Is Middelharnis dan een metropool?
nee, ganselijk niet"
Garantmarkt Goeree
Evangelisatie:
Waarin een klein land kan uitblinken
Eindelijk Westplaat-grond voor de gemeente
Problemen
criminaliteit
J. Padmos-van Dam
Oranjevereniqing
Goedereede
Doelweg 2, Goedereede
W\] wensen u mede namens personeel een voorspoedig 1999
Uw GARANTMARKT. EEN ZEKERE ZAAK.
Hoe dringend is het?
EIIAitDGn-rilEUWS
flUen een
gelukkig I QQQ
toegewenst
een gezegend 1999 toegewenst
Mevr. C. Roos
een voorspoedig 1999
Transport en Logistiek Nederland
ingenomen met
reconstructieplan Zeelandbrug
PAGINA 4
IvÓEi^siAG 30 DECEMBER 1998
Eindelijk de grond!
Oplossing
Herziene
exploitatieberekening
Oostplaat II
Hongaarseplein 2
3252 AR GOEDEREEDE
Het bestuur van de
door John de Rijke
Ingetogen rust
Pronkjuweel
Bovenstaande dialoog heeft zich donderdagavond in Middelharnis' raadsverga
dering afgespeeld tussen vraagsteller CDA raadslid de heer Dillingh en raads
voorzitter loco-burgemeester Slootweg. De vraag werd de heer Dillingh ingege
ven bij het voorstel in Middelharnis twee interactieve informatiesystemen te
plaatsen, bestaand uit een interactieve zuil met gedetailleerde routeplanner met
zelfs de mogelijkheid de gewenste routebeschrijving uit te printen.
Mevr. V. d. Nieuwendijk had het ook al met
enig misprijzen over 'stadse allures' gehad
toen de heer Dillingh er nog een schepje
bovenop deed: „het begint er op te lijken,
zei hij, dat Middelharnis de neiging heeft
zich metropool te gaan voelen". De heer
Dillingh leek nog wat verre te willen blijven
van een infotelcel en easy info dat steeds
geupdated zal moeten worden; waarom niet
een gewone plattegrond waarop ieder z'n
weg kan zoeken", vroeg hij het College af.
Bedoeling is daarover met de fa. Suurland
een overeenkomst aan te gaan die overigens
- door genoemd bedrijf - niet eerder gere
aliseerd zal worden dan wanneer voldoende
reclameruimte is verkocht. De reclame
boodschappen zullen dienen te voldoen aan
wat daarover in de plaatselijke APV is vast
gelegd, verklaarde wethouder Slootweg op
een vraag daarover van de heer Van Dam
(SGP).
En met een „nee ganselijk niet, maar Mid
delharnis is wél de parel van de Delta",
beantwoordde de raadsvoorzitter schalks de
vraag die de heer Dillingh had gesteld.
Over de preciese plaats van de infotelcellen
zal nog nader worden overlegd. Een komt er
op/nabij de plaats waar nu bij de entree van
het dorp het informatiebord staat, de tweede
komt in het centrum van het dorp, vóór de
HEMA is een van de opties.
De raad besloot de overeenkomst in princi
pe aan te gaan, er is in driejaar tijds hooguit
een uitgave van 24.000,- mee gemoeid.
Toen het eind tachtiger jaren duidelijk werd
dat de uitbreiding van Middelharnis richting
Westplaat zou gaan kaapte een projectont
wikkelaar alle bouwgrond weg. Geen direc
te nood voor de gemeente die prompt naar
de Everdinapolder uitweek, maar het bezit
van een deel van de Westplaatgrond, vlakbij
de Havendijk gelegen, is nu voor de
gemeente 'dringend vereist' geworden ter
realisering van het knooppunt, de demping
van het havenkanaal en de herinrichting van
de havenkom.
Zwaar is over eventuele aankoop onderhan
deld; toen de raadsvoorzitter de hamer liet
vallen en 12.55.65 ha was aangekocht lucht
te dat niet weinig op. Eindelijk heeft de
gemeente de grond die ze tien jaar geleden
al had gewild, gekocht van Kavel Vastgoed
b.v. a 47,50 per m'. Op de grond langs het
Havenkanaal is plaats oor 136 woningen.
Daar tegenover werd aan Amstelland Vast
goed b.v. te Rotterdam (een contractpartner
van Kavel b.v.) bouwgrond in de Everdina
polder verkocht (47.000 m') waarop in de
naaste toekomst 180 vrije sectorwoningen
en 20 sociale koopwoningen kunnen wor
den gebouwd, woningen die zullen moeten
voldoen aan het door de gemeente vastge
stelde beeldkwaliteitsplan voor de Everdi
napolder.
De raad stemde graag in met zowel de aan
koop als de verkoop van grond: „een oplos
sing om uit de impasse te komen", ver
zuchtte mevr. Trompper (PvdA).
Instemming ook bij de heer Hameeteman
(RPF) al kon hij zich niet onttrekken aan de
indruk dat Kavel Vastgoed b.v. de gemeente
in de tang heeft. „En Kavel b.v. verkneutert
er zich over er nu vanaf te zijn", voegde
mevrouw v. d. Nieuwendijk daaraan toe.
Een wat zorgelijke vaststelling bij de heer
V. d. Sluis (CDA): We kopen grond waar
we pas over tien jaar mee aan de slag kun
nen, „is dat financieel wel haalbaar?" vroeg
hij zich af.
„We kunnen nu door!" stelde de voorzitter,
loco-burgemeester Slootweg zeker niet
ontevreden vast.
De raad stemde in met de vaststelling van
een herziene exploitatieberekening voor het
bestemmingsplan Westplaat. Momenteel
wordt gerekend met een gemiddelde mini
male verkoopprijs voor de vrije sector van
335,- per m' en 405,- per m' voor
kavels bij het Havenkanaal.
De ontwikkeling van het knooppunt loopt
niet gemakkelijk. In de exploitatiebereke
ning is gerekend met een infrastructuur van
3.5 miljoen.
In de kostenopzet is gerekend met de aanleg
van het parkeerterrein Oost voor het winkel
centrum. Onderhandelingen met de midden
stand over financiële bijdragen in de kosten
daarvan zullen nog gevoerd worden. Het
heffen van baatbelasting of het invoeren van
parkeerbelasting (betaald parkeren) zal de
dekking voor deze kosten (ca. 564.000,-)
moeten opleveren.
Een omwonende van het Rubensplein te
Middelharnis heeft, gebruik makend van
het spreekrecht, z'n beklag gedaan over
de problemen die er zijn met de jeugd op
het Rubensplein. Het gedrag van de jon
geren is vooral bijzonder hinderlijk voor
ouderen die daarom liever het Rubens
plein, vooral 's avonds, mijden. Er ligt
glas van stukgegooide bierflesjes, al
sinds eind september wordt met vuur
werk geknald en er wordt met fietsen
gegooid.
De raad werd met nadruk gevraagd er op
toe te laten zien dat zich de rust aldaar
herstelt.
De enige die zich tegen het voorstel - tot
vaststelling van de herziene exploitatiebere
kening - uitsprak was mevr. v. d. Nieuwen
dijk, het wordt haar fractie (lijst Hoogzand)
te duur.
De voorzitter verheelde niet dat de West-
plaatexploitatie ieders zorg is, maar gehoopt
wordt dat het toch een winstgevende onder
neming gaat worden, hoewel, als tenslotte
op de nullijn wordt geëindigd zal niemand
ontevreden zijn.
Voor het bouwrijp maken van het bedrij
venterrein Oostplaat II werd, voor het uit
voeren van de eerste fase, een krediet van
4.065 miljoen beschikbaar gesteld.
Van de Provincie is toestemming verkregen
voor de uitbreinding van Industrieterrein
Oostplaat met 11, inplaats van de gevraagde
20 hectares, al lijkt het reëel te veronderstel
len dat de toegestane oppervlakte nog ver
ruimd zal worden nu de Provincie heeft
vastgesteld dat op Goeree-Overflakkee twee
industrieterreinen, te Oude Tonge en te
Middelharnis, tot ontwikkeling mogen wor
den gebracht.
Wie zou hebben gedacht dat het om één van
de belangrijkste ontwikkelingen in de socia
le zekerheid ging, toen het ging over de
C.W.I., de U.V.I. en de S.W.I.? De raad
besloot een Samenwerkingsovereenkomst
Werk en Inkomen met de andere samen
werkingspartners aan te gaan, waarmee de
mogelijkheid is veilig gesteld een financiële
bijdrage aan te vragen in de voorbereidings-
kosten voor het te stichting Centrum voor
Werk en Inkomen.
CWI's (Centrum Werk en Inkomen) moeten
er landelijk komen, ook dus op Goeree-
Overflakkee, vóór januari 2001, zo heeft het
kabinet besloten. In principe komt het in
Middelharnis (nog onbekend in welke loka-
tie). Het wordt een zelfstandige organisatie
met eigen taken zoals die in de samenwer
kingsovereenkomst met de Arbeidsvoorzie
ning (het Arbeidsbureau) en Uitvoeringsin
stellingen (o.a. het G.A.K.) zijn beschreven.
De opzet is dat het C.W.I. voor werk gaat
zorgen, maar wanneer dat niet lukt worden
de cliënten doorverwezen naar de gemeen
telijke Sociale dienst voor de aanvrage van
een uitkering.
In de S.W.I. discussie (Structuur Uitvoering
Werk en Inkomen) en de CWI discussie
(Centrum Werk en Inkomen) kunnen nog
forse wijzigingen optreden, voorziet Mid
delharnis' College, vanwege het grote aan
tal partners en omdat de discussie vanuit
Den Haag steeds nieuwe wendingen neemt.
Het College zou zich in kunnen denken dat
ondertekening van de samenwerkingsover
eenkomst nu wellicht een onbevredigend
gevoel geeft. Het lijkt erop - aldus het Col
lege - dat de raad met de rug tegen de muur
wordt gezet waarbij het een schrale troost is
dat dat ook voor de andere samenwerkings-
partijen geldt.
De raad stemde in met het verklaren van de
intentie tot samenwerking.
Tramlijnweg 3
GOEDEREEDE
Familie, vrienden en bekenden
wenst al haar leden en begunstigers
Transport en Logistiek Nederland is inge
nomen met het reconstructieplan van de
provincie Zeeland voor de Zeelandbrug. De
vaste oeververbinding wordt hierdoor ver
keersveiliger, terwijl de breedte van de rij
stroken gehandhaafd blijft. De branche
organisatie ziet met de gekozen oplossing
haar inzet voor een veilige, maar tevens
realistische aanpak van de brug beloond.
Tegelijkertijd is TLN wel zeer geschrokken
van de voorgenomen totale stremming van
de brug gedurende vier maanden. De bran
che-organisatie dringt aan op een drastische
bekorting van deze periode.
Transport en Logistiek Nederland was aan
vankelijk bevreesd dat de vervanging van
de huidige vangrail door brede betonnen
keringen een versmalling van de rijstroken
tot gevolg zou hebben op de toch al smalle
brug. Dit zou met name bij harde wind tot
levensgevaarlijke situaties leiden. Maar
gedeputeerde J. I. Hennekeij maakte op een
persconferentie bekend dat aan weerszijden
van de weg een nieuw type keringen zal
worden geplaatst, waardoor de rijstroken de
huidige breedte kunnen behouden. Verder
blijft het als proef ingestelde inhaalverbod
gehandhaafd, terwijl op het wegdek een
dubbele asiijn wordt aangebracht.
Het reconstructieplan is gebaseerd op uitge
breid onderzoek met proefvakken en een
simulator. Ook enkele Zeeuwse lid-onder-
nemingen van Transport en Logistiek Ne
derland waren nauw bij dit onderzoek be
trokken. Volgens Transport en Logistiek
Nederland zal de verkeersveiligheid op de
Zeelandbrug met de maatregelen aanmerke
lijk verbeteren. Het risico dat auto's te
water raken, omdat ze door de vangrail
schieten, wordt kleiner. Bovendien voor
komt de dubbele asiijn en het inhaalverbod
dat voertuigen op de andere weghelft te
rechtkomen. TLN vindt het een goede zaak
dat het fietspad met de gekozen aanpak
blijft gehandhaafd. Het is van belang dat
reizigers ook voor een ander vervoermiddel
kunnen kiezen dan de auto.
De IZB (Hervormde Bond voor Inwendige
Zending) houdt binnenkort in samenwer
king met de Gereformeerde Zendingsbond
een serie regionale avonden met als thema
'Hoe dringend is het?' Er komt in deze tijd
zoveel op ons af, dat we voortdurend keu
zes moeten maken. Dat geldt ook voor de
gemeente en de gelovige persoonlijk. Hoe
dringend is het dat we ons met evangelise
ren bezig houden? Hebben Nederlanders
niet kansen genoeg gehad om het evangelie
aan te nemen? En zijn ongelovigen niet
vaak mensen die het evangelie zeer bewust
verwerpen? Komen er trouwens nog wei-
eens mensen tot geloof?
U kunt terecht op woensdag 20 januari in
Herv. kerkelijk Centrum, J. A. Beijerink-
straat 53, Nieuwerkerk a/d IJssel; woensdag
27 januari in De Wingerd, Nieuwepad 1,
Tholen; donderdag 28 januari in de Exo-
duskerk, Mollenburgseweg 15, Gorinchem.
Voor info: Bureau IZB, tel. (033) 4611949.
Zicht op de prachtige Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Doomilc
Kampeerrondreizen in Europa of
Amerika. Bestemmingen in Australië,
Zuid-Afrika, Mexico en Cuba. 't Kan
niet op. Verkeersbureaus en toerope-
rators blijven onvermoeid op de po
tentiële vakantieganger inpraten om
hem zo ver mogelijk van huis te bren
gen, het onbekende avontuur tege
moet. Want dat is de trend: verre lan
den bezoeken en zo mogelijk deel
kunnen nemen aan activiteiten die je
hart sneller doen kloppen. Wie echter
om uiteenlopende redenen z'n vakan
tie in de hand wil houden en liever in
de buurt blijft, laat hij dat beslist
doen. Geen sterveling zal beweren dat
ons eigen land niets te bieden heeft,
integendeel. De aloude dichtregel
'Holland, mijn Holland, ik vind je zo
mooi' is zelfs door de jaren heen een
niet te weerspreken vuistregel gewor
den.
Geen punt
Dichtbij huis kan ook verrassend anders
worden uitgelegd. Zo groot is Nederland nu
ook weer niet dat we moeite hebben met de
afstanden. Per slot van zake maken we er
nauwelijks een punt van om naar de Eifel te
gaan, of honderden kilometers meer af te
leggen als ons einddoel in Karinthië of
ergens aan de Rivièra ligt.
Ooit wel eens gehoord van Meetjesland?
Het ligt in België. Op de keper beschouwd
net over de grens en makkelijk bereikbaar
via Antwerpen of desnoods Breskens. Tot
de vroege middeleeuwen een vrijwel onge
rept moerasgebied. Tegenwoordig een boei
end socio-cultureel erfgoed, waarin wande
laars, fietsers en liefhebbers van watersport
zich rijkelijk kunnen uitleven. In het spoor
van Tyl Uilenspiegel zult u een wijds pol
derlandschap aantreffen met pittoreske
dorpjes en statige boerderijen. Uitgelezen
vertrekpunten voor ontspannen fietstochten
in de richting Eeklo met het uit 1785 date
rende kasteel Aveschoot, dat omringd is
door bomen die maar liefst tweehonderd
jaar oud zijn. Kinderen zijn er misschien
gauw op uitgekeken, maar ook daarin is
voorzien. In de overdekte 'Yeti' speelstad
(aan de snelweg Brugge-Gent) is van alles
te beleven. Van een spannend doolhof en
een echte klimmuur tot dolle pret in het bal-
lenbad. Bootjes, scooters, racewagentjes en
een moeizaam puffend treintje daargelaten.
Verderop, ten zuiden van Gent - vlakbij het
kruispunt van de grote verkeersaders E17 en
E40 - kunt u het sprookjesachtig kasteel
van Ooidonk te Bachte-Maria-Leerne be
wonderen. Als u tenminste zover komt,
want de kans is niet denkbeeldig dat u in
Gent blijft 'hangen'.
De vele middeleeuwse plekjes in het cen
trum zijn namelijk zo gezellig dat u bijna
niet toekomt aan de andere zaken die de
hoofdstad van Vlaanderen zo interessant
maken. De schitterende Sint Baafskathe-
draal bijvoorbeeld, waar in 1500 Keizer
Karel werd gedoopt. De wereldberoemde,
95 meter hoge toren van het Belfort en het
deels in gotische, deels in renaissance stijl
opgetrokken stadhuis. In één van de zalen
werd in 1576 de godsdienstvrede tussen ka
tholieken en protestanten getekend.
Al wandelend ziet u aan het einde van de
Graslei de imposante Gravensteenburcht,
die sinds de 12e eeuw voor alles en nog wat
is gebruikt, van gevangenis tot katoenfa-
briek. Voor wie niettemin de stadsdrukte
wil ontvluchten is er de ingetogen rust van
de begijnhoven, een unieke herinnering aan
lang vervlogen tijden. Al met al een stad die
geschiedenis schrijft, net als 'de stad der
vijf klokkentorens', het tweeduizend jaar
oude Doornik. Met talloze volksfeesten die
deze bijzondere Picardische plek aan de
grens van Wallonië tot leven brengen: 'Ver
loren Maandag', carnaval, de 'Dagen der
Vier Stoeten', de Grote Processie. Altijd is
er wat te doen en dan hebben we het niet
eens over de diverse markten en festivals,
met traditionele spelen en specifiek culture
le aangelegenheden in de geest van prestigi
euze concerten in de Onze-Lieve-Vrouwe
kathedraal.
Het merendeel der kerken en kapellen da
teert uit de I2e- en 13e eeuwse bloeiperio
de, die gekenmerkt werd door de grote
godsdienstijver. Vandaar alle torens en
klokken die, verspreid over het centrum, tot
in lengte van jaren getuigenis blijven afleg
gen van een rijk historisch verleden met een
brouwsel van beschavingen. Niet in het
minst op het gebied van de scheppende kun
sten, waarbij schilder- en beeldhouwkunst.
tapijtweefkunst, aardewerk en porselein
elkaar ongegeneerd naar de kroon steken.
Feitelijk is België één grote verzameling
van kunst en cultuur. Neem het Leuvense
stadhuis, een pronkjuweel van de Brabantse
gotiek, waarvoor 550 jaar geleden de eerste
steen werd gelegd. Het heeft ontelbare be
stuurders en burgers zien komen en gaan.
Al die tijd is het het decor geweest van
rechtspraak en feest, van oorlog en plezier,
van welvaart en misère, van naijver en trots.
Karel de Stoute wilde niet alleen de krijgs-
daden van zijn helden Alexander de Grote,
Hannibal, Julius Ceasar en Karel de Grote
evenaren, ook het stadhuis moest en zou
groter en mooier worden dan dat van Brus
sel, de aloude rivaal van Leuven in de mid
deleeuwen. Het is inderdaad prachtig, maar
laten we wel wezen, de geschiedenis van
het kosmopolitische hart van Europa gaat
dieper. Herinnert zelfs bij elke stap aan haar
bestemming als ontmoetingscentrum op alle
niveaus.
De beste manier om de ziel van Brussel te
doorgronden is dan ook een wandeling te
maken van de boven- tot de benedenstad.
Wellicht vermoeiend, maar buitengewoon
aantrekkelijk en als het u te veel wordt kunt
u altijd gebruik maken van het dichte net
van openbaar vervoer. Ieder station heeft
een bus-, tram- of metro-verbinding, om het
even waar u naar toe wilt. Hetzij naar De
Zavel, de drukbezochte wijk van de anti
quairs of naar de uitgebreide vlooienmarkt
op het Vossenplein om er datgene te vinden
waar u mogelijk al lange tijd naar op zoek
bent. En vergeet u vooral niet de Heizel, dat
diverse mogelijkheden biedt voor uitstapjes
met het hele gezin. Zoals naar Bruparck,
met 'Mini Europa' dat a la Madurodam
fraaie maquettes laat zien van de beroemd
ste monumenten van 70 steden uit alle EG
lid-staten. Vlakbij de Heizel liggen trou
wens de Koninklijke Serres, die in de vorige
eeuw voor koning Leopold II gebouwd zijn
en een unieke collectie exotische planten
omvatten. Elk jaar, in april/mei, nodigt het
vorstenpaar gedurende een tiental dagen be
langstellenden uit voor een bezoek. Wat dat
betreft is België een vriendelijk koninkrijk.
En uiteraard veelzijdig en dat mag onze zui
derburen best verweten worden.
Voor nadere informatie kunt u bellen met
het Belgisch Verkeersbureau te Haarlem
telefoon (023) 5344434.