i)?A
OPEN DAG
Overdenking
Koekverkoop door s.g. 'Prins Maurits'
voor adoptiekinderen
M
-^Bjkvenster
C.V.B. 'Goeree'
uit de kerken
De Gooye op z'n kop!
uit de
Heilige Schrift
Collecte Dirksland
EIIAI1I30^I1IEUW5
HET
Verkoping Dirksland
afvalwaterzuiveringsinrichting
Hellevoetsluis
Inleveren landbouwbonnen
Blijdschap
VERVOLGVERHAAL
Jochem de
schoorsteenveger
PAGINA 5
VRIJDAG 8 OKTOBER 1999:
Blik op kerk ^7/
en samenleving Ij
- Zuid-Holland
- Een doorboorde buidel
- Bijbelkennis
Over de kwestie van het bankieren van de
Provincie Zuid-Holland wilde ik het eigen
lijk maar niet meer hebben. Het rapport van
oud-minister Cees van Dijk is vorige week
verschenen - de inhoud was weer eens voor
tijdig uitgelekt, maar dat zijn we in Neder
land zo langzamerhand al gewend! - en deze
week vergaderen de Provinciale Staten en
zullen de betrokken functionarissen ter ver
antwoording worden geroepen. Tot verve
lens toe is de vraag opgeworpen of een en
ander nog politieke consequenties zal heb
ben, met andere woorden of Mevrouw
Leemhuis-Stout als commissaris van de Ko
ningin zal kunnen blijven zitten, maar die
vraag is op dit moment niet te beantwoor
den. Wanneer u deze regels onder ogen
krijgt zullen we wellicht meer weten.
Mijn aandacht werd wel getrokken door iets
dat er zijdelings mee te maken heeft, name
lijk de titel van genoemd rapport. Die luidt
'Een doorboorde buidel'Toen ik dats mor
gens vroeg via de radio hoorde wist ik
meteen waar die vandaan kwam, namelijk
uit de Bijbel, uit de profetie van Haggaï. De
teruggekeerde joden moesten bezig zijn met
de tempelbouw, maar ze zijn veel drukker
met hun eigen woningen. En daarover laat
de God van Israël Zijn ongenoegen blijken.
Want alles loopt tegen. Ze zaaien wel, maar
er is weinig oogst. En wat verdiend wordt
gaat er zó weer uit. Het is alsof er een gat in
hun portemonnee zit. Het komt er aan de ene
kant in en het vliegt er aan de andere kant uit.
Letterlijk moet de profeet zeggen: "En wie
loont ontvangt, die ontvangt dat loon in een
doorboorde buidel".
Die titel getuigt van de bijbelvastheid van
oud-minister Van Dijk, want ongetwijfeld is
hij daarvan de bedenker. Maar kennelijk was
het bij de grote massa onbekend waar die
titel vandaan kwam. Want ik hoorde een ver
slaggever voor de radio tegen een collega
zeggen: "Weet jij wat die titel betekent?" De
aangesprokene antwoordde: "Misschien uit
een of andere schelmenroman.
's Avonds op het Journaal kreeg Van Dijk
zelf de gelegenheid zijn vondst toe te lich
ten. Hij vertelde wat de achtergrond was en
voegde er met een glimlach aan toe: "Haggaï
1 vers 6". Waarop Job Frieszo reageerde:
"Waar vind je tegenwoordig nog zo'n bij
belvastheid?"
Df denk dat hier de spijker op de kop gesla
gen wordt. Onze Nederlandse taal is door
spekt met woorden en citaten uit de Bijbel,
met name uit de Statenvertaling. Maar de
grote geseculariseerde massa van ons volk
kent meestal de herkomst niet meer.Zoals
in dat reclamespotje, waarin 'Het verhaal
gaat' van Nico ter Linden wordt gepromoot.
Daar zegt ook iemand: "David, was dat niet
een koning die de reus Goliath versloeg?"
Maar precies wist zij het ook niet meer.
Je zou wensen dat het onder kerkmensen
gunstiger was. Maar ook daarover heb ik zo
mijn zorgen. Was dat ook niet een profeet
die zei: "Mijn volk wordt uitgeroeid omdat
het zonder kennis is.
Waarnemer
De startavond ligt nog maar net achter ons
en de eerste filmavond van dit seizoen komt
er alweer aan. Zaterdag 9 oktober a.s. draai
en we de film 'Fury to Freedom'. Het is echt
de moeite waard om deze film te komen be
kijken!
Je kunt je zaterdag ook nog opgeven voor
het OJW-weekend, dat van 15 t/m 18 okto
ber a.s. wordt gehouden in Serooskerke.
Wees er wel snel bij, want vol is vol.
We hopen ook jou zaterdag te zien in 'De
Hoeksteen'. Vanaf 19.30 uur zijn de deuren
open. Om 19.45 uur kun je meedoen met een
kleine bidstond, waarna we om 20.00 uur de
avond centraal openen. Welkom!
D.V. dinsdag 12 oktober zal er een verko
ping voor de zending gehouden worden.
Allen van harte welkom! Er is van alles te
koop, zoals, herfststukjes, vogelkransen,
babykleertjes, oliebollen enz. enz. Ook is er
gelegenheid om een lekker kopje koffie te
drinken. De tijden zijn van 10.00 tot 12.30
uur en van 13.00 tot 17.00 uur in het vereni
gingsgebouw van de Ger. Gem., Gelderse-
dijk.
Op D.V. donderdag 14 oktober a.s. hopen
we weer bij elkaar te komen in het vereni
gingsgebouw 'Oostdam' te Goedereede. Aan
vang 20.00 uur.
Deze avond zal de heer de Beer van Rabo
bank West-Flakkee in ons midden zijn, met
een voorlichting over de Euro.
Er zal een videofilm worden vertoond, met
vervolgens een daarop betrekking hebbende
quiz.
Daar dit onderwerp zeer aktueel is hopen wij
op een goede opkomst.
Leden en niet-leden allen hartelijk welkom.
Het bestuur
NED. HERV. KERK
Beroepen te Stolwijk (wijkgem. 2) M. Gou-
driaan te Lunteren; te Wageningen J. B.
Kamp te Valkenburg (Z.H.).
Bedankt voor Putten en voor Wapenveld
(wijk Noord) H. Russcher te Oud-Beijer-
land.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Voorthuizen K. J. van
der Sloot te Diever.
GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT)
Beroepen te Nijkerk en te Zwolle-Centrum
(4e predikantsplaats) G. Zomer te Bedum; tb
Zutphen G. J. Klapwijk te Doesburg/Doetin-
chem, die dit beroep heeft aangenomen en
bedankte voor Ahnere (wijk West) en voor
Amersfoort-Oost.
NED. GEREF. KERKEN
Beroepen te Amersfoort F. Gerkema te Gro
ningen.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Ameide P. Roos te Damwoude.
Bedankt voor Lisse H. C. Mijnders te Zwolle.
Beroepen te Alblasserdam B. van der Hei
den te Kampen; te Den Haag-Centrum en
Zuid J. S. van der Net te Apeldoorn; te
Kapelle-Biezelinge en te Westzaan J. J.
Tanis te Middelburg-Centrum.
Aangenomen naar Oosterend T. M. van
Dijk te Veen.
Bedankt voor De Valk-Wekerom C. Voge
laar te Grand Rapids-Beckwith Street (VS);
voor Elspeet A. J. Gunst te Benthuizen; voor
Sint Annaland A. Vermeij te Zwijndrecht;
voor Vlaardingen G. J. van Aalst te Ridder
kerk.
Dinsdag 12 oktober wordt vanaf 19.00 uur
de Brandwonden-collecte in Dirksland op
gehaald door de brandweer zelf.
Op zaterdag 16 oktober a.s. is iedereen wel
kom op de onlangs verbouwde en uitgebrei
de afvalwaterzuiveringsinrichting (awzi)
Hellevoetsluis. In de week vóór de open dag
bezoeken ruim 570 leerUngen van groepen 7
en 8 van basisscholen uit de buurt de awzi
Hellevoetsluis. De awzi van Zuiverings
schap Hollandse Eilanden en Waarden ligt
aan de Carrou Iweg 1 in Hellevoetsluis. De
open dag is van 10.00 tot 15.00 uur.
Wedstrijd
Op de open dag geven medewerkers van de
zuivering rondleidingen waarbij ze uitleg
gen wat er nou precies met het vervuilde
water gebeurd dat door de gootsteen of de
putjes op straat verdwijnt. Daarnaast kan de
bezoeker een videofilm bekijken over de
zorg voor een goede waterkwaliteit. Er ligt
informatiemateriaal om in te kijken en mee
te nemen.
De allerkleinsten kunnen zich laten schmin
ken. Na het deelnemen aan de rondleiding en
het lezen van het informatiemateriaal, kan
men de nieuw verworven kennis testen door
op een formulier een aemtal vragen te beant
woorden. De formulieren worden verza
meld. Uit de goede inzendingen worden vier
prijswinnaars getrokken. Deze ontvangen
thuis bericht.
Biologische wijze
De awzi Hellevoetsluis is vanaf 1980 in be
drijf. Na een noodzakelijke verbouwing en
uitbreiding heeft mevrouw Leemhuis, Com
missaris van de Koningin van Zuid-Holland
de installatie officieel heropend, de installa
tie is nu in staat om het afvalwater te zuive
ren van circa 90.000 personen uit Hellevoet
sluis, Oudenhoom, Nieuwenhoom, Vierpol-
ders, Tinte en Brielle. In de loop van de
verbouwing van de awzi Hellevoetsluis zijn
de awzi's Oudenhoom en Vierpolders buiten
werking gesteld. In plaats daarvan zijn riool
gemalen gekomen die het afvalwater naar de
awzi Hellevoetsluis pompen zodat het daar
gezuiverd kan worden. Het zuiveren van het
afvalwater gebeurt met bacteriën en andere
micro-organismen op een biologische wijze.
Het gezuiverde afvalwater is na de zuivering
voor 95% schoon en kan zonder problemen
voor de natuur op het Kanaal door Voome
worden geloosd. Omdat het kanaal door
Voome recreatiewater is, wordt het afvalwa
ter in de zomermaanden gedesinfecteerd met
behulp van ultraviolet licht. Hierdoor wor
den nagenoeg alle bacteriën en virussen die
aan het licht worden blootgesteld, gedood.
U kunt uw landbouwbonnen of cheques in
leveren bij:
C.N.V. mevr. A. Driece-Doornhein,
Molenlaan 9,3245 CF Sommelsdijk
Tel. (0187) 470155 Fax 470156
Woensdagavond 13 oktober 1999 en
Vrijdagavond 15 oktober 1999.
Ja, U leest het goed; Sportcomplex De
Gooye staat op zijn kop. Na bedreigd te zijn
geweest met sluiten vorig jaar, feesten wij
nu, want het zwembad bestaat 25 jaar.
Op zaterdag 9 oktober wordt dit gevierd.
Een open dag, met diverse activiteiten.
Er is van 10.00 tot 15.00 uur een klimwand
in de sporthal voor jong en oud. Springkus-
sen en Kleuterspeeltuin.
10.00-12.00 demonstraties van Gymnas
tiekvereniging Olympia.
12.00-14.00 demonstratie van Badminton
vereniging Olympia.
14.00-15.00 demonstratie Judoclub
Middelhamis.
12.00-14.00 demonstratie zwemclub
De Gooye.
14.00-18.00 vrijzwemmen met een lucht-
kussen in het zwembad.
De toegang tot de activiteiten is geheel gra
tis. Vanaf 10.00 uur is een ieder welkom.
Voor eUce gast staat er een kopje koffie ge
reed in ons horeca-gedeelte.
'Maar de vrucht des Geestes is....
blijdschap'(Galaten 5 22j
Blijdschap. Dat is een woord dat ons wel
boeit. Iedereen wil graag blij zijn. Je ziet het
wel eens achter op een auto staan: 'blij, dat
ik rij'.
Toch is er een groot verschil tussen blijd
schap en blijdschap. De blijdschap van de
wereld duurt maar kort en is maar ten dele.
Altijd is er wel iets, waardoor er een scha
duw valt over onze blijdschap. Maar de
blijdschap, die het geloof mag keimen als
vracht van de Geest, is echt en blijvend.
Deze blijdschap wordt niet gekend, ds niet
eerst de tegenstelling ook gekend wordt,
namelijk de droefheid, de droefheid naar
God over de zonde. Veel mensen willen daar
niet meer van weten. Ze zijn altijd even blij
en dankbaeu-, tenminste als je ze zo hoort.
Maar hun opgeschroefde blijdschap heeft
geen grond. Ze zijn nog nooit echt bedroefd
geweest en nog nooit echt door de HEERE
vertroost geworden.
De blijdschap als vrucht van de Heilige
Geest wordt gekend door iemand, die de
droefheid kent over z'n zonde. Die verbro
ken en verslagen is geworden vanwege z'n
zonden, waardoor hij de heilige God heeft
beledigd. Waardoor hij zich van zijn Schep
per heeft losgescheurd. En voor zo'n
bedroefde staat er nu in Gods Woord
geschreven: 'Zie, De verkondig u grote blijd
schap! De Zaligmaker is voor u geboren en
Hij is voor u gestorven aan het kmis. Hij
heeft de zonde_ verzoend, de smart des doods
en de angsten der hel voor u gedragen.' Ja,
dan komt er blijdschap in het hart, dat schrei
end tot de HEERE vluchtte vanwege de zon
de. Dan komt er blijdschap in het hart, als zij
dat mag horen en geloven. Als dat werkelijk
heid wordt, dat zij met de Persoon van de
Heere Jezus verenigd wordt door het geloof
en in Hem vergeving van zonden ontvangen
mag, dan komt er blijdschap in het hart als
nooit tevoren.
U, die dit leest, kent u deze blijdschap? Deze
blijdschap is niet van mensen, maar van de
Heilige Geest. God de Heilige Geest is het.
Die deze blijdschap in het hart van hen, die
met de Heere zijn verzoend door het bloed
van Christus, werkt en onderhoudt en vast
maakt.
O ja wel, deze blijdschap kan wel getemperd
worden door het verdriet over de zonde. Er is
zoveel wat het hart in beslag neemt, maar
deze blijdschap kan niet worden afgenomen.
Deze blijdschap is een hartelijke vreugde in
de HEERE door Jezus Christus, die telkens
weer opleeft en ervaren wordt. En weet u
wanneer? Wanneer het hart in oprechte ver
ootmoediging vanwege de zonde en in harte
lijke droefheid over haar verdorven bestaan
door Christus tot God mag gaan. En dan mag
dat hart de HEERE als haar God en genadige
Vader in Christus vinden. O, dan is de HEE
RE je alles. Het is een blijdschap in de HEE
RE, een blijdschap, dat je de HEERE weer
als jouw God hebt en dat God weer goed op
je is.
Het is ook een onderlinge blijdschap die de
gelovigen in gemeenschap met elkaar erva
ren mogen, wanneer zij gezamenlijk naar het
huis des HEEREN gaan. Wanneer zij in de
Geest voor de HEERE neerknielen en met
elkaar mogen zingen van Gods goedertieren-
heên. Of wanneer ze elkaar opzoeken en
samenkomen om Gods wondere wegen en
daden elkaar te vertellen tot eer van God.
M'n lezer, lezeres, kent u deze vreugde, deze
bhjdschap? Want deze vreugde, deze blijd
schap blijft, blijft altijd! In tegenspoed en
rampen, of bij de dood, als alles ons ontvalt,
heeft de mens van de wereld en de naam-
Christen niets, helemaal niets. Geen blijd
schap, geen Redder, geen God. Ze zullen
zichzelf moeten redden en dat is omnogelijk.
Ze zullen voor eeuwig omkomen, ze zullen
geworpen worden in de eeuwige smart. Hun
blijdschap is verdwenen. Maar Gods kind
mag zelfs in de nacht van beproevingen in
zijn God verblijd zijn en zelfs dan wel eens
zingen:
'k Zal Zijn lof zelfs in de nacht
Zingen, daar ik Hem verwacht.
En mijn hart, -wat mij moogtrejfen
Tot de God mijns levens heffen.
Hier op aarde wordt de blijdschap van Gods
kinderen nog vaak overspoeld door droef
heid. Hier wisselen de tranen van verdriet de
vreugdetranen af. Hier is er nog droefheid
onder allerlei leed en kruis en het allermeest
om de zonde. Maar hoe dieper de droefheid
over eigen zonde wordt, des te dieper de
blijdschap in de HEERE door Christus, om
Wiens wil de HEERE al onze zonde vergeeft,
onze krankheden kent en liefderijk geneest.
En deze blijdschap is het beginsel van de
eeuwige blijdschap, die straks aanbreekt,
wanneer Gods kinderen eeuwig bij Hem zul
len zijn.
'Hun blijdschap zal dan onbepaald.
Door 't licht, dat van Zijn aanzicht straalt.
Ten hoogste toppunt stijgen.
We bidden elkaar van harte toe dat ook wij
van die blijdschap in dit leven al iets mogen
kennen. De HEERE geve het ons allen.
St.
W.L.S.
Donderdag 14 oktober kunt u opnieuw leerlingen van de scholenge
meenschap 'Prins Maurits' aan de deur verwachten, die u boterkoek
en speculaas te koop aanbieden. Jaarlijks wordt een koekverkoopac-
tie gehouden om geld te verzamelen voor de financiële adoptie van
28 kinderen in diverse ontwikkelingslanden.
De 15 duizend gulden die hiervoor nodig zijn maken het mogelijk
deze kinderen te voorzien van voedsel, medische zorg, kleding en
onderwijs. Met uw steun willen de leerlingen zich graag voor hun
minder-bedeelde leeftijdsgenoten inzetten. De koekverkoop vindt
plaats vanaf 12.00 uur op Goeree-Overflakkee, een deel van Schou-
wen-Duiveland, Sint Philipsland en Tholen. In Oude Tonge en Dirks
land wordt tussen 17.00 en 20.00 uur verkocht.
H. Kingmans
-36-
Maar je vrouw kan ik niet worden".
Lize bespeurt hoe Hermanns stevige vuis
ten zich samenknellen. Hij is ietwat ner
veus. Dit antwoord had hij niet verwacht.
Het slaat hem temeer.
"Maar wat heb je dan toch tegen mij?"
vraagt hij verward.
"Niets jongen, dat heb ik je immers al ge
zegd! Alleen ik kan je vrouw niet worden.
Daarbij komt liefde te pas is het niet? En liefde moet van
twee kanten komen".
"Dus je bent liever een ploeterende dienstbode dan mijn
vrouw?"
"De heb geen andere keus, Hermann. Laat ons er niet
meer over spreken. Watje wilt, kan niet".
"Maar dat is idioot. Je bent dwaas", barst hij los.
"Jij en een ander kunnen dat misschien niet begrijpen,
maar ik kan niet anders, Hermann. Je meent het goed met
mij en ik... ik ben je er dankbaar voor"-Lize heeft moei
te om niet in tranen uit te barsten - "maar ik kan je geen
ander antwoord geven".
"Dus je hebt een hekel aan mij? Waaraan heb ik dat ver
diend? Ik ben..."
"Stil Hermann. Je moet geen onzin uitkramen. Waarom
zou ik een hekel aan je hebben?"
"Omdat je mijn vrouw niet wilt worden. Je kunt het goed
bij mij hebben en je gaat dienstbode worden. Of..." er
komt sarcasme in zijn stem, "wil je soms proberen de een
of andere boer aan de haak te slaan? Ja, tegen zo iemand
kan ik niet concurreren. Een rijk bestaan kan ik je niet
geven".
Een toornige blos glijdt over Lizes bleke wangen. En dan
heeft zij weer haar besluit genomen. "Ik neem het je niet
kwalijk, dat je zó spreekt, Hermann. Want je bent er vlak
naast. Ik was niet van plan je te zeggen, waarom ik je vrouw
niet kon worden, maar het is beter dat ik het nu wel meedeel.
Misschien had ik dat toen al moeten zeggen, dan was deze
tweede teleurstelling jou bespaard. Maar ik wist niet.
De ietwat toornige trek verdwijnt op het gelaat van de
naar zijn mening verongelijkte jongeman. Met belang
stelling wacht hij verder af. Mogelijk is het argument, dat
Lize gaat uitspreken nog omver te praten.
"De heb niets tegen jou. Maar er is een ander. Hèm heb ik
mijn woord gegeven. En dat woord moet ik houden is het
niet Hermann?"
Woest springt hij op. Hij is verrast, ontsteld, ontgoo
cheld. Alles heeft hij kunnen verwachten, maar dit.Hij
gelooft het niet eens.
"Een ander? Daar weet ik niets van. Waarom hebben we
dat dan niet gemerkt? Je maakt me wat wijs, geloof ik".
"De zeg de waarheid, Hermann. Alleen heeft niemand het
geweten dan je moeder en ik".
"Mijn moeder?"
"Ja, jouw moeder heb ik het verteld. Zij mocht het ook
wel weten. Want die ander was... Jochem, je broer. Nu
weet jij het ook. De hoop dat je er geen misbraik van
maken zult!"
De laatste woorden hoort Hermann nauwehjks. Hij staat
perplex en gaat dan weer zitten. Op zijn gelaat staat de
wanhoop te lezen.
"Jochem", fluistert hij. "Jochem. Dat wist ik niet. Maar
Lize, Jochem is toch dood?"
"Hoe weetje dat, Hermann?"
Die kalme nuchtere vraag brengt hem in de war.
"Weten, weten. Zo denken we er toch allemaal over. Jij
niet?"
"De geloof ook dat Jochem dood is. Maar we weten het
niet zeker. Hij kan nog teragkomen. En als hij hier nu
voor mij staat en ik ben jouw vrouw, hoe kan ik hem dan
eerlijk in de ogen zien? De heb beloofd dat ik op hem
wachten zal".
"Jochem komt nooit meer terag. En al was dat zo, hij zou
het je niet kwaüjk nemen als je dan getrouwd was. Je hebt
bijna negen jaar op hem gewacht!"
"De zou het mezelf nooit vergeven, Hermann, als ik dan
getrouwd was. De blijf op Jochem wachten. Dat heb ik
hem beloofd".
"Jullie waren toen nog kinderen", smaalt hij diep teleur
gesteld. "Zo'n woord geldt niet".
"Kinderen. Ja grote kinderen. Maar we wisten heel goed
wat we deden. We hielden veel van elkaar. En ik zal mijn
woord houden". "En als Jochem dan niet temgkomt?
Daarop kunnen we wel rekenen".
"Dan blijf ik ongetrouwd, Hermann".
"Is datje laatste woord, Lize?"
"Mijn laatste, jongen. In mijn gedachten ben ik de vrouw
van je broer en dat blijf ik".
Moeizaam staat Hermaim op. Hij is volslagen ontnuch
terd. Deze afloop heeft hij helemaal niet verwacht. Hoe
zou dat ook kunnen? Wie denkt nu cian Jochem, die voor
allen dood is? Nooit heeft hij geweten dat Jochem en
Lize... och kom, ze waren nog kinderen! Wat een idee?
Lize lijkt wel dwaas, daaraan vast te houden. Ze vergooit
moedwillig haar jonge leven.
"De laat je niet los, Lize", zegt hij dan hartstochtelijk. "Je
zult nog wel eens tot andere gedachten komen. Dat moet.
Het is dwaas op Jochem te wachten. Die is dood. Jij bent
er ook zeker van".
"Het spijt me voor je, Hermann. De kom niet tot andere
gedachten. En van Jochems dood ben ik niet zeker. Dat is
niemand, jongen".
"Hermann, wil je me een groot genoegen doen?"
Verrast kijkt hij op. Haar stem is nu veranderd in sme
king.
"Zeg maar op. Voor jou heb ik aUes over, Lize".
Lize schudt het hoofd.
"De wil je alleen vragen mij met mst te laten, Hermann.
Ook in de toekomst. Je maakt het jezelf en mij moeilijk.
De moetje toch altijd hetzelfde antwoord geven".
"Dat weet ik nog zo net niet. Je zult toch wel één keer
eens inzien, dat je dwaas doet met aan Jochem vast te
houden?"
Lize geeft geen antwoord. Zij staan nu tegenover elkaar
en zij heeft de deurknop in de hand; Hermann moet weg
gaan, het wordt haar te veel.
Dat doet hij dan, beseffend, dat hij verstandig handelt
Lize in elk geval voorlopig met mst te laten. De hoop
blijft levendig, dat zij eenmaal van mening veranderen
zal, want dat met Jochem is toch dwaasheid. Het grenst
aan het krankzinnige
Vlugger dan hij gedacht heeft en ook van voornemen is
geweest, praat hij weer met Lize.
Er komt na enkele maanden een bericht uit Stettin, mel
dend dat de matroos Friedrich Weishaupt, afkomstig uit
Liegnitz, in een vliegende storm op de Oostzee over
boord geslagen en verdronken is.
Lize, dat vernemend, komt van de boerderij, waar zij
dienstbode is, naar het dorp om haar deelneming te betui
gen aan Dolf, Hermaim, Liesbeth, Lotte en Joseph, de vijf
nog overgebleven Weishaupts.
En dan brengt in de avond Hermann haar temg naar de
boerderij.
"Zo zeker Friedrich dood is, is Jochem het ook", zegt hij.
"Niemand weet het zeker, al is het vermoedelijk wel zo",
geeft Lize ten antwoord.
Wéér gaat hij pleiten voor zijn eigen zaak. Natuurlijk met
nihil als resultaat. Want Lize is onverzettelijk.
"Als ik je nu kan bewijzen, dat Jochem dood is?" vraagt
hij.
"Dan kunnen we verder zien, Hermann. Alleen geef ik je
dan nog geen hoop.
Hermann ziet in dat hij toch ver van fijngevoelig is. Maar
wel kent hij zijn onmacht; hoe zal hij ooit bewijzen dat
Jochem dood is?
HOOFDSTUK 17
et een kostbare lading komend uit de Levant,
doorklieft de 'Prinses Wilhelmina' de Middel
landse Zee. (wordt vervolgd)
fjl^pïï^
Nieuws
GEREF. GEMEENTEN
AMG-school in Amparro, Guatemala-stad