EIIJUIDBI-IIIEUVa
PREDIKBEURTEN
(HO)"
Nieuwe verfraaiers van voorkeur
geven entree meer aanzien
Watersnood
RST
Zie de maan schijnt
door de bomen...
Buurtvereniging 'Wesf
Dirksland
Zwangerschapsgymnastlek
OPBRENGST COLLECTE
In de Tweede Wereldoorlog werd
in de Verenigde Staten begonnen
aan de seriebouw van een zoge
naamd 'emergency'-type koop-
vaardijschip, dat bekend werd als
de 'Liberty'.
DeRST
voor
kraamzorg
in uw
gezin?
Vraag de
folder aan en
schrijf u in
Zondag 22 november 1998
Een mooier welkom
Innovatief visitekaartje
Decoratief en praktisch
Welkome eenheid
Ju-weliei-s - opticiens (wo)
Zandpad 2-4. 3241 GX Middelharnis
Register
Vakbekwaam
Opticien
Kwaliteit en service onder een dak.
GOEDEREEDE
3e Blad
VRIJDAG 20 NOVEMBER 1998
No. 6757
Victory-schepen
In 1941 kwamen de eerste schepen van
dit type van de helling en het waren ook
de eerste gelaste schepen, naar wat later
zou blijken, zeer slechte schepen, omdat
ze bij stormweer niet te vertrouwen
waren op hun zeewaardigheid.
In Alaska brak een 'Liberty', (ss 'Sche
nectady') volgepakt met mensen, spon
taan in tweeën, terwijl het nog aan de
kade gemeerd lag.
In 1943 kwam Amerika met een nieuw
ontwerp ter vervanging van deze
bestaande 'standaardschepen'. Het ont
staan van het type 'Victory' was aange
broken. Van de vele 'Victories' die er
zijn gebouwd, hebben er in totaal 39
onder Nederlandse vlag gevaren.
In dit verhaal willen wij drie van deze
schepen behandelen.
Het begon allemaal niet erg hoopvol in
de oorlogstijd.
De verliezen van de geallieerden met
betrekking tot de koopvaardijvloot
bedroegen in de eerste helft van 1942
meer dan 1200 schepen met meer dan 6
miljoen ton draagvermogen.
Ongelooflijk hoe men zich heeft inge
spannen om in 1943 19 miljoen ton
draagvermogen als nieuwbouw aan de
nog bestaande vloot toe te voegen.
Tussen 1941 en 1945 zijn meer dan 2700
'Liberty'-schepen gebouwd.
Onvoorstelbaar was het toen in 1942 een
geheel afgebouwde 'Liberty' van 11000
ton tewater werd gelaten onder de naam
'Robert E.Peary' die een bouwtijd heeft
gehad vanaf de kiellegging tot en met de
oplevering van 4 dagen, 15 uren en 28
minuten.
Zoals vermeld werd door zeer slecht las-
werk, slechte stabiliteit, maar ook tekort
aan staal, de tijd rijp geacht om te komen
tot een nieuw type vrachtschip.
Het werd de 'Victory'.
Een meer efficiënt gebruik van staal was
te vinden in de bouw van deze snellere
schepen.
Ook moesten de 'Victory's' sneller varen
dan de 'Liberty,s' die uitgerust waren
met een 2500 PK triple-expansie voort
stuwing en een maximum snelheid van
11 mijl per uur haalden.
Op 8- en 9 mei 1943 werd besloten om
de 'Victory' uit te rusten met turbines
van 6000 PK, die deze schepen een snel
heid van ruim 15 mijl per uur konden
geven. Alle turbines werden overeen
komstig identieke tekeningen gebouwd
en elke dag eerder leveren als gecontrac
teerd leverde een bonus op.
De enorme oorlogsproduktie in Amerika
van deze vrachtschepen zou na 1945
natuurlijk tot een flink overschot gaan
leiden, maar in Nederland kon men na de
oorlog wel wat scheepsruimten gebrui
ken en de toenmalige regering nam tien
tallen van deze schepen over.
In het boek van C. Oliemans, 'De Victo
rie-schepen' worden alle 39 Victory-
schepen beschreven die onder Neder
landse vlag hebben gevaren.
De Holland-Amerika Lijn (N.A.S.M.)
kreeg er 12 in het bezit. De V.N.S. had
er 8. De Koninklijke Rotterdamsche
Lloyd kreeg er 3. Nieveld, Goudriaan
Co kreeg er ook 3. De K.N.S.M. en de
Kon. Java-China Pakketvaartlijnen kre
gen er elk ook 3. De Stoomvaart Mij.
Nederland en de Stoomvaart Mij Oceaan
kregen er elk twee.
De Nederlandse Regering kocht na de
oorlog drie van deze schepen die wij nu
gaan behandelen, t.w. de 'Groote Beer',
'Waterman' en de 'Zuiderkruis'
De levensloop van deze drie schepen is
veelbewogen geweest.
De 'Groote Beer' werd gebouwd als
troepenschip onder de naam 'Costa Rica
Victory' in 1944. (8500 PK - 17 mijl per
uur). De Nederlandse regering kocht dit
schip in 1947 en gaf haar in beheer van
de Stoomvaart Maatschappij Nederland
te Amsterdam en werd vernoemd naar
het sterrenbeeld 'Groote Beer'
Voor vele militairen is dit schip een huis
j
geweest tijdens de troepentransporten
naar het toenmalig Nederlands-Indië.
De ruimen waren omgebouwd tot slaap
zalen waar 1600 man verbleven.
In de hedendaagse tijd is het nauwelijks
voor te stellen dat er zoveel mensen op
een schip, wat 138 meter lang was,
wekenlang werden vervoerd.
De omstandigheden waaronder dit
gebeurde kan men niet beschrijven.
Honderden mensen in één ruim zonder
buitenlucht, zonder airco, in zwaar weer
of in de moordende hitte in de tropen en
zonder enige privacy. Kortom een ver
schrikking.
De 'Groote Beer' had van 1947 - 1952
Amsterdam als thuishaven.
In 1952 ging zij naar de NDSM te
Amsterdam voor een grote verbouwing.
Na deze verbouwing had zij een accomo-
datie voor 810 personen in een veel bete
re behuizing en werd ingezet als 'emi-
grantenschip' en kwam in het beheer van
de Holland-Amerikalijn.
In 1960 ging zij over naar de Scheep
vaartmaatschappij 'Trans Ocean' in Den
Haag, doch bleef in het beheer van de
H.A.L.
In 1963 werd de 'Groote Beer' verkocht
aan Griekenland en herdoopt in 'Marian-
na4'.
In 1965 werd zij gecharterd door de
H.A.L. en weer herdoopt in 'Groote
Beer' en ingezet voor het vervoer van
studenten op transatlandsche reizen.
Op 17 maart 1967 werd ze in Eleusis te
Griekenland opgelegd in afwachting van
betere tijden, die niet kwamen.
In juni 1970 werd zij ter plaatse ges
loopt.
'Groote Beer'
In mei 1963 werd de 'Waterman' samen
met de 'Groote Beer' ingezet voor het
vervoer van honderden Feyenoord-fans
naar Lissabon voor de voetbalwedstrijd
Benfica-Feyenoord.
Het charteren van deze twee grote passa
giersschepen voor deze wedstrijd werd
een ware happening en het 'geen woor
den maar daden' van Cor Steyn zullen
velen zich hun leven lang blijven herin
neren.
In 1964 werd de 'Waterman' verkocht
aan de Griekse reder Latis, die haar
onder de naam 'Margarita' in de vaart
bracht voor toeristische reizen in de Mid
dellandse Zee. In maart 1970 werd ze te
Onomichi in Japan gesloopt.
De 'Zuiderkruis', eveneens gebouwd in
portland, Origon (V.S.) heeft in haar
bestaan onder Nederlandse vlag een
mooie reputatie opgebouwd.
Zij kwam in 1945 onder de naam 'Crans
ton Victory' in de vaart en werd evenals
de 'Waterman' en de 'Groote Beer' in
1947 onder Nederlandse vlag gebracht.
Van deze 'regeringsvictories' ging de
'Zuiderkruis' als eerste met 1600 militai
ren naar Nederlands Indië, onder toezicht
van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd,
die tot 1952 beheerder was van dit vaar
tuig.
Eind 1950 werd het schip ingezet voor
een reis naar Zuid-Korea, om een Neder
lands contingent troepen af te zetten in
de haven van Poesan.
In 1951/52 werd ook de 'Zuiderkruis'
verbouwd tot emigrantenschip waarna
De 'Waterman', gebouwd in Portiand.
Origon in 1945 kwam als 'La Grande
Victory' in de vaart.
In januari 1947 werd dit schip door de
Nederlandse regering in de Verenigde
Staten aangekocht en kwam onder de
naam 'Waterman' in het beheer van de
Koninklijke Rotterdamse Lloyd.
Ook dit schip werd een troepenschip en
is in grote lijnen vergelijkbaar met de
levensloop van de 'Groote Beer'.
De 'Waterman' werd in 1951-'52 in
Vlissingen bij scheepswerf 'De Schelde'
verbouwd tot emigrantenschip waarna zij
in het beheer kwam van de Holland
Amerika Lijn.
Tot 1960 bleef dit schip bij de H.A.L.
In dat jaar werd het schip overgedaan
aan de maatschappij Trans Oceaan.
J* 4«s4.*' (t
Zuiderkrui:
Waterman
het beheer overging naar Stoomvaart
Maatschappij Nederland te Amsterdam
en dat zou duren tot 1961.
Dit schip maakte vele reizen naar o.a.
Canada, Ver. Staten, Zuid-Afrika, Austr
alië en Nieuw-Zeeland.
In 1961 werd de 'Zuiderkruis' opnieuw
verbouwd en kwam daarna in het bezit
van 'Trans-Oceaan',
Ook in 1962 werd de 'Zuiderkruis' inge
zet als troepenschip voor een reis naar
Nederlands Nieuw-Guinea
In 1963 werd de 'Zuiderkruis' overge
daan aan het Ministerie van Defensie, die
het bestemde als hotel- en logementschip
voor de Koninklijke Marine.
Haar naam werd gewijzigd in 'Hr. Ms.
Zuiderkruis' en op de boeg kwam het
naamsein 'A 853' te staan.
In deze periode heeft het schip nauwe
lijks gevaren, maar bij één van de reizen
die zij maakte, kwam het schip de 'Karel
Doorman' tegen, wat een zeer 'auten-
tiek' plaatje opleverde.
Half november 1969 werd de 'Hr. Ms.
Zuiderkruis' van de sterkte afgevoerd en
werd in Bilbao in Spanje gesloopt.
We hebben hier een stukje geschiedenis
van het type schip 'Victory' dat een
grote plaats in ons maritieme verleden
innam.
Met toestemming van de uitgever van
het boek 'De Victory schepen', uitgeve
rij Van Wijnen in Franeker, heb ik dat
mogen plaatsen
Foto's zijn uit eigen verzameling'.
Maarten Bezuijen
Reformatorische
Stichting Thuiszorg
Raadhuisplein 45 - Postbus 154 - 3770 AD Barneveld
Telefoon (0342) 42 23 24
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk:
9.30 en 18.30 uur ds. R. Veldman,
v.m. bediening Heilig Avondmaal en
nam. nabetrachting Heilig Avond
maal. Eben-Haëzer: 9.30 uur geen
dienst en 18.30 uur leesdienst, nabe
trachting Heilig Avondmaal. Woens
dag 25 november, Dorpskerk: 19.30
uur ds. J. G. Blom - Ger. Gem. 9.30
en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk
10.00 uur ds. J. Kroeze en 18.30 uur
ds. L. J. Lingen - Doopsgezinde
Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00,
10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van
Estrik.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00
uur kand. L. W. v. d. Sluys, Amster
dam en 18.00 uur ds. W. L. Smelt -
Ger. Kerk 10.00 uur (H.A.) en 18.30
uur ds. J. Koster.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. G. Blom en 18.00 uur ds. A. P.
Voets - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en
17.00 uur de heer A. van der Schee.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. Willemsen, voorbereiding Hei
lig Avondmaal en 18.00 uur ds. M. J.
Paul - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
ds. A. M. den Boer.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. P. C. Hoek, Arnemuiden en
18.00 uur kand. G. A. van Ginkel,
Maartensdijk - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDOK - Herv. Gem. 10.00
uur ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds. J.
C. den Toom - Lukaskapel HDG
10.15 uur ds. M. J. Paul - Rem. Ger.
Gem. 10.00 uur ds. E. L. van Dunné-
de Bijll Nachenius - Herv. 'Exodus'
Gem. 10.00 uur ds. J. H. Verwaal.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (Aula
Prins Maurits) 10.00 uur ds. A. P.
Voets en 18.00 uur ds. A. van Lingen
- Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18,00 uur
ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30
en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk
10.00 uur ds. H. Out en 17.00 uur ds.
A. Jobsen, Zierikzee - Ger. Kerk
(Vrijgemaakt) 9.30 uur (H.A.) en
14.30 uur ds. H. van Dijken.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30
en 18.00 uur ds. A. Belder, v.m. be
diening Heilig Avondmaal en nam.
dankzegging Heilig Avondmaal -
Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en
14.30 uur ds. C. de Jongste.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. van Lingen, voorbereiding Hei
lig Avondmaal en 18.00 uur ds. G. C.
Kunz - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. L. D. Burger en
18.00 uur kand. P. C. Hoek, Arne
muiden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur
ds. Tj. Ausma, Naaldwijk en 18.00
uur ds. W. A. Boer, 's-Gravendeel.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00
uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk en
18.00 uur ds. A. van Vuuren, Zoeter-
meer - Ger. Kerk 10.00 uur drs. G.
den Hartogh, Werkendam en 18.00
uur de heer L. H. Zweers.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
en 18.00 uur ds. J. B. ten Hove, v.m.
voorbereiding Heilig Avondmaal en
nam. bediening Heilige Doop - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 9.30 uur de heer L. H.
Zweers (voorb. H.A.) en 18.00 uur
ds. B. J. Oldenhuis, Rotterdam.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00
uur kand. Mr. J. P. de Man, Rosma
len, voorbereiding Heilig Avondmaal.
ZIERIKZEE - Evang. Lutherse Gem.
10.00 uur ds. R. v. d. Berg, Delft.
SINT MAARTENSDIJK - Herv. Gem.
9.30 en 14.30 uur ds. A. den Hartog -
Ger. Gem. in Ned. 3x leesdienst -
Oud Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur
leesdienst.
Een verzorgde entree maakt altijd een
positieve eerste indruk op gasten en be
zoekers. Terwijl verder al bijna alles van
keuken tot badkamer voor ons huis is be
dacht, neemt de voordeur nog vaak een
ondergeschoven positie in. Daarom pre
senteert Z-Products onder de naam Door-
line een nieuwe reeks op elkaar afge
stemde verfraaiers van de voordeur. Dit
complete concept van postvangers, bin-
nenbrievenbussen, deurtochtstrips en
scrapermatten verhoogt niet alleen het
aanzien van voordeur en hal, maar heeft
ook een bijzondere praktische waarde.
Verkrijgbaar bij bouwmarkt, doe-het-
zelf-zaak en ijzerhandel.
Een woning met een mooie entree geeft
bezoekers een welkom gevoel. Die entree
vormt het visitekaartje van de smaak en
de gastvrijheid van de bewoners. Het is
dan ook niet vreemd dat daar nu eindelijk
aandacht aan wordt gegeven. De nieuwe
Doorline range sluit aan bij deze trend.
Doorline combineert een decoratieve sty
ling met innovatieve oplossingen voor
praktische zaken, zoals rommelige post,
inloop van storend vuil en - energievre-
tende! - tocht. Door de variëteit aan
kleuren en de verantwoorde toepassing
van materialen valt altijd een combinatie
samen te stellen die volledig beantwoordt
aan de eisen en wensen van het huis en
zijn bewoners.
Nieuw in de Doorline collectie zijn de
deurtochtstrip en scrapermat. Deze slui
ten mooi aan bij de bekende postvanger
en de binnenbrievenbus. In kunststof is
de strip verkrijgbaar in alle Doorline
kleuren: wit, bruin, blauw, groen en
oranje. Daarnaast is er een zilver- en een
goudkleurige uitvoering in geanodiseerd
aluminium. De schroeven worden on
zichtbaar weggewerkt achter een kunst
stoffolie in bijpassende kleur.
Voor de nieuwe scrapermat stond de pro
fessionele schoonloopmat model, waar
mee Z-Products ervaring heeft in hotels,
kantoren, winkels en andere projecten.
De Doorline scrapermat verwijdert zand,
modder en ander vuil, ook van profielzo
len. Met bezem of stofzuiger kan het vuil
vervolgens moeiteloos van de mat wor
den verwijderd. De mat is duurzaam, slijt
nauwelijks en rot niet. Een levensduur
van tien jaar is heel gewoon. Twee
gekleurde borstelstrips in grijs, blauw,
rood, messing of lichtgrijs geven de grij
ze scrapermat een decoratief accent, pas
send bij de andere Doorline producten.
Zowel het kleurenprogramma van de
Doorline tochtwerende binnenbrievenbus
als dat van de Doorline postvanger is uit
gebreid. De binnenbrievenbus is naast de
al beschikbare kleuren wit, grijs, transpa
rant bruin en transparant blauw ook lever
baar in trendy oranje of donkergroen. De
uitvoeringen in messing of RVS passen
perfect bij goud- en zilverkleurige deur
tochtstrips van geanodiseerd aluminium.
Ook hier worden de schroeven onzicht
baar weggewerkt. De postvanger is er nu
met een modern ruitdessin, in drie kleur-
stellingen: oranje/ rood, groen/blauw en
pastelgroen met wit.
De verschillende Doorline producten vul
len elkaar mooi aan. De decoratieve
eigenschappen maken van de entree een
welkome eenheid. Verkrijgbaar bij
bouwmarkten, doe-het-zelf- en ijzerwa-
renzaken.
De Rabobank bestaat dit jaar honderd
jaar, dat willen Sinterklaas en zijn Zwar
te Pieten natuurlijk niet ongemerkt voor
bij laten gaan. Daarom komt hij op vrij
dag 4 december 1998 bij onze Rabobank
in Middelharnis langs. Sinterklaas en
zijn Zwarte Pieten komen om half drie
aan en vertrekken weer om vijf uur.
Kleurplaat
Alle kinderen in Middelharnis en Som-
melsdijk ontvangen op 26 november
1998 een kleurplaat. Iedereen die zijn
mooie kleurplaat inlevert bij Sinterklaas
krijgt van de Zwarte Pieten een handvol
pepernoten en natuurlijk een heel leuk
cadeautje. Voordat Sinterklaas vertrekt
kiest hij de drie mooiste kleurplaten uit.
De winnaars worden verrast door een be
zoekje van de Zwarte Pieten, die gelijk
de prijzen overhandigen.
Op 26 november zal in de Victoriahal te
Dirksland een GELD-BINGO worden
georganiseerd door Buurtvereniging
'West'. Er zullen 8 rondes en 1 Super-
ronde worden gespeeld.
De Victoriahal aan de Philipshoofjesweg
te Dirksland opent haar deuren om 19.30
uur. En de Bingo start om 20.00 uur. Dit
keer staat Buurtvereniging 'West' garant
voor een klinkend prijzenpakket.
Dus kom allemaal, voor een gezellige
avond en wie weet... voor een van de
vele klinkende prijzen.
Bij Buurtvereniging 'West' gaat overi
gens niemand teleurgesteld naar huis,
want... iedere deelnemer heeft altijd
prijs.
Graag tot ziens op 26 november. Voor
iedere deelnemer een Sint Nicolaas sur
prise.
Zorg en Welzijn Groep organiseert
in diverse plaatsen op Goeree-
Overflakkee zwangerschapsgym
nastlek.
Zwangerschapsgymnastlek helpt u de
zwangerschap en de bevalling zo opti
maal mogelijk te laten verlopen. U kunt
deelnemen vanaf de 5e maand in uw
zwangerschap.
De cursus bestaat uit 10 bijeenkomsten.
Tijdens één van de bijeenkomsten wordt
ook de partner uitgenodigd.
Kosten:
Gratis voor leden van Zorg en Welzijn
Groep. Indien u bij aanvang van de cur
sus korter dan 3 maanden lid bent, geldt
een toegangsbijdrage.
Informatie en aanmelden bij Zorg en
Welzijn Groep, ma t/m vr tussen 09.00
en 12.00 uur op tel. (0181626226.
IS'ZO
D.V. zaterdagavond 21 november hou
den we een cuünaire avond. Het wordt
een gezellige hollandse avond met Bel
gische vette hapjes. Natuurlijk ontbreken
de Vlaamse frieten niet. Voor de lijners
onder ons hebben we frans stokbrood
met calorie-arme hapjes.
Een internationale gerechten-avond dus.
Neem zoveel mogelijk vrienden mee,
want we hebben flink ingekocht.
Vanaf 19.45 uur is 'De Ark' open en
rond 20.15 uur beginnen we.
Tot zaterdag! Het team
DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920
Zandpad 36 Middelharnis Tel. (0187) 482784
MELISSANT
De opbrengst van de collecte 'Geef 's
voor diabetes' is totaal 853,65 gewor
den. Alle gevers en collectanten hartelijk
dank.
een ramp in mMden-ameril^
is de mensen daar overtomen
vek doden veeCeCknde
door loater en modderstromen
spontaan l<^mt dan de FiuCp opgang
veel grote en limine gaven
voor de hutp aan mensen in nood
zinfmen lUeCop Hpmen draven
veCe miCjoenen zijn ersneC
èij eC^argekptrten
misschien wordt er van de pijn
nu flier en daar iets weggenomen
er schoot een gedachte in m 'n hoofd
we hebben nog een HUondriaan
als we die voor dezelfde prijs
nu eens snel verleppen gaan
80 miljoen heeft de overheid
voor het /Qinstiverlê^ uitgegeven
tnet die centjes wordt dan echt
heel wat armoe opgeheven
maar ja, nu rtog een koper vinden
die de prijs er voor zvilgeven
twu die vind je echt niet hoor
ool{^al blijf je heel lang leven
dan maar voor wat minder weg
misschien dat men het dan lêpmt halen
en het verschil laten we dan
door de heren fCol^en Zalm betalen
N. V. d. Seip, Akelei 9,
3247 DC Dirksland