Ie Zeeuwse Mannendag Overdenking uit de Heilige Schrift Startweekend Geref. Kerk Middelharnis Josina van Prooijen exposeert in Goedereede Aktie voor Ontmoeting HET .ÖJKVENSTER lEEüonoEmouo muGE innoEH Juweliers - opticiens Kwaliteit en service onder een dak Jochem de schoorsteenveger Blik op kerk ^^y en samenleving [j - Kwajongensstreken - Politiek gedraai - Geen vertrouwen We zullen het, denk ik, als kinderen allemaal weleens bij de hand gehad hebben. We had den iets gedaan wat niet door de beugel kon. Of we hadden iets gezegd dat van geen kant klopte. En het kwam uit. Natuurlijk kwam het uit. "Het kwaad komt uit", zeiden ze bij ons thuis, "al zouden de kraaien het uitbren gen". Dan zat je een tijd in je piepzak, want je wist dat je op een gegeven moment ver antwoording zou moeten afleggen. Maar als je dan wat slim was -ja, het komt er al vroeg uit wat erin zit! - dan gaf je er een draai aan. Je had het niet gedaan, een ander deed het. Of je had het wel gedaan, maar niet zo be doeld. En natuurüjk had je het niet zó ge zegd, maar het was verkeerd overgekomen. Enzovoorts. De reeks smoezen was einde loos. Alleen - thuis hadden ze je wel dóór! Soms denk ik dat we in Den Haag te doen hebben met een stel jongens die de puberteit nog niet te boven zijn. Neem nou Frits Bol- kestein. Ging de politiek uit en was niet bereid nog politieke functies op zich te ne men. Kon hij zich eindelijk eens gaan bezig houden met andere dingen. Maar zie, nu kon hij lid worden van de Euro pese commissie. En blijkbaar had hij toch niet zó genoeg van de politiek als het wel leek. Het is natuurüjk ook niet niks, zo'n Europese baan. Maar er was een probleem. Nog maar een jaar geleden had hij zich niet zo positief uitgelaten over de Europese sa menwerking. Kon zo iemand met een vrij geweten een functie aanvaarden bij een in stelling, waarvan hij het nut eigenlijk niet inzag? Politieke tegenstanders en journalisten kun nen goed onthouden, dus iedereen wist nog exact wat Bolkestein had gezegd, en hij moest zich, alvorens te worden geïnstal leerd, voor die uitspraken verantwoorden. Maar wat denkt u? Geen centje pijn, want hij had inderdaad weleens negatieve dingen over het verenigd Europa gezegd, maar dan in de Nederlandse contekst. Wanneer ieder een zo lovend is, mag je dan niet eens op de rem trappen? Bovendien was hij het laatste jaar ook nog wat positiever over Europa gaan denken. En met deze relativeringen nam het Europese parlement genoegen. Je zou toch zeggen: mijnheer Bolkestein, wees eerlijk en zeg dat je zo graag op het pluche zit... Liever dan dit gedraai, waar niemand iets van gelooft. Zo zou ik nog wel een paar voorbeelden kunnen noemen. Mevrouw Netelenbos die te vuur en te zwaard de Betuwelijn heeft ver dedigd, en nu tot de conclusie is gekomen dat de noordelijke tak eigenUjk niet hoeft. En mevrouw Borst, die wel iets voelde voor het voorstel om mensen die in het bedrijfsle ven moeilijk kunnen worden gemist, voor rang te geven voor een medische behande ling. Maar toen de Kamer het voorstel ver wierp vond zij het toch beter dat allen gelijk werden behandeld. Ja, zeggen we dan, zo lust ik er nog wel een paar. Maar het zou geen wonder zijn, wan neer het toch al geringe vertrouwen dat de burger in de poUtiek heeft, tot het nulpunt zou dalen. Waarnemer Voor de eerste keer organiseert het comité Zeeuwse Mannendag een ontmoetingsdag voor mannen rond een thema uit de Bijbel. Deze dag wordt gehouden op D.V. zaterdag 13 november a.s. in het Calvijn College te Goes, en begint om 10.00 uur. Het comité Zeeuwse Mannendag bestaat uit een aantal maimen uit verschillende kerken en gemeenten uit Zeeland. Het thema voor deze eerste Zeeuwse Man nendag is 'Man, bouw met God'. Dit naar aanleiding van het bijbelboek Nehemia. De sprekers op deze dag zijn de evangelist Dato Steenhuis en professor Herman Selder- huis, welke trachten dit thema helder te maken naar de praktijk van het dagelijks leven. Verder is er tijd voor zang, gebed, het stellen van vragen en voor persoonlijke ge sprekken. Tijdens de mannendagen wordt een sterke eenheid ervaren door de mannen die uit ver schillende kerken en achtergronden deze dag bezoeken. God en Zijn Woord staan cen traal. De Here Jezus wordt geëerd als de Zoon van God en de Redder van deze we reld. In het verstaan van Zijn Woord ligt een grote zegen! Meer informatie over de Ie Zeeuwse Man nendag bij: Dick V. d. Boogaart, tel. (0166) 663634, of Jaap Hage, tel. (0166) 602059. Inschrijvingen voor 1 november bij: Erwin Houmes, tel. (0118) 468886. STAD AAN 'T HARINGVLIET OPBRENGST COLLECTE De gehouden collecte voor de Kankerbestrij ding heeft ƒ2.744,70 opgebracht. Gevers, geefsters en collectanten hartelijk bedankt! Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. OE ZILUmEN OttaOEN Kunt u me uitleggen hoe grijs haar ontstaat? Op welke leeftijd kan het grijzen beginnen, is het te voorkomen of te beïnvloeden? Zijn mannen er gevoeliger voor dan vrouwen? Antwoord: De kleur van het haar wordt be paald door pigment, dat wordt geproduceerd door de pigmentcel (melanocyt). Het grijs worden van het haar wordt veroorzaakt door een verminderde pigmentproductie door de melanocyt. De wetenschap breekt zich al heel wat jaren het hoofd over de vraag waar om de pigmentproductie nu eigenlijk minder wordt. Blanke mensen krijgen hun eerste grijze haren gewoonlijk tussen het 24ste en 44ste levensjaar. Bij donkere rassen treedt de vergrijzing gemiddeld tien jaar later op. Japanners staan er om bekend dat ze tot op vrij hoge leeftijd hun zwarte haar behouden. Men denkt dat dit o.a. komt doordat zij veel kelp eten. Men kan grijs worden door onder voeding, door het gebruik van bepaalde ge neesmiddelen en door de blootstelling aan straling. Erfelijke factoren spelen ook een rol. Zelfs het beantwoorden van moeilijke vragen kan tot het verschijnsel leiden dat de Spreukendichter de kroon der wijsheid noemde. Er is echter nooit wetenschappelijk bewezen dat iemand binnen 24 uur grijs kan worden als gevolg van een heftige schrik of emotie. Een schrale troost: vrijwel niemand ontspringt de dans. Het is niet zo dat mannen er gevoeliger voor zijn dan vrouwen. De kankerspecialist dr. Moerman experimen teerde eens met pantotheenzuur en consta teerde bij toeval, dat de haren van een aantal proefdieren weer de oorspronkelijke kleur herkregen. Naar aanleiding van die ontdek king kwam er een middel op de markt, dat bestond uit een combinatie van twee ver schillende tabletten: het zg. paba en vitami ne-B complex. In het laatstgenoemde be vindt zich pantotheenzuur. Bij goed gebruik zouden die gezamenlijk het grijs worden van het menselijk hoofcfiiaar kunnen voorko men. Bij enkele gebruikers zou het haar na enkele weken de oude kleur hebben herkre gen. Er zijn evenwel ook bedenkingen geuit tegen het gebruik van dit middel. Wil men niet iets dergelijks proberen dan zit er niets anders op, wil men niet grijs door het leven gaan, om het haar te spoelen of te verven. Ifltf OUOE ËÜIl Kunt u mij aan een adres helpen waar ik mijn oude brillen heen kan sturen, zodat ze weer in ontwikkelingslanden bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden? Antwoord: In de regel kunt u uw oude bril afgeven bij de opticien waar u uw nieuwe bril hebt gekocht. Trouwens ook al zou u geen nieuwe bril hebben gekocht dan zal een opticien bij u in de buurt toch wel uw afdan kertje in ontvangst willen nemen. De brillen worden regelmatig bij de opticiens opge haald en vinden dan een tweede leven bij voorbeeld in ontwikkelingslanden, waar men er erg blij mee is. Onlangs kochten wij een stoeltje van scha penleer. We kregen daar een speciaal flesje ledercrème bij. We gebruiken echter op onze oude runderlederenstoelen al jaren met suc ces olijf- en wonderolie. Kan dit ook bij het nieuwe stoeltje? Hoe vaak moeten wij het aanbrengen (het stoeltje staat dicht bij de verwarming)? Antwoord: Rundleer bijvoorbeeld vereist vrijwel geen onderhoud, schapenleer kan echter uitdrogen, afhankelijk van de lucht vochtigheid in huis en van de plek waar het stoeltje staat, (in de zon, bij een radiator zoals bij u) en moet dan ook met een specia le lederwas behandelt worden. De door u ge noemde crème is zeker een goed bruikbaar middel. Wonderolie en olijfolie kunnen ook prima zijn, maar je moet het wel erg goed uitpoet- sen anders krijgt degene die op het stoeltje gaat zitten vlekken op de kleren. Wij ver melden verder nog dat blanke vaseUne en kleurloze bijenwas ook heel goed bruikbaar zijn. Hoe vaak het leer behandeld moet wor den is niet te^zeggen. Wordt het leer dof of zijn er vlekken op gekomen dan is de tijd rijp voor een behandeling. Ik zou graag willen weten wat de betekenis is van de uitdrukking 'met lange tanden eten Mijn tandarts kent de betekenis ook niet, ook hij en zijn assistente zouden het leuk vinden om het te weten. Antwoord: Het is niet bekend wanneer deze uitdrukking in onze taal terechtgekomen is. De uitdrukking wordt gebruikt om weer te geven dat iemand geen zin heeft om een be paald iets te doen. Bij kleine kinderen zie je wel eens dat ze eigenlijk geen trek in eten hebben. Van pa of ma moeten ze toch eten met als gevolg dat het kauwen erg moeizaam lijkt te gaan: het lijkt dan net of ze te lange tanden hebben. Vandaar de uitdrukking 'met lange tanden eten'. 'Maar nog is het einde niet. Maar wie zal volharden tot het einde, die zal zalig worden'. (Matth. 24:6b en 13) De Heere Jezus heeft zojuist de tempel ver laten en zal daar niet meer terugkomen. Tij dens Zijn laatste bezoek aan de tempel heeft Hij felle woorden gesproken over de huiche larij van de Farizeeën en Schriftgeleerden. Tot zeven keer toe had Hij het - wee u - over hen uit moeten spreken en had Hij hen Zijn liefdesbetuiging nog eenmaal laten horen. Vol liefde en ontferming sprak Hij: "Jeruza lem, Jeruzalem, gij die de profeten doodt en stenigt, die tot u gezonden zijn. Hoe menig maal heb De uw kinderen willen bijeenverga- deren gelijk een hen haar kuikens bijeenver- gadert onder de vleugelen en gijlieden hebt niet gewild". De Heere Jezus heeft gewild maar zij wilden niet. En omdat zij niet wU- den zou de tempel verwoest worden. Voor waar zeg Ik: Hier zal niet een steen op de andere gelaten worden, die niet zal worden afgebroken. Deze profetie is vervuld toen in het jaar 70 de tempel door Titus werd verwoest. Ziet, uw huis wordt u woest gelaten. Maar er is een 'totdat'. Want De zeg u. Gij zult Mij van nu aan niet zien, totdat gij zult zeggen: "Gezegend is Hij, Die komt in de Naam des Heeren". Eens zal het volk uit Abraham gesproten de Messias toch verwelkomen. Jeruzalem zal door de heidenen vertreden worden totdat de tijden der heidenen vervuld zuUen zijn. Jeru zalem is sinds 1967 weer in handen van het Joodse volk en vele Joden keerden en keren uit de verstrooiing terug naar hun land.tot dat. gij zeggen zult: "Gezegend is Hij, Die komt in de Naam des Heeren". Zeg ons, zo vroegen de discipelen aan de Heere Jezus op de Olijfberg nadat zij de tem pel hadden verlaten, zeg ons, wanneer zuüen deze dingen zijn en welk zal het teken zijn van Uw toekomst en van de voleinding der wereld? Aan de komst, de wederkomst van de Heere Jezus, een komst vol heerlijkheid, gaat een periode van ellende vooraf. Aan die komst gaan bepaalde tekenen vooraf. De Heere Jezus wijst op gebeurtenissen die het einde aller dingen aankondigen. Door de ge beurtenissen in de wereld worden onze ge dachten vermenigvuldigd. Wat heeft ons dat allemaal te zeggen? Waar bevinden wij ons? Het antwoord van de Heere Jezus was en is: "Ziet toe, dat u niemand verleide. Want velen zuUen komen onder Mijn naam, zeggende. Ik ben de Christus en zij zullen velen verlei den". Er zullen mensen opstaan, die een andere, een valse heilsleer zuUen verkondigen. Een leer naar de mens maar niet voor de mens. Die leer zal velen verleiden. De Heere Jezus roept tegenkrachten op. Wij moeten waak zaam zijn en bidden om de Heilige Geest, Die in al de waarheid leidt. En, zo ging de Heere Jezus voort, gij zult horen van oorlo gen en geruchten van oorlogen. Wij horen en weten daarvan. We worden er bijna dagelijks via de moderne media mee geconfronteerd. En wat raken we er aan gewend. De Heere Jezus roept ons toe: ziet toe, want al deze dingen moeten geschieden maar nog is het einde niet. Oorlogen, wereldwijd, zijn tekenen van de eindtijd maar ze zijn het ein de nog niet. De geschiedenis blijft in Gods hand. Er zuUen ook hongersnoden en pesti- lentiën en aardbevingen in verscheidene plaatsen zijn. De hele schepping kreunt voor dat de grote dag des Heeren komen zal. Het zijn de geboorte-weeën, die aan de komst van het rijk van Christus vooraf zullen gaan. Maar nog is het einde niet. Al deze dingen zijn maar een beginsel der smarten. Er komt nog een hele geschiedenis. Een geschiedenis van overlevering, van verdrukking, haat en dood van de volgelingen van Christus. Ook daar zien en horen we steeds meer van. Dat alles zal hen overkomen omdat zij de Heere Jezus Christus belijden en verwachten. Dan zullen er velen geërgerd worden omdat zij niet langer kunnen verdragen wat hen over komt en dan zullen velen Hem verloochenen. De liefde van hen zal veranderen in haat en zij zullen de getrouwe belijders aan hun ver volgers bekend maken en hen overleveren. Wat zij Christus hebben gedaan zullen zij ook Zijn volgelingen doen. En vele valse profeten zullen opstaan en vele volgelingen maken. Zijn er ooit zoveel sekten en stromin gen geweest als nu? Wat is hun werfkracht groot, zelfs onder trouwe kerkgangers. Zij verkondigen dat alles kan en aUes mag en dat betekent dat de ongerechtigheid, dat de zon den en de wetteloosheid zullen ongekende vormen aannemen. Alle normen zullen wor den omgekeerd en daardoor zal de liefde van velen verkillen. De liefde tot God en tot de naaste. Waar gaan we heen? Maar wie vol harden zal tot het einde, die zal zalig worden. Waarin volharden? Volharden in het geloof. Tijdgeloof en historisch geloof zal het niet redden. Alleen het ware geloof zal overwin nen. De overwinning wordt behaald door te volharden. Waar halen de ware gelovigen de volharding vandaan? Die wordt hen geschonken door Hem, Die sprak: "Wie zal volharden tot het einde, die zal zalig wor den". Bij Hem moeten we zijn en bij Hem moeten wij blijven. En Hij geeft door Woord en Geest alles wat nodig is om te geloven en om in het geloof te volharden. Om te volharden tot het einde. Wanneer zal dat zijn? Het einde zal komen als het evange lie van Gods genade en ontferming voor een wereld verloren in schuld en zonde in de hele wereld gepredikt zal worden tot een getuige nis alle volken. Eerder is het werk van God en van Zijn Zoon op aarde niet voleindigd en kan de Zoon nog niet verschijnen op de wol ken van de hemel. We moeten niet zo zeer letten op oorlogen en rampen en wat dies meer zij maar op de loop van het evangelie. Verheugen wij ons in de voortgang daarvan? Dat predikt ons dat het einde van deze wereld nabij is en dat de nieuwe hemel en de nieuwe aarde aanstaande zijn. Dan geen oorlogen en rampen meer. Dan geen ziekte en dood meer. De Heere Jezus Christus zal eenmaal verschijnen op de wolken van de hemel en alle oog zal Hem zien en alle knie zal voor Hem buigen. Een dag van vreugde voor allen, die Zijn verschijning hebben lief ge kregen maar een dag van rouw en smart voor allen, die Hem niet hebben liefgekre- gen. Die dag is er nog niet. Het is nu nog de dag der zaligheid. Zoek dan de zaligheid bij Hem, Die u en jou kan en wil zaligmaken en allen, die Hem als hun Zaligmaker hebben leren kennen zullen door de verdrukkingen en ver volgingen heen met Hem verheerlijkt wor den. 'Stad' L.D.B. Toren Goedereede verlengt quiltententoonstelling De quiltententoonstelüng in de toren v£in Goedereede wordt verlengd. Tot en met de herfstvakantie kunnen de kunstkleden er worden bewonderd. In het kerkgebouw van de Gereformeerde Kerk te Middelharnis aan de Koningin Juüa- naweg is er volop actie, aanstaand weekend. Dit houdt verband met de start van het ver enigingsseizoen. Zaterdagmorgen 18 sep tember is er een boekenbeurs, waar iedereen voor 2,50 een tasje met boeken mag vul len. Zaterdagmiddag om twee uur starten de clubs. Alle kinderen van groep 3 t/m 8 zijn harte welkom om te komen knutselen en spelletjes te doen. Er wordt ook speelgoed gemaakt van verwaarloosd materiaal. Zon dagmorgen om 9.30 uur begint de ochtend dienst. Daarin vindt de bevestiging van de nieuwe ambtsdragers plaats. Peter Schouls zorgt voor de muzikale omlijsting van deze dienst. Daarna is er koffie. Zondagavond om 17.00 uur is er een vesperdienst. Iedereen is van harte welkom! anno 1870 Zandpad 2-4 Tel. 187) 48 25 67 3241 GX Middelharnis De in Dirksland geboren Josina van Prooijen, iedereen kent iiaar als Jopie, exposeert van 25 september tot 13 november a.s. in Life Style Goede reede. De tentoonstelling zal worden geopend door burgemeester dr. D. Boonstra van Dirksland op zaterdag 25 september a.s. om 16.00 uur. Zo'n 8 jaar geleden is is Josina van Prooij en begonnen met schilderen. Geveld door ziekte kon zij haar werk als coördinator dagopvang niet meer uitoefenen en was ze veel aan huis en bed gebonden. Om iets om handen te hebben is ze gaan schilderen. Ze begon met het maken van aquarellen. Om meer van die techniek te leren heeft ze cur sussen gevolgd in Diekhuus en bij Interna tional Art Centre, beide te Middelharnis. En wat begonnen is als 'bezigheid', is uitge groeid tot een passie waaraan Josina ontzet tend veel plezier beleeft. Haar werk bestaat uit aquarellen, olie verf schilderij en, enkele pastels en acryl werken. Haar oeuvre is heel gevarieerd en bestaat o.a. uit portretten, landschappen, bloemen en stillevens. Bij goed weer trekt ze de natuur in om het land schap of om bloemen te schilderen. Ook fotografeert ze die, waarna thuis de uitwer king volgt. Na enkele opdrachten voor anderen gemaakt te hebben is de expositie in Life Style te Goedereede haar eerste expositie. De showroom van Life Style Creatief Keu ken en Badkamer Design is geopend van dinsdag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur, vrijdag van 9.00 tot 21.00 uur en zater dag van 10.00 tot 16.00 uur. Andere tijden volgens afspraak. Het adres is Delta Industrieweg 40 te Stel- lendam, tel. (0187)499033. Stichting Ontmoeting 'M'n moeder? Die haat ik!' Zó praat Erik over z'n moeder. En over z'n vader praat hij niet veel beter, "'t Is iemand die alles bij elkaar vloekte", zegt Erik. Wie is Erik? Hij is één van de bezoekers van het dienstencentrum van Stichting Ontmoeting. Erik is thuisloos, komt uit een gezin waar niemand om hem gaf en gebruikte vanaf zijn dertiende jaar drugs. Nu zegt hij van zichzelf: "ik ga toch dood als een junk, wie wil mij nog hebben?" Met Erik kunt u verder kennismaken. En met René, met Klazien, met Inge, met Bere- ra. U kunt over hen lezen in het boek 'ONT MOETINGEN'. Hierin ontmoet u dak- en thuislozen, mensen met een eigen verhaal en eigen problemen. Een indrukwekkend boek wat tot nadenken stemt. De prijs van het boek is 17,50. Voor de kinderen hebben we een vertel-CD te koop. 'Spanningen rondom Huize Bos- zicht' is de titel. Robert, z'n vriend Peter én Wally beleven heel wat spannende avontu ren met Derrek, iemand die dingen doet die het daglicht niet verdragen kan. Deze ver tel-CD, waar kinderen en wellicht ook ouderen graag naar luisteren, kost 15,-. Wanneer u het boek en de CD koopt, krijgt u een korting van 2,50 en betaalt u 30,-. In de aktie weken vanaf 6 september tot 16 oktober komen wij bij u langs. Wordt u ook de eigenaar van deze unieke uitgaven? U steunt daarmee tegelijk het werk van Stich ting Ontmoeting. Natuurlijk kunt u het ook alvast telefonisch bestellen bij familie Breederveld, tel. 492281 of famiUe Van Dieren, tel. 484266. VERVOLGVERHAAL H. Kingmans -30- Het is merkbaar op het dorp, dat drie acht ste deel van de inwoners door de zeis van de dood is weggemaaid. Maar tijd en leven gaan verder. Geslagen wonden worden ook geheeld, al rijten ze wel open. Dolf Weishaupt, hij is nog steeds onge trouwd, neemt nu volledig de plaats van zijn vader in. De rivier vindt hem elke avond, behalve 's zaterdags. En de zwijgzame figuur haalt, met behulp van Joseph, de netten op en neemt de vis in ontvangst, die de rivier geven wil, soms vaak heel weinig. Friedrich - een mens blijft niet jong, zeker niet te jong, dus heeft vader Weishaupt eenmaal toestemming gege ven - zwalkt op de ongewisse baren, hoofdzakeUjk in de Oostzee, hoewel hij ook wel eens in Amerika komt, en arriveert een klein half jaar nadat 'de ziekte' is uitge woed. In Stettin vernam hij ervan. Ook Silezië was be zocht. Liegnitz? Het halve dorp gestorven. Hij is naar huis gespoedr vader, Kathe, Stephan in één week gestor ven en begraven. Moeder is er oud van geworden. Zo... en verzorgt Lize Hackmann nu de kleine huishouding van Joseph, dat is nog niet zo verkeerd bekeken. En die ouwe Kaufmann is toch maar taai; helemaal niet ziek geweest. En Pastor Leckman staat elke zondag op de kan sel en verkondigt steeds vol vuur het heil in Christus. Friedrich, hij moge dan ruwe zeemanstermen bezigen, zal geen kerkdienst overslaan, wanneer hij thuis is. Op Hermann, de zoon van het woud, kun je geen staat maken. Heeft die behoefte om zich te zetten onder het gehoor van Pastor Leckmann? Liesbeth twijfelt er heel sterk aan. Van al haar kinderen is Hermann feitelijk het smartekind. Ook Jochem is nooit uit haar gedachten, maar als, wat ze als zeker aanneemt, hij gestorven is, dan gelooft zij is hij toch geborgen. Jochem was weer heel anders dan Hermann. Wat is dat met Hermann? Heeft die nu ineens begeerte in een vrouw gekregen? Waarom heeft hij Lize altijd links laten liggen? Wist hij soms iets van een verhouding tus sen Jochem en Lize en neemt hij nu aan, dat Jochem dood is en die verhouding dus niet meer bestaat? Liesbeth vraagt het zich af, maar een antwoord kan zij er niet op geven. Feit is alleen, zij ziet het met eigen ogen, dat Her mann druk bezig is werk van Lize te maken. Dat verklaart ook, waarom hij de laatste tijd zo trouw naar de kerk gaat... Totdat dit opeens is afgelopen. De eerste tijd is hij nors en ongenaakbaar en Lize vertoont zich haast niet. Eerst geruime tijd later, als de gelegenheid er is, polst Liesbeth. "Hermann heeft mij gevraagd zijn vrouw te willen wor den. Ec heb 'neen' gezegd, waarom weet hij niet. Dat moet ook niet. Niemand hoeft het te weten. Alleen u weet het. Ik heb Jochem immers beloofd op hem te zullen wachten?" "Kind", is alles wat Liesbeth met stokkende stem stame len kan. HOOFDSTUK 14 Er schijnt van de Turk een order te zijn uitgegaan, die nu letterlijk alle menselijkheid mist. De sterfte onder de slaven is vrij groot. Van de ploeg, tegelijk met Jochem aangekomen, stierven er twaalf bin nen het jaar. Zij verrichtten hun werk voor de ploegen tot zij er dood bij neervielen. En dan werden de kuilen gedolven. Ook met oudere slaven werd hetzelfde erva ren. Dat nu is de Turk gaan verdrieten: die hele zwerm slaven behoeft niet te zien, dat een hunner bezwijkt; dat houdt ook op, want de 'bespanning' moet worden losge maakt; bovendien komt er een min of meer onrustige on tevreden stemming onder de werkers; wel zorgen strie mende zweepslagen tegen excessen maar als je die ver keerde stemming kunt voorkomen, is dat toch beter. Daarom moet het afgelopen zijn met dat doodgaan van slaven onder het werk. De opzichter moet niet meer een half of driekwart dooie uit de hut halen. Op de een of andere wijze - er zijn wel opzichters die iets zeggen - zijn ze dat te weten gekomen. Het lijkt aardig, wijl het wijst op een ietwat soepeler behandeling. Dit zou immers betekenen, dat de zieke slaaf tenminste in zijn hut mocht blijven, of als hij zeer ver weg was, althans vredig sterven kon en niet als het ware onder de zweepslagen van de opzichter! Och, wat hebben zij zich vergist. De nieuwste order van de plantagehouder, hun eigenaar, lijkt wel ingegeven door de duivel in eigen persoon. Jochem en Arthur Lemarque maken het van nabij mee wat er onder verstaan wordt, onder dat niet uit de hut halen, als er een doodziek is. Dat is het geval met Leo Bernstein, een Hamburger. Tegelijk met Lemarque heeft hij zich gemonsterd op het Duitse schip, dat in de Middellandse Zee zo lelijk is weg gekomen. Hoewel hij niet tot de sterksten behoort, integendeel, heeft hij dit vreselijke leven vol ontberingen en ellende goed doorstaan. Hij behoort steeds tot de moedigen, daar toe aangevoerd door het voorbeeld van Lemarque en Weishaupt, met wie hij zeer bevriend is geworden. Ze werken in dezelfde ploeg, bij de jongeren. De hutten staan vlak bij elkaar. Vaak lukt het in de late avonduren, dat de bewoners der beide tenten met elkaar gezelsen. Zij spreken dan over Duitsland en hun vroeger leven. Een bijbeltje hebben ze niet. Arthur Lemarque, die een stalen geheugen bezit en veel godsdienstonderwijs genoten heeft, citeert hele of halve hoofdstukken zo vaak, dat ook Jochem zonder haperen Jesaja 53 en Psalm 25 voorbeel dig weet te vertolken. Bernstein heeft aanvankelijk met verbazing geluisterd naar de godsdienstige gesprekken tussen Lemarque en Weishaupt, om vervolgens al meer belangstelling te tonen. Hij heeft meegemaakt, dat de onverschillige Weishaupt, die niet vies was van een stevige vloek, geleidelijk ver anderde en tenslotte uit eigen beweging, voor zover de boeien dat mogelijk maakten, bij het eten de handen vou wen ging en overigens het vloeken en morren geheel naliet. Vrij regelmatig - de bewaking was niet zo streng meer, als aanvankelijk het geval was, van ontvluchting kon trouwens geen sprake zijn - werden de gesprekken ge houden. Het gevolg was geweest, dat Bernstein een christen werd. Van Arthur Lemarque ging een invloed ten goede uit. In zijn onmiddellijke omgeving werd niet meer gevloekt. Het schelden van de opzichters was opgehouden. Er werkte geen ploeg zo voorbeeldig als die, waarin Lemar que en Weishaupt zich bevonden. Dit tweetal werkte sti mulerend. De opzichters noemden die twee kerans, hard lopers. Ieder wist, wie met die 'kerans' werden bedoeld. Er waren er die slechts matig ingenomen waren met de ijver van Weishaupt en Lemarque. Die leken wel stapel gek: ze werkten zich dood in die moordende hitte; als zij dan persé zichzelf wilden vermoorden, dan was er toch wel een andere weg, een weg, die bovendien ineens een eind aan hun leven maakte. Ontkennen kan echter niemand in de groep van de twee kerans, dat men er prettiger werkt dan in de andere groe pen. De zweep wordt er veel minder gehanteerd, en, hoe vreemd het ook moge lijken, het zwoegen is dragelijker. Ze begrijpen dat niet. Alleen Weishaupt en Lemarque, en sinds enige tijd ook Bernstein, verstaan dat geheim: zij geven hun lot onvoorwaardelijk in handen van hun Vader in de hemel, Die het wel met hen zal maken, ook al gaat het langs die pe wegen, ja door het dal van de schaduwen des doods. In dat dal schijnt Bernstein te zijn aangeland. Lemarque en Weishaupt, die van nature vrij sterk van constitutie zijn, begrijpen nauwelijks, hoe zij het leven en de gezondheid behouden al hebben zij de eerste jaren perio den gehad, waarin een hevige koorts hun aderen verhitte. Steeds kwamen zij er bovenop. (wordt ven'olgd) ••oi O Reformatorische stichting voor hulp aan thuislozen

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5