OPEN HUIS
(WO)
Overdenking
Gezellige drukte op trend '99
Koffie-ochtend
uit de
Heilige Schrift
Groei Bloei
'Denk en Zet'
Doorrijden na aanrijding
Bijzondere kruidenavond
OlMIDOf-niElJWS
mnmn uerschiilcn
Vreemdeling op aarde
Rommelmarkt in 'De
Zwaluw' Sommelsdijk
Uitslagen Damvereniging
VERVOLGVERHAAL
IBWJINAS
Vrijdag 22 januari 1999
■tj^^t:" j2^
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die
er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u
sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis,
met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden
door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen
ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
KIPPENNIIO
Onlangs zette ik een krielkiphennetje van
onze buren bij onze krielkippen. Het arme
beestje werd bijna doodgepikt! Hoe kan ik
dit voorkomen?
Antwoord: Dit onsympathieke gedrag
wordt veroorzaakt doordat het buurhennetje
een andere geur bij haar heeft omdat ze uit
een andere toom komt. Uw eigen hennen
beschouwen haar dan als een indringer en
gaan dan tot de aanval over. Blijven ze
strijden, haal het hennetje weg en bespren
kel 's avonds alle hennen in het nachthok,
en ook de nieuweling alvorens u die er
weer bij plaatst, met een beetje eau de
cologne. Dan hebben alle dieren dezelfde
geur en blijft de rust bewaard in uw hoen
derhok. Veel ervaren scharrelkippenhou-
ders doen dat ook als er een nieuwe kip aan
een toom wordt toegevoegd.
Hoe komt het dat smaken verschillen?
Heeft het iets met je hersenen te maken?
Antwoord: De Amerikaanse voedingsfy
sioloog Boume heeft naar deze vragen een
onderzoek ingesteld en komt ongeveer tot
de volgende conclusies. De voorkeur voor
bepaalde voedselsoorten (die dus bijvoor
beeld erg zoet, tamelijk zout, wat zuur, bit
ter enz. kunnen zijn) is niet erfelijk. Maar er
kunnen wel erfelijke factoren zijn die
maken dat ons lichaam bepaalde voedings
bestanddelen anders verbrandt of ontleedt
dan bij andere mensen het geval is. Bekend
is bijvoorbeeld dat moeders die echte dikke
zoetekauwen waren, vaak dochters hebben
bij wie zich (op latere leeftijd, als het niet
meer zo belangrijk is om slank te zijn!) pre
cies hetzelfde openbaard. Vooral bij zoet is
dat alles wel na te gaan, maar de andere
smaken (zuur, zout, bitter, metaalsmaak
enz.) zijn veel te ingewikkeld, d.w.z. zij
komen tot ons via teveel voedselsoorten en
die hebben allemaal zoveel specifieke
eigenschappen, dat het niet na te gaan is in
hoeverre daar erfelijk bepaalde factoren in
het geding zijn. Ook toevallige factoren zijn
van invloed, iemand die ongeregeld eet kan
af en toe een zo lage bloedsuikerspiegel
krijgen dat de voorkeur voor zoet heel groot
wordt. Gewenning is ook een grote factor.
Wie van jongs af aan te veel zout heeft
gegeten kan er later moeilijk van af. Bijna
alle mensen vinden vet vies en toch is het
een belangrijke smaakcomponent. Tenslotte
zijn er mode- en incidentele factoren. Inci
denteel wil zeggen: een bepaalde gebeurte
nis (zich overeten of tegeneten, misselijk
heid, ziekte, voedselvergiftiging) kan
tegenzin tegen bepaalde voedsel of tegen
voedsel met een bepaalde smaak doen ont
staan. U ziet dat het onderwerp zo ingewik
keld is, dat het hier niet in kort bestek
afdoende verklaard kan worden.
ËOEüEnmui
Moet je melk die je bij de boer haalt eerst
koken Hoelang is deze melk houdbaar?
Antwoord: Deskundigen adviseren de van
een boerderij gehaalde melk eerst tot zo'n
80° C te verhitten. Hoe zindelijk een stal er
ook uitziet, het gaat er om alle schadelijke
micro-organismen in die melk te vernieti
gen. Er kunnen immers vervelende kwalen
met de rauwe melk worden overgebracht,
zoals uier-tbc, abortus-Bang (deze beide
ziekten zijn bij het Nederlandse rundvee
praktisch uitgeroeid), de nu en dan onver
wachts optredende mond- en klauwzeer en
de zg. melkerskoorts. Melk is immers goed
voor elk en dus ook een uitstekende voe
dingsbodem voor allerlei bacteriën, schim
mels en gisten. Doet u rauwe melk in de
diepvries, dan worden schadelijke kiemen
slechts tijdelijk onwerkzaam. Pas bij een
goede verhitting tot 80° Celsius worden ze
alle gedood. Er zijn huishoudens waar de
melk langdurig gekookt wordt, of drie keer
achtereen moet opkomen voor men durft te
drinken. Dat komt de smaak zeker niet ten
goede. Louis Pasteur bewees reeds een
eeuw geleden, dat enige tijd verhitten bij
een temperatuur tussen 72 en 74° C vol
doende is. Daarop is het pasteuriseren van
de melk gebaseerd. Door koken verandert
evenwel de samenstelling en daardoor de
smaak van de melk. Bovendien vernietigt u
dan ook de aanwezige vitaminen! U kunt
daarom beter juist onder die 100° blijven,
dus ophouden met de verhitting als de bel
letjes in de pan verschenen zijn. De aldus
behandelde melk is praktisch even lang
houdbaar als in de winkel gekochte melk.
„(^fVet ^1
mOtfti DEEL
Een weduwnaar met 2 kinderen trouwt voor
de 2e maal met een vrouw zonder kinderen.
De man sterft na 27 jaar, de vrouw wil de
kinderen hun erfdeel geven. De kinderen
zeggen dat dit nu niet hoeft, dat komt later
wel. Na l'/2Jaar sterft de vrouw, er is geen
testament. Wat gebeurt er nu met de erfde
len van toen? Ze waren in gemeenschap
van goederen gehuwd. Wie erft het deel van
huwelijksgoederengemeenschap van de
vrouw?
Antwoord: Als er geen huwelijksvoor
waarden zijn die anders bepalen, behoren
alle bezittingen en de schulden gemeen
schappelijk aan beide echtgenoten. Indien
één van beiden overlijdt, behoudt de langst
levende partner zijn (eigen) helft en vormt
de andere helft de eigenlijke nalatenschap
van de overledene. Die nalatenschap wordt,
als er géén testament is gemaakt waarin wat
anders staat beschreven, geërfd door de
overlevende en de kinderen tezamen. In dit
geval is vaders deel na zijn overlijden dus
niet uitbetaald. Er waren geen huwelijks
voorwaarden opgemaakt en er is ook geen
testament, de rechten liggen nu als volgt.
Toen vader overleed, erfden de vrouw en de
twee kinderen van de vader ieder een derde
deel van de nalatenschap van de overlede
ne. Als het goed is, heeft ieder daarover
destijds al het verschuldigde successierecht
betaald, voor zover dan ieders deel zijn vrij
stelling te boven ging, want over een
bepaald deel van de erfenis is geen recht
verschuldigd. Nu, na het overlijden van de
tweede echtgenote moeten de kinderen als
nog het erfdeel van hun vader ontvangen en
wel gerekend naar de nalatenschap op de
datum van het overlijden van de vader. Wat
overblijft behoort tot de nalatenschap van
de stiefmoeder. In ons erfrecht erven alleen
de bloedverwanten. De kinderen waar het
hier om gaat zijn geen bloedverwanten van
de stiefmoeder. Nu er geen testament is
opgemaakt bepaalt de wet dat o.a. als erfge
naam van haar aangemerkt kunnen worden:
haar broers en zusters (als deze al zijn over
leden dan hun kinderen), de ouders, neven
en nichten. Als er geen bloedverwanten
meer te vinden zijn vervalt de erfenis aan
de Staat der Nederlanden. Als er geen over
eenstemming kan worden bereikt'met de
eventuele erfgenamen van de moeder of als
anderszins op moeilijkheden wordt gestuit,
is het wenselijk onmiddellijk een notaris in
te schakelen. Vooral het terugrekenen en
naar de juiste waarde schatten van een niet
verdeelde boedel volgens de maatstaven
van het jaar waar in de vader stierf, is een
aangelegenheid waarbij vaak een deskundi
ge nodig is.
Stichting Samenwerkingsverband
Praktijkopleiding Bouw
Regio Goeree-Overflakkee
Donderdag 28 januari 1999
Op donderdag 28 januari houdt de Stichting
Samenwerkingsverband Praktijkopleiding
Bouw, regio Goeree-Overflakkee open huis
op Schoolstraat 9a te Middelharnis.
Geïnteresseerd in de bouw?
Wij bieden je de opleiding aan: Timmeren,
metselen; vooropleiding VBO, MAVO,
HAVO.
Kom vrijblijvend langs!
Wij zijn geopend: 's middags van half
vier tot half zes en 's avonds van zeven
tot negen.
Register
Vakbekwaam
Optiden
Kwaliteit en service onder een dak
DIRKSLAND - Maandagochtend ontstond
een aanrijding tussen een 30-jarige Som-
melsdijkse fietser en een onbekend geble
ven scooterbestuurder. De vrouw fietste op
het fietspad van het Korteweegje toen de
scooter plotseling vanachter drie haar tege
moetkomende fietsers tevoorschijn kwam.
Bij het passeren schampte zij elkaar waar
door de Sommelsdijkse ten val kwam en
gewond raakte aan haar gezicht en arm. De
bestuurder van de scooter reed door.
GOEDEREEDE
D.V. woensdag 3 februari a.s. is er opnieuw
een koffie-ochtend. Mevrouw Kuiper zal
onze gast zijn en ze zal spreken over het
thema: 'Ontspannen leven uit het geloof.
We hopen vele bekenden, maar ook onbe
kenden te ontmoeten.
Vanaf 9.00 uur staat de koffie klaar in 'De
Ark' te Goedereede. We beginnen deze
morgen om 9.30 uur. Er is oppas aanwezig.
Tot ziens! Het team
„Ik ben een vreemdeling op aarde,
verberg uw geboden voor mij niet".
(Psalm 119:19)
Vreemdeling zijn op aarde. Wat houdt dat
in?
De kanttekening op de Statenbijbel zegt er
van dat het is: „Alsof hij zeide: Ik ben als
een arme pelgrim en wandelaar, niet weten
de, noch kennende de weg, die ik moet in
slaan. Daarom bidt ik U, o, Heere, dat Gij
mij wilt leren en leiden door uw Wetten".
Uit het verband van de tekst blijkt, dat de
dichter van deze psalm het moeilijk heeft.
In het hem vreemde land ondervindt hij vij
andschap. Hij leeft temidden van afvalligen
die zich van God en zijn gebod niets aan
trekken en onder een Overheid, al of niet
paars, die vijandig is aan de ware religie
(verzen23, 46, 61).
Hij voelt zich op aarde niet thuis.
Weet er zich een vreemdeling.
En staat daarmee in de lijn van de aartsva
ders. Ook zij hebben beleden, dat zij gasten
en vreemdelingen op aarde waren (Hebreen
II).
En die zulke dingen zeggen, zijn begerig
naar een beter, dat is het hemelse Vader
land. Door het geloof!
Als pelgrim is de dichter op doortocht. Op
reis naar het hemelse Vaderland. Op die reis
heeft hij leiding nodig. Een Reisgids. Zon
der deze zou hij hopeloos verdwalen. Van
daar zijn bede: „Verberg uw geboden voor
mij niet".
Hoe meer hij zich vreemdeling voelt, hoe
meer hij de leiding van God nodig heeft.
Leiding door Gods Woord en de Heilige
Geest.
,,lk ben, o, Heer', een vreemdeling
hier beneên,
laat uw geboónpp reis mij niet ontbreken".
Vreemdeling op aarde.
Velen maken dat voor zichzelf zo niet mee.
Integendeel... ze voelen zich in deze wereld
volop thuis.
Hun devies luidt: „Je bent hier maar eens...
schep vreugde in 't leven, zolang het lampje
brandt". Men heeft genoeg aan de genoe
gens die het leven biedt.
Bent u één van hen?
Voelt u zich op aarde prima thuis? Mag het,
wat u betreft, altijd zo blijven?
Bedenk dan... deze aarde blijft niet. En de
mens blijft niet.
Alles, hoe schoon ook, zal eenmaal vergaan.
De wereld gaat voorbij en haar begeerlijk
heid.
De psalmist voelt zich vreemdeling op
aarde.
Hij hoort hier eigenlijk niet thuis. Hij weet
er niet goed de weg.
Bent u zo al vreemdeling geworden?
Is er door Gods Woord en de Heilige Geest,
het heimwee geboren naar het verloren
Vaderland, het hemels Kanaan?
Dan wordt men een vreemdeling in een
vreemd land.
Dan kan men nog wel genieten van wat nog
goed en schoon is in Gods schepping, maar
wordt het hart er niet door bevredigd.
„Door het geloof verbonden aan Christus,
komt er een betrekking op dat Vaderland,
dat door de zonde verloren ging".
Dan wordt het Woord van God onze Reis
gids. „Een lamp voor de voet en een licht op
ons pad".
Zonder die leiding verdwalen wij.
Zo reist de gelovige als een vreemdeling
met het aangezicht naar de Godsstad.
Vreemdeling zijn betekent niet wereld
vreemdzijn.
Ook de gelovige staat midden in de wereld.
Hij heeft een taak in kerk, staat en maat
schappij. Ook de geloofshelden uit Hebreen
11 hebben niet de werkelijkheid ontvlucht.
Abel en Henoch, Noach en Abraham zijn in
dit aardse leven bezig geweest. En ze ston
den hun mannetje.
Maar in dit alles wordt beseft: „ik ben wel
in de wereld, maar niet van de wereld".
Is er het heimwee naar die plaats, waar God
alles zal zijn en in allen.
Daar zullen zij met Christus zijn, hun Heere
en Koning.
Verlost van alle zonde, zal men de Drie
enige God volmaakt mogen dienen.
Straks komt aan de vreemdelingschap een
eind.
Dan wordt de reisstaf neergelegd.
Zalig dan, die heimwee hebben. Zij zullen
thuis komen.
Eeuwig thuis bij de Heere.
Van hen geldt:
Uit verdrukkingen gekomen.
Pelgrims op de weg van 't kruis;
Staan zij nu, Gods Naam aan 't voorhoofd.
Voor Gods troon, in 't Vaderhuis
B.
H. H.
Koninklijke Maatschappij
l\iinbouw Plantkunde
Afdeling Goeree-Overflakkee
op 12 februari wordt er een pittig gekruide
avond georganiseerd in 'Oostdam' te Goe
dereede; aanvang 20.00 uur.
Op deze avond wordt dieper ingegaan op
het ontstaan van kruiden als planten-groep;
waar ze vandaan komen, wat men er mee
deed en waarom. Daarbij wordt ook gespro
ken over de kruidige bestanddelen en het
aroma van de planten. Vervolgens wordt de
heilzame werking die van sommige kruiden
uitgaat toegelicht. Dit deel wordt verzorgd
door een specialist die werkzaam is in een
apotheek.
Na de pauze wordt de culinaire kant van
kruiden behandeld. Daarna is er ruime gele
genheid om zelf te proeven hoe kruiden
kunnen worden toegepast in de keuken. Er
zijn diverse kruidenbroodsoorten, kruideno-
liën en een aantal azijnen met kruidenme
lange. We hopen u op deze avond duidelijk
te maken wat kruiden kunnen betekenen in
ons dagelijks leven, en wat we er mee kun
nen doen. Kortom, een pittig gekruid
avondje dat u niet mag missen. Voor leden
is de avond vrij toegankelijk, aan niet-leden
vragen wij 5,- entree.
Zaterdag 27 maart a.s. wil wijkvereniging
'De Zwaluw' een rommelmarkt organise
ren. Dus heeft u oude spulletjes, gooi ze
dan niet weg, maar bewaar het voor ons.
Geen grote meubels.
De spulletjes kunnen ingeleverd worden in
de week van 22 maart. Boeken zijn ook
welkom.
Wilt u informatie, bel dan even naar Ellen
Breure, tel. 483781 of Annemarie Knape,
tel. 485945.
Uitslagen 18 januari 1999
Afdeling 1:
C. Spee-H. Verolme3-0
J. A. Dekker -1. Mackloet1-1
J. A. V. Hoorn -1. Koese3-0
A. V. d. Veer - P. van Brussel3-0
Afdeling 2:
A. Knape-M. Klink0-3
J. Lodder-W. Vroegindeweij1-1
N. Verolme - G. Zaaijer3-0
J. v. d. Kooij - G. M. Koese1-1
Afdeling 3:
R. Jacobs-J. Groenendijk3-0
H. Schellevis - T. Staal3-0
L. Taaie - J. HoUemanI-l
J. Verbiest-J. Nipius1-1
Rechts op de foto mevr. Spaan, die de inhoud van de boodschappenwagen
mee naar huis mocht nemen.
De presentatie/demonstratiedagen die vorige week voor de zevende keer in 'De Dorpstien-
den' te Ouddorp gehouden werden is voor de meeste deelnemers een groot succes gewor
den. Door een andere indeling, waardoor woninginrichter Fabert het hele middenstuk vulde,
en de aanvulling door Willy's tiffany, serviezen en tafelbestekken was het een overzichtelij
ker en een intiemer geheel geworden, waarover wij vele positieve opmerkingen kregen.
Veel belangstelling kreeg de goed gevulde boodschappenwagen waarvan men de waarde
kon raden. Honderden bezoekers vulden hun naam en telefoonnummer met het geschatte
bedrag in. Jaap Boone maakte om 5 uur het bedrag van 330,84 bekend, waarna mevr.
Spaan uit Stellendam de gelukkige was die alles blij op kwam halen.
Door het succes en de positieve reakties is nu al besloten om in de tweede week van het
millenniumjaar 2000 dit evenement te herhalen.
-85-
Maar dit zou wel verbeelding zijn,
want zij gedroegen zich heel netjes en
rookten rustig hun sigaretje.
Na het theedrinken zette Jan Willem
met een trots gebaar de fles op tafel.
,,Een glaasje, dominee?" vroeg hij,
klaar om in te schenken. „Ze is prima,
hoor. Schiedamse!"
,,Neen", zei de dominee, 't Klonk
enigszins gespannen. „Mevrouw?" noodde de jarige
gul, de fles hoog houdend.
De predikantsvrouw schudde heftig neen, terwijl zij
rood werd tot in haar hals. Hoe dat zo kwam, be
greep Jan Willem niet.
„'t Is voor de ganzen niet gebrouwen", lachte hij en
schonk in: zijn vrouw, zijn oudste kinderen en zich
zelf. Nu het bezoek niet op hem drinken kon, dronk
hij op het bezoek.
,,0p uw gezondheid, dominee, mevrouw!"
Toen barstte er een bom. Dat mankeerde er nog aan,
dat die duivelsdrank op hun gezondheid werd ge
dronken! toornde de domineesvrouw.
De dominee was iets bedaarder, maar zijn bestraffing
was niet minder ernstig. Jan Willem was in Neder
land ouderling geweest, naar hij verteld had. Een
ouderling moest een voorbeeld zijn. Maar hij rookte.
Erger nog, hij dronk! In plaats van het goede gaf hij
het slechte voorbeeld. Hij wandelde op de brede
weg.
,,En hij probeerde ons ook op die weg te lokken!"
voegde de domineesvrouw er fel aan toe. ,,Is dat nu
het Nederlandse christendom, waarvan u bij ons zo
hoog hebt opgegeven?
Sijtje en de kinderen verschrikten bij die uitval. Jan
Willem ging betogen dat alle gave Gods, met dank
zegging genoten, goed is.
Doch dit was olie op het vuur. De domineesvrouw
viel weer uit, nog erger dan straks. Hoe durfde hij
zeggen dat die giftige tabak en deze duivelsdrank
gaven van God waren? Het waren verzoekingen van
de hel!
Jan Willem bleef bedaard. Hij erkende dat over deze
dingen verschillend werd gedacht. Om de zwakken
geen ergernis te geven, wilde Paulus het vlees wel
laten staan. Zo hij zijn glas en zijn sigaren als dat
moest. Dit viel weer in verkeerde aarde. Dit was,
meende de dominee, nu weer een voorbeeld van het
Farizeïsche Nederlandse christendom, dat de mug
uitzijgt en de kameel doorzwelgt. Zij namen het zo
nauw met de leer; geen tittel of jota mocht anders
worden uitgelegd dan in hun Formulieren stond. Een
dominee kon nauwelijks zwaar genoeg zijn en een
boer, die op zondag een voer hooi binnenhaalde,
omdat er onweer dreigde, heette een heiden. Maar in
hun kerkeraadsvergaderingen dampten ze er in Hol
land maar op los, zodat de rook te snijden was, en als
de ouderlingen laat in de nacht naar huis gingen,
hadden ze zoveel gedronken dat ze liepen te slinge
ren langs de weg...
,,Dat laatste is niet waar, dominee", onderbrak Jan
Willem hem.
„Men heeft het mij verteld".
,,Dan heeft men u leugens verteld".
,,Maar dat andere", hield de dominee vast, ,,dat
roken en dat drinken thuis, dat is wel waar. Het is
een schande!"
Jan Willem haalde de schouders op, mompelend dat
de zeden in het ene en het andere land verschillend
zijn.
De glaasjes met hun inhoud stonden op de tafel tus
sen hen te fonkelen. Niemand dronk.
De gasten stapten op met enkele frasen, waarop Jan
Willem rustig, zijn huisgenoten zenuwachtig rea
geerden. Na hun vertrek kregen Stijntje en de kinde
ren hun spraak terug.
,,Zij maakten ons uit voor ik weet niet wat, maar heb
je gezien hoe zij erbij liep?" vroeg Marijtje.
Halfnaakt", zei Stijntje verontwaardigd van een
gazen bloesje, dat iets van rug en schouders liet
doorschemeren, ofschoon het tot de hals gesloten
was.
„En hij rijdt en rost op zondag met die auto, alsof
het niks is", riep Gert uit.
„Nu moeten jullie niet hetzelfde doen als zij en dan
nog wel achter hun rug", vermaande Jan Willem
vrouw en kinderen.
„Neem jij daar dan geen aanstoot aan?" vroeg Stijn
tje aan haar man.
Jan Willem haalde de schouders op. „'t Is het beste
geen ergernis te geven en te nemen", zei hij.
„Dus u wou om hen alles laten staan?" vroeg Gert,
naar de glaasjes kijkend, die nog steeds op tafel ston
den te fonkelen.
„Ze zijn nu weg. Wij geven dus aan niemand erger
nis".
Jan Willem nam zijn glas. „Op je gezondheid, moe
der".
Zij dronken allen. Vervolgens gaf Jan Willem zijn
beide oudste jongens een sigaar uit het kistje, dat hij
de dominee voorgehouden had, en nam er zelf ook
nog een. Het verjaardagsavondje werd in de eigen
kleine kring toch goed.
Jan Willem en de zijnen gingen de zondag daarop
volgend weer naar de kerk, hetgeen de dominee goed
deed. Hij en zijn vrouw boden verontschuldigingen
aan voor hun drift, en Jan Willem zei dat hfj begrij
pen kon dat in een land als Canada, waar als men
dronk dat meestal zeer onmatig ging, het Nederland
se gebruik van een glaasje bij een feestelijke gele
genheid een vreemde indruk maakte. Zo werd er een
zekere zoen gesloten. Ze bleven kerken in het kerkje
in de zijstraat, de kinderen gingen naar de zondags
school, de groteren naar de jeugdclub. Maar hele
maal voldaan was Jan Willem over dit alles niet. Hij
vond dat ze in de kerk maar steeds met melk werden
gevoed en hij verlangde vaste spijs. Daarom voorzag
hij zelf in hetgeen de kerk te weinig bood. ledere
zondagmiddag zat zijn gezin verenigd rondom de
open Bijbel en las hij een preek. En daarna gaf hij
aan de kinderen onderwijs in de christelijke leer naar
de methoden, die hij in het vaderland geleerd had.
Hij deed dit met genoegen. Het bijbelwoord dat het
zaliger is te geven dan te ontvangen, leefde voor hem
op deze zondagmiddagen en de onrust, die hem voor
en na gekweld had dat hij Lacombe had gekozen
voor Neerlandia, verdween. Want had Kinders op die
middag in het stationnetje van Westlock niet ge
klaagd dat hij zijn kinderen niet vast kon houden en
dat de jeugd van Neerlandia in het algemeen af
dwaalde? Hij hield zijn kinderen beter vast. Neen,
hij had niet de keus van Lot gedaan, het vette der
aarde verkiezend en zo in Sodom aangelangd. La
combe was in ieder opzicht goed.
Oók wat het stoffelijke aangaat! Met hulp van Coo-
lidges paarden en machines - in ruil waarvoor hij en
zijn jongens op diens farm werkten - haalde Jan
Willem een goede oogst van zijn grond. Het areaal
mocht dan nog klein zijn, zowel de aardappels en
bieten als de granen gaven een hoog beschot.
Coolidge zag met verrasing dat Jan Willem meer van
een acre won dan hij. „Hoe heb je dit toch klaarge
speeld?" vroeg hij.
„O, 't komt doordat ik stenen heb geruimd", was het
lachend antwoord.
Coolidge keek ongelovig. Hij moest de Hollander
nageven dat die met het stenen ruimen stevig opge
schoten was. Het maaien was daardoor gemakkelijk
gegaan en er waren niet, zoals op de andere farms,
veel hoekjes blijven staan, omdat men er met de
machine niet bij kon. Maar hierdoor hadden de aard
appels toch niet die grote stoelen gekregen en de
tarwe zulke volle aren!
(wordt vervolgd)
DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920
Zandpad 36 Middelharnis Tel. (0187) 482784