken! Je kunt je zaterdag ook nog opgeven voor het OJW-weekend, dat van 15 t/m 18 okto ber a.s. wordt gehouden in Serooskerke. Wees er wel snel bij, want vol is vol. We hopen ook jou zaterdag te zien in 'De Hoeksteen'. Vanaf 19.30 uur zijn de deuren open. Om 19.45 uur kun je meedoen met een kleine bidstond, waarna we om 20.00 uur de avond centraal openen. Welkom! D.V. dinsdag 12 oktober zal er een verko ping voor de zending gehouden worden. Allen van harte welkom! Er is van alles te koop, zoals, herfststukjes, vogelkransen, babykleertjes, oliebollen enz. enz. Ook is er gelegenheid om een lekker kopje koffie te drinken. De tijden zijn van 10.00 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 17.00 uur in het vereni gingsgebouw van de Ger. Gem., Gelderse- dijk. Op D.V. donderdag 14 oktober a.s. hopen we weer bij elkaar te komen in het vereni gingsgebouw 'Oostdam' te Goedereede. Aan vang 20.00 uur. Deze avond zal de heer de Beer van Rabo bank West-Flakkee in ons midden zijn, met een voorlichting over de Euro. Er zal een videofilm worden vertoond, met vervolgens een daarop betrekking hebbende quiz. Daar dit onderwerp zeer aktueel is hopen wij op een goede opkomst. Leden en niet-leden allen hartelijk welkom. Het bestuur NED. HERV. KERK Beroepen te Stolwijk (wijkgem. 2) M. Gou- driaan te Lunteren; te Wageningen J. B. Kamp te Valkenburg (Z.H.). Bedankt voor Putten en voor Wapenveld (wijk Noord) H. Russcher te Oud-Beijer- land. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Voorthuizen K. J. van der Sloot te Diever. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen te Nijkerk en te Zwolle-Centrum (4e predikantsplaats) G. Zomer te Bedum; tb Zutphen G. J. Klapwijk te Doesburg/Doetin- chem, die dit beroep heeft aangenomen en bedankte voor Ahnere (wijk West) en voor Amersfoort-Oost. NED. GEREF. KERKEN Beroepen te Amersfoort F. Gerkema te Gro ningen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Ameide P. Roos te Damwoude. Bedankt voor Lisse H. C. Mijnders te Zwolle. Beroepen te Alblasserdam B. van der Hei den te Kampen; te Den Haag-Centrum en Zuid J. S. van der Net te Apeldoorn; te Kapelle-Biezelinge en te Westzaan J. J. Tanis te Middelburg-Centrum. Aangenomen naar Oosterend T. M. van Dijk te Veen. Bedankt voor De Valk-Wekerom C. Voge laar te Grand Rapids-Beckwith Street (VS); voor Elspeet A. J. Gunst te Benthuizen; voor Sint Annaland A. Vermeij te Zwijndrecht; voor Vlaardingen G. J. van Aalst te Ridder kerk. Dinsdag 12 oktober wordt vanaf 19.00 uur de Brandwonden-collecte in Dirksland op gehaald door de brandweer zelf. Op zaterdag 16 oktober a.s. is iedereen wel kom op de onlangs verbouwde en uitgebrei de afvalwaterzuiveringsinrichting (awzi) Hellevoetsluis. In de week vóór de open dag bezoeken ruim 570 leerUngen van groepen 7 en 8 van basisscholen uit de buurt de awzi Hellevoetsluis. De awzi van Zuiverings schap Hollandse Eilanden en Waarden ligt aan de Carrou Iweg 1 in Hellevoetsluis. De open dag is van 10.00 tot 15.00 uur. Wedstrijd Op de open dag geven medewerkers van de zuivering rondleidingen waarbij ze uitleg gen wat er nou precies met het vervuilde water gebeurd dat door de gootsteen of de putjes op straat verdwijnt. Daarnaast kan de bezoeker een videofilm bekijken over de zorg voor een goede waterkwaliteit. Er ligt informatiemateriaal om in te kijken en mee te nemen. De allerkleinsten kunnen zich laten schmin ken. Na het deelnemen aan de rondleiding en het lezen van het informatiemateriaal, kan men de nieuw verworven kennis testen door op een formulier een aemtal vragen te beant woorden. De formulieren worden verza meld. Uit de goede inzendingen worden vier prijswinnaars getrokken. Deze ontvangen thuis bericht. Biologische wijze De awzi Hellevoetsluis is vanaf 1980 in be drijf. Na een noodzakelijke verbouwing en uitbreiding heeft mevrouw Leemhuis, Com missaris van de Koningin van Zuid-Holland de installatie officieel heropend, de installa tie is nu in staat om het afvalwater te zuive ren van circa 90.000 personen uit Hellevoet sluis, Oudenhoom, Nieuwenhoom, Vierpol- ders, Tinte en Brielle. In de loop van de verbouwing van de awzi Hellevoetsluis zijn de awzi's Oudenhoom en Vierpolders buiten werking gesteld. In plaats daarvan zijn riool gemalen gekomen die het afvalwater naar de awzi Hellevoetsluis pompen zodat het daar gezuiverd kan worden. Het zuiveren van het afvalwater gebeurt met bacteriën en andere micro-organismen op een biologische wijze. Het gezuiverde afvalwater is na de zuivering voor 95% schoon en kan zonder problemen voor de natuur op het Kanaal door Voome worden geloosd. Omdat het kanaal door Voome recreatiewater is, wordt het afvalwa ter in de zomermaanden gedesinfecteerd met behulp van ultraviolet licht. Hierdoor wor den nagenoeg alle bacteriën en virussen die aan het licht worden blootgesteld, gedood. U kunt uw landbouwbonnen of cheques in leveren bij: C.N.V. mevr. A. Driece-Doornhein, Molenlaan 9,3245 CF Sommelsdijk Tel. (0187) 470155 Fax 470156 Woensdagavond 13 oktober 1999 en Vrijdagavond 15 oktober 1999. Ja, U leest het goed; Sportcomplex De Gooye staat op zijn kop. Na bedreigd te zijn geweest met sluiten vorig jaar, feesten wij nu, want het zwembad bestaat 25 jaar. Op zaterdag 9 oktober wordt dit gevierd. Een open dag, met diverse activiteiten. Er is van 10.00 tot 15.00 uur een klimwand in de sporthal voor jong en oud. Springkus- sen en Kleuterspeeltuin. 10.00-12.00 demonstraties van Gymnas tiekvereniging Olympia. 12.00-14.00 demonstratie van Badminton vereniging Olympia. 14.00-15.00 demonstratie Judoclub Middelhamis. 12.00-14.00 demonstratie zwemclub De Gooye. 14.00-18.00 vrijzwemmen met een lucht- kussen in het zwembad. De toegang tot de activiteiten is geheel gra tis. Vanaf 10.00 uur is een ieder welkom. Voor eUce gast staat er een kopje koffie ge reed in ons horeca-gedeelte. 'Maar de vrucht des Geestes is.... blijdschap'(Galaten 5 22j Blijdschap. Dat is een woord dat ons wel boeit. Iedereen wil graag blij zijn. Je ziet het wel eens achter op een auto staan: 'blij, dat ik rij'. Toch is er een groot verschil tussen blijd schap en blijdschap. De blijdschap van de wereld duurt maar kort en is maar ten dele. Altijd is er wel iets, waardoor er een scha duw valt over onze blijdschap. Maar de blijdschap, die het geloof mag keimen als vracht van de Geest, is echt en blijvend. Deze blijdschap wordt niet gekend, ds niet eerst de tegenstelling ook gekend wordt, namelijk de droefheid, de droefheid naar God over de zonde. Veel mensen willen daar niet meer van weten. Ze zijn altijd even blij en dankbaeu-, tenminste als je ze zo hoort. Maar hun opgeschroefde blijdschap heeft geen grond. Ze zijn nog nooit echt bedroefd geweest en nog nooit echt door de HEERE vertroost geworden. De blijdschap als vrucht van de Heilige Geest wordt gekend door iemand, die de droefheid kent over z'n zonde. Die verbro ken en verslagen is geworden vanwege z'n zonden, waardoor hij de heilige God heeft beledigd. Waardoor hij zich van zijn Schep per heeft losgescheurd. En voor zo'n bedroefde staat er nu in Gods Woord geschreven: 'Zie, De verkondig u grote blijd schap! De Zaligmaker is voor u geboren en Hij is voor u gestorven aan het kmis. Hij heeft de zonde_ verzoend, de smart des doods en de angsten der hel voor u gedragen.' Ja, dan komt er blijdschap in het hart, dat schrei end tot de HEERE vluchtte vanwege de zon de. Dan komt er blijdschap in het hart, als zij dat mag horen en geloven. Als dat werkelijk heid wordt, dat zij met de Persoon van de Heere Jezus verenigd wordt door het geloof en in Hem vergeving van zonden ontvangen mag, dan komt er blijdschap in het hart als nooit tevoren. U, die dit leest, kent u deze blijdschap? Deze blijdschap is niet van mensen, maar van de Heilige Geest. God de Heilige Geest is het. Die deze blijdschap in het hart van hen, die met de Heere zijn verzoend door het bloed van Christus, werkt en onderhoudt en vast maakt. O ja wel, deze blijdschap kan wel getemperd worden door het verdriet over de zonde. Er is zoveel wat het hart in beslag neemt, maar deze blijdschap kan niet worden afgenomen. Deze blijdschap is een hartelijke vreugde in de HEERE door Jezus Christus, die telkens weer opleeft en ervaren wordt. En weet u wanneer? Wanneer het hart in oprechte ver ootmoediging vanwege de zonde en in harte lijke droefheid over haar verdorven bestaan door Christus tot God mag gaan. En dan mag dat hart de HEERE als haar God en genadige Vader in Christus vinden. O, dan is de HEE RE je alles. Het is een blijdschap in de HEE RE, een blijdschap, dat je de HEERE weer als jouw God hebt en dat God weer goed op je is. Het is ook een onderlinge blijdschap die de gelovigen in gemeenschap met elkaar erva ren mogen, wanneer zij gezamenlijk naar het huis des HEEREN gaan. Wanneer zij in de Geest voor de HEERE neerknielen en met elkaar mogen zingen van Gods goedertieren- heên. Of wanneer ze elkaar opzoeken en samenkomen om Gods wondere wegen en daden elkaar te vertellen tot eer van God. M'n lezer, lezeres, kent u deze vreugde, deze bhjdschap? Want deze vreugde, deze blijd schap blijft, blijft altijd! In tegenspoed en rampen, of bij de dood, als alles ons ontvalt, heeft de mens van de wereld en de naam- Christen niets, helemaal niets. Geen blijd schap, geen Redder, geen God. Ze zullen zichzelf moeten redden en dat is omnogelijk. Ze zullen voor eeuwig omkomen, ze zullen geworpen worden in de eeuwige smart. Hun blijdschap is verdwenen. Maar Gods kind mag zelfs in de nacht van beproevingen in zijn God verblijd zijn en zelfs dan wel eens zingen: 'k Zal Zijn lof zelfs in de nacht Zingen, daar ik Hem verwacht. En mijn hart, -wat mij moogtrejfen Tot de God mijns levens heffen. Hier op aarde wordt de blijdschap van Gods kinderen nog vaak overspoeld door droef heid. Hier wisselen de tranen van verdriet de vreugdetranen af. Hier is er nog droefheid onder allerlei leed en kruis en het allermeest om de zonde. Maar hoe dieper de droefheid over eigen zonde wordt, des te dieper de blijdschap in de HEERE door Christus, om Wiens wil de HEERE al onze zonde vergeeft, onze krankheden kent en liefderijk geneest. En deze blijdschap is het beginsel van de eeuwige blijdschap, die straks aanbreekt, wanneer Gods kinderen eeuwig bij Hem zul len zijn. 'Hun blijdschap zal dan onbepaald. Door 't licht, dat van Zijn aanzicht straalt. Ten hoogste toppunt stijgen. We bidden elkaar van harte toe dat ook wij van die blijdschap in dit leven al iets mogen kennen. De HEERE geve het ons allen. St. W.L.S. Donderdag 14 oktober kunt u opnieuw leerlingen van de scholenge meenschap 'Prins Maurits' aan de deur verwachten, die u boterkoek en speculaas te koop aanbieden. Jaarlijks wordt een koekverkoopac- tie gehouden om geld te verzamelen voor de financiële adoptie van 28 kinderen in diverse ontwikkelingslanden. De 15 duizend gulden die hiervoor nodig zijn maken het mogelijk deze kinderen te voorzien van voedsel, medische zorg, kleding en onderwijs. Met uw steun willen de leerlingen zich graag voor hun minder-bedeelde leeftijdsgenoten inzetten. De koekverkoop vindt plaats vanaf 12.00 uur op Goeree-Overflakkee, een deel van Schou- wen-Duiveland, Sint Philipsland en Tholen. In Oude Tonge en Dirks land wordt tussen 17.00 en 20.00 uur verkocht. H. Kingmans -36- Maar je vrouw kan ik niet worden". Lize bespeurt hoe Hermanns stevige vuis ten zich samenknellen. Hij is ietwat ner veus. Dit antwoord had hij niet verwacht. Het slaat hem temeer. "Maar wat heb je dan toch tegen mij?" vraagt hij verward. "Niets jongen, dat heb ik je immers al ge zegd! Alleen ik kan je vrouw niet worden. Daarbij komt liefde te pas is het niet? En liefde moet van twee kanten komen". "Dus je bent liever een ploeterende dienstbode dan mijn vrouw?" "De heb geen andere keus, Hermann. Laat ons er niet meer over spreken. Watje wilt, kan niet". "Maar dat is idioot. Je bent dwaas", barst hij los. "Jij en een ander kunnen dat misschien niet begrijpen, maar ik kan niet anders, Hermann. Je meent het goed met mij en ik... ik ben je er dankbaar voor"-Lize heeft moei te om niet in tranen uit te barsten - "maar ik kan je geen ander antwoord geven". "Dus je hebt een hekel aan mij? Waaraan heb ik dat ver diend? Ik ben..." "Stil Hermann. Je moet geen onzin uitkramen. Waarom zou ik een hekel aan je hebben?" "Omdat je mijn vrouw niet wilt worden. Je kunt het goed bij mij hebben en je gaat dienstbode worden. Of..." er komt sarcasme in zijn stem, "wil je soms proberen de een of andere boer aan de haak te slaan? Ja, tegen zo iemand kan ik niet concurreren. Een rijk bestaan kan ik je niet geven". Een toornige blos glijdt over Lizes bleke wangen. En dan heeft zij weer haar besluit genomen. "Ik neem het je niet kwalijk, dat je zó spreekt, Hermann. Want je bent er vlak naast. Ik was niet van plan je te zeggen, waarom ik je vrouw niet kon worden, maar het is beter dat ik het nu wel meedeel. Misschien had ik dat toen al moeten zeggen, dan was deze tweede teleurstelling jou bespaard. Maar ik wist niet. De ietwat toornige trek verdwijnt op het gelaat van de naar zijn mening verongelijkte jongeman. Met belang stelling wacht hij verder af. Mogelijk is het argument, dat Lize gaat uitspreken nog omver te praten. "De heb niets tegen jou. Maar er is een ander. Hèm heb ik mijn woord gegeven. En dat woord moet ik houden is het niet Hermann?" Woest springt hij op. Hij is verrast, ontsteld, ontgoo cheld. Alles heeft hij kunnen verwachten, maar dit.Hij gelooft het niet eens. "Een ander? Daar weet ik niets van. Waarom hebben we dat dan niet gemerkt? Je maakt me wat wijs, geloof ik". "De zeg de waarheid, Hermann. Alleen heeft niemand het geweten dan je moeder en ik". "Mijn moeder?" "Ja, jouw moeder heb ik het verteld. Zij mocht het ook wel weten. Want die ander was... Jochem, je broer. Nu weet jij het ook. De hoop dat je er geen misbraik van maken zult!" De laatste woorden hoort Hermann nauwehjks. Hij staat perplex en gaat dan weer zitten. Op zijn gelaat staat de wanhoop te lezen. "Jochem", fluistert hij. "Jochem. Dat wist ik niet. Maar Lize, Jochem is toch dood?" "Hoe weetje dat, Hermann?" Die kalme nuchtere vraag brengt hem in de war. "Weten, weten. Zo denken we er toch allemaal over. Jij niet?" "De geloof ook dat Jochem dood is. Maar we weten het niet zeker. Hij kan nog teragkomen. En als hij hier nu voor mij staat en ik ben jouw vrouw, hoe kan ik hem dan eerlijk in de ogen zien? De heb beloofd dat ik op hem wachten zal". "Jochem komt nooit meer terag. En al was dat zo, hij zou het je niet kwaüjk nemen als je dan getrouwd was. Je hebt bijna negen jaar op hem gewacht!" "De zou het mezelf nooit vergeven, Hermann, als ik dan getrouwd was. De blijf op Jochem wachten. Dat heb ik hem beloofd". "Jullie waren toen nog kinderen", smaalt hij diep teleur gesteld. "Zo'n woord geldt niet". "Kinderen. Ja grote kinderen. Maar we wisten heel goed wat we deden. We hielden veel van elkaar. En ik zal mijn woord houden". "En als Jochem dan niet temgkomt? Daarop kunnen we wel rekenen". "Dan blijf ik ongetrouwd, Hermann". "Is datje laatste woord, Lize?" "Mijn laatste, jongen. In mijn gedachten ben ik de vrouw van je broer en dat blijf ik". Moeizaam staat Hermaim op. Hij is volslagen ontnuch terd. Deze afloop heeft hij helemaal niet verwacht. Hoe zou dat ook kunnen? Wie denkt nu cian Jochem, die voor allen dood is? Nooit heeft hij geweten dat Jochem en Lize... och kom, ze waren nog kinderen! Wat een idee? Lize lijkt wel dwaas, daaraan vast te houden. Ze vergooit moedwillig haar jonge leven. "De laat je niet los, Lize", zegt hij dan hartstochtelijk. "Je zult nog wel eens tot andere gedachten komen. Dat moet. Het is dwaas op Jochem te wachten. Die is dood. Jij bent er ook zeker van". "Het spijt me voor je, Hermann. De kom niet tot andere gedachten. En van Jochems dood ben ik niet zeker. Dat is niemand, jongen". "Hermann, wil je me een groot genoegen doen?" Verrast kijkt hij op. Haar stem is nu veranderd in sme king. "Zeg maar op. Voor jou heb ik aUes over, Lize". Lize schudt het hoofd. "De wil je alleen vragen mij met mst te laten, Hermann. Ook in de toekomst. Je maakt het jezelf en mij moeilijk. De moetje toch altijd hetzelfde antwoord geven". "Dat weet ik nog zo net niet. Je zult toch wel één keer eens inzien, dat je dwaas doet met aan Jochem vast te houden?" Lize geeft geen antwoord. Zij staan nu tegenover elkaar en zij heeft de deurknop in de hand; Hermann moet weg gaan, het wordt haar te veel. Dat doet hij dan, beseffend, dat hij verstandig handelt Lize in elk geval voorlopig met mst te laten. De hoop blijft levendig, dat zij eenmaal van mening veranderen zal, want dat met Jochem is toch dwaasheid. Het grenst aan het krankzinnige Vlugger dan hij gedacht heeft en ook van voornemen is geweest, praat hij weer met Lize. Er komt na enkele maanden een bericht uit Stettin, mel dend dat de matroos Friedrich Weishaupt, afkomstig uit Liegnitz, in een vliegende storm op de Oostzee over boord geslagen en verdronken is. Lize, dat vernemend, komt van de boerderij, waar zij dienstbode is, naar het dorp om haar deelneming te betui gen aan Dolf, Hermaim, Liesbeth, Lotte en Joseph, de vijf nog overgebleven Weishaupts. En dan brengt in de avond Hermann haar temg naar de boerderij. "Zo zeker Friedrich dood is, is Jochem het ook", zegt hij. "Niemand weet het zeker, al is het vermoedelijk wel zo", geeft Lize ten antwoord. Wéér gaat hij pleiten voor zijn eigen zaak. Natuurlijk met nihil als resultaat. Want Lize is onverzettelijk. "Als ik je nu kan bewijzen, dat Jochem dood is?" vraagt hij. "Dan kunnen we verder zien, Hermann. Alleen geef ik je dan nog geen hoop. Hermann ziet in dat hij toch ver van fijngevoelig is. Maar wel kent hij zijn onmacht; hoe zal hij ooit bewijzen dat Jochem dood is? HOOFDSTUK 17 et een kostbare lading komend uit de Levant, doorklieft de 'Prinses Wilhelmina' de Middel landse Zee. (wordt vervolgd) fjl^pïï^ Nieuws GEREF. GEMEENTEN AMG-school in Amparro, Guatemala-stad

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5