Mladi Kwintet Overdenking Bachconcert Herinnering aan ons oude ziekenhuis uit de Heilige Schrift Rommelmarkt Oude Tonge groot succes Christelijke kinderboekenactie BERGOSS tapijt Nederland prijst zich uit markt bij verbod 42 bestrijdingsmiddelen EIIAnilOI-lliEUWS HET ,5jkVENSTER De bel met Iris Bulthuis en Joost Bosdijk bij De Welle Programma fotoclub ''De Rarekiek" in Brouwersiiaven VERVOLGVERHAAL Jochem de schoorsteenveger IPAGINA 5 TOjdagld^ Blik op kerk ^->y en samenleving Ij - Een nieuwe vriendin - Politielie bezwaren - De religie Dat Prins Willem-Alexander een nieuwe vriendin heeft zal voor niemand een geheim meer zijn. De hele vorige week scheen er voor de media bijna niets anders belangrijk te zijn. Het is gewoon een lachertje, te zien hoe de bladen proberen elkaar te overtroe ven, en hoeveel geld ze willen neertellen om de eerste foto te publiceren. En iedereen heeft zich vermaakt over de blunder van De Telegraaf, die een foto dacht te brengen van het paar, terwijl al gauw bleek dat het twee anderen betrof.Dat premier Kok de media aanspoorde tot terughoudendheid was op z'n plaats. Hooggeplaatste personen zijn natuur lijk wel iets gewend, maar bij dit soort publi citeit is niemand gediend. Natuurlijk zijn we allemaal benieuwd of nu eindelijk te toekomstige koningin zich heeft aangediend. Dat zou dan de tot nog toe totaal onbekende Maxima Zorroguiéta zijn. Een Argentijnse, wier vader een niet onbelangrij ke functie had tijdens het schrikbewind. En meteen stond men gereed om op grond daar van de keuze van de kroonprins te veroorde len. Groen-Links en de Socialistische Partij hebben al geëist dat de uitverkorene van de prins publiekelijk afstand zal moeten nemen van de opvattingen van haar vader, anders zullen ze hun stem niet geven aan de nodige parlementaire goedkeuringswet. Dat lijkt me rijkelijk vroeg. Maar bovendien is het de vraag of de dochter verantwoorde lijk kan worden gesteld voor wat de vader destijds zou hebben misdreven... Indertijd was ook het oorlogsverleden van Prins Claus in discussie, maar gelukkig is dat allemaal met een sisser afgelopen. Wat hier en daar al geopperd is, is het feit dat Maxima wellicht een rooms-katholieke ach tergrond heeft. Gezien het feit dat ons Oran jehuis sinds eeuwen verbonden is met de kerk van de Reformatie lijkt me dat wel een discussiepunt. Méér nog dan vorig jaar bij het huwelijk van Maurits en Marilène, waar over toen al een pittige discussie ontstond. Maar dat aspect mag in de ogen van velen niet eens worden behcht. Godsdienst is in de opvatting van de massa een privé-aangele- genheid, waar niemand zich mee mag be moeien. En bovendien - wat maakt het uit of iemand protestants is of rooms-katholiek? Het is te vrezen dat dat zo ongeveer de pu blieke opinie zal zijn. Wie bewust wil staan in de traditie van de Reformatie zal een dergelijke religieuze on verschilligheid niet kunnen meemaken. Daarvoor is het Oranjehuis te zeer verbon den met de wordingsgeschiedenis van ons land, waarin de religie zo'n voorname rol speelde. Waarnemer Enkele weken geleden, toen de sloop van het oude ziekenhuis werkelijkheid was, werd ik in het ziekenhuis opgenomen in verband met een hernia, dus was bed liggen onvermijde lijk, op kamer 1-28 met het mooie uitzicht op de ingang van het ziekenhuis. De afbraak was in volle gang, ik kon net nog de grote vrachtwagens zien binnenkomen met hun enorme containers maar verder ook niets. "Zal ik even uw bed omdraaien zodat u kunt zien wat er gebeurd?" Zo gezegd zo gedaan, de broeder draaide het bed om, want dat kan tegenwoordig, patiëntvriendelijk noemen ze dat. Dus ik naar buiten kijken. De grote kraan met zijn grijpbek hapte grote stukken uit ons oude ziekenhuis, 'ti's toch wat hé' hoorde ik mijn oudere kamergenote zeggen, de ene balk na de andere werd er uitgehaald en keurig op stapels gelegd, metaal weer op een andere plaats, stukken steen en puin in de containerbak. De lag er bij en ik keek er naar. Nee, niet lan ger als patiënt, maar als kind. Als kind staande in de hal van het oude ziekenhuis, want je mocht mee op bezoek en daar stond je dan in die grote hal met zijn grote planten die hoog boven je uit staken, kijkend naar de klok die langzaam verder ging; en maar wachten, ja wachten waar op? Op de bel die het bezoekuur zou inluiden. Je had al zoveel indrukken opgedaan; eerst met de bus naar Dirksland, dan die zieken huisgeur die je bij de deur tegemoet kwam eii dan die grote hal met al die wachtende mensen. Toch had het wel iets, vooral de ontmoetingen die daar plaatshadden: 'o bij je oak hier, wie lelt er van joe in 't zieken- huus?' Daar werden de ziekten besproken, daar werden afspraken gemaakt, enz. En als kind stond je daar in afwachting wat er toch gebeuren ging, want je had het al gehoord: je grootmoeder die daar lag, had een open been (wat je je daar bij voor moest stellen geen idee). Totdat eindelijk de bel ging en drommen mensen naar de patiënten gingen, en daar had je het al: 'niet meer dan twee bezoekers bij de patiënt'. Bedoelden ze mij? Nee, ik was nog maar een kind. En daar lag dan je grootmoeder, een grote kast boven naar beneden die de dekens keurig ophielden. Zijn dat nu open benen? Mag ik er eens onder kijken, en dat mocht heel voorzichtig. Uitslag verloting De op zaterdag 28 augustus gehouden rom melmarkt ten bate van het Frobenius-orgel in de Ned. Herv. Kerk te Oude Tonge is een groot succes geworden. Mede door het mooie weer was het de hele dag erg druk in de Kerkring. De belangstelUng voor de rommelkramen was vooral 's morgens groot, maar ook voor de andere activiteiten was veel belangstel ling. Ook de dag daarvoor, vanaf de start van het 24-uurs paalzitten was het al gezellig rond de kerk. Dit alles heeft geresulteerd in een prachtige opbrengst van ruim 40.000 gulden bruto! Wij willen iedereen die hieraan heeft bijgedragen hartelijk bedanken. Zaterdagmiddag was ook de trekking van de verschillende verlotingen. Van de grote ver loting zijn de winnende nummers van resp. de 1ste t/m de 25ste prijs als volgt: 1409, 1450, 1995, 1295, 2220, 2580, 242, 360, 2051, 2600, 770, 2361, 1775, 920, 722, 1133, 910,757,1969, 2057, 351, 623, 2318, 2067, 1405. De skelter is gevallen op nummer 271, ook de drie boodschappenmanden hebben in middels een nieuwe eigenaar. Alle prijswin naars hebben persoonlijk bericht gehad. Autobedrijf Jan van Dijk maar je zag niets van een open been. En zo was je daar dan als kind op bezoek, kijken naar, ja, weer de klok want het duurde als kind toch wel lang, totdat je de bel weer hoorde en je afscheid moest nemen. Ik was weer terug op mijn ziekenkamer want ik hoorde een bel, o het was van mijn kamerge note want zij moest zo nodig, dus toch nog een bel. C. G. te O. Het boek 'Brand!' van Erik de Gruijter (uit geverij Den Hertog) is door de jury van 'Het Hoogste Woord' uitgeroepen tot het beste christelijke kinderboek van 1998. De jury was unaniem in haar keuze voor 'Brand!'. Uit het juryrapport: 'Een gewaagd debuut. De karakters van de hoofdpersonen zijn goed uitgewerkt. Het verhaal is spannend door de gebeurtenissen en de psychologi sche uitwerking'. In totaal werden 26 kin derboeken door christelijke uitgeverijen ingestuurd. Daarnaast waren nog 3 andere jeugdboeken genomineerd. De christelijke kinderboekenprijs 'Het Hoogste Woord' wordt dit jaar voor de vierde keer uitgereikt. Voor het eerst werd dit jaar de EigenWijs- Prijs uitgereikt. Voor de leeftijdscategorie 4 tot 8 jaar werd het boek gekozen 'Brenda heeft een draakje in haar bloed' van Hijltje Vink (uitgeverij De Banier), en voor de leef tijdscategorie 9 tot 14 jaar het boek 'De klui zen van de Titanic' van Bert Wiersema (uit geverij De Vuurbaak). De Werkgroep Chris telijke Kinderboeken heeft deze prijzen in het leven geroepen als stimulans voor het christelijke kinderboek. Gericht op de chris telijke identiteit en aansluitend op de lande lijke kinderboekenweek, organiseert deze werkgroep ook dit jaar de Kinderboeken maand, met als thema 'n Wereldschool'. Die duurt van 11 september tot en met 16 okto ber a.s. Voor deze maand werden speciale materialen uitgegeven, waaronder boven vermelde boeken, die ook verkrijgbaar zijn bij de christelijke boekhandel. Op vrijdag 24 september organiseert de Cul turele Kring De Welle weer een concert. Er zal dan een optreden zijn van het Mladi Kwintet. Hoewel u dat op grond van deze naam niet zou vermoeden zijn twee van de vijf leden van dit ensemble oud-Flakkeeërs: Iris Bulthuis en Joost Bosdijk. De vijf ins trumenten van dit blaaskwintet (fluit, hobo, klarinet, hoorn en fagot) vormen een prach tige samenklank met een speciale klank kleur, en veel componisten hebben dan ook voor deze combinatie prachtige muziek gemaakt. Het Mladi Kwintet is nog een jong ensem ble: mladi is Tsjechisch voor "jeugd". De vijf leden zijn studievrienden die in novem ber 1997 besloten tot oprichting van een kwintet omdat het tussen hen zo goed klikte. Zp studeren allen aan het Haags Conservato rium en zijn aan hun laatste jaar bezig. Toch zijn er al diverse optredens geweest, onder andere in Den Haag, maar ook in Duitsland. Enkele leden spelen in het Jeugd Orkest Nederland, en allen worden reeds veelvuldig gevraagd als solist. Het Haags Blaaskwintet bestaat uit Iris Bul thuis (fluit), Hans Wolters (hobo), Frouke Terpstra (hoorn), Roger Laeven (klarinet) en Joost Bosdijk (fagot). De fluitiste van het gezelschap Iris Bulthuis is voor ons geen onbekende: enkele jaren geleden was zij winnares van het concours te Melissant. Het programma vermeldt onder meer werken van Darius Milhaud (een Franse componist die sterk werd beïnvloed door Zuidameri- kaanse volksmuziek en die de leraar was van de jazzpianist Dave Brubeck), Jaques Ibert (originele lichtvoetige Franse muziek) en Franz Danzi. Ook twee Nederlandse compo nisten staan op het programma: Jurriaan Andriessen en Hugo de Groot. Van deze laatste worden de variaties op "In Holland staat een huis" gespeeld. Het concert vindt plaats in het Rien Poortvlietmuseum, Raad huisstraat 1 te Middelhamis. De aanvangs tijd is kwart over acht, de zaal is open vanaf half acht. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de VW in Ouddorp en Middelhamis. De toegangsprijs bedraagt 25,-. 'Alzo deed Job al die dagen'. (Job 1:5b) Uit de eerste verzen van het boek Job blijkt dat de man Job een groot bedrijf had. Job was rijk. Hij bezat veel vee. Hij had veel dienstvolk, veel personeel en hij had een groot gezin. De Heere had hem zeven zonen en drie dochters geschonken. De Heere had deze man rijk gezegend. Zijn rijkdom viel op, maar opvallender is zijn geestelijke rijk dom. Zijn rijkdom in God. Daarmee had Job niet alleen veel maar had hij alles. Hij was oprecht en vroom. Hij vreesde God en hij week van het kwaad. Dat laatste is meer dan al het andere, dat is alles bezitten. Alle aard se rijkdom, geld en bezit en het hebben van kinderen is betrekkelijk. Dat is allemaal tij- deUjk en zal eenmaal vergaan, maar geeste lijke rijkdom. God kennen. Hem aanhangen, betrouwen en Uefhebben, dat blijft en dat zal eeuwig bestaan. De kinderen van Job zullen in de materiële, in de aardse rijkdom hebben gedeeld en een rijke erfenis zou hun deel zijn maar Job wist dat zijn kinderen meer nodig hadden. Het ging hem in zijn opvoeding om hun geeste lijk welzijn. Daar besteedde hij zorg aan. Daar maakte hij tijd voor vrij. Hij wist dat het zijn roeping, dat het zijn plicht was om zijn kinderen te onderwijzen in de dingen van God en van Zijn Koninkrijk. Job bracht zijn geloof in zijn gezinsleven in praktijk. Job was een echte vader. Een priester in zijn gezin. Hij had het geestelijk welzijn van zijn kinderen op het oog. Daar sprak hij over en dan waren zijn woorden liefdevol en zijn optreden wijs. Hij trad niet op als een tyran en was ook geen kniesoor. Hij gaf zijn kinde ren de ruimte, de gelegenheid om maaltijden, om feestmalen te houden. Hij wist op tijd -ja - en hij wist op tijd - nee - te zeggen. Job was geen man van het com promis. Hij deed af en toe geen oogje toe maar als zijn kinderen onder elkaar waren voor een feestmaal dan deed hij wel eens geen oog dicht. Dan was hij in gedachten bij zijn kinderen en vroeg zich af - wat zullen mijn kinderen nu doen? Zouden ze verkeerde dingen doen? Zouden ze zondigen? Job zag gevaren, want feestvreugde kan zo makkelijk ontaarden en uit de hand lopen. Hij had dan zorg over zijn kinderen want hij kende hun hart. Hij kende dat omdat hij zijn eigen hart kende. Hij had zorg over hen maar ook dan besteedde luj zorg aan hen. Hij ging er niet op uit om hun feestmaal te verstoren maar dan nam hij zijn toevlucht tot de Heere. Dan zocht hij de Heere in zijn gebed en vroeg: "O Heere, geef dat zij U niet vergeten en U niet vaarwel zeggen". Job had zorg om hun zielen. Om het eeuwige heil, om het wer- keüjke geluk van zijn kinderen. Zijn kinde ren hadden die zorg, die zielszorg zo brood nodig en dat is, ouders, nu toch niet anders? Zijn wij daar ook werkzaam mee? Maken wij daar ook tijd voor vrij? Doen wij net als Job? Zijn we net als Job? Godvrezend en wijkend van het kwaad? Dat is nodig voor onszelf, voor eigen hart en leven en dat is nodig voor onze kinderen. Wat dat laatste betreft - wij kende van het kwaad - daarin hebben wij en vooral onze kinderen de tijd niet mee. In onze tijd, een tijd van welvaart, grijpt de duivel alles aan om ons en onze kinderen God de rug toe te keren en om ons en de onzen van Zijn dienst te laten vervreemden. Wij roepen het elkaar toe, sta voor uzelf en voor uw kinderen naar oprechtheid en vroomheid. Bidt daarom en wees daar werk zaam mee. Waakt en bidt en zoekt de dingen die boven zijn, daar waar Christus is en oefent zielzorg aan uw kinderen. Vraag de Heere u alles te geven wat daarvoor nodig is. Besteed zorg aan uw kinderen, niet alleen voor het lichaam en dit leven maar ook voor hun zielen en het toekomende leven. Doe dat alle dagen. Volhardt daarin ook al zijn uw kinderen het huis uit, ook als zij getrouwd zijn. Ouders die de Heere kennen en zoeken, die de Heere dienen en die Hem vrezen zijn nooit van hun kinderen af. Dat willen ze niet, dat kunnen ze niet, het is de liefde die hen dringt om het geestelijk welzijn voor hun kinderen, voor zoveel dat in hun vermogen ligt, te zoeken en te werken al de dagen van hun leven. Doe als Job. Breng uw kinderen in gesprek, in gebed en lied en rondom de geopende Bij bel bij God en roep Hem aan de Heere Jezus Christus door de werking van de Heilige Geest in hun harten te openbaren. Dat is en dat blijft nodig. De Heere zegene u met oprechtheid en vroomheid en Hij stelle u tot een zegen in de opvoeding om uw kinde ren christelijk en godzalig op te voeden. Gods naam tot eer en hun zielen tot zaligheid. 'Stad' L.D.B. Vrijdag 3 september kwamen de Rarekie- kers, na de vakantie, weer bij elkaar om bij te praten. Traditiegetrouw met partners, hap je en drankje. Het is leuk te horen waar ieder geweest is of er lekker gefotografeerd is. Foto's zijn niet vergeten; Joep Luijckx liet zijn - eerder in het Diekhuus vertoonde - Us- landserie zien. Velen zagen deze serie in overvloeiprojectie voor het eerst en voor anderen was het een plezierige tweede keer. Zaterdag 11 september doet "De Rare kiek" mee met de activiteiten tijdens de monumentendag. Het clubhuis in de Kerk straat van Sommelsdijk, tegenover het streekmuseum, is die dag geopend. Belang stellenden kunnen werk van de leden bekij ken. Clubleden zijn aanwezig om belang stellenden te ontvangen en informatie over "De Rarekiek" te geven. Ook in Goedereede is die dag fotowerk te zien. Acht bewoners van historische panden stellen hun stadstuin open, in de gangen naar deze binnentuinen «ijn foto's van de "Rarekiekers" te zien. Vrijdag 17 september bespreken we werk van de leden. Vrijdag 24 september komt fotoclub "De Hoekse Waard" op bezoek. Voor iedere club is het belangrijk regelmatig werk van andere fotografen te zien. "De Rarekiek" nodigt daarom regelmatig andere fotoclubs of foto grafen uit om inspiratie op te doen. Informatie over "De Rarekiek": tel. 0187- 487096 484271 en op onze website www.flakkee.net/~rarekiek. Bij aankoop van ontvangt u een PENTAX fototoestel* mPUT VINYL 60RDMNÊM Vraag naar de voorwaarde Op zaterdagavond 18 september geeft Sietse van Wijgerden een Bach-concert op het orgel in de Grote of St. Nicolaaskerk in Brouwershaven. De koralen zullen ook ge-zongen te beluisteren zijn. Van Wijger den is bezig met de uitvoering van alle orgelwerken van Bach, welke gewoonlijk uitgevoerd worden in zijn thuishaven Renesse. Naast Bach zal er ook een improvisatie ge geven worden op een gregoriaans thema. Het concert begint om 19.00 uur, het duurt een goed uur, de toegang bedraagt 7,50. Kinderen tot 12 jaar gratis. De concert commissie van de Grote Kerk wordt zeer be-dankt voor hun medewerking om dit concert in Brouwershaven te laten plaats- Ruim 24.000 handtekeningen voor staatssecretaris Faber (LNV) Nederland prijst zich uit de markt als de overheid vasthoudt aan het plan om met ingang van komend jaar 42 bestrijdingsmid delen te verbieden. Dit stelde voorzitter Ge rard Doornbos van LTO-Nederland vrijdag middag jl. in Den Haag bij de aanbieding van 24.083 handtekeningen aan staatssecre taris mevrouw Faber (LNV). Voorop staat volgens Doornbos niet het behoud van alle middelen, maar wel het behoud van teelten in ons land en daarmee van de concurrentie positie van meerdere agrarische bedrijfstak ken. Als de overheid onverkort vasthoudt aan eerder vastgestelde milieucriteria, wordt de teelt van bijvoorbeeld aardappelen, bloem bollen en koolsoorten veel moeilijker en vooral duurder dan elders in Europa. De teelt van uien, vlas, graszaad, conservenerwten en -bonen wordt zelfs vrijwel onmogelijk. VergeHjkbare voorbeelden zijn ook voor de fruitteelt, glastuinbouw en voedergewassen voor de veehouderij te noemen. De door staatssecretaris Faber en minister Pronk (VROM) ingestelde commissie Ginjaar brengt in september een advies uit over de landbouwkundige onmisbaarheid van mid delen voor bepaalde teelten. De LTO-voor- zitter verwees naar de aangekondigde Euro vinden. Voor degenen die proberen zoveel mogelijk van de Bach-serie te volgen is het goed om te weten dat organist Van Wij gerden de concertserie verder afwisselend uitvoerd tussen Schouwen en Flakkee. Het volgende concert, 23 oktober ook om 19.00 uur in de Hervormde kerk te Dirks land, wordt dus niet herhaald op Schou wen. Op deze wijze zal de serie in een sneller tempo af zijn. Op het programma staat het concerto in G, de 6e triosonate, de bekende vioolfuga (Bach bewerkte een vioolfuga voor orgel), en een aantal koraalbewerkingen waaron der 'Jezus Christus, unser Heiland'. Van Wijgerden is afgestudeerd voor doce rend, uitvoerend, en kerkmusicus bij B. Winsemius. Verder als muziekweten schapper. Eerder voerde hij alle orgelwer ken van Franck uit. In 1988 was hij eerste prijswinnaar bij het Leidse orgelconcours. pese harmonisatie van de toelating van mid delen in 2003 en drong aan op een zodanige aanpassing van het Nederlandse beleid dat vóór die tijd geen teelten uit Nederland hoe ven te wijken. Hij zei daar niet gerust op te zijn, daar verwerkende industrieën nu al actief zijn in het buitenland om teeltcontrac- ten af te sluiten. "En als we niet oppassen neemt ook de verwerkende industrie over een paar jaar de wijk naar elders", aldus de LTO-voorzitter. Hij pleitte voor een even wichtige risico-afweging bij de besluitvor ming om bepaalde middelen wel of niet meer toe te laten. Het kwantificeren van nadelen van sommige middelen, hoe gering die soms ook zijn, vormt volgens hem te snel aanleiding om maar middelen te verbieden. Niettemin is ook naar de opvatting van Doornbos een zekere sanering van middelen onontkoombaar, als maar nieuwe, alternatie ve middelen voor gewasbescherming be schikbaar komen, ook al zijn die duurder. Bovendien zijn, indien alle 42 middelen worden geschrapt, risico's voor de volksge zondheid niet uit te sluiten als gevolg van mogelijke toename van schimmels en giftige onkruiden in plantaardige producten. Onder het motto 'Eén Europa, één toela tingsbeleid' wil het bedrijfsleven nu een krachtig signaal geven naar overlieid en politiek: om nu - ook gezien de Europese plannen - niet krampachtig vast te hou den aan het voorgenomen verbod van 42 gewasbestrijdingsmiddelen. Dat was ooli de inzet van de kaartenactie, die de afge lopen weken gezamenlijk is gevoerd door een reeks aan- en verkoopcoöperaties waaronder CZAV en LTO-Nederland. H. Kingmans -28- De ploeg van de dode wordt natuurlijk opgehouden, doordat de gestorvene, die er middenin is, eruit gehaald moet wor den, maar dan wordt gewerkt met elf in plaats van met twaalf man. De vacature wordt wel weer vervuld, als een nieuwe partij slaven arriveert. Deze dode zal wel gevolgd worden door anderen... Dat is het gewone verloop. De opzichters weten er aUes van, zij verdraaien er hun hand niet voor om en ondoorgrondelijk blijven hun bronzen tronies. Op een afgelegen plaats van de uitgestrekte plantage heeft een ploeg slaven deze middag een graf te graven. En zonder een enkele plichtpleging wordt de dode er, als het cadaver van een hond, ingesmeten, waarna de zeer diepe put weer dichtgegooid wordt en meteen aange stampt. Ziezo, dat hebben ze weer gehad. En na een paar dagen wordt er over deze Duitser niet meer gesproken. Maar zijn dood heeft vooral Jochem zeer aangegrepen. Dit werd aanleiding tot een ernstig gesprek tussen hem en Lemarque. Dit kan hem toch ook overkomen? Ziek zijn wordt hier niet geteld; ze laten je eenvoudig dood gaan. Hoe dan...? En dan Lemarque, zonder gepreek, maar sprekend als reaüteit: je kunt alleen sterven, zonder verloren te zijn voor de eeuwigheid, als je gelooft in Jezus Christus, de zoon van God. Hij kent toch het bijbels verhaal van de apostel Paulus in de gevangenis te Philippi, toen die aard beving kwam en de cipier zich van kant wilde maken, wat door Paulus verhinderd werd? Die man werd geprangd, om in wanhoop te vragen: Lieve heren, wat moet ik doen om zalig te worden? En toen dat eenvoudige antwoord: Geloof in Jezus Christus en ge zult zalig worden, gij en uw huis! Nu, zo moet Weishaupt ook geloven. Hij moet afzien van zijn vroeger leven; ook van zijn omstandighe den nu. Hij moet zijn handen vertrouwend in Jezus' han den leggen, zijn lot in dezelfde handen, die dragen kun nen, alleen dragen kunnen. Je moet niet redeneren en pie keren, daarmee kom je niet verder, je gaat ermee achteruit. Je moet alleen vertrouwen en geloven en sme ken: "O God, wees mij zondaar genadig!" Dan vertelt Jochem van zijn moeder. Hij herinnert zich allerlei trekjes uit het leven van zijn vader. Hij spreekt van Lize Hackman, die op hem wachten zou, om dan met hem te trouwen. Zij heeft gezegd: Jochem, verUes God niet uit het oog. Hij heeft dat wel gedaan. Is er nu voor hem nog uitkomst, voor de trouweloze? Zie, dat is niet te geloven. "Laten we knielen", stelt Lemarque voor. Dan buigen zij geUjktijdig, de aan elkaar gekluisterden. En de zoon van de tapijthandelaar uit Hessen spreekt een gebed uit, dat ook Jochem verkwikt. Maar de volgende morgen is hij weer in volle opstand tegen zijn lot, dat een naar zijn mening onrechtvaardig God hem oplegt, onverdiend. Arthur Lemarque verliest de moed niet. Hij moet nu niet alleen bidden voor zichzelf, maar ook voor zijn lotge noot. Opdat het deze Ucht worden in de pikdonkere duis ternis, die hem omgeeft. En dan ziet Lemarque, hoe zijn gebed langzaam maar zeker wordt verhoord. Jochem Weishaupt komt op de goede weg. Dan is er wel een jaar verlopen. In dat jaar zijn er twaalf van de nieuw aangekomen slaven bezweken. Twaalf maal hebben ze een kuil gedolven, om het kadaver erin te smijten. "Wie volgt?" zegt er dan een met galgenhumor. Je kunt beter dood zijn, menen die, dan dit leven lijden. Maar Lemarque, die met andere slaven, als dit althans mogelijk is, gesproken heeft, zegt tot Jochem: "Als je ongelovig bent kun je beter dit leven hebben. Want dan ben je nog in het heden der genade. En dan kan je nog bekeerd worden". Bekeren, dat is een dik woord zeggen ze. Maar het is dan toch maar een bijbels woord. Bekering.je moet omgezet worden. Je moet een ander mens worden. Een mens - Heere, hoe is het mogelijk! - die dan bidt voor de met de zweep striemende opzich ters. Op de plantage van de Turk, die vrijwel allen vloeken. Wie lost dit dilemma op? Jochem kan het nog niet. "Dat komt wel", troost Lemarque hoopvol. HOOFDSTUK 13 Een vreselijke ziekte teistert het overgrote deel van Duitsland, vooral het Oostelijk deel. De doktoren weten er geen naam voor, althans de mensen horen van geen naam. Het doet er ook niet toe. Ze besterven het al, als zij vernemen, dat in een naburig dorp 'de ziekte' geconstateerd is. Nu kun je erop rekenen, dat Liegnitz ook aan de beurt komt. De ziekte komt uit Rusland en Polen, misschien nog wijder weg. "Er moest geen sterveling meer uit het oosten binnenko men", vindt meester Kaufmaim, als hij ervan hoort, hoe in een dorp enkele uren verder het halve dorp als het ware met de dood Ugt te worstelen; die rondtrekkende scharre laars brengen de ziekte natuurlijk over. "Man dat baat allemaal niks", meent de barbier-chirur gijn, die zweert bij aderlaten, hij is nu eenmaal kind van zijn tijd, "het zit in de lucht. Je kunt die ziekte wel inade men". Hij is zich zijn verantwoordelijkheid bewust. En hij is getogen naar het dorp waar 'de ziekte' is geconstateerd, om polshoogte te nemen. Hij heeft met zijn collega's daar gesproken. Hij wil de verschijnselen weten en welke maatregelen genomen worden. Over de verschijnselen behoeft niet lang gesproken te worden. Je zou zeggen, dat het de cholera is, maar het is toch iets anders. En het vreemde is, als de patiënt door die maag- en ingewandhistorie heen komt, tien tegen één, óf longontsteking óf een andere borstziekte is het gevolg. En dan is de patiënt meestal zo verzwakt, dat alle weer stand verdwenen is en de dood het einde vormt. En van de te nemen maatregelen, ja, hij moet naar bevind van zaken handelen. Je kunt gerust zeggen, datje er niets aan doen kunt... Met deze sombere gegevens keert de chirurgijn naar Liegnitz terug, waar hij zich in verbinding stelt met Pas tor Leckman. Die hele dominee kan hem gestolen wor den. Maar ja, het grootste deel van het dorp denkt net als hij. Die mensen bazelen, met de Pastor, over zonde en oordeel, en over genade Gods; allemaal gekheid, maar ja, de lui zweren erbij. Dus moet Pastor Leckman, die al een dagje ouder begint te worden, officieel op de hoogte wor den gebracht. Ja, die weet er al van, vanzelf Hij heeft de vorige zondag in het openbaar gebed de Heere gesmeekt, de ramp van Liegnitz af te wenden en tegen zondag heeft hij een spe ciale bidstond uitgeschreven. "Dat zullen de gemeenteleden wel fijn vinden. Pastor. Het baat wel niets, maar schaden doet het ook niet". "Het krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel, medicijnmeester", zegt de Pastor. "Zo staat het in Gods Woord te lezen. En er is geen boek dat de bijbel kan eve naren, laat staan overtreffen". "Sprookjes", smaalt de chirurgijn. "Ik zal mijzelf wel ge- nezeti, als de ziekte bij mij mocht komen". "Dat kunt u nooit. Als u dan beter wordt, dan heeft de Almachtige God u hersteld". De chirurgijn wuift vrolijk met de hand. "Ga uw gang, Herr Leckman. Het is uw broodje, man. Ik gun u dat. Elk het zijne". De kerk is stampvol. Er zijn heel wat mensen, die anders nooit komen. Maar nu dringt de nood. En nood leert bid den. In vurige bewoordingen smeekt de Pastor, of het dorp bewaard mag blijven voor de 'ziekte', maar als zij toch komen moet, of de Almachtige dan stervensbereidheid geven wil aan hen, die sterven moeten. En dan wachten de dorpeUngen, van wie velen zeer ang stig zijn, de komende gebeurtenissen af Je kunt er niets tegen doen, althans zij weten er niets van. (wordt vervolgd) .•JT j. KSf\jfs^ OFFICIEEL DEALER Brielle Spijkenisse Slagveld 19 KelvInwegIS Tel. (0181413777 Tel. (0181) 624900 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden TRAMWEG 33 OUDE TONGE TELEFOON (0187) 64 18 42 Fax 64 35 95

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5