Berging van de eeuw eiAiwei-niEuiii Oriëntatiecursus Christelijk geloof Schuttevaer 70 jaar geleden Erwtensoepactie HET .KIJKVENSTER U ligt in een deuic Nogmaals 'Schik in schikken' Hervormde kerk Langstraat Uitslagen Damvereniging 'Denk en Zet' PAGINA? Vrijdag 15 januari 1999 Twintig jaar geleden vonden wereld wijd enkele grote scheepsrampen plaats, die wel de grootste in de geschiedenis genoemd kunnen wor den. Het jaar 1979 was nog maar een week oud, toen de mammoettanker 'Betelgeuse' (121.430 ton) in de Bant- ry baai (Ierland) ontplofte. Zij lag gereed om een begin te maken met het lossen van de lading ruwe olie. Ruim twee maanden later, op 20 maart, brak er aan boord van de super tanker 'Neiva' (323.114 ton) brand uit. Deze tanker lag gemeerd in Le Havre en werd naar de Rotterdamse werf Verolme gesleept voor reparatie. Het was toen de grootste tanker die ooit is versleept. Ook is aan ons niet voorbij gegaan de brand op het voormalige Nederlandse passagiers schip 'Oranje', dat in 1964 was verkocht aan de Italiaanse maatschappij Achille Lauro en onder de nieuwe naam 'Angelina Lauro' in de vaart werd gebracht. Dit eens zo mooie passagiersschip raakte in de Caribische haven Charlotte Amalie in brand en werd onherstelbaar beschadigd, en werd uit de haven gesleept om te worden gesloopt in Taiwan, doch zonk in de Stille Oceaan. (11_ 43'N en 121_43'W) Weer maanden later, op 21 juli, vond er een grote aanvaring plaats voor de kust van Tobago in de Caribische Zee tussen twee liberiaanse tankers, welke waren de 'Aege an Captain' (210.000 ton) en de 'Atlantic Empress'.(292.000 ton) De 'Atlantic Empress' en de 'Aegean Cap tain' vlogen in brand en kon als de grootste olieramp op zee in de geschiedenis worden bijgeschreven. Eind oktober van dat jaar 'verdween' de Noorse erts-tanker 'Berge Vanga' (227.000 ton). Er werd niets meer gevonden dan een grote olievlek op zee in de buurt van de Philippijnen. De 'Berge Vanga' was op 24 oktober ver trokken uit Brazilië en onderweg naar Japan. Na 29 oktober werd niets meer van het schip vernomen. Ook op 29 oktober kreeg in de Golf van Mexico de Liberiaanse tanker 'Burma Agata' (32.285 ton) een aanvaring met de 'Mimosa', een vrachtschip van Griekse afkomst. De tanker vloog in brand en is gezonken. In november kwam in de haven van Istan bul twee schepen met elkaar in aavaring. Beide schepen, de Roenieense tanker 'Inde pendente' ën het Griekse vrachtschip 'Evriani' vlogen in brand. Aan de brand op de tanker gingen drie ont ploffingen aan vooraf. Zo gaat een jaar voorbij, ook in de maritie me wereld en dan te bedenken dat daar ook de nodige mensen bij omgekomen zijn. Wij zullen één van deze ernstige ongevallen voor het 'Eilanden Nieuws' in het kort behandelen, met name de 'Betelgeuse', die in de Bantry baai ontplofte en hoe dit schip geborgen werd door Smit Tak, een oer Hol lands bedrijf en die haar oorsprong vond in het dorpje Goedereede. 'Betelgeuse' In de Bantry baai, een prachtige zeearm in de uiterlijke westpunt van de Ierse Repu bliek, ligt op 8 januari 1979 de Franse mammoet-tanker 'Betelgeuse' gereed om met het lossen te beginnen van een grote partij ruwe olie bij de olieterminal van Gulf Oil. Het prachtige landschap van deze baai siert de omgeving. Eigenlijk is het bijzonder dat er een olie opslagplaats gebouwd is in deze prachtige omgeving. Op het aller onverwachts explodeert de tan ker even na middernacht en gevolgen zijn op dat moment niet te overzien. De 'Betelgeuse' brak in tweeën en het was één grote vlammenzee. Vijftig mensen ver loren bij deze ramp het leven. De 'Betelgeuse', eigendom van de Franse staatsoliemaatschappij Total, is 121.430 ton. De lengte van dit schip is 286 meter en de breedte 39 meter. Het schip werd gebouwd in 1968 te St. Nazaïre. Bill Moerkerk en Klaas Reinigen van Smit Tak regelen direkt de reis naar Whiddy Island en voor dat de avond valt, komen de mannen in Bantry aan. De andere dag laijgt Smit Tak de opdracht om de 'Betelgeuse' te bergen die inmiddels op 40 meter diepte is gezonken. Het voordek van de 'Betelgeuse' drijft nog, maar men kan het vergelijken als een drij vende bom. Wie durft haar te tarten? Veel bergingsmateriaal is inmiddels onder weg naar de plaats van de ramp, waaronder grote- en kleine bergingsvaartuigen. De 'Zeeleeuw' (ex. GO 41, ex GO 24, ex GO 8) was één van de bergingsvaartuigen die bij deze grote berging werd ingezet. Ook de 'Barracuda' en de supplyer 'Smit- Lloyd 107' werden er heen gedirigeerd. Het steiger van Gulf Oil was door de gigan tische hitte weg gesmolten De eens zo„^cJ;jone Bantry baai veranderde ineen yerscjjri^^lijke vuurzee. Twee weken na decamp werd geprobeerd om de in tweeën gebroken- en gezonken tanker van elkaar te scheiden, maar dat lukte niet. Zware sleepboten trokken aan het voor schip, maar zij gaf haar niet prijs. De duikers van Smit Tak daalden naar 40 meter diepte af om diverse inspekties te verrichten. Nadat ballastwater in het voorschip is gepomp, wordt met grof geweld het voor schip van het middenschip gescheiden. De scheepsbel met daarop de naam 'Betel geuse' wordt van het voorschip afgehaald en zal later een plaats krijgen op het monu ment ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de ramp. Op 23 februari om 20.00 uur wordt dit scheepsdeel op 2000 meter diep water afge zonken in de Atlantische Oceaan. De Ierse regering staat op het standpunt dat het middenstuk ook zal worden opgeruimd door Smit Tak. Het middenstuk word doormidden gezaagd met de zware anker-ketting van de 'Betel geuse' en op deze wijze gescheiden van het achterschip. Op 22 mei ging bergings-inspecteur, die tevens een zeer ervaren duiker is. Jaap Pols naar 25 meter diepte om daar brandwerk- zaamheden uit te voeren. Een hevige waterexplosie trof Jaap Pols, die achter een scheepwant in een gasbel 'prikte' met onderwater branden. Onmiddellijk werd hij door andere duikers naar boven gehaald, doch het noodlot had toe geslagen. Eén van de beste duikers van Smit Tak was bij de berging van het rampschip 'Betelgeu se' verongelukt. Een enorme slag voor zijn familie alsook voor de bergers. Om onder zulke omstandigheden verder te moeten zonder Jaap, viel voor zijn collega's niet mee, want er zijn nog twee delen van de tanker die van 40 meter diepte opge ruimd moeten worden. Er wordt een plan ontwikkeld om dit middelste wrak- deel van 70 meter lang en 20,5 meter hoog en dat een breedte heeft van 39 meter van de bodem te halen. Het gewicht van het middenschip is 5400 ton! Onder water begint men met het dicht maken van de voorzijde van tank 5. Daarna werd er 3000 ton drijfvermogen in dit deel aangebracht door er 6000 m3 Poly- styreenballetjes onder druk in te pompen. Het wrak kreeg drijfvermogen en met behulp van de drijvende bok 'Taklift 1' werd het wrak gelicht en werd later op een ponton gezet ep, afgevoerd naar een .slope^ in Bilbao. Nu moest het achterschip nog opgeruimd worden, hetwelk ook op 40 meter diepte lag. De afmetingen van dit wrakdeel was 82 meter lang, 39 meter breed en 20.5 meter hoog en met een totaal gewicht van 7500 ton. Het materiaal dat hiervoor werd ingezet was gigantisch. Twee hijspontons die waren voorzien van 12 lieren met hijsstroppen van 98 mm dikte. Per ponton kon men 2500 ton trekken. Twee lierbokken per ponton met 3000 meter kabel lopend over 80 geleide-schij ven. Twee hijspontons die voorzien zijn van hydraulische trekstangen, een systeem dat in Nederland werd ontwikkeld. Deze hijsstroppen waren ook 98 mm. dik De pontons en systemen zijn geconstrueerd bij de scheepswerf Boele in Rotterdam Met dit 'gereedschap' moest het achter schip, waarin ook de machinekamer zich bevond, worden geborgen, dat meters in de modder verzonken lag op 40 meter diepte. De grootste drijvende bok ter wereld heeft nog niet genoeg hefvermogen om er maar beweging in te krijgen. Met de in het totaal vier pontons die met 28 staalkabels van bijna 10 cm doorsnee en die per bak 48 keer 'doorgeschoren' zijn en aan de roestige resten van het achterschip ver bonden zijn, moeten dit deel stukje voor stukje boven water"trekken. Een enorme 'operatie' die veel tijd en ener gie kostte. Op 23 juni 1980, anderhalfjaar na de ramp, breekt er een zware storm los. Alle werkzaamheden worden direkt stop gezet en de pontons worden extra veran kerd. Lange wachtdagen beletten de voortgang van het werk. Doch op 1 juli kan er wederom 'getrokken' worden. Onmeetbare krachten komen op het wrak te staan en met grote spanning houden de Maassluise bergers het hijsen in de gaten. Het achterschip komt vrij van de bodem, zou het lukken of zijn alle werkzaamheden voor niets geweest? De spanning is om te snijden. Het gaat nog steeds goed en het achterschip wordt omhoog gebracht door de vier pon tons, die uitgerust zijn met een systeem van lieren en blokken en 3000 meter staaldraad, lopend over 80 schijven. Dit materiaal moest het achterschip omhoog brengen, om daarna het gevaarte naar rustiger water te varen. Daar werd de 'Giant 1' afgezonken en onder het totaal verbrande achterschip gebracht. Toen werd de ponton 'Giant 1' leeg gepomp en kreeg zo drijfvermogen met daarop het laatste deel van wat eens de 'Betelgeuse'was. ij - ,-1.- Op deze wijze werd het laatste schrootdeel afgevoerd naar de sloop en één der grootste De in 1970 gebouwde Barrcuda werd in 1987 omgedoopt in 'Smit Barracuda In 1994 werd ze verlcocht en ingericht als Stand-byvaartuig onder de naam 'Dawn Patrol', en weer later in 1994 onder de naam 'Putford Puffin' Dit schip heeft wel het grootste aandeel gehad in de bergingsoperatie van de 'Betelgeuse bergingen uit de geschiedenis werd geklaard. Het is begrijpelijk dat men deze berging niet kan verwoorden op een aantal blaadjes papier, maar we hebben getracht een impressie weer te geven over een stukje 'Hollands Glorie' dat Smit Tak heet. De bakermat van dit bedrijf ligt in Goede reede en werd opgericht door Willem A.van den Tak in 1850 De eerste ijzeren blazer, gebouwd als ber- gings-vaartuig in 1902 voor Willem van den Tak en onder de naam 'Willem Josep hine' in de vaart gebracht, vaart heden nog steeds op de Friese meren. In het boek 'De Koperen Helm' wordt dit schip, dat van 1935 tot 1955 onder het nummer 'OD 18' heeft gevaren, beschre ven. Eén jaar voor de ramp met de 'Betelgeuse' schonk Smit Tak drie klokken voor het carillon in de toren van de gemeente Goedereede. In de mond van Bantry baai werd later een monument opgericht ter nagedachtenis aan de ramp met de 'Betelgeuse'. De namen van de vijftig slachtoffers en ook de verongelukte bergingsinspecteur van Smit Tak, Jaap Pols werden op het monu ment vermeld, dat omlijst werd met de scheepsbel van het schip 'Betelgeuse', die ontplofte in de baai van Whiddy Island en dat uitmondde in de berging van de eeuw. De bron van het verhaal komt uit het boek je: 'Berging van de eeuw Foto's ontvangen van: Takmarine in Maassluis, Sleepvaart museum Maassluis en uit eigen verzameling Blik op kerk en samenleving Lj - Acties - Publiciteit - Openheid? Het was de eerste week van het nieuwe jaar alweer goed raak. Minister Zalm werd ge- tracteerd op een tweetal taarten in zijn ge zicht. En de populaire leverancier van ham burgers, Mc Donald, kreeg in tal van z'n restaurants valse bommeldingen te verwer ken. Het was ook niet te verwachten dat het geweld en de terreur halt zouden houden voor de drempel van 1999, maar in die eer ste week was het toch wel wat veel van het 'goede'. In beide gevallen gaat het natuurlijk om de publiciteit. Een actie, zoals die gericht was tegen de minister van financiën, komt uitge breid in het nieuws, wordt een- en ander maal, soms tot vervelens toe, op het Jour naal vertoond, en de taartengooiers krijgen wat ze zochten: bekendheid. Overigens kan men zo'n actie niet ludiek meer noemen. Het is een zinloos gebaar van ondermijning van het gezag. Ook mensen die zich schuldig maken aan bommeldingen doen dat om de aandacht op te eisen, en in de meeste gevallen slagen zij daar wonderwel in. Ook al is 99 procent van de meldingen vals, de politie neemt geen risico's en laat de betreffende gebouwen ontruimen. Hoeveel overlast en derving van inkomsten dat met zich meebrengt laat zich raden. Terwijl anderen misschien door der gelijke acties op een idee gebracht worden. De radio bracht een interview met de Amsterdamse hoofdcommissaris Klaas Wil ting. De hoofdstad staat uiteraard bovenaan de rij van plaatsen die door valse bommel dingen worden getroffen. Maar, aldus Wil ting, men houdt deze zaken zoveel mogelijk uit de publiciteit. De politie, door de erva ring geleerd, is snel ter plaatse om een onderzoek in te stellen, en beoordeelt dan of het een serieuze melding betreft, of dat er slechts sprakie is van een nepbom. In het laatste geval gaat men niet tot ontruiming over, zcxlat de actievoerders niet de publici teit krijgen waarop ze hadden gehoopt. Op deze manier probeert de politie van Amster dam de animo voor bommeldingen de kop in te drukken. Ik vraag me, afgezien van bovengenoemde acties, toch weleens af of er in ons land niet te veel aan de grote klok wordt gehangen. De media zitten meteen bovenop elk geval letje dat zich voordoet en proberen op een ongehoorde manier de betrokkenen uit te horen, maar welk belang wordt daarmee ge diend? Openheid is goed, maar niet wan neer het de criminaliteit in de hand werkt. Het gebeurt regelmatig dat we te horen krij gen dat bijvoorbeeld twee van de drie da ders zijn gearresteerd, en dat de derde nog wordt gezocht. Zo'n bericht is natuurlijk voor die derde man een reden om zich schuil te houden! Intussen wordt de roep om strengere maat regelen, en om meer orde en veiligheid steeds luider. Een groot deel van ons volk begint in te zien dat de grenzen worden overschreden. Hopelijk is het nog niet te laat... Waarnemer Het is even schrikken als uw auto fikse schade oploopt. Totdat u zich realiseert dat Van Lint Autoschade de deuken er rimpelloos uithaalt. Met de modernste apparatuur zetten we uw auto weer op het juiste spoor. Onze spuiterij heeft een reputatie hoog te houden en we geven 2 jaar Focwa garantie op de uit de kreukels gehaalde autoschade. Sommelsdijk (0187) 482292 Zierikzee (0111)414794 van Lint autoschade Maakt het goed! Schiedam Maarten Bezuijen Meer dan de helft van onze bevolking geeft aan geen enkele binding te hebben met een kerkgenootschap. Als gevolg hiervan is er veel onbekendheid met de grondbeginselen van het christendom. Die godsdienst heeft echter een belangrijke invloed op onze cul tuur en samenleving. Denk maar aan de kunst en de rechtspraak. Een zekere basis kennis van het christelijk geloof is daarom geen overbodige luxe. Enkele leden van de Hervormde gemeente in Dirksland organiseren een 'oriëntatiecur sus christelijk geloof, waarin de basis van het christendom zal worden behandeld. Aan de orde komen vragen als: Hoe is de Bijbel tot stand gekomen? Wat vieren christenen op het feest van Pinksteren? Wat is de be tekenis van Jezus voor een christen? Waar om zijn er zoveel verschillende kerken? Wat betekent christen-zijn in het leven van alledag? De cursus is zowel bedoeld voor diegenen die het christendom wel enigszins kennen, bijvoorbeeld door opvoeding, maar graag een overzichtelijk beeld willen krijgen, als voor diegenen voor wie het christendom volledig onbekend is. Deelname aan de cursus verplicht tot niets. Een bepaalde vooropleiding is niet vereist. De cursus vindt plaats in het EHBO-lokaal van de Victoriahallen te Dirksland op vier 'donderdagavonden (21 en 28 januari en 11 en 18 februari), inclusief koffie en uitge breide cursusmap. Een informatiefolder kan vrijblijvend worden aangevraagd bij E. R. vanPutten, tel. 601438. In de editie van dinsdag 12 januari jl. plaat sten we een bericht over bloemschikcursus sen. 'Schik in schikken' stond erboven. We verzuimden te vermelden door wie de bloemschikcursussen gegeven worden. Dat willen we natuurlijk graag goedmaken. De cursussen worden gegeven door Tuincen trum Voogd, Dorpsweg 5 te Ouddorp, tel. (0187) 681477. De redactie Uit Weekblad Schuttevaer van 15 december 1928 GEMENGD NIEUWS Overleden Men meldt ons uit Lemmer, d.d. 12 December: De 14-jarige zoon van kapitein Boskamp van de vischmotorboot 'Zeester' te Zwart sluis, wiens linkervoet op 5 December jl., toen deze boot bij de trambrug te Fallega moest stoppen, in een draad verward ge raakte en alstoen werd afgeknepen, is, nadat deze voet in het ziekenhuis te Sneek, waar heen hij alstoen was vervoerd, is geampu teerd, aldaar aan de gevolgen overleden. Gezonken vaartuig De Minister van Waterstaat maakt bekend, dat op 23 November 1928, in de rivier het Noord-Volkerak, ongeveer op 51 gr. 39 min. 12 sec. N.b. en 4 gr. 17 min. 36 sec. 0.1.op ongeveer 660 M. uit den rech ter oever nabij den benedenuitloop van de Karolinageul, onder de gemeente Óoltgens- plaat, des namiddags te ongeveer 2 uur, is gezonken een sleepschip, genaamd: 'Fries land', groot 321 ton, geladen met suikerbie ten en gevoerd wordende door D. C. Schot, te Rotterdam. Dat krachtens artikel 1 en 2 der wet van 23 Juli 1885, Staatsblad no. 151, tot oprui men van het vaartuig en zooveel noodig van de lading zal worden overgegaan na verloop van 2 dagen na dagteekening van de Staats-courant, waarin deze aankondi ging is opgenomen. Gelicht De baggerboten Scheldestroom, welke tijdens den storm van 27 November in de Nieuwe Merwede bij Werkendam is gezon ken, is door de N.V. Hoogenboezem en Van der Tak's Bergingbedrijf gelicht en te Deest aan de werf afgeleverd. D.V. zaterdag 23 januari gaat de 'stuur groep restauratie/onderhoud Ned. Herv. kerk Langstraat' langs de deur erwtensoep verkopen in Langstraat, Ooltgensplaat en Oude Tonge ten bate van de restauratie en het onderhoud van de Hervormde Kerk in Langstraat. Het betreft erwtensoep in diepvriesverpak king, de prijs zal zijn 5,- per liter. Tevoren kunnen bestellingen van mensen uit de hierboven genoemde dorpen opgege ven worden bij Frans v. d. Bos, tel. 632171; Wil Blijleven, tel. 631624 of Henk van Gils, tel. 631716. Dan wordt een en ander op die zaterdag morgen thuisbezorgd. We rekenen op uw medewerking. De stuurgroep Maandag 11 januari 1999 Afdeling 1: J. A. van Hoorn-I. Mackloet1 - 1 J. A. Dekker-P. van Brusselafg. H. Koese - H. Verolme3 - O C. Spee -1. Koese3 - O Afdeling 2: C. Polder - A. Verolme3 - O M. KHnk - F. Noordijk1 - 1 G. Zaaijer - W. VroegindeweijO - 3 G. M. Koese - A. Knape1 - 1 Afdeling 3: R. Jacobs - H. SchellevisO - 3 J. Verbiest - T. Staal1 - 1 J. Nipius - J. Holleman1 - 1

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1999 | | pagina 7