Overdenking ^Sjkvenster uit de Heilige Schrift Jubilerende coöperatie Cosun steunt goede doelen Aantal kandidaten voor waterschapsverkiezingen Gezamenlijke actie voor vrijlating van christenen in Vietnam HET Wekelijks gasverbruik Verslag Openbare vergadering SGS 'Husai' in Zuid-en deel Noord-Holland bekend Damvereniging 'Ernst Nut en Ontspanning '52' te Melissant OPHALEN OUD PAPIER VERVOLGVERHAAL Blik op kerk ^^Z en samenleving Ij - De Bijlmer-enquête - Beter laat dan nooit - Politieke onverschilligheid „De beste soap-serie die ik in jaren gezien heb". Met deze kwalificatie werd door een columnist de Bijlmer-enquête aangeduid. Het is ook boeiend en spannend, elke dag weer een aflevering van het vraag- en ant- woordspel. Scherp en bits geformuleerde vragen, en soms ontwijkende, nietszeggen de antwoorden. En functionarissen die zich de details niet meer kunnen herinneren en elkaar tegenspreken. Het Journaal en de actualiteitenrubrieken zenden het dagelijks uit en de kranten wij den er nogeens hele pagina's aan. We krij gen er gewoon niet genoeg van. Het is wel een beschamende vertoning, dat meer dan zes jaar na de berucht geworden ramp met het El-Al-vliegtuig de onderste steen alsnog boven moet komen. Al het gespeculeer over de lading, over de uitzonderingspositie die Israël op Schiphol zou hebben, over de gezondheidsklachten van hen die direct bij de ramp betrokken waren, en nog zoveel meer, is jarenlang sys tematisch afgedaan als 'bakerpraatjes' en nu is men eindelijk zo ver gekomen dat men er niet langer omheen kan. Beter laat dan nooit natuurlijk, maar toch... We houden er een bittere nasmaak aan over. De grote vraag is welke politieke conse quenties een en ander zal hebben. Want sinds Paars aan de macht is zijn politieke blunders - als we het willen geloven - uit gesloten. En wanneer er echt fouten zijn gemaakt, dan wordt de zaak met een enkele verontschuldiging afgedaan. Niet ten on rechte spreekt men van een 'sorry-democra- tie'. Kennelijk heeft de paarse coalitie afge sproken dat men elkaar onder geen beding laat vallen. Maar het zal bij de huidige stand van zaken toch moeilijk worden de verant woordelijke ministers vrijuit te laten gaan. Door al deze verwikkelingen is de politieke betrokkenheid in ons land bijna tot het nul punt gedaald. De interesse was toch al niet zo groot meer: burgers krijgen de indruk dat ze daar in Den Haag toch doen waar ze zin in hebben... Maar met twee verkiezingen in het vooruitzicht die zich anders toch al in een matige belangstelling mogen verheugen - de Provinciale Staten en het Europese Parlement - zal het meeleven, naar te vre zen is, nog verder afkalven. Verkiezingsbij eenkomsten trekken geen publiek meer, en het ledenaantal van de diverse politieke par tijen loopt sterk terug. Het is te verwachten dat een minimaal aantal kiezers van z'n recht om te stemmen gebruik zal maken. Toch is dat alles bij elkaar een zorgelijke ontwikkeling. Het heeft namelijk alles te maken met de gezagscrisis die op velerlei terrein te constateren valt. Gezag is niet langer vanzelfsprekend, het is sterk afhankelijk van de man of de vrouw die het uitoefent. En doen ze het in de ogen van de burgers niet goed, dan worden ze af gestraft doordat de mensen laten merken aan dat gezag geen boodschap te hebben. Het gaat in de politiek ook veel minder dan voorheen om beginselen, er wordt gekeken naar de personen. Dat gaat lijken op Ameri kaanse toestanden. Om een voetbalterm te gebruiken: spelen op de man in plaats van op de bal... Waarnemer Een cheque van vijfduizend gulden. Dat cadeau kreeg de Stichting Zuid wester te Middelharnis aangeboden door de jubilerende coöperatie Co sun. De cheque werd woensdagavond 10 februari aan een vertegenwoordi ger van de stichting aangeboden door het bestuur van de kring Zuid-Hol landse Eilanden. Het doel van de Stichting Zuidwester is het opvangen en begeleiden van verstandelijk ge handicapten in de regio. Nieuw is de opvang van gehandicapten op de zorgboerderij van de familie Boü- man. Coöperatie Cosun viert dit jaar haar hon derdste verjaardag met onder meer een schenking van in totaal negentigduizend gulden aan goede doelen. De achttien kringbesturen van de coöperatie hebben elk vijfduizend gulden te vergeven aan zelfge kozen doelen in hun omgeving. In veel gevallen gaat de schenking naar zorgboerderijen, ontspanningsactiviteiten voor gehandicapten, streekmusea en regio nale, cultuurhistorische verenigingen. Met deze jubileumactie wil Cosun haar maat schappelijke betrokkenheid onderstrepen. Cosun is een internationale groep van on dernemingen, actief in de productie en mar keting van ingrediënten voor de voedings middelenindustrie. De werkmaatschappijen produceren onder andere: suiker (Suiker Unie), suikerspecialiteiten (Sucrea), kool hydraatderivaten (Sensus), groente- en fruitproducten (SVZ en Jonker Fris), spece rijen en sauzen (Unifine), zaaizaden (Ad- vanta), champignoncompost (Theeuwen) en alcohol (Nedalco). De geconsolideerde omzet van ruim twee miljard gulden per jaar wordt gerealiseerd door 4.300 medewerkers in binnen- en bui tenland. De coöperatie telt ongeveer veer tienduizend leden, boeren die onder meer suikerbieten telen. Suiker Unie verwerkt deze suikerbieten in haar productievestigingen in Groningen, Puttershoek en Dinteloord. van gezinnen in het stookseizoen 1998/1999 Geldend voor de provincie Zuid-Holland Verbruiken van 8-2 t/m 14-2-'99 Na de opening door de voorzitter sprak Ir. Houtman over het werk van de Provinciale Staten. Er zijn drie gradaties aan te wijzen in de Overheid: Regering, Provinciale Sta ten en de Gemeente. De Overheid is Gods dienares; dit feit komt (of hoort te komen) tot uitdrukking in de bevordering van de goede orde tussen de mensen en in de bevordering van Gods eer. In tegenstelling tot de massa is voor de SGP de overheid de regering van Neder land en niet het Europese Parlement. Het werk van de Provincie spitst zich ondermeer toe op de structurering van een goed werk- en leefklimaat voor de inwoners in de toekomst waarbij de SGP wil rekenen met de mensen en hun achtergrond en niet met aantallen (geld). Heel belangrijk is de samenwerking met de gemeente en het Rijk. Verder is het erg belangrijk om het gebied waar je verant woordelijk voor bent te kunnen overzien zowel als Statenlid als Gemeenteraadslid om zo goed op de hoogte te kunnen zijn met wat er zoal plaatsvind; dit met betrek king tot herindeling. Gezien het grote belang van de Provinciale Staten voor de vorming van de Eerste Kamer willen we iedereen oproepen om 3 maart a.s. uw Staatkundig Gereformeerde Stem uit te brengen. Elke Stem Telt!! Voor de verkiezingen van elf Zuid-Hollandse en één Noord-Hollands waterschap hebben zich 791 personen kandidaat gesteld. Het aantal vrou wen hierbij bedraagt 107. Zij gaan in april de strijd aan om een plaats te behalen uit de 385 beschikbare zetels. Voor de categorie ingezetenen (alle inwoners boven de 18 jaar) zijn in totaal 405 kandidaten, waarvan 64 vrouwen, voor 146 beschikbare zetels. Voor de categorie gebouwd (eigenaren onroerend goed, zoals woningen) zijn 236 kandidaten, waaronder 34 vrouwen, voor 126 beschikbare zetels. Bij de categorie ongebouwd zien we 99 kandidaten, zeven vrouwen, voor 87 be schikbare zetels. Bij vier waterschappen vinden in deze categorie geen verkiezingen plaats omdat het aantal kandidaten overeen komt met het aantal beschikbare zetels. Voor bedrijfsgebouwd geldt hetzelfde. Ook hierbij zien wij dat bij de waterkwaliteits beheerder Delfland (vijf zetels) geen ver kiezingen behoeven te worden gehouden terwijl Rijnland en het Zuiveringsschap Hollandse Eilanden en Waarden wel ver kiezingen houden. Voor Rijnland zijn vier kandidaten op drie zetels en voor het Zuive ringsschap acht kandidaten voor zes zetels. Bij Schieland wordt komende week duide lijk of verkiezingen voor deze categorie noodzakelijk zijn. Op dinsdag 9 februari zal het hoofdstembu reau bijeen komen om de kandidatenlijst definitief vast te stellen. Een andere belang rijke taak voor dit hoofdstembureau is vast te stellen wie als eerste, per categorie, op het stembiljet vermeld wordt. De eerstge noemde wordt bepaald door loting waarna de overige kandidaten op alfabetische volg orde volgen. Maandag 15 februari Afdeling 1: T. Goedegebuur - B. VisbeenO - 2 H. Visbeen-C. Visbeen1 - 1 A. Doom-A. het Jonk1 - 1 Afdeling 2: J. Non - H. van HeukelenO - 2 T. de Geus - J. KoppelmanO - 2 H. de Geus - A. VisbeenO - 2 De Zoon des mensen verhoogd "En gelijk Mozes de slag in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen ver hoogd worden, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verder- ve, maar het eeuwige leven hebbe". (Joh.3:14-15) Goed beschouwd zijn deze woorden een antwoord aan Nicodémus. De Heere Jezus heeft nachtelijk bezoek gekregen. Nee, geen ongewenst bezoek. Voor zoekende mensen staat hij ieder moment van de dag klaar. Zelfs in de nacht. Het gesprek ging over de wedergeboorte. Nicodémus be greep er weinig van. Eerst vatte hij het let terlijk op. Later ging hij verstaan dat Chris tus het Geestelijk bedoelde. Maar hoe? „Hoe kunnen deze dingen geschieden?" (vs. 9). Hoe wordt een mens wederom ge boren? En hoe wordt Nicodémus wederom geboren? Wel, zegt de Heere Jezus, door in het geloof op de Verhoogde Christus te le ren zien. Want een ieder die in Hem gelooft heeft het eeuwige leven. Die blijft van het verderf verschoond. Nicodémus, thuis in de Schriften als hij was, heeft direkt geweten waar Jezus op doelde, „gelijk Mozes de slang..." Dat was in de woestijn (Num. 21). Israël kwam in opstand tegen God en tegen Mozes. Het walgde van het manna, het wonderbrood uit de hemel. Als straf zond God vurige, dat wil zeggen giftige slangen. Het wemelde van de slangen in het tentenkamp. Ze kwa men onder het tentzeil vandaan. Hun giftige koppen schoten uit het zand. Vele Israëlie ten vonden de dood. Anderen lagen dood ziek op de dood te wachten. Op de schuld belijdenis gaf de Heere echter uitkomst: een koperen slang hoog opgeheven op een stang. Al wie naar de slang keek werd gene zen. Hoog in de lucht was hij te zien. Tot in de wijde omtrek. Zelfs voor die doodzieke man in de achterste tent. Kracht om het hoofd op te richten of om naar de slang toe te gaan had hij niet meer. Geen nood, één blik met zijn koortsige ogen op de slang en hij was genezen. Zo barmhartig was de Heere. „Alzo moet de Zoon des mensen worden verhoogd". Wat betekent dat? In dit verband drie dingen: in de eerste plaats moet Hij aan het kruis verhoogd worden. Nog een paar jaren en dan zullen ze Hem aan het kruis nagelen. Als dat gebeurd is dan wordt de kruispaal opgeheven en vastgezet in de grond. Daar hangt de Zoon des mensen. Verhoogd! Tussen hemel en aarde. Hoog op de kruisheuvel Golgotha. Zie Hem hangen, tot zonde gemaakt als Hij is. Een Gevloekte, een Uitgestotene! Voor wie? Voor gebete nen, voor mensen die hebben kennis ge maakt met de oude slang uit het paradijs. Daar komen wij immers vandaan. Ons leven is door de zonde vergiftigd. We verkeren in levensgevaar, omdat het leven niet anders is dan een gestadige dood. Maar zie, de Zoon des mensen is verhoogd. Zo moet (een Goddelijk moeten) de schuld van de zonde betaald worden. Zo wil het de liefde van de Vader. Hier ziet u God in het hart. Zijn eniggeboren Zoon heeft Hij ge geven tot op het vloekhout van Golgotha. Dit woord is ten diepste een lijdenstekst, al heel in het begin van het Johannes-evange- lie. In de tweede plaats denkt de Heere Christus ook aan Zijn hemelvaart. Zijn verhoging aan de rechterhand van de Vader. Golgotha was geen eindpunt. Dwars door de vernedering en het lijden heen ging het hemelwaarts. De Zoon des mensen is nu uitermate verhoogd (Pil. 2). Gunnen we Hem dat? Als we iets van die eerste verhoging hebben ontdekt, dan zeggen we: ja, dat is Hij waard. Het geloof mag Hem zien. Nee, niet met het blote oog. Maar met het oog van het geloof: „wij zien Jezus met heerlijkheid en eer ge kroond". Eenmaal zal de hele mensheid Hem zien. Vriend en vijand. Op de dag van Zijn wederkomst. En ieder mens zal het be lijden dat Hij de Verhoogde is. In de derde plaats moet de Zoon des mensen ook in de prediking verhoogd worden. Wee degene die Christus verzwijgt. Wee degene die Hem maar een heel klein stukje optilt, zodat slechts een enkeling Hem kan zien. ledereen moet Hem kunnen zien. Net als eenmaal de slang in de woestijn. Weet u voor wie Hij met name te zien is? Voor ge betenen. Voor mensen die dat aan de weet zijn gekomen. In de prediking wordt Hij omhoog gehouden. Nee, u behoeft niet te gaan staan. Als in de kerk de Heilige Doop bediend wordt dan laten we de kinderen soms even op de bank staan. Dan kunnen ze het beter zien. Dat is niet nodig om de ver hoogde Christus te zien. Voor de meest schuldige is Hij te zien. Voor de meest van verre staande. Voor degene die te ziek is om tot Jezus te gaan. Voor degene die zegt: het kan nooit. Eén blik op Hem en u bent voor eeuwig genezen. Bij Hem vindt u alles wat u nodig hebt. Hoe dat gaat? Door het geloof „Opdat een ieder die in Hem gelooft..." En dan is het kleinste geloof al geloof Al zien we Chris tus nog maar heel in de verte. Als we maar de toevlucht nemen tot Hem. Dan is dat ook een blijk van de wedergeboorte. Dan is er inderdaad iets met me gebeurd. Vanuit me zelf kijk ik precies de andere kant uit. Maar door de levendmakende Geest zie ik op Hem. Ik kan niet anders. Hij richt mijn oog op de Verhoogde. Ik ben dodelijk verwond door de slang. Maar bij Christus word ik genezen. Hij schenkt me het eeuwige leven. Geprezen zij de Zoon des mensen, de Ver hoogde, Die ook tot in eeuwigheid verhoogd zal zijn. Zo zingt u, door genade, met de kerk: ,,Hoe groot en schitt'rend is Zijn eer door 't heil aan Hem bewezen! Hoe is Zijn roem gerezen. O alvermogend' Opperheer! Wat glans, wat majesteit hebt Gij dien Vorst bereid! (Psalm 21:5) Nieuwerkerk a.d. IJssel ds. M. B. van den Akker De Vereniging van Christenen tegen Ver volging en Marteling (VVCM-NEDER- LAND) en Jubilee Campaign Nederland, een internationale christelijke mensenrech tenorganisatie die opkomt voor vervolgden, zijn samen een handtekeningenactie begon nen voor het vrijlaten van 29 christenen die behoren tot de Hmong-stam in het oosten van Vietnam en van vijf andere Vietnamese christenen. Enkele van de 29 christenen uit de Hmong-stam werden gearresteerd in november 1997, de meesten van hen in 1998. Onder de Vietnamese christenen die gevan gen zitten is ds. Le Tan Si en zijn vrouw Doan Thi Diem. die beiden gearresteerd werden op 2 oktober 1998. Al deze christe nen werden uitsluitend gearresteerd vanwe ge het uitdragen van hun geloof of het ver spreiden van bijbels en christelijke lectuur. VCVM-NEDERLAND en Jubilee Cam paign Nederland achten het van belang dat naast het verzamelen van handtekeningen onder een verzoek tot vrijlating van de ge noemde christenen ook zoveel mogelijk brieven naar Vietnamese autoriteiten ge stuurd worden met een verzoek om vrijla ting. Als er veel brieven binnenkomen, kan dat leiden tot vrijlatingen. Handtekeningenlijsten en een voorbeeld brief, met adressen van Vietnamese autori teiten, kunnen aangevraagd worden bij: VCVM-NEDERLAND, Postbus 296, 3770 AG Barneveld, tel. (0342) 414479. MELISSANT Op D.V. zaterdag 20 februari vanaf 09.00 uur wordt het oud papier weer opgehaald. Het verzoek aan u is om dit goed gebundeld aan de straat neer te zetten. Namens de vrij willigers hartelijk dank. Verkleumd en met vingers stijf en gevoelloos van de kou overwoog hij weer in de schuur te klimmen om daar het einde van de blizzard af te wach ten, maar hij bedacht dat Stijntje, als hij lang uitbleef, hem zou gaan zoe ken, en zij zou onherroepelijk verdwa len 'in de sneeuwstorm. Weer vond hij, tastend langs de muur, het kozijn en nu greep hij tegelijk de bovenpost. Hij stond in een zeer hoge sneeuwbank, begreep hij nu, en moest de ring veel lager zoeken. Al gravend in de sneeuw vond hij de ring en daaraan het touw. Hij trok het omhoog en palmde er zich langs voort. Maar zijn verstijfde vingers konden niet klemmen en hij kon nauwelijks ademen in de wind, die messcherp in zijn gezicht sneed en de allerfijnste stuifsneeuw in neus en ogen blies. Hij struikelde in een hoge bank en viel. Met moeite kwam hij overeind en strompelend ging hij verder. Het touw verdween in een derde bank. Hij hield het vast en groef het op, al waren zijn handen als bevroren. Hij kon niet verder lopen in de rulle sneeuw. Daarom kroop hij op zijn knieën ver der. Waar was zijn huis toch? De afstand van de schuur was honderd meter. Die had hij toch al lang afge legd! Als het touw er niet geweest was, was hij gaan dwalen, want hij dacht vast dat hij in een verkeerde richting kroop. Zo waren die boeren dus verdwaald en in de blizzard gedood. Daar verdween het touw weer in een hoge bank. Hij trachtte er overheen te klimmen, maar dit mislukte. Hij moest scheppen en graven om door de bank heen te komen. En er kwam geen einde aan dit graven; het was een sneeuwberg. Hij zag ook nergens zijn wo ning. Op het laatst stootte hij op hout. Zijn huis! ont dekte hij. Door het touw geleid vond hij de deur. Stijntje, doodsongerust, hielp hem binnen. Hij viel in een stoel neer, uitgeput en door en door verkleumd. Het huis bood nauwelijks bescherming tegen het noodweer. De blizzard drong door de houten wanden heen als licht door glas. De sneeuw stoof door elk kiertje en lag in hoge richels op de drempel en de vensterbanken. Het was zó bitter koud, dat de thee in de kopjes op tafel bevroor, ofschoon het haardvuur. gedreven door de wind, hoog laaide en de vlammen naar de schoorsteen sprongen, aangezogen door een felle trek. De kinderen zaten rillend op een kluitje bij het vuur, zelfs daar nog koud. Stijntje diende het verlate avondeten op, doch het was te koud om aan tafel te zitten. Ze kropen bij het vuur en aten met hun borden o^de knieën. Hun gezichten werden gebla kerd doorHe hitte, maar hun ruggen waren koud als ijs. Onmiddellijk na het eten stopte Trijntje de kinde ren in bed, nadat ze eerst de sneeuw, die in de bed den was gestoven, van de dekens had geklopt. Toen gingen zij en Jan Willem ook ter ruste. Het bed was de enige plaats, waar men wat warmte kon vinden. Jan Willem lag te luisteren naar het bulderen, fluiten en gieren van de storm. Hij maakte zich niet angstig over huis en hof. Zijn schuur en woning stonden ste vig. Het vee was op stal en zijn vrouw en kinderen waren in bed veilig. En de jongens, die niet thuis waren, zouden ook geen last hebben. De spoorweg werkers zochten, als er een blizzard dreigde, de klei ne, stevige blokhutten op, die op gezette afstanden aan de spoorlijn stonden, en mochten ze toch over vallen worden door een bui, dan hadden ze wegwij zers aan de rails en de telegraafdraden. In Red Deer, zowel ais in Edmonton, bood de stad bescherming. En het loggingcamp was zo ver weg, daar heerste deze blizzard niet. En toch kon hij niet slapen. Nee, deze blizzard deed zijn kinderen geen kwaad. Maar die andere! Marijtje stond als meisje alleen in een grote Canadese stad. Ook Gert en Dirk waren niet meer beschermd door de stevige omtuining van het gezin. En Cornelis en Klaas verkeerden in het loggingcamp onder rauw volk, bijeengestroomd uit alle delen van de wereld. Zij stonden bloot aan de geest van Canada, waarvoor Freek Kinders hem eens gewaarschuwd had, en die hij zelf ook had leren kennen. Het was een geest, die als een blizzard met groot geweld door dit onmetelij ke land woei, verblindend, op dwaalwegen voerend, dodend. En in die blizzard dwaalden zijn kinderen verstrooid rond. Had hij hiervoor nu het goddelijk gebod gevolgd: Vervult de aarde? Was hij hiervoor, net als Abraham, getrokken uit zijn land en maag schap om te gaan naar het land, dat God hem wijzen zou? Jan Willem zweette ondanks de kou. Hoe durfde hij zich bij Abraham vergelijken? Hij leek veel meer op Lot. Zoals die de vruchtbare vlakten van Sodom, had hij Lacombe gekozen, het rijke land der zwarte aarde. Daar zou hij rijk kunnen worden; een grote farm voor zich zelf en farms voor ieder van zijn jon gens. Als hij niet hebzuchtig was geweest, zou hij Neerlandia gekozen hebben. Maar hij had gedaan als Lot. En evenals Lot in Sodom raakte hij nu alles kwijt: zijn bezit, zijn kinderen, zijn God. Hij had een slechte nacht. De volgende morgen was de storm bedaard. De stuif sneeuw zat de slapers in het haar; er lag een laagje op de dekens, de vloer was wit. Het huis was rondom ingesneeuwd. Jan Willem, Stijntje en de kinderen groeven met man en macht om deur en ramen vrij te krijgen. Vervolgens groeven ze een pad naar de schuur door de sneeuw, die meters hoog was opge waaid. Pas na uren was dat klaar. De koeien loeiden, omdat zij niet op tijd gemolken waren; de kippen vlogen, razend van de honger, tegen het gaas van hun hokken op. Jan Willem haastte zich met melken en voeren. Met het kerstfeest kwamen de kinderen allen thuis. Het was voor Stijntje en Jan Willem een grote vreug de hun hele kroost weer om zich heen te hebben. Aan tegenslag en nood werd nu niet meer gedacht. Er was trouwens geen nood voor het ogenblik. De jongens brachten geld mee. Zij vierden een blij kerstfeest, waarbij het Jan Wil lem veel deugd deed dat de kinderen, die weg ge weest waren, niet slechts genoten van wat moeder had gebakken en gekookt, maar dat ze ook vol eer bied luisterden naar het kerstevangelie en naar een meditatie, die hij voorlas, en met geestdrift de kerst liederen zongen, waarbij Klaas op het orgel speelde. Jan Willem was zeer dankbaar, nu zo duidelijk bleek dat zijn kinderen niet gegrepen waren door de geest van Canada, zoals hij had gevreesd. Integendeel, in den vreemde waren ze gegrepen door het verlangen naar het ouderlijke huis en thans genoten zij van het familieleven nog intenser dan voorheen. Hij had de invloed van het huisgezin toch niet overschat. Deze was zelfs groter dan hij ooit gedacht had. De invloed van het huisgezin werkte door tot in Edmonton, tot in de verre bergstreken van Brits-Columbia. Het slot van het jaar werd voor Jan Willem goed, niet wat de farm betrof, want deze had nog grotere verliezen opgeleverd dan tevoren, maar wel voor zijn gezin. Want Klaas en Cornelis hadden getuigd dat ze in de eenzaamheid van het loggingcamp hun thuis erg hadden gemist; en de anderen hadden in dezelfde geest gesproken. Jan Willems vreugde over dit alles was zeer groot. Hij getuigde ervan in het gebed aan het einde van de oudejaarsavond. Terwijl de klok twaalf uur sloeg, dankte hij voor de zegeningen, die zij genoten hadden. Zo gingen ze over van het oude in het nieuwe jaar. Nieuwjaarsdag viel op zondag. In de vroege morgen uren bereidde Jan Willem zich voor op de preek, die iyij 's middags zou lezen. (wordt vervolgd) Normaal Streef- Totaal streef- jaar- verbruik ver l>ruik verb m' ruik 500 25 12 251 126 600 30 15 301 151 700 35 17 352 176 800 39 20 402 201 900' 44'' 22 452 226 1000 49 25 502 251 1100 54 27 553 276 1200 59 30 603 301 1300 64 32 653 327 1400 69 35 703 352 1500 74 37 754 377 1600 79 39 804 402 1700 84 42 854 427 1800 89 44 904 452 1900 94 47 955 477 2000 99 49 1005 502 2200 108 54 1105 553 2400 118 59 1206 603 2600 128 64 1306 653 2800 138 69 1407 703 3000 148 74 1507 754 3500 173 86 1759 879 4000 197 99 2010 1005 4500 222 111 2261 1131 5000 247 123 2512 1256 5500 271 136 2764 1382 6000 296 148 3015 1507 6500 321 160 3266 1633 7000 345 173 3517 1759 7500 370 185 3769 1884 8000 394 197 4020 2010 8500 419 210 4271 2136 9000 444 222 4522 2261 9500 468 234 4774 2387 10000 493 247 5025 2512 Afgelopen week lag de buitentemperatuur ver onder het normale niveau.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5