Activiteitenoverzicht
jubileumjaar KNRM
(B
Zondagsschool
Overdenking
^jSjkvenster
Een gespreksgroep
GELD-BINGO
uit de
Heilige Schrift
I Is de exploitatie
van één windmolen
een onderneming?
Goerees' beiaard
zwijgt (voorlopig)
^•'ienden van de
(jOereese Beiaaro
1898 -1998
EIIAItDei-niEUWS
HET
voor ouders van zuigelingen
fiakkee verhuizingen b.v.
VERVOLGVERHAAL
PAGINA 5
Vrijdag 5 februari 1999
Blik op kerk
en samenleving tj
- Ongeoorloofde relaties
- Gevaar van overdrijving
De triosynode - de gezamenlijke vergade
ring van de drie SoW-kerken - heeft er uit
voerig over gediscussieerd: de veel voorko
mende gevallen van incest, en het misbruik
in pastorale relaties. En de kranten en de
andere media hebben het natuurlijk breed
uitgemeten, want dat is nieuws! Voor het
gewone kerkewerk heeft de pers ternauwer
nood enige aandacht, maar schandaaltjes
willen er altijd wel in.
Laten we overigens eerlijk zijn, het is een
schande dat deze dingen voorkomen en nog
wel op zo grote schaal. En niet in bepaalde
sectoren van de kerk, maar over de hele
breedte. Vroeger gebeurde het uiteraard
ook, en kwam het incidenteel aan het licht,
dat een vader zijn dochter misbruikte, of
een broer zijn zuster. Daar werd dan fluiste
rend en in bedekte termijn over gesproken,
en we waren van mening dat zoiets tot de
hoge uitzonderingen behoorde. Maar inmid
dels zijn vele taboes opgegeven en we
weten nu dat het kwaad wijd verbreid is.
Dat mensen van wie we het niet hadden
durven vermoeden, er schuldig aan zijn.
Hetzelfde geldt van predikanten en geeste
lijke leiders die intieme relaties hebben met
gemeenteleden. Ook vroeger hoorden we
daarvan, dat een pastor zich in zijn levens
wandel te buiten had gegaan. En wanneer
dat een algemeen bekend en geliefd predi
kant was, dan was iedereen met ontzetting
vervuld. Hoe was het mogelijk dat een
mens zo'n val kon maken? Maar tegen
woordig kijken we er nauwelijks meer van
op: het gebeurt in allerlei kerken en krin-
g^"-
Laten we wèl wezen, noch het een, noch het
ander mag het daglicht zien. Het is goed dat
de gezamenlijke synoden deze zonden ook
zonden durven noemen, en dat ze zich be
zinnen op maatregelen tegen de daders.
Mensen die vroeger of later slachtoffer zijn
geworden van zulke praktijken zijn vaak
voor het leven beschadigd, wat erger is, de
kerk lijdt er schade door en de Naam van
God wordt erom gelasterd.
Alleen vraag je je weleens af of men lang
zamerhand niet bezig is door te slaan. Wan
neer alle cijfers kloppen, welke vader,
welke broer en welke predikant of pastoor
is dan nog brandschoon? De affaire in de
Verenigde Staten heeft ons geleerd dat er
ook dames zijn die zich met veel genoegen
in een avontuur storten en daar later moord
en brand over schreeuwen.
Wat onverdraaglijk is - en dat is ter synode
ook opgemerkt - is dat verkeerde relaties
zouden worden gemotiveerd met bijbeltek
sten. Een dochter zou zich moeten onder
werpen aan de wil van haar vader, op grond
van het vijfde gebod! Dat zal natuurlijk best
voorgekomen zijn, maar regel is dat natuur
lijk niet. Bovendien moet dan wel duidelijk
gemaakt worden dat de oorzaak niet ligt in
dat gebod, maar in het misbruik dat ervan
gemaakt werd. Tenslotte kan een kind wel
begrijpen dat de zonde niet kan worden
gemotiveerd met een gebod uit de heilige
wet van God.
Waarnemer
Op 11 november 1999 viert de Konin
klijke Nederlandse Redding Maat
schappij haar 175-jarig bestaan. Tij
dens het jubileumjaar zullen talloze
activiteiten worden georganiseerd, in
de eerste plaats bedoeld om de
naamsbekendheid van de KNRM te
vergroten. De KNRM is een onafhan
kelijke, ongesubsidieerde organisatie
die in stand wordt gehouden dankzij
vrijwillige bijdragen. In dat kader is
naamsbekendheid van het allergroot
ste belang.
Jubileumactiviteiten
De watersporter komt de KNRM in het ju
bileumjaar zeker tegen. Zo zal de Redding
Maatschappij prominent aanwezig zijn op
de verschillende watersportbeurzen. Boot
Holland (3 t/m 7 februari - FEC Leeuwar
den) zal worden geopend door de voorzitter
van het KNRM-bestuur, mr J. C. van Mun
ster van Heuven. Op de Hiswa (27 februari
t/m 7 maart - RAI Amsterdam) staat de
KNRM met een extra grote stand.
Op Valentijnsdag (14 februari) gaat de na
tionale bloemenhulde van het Bloemenbu
reau Holland naar de redders van de
KNRM. De reddingboot Valentijn van sta
tion Noordwijk aan Zee zal betrokken zijn
bij de officiële uitreiking.
Op 7 april wordt in Madurodam een model
van het reddingboottype Valentijn op Sea-
trac in gebruik genomen. Het model blijft
permanent in de miniatuurstad. De inge
bruikname geschiedt door inworp van de
eerste 'Redder' in een automaat, dat het
model in werking stelt. De 'Redder' is een
betaalmunt (t.w.v. 5,-), die speciaal voor
het jubileum van de KNRM in omloop
wordt gebracht en besteed kan worden bij
winkeliers die aan de actie deelnemen. Elke
munt die aan het einde van de actie (11 no
vember) niet wordt ingewisseld bij de Rabo
bank, is een bijdrage aan de actie 'De Red
der'. Van de opbrengst van die actie zal de
Redding Maatschappij nieuwe overlevings-
pakken aanschaffen
voor haar bemanningen. i
De 'Redder' zal op 7 l^ p |M|
april in omloop worden
gebracht in plaatsen waar een reddingsta
tion is gevestigd.
De Nationale Reddingbootdag wordt ge
houden op zaterdag 1 mei. Alle reddingsta
tions openen die dag hun deuren voor het
publiek. (Nieuwe) donateurs kunnen mee
varen op de reddingboten van de KNRM.
In de serie 'Nedfifland-Waterland' geeft
PTT Post op 6 mei een KNRM-jubileum
postzegel (80 cent) uit.
De ofïHciële viering van het 175-Jarig be
staan van de KNRM vindt plaats in no
vember. Alle 'Redders aan de Wal' ontvan
gen dan, in plaats van de gebruikelijke pe
riodiek De Reddingboot, een jubileumboek
van de KNRM.
Op woensdag 10 en donderdag 11 novem
ber staan enkele officiële handelingen
geprogrammeerd.
Woensdag 10 november
Kranslegging op zee (ter hoogte van Huis-
duinen), waarbij de ramp met fregat De
Vreede op 14 oktober 1824 wordt herdacht.
Deze ramp was de directe aanleiding voor
het opzetten van een georganiseerd redding
wezen langs de Nederlandse kust.
De kranslegging geschiedt vanaf een fregat
van de Koninklijke Marine. Later die dag
worden er bij het Reddingsmonument in
Den Helder kransen gelegd door de burge
meester van Den Helder, de voorzitter van
de KNRM en de voorzitter van het Dorus
Rijkers Fonds. Deze kransen zijn ter nage
dachtenis aan alle omgekomen redders.
Donderdag 11 november
De eigenlijke verjaardag van de Redding
Maatschappij. Op uitnodiging van het Mi
nisterie van Verkeer en Waterstaat is er een
officiële bijeenkomst in de Ridderzaal in
Den Haag. De minister van Verkeer en Wa
terstaat zal daar onder andere het woord
voeren.
Autobedrijf Jan van Dijk
Tel. (0181)413777
STAD AAN 'T HARINGVLIET
Oktober 1998 bestond de Zondagsschool
'Laat de kinderen tot Mij komen' van de
Nederlands Hervormde kerk te Stad aan 't
Haringvliet 100 jaar. Dit heuglijke feit wil
len we alsnog gedenken, namelijk op D.V.
27 februari in een herdenkingsdienst met de
kinderen.
Hierbij nodigen wij alle oud-leidinggeven-
den en overige belangstellenden uit om
deze herdenkingsdienst bij te wonen.
Er zal o.a. een korte meditatie gehouden
worden door de voorzitter van de zondags
schoolbond, ds. M. B. van den Akker.
Opening door ds. L. D. Burger. En sluiting
door de jeugddiaken P. G. Diepenhorst.
Aanvang 19.00 uur in de Nederlandse Her
vormde kerk te Stad aan 't Haringvliet.
Na de dienst is er de mogelijkheid om te
feliciteren en eventueel de receptie bij te
wonen in het verenigingsgebouw.
Namens de leiding Zondagsschool
'Laat de kinderen tot Mij komen
OUDE TONGE
De geboorte van een baby brengt veel ver
anderingen met zich mee. Veel ouders zit
ten met dezelfde vragen zoals: hoe leg ik
contact met mijn baby? Kun je een baby al
verwennen? Waarom huilt een baby? Wat
doe ik met al die goed bedoelde adviezen
van buren en familie? Vaak krijgen ouders
maar gedeeltelijk antwoord op deze vragen.
Veel ouders vinden het daarom prettig hier
met andere ouders over te praten. Hoe heb
ben zij dat opgelost, hoe gaan zij met hun
zuigeling om. Daarnaast is het leuk om
over kinderen te praten, een behoefte die
alle ouders eigen is.
De gespreksgroep wordt gegeven:
Plaats: wijkgeb.Qu.w ,.Zorg en WêTèijn
Groep, Arendsstraat 34 te Oude
Tonge.
Datum: dinsdag 9, 23 maart en 6 april (4e
bijeenkomst in overleg).
Tijd: 09.30 tot 11.00 uur.
Kosten: per persoon voor 4 bijeenkomsten:
25,00 voor leden en 42,50 voor
niet-leden.
Informatie en aanmelden bij Zorg en Wel
zijn Groep, ma t/m vr tussen 09.00 en 12.00
uur op tel. (0181)626226.
DIRKSLAND
Op 11 februari zal in de Victoriahal te
Dirksland een GELD BINGO worden geor
ganiseerd door Buurtvereniging 'WEST'.
Er zullen 8 rondes en 1 Superronde worden
gespeeld.
De Victoriahal aan de Philipshoofjesweg te
Dirksland opent haar deuren om 19.30 uur.
En de Bingo start om 20.00 uur. Dit keer
staat Buurtvereniging 'WEST' garant voor
een klinkend prijzenpakket.
Dus kom allemaal, voor een gezellige
avond en wie weet.voor een van de vele
klinkende prijzen.
Bij Buurtvereniging 'WEST' gaat overi
gens niemand teleurgesteld naar huis,
want.iedere deelnemer heeft altijd prijs.
Graag tot ziens op 11 februari. ledere deel
nemer ontvangt een Valentijnssurprise.
'Jezus, Gij Zone Davids!
ontferm U mijner'
(Marcus 10:47b)
Wanneer we letten op de gang van de Heere
Jezus over deze aarde worden we getroffen
door Zijn liefde waarmee Hij zich buigt
over de ellende van mensen. Het laat Hem
niet onbewogen, maar Hij ontfermt Zich
over hen. Hij verlost hen van hun nood. Dat
is ook zo overduidelijk te zien in de beken
de geschiedenis van de blinde bedelaar Bar-
timeus. Deze man mag op het woord van de
Heere Jezus het licht in zijn ogen ontvan
gen. We kunnen ons wel voorstellen, hoe
deze blinde zijn lot heeft overdacht. Bij
andere gebreken kun je nog hopen op beter
schap. Maar Bartimeus vleit zich met niets.
Maar in zijn nood heeft hij van Jezus
gehoord, die tegen blinden kan zeggen
"Effatha", dat is wordt geopend. Dat was de
boodschap die Bartimeus van Jezus ver
nam. En door die heerlijke tijding is de
hoop in zijn hart geboren. Als Hij toch eens
in zijn buurt zou komen. Tot Hem uitgaan
kan hij niet. Maar als Jezus eens komt dan
kan Hij de duisternis wegbreken met een
enkel woord. Zo is Bartimeus zitten aan de
weg veranderd in een wachten op Jezus. En
dan komt Hij langs. De schare trekt voorbij.
En ineens is het alsof er een schok door zijn
ziel gaat. Bartimeus hoort dat het Jezus de
Nazarener is. En dat zet alles bij Hem in
beweging. En terwijl de schare aan hem
voorbij trekt roept hij het uit: "Jezus, Gij
Zone Davids ontferm u mijner." Wat is dat
groot als we met de nood van ons hart tot
Hem uitgaan. En het Hem voorlegggen.
Zo'n uitgaan is niet tevergeefs. God ont
hield deze man het licht van de ogen. En
zulke mensen zijn er nog, mensen die niets
kunnen zien. Maar er zijn ook anderen, met
andere noden en zorgen. Mensen die soms
al jaren aan een ziekbed gekluisterd zijn.
Hoe dikwijls komen dan niet de waaroms en
de vragen over de weg die God met ons
gaat. Vragen waar je maar niet uit kan
komen. Totdat de nood van het leven ons
uitdrijft tot God, om van Hem te vragen om
door Hem geholpen te worden. En als we
het dan niet beperken tot de lichamelijke
noden en zorgen. Maar als we dan ook maar
tot Hem uitgaan met de nood van onze ziel.
Met de nood van ons aller bestaan. En Hem
bidden en smeken. Heere dat ik ziende mag
worden. Want die Bartimeus die ons in de
Bijbel getekend wordt dat bent u, dat ben ik.
Wij bedelen niet aan de weg. Wij zijn niet
blind. Maar hoe is dat geestelijk? Is God
van nature geen vreemde voor ons? Straalt
het licht van Zijn genade over ons leven?
Laten we toch niet blind zijn voor de blind
heid van ons natuurlijke hart. Laat het ons
begeren zijn dat we ervan verlost worden.
Zodat we met die nood tot de Heere uit zul
len gaan en de troost ontvangen van Jezus
Naam, Die blinden, ook geestelijk blinden
het liefelijk licht kan en wil schenken. Daar
van is de geschiedenis van de blinde Barti
meus wel het bewijs. De scharen willen
deze man tegenhouden en terugdringen.
Maar hij moet de Heiland bij zich hebben,
nu het immers vindenstijd is. Je moet maar
om Hem verlegen zijn, dan kan niemand je
hinderen in je roepen en smeken. "Gij Zone
Davids ontferm, U mijner" zo roept hij het
uit. En de verhoring komt. De klacht van de
blinde is doorgedrongen tot Jezus oor. En
Hij staat stil. Wat is dat groot vooral hier.
Want Jezus reist voor de laatste keer naar
Jeruzalem. Hij weet welk lot Hem wacht.
Hij zal overgeleverd worden in de handen
van de overpriesters en de schriftgeleerden.
Hij zal gegeseld en gedood worden. Hij is
op een weg waarop Hij bij iedere stap nader
gebracht wordt tot het kruis. Maar toch staat
Hij stil op de weg. Toch wil Hij zich over
Bartimeus ontfermen, die roept om zijn
hulp. En Jezus stilstaande zeide dat men
hem roepen zou. Is het geen reden om moed
te vatten en vrijmoedig tot Hem te naderen?
Is het geen wonder dat de Koning der
koningen zich bemoeit met een bedelaar
zonder licht in zijn ogen en Zich over hem
ontfermt? En zo is dat nog, ook nu Hij niet
meer op aarde verkeert. U durft wellicht
geen hulp van Hem te verwachten, want Hij
is zo heilig en groot en u bent zondig en nie
tig. Maar wie tot Hem roept "Ontferm U
mijner", die hore het woord dat de discipe
len tot Bartimeus spraken. Hebt goeden
moed; sta op; Hij roept u" De blinde kan
niet langer wachten. Zijn kleed belemmert
hem, dus daarom moet het weg. Niets mag
hem hinderen om bij Hem te kunnen zijn
die zijn kwaal kan genezen. Jezus antwoordt
"Wat wil gij dat Ik doen zal?" Dat wist Hij
allang, maar Hij wil het toch uit zijn mond
horen. Hij wil dat Bartimeus en u onder
woorden brengt wat u nu precies van Hem
verlangt. "Rabboni, dat ik ziende mag wor
den." Dat is Bartimeus' nood. Zo zult u ook
uw noden neerleggen voor de Heere. Zo
komt uw armoede en uw ellende te voor
schijn. Maar ook, zoals hier, de erkentenis
van de almacht des Heeren. En het is niet
tevergeefs. Zo'n gebed dat het alleen van
Hem verwacht wordt verhoord: "Ga heen,
uw geloof heeft u behouden." Zo klinkt het
uit Jezus mond. En zijn ogen worden geo
pend. Hij ziet de velden van Jericho en de
opgetogen gezichten van de discipelen.
Maar hij aanschouwt ook zijn Redder in zijn
majesteit en Zijn oog dat Hem in liefde
gadeslaat. Hij ziet Hem, Die zijn Heiland is
omdat zijn geestelijke blindheid van Hem
weggenomen heeft. Deze geschiedenis
wordt ons gegeven om ons te wijzen op
Hem, Die ook nu nog werkt met dezelfde
kracht. Waarom zult u dan nog langer in het
duister verkeren? Ook nu gaat Jezus de
Nazarener voorbij in het gewaad van het
Woord. Hij kan u helpen. Hij wil u helpen.
Daartoe lokt en nodigt het Evangelie. Laat
Zijn roepstem niet verloren gaan. Maar zeg
het Bartimeus na: "Rabboni, dat ik ziende
mag worden". Dan wordt het licht. Hetzij
terstond, zoals bij Bartimeus. Hetzij na
langdurig smeken en wachten. Doch verho
ring is zeker. Daar waar Hij oprecht wordt
gezocht wordt u ziende, ontvangt u het licht
en het leven opdat ook gij Hem zoudt vol
gen op Zijn weg.
Sommelsdijk
JCdT
Gaat u maar rustig
slapen. Wij verhulzen
uw meubelen als eieren.
In een baanbrekende uitspraak heeft
de Belastingkamer van het Gerechts
hof Amsterdam op 21 januari 1999
duidelijk gemaakt dat degene die één
windmolen exploiteert, winst uit on
derneming geniet. In het jaar 1996
heeft de belastingdienst het stand
punt ingenomen dat de inkomsten uit
de exploitatie van één windmolen, af
hankelijk van de omstandigheden,
aangemerkt kunnen worden als winst
uit onderneming of als inkomsten uit
vermogen.
Ondanks kamervragen van de heren Schutte
en Middelkoop bleek de staatssecretaris van
Financiën destijds niet bereid om vooraf
zekerheid te verschaffen over deze proble
matiek.
Uiteraard heeft de belastingdienst vervol
gens het voor de belastingplichtige minst
gunstige standpunt ingenomen. Na drie jaar
is eindelijk een einde gekomen aan deze
onzekerheid.
In de door de Westelijke Accountantskanto
ren Noord-Holland ten behoeve van een
cliënt gevoerde procedure, heeft het Ge
rechtshof te Amsterdam duidelijk gemaakt
dat de exploitatie van een windmolen kan
worden aangemerkt als een onderneming.
De exploitatie van een windmolen kan aan
gemerkt worden als een productiebedrijf,
waarbij de eigenaar van de windmolen
ondernemingsrisico's loopt. Dit betekent
dat de ondernemer gebruik kan maken van
de nodige fiscale faciliteiten.
Wat is het gevolg van deze uitspraak? Uit
gaande van de moderne windmolens is, bij
een investering in één windmolen, een in
vesteringsbedrag van 1.000.000,- ge
bruikelijk. Omdat deze investering (na de
uitspraak) in fiscale zin in het kader van een
onderneming plaatsvindt, heeft de onderne
mer die investeert recht op de van toepas
sing zijnde fiscale faciliteiten. De voor
naamste faciliteiten zijn in dit geval - uit
gaande van de huidige wetgeving - de wil
lekeurige afschrijving op milieu-investerin
gen (WAMIL) en de energie-investerings-
aftrek (EIA). Per saldo mag de ondernemer
in het jaar van investeren de aanschafprijs
van de windmolen ineens ten laatste van
zijn inkomen brengen.
Daarnaast heeft hij, uit hoofde van de ener-
gie-investeringsaftrek, recht op een extra
aftrekpost, welke 40% van de investering
bedraagt, dit is 400.000,-. Per saldo een
totale aftrekpost van 1.400.000,00. Het
mag duidelijk zijn dat de ondernemers die
investeren in windmolens gedurende lange
tijd geen belasting betalen. Het is op dit
moment nog niet bekend of de staatssecre
taris in beroep gaat tegen de uitspraak.
De bevolking van Goedereede zal het
voorlopig zonder de klanken van de
beiaard moeten doen: in verband met
de uitbreiding van het carillon met
dertien klokken, is klokkengieter
Eijsbouts uit Asten op 1 februari
begonnen met de werkzaamheden.
Tevens zullen deze en volgende maand de
nieuwe klokken met een totaal gewicht van
zo'n 4.000 kilogram (ruim twee maal zo
zwaar dan de huidige beiaard) gegoten wor
den. De werkzaamheden omvatten daar
naast o.m. het vernieuwen van het klavier,
het mogelijk maken de grote luidklok ('Est
mea vox grata, quia sum Maria vocate et
Georgius Waghevens Me fecit Anno Domi
ni MCCCCCXVIIII': Mijn naam is liefe
lijk, daarom ben ik Maria genaamd. En
George Waghevens maakte mij in het jaar
onzes Heren 1519) weer met het touw te
luiden en het vernieuwen van de electronica
van het automatische speelwerk.
Stadsbeiaardier Jan Bezuijen zal dus voor
lopig werkloos moeten toezien, maar onge
twijfeld in juni de mooiste klanken over
Goedereede uitstrooien. Dan wordt de bei
aard namelijk feestelijk ingeluid en de
kroon gezet op het initiatief van de Stich
ting Vrienden van de Goereese Beiaard
-88-
Het graan droeg zware aren en ook de
aardappelen en bieten beloofden - een
boer kon het bij de eerste oogopslag
zien - een rijk beschot. In malse kla
ver en hoog opgeschoten timotheegras
graasde glanzend vee. Op het erf stond
een grote, fonkelnieuwe maaimachine.
„Wat zeg je ervan?" vroeg Jan Willem
trots.
Kinders was zeer verrast. In twee jaar was Jan Wil
lem verder heen dan velen in Neerlandia na bijna
twintig jaren.
„Ik zit hier beter", zei Jan Willem. „Betere grond,
beter klimaat, veel betere verbindingen. Wat dat be
tekent, kun je zien aan hetgeen ik heb bereikt. Jullie
hebt dom gedaan door midden in het bos en ver van
de bewoonde wereld te beginnen. Bij 't spoor en op
een 'partly broken' farm, dat is je ware!"
Tenminste wat het stoffelijke aangaat", voegde
Kinders daaraan toe. Zijn bezorgdheid over, zijn
licht verwijt aan Jan Willem, die doorgeschemerd
hadden in zijn brief van vóór drie jaar, waren niet
verminderd door hetgeen hij zag; ze waren eer ver
sterkt. „Een mens leeft niet bij brood alleen", ging
hij door. „Ik meende dat je dat bij ons ook had ge
voeld en dat je daarom ertoe neeg bij ons te komen.
Ik zit hier beter, zegje. Je zit hier eenzaam, man".
„Je meent dat ik de keus van Lot gedaan heb?" vroeg
Jan Willem met een kalme glimlach.
Zo scherp wou Kinders het niet zeggen, maar heel
voorzichtig vroeg hij of Jan Willem het materiële
niet te zwaar had laten wegen. In Neerlandia mocht
men dan geen rijkdom hebben, zij hadden er wel hun
bescheiden deel. Hij haalde uit de Bergrede aan:
,,Maar zoekt eerst het koninkrijk Gods en al deze
dingen zullen u toegeworpen worden".
Jan Willem had vooruit geweten dat Kinders die kant
op zou gaan. Het was hem welkom. Zijn eigen twij
fel of hij goed gehandeld had, was al lang weg. Hij
wou zijn vriend vertellen van een ideaal, dat hij zich
had gevormd, aanvankelijk laag, de laatste maanden
vaster.
,,Ik hoop dat ik hier in de toekomst zo'n gemeen
schap op mag bouwen als jullie in Neerlandia hebt",
zei hij.
„Een Nederlandse kolonie?" vroeg Kinders verwon
derd. Hij begreep niet hoe dit kon. Het was hier
immers een bewoonde streek, nog wel met woest ge
bied, maar overal zaten farmers van verschillende
landaard. Een gesloten kolonie, zoals Neerlandia
was, kon er niet komen.
Een gesloten gemeenschap achtte Jan Willem niet
noodzakelijk, zelfs ongewenst. IJzer scherpt men
met ijzer. De ene groep mocht wel wat op de andere
toezien; zelfs enige naijver kon niet altijd kwaad. Hij
kon uitstekend overweg met Canadese vrienden van
Engelse en Duitse afkomst. Maar hij hoopte dat tus
sen de Canadezen zich Nederlanders zouden vestigen
in Lacombe, een krachtige groep. Hij verwachtte dit.
Hij rekende erop. Hij was al in correspondentie met
vrienden uit zijn oude woonplaats, wie hij had voor
gesteld te doen als hij gedaan had. In plaats van in
het bos te beginnen, moesten zij van een Pool, een
Oekraïner of een ander bosmens een farm kopen, die
voor een klein deel in cultuur was en verder uitge
breid kon worden. Daar het hem zo goed ging, het
eerste jaar een goede en verleden jaar een rijke
oogst, hadden die vrienden er wel oren naar. Eén had
hem al opgedragen voor hem uit te kijken naar een
farm. En velen zouden stellig volgen. Zo zouden zij
een kolonie vormen op vruchtbare zwarte grond en
aan de spoorlijn, niet in maar aan de rand van de
wildernis. Een kolonie zonder de moeilijkheden en
ellenden, die Neerlandia doorworsteld had, en met
rijker perspectieven.
,,En hoe gaat het met de kerk?" informeerde Kinders
naar hetgeen hem het naast aan het hart lag, en niet
zonder een zekere bekommering, omdat Jan Willem
op zijn gezegde over het Koninkrijk niet ingegaan
was, maar alweer over de stoffelijke dingen had ge
sproken.
,,Die hopen wij hier met elkaar te stichten", zei Jan
Willem.
„Dat zal dan toch een tijdje duren", meende Kinders.
Jan Willem dacht dat dat zou meevallen. Er was hier
ruimte in overvloed en in het oude vaderland was
volk genoeg, dat naar de nieuwe wereld wilde.
Waarom zouden er in een paar jaar geen twintig, der
tig kolonisten kunnen komen, en straks vijftig en nog
meer? Dan was hier een kolonie, even volkrijk als
Neerlandia.
Het trof Kinders dat Jan Willem alweer was heenge-
gleden over wat hem het naast aan het hart lag en hij
bleef betwijfelen of het een kolonie als Neerlandia
zou worden. In welvaart misschien rijker; het was
hier vast goed boeren, en Jan Willem was een man
om vaste leiding te geven. Maar het andere element,
datgene wat Neerlandia onderscheidde van alle
Canadese dorpen, zou dat hier ooit tot zijn recht
komen, waar de Nederlanders zich moesten vestigen
tussen mensen van allerhande afkomst? In dit op
zicht bleef hij bekommerd.
Jan Willem hoorde hem rustig aan. ,,Wij spreken
elkaar over een jaar nader, Freek", zei hij later, bij
het afscheid aan het station.
Niet lang hierna meldde Jan Willem aan Hein Trom
petter, die in het oude dorp zijn buurman was ge
weest, dat een Pool bereid was zijn farm van een
sectie, voor ongeveer een achtste ontgonnen, te ver
kopen voor dat en dat bedrag. ,,Ik vind dat spul voor
jou precies geschikt", schreef hij erbij. Trompetter
antwoordde dat hij de farm voor hem kopen moest.
Het volgend jaar april haalde Jan Willem zijn vriend
met vrouw en zes kinderen van het station en bracht
hen naar hun farm. Dit was het begin van de kolonie,
die Jan Willem zich gedroomd had.
In vergelijking met hetgeen de pioniers van Neerlan
dia doorstaan hadden, en ook als je het vergeleek bij
de aankomst van Jan Willem en de zijnen in Lacom
be, vonden de nieuwe immigranten hun bedje ge
spreid. Jan Willem had het ongedierte uitgezwaveld,
Stijntje en Marijtje hadden het huis geschrobd, en de
jongens hadden strozakken gestopt. Toch was de
overgang uit het lieve vaderland, naar het Wilde
Westen voor de Trompetters nogal heftig. Het was
bar koud en de sneeuw lag vier voet hoog, toen de
familie kwam. En vlak na hun aankomst vielde dooi
in. Hun dak lekte even hevig als dat van Jan Willem
voor vier jaar. Hun bedden dreven; er stond een paar
duim water op de vloer, en zij konden die nacht het
huis niet uit om een beter heenkomen te zoeken,
want over hun erf stroomde als een rivier het water,
dat van een nabije heuvel kwam. Zij zaten met z'n
achten bibberend bij elkaar tot aan de morgen. Toen
het dag werd, slaagde Trompetter erin een paard
voor een wagen te spannen. Zij reden naar Jan Wil
lem en Stijntje, het paard tot aan de buik en de wie
len tot over de assen door het water. Daar barstte
Geertje Trompetter in huilen uit en Hein verweet Jan
Willem dat hij hem bedrogen had. Een paradijs had
hij hem voorgeschilderd in zijn brieven, en ze waren
in een hel terechtgekomen.
Jan Willem bleef bedaard. Hij zei: Wacht een paar
weken; dan spreken jullie anders". En Stijntje sloot
zich bij hem aan: ,,Heus, ik ben ook ten einde raad
geweest, toen wij hier de eerste spring beleefden,
't Was bij ons net zo erg als nu bij jullie. Maar veer
tien dagen later was ik 't glad vergeten. Zo gaat het
jullie ook".
Hein bromde: Praatjes". Geertje wou 't niet gelo
ven.
Doch 't kwam zo uit. (wordt vervolqd)
OFFICIEEL' DEALER
Brielle
Slagveld 19
Spijkenisse
Kelvinweg 13
Tel. (0181)624900
Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden
Ki^BlKBCE Middelhamis Hellevoetsluis Zierikzee Oud-Beijerland
VBWUZERS Tel. (0187) 482188 Tel. (0181)320016 Tel. (0111) 413163 Tel. (0186) 613624