Da's even wat anders...! Cursus stemvorming Wandelactiviteiten Boeiend symposium over de relatie arts-patiënt EIIMIDei-niEUI/S ZWN-buschauffeurs bij de V.U. Hellevoetsluis Het Nederlandse Rode Kruis is ook in 1999 actief met aangepaste vakanties Kerkdienst Ger. Gem. Drukwerk nodig? Koffie-ochtend Goedereede Aanstaande zaterdag tweede Nationale Open Horecadag in ruim 600 bedrijven Wetgeving rond patiënten-democratisering baart artsen zorgen PAGINA 5 Dinsdag 2 februari 199ÊI Een open huis organiseren voor je bedrijf is op zich niets spectaculairs, al kan het voor je bedrijf wel goed zijn. Wat wél spectaculair kan zijn is de manier waarop je de aan dacht trekt voor je open huis. Dat was eind vorige week het geval bij Landbouwmecha- nisatiebedrijf Van den Ende aan de Molenweg te Sommelsdijk. Een grote Steyr tractor, 4.500 kilo zwaar, hing op meer dan 10 meter hoogte aan een kraan van Jaap Boeter zachtjes heen en weer te wiegen in de wind. Op zó'n manier kij kers trekken, da's even wat anders Hier een herinnering aan de koffie-ochtend van woensdag 3 februari, morgen dus. Thema: 'Ontspannen leven uit het geloof'. Onze gast is mevr. T. Kuiper. Koffie kJaar vanaf 9.00 uur. Om 9.30 uur beginnen we. Oppas aanwezig. Tot ziens in 'De Ark'. Het team MIDDELHARNIS/NOORDWELLE voor beginners of gevorderden Bij voldoende belangstelling start er 10 of 17 februari weer een nieuwe cursus stemvorming van zangeres/do cente Herien Wieringa in Het Diek- huus te Middelharnis 'ZINGEN IS GEZOND' wordt vaak ge bruikt door koren om nieuwe leden te wer ven. Het is een term waar Herien Wieringa, zangeres en docente van de cursus het hele maal mee eens is. Zingen is heel gezond voor lichaam en geest, het maakt je 'open'. De kombinatie van allerlei verschillende oefeningen voor een goede houding, kondi- tie-opbouw, diverse ademtechnieken waar onder de lage buikadem en de ademstroom omgezet in klank, brengt een geweldige positieve energiestroom op gang. Hierdoor werkt zingen stress-verlagend, brengt rust en harmonie en maakt dat je jezelf beter en dieper vanuitje gevoel en emotie leert ken nen en uiten. Ook verlegenk of gesloten mensen worden vaak mondiger, want door zingen en zangles of een stemvormingscur- sus leer je letterlijk je mond open te doen! Herien Wieringa studeerde 6 jaar zang, waarvan 3 jaar lichte- en 3 jaar klassieke muziek aan het Rotterdams conservatorium. Zij geeft al sinds 1987 privé zangles, duoles en stemvormingscursussen aan huis, in Noordwelle op Schouwen-Duiveland en in Cultureel Centrum Het Diekhuus te Mid delharnis op Goeree-Overflakkee. Ook geeft ze les in Zeeland, Brabant en regio Rijnmond aan koren in de eigen repetitie ruimte b.v. voor aanvang van de repetitie, zodat het koor goed ingezongen is en de les direct in praktijk kan worden gebracht. He rien geeft twee stemvormingscursussen per jaar vanaf februari en vanaf september. Tijdens een cursus, die bestaat uit 10 lessen van een uur, komen de volgende aspecten aan bod. Adem (=klank). Een adem die ontspannen en vrij kan stromen is een van de belang rijkste elementen voor een goede en open klank bij stemvorming. Diverse ademtech nieken vormen als het ware de rode draad tijdens de cursus. Naast een goede en ont spannen lichaamshouding en o.a. de lage buikadem komt als derde de: Toonvorming. Hoe maak je klank? Velen zingen en/of spreken met geduwde span- Ingezonden: Naar aanleiding van de klacht over rokende buschauffeurs het volgende: Al meer dan 7 jaar reis ik 3x per week heen en terug naar Rotterdam met de ZWN. Niets dan lof voor de chauffeurs, altijd op tijd, goede chauffeurs, 's-Avonds met slecht weer zijn zij zelfs vaak eerder bij vertrekpunt Zuidplein, zo dat de mensen in de bus kunnen wachten. Dat er zeer sporadisch weleens gerookt wordt in de bus en dan alleen bij Oude Tonge en meestal buiten de bus, heeft mij nooit gestoord. Wat mij wel stoort is dat sommige passa giers zoveel geurtjes ophebben, dat ik het er soms benauwd van krijg. Met vriendelijke groet, een tevreden passagier (afzonder bij de redactie bekend) Een advertentie in Eiianden-Nieuws lieeft altijd succes..! ning 'op' de keel, waardoor ze aangezon- gen raken, pijn in de keel krijgen en hees worden. Het leren zingen en spreken zonder verkeerde en overbodige spanning, voorin de mond, met behulp van ademsteun en re sonance helpt verkeert stemgebruik tot het verleden behoren. De adem en klank gaat stromen en wordt mooier en voller, want zingen doe je met je hele lijf en niet alleen met je keel en hoofd! Articulatie. Klinkers, medeklinkers en het zingen in verschillende talen, is een vol gend aandachtspunt. Elke taal 'bekt' anders. De dictie en verstaanbaarheid van tekst is erg belangrijk. Een 'ie' of 'e' kan net zo vol en stralend klinken als een 'a' of 'o'. Het zingen van tekst leer je vanuit het spreken. Hierbij is de controle over de ge laatsspieren, de tong en een losse kaak van groot belang. Gymnastiseren. Het ontwikkelen van de stemomvang en dynamisch leren zingen, gebeurt door diverse zangtechnische oefe ningen te repeteren en aan repertoire te werken. Men leert zowel hoog, midden als laag te zingen, stromen, stralen in plaats van piepen, knijpen of brommen. Spelenderwijs komt er ook wat theorie aanbod, zoals ritme, maatsoort, toonsoort, notenleer, intervallen, e.d. zodat men meer van (blad)muziek kan en gaat begrijpen. De cursus is geschikt voor een ieder die de stem sprekend en/of zingend gebruikt. Uitermate leerzaam natuurlijk vuor koorle den, waarbij het meteen het hele koor ten goede komt. Ook docenten en mensen die bijv. lezingen geven of voorgangers in kerkdiensten hebben er baat bij. Voor meer informatie kunt u bellen naar: Herien Wieringa van Expressiecentrum Totaal Expres. Tel. (0111) 462551. Centrum voor lessen, cursussen en work shops Zang: stemvorming, boventoonzang, ademtechniek voor blazers en mensen met ademproblemen. Dans: modern, tap, folk en afrikaans en Theater: expressievormen. HET VENNEKESPAD dinsdag 9 februari 1999 Eén van de succesvolste lezingen van de afgelopen maanden was die van fotograaf Wim V. d. Ende uit Zeist over het Pieters- pad, een enthousiaste wandelaar. Wim v. d. Ende komt terug op dinsdag 9 fe bruari om het Vennekespad te belichten. Het Vennekespad is een streekpad door de Meiereij en de Kempen langs de Dommel, de Leij en de Rensel, door de Mortelen en de Kampina, langs de Oisterwijkse vennen en de Cartierheide over De Plateaux (en een paar keer een stukje door België heen). Veel natuur en natuurlijk Brabantse dorpen, watermolens en boerderijen, oude land- bouwnederzettingen en ook moderne var kensbedrijven. Het Vennekespad laat zien wat er bleef en wat er verandert bij het economisch succes van het zuiden. U hoeft niet echt een wandelaar te zijn om van deze avond te genieten. N.B. Een groep enthousiaste wandelaars van de V.U. is al aan het Vennekespad be gonnen. Die eerste wandeling op die schit terende herfstdag langs de nog heel modde rige omgeving van de Dommel zal niet snel worden vergeten. Het was een unieke bele venis. De lezing wordt gehouden in 'De Osse- hoek', Koninginnelaan 4 te Hellevoetsluis. Zaterdag 13 februari VENNEKESPAD deel II wandeling 25 km De informatie over het Vennekespad (een streekpad door de Meiereij en de Kempen in Noord-Brabant) vindt u bij de beschrij ving van de lezing door Wim v. d. Ende. We Ipoen van St. Oedenrode tot de Kampi- nasche heide. Dit is een wandeling van 25 km. We vertrekken om 08.00 uur en zijn 17.30 uur weer thuis. Zaterdag 20 maart VENNEKESPAD deel III wandeling 25 km We lopen van de Kampinasche Heide tot Recreatiepark Beeksche Bergen. Opgave: Jan Lageweg, tel. (0181) 312387. Aanstaande zaterdag 6 februari vindt de tweede Nationale Open Horecadag plaats. Ruim 600 horecabedrijven in het hele land stellen tussen 11.00 en 16.00 uur hun deu ren open voor belangstellenden. Doel is jongeren - met name 15- tot 18-jarigen - alsmede herintreders, allochtonen en werk zoekenden, te informeren over werken en opleidingsmogelijkheden in de horeca. De eerste Nationale Open Horecadag werd af gelopen zaterdag gehouden. Er was sprake van een gerichte belangstelling; met name veel schoolverlaters die voor hun beroeps keuze staan bezochten een of meerdere deelnemende bedrijven. Bezoekers krijgen aanstaande zaterdag wederom de gelegenheid om zowel voor als achter de schermen van de horecabedrijven uitgebreid rond te kijken. Ondernemers en medewerkers verzorgen rondleidingen en zullen alleriei vaktechnieken demonstreren. Tevens geven zij een toelichting op de gang van zaken in een horecabedrijf. In sommige bedrijven kunnen bezoekers hun horeca- vaardigheden testen door bepaalde hande lingen te verrichten. Daarnaast kan infor matie verkregen worden over onderwijsvor men in de bedrijfstak en worden de bezoe kers, met name de jongeren, direct doorver wezen naar de open dagen van de scholen in het horecaberoepsonderwijs. Onder de deelnemers bevinden zich allerlei soorten horecabedrijven: hotels, restaurants, cafe's en fastfoodbedrijven. In iedere regio heb ben zogeheten ambassadeursbedrijven een coördinerende rol als het gaat om regionale promotie. Ten behoeve van de landelijke promotie van de open dagen is er een televisiecom mercial gemaakt, die op verschillende zen ders intensief wordt ingezet. Tevens zijn op bijna alle scholen voor het algemeen voort gezet onderwijs zogeheten schoolboards en schoolmail/freecards geplaatst. Op de ach terkant van de freecards, die gratis kunnen worden meegenomen, staan alle deelne mende bedrijven van de desbetreffende regio vermeld. De Internetsite 'Wordt een ster in de horeca' bevat informatie over onder meer werken in de horeca, het volgen van een opleiding in de horeca en over de Onder het motto 'Ga eens op vakantie met het Nederlandse Rode Kruis' organiseert het Nederlandse Rode Kruis ook in 1999 weer een keur van vakanties voor mensen die niet meer zelfstandig op pad kunnen. Zij hebben ook recht op vakantie. Vorig jaar boekten rond de 8000 gasten een vakantie in de hotels 'IJsselvliet', 'De Valkenberg', 'De Paardenstal' en het vakantieschip 'Henry Dunant'. Meent u in aanmerking te komen voor een van deze vakantieweken, of wilt u meer informatie, dan kunt u zich te allen tijde wenden tot uw plaatselijke afdeling van het Nederiandse Rode Kruis. Deze staat in uw gemeentegids ver meld. Het aanbod en de tijd is beperkt dus reageer snel, zo mogelijk vóór 15 februari a.s. Nationale Open Horecadagen. Het adres van deze site is http://www.horecaster.nl. Alle deelnemende bedrijven kunnen via dit Internetadres of via een gratis telefoonnum mer worden opgevraagd: (0800) 0230844. De Nationaloe Open Horecadagen zijn een onderdeel van de drie jaar durende promo tiecampagne 'Wordt een ster in de horeca. Kies voor een gastvrij beroep'. Deze cam pagne is in januari 1998 van start gegaan op initiatief van sociale partners in de horeca. SVH Onderwijscentrum is verantwoorde lijk voor de uitvoering van de campagne. NIEUWE TONGE - woensdagavond 19.30 uur ds. Gunst. Drukkerij Gebr. de Waal kan het U leveren! Ter gelegenheid van het afscheid van cardioloog Dr. Van Dam-Koopman en internist drs. Hofs-de Bruijne van het Van Weel-Bethesda ziekenhuis te Dirksland, bood het ziekenhuis de scheidende doktoren op donderdag middag 28 januari jl. een symposium aan. Dit symposiiim,' met als-onderwerp 'Moreel bêtaad rond patiënten-democratisering', werd gehouden in 'het Prieel' bij sportcom plex 'De Staver' te Sommelsdijk. Wetge ving ter bescherming van de patiënt leidt meer en meer tot onhoudbare situaties voor de arts en tot spanningsvelden in de relatie met de patiënt. Om zich in een symposium hierover te bezinnen heeft de organisatie twee prominente sprekers uitgenodigd: pro fessor dr. M.J. van Lieburg en mr. P.W.H.M. Francissen. Eerstgenoemde is hoogleraar medische geschiedenis aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam en laatst genoemde is beleidscoördinator van de afdeling patiëntenbeleid op het ministerie V.W.S. en lid van de Raad van Toezicht van de Consumentenbond. Opening Drs. J. S. van der Heide, directeur patiënten zorg van het ziekenhuis, gaf in een ope ningswoord aan dat sinds het begin van de 90-er jaren een nieuwe wetgeving is ont wikkeld rondom de rechten van de patiënt. Een wetgeving die invulling geeft aan die rechten. De Wet Geneeskundige Behande lingsovereenkomst (WBGO) vormt daar een belangrijk onderdeel van. Ook is er een Kwaliteitswet en zijn er wetten ontworpen die voor de patiënt medezeggenschap rege len en een klachtenrecht bepalen. Eén van de gevolgen van die wetgeving is dat de relatie tussen arts en patiënt ging verande ren. Dit werd meer een klant-leverancier relatie. In de tweede helft van de 90-er jaren werd ook het ziekenhuis van Dirksland met deze wetgeving geconfronteerd: patiënten werden mondiger, eisender en agressiever en er kwamen meer klachten binnen. Al gauw wordt een arts gedaagd voor het medi sche tuchtrecht. De patiënt hoeft niet meer te bewijzen dat de dokter schuldig is maar de arts moet bewijzen dat hij onschuldig is. Artsen klagen over een sterk afnemend ver trouwen van de patiënt. Second opinion wordt aangevraagd. Een consumentenge drag wordt waargenomen. Met het advies van de medicus gaan patiënten vrijblijven der om. Bevalt de ene arts niet, dan gaan ze naar een andere. De Consumentenbond en Elsevier voelen ziekenhuizen danig aan de tand en ze roepen deze soms wel tot verant woording. In de arts-patiënt-relatie is een groot spanningsveld ontstaan. Tegenover de vroegere dictatuur van de arts manifesteert zich thans een dictatuur van de padënt.en de vragen rijzen: 'is dit dan de bedoeling van de wetgever geweest?, zijn we niet op het punt aangekomen dat er perken gesteld moeten worden aan de rechten van de patiënt?' Prof. Dr. Van Lieburg Allereerst ging professor dr. Van Lieburg op deze materie in. 'Er is niets nieuws onder de zon', zo stelde hij, 'ook niet met betrek king tot het onderwerp waarover we spre ken. Door de eeuwen heen is steeds weer gezocht naar inhoudgeving aan de arts patiënt-relatie. Door de omstandigheden heen raakte dit onderwerp dan weer een tijdlang op de achtergrond om vervolgens weer eens op te duiken.' Aan de hand van een diaserie gaf Van Lieburg een levendige weergave van de arts-patiënt-relatie door de geschiedenis heen. Die relatie heeft altijd al in het teken gestaan van onderlinge ver schillen. In die relatie ligt nu eenmaal een onontkoombaar verschil tussen het kennis- niveau en het verwachtingspatroon van de medicus en van de patiënt. Dat was vroeger al zo en dat zal altijd zo blijven. Ook ging men met het advies van de medicus reeds in vroeger tijden vrijblijvend om. De patiënt maakte zelf uit wat hij met het advies van de dokter deed. Niets nieuws dus onder de zon. In vroeger tijden kon een patiënt zich voor medische hulp vervoegen tot twee soorten medici: de chirurgijn en de dokter. De chi rurgijn werkte vanuit een winkelstructuur. De patiënt kwam zijn 'winkel' binnen en vroeg om een behandeling. Er werd geen diagnose gesteld of raad gegeven, nee, er werd gedaan wat de patiënt (de klant) wens te. Over consumptief gedrag gesprokenDe dokter was geleerder dan de chirurgijn. Naar hem ging je om medisch advies. Maar wat je met dat advies deed bepaalde je zelf... En de ene dokter had totaal andere ideeën en inzichten - dikwijls gebaseerd op ervaring - dan de andere. Dat was heel nor maal: genezing kon je op meerdere manie ren bewerkstelligen. Alternatieve genees wijzen kunnen dan ook niet maar als kwak zalverij betiteld worden. Alternatieve geneeswijzen hebben historisch bestaans recht en meerdere hedendaagse reguliere therapieën vinden daar ook hun oorsprong in. De eenheidsgedachte van de medische wetenschap is dan ook een idee dat pas later opgekomen is. Later kreeg de dokter naast het heelkundige aspect ook betrekking op het heil van de patiënt. Ze werden ook troosters. Ze beperk ten zich niet tot de technische vaardigheden, ze kregen ook iets pastoraals. Daarin komt het Christus Medias-motief naar voren. Later werden deze elementen weer ontkop peld van het dokter zijn, maar ook voor nu geldt nog dat een goede dokter tegelijk medicus, filosoof, psycholoog en theoloog moet zijn! Hij moet betrokken zijn bij het wezen van de patiënt. In de 18e eeuw kwamen andere ontwikke lingen op gang. De arts-patiënt-relatie werd onpersoonlijker, de dokter ging zijn werk in massaler verband uitoefenen. De basis werd gelegd voor ziekenhuisvorming en voor poliklinische behandeling. Tot nu toe echter kwam de dokter nog niet verder dan de bui tenkant van het lichaam van de patiënt. Het was dan ook een historisch absoluut belang rijk moment in de arts-patiënt-relatie toen de dokter ook in het lichaam van de patiënt kon komen. Daardoor kreeg de padënt meer het gevoel zich aan een dokter over te geven, hij ging zich van hem afhankelijk voelen en de dokter kreeg meer het gevoel van grote waardigheid. Hij achtte zichzelf een bijzonderheid. Persoonlijke attributen die die bijzonderheid nog eens extra konden onderstrepen verschenen in zijn spreekka mer. Hij ging zich per koets verplaatsen en of dat iets betekende..., het voertuig van de dokter! En kennelijk wordt het voertuig van de dokter nog steeds als iets bijzonders gekoesterd, want in menig wachtkamer tref je het tijdschrift 'Arts en Auto' aan! Later werd de relatie tussen arts en patiënt nog onpersoonlijker, afstandelijker. Er wer den diagnoses gesteld zonder dat de dokter de patiënt gezien had. Het urineglas kon ook wel door de buurvrouw naar de dokter worden gebracht en ook spirituele toepass ingen deden hun intrede. Het handelen van de arts werd voor een patiënt al meer ongrijpbaar. Een absolute doodsteek voor het vertrouwen in en voor de geloofwaar digheid van de arts is wel het handelen van de nazi-artsen in concentratiekampen geweest. Allerlei verschrikkelijke experi menten, waaraan ook hedendaagse behan- deltechnieken zijn overgebleven, deden bij de burger de schrik er goed inzitten. En thans, met de vele technologische ontwikke lingen en mogelijkheden van onderzoek en behandeling, waarvan de patiënt niets meer kan volgen, geeft deze zich geheel aan de arts over, vol angst en met een bedreigd gevoel. Verzet tegen de medische stand is zelfs ontstaan door de euthanasie. Zo ligt de arts-patiënt-relatie er dus tegenwoordig bij 'en dat moet veranderen. De essentie van een goede relatie is vertrouwen', zo besloot professor dr. Van Lieburg zijn relaas. Mr. Francissen Vervolgens liet mr. Francissen van zich horen. 'Het beroep van arts is volop in beweging. De kennis verandert snel, ook de normen en waarden. In een volwaardige arts-patiënt-relatie moet echter de padënt centraal komen te staan. Is democratisering in die relatie dan zó erg, is het iets engs?', zo vroeg Francissen zich af na de bezwaren gehoord te hebben die in het openingswoord van het symposium doorklonken, 'of zijn ze op de ei landen zo zwaar op de hand De natuurlijke afstand tussen de arts en de patiënt is groot. Al is daar de laatste 20 jaar wel wat in verbeterd, de behoefte van de individuele patiënt is ondergeschikt aan het medische systeem. Er moet nu een grond houding worden ingenomen waarin de patiënt centraal staat, beschermd wordt. Die bescherming en de invulling daarvan wordt neergelegd in wetgeving. In die wetgeving zijn zaken opgenomen als het recht op informatie voor de padënt, zijn recht om het medisch dossier in te zien, toestemmings vereisten voordat de arts onderzoek of behandeling start, privacybescherming, klachtenregeling, aansprakelijkheidstelling na medische fouten, enz. In die wetgeving beperkt de overheid zich overigens wel tot de hoofdlijnen, de nadere uitwerking wordt aan de hulpverlener zelf overgelaten. Tot voor kort was het zo dat de arts van een patiënt slechts gehoorzaamheid en dank baarheid vedangde. Dat moet anders: het draait niet om de arts maar om de patiënt! Daaraan moet de geneeskunde dienstbaar zijn. De arts moet niet meer voor de patiënt beslissen, zo van: 'ik beslis en u slikt!'. Dat past niet meer in deze tijd. De afhankelijk heid van patiënten moet verdwijnen; de arts moet als gids gaan fungeren. Zich door een arts serieus genomen voelen heeft een posi tieve invloed op het genezingsproces. Dit alles betekent overigens niet dat er voor vertrouwen in de arts geen ruimte meer kan zijn. Door de wetgeving wordt aan dat ver trouwen slechts een nieuwe, eigentijdse invulling gegeven! Ook betekent dit alles niet dat de patiënt voortaan de baas is. De arts blijft zijn eigen autonomie behouden. Als hem dingen worden gevraagd die medisch gezien onverantwoord zijn, weigert hij daarin toe te stemmen. Hij hoeft niet alles te doen wat een patiënt van hem vraagt, hij zal meer uit moeten leggen. De communicade tussen de arts en de patiënt en de wijze waarop deze elkaar te woord staan zijn dus belangrijke factoren. Als er klachten komen moet een arts daar minder krampachtig mee omgaan. Hij moet daar gewoon naar luisteren én lering uit trek ken. Tot zover mr. Francissen. Forumdiscussie Uiteraard was 'het Prieel' tijdens het sym posium goed gevuld met chirurgijnen en doktoren en het was duidelijk dat de nieuwe regelgeving de medici zwaar op de maag ligt, zorgen baart. In de aansluitende forum discussie barstten de reacties uit de medi sche stand dan ook los! Reacties van verzet tegen de wetgeving rondom pantiënten- democradsering en tegen het patiëntenbe leid van het ministerie van V.W.S. Vooral mr. Francissen werd bestookt met veel medisch misbaar, waarvan tot slot een korte weergave. 'Waar is de overheid met deze wetgeving nu eigenlijk mee bezig, het wantrouwen van de patiënt jegens de arts reguleren of de relatie tussen die twee versterken?' 'Je kan zeggen: de overheid heeft goede bedoelingen gehad met de nieuwe wetge ving; de vraag is alleen of het wel het gewenste effect heeft, of het niet een door slaan wordt naar de andere kant.' 'Als je gaat werken volgens het vastgestelde protocol zaai je onrust onder de patiënten! Als je op je eigen manier werkt behoud je de rust.' 'In de wetgeving geeft de overheid slechts de grote lijnen aan en aan de nadere invul ling mag de hulpverlener zelf inhoud geven. Maar wat nu als je naar eigen inzicht hebt gehandeld en er gaat iets mis? Wie 'hangt' er dan?' 'Je moet nu alles gaan vastleggen in het patiëntendossier voor het geval je voor moet komen. Het dossier is daarmee een juridisch document aan het worden. Als ik een behandeling of medicatie voorstel en ik wil daarbij m'n eigen positie veilig blijven stel len moet ik de patiënt dus in twee- of drie voud laten ondertekenen in zijn dossier voor akkoord. Voor zó'n geneeskunde pas ik!' 'De juridische bedreiging van de medische stand spreekt van het onbegrip voor het wezen van dokter zijn. Hij wordt nu in zijn beroepsuitoefening aangetast.' 'Overheid waar confronteer je mij mee? Met allerlei dingen die voor een patiënt helemaal niet belangrijk zijn en zélf ben ik mans genoeg! Het is een wrange ontwikke ling in de geneeskunde!' 'De wetgever wilde een groep die zich bedreigd voelde beschermen. Nu is er de laatste tijd al zo heel veel verbeterd en dan komt de overheid nog eens met die onvol prezen WGBO!' 'Het wordt zo zachtjes ook eens tijd om de nii bedreigde groep in bescherming te nemen: artsen!!! Uiteraard is een forumdiscussie geen gele genheid om de geschillen op te lossen, maar - nu we toch in medische sferen verkeren - eens flink je hart luchten, zeggen wat je op je lever hebt, eens tlink je gal spugen, dat kan best eens goed doen. Ook voor een medicus. ■|j|jj4i«4(S,«»«** SOMMELSDIJK

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5