3
De plaats van Israël
en de kerk
HJ
HET
^pjkVENSTER
Reinata Heemskerk
in Flakkeecialiteiten
Damver. ENEO'52
te Melissant
Dialectavond in
Ouddorps Museum
Gemeente Oostflakkee pakt het parkeren op trottoirs
en parkeren vrachtwagens in bebouwde kom stevig aan
EIIAtlDei-niEUWS
Gevonden voorwerpen
op Goeree-Overflakkee
Dam- en schaakver.
Dirksland
flakkee verhuizingen b.v.
PAGINA 7
Vrijdag 22 januari 1999
Blik op kerk
en samenleving Cj
- Het geval-Gorinchem
- Niet hoopgevend
- Zondebok?
Toen ik vorige week schreef over het
geweld in onze samenleving was het geval-
Gorinchem me nog niet bekend. Inmiddels
stelt dat al het andere in de schaduw. Twee
jonge meisjes dodelijk getroffen, de derde
mag er hopelijk het leven van afbrengen.
Dat zoiets kan gebeuren in een willekeurige
provinciestad, en dat dat op een gegeven
moment iedere burger kan overkomen, was
voor velen schokkend. Het nieuws beheer
ste dan ook volledig de media. En vooral de
stille tocht, die zaterdagavond in het cen
trum van Gorinchem werd gehouden, en
waaraan naar schatting ongeveer 25.000
mensen hebben deelgenomen, heeft in het
hele land de aandacht getrokken.
Het viel mij op, in allerlei reportages, dat
deelnemers werden geïnterviewd en dat
daarbij de vraag werd gesteld naar de reden
van hun aanwezigheid. Je staat dan versteld
over de onnozele antwoorden die mensen
geven. De één loopt mee om de burgemees
ter van Gorinchem een hart onder de riem te
steken, want je zal maar burgemeester zijn
van zo'n stad.... De ander vindt dat dit het
laatste is dat hij voor de twee omgekomen
meisjes kan doen. En de derde, een oudere
vrouw, zegt kleindochters te hebben die
straks ook graag zonder risico's de disco
willen bezoeken.
Of het helpen zou om het geweld te beteu
gelen, vroeg de verslaggever telkens.
Die verwachting had bijna niemand. Het
zou zeker nog wel een tijdje zo doorgaan,
maar - zei er één - op den duur zullen men
sen toch wel tot het inzicht komen dat zin
loos geweld niet kan, en ook niets oplost.
Het zal duidelijk zijn dat we dat optimisme
niet onderschrijven. We geloven niet in het
goede in de mens, en zeker niet dat hij in
eigen kracht het kwaad te boven zal komen.
Trouwens, terwijl heel Nederland protes
teerde tegen het geweld, was het op sommi
ge plaatsen wéér raak. In Arnhem schoot
weer iemand door een deur van een uit
gaansgelegenheid, gelukkig zonder iemand
te raken. En in Waddinxveen riep de politie
om assistentie om agressieve jongeren tot
de orde te roepen. Die assistentie kwam er
ook, maar dan van ouders en vrienden die
de politie molesteerden.... Dat zijn niet
bepaald hoopgevende berichten.
De ouders van één van de omgekomen
meisjes hebben in diverse bladen geprotes
teerd tegen het feit dat de media had gemeld
dat de daders Turken waren.
Ze kregen nogal bijval, want daarmee zou
de Turkse gemeenschap tot zondebok
gemaakt worden.
Er is natuurlijk geen weldenkend mens die
een hele etnische bevolkingsgroep aanspra
kelijk stelt. Maar waarom zou een objectief
gegeven niet mogen worden gepubliceerd?
En waarom zou het niet bekend mogen wor
den dat buitenlanders een onevenredig groot
aandeel hebben in de criminaliteit? Er zijn
bewakers in de diverse gevangenissen die
het grootste deel van de geïnterneerden niet
kunnen verstaan omdat ze geen Nederlands
kennen.... Is dat niet een signaal dat ter
harte moet worden genomen? We weten
allemaal wel dat meer politie op straat, en
meer controle, en zwaardere straffen de cri
minaliteit niet zullen uitbannen. Dat -neemt
niet weg dat een en ander misschien wel
afschikwekkend zou kunnen werken. Een
mentaliteitsverandering moet er zeker
komen, maar het is zuiver idealisme om het
alleen daarvan te verwachten.
Waarnemer
In het radioprogramma 'Flakkeecialiteiten',
dat wordt uitgezonden door Radio Flakkee,
is deze week een bijzondere gaste te belui
steren. Niemand minder dan de bekende alt
Reinata Heemskerk zal een uur lang te gast
zijn bij Jan Lodder en vertellen over haar
leven en vooral over haar zangcarrière.
Zij is bekend geworden door de vele concer
ten die zij in Nederland en het buitenland
heeft gegeven. Vooral de Doelenconcerten
met 'Deo Cantemus' liggen bij velen nog -
vers in het geheugen, maar ook de concerten
die zij op Goeree-Overflakkee heeft gege
ven. Reinata Heemskerk heeft ongeveer 170
Ip's, cd's en mc's gemaakt. Daarvan zijn
weer ontelbare opnamen gebruikt voor ver-
zamel-cd's e.d. Ook kreeg zij enkele gouden
platen.
Zij zingt geestelijke liederen en is ook regel
matig te horen in de programma's van
'Muzikale Hartewensen' op Radio Flakkee.
In 'Flakkeecialiteiten' hoort u haar zingen,
maar vooral veel vertellen. Het programma
wordt uitgezonden op zaterdag 23 januari
1999 tussen 9 en 10 uur. Op dinsdagavond
26 janauri 1999 wordt het herhaald tussen 6
en 7 uur. Radio Flakkee is te ontvangen op
104.9 Mhz (ether) en 107.1 Mhz (kabel).
In december 1998 werden de volgende
gevonden voorwerpen afgegeven bij de
politie.
29/11/98-12 vishengel; 01/12/98-30 wiel
dop Renault; 02/12/98-47 beeldjes;
04/12/98-13 armbandje; 05/12/98-28 tas
hema met kaas enz.; 08/12/98-67 gsm tele
foon; 14/12/98-15 horloge; 15/12/98-10
semafoon; 17/12/98-44 horloge; 24/12/98-
68 portemonnee; 30/12/98-108 fietstas.
Tevens zijn er diverse bankbiljetten en
sleutels gevonden.
Bij-navraag van de goederen gelieve het
nummer van het goed op te geven.
Een en ander kunt u bekijken op het buro te
Middelharnis, tussen 8.00 en 18.00 uur.
Uitslagen van 18 januari
DAMMEN, afdeling 1
C. van Prooijen - H. Keuvelaar3-0
M. van 't Geloof - A. Los3-0
W. Stolk - C. van Welie3-0
J. Knöps - Joh. Wolfert1-1
afdeling 2
M. Poortvliet - C. v.d. Kroon0-3
Jac. Wolfert-L v.d. Groef3-0
K. de Jong - P. v.d. Groef1-1
SCHAKEN
H. Zorge - D. Wolfert1-0
A. Knöps -W. Stolk0-1
W. Zorge - J. de Jong1-0
Bëfcêf
H. Zorge - D. Wolfert1-0
GOEDEREEDE
D.V. morgenavond, 23 januari, is het zover.
Om 19.45 uur zullen de deuren van 'De
Ark' wijd open gezet worden. Om 20.30
uur vangt het programma van Speelgroep
Spiegelbeeld aan. Je kunt dan kijken én lui
steren naar wat Cor, Rena, Jaco en Pieter
van de speelgroep jou en mij te vertellen
hebben. Je bent van harte uitgenodigd!
Vanaf 19.45 uur in 'De Ark' te Goedereede
voor de jeugd van 15 jaar en ouder.
Tot morgenavond! Het Open Deur-team
Uitslagen van 18 januari
Afdeling 1
J. Looy - A. het Jonk0-2
B. v.d. Spaan -T. Goedegebuur0-2
C. Visbeen - A. Doorn1-1
P. Kom - B. Visbeen0-2
Afdeling 2
E. v.d. Slik-B. vanNimwegen1-1
H. de Geus - T. de Geus2-0
J. Non - Carlo Visbeen2-0
H. V. Heukelen - B. Grootenboer2-0
Na een aantal eerder gehouden drukbezoch
te dialectavonden in Museum 'Ouddorps
Raad- en Polderhuis', waarbij een aantal
belangstellenden teleurgesteld moest wor
den omdat er geen plaats meer was, zal er
op donderdag 28 januari a.s. weer een der
gelijke avond verzorgd worden door de
heer P. Heerschap, leraar Nederlands aan de
christelijke scholengemeenschap 'Prins
Maurits' te Middelharnis en deskundige op
het gebied van de dialecten op Goeree-
Overflakkee. Hij zal een inleiding houden
over de Flakkeese dialecten in het algemeen
en dat van Ouddorp in het bijzonder.
Na de pauze, waarin u koffie wordt aange
boden, zal hij enkele Ouddorpse schetsen
voordragen.
Het belooft weer een interessante, boeiende
en humoristische avond te worden. De aan
vang is 20.00 uur.
De toegangsprijs is 5,-. Donateurs van
het museum betalen 3,-.
In verband met de beperkte plaatsruimte:
kaartverkoop en reservering uitsluitend bij
de VVV Ouddorp, tel. (0187) 681789.
^2
'fpf
f<r
Gaat u maar rustig
slapen. Wij verhuizen
uw meubelen als eieren.
De laatste tijd wordt er steeds meer geklaagd
bij de gemeente Oostflakkee over het parke
ren van voertuigen op trottoirs. Het parkeren
op trottoirs is zéér hinderlijk voor rolstoelge
bruikers, personen die met een kinderwagen
lopen of gewoon voor voetgangers. Het zal u
niet verbazen dat deze vorm van parkeren
wettelijk verboden is. Voorbeelden van fou
tief parkeergedrag wordt o.a. gezien in de
Stationsweg en in de Washingtonstraat te
Oude Tonge, waarbij met twee wielen op het
trottoir wordt geparkeerd. Dit zijn maar
voorbeelden, ook in andere kernen binnen de
gemeente Oostflakkee komt dit voor.
Dit gedrag is besproken met de politie. In de
komende tijd zal de politie hierop extra con
troleren en bij constatering hiervan direct
verbaliserend optreden.
\A\\\\\\
i J I i
Maar niet alléén parkeren op het trottoir, ook
het parkeren met vrachtwagens in avond- c.q.
nachtelijke uren en in de weekeinden binnen
de bebouwde kom is met de politie bespro
ken. Volgens de Algemene Plaatselijke Ver
ordening is het verboden om met een vracht
auto in de bebouwde kom te parkeren van
18.00 tot 08.00 uur. Voor het parkeren van
vrachtwagens is een tweetal terreinen aange
wezen te weten de parkeerstrook langs de
Tramweg te Oude Tonge en het carpool-ter
rein nabij de Schaapsweg te Ooltgensplaat.
Ook hiervoor geldt dat het parkeren met een
vrachtwagen binnen de bebouwde kom en
binnen deze uren onmiddellijke zal worden
geverbaliseerd. Dit geldt eveneens voor het
parkeren in gedeelten van straten waar een
parkeerverbod geldt.
Op D.V. dinsdag 26 januari a.s. houdt ds.
M. J. Paul een lezing over het onderwerp
'De plaats van Israël en de kerk in onze toe
komstverwachting'
In de tijd van de Reformatie was er weinig
oog voor de bijzondere positie van het volk
Israël, met als gevolg dat er in onze belijde
nisgeschriften geen aparte aandacht aan
wordt gegeven. De kerk lijkt in de plaats
van Israël te zijn gekomen. Dit veranderde
in de tijd van de Nadere Reformatie (17e en
18e eeuw). Steeds meer predikanten bena
drukten toen de toekomstige bekering van
het joodse volk en sommigen verwachtten
ook de terugkeer naar het land Israël. In
feite komt het erop neer, dat zij de profe
tieën in het Oude en Nieuwe Testament let-
terlijker gingen lezen dan in de kantteke
ningen van de Statenvertaling het geval is.
Ook kwam de verwachting op van een dui
zendjarig vrederijk, voorafgaand aan de
oordeelsdag. Vooral na de Tweede Wereld
oorlog, door de ontwikkelingen in het Mid
den-Oosten, is de kerk zich sterk gaan
bezinnen op de verhouding tussen Israël en
de kerk. Dat bracht spannende vragen met
zich mee: wat zijn de gevolgen voor ons
denken over de belijdenisgeschriften, voor
de verhouding tussen doop en besnijdenis
en voor de toekomstverwachting?
Deze vragen en andere zullen tijdens de
lezing worden besproken. Uiteraard zal er
voor de aanwezigen ruime gelegenheid
bestaan voor het stellen van vragen aan ds.
Paul. Op de avond zijn tegen kostprijs arti
kelen verkrijgbaar die ds. Paul over dit
onderwerp heeft geschreven.
De lezing wordt gehouden in 'Onder de
Wiek' aan de Ring te Dirksland en begint
om 19.45 uur. De toegang is gratis en staat
open voor iedereen.
De 'Eendracht' in volle glorie
'Het zeilend zeeschip' is een stichting
welke zich ten doel stelt om vooral
jongeren kennis te laten maken met
een zeezeiltocht waarbij buitenlandse
havens worden aangelopen. Dit
wordt gedaan met de nationale
driemastschoener 'Eendracht' On
langs kwam dit fraaie zeegaande zeil
schip in het nieuws, doordat het
strandde op de Engelse kust nabij de
plaats Newhaven. Wij willen deze
stranding, zij het in 't kort, voor u
verhalen en tevens de berging, die
uitgevoerd werd door Smit-Tak uit
Rotterdam, u voorhouden.
Op 21 oktober j.l. om 09.30 uur strandde de
driemastschoener 'Eendracht' op de zuid
kust van Engeland, ter hoogte van Newha
ven. Een zware storm uit het Zuid-Westen
bracht het schip in moeilijkheden, met aan
boord 33 passagiers en 18 bemanningsle
den.
Een plaatselijk aanwezige sleepboot uit
Newhaven trachtte het zeilschip nog vlot te
trekken, maar ondanks diverse pogingen
mislukte deze hulp.
De 'Eendracht' liep voor zover bekend bij
de havenmonding aan de grond en werd
door de wind en de stroom het zand op
geblazen en kwam uit eigen beweging nooit
meer los. Met afgaand water maakte zij 30
graden slagzij.
Besloten werd om eerst de passagiers van
boord te halen.
De storm wakkerde aan tot Z-W 9 en geen
reddingboot waagde het om in de buurt van
dit zeilschip te komen.
Besloten werd om twee helicopters van de
kustwacht in te schakelen om de mensen er
af te halen.
Het schip lag er zeer onfortuinlijk bij over
haar BB zijde en de passagiers werd
gemaand het schip te verlaten.
Op dezelfde wijze werd ook de helft van de
bemanning van boord gehaald.
De weersvoorspelling was zeer slecht en
men vreesde voor het behoud van de 'Een
dracht'
Inmiddels was Smit-Tak uit Rotterdam
geallarmeerd, die onmiddellijk in actie
kwam en de zelfde middag om 16.00 uur
ter plaatse was.
Een bergingscontract werd afgesloten en
Smit-Tak kon haar gang gaan.
Zij schakelde direkt de sleepboot 'Lady
Hammond' in, die door Smit-Tak werd
ingehuurd en in deze regio gestationeerd is
en snel ter plaatse kon zijn.
De 'Lady Hammond' heeft een diepgang
van 5.1 meter en een motorvermogen van
7000 PK en een bollard pull van 70 ton.
(Bollard pull is de eenheid van kracht waar
mee een sleepboot kan trekken)
Op 22 oktober zou de sleepboot verbinding
met de 'Eendracht' maken en om 12.30 uur
(locale tijd) gaan trekken om het zeilschip
van het strand te krijgen.
Gedurende deze nacht ging de stormachtige
wind over tot zware storm windkracht 10
en het vaartuig lag volledig aan lager wal.
Het schip werd meer en meer het strand op
geblazen en lag daar hulpeloos onder een
hoek van 35 graden.
Door de bergers werd een speciale sleep-
verbinding gemaakt waarbij de krachten
werden verdeeld over alle vier de voorbol
ders.
De sleeptros met een diameter van 12'
(inch) en 400 meter lang werd bezorgd op
de sleepboot tegelijk met het overige ber
gingsmateriaal.
Om 12.30 uur, begon de sleepboot te trek
ken en voerde dit op tot 70 van haar ver
mogen.
Toen sloeg het noodlot wederom toe.
De nylon sleepverbinding brak op het
moment dat de 'Eendracht' zich wendde
met de kop naar zee.
De nylon sleeptros brak op 200 meter van
de sleepboot en werd met behulp van de
loodsboot weer hersteld, maar brak weder
om bij de tweede trekpoging.
Er werd besloten om bij het eerst volgende
hoogwater opnieuw een poging te wagen en
de resterende tijd werd nu benut om met
graafmachines het schip vrij te graven.
Het weer verslechterde naarmate de avond
viel en besloten werd om geen trekpoging
uit te voeren wegens de zeer hoge golven
en de gevolgen daarvan.
De nieuwe sleeptros was gearriveerd, 1200
meter lang en een grotere diameter.
De volgende dag constateerde men dat het
schip 15 meter was terug geslagen op het
strand.
Zou men nu weer opnieuw moeten begin
nen?
Een nieuw bergingsplan werd overlegd en
met behulp van het loodsbootje werd de
nieuwe sleepverbinding tot stand gebracht.
Golven van 3 meter hoog tartte de 'Een
dracht' maar ook de mannen die de berging
uitvoerden. Anderhalf uur voor hoogwater
was de sleepverbinding gereed en de sleep
boot 'Lady Hammond' lag in positie om te
trekken.
Door het slechte weer werd er 1 meter ver
hoging bij hoogwater verwacht, dat heel
goed van pas zou komen.
Bij hoogwater begon de sleepboot te trek
ken en het motorvermogen werd geleidelijk
opgevoerd tot het 'maximum'
De gegevens van de driemastschoener
'Eendracht' zijn:
gebouwd:
1989
ontwerp:
Willem de Vries
Lentsch
werf:
Damen Shipyards
BV Gorinchem
Type:
Driemast-gaffel-
topzeilschoener
Tonnage:
606 Bruto Register
Ton
Lengte:
59.08 meter
Lengte met boegspriet:
59.40 meter
breedte:
12.30 meter
diepgang:
5.00 meter
hoogte grote mast:
41.70 meter
waterverplaatsing:
500 ton
zee waardigheid:
onder alle weer
somstandigheden
motor:
405 KW (540 PK)
snelheid:
10 knopen
boegschroef:
75 KW (100 PK)
generatoren:
3 stuks
max. aantal personen:
55
dagtochten:
100
reddingsvlotten:
zelfopblazend
tuigage:
Huisman Vollen-
Een tweetal graafmachines bewerkten de
grond onder het achterschip van de 'Een
dracht'. Met in te spelen op het extra hoge
water en de zware zeegang, werd de 'Een
dracht' uit haar benarde positie bevrijd.
Besloten werd om het schip naar Dover te
slepen en aldaar werd de inspectie uitge
voerd om het schip naar Nederland te sle
pen voor reparatie.
Op 3 november werd de 'Eendracht' op de
scheepswerf HVO te Vlaardingen in dok
gezet en werd aangevangen met de reparatie.
Je zou zeggen op de goede afloop:
'Hollands Glorie redt Hollands Glorie'
Een geweldig staaltje vakmanschap!
Aan boord bevinden zich nog de volgen
de zeilen:
de bezaan: 165 m2
het grootzeil: 205 m2
het groot gaffel-topzeil: 60 m2
het schoenerzeil: 205 m2
het schoenergaffel-topzeil: 60 m2
de boomfok: 86 m2
de binnenkluiver: 113m2
de buitenkluiver: 153 m2
Maximum zeil opp.: 1206 m^ zeil
Bij ruimere wind kan men het zgn. 'Multi
Purpose Sail' (MPS of halfwinder) van 400
m2 voeren, waardoor 1095 m2 zeil gezet
kan worden.
Bij zwaar weer kunnen diverse riffen wor
den gezet, terwijl bij zeer zware storm een
'Trysail' van ongeveer 60 m2 in combinatie
met een stormbinnenkluiver van ca. 50 m2
kan worden gevoerd.
Bron:
Gegevens ontvangen van de stichting 'Het
Zeilend Zeeschip' en D. Touw Expertise-
en Ingenieursbureau, welke ik bijzonder
erkentelijk ben.
Foto's: ontvangen van D. Touw Expertise-
en Ingenieursbureau B.V. en uit eigen ver
zameling.
Schiedam
Maarten Bezuijen
Autobedrijf Jan van Dijk
De berging van de 'Eendracht'
w^"
^BWBOE Middelharnis Hellevoetsluis Zierikzee Oud-Beijertand
VBIHUIZERS Tel. (0187) 482188 Tel. (0181)320016 Tel. (0111) 413163 Tel. (0186) 613624
i.:Z
'Eendracht'
OFFICIEEL DEALER
Brielle
Slagveld 19
Tel. (0181)413777
Spijkenisse
Kelvinweg 13
Tel. (0181) 624900
Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden