Activiteitenoverzicht jubileumjaar KNRM (B Zondagsschool Overdenking ^jSjkvenster Een gespreksgroep GELD-BINGO uit de Heilige Schrift I Is de exploitatie van één windmolen een onderneming? Goerees' beiaard zwijgt (voorlopig) ^•'ienden van de (jOereese Beiaaro 1898 -1998 EIIAItDei-niEUWS HET voor ouders van zuigelingen fiakkee verhuizingen b.v. VERVOLGVERHAAL PAGINA 5 Vrijdag 5 februari 1999 Blik op kerk en samenleving tj - Ongeoorloofde relaties - Gevaar van overdrijving De triosynode - de gezamenlijke vergade ring van de drie SoW-kerken - heeft er uit voerig over gediscussieerd: de veel voorko mende gevallen van incest, en het misbruik in pastorale relaties. En de kranten en de andere media hebben het natuurlijk breed uitgemeten, want dat is nieuws! Voor het gewone kerkewerk heeft de pers ternauwer nood enige aandacht, maar schandaaltjes willen er altijd wel in. Laten we overigens eerlijk zijn, het is een schande dat deze dingen voorkomen en nog wel op zo grote schaal. En niet in bepaalde sectoren van de kerk, maar over de hele breedte. Vroeger gebeurde het uiteraard ook, en kwam het incidenteel aan het licht, dat een vader zijn dochter misbruikte, of een broer zijn zuster. Daar werd dan fluiste rend en in bedekte termijn over gesproken, en we waren van mening dat zoiets tot de hoge uitzonderingen behoorde. Maar inmid dels zijn vele taboes opgegeven en we weten nu dat het kwaad wijd verbreid is. Dat mensen van wie we het niet hadden durven vermoeden, er schuldig aan zijn. Hetzelfde geldt van predikanten en geeste lijke leiders die intieme relaties hebben met gemeenteleden. Ook vroeger hoorden we daarvan, dat een pastor zich in zijn levens wandel te buiten had gegaan. En wanneer dat een algemeen bekend en geliefd predi kant was, dan was iedereen met ontzetting vervuld. Hoe was het mogelijk dat een mens zo'n val kon maken? Maar tegen woordig kijken we er nauwelijks meer van op: het gebeurt in allerlei kerken en krin- g^"- Laten we wèl wezen, noch het een, noch het ander mag het daglicht zien. Het is goed dat de gezamenlijke synoden deze zonden ook zonden durven noemen, en dat ze zich be zinnen op maatregelen tegen de daders. Mensen die vroeger of later slachtoffer zijn geworden van zulke praktijken zijn vaak voor het leven beschadigd, wat erger is, de kerk lijdt er schade door en de Naam van God wordt erom gelasterd. Alleen vraag je je weleens af of men lang zamerhand niet bezig is door te slaan. Wan neer alle cijfers kloppen, welke vader, welke broer en welke predikant of pastoor is dan nog brandschoon? De affaire in de Verenigde Staten heeft ons geleerd dat er ook dames zijn die zich met veel genoegen in een avontuur storten en daar later moord en brand over schreeuwen. Wat onverdraaglijk is - en dat is ter synode ook opgemerkt - is dat verkeerde relaties zouden worden gemotiveerd met bijbeltek sten. Een dochter zou zich moeten onder werpen aan de wil van haar vader, op grond van het vijfde gebod! Dat zal natuurlijk best voorgekomen zijn, maar regel is dat natuur lijk niet. Bovendien moet dan wel duidelijk gemaakt worden dat de oorzaak niet ligt in dat gebod, maar in het misbruik dat ervan gemaakt werd. Tenslotte kan een kind wel begrijpen dat de zonde niet kan worden gemotiveerd met een gebod uit de heilige wet van God. Waarnemer Op 11 november 1999 viert de Konin klijke Nederlandse Redding Maat schappij haar 175-jarig bestaan. Tij dens het jubileumjaar zullen talloze activiteiten worden georganiseerd, in de eerste plaats bedoeld om de naamsbekendheid van de KNRM te vergroten. De KNRM is een onafhan kelijke, ongesubsidieerde organisatie die in stand wordt gehouden dankzij vrijwillige bijdragen. In dat kader is naamsbekendheid van het allergroot ste belang. Jubileumactiviteiten De watersporter komt de KNRM in het ju bileumjaar zeker tegen. Zo zal de Redding Maatschappij prominent aanwezig zijn op de verschillende watersportbeurzen. Boot Holland (3 t/m 7 februari - FEC Leeuwar den) zal worden geopend door de voorzitter van het KNRM-bestuur, mr J. C. van Mun ster van Heuven. Op de Hiswa (27 februari t/m 7 maart - RAI Amsterdam) staat de KNRM met een extra grote stand. Op Valentijnsdag (14 februari) gaat de na tionale bloemenhulde van het Bloemenbu reau Holland naar de redders van de KNRM. De reddingboot Valentijn van sta tion Noordwijk aan Zee zal betrokken zijn bij de officiële uitreiking. Op 7 april wordt in Madurodam een model van het reddingboottype Valentijn op Sea- trac in gebruik genomen. Het model blijft permanent in de miniatuurstad. De inge bruikname geschiedt door inworp van de eerste 'Redder' in een automaat, dat het model in werking stelt. De 'Redder' is een betaalmunt (t.w.v. 5,-), die speciaal voor het jubileum van de KNRM in omloop wordt gebracht en besteed kan worden bij winkeliers die aan de actie deelnemen. Elke munt die aan het einde van de actie (11 no vember) niet wordt ingewisseld bij de Rabo bank, is een bijdrage aan de actie 'De Red der'. Van de opbrengst van die actie zal de Redding Maatschappij nieuwe overlevings- pakken aanschaffen voor haar bemanningen. i De 'Redder' zal op 7 l^ p |M| april in omloop worden gebracht in plaatsen waar een reddingsta tion is gevestigd. De Nationale Reddingbootdag wordt ge houden op zaterdag 1 mei. Alle reddingsta tions openen die dag hun deuren voor het publiek. (Nieuwe) donateurs kunnen mee varen op de reddingboten van de KNRM. In de serie 'Nedfifland-Waterland' geeft PTT Post op 6 mei een KNRM-jubileum postzegel (80 cent) uit. De ofïHciële viering van het 175-Jarig be staan van de KNRM vindt plaats in no vember. Alle 'Redders aan de Wal' ontvan gen dan, in plaats van de gebruikelijke pe riodiek De Reddingboot, een jubileumboek van de KNRM. Op woensdag 10 en donderdag 11 novem ber staan enkele officiële handelingen geprogrammeerd. Woensdag 10 november Kranslegging op zee (ter hoogte van Huis- duinen), waarbij de ramp met fregat De Vreede op 14 oktober 1824 wordt herdacht. Deze ramp was de directe aanleiding voor het opzetten van een georganiseerd redding wezen langs de Nederlandse kust. De kranslegging geschiedt vanaf een fregat van de Koninklijke Marine. Later die dag worden er bij het Reddingsmonument in Den Helder kransen gelegd door de burge meester van Den Helder, de voorzitter van de KNRM en de voorzitter van het Dorus Rijkers Fonds. Deze kransen zijn ter nage dachtenis aan alle omgekomen redders. Donderdag 11 november De eigenlijke verjaardag van de Redding Maatschappij. Op uitnodiging van het Mi nisterie van Verkeer en Waterstaat is er een officiële bijeenkomst in de Ridderzaal in Den Haag. De minister van Verkeer en Wa terstaat zal daar onder andere het woord voeren. Autobedrijf Jan van Dijk Tel. (0181)413777 STAD AAN 'T HARINGVLIET Oktober 1998 bestond de Zondagsschool 'Laat de kinderen tot Mij komen' van de Nederlands Hervormde kerk te Stad aan 't Haringvliet 100 jaar. Dit heuglijke feit wil len we alsnog gedenken, namelijk op D.V. 27 februari in een herdenkingsdienst met de kinderen. Hierbij nodigen wij alle oud-leidinggeven- den en overige belangstellenden uit om deze herdenkingsdienst bij te wonen. Er zal o.a. een korte meditatie gehouden worden door de voorzitter van de zondags schoolbond, ds. M. B. van den Akker. Opening door ds. L. D. Burger. En sluiting door de jeugddiaken P. G. Diepenhorst. Aanvang 19.00 uur in de Nederlandse Her vormde kerk te Stad aan 't Haringvliet. Na de dienst is er de mogelijkheid om te feliciteren en eventueel de receptie bij te wonen in het verenigingsgebouw. Namens de leiding Zondagsschool 'Laat de kinderen tot Mij komen OUDE TONGE De geboorte van een baby brengt veel ver anderingen met zich mee. Veel ouders zit ten met dezelfde vragen zoals: hoe leg ik contact met mijn baby? Kun je een baby al verwennen? Waarom huilt een baby? Wat doe ik met al die goed bedoelde adviezen van buren en familie? Vaak krijgen ouders maar gedeeltelijk antwoord op deze vragen. Veel ouders vinden het daarom prettig hier met andere ouders over te praten. Hoe heb ben zij dat opgelost, hoe gaan zij met hun zuigeling om. Daarnaast is het leuk om over kinderen te praten, een behoefte die alle ouders eigen is. De gespreksgroep wordt gegeven: Plaats: wijkgeb.Qu.w ,.Zorg en WêTèijn Groep, Arendsstraat 34 te Oude Tonge. Datum: dinsdag 9, 23 maart en 6 april (4e bijeenkomst in overleg). Tijd: 09.30 tot 11.00 uur. Kosten: per persoon voor 4 bijeenkomsten: 25,00 voor leden en 42,50 voor niet-leden. Informatie en aanmelden bij Zorg en Wel zijn Groep, ma t/m vr tussen 09.00 en 12.00 uur op tel. (0181)626226. DIRKSLAND Op 11 februari zal in de Victoriahal te Dirksland een GELD BINGO worden geor ganiseerd door Buurtvereniging 'WEST'. Er zullen 8 rondes en 1 Superronde worden gespeeld. De Victoriahal aan de Philipshoofjesweg te Dirksland opent haar deuren om 19.30 uur. En de Bingo start om 20.00 uur. Dit keer staat Buurtvereniging 'WEST' garant voor een klinkend prijzenpakket. Dus kom allemaal, voor een gezellige avond en wie weet.voor een van de vele klinkende prijzen. Bij Buurtvereniging 'WEST' gaat overi gens niemand teleurgesteld naar huis, want.iedere deelnemer heeft altijd prijs. Graag tot ziens op 11 februari. ledere deel nemer ontvangt een Valentijnssurprise. 'Jezus, Gij Zone Davids! ontferm U mijner' (Marcus 10:47b) Wanneer we letten op de gang van de Heere Jezus over deze aarde worden we getroffen door Zijn liefde waarmee Hij zich buigt over de ellende van mensen. Het laat Hem niet onbewogen, maar Hij ontfermt Zich over hen. Hij verlost hen van hun nood. Dat is ook zo overduidelijk te zien in de beken de geschiedenis van de blinde bedelaar Bar- timeus. Deze man mag op het woord van de Heere Jezus het licht in zijn ogen ontvan gen. We kunnen ons wel voorstellen, hoe deze blinde zijn lot heeft overdacht. Bij andere gebreken kun je nog hopen op beter schap. Maar Bartimeus vleit zich met niets. Maar in zijn nood heeft hij van Jezus gehoord, die tegen blinden kan zeggen "Effatha", dat is wordt geopend. Dat was de boodschap die Bartimeus van Jezus ver nam. En door die heerlijke tijding is de hoop in zijn hart geboren. Als Hij toch eens in zijn buurt zou komen. Tot Hem uitgaan kan hij niet. Maar als Jezus eens komt dan kan Hij de duisternis wegbreken met een enkel woord. Zo is Bartimeus zitten aan de weg veranderd in een wachten op Jezus. En dan komt Hij langs. De schare trekt voorbij. En ineens is het alsof er een schok door zijn ziel gaat. Bartimeus hoort dat het Jezus de Nazarener is. En dat zet alles bij Hem in beweging. En terwijl de schare aan hem voorbij trekt roept hij het uit: "Jezus, Gij Zone Davids ontferm u mijner." Wat is dat groot als we met de nood van ons hart tot Hem uitgaan. En het Hem voorlegggen. Zo'n uitgaan is niet tevergeefs. God ont hield deze man het licht van de ogen. En zulke mensen zijn er nog, mensen die niets kunnen zien. Maar er zijn ook anderen, met andere noden en zorgen. Mensen die soms al jaren aan een ziekbed gekluisterd zijn. Hoe dikwijls komen dan niet de waaroms en de vragen over de weg die God met ons gaat. Vragen waar je maar niet uit kan komen. Totdat de nood van het leven ons uitdrijft tot God, om van Hem te vragen om door Hem geholpen te worden. En als we het dan niet beperken tot de lichamelijke noden en zorgen. Maar als we dan ook maar tot Hem uitgaan met de nood van onze ziel. Met de nood van ons aller bestaan. En Hem bidden en smeken. Heere dat ik ziende mag worden. Want die Bartimeus die ons in de Bijbel getekend wordt dat bent u, dat ben ik. Wij bedelen niet aan de weg. Wij zijn niet blind. Maar hoe is dat geestelijk? Is God van nature geen vreemde voor ons? Straalt het licht van Zijn genade over ons leven? Laten we toch niet blind zijn voor de blind heid van ons natuurlijke hart. Laat het ons begeren zijn dat we ervan verlost worden. Zodat we met die nood tot de Heere uit zul len gaan en de troost ontvangen van Jezus Naam, Die blinden, ook geestelijk blinden het liefelijk licht kan en wil schenken. Daar van is de geschiedenis van de blinde Barti meus wel het bewijs. De scharen willen deze man tegenhouden en terugdringen. Maar hij moet de Heiland bij zich hebben, nu het immers vindenstijd is. Je moet maar om Hem verlegen zijn, dan kan niemand je hinderen in je roepen en smeken. "Gij Zone Davids ontferm, U mijner" zo roept hij het uit. En de verhoring komt. De klacht van de blinde is doorgedrongen tot Jezus oor. En Hij staat stil. Wat is dat groot vooral hier. Want Jezus reist voor de laatste keer naar Jeruzalem. Hij weet welk lot Hem wacht. Hij zal overgeleverd worden in de handen van de overpriesters en de schriftgeleerden. Hij zal gegeseld en gedood worden. Hij is op een weg waarop Hij bij iedere stap nader gebracht wordt tot het kruis. Maar toch staat Hij stil op de weg. Toch wil Hij zich over Bartimeus ontfermen, die roept om zijn hulp. En Jezus stilstaande zeide dat men hem roepen zou. Is het geen reden om moed te vatten en vrijmoedig tot Hem te naderen? Is het geen wonder dat de Koning der koningen zich bemoeit met een bedelaar zonder licht in zijn ogen en Zich over hem ontfermt? En zo is dat nog, ook nu Hij niet meer op aarde verkeert. U durft wellicht geen hulp van Hem te verwachten, want Hij is zo heilig en groot en u bent zondig en nie tig. Maar wie tot Hem roept "Ontferm U mijner", die hore het woord dat de discipe len tot Bartimeus spraken. Hebt goeden moed; sta op; Hij roept u" De blinde kan niet langer wachten. Zijn kleed belemmert hem, dus daarom moet het weg. Niets mag hem hinderen om bij Hem te kunnen zijn die zijn kwaal kan genezen. Jezus antwoordt "Wat wil gij dat Ik doen zal?" Dat wist Hij allang, maar Hij wil het toch uit zijn mond horen. Hij wil dat Bartimeus en u onder woorden brengt wat u nu precies van Hem verlangt. "Rabboni, dat ik ziende mag wor den." Dat is Bartimeus' nood. Zo zult u ook uw noden neerleggen voor de Heere. Zo komt uw armoede en uw ellende te voor schijn. Maar ook, zoals hier, de erkentenis van de almacht des Heeren. En het is niet tevergeefs. Zo'n gebed dat het alleen van Hem verwacht wordt verhoord: "Ga heen, uw geloof heeft u behouden." Zo klinkt het uit Jezus mond. En zijn ogen worden geo pend. Hij ziet de velden van Jericho en de opgetogen gezichten van de discipelen. Maar hij aanschouwt ook zijn Redder in zijn majesteit en Zijn oog dat Hem in liefde gadeslaat. Hij ziet Hem, Die zijn Heiland is omdat zijn geestelijke blindheid van Hem weggenomen heeft. Deze geschiedenis wordt ons gegeven om ons te wijzen op Hem, Die ook nu nog werkt met dezelfde kracht. Waarom zult u dan nog langer in het duister verkeren? Ook nu gaat Jezus de Nazarener voorbij in het gewaad van het Woord. Hij kan u helpen. Hij wil u helpen. Daartoe lokt en nodigt het Evangelie. Laat Zijn roepstem niet verloren gaan. Maar zeg het Bartimeus na: "Rabboni, dat ik ziende mag worden". Dan wordt het licht. Hetzij terstond, zoals bij Bartimeus. Hetzij na langdurig smeken en wachten. Doch verho ring is zeker. Daar waar Hij oprecht wordt gezocht wordt u ziende, ontvangt u het licht en het leven opdat ook gij Hem zoudt vol gen op Zijn weg. Sommelsdijk JCdT Gaat u maar rustig slapen. Wij verhulzen uw meubelen als eieren. In een baanbrekende uitspraak heeft de Belastingkamer van het Gerechts hof Amsterdam op 21 januari 1999 duidelijk gemaakt dat degene die één windmolen exploiteert, winst uit on derneming geniet. In het jaar 1996 heeft de belastingdienst het stand punt ingenomen dat de inkomsten uit de exploitatie van één windmolen, af hankelijk van de omstandigheden, aangemerkt kunnen worden als winst uit onderneming of als inkomsten uit vermogen. Ondanks kamervragen van de heren Schutte en Middelkoop bleek de staatssecretaris van Financiën destijds niet bereid om vooraf zekerheid te verschaffen over deze proble matiek. Uiteraard heeft de belastingdienst vervol gens het voor de belastingplichtige minst gunstige standpunt ingenomen. Na drie jaar is eindelijk een einde gekomen aan deze onzekerheid. In de door de Westelijke Accountantskanto ren Noord-Holland ten behoeve van een cliënt gevoerde procedure, heeft het Ge rechtshof te Amsterdam duidelijk gemaakt dat de exploitatie van een windmolen kan worden aangemerkt als een onderneming. De exploitatie van een windmolen kan aan gemerkt worden als een productiebedrijf, waarbij de eigenaar van de windmolen ondernemingsrisico's loopt. Dit betekent dat de ondernemer gebruik kan maken van de nodige fiscale faciliteiten. Wat is het gevolg van deze uitspraak? Uit gaande van de moderne windmolens is, bij een investering in één windmolen, een in vesteringsbedrag van 1.000.000,- ge bruikelijk. Omdat deze investering (na de uitspraak) in fiscale zin in het kader van een onderneming plaatsvindt, heeft de onderne mer die investeert recht op de van toepas sing zijnde fiscale faciliteiten. De voor naamste faciliteiten zijn in dit geval - uit gaande van de huidige wetgeving - de wil lekeurige afschrijving op milieu-investerin gen (WAMIL) en de energie-investerings- aftrek (EIA). Per saldo mag de ondernemer in het jaar van investeren de aanschafprijs van de windmolen ineens ten laatste van zijn inkomen brengen. Daarnaast heeft hij, uit hoofde van de ener- gie-investeringsaftrek, recht op een extra aftrekpost, welke 40% van de investering bedraagt, dit is 400.000,-. Per saldo een totale aftrekpost van 1.400.000,00. Het mag duidelijk zijn dat de ondernemers die investeren in windmolens gedurende lange tijd geen belasting betalen. Het is op dit moment nog niet bekend of de staatssecre taris in beroep gaat tegen de uitspraak. De bevolking van Goedereede zal het voorlopig zonder de klanken van de beiaard moeten doen: in verband met de uitbreiding van het carillon met dertien klokken, is klokkengieter Eijsbouts uit Asten op 1 februari begonnen met de werkzaamheden. Tevens zullen deze en volgende maand de nieuwe klokken met een totaal gewicht van zo'n 4.000 kilogram (ruim twee maal zo zwaar dan de huidige beiaard) gegoten wor den. De werkzaamheden omvatten daar naast o.m. het vernieuwen van het klavier, het mogelijk maken de grote luidklok ('Est mea vox grata, quia sum Maria vocate et Georgius Waghevens Me fecit Anno Domi ni MCCCCCXVIIII': Mijn naam is liefe lijk, daarom ben ik Maria genaamd. En George Waghevens maakte mij in het jaar onzes Heren 1519) weer met het touw te luiden en het vernieuwen van de electronica van het automatische speelwerk. Stadsbeiaardier Jan Bezuijen zal dus voor lopig werkloos moeten toezien, maar onge twijfeld in juni de mooiste klanken over Goedereede uitstrooien. Dan wordt de bei aard namelijk feestelijk ingeluid en de kroon gezet op het initiatief van de Stich ting Vrienden van de Goereese Beiaard -88- Het graan droeg zware aren en ook de aardappelen en bieten beloofden - een boer kon het bij de eerste oogopslag zien - een rijk beschot. In malse kla ver en hoog opgeschoten timotheegras graasde glanzend vee. Op het erf stond een grote, fonkelnieuwe maaimachine. „Wat zeg je ervan?" vroeg Jan Willem trots. Kinders was zeer verrast. In twee jaar was Jan Wil lem verder heen dan velen in Neerlandia na bijna twintig jaren. „Ik zit hier beter", zei Jan Willem. „Betere grond, beter klimaat, veel betere verbindingen. Wat dat be tekent, kun je zien aan hetgeen ik heb bereikt. Jullie hebt dom gedaan door midden in het bos en ver van de bewoonde wereld te beginnen. Bij 't spoor en op een 'partly broken' farm, dat is je ware!" Tenminste wat het stoffelijke aangaat", voegde Kinders daaraan toe. Zijn bezorgdheid over, zijn licht verwijt aan Jan Willem, die doorgeschemerd hadden in zijn brief van vóór drie jaar, waren niet verminderd door hetgeen hij zag; ze waren eer ver sterkt. „Een mens leeft niet bij brood alleen", ging hij door. „Ik meende dat je dat bij ons ook had ge voeld en dat je daarom ertoe neeg bij ons te komen. Ik zit hier beter, zegje. Je zit hier eenzaam, man". „Je meent dat ik de keus van Lot gedaan heb?" vroeg Jan Willem met een kalme glimlach. Zo scherp wou Kinders het niet zeggen, maar heel voorzichtig vroeg hij of Jan Willem het materiële niet te zwaar had laten wegen. In Neerlandia mocht men dan geen rijkdom hebben, zij hadden er wel hun bescheiden deel. Hij haalde uit de Bergrede aan: ,,Maar zoekt eerst het koninkrijk Gods en al deze dingen zullen u toegeworpen worden". Jan Willem had vooruit geweten dat Kinders die kant op zou gaan. Het was hem welkom. Zijn eigen twij fel of hij goed gehandeld had, was al lang weg. Hij wou zijn vriend vertellen van een ideaal, dat hij zich had gevormd, aanvankelijk laag, de laatste maanden vaster. ,,Ik hoop dat ik hier in de toekomst zo'n gemeen schap op mag bouwen als jullie in Neerlandia hebt", zei hij. „Een Nederlandse kolonie?" vroeg Kinders verwon derd. Hij begreep niet hoe dit kon. Het was hier immers een bewoonde streek, nog wel met woest ge bied, maar overal zaten farmers van verschillende landaard. Een gesloten kolonie, zoals Neerlandia was, kon er niet komen. Een gesloten gemeenschap achtte Jan Willem niet noodzakelijk, zelfs ongewenst. IJzer scherpt men met ijzer. De ene groep mocht wel wat op de andere toezien; zelfs enige naijver kon niet altijd kwaad. Hij kon uitstekend overweg met Canadese vrienden van Engelse en Duitse afkomst. Maar hij hoopte dat tus sen de Canadezen zich Nederlanders zouden vestigen in Lacombe, een krachtige groep. Hij verwachtte dit. Hij rekende erop. Hij was al in correspondentie met vrienden uit zijn oude woonplaats, wie hij had voor gesteld te doen als hij gedaan had. In plaats van in het bos te beginnen, moesten zij van een Pool, een Oekraïner of een ander bosmens een farm kopen, die voor een klein deel in cultuur was en verder uitge breid kon worden. Daar het hem zo goed ging, het eerste jaar een goede en verleden jaar een rijke oogst, hadden die vrienden er wel oren naar. Eén had hem al opgedragen voor hem uit te kijken naar een farm. En velen zouden stellig volgen. Zo zouden zij een kolonie vormen op vruchtbare zwarte grond en aan de spoorlijn, niet in maar aan de rand van de wildernis. Een kolonie zonder de moeilijkheden en ellenden, die Neerlandia doorworsteld had, en met rijker perspectieven. ,,En hoe gaat het met de kerk?" informeerde Kinders naar hetgeen hem het naast aan het hart lag, en niet zonder een zekere bekommering, omdat Jan Willem op zijn gezegde over het Koninkrijk niet ingegaan was, maar alweer over de stoffelijke dingen had ge sproken. ,,Die hopen wij hier met elkaar te stichten", zei Jan Willem. „Dat zal dan toch een tijdje duren", meende Kinders. Jan Willem dacht dat dat zou meevallen. Er was hier ruimte in overvloed en in het oude vaderland was volk genoeg, dat naar de nieuwe wereld wilde. Waarom zouden er in een paar jaar geen twintig, der tig kolonisten kunnen komen, en straks vijftig en nog meer? Dan was hier een kolonie, even volkrijk als Neerlandia. Het trof Kinders dat Jan Willem alweer was heenge- gleden over wat hem het naast aan het hart lag en hij bleef betwijfelen of het een kolonie als Neerlandia zou worden. In welvaart misschien rijker; het was hier vast goed boeren, en Jan Willem was een man om vaste leiding te geven. Maar het andere element, datgene wat Neerlandia onderscheidde van alle Canadese dorpen, zou dat hier ooit tot zijn recht komen, waar de Nederlanders zich moesten vestigen tussen mensen van allerhande afkomst? In dit op zicht bleef hij bekommerd. Jan Willem hoorde hem rustig aan. ,,Wij spreken elkaar over een jaar nader, Freek", zei hij later, bij het afscheid aan het station. Niet lang hierna meldde Jan Willem aan Hein Trom petter, die in het oude dorp zijn buurman was ge weest, dat een Pool bereid was zijn farm van een sectie, voor ongeveer een achtste ontgonnen, te ver kopen voor dat en dat bedrag. ,,Ik vind dat spul voor jou precies geschikt", schreef hij erbij. Trompetter antwoordde dat hij de farm voor hem kopen moest. Het volgend jaar april haalde Jan Willem zijn vriend met vrouw en zes kinderen van het station en bracht hen naar hun farm. Dit was het begin van de kolonie, die Jan Willem zich gedroomd had. In vergelijking met hetgeen de pioniers van Neerlan dia doorstaan hadden, en ook als je het vergeleek bij de aankomst van Jan Willem en de zijnen in Lacom be, vonden de nieuwe immigranten hun bedje ge spreid. Jan Willem had het ongedierte uitgezwaveld, Stijntje en Marijtje hadden het huis geschrobd, en de jongens hadden strozakken gestopt. Toch was de overgang uit het lieve vaderland, naar het Wilde Westen voor de Trompetters nogal heftig. Het was bar koud en de sneeuw lag vier voet hoog, toen de familie kwam. En vlak na hun aankomst vielde dooi in. Hun dak lekte even hevig als dat van Jan Willem voor vier jaar. Hun bedden dreven; er stond een paar duim water op de vloer, en zij konden die nacht het huis niet uit om een beter heenkomen te zoeken, want over hun erf stroomde als een rivier het water, dat van een nabije heuvel kwam. Zij zaten met z'n achten bibberend bij elkaar tot aan de morgen. Toen het dag werd, slaagde Trompetter erin een paard voor een wagen te spannen. Zij reden naar Jan Wil lem en Stijntje, het paard tot aan de buik en de wie len tot over de assen door het water. Daar barstte Geertje Trompetter in huilen uit en Hein verweet Jan Willem dat hij hem bedrogen had. Een paradijs had hij hem voorgeschilderd in zijn brieven, en ze waren in een hel terechtgekomen. Jan Willem bleef bedaard. Hij zei: Wacht een paar weken; dan spreken jullie anders". En Stijntje sloot zich bij hem aan: ,,Heus, ik ben ook ten einde raad geweest, toen wij hier de eerste spring beleefden, 't Was bij ons net zo erg als nu bij jullie. Maar veer tien dagen later was ik 't glad vergeten. Zo gaat het jullie ook". Hein bromde: Praatjes". Geertje wou 't niet gelo ven. Doch 't kwam zo uit. (wordt vervolqd) OFFICIEEL' DEALER Brielle Slagveld 19 Spijkenisse Kelvinweg 13 Tel. (0181)624900 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden Ki^BlKBCE Middelhamis Hellevoetsluis Zierikzee Oud-Beijerland VBWUZERS Tel. (0187) 482188 Tel. (0181)320016 Tel. (0111) 413163 Tel. (0186) 613624

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5