Uitslag prijsvraag Calando Overdenking .Sjkvenster uit de kerken uit de Heilige Schrift Vakantie Bijbel Klub ZOMERWANDEUNG Extra rondvaart naar Rotterdam HET door Landgoed Mildenburg AN\ VERVOLGVERHAAL Jochem de schoorsteenveger PAGINA 5 Vrijdag 30 juli 1999 Blik op kerk en samenleving ij - Een bankierende provincie - Een politieke rel - Wie zal dat betalen? Nadat het kabinet van het ene schandaaltje in het andere is gevallen is nu ook het provin ciebestuur van Zuid-Holland in opspraak gekomen. Gedeputeerde Staten hebben, zo als het zo geestig werd geformuleerd, 'ban- kiertje gespeeld'Op grote schaal geld uitge leend, en dan voor een niet gering deel aan cliënten, van wie de kredietwaardigheid met recht betwijfeld mocht worden. De zaak kwam aan het licht doordat een lening aan Ceteco - van niet minder dan 47 miljoen! - niet kan worden teruggevorderd. Maar inmiddels kwam aan het licht dat daar naast nog voor een slordige 100 miljoen niet invorderbaar zal zijn. Het is onbegrijpelijk dat het allemaal zo ver heeft kunnen komen. De commissaris van de Koningin, Mevrouw Leemhuis-Stout, heeft ervan geweten en was het er niet mee eens, maar heeft verder geen enkele poging ge daan om een en ander tegen te houden. Ook Provinciale Staten bleven er onkundig van, het bestuur van de provincie, Gedeputeerde Staten, hadden het besluit genomen en leg den alle verantwoordeüjkheid in handen van een deskundige ambtenaar. Die handelde geheel op eigen houtje, zodat zelfs G.S. geen informatie meer kregen. Natuurlijk ontaardde de kwestie in een poU- tieke rel. Want ook al steekt de een de be schuldigende vinger uit naar de ander, er moet natuurlijk wel iemand zijn die de ver antwoordelijkheid draagt. Dat was vooma- meUjk de Gedeputeerde De Jong (lid van de Partij van de Arbeid), die de portefeuille van Financiën beheerde. Deze beging echter de onvergeeflijke domheid om op het moment dat de zaak aan het rollen werd gebracht, met vakantie te gaan. Hij bood daarvoor zijn ver ontschuldiging aan, maar blunderde vervol gens opnieuw door de journalisten aanspra kelijk te stellen. Wanneer zij de provinciale stukken beter zouden hebben bestudeerd, waren zij op de hoogte geweest en hadden ze kunnen waarschuwen. Dat lijkt op de Oud heid, toen vaak de brenger van slecht nieuws ter dood werd gebracht. Geen wonder dat van alle kanten het aftre den van De Jong werd geëist. Hij hield de eer aan zichzelf en stelde inderdaad zijn porte feuille ter beschikking. Echter met de ver klaring dat hij zich niet zozeer schuldig voel de, maar in het belang van het onderzoek. Het is de vraag of de zaak, poUtiek gezien, hiermee is opgelost. Kan de commissaris van de Koningin onder deze omstandighe den blijven zitten? Uiteindelijk berust bij haar de wettelijke verantwoordelijkheid. Zij heeft in goed vertrouwen onder alle stukken haar handtekening gezet. Het gaat in dit geval niet aan te zeggen dat dat een routine matige aangelegenheid is. Maar een commissaris naar huis sturen is na tuurlijk ongehoord. En dat zij zelf de conse quentie zal trekken is ook niet waarschijn lijk. Wie zal dat betalen? Ik vrees de burgers van Zuid-Holland.Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu- rert aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. MIDDELEN TECEN MIÓIMINE Ik wordt geplaagd door migraine, daar pro beer ik dus vanaf te komen. Onlangs vernam ik van het middel "Similasan Is dit homeopati- sche middel vergelijkbaar met de middelen van de bekende homeopatische merken? Raadt uw medisch adviseur deze middelen aan? Ik heb wel eens gehoord dat migraine door een speciaal soort brillenglazen genezen kan worden. Is dat zo? Antwoord: Het door u genoemde middel is een middel van één van de bekende merken. Onze medische adviseur zal u goede homeo patische middelen niet ontraden, maar raadt wel dringend aan om de huisarts te raadple gen als de klachten niet verdwijnen. Specia le brillen tegen migraine bestaan niet, wel kan een bril uitkomst bieden als de hoofdpijn bijvoorbeeld veroorzaakt wordt door het zien of door lichtgevoeligheid. mEHEEl KOSTGELD Graag ontvang ik van u het adres van de instantie waar ik me kan laten voorlichten over de vraag hoeveel kostgeld ik aan een inwonend kind kan vragen. Antwoord: De instantie die u gedegen over dit onderwerp kan voorHchten is het Natio naal Instituut voor BudgetvoorUchting (NIBUD). Het adres luidt: Laan 20, 2512 GN Den Haag; tel. (070) 3469527. EEH OUD STUK In mijn bezit is een obligatie van de pluim- veevoederfabriek BUO te Uchlum uit 1932. Weet u iets te vertellen over deze fabriek? Is de obligatie nog wat waard? Antwoord: Een obligatie is een lening aan een bedrijf, dat hiermee doorgaans een nieuw projekt financiert. Looptijd en rente zijn daarbij van tevoren vastgesteld. Elk jaar wordt bij inlevering van een coupon rente uitgekeerd en aan het einde van de looptijd wordt het geleende bedrag terugbetaald. Uw obUgatie is echter waarschijnlijk al enige tientallen jaren verlopen. Indien men zo'n stuk niet binnen enkele jaren inwisselt, ver liest het zijn waarde. Hetzelfde geldt voor de niet ingeleverde coupons. In zoverre heeft zo'n obligatie geen waarde meer. Maar oude waardepapieren kunnen op grond van hun fraaie uiterUjk en hun historie wel een zeke re curiositeitswaarde krijgen. Er zijn liefheb bers die er wel iets voor over hebben. Mis schien tussen de 5,~ en 50,--. Het beste kunt u contact opnemen met dhr. P. Baas van de Vereniging van Verzamelaars van Oude Fondsen. U kunt hem bellen na acht uur 's avonds op nummer (020) 6953559. Het bestuur van deze vereniging catalogiseert oude waardepapieren en organiseert regel matig ruilbeurzen. ORCHIDEE MET miLUli In mijn orchidee zit wolluis. Ik heb gespoten met een sopje van spiritus, de bloemen gin gen daardoor dood. Verder heb ik alles geprobeerd, niets hielp. Zo heb ik een knof- lookteentje in de aarde gezet, er kwamen pissebedden op af maar de wolluis bleef. Kunt u mij een afdoend middel noemen. Antwoord: Als het bij uw orchidee inder daad om wolluis gaat zult u ook waspropjes zien, waarin de eieren worden afgezet. Het is van belang, de luizen en de propjes aan te stippen (dus niet spuiten) met zeepspiritus en ze meteen met een penseel van bloem en blad los te maken, waarna ze worden opge vangen en vernietigd. Hierbij moet u heel 18 juni stond Calando met een stand op de kringloopmarkt van de Doopsgezinde Kerk. Velen hebben toen meegedaan aan de prijsvraag. Het ging er om om zoveel mogelijk woorden te maken van 'Calan do'. Dat is een heel gepuzzel geworden. Het hoogste aantal ingeleverde goede woorden is 42. De uitslag is ex equo. De taart kon dus op twee adressen bezorgd worden, te weten bij: Familie W. de Winter, Hermansweg 17, Ouddorp. Mevr. Miranda Grinwis, Steenkreek 21,3253 EG Ouddorp Wij willen allen hartelijk danken voor het invuUen van de prijsvraag en voor de be langstelling voor het werk in Calando. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Den Bommel P. van Duijvenbode, kandidaat uit Bameveld, die bedankte voor Nieuwland en Oosterwijjk; naar Herkingen A. van Wijk te Lienden; naar Nieuwveen J. W. Sparreboom, kandi daat uit Ridderkerk; naar Uitwijk-Waardhui zen N. W. van den Houten, kandidaat uit Benschop, die bedankte voor het beroep naar Exloërmond (SoW); naar Willige-Langerak A. D. L. Terlouw, kandidaat uit Rotterdam. Bedankt voor Delft (wijkgemeente Binnen stad Bethlehemkapel) H. O. Molenaar te Nieuw-Loosdrecht; voor Putten (wijk 4, toez.) M. Goudriaan te Lunteren; voor Ren- kum (part-time) J. W. Sparreboom, kandi daat uit Ridderkerk. Aangenomen naar Biggekerke-Meüskerke (SoW) C. van den Broeke te Bakkeveen. Beroepbaarstelling: P. Elzinga, Fontein kruid 72, 8265 LC Kampen. Tel. (038) 3310689. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Bedankt voor Enschede-West C. J. Mewe te Spakenburg-Zuid. Beroepbaar gesteld: J. Haveman, Simon Johannesstraat 13, 8271 TR IJsselmuiden. Tel. (038) 3330965 (van 31 juU tot 14 augus tus afwezig). NED. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Wapenveld J. J. van Es te Urk. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Genemuiden A. van Ek te Zaamslag. zorgvuldig werken: elk achtergebleven propje of luisje kan een nieuwe populatie woUuis veroorzaken. Als extra bestrijding kan een undeenhoudend preparaat voor bespuiting aanvullend werken. IKttESTPUmTIEi Wij hebben altijd asbestplaatjes onder onze pannen gebruikt. Die waren aan slijtage onderhevig maar werden door ons toch lang gebruikt. Bestaan er redenen om er ongerust over te worden, is bekend of er door het gebruik van deze plaatjes slachtoffers zijn gevallen? Antwoord: Asbest is geen stof die zomaar stof of dampen afgeeft. Het is pas gevaarlijk als het verwerkt wordt of als producten waarin asbest verwerkt zit beschadigd of gesloopt worden. Bij het normale gebruik als pannenonderzetters is er geen sprake van een beschadiging waardoor asbestdeeltjes zouden kunnen vrijkomen. Uit de ter beschikking staande gegevens is het niet bekend of er ooit door dit gebruik slacht offers zijn gevallen. U hoeft zich dus niet ongerust te maken. Als een reiziger Jeremia 14 vers 8: ...waarom zoudt Gij zijn als een reiziger, die slechts inkeert om te vernachten?... Een vreselijke droogte is werkelijkheid in het land van Juda. In het begin van dit hoofd stuk wordt deze droogte in aangrijpende woorden getekend. In Palestina ging alles gebukt onder de hitte van de blakende zon. Nergens büjven de gevolgen uit. De gewas sen kwijnen op het veld, geen drinkwater meer in de stad, geen voer meer voor het vee, zelfs de ezels - die wel wat hitte en droogte verdragen kunnen - staan met verdroogde tongen op de heuvels. De boeren gaan over hun verschroeide akkers en hebben als teken van rouw hun hoofd omhuld. Ook de rijken, die anders een streepje voor hebben, sturen hun onderdanen tevergeefs met de vaten om water uit. Als niet spoedig de regen komt dreigt een ramp. En bij deze ontzettende werkelijkheid is er het aangrijpende gebed van de profeet Jere mia. Wellicht is het u bekend dat velen dit gebed toeschrijven aan het volk van Juda en Jeruzalem. Het wordt zelfs wel de vertolking genoemd van een Biddag van het volk om regen. Het is echter beter om te bUjven bij de verklaring dat hier de profeet Jeremia bidt. Juist hij gevoelt de straffende hand van God in deze verschrikkehjke ramp. Naar die God wordt hij uitgedreven in de beUjdenis van schuld en ongerechtigheden. Ter wille van het schuldige volk worstelt hij voor Gods aangezicht als de Profeet van de Heere en worstelend roept hij voor God de nood uit: 'waarom zoudt Gij zijn als een reiziger, die slechts inkeert om te vernachten.Wat een sprekend beeld! Zo is het voor het besef van Jeremia: de Heere is in het midden van het land en volk van Juda niet tegenwoordig met Zijn gunst. Dat is het ergste wat er is. Laten ook wij deze woorden zo ernstig nemen zoals ze hier staan. Van reizigers wist men in die tijd in het land Kanaan ook al. Het waren degenen die het land even bezochten. Die op doorreis waren naar Egypte of naar het Oosten. Zij over nachtten niet omdat ze zoveel op hadden met het land der belofte. Zij hadden alleen belang bij dat land om er bij deze of gene voor een nacht onderdak te hebben en de volgende morgen weer verder te kunnen. Zo zijn er in deze tijd van het jaar ook velen die een grote reis maken en even ergens verblijven, zonder verder bij het wel en wee geïnteresseerd te zijn van degenen bij wie zij verkeren. En nu wil de profeet zeggen: 'Heere, zou U zó zijn in het land en onder het volk der belofte, dat U wel doortrekt met Uw oordelen maar Uw gunst verder niet betoont?' Het gaat Jeremia om de tegenwoordigheid van de Heere. Daar in ligt het wezenlijke van Gods Israël. Het volk waarbij de Heere als een verzoenend en daarom ook helpend God in het midden woont. In Zijn welbehagen heeft de Heere zich aan dat voUc willen verbinden. Zelf had dat volk daar niets voor gedaan. Het was alleen om Gods onverdiende genade dat Hij zo voor dat volk wilde zijn. Daarom is het zo erg als dat niet meer wordt erkend en beleefd. Dan zal God zich gaan terugtrekken en Zijn tegenwoordigheid in verzoenende gunst en reddende hulp niet meer betonen. Teken van schuld. Is dit niet sprekend voor ónze tijd? Wij kla gen over de gevolgen van onze eigen onge rechtigheden. Wij klagen over hitte of over regenval, wij vrezen voor misoogst. En voor degenen die het treft is het erg. Het is ook niet te prijzen als sommigen voor hun vakantie alleen mooi weer willen en boer of tuinder geen regen gunnen. Op dat gebied zijn wij grove egoïsten. Maar het allerergste is dat we zo mal^eüjk aan de oppervlakte blijven en de éigenüjke nood niet kennen voor God, laat staat bewenen. De nood dat de Heere, en dat naar recht. Zich terugtrekt met Zijn gunst. Hebt u het wel eens ontdekt in uw leven? God kwijt te zijn door eigen schuld? Dan wordt dat het eerste voor u en voor mij. Dan blijft het ook niet uit of we worstelen met de nood van Gods kerk en ons volksleven van vandaag. Natuurlijk kunnen we heel veel praten over de nood en de schuld van land en volk zonder ooit een blik in eigen hart gesla gen te hebben, maar bij alle verschil tussen het Israël van toen en de Kerk van vandaag zoekt de Heere toch worstelende profeten die in de breuk voor Gods aangezicht de nood voor God beleven, en smeken om Zijn (ver nieuwde) tegenwoordigheid. Dat is geen kil le, koude aangelegenheid zonder pijn in het hart, maar een wezenlijk worstelen. Eén woord uit de tekst van onze meditatie spreekt daarvan: 'waarom?' Het is alsof de profeet wil zeggen: 'Heere, wij ervaren zo duidelijk dat Uw roede op ons blijft drukken, maar toch: hoe kan het? Zo bént u toch niet? Wij hebben er wel duizendmaal naar gemaakt dat U zich voor goed zou terugtrek ken en nooit meer naar ons zou omzien. Wij zijn wel door eigen schuld van U vervreemd geworden. Maar bent zo'n God niet. Uit vrije genade wilt U toch in ons midden wonen. Is het dan niet verwonderlijk dat de profeet aan het eind toch zegt: 'Gij zijt toch in het midden van ons, Heere!' Al kan het zo lijken, toch is dat niet tegenstrijdig. Jeremia mag door het geloof-juist vanuit de nood en de doorleving daarvan - de Heere aangrijpen zoals Hij is. Jeremia kan niet van God af van wege Diens onwankelbare trouw, waardoor Gód niet van Zijn volk af kan. Misschien werpt u tegen: 'de Heere wil niet luisteren naar deze voorbede'. En 't is waar, de onbekeerlijkheid van het volk staat ook in de weg, maar toch, al gaat de Heere nog ver der met Zijn oordelen. Hij kan niet van dat volk af om Hém Die Hij deed komen voor schuldigen. In het overblijfsel naar de verkie zing van Zijn genade maakt Hij Zijn woord en inwoning waar. Niemand anders dan Gods eigen Zoon heeft zó ervaren wat het is om Gods tegenwoordigheid te moeten mis sen. Hij heeft het uitgeroepen: 'Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?. Door Zijn lijden en sterven heeft Hij Gods verzoenende tegenwoordigheid verworven voor doodschuldige zondaren. Gods kinde ren kunnen, voornamelijk door hun onge rechtigheden en afmakingen. Zijn gevoelige tegenwoordigheid zo missen. Maar in de oefeningen van het geloof laat Hij gedurig zien dat Hij in gunst tot de Zijnen weder keert. De Heere roept in al het gebeuren rondom ons tot wederkeer: 'keert weder tot Mij, zo zal Ik tot wederkeren!' Gelukkig hij of zij die onder Gods straffende hand leert buigen en die Hem nodig krijgt voor eigen hart en leven. Die zal ervaren dat God in Christus niet is als een reiziger die slechts inkeert om te vernachten, maar Die in het hart en in het leven van Zijn Kerk blijft wonen tot in der eeuwigheid! wijlen ds. D. Slagboom GEREF. GEMEENTEN IN NED. Bedankt voor Rhenen J. Roos te Opheusden. OUD GEREF. GEMEENTEN IN NED. Aangenomen naar Giessendam (als lerend ouderling) G. Gerritsen te Bame veld, die be-dankte voor Achterberg, Beekbergen, Berg-ambacht, Doom, Dordrecht, Eist (Utr.), Ermelo, Kampen, Kinderdijk, Krimpen aan den IJssel, Langbroek, Leersum, Lienden, Loenen aan de Vecht, Nieuw-Beijerland, Over- berg, Rhenen, Stavenisse, St. Philips- land, Utrecht, Woudenberg en Zierikzee. 1 1 dagen 10-11-12 augustus 1999 DIRKSLAND - Ook dit jaar worden er van uit de Hervormde Gemeente in de zomerva kantie een aantal dagen voor de kinderen van de basisschool (4 t/m 12 jaar) georganiseerd. Voorheen gebeurde dat onder de naam Vakantie Bijbel Klub. Deze zomer zal dat gebeuren onder de naam 1 1 dagen. Deze dagen zullen gehouden worden in sporthal De Gooye op 10,11 en 12 augustus. Het thema is: 'Post voor jou'. Er wordt geluisterd naar bijbelverhalen, er wordt ge zongen, geknutseld en er worden spelletjes gedaan. Op de laatste dag gaan we paimenkoeken eten. Verder is er een prijs te winnen als je een mooie kaart maakt en die meebrengt op de eerste of tweede dag. De entree is 1,- per dag. We hopen heel veel kinderen te ontmoeten. Tot dan! Het Zuid-Hollands Landschap orga niseert op zaterdag 14 augustus om 14.00 uur een excursie door Landgoed Mildenburg te Oostvoorne. Het 17e eeuwse landgoed is een oase van rust met prachtige Eikenlanen, een sprook jesachtige Beukenmanteling en een mooi duingebied. Het gevarieerde bos is een belangrijke broedplaats voor vogels, in de wat oudere bomen zijn verschillende nestholten te vin den waar Spechten, Mezen en Boomklevers gebruik van maken. Ook de Bosuil komt in dit landgoed voor. In de lagere begroeiing leven de wat schuwere zangvogels. U zult tijdens de excursie zeker enkele soorten kun nen zien en horen, want eUc vogeltje zingt zoals het gebekt is. De plantengroei in het Landgoed is gedeel telijk natuurUjk ontwikkeld en deels aange plant. Juist door deze combinatie is het bos zo gevarieerd. Op deze planten komen heel wat insecten af, in dit seizoen zijn er zeker Vlinders waar te nemen. De ervaren natuurgids zal u meenemen door dit Landgoed en u laten meegenieten van de rijkdom. Het Zuid-Hollands Landschap heet u van harte welkom. Aanmelden en kosten: aanvang: 14.00 uur (de excursie duurt vertrek: kosten: ongeveer 2 uur), parkeerplciats Hoflaan bij voor- maHg gemeentehuis te Oost voorne. leden van het Zuid-Hollands Landschap en Natuurmonu menten gratis, niet-leden beta- Hebt u in juli de boot gemist? Jammer, maar u krijgt een herkansing. Op vrijdag 3 sep tember vaart de Veerman dit jaar nog één keer naar het Rotterdamse havengebied. De nostalgische tocht begint om 10.00 uur van af het Havenhoofd Van Middelharnis en gaat via Haringvliet, Spui, Oude en Nieuwe Maas, door de Rotterdamse havens en dan over de Noord, langs Kinderdijk, Dordtse Kil en Hollands Diep terug naar het Haring vliet, waar de boot om ca. 18.00 uur weer op het Havenhoofd hoopt aan te leggen. Er is genoeg ruimte voor iedereen om binnen te zitten, maar met mooi weer is het ook mogelijk om aan dek te vertoeven. Aan boord is een goedgevulde bar/keuken om de inwendige mens te versterken. De rondvaart kost 50,00 p.p.; kinderen tot 12 jaar ƒ30,00. Kaartverkoop bij VVV/ ANWB Overflakkee, Kade 9, Middelharnis, tel. (0187) 484870. Op het Havenhoofd is een ruime parkeerplaats. agentschap (De rondvaart gaat alleen door bij voldoende deelname). len 5,-; kinderen kunnen voor ƒ1,-mee. aanmelden: deelnemers dienen zich van te voren aan te melden op tele foonnummer (0181) 483909. H. KxrxQmans -16- "Eén, twee drie in Gods Naam!" roept de schipper met gesmoorde stem. Geüjktij- dig strekken de mannen hun armen uit en horizontaal gaat de zak met het lijk over de reling, plonsend in de zee. De droeve plechtigheid is afgelopen. Jochem rilt als hij een cynicus hoort zeg gen: "Dat was de eerste, wie volgt?" Is dat Lémand. Enkele dagen later heeft die hoge koorts. Rode loop? Och neen, de gewone ziek te, die meestal een gunstig verloop heeft, als je ten min ste de 'Kaap' kunt halen, om daar weer op te knappen. Je bent dan in een paar dagen weer het heertje. Lémand heeft scheurbuik. Jochem komt nu op de hoogte. Dat is helemaal geen ziek te in de buik, zoals hij gedacht heeft. Hoe ze dan aan die naam komen is hem een raadsel. Wat het is, is duidelijk genoeg. Je tandvlees is vreseMjk gezwollen en je krijgt stevige koorts. Hoe je aan die ziekte komt? Het wordt hem instantelijk verteld. Als je altijd harde scheepsbeschuit eet en dat gezouten vlees en dat slechte water drinkt, dan loopt het op de duur mis, zie je. Verreweg de meesten kunnen er niet tegen en dan is Leiden in last. De zeerob die het hem verteh, heeft wel eens gevaren met de helft van de be manning doodziek. En er stierven er heel wat als gevolg van de scheurbuik. Ook aan andere ziekten. Als je nu maar aan Kaap de Goede Hoop kunt komen, dan is het in orde. Je wordt er aan land gebracht en je krijgt vers vlees en groente. Als vernieuwd reis je dan verder naar Indië. Het is een goede gedachte geweest van Heren Bewind hebbers, om de kolonie aan de Kaap te stichten. Het is een waar gezondheidsoord voor de schepelingen, die naar en van Indië gaan en komen. Ja, dat is nu alles goed en wel, maar als je de Kaap niet haalt, wat dan? Jochem vraagt het zich af. Dan sterf je aan boord en je Ujk gaat in een zak, hij heeft het nu toch zelf gezien? En je wordt in zee neergelaten of üever gegooid. Wie volgt? heeft er een gevraagd. Lémand volgt niet. Hij is doodziek, maar hij haalt de Kaap wel, wordt er gezegd. De chirurgijn schenkt weinig aandacht aan hem. Hij heeft wel andere patiënten zo langzamerhand. Het toneel op de voorplecht herhaalt zich de volgende weken vier, vijfmaal. Telkens klinkt het sombere: "Eén, twee, drie in Gods Naam!" uit de mond van de schipper. Jochem wordt er onrustig onder. Je kunt nu wel net doen, alsof er geen God bestaat, maar je raakt er niet van los, als je van kinds af beter weet. "Verlies God niet uit het oog, Jochem", heeft Lize gezegd. Dat heeft hij wél gedaan. En nu staart hij de dood in het aangezicht en hij wordt bang en vol onrust. Hoe staat het met Gebhard? Is die ook onder de indruk? Je zou het wel zeggen, als je hem hoort. 'De Arend' is de Linie gepasseerd. Zonder feestelijkhe den, zoals anders. Die morgen zijn twee lijken in zee neergelaten. Dan heb je geen puf, om Neptunus aan boord te laten komen en allerlei gekheid uit te halen. De bemanning ontvangt alleen het dubbele rantsoen brandewijn. Een zoopje smaakt altijd, bij koude en bij warmte. En nu is het warm. Ongekend, zegt bootsman Jansz. Ze zijn er allen een weinig beroerd van. De disci pline is wat verslapt. Lui liggen ze op zeilen of ook wel gewoon op het dek. Alleen het allernoodzakelijkste werk wordt gedaan. De nieuwelingen kunnen het niet. En het wordt hun niet kwalijk genomen. "Je moet er niet aan denken", zegt Gebhard, "dat je in zo'n wit kleed in zee gegooid wordt! Heb je daarvoor nou geleefd?! Snap jij er nou wat van, Jochem? Komen wij ooit in Indië?" "Je kunt er niks van zeggen", antwoordt Jochem, die zich beroerd voelt van de hitte. Dat legt ook een druk op je. "Lémand is toch aan de beterende hand, niet?" "'t Wordt tenminste niet erger met hem. Hij haalt de Kaap wel". "'t Verbaast me, dat Goffe de kop er voor houdt. Als je pas zo ziek bent geweest". De Vlaming Ugt een eind verder. Hij maakt een praatje met een scheepsjongen, die zeer bevreesd is voor het gebeuren op 'De Arend', al zeven man dood, waar moet het heen? Goffe heeft schik. Hoe is het mogelijk? vraagt Gebhard zich af. Hij is diep onder de indruk. "De geloof niet dat ik veel kwaad gedaan heb in mijn leven", zegt hij. Is er in zijn onderbewustzijn iets bezig. Hij is niet chris telijk opgevoed, zoals Jochem. Maar hij heeft vooral de laatste dagen met veel aandacht geluisterd naar het voor lezen van de ziekentrooster. "Nou ja, ik heb die meid in de steek gelaten, je weet wel, maar.was dat verkeerd soms? Weetje eigenUjk hoe het in elkaar zat? De hield wel zo'n beetje van haar. Het was misschien wel wat geworden. Maar ik kwam er achter, dat zij een kind van die bierbrouwer verwachtte. Die vent was getrouwd, dus dat ging niet, en toen was ik wel zo goedja, ik ben gek, moetje denken! Dus smeerde ik 'm. Was dat nou verkeerd? Ik kan 't niet zien. Dat is alles. En ja, dan heb ik jouw geleende geld niet terugbetaald, maar dat kon niet anders. In Rotterdam was het wel voor elkaar gekomen, je wéét het. Maar toen kwam die geme ne Sinjeur. Enfin, niks meer zeggen, we zitten in het schuitje. Voor de rest weet ik niet iets verkeerds gedaan te hebben in mijn leven. Als het waar is dat er een hier namaals is, wel, dan kom ik er wel, zou je niet denken?" "De weet niet of we er komen zullen. Je moet het eens vra gen aan de ziekentrooster". "Och wat. Die weet er ook niets van. Die kletst ook maar wat voor zijn broodje". Gebhard wil vloeken, maar hij smoort die verwensing. Nu moet je niet vloeken. Je kijkt de dood als het ware vlak in zijn snuit. Dat is niet mis. Hé, je wordt er kriebe lig van. Misschien staan ze daar morgenochtend weer op de voorplecht. "Eén, twee, drie in Gods Naam!" Het is om gek te worden. En dan te denken, datje de volle vrij heid had en kon doen wat je wou. En dan komt me daar zo'n smeerlap met zijn mooie praatjes en die ronselt je, eer je er erg in hebt, om de dood tegemoet te gaan. Die Goffe boft toch.hij is aan de beterende hand. Nou ja, hij wordt niet erger. Gebhard rilt nu, ondanks de hitte. Is dat soms de koorts? Dan moet die maar gauw komen. Hoe eerder er een eind aan komt, hoe liever. Dit is moordend. Als er een hierna maals is, ze praten wel eens van de hemel, zou hij daar dan komen? Welja, waarom niet? Hij is niks minder dan de anderen, ho even. Die geschiedenis daargindszit die hem nu dwars? Waarom? Hij meende het goed met het meisje. Hij zou haar getrouwd hebben ook, als het kind van hèm was geweest. Maar dat kon niet, want ze had al lang een verhouding met die getrouwde bierbrouwer. Hij behoef de toch zeker niet voor die vent zijn streken op te draai en? Die Goffe ligt maar te lachen. Houdt die soms die scheepsjongen voor de gek? Moetje niet doen, Goffe, het is ernstig genoeg, als je lijk in een wit kleed in zee gewor pen wordt. Waar ga je dan naar toe? Gebhard kijkt naar Jochem, die de ogen gesloten heeft. Slaapt hij? Jochem is vermagerd. Hij, Gebhard, zeker ook? Zo gaat het. Vandaag loop je in Rotterdam als een schoorsteenveger en morgen zit je op een fregat naar Indië. En -je hebt het niet gewild. Het is een krankzinni ge wereld, afgelopen. Maar "Zou je denken dat de ziekentrooster het weet?" vraagt hij. "Die weet er meer van dan ik", zegt Jochem mat. HOOFDSTUK 7 Je went ook aan de hitte ten zuiden van de Keerkring. En met de zieken gaat het ook goed. Nieuwe geval len komen er niet en de aangetasten verergeren niet. Gebhard heeft geen koorts gekregen. {wordt vervolgd) J Nieuws GEREF. KERKEN

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5