EIIAIIDEII-tllEUWS
De aanvaring en berging
van de 'Hornland'
en de 'President Pierre Angot'
PREDIKBEURTEN
Aanbesteding
'Kleine Boezem'
Avond met een thema
Op de Nieuwe Waterweg, ter hoog
te van kilometerpaal 1014 aan de
noordkant tegenover Verolme
Scheepswerf te Rozenburg, kwam
op 27 oktober 1967 het van zee
komende Franse vrachtschip 'Pre
sident Pierre Angot' in aanvaring
met het Duitse vrachtschip 'Horn-
land'.
Bijzondere gebeurtenissen uit tiet
verleden worden nog wei eens
opgehaald en op papier weer
gegeven hoe het één en ander
heeft plaats gevonden.
Zo ook die grote aanvaring ter
hoogte van de Botlek in 1967 trok
mijn aandacht en besloot deze
geschiedenis nog eens te onder
zoeken en te publiceren.
ro
P^
Zondag 29 november 1998
Ie Adventszondag
4e Blad
VRIJDAG 27 NOVEMBER 1998
No. 6759
De 'President Pierre Angot' (2.746 brt -
'59) was geladen met zwavel, bestemd
voor Rotterdam.
De 'Hornland' (4.234 -'57) was geladen
met stukgoed en dertig drachtige koeien
en kwam vanuit de Beatrixhaven.
De aanvaring gebeurde in het donker om
half acht 's avonds, terwijl het zicht goed
was. Een ongelukkige gang van zaken in
de navigatie bracht de opkomer dicht bij
de bestemmingshaven in aanvaring met
de uitgaande 'Hornland'
Beide schepen zonken in 10 - 15 meter
diep water.
De 'Hornland' werd aan haar BB-zijde
opengescheurd en zonk vrijwel meteen.
Toegesnelde sleepboten en roeiers van
de Roeiers Vereeniging Eendracht haal
den de passagiers en de bemanningsle
den van de 'Hornland' van boord.
Een aantal sleepboten trachtten het schip
nog zoveel als mogelijk naar de kant te
trekken om afglijden naar de vaargeul te
voorkomen.
De roeiers met hun kleine vletten en ook
sleepboten hielden zich bezig met het
redden van de dertig koeien.
Ook werd de pont van Rozenburg inge
schakeld om de koeien met behulp van
de oprijklep van boord te halen maar op
het laatste moment werd daar van afge
zien. Zes koeien overleefden de aanva
ring niet. Het werd voor de roeiers een
hele klus om die eigenwijze beesten
'langszij' te nemen en op stromend water
naar de wal te brengen. Het leek op
'Rawhide on the River'
We zien op de foto de 'RVE 26' met Jan
van Ooyen en Jan Meeusen met hun koe
in aktie.
Ook met de 'open vlet' waren ze de
koeien aan het 'bergen', op de foto zien
we G.v.d.Spek, G.Voerman, F. Mulder
en A.Groeneveld.
De 'Hornland' was onderweg van de
Beatrixhaven naar Ponta Delgada op de
Azoren.
De 'President Piere Angot' rustte in
tegengestelde richting met slagzij over
BB op de rivierbodem en ook buiten de
vaargeul. De berging van de 'President
Pierre Angot' werd opgedragen aan
W.A. van den Tak bergingsbedrijf N.V.
te Rotterdam, dat direkt begon met het
lossen van de 4000 ton zwavel.
De bergingsvaartuigen 'Zeeleeuw' en
'Potvis' alsmede de kraanponton 'Tak 4'
werden ingezet.
Na het lossen moesten er zeven drijven
de bokken worden ingezet om het schip
op zondag 19 november van de rivierbo
dem te lichten.
Deze bokken: de Simson, Kolossus,
Arend, Condor, Europa, Heracles en de
Ir. J. G. Snip hadden een gezamelijk hef-
vermogen van 1.850 ton.
Het lichten van het schip gaf weinig pro
blemen waarna de vrachtvaarder werd
afgeleverd bij de werf 'Figee' in de Kon.
Wilhelminahaven te Vlaardingen, waar
het op 23 november 'hoog en droog' in
dok 1 stond, met een vrijwel ongeschon
den accomodatie.
Het schip werd 'total loss' verklaard,
maar later is het vaartuig alsnog opge
knapt en weer in de vaart gekomen onder
de naam 'Theodoros Kyriakos'.
'RVE-26' mei Jan van Ooyen en Jan Meeusen
De bergers van Van den Tak wisten in
twee weken het karwei te klaren nadat
het bergings-contract was getekend.
Doortastend, snel en succesvol!
Met de berging van de 'Hornland ging
het minder goed. Het Duitse bergingsbe
drijf Ulrichs Harms kreeg de opdracht
het schip te lichten en af te leveren bij de
scheepswerf Verolme.
Begin november kwamen de eerste vier
Magnus bokken op de plaats van bestem
ming aan om het schip te lichten.
Deze bokken hadden eerst hun karwei
geklaard in Hoek van Holland, waar zij
de resten van de 'Stubbenkammer' had
den geborgen, die na een aanvaring daar
ter plaatse was gezonken.
Men wilde de 'Hornland' met lading en
al in één keer lichten, maar deze poging,
in de tweede week van november, moest
worden gestaakt omdat het schip dreigde
te breken.
Besloten werd om eerst de lading gedeel
telijk te lossen, wat een enorm karwei-
bleek te zijn en een hoop tijd in beslag
nam.
In deze periode werd bij Verolme de
25.000 ton metende tanker 'Urshalim' te
water gelaten.
Op zich een prachtige belevenis ware het
niet dat de 'Hornland' ongeveer negen
honderd meter van de helling gezonken
lag.
De nieuwbouw-tanker boorde zich in de
verschanzing van de 'Hornland', die op
dat moment als stootblok fungeerde.
De genodigden, die bij de tewaterlating
op het platform stonden, hadden niets
van deze aanvaring gemerkt, omdat dit
in dikke mist gebeurde.
Na het lossen van de boven ruimen 4 en
5 en het leeg pompen van de machineka
mer, kwam de 'Hornland' anderhalve
meter omhoog waarna werd getracht met
vijf Magnus bokken het schip recht te
zetten.
Toen werd aan het leegpompen van de
onderruimen begonnen, die nog vol met
lading stonden.
Met veel moeite werd het schip tegen de
noordkant van de rivier gezet op een
vlak stuk rivierbodem.
Naarmate het onderruim leeg werd
gepompt, werd de schade aan het schip
zichtbaar en kwam het gat boven water.
Het zag eruit als een opgeschoven har
monicadeur.
Ook de schade aan de verschansing, die
veroorzaakt werd bij de stapelloop van
de 'Urshalim', was goed te zien.
Deze totaal schade gaf de 'Hornland'
nog maar 50% kans, dat deze ooit nog
zou varen.
Later zou blijken dat dit schip weer als
nieuw in de vaart gebracht kon worden.
Op 31 januari 1968 was het zover dat het
schip dreef en met de drijvende bokken
bracht men het schip in gereedheid om
de oversteek te maken naar Verolme in
de Botlek.
Dit moest met laagwater gebeuren,
omdat het transport veel last zou hebben
van de stroom. Zo kon men met 'stil van
laagwater' de Botlek in.
Opieuw hadden de bergers grote tegen
spoed, want de bokken konden niet tus
sen het dok en de kade.
Volgens de berekeningen had er wel vol
doende plaats geweest moeten zijn.
De bergers werden gedwongen de buis-
constructies aan twee bokken, die dienen
als bescherming van de schroeven, weg
te branden. Wederom een tijdrovende
ingreep.
Na diverse keren van grote oponthoud
lag na drie maanden ploeteren de zwaar
gehavende 'Hornland' in het Prinses Ire-
nedok van de scheepswerf Verolme.
Op 1 februari, één dag nadat het schip in
het dok was afgeleverd, maakte Verolme
bekend dat men zich had verplicht het
Hornland
zwaar gehavende en nog gedeeltelijk
geladen schip binnen 70 dagen gerepa
reerd op te leveren. Men had zich hierin
duidelijk vergist.
Het lossen van de lading en de bagger,
welke in die twee maanden in het schip
was gespoeld, nam veel tijd in beslag.
De reparaties, waaronder de revisie van
de machinekamer, werden duidelijk
onderschat.
Al met al werd de opleveringstermijn
maar met zes weken overschreden.
De 'Hornland' was een shelterdeck type
schip en eigendom van de Hornlinie te
Hamburg.
Zij werd gebouwd in 1957 bij de Deut
sche Werft A.G., Finkenwerder werf aan
de Elbe, onder bouwnummer 723.
Dit schip had een lengte van 132,77
meter en was breed 23,30 meter.
Een M.A.N, diesel van 5830 bhp zorgde
voor een snelheid van 15 mijl per uur.
In 1973 werd zij herdoopt in 'Cape Bre
ton', waarna het schip in het zelfde jaar
'Viva' en in 1974 de 'Yuval' genoemd
werd.
In 1975 werd zij de 'Yuvali', in 1978 de
'Suva' en in 1980 was zij als 'Manila
Bay' eigendom van Evergreen Maritime
Inc. te Panama.
.Tenslotte is het schip op 9 september
1983 te Kaoshiung voor de sloop gearri
veerd.
De 'President Pierre Angot' was eigen
dom van de Franse rederij Société Natio
nale des Pétroles d'Aquitaine, met als
thuishaven Bayonne
Het schip werd gebouwd als de Noorse
'Stella Orion' bij P. Lindenau Schiffs-
werft te Kiel als bouwnummer 112 en
was lang 21,52 meter en breed 14,64
meter.
Een M.A.N, diesel van 2160 bhp zorgde
voor een snelheid van 12 mijl per uur.
In 1962 werd zij de 'President Pierre
Angot'.
In 1968 werd zij, na de aanvaring met de
'Hornland', de 'Theodoros Kyriakos' en
nog in het zelfde jaar werd het schip her
doopt in 'loannina'.
Twee jaar later kreeg het vrachtschip
weer een andere naam. n.l. 'Piraeus E'
en in 1971 kwam 'Irene's Luck' op de
boeg te staan.
In 1979 werd zij de 'Maria Pia Esse' en
onder Griekse vlag enige tijd opgelegd te
Piraeus.
Vervolgens werd zij in 1980 eigendom
van de Italiaanse rederij SA.I.Mar, S.r.L
te Rome.
Op weg van Gallipoli naar Gizan kwam
het schip in problemen
Zij strandde op 4 augustus 1980 te ler-
apetra, Kreta, werd vervolgens weer vlot
gebracht, waarna ze op 24 augustus 1980
»'op sleeptouw de haven van Piraeus werd
binnen gebracht.
Op 12 juni 1984 moest zij aan de grond
worden gezet, omdat de machinekamer
vol water liep.
Als 'Spyros X' werd het schip in 1989 te
Piraeus gesloopt.
De bron van dit verhaal stond in het blad
'Rotterdam News' van sept. 1998 en
werd geschreven door Dhr. J. Goudriaan
en met toestemming gebruikt voor 'De
Sluiting', orgaan van de Koninklijke
Roeiers Vereeniging Eendracht en Eilan
den Nieuws.
Gebruikt materiaal:
'Roeiers-Vereeniging 'Eendracht' 75 jaar'
'De Sluiting" december 1967
'De Sleeptros' november 1967
'De Blauwe Wimpel' 1968
Foto's: Nationaal Sleepvaart Museum te
Maassluis en eigen foto-archief.
Schiedam
Maarten Bezuijen
Zaterdag 28 november a.s. zijn we er
weer! Vanaf 19.30 uur ben je welkom in
De Hoeksteen aan de Ring in Middelhar-
nis. We starten om 20.00 uur met de ope
ning.
Daarna is de invulling van de avond aan
jou. Dat betekent gewoon gezellig met
elkaar kletsen, zingen of een spel doen.
De liefhebbers kunnen meedoen met een
tafeltenniscompetitie. Maak er een
spannende wedstrijd van! Voor de win
naar is er een leuke prijs. Tot zaterdag.
DIRKSLAND
Afgelopen dinsdag, 24 november jl.
heeft de aanbesteding plaatsgevonden
van het woonrijpmaken van het bestem
mingsplan 'Kleine Boezem' te Dirks-
land. In totaal zijn 18 inschrijfbiljetten
ingeleverd. De laagste drie inschrijvers
hebben ingeschreven voor de volgende
bedragen:
VDL Aannemingsmij BV
te Vierpolders512.500,-
AVK BV te Oude Tonge557.000,-
JMB Aannemingsbedrijf
te Etten-Leur562.000,-
Zoals gebruikelijk is de gunning aange
houden voor nader onderzoek. Zoals het
er nu naar uit ziet zullen de werkzaamhe
den medio januari starten en zal het werk
voor de bouwvakvakantie dienen te zijn
opgeleverd.
De 'open vlet' met G. v. d. Spek, G. Voerman, F. Mulder en A. Groeneveld
Pres. Pierre Angot
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpslcerlc:
9.30 uur kand. M. Aleman, Doorn-
spijk en 18.30 uur kand. A. Snoek,
Putten. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand.
A. Snoek en 18.30 uur kand. M. Ale
man - Oer. Gem. 9.30 en 18.30 uur
ds. J. Schipper, 's-Gravenpolder -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. C. Koster
en 18.30 uur ds. J. C. van Westen
brugge - Doopsgezinde Gem. 9.30
uur ds. D. Boers en 18.30 uur de heer
W. Tanis.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. J. W. van Estrik, voor
bereiding Heilig Avondmaal en 18.30
uur ds. C. Gielen, Polsbroek/Vlist.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00
uur ds. W. L. Smelt, voorbereiding
Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. P.
B. Verspui, Boven-Hardinxveld -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. v. d. Lin
den, Naaldwijk en 18.30 uur ds. P. C.
Koster, Spijkenisse.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. G. Blom en 18.00 uur kand. J.
A. J. Bals, Horst - Ger. Gem. 10.00
uur leesdienst en 15.00 uur ds. J.
Schipper, 's-Gravenpolder - Ger.
Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. J. Kroeze,
Steenbergen - Ger. Gem. in Ned.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. M. J. Paul, viering Heilig Avond
maal en 18.00 uur ds. M. van Kam
pen, dankzegging Heilig Avondmaal
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds.
A. M. den Boer.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. F. Kaars, Papendrecht, v.m.
voorbereiding Heilig Avondmaal en
18.00 uur ds. J. W. van Estrik - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00
uur ds. J. C. den Toom, voorberei-
dingt Heilig Avondmaal en 18.00 uur
ds. G. C. Kunz - Lukaskapel HDG
10.15 uur ds. J. Willemsen, voorbe
reiding Heilig Avondmaal - Rem.
Ger. Gem. 10.00 uur ds. T. J. Bar
nard (HA.) - Herv. 'Exodus' Gem.
10.00 uur ds. J. van Kempen.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (Aula
Prins Maurits) 10.00 uur ds. A. P.
Voets, voorbereiding Heilig Avond-
Op woensdag 2 december a.s. spreekt
Rinus Pieper weer in het Dienstencen
trum. Aan de hand van het boek Genesis
gaat hij verder in op het thema: 'God is
liefde
Benieuwd? Kom dan naar de Doetin-
chemsestraat 27 in Middelharnis en
neem anderen mee. We beginnen om
20.00 uur met een kopje koffie.
Info: fam. de Gans, tel. (0187) 484362.
maal en 18.00 uur ds. H. van Ginkel,
Goes - Clir. Ger. Kerk 9.30 en
18.00 uur ds. P. den Butter - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. H.
Out - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30
uur leesdienst en 14.30 uur ds. H. van
Dijken.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30
en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. van Lingen, v.m.
bediening Heilig Avondmaal en nam.
nabetrachting Heilig Avondmaal -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. L. D.
Burger, v.m. voorbereiding Heilig
Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk
10.00 uur de heer K. Baas en 18.00
uur kand. J. Glas, Hellevoetsluis.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00
uur ds. P. V. d. Kraan, Bleskensgraaf
en 18.00 uur ds. J. G. Blom. Vrijdag
4 december: 14.30 uur huwelijksbe
vestiging door ds. A. Vos van Petrick
Janse en Marion Ridderhof - Ger.
Kerk 10.00 en 18.00 uur de heer L.
H. Zweers (voorber. H.A.).
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
en 18.00 uur ds. J. B. ten Hove, v.m.
bediening Heilig Avondmaal en nam.
dankzegging Heilig Avondmaal -
Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees
dienst - Ger. Kerk 9.30 uur (H.A.)
drs. J. Koster en 18.00 uur drs. G. den
Hartogh, Werkendam.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00
uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk,
bediening Heilig Avondmaal.
SINT MAARTENSDIJK - Herv. Gem.
9.30 en 14.30 uur ds. A. den Hartog -
Ger. Gem. in Ned. 3x leesdienst -
Oud Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur
leesdienst.