Over de 4 jaergetieën Overdenking Orgel-estafette leerlingen Paul Kieviet uit de Heilige Schrift - en speldag BLOEMSCHIKKEN Borduurmateriaal blijft in Middelliarnis verkrijgbaar HET ^KIJkVENSTER voor Oostflakkee VERVOLGVERHAAL Jochem de schoorsteenveger "Me Blik op kerk ^^y en samenleving tj Europese verkiezingen - Lage opkomst - Het Haagse gebeuren De leden van het Europees parlement zijn weer gekozen, in ons land en in enkele ande re landen vorige week donderdag, andere Europeanen moesten op zondag naar de stembus. Moesten, maar beter gezegd is konden. Want in de meeste landen, ook in Nederland, hebben de burgers stemrecht, geen stemphcht. Trouwens, tot stemmen kan niemand worden verplicht, we moeten dan spreken van een opkomstplicht. Van dat recht hebben velen geen gebruik gemaakt, ook in Nederland niet. De opkomst was een absoluut dieptepunt. Kwamen vijf jaar geleden nog ruim een derde van alle stemgerechtigden om hun keuze te maken, dit jaar was het aantal stemmers gezakt tot beneden de dertig procent. De thuisblijvers vormen hiermee de grootste partij. In andere landen was het niet veel beter, in het Ver enigde Koninkrijk kwam slechts een kwart van de kiezers opdagen. België haalde zon dag de negentig procent, maar daar heerst dan ook een opkomstplicht. Bovendien wa ren de verkiezingen voor Europa gekoppeld aan het stemmen voor de eigen Eerste en Tweede Kamer. Over de oorzaken van de desinteresse is al veel gezegd en geschreven, en waarschijn lijk zal ik daaiaan niet veel nieuws kunnen toevoegen. In Europees verband moet de burger wel de indruk krijgen dat zijn stem weinig of geen gewicht in de schaal legt. Het Europese parlement heeft weinig bevoegd heden, bovendien zijn de parlementariërs ternauwernood aan iemand verantwoording schuldig. Ze worden niet gecontroleerd of gecorrigeerd, kunnen ook bij wanbeleid door niemand worden weggestemd zoals de nationale volksvertegenwordiging. Daarbij komt dat de leden van het Europees parlement de laatste tijd nogal in opspraak zijn gekomen als gevolg van veel te hoge declaraties. Ook al is het wellicht slechts een klein percentage dat zich daaraan schuldig maakt, al spoedig ontstaat het beeld van 'zakkenvullers', die niet veel meer uitvoeren dan geld opstrijken, uiteraard ten koste van de belastingbetaler. En de kiezer, die een Verenigd Europa toch al niet ziet zitten, neemt dan al gauw een houding aan van: "Ze doen maar, mij niet gezien..." Ik denk dat het politieke gebeuren in Den Haag ook van invloed is geweest op de lage opkomst. Nèt was de breuk in het tweede paarse kabinet gelijmd, maar of de politiek daardoor geloofwaardiger is geworden...? Bovendien heeft het Tweede Kamerdebat over de Bijlmerenquête bij velen een bittere nasmaak achtergelaten. Ministers die tegen beter weten in blijven zitten omdat de coali tie in stand moet blijven... En daarna nog- eens de affaires van het plotseling aftreden van minister Apotheker, en het de hand boven het hoofd houden van staatssecretaris Faber.Natuurlijk heeft dit alles met Euro pa niet direct te maken, maar de burger gooit het allemaal op één grote hoop en vindt poli tiek maar een vies zaakje, waarvan hij zich verre dient te houden. En de partijen maar roepen dat de politiek dichter bij het volk gebracht moet worden! Het zal moeten, jawel, maar hoe...? Waarnemer Uw auto komt er altijd beter uit dan hij erin ging Gelukkig heeft Van Lint Autoschade de juiste kettingreactie. Met de modernste apparatuur zetten we uw auto weer op het juiste spoor. Onze spuiterij heeft een reputatie hoog te houden en we geven 2 jaar Focwa garantie op de uit de kreu kels gehaalde autoschade. Sommelsdijk (0187) 482292 Zierikzee (0111)414794 van Lint autoschade Maakt het goed! Stichting Welzijnswerk Oostflakkee organi seert op woensdag 23 juni a.s. een fiets- en speldag voor Oostflakkee. Vertrek om 10.00 uur vanuit alle vier de dorpskernen richting Fort Prins Frederik te Ooltgensplaat. Kosten 7,50 incl. lunch. Op z'nflakkees gezeit VI Bie de meeste aerebeiers maansen was het (ondanks aarmoe) best gezellig in huus. De omroeper had mit de belle over 't durp ge weest in had omgeroepe dat er in de kaoie een schip mit garaniums was angekomme. Ieder jaer kwam er een schipper mit deze moaie blommen in de kaoie. Het ruum stieng vol mit schraegen mit planken d'r op in daer- op volop echte boere garaniums, meest roaie, een inkele witten of roazen er tussen. Zo was de vrouwe dus oak naer de schuute geweest in had vier blonmien gekocht, voor ieder raem twee. Ze had wat overtollige eiers kanne verkoape an d'n bakker in zo kon ze noe dus vier garaniums koape, dat viel mee. Toen Jan Jaop dein oak thuuskwam zag een 't al trek. Hee zeit'ie, dat is leuk, je bint een vrouwe uut duuzend. Dank je as je 't meent zeit ze. Ze stienge meest op een oud theeschutteltje dan kon je ze niet verzuupe zie je. Er bleef waark genog in 't naejaer. De zuurkoale in de potten snieje. De aerpels uut 't hof an 't pitje laage. Zo of in toe keke ze al es mit een scheef oage naer 't vaarke in 't hok. Joenge wat een knoert van een keu, ik dienk, zei Jaop dat een zeker wel al tegen de vierhoen- derd poend raekt. 't Kon oak wel, want ze hadden al gekocht toen 't vorige vaarke nog in 't kot zat. An z'n breeje rik te zien had 'n flienk wat spek bie z'n. Het knien in 't hok achter 't schuurtje kreeg noe nog wat extra kruunen in wat peen lof van de koeiepeen die oak an 't pitje gieng, dan kon een nog wat biekomme voor korsemisse. Van de tieten die nog in de renne bie de hoenders Uepe wier de haentjes noe zo of in toe een geslacht voor een beetje soep voor de kleine Sien, want die zag zo witjes om de neuze die kon dat wel gebruuke. Zo lezers gieng dat noe eenmal ee toen ter tied, vraegt het mar an je ouwe kennissen uut de buurt, die zalle het je wel vertelle. As je oktober naedert dan krieg je weer het peendelven in de beeten. Zwaer waark, alles mit 't peenspaetje. In dan as 't al wat schrim- pele 's nachts in het blad zag dan wit van 't ies. Houw mar op zei mun buurman Jaop, een echte Oudurpsen aarebeier, dan warre je viengers haest bevrore, mar deur flienk deur te delven kreeg je 't al gauw heet, want-je most oak 't shk van de peen slaen, zo tegen 't peenspaetje an, in dan netjes op een reije laage, omdat dat weer makkelek was om de kruunen er of te douwen mit den douwer in laeter gienge ze weer het blad er of hakke mit de peenhakker (kruunen hakke zei men dan) voor voer voor de koeien. De rest van de aerepels most er uut in men gieng al ploege voor de wintertaarve te zaoien, dat gieng oak al in oktober beginne. Dit waark hep deur tot begin november. Je kreeg dan weer al kael land. In 't kon al aer- dig zuur weer weeze mit sturm in regen. De koeien kwamme 's nachts al binnen in wier d'r biegevoerd. In de wienkel gieng 't noe oak wat antrekke, je verkocht wat meer in as de tied van uut- doewen daer was verkocht je wel es een kleed of een bedsteetieke of je most wel es een bed bie vuile mit kapok. Oak in de kruudenierswaeren verkocht je noe wat meer haevermout in vermeelje in tuttifruttie. Noe dienk ik aneens weer an de haevere. Die haevere kon je leuk versiere. Dan spaerende je al een heele zeumere de zulverpepiertjes op van de kwattatjes.(as je teminste wel es kreeg) in streek je moai glad in lei ze in een schrift tussen de blaedjes. Dan nam je een bosje haevere mee naer huus, niet al te riep in gieng je al die haevertjes netjes inpakke, an die trosje mit zulverpepier. Dat was leuk, net klokjes. De sukerpeen gieng naer de kaoje in er wier al veul slik op de kinderkopjes gevoende op de Meulendiek in Haarken. Mar dat zag je oak in Sonmierdiek in Nieuwe Toenge bie de tram in op de kaoie van Battenoord. Begin november wier er oak Dankdag voor 't gewas gehouwe. Bie oens in (dat niet alleen as m'n goed herinnere) wier niet in beide kaarken gehek dankdag gehouwe. Dat kwam omdat er in de Ger. Gemeente niet genoeg. Dominees wazze om 't gehek mit de Herv. kerk te houwen. Dat was bar verve lend, want as middenstanders kon je niet twee keer de wienkel dichtdoewe in je had van allebeije de kaarken klangten, dus kon je alleen mar prebeere om 's aevens naer kaar- ke te kennen, we ha dan wel geweest dat m'n vroeger slote, want je had geen wienkels- luuting zo as noe. 't Was vervelend as t'r een grossier stieng te lossen as de kaarkmaansen verbie kwamme, mar 't kon aores. Gelokkig is ter laeter veranderieng in gekomme, deur medewaarking van de gemeentehuuzen. As 't weer wat roewer wier kon 't wel es gebeu- re dat d'n omroeper roend gieng om te ver tellen dat er noe goedkaope panhaering was in 't stal op d'n hoek bie Tona. Dan rook heel 't durp 's aevens naer gebakke vis, in die was lekker oor. As kleine joengen kon je je eige vermaeke op kaoie, meerieje op de peewaegens of suukerpeen zoeke langs de weg die van de waegens viele. In wat te dienken van kruu- kele...? Op 't slik an de paeltjes in an de steenen, van die lekkere groate kruukels. Ze wier niet allemaele zelf opgegete, nee as je kans zag, dan wier ze verkocht. Bijvoor beeld op de Westdiek in Meneerse een kom- me voor een stuuver of nog minder. Het was oak lekker om kruukels te eten mit krente- broad as je dat soms es had. As de peentied verbie was, dan gieng heel de meute an vrouwen, mannen in kinders helpe om de straeten te schuuren, dat was verplicht op 't eiland ieder voor z'n eige deure de diek schuure. Dat was wel interessant om al dat gesjouw mit bezems in emmers bezig te zien. Reizen waeter uut de wellen in trassen warre noadig om 't slik van de keien te kriegen. In as 't klaer was kwam de wethouder of in de bur gemeester een roendje doewe over 't durp of 't goed gedaen was. Dat zou wel wat weze voor de vier burgervaoders van noe oak dat zouwe ze best wiUe dienk ik zo beetje neffen der schoenen over een schoan durp van groosegheid. As je dit allemaele gehad had gieng 't vaar ke oak z'n leste uurtjes tegemoet. Dan belanden 'n binnen de kortste tied oender 't stroo om gebrand te worren. Nog hoar ik het gebrul van 't tegenstribbelend vaarke op de zware pad. Veul van 't vaarke gieng er niet verloore, tot de hersens toe in de dunne daarm wier verorbert. Al rap zag je dat oender de visbank weer een krootje biggen in of roend een groate mande scharrele, in zag je de mannen mit een big getje op t'r aarm naer 't schoane hok gaen om weer opgefokt te woiTen voor 't andere jaer. (wordt vervolgd) STOFFEL De Hoge en Verhevene (i) "Want alzo zegt de Hoge en Ver hevene, Die in de eeuwigheid woont en Wiens Naam heilig is - Ik woon in de hoogte en in het hei lige... (Jesaja 5715, ged.) Juda is in ballingschap gevoerd. Ver weg van hun eigen land zijn deze ballingen nu in Babel. Geen wonder dat er vragen in hun harten oprijzen. Wie is de Heere, hun God? Waar woont Hij? Wat doet Hij? Deze vragen en andere klinken nog. In allerlei omstandig heden. Overigens maakt het wel uit vanuit welke gezindheid we zulke vragen stellen... Maar hoe het ook zij - de Heere geeft aan de ballingen in Babel antwoord op hun vragen. Door de dienst van Jesaja. In Gods naam verkondigt deze: Alzo zegt de Hoge en Ver hevene... Daarmee maakt de Heere Zich bekend. Met deze naam: de Hoge en Verhevene. Dat duidt allereerst op de onmetelijke afstand die er is tussen Hem en Zijn schepselen. Hij is de grote Schepper van hemel en van aarde. Onmetelijk is die afstand tot Hem. Op een andere plaats in de Bijbel zegt Hij dat de vol keren van deze aarde, bij Hem vergele ken, minder zijn dan een druppel van de emmer en een stofje aan de weegschaal. Hij is het die de eilanden daarheen werpt als dun stof en de hemelen ineen rolt als een boekrol. Wij mensen vinden onszelf dikwijls heel groot en voornaam. Maar bij de Heere vergeleken is het schepsel minder dan niets. Hoe broos, hoe kwetsbaar. hoe zwak is een mens. De sterkste is enkel ijdelheid. Maar als de Heere Zich hier zo noemt, dan betekent dat nog meer. Dan wijst dat vooral ook op Zijn goddelijke heerschappij over ons mensen. Hij is de grote Koning en de Rech ter over ons allen. Die over alles regeert en heerst. Die Zijn wet heeft geopenbaard, waarin Zijn heilige wil is uitgedrukt. Die Zijn heilig recht uitoefent. Die Zijn schepselen ook aan Zijn heihge wet heeft onderworpen. En zo zijn wij mensen aan Hem rekenschap verschuldigd. Hij is zo hoog en verheven dat elk schepsel de knie voor Hem moet buigen. Ja, zegt de Heere, Ik ben de Hoge en de Ver hevene ...Wiens Naam heilig is... Dat maakt de afstand helemaal onoverbrugbaar. De Heere is niet alleen hoog verheven boven ons. Hij is ook helemaal afgezonderd van ons. Want wij zijn zondaren. Hij is heilig. En wij zijn onheilig. En dat bepaalt onze ver houding tot de Heere. Heilig - dat is: afge zonderd van de wereld die in de boze ligt, afgezonderd van de zonde, de bron van de scheiding tussen God mens, afgezonderd moet Hij ook zijn van de zondaar. Heilig - dat is: smetteloos, rein, zuiver. Zonder enige bezoedeling. De hoge en verheven God is ook de heilige! U zegt: hoe zal ik dan voor de Heere kunnen bestaan? Hoe zal ik tot Hem naderen? Dat is geen onterechte vraag. Er is zeker wel reden voor, om ons die vraag te stellen. En u bent in geen slecht gezelschap als u zich deze vraag stelt. De psalmdichters hebben er ook al mee gezeten: Heere, wie zal verkeren in Uw tent? Wie zal wonen op de berg Uwer heiligheid? (Psalm 15 24). En - deze vraag gaat alleen maar temeer klemmen als we horen waar de Heere dan wel woont. Waar is Zijn woon plaats? Hij zegt in onze tekst: Ik woon in de eeuwig heid. Dat is wat! De Heere woont in de eeu wigheid. Dat benadrukt de afgescheidenheid van ons mensen nog eens te meer. Wij zijn mensen van de tijd, van de aardse tijd, van de vergankelijke tijd. Van de altijd maar door stromende tijd. Maar de Heere woont in de eeuwigheid. Daar is Zijn domein! Niet in, maar boven en buiten de tijd. Bij de Heere is geen opeenvolging van ogenblikken. Ik woon in de eeuwigheid. Wat een woord vol majesteiten glans! Onvoorstelbaar voor ons, mensen. De Heere is - anders dan wij - niet onderworpen aan de wetten van tijd en ruimte. Nee, Hij is er Zelf de Schepper van. Hij is God - van eeuwig heid tot eeuwigheid. Hij die de eeuwen acht als uren, zal al de eeuwigheid verduren (Psalm 102). En dan voegt de Heere daaraan nog toe: De woon in de hoogte en in het heilige. Als wil Hij het nog een keer benadrukken dat Hij hoog en verheven is. De plaats van Zijn woning is immers de hemel. Daar waar Hij troont in luister en majesteit. Waar de enge len Hem het driemaal "heilig" toezingen. Waar Hij verheerlijkt wordt door de gezalig- den. Waar de zonde geen toegang heeft. Waar Hij alles in allen isIn glorie en luister. In de zalen van eeuwig licht en zuivere zalig heid. Zo maakt de Heere Zich bekend. Zo wil Hij ook erkend worden. Hij is geen mens. Maar Hij is God. De God der goden. Al Zijn schep selen dienen Zich aan Hem te onderwerpen. Ook u en ik. Kwam het daar al van? In de erkenning dat de Heere zeggenschap over ons leven heeft? In de gewillige onderwer ping aan Hem en Zijn wil? Dat is ook de weg waarin een mens, een zondig mens, voor Hem zal kunnen bestaan. In de onderwerping aan Hem. Want de Heere is een groot God. Ja, een groot Koning boven alle goden. Komt, laat ons aanbidden en nederbukken. Laat ons knielen voor de Heere (Psalm 95). Dan wil Hij Zich nader bekend maken niet alleen als de Hoge en Verhevene maar ook als de God die wonen wil bij mensen van een verbrijzelde en nederige geest. Om Christus' wil. JMJK Ooltgensplaat Stichting Welzijnswerk Oostflakkee organi seert op donderdag 24 juni a.s. een cursus bioemschikken, voor aüe leeftijden. Deze wordt gehouden in 't Centrum te Ooltgens plaat en is van 19.00 tot 21.00 uur. Kosten 12,50. U dient wel zelf een bakje mee te nemen. Aanmelden voor 15 juni a.s. bij de SWO, tel. 641344. Al haast 25 jaar hebben de heer en mevrouw Van der Kamp hun winkel in kreatieve hand- vaardigheidsmateriaal in Middelhamis; eerst in Sommelsdijk aan de Dubbele Ring en later op 'd'n Diek' in Middelhamis. Nooit hadden zij materialen om te borduren maar hierin is verandering gekomen doordat Miep Boeter per 1 juU haar deuren gaat sluiten. Tot dan de speciaalzaak in borduren in de regio. Van der Kamp heeft altijd gezegd: "Ik begin niet aan borduren want er zit hier een goede speciaalzaak en we moeten elkaar niet in het vaarwater gaan zitten". Nu Miep er mee stopt is het de gelegenheid om het borduren in het assortiment van handvaardigheids- technieken op te nemen. Het zou toch jam mer zijn als er in Middelhamis geen bor- duurmaterialen meer te krijgen zouden zijn. Slechts een meter of twintig van de zaak van Miep Boeter vandaan kan iedereen nu terecht in de Hobby-speciaalzaak 'v. d. KAMP', Westdijk nr. 8. Alle kleuren DMC splitzijde zijn uit voorraad leverbaar, alsook een groot assortiment borduurpakketten van Lanarte, Permin of Copenhagen en Maria van Scharrenburg. Tevens zijn de meest gebmikte borduurlinnens aan de meter te verkrijgen. Borduren, een hele oude tech niek; voor 'v. d. KAMP' een nieuwe tech niek die wordt toegevoegd aan de velen waarvoor zij de materialen in huis hebben. Een kleine interne verbouwing heeft er toe geleid dat deze materialen in de winkel een plaats konden vinden. D.y. zaterdag 19 juni, morgen dus, zullen zo'n 30 orgelleerlingen van musicus Paul Kieviet een orgelconcert geven in de vorm van een estafette. Zij zullen het fraaie Meere-orgel bespelen in de Ned. Herv. kerk van Sommelsdijk. De aanvang van dit interessante muzikale evenement is 1930 uur, en vanzelfsprekend bent u er van harte welkom. Toegang is gratis. Hieronder volgt het 'estafette-programma'. Ouverture in g kleine terts Aria in G grote terts Bourrée Folia '-'xlêg 'Nuniidanket alle Gott'^ (pavotte mit 2 Variationen "^in feste Burg ist unser Gott' Aiiein Gott in dèr Höh sei Ehr' Prfeïu<èuin in c kleine terts (BWV 999) Pralöditöö en Fuga in C grote terts <BWV 353) Twee canons: Psalm 5 ea Psalm 75 RreludiïBn in C grote terts Trio en koraal over Psalm 105 Variaties over 'Was Gott tut, das ist wohlgetaa' 'Alle Menschen mussen sterben' koiaalzetting Reinhard Hameeteman 'Sei gegrösset, Jesu gütig (BWV 768) (koraal en variatie) 'Balio del graaadüca' Variaties over 'H:eu dich sehr, o meïne Seeie' Cantabile in b kleine terts Allegro uit i, l^^ncerto del Signor Vivaldi 1»AUZE Postliïde sur Ie Psatmie CV Fantasia in c Meine tetts Koraalfantasie 'Nun lob mein Seel den Herren' (BuxWV 212) Fuga in b kleine terts (BWV 579) Passacaglia (BuxWV 161) VïïÉiaties uit Sonate V in d kleine terts 'Wir glauben all an einem Gött' (BWV 680) Ciacona in e kleine terts (BuxWV 160) Largo uit Triosonate V (BWV 529) Allegro Vivace uit Ie Symfonie (Op. 14) Ricercare voor orgel (Hommage a Sweelinck) Sander v. d. Houten Arjan Buth Tony Jumelet Henk van Lingen Pieter-Jan Boot Barbera v. d. Veer Jaco Buth André Steenbeek Gerard Hoogmoed Bas Villerius Ad de Gans Dinant van Walsem Pieter Dingemanse Willian van Rees JanVoortman Geertrai Struik Maps Hameeteman Gerda Prinsen Claudia Stniijk Erik Grootenijoer Jan-Simon Haijser Arian van der Mark Herco Methorst Marianne Verhelst Mark Verhêïst Corrie Stolk Mare Aamoudse Hans van Heemst Martin Kolff Coen van Alphen G. H. Stölzel (1690-1749) G. F. Handel (1685-1759) J.Krieger (1651-1735) A. Scarlatti (1660-1725) G. F. Kauffmann (1679-1735) J. Pachelbel (1653-1706) M.Reger (1873-1916) J.G.Walther (1684-1748) J. S. Bach (1685-1750) J. S. Bachv, A. de Gans (1966) LC.Kellner (1736-1803) P. Dingemanse (1960) J. Pachelfeel J.S. Bacil, J. S. Bach J. P. Sweelinck (1562-1621) G.BÖhm(i661-1733) C.P. E. Bach (1714-1788) J.G.Walther.;, P.Segond(1913) A. V. d. Kerckhoven (1627-1701) D. Baxtehude (1637-1707) J. S, Bach D. Buxtehude C. P. E. Bach J.S.Bach D. Buxtehude J. S. Bach L.Vieme (1870-1937) A. de Klerk (1917-1998) H. Kingmans -4- Hij ziet er nu niet het minste bezwaar meer in, 's zondags in een kroeg een pint bier te drinken, tenminste, wanneer hij in de stad is bij Gebhard. Op het dorp zou het niet in zijn hersens opkomen. Vader en moeder Weishaupt weten er dan ook niets van. Als die vriendschap zo wat een jaar tiert komt, waarvoor Liesbeth zozeer gevreesd heeft toen er sprake van was, dat Jochem knechtje bij Dreckmeyer zou worden: schoor steenvegers kunnen tochten maken die maanden duren. Tot nu toe is daarvan geen sprake geweest. Slechts één maal is Jochem vier weken achtereen met Dreckmeyer op stap geweest, overigens twee en één week. Maar nu hebben die twee, Gebhard Waldmont en Jochem 'de kolder in de kop' gekregen; zo jong als ze zijn willen ze allebei hun patroon verlaten en op eigen gelegenheid gaan werken. Zij beweren, dat zij dan veel meer kuimen verdienen, en dat is niet onmogelijk. Maar dat wordt dan een zwervend leven van maanden en maanden, vol van gevaren. En - wie is die Gebhard eigenlijk? Jochem praat genoeg over hem - Lize zou er hele stukken van weten te vertel len, want haar vertrouwt Jochem alles toe - maar zij heb ben hem nog niet ontmoet. Nu, dat kan gauw verholpen worden, Gebhard komt als hij vrij heeft eens naar Liegnitz. Het is niet op een zondig doch op een dag in de week. Moeder Liesbeth moet dan ervaren, dat Gebhard een ordentelijke jongen is, voorzover dat althans is na te gaan in zulk een korte tijd. Maar zijn ongodsdienstigheid acht zij een groot bezwaar. Staat Jochem wel stevig genoeg in zijn schoenen? Het wordt een punt van emstige overweging voor vader en moeder Weishaupt, waarvan het resultaat is, dat zij Jochem geen toestemming willen geven tezamen met Gebhard op stap te gaan de wijde wereld in. Hij mag dan hoog of laag springen, hij wordt nog te jong bevonden. "De doe het toch", zegt hij tot Lize, wie hij zijn nood klaagt. Maar die zegt: "Als je dat doet, kijk ik je nooit weer aan. Wil jij een ontaarde zoon worden?" Van die woorden schrikt Jochem toch terug: de warme genegenheid van Lize wil hij niet missen. Het ziet er dus op het eind van 1773 naar uit, dat hij in het voorjaar weer met Dreckmeyer op stap zal gaan, in het dorp, in de omgeving, bij de vaste klanten. Edoch - het rechte kunnen ze niet te weten komen, het verluidt, dat Dreckmeyer voor zijn doen grote verliezen heeft geleden door toedoen van een famiüelid - Jochem ontvangt de mededeling, dat hij ontslagen wordt. Dreck meyer zal het weer met een knechtje doen. Heel veel kun nen ze er niet van zeggen, want Dreckmeyer heeft Jochem feitelijk langer gehouden dan zij hebben ver wacht. Er zijn heel weinig schoorsteenvegers in Silezië die ettelijke jaren een gezel houden. Die komt hen te duur. Jochem vat Dreckmeyers mededeUng niet spijtig op. Nu zullen vader en moeder wel toestemming moeten geven voor zijn grote plan! Wat zal hij anders? Dat begrijpen vader en moeder Weishaupt. Het is nu zeker, dat Jochem in het voorjaar de wijde wereld zal intrekken. God zij hem genadig! "Ik zal je erg missen", zegt Lize - zij is sinds de laatste twee jaren geen ganzenhoedster meer, maar dienstbode op een boerderij - als zij voor het laatst voor zijn vertrek bij elkaar zijn. "Maar ik kom temg, Lize", verzekert Jochem. "En wil je dan mijn vrouw worden? Zul je op mij wachten?" Dit is de eerste maal dat Jochem haar kust. "Ik zal wachten", zegt zij eenvoudig. "En verlies God niet uit het oog, Jochem". HOOFDSTUK 3 Leen.je het heus?" vraagt Jochem. "Het zal wel moeten, als je hier niet blijven wil", ant woordt Gebhard. Al ruim anderhalf jaar hebben zij gezworven door een groot deel van Polen en Duitsland. Steeds verder zijn ze daama naar het westen getrokken. Ze hebben heel goede en heel slechte weken gemaakt, maar over het algemeen zijn ze niet ontevreden. Als er geen schoorstenen te vegen waren, hebben zij zich verhuurd als metselaars- knechts, soms voor een week, hoogstens voor een maand. Dan trokken zij weer verder. Hun eigeidijk beroep is schoorsteenveger. Dat andere doen zij in geval van nood. Want een bepaald inkomen dienen ze toch te hebben per week. Wel brengen zij de nachten door in volkslogemen ten, die ook heel goedkope maaltijden verstrekken, maar alles met elkaar wordt het toch een heel bedrag. Heel kameraadschappelijk gaan ze met elkaar om. Bete kenend verschil van mening hebben zij nog niet gehad. "Gezworen kameraden", hebben verschillende kostbazen hen lachend genoemd. Maar nu hokt het tussen die twee. Al raim zes weken zijn ze in dit oude stadje, waar geen schoorsteen meer te vegen is. Elke morgen sjouwen ze naar de dorpen in de omgeving, om 's avonds weer te keren. Soms blijven ze twee dagen weg. Gebhard weigert pertinent verder te trekken. En 's avonds is Jochem meestal alleen. De oorzaak is niet ver te zoeken: er is in het stadje een trekpleister. Er dwaalden avond aan avond twee meisjes over het oude marktplein en door de straatjes die er op uit komen. Zij hadden het oog geslagen op de twee aardige, robuuste zwervers, van wie al spoedig bekend was dat zij schoor steenvegers waren. En nu eens geen Italiaanse, die door heel of half Europa zwierven, maar onvervalste Duitsers. Uit Silezië. Die meisjes hebben de aandacht van Gebhard weten te trekken. De kennismaking kwam tot stand en in een kroeg werd door het viertal bier gedronken. Jochem had er al gauw genoeg van. Heeft hij, toen hij Liegnitz verliet, Lize niet gekust en haar gevraagd, op hem te blijven wachten? Dacht deze Juul - zij beweerde zo te heten, het is de vraag of het waar is - dat zij Lize kan vervangen? Mijn lieve deugd, Jochem moet niets van haar hebben. Neen, naar de kerk ging hij niet meer. En het bijbeltje, dat moeder hem heeft meegegeven, zit nog steeds onder in zijn zak met kleren en andere spullen. Maar hij wil als een fatsoenlijke jongen in Liegnitz temgkomen. "Je moet je vader en moeder en je vrouw altijd eerhjk in de ogen kunnen zien". Die woorden van zijn vader zijn hem bij gebleven. En ook deze: "...en houd losse meiden van je af!" Deze Juul is een losse meid, afgelopen. En die ande re is geen haar beter. Toen zij de volgende avond die twee weer ontmoetten, heeft hij resoluut 'bonjour' gezegd - dat behoefde Geb hard niet te verbazen, want Jochem had onomwonden te kennen gegeven, dat hij met die schepsels niets te maken wou hebben - zodat zijn kameraad alleen met die twee meisjes bleef. Geleidelijk heeft één van haar, Juul, zich temggetrokken en toen had de ander Gebhard stevig in haar greep. Schier avond op avond was Jochem alleen, omdat Gebhard met het meisje op stap was. Hij kan niet zeggen, niet gewaar schuwd te zijn, want dat heeft Jochem herhaaldelijk gedaan. Dat avontuurtje kost Gebhard geld ook. Ze hebben geen gezamenlijke kas. Dat heeft moeder Liesbeth hen afgera den. Zij verdelen eerhjk hun inkomsten en ieder moet weten, wat hij ermee doet. Het is goed gezien van Lies beth. Zó kan er nooit ongenoegen komen. Wat wèl kan? Dat Gebhards geld opraakt - het meisje kost te veel - en hij Jochem geld ter leen vraagt. Enkele malen is het reeds gebeurd, en Jochem heeft gezegd: dat gaat niet meer, anders raak ik op zwart zaad. (wordt ven'olgd} J

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5