Zeekadetten op zomerkamp Overdenking Oost-Europa werkgroep 'Middelhamis' Uitslag jeugdviswedstrijd uit de Heilige Schrift De laatste bakker van 'Stadje droogbrood' Schurvelingentocht HET .KIJKVENSTER J959 HV Krammer 1999 Onkreukbaar? Concert Sander van Marion en Léon Pétré te Dreischor Orgelconcert te Dreischor Snuffel en curlosamarkt te Goedereede VERVOLGVERHAAL Jochem de schoorsteenveger PAGINA 5 Blik op kerk ^^y en samenleving tj - Vakantie - Te veel van het goede - Geaccepteerd - Al vakantie gehad? - Gaan jullie dit jaar naar het buitenland? - Hebben jullie genoten? En ben je een beetje uitgerust? Een kleine greep uit de conversatie die deze maanden wordt gevoerd. Nederland gaat massaal met vakantie. Niet op vakantie, zoals de laatste tijd gebruikelijk is, maar met vakantie. Vorig jaar was het aantal mensen dat erop uittrok, groter dan ooit, en het aan de vakantie bestede bedrag uiteraard nave nant. Het is iedereen natuurlijk van harte gegund, de boog kan niet altijd gespannen zijn. Men sen hebben in onze gejaagde tijd een periode van rust nodig om er straks weer met frisse moed tegenaan te kunnen. Of de rusttijd steeds verstandig wordt besteed is een twee de. Het wil er bij mij niet zo in dat je in een paar dagen duizenden kilometers langs de weg jakkert om zo ver mogelijk van huis te komen en daar, in dat onbekende oord, zo veel mogelijk te zien en te doen. Dan moetje bij thuiskomst waarschijnlijk uitrusten van de vakantie, en of dat nu de bedoeUng is. Dat de vakantie deze tijd van het jaar cen traal staat bewijzen ook de tahijke berichten in kerkbodes. Het is me zomaar opgevallen dat vrijwel alle predikanten hun gemeente- nieuws eindigen met verwijzingen naar de bijna verplichte rustperiode. Veel variaties op dit thema zijn er blijkbaar niet. Je moet ook al origineel zijn wil je er iets eigens van maken. Meestal beginnen ze met de vermel ding dat ze er zelf voor enkele weken op uit trekken, en dat de gemeenteleden in noodge vallen een beroep kunnen doen op een ouderling of een genabuurde collega. Ver volgens worden goede wensen gericht aan het adres van al die gemeenteleden die ook met vakantie gaan, dikwijls vergezeld van de vermaning om toch ook in onbekende oor den het Woord en de dienst van God niet te vergeten, en zich niet anders te gedragen dan thuis... En tenslotte is er dan een hartelijk woord voor hen die orti welke reden dan ook niet met vakantie kunnen gaan, en de raad om aan deze mensen te denken en hen eens een kaart te sturen... Het is natuurlijk allemaal goed bedoeld, maar als je dat in een regionale kerkbode zo'n twintig keer leest, dan wordt het wel wat veel van het goede. Onlangs hoorde ik dat op één zondag twee gastpredikanten in een gemeente voorgin gen, die beide hun preek begonnen waren met.u raadt het al: de vakantie. Het was maar een aanloopje en had met het onderwerp weinig of niets te maken. Iemand verzuchtte: het is al mooi genoeg datje door de week niet anders hoort, moet de preek er nu ook al mee beginnen. Inmiddels kunnen we wel constateren dat de vakantie algemeen aanvaard is. In het verle den werd nog weleens beweerd dat vakantie houden in strijd zou zijn met Gods gebod, dat ons immers voorschrijft, zes dagen te werken en dus voor vrije tijd geen ruimte laat... Maar sinds de Gereformeerde Ge zindte haar eigen reisorganisaties heeft en reizen aanbiedt naar binnen- en buitenland schijnt dat bezwaar weggevallen. Althans, ik hoor er niet meer over. Een periode van rust en van tot onszelf komen hebben we op z'n tijd allemaal nodig. Zelfs onze hoogste Profeet, de Heere Jezus Zelf, nodigde na een drukke, vermoeiende dag Zijn discipelen in een woeste plaats en zei: "Rust een weinig". Als we in onze vakantie maar bedenken dat uiteindeüjk alleen van Hem kan worden ge zegd: "Hier wordt DE rust geschonken". Waarnemer Zaterdag 3 juli werd de eerste van drie jeugdviswedstrijden gehouden. Het Haven- kanaal was het wedstrijdparcours. Onder aanvankelijk gunstige weersomstandighe den werd door een 30-tal visser(tje)s gestre den om de beste plaats binnen hun groep. Per groep is de uitslag: a. leeftijd van 6 tot en met 12 jaar: 23 deelnemers: 1. Jan Willem Hage, Den Bommel.. 110 cm. 2. Amoud Weesie, Brielle69 cm. 3. Jeffrey Slingerland, Dirksland45 cm. 4. Peter Berkenbosch, Den Bommel .44 cm. 5. Mark Kievit, Sommelsdijk38 cm. 6. Ard Jan van Groningen, Nieuwe Tonge24 cm. 7. Alisa Doomhof, Stellendam22 cm. 8. Marijn Weesie, Brielle14 cm. 9. Peter Schaap, Middelhamis11 cm. b. leeftijd van 13 tot en met 17 jaar: 7 deelnemers: 1. Nico Breeman, Den Bommel25 cm. 2. Wim Albregts, Middelhamis8 cm. Van de overige 19 deelnemers kon helaas geen vis worden gemeten. Zij kunnen dit evenwel op 1 september a.s. verbeteren. Dan wordt de tweede wedstrijd gehouden op de zelfde plaats, echter van 6.00 tot 8.00 uur 's avonds. Inschrijven van half zes tot zes uur op de visplek. Noteer dit alvast! En bedenk dat er weer mooie prijzen zijn te winnen. Iedereen een fijne vakantie toege wenst! Naast aankoop door de vereniging kwamen de vele, mooie prijzen, het aasvoer en de maden van: 1. Hengelsport-en dierenspeciaalzaak Breeman. 2. P. van Nimwegen. Voor nadere informatie kunt u terecht bij: 1. Joh. Kieviet, secr., tel. (0187) 485375; 2. S. W. Mol, voorzitter, tel. (0187) 486168. In de haven van Middelhamis is van 17 tot en met 24 juh een rendez-vous van de acht tien zeekadetkorpsen en hun schepen voor het jaarlijkse nationale zomerkamp. Het voormalig koninklijk jacht Piet Hein is te vens aanwezig en beschikbaar voor de zee kadetten. In totaal zullen er zo'n zeshonderd zeekadetten meedoen aan het kamp. Onder hen ook delegaties uit Canada, Engeland, Schotland, België, Hong Kong, Zuid-Afrika en Japan. Gedurende één week worden kennis en vaar digheden op een sportieve manier gemeten. Er worden talloze wedstrijden gehouden waarbij er gestreden wordt om trofeeën en de eer. Zeilwedstrijden, navigatietochten, scheepsveiligheidsoefeningen, 'survival' en roeiwedstrijden staan onder andere op het zeer uitgebreide programma. Vandaag de dag zijn er negentien korpsen verspreid over heel Nederland. Elk korps beschikt over een 'varend clubhuis', dit varieert van ex-Loodsboten, binnenvaart schepen tot ex-Marine vaartuigen. Korpsen zijn te vinden in: Gouda, Amsterdam, Umui- den, Alkmaar, Heerhugowaard, Den Helder, Amhem, Den Haag, Waalwijk, Hellevoet- sluis, Schiedam, Maassluis, Rotterdam, Vlissingen, Delfzijl, Coevorden, Harhngen, Moerdijk en Vlaardingen. Het zeekadetkorps Nederland is een maritie mejeugdvereniging voor jongens en meisjes die zich aangetrokken voelen tot een beroep in de maritieme sector of die gewoon hun vrije tijd op en om het water willen door brengen. Op die manier maken zij kennis met de maritieme wereld. Het Zeekadet korps Nederland heeft als doel 'het wekken en onderhouden van belangstelling bij de Nederlandse jeugd voor de scheepvaart en het verrichten van al datgeen daarmee ver band houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn". De vaste clubdagen zijn op zaterdagen en worden gehouden aan boord van de korps- schepen verdeeld over Nederland. Er zijn maar weinig auto's die dat kunnen zeggen. Gelukkig is Van Lint Auto schade gegarandeerd kreukherstellend. Met de modernste apparatuur zetten we uw auto weer op het juiste spoor. Onze spuiterij heeft een reputatie hoog te houden en we geven 2 jaar Focwa garantie op de uit de kreu kels gehaalde autoschade. Sommelsdijk (0187) 482292 Zierikzee (0111)414794 n van Lint autoschade Maakt het goed! Ingezonden: In het Eilanden Nieuws van dinsdag 6 juh jl. hebben wij kunnen lezen dat de laatste bak ker van Stad zijn deuren heeft gesloten. Bak ker Looy - Loko - kwam op zaterdagmor gen bij mij voor het laatst aan de deur. Tevoren had hij mij reeds van de beëindi ging van hun bedrijf op de hoogte gesteld. Ik heb hem toen bedankt voor de jarenlange service en hij bedankte mij met een hand druk voor de klandizie. Bijna 60 jaar lang, eerst door zijn collega Koppenaal, later ge naamd Loko en daarna gezamenlijk, voor zien van brood en altijd met een vriendelijk praatje en precies op tijd onder alle weers omstandigheden. Bij het vertrek van bakker Looy ben ik daar niet vrolijker van geworden; ik had hier best moeite mee. Na zoveel jaren van goede bediening ontstaat er een goede verhouding. Nogmaals wil ik hun hartelijk bedanken voor de goede verstandhouding en service. Voor de komende jaren wens ik hen met hun gezinnen alle goeds toe met een goede ge zondheid en levensvreugde, maar bovenal met Gods onmisbare Zegen. M. H. Braber Aleyd van Puttenstraat 19 Stad aan 't Haringvliet Op vrijdag 23 juli a.s. organiseert de stich ting Musi Voca een concert, waaraan mede werking wordt verleend door Sander van Marion, orgel en Léon Pétré, trompet. Het concert op 23 juh vindt plaats in de Nederlands Hervormde kerk te Dreischor. Aanvang van het concert is om 20.00 uur. De entree is 7,50. De organist Dirk Jansz. Zwart zal op don derdag 22 juh a.s. een tweede Orgelconcert geven in de oude Hervormde kerk van Drei schor. Het programma voor die avond be staat uit koraalbewerkingen van Anthoni van Noordt, Joh. Seb. Bach en Karg Elert. Voorts speelt Zwart werken van Felix Men delssohn (de Derde Sonate), van Bach de Fantasie en Fuga in g-moU, een Toccata van J. Brandts Buys en van Hendrik Andriessen. Het programma besluit met Koraalfanta sieën van Jan Zwart en de concertgever. Dit concert heeft 's avonds plaats van 8 tot 9 uur. De brief aan de gemeente van Efeze "Schrijf aan de engel der gemeente van Efeze (Openb. 2:1) In Openbaringen 2 en 3 vinden we de 7 brieven aan de gemeenten van Klein-Azie, die Johannes op Patmos heeft geschreven op het bevel des Heeren. Deze gemeenten ver tegenwoordigen de Kerk van alle tijden en wat daar geschreven is geldt ook nog voor onze tijd. Niet in een brief, maar in 7 brieven geeft de Heere een overzicht van het leven en de leidingen met Zijn Kerk. Zeven is het getal der volkomenheid en wijst op de wer ken Gods in de wereld tot zaligheid van de uitverkorenen. De eerste brief is geschreven aan de gemeente van Efeze, een van de meest beroemde steden van Klein-Azie en ook de hoofdstad. Het is de zetel van de Romeinse proconsul, het middelpunt van handel en beschaving, van wetenschap en kunst, maar ook is zij de kerkbewaarster van de godin Diana. In één woord, het was een machtig bolwerk van de heidenen. De apostel Paulus plantte hier de kmisbanier van Koning Jezus, wat uitgroeide tot een bloeiende gemeente. Nu schrijft Johannes: Schrijf aan de Engel der gemeente van Efeze. Engel betekent bode of gezant. Wij zeg gen leraar of dominee, aan wie de zorg van de gemeente is toebetrouwd. Dit is een grote verantwoordelijkheid, want het gaat om mensen, die op reis zijn naar de eeuwigheid. Zonder ophouden moet zegen en vloek, leven en dood worden verkondigd. Een zwa re straf wacht degenen, die de mensen in de bloemhoven jagen en niet de waarheid heb ben verkondigd. Een engel is bode, die van 's hemelswege gezonden is. De Heere legt een zware taak op hun schouders, zodat Pau- lus zei: Wie is tot deze dingen bekwaam. De Heere roept ze niet alleen, maar belooft dat Hij ze in Zijn rechterhand zal houden. De Heere zorgt niet alleen voor Zijn knechten, maar ook voor de gemeenten, want Hij wandelt tussen de 7 gouden kande laren. Met Zijn mensehjke natuur is Hij in de hemel, maar naar Zijn Godheid is Hij ook op de aarde. Zijn oog is op de Kerk, niet alleen in het algemeen, maar bijzonder tot bewaring van Zijn inzettingen en Zijn Woord. Daarin staat duidelijk, dat we de zonde moeten haten en vheden. In dagen dat Satan oppermachtig schijnt en de zonde niet meer als zonde wordt gezien, dan is het nodig om te benadrakken dat Gods volk alleen moet wonen. De Heere ontgaat niets: Ik weet uwe werken. Voor een alwetend God is niets verborgen. Het geldt niet alleen voor wat openbaar is en wat verborgen is voor de mensen, maar Hij doorgrondt ook ons hart, ja. Hij ziet het binnenste er van. Vele mensen bouwen op hun eigen gerechtigheid, maar dat is de Hee re ook bekend en dat is tekort voor een nim mer eindigende eeuwigheid. Er is een volk dat met die alwetendheid Gods te doen krijgt. Dan gaan we onze zonden en tekortkoming- sen leren kennen. Dan gaan we onszelf en God kennen en komt er een droefheid over de zonde en dat we God zijn kwijt geraakt. Heb ben we dit nu al eens ervaren in ons leven? Zonder kennis van onze ellende kunnen we voor God niet bestaan. Ligt het leven dan in de kennis der ellende? Nee, maar zonder die kennis zullen we God niet nodig krijgen en de verlosssing van Christus kunnen we ook missen. De Heere zag niet alleen de tekorkomin- gen van de kerk, maar ook hun arbeid. Er ging iets uit van die gemeente, je kon het zien. Er was niets teveel voor de dienst des Heeren. Er was een duidelijk onderscheid, want de Griekse volksaard was losbandig, maar de gemeente was ingetogen. Ze konden niet overal in mee. Het is toch nodig om dit ook te benadrukken in onze tijd. Zo dikwijls wordt de vrije tijd gebruikt in de dingen van de wereld en dan is er geen onderscheid te zien dat we tot de kerk behoren. Dat is bij zonder voor de jeugd een slecht voorbeeld! Maar de Heere kent ook de lijdzaamheid van de gemeente van Efeze. Ze zijn bespot en vervolgd geworden. Niet zo zeer met vlese lijke wapenen hebben ze zich verdedigd, maar ootmoedig het kruis verdragen, ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs. Hij heeft het kruis verdragen en de schande veracht. Zo waren ze navolgers van Christus. De liefde Gods noopte tot weder liefde. Ze haten die God haten, ook beminden zij die God beminden. Daarom werd ook de tucht gehandhaafd in de gemeente. Dit kan toch niet gemist worden! Paulus had reeds bij zijn afscheid gewaar schuwd dat er wolven zouden inkomen, die de kudde niet zouden sparen. De engel der gemeente was op zijn hoede en zo heeft de gemeente zich afgescheiden van de valse leraars. De Heere maakte ze getrouw, dat ze konden zeggen: uw liefde dienst heef me nooit verdroten. Mag u dat ook zeggen, dat de dienst des Heeren alles voor u is? Dat is geen werk van onszelf, maar de Heere moet al de eer er van ontvangen. Toch is er ook een aanklacht tegen de gemeente, dat ze hun eerste liefde hebben verlaten. Ongemerkt is dat er een verachte- ring is gekomen. Niet zo zeer uitterlijk, maar inwendig. De Waarheid doet geen kracht meer. Ze doen hun plichten nog wel, maar de levende gesteldheid van het hart wordt gemist. Ze bidden nog wel, maar er is geen echte nood in de ziel, het is vormelijk. De wereld is meer en meer gaan bekoren. Ze hebben het afhankelijke leven verloren en rusten op de weldaden. Zo is er een verachte- ring gekomen in het geestelijke leven. Is dit ook niet van toepassing voor onszelf, de Kerk en ons volk? De Heere klaagt over Zijn eigen kinderen. Dit moest ons met droefheid vervullen, opdat de oorzaak werd weggenomen. Als dit Woord in de ziel werd ingedrukt, dan zouden we uitgaan om de Heere te zoeken, dan konden we niet meer buiten Hem. Het is doodstil geworden in de gemeente toen deze woorden hen werden voorgelezen. De Heere dreigt om Zijn Woord van hen te nemen, als ze zich niet zullen bekeren. Ze moeten gaan zien, dat het eigen schuld is, dat ze liefde Gods zijn kwijt geraakt; als ze dit indachtig werden, dan zouden ze hun schuld zien en gevoelen, maar ook bedroefd worden om hun zonden en vragen of de Heere terug wilde komen, al hebben ze er geen recht meer op. De werking van Gods Geest kan niet gemist worden bij aanvang en voortgang. Efeze is een afschrikwekkend voorbeeld, ook voor Nederlands Kerk, die ook de eerste hefde heeft verlaten. Ja, we zijn reeds heel ver van de Heere afgeweken, zodat Zijn dag en geboden niet meer in ere worden gehou den. Het leven heeft geen waarde meer van de ongeborenen en de ouden van dagen. Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Dit geldt ook voor het persoonlijk leven en daarom gedurig de oproep tot bekering. Dit is een Gods werk, maar wij zijn wel verant- woordeUjk voor onze daden. Toch eindigt de Heere niet met een bedrei ging, maar met een bemoediging voor de Kerk, die mag overwinnen door de genade Gods, want zij zullen straks, aan het einde van hun leven, mogen ingaan in de heerlijk heid die hun bereid is. Het is de belofte van de eeuwige gelukzaligheid. Groot is het goed dat is weggelegd voor Gods Kerk. Dirksland Ds. A. M. den Boer. Vanuit de Gereformeerde Kerk van Oud- dorp wordt op dinsdagavond 20 juli a.s. een schurvelingentocht georganiseerd. Onder begeleiding van ervaren gidsen begint u aan een ongeveer 2 uur durende tocht langs de verscholen akkertjes en ter reinen waar verder niemand toegang heeft om de natuur zo ongerept mogelijk te hou den. Onderweg wordt er tekst en uitleg gegeven over de aanwezige flora en fauna. Na de tocht staat er in het kerkgebouw een lekker bakje koffie of limonade klaar en is er nog gelegenheid wat na te praten. De tocht begint om 19.00 uur bij de ingang van de kerk aan de parkeerplaatskant. De deelname is gratis; wel staat er een bus voor een eventuele vrije bijdrage. Iedereen is van harte uitgenodigd deel te nemen. Kinderen onder begeleiding. Op zaterdag 17 juh a.s. is er weer een snuf fel- en curiosamarkt in de zaal van Party Centram 'Oostdam' aan de Jongkoenstraat te Goedereede. Er zijn vele koopjes te halen, zoals huis houdelijke artikelen, klokken, horloges, postzegels, munten, gouden kettingen, arm banden, ringen, enz., teveel om op te noe men. Bezoekers zijn welkom van 9.00 tot 15.00 uur en de toegang is gratis. Tafel huren? Bel 'De Lepel', tel. (0181) 215813. In dit berichtje wiUen wij alle deelnemers en vrijwilligers bedanken, voor de inzet die zij toonden voor, tijdens en na de stepmarathon en sponsortocht. Dankzij jullie medewerking kon de werk groep een bedrag bij elkaar krijgen van 4.900,-. Dit geld zal ten goede komen aan de bouw van een werkplaats voor weesjon- gens in Bacau (Roemenië). We hopen dat het project zo spoedig mogelijk voltooid zal zijn, zodat de jongens aan hun opleiding voor timmerman en metselaar kunnen begin nen. Met de marathon deden de jeugdverenigin gen van de Chr. Ger. kerk en de Ned. Herv. Gemeente van Sommelsdijk mee. De spon sortocht werd gelopen door jeugd van de Groen van Prinstererschool. Van links naar rechts ziet u de deelnemers van de Groen van Prinstererschool, welke van hun klas de meeste sponsors verzamelden. Samantha Kievit, Mare Bakelaar en Jaap Buth. Natuurlijk willen wij ook alle mensen bedanken die de deelnemers hebben gesponsord. H. Kingmans -12- Het kan hun niet schelen, wat er met hen gebeurt, als zij maar met volle teugen de frisse lucht kunnen inademen. De atmos feer in dit hok is vreselijk. En.dan moe ten ze maar aanvaarden, wat er met hen bekokstoofd wordt. Sinjeur Willemsz hebben ze niet meer gezien. Eén van de mannen, die eten bracht, heeft ten slotte enkele woorden gesproken, op aandrin gen van Gebhard. Ze zullen niet meer zo lang hier zijn. Naar Vlissingen zullen ze worden gebracht. De stad ligt vlakbij, aan zee. Op de rede ligt een fregat voor Indië. Ze behoeven niet ongerust te zijn. Alles komt voor elkaar. Hun uitrusting wordt in orde gemaakt. Ze ontveingen alles precies vol gens contract. "Maar waarom laat die vent ons dan hier?" verzucht Lémand. "Om ons kapot te maken en murw te slaan", meent Geb hard, die de spijker precies op de kop slaat. Nu, dan heeft die gemene Rotterdammer zijn doel prach tig bereikt. Want alle neiging tot verzet, zowel met de daad als met de mond, is er radicaal uit. Er is slechts één machtig verlangen: naar de vrije lucht. Ze moeten hun longen vol zuigen, anders stikken ze hier. Een nieuwe nacht behoeven ze niet meer in te gaan. Als het avondeten is genuttigd - zij kunnen niet anders ver klaren dan dat zij meer dan voldoende ontvangen hebben in hun gevangenis - wordt medegedeeld, dat zij zich ge reed hebben te maken. Onder een vrij sterk geleide verlaten ze als het duister is in de straten van Middelburg, het ongastvrije huis. Er staat een stevige bries en de regen valt in stromen neer, zodat hun kleren weldra doorweekt zijn. Maar dat belet hun niet, om met volle teugen te ademen. Een gevoel van vrijheid hebben zij terug. En de toekomst? Ze zijn er onverschillig en stomp voor geworden. Door de verlaten straten voeren hun geleiders hen langs een landweg, waarna eindelijk huizen opdoemen en zij vernemen, dat ze Vlissingen naderen. Weldra bevinden zij zich in een boot, die met forse slagen over vrij ruwe golven geroeid wordt naar een groot fregat op de rede. Een periode van Jochems leven is afgesloten. Wat zal de volgende brengen? Ze worden verwacht. Dat is aan alles te merken. Boots man Jeroen Jansz neemt hen in ontvangst en voert hen naar het scheepsverblijf. Het is een man van weinig woorden. Kort en goed deelt hij hun mede, dat zij opge nomen zijn in de gemeenschap van 'De Arend', een gro te Oost-Indiëvaarder, bemand met 600 matrozen en sol daten. Morgenochtend worden de mannen op het voor dek bijeengeroepen en zullen de scheepsartikelen worden voorgelezen. Dan hebben zij goed te luisteren, want de voorschriften moeten gehoorzaamd worden. Op poene van de zwaarste straf "Hier zijn jullie kisten". Ze kijken verbaasd op: kisten? Maar de bootsman laat hen niet aan het woord komen. Ze zijn ondergebracht bij de lichtmatrozen, zo deelt hij verder mee. Van de zee vaart weten zij immers toeten noch blazen? Geen be zwaar, zullen ze wel leren. Als ze maar willen. Ze hebben hem voorts te volgen. Daar zijn hun slaap plaatsen. Midscheeps. Verder moeten ze het vinden met de anderen. Wie zijn dat? Je vindt er van alles onder. Gemene tronies ontdekt Jochem, ook anderen, die sip lig gen of zitten te kijken: misschien wel lotgenoten van hen, die op dezelfde wijze geronseld zijn en nu hun naam is gezet, zich bevinden in dezelfde positie als zij. Je doet er niets aan. Afwachten wat er met je gebeuren zal. Aan lange tafels in de grote kajuit zit een aantal matrozen te dammen ofte schaken. Het is een heel onschuldig spel. Ze zullen het nu wel laten, om iets anders te spelen. Later verneemt Jochem, dat dobbelen en kaarten om geld ten strengste verboden is. Dus je doet het niet vóór het tijdstip, dat de Provoost nog verschijnen kan. En dan moet je nog oppassen. Het is gebeurd, wordt die eigen avond nog aan Goffe verteld, dat plotseling de Provoost binnen kwam, toen een groep zat te kaarten. Tja, Leiden was in last. Kielhalen, zo niet erger, was het voorland van de overvallen gokkers. Wat hebben die toen gedaan? Ja, wat doet een kat die in het nauw zit? Ze hebben de man gekneveld en door de patrijspoort in zee doen verdwij nen... Ziezo, er kraaide geen haan naar. In wat gezel schap ben ik terechtgekomen dacht Goffe toen. 't Is me een ruw stelletje... Maar nu dammen en schaken ze. Het is een huiselijk gezicht. Er wordt ook niet veel bij gepraat, geschreeuwd of gevloekt, zoals bij kaarten en dobbelen. Het is werke lijk rustig in de kajuit. Je hoort het golfgeklots van de Westerschelde. De aanwezigen kijken even op, als het viertal met de bootsman birmenkomt en spelen dan weer door. De laat ste dagen is zo iets gewoonte geworden. Het wordt tijd dat er een eind aan komt. Ze willen gaan varen. Dat stil liggen verveelt dodelijk. Ze hebben gehoord, dat nog enkelen worden verwacht. Zijn dit soms die enkelen? Nu, dan maar gauw het ruime sop kiezen. Indië wenkt voor de bevaren zeeheden. De nieuwelingen zullen wel gauw mores hebben geleerd. "Julhe zijn ingedeeld in het Graaf Mauritskwartier", hoort Jochem de bootsman zeggen. Hij kan even goed Latijn spreken. Wat betekent dit? Dat vraagt Gebhard, die het naadje van de kous wil weten. Wat dat betekent? Dat horen ze wel nader. De bootsman zegt alleen, dat er drie kwartieren zijn onder de scheeps lui: het Prinsenkwartier, het Graaf Mauritskwartier en het Graaf Emstkwartier. Als ze vast maar onthouden, dat zij bij het Graaf Mauritskwartier behoren. De rest komt van zelf. Dus als julhe kwartier opgeroepen wordt, dan ben je erbij, heel eenvoudig, nietwaar? Hoor! Of ze even willen luisteren? Het is acht uur geweest. Met vervaarlijk geluid luidt de scheepsbel. En dan klinkt een sten tors tem, die van de Provoost: Hoort, mannen, hoort Van de wacht van de straat Of de Provoost zal pand of geld rapen! Niemand drinke hem dronken in bier of wijn Het zal vanavond Prinsenkwartier zijn Prinsenkwartier, houd goede wacht! God die verleen ons een goede nacht. Een goede nacht en goede vree. Gelukkig en behouden reis daarmee. Boven die zijn wacht is! Naar kooi, die zijn beurt is! Luidt de klok! Verlost de man van het roer en den uitkijk! Er komt beweging onder de mannen, van wie er naar boven gaan. Dat zijn de lui van het Prinsenkwartier, die nu opgeroepen worden, om wacht- en nachtdienst te gaan verrichten. Het wordt al wat duidelijker: boven, die zijn wacht is, heeft de Provoost geroepen. Die lui gaan nu. En dan: naar kooi, die zijn beurt is! Dat wordt ook duidelijk. Want iets later gaan allen, die niets meer te doen hebben, naar hun slaapplaatsen waar het geurt als... ja, elke ver gelijking gaat misschien mank, het stinkt er, met permis sie gezegd. "Om van te kotsen", heeft Lémand opge merkt. De kooien zijn vlak op elkaar. Er kan nauwelijks een man tussen dringen. En dan twee of drie boven elkaar. In een kleine ruimte moeten nu eenmaal een groot getal mannen samengeperst worden. Jochem en de andere drie doen wat zij zien doen: naar kooi gaan. Ze verlangen naar rust, misschien nog meer naar eenzaamheid. Je wilt wel eens over je toestand den ken, al kun je er niets aan veranderen, waar of niet? Er loopt iemand langs de kooien. De bootsman is het niet. Zeker een of ander commandant of zo. Wat hebben zij er voor verstand van, van deze gemeenschap, die alle moge lijke mensen herbergt? Er wordt ontzettend gevloekt. (wordt vervolgd) mmgÊmmmmmm/m^ FOCW* OKflAHTrEBEDnUF

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5