3 De plaats van Israël en de kerk HJ HET ^pjkVENSTER Reinata Heemskerk in Flakkeecialiteiten Damver. ENEO'52 te Melissant Dialectavond in Ouddorps Museum Gemeente Oostflakkee pakt het parkeren op trottoirs en parkeren vrachtwagens in bebouwde kom stevig aan EIIAtlDei-niEUWS Gevonden voorwerpen op Goeree-Overflakkee Dam- en schaakver. Dirksland flakkee verhuizingen b.v. PAGINA 7 Vrijdag 22 januari 1999 Blik op kerk en samenleving Cj - Het geval-Gorinchem - Niet hoopgevend - Zondebok? Toen ik vorige week schreef over het geweld in onze samenleving was het geval- Gorinchem me nog niet bekend. Inmiddels stelt dat al het andere in de schaduw. Twee jonge meisjes dodelijk getroffen, de derde mag er hopelijk het leven van afbrengen. Dat zoiets kan gebeuren in een willekeurige provinciestad, en dat dat op een gegeven moment iedere burger kan overkomen, was voor velen schokkend. Het nieuws beheer ste dan ook volledig de media. En vooral de stille tocht, die zaterdagavond in het cen trum van Gorinchem werd gehouden, en waaraan naar schatting ongeveer 25.000 mensen hebben deelgenomen, heeft in het hele land de aandacht getrokken. Het viel mij op, in allerlei reportages, dat deelnemers werden geïnterviewd en dat daarbij de vraag werd gesteld naar de reden van hun aanwezigheid. Je staat dan versteld over de onnozele antwoorden die mensen geven. De één loopt mee om de burgemees ter van Gorinchem een hart onder de riem te steken, want je zal maar burgemeester zijn van zo'n stad.... De ander vindt dat dit het laatste is dat hij voor de twee omgekomen meisjes kan doen. En de derde, een oudere vrouw, zegt kleindochters te hebben die straks ook graag zonder risico's de disco willen bezoeken. Of het helpen zou om het geweld te beteu gelen, vroeg de verslaggever telkens. Die verwachting had bijna niemand. Het zou zeker nog wel een tijdje zo doorgaan, maar - zei er één - op den duur zullen men sen toch wel tot het inzicht komen dat zin loos geweld niet kan, en ook niets oplost. Het zal duidelijk zijn dat we dat optimisme niet onderschrijven. We geloven niet in het goede in de mens, en zeker niet dat hij in eigen kracht het kwaad te boven zal komen. Trouwens, terwijl heel Nederland protes teerde tegen het geweld, was het op sommi ge plaatsen wéér raak. In Arnhem schoot weer iemand door een deur van een uit gaansgelegenheid, gelukkig zonder iemand te raken. En in Waddinxveen riep de politie om assistentie om agressieve jongeren tot de orde te roepen. Die assistentie kwam er ook, maar dan van ouders en vrienden die de politie molesteerden.... Dat zijn niet bepaald hoopgevende berichten. De ouders van één van de omgekomen meisjes hebben in diverse bladen geprotes teerd tegen het feit dat de media had gemeld dat de daders Turken waren. Ze kregen nogal bijval, want daarmee zou de Turkse gemeenschap tot zondebok gemaakt worden. Er is natuurlijk geen weldenkend mens die een hele etnische bevolkingsgroep aanspra kelijk stelt. Maar waarom zou een objectief gegeven niet mogen worden gepubliceerd? En waarom zou het niet bekend mogen wor den dat buitenlanders een onevenredig groot aandeel hebben in de criminaliteit? Er zijn bewakers in de diverse gevangenissen die het grootste deel van de geïnterneerden niet kunnen verstaan omdat ze geen Nederlands kennen.... Is dat niet een signaal dat ter harte moet worden genomen? We weten allemaal wel dat meer politie op straat, en meer controle, en zwaardere straffen de cri minaliteit niet zullen uitbannen. Dat -neemt niet weg dat een en ander misschien wel afschikwekkend zou kunnen werken. Een mentaliteitsverandering moet er zeker komen, maar het is zuiver idealisme om het alleen daarvan te verwachten. Waarnemer In het radioprogramma 'Flakkeecialiteiten', dat wordt uitgezonden door Radio Flakkee, is deze week een bijzondere gaste te belui steren. Niemand minder dan de bekende alt Reinata Heemskerk zal een uur lang te gast zijn bij Jan Lodder en vertellen over haar leven en vooral over haar zangcarrière. Zij is bekend geworden door de vele concer ten die zij in Nederland en het buitenland heeft gegeven. Vooral de Doelenconcerten met 'Deo Cantemus' liggen bij velen nog - vers in het geheugen, maar ook de concerten die zij op Goeree-Overflakkee heeft gege ven. Reinata Heemskerk heeft ongeveer 170 Ip's, cd's en mc's gemaakt. Daarvan zijn weer ontelbare opnamen gebruikt voor ver- zamel-cd's e.d. Ook kreeg zij enkele gouden platen. Zij zingt geestelijke liederen en is ook regel matig te horen in de programma's van 'Muzikale Hartewensen' op Radio Flakkee. In 'Flakkeecialiteiten' hoort u haar zingen, maar vooral veel vertellen. Het programma wordt uitgezonden op zaterdag 23 januari 1999 tussen 9 en 10 uur. Op dinsdagavond 26 janauri 1999 wordt het herhaald tussen 6 en 7 uur. Radio Flakkee is te ontvangen op 104.9 Mhz (ether) en 107.1 Mhz (kabel). In december 1998 werden de volgende gevonden voorwerpen afgegeven bij de politie. 29/11/98-12 vishengel; 01/12/98-30 wiel dop Renault; 02/12/98-47 beeldjes; 04/12/98-13 armbandje; 05/12/98-28 tas hema met kaas enz.; 08/12/98-67 gsm tele foon; 14/12/98-15 horloge; 15/12/98-10 semafoon; 17/12/98-44 horloge; 24/12/98- 68 portemonnee; 30/12/98-108 fietstas. Tevens zijn er diverse bankbiljetten en sleutels gevonden. Bij-navraag van de goederen gelieve het nummer van het goed op te geven. Een en ander kunt u bekijken op het buro te Middelharnis, tussen 8.00 en 18.00 uur. Uitslagen van 18 januari DAMMEN, afdeling 1 C. van Prooijen - H. Keuvelaar3-0 M. van 't Geloof - A. Los3-0 W. Stolk - C. van Welie3-0 J. Knöps - Joh. Wolfert1-1 afdeling 2 M. Poortvliet - C. v.d. Kroon0-3 Jac. Wolfert-L v.d. Groef3-0 K. de Jong - P. v.d. Groef1-1 SCHAKEN H. Zorge - D. Wolfert1-0 A. Knöps -W. Stolk0-1 W. Zorge - J. de Jong1-0 Bëfcêf H. Zorge - D. Wolfert1-0 GOEDEREEDE D.V. morgenavond, 23 januari, is het zover. Om 19.45 uur zullen de deuren van 'De Ark' wijd open gezet worden. Om 20.30 uur vangt het programma van Speelgroep Spiegelbeeld aan. Je kunt dan kijken én lui steren naar wat Cor, Rena, Jaco en Pieter van de speelgroep jou en mij te vertellen hebben. Je bent van harte uitgenodigd! Vanaf 19.45 uur in 'De Ark' te Goedereede voor de jeugd van 15 jaar en ouder. Tot morgenavond! Het Open Deur-team Uitslagen van 18 januari Afdeling 1 J. Looy - A. het Jonk0-2 B. v.d. Spaan -T. Goedegebuur0-2 C. Visbeen - A. Doorn1-1 P. Kom - B. Visbeen0-2 Afdeling 2 E. v.d. Slik-B. vanNimwegen1-1 H. de Geus - T. de Geus2-0 J. Non - Carlo Visbeen2-0 H. V. Heukelen - B. Grootenboer2-0 Na een aantal eerder gehouden drukbezoch te dialectavonden in Museum 'Ouddorps Raad- en Polderhuis', waarbij een aantal belangstellenden teleurgesteld moest wor den omdat er geen plaats meer was, zal er op donderdag 28 januari a.s. weer een der gelijke avond verzorgd worden door de heer P. Heerschap, leraar Nederlands aan de christelijke scholengemeenschap 'Prins Maurits' te Middelharnis en deskundige op het gebied van de dialecten op Goeree- Overflakkee. Hij zal een inleiding houden over de Flakkeese dialecten in het algemeen en dat van Ouddorp in het bijzonder. Na de pauze, waarin u koffie wordt aange boden, zal hij enkele Ouddorpse schetsen voordragen. Het belooft weer een interessante, boeiende en humoristische avond te worden. De aan vang is 20.00 uur. De toegangsprijs is 5,-. Donateurs van het museum betalen 3,-. In verband met de beperkte plaatsruimte: kaartverkoop en reservering uitsluitend bij de VVV Ouddorp, tel. (0187) 681789. ^2 'fpf f<r Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw meubelen als eieren. De laatste tijd wordt er steeds meer geklaagd bij de gemeente Oostflakkee over het parke ren van voertuigen op trottoirs. Het parkeren op trottoirs is zéér hinderlijk voor rolstoelge bruikers, personen die met een kinderwagen lopen of gewoon voor voetgangers. Het zal u niet verbazen dat deze vorm van parkeren wettelijk verboden is. Voorbeelden van fou tief parkeergedrag wordt o.a. gezien in de Stationsweg en in de Washingtonstraat te Oude Tonge, waarbij met twee wielen op het trottoir wordt geparkeerd. Dit zijn maar voorbeelden, ook in andere kernen binnen de gemeente Oostflakkee komt dit voor. Dit gedrag is besproken met de politie. In de komende tijd zal de politie hierop extra con troleren en bij constatering hiervan direct verbaliserend optreden. \A\\\\\\ i J I i Maar niet alléén parkeren op het trottoir, ook het parkeren met vrachtwagens in avond- c.q. nachtelijke uren en in de weekeinden binnen de bebouwde kom is met de politie bespro ken. Volgens de Algemene Plaatselijke Ver ordening is het verboden om met een vracht auto in de bebouwde kom te parkeren van 18.00 tot 08.00 uur. Voor het parkeren van vrachtwagens is een tweetal terreinen aange wezen te weten de parkeerstrook langs de Tramweg te Oude Tonge en het carpool-ter rein nabij de Schaapsweg te Ooltgensplaat. Ook hiervoor geldt dat het parkeren met een vrachtwagen binnen de bebouwde kom en binnen deze uren onmiddellijke zal worden geverbaliseerd. Dit geldt eveneens voor het parkeren in gedeelten van straten waar een parkeerverbod geldt. Op D.V. dinsdag 26 januari a.s. houdt ds. M. J. Paul een lezing over het onderwerp 'De plaats van Israël en de kerk in onze toe komstverwachting' In de tijd van de Reformatie was er weinig oog voor de bijzondere positie van het volk Israël, met als gevolg dat er in onze belijde nisgeschriften geen aparte aandacht aan wordt gegeven. De kerk lijkt in de plaats van Israël te zijn gekomen. Dit veranderde in de tijd van de Nadere Reformatie (17e en 18e eeuw). Steeds meer predikanten bena drukten toen de toekomstige bekering van het joodse volk en sommigen verwachtten ook de terugkeer naar het land Israël. In feite komt het erop neer, dat zij de profe tieën in het Oude en Nieuwe Testament let- terlijker gingen lezen dan in de kantteke ningen van de Statenvertaling het geval is. Ook kwam de verwachting op van een dui zendjarig vrederijk, voorafgaand aan de oordeelsdag. Vooral na de Tweede Wereld oorlog, door de ontwikkelingen in het Mid den-Oosten, is de kerk zich sterk gaan bezinnen op de verhouding tussen Israël en de kerk. Dat bracht spannende vragen met zich mee: wat zijn de gevolgen voor ons denken over de belijdenisgeschriften, voor de verhouding tussen doop en besnijdenis en voor de toekomstverwachting? Deze vragen en andere zullen tijdens de lezing worden besproken. Uiteraard zal er voor de aanwezigen ruime gelegenheid bestaan voor het stellen van vragen aan ds. Paul. Op de avond zijn tegen kostprijs arti kelen verkrijgbaar die ds. Paul over dit onderwerp heeft geschreven. De lezing wordt gehouden in 'Onder de Wiek' aan de Ring te Dirksland en begint om 19.45 uur. De toegang is gratis en staat open voor iedereen. De 'Eendracht' in volle glorie 'Het zeilend zeeschip' is een stichting welke zich ten doel stelt om vooral jongeren kennis te laten maken met een zeezeiltocht waarbij buitenlandse havens worden aangelopen. Dit wordt gedaan met de nationale driemastschoener 'Eendracht' On langs kwam dit fraaie zeegaande zeil schip in het nieuws, doordat het strandde op de Engelse kust nabij de plaats Newhaven. Wij willen deze stranding, zij het in 't kort, voor u verhalen en tevens de berging, die uitgevoerd werd door Smit-Tak uit Rotterdam, u voorhouden. Op 21 oktober j.l. om 09.30 uur strandde de driemastschoener 'Eendracht' op de zuid kust van Engeland, ter hoogte van Newha ven. Een zware storm uit het Zuid-Westen bracht het schip in moeilijkheden, met aan boord 33 passagiers en 18 bemanningsle den. Een plaatselijk aanwezige sleepboot uit Newhaven trachtte het zeilschip nog vlot te trekken, maar ondanks diverse pogingen mislukte deze hulp. De 'Eendracht' liep voor zover bekend bij de havenmonding aan de grond en werd door de wind en de stroom het zand op geblazen en kwam uit eigen beweging nooit meer los. Met afgaand water maakte zij 30 graden slagzij. Besloten werd om eerst de passagiers van boord te halen. De storm wakkerde aan tot Z-W 9 en geen reddingboot waagde het om in de buurt van dit zeilschip te komen. Besloten werd om twee helicopters van de kustwacht in te schakelen om de mensen er af te halen. Het schip lag er zeer onfortuinlijk bij over haar BB zijde en de passagiers werd gemaand het schip te verlaten. Op dezelfde wijze werd ook de helft van de bemanning van boord gehaald. De weersvoorspelling was zeer slecht en men vreesde voor het behoud van de 'Een dracht' Inmiddels was Smit-Tak uit Rotterdam geallarmeerd, die onmiddellijk in actie kwam en de zelfde middag om 16.00 uur ter plaatse was. Een bergingscontract werd afgesloten en Smit-Tak kon haar gang gaan. Zij schakelde direkt de sleepboot 'Lady Hammond' in, die door Smit-Tak werd ingehuurd en in deze regio gestationeerd is en snel ter plaatse kon zijn. De 'Lady Hammond' heeft een diepgang van 5.1 meter en een motorvermogen van 7000 PK en een bollard pull van 70 ton. (Bollard pull is de eenheid van kracht waar mee een sleepboot kan trekken) Op 22 oktober zou de sleepboot verbinding met de 'Eendracht' maken en om 12.30 uur (locale tijd) gaan trekken om het zeilschip van het strand te krijgen. Gedurende deze nacht ging de stormachtige wind over tot zware storm windkracht 10 en het vaartuig lag volledig aan lager wal. Het schip werd meer en meer het strand op geblazen en lag daar hulpeloos onder een hoek van 35 graden. Door de bergers werd een speciale sleep- verbinding gemaakt waarbij de krachten werden verdeeld over alle vier de voorbol ders. De sleeptros met een diameter van 12' (inch) en 400 meter lang werd bezorgd op de sleepboot tegelijk met het overige ber gingsmateriaal. Om 12.30 uur, begon de sleepboot te trek ken en voerde dit op tot 70 van haar ver mogen. Toen sloeg het noodlot wederom toe. De nylon sleepverbinding brak op het moment dat de 'Eendracht' zich wendde met de kop naar zee. De nylon sleeptros brak op 200 meter van de sleepboot en werd met behulp van de loodsboot weer hersteld, maar brak weder om bij de tweede trekpoging. Er werd besloten om bij het eerst volgende hoogwater opnieuw een poging te wagen en de resterende tijd werd nu benut om met graafmachines het schip vrij te graven. Het weer verslechterde naarmate de avond viel en besloten werd om geen trekpoging uit te voeren wegens de zeer hoge golven en de gevolgen daarvan. De nieuwe sleeptros was gearriveerd, 1200 meter lang en een grotere diameter. De volgende dag constateerde men dat het schip 15 meter was terug geslagen op het strand. Zou men nu weer opnieuw moeten begin nen? Een nieuw bergingsplan werd overlegd en met behulp van het loodsbootje werd de nieuwe sleepverbinding tot stand gebracht. Golven van 3 meter hoog tartte de 'Een dracht' maar ook de mannen die de berging uitvoerden. Anderhalf uur voor hoogwater was de sleepverbinding gereed en de sleep boot 'Lady Hammond' lag in positie om te trekken. Door het slechte weer werd er 1 meter ver hoging bij hoogwater verwacht, dat heel goed van pas zou komen. Bij hoogwater begon de sleepboot te trek ken en het motorvermogen werd geleidelijk opgevoerd tot het 'maximum' De gegevens van de driemastschoener 'Eendracht' zijn: gebouwd: 1989 ontwerp: Willem de Vries Lentsch werf: Damen Shipyards BV Gorinchem Type: Driemast-gaffel- topzeilschoener Tonnage: 606 Bruto Register Ton Lengte: 59.08 meter Lengte met boegspriet: 59.40 meter breedte: 12.30 meter diepgang: 5.00 meter hoogte grote mast: 41.70 meter waterverplaatsing: 500 ton zee waardigheid: onder alle weer somstandigheden motor: 405 KW (540 PK) snelheid: 10 knopen boegschroef: 75 KW (100 PK) generatoren: 3 stuks max. aantal personen: 55 dagtochten: 100 reddingsvlotten: zelfopblazend tuigage: Huisman Vollen- Een tweetal graafmachines bewerkten de grond onder het achterschip van de 'Een dracht'. Met in te spelen op het extra hoge water en de zware zeegang, werd de 'Een dracht' uit haar benarde positie bevrijd. Besloten werd om het schip naar Dover te slepen en aldaar werd de inspectie uitge voerd om het schip naar Nederland te sle pen voor reparatie. Op 3 november werd de 'Eendracht' op de scheepswerf HVO te Vlaardingen in dok gezet en werd aangevangen met de reparatie. Je zou zeggen op de goede afloop: 'Hollands Glorie redt Hollands Glorie' Een geweldig staaltje vakmanschap! Aan boord bevinden zich nog de volgen de zeilen: de bezaan: 165 m2 het grootzeil: 205 m2 het groot gaffel-topzeil: 60 m2 het schoenerzeil: 205 m2 het schoenergaffel-topzeil: 60 m2 de boomfok: 86 m2 de binnenkluiver: 113m2 de buitenkluiver: 153 m2 Maximum zeil opp.: 1206 m^ zeil Bij ruimere wind kan men het zgn. 'Multi Purpose Sail' (MPS of halfwinder) van 400 m2 voeren, waardoor 1095 m2 zeil gezet kan worden. Bij zwaar weer kunnen diverse riffen wor den gezet, terwijl bij zeer zware storm een 'Trysail' van ongeveer 60 m2 in combinatie met een stormbinnenkluiver van ca. 50 m2 kan worden gevoerd. Bron: Gegevens ontvangen van de stichting 'Het Zeilend Zeeschip' en D. Touw Expertise- en Ingenieursbureau, welke ik bijzonder erkentelijk ben. Foto's: ontvangen van D. Touw Expertise- en Ingenieursbureau B.V. en uit eigen ver zameling. Schiedam Maarten Bezuijen Autobedrijf Jan van Dijk De berging van de 'Eendracht' w^" ^BWBOE Middelharnis Hellevoetsluis Zierikzee Oud-Beijertand VBIHUIZERS Tel. (0187) 482188 Tel. (0181)320016 Tel. (0111) 413163 Tel. (0186) 613624 i.:Z 'Eendracht' OFFICIEEL DEALER Brielle Slagveld 19 Tel. (0181)413777 Spijkenisse Kelvinweg 13 Tel. (0181) 624900 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 7