Van Lint Overdenking Evangelisatie tentdagen Autoschade BV in Sommelsdijk uit de Heilige Schrift Informatie-avond Borstvoeding Ned. Herv. Kerk Sommelsdijk HET KIJKVENSTER inaaa ob Kumoom Rust krijgen, werk meenemen Durft iemand mij een antwoord te geven? VERVOLGVERHAAL Jochem de schoorsteenveger Blik op kerk ^^y en samenleving tj - Zonsverduistering - Toerisme - Bijgeloof - Niet gepland Op het moment dat ik dit schrijf hebben we het nog tegoed, wanneer u leest is het voor bij. Inderdaad, ik bedoel de zonsverduiste ring. We horen en lezen momenteel niet anders, dat zal ook wel te maken hebben met de komkonunertijd. "Gelukkig dat de zon voor nieuws zorgt" zo luidde een reclame-boodschap van Radio-1, "want verder gebeurt er niets". Dat is natuur lijk sterk overdreven, want ook in de vakan tietijd is er genoeg dat het vermelden waard is. Maar deze zonsverduistering is bepaald niet niks. Nog nèt geen totale, maar toch wel tussen de 90 en 97 procent. En dat komt in ons land maar hoogst zelden voor. Het zijn inmiddels hoogbejaarden die nog weet heb ben van de zonsverduistering van 1912, toen ook bijna de hele zon schuilging achter de maan. En de volgende zal in 2081 zijn. Dat betekent dat je het hoogstens één keer in je leven meemaakt. Naar schatting 80 miljoen mensen zullen zich in Europa verplaatsen om daar te zijn waar de verduistering totaal is. Dat is begrij pelijk in een tijd waarin grote reizen kunnen worden gemaakt. In vorige gevallen was het ondenkbaar dat zulke massale excursies werden ondernomen om er getuige van te zijn dat de zon gedurende twee of drie minu ten totaal verduisterd is doordat de maan- schijf haar geheel bedekt. Maar het zal onge twijfeld de nodige verkeers- en verblijfspro- blemen veroorzaken. Alle hotels in de betreffende gebieden zijn volgeboekt en men voorspelt onafzienbare files. Moeten we dat "zontoerisme" nog een levensbeschouwelijke duiding geven? Euro pa is voor een groot deel geseculariseerd. God is uit het blikveld van miljoenen men sen verdwenen, of althans naar de uiterste rand verschoven. Heeft de ongekende belangstelling voor deze zonsverduistering te maken met een hang naar het bovenna tuurlijke? Of is het alleen maar dit geweldi ge natuurverschijnsel dat de mensen zich niet willen laten ontgaan? In ieder geval spreekt een zonsverduistering sterk tot de verbeelding. Ook nu we precies weten wat er gebeurt. In het verleden, toen de kennis van het heelal nog minimaal was leidden zonsverduisteringen tot angst, zelfs tot paniek. Men zag ze als voorboden van allerlei onheilen. Er zouden oorlogen, hon gersnoden en grote rampen over de mens heid komen. De las dat de keizer van China 4000 jaar geleden alle hofastrologen het ont hoofden omdat ze het verschijnsel niet kon den verklaren.... We weten sinds eeuwen dat een zonsver duistering wordt veroorzaakt doordat de maan zich precies tussen de zon en de aarde inschuift en dus tijdelijk het zonlicht weg neemt. Maar dan nog mogen we verwonderd zijn over de natuurwetten die de Schepper in Zijn schepping heeft gelegd, en over de wijs heid die Hij aan Zijn schepselen heeft gege ven om precies te kunnen uitrekenen wan neer en waar dit verschijnsel te zien zal zijn. Overigens spreekt de Bijbel ook over zons verduisteringen die niet van tevoren konden worden bepaald. "De zal de zon op de middag doen ondergaan en het land bij lichten dage verduisteren" (Amos 8 9). Daar betekent het een oordeel over het volk, waarvan de Heere het licht van Zijn Woord wegneemt. En wie denkt niet aan de zonsverduistering op Goede Vrijdag, toen er duisternis kwam over de hele aarde, van de zesde tot de negende ure? (Matth. 27 45) Aan deze duis ternis op Golgotha hebben we het te danken dat de zon opgaat over bozen en goeden, en vooral dat Gods aangezicht licht geeft voor mensen die zitten in de duisternis en scha duw van de dood. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Is er een middel om de verschijnselen van pso riasis bij de vingertoppen te camoufleren? Dit omdat ik een beroep heb waarbij door mensen op mijn handen gelet wordt. Antwoord: Psoriasis is een chronische huidziekte die wordt gekenmerkt door een opvallende zilverkleurige schilvering van rode vlekken, die bij voorkeur op de ellebo gen en knieën voorkomt maar ook op andere plaatsen van het hchaam, zoals u beschrijft bij de nagels. De huidarts heeft blijkbaar alle bekende behandelingen geprobeerd, echter zonder succes. Helaas is er geen kruid tegen deze ziekte gewassen. Een combinatie van zonlicht en zeelucht wil nog wel eens hel pen. Dit is in het bijzonder te vinden bij de Dode Zee in Israël. Wellicht wil de ziekte kostenverzekering financieel bijdragen Hoe kunnen roestvlekken in een witte katoen/polyester jas verwijderd worden? Antwoord: We moeten beginnen met op te merken dat roestvlekken nogal moeilijk te verwijderen zijn. Is uw jas niet wasbaar dan moet u deze chemisch laten reinigen. Als uw jas wel wasbaar is kunt n de volgende methodes proberen. Houd de plek met de roestvlek boven een pan kokend water, drup pel citroensap op de vlek, laat dit een paar minuten inwerken en spoel daarna uit. Lukt het niet in één keer probeer het dan nog een keer. Verdwijnt de vlek niet geheel dan moet u een zonnige dag afwachten. Smeer dan de vlek in met een sterke oplossing van keu kenzout en druppel daar weer citroensap op. In de zon leggen en de plek vochtig houden met citroensap tot de vlek verdwenen is. Daarna goed uitspoelen met water. Werkt deze methode ook niet voldoende probeer het dan eens met een speciaal vlekkenmid- del. iPCCIULlSTENIIiimEL Ik bezoek al jarenlang een oogziekenhuis in Rotterdam. Dit is voor mij een flinke afstand. Bij mij in de buurt is nu een goede oogarts gekomen. Kan ik nu in het vervolg met de gegevens van het Rotterdamse ziekenhuis deze oogarts bezoeken? Moet dit via het zie kenfonds aangevraagd worden? Antwoord: Elke patiënt kan zelf een arts kiezen door wie hij of zij behandeld wenst te worden. Dit noemen wij de vrije artsenkeu ze, dit is een heilig goed. Wel moeten de lid van grootste netwerk van autoschadeherstelbed rijven ABS (Auto Body Sliop) Autoschade-herstelbedrijf Van Lint in Sommelsdijk is lid geworden van ABS, een nieuw netwerk van auto- schade-herstelbedrijven in Neder land. Met 125 (zelfstandige) leden is ABS meteen het grootste netwerk van Nederland, dat bovendien landelijke dekking biedt. Voor het nieuwste netwerk zijn in elke regio de meest toonaangevende bedrijven in de autoschade-herstelbranche geselecteerd. Een belangrijk selectiecriterium was de naam en faam van elk bedrijf. Bedrijven moeten in hun omgeving een onberispelijke reputatie hebben en op een representatieve, goed bereikbare locatie gevestigd zijn. Elk ABS-lid is tevens een FOCWA Garantiebe- drijf en ISO-gesertificeerd. Paul en Marcel Van Lint zijn blij dat hun bedrijf is geselecteerd om toe te treden tot het nieuwe netwerk. "Je ziet om je heen dat concentratie steeds belangrijker wordt in de autoschade-herstelbranche. Veel grote op drachtgevers doen Mever zaken met een net werk met landelijke dekking dan met afzon derlijke bedrijven. Het is natuurhjk gemak- keUjker en efficiënter als ze een centraal aanspreekpunt hebben voor afspraken over kosten, procedures en service." De ABS- leden zuUen het complete traject van auto schadeherstel voor hun rekening gaan nemen, vanaf de schademelding tot en met de nazorg. Dat heeft niet alleen allerlei voor delen voor grote, landelijke opdrachtgevers, maar ook voor de locale verzekerings-tus- senpersonen en particuliere autobezitters. Alle ABS-leden blijven zelfstandig, maar gaan wel dezelfde procedures volgen en dezelfde kwaliteitsmaatstaven hanteren. In totaal zijn alle ABS-leden in Nederland goed voor 360.000 m' bedrijfsterrein, 280.000 m' bedrijfspand, 1.800 vakmensen en 300 miljoen aan omzet. mensen hier zorgvuldig mee omgaan. Als het goed is wordt tussen arts en patiënt een goede relatie opgebouwd die men niet licht vaardig moet verstoren. U bent destijds in het oogziekenhuis in Rotterdam behandeld, dit is een uitstekende gespeciaUseerde oog- küniek. Indien in uw woonplaats tegenwoor dig een oogarts is gevestigd, kunt u daar natuurlijk naar toe gaan omdat deze dichter bij uw huis woont. Het is correct als u nog eenmaal een bezoek aan Rotterdam brengt en dit met uw behandelend oogarts bespreekt. Hij zal dan ongetwijfeld alle gegevens naar uw nieuwe oogarts toesturen. U hoeft dit niet via het ziekenfonds aan te vragen. Al heel lang vraag ik me af welke regels er zijn voor de klemtoon in het Latijn, kunt u mij wijzer maken wat dit betreft? Antwoord: De klemtoon ligt bij tweelet- tergrepige woorden altijd op de eerste letter greep: püer. Bij meerlettergrepige woorden valt hij altijd op de voorlaatste lettergreep wanneer deze lang is: amicus, gladiator, gla diolus, clematis, hedéra, coitus, pagina en op de derde lettergreep van achteren wanneer de voorlaatste kort is: fémina, hortensia, japónica. Een lettergreep is lang wanneer hij een lange klinker of een tweeklank bevat - 'lang van nature' of wanneer hij een korte klinker bevat, gevolgd door meer dan één medeklinker - "lang van positie" (bij Latijn se woorden die in het Nederlands gebruikt worden kan de klemtoon verschoven zijn, bijv. bij pagina).Overigens wordt in het algemeen het Latijn thans in Nederland uit gesproken naar de vermoedelijke uitspraak van de bewoners van Rome in de eerste eeuw voor Christus. De c wordt dan uitge sproken als een k, de v als een w, de u als een oe, ae als ai en oe als oi. Opdat zij rusten mogen van hun arbeid en hun werken volgen met hen (Openb. 14 vers 13b). 'Bent u ook zo aan vakantie toe?' 'Ja, ik ben het ook zat. De ben de laatste tijd zo druk geweest. Ik moet er nodig uit. Je blijft bezig!' Zulke klanken horen we vandaag de dag nogal eens. Onze jongeren, die hard gewerkt hebben voor tentamens en examens, willen graag een beetje ontspanning. De ouderen, die elke dag weer in de tredmolen moeten, hebben ook behoefte aan iets anders. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Vele mensen hebben geen werk, helaas. Maar zij die wél werk hebben zijn dikwijls overbelast. Een zegen is het, een poosje rust. Misschien blijven we thuis, misschien gaan we weg, dichtbij of wat verder af. Maar in ieder geval: we gaan een poosje niets doen of iets anders doen. Iets waar we anders niet aan toe komen. Rust. Daarover heeft Johannes op Patmos het ook. Reeds verschillende malen heeft hij een bhk mogen slaan in de geopende hemel. Hij heeft iets gezien van de heerlijkheid die wacht. Eeuwig met de Heere zijn. Dat is een troost, temidden van de verschrikkeUjke gerichten die hij over de wereld zag gaan. Het zal niet altoos duren. Er komt een einde aan de moeite, de strijd, het lijden, de ver drukking. Hij heeft het gezien, nu heeft hij het ook gehoord. Een stem uit de hemel riep: 'schrijf: zalig zijn de doden die in de Heere sterven.De doden die in de Heere sterven. Dat zijn dus niet alle doden. Het zijn alleen de doden die in de Heere sterven. En die in de Heere sterven, die weten ook wat het is om met de Heere te leven. Dat gaat samen. Bui ten de Heere leven is ook buiten de Heere sterven. Maar mét de Heere leven betekent in de Heere sterven. Opdat zij rusten... Ook dat is niet helemaal nieuw. Wie daar de rust krijgt, heeft hier al iets van die rust gekend. We leefden misschien stil en gerust. Dachten nergens aan, bekommerden ons nergens om. Maar er kwam onrust in ons leven. We kon den zo niet verder. Onze zonden, onze ver vreemding van God, het maakte ons onrustig. Rust noch vrede wordt gevonden, om zijn zonden, in mijn beenderen, dag of nacht. Niets is er waar ik in kan rusten. Overal rust gezocht en nergens gevonden. Want onrustig is ons hart, totdat het rust vindt in U, o God. En ineens gingen onze ogen open voor Hem, Die gezegd heeft: Komt her waarts tot Mij, allen die vennoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven. We mochten het ervaren: hier wordt de rust geschonken. Soms onder de bediening van het Woord, soms onder de bediening van het sacrament. Maar altijd in de gemeenschap met Hem Die de rust heeft aangebracht, toen Hij uitriep: het is volbracht. Toch was het altijd nog maar betrekkelijk. Altijd nog maar ten dele. Steeds weer werden we opgejaagd, voortgedreven, van het een naar het ander. Hier is het land der rust niet. Moeiten, zegt die stem uit de hemel. Opdat zij rusten van hun moeiten. Is daar het leven niet mee getypeerd? Veel wederwaardig- heên, veel rampen zijn des vromen lot. We moeten door veel verdrukkingen ingaan in het Koninkrijk Gods. Door veel verdrukkingen, maar wèl ingaan! Opdat zij rusten. Eeuwig vakantie? Nee, gelukkig niet. De hemel - heeft iemand gezegd - zal niet zijn een zalig nietsdoen, maar een zalig dienstdoen. Hem dag en nacht dienen in Zijn tempel. Daar krijgt ons leven z'n bestemming. Dat is rust: eeuwig tot Zijn dienst en lof bereid. En hun werken volgen met hen. Er zijn wel- eens mensen die zeggen: ik kan net zo goed niet met vakantie gaan, want ik neem toch mijn werk mee. Dan ben je er nog niet echt uit. Je moet het werk kunnen vergeten, thuis kunnen laten. Maar dat doen nu allen die ingaan in de eeu wige rust, die nemen hun werk mee. Hun werken volgen hen na. Hun werken? Ik dacht dat we juist zalig wer den door het geloof, zonder de werken? Ja, door de verdienste van Christus, door het werk van Christus worden we zalig. Er komt niets van ons in aanmerking. Geen werk, geen zucht, geen traan. Maar wat gedaan werd uit liefde tot Jezus, dat houdt z'n waarde en zal eeuwig bestaan. We krijgen toch loon, maar het is genade- loon. En ons werk wordt niet vergeten, onze werken gaan zelfs mee. Op de grote dag van Christus zal het openlijk gezegd worden: komt in, gij gezegenden des Vaders, beërft het Koninkrijk, want ge hebt dit en dat gedaan. Maar we zullen het zelf niet meer weten. We hebben het zelf niet bij gehouden. We zullen vragen: Heere, wan neer was dat? En Hij zal antwoorden: voor zover ge dit één van Mijn minste broeders hebt gedaan, hebt ge het Mij gedaan. Kiijgt u vakantie? Wees er dankbaar voor, het is een gave van God. Maar - wat oneindig veel méér is - ziet u uit naar de rust die overblijft voor het volk van God? Dan is het hier nog wel vol te houden en uit de houden. Ook al gaat de weg niet over rozen. Ook al tillen we nogal eens aan de moeite en het verdriet. Het verlangen wordt er sterker door: O Heere, wanneer komt die dag dat ik toch bij U zal wezen. Die dag komt. Waarop we de rust ingaan en het werk meenemen. Deze zijn het die uit de grote verdrukking komen. Ze zullen met mond en hart de Heere prijzen zonder het ooit moe te worden. W.v.G. INGEZONDEN: Het is een woensdagmiddag en het leven van een aantal gezinnen verandert drastisch. Het is niet meer zoals het was en het wordt nooit meer zoals het was. Een klein ongevalletje met zeer grote gevolgen zijn de oorzaak daarvan. Een sprankelend leven van 17 jaar werd geconfronteerd met de grote reis. Inderdaad, het dagelijks leven van alle direct- en indirect betrokkenen is door een momentopname veranderd in een groot "waarom?" De verandering heeft een aan vang genomen. Vraagtekens, boosheid, machteloosheid, behulpzaamheid, bezorgd heid, wijsheid, saamhorigheid zijn de ingre diënten die op mijn netvlies staan getekend. Vraagtekens in relatie tot het "waarom", boosheid en machteloosheid omdat een trau mahelikopter niet vaneif haar plaats kon ver trekken omdat (sommige) medemensen had den gereserveerd en hun plaats hadden opgeëist voor de "P rang" van een traumati sche gebeurtenis. Behulpzaamheid op de zeer goede medewerking van eveneens som mige medemensen zoals "eiland"-bewoners, vakantiegangers en alle medewerkers van de hulpverlenende diensten. Bezorgdheid over het verloop van deze tragedie. Wijsheid en saamhorigheid die ik mocht ontvangen van wederom vele medemensen. Jonge en oude re medemensen maakten deel uit gedurende het verloop van alle scenario's. De ingre diënten willen maar niet van mijn netvlies verdwijnen. Bij mij ontstond een groot "WAAROM" op ALLE scenario's. Het is een zondagmiddag. Tijdens de (mate riële) verwerking rij ik met mijn zoon van Ouddorp naar Sommelsdijk. Op de N 215, nabij de bocht richting Dirksland ontstaat er grote druk op mijn netvliezen. De weg is afgezet en het verkeer wordt omgeleid. Blauwe zwaaihchten worden omgeven door de politiekleuren blauw-rood-wit, de rode brandweerkleuren, de geelgroene ambulan- cekleuren welke kleuren ook deel uitmaken van het traumateam. En, ondanks die grote druk signaleren mijn netvliezen mannen met zwarte brandvertragende kleding aan die oranje plastic schermen omhoog moesten houden. Andere netvliezen moesten even worden onttrokken aan de traumatische reaUteit. De rode puntige pilonen wijzen mij de richting naar de omleiding en toen ont stond wederom het grote "WAAROM" Echt, er is geen ruimte op die weg om elkaar 3-breed te passeren, al of niet voorzien van caravan. Ja maar, je hebt toch te maken met passerend verkeer. Van- en naar Dirksland via de secundaire omleiding. (Sommige) medemensenik moet u teleurstellen. Geparkeerde auto's maakten deel uit van het "hulpverlenings"-proces. Ik realiseer mij dat er mogelijk een aantal bestuurders inderdaad deeluitmaken van de eerste hulpverlening. Maar 20 auto's? Al het verkeer stond vast. Vertwijfelde blikken achter diverse voorrui ten van medemensen die andere prioriteiten hadden. Excuses voor de vertraging werden aangedragen. Helaas, de verkeersstroom stagneerde. Ik keek naar rechts en zag een groengekleurde heg als afscheiding van het scenario. De constateerde dat ook hier een "1" rang" aanwezig was. Ik probeerde zo snel mogelijk de "nooduitgang" te vinden van deze (zowel voor- als achter de heg) afspe lende traumatische uitvoeringen. Durft iemand mij antwoord te geven op dat "WAAROM Sommelsdijk, Bob Iken. Het Havenziekenhuis heeft als enige zieken huis in Nederland het certificaat "Zorg voor borstvoeding". Omdat wij het belangrijk vinden dat ouders goede informatie krijgen over het geven van borstvoeding, organise ren wij 6 X per jaar een informatieavond voor aanstaande ouders of andere belangstellen den. 20 september 1999 is de eerstvolgende avond. De avond duurt van 19.30 -22.00 uur. Kosten: 10,— p.p. of 15,-- per koppel. Wilt u informatie of wilt u zich inschrijven dan kunt u bellen met: Afdeling verloskunde van het Havenziekenhuis, Tel. 4043536. Op D.V. dinsdag 17 en woensdag 18 augustus a.s. organiseert de Evangelisatie- commissie van de Ned. Herv. Kerk te Sommelsdijk weer de Evangelisatie tent- dagen voor de jeugd. De tent is opgezet op het terrein van wijk- gebouw "De Zwaluw". Het thema is "Post voor jou". Tijdens deze dagen staat 's morgens het Bijbelverhaal centraal en wordt er geknutseld, 's Mid dags worden er spelletjes gedaan en op woensdagmorgen is er aansluitend een gezamenlijke maaltijd. Tevens wordt er op woensdagmiddag een ballonnenwedstrijd georganiseerd. Alle kinderen van 5 tot 12 jaar zijn van harte welkom op dinsdag van 10.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16.00 uur. Op woensdag van 10.00 tot 16.00 uur. Op dinsdagavond wordt er een fietspuz- zeltocht voor jong en oud georganiseerd. U kunt meedoen als gezin of individueel vanaf 13 jaar. Inschrijving is gratis. Deze tocht voert u langs de mooiste plekjes van het dorp. Tijdens deze tocht wordt uw ken nis getest a.h.v. een aantal vragen. Wie deze vragen goed oplost, maakt kans op één van de leuke prijzen. Start tussen 18.30 en 19.00 uur vanaf het wijkgebouw "De Zwaluw". Na afloop kunt u wat drinken in de tent en wordt er een avondoverdenking gehouden met zang en een korte meditatie. Daarna volgt de prijsuitreiking en hopen we de avond om 21.30 uur af te sluiten. Bij slecht weer hebben we een leuk alternatief. Iedereen wordt van harte uitgenodigd om aan onze activiteiten ee te doen. H. Kingmans -20- Zij weet natuurlijk wel, dat de slaven in Afrika gehaald worden, om vervolgens te worden vervoerd naar Brazilië en de West. Gaan die mensen soms vrijwilhg mee? Vanzelf niet. Dat is te gek om los te lopen. Niemand gelooft dat ook. Maar wel vindt algemeen geloof dat de meeste slaven krijgsgevangenen zijn, die door de overwinnaar verkocht worden. Och kom. Zijn vrouwen en kinderen dan ook in oorlog? Neen? Nu, dan behoren zij toch niet tot de krijgsgevangenen? Intus sen worden zij wel verhandeld en vervoerd! Zal Persij het eens vertellen, hoe de werkelijkheid is? Eén van de voornaamste uitvoerhavens van slaven is Fida, aan de kust van Afrika. Als de kooplui, die slaven willen hebben, daar komen moeten zij zich eerst in ver binding stellen met de koning en zijn groten. Tegen goe deren ter waarde van een duizend Guinese guldens wordt een vergunning verkregen. Dan moeten eerst de slaven van de vorst worden gekocht. Zijn er niet genoeg, wat meestal het geval is, dan moeten ze uit het binnenland worden gehaald. Want daar zijn de markten waar de men sen worden verkocht, zoals bij ons het vee, zegt Persij minachtend. De slavenmarkten liggen ver in het binnenland, voor blanken onbereikbaar. Dus zijn er zwarte tussenhandela ren. En waar komen nu die slaven op de markten van daan? Diep uit de binnenlanden van Afrika, waar de sla- venhalers een vreemdzaam dorp omsingelen en de inwo ners gevangen nemen. Die marktwaarde hebben worden aan een gevorkte stok twee aan twee aan elkaar gekop peld. De rest van de bevolking, voorzover nog niet gedood in het gevecht, wordt afgemaakt. Je moet niet vragen, hoeveel slachtoffers dat kost! Zo komen verschillende dorpen aan de beurt. Als de sla- venhalers naar hun mening voldoende lui gevangen heb ben, zowel mannen als vrouwen, keren zij terug naar de kust. Onderweg is het verlies van mensenlevens enorm. Het wordt geschat op veertig tot zeventig procent. Als ze dan in Fida aankomen worden ze voorlopig opgeborgen in een tronk of gevangenis, beter gezegd, en later ver kocht op de markt waar de chirurgijns hen nauwkeurig onderzoeken en betasten. De stakkers staan geheel naakt, de vrouwen ook. Schaamte kent men er niet. De goedge- keurden worden afzonderlijk gehouden en voor een flin ke prijs verkocht. Zo spoedig mogelijk worden ze dan verscheept, om te beleetten dat ze te veel in gewicht afvallen, want de stakkers leven op water en brood. Het vervoer naar Brazilië is verschrikkelijk. Het komt voor, dat de slaven bij tientallen stikken. En je behoeft niet te vragen, welke behandeling ze ondergaan als ze eenmaal aan land zijn, om te werken! En dan is het alge meen bekend, dat wij, Hollanders, die lui nog behoorlijk behandelen. Bij de Engelsen en Fransen moet het veel erger zijn. Je behoeft nu niets meer te zeggen! Persij komt dan weer terug op dominee Capitein. Een mooie mijnheer. Hij voelt 'nattigheid'. Of weten ze niet, dat hij enkele geloofsstukken én gebeden in de negertaai heeft overgebracht? Neen? Nu, er is anders spektakel genoeg over geweest. De classis Amsterdam, die hem afvaardigde als negerpredikant, wist er niets van, anders zou het niet gebeurd zijn. De Tien Geboden waren er ook bij. En wat maakte die mijnheer, die zwarte predikant er van? Hij begon zo in de negertaai: "Ik ben de Heere uw God".vertaald: "Ik ben Jan Compon.Compon is de Compagnie vanzelf.Bij dat negergebroed mag niet de gedachte postvatten, dat een ander machtiger is dan de Compagnie. En dan het vierde gebod. De dominee heeft het gebod over Sabbath zo vertaald voor de negers, dat er staat: Gij zult dan niet arbeiden, noch uw zoon.maar verder gaat de vertaUng niet. Ja, dat kan ook niet anders bij iemand, die de slavernij verdedigt, niet? Je kunt aan die negers toch niet vertellen, dat zij een Goddelijk recht hebben, om op zondag niet te werken? De stem van Persij klinkt zo sarcastisch mogelijk. De dominee is in zijn eigen garen gevangen. De classis heeft zijn doen afgekeurd en de vertaling van het vierde gebod moest naar behoren plaatsvinden. Dominee zou ervoor zorgen, maar hij ging rustig verder met de negerkinderen te onderwijzen, zoals hij vertaald had! Dat komt ervan. als je de slavernij op christelijke grondslag verdedigen wilt. Die is niet te verdedigen. Die is onchristelijk. En voor Persij geldt dit even goed voor blanken als voor zwarten. Mejuffer Gaillard is toch onder de indruk van zijn warm betoog. Zij gevoelt dat haar man tegen Persij's logica niet opgewassen is. Tegen zijn redenering is dan ook heel weinig in te brengen. Behalve om zwarten op één lijn te stellen met blanken, is dat niet wat te ver gezocht? Zij heeft ervan vernomen, dat blanken, als die door zeerovers worden gevangen genomen, ergens als slaven terechtko men. Dat is vreselijk. Maar zwarten...? Je kunt ook te teergevoeüg zijn. Tenslotte moeten er toch werkkrachten wezen in Oost en West en in Brazilië. "Natuurlijk moeten die er zijn. Ze dienen te komen als vrije mensen en tegen behoorlijke betahng", merkt Persij op. "Allicht zullen de dividenden van de Compagnieeën dan wat minder zijn, maar het geld is eerlijk verkregen". "Wij konden dan alle handel en scheepvaart wel opge ven", meent Gaillard. "Je bent niet van deze tijd, man. Je zou nota bene in staat zijn vermoed ik, je gehele kapitaal eraan te wagen, om slaven vrij te kopen, als je in de gele genheid was". "Dat is natuurlijk niet mogeüjk, Gaillard. Mar ja, als ik ergens was en ik ontmoette slaven en ik kon er enkele vrij kopen, ik deed het, dat staat vast". "Je wordt nooit een koopman in goede doen", zegt Gail lard. "En met je standpunt kan ik het ook niet eens zijn. Ik geef toe, dat slavernij onder de blanken niet mag voor komen. Je hebt daar met beschaafde volkeren te doen. Maar de zwarten kunnen we niet missen. Naar mijn mening is onder hen de slavernij geoorloofd, al gaat die ook met wreedheden gepaard". Het gesprek stokt. Ze worden het niet eens. Dat heeft Per sij bij anderen ook wel ondervonden. Als hij later met zijn vrouw naar Amsterdam terugkeert en zij het geval bespreken, zegt mejuffer Persij: "Je bent je tijd misschien wel honderd jaar vooruit. De tijd zal komen, dat de mensen het anders inzien. Maar je hebt gelijk. En je kunt mij geen groter genoegen doen, dan, indien dat mogelijk is, ergens slaven vrij te kopen. Dan maar niet in goede doen, zoals Gaillard zich uitdrukt". Persij drukt dankbaar zijn vrouw tegen zich aan. Zij is er een uit duizend. Ze begrijpen elkaar. Als het aan hen lag was er niet één zwarte of blanke slaaf of slavin. Hij zou ze allen wel willen vrij kopen. Maar dat is gek heid. Want stel, dat het kon, dan waren er iets later weer honderden. De slavernij moet afgeschaft, dat is de enige remedie. HOOFDSTUK 9 De beide roversschepen hebben de steven naar het noorden gewend en een Hollander merkt met gal genhumor op: "We gaan naar Vlissingen terug". De meesten verstaan echter nu geen humor. Hun positie is te delicaat. Jochem en Gebhard staan of liggen vlak bij elkaar. De touwen, waarmee hun handen aan de ringen zijn bevestigd, knellen geducht. Tussen hen in bevindt zich een zeerob, die de vijftig jaar reeds gepasseerd is. Aan boord van 'De Arend' hebben ze hem wel eens gezien, maar nooit gesproken. Nu is er volslagen ver broedering. Hij weet precies wat er met hen gaat gebeuren. Hoe is dat mogelijk? Hij vertelt, dat hij zo'n akkevietje voor de tweede maal meemaakt. Een jaar of tien geleden over kwam hem hetzelfde. Hij is er toen uitgedraaid. Daarom bezit de man, ondanks zijn hachelijke positie, een onver woestbaar optimisme. Misschien krijgt hij weer een kans. Zij dienen zich hun toekomstig lot zo zwart mogelijk voor te stellen, onderricht hij. Het is niet een verkwikke- lijk verhaal. (wordt vervolgd) s -*

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5