OPEN HUIS (WO) Overdenking Gezellige drukte op trend '99 Koffie-ochtend uit de Heilige Schrift Groei Bloei 'Denk en Zet' Doorrijden na aanrijding Bijzondere kruidenavond OlMIDOf-niElJWS mnmn uerschiilcn Vreemdeling op aarde Rommelmarkt in 'De Zwaluw' Sommelsdijk Uitslagen Damvereniging VERVOLGVERHAAL IBWJINAS Vrijdag 22 januari 1999 ■tj^^t:" j2^ Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. KIPPENNIIO Onlangs zette ik een krielkiphennetje van onze buren bij onze krielkippen. Het arme beestje werd bijna doodgepikt! Hoe kan ik dit voorkomen? Antwoord: Dit onsympathieke gedrag wordt veroorzaakt doordat het buurhennetje een andere geur bij haar heeft omdat ze uit een andere toom komt. Uw eigen hennen beschouwen haar dan als een indringer en gaan dan tot de aanval over. Blijven ze strijden, haal het hennetje weg en bespren kel 's avonds alle hennen in het nachthok, en ook de nieuweling alvorens u die er weer bij plaatst, met een beetje eau de cologne. Dan hebben alle dieren dezelfde geur en blijft de rust bewaard in uw hoen derhok. Veel ervaren scharrelkippenhou- ders doen dat ook als er een nieuwe kip aan een toom wordt toegevoegd. Hoe komt het dat smaken verschillen? Heeft het iets met je hersenen te maken? Antwoord: De Amerikaanse voedingsfy sioloog Boume heeft naar deze vragen een onderzoek ingesteld en komt ongeveer tot de volgende conclusies. De voorkeur voor bepaalde voedselsoorten (die dus bijvoor beeld erg zoet, tamelijk zout, wat zuur, bit ter enz. kunnen zijn) is niet erfelijk. Maar er kunnen wel erfelijke factoren zijn die maken dat ons lichaam bepaalde voedings bestanddelen anders verbrandt of ontleedt dan bij andere mensen het geval is. Bekend is bijvoorbeeld dat moeders die echte dikke zoetekauwen waren, vaak dochters hebben bij wie zich (op latere leeftijd, als het niet meer zo belangrijk is om slank te zijn!) pre cies hetzelfde openbaard. Vooral bij zoet is dat alles wel na te gaan, maar de andere smaken (zuur, zout, bitter, metaalsmaak enz.) zijn veel te ingewikkeld, d.w.z. zij komen tot ons via teveel voedselsoorten en die hebben allemaal zoveel specifieke eigenschappen, dat het niet na te gaan is in hoeverre daar erfelijk bepaalde factoren in het geding zijn. Ook toevallige factoren zijn van invloed, iemand die ongeregeld eet kan af en toe een zo lage bloedsuikerspiegel krijgen dat de voorkeur voor zoet heel groot wordt. Gewenning is ook een grote factor. Wie van jongs af aan te veel zout heeft gegeten kan er later moeilijk van af. Bijna alle mensen vinden vet vies en toch is het een belangrijke smaakcomponent. Tenslotte zijn er mode- en incidentele factoren. Inci denteel wil zeggen: een bepaalde gebeurte nis (zich overeten of tegeneten, misselijk heid, ziekte, voedselvergiftiging) kan tegenzin tegen bepaalde voedsel of tegen voedsel met een bepaalde smaak doen ont staan. U ziet dat het onderwerp zo ingewik keld is, dat het hier niet in kort bestek afdoende verklaard kan worden. ËOEüEnmui Moet je melk die je bij de boer haalt eerst koken Hoelang is deze melk houdbaar? Antwoord: Deskundigen adviseren de van een boerderij gehaalde melk eerst tot zo'n 80° C te verhitten. Hoe zindelijk een stal er ook uitziet, het gaat er om alle schadelijke micro-organismen in die melk te vernieti gen. Er kunnen immers vervelende kwalen met de rauwe melk worden overgebracht, zoals uier-tbc, abortus-Bang (deze beide ziekten zijn bij het Nederlandse rundvee praktisch uitgeroeid), de nu en dan onver wachts optredende mond- en klauwzeer en de zg. melkerskoorts. Melk is immers goed voor elk en dus ook een uitstekende voe dingsbodem voor allerlei bacteriën, schim mels en gisten. Doet u rauwe melk in de diepvries, dan worden schadelijke kiemen slechts tijdelijk onwerkzaam. Pas bij een goede verhitting tot 80° Celsius worden ze alle gedood. Er zijn huishoudens waar de melk langdurig gekookt wordt, of drie keer achtereen moet opkomen voor men durft te drinken. Dat komt de smaak zeker niet ten goede. Louis Pasteur bewees reeds een eeuw geleden, dat enige tijd verhitten bij een temperatuur tussen 72 en 74° C vol doende is. Daarop is het pasteuriseren van de melk gebaseerd. Door koken verandert evenwel de samenstelling en daardoor de smaak van de melk. Bovendien vernietigt u dan ook de aanwezige vitaminen! U kunt daarom beter juist onder die 100° blijven, dus ophouden met de verhitting als de bel letjes in de pan verschenen zijn. De aldus behandelde melk is praktisch even lang houdbaar als in de winkel gekochte melk. „(^fVet ^1 mOtfti DEEL Een weduwnaar met 2 kinderen trouwt voor de 2e maal met een vrouw zonder kinderen. De man sterft na 27 jaar, de vrouw wil de kinderen hun erfdeel geven. De kinderen zeggen dat dit nu niet hoeft, dat komt later wel. Na l'/2Jaar sterft de vrouw, er is geen testament. Wat gebeurt er nu met de erfde len van toen? Ze waren in gemeenschap van goederen gehuwd. Wie erft het deel van huwelijksgoederengemeenschap van de vrouw? Antwoord: Als er geen huwelijksvoor waarden zijn die anders bepalen, behoren alle bezittingen en de schulden gemeen schappelijk aan beide echtgenoten. Indien één van beiden overlijdt, behoudt de langst levende partner zijn (eigen) helft en vormt de andere helft de eigenlijke nalatenschap van de overledene. Die nalatenschap wordt, als er géén testament is gemaakt waarin wat anders staat beschreven, geërfd door de overlevende en de kinderen tezamen. In dit geval is vaders deel na zijn overlijden dus niet uitbetaald. Er waren geen huwelijks voorwaarden opgemaakt en er is ook geen testament, de rechten liggen nu als volgt. Toen vader overleed, erfden de vrouw en de twee kinderen van de vader ieder een derde deel van de nalatenschap van de overlede ne. Als het goed is, heeft ieder daarover destijds al het verschuldigde successierecht betaald, voor zover dan ieders deel zijn vrij stelling te boven ging, want over een bepaald deel van de erfenis is geen recht verschuldigd. Nu, na het overlijden van de tweede echtgenote moeten de kinderen als nog het erfdeel van hun vader ontvangen en wel gerekend naar de nalatenschap op de datum van het overlijden van de vader. Wat overblijft behoort tot de nalatenschap van de stiefmoeder. In ons erfrecht erven alleen de bloedverwanten. De kinderen waar het hier om gaat zijn geen bloedverwanten van de stiefmoeder. Nu er geen testament is opgemaakt bepaalt de wet dat o.a. als erfge naam van haar aangemerkt kunnen worden: haar broers en zusters (als deze al zijn over leden dan hun kinderen), de ouders, neven en nichten. Als er geen bloedverwanten meer te vinden zijn vervalt de erfenis aan de Staat der Nederlanden. Als er geen over eenstemming kan worden bereikt'met de eventuele erfgenamen van de moeder of als anderszins op moeilijkheden wordt gestuit, is het wenselijk onmiddellijk een notaris in te schakelen. Vooral het terugrekenen en naar de juiste waarde schatten van een niet verdeelde boedel volgens de maatstaven van het jaar waar in de vader stierf, is een aangelegenheid waarbij vaak een deskundi ge nodig is. Stichting Samenwerkingsverband Praktijkopleiding Bouw Regio Goeree-Overflakkee Donderdag 28 januari 1999 Op donderdag 28 januari houdt de Stichting Samenwerkingsverband Praktijkopleiding Bouw, regio Goeree-Overflakkee open huis op Schoolstraat 9a te Middelharnis. Geïnteresseerd in de bouw? Wij bieden je de opleiding aan: Timmeren, metselen; vooropleiding VBO, MAVO, HAVO. Kom vrijblijvend langs! Wij zijn geopend: 's middags van half vier tot half zes en 's avonds van zeven tot negen. Register Vakbekwaam Optiden Kwaliteit en service onder een dak DIRKSLAND - Maandagochtend ontstond een aanrijding tussen een 30-jarige Som- melsdijkse fietser en een onbekend geble ven scooterbestuurder. De vrouw fietste op het fietspad van het Korteweegje toen de scooter plotseling vanachter drie haar tege moetkomende fietsers tevoorschijn kwam. Bij het passeren schampte zij elkaar waar door de Sommelsdijkse ten val kwam en gewond raakte aan haar gezicht en arm. De bestuurder van de scooter reed door. GOEDEREEDE D.V. woensdag 3 februari a.s. is er opnieuw een koffie-ochtend. Mevrouw Kuiper zal onze gast zijn en ze zal spreken over het thema: 'Ontspannen leven uit het geloof. We hopen vele bekenden, maar ook onbe kenden te ontmoeten. Vanaf 9.00 uur staat de koffie klaar in 'De Ark' te Goedereede. We beginnen deze morgen om 9.30 uur. Er is oppas aanwezig. Tot ziens! Het team „Ik ben een vreemdeling op aarde, verberg uw geboden voor mij niet". (Psalm 119:19) Vreemdeling zijn op aarde. Wat houdt dat in? De kanttekening op de Statenbijbel zegt er van dat het is: „Alsof hij zeide: Ik ben als een arme pelgrim en wandelaar, niet weten de, noch kennende de weg, die ik moet in slaan. Daarom bidt ik U, o, Heere, dat Gij mij wilt leren en leiden door uw Wetten". Uit het verband van de tekst blijkt, dat de dichter van deze psalm het moeilijk heeft. In het hem vreemde land ondervindt hij vij andschap. Hij leeft temidden van afvalligen die zich van God en zijn gebod niets aan trekken en onder een Overheid, al of niet paars, die vijandig is aan de ware religie (verzen23, 46, 61). Hij voelt zich op aarde niet thuis. Weet er zich een vreemdeling. En staat daarmee in de lijn van de aartsva ders. Ook zij hebben beleden, dat zij gasten en vreemdelingen op aarde waren (Hebreen II). En die zulke dingen zeggen, zijn begerig naar een beter, dat is het hemelse Vader land. Door het geloof! Als pelgrim is de dichter op doortocht. Op reis naar het hemelse Vaderland. Op die reis heeft hij leiding nodig. Een Reisgids. Zon der deze zou hij hopeloos verdwalen. Van daar zijn bede: „Verberg uw geboden voor mij niet". Hoe meer hij zich vreemdeling voelt, hoe meer hij de leiding van God nodig heeft. Leiding door Gods Woord en de Heilige Geest. ,,lk ben, o, Heer', een vreemdeling hier beneên, laat uw geboónpp reis mij niet ontbreken". Vreemdeling op aarde. Velen maken dat voor zichzelf zo niet mee. Integendeel... ze voelen zich in deze wereld volop thuis. Hun devies luidt: „Je bent hier maar eens... schep vreugde in 't leven, zolang het lampje brandt". Men heeft genoeg aan de genoe gens die het leven biedt. Bent u één van hen? Voelt u zich op aarde prima thuis? Mag het, wat u betreft, altijd zo blijven? Bedenk dan... deze aarde blijft niet. En de mens blijft niet. Alles, hoe schoon ook, zal eenmaal vergaan. De wereld gaat voorbij en haar begeerlijk heid. De psalmist voelt zich vreemdeling op aarde. Hij hoort hier eigenlijk niet thuis. Hij weet er niet goed de weg. Bent u zo al vreemdeling geworden? Is er door Gods Woord en de Heilige Geest, het heimwee geboren naar het verloren Vaderland, het hemels Kanaan? Dan wordt men een vreemdeling in een vreemd land. Dan kan men nog wel genieten van wat nog goed en schoon is in Gods schepping, maar wordt het hart er niet door bevredigd. „Door het geloof verbonden aan Christus, komt er een betrekking op dat Vaderland, dat door de zonde verloren ging". Dan wordt het Woord van God onze Reis gids. „Een lamp voor de voet en een licht op ons pad". Zonder die leiding verdwalen wij. Zo reist de gelovige als een vreemdeling met het aangezicht naar de Godsstad. Vreemdeling zijn betekent niet wereld vreemdzijn. Ook de gelovige staat midden in de wereld. Hij heeft een taak in kerk, staat en maat schappij. Ook de geloofshelden uit Hebreen 11 hebben niet de werkelijkheid ontvlucht. Abel en Henoch, Noach en Abraham zijn in dit aardse leven bezig geweest. En ze ston den hun mannetje. Maar in dit alles wordt beseft: „ik ben wel in de wereld, maar niet van de wereld". Is er het heimwee naar die plaats, waar God alles zal zijn en in allen. Daar zullen zij met Christus zijn, hun Heere en Koning. Verlost van alle zonde, zal men de Drie enige God volmaakt mogen dienen. Straks komt aan de vreemdelingschap een eind. Dan wordt de reisstaf neergelegd. Zalig dan, die heimwee hebben. Zij zullen thuis komen. Eeuwig thuis bij de Heere. Van hen geldt: Uit verdrukkingen gekomen. Pelgrims op de weg van 't kruis; Staan zij nu, Gods Naam aan 't voorhoofd. Voor Gods troon, in 't Vaderhuis B. H. H. Koninklijke Maatschappij l\iinbouw Plantkunde Afdeling Goeree-Overflakkee op 12 februari wordt er een pittig gekruide avond georganiseerd in 'Oostdam' te Goe dereede; aanvang 20.00 uur. Op deze avond wordt dieper ingegaan op het ontstaan van kruiden als planten-groep; waar ze vandaan komen, wat men er mee deed en waarom. Daarbij wordt ook gespro ken over de kruidige bestanddelen en het aroma van de planten. Vervolgens wordt de heilzame werking die van sommige kruiden uitgaat toegelicht. Dit deel wordt verzorgd door een specialist die werkzaam is in een apotheek. Na de pauze wordt de culinaire kant van kruiden behandeld. Daarna is er ruime gele genheid om zelf te proeven hoe kruiden kunnen worden toegepast in de keuken. Er zijn diverse kruidenbroodsoorten, kruideno- liën en een aantal azijnen met kruidenme lange. We hopen u op deze avond duidelijk te maken wat kruiden kunnen betekenen in ons dagelijks leven, en wat we er mee kun nen doen. Kortom, een pittig gekruid avondje dat u niet mag missen. Voor leden is de avond vrij toegankelijk, aan niet-leden vragen wij 5,- entree. Zaterdag 27 maart a.s. wil wijkvereniging 'De Zwaluw' een rommelmarkt organise ren. Dus heeft u oude spulletjes, gooi ze dan niet weg, maar bewaar het voor ons. Geen grote meubels. De spulletjes kunnen ingeleverd worden in de week van 22 maart. Boeken zijn ook welkom. Wilt u informatie, bel dan even naar Ellen Breure, tel. 483781 of Annemarie Knape, tel. 485945. Uitslagen 18 januari 1999 Afdeling 1: C. Spee-H. Verolme3-0 J. A. Dekker -1. Mackloet1-1 J. A. V. Hoorn -1. Koese3-0 A. V. d. Veer - P. van Brussel3-0 Afdeling 2: A. Knape-M. Klink0-3 J. Lodder-W. Vroegindeweij1-1 N. Verolme - G. Zaaijer3-0 J. v. d. Kooij - G. M. Koese1-1 Afdeling 3: R. Jacobs-J. Groenendijk3-0 H. Schellevis - T. Staal3-0 L. Taaie - J. HoUemanI-l J. Verbiest-J. Nipius1-1 Rechts op de foto mevr. Spaan, die de inhoud van de boodschappenwagen mee naar huis mocht nemen. De presentatie/demonstratiedagen die vorige week voor de zevende keer in 'De Dorpstien- den' te Ouddorp gehouden werden is voor de meeste deelnemers een groot succes gewor den. Door een andere indeling, waardoor woninginrichter Fabert het hele middenstuk vulde, en de aanvulling door Willy's tiffany, serviezen en tafelbestekken was het een overzichtelij ker en een intiemer geheel geworden, waarover wij vele positieve opmerkingen kregen. Veel belangstelling kreeg de goed gevulde boodschappenwagen waarvan men de waarde kon raden. Honderden bezoekers vulden hun naam en telefoonnummer met het geschatte bedrag in. Jaap Boone maakte om 5 uur het bedrag van 330,84 bekend, waarna mevr. Spaan uit Stellendam de gelukkige was die alles blij op kwam halen. Door het succes en de positieve reakties is nu al besloten om in de tweede week van het millenniumjaar 2000 dit evenement te herhalen. -85- Maar dit zou wel verbeelding zijn, want zij gedroegen zich heel netjes en rookten rustig hun sigaretje. Na het theedrinken zette Jan Willem met een trots gebaar de fles op tafel. ,,Een glaasje, dominee?" vroeg hij, klaar om in te schenken. „Ze is prima, hoor. Schiedamse!" ,,Neen", zei de dominee, 't Klonk enigszins gespannen. „Mevrouw?" noodde de jarige gul, de fles hoog houdend. De predikantsvrouw schudde heftig neen, terwijl zij rood werd tot in haar hals. Hoe dat zo kwam, be greep Jan Willem niet. „'t Is voor de ganzen niet gebrouwen", lachte hij en schonk in: zijn vrouw, zijn oudste kinderen en zich zelf. Nu het bezoek niet op hem drinken kon, dronk hij op het bezoek. ,,0p uw gezondheid, dominee, mevrouw!" Toen barstte er een bom. Dat mankeerde er nog aan, dat die duivelsdrank op hun gezondheid werd ge dronken! toornde de domineesvrouw. De dominee was iets bedaarder, maar zijn bestraffing was niet minder ernstig. Jan Willem was in Neder land ouderling geweest, naar hij verteld had. Een ouderling moest een voorbeeld zijn. Maar hij rookte. Erger nog, hij dronk! In plaats van het goede gaf hij het slechte voorbeeld. Hij wandelde op de brede weg. ,,En hij probeerde ons ook op die weg te lokken!" voegde de domineesvrouw er fel aan toe. ,,Is dat nu het Nederlandse christendom, waarvan u bij ons zo hoog hebt opgegeven? Sijtje en de kinderen verschrikten bij die uitval. Jan Willem ging betogen dat alle gave Gods, met dank zegging genoten, goed is. Doch dit was olie op het vuur. De domineesvrouw viel weer uit, nog erger dan straks. Hoe durfde hij zeggen dat die giftige tabak en deze duivelsdrank gaven van God waren? Het waren verzoekingen van de hel! Jan Willem bleef bedaard. Hij erkende dat over deze dingen verschillend werd gedacht. Om de zwakken geen ergernis te geven, wilde Paulus het vlees wel laten staan. Zo hij zijn glas en zijn sigaren als dat moest. Dit viel weer in verkeerde aarde. Dit was, meende de dominee, nu weer een voorbeeld van het Farizeïsche Nederlandse christendom, dat de mug uitzijgt en de kameel doorzwelgt. Zij namen het zo nauw met de leer; geen tittel of jota mocht anders worden uitgelegd dan in hun Formulieren stond. Een dominee kon nauwelijks zwaar genoeg zijn en een boer, die op zondag een voer hooi binnenhaalde, omdat er onweer dreigde, heette een heiden. Maar in hun kerkeraadsvergaderingen dampten ze er in Hol land maar op los, zodat de rook te snijden was, en als de ouderlingen laat in de nacht naar huis gingen, hadden ze zoveel gedronken dat ze liepen te slinge ren langs de weg... ,,Dat laatste is niet waar, dominee", onderbrak Jan Willem hem. „Men heeft het mij verteld". ,,Dan heeft men u leugens verteld". ,,Maar dat andere", hield de dominee vast, ,,dat roken en dat drinken thuis, dat is wel waar. Het is een schande!" Jan Willem haalde de schouders op, mompelend dat de zeden in het ene en het andere land verschillend zijn. De glaasjes met hun inhoud stonden op de tafel tus sen hen te fonkelen. Niemand dronk. De gasten stapten op met enkele frasen, waarop Jan Willem rustig, zijn huisgenoten zenuwachtig rea geerden. Na hun vertrek kregen Stijntje en de kinde ren hun spraak terug. ,,Zij maakten ons uit voor ik weet niet wat, maar heb je gezien hoe zij erbij liep?" vroeg Marijtje. Halfnaakt", zei Stijntje verontwaardigd van een gazen bloesje, dat iets van rug en schouders liet doorschemeren, ofschoon het tot de hals gesloten was. „En hij rijdt en rost op zondag met die auto, alsof het niks is", riep Gert uit. „Nu moeten jullie niet hetzelfde doen als zij en dan nog wel achter hun rug", vermaande Jan Willem vrouw en kinderen. „Neem jij daar dan geen aanstoot aan?" vroeg Stijn tje aan haar man. Jan Willem haalde de schouders op. „'t Is het beste geen ergernis te geven en te nemen", zei hij. „Dus u wou om hen alles laten staan?" vroeg Gert, naar de glaasjes kijkend, die nog steeds op tafel ston den te fonkelen. „Ze zijn nu weg. Wij geven dus aan niemand erger nis". Jan Willem nam zijn glas. „Op je gezondheid, moe der". Zij dronken allen. Vervolgens gaf Jan Willem zijn beide oudste jongens een sigaar uit het kistje, dat hij de dominee voorgehouden had, en nam er zelf ook nog een. Het verjaardagsavondje werd in de eigen kleine kring toch goed. Jan Willem en de zijnen gingen de zondag daarop volgend weer naar de kerk, hetgeen de dominee goed deed. Hij en zijn vrouw boden verontschuldigingen aan voor hun drift, en Jan Willem zei dat hfj begrij pen kon dat in een land als Canada, waar als men dronk dat meestal zeer onmatig ging, het Nederland se gebruik van een glaasje bij een feestelijke gele genheid een vreemde indruk maakte. Zo werd er een zekere zoen gesloten. Ze bleven kerken in het kerkje in de zijstraat, de kinderen gingen naar de zondags school, de groteren naar de jeugdclub. Maar hele maal voldaan was Jan Willem over dit alles niet. Hij vond dat ze in de kerk maar steeds met melk werden gevoed en hij verlangde vaste spijs. Daarom voorzag hij zelf in hetgeen de kerk te weinig bood. ledere zondagmiddag zat zijn gezin verenigd rondom de open Bijbel en las hij een preek. En daarna gaf hij aan de kinderen onderwijs in de christelijke leer naar de methoden, die hij in het vaderland geleerd had. Hij deed dit met genoegen. Het bijbelwoord dat het zaliger is te geven dan te ontvangen, leefde voor hem op deze zondagmiddagen en de onrust, die hem voor en na gekweld had dat hij Lacombe had gekozen voor Neerlandia, verdween. Want had Kinders op die middag in het stationnetje van Westlock niet ge klaagd dat hij zijn kinderen niet vast kon houden en dat de jeugd van Neerlandia in het algemeen af dwaalde? Hij hield zijn kinderen beter vast. Neen, hij had niet de keus van Lot gedaan, het vette der aarde verkiezend en zo in Sodom aangelangd. La combe was in ieder opzicht goed. Oók wat het stoffelijke aangaat! Met hulp van Coo- lidges paarden en machines - in ruil waarvoor hij en zijn jongens op diens farm werkten - haalde Jan Willem een goede oogst van zijn grond. Het areaal mocht dan nog klein zijn, zowel de aardappels en bieten als de granen gaven een hoog beschot. Coolidge zag met verrasing dat Jan Willem meer van een acre won dan hij. „Hoe heb je dit toch klaarge speeld?" vroeg hij. „O, 't komt doordat ik stenen heb geruimd", was het lachend antwoord. Coolidge keek ongelovig. Hij moest de Hollander nageven dat die met het stenen ruimen stevig opge schoten was. Het maaien was daardoor gemakkelijk gegaan en er waren niet, zoals op de andere farms, veel hoekjes blijven staan, omdat men er met de machine niet bij kon. Maar hierdoor hadden de aard appels toch niet die grote stoelen gekregen en de tarwe zulke volle aren! (wordt vervolgd) DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelharnis Tel. (0187) 482784

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 5