eiMiDei-niEyws III PAGINA 7 Vrijdag 19 februari 1999 In de dertiger jaren had de Rot terdamse haven de beschikking over een groot aantal stoomsleep- boten. Piet Smit Jr. was daarvan de grootste sleepdienst-reederij. Hij M^erd geboren in 1848 te Rot terdam en had op z'n 15e jaar al geen ouders meer. Zijn oom Jan Smit, die scheepsbouwer was te Slikkerveer, werd voogd over hem. Op die werf heeft de jonge Piet het vak van scheepsbouwer geleerd. "♦'X De sterke en zware stoomsleper "Siberië", 590IPK, Triple expansie 3 cil. stoommachine, haven - en kustsleepboot, tevens ijsbreker; 1925 - 1940 Piet Smit; 1929 in de zee dienst; 1940 -1945 in Duitse dienst; 1948 uit de zeedienst; 1945 -1961 Piet Smit; 1961 verkocht naar Italië (Palermo) en herdoopt in "Giovanni". In 1981 werd de "Giovanni" op een sloperij in Italië gevonden, waar zij in 1975 was opgelegd. Er werden plannen ondernomen om dit schip naar Rotterdam terug te halen, doch het schip verkeerde in zo 'n erbarmelijke staat, dat hier vanaf werd gezien en een roemloos einde te gemoet ging. van msleepboten Smit In 1871 nam hij van een andere oom, Joost Pot, de werf over en zo begon hij voor zich zelf. In 1877 stichtte Piet Smit Jr. in Rotterdam de "Slikkerveersche Sleepdienst", waarin hij vijf slepers onderbracht. Het vaargebied was de haven van Rotter dam en de Nieuwe Waterweg, die in 1872 geopend was. Niet veel later werd het operatiegebied van uit Dordrecht uitgebreid tot de Zeeuwse stromen en de vaart op Antwerpen. In 1889 werd de naam van het bedrijf gewijzigd in "Nederlandsche Stoomsleep- dienst" en op 1 januari 1906 werd de firma omgezet in een "Naamloze Vennootschap" en wel "N.V. Nederlandsche Stoomsleep- dienst van P. Smit Jr." Op 1 januari 1909 werd deze "N.V." weer opgeheven en was de sleepdienst weer eigendom van P. Smit. Bij gebrek aan opvolgers besloot Piet Smit in 1912 het bedrijf te verkopen. De naam van de sleepdienst werd op 23 december 1912 gewijzigd in "N.V. Neder landsche Stoomsleepdienst v/h van P. Smit Jr." Deze "N.V." stond onder voorzitter schap van de heer D. G. van Beuningen. Wat opviel was dat de namen van de sleep boten direkt werden gewijzigd. Tot hiertoe waren de scheepsnamen van de sleepboten niet aan een systeem gebonden. Nu werden de schepen in 'klassen' verdeeld en genoemd naar landen, rivieren, steden en Rotterdamse havens. Klasse 1: sleepboten met een vermogen tot 375 i.p.k. werden genoemd naar werelddelen. Klasse 2: sleepboten met een vermogen rond de 250 i.p.k. kregen de namen van landen. Klasse 3: sleepboten met een vermogen van ongeveer 150 i.p.k. kregen de namen van Nederlandse rivie ren. Klasse 4: sleepboten met een vermogen van ongeveer 100 i.p.k. werden genoemd naar Nederlandse ste den. Klasse 5: sleepboten met een vermogen van rond de 50 i.p.k. kregen de namen van de Rotterdamse havens. Een half jaar na deze invoering, 22 juli 1913, overleed de grondlegger van dit bedrijf op 64 jarige leeftijd. In 1917 bestond de vloot "geelbanders" uit 76 sleepboten. Met "geelbanders" wordt bedoelt de 'maat schappij-kleur' die de schepen in hun schoorsteen voeren, want deze sleepboten hadden een zwarte schoorsteen met een gele band erin met de eerste letter van de naam van de sleepboot. De sleepboten van Leen Smit waren uitge rust met een zwarte schoorsteen met een rode band (binnendienst) en met een blau we band (zeedienst). Het was eind 1918, dat de sleepdienst van Piet Smit in onderhandeling ging met de Roeiers Vereeniging Eendracht over de overname van de motorboten, die de 'ver eeniging' in haar bezit had om schepelin gen van - en naar boord te halen in de Rot terdamse haven. Deze onderhandelingen leidden er toe, dat eind januari 1919 door de sleepdienst de afdeling "Havendienst Spido" werd opge richt, welk bedrijf zich hoofdzakelijk ging toeleggen op het vervoer met motorboten van personen en goederen in het Rotter damse havengebied. De Spido legde zich allereerst toe op een z.g. taxidienst te water. De eerste tijd werd er uitsluitend gevaren met de 'oude' boten van de Roeiers Veree niging Eendracht, maar al spoedig werd er nieuw materiaal aangeschaft. Ook werden kleine sleepboten, die minder geschikt waren voor sleepdiensten, omge bouwd en aan de Spido-vloot toegevoegd. Het Spidokantoor was gevestigd aan het Willemsplein naast het Victoriahotel. In 1922 werd de zeesleepboot "Simson" (1917) van Bureau Wijsmulier aangekocht '^^^^^^^Tmo'PK Stork Werkspoor; 1986 - heden Smit Internationale en zou tot 1930 als "Afrika" bij het bedrijf in dienst blijven. Speciaal voor de 'Maatschappij tot Uitvoe ring van de Zuiderzeewerken'(M.U.Z.) werden in 1928 tien sleepboten van 160 i.p.k. gebouwd. Door het toenemende aantal zeeschepen dat de Rotterdamse haven bezocht, moesten verschillende sterke sleepboten aan de vloot worden toegevoegd. Dit waren de 'super'sleepboten "Siberië" (1926), "Engeland" (1927), "Italië" (1927), "Noorwegen" (1930), "Frankrijk" (1930), "Spitsbergen" (1930) en het vlaggeschip "Afrika" (1931). In 1935 telde de vloot "geelbanders" maar liefs 89 eenheden waaronder de eerste nieu we motorsleepboot "Linge". Ook werd in 1935 een begin gemaakt met het ombouwen van een aantal stoomsleep- boten tot motorsleepboten. In 1936 werden de bekende sleepboten "Maas" en "Waterweg" overgenomen van L. Smit en Co. Internationale sleepdienst en kregen de namen "Java" en "Borneo". Eind 1939 werden er vier door de Konink lijke Marine gevorderd om als bewakings vaartuig dienst te gaan doen. De stoomsleepboot "Zweden", die ook was gevorderd, ging in mei 1940 na beschieting op de Westerschelde verloren. Ook de stoomsleepboot "Schelde" (150 ipk) kwam niet terug uit het oorlogsgeweld. (Deze sleepboot "Schelde" niet verwarren met de sleepboot "Schelde" van L. Smit Co.) Eind 1950 bestond de vloot uit 57 stoom- slepers en 19 motorsleepboten. De jaren daarna werd de vloot drastisch gemoderniseerd. De nieuwe motorsleepboten werden in vier nieuwe klassen ingedeeld, t.w. de "Super A-klasse" (6 boten van 550 apk). De "A-klasse" (5 boten van 376 apk, welke tevens als ijsbreker tewerk gesteld konden worden). De B-klasse,( 4 boten, tevens ijsbreker van 300 apk) De C-klasse, (13 boten van elk 150 apk). In 1960 en 1961 kwamen speciaal voor het werk bij de nieuwe olieterminals in het Europoortgebied de Voith-Schneider sle pers "Europa" en de "Azië" in de vaart. In de toekomst hopen we, bij leven en wel zijn, een apart hoofdstuk hieraan te wijden. In 1975 vond de fusie plaats met de BV Vereenigde Onafhankelijke Sleepdienst waarbij de naam werd gewijzigd in Smit-Vos BV. De gele band rondom de donkere schoor steen met de eerste letter van de scheeps- naam erin, moest plaats maken voor een licht-blauwe schoorsteen met gele letters "SV". In 1984 zijn alle sleepboten van destijds v/h P. Smit Jr. geïntegreerd met Smit Interna tionale N.V. en vaart de gehele vloot van Smit onder de 'vlag' van Smit Internationa le Havensleepdienst N.V. en sinds die tijd voeren alle sleepboten het bekende "Smit" embleem, de gele schakel. De huidige havensleepboten van Smit Inter nationale voeren de namen van landen met daarvoor de naam "Smit", zoals "Smit Nederland", "Smit Polen", "Smit Rusland" en "Smit Siberië" en zijn sins 1988 onder gebracht in de organisatie "Smit Haven sleepdienst". Schiedam Maarten Bezuijen Foto 's: eigen archief. De stoomsleepboot "Nederland" (Ie generatie) 300 IPK, triple expansie 3 cil stootnmachine, gebouwd in 1910 als "Roland" vrv Steenkolen Handels Vereniging. In 1914 in dienst van Piet Smit "Nederland"; 1943 Vereeniging onafhankelijke sleepdienst R'-dam; 1947 terug naar Piet Smit; 1954 voor de sloop verkocht (27 januari) De motorsleepboot "Nederland" (2e generatie) 300 PK 8 cil. Stork Ricardo gebouwd in 1954. In 1975 Smit-Vos BV; 1978 verkocht naar Dolderman, Dordrecht; 1978 verkocht naar Amsterdam Towing Company BV en in de vaart gebracht als "Charly 1983 verkocht naar Harlingen als "Anita De huidige "Smit Nederland" (3e generatie) 1800 PK 2x6 cil. Stork-Werkspoor te water 1978 en in dienst 1979; 1981 motor vermogen naar 2400 PK; 1984 Smit-Vos BV naar Smit Internationale sleepdienst; 1986 met de "Doggersbank gestationeerd in Panama; 1992 onder de vlag van de Marchall eilanden gebracht.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 7