EIIAIIDEII-tllEUWS De aanvaring en berging van de 'Hornland' en de 'President Pierre Angot' PREDIKBEURTEN Aanbesteding 'Kleine Boezem' Avond met een thema Op de Nieuwe Waterweg, ter hoog te van kilometerpaal 1014 aan de noordkant tegenover Verolme Scheepswerf te Rozenburg, kwam op 27 oktober 1967 het van zee komende Franse vrachtschip 'Pre sident Pierre Angot' in aanvaring met het Duitse vrachtschip 'Horn- land'. Bijzondere gebeurtenissen uit tiet verleden worden nog wei eens opgehaald en op papier weer gegeven hoe het één en ander heeft plaats gevonden. Zo ook die grote aanvaring ter hoogte van de Botlek in 1967 trok mijn aandacht en besloot deze geschiedenis nog eens te onder zoeken en te publiceren. ro P^ Zondag 29 november 1998 Ie Adventszondag 4e Blad VRIJDAG 27 NOVEMBER 1998 No. 6759 De 'President Pierre Angot' (2.746 brt - '59) was geladen met zwavel, bestemd voor Rotterdam. De 'Hornland' (4.234 -'57) was geladen met stukgoed en dertig drachtige koeien en kwam vanuit de Beatrixhaven. De aanvaring gebeurde in het donker om half acht 's avonds, terwijl het zicht goed was. Een ongelukkige gang van zaken in de navigatie bracht de opkomer dicht bij de bestemmingshaven in aanvaring met de uitgaande 'Hornland' Beide schepen zonken in 10 - 15 meter diep water. De 'Hornland' werd aan haar BB-zijde opengescheurd en zonk vrijwel meteen. Toegesnelde sleepboten en roeiers van de Roeiers Vereeniging Eendracht haal den de passagiers en de bemanningsle den van de 'Hornland' van boord. Een aantal sleepboten trachtten het schip nog zoveel als mogelijk naar de kant te trekken om afglijden naar de vaargeul te voorkomen. De roeiers met hun kleine vletten en ook sleepboten hielden zich bezig met het redden van de dertig koeien. Ook werd de pont van Rozenburg inge schakeld om de koeien met behulp van de oprijklep van boord te halen maar op het laatste moment werd daar van afge zien. Zes koeien overleefden de aanva ring niet. Het werd voor de roeiers een hele klus om die eigenwijze beesten 'langszij' te nemen en op stromend water naar de wal te brengen. Het leek op 'Rawhide on the River' We zien op de foto de 'RVE 26' met Jan van Ooyen en Jan Meeusen met hun koe in aktie. Ook met de 'open vlet' waren ze de koeien aan het 'bergen', op de foto zien we G.v.d.Spek, G.Voerman, F. Mulder en A.Groeneveld. De 'Hornland' was onderweg van de Beatrixhaven naar Ponta Delgada op de Azoren. De 'President Piere Angot' rustte in tegengestelde richting met slagzij over BB op de rivierbodem en ook buiten de vaargeul. De berging van de 'President Pierre Angot' werd opgedragen aan W.A. van den Tak bergingsbedrijf N.V. te Rotterdam, dat direkt begon met het lossen van de 4000 ton zwavel. De bergingsvaartuigen 'Zeeleeuw' en 'Potvis' alsmede de kraanponton 'Tak 4' werden ingezet. Na het lossen moesten er zeven drijven de bokken worden ingezet om het schip op zondag 19 november van de rivierbo dem te lichten. Deze bokken: de Simson, Kolossus, Arend, Condor, Europa, Heracles en de Ir. J. G. Snip hadden een gezamelijk hef- vermogen van 1.850 ton. Het lichten van het schip gaf weinig pro blemen waarna de vrachtvaarder werd afgeleverd bij de werf 'Figee' in de Kon. Wilhelminahaven te Vlaardingen, waar het op 23 november 'hoog en droog' in dok 1 stond, met een vrijwel ongeschon den accomodatie. Het schip werd 'total loss' verklaard, maar later is het vaartuig alsnog opge knapt en weer in de vaart gekomen onder de naam 'Theodoros Kyriakos'. 'RVE-26' mei Jan van Ooyen en Jan Meeusen De bergers van Van den Tak wisten in twee weken het karwei te klaren nadat het bergings-contract was getekend. Doortastend, snel en succesvol! Met de berging van de 'Hornland ging het minder goed. Het Duitse bergingsbe drijf Ulrichs Harms kreeg de opdracht het schip te lichten en af te leveren bij de scheepswerf Verolme. Begin november kwamen de eerste vier Magnus bokken op de plaats van bestem ming aan om het schip te lichten. Deze bokken hadden eerst hun karwei geklaard in Hoek van Holland, waar zij de resten van de 'Stubbenkammer' had den geborgen, die na een aanvaring daar ter plaatse was gezonken. Men wilde de 'Hornland' met lading en al in één keer lichten, maar deze poging, in de tweede week van november, moest worden gestaakt omdat het schip dreigde te breken. Besloten werd om eerst de lading gedeel telijk te lossen, wat een enorm karwei- bleek te zijn en een hoop tijd in beslag nam. In deze periode werd bij Verolme de 25.000 ton metende tanker 'Urshalim' te water gelaten. Op zich een prachtige belevenis ware het niet dat de 'Hornland' ongeveer negen honderd meter van de helling gezonken lag. De nieuwbouw-tanker boorde zich in de verschanzing van de 'Hornland', die op dat moment als stootblok fungeerde. De genodigden, die bij de tewaterlating op het platform stonden, hadden niets van deze aanvaring gemerkt, omdat dit in dikke mist gebeurde. Na het lossen van de boven ruimen 4 en 5 en het leeg pompen van de machineka mer, kwam de 'Hornland' anderhalve meter omhoog waarna werd getracht met vijf Magnus bokken het schip recht te zetten. Toen werd aan het leegpompen van de onderruimen begonnen, die nog vol met lading stonden. Met veel moeite werd het schip tegen de noordkant van de rivier gezet op een vlak stuk rivierbodem. Naarmate het onderruim leeg werd gepompt, werd de schade aan het schip zichtbaar en kwam het gat boven water. Het zag eruit als een opgeschoven har monicadeur. Ook de schade aan de verschansing, die veroorzaakt werd bij de stapelloop van de 'Urshalim', was goed te zien. Deze totaal schade gaf de 'Hornland' nog maar 50% kans, dat deze ooit nog zou varen. Later zou blijken dat dit schip weer als nieuw in de vaart gebracht kon worden. Op 31 januari 1968 was het zover dat het schip dreef en met de drijvende bokken bracht men het schip in gereedheid om de oversteek te maken naar Verolme in de Botlek. Dit moest met laagwater gebeuren, omdat het transport veel last zou hebben van de stroom. Zo kon men met 'stil van laagwater' de Botlek in. Opieuw hadden de bergers grote tegen spoed, want de bokken konden niet tus sen het dok en de kade. Volgens de berekeningen had er wel vol doende plaats geweest moeten zijn. De bergers werden gedwongen de buis- constructies aan twee bokken, die dienen als bescherming van de schroeven, weg te branden. Wederom een tijdrovende ingreep. Na diverse keren van grote oponthoud lag na drie maanden ploeteren de zwaar gehavende 'Hornland' in het Prinses Ire- nedok van de scheepswerf Verolme. Op 1 februari, één dag nadat het schip in het dok was afgeleverd, maakte Verolme bekend dat men zich had verplicht het Hornland zwaar gehavende en nog gedeeltelijk geladen schip binnen 70 dagen gerepa reerd op te leveren. Men had zich hierin duidelijk vergist. Het lossen van de lading en de bagger, welke in die twee maanden in het schip was gespoeld, nam veel tijd in beslag. De reparaties, waaronder de revisie van de machinekamer, werden duidelijk onderschat. Al met al werd de opleveringstermijn maar met zes weken overschreden. De 'Hornland' was een shelterdeck type schip en eigendom van de Hornlinie te Hamburg. Zij werd gebouwd in 1957 bij de Deut sche Werft A.G., Finkenwerder werf aan de Elbe, onder bouwnummer 723. Dit schip had een lengte van 132,77 meter en was breed 23,30 meter. Een M.A.N, diesel van 5830 bhp zorgde voor een snelheid van 15 mijl per uur. In 1973 werd zij herdoopt in 'Cape Bre ton', waarna het schip in het zelfde jaar 'Viva' en in 1974 de 'Yuval' genoemd werd. In 1975 werd zij de 'Yuvali', in 1978 de 'Suva' en in 1980 was zij als 'Manila Bay' eigendom van Evergreen Maritime Inc. te Panama. .Tenslotte is het schip op 9 september 1983 te Kaoshiung voor de sloop gearri veerd. De 'President Pierre Angot' was eigen dom van de Franse rederij Société Natio nale des Pétroles d'Aquitaine, met als thuishaven Bayonne Het schip werd gebouwd als de Noorse 'Stella Orion' bij P. Lindenau Schiffs- werft te Kiel als bouwnummer 112 en was lang 21,52 meter en breed 14,64 meter. Een M.A.N, diesel van 2160 bhp zorgde voor een snelheid van 12 mijl per uur. In 1962 werd zij de 'President Pierre Angot'. In 1968 werd zij, na de aanvaring met de 'Hornland', de 'Theodoros Kyriakos' en nog in het zelfde jaar werd het schip her doopt in 'loannina'. Twee jaar later kreeg het vrachtschip weer een andere naam. n.l. 'Piraeus E' en in 1971 kwam 'Irene's Luck' op de boeg te staan. In 1979 werd zij de 'Maria Pia Esse' en onder Griekse vlag enige tijd opgelegd te Piraeus. Vervolgens werd zij in 1980 eigendom van de Italiaanse rederij SA.I.Mar, S.r.L te Rome. Op weg van Gallipoli naar Gizan kwam het schip in problemen Zij strandde op 4 augustus 1980 te ler- apetra, Kreta, werd vervolgens weer vlot gebracht, waarna ze op 24 augustus 1980 »'op sleeptouw de haven van Piraeus werd binnen gebracht. Op 12 juni 1984 moest zij aan de grond worden gezet, omdat de machinekamer vol water liep. Als 'Spyros X' werd het schip in 1989 te Piraeus gesloopt. De bron van dit verhaal stond in het blad 'Rotterdam News' van sept. 1998 en werd geschreven door Dhr. J. Goudriaan en met toestemming gebruikt voor 'De Sluiting', orgaan van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht en Eilan den Nieuws. Gebruikt materiaal: 'Roeiers-Vereeniging 'Eendracht' 75 jaar' 'De Sluiting" december 1967 'De Sleeptros' november 1967 'De Blauwe Wimpel' 1968 Foto's: Nationaal Sleepvaart Museum te Maassluis en eigen foto-archief. Schiedam Maarten Bezuijen Zaterdag 28 november a.s. zijn we er weer! Vanaf 19.30 uur ben je welkom in De Hoeksteen aan de Ring in Middelhar- nis. We starten om 20.00 uur met de ope ning. Daarna is de invulling van de avond aan jou. Dat betekent gewoon gezellig met elkaar kletsen, zingen of een spel doen. De liefhebbers kunnen meedoen met een tafeltenniscompetitie. Maak er een spannende wedstrijd van! Voor de win naar is er een leuke prijs. Tot zaterdag. DIRKSLAND Afgelopen dinsdag, 24 november jl. heeft de aanbesteding plaatsgevonden van het woonrijpmaken van het bestem mingsplan 'Kleine Boezem' te Dirks- land. In totaal zijn 18 inschrijfbiljetten ingeleverd. De laagste drie inschrijvers hebben ingeschreven voor de volgende bedragen: VDL Aannemingsmij BV te Vierpolders512.500,- AVK BV te Oude Tonge557.000,- JMB Aannemingsbedrijf te Etten-Leur562.000,- Zoals gebruikelijk is de gunning aange houden voor nader onderzoek. Zoals het er nu naar uit ziet zullen de werkzaamhe den medio januari starten en zal het werk voor de bouwvakvakantie dienen te zijn opgeleverd. De 'open vlet' met G. v. d. Spek, G. Voerman, F. Mulder en A. Groeneveld Pres. Pierre Angot OUDDORP - Herv. Gem. Dorpslcerlc: 9.30 uur kand. M. Aleman, Doorn- spijk en 18.30 uur kand. A. Snoek, Putten. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. A. Snoek en 18.30 uur kand. M. Ale man - Oer. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Schipper, 's-Gravenpolder - Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. C. Koster en 18.30 uur ds. J. C. van Westen brugge - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. D. Boers en 18.30 uur de heer W. Tanis. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik, voor bereiding Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. C. Gielen, Polsbroek/Vlist. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. L. Smelt, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. P. B. Verspui, Boven-Hardinxveld - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. v. d. Lin den, Naaldwijk en 18.30 uur ds. P. C. Koster, Spijkenisse. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. G. Blom en 18.00 uur kand. J. A. J. Bals, Horst - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur ds. J. Schipper, 's-Gravenpolder - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. J. Kroeze, Steenbergen - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. J. Paul, viering Heilig Avond maal en 18.00 uur ds. M. van Kam pen, dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den Boer. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. F. Kaars, Papendrecht, v.m. voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. J. W. van Estrik - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom, voorberei- dingt Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. J. Willemsen, voorbe reiding Heilig Avondmaal - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. T. J. Bar nard (HA.) - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. J. van Kempen. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (Aula Prins Maurits) 10.00 uur ds. A. P. Voets, voorbereiding Heilig Avond- Op woensdag 2 december a.s. spreekt Rinus Pieper weer in het Dienstencen trum. Aan de hand van het boek Genesis gaat hij verder in op het thema: 'God is liefde Benieuwd? Kom dan naar de Doetin- chemsestraat 27 in Middelharnis en neem anderen mee. We beginnen om 20.00 uur met een kopje koffie. Info: fam. de Gans, tel. (0187) 484362. maal en 18.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes - Clir. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. H. Out - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en 14.30 uur ds. H. van Dijken. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Lingen, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. nabetrachting Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. L. D. Burger, v.m. voorbereiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 18.00 uur kand. J. Glas, Hellevoetsluis. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. V. d. Kraan, Bleskensgraaf en 18.00 uur ds. J. G. Blom. Vrijdag 4 december: 14.30 uur huwelijksbe vestiging door ds. A. Vos van Petrick Janse en Marion Ridderhof - Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur de heer L. H. Zweers (voorber. H.A.). OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. B. ten Hove, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 9.30 uur (H.A.) drs. J. Koster en 18.00 uur drs. G. den Hartogh, Werkendam. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk, bediening Heilig Avondmaal. SINT MAARTENSDIJK - Herv. Gem. 9.30 en 14.30 uur ds. A. den Hartog - Ger. Gem. in Ned. 3x leesdienst - Oud Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 7