EIIJUIDBI-IIIEUVa PREDIKBEURTEN (HO)" Nieuwe verfraaiers van voorkeur geven entree meer aanzien Watersnood RST Zie de maan schijnt door de bomen... Buurtvereniging 'Wesf Dirksland Zwangerschapsgymnastlek OPBRENGST COLLECTE In de Tweede Wereldoorlog werd in de Verenigde Staten begonnen aan de seriebouw van een zoge naamd 'emergency'-type koop- vaardijschip, dat bekend werd als de 'Liberty'. DeRST voor kraamzorg in uw gezin? Vraag de folder aan en schrijf u in Zondag 22 november 1998 Een mooier welkom Innovatief visitekaartje Decoratief en praktisch Welkome eenheid Ju-weliei-s - opticiens (wo) Zandpad 2-4. 3241 GX Middelharnis Register Vakbekwaam Opticien Kwaliteit en service onder een dak. GOEDEREEDE 3e Blad VRIJDAG 20 NOVEMBER 1998 No. 6757 Victory-schepen In 1941 kwamen de eerste schepen van dit type van de helling en het waren ook de eerste gelaste schepen, naar wat later zou blijken, zeer slechte schepen, omdat ze bij stormweer niet te vertrouwen waren op hun zeewaardigheid. In Alaska brak een 'Liberty', (ss 'Sche nectady') volgepakt met mensen, spon taan in tweeën, terwijl het nog aan de kade gemeerd lag. In 1943 kwam Amerika met een nieuw ontwerp ter vervanging van deze bestaande 'standaardschepen'. Het ont staan van het type 'Victory' was aange broken. Van de vele 'Victories' die er zijn gebouwd, hebben er in totaal 39 onder Nederlandse vlag gevaren. In dit verhaal willen wij drie van deze schepen behandelen. Het begon allemaal niet erg hoopvol in de oorlogstijd. De verliezen van de geallieerden met betrekking tot de koopvaardijvloot bedroegen in de eerste helft van 1942 meer dan 1200 schepen met meer dan 6 miljoen ton draagvermogen. Ongelooflijk hoe men zich heeft inge spannen om in 1943 19 miljoen ton draagvermogen als nieuwbouw aan de nog bestaande vloot toe te voegen. Tussen 1941 en 1945 zijn meer dan 2700 'Liberty'-schepen gebouwd. Onvoorstelbaar was het toen in 1942 een geheel afgebouwde 'Liberty' van 11000 ton tewater werd gelaten onder de naam 'Robert E.Peary' die een bouwtijd heeft gehad vanaf de kiellegging tot en met de oplevering van 4 dagen, 15 uren en 28 minuten. Zoals vermeld werd door zeer slecht las- werk, slechte stabiliteit, maar ook tekort aan staal, de tijd rijp geacht om te komen tot een nieuw type vrachtschip. Het werd de 'Victory'. Een meer efficiënt gebruik van staal was te vinden in de bouw van deze snellere schepen. Ook moesten de 'Victory's' sneller varen dan de 'Liberty,s' die uitgerust waren met een 2500 PK triple-expansie voort stuwing en een maximum snelheid van 11 mijl per uur haalden. Op 8- en 9 mei 1943 werd besloten om de 'Victory' uit te rusten met turbines van 6000 PK, die deze schepen een snel heid van ruim 15 mijl per uur konden geven. Alle turbines werden overeen komstig identieke tekeningen gebouwd en elke dag eerder leveren als gecontrac teerd leverde een bonus op. De enorme oorlogsproduktie in Amerika van deze vrachtschepen zou na 1945 natuurlijk tot een flink overschot gaan leiden, maar in Nederland kon men na de oorlog wel wat scheepsruimten gebrui ken en de toenmalige regering nam tien tallen van deze schepen over. In het boek van C. Oliemans, 'De Victo rie-schepen' worden alle 39 Victory- schepen beschreven die onder Neder landse vlag hebben gevaren. De Holland-Amerika Lijn (N.A.S.M.) kreeg er 12 in het bezit. De V.N.S. had er 8. De Koninklijke Rotterdamsche Lloyd kreeg er 3. Nieveld, Goudriaan Co kreeg er ook 3. De K.N.S.M. en de Kon. Java-China Pakketvaartlijnen kre gen er elk ook 3. De Stoomvaart Mij. Nederland en de Stoomvaart Mij Oceaan kregen er elk twee. De Nederlandse Regering kocht na de oorlog drie van deze schepen die wij nu gaan behandelen, t.w. de 'Groote Beer', 'Waterman' en de 'Zuiderkruis' De levensloop van deze drie schepen is veelbewogen geweest. De 'Groote Beer' werd gebouwd als troepenschip onder de naam 'Costa Rica Victory' in 1944. (8500 PK - 17 mijl per uur). De Nederlandse regering kocht dit schip in 1947 en gaf haar in beheer van de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam en werd vernoemd naar het sterrenbeeld 'Groote Beer' Voor vele militairen is dit schip een huis j geweest tijdens de troepentransporten naar het toenmalig Nederlands-Indië. De ruimen waren omgebouwd tot slaap zalen waar 1600 man verbleven. In de hedendaagse tijd is het nauwelijks voor te stellen dat er zoveel mensen op een schip, wat 138 meter lang was, wekenlang werden vervoerd. De omstandigheden waaronder dit gebeurde kan men niet beschrijven. Honderden mensen in één ruim zonder buitenlucht, zonder airco, in zwaar weer of in de moordende hitte in de tropen en zonder enige privacy. Kortom een ver schrikking. De 'Groote Beer' had van 1947 - 1952 Amsterdam als thuishaven. In 1952 ging zij naar de NDSM te Amsterdam voor een grote verbouwing. Na deze verbouwing had zij een accomo- datie voor 810 personen in een veel bete re behuizing en werd ingezet als 'emi- grantenschip' en kwam in het beheer van de Holland-Amerikalijn. In 1960 ging zij over naar de Scheep vaartmaatschappij 'Trans Ocean' in Den Haag, doch bleef in het beheer van de H.A.L. In 1963 werd de 'Groote Beer' verkocht aan Griekenland en herdoopt in 'Marian- na4'. In 1965 werd zij gecharterd door de H.A.L. en weer herdoopt in 'Groote Beer' en ingezet voor het vervoer van studenten op transatlandsche reizen. Op 17 maart 1967 werd ze in Eleusis te Griekenland opgelegd in afwachting van betere tijden, die niet kwamen. In juni 1970 werd zij ter plaatse ges loopt. 'Groote Beer' In mei 1963 werd de 'Waterman' samen met de 'Groote Beer' ingezet voor het vervoer van honderden Feyenoord-fans naar Lissabon voor de voetbalwedstrijd Benfica-Feyenoord. Het charteren van deze twee grote passa giersschepen voor deze wedstrijd werd een ware happening en het 'geen woor den maar daden' van Cor Steyn zullen velen zich hun leven lang blijven herin neren. In 1964 werd de 'Waterman' verkocht aan de Griekse reder Latis, die haar onder de naam 'Margarita' in de vaart bracht voor toeristische reizen in de Mid dellandse Zee. In maart 1970 werd ze te Onomichi in Japan gesloopt. De 'Zuiderkruis', eveneens gebouwd in portland, Origon (V.S.) heeft in haar bestaan onder Nederlandse vlag een mooie reputatie opgebouwd. Zij kwam in 1945 onder de naam 'Crans ton Victory' in de vaart en werd evenals de 'Waterman' en de 'Groote Beer' in 1947 onder Nederlandse vlag gebracht. Van deze 'regeringsvictories' ging de 'Zuiderkruis' als eerste met 1600 militai ren naar Nederlands Indië, onder toezicht van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd, die tot 1952 beheerder was van dit vaar tuig. Eind 1950 werd het schip ingezet voor een reis naar Zuid-Korea, om een Neder lands contingent troepen af te zetten in de haven van Poesan. In 1951/52 werd ook de 'Zuiderkruis' verbouwd tot emigrantenschip waarna De 'Waterman', gebouwd in Portiand. Origon in 1945 kwam als 'La Grande Victory' in de vaart. In januari 1947 werd dit schip door de Nederlandse regering in de Verenigde Staten aangekocht en kwam onder de naam 'Waterman' in het beheer van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd. Ook dit schip werd een troepenschip en is in grote lijnen vergelijkbaar met de levensloop van de 'Groote Beer'. De 'Waterman' werd in 1951-'52 in Vlissingen bij scheepswerf 'De Schelde' verbouwd tot emigrantenschip waarna zij in het beheer kwam van de Holland Amerika Lijn. Tot 1960 bleef dit schip bij de H.A.L. In dat jaar werd het schip overgedaan aan de maatschappij Trans Oceaan. J* 4«s4.*' (t Zuiderkrui: Waterman het beheer overging naar Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam en dat zou duren tot 1961. Dit schip maakte vele reizen naar o.a. Canada, Ver. Staten, Zuid-Afrika, Austr alië en Nieuw-Zeeland. In 1961 werd de 'Zuiderkruis' opnieuw verbouwd en kwam daarna in het bezit van 'Trans-Oceaan', Ook in 1962 werd de 'Zuiderkruis' inge zet als troepenschip voor een reis naar Nederlands Nieuw-Guinea In 1963 werd de 'Zuiderkruis' overge daan aan het Ministerie van Defensie, die het bestemde als hotel- en logementschip voor de Koninklijke Marine. Haar naam werd gewijzigd in 'Hr. Ms. Zuiderkruis' en op de boeg kwam het naamsein 'A 853' te staan. In deze periode heeft het schip nauwe lijks gevaren, maar bij één van de reizen die zij maakte, kwam het schip de 'Karel Doorman' tegen, wat een zeer 'auten- tiek' plaatje opleverde. Half november 1969 werd de 'Hr. Ms. Zuiderkruis' van de sterkte afgevoerd en werd in Bilbao in Spanje gesloopt. We hebben hier een stukje geschiedenis van het type schip 'Victory' dat een grote plaats in ons maritieme verleden innam. Met toestemming van de uitgever van het boek 'De Victory schepen', uitgeve rij Van Wijnen in Franeker, heb ik dat mogen plaatsen Foto's zijn uit eigen verzameling'. Maarten Bezuijen Reformatorische Stichting Thuiszorg Raadhuisplein 45 - Postbus 154 - 3770 AD Barneveld Telefoon (0342) 42 23 24 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 en 18.30 uur ds. R. Veldman, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. nabetrachting Heilig Avond maal. Eben-Haëzer: 9.30 uur geen dienst en 18.30 uur leesdienst, nabe trachting Heilig Avondmaal. Woens dag 25 november, Dorpskerk: 19.30 uur ds. J. G. Blom - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Kroeze en 18.30 uur ds. L. J. Lingen - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45 en 18.30 uur ds. J. W. van Estrik. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur kand. L. W. v. d. Sluys, Amster dam en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur (H.A.) en 18.30 uur ds. J. Koster. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. G. Blom en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur de heer A. van der Schee. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen, voorbereiding Hei lig Avondmaal en 18.00 uur ds. M. J. Paul - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den Boer. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. P. C. Hoek, Arnemuiden en 18.00 uur kand. G. A. van Ginkel, Maartensdijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDOK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. C. Kunz en 18.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. M. J. Paul - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. E. L. van Dunné- de Bijll Nachenius - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. J. H. Verwaal. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (Aula Prins Maurits) 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. A. van Lingen - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18,00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H. Out en 17.00 uur ds. A. Jobsen, Zierikzee - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur (H.A.) en 14.30 uur ds. H. van Dijken. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. Belder, v.m. be diening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. C. de Jongste. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Lingen, voorbereiding Hei lig Avondmaal en 18.00 uur ds. G. C. Kunz - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. D. Burger en 18.00 uur kand. P. C. Hoek, Arne muiden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. Tj. Ausma, Naaldwijk en 18.00 uur ds. W. A. Boer, 's-Gravendeel. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk en 18.00 uur ds. A. van Vuuren, Zoeter- meer - Ger. Kerk 10.00 uur drs. G. den Hartogh, Werkendam en 18.00 uur de heer L. H. Zweers. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. B. ten Hove, v.m. voorbereiding Heilig Avondmaal en nam. bediening Heilige Doop - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer L. H. Zweers (voorb. H.A.) en 18.00 uur ds. B. J. Oldenhuis, Rotterdam. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. Mr. J. P. de Man, Rosma len, voorbereiding Heilig Avondmaal. ZIERIKZEE - Evang. Lutherse Gem. 10.00 uur ds. R. v. d. Berg, Delft. SINT MAARTENSDIJK - Herv. Gem. 9.30 en 14.30 uur ds. A. den Hartog - Ger. Gem. in Ned. 3x leesdienst - Oud Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst. Een verzorgde entree maakt altijd een positieve eerste indruk op gasten en be zoekers. Terwijl verder al bijna alles van keuken tot badkamer voor ons huis is be dacht, neemt de voordeur nog vaak een ondergeschoven positie in. Daarom pre senteert Z-Products onder de naam Door- line een nieuwe reeks op elkaar afge stemde verfraaiers van de voordeur. Dit complete concept van postvangers, bin- nenbrievenbussen, deurtochtstrips en scrapermatten verhoogt niet alleen het aanzien van voordeur en hal, maar heeft ook een bijzondere praktische waarde. Verkrijgbaar bij bouwmarkt, doe-het- zelf-zaak en ijzerhandel. Een woning met een mooie entree geeft bezoekers een welkom gevoel. Die entree vormt het visitekaartje van de smaak en de gastvrijheid van de bewoners. Het is dan ook niet vreemd dat daar nu eindelijk aandacht aan wordt gegeven. De nieuwe Doorline range sluit aan bij deze trend. Doorline combineert een decoratieve sty ling met innovatieve oplossingen voor praktische zaken, zoals rommelige post, inloop van storend vuil en - energievre- tende! - tocht. Door de variëteit aan kleuren en de verantwoorde toepassing van materialen valt altijd een combinatie samen te stellen die volledig beantwoordt aan de eisen en wensen van het huis en zijn bewoners. Nieuw in de Doorline collectie zijn de deurtochtstrip en scrapermat. Deze slui ten mooi aan bij de bekende postvanger en de binnenbrievenbus. In kunststof is de strip verkrijgbaar in alle Doorline kleuren: wit, bruin, blauw, groen en oranje. Daarnaast is er een zilver- en een goudkleurige uitvoering in geanodiseerd aluminium. De schroeven worden on zichtbaar weggewerkt achter een kunst stoffolie in bijpassende kleur. Voor de nieuwe scrapermat stond de pro fessionele schoonloopmat model, waar mee Z-Products ervaring heeft in hotels, kantoren, winkels en andere projecten. De Doorline scrapermat verwijdert zand, modder en ander vuil, ook van profielzo len. Met bezem of stofzuiger kan het vuil vervolgens moeiteloos van de mat wor den verwijderd. De mat is duurzaam, slijt nauwelijks en rot niet. Een levensduur van tien jaar is heel gewoon. Twee gekleurde borstelstrips in grijs, blauw, rood, messing of lichtgrijs geven de grij ze scrapermat een decoratief accent, pas send bij de andere Doorline producten. Zowel het kleurenprogramma van de Doorline tochtwerende binnenbrievenbus als dat van de Doorline postvanger is uit gebreid. De binnenbrievenbus is naast de al beschikbare kleuren wit, grijs, transpa rant bruin en transparant blauw ook lever baar in trendy oranje of donkergroen. De uitvoeringen in messing of RVS passen perfect bij goud- en zilverkleurige deur tochtstrips van geanodiseerd aluminium. Ook hier worden de schroeven onzicht baar weggewerkt. De postvanger is er nu met een modern ruitdessin, in drie kleur- stellingen: oranje/ rood, groen/blauw en pastelgroen met wit. De verschillende Doorline producten vul len elkaar mooi aan. De decoratieve eigenschappen maken van de entree een welkome eenheid. Verkrijgbaar bij bouwmarkten, doe-het-zelf- en ijzerwa- renzaken. De Rabobank bestaat dit jaar honderd jaar, dat willen Sinterklaas en zijn Zwar te Pieten natuurlijk niet ongemerkt voor bij laten gaan. Daarom komt hij op vrij dag 4 december 1998 bij onze Rabobank in Middelharnis langs. Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten komen om half drie aan en vertrekken weer om vijf uur. Kleurplaat Alle kinderen in Middelharnis en Som- melsdijk ontvangen op 26 november 1998 een kleurplaat. Iedereen die zijn mooie kleurplaat inlevert bij Sinterklaas krijgt van de Zwarte Pieten een handvol pepernoten en natuurlijk een heel leuk cadeautje. Voordat Sinterklaas vertrekt kiest hij de drie mooiste kleurplaten uit. De winnaars worden verrast door een be zoekje van de Zwarte Pieten, die gelijk de prijzen overhandigen. Op 26 november zal in de Victoriahal te Dirksland een GELD-BINGO worden georganiseerd door Buurtvereniging 'West'. Er zullen 8 rondes en 1 Super- ronde worden gespeeld. De Victoriahal aan de Philipshoofjesweg te Dirksland opent haar deuren om 19.30 uur. En de Bingo start om 20.00 uur. Dit keer staat Buurtvereniging 'West' garant voor een klinkend prijzenpakket. Dus kom allemaal, voor een gezellige avond en wie weet... voor een van de vele klinkende prijzen. Bij Buurtvereniging 'West' gaat overi gens niemand teleurgesteld naar huis, want... iedere deelnemer heeft altijd prijs. Graag tot ziens op 26 november. Voor iedere deelnemer een Sint Nicolaas sur prise. Zorg en Welzijn Groep organiseert in diverse plaatsen op Goeree- Overflakkee zwangerschapsgym nastlek. Zwangerschapsgymnastlek helpt u de zwangerschap en de bevalling zo opti maal mogelijk te laten verlopen. U kunt deelnemen vanaf de 5e maand in uw zwangerschap. De cursus bestaat uit 10 bijeenkomsten. Tijdens één van de bijeenkomsten wordt ook de partner uitgenodigd. Kosten: Gratis voor leden van Zorg en Welzijn Groep. Indien u bij aanvang van de cur sus korter dan 3 maanden lid bent, geldt een toegangsbijdrage. Informatie en aanmelden bij Zorg en Welzijn Groep, ma t/m vr tussen 09.00 en 12.00 uur op tel. (0181626226. IS'ZO D.V. zaterdagavond 21 november hou den we een cuünaire avond. Het wordt een gezellige hollandse avond met Bel gische vette hapjes. Natuurlijk ontbreken de Vlaamse frieten niet. Voor de lijners onder ons hebben we frans stokbrood met calorie-arme hapjes. Een internationale gerechten-avond dus. Neem zoveel mogelijk vrienden mee, want we hebben flink ingekocht. Vanaf 19.45 uur is 'De Ark' open en rond 20.15 uur beginnen we. Tot zaterdag! Het team DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelharnis Tel. (0187) 482784 MELISSANT De opbrengst van de collecte 'Geef 's voor diabetes' is totaal 853,65 gewor den. Alle gevers en collectanten hartelijk dank. een ramp in mMden-ameril^ is de mensen daar overtomen vek doden veeCeCknde door loater en modderstromen spontaan l<^mt dan de FiuCp opgang veel grote en limine gaven voor de hutp aan mensen in nood zinfmen lUeCop Hpmen draven veCe miCjoenen zijn ersneC èij eC^argekptrten misschien wordt er van de pijn nu flier en daar iets weggenomen er schoot een gedachte in m 'n hoofd we hebben nog een HUondriaan als we die voor dezelfde prijs nu eens snel verleppen gaan 80 miljoen heeft de overheid voor het /Qinstiverlê^ uitgegeven tnet die centjes wordt dan echt heel wat armoe opgeheven maar ja, nu rtog een koper vinden die de prijs er voor zvilgeven twu die vind je echt niet hoor ool{^al blijf je heel lang leven dan maar voor wat minder weg misschien dat men het dan lêpmt halen en het verschil laten we dan door de heren fCol^en Zalm betalen N. V. d. Seip, Akelei 9, 3247 DC Dirksland

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 5