Trins IVIaurïts' ontvangt
Roemeens jeugd koor
PAASMIDDAG
■ilililNiiiiiiiiiii
Remedial Teaching, een vak apart
Februari 1999 was zacht, nat en zonnig
Omloop van
Menheerse 1999
Tafel kwijt bij schakers
Snelschaak- en
sneldamkampioenschap
Goeree-Overflakkee 1999
Heren 1 Intermezzo
wint opnieuw
EIIAIfDei.t1IEUW5
Weerpraatje:
Intermezzo in De Gooye
te Dirksland
Bejaardenmiddag CVB
VERVOLGVERHAAL
PAGINA 4
In^ag 23 maart 1999,
Dit cursusjaar staat het land 'Roemenië'
centraal op de Chr. S.G. Prins Maurits in
Middelharnis. Op allerlei manieren is er
geld bijeengebracht voor het Ideine dorp
je Ipp, dat getroffen werd door een over
stroming. Tevens werd er geld ingeza
meld om het schoolkoor van de Hon-
gaars-gereformeerde school uit de stad
Cluj naar Nederland te krijgen. Ook hier
werden acties voor gevoerd. Zo stond er
rondom de jaarwisseling een adverten
tiepagina in een aantal regionale bladen,
gekoppeld aan een muzikale quiz. Daar
naast werd onlangs een 'open-school'-
avond voor ouders georganieserd waarop
ouders tegen betaling les kregen van lera
ren van de Prins Maurits.
Op dinsdag 23 maart hopen de Roemeense
vrienden en vriendinnen in Middelharnis te
arriveren. De leerlingen van de Hongaars-
gereformeerde school zijn tussen de 15 en
18 jaar oud.
De Hongaren vormen een minderheid in
Roemenië. Bovendien onderscheidt deze
bevolkingsgroep zich van de Roemenen
omdat zij veelal lid zijn van de gerefor
meerde kerk.
De Hongaars-gereformeerden zijn verwant
met de Nederlandse protestantse kerken, zij
het dat er geen kerkscheidingen in de ge
schiedenis hebben plaatsgevonden. Dezelf
de 16e eeuwse psalmen die in Nederland
klinken worden ook in de Hongaars-gere-
formeerde kerken in Hongarije en Roe
menië gezongen. Tijdens de optredens van
het koor zullen ook een aantal van deze lie
deren worden uitgevoerd.
Na de omwenteling in het Oostblok keerden
ook de christelijke scholen weer terug. Deze
scholen waren in de tijd van het communis
me vervangen door staatsscholen. De chris
telijke school in Cluj deelt nu samen met de
staatsschool het schoolgebouw. De omstan
digheden waarin het lesgeven plaatsvindt
zijn niet te vergelijken met de Nederlandse
situatie. Het bezoek van het koor uit Cluj is
een tegenbezoek, want vorig jaar maakte
het bovenbouwkoor van de Flakkeese scho
lengemeenschap een eerste reis naar Roe
menië op zoek naar scholen waarmee een
vaste relatie kan worden onderhouden. Tij
dens deze reis werden de Nederlandse koor
leden getroffen door de grote armoede die
in Roemenië heerst. Toen al bleek dat een
wederkerig bezoek naar Nederland van het
Roemeense koor niet kon zonder grote gel
delijke steun vanuit Nederland.
Kerk in Cluj waar de Nederlanders zongen
Gedurende het bezoek logeren de Roemeen
se scholieren in gastgezinnen op Flakkee.
Het koor zal ontvangen worden op school
en de Nederlandse leerlingen kunnen ook
tijdens de lessen kennis maken met de
Roemeense bezoekers. Op het gemeente
huis in Middelharnis zal het koor ontvangen
worden door burgemeester G. de Vries-
Hommes. Ook zal een bezoek worden
gebracht aan de Tweede Kamer der Staten-
Generaal.
Muzikale uitvoeringen vinden plaats in de
Grote Kerk van Brouwershaven (woensdag
24 maart), de Prins Mauritsscholengemeen-
schap en in de Hervormde Kerk van Oude
Tonge (zaterdag 27 maart).
Gedurende het daarop volgende weekend is
het koor te gast op Schouwen-Duiveland.
Op zondag zal het koor meewerken aan
kerkdiensten in de Christelijke Gerefor
meerde kerk (9.45 uur) en de Hervormde
gemeente van Zierikzee (18.30 uur). Ook
zullen er cd-opnamen van het koor worden
gemaakt.
Op vrijdag 30 april a.s. organiseert
Vc Intermezzo voor de 24e maal de
Omloop van Menheerse.
De samenwerking met de Middenstands
vereniging Middelharnis heeft ertoe geleid,
dat het parcours - met een totale lengte van
7 km - als volgt is aangepast:
Start De Staver, Langeweg oversteken, Rot-
tenburgseweg. Molenweg, Oudelandsedijk,
Oostdijk, Nieuwstraat, Beneden Zand
pad, Oostdijk Sommelsdijk, Westdijk,
Oudelandsedijk (fietspad), Molenweg, Sta-
verseweg (parallelweg/fietspad), finish De
Staver.
Uit veiligheidsoverwegingen met name
voor de jeugdige deelnemers is besloten de
wedstrijd- en prestatieloop te combineren in
één gezamenlijke omloop, waarvan de start
gepland staat op 10.55 uur.
In de wedstrijdloop is de limiet voor de se
nioren gesteld op 35 minuten en voor de
overige deelnemers op 40 minuten.
In elke categorie (dames, junioren, senio
ren, adspiranten en veteranen) is een aantal
fraaie bekers beschikbaar.
Tevens ontvangt iedere deelnemer een
finish foto en een medaille.
De limiet voor de prestatieloop bedraagt
zoals altijd 60 minuten,
ledere deelnemer ontvangt een herinne
ringsvaantje.
Nadere inlichtingen worden gaarne ver
strekt door Piet Bal, tel. (0187)485571.
Er was afgelopen woensdag een goede op
komst bij Schaakvereniging Oostflakkee.
De attente voorzitter telde de aanwezige
hoofden en constateerde dat er 8 tafels
waren voor 14 spelers en dat moet voldoen
de zijn. Eén tafel voor de jassen, overgeble
ven schaakborden en klokken en nog eens 7
tafels om te spelen.
Grote verbazing toen er midden in de zaal
twee heren overbleven die geen plaatsje
hadden! Dus dan die ene tafel maar weer
leegruimen, iedereen z'n jas opzoeken en
ondertussen nadenken hoe het nu kan dat je
met 14 spelers 8 tafels nodig hebt. Je zou
toch echt denken dat dit 7 is.
De oplossing volgt al vrij snel: Huysmans
zit met zwart aan een tafel op Stolk te
wachten, enkele tafels verder zit Stolk, met
wit, precies hetzelfde op Huysmans te
doen. Jaja, schaken is een denksport!
Dan zegt Huysmans nog „leuk dat ik tegen
u moet, want we hebben nog nooit tegen
elkaar gespeeld".
Aan het einde van de avond was zijn me
ning drastisch veranderd, aangezien verlie
zen nooit de bedoeling is. Maar ja daar leer
je ook weer van.
Verder blijft Van Gils ongeslagen door
winst op Wijnands en was er weer een
goede en degelijke overwinning van Spar
reboom.
Uitslagen op rij
R. Groenendijk - J. van GenderenO - 1
P. HoUeman- R. SpaneboomO - 1
R. Huibrechtse - J. HagensO - 1
K. W. Wijnands - H. van GilsO - 1
Op zaterdag 13 maart
te Ouddorp
Sneldammen over 7 ronden volgens
Zwitsers systeem. Bij de dammers
dook een nieuw talent op, nl. de heer
F, Hermelink, op Flakkee bij de ver
enigingen niet bekend als ingeschre
ven lid. Wel woonachtig op het eiland.
Vanaf het begin nam Hermelink de kop,
zoals te zien op de ranglijst. Alleen J. Looij
van 'ENEO'52' die als 3e eindigde behaal
de remise.
P. van Dam uit Ouddorp nam een prachtige
2e plaats in beslag. Toch nog behoorlijk
geoefend in de Vliedberg? of op routine?
Proficiat Piet.
T. Goedegebuur behaalde een uitstekende
4e plaats na een goed gespeeld tournooi,
met 26 deelnemers.
Eindstand
1. F. Hermelink7 - 13
2. P. van Dam7 - 11
3. J. Looy7 -10
4. T. Goedegebuur7 - 10
5. I. Mackloet7 - 9
6. J. van Hoorn7 - 9
7. K. K. Tanis7 - 9
8. W. Vroegindeweij7 - 8
9. M. Klink7 - 8
10. H. Koese7 - 8
11. B. Visbeen7 - 7
12. A. P. C. de Mik7 - 7
13. A. V. d. Veer7 - 7
14. J. Moerkerk7 - 7
15. J. Dekker7 - 7
16. P. van Brussel7 - 7
17. C. Tanis7 - 6
18. R. Looy7 - 6
19. J. A. van Hoorn7 - 5
20. J. Westhoeve7 - 5
21. J. van Koppen7 - 5
22. A. Knape7 - 4
23. B. v. d. Spaan7 - 4
24. G. van Koppen7 - 4
25. H. Verolme....7 - 3
26. I. Koese7 - 3
Buurtvereniging 'West'Dirksland:
Ook dit jaar organiseert Buurtvereniging
'West' weer een paasmiddag voor de kinde
ren, met o.a.: eieren schilderen, eieren zoe
ken, bezoek van de paashaas. Alle kinderen
zijn van harte welkom.
De middag wordt georganiseerd op 5 april,
aanvang 13.30 uur. Plaats: Victoriahal.
Toegang gratis.
TRAMWÊC3 33 ÖUDÉ fONGE
W. van Strien - J. Hennekes1 - O
L. Stolk - R. Huysmans1 - O
B. J. Bruggeman - A. Groenendijk1 - O
Woensdag is er weer een speelavond,
belangstellenden zijn altijd van harte wel
kom, aanvang 20,00 uur. Grutterswei Oude
Tonge.
Remedial Teaching is een bijzondere
wijze van aanpak van leermoeilijkheden
bij kinderen van 6 t/m 12 jaar. Deze aan
pak helpt veel kinderen over specifieke
leerproblemen heen. Leerproblemen
waardoor de betreffende kinderen anders
op bepaalde punten 'achter' zouden blij
ven.
Een Remedial Teacher is een groepsleer-
kiacht, die speciaal opgeleid is om deze kin
deren op te leiden. Daarvoor is de Remedial
Teachter speciaal opgeleid met een tweeja
rige opleiding, bedoeld als deel van de op
leiding voor Speciaial Onderwijs of anders
zins.
Speciale problematiek
De leerproblematiek valt uiteen in twee
hoofdcategoriën: de oorzaak ligt buiten het
kind of zit in het kind.
Wanneer de oorzaak bij het Idnd zelf te vin
den is, spreekt men van een leerstoomis en
wanneer de oorzaak buiten het kind ligt, van
een leermoeilijkheid.
J. J. Dumont, die veel geschreven heeft over
leerstoornissen, spreekt van primaire leer
problemen (leerstoornissen), gelegen in de
cognitieve ontwikkeling van het kind en van
secundaire leerproblemen (leermoeilijkhe
den), gelegen in de omgeving van het kind.
Dat kan het gezin zijn, de school, het
milieu, de cultuur of het is gelegen in een
ander probleem van het kind:
- een zintuiglijke handicap
- een neurotische stoornis
- een emotionele ontwikkelingsstoornis
- een intelligentie-tekort
Als ouders en leerkrachten meer van de
leerprestaties van een kind verwachten dan
dat er feitelijk uit komt, dan spreekt men
van een leerstoomis. De ontwikkeling van
het kind is normaal geweest, de leerkracht
vergelijkt het kind met de andere leerlingen
en bespeurt niets onrustbarends, behalve dat
bijvoorbeeld het lezen zorgen baart. Dan
staat er in de boeken dat er een discrepantie
is tussen actueel schoolsucces (wat er uit
komt) en potentieel schoolsucces (wat er uit
zou kunnen komen).
Natuurlijk is hier veel meer over te schrij
ven, maar dit kan voldoende zijn om duide
lijk te maken, hoe noodzakelijk het is om
hier meer over te weten.
Speciale voorbereiding
Mijn ervaring is dat groepsleerkrachten, ook
beginnende, heel goed zijn in het signaleren
van leerproblemen. Ook ouders vallen de
achterblijvende resultaten op en niet alleen
door het leerlingvolgsysteem.
Na het signaleren volgt het screenen, dat wil
zeggen op een systematische manier infor
matie verzamelen over de zwakke en de
sterke kanten van de leerling bij bijvoor
beeld tekenen, lezen of spellen, dit kan ge
daan worden door de groepsleerkracht, de
intern begeleider of de remedial teacher.
Soms wordt nu al overgegaan tot hulpverle
ning en dan spreekt men van reteaching.
Heeft men echter aanwijzingen dat het om
een dieperliggend probleem gaat of heeft de
reteaching niet het gewenste effect, dan gaat
men over tot diagnostisch onderzoek.
Bij een diagnostisch onderzoek of een dia
gnostische les, is het de bedoeling dat je in
formatie verzamelt over de achtergronden
van de gemaakte fouten.
Gaat het om kennis die tekort schiet, welke
vaardigheden het kind nog niet beheerst, het
toepassen van de goede strategie, wordt er
voldaan aan de relevante leervoorwaarden?,
enz.
Vervolgens wordt er door de remedial
teacher een plan opgesteld dat uitgevoerd en
bijgesteld kan worden in samenwerking met
de groepsleerkracht.
Stel, dat dit nog niet de gewenste resultaten
oplevert, dan is een dieper pedagogisch-di-
dactisch onderzoek noodzakelijk, waarbij
men vaak zal stuiten op een leerstoomis. Dit
onderzoek wordt uitgevoerd door één of
meerdere deskundigen, bijvoorbeeld een
orthopedagoog, een neuropsycholoog, een
ontwikkelings- of een onderwijspsycholoog.
Hierait zal een handelingsadvies voortvloei
en, waarop de remedial teacher het hande
lingsplan zal baseren. Om hier een verant
woorde en concrete invulling aan te geven,
vind ik een vak apart.
Je zou dit kunnen vergelijken met een hart
dat niet meer kan functioneren zonder een
verantwoorde bypass. Door een 'omleiding'
moet het kind toch zo goed mogelijk leren
lezen of rekenen.
Speciale aanpak
Hoe ziet zo'n omleiding er dan uit?
Als het goed is leer je dat op een goede
opleiding voor remedial teacher. Zelf heb ik
het geluk en het genoegen gehad om les te
hebben van een docent die zelf didactische
werkvormen voor dyslectici heeft ontwik
keld op de universiteit van Leuven. Hij weet
veel van neurologische achtergronden van
leerprocessen, waardoor je leert wat er nog
mogelijk is voor een leerling, maar ook wat
onmogelijk is.
Je leert verslagen van onderzoeken te inter
preteren en handelingsplannen daarop te
zetten. Conclusie: vrijwel iedere aanpak is
anders.
In de praktijk neemt de problematiek toe,
doordat er steeds meer kinderen samen naar
school gaan met leerproblemen. Dus moet
er deskundige hulp geboden worden. Hulp
aan kinderen, maar ook aan de groepsleer
kracht die ondersteund moet worden in het
werken met kinderen die leerproblemen
hebben, om van leerstoornissen nog maar te
zwijgen...
Plannen zijn noodzakelijk om bepaalde
leerdoelen te bereiken. Zoals de situatie nu
is, zijn deze plannen gedoemd in duigen te
vallen. Op menige school - als er een reme
dial teacher werkt - moet deze invallen als
een groepsleerkracht ziek is.
Ten eerste is dit een rechtstreeks gevolg van
het personeelstekort in het onderwijs, vooral
in de grote steden.
Ten tweede is remedial teaching een taak
binnen het onderwijs en geen functie. Je
kunt niet als remedial teacher benoemd
worden, alleen als groepsleerkracht. Het ge
volg hiervan is dat je verplicht bent je colle
ga te vervangen, als dat van je gevraagd
wordt door de directie.
Het is voor mij onacceptabel dat de zwakke
leerling de dupe moet zijn van dit beleid,
dus hoop ik dat ouders dit zullen inzien en
zelf hulp zullen zoeken bij een remedial
teacher met een eigen praktijk.
Marja Leijdens-Spijkstra
Dames 1 tevreden
na nederlaag
GIESSEN - Ze blijven goed presteren, de
volleyballers van Intermezzo's eerste
herenteam. In Giessen moest de thuisploeg
en nummer vier op de ranglijst, Volcom 1,
dit ook erkennen. In een leuke wedstrijd,
vol met afwisseling was Intermezzo de
grote winnaar.
Binnen dertig minuten stond Intermezzo
met invaller Theo van Biert op 0-2 in set
standen. In de derde set trok Volcom aan
het langste eind en moest de vierde set een
beslissing brengen.
Het werd de spannendste set van de wed
strijd met twee ploegen die gewaagd waren
aan elkaar, Intemiezzo trok aan het langste
eind en won met 11-15.
Het team van trainer Piet Bal heeft de hoger
geplaatste ploegen getrotseerd, meeste par
tijen gewonnen, enkelen gelijk gespeeld.
Nu volgen nog wedstrijden tegen ploegen
die lager staan. In theorie betekent dit dat
Intermezzo nog wel enkele plaatsen moet
kunnen stijgen op de ranglijst.
Dames 1 speelde in Zundert tegen het eer
ste team van Zuvo. In principe had Inter
mezzo moeten winnen, maar de service was
in deze wedstrijd de zeer zwakke schakel
bij de Flakkeese volleybalsters. In de vijfde
set werd met 18-16 verloren. Het was een
nipt verloren wedstrijd, waarbij de dames
van Intermezzo wel aangaven dat ze voor
het eerst sinds tijden weer een leuke tegen
standster hadden, wat het verlies een stuk
draaglijker maakte.
Aanstaand weekend zijn er thuiswedstrij
den in De Gooye te Dirksland.
Uitslagen:
Volcom 1 - Heren 11 - 3
Zuvo 1 - Dames 13 - 2
Rijnmond 1 - Meisjes Al3 - O
Vovero 1 - Meisjes Cl2 - 2
Switch'89 2 - Dames 23 - 1
Rijnmond 7 - Heren 23 - O
door Jan Versteeg!
De afgelopen sprolckelmaand leverde een
nogal vreemde combinatie op. Meestal ver
loopt een natte maand ook somber. Dit keer
echter maakte de zon overuren en boven
dien was de maand ook aan de zachte kant.
De gemiddelde etmaaltemperatuur bedroeg
in De Bilt 3.1 graden, tegen 2.5 normaal.
Daarmee verliep de voorbije maand minder
zachLdan de januarimaand van dit jaar.
Van 8 tot en met 14 febraari daalde de tem
peratuur in bijna het gehele land tot onder
het vriespunt. In De Bilt werden in totaal
twaalf vorstdagen en twee ijsdagen opgete
kend, tegen normaal veertien en drie.
Op 6 februari trok een depressie, gevuld
met erg koude lucht langs de Noorse kust in
onze richting. De neerslag viel steeds meer
in de vorm van sneeuw en dat veroorzaakte
vooral op de 8ste een enorme chaos op de
wegen. Er vormden zich files met een re-
cord-lengte van maar liefst 975 idlometer.
Van 11 tot en met 14 februari kon het boven
de sneeuw gemakkelijk matig en lokaal ook
streng vriezen.
Met landelijk gemiddeld 62 mm, tegen 47
mm normaal, was de afgelopen maand nat.
De Bilt ving 70 mm op, tegen 48 mm vol
gens het geldende langjarig gemiddelde. Op
dertien dagen werd er sneeuw waargeno
men, gemiddeld gebeurt dat in februari op
zes dagen. De meeste neerslag viel op het
vliegveld Gilze-Rijen, daar werd een hoe
veelheid van 82 mm in de boeken opgete
kend. Lelystad kreeg met 41 mm landelijk
de minste hoeveelheid. De normale hoe
veelheden lopen uiteen van 40 mm in het
noorden tot 67 in het zuiden van Limburg.
Het landelijk aantal uren zon kwam uit op
99, tegen normaal 72. De marinebasis De
Kooy bij Den Helder was met 135 uur zon
het zonnigste plekje van de KNMI-stations.
Het somberst was het in Maastricht met
slechts 65 uur. De Bilt kreeg 95 uur tegen
normaal 73 uur. Het aantal zonloze dagen
bedroeg op ons landelijk instituut zes, nor
maal zijn dat er negen. Op 17 febraari werd
op Vlieland een windstoot geregistreerd van
140 km per uur. De hoogste temperatuur
werd op 26 februari gemeten te Oost-Maar-
land, het werd er 12.5 graden.
De laagste temperatuur noteerde Leeuwar
den, daar werd op 13 februari -15.4 graden
gemeten.
DIRKSLAND - Aanstaande zaterdag, 27
maart, speelt de volleybalvereniging Inter
mezzo haar thuiswedstrijden in sporthal De
Gooye te Dirksland. De toegang is gratis.
Programma-overzicht:
12.45 uur: Heren 3 - De Drieslag 1
Mix Cl-IBIS 1
Meisjes Al - Ekspalvo 1
14.30 uur: Heren 2 - YUM 2
Jongens BI- Alcom/Capelle 2
Dames 1 - NIKEE 2
16.15 uur: Meisjes BI - Spivo 1
Heren 1 -
Keuken kampioenA'^CS 4
Dames 2 - VCO/ERVEA 6
MIDDELHARNIS SOMMELSDIJK
De CVB, afdeling Middelhamis/Sommels-
dijk, nodigt u uit op D.V. dinsdagmiddag
30 maart om 14.30 uur in 'De Hoeksteen'.
Deze middag hopen we het Paasfeest te vie
ren. De meditatie zal worden verzorgd door
de heer A. de Visser uit Middelharnis. We
hopen op een gezegende middag.
In verband met het tijdsbestek wordt u ver
zocht zich nu reeds op te geven voor het
reisje van 22 april a.s.
Voor vervoer op 30 maart kunt u eventueel
bellen naar Taxi op Maat.
- 101 -
Er stonden een paar Indianen bij het
stationnetje, die nieuwsgierig naar de
vreemdelingen keken. John vroeg hun
van wie de farm was, die zij het laatst
waren gepasseerd.
,,Van Barret", luidde het antwoord.
John dacht dat de Indianen hem ver
keerd begrepen. Hij bedoelde niet de
plaats; het was hem om de eigenaar
van de farm te doen. „Dat is Dad Barrett", zei de In
diaan en hij wees naar diens hoeve, waarvan het dak
in de verte zichtbaar was.
't Was drie mijl, een uur lopen, maar als de heren
zijn karretje goed genoeg vonden om erin te rijden,
wou hij hen wel bij Barrett brengen.
Het karretje was vuil en wrak, maar het paard was
goed. John en Clarence stapten in.
De weg viel John niet tegen voor zo'n afgelegen
oord. Er was een zekere verharding; dat had hij in de
jungle niet verwacht. Het was de highway naar Prin
ce Rupert, vertelde de Indiaan, Na een uurtje rijden
hield de man zijn paard in. Hier woonde Barrett.
Het huis week, wat de bouwwijze aanging, niet veel
af van de loghouses in Alberta, maar het was aan
zienlijk groter. Erachter stonden een paar flinke
schuren en terzijde een aantal blokhutten; van
knechts, veronderstelde John. Barrett moest een
grote boer zijn.
Toen zij het erf opreden, schoten er twee wolfshon
den woest blaffend uit hun hokken. Het paard van de
Indiaan werd even schichtig, maar een vrouw - een
Indiaanse - kwam uit het grote huis en riep de hon
den met schelle stem terug. Ze kropen grommend in
hun hokken.
De eerste vrouw verdween, maar een tweede, alweer
een Indiaanse, verscheen en vroeg wat ze wilden.
Toen ze zeiden: Mister Barrett spreken", bracht zij
hen in een ruime kamer met lage zoldering. De wan
den hingen vol geweien van elanden en herten en
koppen van beren en wolven, terwijl op kasten en
vensterbanken een hele verzameling van opgezette
marters, bevers en allerhande vogels stond. Bij het
raam zat een zwaar gebouwde man, bejaard en grijs,
in zijn stoel. Bij hun binnenkomen draaide hij zich
met een ruk om. Hij had een woest gezicht met flik
kerende ogen. Grommend vroeg hij de bezoekers wat
ze moesten.
„Eerst graag wat eten als het kan", zei John. „Wij
hebben honger".
„Dat kun je zonder mij wel af', zei Barrett. „Daar is
de keuken".
,,En voor vannacht een slaapplaats", ging John door.
Daarvoor behoef je mij ook niet om m'n kop te
zeuren", zei de oude man met een vloek. „De meid
maakt wel een bed in orde".
,,Wij wilden praten over het kopen van een farm.
Daar hebben wij je wèl voor nodig, denk ik".
De ogen van de oude flikkerden nu onheilspellend.
,,Nee", zei hij. ,,Ik verkoop geen farm. Ik wil hier
geen vreemd volk". Hij draaide hun zijn rug toe.
Clarence keek zijn vader aan. Deden zij niet het
beste weg te gaan en het ergens elders te proberen?
Met deze zonderling was toch niets te beginnen.
Doch John nam een stoel, wees er zijn zoon ook een,
en wachtte.
,,Ga je niet?" vroeg Barrett grommend.
,,Neen", zei John, „we blijven hier vandaag".
De oude rochelde en spuwde op de grond. Hij scheen
zich in het onvermijdelijke te schikken. Met een
stok, die naast zijn stoel stond, pikte hij naar het
raam. „Sinds die rommel hier gekomen is, is het uit
met m'n rust".
Door het raam waren de telegraafpalen te zien, die
langs de spoorlijn stonden.
Hij sloeg met zijn stok op de vloer. „Hei, Mable!"
schreeuwde hij. Vervolgens tegen John en Clarence:
Jullie lusten wel een borrel, hè?"
Zij zeiden dat het niet nodig was.
„Ik zie het al", schold hij. „Jullie zijn van die papke-
reltjes, die geen gin lusten. Wat doe je dan in Bar
rett? Hier kan een mens niet leven zonder gin. Ik
niet. Mijn Indianen ook niet. Niemand. Hei, Mable!"
schreeuwde hij nog eens.
Er kwam een Indiaanse binnen, alweer een andere
dan straks. Dit was een knappe, jonge vrouw met
blauwzwart haar en dikke lippen.
Breng gin!" schreeuwde hij, ,,een volle kruik".
Hoeveel glazen?" vroeg zij.
,,Drie! Die kerels zullen drinken, of ze willen of
niet".
De Indiaanse bracht een kruik met glazen. Barrett
schonk in. Zijn hand beefde daarbij erg en Clarence
zag dat zijn neus veel rode aartjes had.
Hij sloeg drie grote glazen achter elkaar naar binnen
en schold op John en Clarence, die hun eerste glas
nog halfvol hadden staan. Hij had het wel gezegd: zij
waren lui van niks. Wat deden ze in Barrett?
De drank maakte de oude spraakzaam. ,,Toen die
rommel er nog niet was", zei hij, weer wijzend naar
de telegraafpalen, „toen was het hier goed. Ik was
alleen. Een paar keer in 't jaar kwamen de lui met de
pakpaarden. Op weg naar Prince Rupert pleisterden
ze hier. Ze namen mijn vellen mee, ze brachten gin,
genoeg voor een heel jaar... Hebben jullie dat glas
nu nog niet leeg? Drink!" Hij schonk zich zelf zijn
vierde glas in.
„Als de pakpaarden weg waren, was ik alleen, als
blanke dan", ging hij door. „Indianen waren er na
tuurlijk wel. Goed volk, die Indianen. De mannen
hakken het bos voor me om en brengen me vellen.
De vrouwen koken m'n potje, houden me gezel
schap, dag en nacht, en hebben me kinderen bezorgd,
ik ben de tel kwijt, hoeveel... Hei, Mable!"
De jonge Indiaanse kwam weer binnen.
,,Van gin alleen krijg ik koppijn, dat weet je wel.
Haal kaas".
Zij bracht een groot stuk kaas.
Hij kneep haar in haar blote bovenarm, terwijl zij
naast hem stond de kaas te snijden. „Goed vlees, dat
Indianenvlees, en er zit bloed in, nou! Hè, little rab
bit!" Hij aaide langs haar kin.
Zij grinnikte en ging, nadat ze drie hompen van de
kaas gesneden had.
„Pak an", zei Barret tegen zijn gasten, terwijl hij zelf
in een homp beet. „Wou jij hier een farm beginnen?"
vroeg hij aan John.
„Nee, m'n zoon".
Barrett en Clarence keken elkaar in de ogen. Claren
ce huiverde even. De oude man had diepe kloven in
het gezicht; de linkerkant was een beetje scheef;
blijkbaar had hij een atteque gehad, maar de ogen
waren fel en de brede mond wellustig.
„Kom je alleen?" vroeg hij.
„Nee, met m'n vrouw. Wij hopen binnenkort te trou
wen".
„Is zij een blanke?"
„Ze komt uit Holland".
De oude trapper lachte grof. „Een Europese in Bar
rett! Die houdt het hier geen maand, in elk geval
geen winter uit".
„Zij heeft een jaar in Canada gewoond en het best
uitgehouden", zei Clarence.
„Waar in Canada?"
,,Lacombe".
„Dat is in Alberta, hè? Voor zo'n Europese is dat het
paradijs en dit de hel".
Clarence keek naar zijn vader. Die knipoogde. Tegen
Barrett zei hij: „Als jij geen farm verkopen wilt,
gaan we naar een ander".
„Er is geen ander", zei de oude trots. „Heel Barrett
is van mij".
„Wij mogen je land toch wel es bezien?"
(wordt vervolgd)
I
TELEFOON (0187) 64 18 42 Fax 64 35 95