Wedstrijd daagt bewoners uit leefomgeving te verbeteren NIEUWS uit de kerken Stijlvolle garagedeuren met maximum aan comfort en ingebouwde veiligheid vl S.B.S. Bestratingen Verkeersgedrag van jeugdigen laat veel te wensen over EllMIDOf-IIIElJWS Bestuur Woningbouwver. 'Middelharnis' stapt op Volkswagen New Beetle eerder bij Volkswagen-dealer in de showroom Introductie Kverneland KD 700 serie voermengwagens Zwangerschapsgymnastlek VEILIG PAGINA 5 Dinsdag 8 december 1998 Kern met Pit: Iedere bewonersgroep die de komende twee jaar een project uitvoert om de leef baarheid van haar stadswijk of dorp te verbeteren, komt in aanmerking voor een prijs. Deze prijs maakt deel uit van de leefbaarheidswedstrijd Kern met Pit, waarvoor KNMH (Koninklijke Neder- landsche Heidemaatschappij) 200.000,- aan prijzengeld beschikbaar stelt. Het is een wedstrijd zonder verliezers: iedere groep die erin slaagt haar project vóór 31 augustus 2000 te voltooien, verdient het predikaat 'Kern met Pit' en een bedrag van 1.000,-. Daarnaast worden de tien meest bijzondere projecten onderschei den met een trofee en een extra geldprijs van 1.500,- en is er een themaprijs be schikbaar. De inschrijving staat vanaf 1 januari 1999 open en er kunnen 200 pro jecten deelnemen. KNHM organiseert de wedstrijd nu voor de achtste maal. Uitgangspunt van Kern met Pit is dat bewoners zelf het beste weten hoe zij hun woonomgeving kunnen verbeteren. De wedstrijd daagt hen uit het heft in eigen handen te nemen. Prof. H. J. L. Vonhoff, voorzitter van de jury: „Het is telkens weer een genoegen om in aanraking te komen met groepen mensen die samen ergens de schouders onder zetten. Mensen die niet af wachten tot de overheid iets doet, maar die hun eigen woonomgeving ook als hun ver antwoordelijkheid zien". De enige criteria voor deelname zijn: het project vindt plaats in de directe woonomgeving en wordt door en voor de bewoners zelf uitgevoerd. In de zeven vorige rondes zijn al meer dan duizend projecten gerealiseerd, variërend van speelterreinen en dorpshuizen, tot een schelpenrad en een speel-o-theek. Nieuw in de achtste versie is het thema 'Natuur dicht bij huis'. Deelnemers die hun project bin nen dit thema uitvoeren dingen mee naar een speciale trofee en een extra geldprijs van 1.500,-. Het thema sluit aan bij de campagne 'Tuinieren met planten en dieren' waarin meer dan 20 organisaties samenwer ken om het natuurvriendelijk tuinieren te bevorderen. Voor de realisatie van Kern met Pit is een projectorganisatie opgezet waaraan bijna 100 vrijwilligers deelnemen. Projectleiding en coördinatie zijn ondergebracht bij het bureau van KNHM. Regionale jury's van vrijwilligers bezoeken bij aanvang van de prijsvraag alle ingeschreven projecten en brengen aan de hoofdjury advies uit over het recht op deelname. Rond de sluitingster mijn bezoeken zij opnieuw alle projecten om de resultaten te beoordelen. De hoofdju ry gaat vervolgens het land in om persoon lijk de 20 tot 30 trofeekandidaten te bezoe ken voor zij tot haar definitieve oordeel komt. De trofee-uitreiking vindt plaats tijdens een landelijke manifestatie in het vroege voor jaar van 2001. Bij vorige gelegenheden vond de uitreiking plaats door zijne Koninklijke Hoogheid Prins Claus der Nederlanden, ere- voorzitter van de hoofd-jury. KNHM is een ideële organisatie met als doelstelling: het leveren van een bijdrage aan de kwaliteit van de leefomgeving. Zij is aandeelhouder van ARCADIS, een interna tionaal adviserend en uitvoerend ingeni eursbureau. Met het jaarlijks uitgekeerde dividend financiert KNHM projecten ter verbetering van de leefomgeving. Hiermee is jaarlijks zo'n anderhalf tot twee miljoen gulden gemoeid. Kern met Pit is een van KNHM's grootste projecten. Een brochure met nadere informatie over de wedstrijd (looptijd, projectcriteria, wijze van aanmelden, etc.) is te verkrijgen bij KNHM, Postbus 33, 6800 LE Arnhem, tel. (026) 4455146, fax (026) 4437827, e-mail: kmp@knhm.nl. Vanaf 9 december aanstaande zal de Volkswagen New Beetle bij de Volks wagen-dealer te zien zijn. Aangezien de import van de Volkswagen New Beetle vanuit Mexico een kortere tijd bedraagt dan in eerste instantie werd ver wacht en de productie-doorlooptijd verder is geoptimaliseerd is het mogelijk dit nieu we model eerder bij de Volkswagen-dealer in de showroom te hebben zodat het Neder landse publiek nu al kennis kan maken met deze unieke auto. De Volkswagen New Beetle is een markant nieuw model in de Volkswagen-familie en voldoet vanzelfsprekend aan alle normen die Volkswagen stelt aan haar modellen. Zo is de New Beetle standaard voorzien van airbag en zij-airbag voor bestuurder en voorpassagier, antiblokkeersysteem en een elektronisch stabiliteitsprogramma. De Volkswagen New Beetle is voorzien van een zeer uitgebreide standaarduitrusting Waartoe onder andere een radio inclusief zes luidsprekers behoort. De Volkswagen New Beetle is leverbaar met een 2,01 benzinemotor (85 kW/l 15 pk) en een 1,9 1 TDi-motor (66 kW/90 pk). Deze kosten respectievelijk 50.000,- (in clusief BTW/BPM) en 52.150,- (inclusief BTW/BPM). NED. HERV. KERK Beroepen te Kampen (wijk 2) G. H. Kop- pelman te Scherpenzeel; te Kootwijk-Koot- wijkerbroek, te Middelharnis J. Niesing te Oene; te Numansdorp (buitengewone wijk- gemeente) L. M. Jongejan te Schoonre- woerd; te Rijssen (wijk 4) (toez.) G. Was- sinkmaat te Hoevelaken; te Strijen (wijk- gem. 1) (toez.) Jac. Westland te Putten; te Waddinxveen (wijk Zuid) D. Dekker te Harderwijk; te Wierden (wijk West) J. van Beek te Jaarsveld. Bedankt voor Dirksland W. J. Dekker te Molenaarsgraaf; voor Lekkerkerk ('t Ven ster) Joh. Post te Oldebroek. Beroepbaar gesteld: R. Abma, Brederode- straat 32-III, 1054 MV Amsterdam, tel. (020)6182470. -^ GEREF. KERKEN Benoemd tot pastoraal medewerker bij de Vereniging Kinderzorg te Zwolle M. Glast ra te Lelystad, die deze benoeming heeft aangenomen. j^ 5,. jj, GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen te 's-Hertogenbosch J. P. van Bruggen te Zuidlaren; te Venlo B. van Zuij- lekom te Pijnacker-Nootdorp. Aangenomen naar Hoek D. Mak te Enschede-Noord (miss. dienst); naar Zee- wolde (wijk Oost) J. Beekhuis te Ulrum. NED. GEREF. KERKEN Bedankt voor Bunschoten/Spakenburg D. W. Fijan te Wapenveld. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal: te 's-Gravendeel C. D. Affourtit te Rozenburg en S. Otten te Rotterdam- Zuid. Beroepen te Aalsmeer C. A. den Hertog te Apeldoorn-Centrum. Beroepen te Leerdam M. Karens te Wer kendam; te Nieuw-Beijerland A. J. Gunst te Benthuizen; te Wolphaartsdijk J. Karels te Oudemirdum; te Zoetermeer G. J. Baan te Lisse. Bedankt voor Rijssen-Zuid W. Visscher te Amersfoort. ^msr VINYL ÖORDIJiSiÈN TRAjyiWEG33 OUDE TONGE Nu leverbaar met Politie Keurmerk Veilig Wonen Aan garagedeuren worden door weer en wind hoge eisen gesteld. Ze bepa len niet alleen de sfeer en waarde van de woning, maar moeten ook comfort, voldoende isolatie en vooral veiligheid bieden. Zo worden aan de inbraakwe rendheid met ingang van januari 1999 hogere eisen gesteld. Dan gaat namelijk via het Nederlandse Bouw besluit een nieuwe inbraakwerende norm (NEN 5096) gelden voor alle bereikbare deuren en ramen van nieuwbouwwoningen. Garagedeuren worden in verschillende uit voeringen en van uiteenlopende materialen gemaakt. Het meest toegepast worden kan tel- en sectional garagedeuren. Hörmann Nederland in Bameveld mag sinds kort voor beide typen deuren het Politie Keurmerk Veilig Wonen voeren. Dit betekent dat de deuren van deze fabrikant volledig aan de door de overheid gestelde hoge veiligheids eisen voldoen. Hörmann ontwikkelde hier voor een door het Stichting Kwaliteitscen trum Gevelelementen (SKG) goedgekeurde toevoegingsset, waardoor ook reeds eerder geplaatste garagedeuren van dit merk even eens aan het Politie Keurmerk Veilig Wonen kunnen voldoen. Dit kan tot verla ging van de premie voor de woonverzeke- ring leiden. Voor zover bekend is Hörmann de enige fabrikant die voor zowel de eenvoudigste kanteldeuren als voor de luxere sectional- deuren het Politie Keurmerk Veilig Wonen mag voeren. Sectionaldeuren zijn uit ele menten opgebouwde roldeuren die verticaal naar boven worden geopend. Daardoor kan de auto tot vlak voor de garagedeur worden geparkeerd. Dat is een prima oplossing voor garages met een kleine oprit en woningen die vlakbij het trottoir liggen. Is er wat meer ruimte beschikbaar dan is een kanteldeur een goed alternatief. Beide type deuren kun nen vanuit de auto elektrisch worden geo pend en gesloten. Unieke klembeveiliging Hörmann Nederland in Bameveld is al de cennia een vooraanstaande leverancier van stijlvolle kantel- en sectional garagedeuren, zowel in staal als hout. Ideaal voor nieuw bouw en renovatie. Veel aandacht krijgt al jaren de actieve en passieve veiligheid. Nauw aansluitende stabiele kozijnstijlen be schermen bijvoorbeeld zijdelings doel treffend tegen inbraak, terwijl het automa tisch ingrijpende vergrendelingsysteem per fecte bescherming biedt. Indien de deuren worden voorzien van de toevoegingsset vol doen zij qua inbraakwerendheid volledig aan de voor klasse 2 in de norm NEN 5096 gestelde eisen. Uniek is bovendien de gepa tenteerde vingerklembeveiliging binnen en buiten. Ongeacht de positie van de deur is het uitgesloten dat vingers tussen panelen van een sectional deur beklemd raken. Gebruiksgemak De vorm van de gevelopening speelt bij sec tionaldeuren geen rol: rechthoekig, afge- schuind of met een segment- of ronde boog. Ze passen altijd, want ze worden achter de opening gemonteerd en komen tijdens de deurbeweging niet buiten het gevelvlak. Alle deuren worden volgens de strenge norm ISO 9001 geproduceerd. Dat betekent jaar in jaar uit probleemloos gebruiksge mak, hetgeen Hörmann tien jaar garan deert. Hörmann Sectional garagedeuren gaan vrij wel geruisloos en trillingvrij open en dicht. Buren worden niet in hun nachtrust ge stoord. Sectional deuren nemen bovendien niet veel plaats in. De doorrijruimte blijft volledig vrij. Dit is belangrijk voor kleine bestelwagens en gro tere terreinwagens. Er zijn ook deuren voor dubbele garages. Ideaal voor renovatie Hörmann levert sectionaldeuren standaard met een extra latei-aanpassingspaneel, dat een ontoereikende of niet bestaande latei compenseert. Daarom is bij renovatie de vervanging van een oude garagedeur geen probleem. Enkelwandige deuren zijn geschikt voor vrijstaande garages, maar wanneer die zich onder of naast de woonruimte bevindt, wordt een dubbelwandige geïsoleerde deur aanbevolen. Dat bespaart verwarmingskosten. Weerbe- stendige afdichtingen sluiten de deur rond om af, terwijl de vloerafdichting niet kan aanvriezen. BERRY'DEUREN Hörmann maakt al meer dan veertig jaar kanteldeuren, de zogenoemde Berry-deuren. Kenmerkend zijn de lichte deurloop en lange levensduur. Desgewenst kan een loopdeur in de kantel deur worden geïntegreerd. Ook Berry-deu ren zijn er in vele uitvoeringsvarianten, zowel in staal als in massieve houtsoorten, waaronder Hemlock, Redceder en Noors grenen. Kverneland introduceert een nieuwe serie voermengwagens met verticale mengvijzel op de Nederlandse markt. Bij deze serie wordt gebruik gemaakt van de jarenlange ervaring van één van de belangrijkste producenten van verticale voermengwagens. De serie bestaat vooralsnog uit drie model len, de KD 710 - KD 712 en KD 714 met een inhoud van respectievelijk 10, 12 en 14 ml De wagens hebben een extreem robuust uitgevoerde haakse tandwieloverbrenging met planetaire vertraging. De uitgekiende vorm van de vijzel - welke voorzien is van messen - staat borg voor een snelle en bij zonder goede menging. In de zijwand zijn 2 instelbare contramessen aangebracht. De machine is standaard aan de voorzijde voor zien van een 2-zijdig lossende dwarsband met RVS ketting. De machine wordt in Nederland geleverd met een elektronische weeginrichting, groothoekaftakas aan trek- kerzijde, dubbellucht banden, laadplatvorm en afstandsbediening door middel van bow- denkabels. De robuuste constructie waar borgt een lange levensduur. Zorg en Welzijn Groep organiseert in diverse plaatsen op Goeree-Overflak- kee Zwangerschapsgymnastlek. Zwangerschapsgymnastlek helpt u de zwangerschap en de bevalling zo optimaal mogelijk te laten verlopen. U kunt deelne men vanaf de 5e maand in uw zwanger schap. De cursus bestaat uit 10 bijeenkom sten. Tijdens één van de bijeenkomsten wordt ook de partner uitgenodigd. Er zijn geen kosten aan verbonden. Informatie en aanmelden bij Zorg en Wel zijn Groep, ma t/m vr tussen 09.00 en 12.00 uur op tel. (0181)626226. Drie van de vijf bestuursleden van de Woningbouwvereniging 'Middelhar nis' die al eerder - in juli van dit jaar - tot aftreden besloten, maar desge vraagd op dat besluit terug kwamen, hebben nu toch besloten collectief ontslag te nemen. De jongste confrontatie met de ledenraad heeft de drie, onder wie ook voorzitter v. d. Waard, tot dit definitieve besluit gebracht. Terwijl de lucht tussen ledenraad en bestuur leek opgeklaard heeft de ledenraad bij een recente bestuursverkiezing tóch een nieuwe bestuurskandidaat naar voren ge schoven waardoor de secretaris, mevr. Kroos niet werd herbenoemd. Solidair met haar hebben drie van haar col legabestuurders nu ook afgehaakt, nu vol gens hen een vertrouwensbasis ontbreekt waardoor het bestuur geen kans krijgt opti maal te functioneren. „Omdat de Woningbouwvereniging niet is gebaat bij een verdeeld bestuur waarin het vertrouwen zowel onderling als in de ver houding met de ledenraad ontbreekt", stel len de drie derhalve hun zetel per 1 januari beschikbaar. Het heeft tussen bestuur en ledenraad niet geboterd sinds begin 1997 toen verschil van mening bleek over de - door de ledenraad voorgestane en door het bestuur weinig geanimeerde - verkoop van huurwoningen uit het bezit van de Vereniging. Het bestuur zag geen enkele noodzaak tot verkoop. Toch is inmiddels één-derde deel van het woningbezit van de Woningbouwvereni ging verkocht. Was dat al een succes voor de ledenraad, de ledenraad eiste vervolgens een bevriezing van de huren; een gediffe rentieerde huurverhoging waartoe werd besloten betekende voor de Vereniging dat de huuropbrengst met slechts 0,3% toenam. Toen de ledenraad medio dit jaar de eis tot bevriezing van de huren herhaalde leidde dat tot de eerder genoemde en later herroe pen ontslagname. De jongste ervaring met de ledenraad heeft, voor drie van de bestuurders de verhoudin gen duurzaam ontwricht. De ledenraad wil op 16 december nieuwe bestuurders benoe men. POLITii KEURMERi Afstandsbediening Het maximum aan comfort en veiligheid biedt de Hörmann garagedeuraandrijving. Met de afstandsbediening wordt de deur geopend en kan men de garage binnenrijden die automatisch drie minuten verlicht blijft. Ook het sluiten van de deur wordt met een druk op de knop geregeld. De aandrijving is voorzien van een gepatenteerde inbraakvei- lige optilbeveiliging. De aandrijving is ver der standaard voorzien van een 2-kanaals handzender waarmee behalve de deur tevens het inrithek of de tuinverlichting of de alarminstallatie bediend kan worden. Hörmann garagedeuren worden praktisch uit voorraad geleverd via een dichtvertakt netwerk van dealers in geheel Nederland. Veelal zijn de deuren in de showroom van de dealer te bezichtigen. Er is altijd een dealer in de buurt voor advies. Voor informatie: Hörmann Nederland, tel. (0342) 429400. De duizenden automobilisten die dagelijks gebruik maken van de N57 tussen Ouddorp en Stellendam krijgen door het lezen van dit artikeltje eindelijk opheldering over de activiteiten van enkele mensen op het industrieterrein bij Goedereede. Langzaam maar zeker ontstond daar de laatste weken op het ter rein van Kloosters Bouwbedrijf Goedereede een uniek plekje sierbestrating. De ervaring van hen, die de moeite nemen bij de verkeerslichten af te slaan en de parallelweg op te rijden is te vergelijken bij de schok van de natuurliefheb ber die op de Ouddorpse Kleistee plotseling op een bloeiende orchidee stuit. Ademloos blijft men staan en bewondert! Het is niet te veel gezegd als we dat plekje daar vergelijken met een orchidee tussen de klavers. advies. Ongetwijfeld slaagt u daar beter dan waar dan ook! Stel, u wilt sierbestrating laten aanleg- Onwillekeurig rijst de vraag: Van wie is dat en wat is de bedoeling ervan? Om u niet langer in het ongewisse hierover te laten: Dit unieke showterrein voor sierbestratin- gen is aangelegd door het gloednieuwe bedrijf S.B.S.-bestratingen. Dit bedrijf is gespecialiseerd in levering/aanleg van sier bestrating, waarom daarin gespecialiseerd? Om de eenvoudige reden dat veel mensen bij de keus van vorm en kleur van sierbes trating eigenlijk erg beperkt zijn. Het kiezen van vorm of kleur gebeurt meestal uit een te beperkte hoeveelheid verschillende stalen of monsters. Als u om u heenkijkt, ziet u heel vaak een bepaalde steensoort vrij regelmatig in de tuinen voorkomen. Ook de vormgeving is vaak niet geweldig origineel. Qua kleurschakering is niet altijd rekening gehouden met de omgeving vanwege de vermeende beperkte keus van sierklinkers en/of tegels. S.B.S.-bestratingen gaat hierin verandering brengen. In samenwerking met een viertal grote leveranciers wordt een unieke collec tie sierstenen, tegels, banden, bloembakken, beton-elementen permanent tentoongesteld. Wie nu en in het vervolg sierbestrating wil (laten) aanleggen zou een grote vergissing maken als hij niet eerst contact opnam met S.B.S.-bestratingen. Al zou het alleen maar zijn om frisse ideeën op te doen. En gega randeerd: wie eenmaal oog in oog gestaan heeft met al dat moois, komt er niet meer los van, net als de orchidee-ontdekker op wiens netvlies deze exotische bloem blijft plakken. Het is dan ook een unieke formule, die nog niet eerder in de wijde omtrek gestalte kieeg. S.B.S.-bestratingen werkt als volgt: Stel, u wil zélf sierbestrating aanleggen. Dan is de S.B.S.-collectie voor u het aan gewezen assortiment om een verant woorde keus te maken. U maakt een afspraak en u krijgt vrijblijvend op het showterrein deskundige voorlichting en gen. Dan is S.B.S.-bestratingen voor u hèt adres. Op uw telefoontje komt de contactpersoon bij u langs voor een eer ste gerichte verkenning van uw wensen en ideeën. Zijn die nog erg vaag? Geen bezwaar; uit de talloze praktijkvoorbeel den is een ruime keus te maken. Vervol gens wordt hiervan een ontwerpschets gemaakt en wordt samen met u een keus aan materiaal gemaakt met behulp van de concrete voorbeelden op het showterrein. U hoeft hier niet te kiezen vanuit één steentje, maar u ziet gelijk hoe een stukje bestrating van de klinkers van uw keus toont! De uitvoering van de gemaakte plannen kunt u met een gerust hart aan de ervaren vakmensen van het bedrijf overlaten. Zij maken gebruik van de juis te gereedschappen en machines op maat. Zij zijn er tenslotte voor opgeleid en uit gerust. Het showterrein zal januari/februari geheel worden aangepast aan de nieuwe trend- 2000. S.B.S.-bestratin gen is onderdeel van Nelis Groen projecten. Dit steeds bekender wordend hove- niersbedrijf houdt zich bezig met complete aanleg, onderhoud en renovatie van siertuinen en bedrijfsterreinen. Contactpersoon van S.B.S.-bestratingen is dan ook ARNOLD NELIS. Te bereiken via: Tel. (0187) 684930 Fax (0187) 684899. Mobiel (06) 53287786 Bespreking op educatieve werkconferentie Een artikel op de voorpagina van ons blad van jl. vrijdag, laat zien dat het met de verkeersveiligheid op Goeree-Over- flakkee bedenkelijk gesteld is. Het in dat artikel geciteerde jaarverslag 1977 laat weten dat ±40% van de verkeersgewon- den jonger was dan 25 jaar. In een ander rapport laten (basis)schooldirecteuren horen dat het verkeer vooral onveiliger wordt 'door een minder adequate attitu de (betrokkenheid) van de jeugdige deel nemers aan het verkeer'. De heer F. M. Molenaar die deze woorden neerschreef gebruikte die in z'n onder zoeksrapport (namens de schoolbegelei dingsdienst Zuid Holland Zuid), naar een verkeersveilige schoolomgeving op Goeree- Overflakkee. De door de heer Molenaar verwoorde conclusie van de schooldirecteu ren geeft nauwelijks zicht op verbetering, al werd gehoopt dat de 'educatieve werkcon ferentie' zoals die enige weken geleden in Oude Tonge werd gehouden toch een ver betering van de verkeerskundige opvoeding van de schooljeugd in zal luiden en in dat geval is verbetering dus toch in zicht... In z'n onderzoeksrapport kent de heer Mo lenaar de scholen dan ook een belangrijke rol toe in de Verkeerseducatie van de schooljeugd. Regelkennis alleen is niet vol doende, het accent dient te liggen op het verkeersgedrag als onderdeel van het totale sociale gedrag van kinderen. De heer Mole naar adviseert met de leerlingen in eigen schoolomgeving een goed verkeersgedrag te oefenen, aan de hand van de kennis die hen is bijgebracht over de verkeerstekens en -regels, toegepast verkeersonderwijs dus. Middels een gehouden enquête heeft de heer Molenaar willen onderzoeken wat door de scholen aan verkeerseducatie wordt ge daan. Op de Goeree-Overflakkeese scholen komt gemiddeld 38% van de leerlingen met de fiets naar school, op 3 scholen over schrijdt het percentage de 50%, maar op weer een andere school wordt 65% van de kinderen met de auto gebracht wat betekent dat deze kinderen hun verkeersrol als voet ganger of fietser weinig beoefenen. Overi gens wordt op de scholen ook niet al te veel tijd in verkeersonderwijs gestoken, in de onderbouw gemiddeld 32,5 minuten per week, in de middenbouw 40 minuten en in de bovenbouw 47 minuten. Vijf scholen tekenden aan dat in hun onderbouw zelfs minder dan 15 minuten per week aan ver- keersles wordt besteed. Maar toch... uit de antwoorden op de gehouden enquête blijkt dat alle scholen wel op de een of andere manier tijd en aan dacht besteden aan verkeerseducatie; de meeste scholen doen dan ook mee aan zowel de schriftelijke als de praktische ver- keersproef. Bij 80% van de scholen zijn ouders niet structureel bij de verkeerseduca tie betrokken. De heer Molenaar verbindt aan z'n verza melde informade de conclusie dat het ver- keerseducatiebeleid op de scholen niet lan ger adhoc dient te gebeuren, maar dat het als maatwerk dient te worden aangepakt. Dat dient te gebeuren door goed toegeruste groepsleerkrachten waarbij de ouders dienen te worden betrokken. De directies wijten het feit dat de scholen niet al te veel werk van de verkeerseducatie hebben gemaakt aan o.a. de werkbelasting en tijdgebrek. Meerde ren van hen verklaarden in de enquête ook niet op de hoogte te zijn gebracht van het project 'Goeree-Overflakkee Verkeersvei lig'. Een intensieve voorlichtingscampagne verdient dan ook prioriteit. De slotvraag van de enquête geeft een ont hullende kijk op wat de schooldirecteuren met betrekking tot de verkeersonveiligheid het meest bezig houdt of verontrust. Een verkeerd voorbeeld door de ouders, is er een van, de teruglopende mentaliteit bij ouders en kinderen is een volgende, de agressie van jongens, de vernielingen buiten de school, de roekeloosheid. Niet echt opwekkend allemaal, maar misschien heeft de gehouden conferentie in Oude Tonge waaraan tientallen directeuren deelnamen toch z'n nut gehad. GEREF. GEMEENTEN TeLÉFOON (0187) 64 18 42 Fax 64 35 95

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 5