Trins IVIaurïts' ontvangt Roemeens jeugd koor PAASMIDDAG ■ilililNiiiiiiiiiii Remedial Teaching, een vak apart Februari 1999 was zacht, nat en zonnig Omloop van Menheerse 1999 Tafel kwijt bij schakers Snelschaak- en sneldamkampioenschap Goeree-Overflakkee 1999 Heren 1 Intermezzo wint opnieuw EIIAIfDei.t1IEUW5 Weerpraatje: Intermezzo in De Gooye te Dirksland Bejaardenmiddag CVB VERVOLGVERHAAL PAGINA 4 In^ag 23 maart 1999, Dit cursusjaar staat het land 'Roemenië' centraal op de Chr. S.G. Prins Maurits in Middelharnis. Op allerlei manieren is er geld bijeengebracht voor het Ideine dorp je Ipp, dat getroffen werd door een over stroming. Tevens werd er geld ingeza meld om het schoolkoor van de Hon- gaars-gereformeerde school uit de stad Cluj naar Nederland te krijgen. Ook hier werden acties voor gevoerd. Zo stond er rondom de jaarwisseling een adverten tiepagina in een aantal regionale bladen, gekoppeld aan een muzikale quiz. Daar naast werd onlangs een 'open-school'- avond voor ouders georganieserd waarop ouders tegen betaling les kregen van lera ren van de Prins Maurits. Op dinsdag 23 maart hopen de Roemeense vrienden en vriendinnen in Middelharnis te arriveren. De leerlingen van de Hongaars- gereformeerde school zijn tussen de 15 en 18 jaar oud. De Hongaren vormen een minderheid in Roemenië. Bovendien onderscheidt deze bevolkingsgroep zich van de Roemenen omdat zij veelal lid zijn van de gerefor meerde kerk. De Hongaars-gereformeerden zijn verwant met de Nederlandse protestantse kerken, zij het dat er geen kerkscheidingen in de ge schiedenis hebben plaatsgevonden. Dezelf de 16e eeuwse psalmen die in Nederland klinken worden ook in de Hongaars-gere- formeerde kerken in Hongarije en Roe menië gezongen. Tijdens de optredens van het koor zullen ook een aantal van deze lie deren worden uitgevoerd. Na de omwenteling in het Oostblok keerden ook de christelijke scholen weer terug. Deze scholen waren in de tijd van het communis me vervangen door staatsscholen. De chris telijke school in Cluj deelt nu samen met de staatsschool het schoolgebouw. De omstan digheden waarin het lesgeven plaatsvindt zijn niet te vergelijken met de Nederlandse situatie. Het bezoek van het koor uit Cluj is een tegenbezoek, want vorig jaar maakte het bovenbouwkoor van de Flakkeese scho lengemeenschap een eerste reis naar Roe menië op zoek naar scholen waarmee een vaste relatie kan worden onderhouden. Tij dens deze reis werden de Nederlandse koor leden getroffen door de grote armoede die in Roemenië heerst. Toen al bleek dat een wederkerig bezoek naar Nederland van het Roemeense koor niet kon zonder grote gel delijke steun vanuit Nederland. Kerk in Cluj waar de Nederlanders zongen Gedurende het bezoek logeren de Roemeen se scholieren in gastgezinnen op Flakkee. Het koor zal ontvangen worden op school en de Nederlandse leerlingen kunnen ook tijdens de lessen kennis maken met de Roemeense bezoekers. Op het gemeente huis in Middelharnis zal het koor ontvangen worden door burgemeester G. de Vries- Hommes. Ook zal een bezoek worden gebracht aan de Tweede Kamer der Staten- Generaal. Muzikale uitvoeringen vinden plaats in de Grote Kerk van Brouwershaven (woensdag 24 maart), de Prins Mauritsscholengemeen- schap en in de Hervormde Kerk van Oude Tonge (zaterdag 27 maart). Gedurende het daarop volgende weekend is het koor te gast op Schouwen-Duiveland. Op zondag zal het koor meewerken aan kerkdiensten in de Christelijke Gerefor meerde kerk (9.45 uur) en de Hervormde gemeente van Zierikzee (18.30 uur). Ook zullen er cd-opnamen van het koor worden gemaakt. Op vrijdag 30 april a.s. organiseert Vc Intermezzo voor de 24e maal de Omloop van Menheerse. De samenwerking met de Middenstands vereniging Middelharnis heeft ertoe geleid, dat het parcours - met een totale lengte van 7 km - als volgt is aangepast: Start De Staver, Langeweg oversteken, Rot- tenburgseweg. Molenweg, Oudelandsedijk, Oostdijk, Nieuwstraat, Beneden Zand pad, Oostdijk Sommelsdijk, Westdijk, Oudelandsedijk (fietspad), Molenweg, Sta- verseweg (parallelweg/fietspad), finish De Staver. Uit veiligheidsoverwegingen met name voor de jeugdige deelnemers is besloten de wedstrijd- en prestatieloop te combineren in één gezamenlijke omloop, waarvan de start gepland staat op 10.55 uur. In de wedstrijdloop is de limiet voor de se nioren gesteld op 35 minuten en voor de overige deelnemers op 40 minuten. In elke categorie (dames, junioren, senio ren, adspiranten en veteranen) is een aantal fraaie bekers beschikbaar. Tevens ontvangt iedere deelnemer een finish foto en een medaille. De limiet voor de prestatieloop bedraagt zoals altijd 60 minuten, ledere deelnemer ontvangt een herinne ringsvaantje. Nadere inlichtingen worden gaarne ver strekt door Piet Bal, tel. (0187)485571. Er was afgelopen woensdag een goede op komst bij Schaakvereniging Oostflakkee. De attente voorzitter telde de aanwezige hoofden en constateerde dat er 8 tafels waren voor 14 spelers en dat moet voldoen de zijn. Eén tafel voor de jassen, overgeble ven schaakborden en klokken en nog eens 7 tafels om te spelen. Grote verbazing toen er midden in de zaal twee heren overbleven die geen plaatsje hadden! Dus dan die ene tafel maar weer leegruimen, iedereen z'n jas opzoeken en ondertussen nadenken hoe het nu kan dat je met 14 spelers 8 tafels nodig hebt. Je zou toch echt denken dat dit 7 is. De oplossing volgt al vrij snel: Huysmans zit met zwart aan een tafel op Stolk te wachten, enkele tafels verder zit Stolk, met wit, precies hetzelfde op Huysmans te doen. Jaja, schaken is een denksport! Dan zegt Huysmans nog „leuk dat ik tegen u moet, want we hebben nog nooit tegen elkaar gespeeld". Aan het einde van de avond was zijn me ning drastisch veranderd, aangezien verlie zen nooit de bedoeling is. Maar ja daar leer je ook weer van. Verder blijft Van Gils ongeslagen door winst op Wijnands en was er weer een goede en degelijke overwinning van Spar reboom. Uitslagen op rij R. Groenendijk - J. van GenderenO - 1 P. HoUeman- R. SpaneboomO - 1 R. Huibrechtse - J. HagensO - 1 K. W. Wijnands - H. van GilsO - 1 Op zaterdag 13 maart te Ouddorp Sneldammen over 7 ronden volgens Zwitsers systeem. Bij de dammers dook een nieuw talent op, nl. de heer F, Hermelink, op Flakkee bij de ver enigingen niet bekend als ingeschre ven lid. Wel woonachtig op het eiland. Vanaf het begin nam Hermelink de kop, zoals te zien op de ranglijst. Alleen J. Looij van 'ENEO'52' die als 3e eindigde behaal de remise. P. van Dam uit Ouddorp nam een prachtige 2e plaats in beslag. Toch nog behoorlijk geoefend in de Vliedberg? of op routine? Proficiat Piet. T. Goedegebuur behaalde een uitstekende 4e plaats na een goed gespeeld tournooi, met 26 deelnemers. Eindstand 1. F. Hermelink7 - 13 2. P. van Dam7 - 11 3. J. Looy7 -10 4. T. Goedegebuur7 - 10 5. I. Mackloet7 - 9 6. J. van Hoorn7 - 9 7. K. K. Tanis7 - 9 8. W. Vroegindeweij7 - 8 9. M. Klink7 - 8 10. H. Koese7 - 8 11. B. Visbeen7 - 7 12. A. P. C. de Mik7 - 7 13. A. V. d. Veer7 - 7 14. J. Moerkerk7 - 7 15. J. Dekker7 - 7 16. P. van Brussel7 - 7 17. C. Tanis7 - 6 18. R. Looy7 - 6 19. J. A. van Hoorn7 - 5 20. J. Westhoeve7 - 5 21. J. van Koppen7 - 5 22. A. Knape7 - 4 23. B. v. d. Spaan7 - 4 24. G. van Koppen7 - 4 25. H. Verolme....7 - 3 26. I. Koese7 - 3 Buurtvereniging 'West'Dirksland: Ook dit jaar organiseert Buurtvereniging 'West' weer een paasmiddag voor de kinde ren, met o.a.: eieren schilderen, eieren zoe ken, bezoek van de paashaas. Alle kinderen zijn van harte welkom. De middag wordt georganiseerd op 5 april, aanvang 13.30 uur. Plaats: Victoriahal. Toegang gratis. TRAMWÊC3 33 ÖUDÉ fONGE W. van Strien - J. Hennekes1 - O L. Stolk - R. Huysmans1 - O B. J. Bruggeman - A. Groenendijk1 - O Woensdag is er weer een speelavond, belangstellenden zijn altijd van harte wel kom, aanvang 20,00 uur. Grutterswei Oude Tonge. Remedial Teaching is een bijzondere wijze van aanpak van leermoeilijkheden bij kinderen van 6 t/m 12 jaar. Deze aan pak helpt veel kinderen over specifieke leerproblemen heen. Leerproblemen waardoor de betreffende kinderen anders op bepaalde punten 'achter' zouden blij ven. Een Remedial Teacher is een groepsleer- kiacht, die speciaal opgeleid is om deze kin deren op te leiden. Daarvoor is de Remedial Teachter speciaal opgeleid met een tweeja rige opleiding, bedoeld als deel van de op leiding voor Speciaial Onderwijs of anders zins. Speciale problematiek De leerproblematiek valt uiteen in twee hoofdcategoriën: de oorzaak ligt buiten het kind of zit in het kind. Wanneer de oorzaak bij het Idnd zelf te vin den is, spreekt men van een leerstoomis en wanneer de oorzaak buiten het kind ligt, van een leermoeilijkheid. J. J. Dumont, die veel geschreven heeft over leerstoornissen, spreekt van primaire leer problemen (leerstoornissen), gelegen in de cognitieve ontwikkeling van het kind en van secundaire leerproblemen (leermoeilijkhe den), gelegen in de omgeving van het kind. Dat kan het gezin zijn, de school, het milieu, de cultuur of het is gelegen in een ander probleem van het kind: - een zintuiglijke handicap - een neurotische stoornis - een emotionele ontwikkelingsstoornis - een intelligentie-tekort Als ouders en leerkrachten meer van de leerprestaties van een kind verwachten dan dat er feitelijk uit komt, dan spreekt men van een leerstoomis. De ontwikkeling van het kind is normaal geweest, de leerkracht vergelijkt het kind met de andere leerlingen en bespeurt niets onrustbarends, behalve dat bijvoorbeeld het lezen zorgen baart. Dan staat er in de boeken dat er een discrepantie is tussen actueel schoolsucces (wat er uit komt) en potentieel schoolsucces (wat er uit zou kunnen komen). Natuurlijk is hier veel meer over te schrij ven, maar dit kan voldoende zijn om duide lijk te maken, hoe noodzakelijk het is om hier meer over te weten. Speciale voorbereiding Mijn ervaring is dat groepsleerkrachten, ook beginnende, heel goed zijn in het signaleren van leerproblemen. Ook ouders vallen de achterblijvende resultaten op en niet alleen door het leerlingvolgsysteem. Na het signaleren volgt het screenen, dat wil zeggen op een systematische manier infor matie verzamelen over de zwakke en de sterke kanten van de leerling bij bijvoor beeld tekenen, lezen of spellen, dit kan ge daan worden door de groepsleerkracht, de intern begeleider of de remedial teacher. Soms wordt nu al overgegaan tot hulpverle ning en dan spreekt men van reteaching. Heeft men echter aanwijzingen dat het om een dieperliggend probleem gaat of heeft de reteaching niet het gewenste effect, dan gaat men over tot diagnostisch onderzoek. Bij een diagnostisch onderzoek of een dia gnostische les, is het de bedoeling dat je in formatie verzamelt over de achtergronden van de gemaakte fouten. Gaat het om kennis die tekort schiet, welke vaardigheden het kind nog niet beheerst, het toepassen van de goede strategie, wordt er voldaan aan de relevante leervoorwaarden?, enz. Vervolgens wordt er door de remedial teacher een plan opgesteld dat uitgevoerd en bijgesteld kan worden in samenwerking met de groepsleerkracht. Stel, dat dit nog niet de gewenste resultaten oplevert, dan is een dieper pedagogisch-di- dactisch onderzoek noodzakelijk, waarbij men vaak zal stuiten op een leerstoomis. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door één of meerdere deskundigen, bijvoorbeeld een orthopedagoog, een neuropsycholoog, een ontwikkelings- of een onderwijspsycholoog. Hierait zal een handelingsadvies voortvloei en, waarop de remedial teacher het hande lingsplan zal baseren. Om hier een verant woorde en concrete invulling aan te geven, vind ik een vak apart. Je zou dit kunnen vergelijken met een hart dat niet meer kan functioneren zonder een verantwoorde bypass. Door een 'omleiding' moet het kind toch zo goed mogelijk leren lezen of rekenen. Speciale aanpak Hoe ziet zo'n omleiding er dan uit? Als het goed is leer je dat op een goede opleiding voor remedial teacher. Zelf heb ik het geluk en het genoegen gehad om les te hebben van een docent die zelf didactische werkvormen voor dyslectici heeft ontwik keld op de universiteit van Leuven. Hij weet veel van neurologische achtergronden van leerprocessen, waardoor je leert wat er nog mogelijk is voor een leerling, maar ook wat onmogelijk is. Je leert verslagen van onderzoeken te inter preteren en handelingsplannen daarop te zetten. Conclusie: vrijwel iedere aanpak is anders. In de praktijk neemt de problematiek toe, doordat er steeds meer kinderen samen naar school gaan met leerproblemen. Dus moet er deskundige hulp geboden worden. Hulp aan kinderen, maar ook aan de groepsleer kracht die ondersteund moet worden in het werken met kinderen die leerproblemen hebben, om van leerstoornissen nog maar te zwijgen... Plannen zijn noodzakelijk om bepaalde leerdoelen te bereiken. Zoals de situatie nu is, zijn deze plannen gedoemd in duigen te vallen. Op menige school - als er een reme dial teacher werkt - moet deze invallen als een groepsleerkracht ziek is. Ten eerste is dit een rechtstreeks gevolg van het personeelstekort in het onderwijs, vooral in de grote steden. Ten tweede is remedial teaching een taak binnen het onderwijs en geen functie. Je kunt niet als remedial teacher benoemd worden, alleen als groepsleerkracht. Het ge volg hiervan is dat je verplicht bent je colle ga te vervangen, als dat van je gevraagd wordt door de directie. Het is voor mij onacceptabel dat de zwakke leerling de dupe moet zijn van dit beleid, dus hoop ik dat ouders dit zullen inzien en zelf hulp zullen zoeken bij een remedial teacher met een eigen praktijk. Marja Leijdens-Spijkstra Dames 1 tevreden na nederlaag GIESSEN - Ze blijven goed presteren, de volleyballers van Intermezzo's eerste herenteam. In Giessen moest de thuisploeg en nummer vier op de ranglijst, Volcom 1, dit ook erkennen. In een leuke wedstrijd, vol met afwisseling was Intermezzo de grote winnaar. Binnen dertig minuten stond Intermezzo met invaller Theo van Biert op 0-2 in set standen. In de derde set trok Volcom aan het langste eind en moest de vierde set een beslissing brengen. Het werd de spannendste set van de wed strijd met twee ploegen die gewaagd waren aan elkaar, Intemiezzo trok aan het langste eind en won met 11-15. Het team van trainer Piet Bal heeft de hoger geplaatste ploegen getrotseerd, meeste par tijen gewonnen, enkelen gelijk gespeeld. Nu volgen nog wedstrijden tegen ploegen die lager staan. In theorie betekent dit dat Intermezzo nog wel enkele plaatsen moet kunnen stijgen op de ranglijst. Dames 1 speelde in Zundert tegen het eer ste team van Zuvo. In principe had Inter mezzo moeten winnen, maar de service was in deze wedstrijd de zeer zwakke schakel bij de Flakkeese volleybalsters. In de vijfde set werd met 18-16 verloren. Het was een nipt verloren wedstrijd, waarbij de dames van Intermezzo wel aangaven dat ze voor het eerst sinds tijden weer een leuke tegen standster hadden, wat het verlies een stuk draaglijker maakte. Aanstaand weekend zijn er thuiswedstrij den in De Gooye te Dirksland. Uitslagen: Volcom 1 - Heren 11 - 3 Zuvo 1 - Dames 13 - 2 Rijnmond 1 - Meisjes Al3 - O Vovero 1 - Meisjes Cl2 - 2 Switch'89 2 - Dames 23 - 1 Rijnmond 7 - Heren 23 - O door Jan Versteeg! De afgelopen sprolckelmaand leverde een nogal vreemde combinatie op. Meestal ver loopt een natte maand ook somber. Dit keer echter maakte de zon overuren en boven dien was de maand ook aan de zachte kant. De gemiddelde etmaaltemperatuur bedroeg in De Bilt 3.1 graden, tegen 2.5 normaal. Daarmee verliep de voorbije maand minder zachLdan de januarimaand van dit jaar. Van 8 tot en met 14 febraari daalde de tem peratuur in bijna het gehele land tot onder het vriespunt. In De Bilt werden in totaal twaalf vorstdagen en twee ijsdagen opgete kend, tegen normaal veertien en drie. Op 6 februari trok een depressie, gevuld met erg koude lucht langs de Noorse kust in onze richting. De neerslag viel steeds meer in de vorm van sneeuw en dat veroorzaakte vooral op de 8ste een enorme chaos op de wegen. Er vormden zich files met een re- cord-lengte van maar liefst 975 idlometer. Van 11 tot en met 14 februari kon het boven de sneeuw gemakkelijk matig en lokaal ook streng vriezen. Met landelijk gemiddeld 62 mm, tegen 47 mm normaal, was de afgelopen maand nat. De Bilt ving 70 mm op, tegen 48 mm vol gens het geldende langjarig gemiddelde. Op dertien dagen werd er sneeuw waargeno men, gemiddeld gebeurt dat in februari op zes dagen. De meeste neerslag viel op het vliegveld Gilze-Rijen, daar werd een hoe veelheid van 82 mm in de boeken opgete kend. Lelystad kreeg met 41 mm landelijk de minste hoeveelheid. De normale hoe veelheden lopen uiteen van 40 mm in het noorden tot 67 in het zuiden van Limburg. Het landelijk aantal uren zon kwam uit op 99, tegen normaal 72. De marinebasis De Kooy bij Den Helder was met 135 uur zon het zonnigste plekje van de KNMI-stations. Het somberst was het in Maastricht met slechts 65 uur. De Bilt kreeg 95 uur tegen normaal 73 uur. Het aantal zonloze dagen bedroeg op ons landelijk instituut zes, nor maal zijn dat er negen. Op 17 febraari werd op Vlieland een windstoot geregistreerd van 140 km per uur. De hoogste temperatuur werd op 26 februari gemeten te Oost-Maar- land, het werd er 12.5 graden. De laagste temperatuur noteerde Leeuwar den, daar werd op 13 februari -15.4 graden gemeten. DIRKSLAND - Aanstaande zaterdag, 27 maart, speelt de volleybalvereniging Inter mezzo haar thuiswedstrijden in sporthal De Gooye te Dirksland. De toegang is gratis. Programma-overzicht: 12.45 uur: Heren 3 - De Drieslag 1 Mix Cl-IBIS 1 Meisjes Al - Ekspalvo 1 14.30 uur: Heren 2 - YUM 2 Jongens BI- Alcom/Capelle 2 Dames 1 - NIKEE 2 16.15 uur: Meisjes BI - Spivo 1 Heren 1 - Keuken kampioenA'^CS 4 Dames 2 - VCO/ERVEA 6 MIDDELHARNIS SOMMELSDIJK De CVB, afdeling Middelhamis/Sommels- dijk, nodigt u uit op D.V. dinsdagmiddag 30 maart om 14.30 uur in 'De Hoeksteen'. Deze middag hopen we het Paasfeest te vie ren. De meditatie zal worden verzorgd door de heer A. de Visser uit Middelharnis. We hopen op een gezegende middag. In verband met het tijdsbestek wordt u ver zocht zich nu reeds op te geven voor het reisje van 22 april a.s. Voor vervoer op 30 maart kunt u eventueel bellen naar Taxi op Maat. - 101 - Er stonden een paar Indianen bij het stationnetje, die nieuwsgierig naar de vreemdelingen keken. John vroeg hun van wie de farm was, die zij het laatst waren gepasseerd. ,,Van Barret", luidde het antwoord. John dacht dat de Indianen hem ver keerd begrepen. Hij bedoelde niet de plaats; het was hem om de eigenaar van de farm te doen. „Dat is Dad Barrett", zei de In diaan en hij wees naar diens hoeve, waarvan het dak in de verte zichtbaar was. 't Was drie mijl, een uur lopen, maar als de heren zijn karretje goed genoeg vonden om erin te rijden, wou hij hen wel bij Barrett brengen. Het karretje was vuil en wrak, maar het paard was goed. John en Clarence stapten in. De weg viel John niet tegen voor zo'n afgelegen oord. Er was een zekere verharding; dat had hij in de jungle niet verwacht. Het was de highway naar Prin ce Rupert, vertelde de Indiaan, Na een uurtje rijden hield de man zijn paard in. Hier woonde Barrett. Het huis week, wat de bouwwijze aanging, niet veel af van de loghouses in Alberta, maar het was aan zienlijk groter. Erachter stonden een paar flinke schuren en terzijde een aantal blokhutten; van knechts, veronderstelde John. Barrett moest een grote boer zijn. Toen zij het erf opreden, schoten er twee wolfshon den woest blaffend uit hun hokken. Het paard van de Indiaan werd even schichtig, maar een vrouw - een Indiaanse - kwam uit het grote huis en riep de hon den met schelle stem terug. Ze kropen grommend in hun hokken. De eerste vrouw verdween, maar een tweede, alweer een Indiaanse, verscheen en vroeg wat ze wilden. Toen ze zeiden: Mister Barrett spreken", bracht zij hen in een ruime kamer met lage zoldering. De wan den hingen vol geweien van elanden en herten en koppen van beren en wolven, terwijl op kasten en vensterbanken een hele verzameling van opgezette marters, bevers en allerhande vogels stond. Bij het raam zat een zwaar gebouwde man, bejaard en grijs, in zijn stoel. Bij hun binnenkomen draaide hij zich met een ruk om. Hij had een woest gezicht met flik kerende ogen. Grommend vroeg hij de bezoekers wat ze moesten. „Eerst graag wat eten als het kan", zei John. „Wij hebben honger". „Dat kun je zonder mij wel af', zei Barrett. „Daar is de keuken". ,,En voor vannacht een slaapplaats", ging John door. Daarvoor behoef je mij ook niet om m'n kop te zeuren", zei de oude man met een vloek. „De meid maakt wel een bed in orde". ,,Wij wilden praten over het kopen van een farm. Daar hebben wij je wèl voor nodig, denk ik". De ogen van de oude flikkerden nu onheilspellend. ,,Nee", zei hij. ,,Ik verkoop geen farm. Ik wil hier geen vreemd volk". Hij draaide hun zijn rug toe. Clarence keek zijn vader aan. Deden zij niet het beste weg te gaan en het ergens elders te proberen? Met deze zonderling was toch niets te beginnen. Doch John nam een stoel, wees er zijn zoon ook een, en wachtte. ,,Ga je niet?" vroeg Barrett grommend. ,,Neen", zei John, „we blijven hier vandaag". De oude rochelde en spuwde op de grond. Hij scheen zich in het onvermijdelijke te schikken. Met een stok, die naast zijn stoel stond, pikte hij naar het raam. „Sinds die rommel hier gekomen is, is het uit met m'n rust". Door het raam waren de telegraafpalen te zien, die langs de spoorlijn stonden. Hij sloeg met zijn stok op de vloer. „Hei, Mable!" schreeuwde hij. Vervolgens tegen John en Clarence: Jullie lusten wel een borrel, hè?" Zij zeiden dat het niet nodig was. „Ik zie het al", schold hij. „Jullie zijn van die papke- reltjes, die geen gin lusten. Wat doe je dan in Bar rett? Hier kan een mens niet leven zonder gin. Ik niet. Mijn Indianen ook niet. Niemand. Hei, Mable!" schreeuwde hij nog eens. Er kwam een Indiaanse binnen, alweer een andere dan straks. Dit was een knappe, jonge vrouw met blauwzwart haar en dikke lippen. Breng gin!" schreeuwde hij, ,,een volle kruik". Hoeveel glazen?" vroeg zij. ,,Drie! Die kerels zullen drinken, of ze willen of niet". De Indiaanse bracht een kruik met glazen. Barrett schonk in. Zijn hand beefde daarbij erg en Clarence zag dat zijn neus veel rode aartjes had. Hij sloeg drie grote glazen achter elkaar naar binnen en schold op John en Clarence, die hun eerste glas nog halfvol hadden staan. Hij had het wel gezegd: zij waren lui van niks. Wat deden ze in Barrett? De drank maakte de oude spraakzaam. ,,Toen die rommel er nog niet was", zei hij, weer wijzend naar de telegraafpalen, „toen was het hier goed. Ik was alleen. Een paar keer in 't jaar kwamen de lui met de pakpaarden. Op weg naar Prince Rupert pleisterden ze hier. Ze namen mijn vellen mee, ze brachten gin, genoeg voor een heel jaar... Hebben jullie dat glas nu nog niet leeg? Drink!" Hij schonk zich zelf zijn vierde glas in. „Als de pakpaarden weg waren, was ik alleen, als blanke dan", ging hij door. „Indianen waren er na tuurlijk wel. Goed volk, die Indianen. De mannen hakken het bos voor me om en brengen me vellen. De vrouwen koken m'n potje, houden me gezel schap, dag en nacht, en hebben me kinderen bezorgd, ik ben de tel kwijt, hoeveel... Hei, Mable!" De jonge Indiaanse kwam weer binnen. ,,Van gin alleen krijg ik koppijn, dat weet je wel. Haal kaas". Zij bracht een groot stuk kaas. Hij kneep haar in haar blote bovenarm, terwijl zij naast hem stond de kaas te snijden. „Goed vlees, dat Indianenvlees, en er zit bloed in, nou! Hè, little rab bit!" Hij aaide langs haar kin. Zij grinnikte en ging, nadat ze drie hompen van de kaas gesneden had. „Pak an", zei Barret tegen zijn gasten, terwijl hij zelf in een homp beet. „Wou jij hier een farm beginnen?" vroeg hij aan John. „Nee, m'n zoon". Barrett en Clarence keken elkaar in de ogen. Claren ce huiverde even. De oude man had diepe kloven in het gezicht; de linkerkant was een beetje scheef; blijkbaar had hij een atteque gehad, maar de ogen waren fel en de brede mond wellustig. „Kom je alleen?" vroeg hij. „Nee, met m'n vrouw. Wij hopen binnenkort te trou wen". „Is zij een blanke?" „Ze komt uit Holland". De oude trapper lachte grof. „Een Europese in Bar rett! Die houdt het hier geen maand, in elk geval geen winter uit". „Zij heeft een jaar in Canada gewoond en het best uitgehouden", zei Clarence. „Waar in Canada?" ,,Lacombe". „Dat is in Alberta, hè? Voor zo'n Europese is dat het paradijs en dit de hel". Clarence keek naar zijn vader. Die knipoogde. Tegen Barrett zei hij: „Als jij geen farm verkopen wilt, gaan we naar een ander". „Er is geen ander", zei de oude trots. „Heel Barrett is van mij". „Wij mogen je land toch wel es bezien?" (wordt vervolgd) I TELEFOON (0187) 64 18 42 Fax 64 35 95

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 4