Eiland in liet Haringvliet: Tiengemeten PREDIKBEURTEN Overdenking Zin in kalligraferen Rabobank fietsdag groot succes! het] ^=^^kijkvenster KËUVËLAAR uit de Heilige Schrift ixalCiqratcrem^ (schoonschrijven)?? VERVOLGVERHAAL Jochem de schoorsteenveger Blik op kerk ^N/ en samenleving Ij - Burgemeestersbenoemingen - Een nieuwe politieke rel Mag ik u nog een keer meenemen naar Den Haag? Hopelijk is dit de laatste keer voor de vakanties uitbreken, want ook de Kamer gaat op reces, zoals ze dat daar deftig noe men, en dan zal de politieke wind wel gaan liggen. Eind vorige week echter stak er opnieuw een klein stormpje op, dat de coalitiepartners opnieuw een eindje uit elkaar dreef. Er brak zelfs een straatgevecht uit tussen de PvdA en D'66, als gevolg van een diepgaand verschil over de benoeming van de nieuwe Utrechtse burgemeester. Nu liggen burgemeestersbenoemingen in dit land uiterst gevoeUg, zeker wanneer het gaat om de grote steden. Er moet rekening wor den gehouden met de overheersende politie ke kleur van de betreffende gemeente, maar het is ook een ongeschreven wet dat de gro te poUtieke partijen evenredig worden ver deeld over de grote steden. Daar komt dan nog bij het advies van de vertrouwenscom missie. Het is dus bepaald geen sinecure om de juiste man (of vrouw) op de juiste plaats te krijgen. In Utrecht is een vacature doordat burge meester Opstelten (VVD) naar Rotterdam was gegaan als opvolger van Bram Peper, die minister is geworden. Voor de Domstad waren twee ongeveer gelijkwaardige kandi daten beschikbaar, mevrouw Brouwer-Korf (PvdA) en Kohnstamm (D'66). Het werd, na urenlang vergaderen, eerstgenoemde, maar achteraf bleek dat minister Peper gedreigd had met aftreden wanneer zij het niet zou zijn geworden. Daarop ging de VVD, die achter de D'66-kandidaat stond, overstag. Het werd echter na afloop een ordinaire rel. Vanuit D'66 klonk aan het adres van de PvdA het verwijt van pure machtspolitiek en een schaamteloze arrogantie. En wat tot nog toe ongehoord is in Neder land, de commissaris in de provincie Utrecht bemoeide zich met het geval. Terwijl vanuit de PvdA weer de verontschuldiging werd geuit dat er was gehandeld overeenkomstig de voorkeur van de vertrouwenscommissie. Dag mag op zichzelf waar zijn, maar daarin is minister Peper dan toch niet consequent geweest. Want toen de vacature in Rotter dam moest worden vervuld, werd Opstelten benoemd, die niet de eerste keuze was van de vertrouwenscommissie. Uiteraard is het mogelijk dat het advies van de vertrouwenscommissie wordt genegeerd - dat sprak PvdA-fractievoorzitter Melkert dezer dagen ook openlijk uit. Dat kan het geval zijn wanneer het gaat om een betere politieke spreiding van de burge meestersposten. Maar de ene keer zich be roepen op de commissie en de andere keer op politieke voorkeur, dat riekt naar oppor tunisme. Een en ander getuigt wel van onderling wan trouwen binnen de coalitie. Temeer daar dit allemaal naar buiten gekomen is na de ver gadering van de ministerraad. Eén of meer bewindslieden hebben blijkbaar hun mond voorbij gepraat. Het zal de verdere samen werking niet ten goede komen. Waarnemer Wandel mee met Natuurmonumenten Eilandgevoel Middenin het Haringvliet ligt het eiland Tiengemeten, sinds 1997 in beheer bij Na tuurmonumenten. Op het eiland zal in de toekomst grootschalige natuurontwikke ling plaatsvinden, waardoor het zal uit groeien tot een prachtig zoetwatergetijde- gebied met een natuurlijke afwisseling van bos, grasland, moeras, slikken en water. Deze ontwikkeling zal jaren duren, maar het eiland vormt met zijn slikken, schorren, rivierbos en talrijke vogelsoor ten nu al een prachtig decor voor een wan deling. Ervaar zelf eens het 'eiland-gevoel' en ga mee wandelen met de boswachter. Zij ver tellen u alles wat u al lang wilde weten over Tiengemeten. Excursie De excursie vindt zaterdag 10 juli plaats en start om 09.30 uur in Nieuwendijk, bij de pont. Deze vertrekt om 10.00 uur richting Tiengemeten. De kosten van de overtocht bedragen ƒ4,-. De excursie duurt 5 tot 6 uur. Laarzen zijn aan te beve len aangezien de wandeling ook door nat te gebieden voert. Deelnemers dienen zich van te voren aan te meldeii bij opzichter H. Mayer, telefoonnummer (0186) 691446. De eerstvolgende excursie vindt pas 9 oktober plaats, dus wees er snel bij Schotse Hooglanders Een klein deel van Tiengemeten, de Blan ke Slikken, wordt begraasd door Schotse Hooglanders. Tijdens uw wandeling kunt u dan ook oog in oog komen te staan met een van deze veertig ruigbehaarde runde ren. Begrazing door runderen draagt in een groot aantal natuurgebieden van Natuur monumenten al bij aan een meer natuurlijk eco-systeem. Vroeger veroorzaakten grote grazers als edelhert en wisent open plek ken in het landschap waardoor wind en water meer invloed kregen op de natuur. Hierdoor ontstond een grotere verscheide nheid aan planten en dieren. De Schotse Hooglanders doen nu hetzelfde 'werk' op Tiengemeten en helpen op deze manier bouwen aan het grootschalige natuiu"ont- wikkelingsproject dat plaatsvindt. Akkerbouw Tijdens de wandeUng zult u zien dat op het eiland nog volop akkerbouw plaatsvindt. Natuurmonumenten zet voorlopig de gebrui kelijke landbouw voort om de overgebleven pachtboeren geen overlast te bezorgen. Pas als de laatste boeren zijn verhuisd kan de natuurontwikkeüng van start gaan. Vogels Vogels die op Tiengemeten voorkomen zijn tureluur, watersnip en zomertaling in de Griendweipolder en blauwborsten en de bruine kiekendief in de Blanke Slikken. In de landbouwpolder komt de gele kwik staart veel voor. Opvallende planten in dit gebied zijn heemst, guldenroede en harig wilgenroosje. Wandelroute Het publiek kan ook zelf kennis maken het met eiland. Bij Vereniging Natuurmonu menten is binnenkort een wandelroutefol der te koop die mensen de gelegenheid biedt een wandeling van 4 of 9 km te maken, met uitleg van de historie van het eiland en een be-schrijving van de natuur. De wandelroute is te bestellen via de ledenservice van Natuurmonumenten, telefoonnummer: (035) 6559911. Samenwerking Het eiland Tiengemeten in het Haringvliet is sinds 1997 in beheer bij Vereniging Natuurmonumenten. De grootschalige natuurontwikkeling op het eiland is een samenwerkingsproject tussen Natuurmo numenten, Rijkswaterstaat directie Zuid- Holland, Provincie Zuid-Holland, gemeente Korendijk, Dienst Landelijk Gebied Zuid-Holland en het Ministerie vanLNV. Zondag 4 juli 1999 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. R. Veldman en 18.30 uur kand. J. Joppe, Rouveen. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. J. Joppe en 18.30 uur ds. R. Veld man - Gen Gem. 9.30 en 18.30 uur lees- dienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. C. Koster en 18.30 uur ds. I. J. Bijlsma - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur (H.A.) en 18.30uurds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00,10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, bedie ning Heilige Doop. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds. W. L. Smelt. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. G. Blom, v.m. bediening Heili ge Doop - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst- Ger. Kerk 9.30 en 18.30 uur ds. N. J. van Exel, 's-Hertogenbosch - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur Iccsdicnst DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. J. Paul en 18.00 uur ds. M. Verduin - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den Boer. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. G. J. Boer, Stolwijk en 18.00 uur kand. C. Boele, Putten - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Liikaskapel HDG 10.15 uur kand. Y. R. Bijl, Katwijk - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. E. L. van Dunné-de BijU Nachenius - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur mevr. L. Nuhoff-Groenendijk, Alphen a/d Rijn. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. A. Egas - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels - Ger. Kerk 9.30 uur ds. J. C. Donner, Rijswijk en 17.00 uur mevr. ds. K. Roos, Rotterdam - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 16.45 uur ds. H. van Dijken - Ghristengemeente Vrienden van de Bybel Diekhuus, Ben. Zandpad 10.00 uur K. van Holten. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Lingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. Kolijn, Krimpen a/d Ussel en 18.00 uur ds. J. Willemsen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. A. v. d. Zwaag en 18.00 uur ds. P. C. Koster. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. F. J. M. van Veldhuizen, Delft en 18.00 uur kand. J. Kooy, Barendrecht - Ger. Kerk 10.00 uur de heer L. H. Zweers en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra, Scheveningen. Lezen: Handelingen 12:1-17 "Maar van de gemeente werd een gedurig gebed tot God voor hem gedaan.(Handelingen 12:5 b) Petrus zit in de gevangenis. De grote voor ganger in de gemeente is monddood gemaakt, het Evangehe dat uit zijn mond de wereld inging is tot zwijgen gebracht. De tegenstander is begonnen het werk van de Heere te dwarsbomen. En hij lijkt direct reeds overwinningen te behalen. Het werk van God in Zijn koninkrijk is altijd een aangevochten leven. Ook in uw eigen leven zult u het ongetwijfeld kennen. De stem van de Goede Herder klonk door in uw geest. U mag het niet ontkennen dat u de stem van de Meester hebt gehoord. Maar goed en wel begon u zich in Hem te verheu gen, of daar kwam de tegenstander om de stem van de Heere het zwijgen op te leggen. En natuurlijk laat de Heere zich niet door de satan gezeggen. Hij sprak gewoon door. Maar wij schrokken zo vreselijk dat wij ver gaten verder naar Hem te luisteren. En toen werd het stil in ons leven. En misschien is het wel tot op vandaag stil gebleven. Maar wat doet de gemeente in Jeruzalem? Zij zendt een gebed uit tot God. Een gebed. Dat gaat kennelijk heel spontaan. Zonder dat ze erover na hoeven te denken doen ze het. Zonder dat ze er eerst met elkaar over gesproken hebben doen ze het gewoon. En dat is maar goed ook denk ik. Want wanneer ze alles rondom de situatie waar Petrus zich in bevindt zouden afgewogen hebben, dan hadden ze teleurgesteld naar huis gegaan. Begrijpend dat er niets meer aan te doen is. Petrus is verloren. Maar dat doen ze niet. Door de nood gedreven ontspruit het gebed aan hun üppen. Waarom? Wel, omdat een levende gemeente in alles zich op haar Hee re richt. Omdat ze niet zonder dat contact met Hem kan. Waar liefde is daar is gemeenschap zelfs in de grootste nood. Zelfs, of juist dan, wanneer de situatie uitzichtloos is. Is dat niet het wonderlijkste in het leven van het geloof. Wanneer wij geen uitkomst meer zien en niets meer over houden dan kan de Heere wat met ons doen. Dan laat Hij ons bidden. Spon taan, omdat we het contact met de Heere toch niet missen kunnen. We horen Zijn stem niet meer. Maar we worden naar Hem toe gedre ven. Mag ik u iets vragen? U bent op hoge leeftijd gekomen. Hoe staat het met het gebed? Nee, ik bedoel niet het bidden voor het eten. Ik bedoel het echte bidden. Ik bedoel de gemeenschap met de Heere. Het verwach tingsvol roepen, zelfs als alles ons ogen schijnlijk tegen zit. Als we niets meer heb ben. U weet toch wel wat bidden is? Bidden: doen we dat nog? Weten we nog wat dat is? De las over een theologisch hoogleraar die in een preek over het "Onze Vader" zei: "De neem aan gemeente, dat u persoonlijk nau welijks meer bidt." En in die kerk ging een opgeluchte zucht door de gemeente, omdat dit nu eindelijk eens openlijk werd gezegd. En toen ik zelf eens in eens bijeenkomst met aanstaande dominees was en iedereen iets over zijn persoonüjk gebedsleven moest zeg gen, bleek dat de meeste van deze aanstaan de dominees voor zichzelf nooit bidden. De heb gehoord dat er dominees zijn, die alleen tijdens de kerkdienst nog bidden. Voor zich zelf nooit meer! Bidden: doen we dat nog? Weten we nog wat dat is? Moeten we niet zeggen dat onze tijd een bid- deloze tijd geworden is. Ik denk dat die aan vallen, die de christeüjke gemeente in onze tijd te verduren krijgt, veelal op de rekening van ons gebedsleven geschreven moeten worden. Waar niet wordt gebeden daar is geen geloof. En waar men niet weet wie de God en Vader van onze Heere Jezus Christus is daar wordt niet meer gebeden. Het gebed is de graadme ter van ons geloof. Ga uw gebedsleven er eens op na? Wanneer hebt u nu voor het laatst echt gebeden. Zo dat u merkte dat de Heere bij u was? Of mis schien nog nooit? Bidden: doen we dat nog? En weten we nog wat dat is? Bidden dat is eigenlijk een tweegesprek. Het gebeurt niet op initiatief van ons mensen. Het initiatief komt van God. Hij zet ons aan tot het gebed. Hij doet in ons het verlangen groeien naar gemeenschap met Hem. Soms doet Hij dat door nood (zoals in ons tekst hoofdstuk), soms ook op andere wijze. Dat doet er niet zoveel toe. Maar Hij zorgt ervoor dat we het niet meer laten kunnen om Hem aan te roepen. Maar als we dat doen dan wordt het ook direct een tweegesprek. Dan gaan we letten op wat Hij tot ons zegt en gaan we ook heel persoonlijk spreken tot Hem. In de relatie met de Heere kan bidden ook geleerd worden. Dat zien we ook aan de Jeru- zalemse gemeente. In dit hoofdstuk weten we niet wat er gebeden is. Maar in hoofdstuk 4 lezen we ook al van de gemeente die bidt in dagen van verdrukking. En daar lezen we wel wat ze bidden. Ze gebruiken daar woorden uit de psalmen en de profeten. Zo leert de Heere ons bidden. Als we de woorden uit de Schriften kennen. Als wij voor ons gebed Zijn woorden gaan gebrui ken. Dan is er sprake van een tweegesprek. Ik denk dat hier in hoofdstuk 12 we ook aan woorden uit de psalmen moeten denken. De nood die in de psalmen wordt beschreven is de vertolking van onze eigen nood. Dat heeft de kerk der eeuwen trouwens altijd gedaan. Het bidden van de psalmen was vroeger in het klooster een vast onderdeel van de dag. Een ook Luther en Calvijn hebben het bidden en het zingen van de psalmen aanbevolen. Ziet u zo leert de Heere zijn volk bidden. De denk dat daar ook voor onze dorre en geeste loze tijd vruchten van te ontvangen zijn. Weet u niet hoe u bidden moet? Bidt met de woorden van de psalmen. Kent u ze niet uit het hoofd? Lees ze rustig de Heere voor uit de Bijbel. En zeg maar tegen Hem: "Ja, zo bedoel ik het Heere! O, ontferm u over mij en mijn kinderen." Volgende week denken we verder over het gebed van de gemeente in Jeruzalem. Oude-Tonge A. van Lingen Bij voldoende belangsteUing zal er half sep tember op dinsdagmiddag, dinsdagavond en/of donderdagavond een kursus Kalligra feren voor beginners van start gaan. Deze kursus zal gehouden worden in Het Diekhuus, Beneden Zandpad te Middel- harnis en bestaat uit 8 lessen van anderhalf uur, waarin 7 verschillende schriftsoorten aan bod komen. Zowel rechts- als linkshandige 'schrijvers' zijn van harte welkom, maar linkshandigen moeten dit wel even melden, omdat zij een andere pennenset nodig hebben. De tijden zijn: 's middags van 13.15-14.45 uur. 's avonds van 19.30-21.00 uur. Belangstellenden kunnen voor informatie beUen naar telefoonnummer (0187) 486369. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. B. ten Hove, v.m. bedie ning HeiUge Doop - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur student. D. W. Tuinier - Ger. Kerk 9.30 uur drs. J. H. Becker, Klun- dert en 18.00 uur de heer L. H. Zweers. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. T. W. van Bennekom, Hilversum. ZIERIKZEE - Evang. Lutherse Gem. 10.00 uur ds. J. Roskam, Den Haag. Snsrr MAARTENSDUK - Herv. Gem. 9.30 uur ds. Egas en 14.30 uur ds. Den Ouden - Ger. Gem. in Ned. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Oud Ger. Gem. 9.30,14.30 en 18.30 uur leesdienst. Ingrediënten: een fiets, mooi weer, gevulde koeken, limonade en een stralend humeur. Dit alles was ruim voldoende aanwezig op de Rabobank fietsdag op zaterdag 26 juni jl. Ruim 2000 fietsers deden mee aan dit evenement. Bij de start ontvingen zij een routebeschrijving en een verrassing voor onderweg. Ook werd elke fiets versierd met een Rabobank-vlaggetje. De Rabobanken op Goeree-Overflakkee organiseren deze jaarlijkse fietstocht in het belang van de verenigingen op het eiland. Per kilometer wordt een kwartje uitbetaald. Deelnemers mogen zelf kiezen naar welke vereniging het geld gaat. Jong en oud fietste van 10.00 uur tot 16.00 uur het hele eiland rond. De jongste deelnemer, een jongen van 5 jaar, fietste voor Korfbalvereniging Good-Luck maar liefst 53 kilometer! De dappere fietsers werden bij elke Rabobank onthaald met limonade en gevulde koeken. Ook konden deelne mers even uitrusten op een lekkere stoel in het zonnetje. H. Kingmans -8- Of - zal ik juDie Rotterdam eens leren kennen. Het is wel de moeite waard. Zul len we daarvoor a.s. zondag eens nemen? Als er een schip ligt van een mij bevriend kapitein, maken we ook een boottochtje op de Maas. Hoe denken juUie erover?" Drie zijn er onmiddellijk enthousiast voor. Gebhard aarzelt. Wat bedoelt die vent met zijn aanbod? "De weet nog niet of ik meega", zegt hij botweg. Sinjeur Willemsz merkt op, dat hij volkomen zijn eigen baas is. Als hij niet wil, gaan de anderen met hem mee en blijft hij thuis. Toch raadt hij hem sterk aan, mee te gaan. Het is een mooie gelegenheid Rotterdam te leren kennen. En - hij is de gastheer! Het is bepaald een zwak van hem, zoiets met vreemdeUngen te doen. Dit is waarlijk niet de eerste maal. Zij spreken af, dat zij zondagmorgen om negen uur vóór deze herberg zuDen staan om vandaar de tocht te gaan beginnen. "Drie of vier man?", lacht Sinjeur WiUemsz. "De hoop van vier, niet voor mijzelf maar voor de vierde. Je zult er spijt van hebben, als je niet meegaat", dit tot Gebhard, die de schouders ophaalt. Als Sinjeur WiDemsz alle vertering aan de waard heeft betaald verlaat hij met een vroUjke groet de gelagkamer, nauweüjks buiten, mompelend: "Die vent moet ik in de gaten houden, als hij erbij is". Overigens is hij welgemoed. Nog diezelfde avond schrijft hij een briefje, dat met spoed ergens moet worden bezorgd. Alles moet in orde gemaakt; het is niet onmo gelijk, dat hij zondag drie of vier gasten heeft. Van zijn kant maakt dat, mèt de vorigen, negen of tien. De heren kunnen tevreden zijn en niet minder de kapitein van 'De Arend', die popelt om buitengaats te gaan. Het is een vreemd schrijven, dat aüeen ingewijden snap pen. Als de waard van 'De Maze' het las, zou hij er ook alles van weten. Niettemin staat hij, als Goffe hem geroe pen heeft op verzoek van Gebhard die de Sinjeur nu een maal wantrouwt, vurig diens lof te bezingen: een aardige vent, die Sinjeur Willemsz, een beetje anders dan een gewoon mens, zeker, want wie gaat nu zo'n steDetje ont halen op een dagje uit? Reken maar, dat zij het zondag goed zullen hebben. Hij kijkt niet op een gulden. Goffe vertaalt de woorden van de waard. "De denk, dat hij een zielverkoper is", zegt Gebhard vlak weg. Als de herbergier deze mening verneemt, schaterlacht hij. "Ha, ha, dat moet ik Sinjeur WiUemsz bij gelegenheid eens verteUen. Een zielverkoper! Ha, ha! De vent is in de Indien schatrijk geworden, maat, wat zal hij dan nu de ronselaar spelen". HOOFDSTUK 4 In de prille morgen laat een kleine bark midden op de Maas voor Rotterdam het vóór- en achteranker vallen en enkele uren later staat een schepeüng te turen naar de wal in opdracht van de gezagvoerder. De bemaiming van de bark bestaat slechts uit enkele kopen, die volledig op de hoogte zijn van de actie die moet worden gevoerd. Zij doen dit werk niet voor de eerste maal. "Het vlees is op komst", bericht de schepeüng later. De kapitein begeeft zich naar de vakeep en bespeurt, hoe op de kade een gezelschap nadert, waarvan iemand de hand opsteekt. "De boot te water", beveelt hij. Twintig teUen daarna roeien twee mannen de grote boot naar de oever, waar Sinjeur WiDemsz, vergezeld van vier mannen die vol belangsteUing staren naar de mooie bark op de rivier, staat te wachten. Gebhard heeft zijn tegenzin overwonnen, na aanvanke- üjk nog bezwaren te hebben gemaakt - hij vertrouwt die Sinjeur nu eenmaal niet - heeft hij Jochem toegestemd, dat hij geen directe aaiüeiding heeft, om de vreemdeling te wantrouwen. Toen heeft Jochem opgemerkt, dat zij toch waarlijk geen kleine kinderen zijn en er zelf bij zijn als er iets zou gebeuren, wat hen niet aan stond. Zij col lega heeft toegestemd. Het is toch eigenUjk belachelijk om bang te zijn, als je met vier man gereed staat toe te slaan, indien dit noodza- keüjk mocht zijn. Dus is Gebhard gezwicht al heeft hij zich voorgenomen, dubbel uit zijn ogen te kijken. Als zij vóór de herberg 'De Maze' Sinjeur Willemsz ont moeten, die hen uitnodigt eerst een pint bier te drinken of iets anders, moet hij weer erkennen, voor wantrouwen geen enkele reden te hebben. De Sinjeur is de vriende- hjkheid zelf. Hij praat er zelfs niet over, dat de Duitser tóch nog meegekomen is. "Jullie boffen geweldig", zegt hij. "Gisteravond is 'De Rijn', een bark van mijn vriend Semeinsz, op de Maas aangekomen. De boot is leeg en wordt pas deze week geladen met stukgoederen voor de Oostzee. Vandaag gaan we varen. Dordrecht langs het Hollands Diep op, misschien nog verder. Zullen jullie eens zee zien. Het is best vaarweer. Vanavond laat of morgen vroeg zijn we terug. Eten is er aan boord voldoende. We gaan ergens aan de wal. Jullie zuUen vandaag geen honger en dorst üj- den. Het is een mooie bark en Semeinsz is een gul gast heer. De ken hem al jaren. Dit buitenkansje moeten we waarnemen, volgende week kuimen we dan Rotterdam wel eens bekijken". "Is met dat boffen?" merkt de waard op, die de uiteenzet ting aanhoort. "JuUie zullen een genoeglijke dag hebben, mannen". Als kinderen, zijn ze blij. Zelfs Gebhard wordt meege sleept. Je kunt niet van het zeemansleven houden en toch met genoegen een vaartochtje in het verschiet zien. En de Sinjeur is de aardigheid zelf: Hij praat als Brugman, ter wijl hij intussen scherp op de Duitser let, die - dat is hij te weten gekomen van de waard - hem voor een ronse laar verslijt. Maar de vent toont niet het minste wantrou wen, al is Willemsz ervan overtuigd, dat hij hem in de gaten zal houden. Nu, dat is wederzijds. "Julüe moeten mij goed begrijpen", gaat hij verder. "Van dwingen is natuurlijk geen sprake. Mij kan het toch niets schelen. WiDen jullie aan de wal bUjven, mij best. In Rot terdam is genoeg te zien. Maar nu is er een mooie kans. Die boot is deze week verdwenen en Rotterdam blijft. Dus.juDie maken uit wat we zullen doen. Het is mij om het even". Als om strijd verzekeren alle vier, dat zij graag willen varen. Inderdaad, zo'n buitenkansje moet je je niet laten ontglippen. Schier onmerkbaar glijdt een lach van vol doening over het gelaat van de Sinjeur, die opstapt, na de vertering te hebben betaald. Ook het knipoogje, dat de waard in ontvangst neemt wordt door de anderen niet opgemerkt. "Er loopt er net een aan bakboord", zegt de Sinjeur, als zij langs de haven gaan en naar de bark kijken. Hij laat een scherp gefluit horen en steekt de hand omhoog. "Je zou zeggen, dat het afgesproken is", lacht hij dan. "En zo is het niet. De heb Semeinsz alleen gezegd, dat ik misschien met drie of vier man wil gaan varen. Daar komt de boot al. Nu zullen we gauw aan boord zitten. Er is een mooie briesje. Je kunt het niet beter verlangen". De beide mannen aan de riemen groeten beleefd en roei en dan zwijgend het vijftal naar de bark, waar de kapitein de hand van de Sinjeur schudt, om vervolgens te worden voorgesteld aan de anderen. Evenals Sinjeur Willemsz spreekt hij Duits en Frans. Er weerklinken korte scherpe bevelen, zodat enige tijd later de bark met volle zeilen de rivier op vaart, in de rich ting van Dordrecht. Zij kunnen niet anders zeggen dan dan zij genieten op het voordek, waar zij op stoelen zitten als waren ze grand- seigneurs. Opzettelijk houdt Sinjeur Willemsz zich wat achteraf. De kapitein heeft de leiding van het gesprek. Dat is hem toevertrouwd. Hij legt uit wat er in de omge ving te zien is, laat hen de bark bekijken. (wordt vervolgd) JUWELIERS - DIAMANTAIRS Breitling - Ebel - Omega - Rado - Tag Heuer

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5