Is Middelharnis dan een metropool? nee, ganselijk niet" Garantmarkt Goeree Evangelisatie: Waarin een klein land kan uitblinken Eindelijk Westplaat-grond voor de gemeente Problemen criminaliteit J. Padmos-van Dam Oranjevereniqing Goedereede Doelweg 2, Goedereede W\] wensen u mede namens personeel een voorspoedig 1999 Uw GARANTMARKT. EEN ZEKERE ZAAK. Hoe dringend is het? EIIAitDGn-rilEUWS flUen een gelukkig I QQQ toegewenst een gezegend 1999 toegewenst Mevr. C. Roos een voorspoedig 1999 Transport en Logistiek Nederland ingenomen met reconstructieplan Zeelandbrug PAGINA 4 IvÓEi^siAG 30 DECEMBER 1998 Eindelijk de grond! Oplossing Herziene exploitatieberekening Oostplaat II Hongaarseplein 2 3252 AR GOEDEREEDE Het bestuur van de door John de Rijke Ingetogen rust Pronkjuweel Bovenstaande dialoog heeft zich donderdagavond in Middelharnis' raadsverga dering afgespeeld tussen vraagsteller CDA raadslid de heer Dillingh en raads voorzitter loco-burgemeester Slootweg. De vraag werd de heer Dillingh ingege ven bij het voorstel in Middelharnis twee interactieve informatiesystemen te plaatsen, bestaand uit een interactieve zuil met gedetailleerde routeplanner met zelfs de mogelijkheid de gewenste routebeschrijving uit te printen. Mevr. V. d. Nieuwendijk had het ook al met enig misprijzen over 'stadse allures' gehad toen de heer Dillingh er nog een schepje bovenop deed: „het begint er op te lijken, zei hij, dat Middelharnis de neiging heeft zich metropool te gaan voelen". De heer Dillingh leek nog wat verre te willen blijven van een infotelcel en easy info dat steeds geupdated zal moeten worden; waarom niet een gewone plattegrond waarop ieder z'n weg kan zoeken", vroeg hij het College af. Bedoeling is daarover met de fa. Suurland een overeenkomst aan te gaan die overigens - door genoemd bedrijf - niet eerder gere aliseerd zal worden dan wanneer voldoende reclameruimte is verkocht. De reclame boodschappen zullen dienen te voldoen aan wat daarover in de plaatselijke APV is vast gelegd, verklaarde wethouder Slootweg op een vraag daarover van de heer Van Dam (SGP). En met een „nee ganselijk niet, maar Mid delharnis is wél de parel van de Delta", beantwoordde de raadsvoorzitter schalks de vraag die de heer Dillingh had gesteld. Over de preciese plaats van de infotelcellen zal nog nader worden overlegd. Een komt er op/nabij de plaats waar nu bij de entree van het dorp het informatiebord staat, de tweede komt in het centrum van het dorp, vóór de HEMA is een van de opties. De raad besloot de overeenkomst in princi pe aan te gaan, er is in driejaar tijds hooguit een uitgave van 24.000,- mee gemoeid. Toen het eind tachtiger jaren duidelijk werd dat de uitbreiding van Middelharnis richting Westplaat zou gaan kaapte een projectont wikkelaar alle bouwgrond weg. Geen direc te nood voor de gemeente die prompt naar de Everdinapolder uitweek, maar het bezit van een deel van de Westplaatgrond, vlakbij de Havendijk gelegen, is nu voor de gemeente 'dringend vereist' geworden ter realisering van het knooppunt, de demping van het havenkanaal en de herinrichting van de havenkom. Zwaar is over eventuele aankoop onderhan deld; toen de raadsvoorzitter de hamer liet vallen en 12.55.65 ha was aangekocht lucht te dat niet weinig op. Eindelijk heeft de gemeente de grond die ze tien jaar geleden al had gewild, gekocht van Kavel Vastgoed b.v. a 47,50 per m'. Op de grond langs het Havenkanaal is plaats oor 136 woningen. Daar tegenover werd aan Amstelland Vast goed b.v. te Rotterdam (een contractpartner van Kavel b.v.) bouwgrond in de Everdina polder verkocht (47.000 m') waarop in de naaste toekomst 180 vrije sectorwoningen en 20 sociale koopwoningen kunnen wor den gebouwd, woningen die zullen moeten voldoen aan het door de gemeente vastge stelde beeldkwaliteitsplan voor de Everdi napolder. De raad stemde graag in met zowel de aan koop als de verkoop van grond: „een oplos sing om uit de impasse te komen", ver zuchtte mevr. Trompper (PvdA). Instemming ook bij de heer Hameeteman (RPF) al kon hij zich niet onttrekken aan de indruk dat Kavel Vastgoed b.v. de gemeente in de tang heeft. „En Kavel b.v. verkneutert er zich over er nu vanaf te zijn", voegde mevrouw v. d. Nieuwendijk daaraan toe. Een wat zorgelijke vaststelling bij de heer V. d. Sluis (CDA): We kopen grond waar we pas over tien jaar mee aan de slag kun nen, „is dat financieel wel haalbaar?" vroeg hij zich af. „We kunnen nu door!" stelde de voorzitter, loco-burgemeester Slootweg zeker niet ontevreden vast. De raad stemde in met de vaststelling van een herziene exploitatieberekening voor het bestemmingsplan Westplaat. Momenteel wordt gerekend met een gemiddelde mini male verkoopprijs voor de vrije sector van 335,- per m' en 405,- per m' voor kavels bij het Havenkanaal. De ontwikkeling van het knooppunt loopt niet gemakkelijk. In de exploitatiebereke ning is gerekend met een infrastructuur van 3.5 miljoen. In de kostenopzet is gerekend met de aanleg van het parkeerterrein Oost voor het winkel centrum. Onderhandelingen met de midden stand over financiële bijdragen in de kosten daarvan zullen nog gevoerd worden. Het heffen van baatbelasting of het invoeren van parkeerbelasting (betaald parkeren) zal de dekking voor deze kosten (ca. 564.000,-) moeten opleveren. Een omwonende van het Rubensplein te Middelharnis heeft, gebruik makend van het spreekrecht, z'n beklag gedaan over de problemen die er zijn met de jeugd op het Rubensplein. Het gedrag van de jon geren is vooral bijzonder hinderlijk voor ouderen die daarom liever het Rubens plein, vooral 's avonds, mijden. Er ligt glas van stukgegooide bierflesjes, al sinds eind september wordt met vuur werk geknald en er wordt met fietsen gegooid. De raad werd met nadruk gevraagd er op toe te laten zien dat zich de rust aldaar herstelt. De enige die zich tegen het voorstel - tot vaststelling van de herziene exploitatiebere kening - uitsprak was mevr. v. d. Nieuwen dijk, het wordt haar fractie (lijst Hoogzand) te duur. De voorzitter verheelde niet dat de West- plaatexploitatie ieders zorg is, maar gehoopt wordt dat het toch een winstgevende onder neming gaat worden, hoewel, als tenslotte op de nullijn wordt geëindigd zal niemand ontevreden zijn. Voor het bouwrijp maken van het bedrij venterrein Oostplaat II werd, voor het uit voeren van de eerste fase, een krediet van 4.065 miljoen beschikbaar gesteld. Van de Provincie is toestemming verkregen voor de uitbreinding van Industrieterrein Oostplaat met 11, inplaats van de gevraagde 20 hectares, al lijkt het reëel te veronderstel len dat de toegestane oppervlakte nog ver ruimd zal worden nu de Provincie heeft vastgesteld dat op Goeree-Overflakkee twee industrieterreinen, te Oude Tonge en te Middelharnis, tot ontwikkeling mogen wor den gebracht. Wie zou hebben gedacht dat het om één van de belangrijkste ontwikkelingen in de socia le zekerheid ging, toen het ging over de C.W.I., de U.V.I. en de S.W.I.? De raad besloot een Samenwerkingsovereenkomst Werk en Inkomen met de andere samen werkingspartners aan te gaan, waarmee de mogelijkheid is veilig gesteld een financiële bijdrage aan te vragen in de voorbereidings- kosten voor het te stichting Centrum voor Werk en Inkomen. CWI's (Centrum Werk en Inkomen) moeten er landelijk komen, ook dus op Goeree- Overflakkee, vóór januari 2001, zo heeft het kabinet besloten. In principe komt het in Middelharnis (nog onbekend in welke loka- tie). Het wordt een zelfstandige organisatie met eigen taken zoals die in de samenwer kingsovereenkomst met de Arbeidsvoorzie ning (het Arbeidsbureau) en Uitvoeringsin stellingen (o.a. het G.A.K.) zijn beschreven. De opzet is dat het C.W.I. voor werk gaat zorgen, maar wanneer dat niet lukt worden de cliënten doorverwezen naar de gemeen telijke Sociale dienst voor de aanvrage van een uitkering. In de S.W.I. discussie (Structuur Uitvoering Werk en Inkomen) en de CWI discussie (Centrum Werk en Inkomen) kunnen nog forse wijzigingen optreden, voorziet Mid delharnis' College, vanwege het grote aan tal partners en omdat de discussie vanuit Den Haag steeds nieuwe wendingen neemt. Het College zou zich in kunnen denken dat ondertekening van de samenwerkingsover eenkomst nu wellicht een onbevredigend gevoel geeft. Het lijkt erop - aldus het Col lege - dat de raad met de rug tegen de muur wordt gezet waarbij het een schrale troost is dat dat ook voor de andere samenwerkings- partijen geldt. De raad stemde in met het verklaren van de intentie tot samenwerking. Tramlijnweg 3 GOEDEREEDE Familie, vrienden en bekenden wenst al haar leden en begunstigers Transport en Logistiek Nederland is inge nomen met het reconstructieplan van de provincie Zeeland voor de Zeelandbrug. De vaste oeververbinding wordt hierdoor ver keersveiliger, terwijl de breedte van de rij stroken gehandhaafd blijft. De branche organisatie ziet met de gekozen oplossing haar inzet voor een veilige, maar tevens realistische aanpak van de brug beloond. Tegelijkertijd is TLN wel zeer geschrokken van de voorgenomen totale stremming van de brug gedurende vier maanden. De bran che-organisatie dringt aan op een drastische bekorting van deze periode. Transport en Logistiek Nederland was aan vankelijk bevreesd dat de vervanging van de huidige vangrail door brede betonnen keringen een versmalling van de rijstroken tot gevolg zou hebben op de toch al smalle brug. Dit zou met name bij harde wind tot levensgevaarlijke situaties leiden. Maar gedeputeerde J. I. Hennekeij maakte op een persconferentie bekend dat aan weerszijden van de weg een nieuw type keringen zal worden geplaatst, waardoor de rijstroken de huidige breedte kunnen behouden. Verder blijft het als proef ingestelde inhaalverbod gehandhaafd, terwijl op het wegdek een dubbele asiijn wordt aangebracht. Het reconstructieplan is gebaseerd op uitge breid onderzoek met proefvakken en een simulator. Ook enkele Zeeuwse lid-onder- nemingen van Transport en Logistiek Ne derland waren nauw bij dit onderzoek be trokken. Volgens Transport en Logistiek Nederland zal de verkeersveiligheid op de Zeelandbrug met de maatregelen aanmerke lijk verbeteren. Het risico dat auto's te water raken, omdat ze door de vangrail schieten, wordt kleiner. Bovendien voor komt de dubbele asiijn en het inhaalverbod dat voertuigen op de andere weghelft te rechtkomen. TLN vindt het een goede zaak dat het fietspad met de gekozen aanpak blijft gehandhaafd. Het is van belang dat reizigers ook voor een ander vervoermiddel kunnen kiezen dan de auto. De IZB (Hervormde Bond voor Inwendige Zending) houdt binnenkort in samenwer king met de Gereformeerde Zendingsbond een serie regionale avonden met als thema 'Hoe dringend is het?' Er komt in deze tijd zoveel op ons af, dat we voortdurend keu zes moeten maken. Dat geldt ook voor de gemeente en de gelovige persoonlijk. Hoe dringend is het dat we ons met evangelise ren bezig houden? Hebben Nederlanders niet kansen genoeg gehad om het evangelie aan te nemen? En zijn ongelovigen niet vaak mensen die het evangelie zeer bewust verwerpen? Komen er trouwens nog wei- eens mensen tot geloof? U kunt terecht op woensdag 20 januari in Herv. kerkelijk Centrum, J. A. Beijerink- straat 53, Nieuwerkerk a/d IJssel; woensdag 27 januari in De Wingerd, Nieuwepad 1, Tholen; donderdag 28 januari in de Exo- duskerk, Mollenburgseweg 15, Gorinchem. Voor info: Bureau IZB, tel. (033) 4611949. Zicht op de prachtige Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Doomilc Kampeerrondreizen in Europa of Amerika. Bestemmingen in Australië, Zuid-Afrika, Mexico en Cuba. 't Kan niet op. Verkeersbureaus en toerope- rators blijven onvermoeid op de po tentiële vakantieganger inpraten om hem zo ver mogelijk van huis te bren gen, het onbekende avontuur tege moet. Want dat is de trend: verre lan den bezoeken en zo mogelijk deel kunnen nemen aan activiteiten die je hart sneller doen kloppen. Wie echter om uiteenlopende redenen z'n vakan tie in de hand wil houden en liever in de buurt blijft, laat hij dat beslist doen. Geen sterveling zal beweren dat ons eigen land niets te bieden heeft, integendeel. De aloude dichtregel 'Holland, mijn Holland, ik vind je zo mooi' is zelfs door de jaren heen een niet te weerspreken vuistregel gewor den. Geen punt Dichtbij huis kan ook verrassend anders worden uitgelegd. Zo groot is Nederland nu ook weer niet dat we moeite hebben met de afstanden. Per slot van zake maken we er nauwelijks een punt van om naar de Eifel te gaan, of honderden kilometers meer af te leggen als ons einddoel in Karinthië of ergens aan de Rivièra ligt. Ooit wel eens gehoord van Meetjesland? Het ligt in België. Op de keper beschouwd net over de grens en makkelijk bereikbaar via Antwerpen of desnoods Breskens. Tot de vroege middeleeuwen een vrijwel onge rept moerasgebied. Tegenwoordig een boei end socio-cultureel erfgoed, waarin wande laars, fietsers en liefhebbers van watersport zich rijkelijk kunnen uitleven. In het spoor van Tyl Uilenspiegel zult u een wijds pol derlandschap aantreffen met pittoreske dorpjes en statige boerderijen. Uitgelezen vertrekpunten voor ontspannen fietstochten in de richting Eeklo met het uit 1785 date rende kasteel Aveschoot, dat omringd is door bomen die maar liefst tweehonderd jaar oud zijn. Kinderen zijn er misschien gauw op uitgekeken, maar ook daarin is voorzien. In de overdekte 'Yeti' speelstad (aan de snelweg Brugge-Gent) is van alles te beleven. Van een spannend doolhof en een echte klimmuur tot dolle pret in het bal- lenbad. Bootjes, scooters, racewagentjes en een moeizaam puffend treintje daargelaten. Verderop, ten zuiden van Gent - vlakbij het kruispunt van de grote verkeersaders E17 en E40 - kunt u het sprookjesachtig kasteel van Ooidonk te Bachte-Maria-Leerne be wonderen. Als u tenminste zover komt, want de kans is niet denkbeeldig dat u in Gent blijft 'hangen'. De vele middeleeuwse plekjes in het cen trum zijn namelijk zo gezellig dat u bijna niet toekomt aan de andere zaken die de hoofdstad van Vlaanderen zo interessant maken. De schitterende Sint Baafskathe- draal bijvoorbeeld, waar in 1500 Keizer Karel werd gedoopt. De wereldberoemde, 95 meter hoge toren van het Belfort en het deels in gotische, deels in renaissance stijl opgetrokken stadhuis. In één van de zalen werd in 1576 de godsdienstvrede tussen ka tholieken en protestanten getekend. Al wandelend ziet u aan het einde van de Graslei de imposante Gravensteenburcht, die sinds de 12e eeuw voor alles en nog wat is gebruikt, van gevangenis tot katoenfa- briek. Voor wie niettemin de stadsdrukte wil ontvluchten is er de ingetogen rust van de begijnhoven, een unieke herinnering aan lang vervlogen tijden. Al met al een stad die geschiedenis schrijft, net als 'de stad der vijf klokkentorens', het tweeduizend jaar oude Doornik. Met talloze volksfeesten die deze bijzondere Picardische plek aan de grens van Wallonië tot leven brengen: 'Ver loren Maandag', carnaval, de 'Dagen der Vier Stoeten', de Grote Processie. Altijd is er wat te doen en dan hebben we het niet eens over de diverse markten en festivals, met traditionele spelen en specifiek culture le aangelegenheden in de geest van prestigi euze concerten in de Onze-Lieve-Vrouwe kathedraal. Het merendeel der kerken en kapellen da teert uit de I2e- en 13e eeuwse bloeiperio de, die gekenmerkt werd door de grote godsdienstijver. Vandaar alle torens en klokken die, verspreid over het centrum, tot in lengte van jaren getuigenis blijven afleg gen van een rijk historisch verleden met een brouwsel van beschavingen. Niet in het minst op het gebied van de scheppende kun sten, waarbij schilder- en beeldhouwkunst. tapijtweefkunst, aardewerk en porselein elkaar ongegeneerd naar de kroon steken. Feitelijk is België één grote verzameling van kunst en cultuur. Neem het Leuvense stadhuis, een pronkjuweel van de Brabantse gotiek, waarvoor 550 jaar geleden de eerste steen werd gelegd. Het heeft ontelbare be stuurders en burgers zien komen en gaan. Al die tijd is het het decor geweest van rechtspraak en feest, van oorlog en plezier, van welvaart en misère, van naijver en trots. Karel de Stoute wilde niet alleen de krijgs- daden van zijn helden Alexander de Grote, Hannibal, Julius Ceasar en Karel de Grote evenaren, ook het stadhuis moest en zou groter en mooier worden dan dat van Brus sel, de aloude rivaal van Leuven in de mid deleeuwen. Het is inderdaad prachtig, maar laten we wel wezen, de geschiedenis van het kosmopolitische hart van Europa gaat dieper. Herinnert zelfs bij elke stap aan haar bestemming als ontmoetingscentrum op alle niveaus. De beste manier om de ziel van Brussel te doorgronden is dan ook een wandeling te maken van de boven- tot de benedenstad. Wellicht vermoeiend, maar buitengewoon aantrekkelijk en als het u te veel wordt kunt u altijd gebruik maken van het dichte net van openbaar vervoer. Ieder station heeft een bus-, tram- of metro-verbinding, om het even waar u naar toe wilt. Hetzij naar De Zavel, de drukbezochte wijk van de anti quairs of naar de uitgebreide vlooienmarkt op het Vossenplein om er datgene te vinden waar u mogelijk al lange tijd naar op zoek bent. En vergeet u vooral niet de Heizel, dat diverse mogelijkheden biedt voor uitstapjes met het hele gezin. Zoals naar Bruparck, met 'Mini Europa' dat a la Madurodam fraaie maquettes laat zien van de beroemd ste monumenten van 70 steden uit alle EG lid-staten. Vlakbij de Heizel liggen trou wens de Koninklijke Serres, die in de vorige eeuw voor koning Leopold II gebouwd zijn en een unieke collectie exotische planten omvatten. Elk jaar, in april/mei, nodigt het vorstenpaar gedurende een tiental dagen be langstellenden uit voor een bezoek. Wat dat betreft is België een vriendelijk koninkrijk. En uiteraard veelzijdig en dat mag onze zui derburen best verweten worden. Voor nadere informatie kunt u bellen met het Belgisch Verkeersbureau te Haarlem telefoon (023) 5344434.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 4