Eiland in liet Haringvliet: Tiengemeten
PREDIKBEURTEN
Overdenking
Zin in kalligraferen
Rabobank fietsdag
groot succes!
het]
^=^^kijkvenster
KËUVËLAAR
uit de
Heilige Schrift
ixalCiqratcrem^
(schoonschrijven)??
VERVOLGVERHAAL
Jochem de
schoorsteenveger
Blik op kerk ^N/
en samenleving Ij
- Burgemeestersbenoemingen
- Een nieuwe politieke rel
Mag ik u nog een keer meenemen naar Den
Haag? Hopelijk is dit de laatste keer voor de
vakanties uitbreken, want ook de Kamer
gaat op reces, zoals ze dat daar deftig noe
men, en dan zal de politieke wind wel gaan
liggen.
Eind vorige week echter stak er opnieuw een
klein stormpje op, dat de coalitiepartners
opnieuw een eindje uit elkaar dreef. Er brak
zelfs een straatgevecht uit tussen de PvdA en
D'66, als gevolg van een diepgaand verschil
over de benoeming van de nieuwe Utrechtse
burgemeester.
Nu liggen burgemeestersbenoemingen in dit
land uiterst gevoeUg, zeker wanneer het gaat
om de grote steden. Er moet rekening wor
den gehouden met de overheersende politie
ke kleur van de betreffende gemeente, maar
het is ook een ongeschreven wet dat de gro
te poUtieke partijen evenredig worden ver
deeld over de grote steden. Daar komt dan
nog bij het advies van de vertrouwenscom
missie. Het is dus bepaald geen sinecure om
de juiste man (of vrouw) op de juiste plaats
te krijgen.
In Utrecht is een vacature doordat burge
meester Opstelten (VVD) naar Rotterdam
was gegaan als opvolger van Bram Peper,
die minister is geworden. Voor de Domstad
waren twee ongeveer gelijkwaardige kandi
daten beschikbaar, mevrouw Brouwer-Korf
(PvdA) en Kohnstamm (D'66). Het werd, na
urenlang vergaderen, eerstgenoemde, maar
achteraf bleek dat minister Peper gedreigd
had met aftreden wanneer zij het niet zou
zijn geworden. Daarop ging de VVD, die
achter de D'66-kandidaat stond, overstag.
Het werd echter na afloop een ordinaire rel.
Vanuit D'66 klonk aan het adres van de
PvdA het verwijt van pure machtspolitiek en
een schaamteloze arrogantie.
En wat tot nog toe ongehoord is in Neder
land, de commissaris in de provincie Utrecht
bemoeide zich met het geval. Terwijl vanuit
de PvdA weer de verontschuldiging werd
geuit dat er was gehandeld overeenkomstig
de voorkeur van de vertrouwenscommissie.
Dag mag op zichzelf waar zijn, maar daarin
is minister Peper dan toch niet consequent
geweest. Want toen de vacature in Rotter
dam moest worden vervuld, werd Opstelten
benoemd, die niet de eerste keuze was van
de vertrouwenscommissie.
Uiteraard is het mogelijk dat het advies van
de vertrouwenscommissie wordt genegeerd
- dat sprak PvdA-fractievoorzitter Melkert
dezer dagen ook openlijk uit.
Dat kan het geval zijn wanneer het gaat om
een betere politieke spreiding van de burge
meestersposten. Maar de ene keer zich be
roepen op de commissie en de andere keer
op politieke voorkeur, dat riekt naar oppor
tunisme.
Een en ander getuigt wel van onderling wan
trouwen binnen de coalitie. Temeer daar dit
allemaal naar buiten gekomen is na de ver
gadering van de ministerraad. Eén of meer
bewindslieden hebben blijkbaar hun mond
voorbij gepraat. Het zal de verdere samen
werking niet ten goede komen.
Waarnemer
Wandel mee met Natuurmonumenten
Eilandgevoel
Middenin het Haringvliet ligt het eiland
Tiengemeten, sinds 1997 in beheer bij Na
tuurmonumenten. Op het eiland zal in de
toekomst grootschalige natuurontwikke
ling plaatsvinden, waardoor het zal uit
groeien tot een prachtig zoetwatergetijde-
gebied met een natuurlijke afwisseling
van bos, grasland, moeras, slikken en
water. Deze ontwikkeling zal jaren duren,
maar het eiland vormt met zijn slikken,
schorren, rivierbos en talrijke vogelsoor
ten nu al een prachtig decor voor een wan
deling.
Ervaar zelf eens het 'eiland-gevoel' en ga
mee wandelen met de boswachter. Zij ver
tellen u alles wat u al lang wilde weten
over Tiengemeten.
Excursie
De excursie vindt zaterdag 10 juli plaats
en start om 09.30 uur in Nieuwendijk,
bij de pont. Deze vertrekt om 10.00 uur
richting Tiengemeten. De kosten van de
overtocht bedragen ƒ4,-. De excursie
duurt 5 tot 6 uur. Laarzen zijn aan te beve
len aangezien de wandeling ook door nat
te gebieden voert. Deelnemers dienen zich
van te voren aan te meldeii bij opzichter H.
Mayer, telefoonnummer (0186) 691446.
De eerstvolgende excursie vindt pas 9
oktober plaats, dus wees er snel bij
Schotse Hooglanders
Een klein deel van Tiengemeten, de Blan
ke Slikken, wordt begraasd door Schotse
Hooglanders. Tijdens uw wandeling kunt
u dan ook oog in oog komen te staan met
een van deze veertig ruigbehaarde runde
ren. Begrazing door runderen draagt in een
groot aantal natuurgebieden van Natuur
monumenten al bij aan een meer natuurlijk
eco-systeem. Vroeger veroorzaakten grote
grazers als edelhert en wisent open plek
ken in het landschap waardoor wind en
water meer invloed kregen op de natuur.
Hierdoor ontstond een grotere verscheide
nheid aan planten en dieren. De Schotse
Hooglanders doen nu hetzelfde 'werk' op
Tiengemeten en helpen op deze manier
bouwen aan het grootschalige natuiu"ont-
wikkelingsproject dat plaatsvindt.
Akkerbouw
Tijdens de wandeUng zult u zien dat op het
eiland nog volop akkerbouw plaatsvindt.
Natuurmonumenten zet voorlopig de gebrui
kelijke landbouw voort om de overgebleven
pachtboeren geen overlast te bezorgen. Pas
als de laatste boeren zijn verhuisd kan de
natuurontwikkeüng van start gaan.
Vogels
Vogels die op Tiengemeten voorkomen
zijn tureluur, watersnip en zomertaling in
de Griendweipolder en blauwborsten en
de bruine kiekendief in de Blanke Slikken.
In de landbouwpolder komt de gele kwik
staart veel voor. Opvallende planten in dit
gebied zijn heemst, guldenroede en harig
wilgenroosje.
Wandelroute
Het publiek kan ook zelf kennis maken het
met eiland. Bij Vereniging Natuurmonu
menten is binnenkort een wandelroutefol
der te koop die mensen de gelegenheid
biedt een wandeling van 4 of 9 km te
maken, met uitleg van de historie van het
eiland en een be-schrijving van de natuur.
De wandelroute is te bestellen via de
ledenservice van Natuurmonumenten,
telefoonnummer: (035) 6559911.
Samenwerking
Het eiland Tiengemeten in het Haringvliet
is sinds 1997 in beheer bij Vereniging
Natuurmonumenten. De grootschalige
natuurontwikkeling op het eiland is een
samenwerkingsproject tussen Natuurmo
numenten, Rijkswaterstaat directie Zuid-
Holland, Provincie Zuid-Holland,
gemeente Korendijk, Dienst Landelijk
Gebied Zuid-Holland en het Ministerie
vanLNV.
Zondag 4 juli 1999
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30
uur ds. R. Veldman en 18.30 uur kand. J.
Joppe, Rouveen. Eben-Haëzer: 9.30 uur
kand. J. Joppe en 18.30 uur ds. R. Veld
man - Gen Gem. 9.30 en 18.30 uur lees-
dienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. C.
Koster en 18.30 uur ds. I. J. Bijlsma -
Doopsgezinde Gem. 9.30 uur (H.A.) en
18.30uurds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00,10.45
en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik, bedie
ning Heilige Doop.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds. W. L.
Smelt.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. J. G. Blom, v.m. bediening Heili
ge Doop - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst- Ger. Kerk 9.30 en 18.30 uur
ds. N. J. van Exel, 's-Hertogenbosch -
Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur
Iccsdicnst
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
M. J. Paul en 18.00 uur ds. M. Verduin -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M.
den Boer.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. G. J. Boer, Stolwijk en 18.00 uur
kand. C. Boele, Putten - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. C. den Toom en 18.00 uur ds. G. C.
Kunz - Liikaskapel HDG 10.15 uur
kand. Y. R. Bijl, Katwijk - Rem. Ger.
Gem. 10.00 uur ds. E. L. van Dunné-de
BijU Nachenius - Herv. 'Exodus' Gem.
10.00 uur mevr. L. Nuhoff-Groenendijk,
Alphen a/d Rijn.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. P. C.
Hoek, Sint Annaland - Chr. Ger. Kerk
9.30 en 18.00 uur ds. A. A. Egas - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. Karels -
Ger. Kerk 9.30 uur ds. J. C. Donner,
Rijswijk en 17.00 uur mevr. ds. K. Roos,
Rotterdam - Ger. Kerk (Vrijgemaakt)
9.30 en 16.45 uur ds. H. van Dijken -
Ghristengemeente Vrienden van de
Bybel Diekhuus, Ben. Zandpad 10.00
uur K. van Holten.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. van Lingen - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. P. Kolijn, Krimpen
a/d Ussel en 18.00 uur ds. J. Willemsen -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst
- Ger. Kerk 10.00 uur ds. A. v. d.
Zwaag en 18.00 uur ds. P. C. Koster.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. F. J. M. van Veldhuizen, Delft en
18.00 uur kand. J. Kooy, Barendrecht -
Ger. Kerk 10.00 uur de heer L. H.
Zweers en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra,
Scheveningen.
Lezen: Handelingen 12:1-17
"Maar van de gemeente werd een
gedurig gebed tot God voor hem
gedaan.(Handelingen 12:5 b)
Petrus zit in de gevangenis. De grote voor
ganger in de gemeente is monddood
gemaakt, het Evangehe dat uit zijn mond de
wereld inging is tot zwijgen gebracht. De
tegenstander is begonnen het werk van de
Heere te dwarsbomen. En hij lijkt direct
reeds overwinningen te behalen.
Het werk van God in Zijn koninkrijk is altijd
een aangevochten leven. Ook in uw eigen
leven zult u het ongetwijfeld kennen. De
stem van de Goede Herder klonk door in uw
geest. U mag het niet ontkennen dat u de
stem van de Meester hebt gehoord. Maar
goed en wel begon u zich in Hem te verheu
gen, of daar kwam de tegenstander om de
stem van de Heere het zwijgen op te leggen.
En natuurlijk laat de Heere zich niet door de
satan gezeggen. Hij sprak gewoon door.
Maar wij schrokken zo vreselijk dat wij ver
gaten verder naar Hem te luisteren. En toen
werd het stil in ons leven. En misschien is
het wel tot op vandaag stil gebleven.
Maar wat doet de gemeente in Jeruzalem?
Zij zendt een gebed uit tot God. Een gebed.
Dat gaat kennelijk heel spontaan. Zonder dat
ze erover na hoeven te denken doen ze het.
Zonder dat ze er eerst met elkaar over
gesproken hebben doen ze het gewoon. En
dat is maar goed ook denk ik. Want wanneer
ze alles rondom de situatie waar Petrus zich
in bevindt zouden afgewogen hebben, dan
hadden ze teleurgesteld naar huis gegaan.
Begrijpend dat er niets meer aan te doen is.
Petrus is verloren.
Maar dat doen ze niet.
Door de nood gedreven ontspruit het gebed
aan hun üppen. Waarom? Wel, omdat een
levende gemeente in alles zich op haar Hee
re richt. Omdat ze niet zonder dat contact met
Hem kan. Waar liefde is daar is gemeenschap
zelfs in de grootste nood. Zelfs, of juist dan,
wanneer de situatie uitzichtloos is. Is dat niet
het wonderlijkste in het leven van het geloof.
Wanneer wij geen uitkomst meer zien en
niets meer over houden dan kan de Heere wat
met ons doen. Dan laat Hij ons bidden. Spon
taan, omdat we het contact met de Heere toch
niet missen kunnen. We horen Zijn stem niet
meer. Maar we worden naar Hem toe gedre
ven.
Mag ik u iets vragen? U bent op hoge leeftijd
gekomen. Hoe staat het met het gebed? Nee,
ik bedoel niet het bidden voor het eten. Ik
bedoel het echte bidden. Ik bedoel de
gemeenschap met de Heere. Het verwach
tingsvol roepen, zelfs als alles ons ogen
schijnlijk tegen zit. Als we niets meer heb
ben. U weet toch wel wat bidden is?
Bidden: doen we dat nog? Weten we nog wat
dat is?
De las over een theologisch hoogleraar die in
een preek over het "Onze Vader" zei: "De
neem aan gemeente, dat u persoonlijk nau
welijks meer bidt." En in die kerk ging een
opgeluchte zucht door de gemeente, omdat
dit nu eindelijk eens openlijk werd gezegd.
En toen ik zelf eens in eens bijeenkomst met
aanstaande dominees was en iedereen iets
over zijn persoonüjk gebedsleven moest zeg
gen, bleek dat de meeste van deze aanstaan
de dominees voor zichzelf nooit bidden. De
heb gehoord dat er dominees zijn, die alleen
tijdens de kerkdienst nog bidden. Voor zich
zelf nooit meer!
Bidden: doen we dat nog? Weten we nog wat
dat is?
Moeten we niet zeggen dat onze tijd een bid-
deloze tijd geworden is. Ik denk dat die aan
vallen, die de christeüjke gemeente in onze
tijd te verduren krijgt, veelal op de rekening
van ons gebedsleven geschreven moeten
worden.
Waar niet wordt gebeden daar is geen geloof.
En waar men niet weet wie de God en Vader
van onze Heere Jezus Christus is daar wordt
niet meer gebeden. Het gebed is de graadme
ter van ons geloof.
Ga uw gebedsleven er eens op na? Wanneer
hebt u nu voor het laatst echt gebeden. Zo dat
u merkte dat de Heere bij u was? Of mis
schien nog nooit?
Bidden: doen we dat nog? En weten we nog
wat dat is?
Bidden dat is eigenlijk een tweegesprek. Het
gebeurt niet op initiatief van ons mensen. Het
initiatief komt van God. Hij zet ons aan tot
het gebed. Hij doet in ons het verlangen
groeien naar gemeenschap met Hem. Soms
doet Hij dat door nood (zoals in ons tekst
hoofdstuk), soms ook op andere wijze. Dat
doet er niet zoveel toe.
Maar Hij zorgt ervoor dat we het niet meer
laten kunnen om Hem aan te roepen. Maar
als we dat doen dan wordt het ook direct een
tweegesprek. Dan gaan we letten op wat Hij
tot ons zegt en gaan we ook heel persoonlijk
spreken tot Hem.
In de relatie met de Heere kan bidden ook
geleerd worden. Dat zien we ook aan de Jeru-
zalemse gemeente. In dit hoofdstuk weten
we niet wat er gebeden is. Maar in hoofdstuk
4 lezen we ook al van de gemeente die bidt in
dagen van verdrukking. En daar lezen we wel
wat ze bidden. Ze gebruiken daar woorden
uit de psalmen en de profeten.
Zo leert de Heere ons bidden. Als we de
woorden uit de Schriften kennen. Als wij
voor ons gebed Zijn woorden gaan gebrui
ken. Dan is er sprake van een tweegesprek. Ik
denk dat hier in hoofdstuk 12 we ook aan
woorden uit de psalmen moeten denken. De
nood die in de psalmen wordt beschreven is
de vertolking van onze eigen nood. Dat heeft
de kerk der eeuwen trouwens altijd gedaan.
Het bidden van de psalmen was vroeger in
het klooster een vast onderdeel van de dag.
Een ook Luther en Calvijn hebben het bidden
en het zingen van de psalmen aanbevolen.
Ziet u zo leert de Heere zijn volk bidden. De
denk dat daar ook voor onze dorre en geeste
loze tijd vruchten van te ontvangen zijn.
Weet u niet hoe u bidden moet? Bidt met de
woorden van de psalmen. Kent u ze niet uit
het hoofd? Lees ze rustig de Heere voor uit
de Bijbel. En zeg maar tegen Hem: "Ja, zo
bedoel ik het Heere! O, ontferm u over mij en
mijn kinderen."
Volgende week denken we verder over het
gebed van de gemeente in Jeruzalem.
Oude-Tonge
A. van Lingen
Bij voldoende belangsteUing zal er half sep
tember op dinsdagmiddag, dinsdagavond
en/of donderdagavond een kursus Kalligra
feren voor beginners van start gaan.
Deze kursus zal gehouden worden in Het
Diekhuus, Beneden Zandpad te Middel-
harnis en bestaat uit 8 lessen van anderhalf
uur, waarin 7 verschillende schriftsoorten
aan bod komen.
Zowel rechts- als linkshandige 'schrijvers'
zijn van harte welkom, maar linkshandigen
moeten dit wel even melden, omdat zij een
andere pennenset nodig hebben.
De tijden zijn:
's middags van 13.15-14.45 uur.
's avonds van 19.30-21.00 uur.
Belangstellenden kunnen voor informatie
beUen naar telefoonnummer (0187) 486369.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. J. B. ten Hove, v.m. bedie
ning HeiUge Doop - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur student. D. W. Tuinier - Ger.
Kerk 9.30 uur drs. J. H. Becker, Klun-
dert en 18.00 uur de heer L. H. Zweers.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. T. W. van Bennekom, Hilversum.
ZIERIKZEE - Evang. Lutherse Gem.
10.00 uur ds. J. Roskam, Den Haag.
Snsrr MAARTENSDUK - Herv. Gem.
9.30 uur ds. Egas en 14.30 uur ds. Den
Ouden - Ger. Gem. in Ned. 9.30 en
18.30 uur leesdienst - Oud Ger. Gem.
9.30,14.30 en 18.30 uur leesdienst.
Ingrediënten: een fiets, mooi weer, gevulde koeken, limonade en een stralend
humeur. Dit alles was ruim voldoende aanwezig op de Rabobank fietsdag op
zaterdag 26 juni jl. Ruim 2000 fietsers deden mee aan dit evenement. Bij de
start ontvingen zij een routebeschrijving en een verrassing voor onderweg.
Ook werd elke fiets versierd met een Rabobank-vlaggetje.
De Rabobanken op Goeree-Overflakkee organiseren deze jaarlijkse fietstocht
in het belang van de verenigingen op het eiland. Per kilometer wordt een
kwartje uitbetaald. Deelnemers mogen zelf kiezen naar welke vereniging het
geld gaat. Jong en oud fietste van 10.00 uur tot 16.00 uur het hele eiland rond.
De jongste deelnemer, een jongen van 5 jaar, fietste voor Korfbalvereniging
Good-Luck maar liefst 53 kilometer! De dappere fietsers werden bij elke
Rabobank onthaald met limonade en gevulde koeken. Ook konden deelne
mers even uitrusten op een lekkere stoel in het zonnetje.
H. Kingmans
-8-
Of - zal ik juDie Rotterdam eens leren
kennen. Het is wel de moeite waard. Zul
len we daarvoor a.s. zondag eens nemen?
Als er een schip ligt van een mij bevriend
kapitein, maken we ook een boottochtje
op de Maas. Hoe denken juUie erover?"
Drie zijn er onmiddellijk enthousiast
voor. Gebhard aarzelt. Wat bedoelt die
vent met zijn aanbod?
"De weet nog niet of ik meega", zegt hij botweg.
Sinjeur Willemsz merkt op, dat hij volkomen zijn eigen
baas is. Als hij niet wil, gaan de anderen met hem mee en
blijft hij thuis. Toch raadt hij hem sterk aan, mee te gaan.
Het is een mooie gelegenheid Rotterdam te leren kennen.
En - hij is de gastheer! Het is bepaald een zwak van hem,
zoiets met vreemdeUngen te doen. Dit is waarlijk niet de
eerste maal.
Zij spreken af, dat zij zondagmorgen om negen uur vóór
deze herberg zuDen staan om vandaar de tocht te gaan
beginnen.
"Drie of vier man?", lacht Sinjeur WiUemsz. "De hoop
van vier, niet voor mijzelf maar voor de vierde. Je zult er
spijt van hebben, als je niet meegaat", dit tot Gebhard, die
de schouders ophaalt.
Als Sinjeur WiDemsz alle vertering aan de waard heeft
betaald verlaat hij met een vroUjke groet de gelagkamer,
nauweüjks buiten, mompelend: "Die vent moet ik in de
gaten houden, als hij erbij is".
Overigens is hij welgemoed. Nog diezelfde avond
schrijft hij een briefje, dat met spoed ergens moet worden
bezorgd. Alles moet in orde gemaakt; het is niet onmo
gelijk, dat hij zondag drie of vier gasten heeft. Van zijn
kant maakt dat, mèt de vorigen, negen of tien. De heren
kunnen tevreden zijn en niet minder de kapitein van 'De
Arend', die popelt om buitengaats te gaan.
Het is een vreemd schrijven, dat aüeen ingewijden snap
pen. Als de waard van 'De Maze' het las, zou hij er ook
alles van weten. Niettemin staat hij, als Goffe hem geroe
pen heeft op verzoek van Gebhard die de Sinjeur nu een
maal wantrouwt, vurig diens lof te bezingen: een aardige
vent, die Sinjeur Willemsz, een beetje anders dan een
gewoon mens, zeker, want wie gaat nu zo'n steDetje ont
halen op een dagje uit? Reken maar, dat zij het zondag
goed zullen hebben. Hij kijkt niet op een gulden.
Goffe vertaalt de woorden van de waard.
"De denk, dat hij een zielverkoper is", zegt Gebhard vlak
weg.
Als de herbergier deze mening verneemt, schaterlacht
hij.
"Ha, ha, dat moet ik Sinjeur WiUemsz bij gelegenheid
eens verteUen. Een zielverkoper! Ha, ha! De vent is in de
Indien schatrijk geworden, maat, wat zal hij dan nu de
ronselaar spelen".
HOOFDSTUK 4
In de prille morgen laat een kleine bark midden op de
Maas voor Rotterdam het vóór- en achteranker vallen
en enkele uren later staat een schepeüng te turen naar
de wal in opdracht van de gezagvoerder. De bemaiming
van de bark bestaat slechts uit enkele kopen, die volledig
op de hoogte zijn van de actie die moet worden gevoerd.
Zij doen dit werk niet voor de eerste maal.
"Het vlees is op komst", bericht de schepeüng later.
De kapitein begeeft zich naar de vakeep en bespeurt, hoe
op de kade een gezelschap nadert, waarvan iemand de
hand opsteekt.
"De boot te water", beveelt hij.
Twintig teUen daarna roeien twee mannen de grote boot
naar de oever, waar Sinjeur WiDemsz, vergezeld van vier
mannen die vol belangsteUing staren naar de mooie bark
op de rivier, staat te wachten.
Gebhard heeft zijn tegenzin overwonnen, na aanvanke-
üjk nog bezwaren te hebben gemaakt - hij vertrouwt die
Sinjeur nu eenmaal niet - heeft hij Jochem toegestemd,
dat hij geen directe aaiüeiding heeft, om de vreemdeling
te wantrouwen. Toen heeft Jochem opgemerkt, dat zij
toch waarlijk geen kleine kinderen zijn en er zelf bij zijn
als er iets zou gebeuren, wat hen niet aan stond. Zij col
lega heeft toegestemd.
Het is toch eigenUjk belachelijk om bang te zijn, als je
met vier man gereed staat toe te slaan, indien dit noodza-
keüjk mocht zijn. Dus is Gebhard gezwicht al heeft hij
zich voorgenomen, dubbel uit zijn ogen te kijken.
Als zij vóór de herberg 'De Maze' Sinjeur Willemsz ont
moeten, die hen uitnodigt eerst een pint bier te drinken of
iets anders, moet hij weer erkennen, voor wantrouwen
geen enkele reden te hebben. De Sinjeur is de vriende-
hjkheid zelf. Hij praat er zelfs niet over, dat de Duitser
tóch nog meegekomen is.
"Jullie boffen geweldig", zegt hij. "Gisteravond is 'De
Rijn', een bark van mijn vriend Semeinsz, op de Maas
aangekomen. De boot is leeg en wordt pas deze week
geladen met stukgoederen voor de Oostzee. Vandaag
gaan we varen. Dordrecht langs het Hollands Diep op,
misschien nog verder. Zullen jullie eens zee zien. Het is
best vaarweer. Vanavond laat of morgen vroeg zijn we
terug. Eten is er aan boord voldoende. We gaan ergens
aan de wal. Jullie zuUen vandaag geen honger en dorst üj-
den. Het is een mooie bark en Semeinsz is een gul gast
heer. De ken hem al jaren. Dit buitenkansje moeten we
waarnemen, volgende week kuimen we dan Rotterdam
wel eens bekijken".
"Is met dat boffen?" merkt de waard op, die de uiteenzet
ting aanhoort. "JuUie zullen een genoeglijke dag hebben,
mannen".
Als kinderen, zijn ze blij. Zelfs Gebhard wordt meege
sleept. Je kunt niet van het zeemansleven houden en toch
met genoegen een vaartochtje in het verschiet zien. En de
Sinjeur is de aardigheid zelf: Hij praat als Brugman, ter
wijl hij intussen scherp op de Duitser let, die - dat is hij
te weten gekomen van de waard - hem voor een ronse
laar verslijt. Maar de vent toont niet het minste wantrou
wen, al is Willemsz ervan overtuigd, dat hij hem in de
gaten zal houden. Nu, dat is wederzijds.
"Julüe moeten mij goed begrijpen", gaat hij verder. "Van
dwingen is natuurlijk geen sprake. Mij kan het toch niets
schelen. WiDen jullie aan de wal bUjven, mij best. In Rot
terdam is genoeg te zien. Maar nu is er een mooie kans.
Die boot is deze week verdwenen en Rotterdam blijft.
Dus.juDie maken uit wat we zullen doen. Het is mij om
het even".
Als om strijd verzekeren alle vier, dat zij graag willen
varen. Inderdaad, zo'n buitenkansje moet je je niet laten
ontglippen. Schier onmerkbaar glijdt een lach van vol
doening over het gelaat van de Sinjeur, die opstapt, na de
vertering te hebben betaald. Ook het knipoogje, dat de
waard in ontvangst neemt wordt door de anderen niet
opgemerkt.
"Er loopt er net een aan bakboord", zegt de Sinjeur, als
zij langs de haven gaan en naar de bark kijken. Hij laat
een scherp gefluit horen en steekt de hand omhoog.
"Je zou zeggen, dat het afgesproken is", lacht hij dan.
"En zo is het niet. De heb Semeinsz alleen gezegd, dat ik
misschien met drie of vier man wil gaan varen. Daar
komt de boot al. Nu zullen we gauw aan boord zitten. Er
is een mooie briesje. Je kunt het niet beter verlangen".
De beide mannen aan de riemen groeten beleefd en roei
en dan zwijgend het vijftal naar de bark, waar de kapitein
de hand van de Sinjeur schudt, om vervolgens te worden
voorgesteld aan de anderen. Evenals Sinjeur Willemsz
spreekt hij Duits en Frans.
Er weerklinken korte scherpe bevelen, zodat enige tijd
later de bark met volle zeilen de rivier op vaart, in de rich
ting van Dordrecht.
Zij kunnen niet anders zeggen dan dan zij genieten op het
voordek, waar zij op stoelen zitten als waren ze grand-
seigneurs. Opzettelijk houdt Sinjeur Willemsz zich wat
achteraf. De kapitein heeft de leiding van het gesprek.
Dat is hem toevertrouwd. Hij legt uit wat er in de omge
ving te zien is, laat hen de bark bekijken.
(wordt vervolgd)
JUWELIERS - DIAMANTAIRS
Breitling - Ebel - Omega - Rado - Tag Heuer