Een eindeloze milieurace Hyperventilatie Beter Slapen Overdenking (WO) Het Max Havelaar Keurmerk bestaat 10 jaar uit de Heilige Schrift Kerstnachtdienst Vervult de aarde ,,(^et Kerst aan de Dorpstienden Doopsgezinde Gemeente EIIAfIDOI-illEllWS Twee adventsgetuigen Trettig£^ %er&tdag£n' en^ een mnardpaed^ 1999 in Ouddorp Verhuisd VERVOLGVERHAAL PAGINA 5 Vrijdag 18 december 1998 Landbouwpraatje Boeren lopen een eindeloze race voor een schoon milieu. Menig agrariër wordt er moedeloos van, zeker als alle gekijf over bodem-, water- en luchtverontreiniging op zijn conto wordt bijgeschreven. Het lijkt erop dat het doek op vele boerenerven voorgoed gaat vallen. Het is met goed fatsoen niet vol te houden dat boeren geen oog hebben voor het milieu en - zoals sommigen zelfs beweren - er met de pet naar gooien. Het tegendeel blijkt zelfs: boeren beseffen maar al te goed dat hun bestaan afhangt van een schoon en ge zond milieu. Zij zouden wel gek zijn als ze het milieu aan hun laars lappen. En toch worden vele boeren moedeloos bij alle in spanningen die zij zich getroosten om de goede balans te vinden tussen landbouw en milieu. Wie de goede boerenbedoelingen in twijfel trekt moet maar eens gauw de boer op. Aan de keukentafel komen de meest in drukwekkende ontboezemingen naar boven. De boer en zijn echtgenote hebben geen geheimen, en zelfs al zouden zij die willen verbergen, dan zal de oplettende luisteraar de boodschap tussen de regels oppakken. Tonnen voor milieu De doorsnee werknemer, die ploetert met een toch redelijk gezinsbudget en af en toe tegen zijn matige hypotheek hikt, raakt van slag als hij het boerenrelaas aanhoort. De boer runt samen met zijn vrouw het bedrijf. Al met al mocht hij tot voor kort niet kla gen. De opbrengsten gingen veelal boven de kosten uit en er bleef genoeg over voor het huishouden, terwijl er zelfs een spaarcent voor de oude dag opzij gelegd kon worden. „Maar", zegt de boer er direct bij, „er wordt sober geleefd en we stoppen bijna alle geld in ons bedrijf'. Dat betekent dat boeren investeren in hun eigen bestaan. De laatste jaren wordt heel wat geld gestoken in be- drijfsverbeteringen ten gunste van het milieu. Het regent milieumaatregelen en elke regel heeft zijn prijs (die de boeren moeten betalen). De boer kijkt zijn bezoe ker indringend aan en vervolgt: „Er is op ons bedrijf de laatste jaren voor tonnen - luister: voor tonnen - geïnvesteerd in milieu. Wij hebben er vrede mee, maar je mag dan toch ook verwachten dat er iets voor terugkomt". In de agrarische sector is de laatste tien jaar voor miljarden geïnvesteerd in het milieu. Helaas komt de opbrengst niet ten goede aan de boerenbeurs. Boeren ervaren dat offers en inspanningen weliswaar milieu vruchten opleveren maar die vruchten bren gen op de markt geen redelijke prijs op. Stapelgek van de regels Op de boerderij ligt een boek vol milieuver- halen. Het boek vertelt over hinderwetperi kelen, ovef gewasbescherming, over mest en wat al niet meer. Neem het mestbeleid, dat is voor vele boeren een blijvend blok aan het been. De bijbelvaste boer beweert zeer stellig dat hij die niet mest, mist. Dat doet echter niets af aan het feit dat het milieu toch wordt volgestopt met te veel belastende stoffen. Boeren weten alles af van fosfaten. Het mestbeleid omvat een baaierd van regels die allemaal gericht zijn op het terugdringen van milieubelastende fosfaten. En de boer vertelt verder aan de keukentafel: „Je wordt stapelgek van de mestregels en het kost je hoofdbrekens om alles op een rijtje te zetten, te registreren en dan ook nog te verantwoorden. Bepaald frustrerend zijn regels van vandaag die ach terhaald worden door regels van morgen. Dat betekent dat elke regel zijn prijs kent, maar dat sommige regels ook haaks op el kaar staan en dat de betaalde prijzen niet meer zijn dan verspild geld. Je wordt er tureluurs van". De luisteraar moet wel medelijden krijgen met de boer. Maar hij beseft nog amper dat het boerenbestaan niet alleen van regels afhangt maar ook nog van het weer. Boeren kunnen er dit jaar over meepraten want de activiteiten op het erf speelden zich af tussen een continue stroom van regen, wind, vorst en andere klimatolo gische narigheid. Zo konden boeren geen kant op met hun mest terwijl de gierkelders overliepen en de overheid de boeren aan de ketting legde met verstikkende regelgeving. Terug naar het mestbeleid. Na de fosfaat misère dwingt Brussel nu een nitraatoplos sing af. Het water mag binnenkort niet meer dan 50 milligram nitraat bevatten. Dat wordt dus weer een nieuwe opgave voor de boer, want het nitraatgehalte in de dierlijke mest moet terug. Wederom zullen kostbare investeringen op het boerenerf noodzakelijk zijn. Bij alle milieuperikelen blijft de hamvraag hoeveel boeren die race volhouden. Het is waarschijnlijk dat vele boeren hun bedrijf zullen (moeten) staken. Hoe die operatie sociaal begeleid wordt, blijft voorlopig on zeker. Een ware kaalslag zal de boerenwe- reld in de komende jaren treffen. Niemand beseft dat deze kaalslag ook veel boeren- leed met zich mee zal brengen. B.Schouwing ua Hyperventilatie komt voort uit een te snelle en/of te diepe ademhaling. Het is op zich niet gevaarlijk maar wel heel lastig. Hyper ventilatie heeft grote invloed op het dage lijks functioneren van mensen. Wat voel je bij te snel en te diep ademhalen? Een be nauwd gevoel, kortademigheid; een prop in de keel; prikkelingen in handen en voeten; duizelingheid, licht gevoel in het hoofd; het idee flauw te vallen; angst om dood te gaan of het idee om gek te worden. Herkent u deze klachten of een aantal ervan? Dan is de cursus hyperventilatie wellicht iets voor u. Het doel van de cursus is deelnemers ken nis bij te brengen over hyperventilatie en vaardigheden en technieken aan te leren om met hyperventilatie om te gaan en het te kunnen hanteren. De cursus bestaat uit acht wekelijkse bijeenkomsten van elk twee uur. Kosten: 160,- voor leden van Gezond heid Service en 250,- voor niet-leden. Informatie en aanmelden bij Gezondheid Service, ma t/m vr tussen 09.00 en 12.00 uur op tel. (0181)626226. Moeilijk inslapen, vaak of vroeg wakker worden of piekeren in bed, we hebben er allemaal wel eens last van. Als het niet te vaak gebeurd, maken we er ons niet echt druk om. Maar een aantal mensen heeft deze klachten soms al jarenlang. Uren wak ker liggen en piekeren, zijn voor hen be kende verschijnselen. Ze hebben het gevoel alle schaapjes van de wereld al eens geteld te hebben. Vaak nemen ze slaapmiddelen in. Voor degenen onder u die van de slaapmid delen af willen en voor anderen die slecht slapen, is deze cursus bedoeld. De cursus bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van \Vi uur en een laatste bijeenkomst na on geveer 2 maanden na afloop van de cursus. Ook mensen met chronische pijnklachten kunnen baat hebben bij een cursus 'Beter Slapen'. Pijn belemmert nogal eens het in slapen of maakt dat men vaker wakker wordt. Woelen en gespannenheid zijn soms het gevolg. De pijn wegnemen kan natuur lijk niet met een slaapcursus. De verminde ring van slaapmiddelen is - in overleg met uw arts - mogelijk, maar staat voor mensen met chronische pijnklachten niet persé voorop in deze cursus. De nadruk ligt hier veel meer op: hoe de gevolgen van pijn zo te beïnvloeden dat men zich prettiger, meer ontspannen voelt, wat dan hopelijk een beter slaapritme oplevert. Ontspanningsoe feningen zijn hierbij essentieel. Deze wor den u tijdens de cursus geleerd, zodat u ze thuis kunt toepassen. Als straks alle kerstboodschap pen gedaan zijn... is er eindelijk tijd...om stil te staan bij de Boodschap van Kerst. Een goed moment om dat te doen is tij- A i I PI I II A kerst- 7^|_LL.I_LJIr\ diensten die op ons eiland op vele plaatsen worden gehouden. Vieren is bij uitstek een activiteit van de christelijke gemeente. Wij nodigen u hartelijk uit om het Kerstfeest met ons mee te vieren. Wat vieren we eigenlijk? In het Bijbel wordt het Kerstfeest heel kernachtig onder woorden gebracht: '....toen de tijd aanbrak dat God ons, door de komst van Zijn Zoon, zijn goedheid en mensenliefde zou tonen, heeft Hij ons gered... Als Doopsgezinde Gemeente hebben we gekozen om dit jaar al op 23 december met de bijzondere diensten beginnen, vanwege de grote toestroom van mensen gedurende deze dagen. Om 19.00 uur op 23 december beginnen we met de Kerstmuscial 'het kerstverhaal van A tot Z, geheel uitgevoerd door leden van de gemeente. De Kerstnachtdiensten bij kaarslicht op 24 december beginnen om 20.00 en 22.00 uur. Een uniek feestelijk samenzijn voor jong en oud. Ver voor de aanvangstijd moet je er al zijn, wil je nog een plaatsje hebben in de kerkzaai. In de eerste dienst zingt het man nenkoor 'Ons Koor' In de tweede dienst zingt het Doopsgezind Jeugdkoor. Op 25 december de Kerstmorgendienst om 09.30 uur. We gaan met daglicht naar de kerk. In deze dienst zingt het Doopsgezind gemeen tekoor. Met de Kerstontmoeting - samenzang - op de tweede kerstdag om 10.00 uur - sluiten we de kerstdagen af. „En zij waren beiden rechtvaardig voor God, wandelende in al de geboden en rechten des Heeren onberispelijk". (Lukas 1:6) Lukas laat aan het begin van zijn evangelie het volle licht vallen op twee adventsgetui gen: Zacharias en Elisabeth. Geen mensen van naam. Zacharias heet een 'zeker' pries ter en Elisabeth 'een' dochter van Aaron. Wat wel beslissend is, is dat hun leven ge stempeld is door waarachtige godsvrucht. Het eerste wat Lukas van hen getuigt is: ,,En zij waren beiden rechtvaardig voor God...!" Dat betekent niet dat ze zonder zonde waren, wel dat ze recht voor God stonden. Hier geen dubbelhartigheid als bij de schriftgeleerden en farizeeën. Evenmin oppervlakkigheid als bij de Sadduceeën. Nee, beider hart was door de Heilige Geest vernieuwd. Beiden hadden zichzelf leren kennen in hun zonde en schuld voor God. Beiden zagen ook uit naar de beloofde Ver losser en beiden begeerden te leven voor God. Rechtvaardig voor God! Van nature is nie mand dat. Bestraalt God met Zijn licht uw leven, dan moet u beamen: Heere, ik ben niet, die ik wezen moet. Wat een overtreden tegen U in gedachten, woorden en werken. Wat een schuld. Wat een tekort. En dan straks Kerstfeest vieren? Ik, zo zoals ik ben neerknielen bij de kribbe van Bethlehem? En nog een stap verder: ik in het uur van mijn sterven ingaan in de hemelse heerlijk heid? U verzucht: „Zo Gij, Heere, de onge rechtigheden gadeslaat, Heere, wie zal be staan?" En toch, juist hiertoe is Christus nu geko men. Om deze levensvragen tot een oplos sing te brengen. Gekomen, opdat mensen die schuldig staan voor God dankzij Hem en Zijn werk weer rechtvaardig voor God kun nen worden. Hoe dan? In welke weg dan? Er is er slechts één: in ootmoed en berouw buigen aan Zijn voeten. Met de nood en de schuld van uw leven vluchten tot Hem, van Wie ook Zacharias en Elisabeth alles ver wachten. Schuilen in Zijn bloed, ankeren in Zijn offer. Want waar dat geschiedt, daar ziet God u niet meer aan in uzelf, maar in Hem. Daar vindt die machtige ruil plaats: Hij neemt uw zonde en u ontvangst Zijn gerechtigheid en daar mag in Hem weer hei lig en onberispelijk zijn voor God. Rechtvaardig voor God alleen door het geloof in Hem. Zo lag het bij Zacharias en Elisabeth. Zo ligt het ook vandaag in het leven van allen, die de Heere vrezen. Weet u ervan? En zingt u het in deze dagen van Advent ziende op de beloofde en gekomen en komende Verlosser: 'Dit is, dit is de Poort des Heeren daar zal 't rechtvaardig volk door treên?' Dit geloof stempelt tegelijk heel ons leven. In onlosmakelijk verband met het eerste ge tuigt Lukas namelijk vervolgens van Zacha rias en Elisabeth, dat zij 'wandelden in al de geboden en rechten des Heeren onberispe lijk'. Met andere woorden: terwijl hun hart rust in de beloofde Zaligmaker en zij naar Hem uitzien, bewerkt dat in hun leven een nauwe wandel met God. Hun geloof is een levend geloof. Een geloof dat handen en voeten krijgt in de praktijk van alle dag. Ze begeren niet te leven overeenkomstig hun eigen inzicht en goeddunken, maar naar Gods rechten en inzettingen. Ja, naar 'alde geboden en rechten des Heeren. En dat laatste zelfs 'onberispelijk'. En weer: dat wil niet zeggen: zondeloos. Maar dat geeft wel aan, dat deze twee adventsgetuigen het voor zichzelf nauw nemen. Ze veroorloven zich niet de vrijheid om met sommige van Gods geboden stiekum de hand te lichten. Of te zeggen: je moet toch wat, je kan toch niet overal 'nee' tegen zeggen. Nee, Gods Woord en Wet zijn hun kompas. „Ze namen het niet naar de lichte gemakkelijkheid van de Saddu ceeën en evenmin naar de gemaakte zwaarheid van de Farizeeën. Het was bij deze mensen echt naar de geboden Gods, geestelijk en harte lijk' (W. L. Tukker). Ook vandaag zult u daar het levende geloof aan herkennen. Dat bestaat niet slechts in woorden - want hoe makkelijk worden die soms gesproken, of in gevoelens - want hoe makkelijk kunnen die niet opgezweept wor den. Nee, de échte rechtvaardige, hij of zij die wérkelijk in Christus zijn leven heeft gevon den, begeert ook voor de Heere te léven! Christus zegt: 'Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen of vijgen van distelen?' (Mattheüs 7:16). En dan blijft er niets buiten schot. Ons huiselijk leven niet. Ons werkt niet. Onze portemonnee niet. Onze verhouding tot de naaste niet. Niets! De band met God, de levensverbon denheid met Christus raakt alle teireinen van het leven. En juist zo zijn Zacharias en Elisa beth echte adventsgetuigen. Twee lichtende sterren in een tijd van diep geestelijk verval. En 'wij? Is er de levensverbondenheid met Christus? Is er de vrucht voor Hem? De vrucht van ootmoed, liefde, vergevingsge zindheid, gehoorzaamheid? Weg met al dat losse, dat hovaardige, dat lichtvaardige, en vurig gesmeekt om de Geest van Christus, opdat Die ook onze harten doe rusten in Hém en wij vanuit de levende verbonden heid met Hem ook daadwerkelijk voor Hem leven, opdat we echte Kerst-, dat is: echte Christusgetuigen zullen zijn. Immers: i/WetzaCig zijn de oprechten van gemoed, (Die ongeveinsd des Meeren wet beiracfiten, (Die Ouj op 't spoor der godsvrucht wondden doet'. L. W. Ch. Ruijgrok Register Vakbekwaam Opticien Kwaliteit en service onder een dak Op donderdag 24 december wordt er in de Gereformeerde Kerk in Ouddorp weer een kerstnachtdienst georganiseerd. Altijd weer een bijzondere dienst met een bijzondere sfeer! In deze nacht zal het interkerkelijk koor Re joice uit Zuidland haar medewerking verle nen en enkele mooie kerstliederen zingen. Voorganger in deze dienst is ds. Zaadstra en hij hoopt het een en het ander te vertel len aan de hand van het thema 'In Verwon dering'. Deze kerstnachtdienst begint om 22.00 uur en om 21.30 uur gaat de kerk open. Voor het begin van de dienst worden er ook al enkele mooie liederen gezongen. Ieder een is van harte welkom en er zal een litur gie aanwezig zijn. Kosten: 160,- voor leden van Gezond heid Service en 250,- voor niet-leden. Informatie en aanmelden bij Gezondheid Service, ma t/m vr tussen 09.00 en 12.00 uur op tel. (0181)626226. Christelijk >y Gajus is verhuisd naar een Jonseren- geheel nieuwe lokatie. /-^ Anderhalfjaar heeft Gajus ^'V^ yy' het café aan de Kaai als yy onderdak gehad. De nieuwe lokatie is zo knus en gezellig dat je echt even moet komen kijken. Proef de sfeer! Aan de Boezemweg staat een schuur, met op zolder een echt ouderwets café verscholen. Dat wordt de nieuwe Gajus-loka- tie. Zaterdag 9 januari openen we onze deuren op nieuw, nadat we een maand gesloten zijn ge weest. De opening gaat gepaard met live mu ziek van Qui Vive. Gajus is een jongerencafé, georganiseerd van uit de Ned. Hervormde kerk te Dirksland. Het is bedoeld voor jongeren vanaf 16 jaar tot elke leeftijd. We zijn elke zaterdagavond open vanaf 20.00 tot 23.30 uur. Begin het nieuwe jaar met een bezoek aan Gajus. Ontmoet je vrienden aan Boezemweg 62 in Dirksland. Er wordt gewerkt aan een Internatio naal Keurmerk voor producten die onder eerlijke handelsvoorwaarden in Europa op de markt komen. Dit kondigt directeur Hans Bolscher aan bij de viering van het 10-jarig bestaan van het Max Havelaar Keur merk. Het initiatief van de Stichting Max Have laar heeft navolging gekregen in 12 andere Europese landen èn in Canada en Japan. Gezamenlijk werken deze keurmerkorgani saties aan een Internationaal Keurmerk dat op alle producten zal komen te staan die aan de handelsvoorwaarden van Stichting Max Havelaar voldoen. Daarnaast zal StichtingMax Havelaar een project starten om alle andere initiatieven ten aanzien van keurmerken en gedragsco des meer op een lijn te krijgen om zo duide-, lijkheid voor de consument en het bedrijfs leven te scheppen. Voor de boerencoöpera ties in ontwikkelingslanden wordt een net werk opgezet dat hen ondersteuning geeft bij management en financieel beheer. Op 15 november was het precies 10 jaar geleden dat het eerste pakje koffie met het Max Havelaar Keurmerk in Nederland ge presenteerd werd. Sindsdien is er o.a. meer dan 27 miljoen kilo koffiebonen onder de handelsvoorwaarden van Stichting Max Ha velaar verkocht. In heel Europa wordt per jaar meer dan 13 miljoen kilo koffiebonen verkocht. Naast koffie zijn er ook andere producten op de markt gekomen die volgens de han delsvoorwaarden worden ingekocht: bana nen, thee, cacao en honing. Het model van eerlijke handel is in Neder land goed aangeslagen. Aanvankelijk be stond binnen het bedrijfsleven nogal wat scepsis over dit initiatief Het zou toch nooit lukken om consumenten meer te laten beta len voor de producten van dezelfde kwali teit. En de ontwikkelingsorganisaties ston den enigszins wantrouwend tegenover de bedrijven die wel onder de voorwaarden van Max Havelaar zaken wilden doen. Inmiddels is het Max Havelaar Keurmerk een geaccepteerd begrip. Meer dan 86% van de Nederlanders kent Max Havelaar-produc ten en 84% vindt het een effectieve vorm van ontwikkelingssamenwerking. In princi pe' zegt 35% van de Nederlanders bereid te zijn producten met Max Havelaar Keurmerk te kopen, maar in werkelijkheid is het een kleine 10% die dat met enige regelmaat doet. Ook de Max Havelaar-producten moe ten in een reguliere markt vechten voor goede schapposities, tegen prijskortingen, merkentrouw en smaakvoorkeuren. De belangstelling voor het model van Max Havelaar blijft groeien. Er zijn steeds meer bedrijven die hun maatschappelijke verant woordelijkheid willen tonen. Het begrip 'social responsible business' bestond 10 jaar geleden nog niet maar is nu een vorm van bedrijfsvoering die breed wordt onder schreven. Al met al een reden voor Stichting Max Ha velaar om met grote tevredenheid terug te kijken, maar vooral ook om vooruit te blik ken. Want in deze snel veranderende sa menleving nemen de mogelijkheden om door middel van marktwerking en handel de situatie in de wereld te verbeteren enorm toe. Stichting Max Havelaar zal daar een be langrijke rol in blijven vervullen. Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan verschijnt een speciale verjaardagsbundel 'Nieuwe Oogst' met daarin boeiende verha len, scherpe columns, en vermakelijke bij dragen van schrijvers, journalisten, politici en ondernemers. Over de geschiedenis van het Keurmerk, het leven op koffieplantages, marktaandelen, een dodenwake in een Zuid- Amerikaans dorp en het onvoorspelbare gedrag van de consument. Dit boek is vandaag tijdens een bijeenkomst in de Janskerk te Utrecht overhandigd aan de Minister van Ontwikkelingssamenwer king, Eveline Herfkens. K. Norel Want de oproep richtte zich tot de leden van de Hollandse kerk in Ameri ka, waarvan 'De Wachter' het orgaan was. 't Zou dus een nationale en tege lijk een geloofsgemeenschap worden". „En wat wij ons toen hebben voorge nomen, is tot stand gebracht", zei Kin- ders met een zekere vervoering. „Hier zie je het resultaat". Jan Willem had genoegen in de geestdrift van de pionier. „Vertel eens hoe dat is gegaan?" vroeg hij. Freek Kinders deed het gaarne. „Ruim honderd gezinnen hebben gehoor gegeven aan de oproep in 'De Wachter'. Sommigen kwamen uit verschillende streken van Canada, maar in dit l,and woonden toen weinig Nederlanders. De meeste kolonisten kwamen uit de Verenigde Staten. We ont moetten elkaar in Edmonton en zijn vandaar als groep naar het noorden getrokken: allemaal te paard, ook de vrouwen en kinderen; huisraad en gereed schappen gingen op pakpaarden. We hebben zestien dagen werk gehad om hier te komen". „Zestien dagen!" verwonderde Jan Willem zich. Zijn reis van Edmonton per trein en auto had vrij lang geduurd. Maar zestien dagen... ,,Er was nog geen kilometer spoorweg. De trein van Edmonton naar Westlock rijdt pas een jaar. Er was geen straatweg ook. We moesten door een ongebaan de wildernis". „Zoals de Grote Trek van de Zuidafrikaanse Boe ren", zei Jan Willem. ,,Die Boeren gingen nog in ossewagens. Wij konden geen wagens gebruiken op de smalle Indianenpaden, die wij moesten volgen door de bossen. Soms kon den de paarden niet eens langs die paden. Dan moes ten we met de bijl ruimte maken. In de moerassen, die we doortrokken, zakten onze dieren tot de buik weg. Snelstromende rivieren moesten we oversteken, ledere avond sloegen we onze tenten op in het bos. En toen we hier kwamen, moesten we eerst beginnen met bomen kappen om daarvan onze huizen te bou wen". „Het lijkt op het begin van Scholte en Van Raalte in de Staten", onderbrak Jan Willem. „Precies", zei Kinders trots. „Zoals zij honderd jaar geleden Holland in Michigan gesticht hebben, zo wij Neerlandia in Canada. Maar wij hebben twee dingen op hen voor gehad. Zij hadden veel ziekte; wij waren allemaal gezond. Zij moesten zwaar bos ruimen; hier was alleen maar licht hout, dankzij de geweldige bosbranden, die de Indianen-tijdens de grote India- nenopstand van 1875 hebben gesticht, waarbij hier al het oude bos is platgebrand. Van de halfverkoolde oude stammen, die wij vonden tussen het jonge hout, hebben wij onze eerste kerk gebouwd. Voor onze huizen en schuren konden de lichte jonge stammen dienen. Het kappen van dat jonge bos ging vrij gemakkelijk, maar het opruimen van de stobben en wortels was zwaar werk. ,,Ik weet wat me te wachten staat", begreep Jan Wil lem. Kinders glimlachte geruststellend. ,,Wij hebben elkaar altijd". „Dus jullie hebben eerst dit huis gebouwd", zei Jan Willem rondziend. „Neen, zo groot zijn wij niet begonnen", lachte Kin ders. ,,Ons eerste huis staat daar". Hij wees naar het var kenskot op het erf. ,,Daar hebben we zes jaar gewoond". Jan Willem bekeek het hok. De wanden verschilden weinig van die van de woning; beide waren van ongeschild hout. Maar terwijl het huis een schuin dak had, goed gedekt met shingles, was dat dak plat met een laag klei erop, waaruit allerhande onkruid weelderig opwies. „Zo'n plat dak, met klei gedekt, hadden alle huizen in die eerste tijd; de kerk ook", ging Kinders door. ,,s Winters, bij sneeuw en vorst, zat je er goed onder. Maar bij droogte werd de klei vaak mul en bij een beetje wind stoof ze weg. En als er dan een bui kwam, regende het binnen net zo hard als buiten. Wij zaten soms allemaal met de paraplu op in de kerk. De jongens hielden dan om beurten de dominee een regenscherm boven het hoofd". „Ja, en eens hield een schelm het zó, dat de dominee op een gegeven ogenblik een straal water in de nek kreeg", viel vrouw Kinders in. Jan Willem lachte vrolijk. „Het eerste begin was het moeilijkst", vertelde Kin ders verder. „We hadden wat graan meegenomen, maar dat was eigenlijk voor de inzaai. We hadden enkele kippen, maar We durfden amper een eitje eten, omdat er gebroed moest worden. We hadden een paar koeien meegedreven; de melk was nauwe lijks voldoende voor de kleine kinderen. Sommigen maakten zich ongerust, waarvan we zouden moeten leven. We durfden haast geen brood te bakken. Maar God heeft best voor ons gezorgd, want het bos zat vol wild en de rivier vol vis. We hadden de patrijzen, herten en elanden voor het schieten en de forellen maar voor het opscheppen. Wat wij uitzaaiden, kwam het eerste jaar al prachtig op. Zo hadden we in de herfst een aardige wintervoorraad, en dat was gelukkig, want de winter duurt hier lang. Het vol gend jaar groeide er veel meer. Gebrek aan eten heb ben we nooit gehad. Maar we zaten wel eens verle gen om dingen, die wij niet zelf konden telen. Er was hier niets. De dichtstbijzijnde dokter woonde vijftig fnijl weg. Het was een lange reis om hem te halen, en nog moeilijker om hem te betalen. Hij rekende een dollar per mijl plus de visite. Dat werd dus meer dan vijftig dollar. Geen mens, die zoveel had". „Hoe ging dat dan bij ziekte?" ,,0, er was nooit iemand ziek",; kwam Kinders' vrouw er vrolijk tussen. „Nu ja, één keer. Toen heb ben we de dokter gehaald; de kerk heeft hem betaald. Maar bij zijn aankomst was de patiënt al dood. Hij had iets in de buik. Mèt doktershulp was hij ook doodgegaan", besloot ze. Jullie hadden weinig ziekte", zei Jan Willem, „maar er werden toch wel kindertjes geboren?" „O, bij de vleet", lachte Kinders. „Hoe redden jullie dat?" Hij wees op zijn vrouw. „Daar was zij voor!" ,,Ik had het nooit gedaan", vulde vrouw Kinders aan. ,,Maar de eerste keer dat ik hielp, ging het goed en de volgende malen telkens beter". ,,Ze heeft wel voor hetere vuren gestaan", zei haar man. „Vertel eens van die goudzoekers, Leentje". Zij scheen het liever niet te doen, maar haar man hield aan. Als hun gast zich in de West wou vesti gen, moest hij toch weten wat de West was. En toen vertelde zij: „'t Was op een hete dag in het hartje van de zomer. De mannen waren weg. Ik was in huis. Het was te warm om op de farm te werken. De kinderen tierden ook niet. De varkens lagen te hijgen in hun kot. De kippen taalden niet eens naar hun graan. Toen hoor de ik paarden. Een troep mannen, een dikke dertig denk ik, kwam de weg af. Een paar reden bij m'n buurvrouw het erf op; een paar bij ons; de anderen gingen verder. Het waren goudzoekers, op weg naar Klondyke, rauwe kerels, die wij altijd liever zagen gaan dan komen. Maar ze gedroegen zich behoorlijk. Ze vroegen of ze wat eten konden kopen. Zij hadden geld; wij niet. Zulke klanten waren welkom, al zagen ze er nogal woest uit. Ik heb een ham uit de schoor steen gehaald, een paar kazen uit de kelder, tien kip pen uit het hok. De lui betaalden prompt, zelfs meer dan ik gevraagd had. (wordt vervolgd) DE BETERE WONINGINRICHTING .SINDS 1920 Zandpad 36 Middelhamis Tel. (0187) 482784

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 5