Nieuwe roman PERMISSIE van Joke Verweerd Welkom bij Van der Boom Overdenking Koningin Wilhelmina 'PERMISSIE' Zaterdag avond- jeugdwerk uit de Heilige Schrift 'Man, open je hart!' eiiaudbi-hieijws Schaakvereniging De Zwarte Pion Woensdag 17 maart, 10.00 tot 12.00 uur haar nieuwe roman Dartwedstrijd Werkgroep in Perspectief' Vrijelijds- en Cursusmarkt Goeree-Overflakkee 1999 Ger. Gm. Hieme Tonge OPHALEN OUD PAPIER VERVOLGVERHAAL ^m JBAGINA5 Vrijdag 12 maart 1999 In een knappe psychologische roman beschrijft Joke Verweerd de gecompliceer de relatie tussen drie generaties Indische vrouwen. Deze relatie wordt beheerst door de drang tot toedekken. De oorzaak van de spanning wordt pas bespreekbaar wanneer een van de vrouwen een beslissing neemt en op zoek gaat naar haar verleden. Met de roman geeft Joke Verweerd een beeld van het leven van Indo's na de ver schrikkingen van Tweede Wereldoorlog en de Bersiap, het zich handhaven en zich aan passen in een vreemde cultuur, het koeste ren van de kleine rest identiteit die over blijft na de aanpassing, de voortdurende verscheurdheid van te moeten leven tussen vaderland en moederland. Permissie sluit op een bijzondere wijze aan bij het thema van de Boekenweek 1999. Dit thema 'Familie-album' is de spil waarom het verhaal draait, zowel letterlijk als fi guurlijk. Het lezen van de roman is als het bladeren door een familie-album, waarbij de lezer steeds duidelijker voor ogen krijgt hoe de familiebanden liggen en waardoor deze banden zijn gaan knellen. In de letter lijke zin speelt een oud familie-album een belangrijke rol bij de zoektocht naar het verleden. Permissie is een boek vol herkenbare men selijke emoties, over de worsteling in drie Indische generaties tegen angst en onmacht, tegen onverschilligheid en overgevoelig heid, in het decor van een wereld waarin het leven nooit meer wordt dan overleven. De herinneringen komen bovendrijven omdat de huidige toestand in Indonesië op nieuw de chaotische angst met zich mee brengt: geen enkele zekerheid te bezitten, het niet weten waar het gevaar is en vanuit welke hoek het komt. In Nederland is eerst nu (1998) op last van de Nederlandse regering een groot onder zoek gestart, om in kaart te brengen waar en hoe de hulpverlening na de Tweede Wereldoorlog is tekortgeschoten in de op vang en begeleiding van de oorlogsslacht offers. De Stichting Onderzoek Terugkeer en Opvang (SOTO), Herengracht 380 te Amsterdam, probeert de ervaringen te bun delen. Het is nu al duidelijk dat het gros van de ervaringen onverwerkt is en het praten erover pijn en boosheid oproept. Joke Verweerd (1954) schreefeerder de romans De wintertuin (1995, 5e druk 1998) en De rugzak (1997, 5e druk 1999). Daar naast publiceerde zij verschillende bundels verhalen en gedichten. Haar echtgenoot is van Indonesische afkomst. Uitgave: Mozaïek. ISBN 90 239 9005 6. 240 blz. 32,50. signeert Joke Verweerd auteur van o.a. Ve wintertuin' en 'De rugzali' BOEKEN EN MUZIEK VAN DER BOOM Christelijk Zaterdag 13 maart organi- Jone eren- seert Gajus een dartwed- n^ .-fi' strijd. Voor de winnaar ligt C'V^ natuurlijk een prijs klaar! Dus als je mee wilt doen Meldt je dan aan voor 20.15 uur aan de bar, het darten begint om 20.30 uur. Doe je niet mee met het darten? Kom dan in ieder geval de spelers aanmoedigen. Tot zater dag! Voor meer info: Mathilde en Perry Machiel- se, tel. (0187) 602780. Is uw partner overspannen? Uw zoon schi- zo-freen? Uw vader manisch-depressief? Voor patiënten is er meestal wel hulp aan wezig. Maar u? Waar kunt u met uw gedachten en gevoelens terecht? Bezoek volgende week eens de praatgroep avond van de interkerkelijke werkgroep 'In Perspectief. Een luisterend oor voor fami lieleden en vrienden van mensen met psy chische klachten. Voor informatie kunt u bellen: (0187) 602950 (mevr. A. van Kampenhout). ook voor verenigingen en instellingen in de Kunstzinnige, Sportieve en Recreatieve sector Wij vragen uw aandacht! Zoekt u nieuwe leden voor uw koor of muziekvereniging? Werft u deelnemers voor een nieuwe cursus of activiteit? Heeft uw vereniging behoefte aan extra vrijwilligers of bestuursleden? Vindt u dat de geschiedenis van Goeree- Overflakkee extra aandacht verdient? Wilt u laten zien waar uw vereniging zich mee bezig houdt? Zaterdag 4 september 1999 wordt de Vrije- Tijds- en Cursusmarkt Goeree-Overflakkee gehouden. Op het Diekhuusplein in Mid- delharnis zal een uitgebreid overzicht ge boden worden van de mogelijkheden van VrijeTijds-besteding op Goeree-Overflak kee. Alle in de regio actieve instellingen en verenigingen worden uitgenodigd om hun programma te presenteren op de markt, die een prima mogelijkheid biedt om nieuwe deelnemers te werven. De aantrekkelijke opzet van de VrijeTijds- en Cursusmarkt Goeree-Overflakkee biedt de gelegenheid om activiteiten voor een breed, belangstellend publiek te promoten. D.V. 13 maart hopen we een video-opname te laten zien over de visserij-. Vanaf 13 jaar hartelijk welkom en we beginnen om half acht. MIDDELHARNIS RSB-competitie De laatste ronde voor het eerste team van De Zwarte Pion betekende een thuiswed strijd tegen Ashtapada 1. Voor De Zwarte Pion stond er niet veel op het spel. Promo veren of degraderen zat er niet meer in. Ashtapada moest echter voor degradatie uitkijken en na deze avond nog meer, want De Zwarte Pion won met 5-3. Er waren reeds twee wedstrijden vooruit gespeeld met als tussenstand 1-1. Na de remise van Van Hooff, Van de Velde, Du Pree en Log- mans hing het af van invaller Van der Waal en Lagendijk. In een mindere stelling won Van der Waal op de klok en Lagendijk speelde met een pion meer een paardeind- spel keurig naar winst. Huishoudelijke competitie (8 maart 1999) Groep 1: W.I. Peeman - A.L. MourikO - 1 T.C. van Prooijen - G.J.H, van GenderenH - 'A A. van Rossum - M. Verolme'A - A Naam ""^t^h ««"f.^' punten partijen 1. H. Logmans 11,5 16 2. A.L. Mourik 10,5 17 3. A. van Rossum 10,0 15 Groep 2: J. Boeter - H. Taaie1 -O G. de Jager-M. Bom1 -O Naam ™^*f ««"J.^' punten partijen 1. G. de Jager 9,5 14 2. J. Boeter 9,5 16 3. M. L. van der Waal 8,5 14 Groep 3: Ad. Visser - P. Lesuis1 - O J.L. Minnaar-B. Loosjes1 - O H.K. Smit - L. StolkO - 1 De VrijeTijds- en Cursusmarkt Goeree- Overflakkee brengt ook in 1999 een huis- aan-huis-foider uit op ons eiland, met een activiteiten-overzicht in het kort. Belang stellende lezers treffen daarin informatie en contactpersonen van de Cursus- en Acrivi- teitenaanbieders in de regio. De VrijeTijds- en Cursusmarkt Goeree- Overflakkee biedt belangstellenden de mogelijkheid om vrijblijvend kennis te maken met een cursus, club of activiteit. In de kramen wordt gevarieerde informatie aangeboden over de activiteiten en wordt men te woord gestaan door ter zake kundi ge medewerkers. Voor kleine instellingen en verenigingen in de niet-commerciële sector bestaat de mo gelijkheid om voor slechts 50,00 deel te nemen, inclusief opname in de regionaal te verspreiden brochure. De VrijeTijds- en Cursusmarkt Goeree- Overflakkee wordt georganiseerd door een werkgroep bestaande uit Anton Kiewiet (VMBO Groen), Annie de Pee en Jan de Bree (Albedacollege) en Jan Trompper (Diekhuus). Inlichtingen en inschrijfformulieren voor de VrijeTijds- en Cursusmarkt zijn te verkrij- geen bij het Diekhuus, telefoon (0187) 482400. Doch Jezus zweeg stil... (Mattheus 26:63-A) Bij ons mensen is spreken zilver, maar zwijgen goud. Bij de Zoon des mensen is spreken én zwijgen goud. Waar we volgen de week willen mediteren over Zijn spreken zullen we nu luisteren naar Zijn zwijgen. De Heere Jezus is gearresteerd in de hof van Gethsemane. Verraden door de kus van een van Zijn discipelen. Nu zien we Hem gedaagd voor het gerecht van het Joodse sanhedrin. Hier wordt de waarheid niet gezocht. Hij moet sterven, is het vooropgezette doel. Maar het valt niet mee een Onschuldige op rechtsgronden te veroordelen. Eindelijk zijn er twee getuigen die een zelfde beschuldi ging tegen Hem uitspreken. Echter: deze nieuwe valse aanklacht blijkt te onbeduidend om serieus genomen te worden. Daarom: de Beklaagde zwijgt. Het irriteert de hogepriester Kajafas. Hij bijt Hem toe: "Antwoordt Gij niets? Wat getuigen dezen tegen u?" Hoort u het niet? Hier wordt onder ede een serieuze beschul diging tegen u geuit! "Doch Jezus zweeg stil". Wat heeft het voor zin zich te verdedigen tegen de redeloze haat van vijanden die niet rusten voordat zij Zijn bloed zullen zien? Hij Die beschikt over hemelse engelenle gioenen zwijgt koninklijk waar het 'achtba re' gezelschap van de hoge raad zich ver laagt tot woedende, schreeuwende razernij... Al lijkt Hij hier een speelbal van hun brute haat. O Heere, waarom spreekt U niet? Waarom zegt U niets? Waarom toont U niet Uw Goddelijk gezag? Hoe lang laat U nog toe dat Uw heilige Naam ontheiligd wordt? Jezus zwijgt. In Zijn geduld. Straks zal Hij tonen dat Hij alleen het laatste woord heeft. Maar voordat Hij zal komen om deze aarde te richten zal Hij ten volle waarmaken dat Hij gekomen is om het verlorene te redden. Christus zwijgt. Juist in Zijn zwijgen brengt Hij Zijn profetische spreken in vervulling: Hij, de Knecht des Heeren zal niet twisten, noch roepen, noch zal iemand Zijn stem op de straten horen (Mt.l2:19). Maakt Hij waar wat Jesaja (53:7) reeds eeuwen geleden van Hem voorzegd heeft: Als een lam wordt Hij ter slachting geleid, en als een schaap dat stom is voor het aangezicht zijner scheer ders, alzo doet Hij Zijn mond niet open. Hij zwijgt in Zijn liefde. Hij zwijgt hier als de Borg. Ja, Hij staat hier volledig onschul dig. Maar Hij laat Zich veroordelen door het rechteloze oordeel van deze redeloze recht bank om gestraft te worden voor de zonden van Zijn kinderen. Hij spreekt de beschuldigingen niet tegen omdat Hij de doodsschuld van Zijn Kerk overneemt. Gewillig laat Hij Zich ter dood veroordelen om jongeren en ouderen die zich aan Hem toevertrouwen vrijuit te laten gaan. Daar zien we verder dan de hoge raad. Daar zien we Hem Zich buigen voor het recht van Zijn Vader: "Vader, laat Mij voor hen zwijgen, laat Mij hun straffen onder gaan, opdat Mijn zwijgen hun Mijn zon daarsliefde zal betuigen". Wijst Hij hier Zijn Gemeente niet de weg? Dat Zijn Geest onze mond doet zwijgen voor Gods gericht? Dat wij stil worden waar Zijn wet gaat spreken? Onszelf niet langer vrijspreken, maar eerlijk schuld belijden? Wie durft zijn stem nog te verheffen tegen de steekhoudende beschuldigingen van Gods wet, waar deze Onschuldige zwijgt bij alle valse aanklacht van het sanhedrin? Zwijgen, buigen voor de Heere en Zijn recht. Krijgt dat ook niet een vervolg in "ons dage lijkse leven? Waar de Geest van deze zwij gende Christus in ons woont, past het niet meer te schreeuwen en te twisten zoals de wereld doet. Hoeven we niet koste wat het kost ons gelijk te halen. Zal die zichzelf rechtvaardigende hoogmoed en die twisten de eerzucht van ons vlees dagelijks gedood moeten worden door Gods Geest. Leren zwijgen wanneer dat nodig is, en onze twist- zaak overgeven aan Hem Die rechtvaardig oordeelt. "Doch Jezus zweeg stil". "Verstaat gij ook hetgeen gij leest (Hand. 8:30)?" O-JBtH. Zaterdag 6 maart jongstleden beleefde Goe ree-Overflakkee en omstreken haar tweede mannendag. Deze werd gehouden in de aula van de technische school te Middelhar- nis. Circa 460 mannen, uit verschillende christelijke kringen en gemeenten, waren samengekomen om te luisteren naar toe spraken van de heren Ido Buwalda en Wil lem Ouweneel. Hun toespraken handelden over wat God via de Bijbel vraagt van man nen in deze tijd. Als eerste spreken vroeg Buwalda zich af waar wij onze harten vandaag de dag voor openen. Is ons leven slechts gericht op ons zelf of zijn we bereid om te investeren in een goede relarie met God en de mensen om ons heen? Waar zetten wij onze talenten voor in? Om er zelf beter van te worden of hebben we een hoger doel? Ten diepste was de boodschap dat God trouw is en ons onze fouten graag vergeeft. In plaats van de glit ter om ons heen wil Hij ons echte rijkdom geven: een geestelijke relatie met Hem waardoor we als mens tot ons doel komen. Na een korte pauze kreeg Willem Ouwe neel het woord. Hij sprak naar aanleiding van enkele bijbelgedeelten over hetzelfde thema. Hij stelde dat het met name voor mannen moeilijk is om hun hart te openen voor anderen. Om bijvoorbeeld tot een goede relatie met hun vrouw en kinderen te komen is het onontbeerlijk dat mannen zich kwetsbaar op durven stellen. Zaken als trots, (faal)angst en gebrek aan een goede prioriteitstelling staan een man hierbij vaak in de weg. Samenvattend stelde Ouweneel dat je - in alle eerbied - kunt zeggen dat zowel betreffende God als de mensen om ons heen geldt dat een echte vriend iemand is die alles van je weet en toch van je houdt. Na de middagpauze was er tijd ingeruimd om op schriftelijke vragen van de aanwezi gen in te gaan. De sprekers hebben daarbij meerdere handvatten gegeven om de bijbel se boodschap toe te passen in het dagelijkse leven. Rondom de lezingen en het beantwoorden van vragen was er ruime gelegenheid om met elkaar te zingen en met elkaar een ge sprek aan te gaan. Al met al kunnen we terugzien op een zeer geslaagde en zegen rijke dag. Het is ons gebed dat de aanwezi gen iets aan deze dag hebben gehad. Voor belangstellenden zijn de toespraken op cas sette verkrijgbaar. Als mannencomité hopen wij volgend jaar opnieuw een mannendag te organiseren. Wij houden u van de ontwikkelingen op de hoogte. Mannencomité Goeree-Overflakkee en omstreken, tel. (0187) 492430 Tallozen in het land waren voor de toekomst van het Oranjehuls met diepe zorg vervuld, rondom 1880. Zou er nog een prins of een prinses je geboren woorden? Hoezeer de natie op een zoon hoop te bleek wel uit een gedicht van de oude ds. Nicolaas Beets, waarin voorkomt 'De Koningin verwacht een zoon'. Op 31 augustus 1880 gebeurde het in het Paleis Noordeinde. Bij het 51e saluutschot keken de Hage naars elkaar aan: een prinses dus. Teleurstelling was er wel. Wilhelmina Helena Pauline Maria. In de Willemskerk werd zij gedoopt door de Hofprediker ds. C. E. van Koetsveld: 'Laat de kinderkens tot Mij komen'. Op 6 september 1898, nauwelijks 18 jaar oud werd zij ingehuldigd en was gezeten op dezelfde zetel die koning Willem II en Willem III had den gebruikt. Langdurig en geze gend was haar regeringsperiode, tot 6 september 1948 koningin Juliana aantrad, 50 jaar dus. U hebt voor een groot gedeelte haar regeringsperiode meegemaakt waar van haar moeilijkste jaren waren de tijd van de Tweede Wereldoorlog toen zij van 1940 tot 1945 in Lon den verbleef. Wie van u herinnert zich niet de Koninginnedag van 31 augustus?! Misschien hebt u haar wel zelf ont moet toen ze kwam medeleven met de slachtoffers van de Water snoodramp in 1953. Wie weet vindt u nog gelegenheid eens haar boek 'Eenzaam maar niet alleen', te lezen. Heel bijzonder in de geschiedenis dat een vorst zijn memoires schrijft, zodat wij veel van haar weten, meer dan van de konin gen over wie ik u vertelde. 'Majesteit, Uw portret is gereed', gesclireven schetsen van 19e eeuwse Oranje-vorsten. Ons Koningshuis is lieden volop in de aandacht. Zoals a weet worden in onze tijd schil derijen en tekeningen gemaakt van vorstelijke personen. Dat was ook zo in de 19e eeuw toen men zich graag liet portretteren. 'Majesteit, uw portret is gereed' zal vele keren hebben geklonken. Men kan ook iemand met woorden uitbeelden: een gesproken portret Oranjevorsten in de negentiende eeuw. AvdW Wie was haar echtgenoot? 33 Jaar is zij gehuwd geweest met prins Hendrik Vladimir Albert Ernst van Mecklenburg Schwerin, een huwelijk dat zij destijds als konin gin zelf aankondigde. Op 7 februari 1901 werd het ingeze gend in de Grote Kerk door de hof- prediker Dr. Van der Flier, met als tekst: 'Verhef Gij over ons het licht Uws aanschijns, o Heere!' Tot zover de vorsten en vorstinnen uit de negentiende eeuw van het Huis van Oranje. Wij dienen niet te vergeten dat door al die levens die de revue zijn gepasseerd een rode draad liep: Koning en koningin te zijn bij de gratie Gods en zeer nauw verbonden met het erfgoed van de Reformatie. Wanneer land en volk, en vorsten huis dat echt blijven voelen, dan mogen wij op de zegen des Heeren rekenen. MIDDELHARNIS Morgenochtend, zaterdag, wordt door de oud papierophalers van het jeugdwerk van de Ned. Herv. Gemeente te Middelharnis weer oud papier opgehaald. U helpt nen bij zonder wanneer u het gebundeld op de stoep zet. De opbrengst komt ten goede aan het jeugdwerk. U kunt het papier ook bij de container aan de Molenweg brengen. -98- „Wij hopen dat je je bij ons thuis mag voelen", zei hij. Zij lachte schuchter. Het gesprek vlotte in het begin niet best. Ethel vond het vreemd dat er eerst thee en spoedig daarna koffie werd geschonken. Van de taartjes, die Stijntje had gebakken, zei zij: rather rich, nogal machtig. Ze liet er zelfs iets van staan, wat Stijntje niet begrij pen kon, want zij vond haar gebak veel beter dan de Canadese 'pie'. Doch allengs kwam het bij. Ethel maakte prijzende opmerkingen over de wat ouderwetse, uit Holland meegebrachte meubels en het gesprek liep gemakke lijker dan Stijntje had gedacht, dank zij de hulp van Gert, die vertaalde als zij elkaar niet begrepen. Aan een spelletje sjoelen deed Ethel met veel plezier mee en bij het weggaan zei zij dat ze het erg gezellig had gevonden. Jan Willem had schik in zijn aanstaande schoondochter en Stijntje verklaarde dat het haar meegevallen was. Zeer voldaan was Jan Willem, toen Ethel, kort daar na een zondag ten eten komend, zich met Gert bij de anderen schaarde in de namiddagsamenkomst en er eerbiedig bij zat. Marijtje was enkele jaren lang haast ieder weekend thuisgekomen. Ze haakte ernaar om 's zondags thuis te zijn. Vrij plotseling werd dat minder; ze bleef een, daarna twee weken weg. Ze had het druk, zei ze. Maar toen ze na een onderbreking van drie weken weer eens een zondag thuiskwam, nam moeder Stijntje haar apart en toen was ze er in tien minuten achter. Marij tje had een vriend. Maar het was nog eigenlijk niets, zei ze. „Een jongen uit Nederland?" vroeg haar moeder. Het was een Canadees. Stijntje zuchtte. Daar had je het weer. Maar Jan Wil lem zei, nadat hij op de hoogte was gebracht: „Breng die jongen eens mee". Marijtje antwoordde dat het zover nog lang niet was, doch veertien dagen later kwam zij met haar Charles thuis. Stijntje nam hem kritisch op. Op zijn groene buis sprongen rode leeu^ven en vlogen gele vogels; zijn das vertoonde een beestenspul en op zijn overhemd dansten twaalf girls op een rij. Zij was in Canada wel wat gewoon geraakt, maar dit stond haar niet aan; ze vond hem erg opzichtig. Jan Willem keek de jonge man recht in het gezicht. Hij had rood haar, veel sproeten en een paar heldere ogen. Nadat hij een kwartier met hem gepraat had, zei hij tegen Charles,en Marijtje: ,,Ik wens jullie geluk". En 's zondagsmiddags glorieerde hij. Be halve Ethel zat ook Charles in de kring, die naar hem luisterde. Een paar zondagen daarna vroeg Marijtje 's morgens aan haar moeder of ze een beetje vroeg konden eten, want zij wilden die middag een toertje maken. „Wat? Wie? Waarheen?" vroeg Stijntje geschokt. „Gert en Ethel, Cornells en Trijntje, Charles en ik. Met z'n zessen naar de beach", antwoordde zij. „De hele middag?" „Ja". „Wat zal vader daarvan zeggen?" verschool Stijntje zich achter haar man. „Verleden week hebben Ethel en Charles zich naar ons geschikt, nu wij een keer naar hen. Dat is toch billijk", meende Marijtje. Stijntje liep met het geval naar Jan Willem. „Daar zie je nu wat ervan komt als onze kinderen met Canadezen gaan", zei ze verontwaardigd. ,,En ze lokken warempel Cornelis en zijn meisje ook al mee". Jan Willem zei niets; hij werd alleen een beetje bleek en het leek dat hij even kreunde. Stijntje voldeed aan Marijtjes verzoek: ze aten vroeg. Jan Willem had tegen de jongelui nog niets gezegd. Aan tafel zweeg hij ook over de zaak; hij zei bijna geen woord gedurende de gehele maaltijd. Na het eten ging hij naar de kippenhokken om de eieren op te halen, ofschoon hij dat anders 's avonds deed. Hij bleef daar zolang tot de auto weg was. Achter langs een dichte heg naar huis gaand, hoorde hij twee van zijn jongsten aan de andere zijde samen praten. ,,Ik vind 't gemeen dat wij niet mee mochten", morde de een. Geeft niks, jó", troostte de ander. ,,Als we groot zijn, gaan wij lekker ook". Jan Willem liep langzaam door achter de heg. Deze woorden kerfden in zijn gewonde hart. Wat had hij zich verbeeld dat het bij hem goed zou gaan, veel beter dan in Neerlandia? Wat had hij opgeschept, dat het gezin z'n kinderen staande hield in de Canadese blizzard? Daar gingen ze. De oudsten waren al weg; de jongsten waren van plan hen achterna te gaan. Hij liep naar huis. Stijntje hing de afdroogdoeken op na het wassen van de vaat. ,,Jij had er niets op tegen dat onze kinderen met die Canadezen gingen", sprak ze verwijtend. „Wat zegje er nou van?" Hij zei niets. Stijntje had gelijk. Dit kwam door Ethel en Charles. Maar de grondfout zat bij hem. Hij had zijn kinderen hier gebracht. Hij had Neerlandia versmaad. Natuurlijk werden ze nu meegezogen door de wereld, waarin ze woonden. Eens was hij gekweld door de vraag: God of Mammon? Later niet meer. Hij had gedacht dat hij het beter had gedaan dan die van Neerlandia. Hij had dat Kinders duidelijk laten voelen. En nu... 't Liep faliekant mis. Hij prak- kezeerde zwaar. Stijntje was in huis gegaan. ,,Man, kom je?" riep ze door het open raam. ,,We wachten". Hij kwam. De Trompetters en de kleine kinderen zaten er. De Bijbel lag aan het hoofdeind van de tafel. Hij las, maar het werd die middag niets. De vrienden in Nederland schreven drukker dan zij voorheen deden en ook op een andere toon. Toen de Canadese boeren haast krepeerden in de crisis, had den zij regeringssteun genoten en daardoor waren zij voor de ondergang behoed. Doch nu bleven zij wan kelen op de rand van de armoede, aan handen en voeten gebonden aan de overheid. Ze hadden geen vrijheid om op hun eigen grond te doen wat zij ver kozen. En daar zij wisten dat een boer in Canada zo vrij was als een vogel in de lucht en ook dat daar weer flink verdiend werd, vroegen zij Jan Willem of hij naar een farm voor hen uit wou zien. Jan Willem deed dat graag, zelfs met nog meer am bitie dan voorheen. Hij reed in zijn Ford naar deze en die bosfarm en onderhandelde met Polen en Oek- raïners. Hij stuurde brieven en telegrammen naar Nederland en kreeg telegrammen terug. Twee ge gadigden sloegen toe, twee anderen draalden nog. Maar nadat de eerste twee besloten hadden, volgden er nog vier. Het aanstaand voorjaar zouden er dus zes gezinnen komen. Jan Willem was bijzonder blij dat er bij die zes twee waren met grote zoons en dochters en Stijntje deelde deze vreugde. Ze bouwden er verwachtingen op. In de nieuwe lente kwamen de zes gezinnen uit Ne derland naar Lacombe op de farms, die Jan Willem voor hen had gekocht. Bij hun aankomst was er de gewone desillusie. Zij klaagden over het koude, harde land, het hok, dat zij voor woning vonden en over de wildernis rondom. Geen wegen, die die naam verdienden, en barre eenzaamheid! Alle nieuwelin gen ondergingen deze ontnuchtering, niettegenstaan de Jan Willem hun nadrukkelijk en omstandig had geschreven wat hun te wachten stond. Voorstraat 41 3245 BG Sommelsdijk Tel. (0187)48 26 14 Fax (0187) 48 45 20 (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5