Ambtelijke organisatie van de gemeente Goedereede gaat op z'n kopl Overdenking Wielpit gevonden? .Sjkvenster Rommel- en activiteitenmarkt in Oosterland uit de Heilige Schrift In Middelhamis: Lezing zonsverduistering in het Dieldiuus Koor- en samenzangavond MGorns eilMIIBUIIEyWS HET ten bate van het Evangelisatiewerk te Amsterdam Juweliers - opticiens Kwaliteit en service onder een dak VERVOLGVERHAAL Jochem de schoorsteenveger Vrijdag 11 jtmi 1999 Blik op kerk en samenleving CJ - In de wereld, niet van de wereld - De media - Geen oplossing Het is een bekende uitspraak dat een christen wel 'in de wereld, maar niet van de wereld' moet zijn. En we weten wat ermee wordt bedoeld. We hebben in deze wereld en in deze maatschappij onze plaats in te nemen en onze taak te verrichten, maar we behoren anders te zijn, niet te handelen en te spreken zoals de wereld handelt en spreekt. Een christen heeft een andere leefwijze, niet om öp te vallen, maar om iets uit te stralen van Christus. Naarmate de tijd voortgaat zal die opdracht steeds moeilijker uit te voeren zijn. Zullen mensen die bij het Woord leven, steeds meer tegen de stroom moeten oproeien. De sa menleving wordt steeds meer gecompliceerd en het zal steeds vaker gebeuren dat we ergens niet omheen kuimen. Het alternatief is dat we ons totaal terugtrekken, maar afge zien van de vraag of dat geoorloofd is, is het ook nog de vraag of dat mogelijk is. Een simpel voorbeeld vormen de media en de communicatiemiddelen. Toen de radio in opkomst was - we moeten dan al terug naar de eerste deceimia van onze eeuw - waren er mensen die zich geen toestel aanschaften omdat ze van mening waren dat op die manier de wereld in huis kwam. Iimüddels heeft de radio in vrijwel alle gezinnen een niet meer weg te denken plaats gekregen. Vervolgens deed de televisie haar intrede, en de geschiedenis herhaalde zich. Het protest tegen dit medium was zelfs feller dan des tijds tegen de radio. Geen wonder, want de macht van het visuele is sterker dan die van het auditieve. Er waren (zijn?) zelfs kerkelij ke gemeenschappen die niet alleen waar schuwden tegen het bezit en het gebruik van de T.V., maar die ook leden die zich eraan bezondigden, censurabel achtten. Deson danks is de opmars van de televisie voortge gaan, ook binnen de Gereformeerde Gezind te. Inmiddels zitten we met het probleem van Internet. Het is merkwaardig dat men in kringen waar men tegen de televisie heeft gefulmineerd, milder lijkt te denken over bitemet, terwijl dit minstens zo gevaarlijk is. Misschien omdat Internet voor het werk en voor de studie praktisch otmiisbaar gewor den is? Scholen en universiteiten versprei den steeds meer kermis via Internet, en dat zal in de toekomst aUeen maar toenemen. Maar tegelijk komt in de gezinnen de moge lijkheid om Internet ook voor allerlei andere doeleinden te gebruiken. Computerspelletjes met een wreed en oorlogszuchtig karakter, sexuele perversiteiten en pornofilms zijn op deze manier binnen handbereik gekomen. En wanneer ouders misschien nog wat moei te hebben met het gebruik van de p.c, dan gaan de kinderen er vaak spelenderwijs mee oin- Niemand zal van me verwachten dat ik voor dit probleem een kant en klare oplossing voorhanden heb. Het gebied tussen gebruik en misbruik is maar een smalle strook. Ik ben wel bang dat de gevaren ternauwernood worden onderkend. Destijds schreef Andries Knevel, zelf werk zaam bij de E.O. een tweetal boeken om te waarschuwen tegen onbeperkt t.v.-gebruik, onder de titel 'De wereld in huis' en 'Doe dat ding dan uit'. Hij constateerde daarin dat het niet bezitten of het niet aanschaffen van een t.v.-toestel geen optie is. De t.v. is er, en wordt ook in onze gezindte veelvuldig ge bruikt. Iets anders is hoe we ermee omgaan, en of opgroeiende kinderen ongelimiteerd naar alles mogen kijken. Mutatis mutandis geldt dat ook voor Inter net. Waarschijnlijk denken vele ouders dat de computerspelletjes waar hun kinderen zich mee bezig houden, slechts een onschul dig vermaak is. En misschien zien ze er ook voor zichzelf niet veel kwaad in. Lc denk dat daar het probleem ligt. Niet in het t.v.-toestel of in de p.c, maar in het boze hart van de mens, volgens de dichter 'die vuile bron van alle wanbedrijven'. Wie het boze daar heeft gesignaleerd zal bang zijn dat het van buitenaf nog aangeblazen wordt. Waarnemer In de coirunissievergadering financiën van maandagavond 7 juni kwam de gemeente secretaris er zelf aan te pas om een toelich ting te geven over een onderzoek, dat bin nenkort onder 500 burgers van de gemeente Goedereede zal worden gehouden. Het doel van dit klanttevredenheidsonderzoek is om van de burgers te weten te komen hoe de burgers bij de gemeente zijn behandeld. In totaal zullen zo'n 500 mensen telefonisch door een bureau worden benaderd. In deze geselecteerde groep zitten mensen die kort geleden de aanslag van de gemeente hebben gehad, hun rijbewijs of paspoort afgehaald hebben of die met andere vragen zich tot het gemeentehuis hebben gewend. Ook recre anten, bijvoorbeeld Duitsers, zullen om hun mening worden gevraagd. Dit onderzoek zal mede worden gebruikt voor de reorganisatie binnen het gemeenteapparaat die binnenkort zal worden uitgevoerd. Volgens gemeente secretaris dhr. H. Scholtens zal de gehele organisatie op de kop worden gezet. CDA'er J. van Oosterom vindt het onderzoek eigen lijk overbodig. De gemeenteraad heeft al zoveel signalen afgegeven. 'Er moet nu maar eens aangepakt worden'. Scholtens benadrukte dat het onderzoek bedoeld is om de burgers in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn. De signalen die de gemeente raad al heeft gegeven worden dus wel dege lijk opgepakt. 'We zijn er voor de burger, en niet andersom!' Er wordt vaart achter de reorganisatie gezet. Volgende week zullen in het hoofdenoverleg de toetsingscriteria en het tijdpad worden vastgesteld. De andere conmüssieleden vinden dat dit onderzoek, dat als een soort 'O-meting' kan dienen, er wel moet komen. Over eenjaar kan dan weer zo'n onderzoek worden uitgevoerd om te kijken of de reorganisatie het succes heeft opgeleverd wat men ervan verwachtte. Bij dit punt vroeg dhr. J. Klepper (SGP) aan dacht voor het moderniseren van de grafi sche kaarten. 'Nu wordt dit nog te veel met de hand gedaan, terwijl bij andere gemeen ten dit al geautomatiseerd is' Jeugdbeleid Niet alleen 'volwassenen' worden om hun mening gevraagd. Ook de jongeren in de leefitijdscatagorie 12-17 jaar worden op dit moment schriftelijk benaderd in het kader van het lokaal Jeugdbeleid. Op dit moment zijn zo'n 200 reacties binnen. Door de poli tie wordt binnenkort les gegeven in de groe pen 7 en 8 van de basisscholen. Ook zij zul len een enquête-formulier ontvangen. Postregistratie Verder werd in deze commissievergadering goedkeuring gegeven voor de aanschaf van nieuwe software voor de postregistratie. Dhr. J. Klepper hoopte dat de raad dan niet meer met klachten wordt geconfronteerd over de afhandeling van brieven. Binnenhof Ook over het binnenhof werd door de com missie de nodige zorg uitgesproken. Dhr. J. van Oosterom is bang dat de begroting niet realistisch is. Genoemd werden de stijging van de loonkosten i.v.m. een nieuwe CAO en de stijging van het ziekteverzuim. Wet houder T. Bakelaar probeerde deze zorg weg te nemen, door er op te wijzen dat het bin nenhof in de lijst van sociale werkplaatsen in een aantal jaren gestegen is van de 102e naar de 35e plaats. Mevr. T. Tichelaar-van As (PvdA) maakte een compliment naar dhr. Van Geffen die de organisatie, ondanks de tegenslagen, tot dit niveau heeft gebracht. Donderdag 24 juni aanstaande houdt de heer H. P. Prinse in het Diekhuus Middelhamis een lezing over de aanstaande zonsverduis tering van 11 augustus. Deze zonsverduiste ring is uniek. De eerstvolgende in de buurt komt pas in 2135. Dus benut uw kans! Spreker zal ingaan op vragen als: hoe ont staat een zonsverduistering? Waarom moet je meestal ver reizen om er een mee te maken? Heeft het waarnemen van de zons verduistering ook wetenschappelijk nut? Waar moet je op letten? En kun je er foto's of video-opnamen van maken? Ook zal hij tips geven hoe schade aan de ogen te voor komen door het gebruik van veilige filters. De heer Prinse is amateur-astronoom en maakte drie zonsverduisteringen mee in In donesië, Marokko en op Curagao. Plaats en tijd van de lezing: Cultureel Centrum Diek huus Middelhamis, donderdag 24 juni, aan vang 19.30 uur. Toegangsprijs 10,00 p.p. (inclusief een veilig echpsbrilletje en kof fie). Reserveren telefoon 482400. Het comité van Woord Daad te Schou- wen-Duiveland organiseert op zaterdag 19 juni 1999 van 9.00 tot 14.00 uur een rom mel- en activiteitenmarkt op het voorplein van de Ds. J. Bogermanschool, Weelstraat 1 te Oosterland. De ronmiel- en activiteitenmarkt is voor Woord &Daad een jaarUjks terugkerend evenement. De ene keer wordt het in Nieu- werkerk gehouden en de andere keer in Oos terland. Volgens de voorzitter van het co mité van Woord Daad, de heer J. Maliep aard uit Nieuwerkerk, is er een groeiende belangstelling van diverse stichtingen en in stellingen om deel te kunnen nemen aan deze ronamel- en activiteitemnarkt. Ook dit jaar hebben verschillende stichtingen en instellingen zich opgegeven. Zoals: Ver eniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind (VBOK), Bond tegen het Vloeken, Knutselclub Rhode voor de zending van de Gereformeerde Gemeente, In de Rechte Straat voor verspreiding van het Evangelie, Friedenstimme voor o.a. Bijbelverspreiding in Oost-Europa, Nederlandse Patiëntevereni ging (NPV) voor advies of ondersteuning van patiënten. Stichting Ontmoeting voor thuis- of daklozen in Nederland, Stichting AduUam voor gehandicaptenzorg, werk groep Roemenië voor hulp aan de inwoners van dit land door middel van o.a. voedsel pakketten en tenslotte de stichting Woord Daad voor hulp aan de Derde Wereldlanden. Bovengenoemde stichtingen en instelüngen zullen op deze rommel- en activiteitenmarkt nadere irrformatie verstrekken, eventueel nieuwe leden werven en ook op allerlei manieren geld bijeen verzamelen voor het De Heere is God (Psalm 100) Psalm 100. Een korte psalm. Een lof- en danklied. Net of in dat lied twee groepen om beurten zingen."Dient de Heere met blijd schap" zingt de ene groep. De andere ant woordt:" weet dat de Heere God is.." En dat Hij "goed" is. Het gezang is niet van de lucht. De menigte trekt op naar de poort van het heiligdom. Weet dat de Heere God is en dat Hij goed is. Dat is daar te merken. In de tempel wel allermeest. Daar waar het rumoer verstomt en in de serene stilte van het Heili ge het offer geurt. In de dienst van de ver zoening. Wat een uitbundige menigte daar in Israel. Zo kennen wij dat niet. We lopen stil naar onze plaats. We vallen niet graag op. Groten en kleinen. Trouwens is dat wat de menigte zingt wel zo diep? Je kunt de woorden, ook de lofwoorden zo gemakkelijk spreken en zingen. Sommi gen maken er in onze dagen hun beroep van. Ze "praisen" avond aan avond in volle zalen. Hoe diep steekt de lof? Het moet toch ergens op slaan?! Komt het hart er in mee? Geraakt en gekraakt in de kracht van God. Een zon daar die hoog naar de Heere opziet. Ootmoe dig in verbazing omdat Zijn genade zo groot en zo onverdiend is. De lof zegging moet ergens op slaan. Op de trouw en goedheid van God; voor wie het zo helemaal niet ver dient. Daar rijst en rijpt de lof. In de vreugde die stamelt omdat ze het nooit kan doorgron den dat God mijn God wil zijn; om Jezus' wil. Daar zingt de braisende menigte. Ze schui felt in de richting van Gods huis. Hoe nemen wij onze plaats in, in de gemeen te; nemen deel aan waar we bij betrokken worden? Zo, met verlangen of eigenlijk alleen maar in gewenning of zelfs in lichte verveling omdat we alles al weten.. Psalm 100 zet ons voor de Heere die "goed" is. Opdat we door alle bezigheden in de gemeente heen, gaan verstaan dat dat waar is. Dat de lof in ons leven zal opbloeien als een vracht. Omdat we God er in leren kennen. Lof maken wij niet; lof wordt ten diepste alleen maar geboren! En anders klinkt ze vals; leeft ze niet; val je terug in de grauwe alledaagsheid van de zonde en van je onver beterlijke hart. Ze wordt geboren; waar God werkt. Al is het maar een zucht:"Heere, wat bent U goed voor mij". Kijk maar in de geschiedenis van Israel. Waar rijst de lof op God? Ik hoor het aan de oever van de Schelfzee. "Daar rees zijn lof op stem en snaren nadat Hij ons beveiligd had". De wieg van de lof staat daar waar God laat zien dat Hij God is. In Zijn macht, glorie, hulp en genade. Van onze lof is daar niets meer te bekennen. Die twee gaan nooit samen op. Gods lof en de onze. De Heere haalt die van ons er tussen uit. Soms doordat we net als Israel echt voor het water staan; vaker gaandeweg in ons leven. Psalm 100 roept ons toe:"weet dat de Heere God is". Hij alleen. De slagader van de Schrift klopt er in. Erken Hem. Buig voor Hem. Zoek Zijn hart van genade in Zijn lieve Zoon. Het zal tot je doordringen. Onder het Woord; op bezoek, bij het lezen van de Bij bel. De Heere is God. En ik heb Hem nooit echt gediend. De verdien dat Hij er het zwij gen toe doet en zich afkeert.. Dan kijken we door de raimte van de psalm heen in de tempel. In het Heilige. God is hei- Hg. Weet, erken dat de Heere God is. Dan maar zo gauw mogelijk zien weg te komen. Ds stop maar met de kerkgang, met het kerke- werk; het maakt me zo onrustig. Nee, de Heere roept ons in het kerke werk naderbij. Om ons rond te leiden in het heiligdom. Ons stil te zetten bij het altaar. Daar Ugt het Lam op. De Heere Christus. Voor zondaren. Wat is het evangelie overweldigend als het je per soonlijk raakt. De Heilige tegenover wie ik schuldig sta; Die in en om Christus mijn zon den vergeeft. Daar wordt de lof onder ons geboren. Wij heffen een psalm aan. Mag het psalm 100 zijn? We gaan voort. Het werk mag gedaan worden. Erken dat de Heere God is. En ga zo de poorten binnen. Om het onder wijs te genieten. "Juich, aarde, juicht alom de Heer'; Dient God met blijdschap geeft Hem eer; Komt nadert voor Zijn Aangezicht; Zingt Hem een vrolijk lofgedicht. Putten G.C.K. Op D.V. zaterdagavond 19 juni aanstaande wordt in de kerk van de Gereformeerde Ge meente aan de Geldersedijk te Dirksland een koor- en samenzangavond georgani seerd. Deze avond wordt gehouden ten bate van het Evangelisatiewerk te Amsterdam. Evangelist G. Baan hoopt tijdens die avond iets te vertellen over zijn werk in die grote wereldstad. De opening en sluiting is in handen van ds. A. M, den Boer, terwijl de volgende koren hun medewerking hopen te verlenen: ge mengd koor 'Eben-Haëzer' uit Spijkenisse, jeugdkoor 'Vox Humana' uit Krimpen aan den IJssel en gemengd koor 'Soli Deo Glo ria' uit Dirksland. Aanvang 19.30 uur. Iedereen hartelijk wel kom! goede doel. Dit laatste wordt o.a. gedaan door de verkoop van: boeken, lepeltjes, handdoeken, speelgoed, CD's/MC's, zelfge maakte artikelen, enz. Naast de verkoop van nieuwe artikelen zal de stichting Woord Daad ook ronunelmarktspuUen verkopen. Ook voor de inwendige mens kan men terecht zoals: koffie met cake, thee, broodjes met worst, e.d. De kinderen kunnen ook aan hun trekken komen, want naast o.a. een grabbelton, kunnen zij chips, limonade en allerlei snoepgoed kopen. Tuinkwekerij Dooge, die ook met allerlei bloemen en planten aanwezig is, zal een ge deelte van zijn opbrengst van deze dag af staan aan Woord &Daad. Iedereen wordt van harte uitgenodigd om een bezoek te brengen aan deze activiteitenmarkt om zo doende bovengenoemde stichtingen of in stellingen te steunen. Voor verdere inlichtingen kunt u het volgen de telefoonnummer beUen: (0111) 643210. anno 1870 Zandpad 2-4 Tel. (0187) 48 25 67 3241 GX Middelhamis Bij graafwerkzaamheden ten behoeve van de aanleg van een nieuwe riolering achter de Vissersdijk te Middelhamis is verleden week een grote ronde steen gevonden. In eerste instantie werd gedacht aan een molensteen, maar in de nabijheid of aan de Vissersdijk heeft voor zover is na te gaan nimmer een molen gestaan. Gezien het ge wicht van de steen (bijna 2 ton) zal er wel niemand de 'aardigheid' hebben gehad de steen hier neer te leggen. De steen heeft een omtrek van 1.60 meter en is een halve meter dik. In het midden zit een rond gat van 20 cm. Bovendien zitten er ook nog drie kleine ronde gaten in. Als we in het gemeente-archief de huis nummer- en bevolkingsregisters raadple gen, vinden we de werkelijke functie van de steen. In het pand waarachter de steen is gevonden - Vissersdijk 35 - was voorheen een smederij gevestigd. Omstreeks 1885 treffen we hier de smid Jacob van de Roovaart aan, die in 1898 verhuisde naar Vlaardingen. Hij werd opgevolgd door de smid Pieter Snijder, die in 1913 vertrok naar Rotterdam. Na 1913 oefenden de vol gende bewoners van dit pand diverse beroepen uit, maar er was geen smid meer onder hen. Uit oude kadastrale kaarten blijkt, dat de woningen Vissersdijk 35-37 vroeger wel- ücht één geheel vormden. Wat was nu de functie van de steen? In het verleden waren alle wielen van de boerenwagens, koetsen, e.d. van hout. Om slijtage tegen te gaan werd er een ijzeren band om het wiel bevestigd. Dit was een klusje voor de smid. Hij maakte een ronde, stalen band die iets kleiner was dan het wiel. Bij de bevestiging van de band, werd het wiel op een ronde steen gelegd: de zogenaamde 'wielpit'. Soms werd hiervoor een afge dankte molensteen gebruikt. De steen had een gat in het midden, waarin de as van het wiel pastte. De ijzeren band werd vervol gens flink heet gestookt, waardoor het ijzer uitzette en de band dus groter van omvang werd. Het gevolg was, dat op een gegeven moment de band wèl paste om het wiel. Nadat deze erom was gelegd, werd de gloeiend hete ijzeren band met koud water afgekoeld, waarna deze kromp en klemvast om het wiel kwam te zitten. Met enkele verzonken schroeven of nagels vond extra be-vestiging plaats. Mijn voorlopige conclusie is, dat het een 'wielpit' behelst. De gevonden steen zal dan ook zo'n 100 jaar oud zijn, maar is desondanks nog puntgaaf. Zo zien we, dat onder de grond nog diverse verrassingen liggen verscholen. Jan Both - 'De Motte' H. Kingmans -2- Lize zit meer bij de Weishaupts dan bij haar thuis, sinds haar vader hertrouwd is met een 'helleveeg van een wijf, zoals de dorpsmond zegt. Bij de Weishaupts is het heel wat gezelliger. Bijna aan het eind van de dorpsstraat slaan Weishaupt en zijn zoon hnksaf een landweg in. Links en rechts staan, kleine, lage woningen, die betere dagen gekend hebben. Voor één dier woningen spelen kinderen, een opschietende jongen, twee flink uit de kluiten gewassen meisjes: Jochem, Kathe en Liesbeth. Dan zijn er nog Friedrich en Lotte. Vader Weishaupt mompelt een: "Goedemorgen", op hun vrolijke uitroepen en Dolf lacht vooral Kathe toe. Als de visser het nauwe portaal binnenstapt, de manden hebben zij van de schouder genomen en buiten neergezet, komt broekeman Joseph aanlopen. En tenslotte waggelt kleine Stephan, die nog in meisjeskleren is, vader tege moet, om op diens schouder te worden getild. Op zijn kraaien verschijnt moeder Liesbeth. Zij is een korte, iet wat corpulente vrouw en heeft een vriendelijk, open gelaat. Liefdevol zien haar ogen naar de stevige gestalte van haar man. "Een beetje gevangen?" vraagt zij. "Je zegt het vrouw. Een beetje, 't Is de moeite weer niet waard. Waar moet het heen?" "Kop óp, Weishaupt", moedigt zij aan, "'t Wordt wel beter, We slaan ons er wel door, als 't God belieft". "De jongens worden groter en gaan méér kosten, Lies beth". "Gelukkig wel", zegt zij opgewekt. En dan lacht Weishaupt, het woonvertrek, trouwens de enige behoorlijke kamer, binnenlopend. Op de verveloze tafel Ugt het brood voor vader en zoon kant en klaar. Ze hebben zó maar aan te vallen. Dat mist nooit. O, die Lies beth is zo'n goeie zorg voor hem en zijn kinderen! NauweUjks een half uur later ligt de visser achter de gor dijnen in de bedstede in de hoek van het vertrek en dan weet hij niets meer van wat er om hem heen gebeurt. Dat zelfde is het geval met Dolf, die de ladder opgeklommen is en een slaapplaats heeft in de hoek van de zolder, die over de gehele woning loopt. Daar slapen al de kinderen, uitgezonderd Stephan, die nog beneden is. Met sttikken gordijn en lappen goed heeft moeder Liesbeth een schei ding gemaakt, zodat de meisjes apart zijn van de jongens. Voor de meegebrachte vis zorgt Liesbeth. Verschillende dorpelingen komen vis halen; bij anderen wordt die be zorgd. De prijzen, die zelden uit elkaar lopen, stelt zij zelf vast. Is de vangst groot (och, hoe lang is dat al geleden!) dan blijven Kathe of Liesbeth thuis en tijgt moeder Lies beth naar het dorp, om de vis te venten. De vissers kuimen rustig en ongestoord slapen. De vier ouderen zijn onder de hoede van meester Kaufmann; de drie jongsten spelen in de zon vóór de woning. 's Middags, als Weishaupt zijn slaap uit heeft, (Dolf maft altijd wat langer, hij is nog jong), komt hij op het tapijt met wat hij die nacht heeft overwogen. Moeder Liesbeth is wel zo verstandig, om in te zien, dat haar man geUjk heeft. Je kunt wel zeggen: "Kop op, het wordt wel beter, we slaan ons er wel dóór, als het God belieft" en dat is ook gemeend, maar je moet je er niet door laten slaan, je moet je er zelf dóór slaan, mét Gods hulp. Dus moet je zelf middelen en wegen zoeken. Het komt er slechts op aan, of je de juiste vinden kunt. En dan is er verschil van mening mogeüjk, nietwaar? Zie eens, dat van Kathe, daarvoor is veel, ja alles te zeg gen. Ze is nu twaalf geweest en kan best van school. Ze wil eens kijken, of er ergens niet een dienstje voor haar te vinden is. Dat zal wel lukken. Kan het niet op het dorp, dan wel bij de een of andere boer. Maar - JochemIs het niet j ammer, Jochem van school te nemen? Liesbeth heeft gisteren meester Kaufmaim ge sproken. Hij roemt de jongen. Zo'n leerling heeft hij nog nooit gehad bij zijn weten. Zou het niet mogeüjk zijn, dat Jochem.moeder Liesbeth aarzelt, zij heeft zich de zaak eigenüjk nog niet gerealiseerd, haar man komt zo plotse- Ung met zijn voorstellen - het zal een offer kosten. Weishaupt schudt resoluut met het hoofd: er kan niets van komen; zo gauw mogelijk moet Jochem wat gaan verdienen; en als dat moet, waarom dan langer gewacht? Nog één poging waagt moeder Liesbeth. 't Is wel niet zo prettig, hij werkt nu al vier jaar met de jongen, maar zou hij, evenals vroeger, niet alleen kunnen vissen? De op brengst is toch eigenlijk niet voor twee man werken! Dan kan Dolf iets anders gaan doen. Die is veertien geweest. Hij kan beter wat krijgen dan Jochem, die even tien is. Wat moet nu een jongen van tien jaar beginnen? Weishaupt is geduldig. Dat is hij altijd. Liesbeth heeft 'geen kind aan hem'. Hij laat veel over zijn kant gaan. Maar hij weet intussen toch wel, wat hij wil. Het spijt hem, dat hij Liesbeth moet bedroeven, maar het kan niet anders. Zij moet zich die dwaasheid inzake Jochem uit het hoofd zetten. Wil zij van die jongen een schoolmees ter maken? Wat kost dat en wie moet dat betalen en waar van moeten zij dat betalen? Van verdiensten, die er niet zijn? En als hij dan klaar is en trouwt over enige tijd, ver dient hij maar net genoeg, om een eigen gezin te onder houden. Is het bij Kaufmann soms een vetpot? Dat weet Liesbeth immers wel beter? En dan moet zij er het zwijgen toe doen. Haar man heeft gelijk. Het kon wel eens een tikje ijdelheid van haar zijn. Feit is, dat Jochem zélf er nooit over gesproken heeft en zij heeft er niet met hem over gepraat. De jongen zal allicht niet beter weten, of hij moet straks, evenals Her- maim van school en wat gaan beginnen. Wat, zal hij wel niet weten. Of zou hij er wel eens over hebben nage dacht? "De kan het hem wel eens vragen", merkt Weishaupt op. "Zulke jongens denken soms meer dan wij weten". De zondag uitgezonderd, is de avondmaaltijd de enige, waarbij het gehele gezin aan de schamele dis verenigd is. Dan gaat vader voor in het gebed. Dan praten zij frank en vrij over wat hen beroert en beweegt, de Weishauptjes. Dan hebben zij schik in Joseph en Stephan, de twee broertjes, die vertroeteld worden. Dan leest vader een stukje uit de bijbel. Die avondmaaltijd, hoe karig ook - vaak eten zij droog brood, kaas is een weelde-artikel, is een feest. Vader en Dolf hebben dan nog enkele uren alvorens naar de rivier te gaan. Maar nu neemt Weishaupt Jochem apart. HOOFDSTUK 2 Liesbeth is een vrouw van pakaan. Je moet niet 'marren', als je je doel niet bereiken kunt. Je moet de dingen nemen, zoals ze nu eenmaal zijn. En dus gaat zij de volgende dag naar de vrouw van de dominee, die haar reeds meermalen met raad en daad ter zijde heeft gestaan, en legt haar de zaak uit. Met Jochem weet die geen raad, doch dat is de hoofdzaak niet. Allereerst moet Liesbeth iets voor Kathe hebben. Weishaupt zal uitzien voor Jochem. Op het dorp spreekt hij weleens met de een of ander, die zo'n jongen gebrui ken kan. En Kathe! De domineesvrouw weet van horen zeggen, dat boerin Caltmann, die woont een kwartier van het dorp, zo'n soort meisje zoekt. Misschien wil zij wel een ietwat oudere, maar Kathe kan er zijn. Die heeft, zo jong als zij is, alle mogelijke ervaring. "Weet je wat? Ik ga er vandaag nog op af! En de boerin moet al heel wat gegronde bezwaren hebben, wil ik niet slagen". Vol vertrouwen keert Liesbeth terug naar haar huis. Als Frau Leckman iets op zich neemt, doet zij het goed. Het moet al heel wonderlijk lopen, als Kathe niet bij Calt- maim op de boerderij komt! Zie je wel: het komt voor elkaar. Nog diezelfde avond weet Kathe, die er zeer trots op is, dat zij de daarop vol gende week de school verlaat en naar de boerderij trekt. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5