Scheveningen Radio gaat uit de et lier eiiahdeh-üieuws Onkreukbaar? ëoesst PAGINA 9 WOENSDAG 30 DECEMBER 1998^ 'Scheveningen Radio, Sche veningen Radio', hier de 'Op Hoop van Zegen' gevolgd door de aan hét schip toege wezen radio-roepnaam. Wie van de bemanningen van de diverse vissersschepen van elke Hollandse thuishaven heeft deze oproep nog nooit gehoord. Niet alleen in de vis serij-wereld van Ouddorp, Goedereede en Stellendam speelde Scheveningen Radio een heel belangrijke rol, maar tot ver buiten de wereld van de scheepvaart is dit kuststation bekend. Welke visserman heeft in het verleden geen beroep gedaan op 'Scheveningen Radio' om in verbinging te komen met zijn rederij om de stand van zaken door te geven, of als er een ongeluk aan boord gebeurde, een beroep te doen op de 'radio-medischedienst' voor advies of arrderzinds. Ook werd er geluisterd op de diverse marifoonkanalen naar verkeerslijsten, veiligheidsverkeer, noodverkeer, weerbe richten en stormwaarschuwingen. Dit alles was een onderdeel van 'Scheve ningen Radio' Onlangs schreef mijn oud-collega en oud- roeier de heer W. van Duijl, een artikel over dit kuststation, dat per 31 december a.s. uit de eter gaat verdwijnen. Met zijn goed vinden nemen wij dit artikel in z'n geheel over. Wim van Duijl heeft al jaren een zend amateur-licentie in Vlaardingèn en als zodanig heeft hij van dit kuststation in het verleden veel gemak gehad. Op 16 jarige leeftijd is hij in 1952 als Roeier begonnen in de Rotterdamse haven en na 43 dienstjaren bij de Konink lijke Roeiers Vereeniging Eendracht te hebben gewerk, geniet hij dagelijks nog van 'zijn' zend- en ontvangst instalatie die hij thuis heeft staan. Wij laten hem aan het woord. Scheveningen Radio zond op de kortegolf (4250 Khz) drie maal daags een radio krant uit voor zeevarenden en dat gebeur de in morse met een snelheid van 16- tot 18 woorden per minuut. Deze morsetekst werd in de Nederlandse taal uitgezonden. Toen Willem voor zijn examen zat was de eis 12 woorden per minuut en dat is nog steeds zo. Door te luisteren naar de uit zendingen en deze op te nemen op de bandrecorder en die daarna met halve snelheid terug te draaien, (dus 8- a 9 woorden), had hij een mooie ondersteu ning om zich goed voor te bereiden op zijn examen. Terug naar 'Scheveningen Radio'Radio roepnaam PCH (in de beginjaren was de radioroepnaam SCH). Dit kuststation zal op 31 december 1998 haar deuren sluiten en om in radiotermen te spreken is het 'over en uit'. Waarom gaat dit bekende en oudste kust station dicht? Dat komt door de voortschrijding van de huidige techniek zoals u zult begrijpen. Alles goed en wel, maar wat komt daar voor in de plaats? Een aantal zeevarende landen, waaronder Nederland, hebben internationaal beslo ten om voor 1999 de allermodernste com municatie apparatuur aan boord van hun schepen te instaleren en er wordt dan voornamelijk via de satellieten gewerkt. Dit systeem heet: 'G.M.D.S.S.' Dit is de afkorting van 'Global Maritime Distress and Safety System'. U zult nu onmiddellijk begrijpen dat tus senkomst van een kuststation overbodig is geworden. De rang van marconist aan boord van zeeschepen is hiermee een uitstervend beroep geworden. In 1992 is men begonnen met de eerste fase van G.M.D.S.S. Moderne apparatuur werd aan boord van zeeschepen geplaatst, te beginnen met passagiersschepen. Zoals gezegd moet vanaf 1999 iedereen aan die eisen voldoen. We gaan even terug naar de geschiedenis van het kuststation 'Scheveningen Radio'. De naam van dit kuststation is niet toeval- lig- In 1904 beg,on het station in een verlaten bouwkeet van Rijkswaterstaat bij de haven van Scheveningen en kreeg als taak de communicatie met zeeschepen over de gehele wereld te verzorgen. In die tijd ging dat alleen maar met morsetele- grafie op de 600 meterband. Later kwa men daar kortegolf verbindingen in de 24- en 26 meterband bij. U zult waar schijnlijk begrijpen dat door het toene men van de radiocommunicatie en met name het aantal zenders de storing van die zenders op eigen ontvangst enorm groot was. Men werkte immers vanuit één en de zelfde lokatie. In 1925 werd besloten om het één en ander te scheiden. De zenders bleven in Scheveningen gesi tueerd. Ze staan daar nu nog gedeeltelijk, aan de Zuidpier van de Scheveningse haven. De ontvangers werden naar IJmuiden ver huisd in een post- en telegrafiegebouw op het Sluisplein. Door de toename van elektrische appara tuur, voor industrie en huishoudens, kre gen de ontvangers steeds meer last van storing Wederom werd er verhuisd, nu naar een kot in de duinen, dat spoedig plaats maakte voor een volledig ingericht radio station. Tegelijk werd de telefonie inge voerd naast de morsetelegrafie. Tijdens de oorlog 1940/45 maakten onze Ooster buren de dienst uit. Na de oorlog begon de dienst opnieuw in IJmuiden. Rond het jaar 1951 werden de zaken groots aangepakt. Er kwamen zenders en de antennes voor de kortegolf kwamen in Kootwijk te staan. Voor de kortegolf hoeven de anten nes niet persé aan de kust te staan, anders dan voor de middengolf antennes waar van het bereik meer voor de Noordzee is bedoeld. Er kwam een riante behuizing tussen de sluizen van IJmuiden te staan. Ruimte genoeg, doch eerder dan verwacht werd ook dit gebouw te klein. In het voorjaar van 1971 verhuisde 'Scheveningen Radio' opnieuw en werd gehuisvest in het centrum van de stad IJmuiden, het huidige gebouw, waar ook de kustwacht is gehuisvest. 'PCH', de radio-roepnaam van 'Scheve ningen Radio' kreeg de beschikking over zeventien bedientafels voor radio-telegra- fieverkeer, veertien tafels voor radio-tele- fonieverkeer, tien voor marifoonverkeer en zeven voor telex over radio. (TOR). De antennes voor de middengolf en VHF bleven op het sluiseiland staan. Voor de kortegolf werden antennes voor drie rich tingen, de z.g. log-per antennes, in Nederhorst den Berg (NERA) geplaatst. De signalen van deze antennes bestemd voor de ontvangers in IJmuiden werden per straalverbinding doorgestraald naar een hoornparabool op het dak van het gebouw in IJmuiden. Wat later werden er moderne, op afstand bestuurbare ontvan gers in het ontvangstation in NERA geplaatst. Voor het radiotelefonieverkeer op de mid dengolf wordt gebruik gemaakt van de ontvangers in Appingedam en Hoek van Holland. De zo net genoemde richtantennes wijzen 30 - 150 -en 270 graden. In het Noorden, op 30 graden, onderhoudt men er verkeer in de Botnischegolf, op de 150 graden pakt men de Middelandse Zee en het gebied van de Indische Oceaan en met de 270 graden de Noordelijke- en Zuidelijke Atlantische Oceaan en het Caribisch gebied. In het korte-golf gebied wordt gewerkt in de 4, 8, 12, en 16 Mhz ban den. Middengolftelefonie heeft ongeveer een bereik van 500 zeemijlen. De Noordzee kan hiermee dus prima bediend worden. Vervolgens nog iets over 'TOR' Telex Over Radio. Velen kennen het telexver- keer van Dirkzwager uit Maassluis. Binnenkomende - en uitgaande schepen worden via telex naar de diverse instan ties doorgegeven. Deze telexen werken allemaal via een kabel over het PTT-net. Bij Scheveningen Radio gaat telex met behulp van een zender de ether in en wordt elders weer ontvangen, gecodeerd en met de bekende mechanische ratelma- chines, wat konden die dingen een herrie maken, weergegeven. Dit is al een heel oud systeem, het is een beetje te vergelij ken met hele snelle morse. Het nadeel van dit systeem van telex via radio was de verminking van signalen door allerlei atmosferische storingen op de kortegolf. De uitgezonden tekst kwam niet altijd leesbaar over dus dat was een ernstig manko. Een Nederlandse ingenieur heeft dit pro bleem opgelost, mede door de ontwikke ling van de digitalisering in de elektroni ca. In het kort komt het er op neer dat bij TOR tekens in kleine groepjes van een vaste lengte worden verzonden. Elk groepje signalen wordt bij ontvangst op fouten gecontroleerd en dan afgedrukt. Komt er een teken niet goed door, dan herkent de ontvanger dit en verzoekt de zender het groepje opnieuw uit te zenden. Dus met andere woorden; een nagenoeg foutloos telexschrift. Heden ten dage gaat dit alles via een computer en niet meer met mechanische telexen. Het TOR-systeem werkt volle dig automatisch. Zonder al te technisch te worden wil ik nog een onderwerp vermelden, anders zou het verhaal niet volledig zijn. Dit is de marifoon. In het bedrijf van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht hebben we alles met dit fenomeen te maken, zij het zon der tussenkomst van PCH, het kuststa tion. Ook hier speelde Nederland een belangrijke rol. In 1957 werd in 's-Gravenhage een inter nationale conferentie gehouden over Regionale Maritime VHP radiotelefonie. Voor het kuststation 'Scheveningen Radio' en met name de afdeling Kust- en Scheepsradio (KSR) een gelegenheid om een plan te bedenken voor het opzetten van VHF-telefonie in Nederland. Rotter dam heeft als eerste aan deze'proefne ming meegewerkt. De conferentie in 's- Gravenhage gaf aan de maritieme VHF de naam 'marifoon'. In het buitenland nu nog steeds aangeduid met 'VHF'. Het gebeurde weleens dat je de kapitein van een op stroom liggend schip een bood schap moest brengen in de vorm van: 'Kapitein, u moet via de marifoon uw agentschap bellen'. De kapitein stond je aan te kijken alsof hij water zag branden. Zei je daarentegen: 'Kapitein, u moet bij VHF uw agentschap bellen'dan begreep hij dat onmiddellijk. Via de eerste openbare kanalen in het marifoonnet handelde men in het eerste jaar bij Scheveningen Radio 2845 gesprekken af. Met omgebouwde tele foontoestellen werden deze marifoonka nalen via zo'n ouderwetse telefooncentra le met houtjes/touwtjes, de zogenaamde koordenposten, op het telefoonnet van de PTT doorverbonden. Ook de binnenvaart werd in de jaren '60 steeds meer uitgerust met marifoon aan boord om al varende in contact te komen met hun rederijen en agentschappen en voor particuliere gesprekken via Scheve ningen Radio. Ik hoor nog die lieftallige stemmetjes van de dames die achter de bedientafels zaten om de verbinding tot stand te brengen of het bekende melodie tje dat je hoorde als de dames je oproep wel hadden gehoord maar niet zo snel antwoord konden geven. Door de grote populariteit en het gebrek aan frequenties werd de marifoonband uitgebreid met het dubbele aantal kana len. Eerst 28 kanalen van 50 Khz breed, na uitbreiding 56 kanalen van 25 Khz breed. Vandaar de wat vreemde kanaal bezetting van 60-01-61-02 63-03 enz. De hoogtijdagen van Scheveningen Radio liggen zo tussen 1980 en 1990. Het hoogste aantal berichten en telefoon tjes ligt tussen de jaren 1983 en 1985 met meer dan 800.000 per jaar. Ik had al melding gemaakt van de Kust wacht. In 1989 is het noodverkeer.dat eerst bij Scheveningen Radio was onder gebracht, naar de Kustwacht over gegaan. Er zijn maar weinig auto's die dat kunnen zeggen. Gelukkig is Van Lint Auto schade gegarandeerd kreukherstellend. Met de modernste apparatuur zetten we uw auto weer op het juiste spoor. Onze spuiterij heeft een reputatie hoog te houden en we geven 2 jaar Focwa garantie op de uit de kreu kels gehaalde autoschade. Sommelsdijk (0187) 482292 Zierikzee (0111)414794 n van Lint autoschade Maakt het goed! Noodfrequenties zijn voor de zeescheep vaart internationaal. Geluisterd wordt op 2182 Khz telefonie, 500 Khz telegrafie en kanaal 16 voor de marifonie (VHF). De Radio Medische Dienst valt voor zover ik weet nu nog onder 'Scheveningen Radio' maar zal waarschijnlijk ook onder de Kustwacht gaan vallen. Men kan wel stel len dat de diensten die nu nog onder 'Scheveningen Radio' vallen bij het slui ten van dit kuststation, overgeheveld zul len worden naar de Kustwacht. De Kust wacht valt onder het ministerie van Defensie en zetelt in het zelfde gebouw als 'Scheveningen Radio' in IJmuiden. Of de Kustwacht in IJmuiden blijft is nog een open vraag. Het zou voor de hand kunnen liggen dat men verhuist naar de Marinebasis in Den Helder. Voor zover wij weten is hier nog geen beslissing over genomen. Hier hebben wij geprobeerd om u een beeld te geven over het oudste kuststation van Nederland; 'Scheveningen Radio'. Uiteraard zou hier nog veel meer over geschreven kunnen worden, maar dan zou het in delen moeten gebeuren. Hoe het verder met de overige kuststa- tions in Europa gaat, is nog niet bekend, doch ook het Belgische kuststation 'Oos tende Radio' zal niet ontkomen aan de technische vooruitgang, G.M.D.S.S. genaamd. Misschien kan Willem van Duijl u in de komende jaren nog eens wat vertellen over de G.M.D.S.S., maar alvorens dat gebeurt moet dit systeem zich eerst gaan waarmaken- en bekeken worden op zijn (on)mogelijkheden. Eén ding blijft recht overeind staan, automatisch ingestelde machines kunnen niet improviseren, maar mensen wel en dan denk ik direkt aan de marconisten. Met dank aan Wim van Duijl voor dit uitgebreid verslag, alsmede de heer H.S. Spuls, Hoofd operationele dienst Station 12/Scheveningen Radio voor de foto's. Maarten Bezuijen Willem van Duijl als zend-amateur thuis in Vlaardingèn Een foto yan de afdeling radiotelefonie op het 2e sluiseiland van 'Scheveningen Radio' in IJmuiden in 1970 De huidige situatie van de radiotelefonie van het gebouw in het centrum van IJmuiden

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 9