Wedstrijd daagt bewoners
uit leefomgeving te verbeteren
NIEUWS
uit de kerken
Stijlvolle garagedeuren met maximum
aan comfort en ingebouwde veiligheid
vl
S.B.S. Bestratingen
Verkeersgedrag van jeugdigen
laat veel te wensen over
EllMIDOf-IIIElJWS
Bestuur Woningbouwver.
'Middelharnis' stapt op
Volkswagen New Beetle
eerder bij Volkswagen-dealer
in de showroom
Introductie Kverneland KD 700
serie voermengwagens
Zwangerschapsgymnastlek
VEILIG
PAGINA 5
Dinsdag 8 december 1998
Kern met Pit:
Iedere bewonersgroep die de komende
twee jaar een project uitvoert om de leef
baarheid van haar stadswijk of dorp te
verbeteren, komt in aanmerking voor een
prijs. Deze prijs maakt deel uit van de
leefbaarheidswedstrijd Kern met Pit,
waarvoor KNMH (Koninklijke Neder-
landsche Heidemaatschappij) 200.000,-
aan prijzengeld beschikbaar stelt. Het is
een wedstrijd zonder verliezers: iedere
groep die erin slaagt haar project vóór 31
augustus 2000 te voltooien, verdient het
predikaat 'Kern met Pit' en een bedrag
van 1.000,-. Daarnaast worden de tien
meest bijzondere projecten onderschei
den met een trofee en een extra geldprijs
van 1.500,- en is er een themaprijs be
schikbaar. De inschrijving staat vanaf 1
januari 1999 open en er kunnen 200 pro
jecten deelnemen.
KNHM organiseert de wedstrijd nu voor de
achtste maal. Uitgangspunt van Kern met
Pit is dat bewoners zelf het beste weten hoe
zij hun woonomgeving kunnen verbeteren.
De wedstrijd daagt hen uit het heft in eigen
handen te nemen. Prof. H. J. L. Vonhoff,
voorzitter van de jury: „Het is telkens weer
een genoegen om in aanraking te komen
met groepen mensen die samen ergens de
schouders onder zetten. Mensen die niet af
wachten tot de overheid iets doet, maar die
hun eigen woonomgeving ook als hun ver
antwoordelijkheid zien". De enige criteria
voor deelname zijn: het project vindt plaats
in de directe woonomgeving en wordt door
en voor de bewoners zelf uitgevoerd.
In de zeven vorige rondes zijn al meer dan
duizend projecten gerealiseerd, variërend
van speelterreinen en dorpshuizen, tot een
schelpenrad en een speel-o-theek. Nieuw in
de achtste versie is het thema 'Natuur dicht
bij huis'. Deelnemers die hun project bin
nen dit thema uitvoeren dingen mee naar
een speciale trofee en een extra geldprijs
van 1.500,-. Het thema sluit aan bij de
campagne 'Tuinieren met planten en dieren'
waarin meer dan 20 organisaties samenwer
ken om het natuurvriendelijk tuinieren te
bevorderen.
Voor de realisatie van Kern met Pit is een
projectorganisatie opgezet waaraan bijna
100 vrijwilligers deelnemen. Projectleiding
en coördinatie zijn ondergebracht bij het
bureau van KNHM. Regionale jury's van
vrijwilligers bezoeken bij aanvang van de
prijsvraag alle ingeschreven projecten en
brengen aan de hoofdjury advies uit over
het recht op deelname. Rond de sluitingster
mijn bezoeken zij opnieuw alle projecten
om de resultaten te beoordelen. De hoofdju
ry gaat vervolgens het land in om persoon
lijk de 20 tot 30 trofeekandidaten te bezoe
ken voor zij tot haar definitieve oordeel
komt.
De trofee-uitreiking vindt plaats tijdens een
landelijke manifestatie in het vroege voor
jaar van 2001. Bij vorige gelegenheden vond
de uitreiking plaats door zijne Koninklijke
Hoogheid Prins Claus der Nederlanden, ere-
voorzitter van de hoofd-jury.
KNHM is een ideële organisatie met als
doelstelling: het leveren van een bijdrage
aan de kwaliteit van de leefomgeving. Zij is
aandeelhouder van ARCADIS, een interna
tionaal adviserend en uitvoerend ingeni
eursbureau. Met het jaarlijks uitgekeerde
dividend financiert KNHM projecten ter
verbetering van de leefomgeving. Hiermee
is jaarlijks zo'n anderhalf tot twee miljoen
gulden gemoeid. Kern met Pit is een van
KNHM's grootste projecten.
Een brochure met nadere informatie over de
wedstrijd (looptijd, projectcriteria, wijze
van aanmelden, etc.) is te verkrijgen bij
KNHM, Postbus 33, 6800 LE Arnhem, tel.
(026) 4455146, fax (026) 4437827, e-mail:
kmp@knhm.nl.
Vanaf 9 december aanstaande zal de
Volkswagen New Beetle bij de Volks
wagen-dealer te zien zijn.
Aangezien de import van de Volkswagen
New Beetle vanuit Mexico een kortere tijd
bedraagt dan in eerste instantie werd ver
wacht en de productie-doorlooptijd verder
is geoptimaliseerd is het mogelijk dit nieu
we model eerder bij de Volkswagen-dealer
in de showroom te hebben zodat het Neder
landse publiek nu al kennis kan maken met
deze unieke auto.
De Volkswagen New Beetle is een markant
nieuw model in de Volkswagen-familie en
voldoet vanzelfsprekend aan alle normen
die Volkswagen stelt aan haar modellen. Zo
is de New Beetle standaard voorzien van
airbag en zij-airbag voor bestuurder en
voorpassagier, antiblokkeersysteem en een
elektronisch stabiliteitsprogramma. De
Volkswagen New Beetle is voorzien van
een zeer uitgebreide standaarduitrusting
Waartoe onder andere een radio inclusief
zes luidsprekers behoort.
De Volkswagen New Beetle is leverbaar
met een 2,01 benzinemotor (85 kW/l 15 pk)
en een 1,9 1 TDi-motor (66 kW/90 pk).
Deze kosten respectievelijk 50.000,- (in
clusief BTW/BPM) en 52.150,- (inclusief
BTW/BPM).
NED. HERV. KERK
Beroepen te Kampen (wijk 2) G. H. Kop-
pelman te Scherpenzeel; te Kootwijk-Koot-
wijkerbroek, te Middelharnis J. Niesing te
Oene; te Numansdorp (buitengewone wijk-
gemeente) L. M. Jongejan te Schoonre-
woerd; te Rijssen (wijk 4) (toez.) G. Was-
sinkmaat te Hoevelaken; te Strijen (wijk-
gem. 1) (toez.) Jac. Westland te Putten; te
Waddinxveen (wijk Zuid) D. Dekker te
Harderwijk; te Wierden (wijk West) J. van
Beek te Jaarsveld.
Bedankt voor Dirksland W. J. Dekker te
Molenaarsgraaf; voor Lekkerkerk ('t Ven
ster) Joh. Post te Oldebroek.
Beroepbaar gesteld: R. Abma, Brederode-
straat 32-III, 1054 MV Amsterdam, tel.
(020)6182470. -^
GEREF. KERKEN
Benoemd tot pastoraal medewerker bij de
Vereniging Kinderzorg te Zwolle M. Glast
ra te Lelystad, die deze benoeming heeft
aangenomen. j^ 5,. jj,
GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT)
Beroepen te 's-Hertogenbosch J. P. van
Bruggen te Zuidlaren; te Venlo B. van Zuij-
lekom te Pijnacker-Nootdorp.
Aangenomen naar Hoek D. Mak te
Enschede-Noord (miss. dienst); naar Zee-
wolde (wijk Oost) J. Beekhuis te Ulrum.
NED. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Bunschoten/Spakenburg D.
W. Fijan te Wapenveld.
CHR. GEREF. KERKEN
Tweetal: te 's-Gravendeel C. D. Affourtit
te Rozenburg en S. Otten te Rotterdam-
Zuid.
Beroepen te Aalsmeer C. A. den Hertog te
Apeldoorn-Centrum.
Beroepen te Leerdam M. Karens te Wer
kendam; te Nieuw-Beijerland A. J. Gunst te
Benthuizen; te Wolphaartsdijk J. Karels te
Oudemirdum; te Zoetermeer G. J. Baan te
Lisse.
Bedankt voor Rijssen-Zuid W. Visscher te
Amersfoort.
^msr VINYL ÖORDIJiSiÈN
TRAjyiWEG33 OUDE TONGE
Nu leverbaar met Politie Keurmerk Veilig Wonen
Aan garagedeuren worden door weer
en wind hoge eisen gesteld. Ze bepa
len niet alleen de sfeer en waarde van
de woning, maar moeten ook comfort,
voldoende isolatie en vooral veiligheid
bieden. Zo worden aan de inbraakwe
rendheid met ingang van januari
1999 hogere eisen gesteld. Dan gaat
namelijk via het Nederlandse Bouw
besluit een nieuwe inbraakwerende
norm (NEN 5096) gelden voor alle
bereikbare deuren en ramen van
nieuwbouwwoningen.
Garagedeuren worden in verschillende uit
voeringen en van uiteenlopende materialen
gemaakt. Het meest toegepast worden kan
tel- en sectional garagedeuren. Hörmann
Nederland in Bameveld mag sinds kort voor
beide typen deuren het Politie Keurmerk
Veilig Wonen voeren. Dit betekent dat de
deuren van deze fabrikant volledig aan de
door de overheid gestelde hoge veiligheids
eisen voldoen. Hörmann ontwikkelde hier
voor een door het Stichting Kwaliteitscen
trum Gevelelementen (SKG) goedgekeurde
toevoegingsset, waardoor ook reeds eerder
geplaatste garagedeuren van dit merk even
eens aan het Politie Keurmerk Veilig
Wonen kunnen voldoen. Dit kan tot verla
ging van de premie voor de woonverzeke-
ring leiden.
Voor zover bekend is Hörmann de enige
fabrikant die voor zowel de eenvoudigste
kanteldeuren als voor de luxere sectional-
deuren het Politie Keurmerk Veilig Wonen
mag voeren. Sectionaldeuren zijn uit ele
menten opgebouwde roldeuren die verticaal
naar boven worden geopend. Daardoor kan
de auto tot vlak voor de garagedeur worden
geparkeerd. Dat is een prima oplossing voor
garages met een kleine oprit en woningen
die vlakbij het trottoir liggen. Is er wat meer
ruimte beschikbaar dan is een kanteldeur
een goed alternatief. Beide type deuren kun
nen vanuit de auto elektrisch worden geo
pend en gesloten.
Unieke klembeveiliging
Hörmann Nederland in Bameveld is al de
cennia een vooraanstaande leverancier van
stijlvolle kantel- en sectional garagedeuren,
zowel in staal als hout. Ideaal voor nieuw
bouw en renovatie. Veel aandacht krijgt al
jaren de actieve en passieve veiligheid.
Nauw aansluitende stabiele kozijnstijlen be
schermen bijvoorbeeld zijdelings doel
treffend tegen inbraak, terwijl het automa
tisch ingrijpende vergrendelingsysteem per
fecte bescherming biedt. Indien de deuren
worden voorzien van de toevoegingsset vol
doen zij qua inbraakwerendheid volledig
aan de voor klasse 2 in de norm NEN 5096
gestelde eisen. Uniek is bovendien de gepa
tenteerde vingerklembeveiliging binnen en
buiten. Ongeacht de positie van de deur is
het uitgesloten dat vingers tussen panelen
van een sectional deur beklemd raken.
Gebruiksgemak
De vorm van de gevelopening speelt bij sec
tionaldeuren geen rol: rechthoekig, afge-
schuind of met een segment- of ronde boog.
Ze passen altijd, want ze worden achter de
opening gemonteerd en komen tijdens de
deurbeweging niet buiten het gevelvlak.
Alle deuren worden volgens de strenge
norm ISO 9001 geproduceerd. Dat betekent
jaar in jaar uit probleemloos gebruiksge
mak, hetgeen Hörmann tien jaar garan
deert.
Hörmann Sectional garagedeuren gaan vrij
wel geruisloos en trillingvrij open en dicht.
Buren worden niet in hun nachtrust ge
stoord. Sectional deuren nemen bovendien
niet veel plaats in.
De doorrijruimte blijft volledig vrij. Dit is
belangrijk voor kleine bestelwagens en gro
tere terreinwagens. Er zijn ook deuren voor
dubbele garages.
Ideaal voor renovatie
Hörmann levert sectionaldeuren standaard
met een extra latei-aanpassingspaneel, dat
een ontoereikende of niet bestaande latei
compenseert. Daarom is bij renovatie de
vervanging van een oude garagedeur geen
probleem.
Enkelwandige deuren zijn geschikt voor
vrijstaande garages, maar wanneer die zich
onder of naast de woonruimte bevindt,
wordt een dubbelwandige geïsoleerde deur
aanbevolen.
Dat bespaart verwarmingskosten. Weerbe-
stendige afdichtingen sluiten de deur rond
om af, terwijl de vloerafdichting niet kan
aanvriezen.
BERRY'DEUREN
Hörmann maakt al meer dan veertig jaar
kanteldeuren, de zogenoemde Berry-deuren.
Kenmerkend zijn de lichte deurloop en
lange levensduur.
Desgewenst kan een loopdeur in de kantel
deur worden geïntegreerd. Ook Berry-deu
ren zijn er in vele uitvoeringsvarianten,
zowel in staal als in massieve houtsoorten,
waaronder Hemlock, Redceder en Noors
grenen.
Kverneland introduceert een nieuwe
serie voermengwagens met verticale
mengvijzel op de Nederlandse markt.
Bij deze serie wordt gebruik gemaakt
van de jarenlange ervaring van één
van de belangrijkste producenten
van verticale voermengwagens.
De serie bestaat vooralsnog uit drie model
len, de KD 710 - KD 712 en KD 714 met
een inhoud van respectievelijk 10, 12 en 14
ml De wagens hebben een extreem robuust
uitgevoerde haakse tandwieloverbrenging
met planetaire vertraging. De uitgekiende
vorm van de vijzel - welke voorzien is van
messen - staat borg voor een snelle en bij
zonder goede menging. In de zijwand zijn 2
instelbare contramessen aangebracht. De
machine is standaard aan de voorzijde voor
zien van een 2-zijdig lossende dwarsband
met RVS ketting. De machine wordt in
Nederland geleverd met een elektronische
weeginrichting, groothoekaftakas aan trek-
kerzijde, dubbellucht banden, laadplatvorm
en afstandsbediening door middel van bow-
denkabels. De robuuste constructie waar
borgt een lange levensduur.
Zorg en Welzijn Groep organiseert in
diverse plaatsen op Goeree-Overflak-
kee Zwangerschapsgymnastlek.
Zwangerschapsgymnastlek helpt u de
zwangerschap en de bevalling zo optimaal
mogelijk te laten verlopen. U kunt deelne
men vanaf de 5e maand in uw zwanger
schap. De cursus bestaat uit 10 bijeenkom
sten. Tijdens één van de bijeenkomsten
wordt ook de partner uitgenodigd. Er zijn
geen kosten aan verbonden.
Informatie en aanmelden bij Zorg en Wel
zijn Groep, ma t/m vr tussen 09.00 en 12.00
uur op tel. (0181)626226.
Drie van de vijf bestuursleden van de
Woningbouwvereniging 'Middelhar
nis' die al eerder - in juli van dit jaar
- tot aftreden besloten, maar desge
vraagd op dat besluit terug kwamen,
hebben nu toch besloten collectief
ontslag te nemen.
De jongste confrontatie met de ledenraad
heeft de drie, onder wie ook voorzitter v. d.
Waard, tot dit definitieve besluit gebracht.
Terwijl de lucht tussen ledenraad en
bestuur leek opgeklaard heeft de ledenraad
bij een recente bestuursverkiezing tóch een
nieuwe bestuurskandidaat naar voren ge
schoven waardoor de secretaris, mevr.
Kroos niet werd herbenoemd.
Solidair met haar hebben drie van haar col
legabestuurders nu ook afgehaakt, nu vol
gens hen een vertrouwensbasis ontbreekt
waardoor het bestuur geen kans krijgt opti
maal te functioneren.
„Omdat de Woningbouwvereniging niet is
gebaat bij een verdeeld bestuur waarin het
vertrouwen zowel onderling als in de ver
houding met de ledenraad ontbreekt", stel
len de drie derhalve hun zetel per 1 januari
beschikbaar.
Het heeft tussen bestuur en ledenraad niet
geboterd sinds begin 1997 toen verschil van
mening bleek over de - door de ledenraad
voorgestane en door het bestuur weinig
geanimeerde - verkoop van huurwoningen
uit het bezit van de Vereniging. Het bestuur
zag geen enkele noodzaak tot verkoop.
Toch is inmiddels één-derde deel van het
woningbezit van de Woningbouwvereni
ging verkocht. Was dat al een succes voor
de ledenraad, de ledenraad eiste vervolgens
een bevriezing van de huren; een gediffe
rentieerde huurverhoging waartoe werd
besloten betekende voor de Vereniging dat
de huuropbrengst met slechts 0,3% toenam.
Toen de ledenraad medio dit jaar de eis tot
bevriezing van de huren herhaalde leidde
dat tot de eerder genoemde en later herroe
pen ontslagname.
De jongste ervaring met de ledenraad heeft,
voor drie van de bestuurders de verhoudin
gen duurzaam ontwricht. De ledenraad wil
op 16 december nieuwe bestuurders benoe
men.
POLITii
KEURMERi
Afstandsbediening
Het maximum aan comfort en veiligheid
biedt de Hörmann garagedeuraandrijving.
Met de afstandsbediening wordt de deur
geopend en kan men de garage binnenrijden
die automatisch drie minuten verlicht blijft.
Ook het sluiten van de deur wordt met een
druk op de knop geregeld. De aandrijving is
voorzien van een gepatenteerde inbraakvei-
lige optilbeveiliging. De aandrijving is ver
der standaard voorzien van een 2-kanaals
handzender waarmee behalve de deur
tevens het inrithek of de tuinverlichting of
de alarminstallatie bediend kan worden.
Hörmann garagedeuren worden praktisch
uit voorraad geleverd via een dichtvertakt
netwerk van dealers in geheel Nederland.
Veelal zijn de deuren in de showroom van
de dealer te bezichtigen. Er is altijd een
dealer in de buurt voor advies.
Voor informatie: Hörmann Nederland, tel.
(0342) 429400.
De duizenden automobilisten die dagelijks gebruik maken van de N57 tussen
Ouddorp en Stellendam krijgen door het lezen van dit artikeltje eindelijk
opheldering over de activiteiten van enkele mensen op het industrieterrein bij
Goedereede. Langzaam maar zeker ontstond daar de laatste weken op het ter
rein van Kloosters Bouwbedrijf Goedereede een uniek plekje sierbestrating.
De ervaring van hen, die de moeite nemen bij de verkeerslichten af te slaan en
de parallelweg op te rijden is te vergelijken bij de schok van de natuurliefheb
ber die op de Ouddorpse Kleistee plotseling op een bloeiende orchidee stuit.
Ademloos blijft men staan en bewondert! Het is niet te veel gezegd als we dat
plekje daar vergelijken met een orchidee tussen de klavers.
advies. Ongetwijfeld slaagt u daar beter
dan waar dan ook!
Stel, u wilt sierbestrating laten aanleg-
Onwillekeurig rijst de vraag: Van wie is dat
en wat is de bedoeling ervan? Om u niet
langer in het ongewisse hierover te laten:
Dit unieke showterrein voor sierbestratin-
gen is aangelegd door het gloednieuwe
bedrijf S.B.S.-bestratingen. Dit bedrijf is
gespecialiseerd in levering/aanleg van sier
bestrating, waarom daarin gespecialiseerd?
Om de eenvoudige reden dat veel mensen
bij de keus van vorm en kleur van sierbes
trating eigenlijk erg beperkt zijn. Het kiezen
van vorm of kleur gebeurt meestal uit een te
beperkte hoeveelheid verschillende stalen
of monsters. Als u om u heenkijkt, ziet u
heel vaak een bepaalde steensoort vrij
regelmatig in de tuinen voorkomen. Ook de
vormgeving is vaak niet geweldig origineel.
Qua kleurschakering is niet altijd rekening
gehouden met de omgeving vanwege de
vermeende beperkte keus van sierklinkers
en/of tegels.
S.B.S.-bestratingen gaat hierin verandering
brengen. In samenwerking met een viertal
grote leveranciers wordt een unieke collec
tie sierstenen, tegels, banden, bloembakken,
beton-elementen permanent tentoongesteld.
Wie nu en in het vervolg sierbestrating wil
(laten) aanleggen zou een grote vergissing
maken als hij niet eerst contact opnam met
S.B.S.-bestratingen. Al zou het alleen maar
zijn om frisse ideeën op te doen. En gega
randeerd: wie eenmaal oog in oog gestaan
heeft met al dat moois, komt er niet meer
los van, net als de orchidee-ontdekker op
wiens netvlies deze exotische bloem blijft
plakken.
Het is dan ook een unieke formule, die nog
niet eerder in de wijde omtrek gestalte
kieeg. S.B.S.-bestratingen werkt als volgt:
Stel, u wil zélf sierbestrating aanleggen.
Dan is de S.B.S.-collectie voor u het aan
gewezen assortiment om een verant
woorde keus te maken. U maakt een
afspraak en u krijgt vrijblijvend op het
showterrein deskundige voorlichting en
gen. Dan is S.B.S.-bestratingen voor u
hèt adres. Op uw telefoontje komt de
contactpersoon bij u langs voor een eer
ste gerichte verkenning van uw wensen
en ideeën. Zijn die nog erg vaag? Geen
bezwaar; uit de talloze praktijkvoorbeel
den is een ruime keus te maken. Vervol
gens wordt hiervan een ontwerpschets
gemaakt en wordt samen met u een keus
aan materiaal gemaakt met behulp van de
concrete voorbeelden op het showterrein.
U hoeft hier niet te kiezen vanuit één
steentje, maar u ziet gelijk hoe een stukje
bestrating van de klinkers van uw keus
toont! De uitvoering van de gemaakte
plannen kunt u met een gerust hart aan
de ervaren vakmensen van het bedrijf
overlaten. Zij maken gebruik van de juis
te gereedschappen en machines op maat.
Zij zijn er tenslotte voor opgeleid en uit
gerust.
Het showterrein zal januari/februari geheel
worden aangepast aan de nieuwe trend-
2000.
S.B.S.-bestratin
gen is onderdeel
van Nelis Groen
projecten. Dit
steeds bekender
wordend hove-
niersbedrijf houdt
zich bezig met
complete aanleg,
onderhoud en
renovatie van
siertuinen en
bedrijfsterreinen.
Contactpersoon
van S.B.S.-bestratingen is dan ook
ARNOLD NELIS. Te bereiken via:
Tel. (0187) 684930 Fax (0187) 684899.
Mobiel (06) 53287786
Bespreking op educatieve werkconferentie
Een artikel op de voorpagina van ons
blad van jl. vrijdag, laat zien dat het met
de verkeersveiligheid op Goeree-Over-
flakkee bedenkelijk gesteld is. Het in dat
artikel geciteerde jaarverslag 1977 laat
weten dat ±40% van de verkeersgewon-
den jonger was dan 25 jaar. In een ander
rapport laten (basis)schooldirecteuren
horen dat het verkeer vooral onveiliger
wordt 'door een minder adequate attitu
de (betrokkenheid) van de jeugdige deel
nemers aan het verkeer'.
De heer F. M. Molenaar die deze woorden
neerschreef gebruikte die in z'n onder
zoeksrapport (namens de schoolbegelei
dingsdienst Zuid Holland Zuid), naar een
verkeersveilige schoolomgeving op Goeree-
Overflakkee. De door de heer Molenaar
verwoorde conclusie van de schooldirecteu
ren geeft nauwelijks zicht op verbetering, al
werd gehoopt dat de 'educatieve werkcon
ferentie' zoals die enige weken geleden in
Oude Tonge werd gehouden toch een ver
betering van de verkeerskundige opvoeding
van de schooljeugd in zal luiden en in dat
geval is verbetering dus toch in zicht...
In z'n onderzoeksrapport kent de heer Mo
lenaar de scholen dan ook een belangrijke
rol toe in de Verkeerseducatie van de
schooljeugd. Regelkennis alleen is niet vol
doende, het accent dient te liggen op het
verkeersgedrag als onderdeel van het totale
sociale gedrag van kinderen. De heer Mole
naar adviseert met de leerlingen in eigen
schoolomgeving een goed verkeersgedrag
te oefenen, aan de hand van de kennis die
hen is bijgebracht over de verkeerstekens en
-regels, toegepast verkeersonderwijs dus.
Middels een gehouden enquête heeft de
heer Molenaar willen onderzoeken wat door
de scholen aan verkeerseducatie wordt ge
daan. Op de Goeree-Overflakkeese scholen
komt gemiddeld 38% van de leerlingen met
de fiets naar school, op 3 scholen over
schrijdt het percentage de 50%, maar op
weer een andere school wordt 65% van de
kinderen met de auto gebracht wat betekent
dat deze kinderen hun verkeersrol als voet
ganger of fietser weinig beoefenen. Overi
gens wordt op de scholen ook niet al te veel
tijd in verkeersonderwijs gestoken, in de
onderbouw gemiddeld 32,5 minuten per
week, in de middenbouw 40 minuten en in
de bovenbouw 47 minuten. Vijf scholen
tekenden aan dat in hun onderbouw zelfs
minder dan 15 minuten per week aan ver-
keersles wordt besteed.
Maar toch... uit de antwoorden op de
gehouden enquête blijkt dat alle scholen
wel op de een of andere manier tijd en aan
dacht besteden aan verkeerseducatie; de
meeste scholen doen dan ook mee aan
zowel de schriftelijke als de praktische ver-
keersproef. Bij 80% van de scholen zijn
ouders niet structureel bij de verkeerseduca
tie betrokken.
De heer Molenaar verbindt aan z'n verza
melde informade de conclusie dat het ver-
keerseducatiebeleid op de scholen niet lan
ger adhoc dient te gebeuren, maar dat het als
maatwerk dient te worden aangepakt. Dat
dient te gebeuren door goed toegeruste
groepsleerkrachten waarbij de ouders dienen
te worden betrokken. De directies wijten het
feit dat de scholen niet al te veel werk van
de verkeerseducatie hebben gemaakt aan
o.a. de werkbelasting en tijdgebrek. Meerde
ren van hen verklaarden in de enquête ook
niet op de hoogte te zijn gebracht van het
project 'Goeree-Overflakkee Verkeersvei
lig'. Een intensieve voorlichtingscampagne
verdient dan ook prioriteit.
De slotvraag van de enquête geeft een ont
hullende kijk op wat de schooldirecteuren
met betrekking tot de verkeersonveiligheid
het meest bezig houdt of verontrust.
Een verkeerd voorbeeld door de ouders, is
er een van, de teruglopende mentaliteit bij
ouders en kinderen is een volgende, de
agressie van jongens, de vernielingen buiten
de school, de roekeloosheid. Niet echt
opwekkend allemaal, maar misschien heeft
de gehouden conferentie in Oude Tonge
waaraan tientallen directeuren deelnamen
toch z'n nut gehad.
GEREF. GEMEENTEN
TeLÉFOON (0187) 64 18 42 Fax 64 35 95