EIÜVilDEII-IIIEÜWS Tussen klei en brons' Overdenking Oliebollenactie uit de Heilige Schrift Moerbeiboom Gemeente Oostflakkee opent kadastrale balie Chr. Geref. Kerk Middelharnis Kverneland Taarup schudders en harken Oud papier Herkingen Aankomst in Bethlehem Kverneland KD 832 voerdoseerwagen annex stro-instrooier HET "jKIJKVENSTER VERVOLGVERHAAL Vrouwvolk aan boord Mei volgend jaar: Geschiedenis van de twee Bommelbeelden te Den Bommel Dl lescliigdiiiis i'3n dt rwte loiiimflkildiii ie Den loniiifl Autobedrijf Jan van Dijk Ingezonden: K. Norel 2e Blad VRUDAG 27 NOVEMBER 1998 No. 6759 Volgend jaar, zaterdag 8 mei, zal, door de Maarten Toonder Verza melaars Club, aan burgemeester Van Pelt van Oostflakkee op de dan in Den Bommel te houden bra derie het eerste exemplaar van het boek 'Tussen klei en brons' worden aangeboden. Het boek biedt het complete verhaal over de twee Bommelbeelden die Den Bom mel heeft gekend, het eerste van chamot- te klei werd in 1963 geplaatst, aangebo den door de Leidse studentenjaarclub 'Ollie B.', het tweede, van brons, kwam vorig jaar tot stand. Het boek, met een veelheid van foto's, wordt geschreven door historicus dr. J. F. L. M. Cornelissen uit Dongen. Hij beschrijft in het boek hoe de beelden werden gemaakt, welke acties werden ondernomen om de financiën voor het tweede beeld te vergaren en dr. Cornelis sen lardeert z'n tekst met leuke anekdo tes en wetenswaardigheden over de Ollie B. mythe waarvan duizenden met zoveel genoegen kennis nemen. Er bestaat een bloeiende Maarten Toon der Verzamclaarsclub (Saturnuslaan 205, 5011 KH Tilburg), waarvan de leden ongetwijfeld belang stelling zullen hebben voor het te ver schijnen boek. Het kan worden besteld, vóór 15 maart, a 47,40 en na die datum a 52,40 via postbusnummer 6261121 t.n.v. Maarten Toonder Verzamelaarsclub. Het boek kan op 8 mei in Bommelstee worden gekocht a 39,90. D.V. zaterdag 28 november a.s. wordt de jaarlijkse oliebollenactie door de Chr. Geref. Kerk weer gehouden. Het doel van deze oliebollenactie is: Evangelisa tiewerk in Oost-Vlaanderen (België). Op deze dag komen we in Middelharnis en Sommelsdijk bij u aan de deur om de overheerlijke oliebollen aan u te verko pen. Stel de verkopers en verkoopsters niet teleur; voor de prijs hoeft u het niet te laten We hopen dan ook dat na afloop van OFFICIEEL DEALER Brielle Slagveldig Tel. (0181)413777 Spijkenisse Kelvinweg 13 Tel. (0181)624900 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden deze actie een mooi bedrag kan worden overgemaakt voor dit goede doel! Met ingang van 1 december 1998 kun nen de inwoners van de gemeente Oost flakkee informatie van het Kadaster bij de gemeente opvragen. Door samenwerking met het Kadaster beschikt de gemeente voortaan over een gemeentelijke kadastrale balie. De kada strale informatie wordt verstrekt via de balie van taakgebied Burgerzaken in het gemeentehuis. Via de computer staat de gemeente in verbinding met de databan ken van het Kadaster. De gemeente wil hiermee extra service verlenen door be schikbare informatie dichter bij de bur ger te brengen. De informatie van het Kadaster die in het gemeentehuis opgevraagd kan worden betreft gegevens over percelen, gebou wen, en wie de eigenaar hiervan is. De gemeentelijke kadastrale balie levert ook informatie over hypotheken, eventuele beslaglegging en gebruiksbeperkingen in verband met bijvoorbeeld de wet Bodem bescherming. Behalve deze informatie kunnen ook kaarten uitgeprint worden, waarop de ligging van percelen is aange geven. Al deze informatie levert de ge meente, net als het Kadaster, tegen een geringe vergoeding. De gemeente heeft met het Kadaster een overeenkomst gesloten om tot deze ge meentelijke kadastrale balie te komen. Zo kan gemeentelijke vastgoedinforma tie en kadastrale vastgoedinformatie ge lijktijdig aangeboden worden aan de bur ger. De gemeentelijke kadastrale balie is geopend tijdens de normale openings uren van het taakgebied Burgerzaken: 's ochtends tussen 9.00 en 12.00 uur en 's middags tussen 13.00 en 15.00 uur. Kverneland introduceert een volledig nieuwe serie schudders en harken op de Nederlandse markt. Deze serie omvat schudders van 4.60 m tot en met 7.60 m werkbreedte. De serie harken omvat machines van 3.20 m tot en met 8.40 m werkbreedte. Bij de schudders zijn twee series lever baar. Een eenvoudige 'compact' serie met werkbreedtes van 4.6 m en 5.20 m. Dit zijn lichte machines voor met name de kleinere tractoren. De 'standaard' serie is bedoeld voor de veeleisende vee houder. De machine is leverbaar in de werkbreedtes van 5.50 m - 6.80 m en 7.60 m. Belangrijke kenmerken zijn de volledig gesloten aandrijving van de rotoren en de multifunctionele slinger demping c.q. vering van de driepunts- bok. De serie harken bestaat uit harken met één rotor van 3.20 m tot en met 4.70 m. Met name de twee grotere modellen zijn uitermate geschikt voor de professionele veehouder en blinken uit door degelijk heid. Bij de dubbele harken zijn twee modellen leverbaar met middenafleg. Een eenvoudige machine van 6.20 m breed en een professionele, hydraulisch in werkbreedte verstelbare machine van 7.60 m tot 8.40 m. Beide machines zijn standaard uitgevoerd met een hoofd frame met gedwongen besturing. De dubbele hark met zij-afleg heeft een in stelbare werkbreedte van 6.00 - 6.50 m. Deze machine heeft géén hoofdframe. De tweede rotor loopt voor transport recht achter de voorste rotor aan. Zaterdagmorgen 28 november a.s. wordt het oud papier weer opgehaald voor de Hervormde Kerkvoogdij van Herkingen. Het ophalen begint om 9 uur. Wilt u het gebundeld aan de kant van de straat zetten en er geen karton tussen stoppen? Bij voorbaat dank voor uw medewerking. totdat zij te Bethlehem Icwamen (Ruth l:19m) Na een lange reis arriveren twee vrou wen in Bethlehem. De ene, de oudste, komt er terug, de andere, de jongste, komt er voor het eerst. Naomi is indertijd uit Bethlehem ver trokken, gevlucht voor de honger. Toen waren ze met hun vieren. Maar haar man en twee zonen heeft zij in Moab moeten achterlaten. Ruth, haar schoondochter, is met haar meegekomen. De jonge weduwe van haar zoon Machlon, een Moabietische. Onbekend met het volk en met de God van Israël. Maar op de grens van Moab heeft zij haar geloofsbelijdenis uitge sproken: Uw volk is mijn volk, en uw God mijn God. Wanneer ze daar aankomen, in Bethle hem, is de gerste-oogst aan de gang. Dan wordt het oogstfeest gevierd. En zo zeker als de eerstelingen van de oogst er zijn, zo zeker zal de hele oogst worden binnengehaald! Wat krijgt dat oogstfeest voor deze vrou wen een rijke betekenis! Van honger is Naomi destijds vertrokken, nu is zij weer terug in Bethlehem, het broodhuis. De velden van Efratha - vruchtbaarheid - doen hun naam eer aan. Dan zal de Heerons 't goede weer doen zien, Dan zal ons land zijn volle garven biên. Er zullen nog vele gerste- en vele tarwe oogsten voorbijgaan, maar dan zal er in deze velden van Efratha opnieuw gezon gen worden. Dan zal in de stilte van de nacht het gezang van de engelen klinken: Ere zij God in de hoogste hemelen! Dan zal het opnieuw bekend worden dat de Heere Zijn volk bezocht heeft, geven de hun brood. Want dan is het levende Brood uit de hemel neergedaald. Daarom opent dit woord zulke rijke pers pectieven: totdat zij te Bethlehem kwa men. Door deze simpele mededeling heen horen we een lied trillen: Hij heejt gedacht aan Zijn genade, Zijn trouw aan Isrel nooit gekrenkt. Hebt u het ook gehoord dat de Heere Zijn volk bezocht heeft? Dat er weer brood is voor uw honger? En bent u al op weg gegaan, uit Moab, naar Bethlehem? Ja, u hebt het Kerstevangelie al vele keren gehoord. Bethlehem is de stede. daar is 't geschied voorwaar. Hebt u het al tegen uzelf gezegd: komt, laat ons dan heengaan naar Bethlehem? We voelen ons zo thuis in Moab! Daar is werk, daar is brood, daar is vreugde. En in Bethlehem ga je een onbekende toekomst tegemoet. Dat heeft Orpa ook gedacht, daarom is zij bij de grens toch maar teruggegaan. En Ruth zag dat, en toch ging zij verder. Hoe kwam dat? Omdat de ogen van hen die eens gezien hebben, nooit meer terug kunnen zien. Omdat de God van Israël trok, met on weerstaanbare kracht. En omdat die God nooit laat varen wat Zijn hand begon. Naomi is ook weer terug. Herkent u haar? Zij is jaren geleden haar eigen weg gegaan. Zij heeft zichzelf in de duisternis en in de ellende gebracht. Want zonder de Heere in Moab, dan kun je overvloed van eten en drinken hebben, maar dat be tekent een magerheid voor uw ziel. Zeg maar: komt, laat ons wederkeren tot de Heere. Er is eten genoeg in Bethle hem. En brengt u er vooral één mee uit Moab, aan wie u de schoonheid van de dienst van God hebt aangeprezen. Vol toog ik weg, zegt Naomi, maar leeg kwam ik terug... Ja, leeg in mezelf, om vervuld te worden uit Zijn volheid. Uit de volheid waarmee de grote Zoon van Ruth ons bedient met genade voor genade. W. van Gorsel Graag wil ik reageren op het stukje met raad en daad uit de krant van afgelopen vrijdag. De moerbeiboom komt in Nederland maar zelden meer voor. Ik heb gehoord dat er in Nederland nog maar 8 zouden zijn. Nou, dat is bijna niet te geloven, want wij hebben er zelf een in onze tuin staan, en 100 meter van ons vandaan weet ik er nog een te staan. De Moerbei geeft volop vruchten in augustus/september, maar als je geen mooie nazomer hebt met veel zon dan rijpen de vruchten niet goed en blijven ze rood. Maar als ze goed rijp worden dan wordt de vrucht donkerrood. Ze geven zoveel sap, dat het bij het plukken langs je handen loopt. En ze zijn erg aantrekkelijk voor de vogels, dus als je er niets tegen doet dan heb je geen vruchten. De boom heeft een prachtig blad, en is een lust om te zien. Wie hem wil zien, moet van de zomer maar eens komen kijken aan de Duinker kerweg 33 in Ouddorp. j^ Both Kverneland introduceert een nieuwe voerdoseerwagen annex stro-instrooier op de Nederlandse markt. Het model KD 832 is geschikt voor het verkorten, ver spreiden en voeren van stro, hooi en grassilage in ronde- en rechthoekige balen. De machine is voorzien van een laadklep welke ronde balen met een maximale doorsnede van 1.25 m kan laden. Rechthoekige balen mogen een kopse maat hebben van maximaal 1.20 x 1.20 m en niet langer zijn dan 2.40 m. De Kverneland KD 832 is voorzien van een grote turbine. Bij een aftakastoeren- tal van ca. 350 omw./min. zal de turbine juist zoveel lucht produceren dat de gras silage direct naast de voerdoseerwagen wordt gedoseerd. Bij 1000 omw./min. aan de aftakas kan stro tot 18 m ver wor den weggeblazen. De uitblaasopening bevindt zich aan de rechter voorzijde. De klep aan de uitblaasopening is hydrau lisch in hoogte verstelbaar. Blik op kerk en samenleving tj - Twee synoden - Nog geen naam - Contacten verbroken Nog maar kort geleden schreef ik erover, maar ik kan er toch niet omheen, er nog even op terug te komen. We hadden namelijk verwacht dat het probleem opgelost zou worden, maar dat is niet ge beurd. Gelukkig niet, zou ik zeggen. Ik heb het oog op de trio-synode van de SoW-kerken, die vorige zaterdag verga derde, en die de naam van de toekomsti ge kerk moest vaststellen. De knoop is echter niet doorgehakt. Tot verdriet van de meerderheid en tot vreugde van de minderheid... Even een opfrissertje. Een jaar geleden kozen de drie synoden gezamenlijk voor de naam Verenigde Protestantse Kerk in Nederland (VPKN). Niet dat allen nu zo gelukkig waren met die naam, maar er was ook niet zoveel tegenin te brengen. Hervormd, Gereformeerd of Luthers mocht er niet in, en Protestants was een etiket dat op alle drie kerken geplakt kon worden. Maar de grootste van de drie, de Ned. Herv. Kerk, gooide op haar eigen synode roet in het eten. Daar wilde een meerder heid geen afstand doen van de naam' Hervormd'. Het moest dan bijvoorbeeld maar worden 'Verenigde Kerk der Her vorming' of iets dergelijks. Verbijstering en ergernis natuurlijk bij de fusiepart ners! Het besluit was toch gezamenlijk genomen, en dan nu de klok terugdraai en...? Het is zaterdag in Amersfoort een pat stelling geworden. Hervormden willen in de naam iets van de geschiedenis, en iets van hun identiteit bewaren, en voor de anderen is elke naam acceptabel, als er maar niet 'Hervormd' in staat... Met ruim honderd van de 163 .stemmen werd de naam VPKN van de tafel geveegd. Ik kan er niet om treuren. De Luthersen hebben al gezorgd voor het verdwijnen van de theologische opleidingen in Lei den en in Kampen. Ze hoeven niet nog een keer hun zin te krijgen. Want het wordt langzamerhand ergerlijk: een onbeduidende minderheid die z'n wil oplegt aan de anderen. En een (Lutherse) synodepreses die zich in geschrifte telkens bijna beledigend uitlaat aan het adres van het trouwste deel van de Herv. Kerk: de Gereformeer de Bond en de Confessionele Vereni ging- Eén ding is wel duidelijk: er is in het hele fusieproces weinig van de Heilige Geest, want Die verbindt. Er was in die week nog een synode, die vergaderde, namelijk die van de Christe lijke Gereformeerde Kerken. Daar wer den wél knopen doorgehakt. Geen offi ciële samensprekingen meer met de Ne derlands Gereformeerde Kerken, want na zoveel jaren overleg blijkt men niet nader tot elkaar gekomen te zijn inzake de vragen naar de toeëigening van het heil. Bovendien hebben de Nederlands Gereformeerden de vrouw toegelaten tot het diakenambt. Nu werd hen van Nederlands Gerefor meerde zijde verweten dat ze zelf ook boter op hun hoofd hadden, want ook in de Chr. Ger. Kerken is een minderheid die pleit voor openstelling van de ambten voor de vrouw. Maar ter synode bleek dat toch slechts een kleine groep te zijn. Want na brede en diepe bezinning sprak de Synode uit, dat er op grond van de Schrift geen ruimte is voor vrouwelijke ambtsdragers. Opmerkelijk was ook dat de Chr. Ger. Synode de contacten met de Gerefor meerde Bond op een laag pitje heeft gezet. Oorzaak van die bekoelde vriend schap is het feit dat de Bond ook in de toekomstige SoW-kerk haar plaats niet wil opgeven. Van hun standpunt gezien is dat begrijpelijk. Overigens willen ze wel op praktisch terrein blijven samen werken. Wat een verwarring in kerkelijk Neder land...! Ik moet vaak denken aan de woorden van de Heere Jezus: ,,Als de Zoon des mensen komt, zal Hij nog geloof vinden op de aarde'?" Waarnemer ,,Daar heb je het al", zei Riek. Het was stil weer. De Marijke wiegde zachtjes op een lichte deining. Hiddo hielp zijn vader de ijzeren trap op naar het sloependek. Toen kon hij wel in het stuurhuis komen. Sterker nog dan gister drong zich hier het grote verschil met veertig jaar geleden aan hem op. Toen stuurde hij met de helmstok; thans was er een klein mechanisch stuurrad, dat je met de pink kon laten draaien. Als ze de diepte moesten weten, slingerde de knecht het peillood of liet hij een peilstok in zijn armen kantelen; nu registreerde het echo- lood op een matglazen schaal op elk gewenst moment de diepte van de zee. Wanneer zij een lading ijzer hadden, was hun kompas steevast van streek; hier wees het gonzende gyrokompas altijd het zuivere Noorden aan. En wat voor in strumenten, waarvan een kofschipper nooit had gedroomd, waren er verder niet voorhanden! Johannes verlustigde zich er in nog eenmaal aan het roer te staan en te ervaren dat hij het nog kon. Geen kwart streek week het schip af van zijn koers. Maar recht op dreef raakte de oude zeeman, toen Hiddo zei: „Nu vader in het stuurhuis is, kan ik wel een uurtje weg". Na zoveel jaren mocht hij weer navigeren. Hij boog zich over de kaart en hanteerde lineaal en potlood. Met een dun streepje zette hij de koers uit op de kaart. Nadat hij het lichtschip had ge peild, gaf hij de roerganger een nieuwe koers op. Hij deed het nog in streken, in plaats van in graden, zoals het tegenwoordig werd gedaan, maar de matroos begreep hem wel. In het log boek noteerde hij 't moment van peiling van het lichtschip. Voor één wacht was hij weer kapi tein. Des avonds zaten ze met z'n allen bij elkaar. Ook nu was het verschil met vroeger groot. Riek dacht terug aan het roefje van de kof, zó klein, dat Hiddo onder het eten op het trapje zit ten moest. De salon op de Marijke was ruim en luxueus. Bij alle verschil was er evenwel één punt van overeenkomst met het begin: het gezin was aan boord. Op vele kustvaarders was die oude Groninger gewoonte afgeschaft. De reizen waren lang geworden, het varen zeer gehaast en de opvoeding van de kinderen stelde zwaardere eisen dan voorheen. Maar Hiddo en Janna had den vastgehouden aan de belofte, elkaar gege ven toen hij uit Engeland terugkwam, dat zij voortaan altijd samen zouden varen. Het gezin was niet altijd compleet geweeste, omdat er kinderen naar school moesten. Op deze zomer- reis voeren echter allen mee: drie jongens en twee meisjes. Ze deden met z'n allen de oude spelletjes met ganzenbord en dominostenen. En daarna gingen ze zingen, dezelfde liederen, die eertijds op de kof gezongen werden. Riek en Johannes merkten dat hun stemmen dun en schraal geworden waren in vergelijking bij de heldere kinderstemmen. Ze gaven om de beurt een lied op. Toen het Johannes' beurt was, zei hij: 't Scheepje onder Jezus' hoede... De volgende morgen waren ze voor de Theems- mond. Na zoveel jaren zag Johannes de vele banken en de rode boeien weer, en later de kronkelende rivier, bedekt met schepen, en links en rechts fabrieken. Ze ankerden bij Woolwich, midden in de drukte van het grote Londen. Wat Johannes het sterkste trof, straks reeds op de rivier en nu opnieuw, nu zij gean kerd lagen te midden van een vloot van kusters, was het grote getal van deze schepen. Nog nooit had hij zoveel en zulke forse Groningers in Engeland gezien, zelfs niet in de crisistijd, toen heel de vloot hier schipperde. Johannes wist natuurlijk hoe snel de vloot zich uitgebreid had na de oorlog. Evenals hun rederij was heel de kustvaart hard vooruitgegaan. Aan het Win- schoterdiep stonden de nieuwe schepen in een lange rij op stapel en op de Eems was bijna elke dag een proefvaart. Maar hier in Londen trof het hem dubbel en al die Groningers op de Theems vervulden hem met trots. Hij dacht er aan hoe hij eens met zijn kof naar Londen was gevaren om vracht te zoeken. Toen lag hij er alleen. Uit dat begin was dit gegroeid. Van Engeland ging de reis naar Zweden. Het was weer zeer bekend terrein. Ze voeren door het Kieler Kanaal langs bouwlanden en tussen heuvels door; daar was de Kieler Bocht, nu zonder Duitse vloot; ze peilden Fehmarn en voeren onder Öland langs en in een maannacht door de Scheren. Er was een drukke scheep vaart op de Oostzee. Schepen van alle naties kwamen uit het Noorden, alle met een hoge deklast hout. Van deze grote vloot bestond het merendeel uit kusters onder Nederlandse vlag. Weer werd het Johannes warm om het hart. Voor veertig jaar voer hij hier met zijn kleine kof met lichte motor, nadat de oude zeilvloot van de Groningers te gronde was gegaan. Toen was hij de eerste, die het opnieuw probeerde. Nu domineerden de Groningers in de Oostzee. Ze losten in Stugsund en gingen toen naar Her- nösand voor hout. Daar bunkerden ze ook, alle tanks vol olie, want nu lag er een lange trip voor de boeg. Ze voeren naar het Zuiden, Nederland voorbij, door het Kanaal heen en nog verder. Ze pas seerden Kaap Ouessant. Nu waren ze in de Golf, waarvoor Riek een oude vrees had. Er stond een harde tegenwind en er liep een hoge zee. Het schip stampte zwaar en de log wees acht en eens maar zes, in plaats van tien kno pen, maar dat was dan ook alles. Op een schuit als de Marijke hoefde je voor de Golf van Bis- caje niet te vrezen, ervoor Riek. Zij peilden Kaap Finisterre en zagen af en toe de Portugese bergen schemeren. Ze voeren langs de Berlinga's, grauwe rotsen in volle zee, waartegen een witte branding bruiste. Dit was het uiterste punt, dat Johannes en Riek ooit had den bezeild. Toen waren ze hier afgezwenkt en de Taag opgevaren naar Lissabon. Thans voe ren ze nog verder naar het Zuiden. Tot Wight waren er steeds kustvaartuigen om hen heen geweest. Op de oceaan ontdekten ze alleen grote boten. Zij waagden zich op het do mein van de grote vaart. Het woei hard en de golven waren hoger en langer dan Johannes in zijn lange zeemansleven ooit had gezien. Het was of de Marijke over hoge heuvels klom en in diepe dalen gleed. Aan de kade van Delfzijl had het schip zich fors voorgedaan; in de Engelse wateren en in de Oostzee was het 't grootste onder zijns gelijken. Hier leek het schip een notedop. Na Kaap Vincent gingen ze op een Oostelijke koers, op de Straat van Gibraltar aan. Johannes, die vroeger geen tijd had voor lezen, las sinds hij invalide was geworden veel. On langs had hij zich verdiept in de geschiedenis van de Hollandse zeevaart, die hem getroffen had. De Hollanders waren vier-, vijfhonderd jaar geleden van de Zuiderzee naar het Wad en van het Wad naar de Noordzee gegaan. Zij waren naar de Oostzee gevaren en daarna ook naar Spanje en Portugal. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 3