EIÜVriDEII-niEUWS Het elfde Bach-concert Overdenking Ei Wintermarkt uit de Heilige Schrift Hulpouders gezocht 1"^ in de Hervormde Kerk te Sommelsdijk Boek over geschiedenis Bommelbeelden nu al te bestellen in De Samaritaan HET rjKIJKVENSTER Open ochtend voor vrouwen VERVOLGVERHAAL Vrouwvolk aan boord Organist: Paul Kieviet Het boek over de geschiedenis van de twee Bommelbeelden te Den Bommel is klaar. Het is geschreven door de historicus Jan Cornelissen uit het Noordbrabantse Dongen in opdracht van de Marten Toonder Verzamelaars Club (MTVC). Het Bommelboek komt uit op 8 mei 1999, maar is nu al te bestellen. Gezegend onder gekruiste armen Gods vrijmachtig welbehagen D.V. woensdag 18 november a.s. is er weer een toerusting- en bezin- ningsochtend te Ooltgensplaat. Autobedrijf Jan van Dijk K. Norel -67- 2e Blad VRUDAG 13 NOVEMBER 1998 No. 6755 Blik op kerk en samenleving tj - De naam - De verenigde kerk - Historische besef 'What is in a name?' Zo luidt het gevleu gelde woord van William Shakespeare. Wat houdt een naam in? Hij moet er aan toegevoegd hebben: 'Wanneer we de bloem die we nu een roos noemen, een andere naam zouden geven, zou zij even lekker ruiken'. Daar is natuurlijk niet zo machtig veel tegenin te brengen. Wij, mensen, hebben ook allemaal een naam, maar die dient slechts om ons van andere mensen te onderscheiden. Of we Jan, Piet of Klaas heten, dat verandert niets aan ons karak ter, aan onze persoonlijkheid. Toch heeft een naam ook weer een be paalde emotionele waarde. Als we een naam horen noemen, dan verbinden we die automatisch met de persoon die deze naam draagt. Er zit een associatief ele ment in. En wanneer een bepaalde per soon ineens anders wordt genoemd, dan lijkt het wel alsof niet hij, maar iemand anders bedoeld wordt. Ik kwam tot deze overpeinzingen door het geharrewar over de naam die de nieuw te vormen kerk, de Samen-op- Wegkerk, zal moeten gaan dragen. De gezamenlijke synoden van de Nederland se Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken, en de Evangelisch Lutherse Kerk, waren in principe overeengeko men dat de gefuseerde kerk de naam 'Verenigde Protestantse Kerk van Neder land' zou moeten krijgen. Maar de Her vormde Synode gooide roet in het eten. Met een krappe meerderheid koos zij voor de naam 'Verenigde Kerk der Her vorming'. Op die manier zou de oude naam 'Hervormde Kerk' nog meeklin ken. En de Hervormden hechten eraan dat iets van de historie, iets van de tradi tie bewaard blijft. Uiteindelijk is zij de kerk van de Reformatie met de oudste papieren, hoewel deze kerk tijdens de Republiek niet Hervormd, maar Gerefor meerd werd genoemd. Achter de keuze voor deze naam zit een zekere tegemoetkoming aan het rechtse gedeelte van deze kerk, met name de Ge reformeerde Bond. Zoals bekend staat de Bond toch al niet te trappelen voor SoW, maar als het dan toch moet, dan graag nog iets gehandhaafd van de band met het verleden. En andere Hervormden kunnen voor dat standpunt begrip op brengen. Vandaar dat men op de eerder gemaakte afspraak terugkwam. Die Hervormde ommezwaai is overigens tegen het zere been van de andere fusie partners! De GKN en de ELK willen vasthouden aan de naam VPKN. De Lu- thersen hebben zelfs gedreigd uit de fusie te stappen als de Hervormden hun zin krijgen. De Gereformeerden schijnen de argumenten van hun Hervormde broe ders en zusters wat beter te kunnen be grijpen. Maar het staat wel vast dat er nog menig hartig woordje over gespro ken zal worden. Daar ligt dan een 'hot item' voor de komende trio-synode! Het is natuurlijk niet om het even hoe de nieuwe kerk gaat heten. Afgezien van de vraag of die nieuwe kerk er komen moet, die is nu niet aan de orde. Maar als de fusie inderdaad een feit zou worden, dan is de naam VPKN een onding. Niet uit te spreken, en dan nog het kleurloze 'Prote stants'. Het is goed te verklaren dat de Hervormden de band met het verleden willen bewaren. Kennelijk denken ande ren: 'als de kerk maar een naam heeft' Althans, ik las dat er gezegd is: 'Voor mijn part mag je die kerk Pepermuntkerk noemen'. Dergelijke, misschien geestig bedoelde exclamaties, geven blijk van een ontstellende theologische en histori sche onverschilligheid. Waarnemer D.V. zaterdag 21 november aanstaan de zal in de serie Bach-orgelconcerten het elfde concert plaatsvinden. Bach (21 maart 1685-28 juli 1750) was één van de grootste componisten van alle tijden. Het bijzonder omvangrijke en veelzijdige oeuvre dat hij ons heeft na gelaten, biedt nog steeds een niet uit te putten bron van inspiratie en muzikale schoonheid. Ook dit keer geeft het programma een uit gekiende afwisseling te zien van orgel- werken. Het schitterende Meere-orgel is ook nu een prachtig medium voor Bachs muziek! Opdat u gericht naar deze fan tastische muziek kunt luisteren, geven we een korte toelichting op het programma: 1Fantasia in G grote terts (BWV571) De Fantasia is een licht, Italiaans Con certo in drie delen. Eerst snel, dan lang zaam (adagio) en tenslotte weer snel (allegro). Het eerste deeltje denkt vanuit een licht thema met herhaalde tonen. Vervolgens een rustige beweging, strij kend, met fraaie lijnen en soms heel bij zondere samenklanken. Het slotdeel be staat eigenlijk uit een reeks variaties op een basthema, dat in lange tonen een soort dalende toonladder laat zien. 2. Partita 'O Gott, du frommer Gott' (BWV 767) 'O Gott, du frommer Gott' is een lied van Johann Heermann, uit de Duitse re formatie. Het is een gebed tot God om een christelijk leven en Zijn bewarende hand. Ook om een zalig sterven en het eeuwige leven in de hemel. Waarschijn lijk heeft voor elk van Bachs variaties een couplet van dit prachtige lied model gestaan. 3. Contrapunctus 1, II, III en IV uit de 'Kunst der Fuge' (BWV 1080) 'Die Kunst der Fuge' is één van de meest monumentale werken uit de totale mu- ziekliteratuur. Uitgaande van één thema componeert Bach een uitgebreide reeks fuga's, die allemaal tot dat ene thema zijn terug te voeren. Als exposé van wat je met één thema kan doen, is 'Die Kunst der Fuge' onovertroffen. 4. Drie koraalbewerkingen over 'Vater unser im Himmelreich' (BWV 636, 683 en 682). Drie bewerkingen over het zelfde lied, het 'Gebed des Heeren', maar onderling heel verschillend! BWV 636 is een korte variatie, afkom stig uit het 'Orgelbüchlein'. De melodie is eenvoudig te herkennen, wordt onver sierd gespeeld. Daaronder vindt een Het prachtige boek heeft een harde kaft en het formaat is A4. Op de voorkant staan foto's van het oude kleibeeld en het nieuwe bronzen beeld. Verder staat de Bommel van het Genootschap Heren van Stand afgebeeld in de kleur geel. In rode letters staat de titel 'Tussen klei en brons'. De burgemeester van Schiedam Reinier Scheeres heeft het voorwoord geschreven. In het Bommelboek staan vele unieke foto's. De foto's uit de jaren zestig zijn in zwart-wit, maar die uit de jaren tachtig en negentig in kleur. Het boek is ge schreven met aandacht en liefde voor elk detail. Alles is te lezen over de diverse achtergronden, zoals de schenkers, het maakproces en de onthulling van beide beelden. In het beeldenboek staan ook foto's van het legendarische Tom Poesbeeld van dokter Buth dat nu in Serooskerke staat en van het Bulle Basbeeld op het politie bureau te Dordrecht. Bulle Bas werd in 1964 onthuld. Het Bommelboek begint in 1963 en ein digt in 1998. Bij het Wereld Kampioen schap voetbal in zomer 1998 kreeg het oude kleibeeld in de Ollie B. Bommel- school een oranje hoed op. Op 8 mei 1999 vindt de overhandiging van het eerste exemplaar aan de burge meester van Oostflakkee plaats te Den Bommel. Op die dag is er ook de jaar lijkse braderie en wordt de speciale Bommelvlag gehesen. Die vlag werd voor het eerst gehesen in 1989 bij het ge restaureerde kleibeeld. Liefhebbers die aan het boek al vóór 1999 hebben besteld, krijgen een genum merd exemplaar. Inlichtingen zijn te ver krijgen bij MTVC, Postbus 84, 6130 AB Sittard. voortdurend samenspel plaats van de drie begeleidende stemmen. Passend bij een eerbiedige gebedshouding. BWV 683 lijkt daar wel op. Dit keer wordt de - eveneens niet versierde - melodie van het lied vergezeld door heen en weer 'rennende' zestienden. De sfeer is anders, lichter, opener. BWV 682, net als 683 genomen uit de zogenaamde 'Orgelmis', is een geheel andere compositie. Groots, speeltech- nisch uitermate moeilijk en ook composi- tietechnisch zeer ingewikkeld. Tegelijk van een welhaast bovenaardse schoon heid. Het vijfstemmige stuk wordt ge vormd door aan de ene kant de koraalme lodie, tweestemmig (in canon), met daar omheen drie tegenstemmen die voortdu rend commentaar geven op die melodie en op elkaar. Het ritme van twee van die drie stemmen is erg complex. Een fasci nerend stuk, zowel om te beluisteren als om uit te voeren 5. Preludium en Fuga in a kleine terts (BWV 543). De 'grote a-moll', zo staat dit werk onder organisten bekend. Er is ook een grote h- moll en een grote e-moll... Mèt die twee en nog enkele andere is deze Preludium en Fuga één van de meest monumentale uit Bachs orgelwerk. Om deze geweldige muziek te proeven kunt u het niet met alleen een toelichting doen. U moet gewoon komen luisteren. Welkom! Het concert begint om 20.00 uur. De toegang is uw gift aan de uitgang. ,,Door het geloof heeft Jacob ster vende een ieder van de zonen van Jozef gezegend..." (Hebreeën 11:21) Deze tekst neemt ons in gedachten mee naar het verre Egypte. Daar is Jacob op zijn oude dag terecht gekomen. In ver wondering had Jacob Gods zorgende hand opgemerkt. Jozef leefde nog, en nu mocht heel de familie voedsel ontvangen in Egypte. Maar er waren ook zorgen in het hart van Jacob. Want hoe zou het nu verder gaan. De Heere had toch beloofd, dat zijn na geslacht het land Kanaan zou beërven! En hij dacht vooral aan de zonen van Jo zef. Ze waren geboren in Egypte. Ze hadden een Egyptische moeder. Ze groeiden op in een heidense omgeving. Ze zouden heel gemakkelijk mee kunnen gaan. En de God van Israël zouden ze vergeten. Ouders en grootouders, is dat ook uw zorg? Want die keuze tussen Egypte en Kanaan is er nog steeds. De God van Is raël of de afgoden van deze tijd. Jonge mensen, telkens wordt je geroepen tot een keuze. En laat dan je gebed zijn: Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast! Maar laten we dan als ouders en groot ouders maar bewogen en biddend met onze jongeren bezig zijn. Zoals we dat hier merken bij de oude Jacob. Efraïm en Manasse bij hun grootvader Wanneer Jozef hoort, dat zijn vader erg achteruit gaat, komt hij met zijn beide zonen bij Jacob. Hij wil, dat ook zijn zonen een zegen ontvangen. En vader Jacob had het al geregeld. Manasse, de oudste zoon moest neerknielen aan Jacobs linkerhand. Maar wat doet Jacob dan? Op het mo ment, dat hij zijn kleinzonen gaat zege nen, kruist hij zijn armen. U kunt dat lezen in Genesis 48:14. Efraïm ontvangt de zegen van de oudste. Jozef wil dat nog veranderen. Hij denkt dat zijn oude vader zich vergist. Maar dat is niet zo. Want al kan Jacob met zijn lichamelijke ogen niet zoveel meer zien, hij mag nu zien met de ogen van het geloof. Hij mag zien, wat de Heere zal doen in de toe komst. En daarom klinkt zijn antwoord: niet mijn zoon! Manasse zal ook tot een volk worden, maar nochtans zal zijn kleinste broeder Efraïm groter worden dan hij. Jacob laat zich helemaal leiden door de aanwijzingen van zijn God. Als we de latere geschiedenis nagaan, zien we dat deze zegen werkelijkheid ge worden is. Want Efraïm krijgt een be langrijke plaats onder de stammen van Israël. Ook hier is het weer: de meerdere zal de mindere dienen. Dat is nu telkens de weg van Gods vrij machtig welbehagen: het mindere wordt naar voren gehaald. Zoals Paulus zegt in 1 Korinthe 1Het verachte en het onede le van deze wereld heeft God uitverko ren, opdat Hij de grootheid der wereld zou beschamen. Dat geeft moed! Juist voor u, die ook niet vooraan staat in deze wereld. U gaat misschien stil uw weg. De mensen lopen u voorbij. En u vraagt zich wel eens af: Zou de Heere wel aan mij denken? U voelt zich in uw geloofsleven zo arm en ellendig. U hebt het niet, en u kunt het niet, en u ziet zoveel zonde en schuld. Maar dan wil dit gedeelte u bemoedigen: De Heere is een verrassend God. Hij ziet u. Hij kent u. Verwacht het maar van Hem, de God van Jacob. De God, Die Efraïm, de jongste, juist naar voren haalt. En om Christus' wil ontfermt Hij zich nog over armen en ellendigen. Om dan gezegend te worden uit de grote Zoon van Jacob. Uit de door boorde handen van Christus. Dan is er ook voor u genade voor leven en sterven! De hoge en de verhevene kent Hij van verre, maar de nederige geeft Hij genade Door het geloof Aangrijpend ogenblik, als we de oude Jacob zien op zijn sterfbed. Zijn armen gekruist over de gebogen hoofden van deze Egyptische jongens. Ze ontvangen een zegen onder gekruiste armen. Een symbolisch gebaar. Augustinus heeft het zó gezegd: ze worden gezegend onder de schaduw van het kruis. Hij ziet hierin een heenwijzing naar het kruis van Golgotha. Christus tot een vloek geworden, om voor Zijn volk een zegen te verwerven. Op zichzelf een rijke gedachte. Toch denk ik nog aan iets anders. Jacob zegent met gekruiste armen: teken van gekrui sigd leven. Jacob was na de worsteling bij Pniël gekruisigd aan zichzelf. Ge kruisigd aan eigen voorkeur. Helemaal gericht op Gods aanwijzing. En dat is nu de weg van het geloof. Daarom kan Hebreeën 11 nu zeggen: Door het geloof heeft Jacob stervende een ieder van de zonen van Jozef gezegend. Het geloofsleven is een gekruisigd leven. Je moet er zelf aan. En dat is een weg, die wij uit onszelf niet zoeken. Ook na ontvangen genade laten we onze eigen wil, ons eigen-ik zo graag gelden. Maar dat wordt nu geleerd in de leerschool van de Heilige Geest. Achter Christus aan. Ik mag u uitnodigen om achter Hem aan te komen. Want Christus, de grote Zoon van Jacob heeft Zichzelf helemaal weg gecijferd. Hij gaf Zich over aan de lei ding van Zijn Vader. En dat werd een weg van diepe vernedering. De Zoon des mensen gekomen, niet om te heersen, maar om te dienen, en om Zijn ziel te geven tot een losprijs voor velen. Zo heeft Hij de laagste plaats gekozen. Neergedaald tot in de hel van de godver latenheid. Wat een grote liefde! Hij heeft de schuld van al zijn volk weggedragen, en een rijkdom van genade verworven. En dat wil Hij nu uitdelen door Zijn Heilige Geest. Dat wil Hij uitdelen aan mensen, die het zelf niet hebben, en het iedere dag weer verknoeien. Houdt dan uw lege hand maar op. Hij wil het u laten zien: Ook voor u, ook voor jou, ben Ik die weg gegaan. En dan leert u door het geloof verstaan: mijn zondige leven met Hem gekruisigd. En nu mag ik leven uit Hem. Een nieuw leven uit Zijn genade. Een leven, achter Hem aan. En zo komt u eenmaal thuis in het hemels Kanaan. Wie zichzelf wil handhaven, en niet wil buigen onder Zijn handen, die zal voor eeuwig omkomen. Buiten Christus blijft er een eeuwige vloek over. En daarom, laat het anders worden in uw leven. Buig vandaag nog uw knieën, en bidt dan mee met de psalmdichter: „Mijn hart zegt mij, o Heere, van Uwentwegen: zoek door gebeden met ernst Mijn aangezicht! Dat wil, dat zal ik doen, ik zoek de Zegen, alleen bij U, o Bron van troost en licht! (Ps. 27:5) Sliedrecht W. Westland Spreekster zal zijn Frieda Mout-van der Linden (de bekende auteur van kinder boeken) over het onderwerp: Eva, wat is er van je geworden? U wordt namens de Ned. Hervormde Ge meente te Ooltgensplaat/Langstraat van harte uitgenodigd! Neem anderen mee! De ochtend wordt gehouden in Ned. Herv. verenigingsgebouw Elthato (Zuid- Achterweg 27) van 9.30 tot 11.30 uur. Ontvangst met koffie/thee vanaf 9.15 uur. Er is kinderoppas aanwezig. OFFICIEEL DEALER Brielle Slagveld 19 Tel, (0181)413777 Spijkenisse Kelvinweg 13 Tel. (0181)624900 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden Woensdag 18 november wordt de jaarlijkse wintermarkt weer ge houden in de recreatiezaal van het Verpleeghuis De Samaritaan te Sommelsdijk. De grote recreatiezaal staat deze dag weer vol met diverse hobbyisten die laten zien wat men zoal maakt en verkoopt. Bij deze wintermarkt ligt de nadruk vooral op de kreativiteit van de deelnemers. Ook een aantal middenstanders zijn present en de combinatie van verkoop en demon stratie zorgt voor een vrolijke en vooral afwisselende ambiance. Dus niet alleen de verkoop staat centraal maar ook de diverse demonstraties zul len zeker weer mensen enthousiast maken om te kopen of om een hobby te zoeken. Diverse kado-artikelen zijn te koop, klei ne prijsjes voor originele kadootjes. Bewoners van het verpleeghuis bieden zelfgemaakte artikelen aan en verkopen fruit terwijl er ook kruudplaetjes en olie bollen te koop zijn. Als extra gast is de schrijfster Annelies Tanis aanwezig. Op de wintermarkt zal zij haar nieuwste kinderboeken aanbie den en, indien gewenst, signeren. HILVERSUM - Veel mensen hebben een sponsorkind in een ontwikkelings land. Met elkaar zorgen die hulpouders er voor dat leefomstandigheden worden verbeterd. Dat kinderen het na verloop van tijd zonder hulp kunnen stellen. Door het hulpverleningswerk van Inter nationaal Christelijk Steunfonds (ICS) hebben veel kinderen zodoende een kans gekregen voor de toekomst. Er zijn echter nog veel kinderen kans loos. Een aantal van hen staan op onze wachtlijst. ICS wil graag ook voor deze kinderen een hulpouder vinden. Iemand, die voor 1,50 per dag wil zorgen voor een kind in de sloppenbuurten van Ma nilla op de Filippijnen of op het arme platteland van Cambodja, Thailand, Kenya of Oeganda. U kunt zo'n hulpou der zijn en u kunt met uw bijdragen een kind een toekomst geven. Daarnaast biedt ICS de mogelijkheid een persoon lijk kontakt op te bouwen met het kind dat aan uw naam is verbonden. Als u meer informatie wenst, kan dat natuurlijk. Belt u even naar (035) 6284984. Schrijven kan ook: Internatio naal Christelijk Steunfonds, Antwoord nummer 1602, 1200 VB Hilversum. De wintermarkt begint om 11.00 uur en duurt tot 15.30 uur. De toegang is gratis. En daar Johannes hem niet had gedre ven, had hij er nog niets aan gedaan. Nu wou Johannes dat hij haast zou maken. „Zo, word je weer de oude?" schertste de hellingbaas. ,,Ik dacht dat er geen vuur meer in die krater zat". ,,Niet helemaal de oude, hoop ik", zei Johannes, „maar toch een beetje". Hij vroeg Van Dijk om samen met hem eens aan boord te kijken. Ze dwaalden door het schip en schonken grote aandacht aan loze ruimten tus sen de spanten en de tanks en achter schotten. Van Dijk kreeg op die wandeling zin in de reparatie van het schip. Hij beloofde dat alles wat Johannes wenste prompt in orde komen zou en dat hij grote spoed zou maken. Hij deed dat ook; in enkele weken was het schip vaarklaar. Bij het zoeken van een bemanning voor de Ju lius, waarop hijzelf als kapitein ging varen, was Johannes zeer kieskeurig. Hij moest niet alleen bekwame zeelui hebben, maar ook jongens die goed zwijgen konden. Intussen zat hij dikwijls bij de dominee, wie hij nu ook dankbaar was voor de laatste duw, die hij van hem gekregen had. ,,Ik zweefde in de wolken", bekende hij. ,,Nu sta ik weer op de grond. Maar de hemel blijft, hoop ik, in het hart". De dominee gaf geen stompen meer. Hij was thans redelijk tevreden over Johannes en zij hadden het samen druk met zaken, die tot voor kort niet tot het ambtswerk van een predikant gerekend werden. De Julius was vaarklaar. Het schip werd van de werf verhaald naar Groningen en daar met aard appelen geladen. Op een avond voeren ze door het Eemskanaal om de volgende morgen van Delfzijl uit zee te kiezen. Even buiten Gronin gen kregen ze motormalheur. Ze moesten meren aan een weiland. Het was er eenzaam en de nacht was stil. In de wijde verte raasde een auto; het zou wel een Duitse zijn, want de avondklok, die alle Nederlanders in hun huizen opsloot, was al lang ingegaan. Terwijl ze daar lagen dwaalden door het weiland enkele flauwe blauwe lichtjes. Zij naderden het schip. Johan nes had een loopplank uitgelegd en stond in het weiland. Een vrouw, twee kinderen en twee mannen doken uit het donker op. Hij hielp hen de loopplank op. Een van de mannen was de dominee. Hij bracht behalve het gezin een tas met pakjes, die Johannes aannam, en hij verze kerde de anderen dat zij nu veilig waren. Die knikten dankbaar, al bleven ze nerveus. Zodra de dominee weer van boord was, was het mo tormankement hersteld. De volgende morgen werd de Julius opge klaard. Behalve de kommiezen kwam ook de S.D. aan boord, Johannes kende de politieman nen; hij had ze op de Beatrijs dikwijls aan boord gehad. ,,Je doet je best maar weer", grap te hij. Daarna krijg je je loon". Hij haalde een kruik met enkele glaasjes uit de kast. De Duitsers neusden in de slaaphutten, niet al te ijverig, want ze hadden bij Johannes nooit on raad gevonden. Doch één van hen ontdekte een kinderschoen. ,,Wat doet die hier, kapitein?" vroeg hij argwanend. ,,Het grut heeft bij mij gelogeerd", antwoordde Johannes. ,,Hebt u nog kinderen van die leeftijd, kapi tein?" ,,Niet meer, maar kleinkinderen bij de vleet". ,,Gek dat zo'n kind een schoen vergeet", zei de achterdochtige politieman en hij wou verder zoeken, maar zijn commandant had trek in het glaasje. ,,Kom hier, jongens. Schnapps!... Op je gezondheid, kapitein en op een goede reis!" De Julius voer de haven uit. Toen de loods van boord was, haalde Johannes zijn passagiers uit hun schuilplaatsen. Ze waren stijf en pijnlijk na zoveel uren in die nauwe ruimten, maar hoe verrukt waren ze toen ze boven kwamen en de zee zagen en vrij op het dek rondlopen mochten. De kinderen vroegen of ze nu bevrijd waren. Zover was het nog niet. Toen een tegenligger wat dicht naderde, stuurde Johannes zijn passagiers in de kajuit, want je wist nooit wie op dat andere schip zat, en op de Elbe moesten ze weer in hun schuilplaatsen, nu voor een lange tijd, want straks kwam weer S.D. aan boord en pas als ze op de Oostzee waren, zou het wat veiliger zijn. De controle in het Kieler kanaal was lastiger dan die in Delfzijl. Deze S.D.-ers lieten zich niet lijmen met een slokje, maar doorzochten het schip van piek tot hek. Johannes had er nu echter voor gezorgd dat er geen kinderschoenen of vrouwenkleren slingerden en voor het overi ge vertrouwde hij op de knapheid van Van Dijk en hoopte dat zijn passagiers zich muisstil zou den houden. Toch was hij slecht op zijn gemak toen de S.D.- ers lang beneden bleven, en voor de grapjes van de loods had hij maar weinig aandacht. Hij stond in spanning, toen het kajuitsdeurtje einde lijk opensprong. Zij hadden niets gevonden. Maar ze bleven aan boord tot Holtenau, en zouden de kinderen zich zo lang kunnen stilhouden en zou de vrouw het zolang kunnen harden in haar enge schuil plaats? Hij ging omlaag. De Duitsers bleven in het stuurhuis bij de loods. Hij legde zijn mond op de planken en fluisterde door een uiterst smalle reet: „Nog even volhouden. Over twee uur zijn we in de sluis. Dan zullen ze wel gaan. Nu doodstil blijven..." Voorbij Holtenau konden de verstekelingen weer in de kajuit verkeren. In de Kieler Bocht kwamen ze al eens in het stuurhuis. Toen ze in de Oostzee voeren, speelden ouders en kinderen met elkaar op het dek zo vrolijk, of ze al in vrij heid waren. En toen de Zweedse loods aan boord kwam, kon Johannes zeggen. ,,Nu bent u vrij!" Hij ademde zelf ook verruimd. De vreem de lading had hem zorg gegeven. Ze schonk hem nu voldoening. De thuisreis was minder spannend dan de uit reis. Een aantal pakken, in Gefle - alweer bij nacht - aan boord gebracht, waren goed ver stopt. En zulke smokkelwaar gaf niet het gevaar dat er een schoen of kous zou blijven slingeren of dat een hoestbui de aanwezigheid er van ver raden zou. Weer thuis zei hij tot Riek dat hij een beste reis gehad had. ,,En geen last van je geweten?" vroeg Riek lachend. Hij had het niet, hoezeer hij controleurs bedot had en ofschoon hij niet slechts munitie, maar ook wapens had vervoerd en op een stille plek aan het Eemskanaal weer uitgeladen. Zijn geweten behoefde niet te kloppen. Hij had op deze reis de goede zaak gediend. De vaart op de Oostzee werd gevaarlijker, omdat de Engelsen telkens groter vloten door de lucht zonden. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 3