EIÜVtlDEII-IIIEUWS sinart autaatjG Automobielbedrijf Flakkee B.v. Voordelig lidmaatschap ANWB in najaarsactie Kinderdienst in de Gereformeerde Kerk 3e Blad VRUDAG 16 OKTOBER 1998 No. 6747 Bijna 46 jaar geleden was er spra ke van een reeks dramatische gebeurtenissen op de Maasvlakte en bij Hoek van Holland. Een relaas dat misschien nog vele her inneringen oproept aangaande de reddingboot 'President Jan Leis' met haar legendarische schipper Arend Brinkman, die hier over boord sloeg en verdronk bij de gestrande schepen 'Radmar', 'Merope' en de 'Mayori'. Ook waren de sleepboten 'Ganges' en de 'Witte Zee' van L. Smit Co. bij deze strandingen betrokken. Wij willen in het kort de gebeurte nissen memoreren zoals deze in januari 1952 hebben plaats gevon den. Nederland had nauwelijks de berichten over de ondergang van de 'Flying Enterprise' vernomen, of de zware storm teisterde nu ook ons land. Bij Hoek van Holland strandde op 12 januari het Engelse s.s.'Radmar' op de Maasvlakte na een machine storing. De NW-storm stuwde het schip steeds meer en meer de Maasvlakte op en er werd direkt alarm geslagen. De Hoekse reddingboot 'President Jan Leis' met schipper Brinkman voer direkt uit en was er als eerste bij. De zeesleper 'Blankenburg' van L. Smit Co, die kort daarna arriveerde, kon door de zware zeegang niet meer bij de 'Radmar' komen. De 'President Jan Leis' trachtte in de kolkende zee de verbinding tot stand te brengen tussen de 'Radmar' en de 'Blan kenburg', het geen pas na twee uren lukte. De 'President Jan Leis' had met veel overkomend water te kampen en had ook nog vijf opvarenden van de 'Radmar' aan boord genomen om hen naar Hoek van Holland te brengen. Doch de zee was zo woest en wild dat de red dingboot bij de 'Radmar' moest blijven. Tot overmaat van ramp kreeg de 'Blan kenburg' de sleeptros in de schroef en met behulp van de 'President Jan Leis' en de sleepboot 'Maas' werd de 'Blan kenburg' naar binnen gebracht. Daarna voer de 'President Jan Leis' de Berghaven weet uit en schipper Arend Brinkman en zijn bemanning trachtten wederom verbinding tot stand te bren gen, maar nu met de sleepboot 'Ganges'. Het water sloeg over de 'Radmar' heen en de reddingboot, met haar 'open' stuurhut, ging vreselijk tekeer. De 'Ganges' had vast gemaakt op de 'Radmar' en de 'Witte Zee' zou de 'Gan ges' als voorspan zijn. De 'Blankenburg' was inmiddels weer vaarklaar en bleef 'Standby' liggen. Toen de 'Witte Zee' bij de 'Radmar' aankwam, was schipper Brinkman al druk bezig om de runners van Van der Tak op de 'Radmar' over te zetten. De 'Witte Zee' naderde de 'Ganges' op 30 meter en er werd een lijn over geschoten. Samen trekken ze volle kracht om de 'Radmar' uit haar benarde positie te bevrijden. Het is inmiddels 'van ebbe' geworden, dus men moest wachten tot de vloed weer introk en het hoogwater zou wor den. De sleepboten blijven langzaam vast houden en de bemanning blijft 'Stand-by'. Twee uur voor hoogwater gaan de beide sleepboten weer vol trekken, maar na een uur breekt de tros van de 'Ganges' en beide sleepboten liggen los. Enkele pogingen om wederom 'verbinding' te maken mislukten door de slechte weer somstandigheden. Toch lukte het de sleepboot 'Brandenburg' de lijn over te schieten om verbinding met de sleeptros te maken. Nu zal de 'Witte Zee' vast maken op de 'Radmar' en de 'Ganges' zal haar voorspan zijn. Samen goed voor 2200 PK trachtten ze de 'Radmar' vlot te krijgen. Men nam waar dat er in het gestrande vaartuig beweging kwam, doch dat was maar even, want het noodlot sloeg wederom toe. Voor de tweede keer brak de sleeptros en tijd om nog voor hoog water weer vast te maken, was er niet. De beide sleepboten voeren naar de Berghaven terug en wachtten daar op nadere orders. Het is inmiddels 17 januari en de red dingboot 'President Jan Leis' lag 'Stand by'. Onophoudelijk beukten de golven en de zware zee op de door iedereen ver laten 'Radmar'. De 'President Jan Leis' kon op dit moment niets doen voor het onfortuinlij ke schip. De bemanning van de 'Radmar' was van boord en dat was voor schipper Brink man en zijn bemanning het belangrijkste. Nog geen paar uur in de Berghaven te hebben gelegen, kreeg schipper Brink man de melding dat er een Panamees op het Noorderhoofd zat. Er zat niets anders op dan varen. De sleepboten 'Blankenburg' en 'Witte Zee' hadden vast gemaakt aan het m.s. 'Merope', maar er werd nog meer assis tentie gevraagd, waarop de 'Ganges' ook richting Noorderpier voer. Aan de 'Presi dent Jan Leis' werd gevraagd om er 5 angstige opvarenden vanaf te halen. Het water bruiste over de 'Merope' en de wind gierde langs de verblijven van het schip. De 'President Jan Leis' voer onder een gordijn van overkomend water tussen de pier en het schip langs om die mensen van boord te halen. De N.W.storm werd steeds zwaarder en plotseling brak de sleeptros van de 'Witte Zee', die daardoor de 'Ganges' ramde op het achterschip. Door deze klap brak ook de sleeptros van de 'Gan ges' en tot overmaat van ramp kregen beide sleepboten hun sleeptros in de schroef. De chaos was toen compleet. De ankers van beide sleepboten werden gepresenteerd, maar de boten 'verlager- den' snel en kregen veel water over. De marconist van de 'Ganges' riep de reddingboot om hulp en even later liep de sleepboot al stotend ten zuiden van de 'Radmar' aan de grond. De 'Hudson', die in de buurt was, bood haar hulp aan, doch dat werd direkt afge raden, want dat schip kon eigenlijk in die kokende zee niets doen. Alleen de 'President Jan Leis' kon hier nog uitkomst bieden door zo snel moge lijk de bemanning van de sleepboot van boord te halen. De opvarenden van de reddingboot zagen dat de sleepboot nooit op eigen kracht los zou komen dus de bemanning moest er af gehaald worden om erger te voorkomen. Niemand had ooit kunnen vermoeden dat dit de laatste reis van schipper Brinkman zou zijn. De 'President Jan Leis' was onderweg naar de sleepboot 'Ganges' toen een zware grondzee de reddingboot in enkele seconden plat op haar zijde wierp. In de stuurstelling stonden naast schipper Brinkman, stuurman Troost en drie matrozen. Zij voelden dat bij het snelle overhellen van het schip, dat schipper Brinkman uit de stuurstelling schoot. Toen het schip zich weer oprichtte, was de schipper verdwenen. Stuurman Troost nam onmiddellijk het roer over. Nog eenmaal zagen zij in de witte razen de branding de schipper op ongeveer 40 meter afstand in zee drijven en zijn hand opsteken. Toen onttrokken nieuwe stort- zeeën de drenkeling aan het oog van de bemanning. Ondanks de ontsteltenis werd nog door de radio aan de seinpost gemeld dat een man overboord was geslagen en toen bleef de radio zwijgen. De bemanning van de 'Witte Zee' had in de kolkende watermassa gezien hoe schipper Arend Brinkman door de sterke stroom werd meegevoerd. Te Laat De 'Koningin Wilhelmina' uit Stellen- dam, met schipper W. de Jager, werd ook naar de plaats des onheils gediri geerd en haalde achttien- van de twintig opvarenden van de sleepboot 'Ganges' van boord. Daarna voer hij naar de 'Witte Zee', waar nog eens negen man van boord gingen. Met zoveel mensen aan boord en ook flink wat schade aan het schip, werd besloten om voor de wind naar Stellendam te varen. De schade aan de 'Koningin Wilhelmi na' was van dien aard dat er niet meer mee gevaren mocht worden. Met schipper Slis van de 'President J. Wiersma', zusterschip van de 'President Jan Leis', werd de overige bemanning van beide sleepboten van boord gehaald. Vanuit Terschelling was de sleepboot 'Holland' naar Hoek van Holland geva ren om daar, samen met de 'Hudson', de 'Merope' binnen te slepen. Opnieuw ging het bijna mis! De 'Mero pe' dreigde weer op het Noorderhoofd te verdagen. De sleepboten 'Maas' en 'Argus' werden direkt ingezet en na drie uren worstelen in de mond van de Waterweg was men de 'Merope' mees ter. De 'Radmar' was door het voortdurende bonken lek geslagen en de bemanning en de bergers van Van der Tak moesten van boord. De dekens dreven door de hutten, het roer en de schroef waren weg gesla gen en in de achterpiek stond wel vier meter water. Met deze weersomstandigheden en in zo'n situatie was het onverantwoord aan boord te blijven. Het weer was nog steeds zeer slecht en de 'President Jan Leis' voer nu onder schipper W. van Seters. Tegen het einde van de middag kwam de reddingboot in de Berghaven aan. Tijdens het ontschepen vroeg de beman ning zich af of het nu werkelijk de laatste tocht naar de 'Radmar' was geweest. Want nu de zondag voor de deur stond, hoopte men op een werkelijke rustdag. Echter de week was nauwelijks begon nen toen er wederom noodsignalen wer den gehoord. De weersomstandigheden waren uiterst slecht. Op 11 februari strandde de 'Marjori' op de Maasvlakte, even ten noorden van de 'Radmar', die daar 12 januari vast gelo pen was. De sleepboot 'Schelde' ontving de nood signalen en voer naar de opgegeven posi tie, dwars van Ouddorp. De 'President Jan Leis' had meer geluk, zij trof de 'Marjori' op de Maasvlakte aan. De zware golven drukten het schip steeds verder de Maasvlakte op en de reddingboot bleef in de buurt. Alles aan boord van het zeeschip kraakte en piepte en het had al twee lekke rui men. Vijftien man werden vast van boord gehaald en naar de Berghaven gebracht. Het weer werd wat rustiger, maar de vooruitzichten waren niet gunstig. Schipper van Seters besloot om ook de andere opvarenden van boord te halen, want nu konden ze het nog doen en wie weet als het weer slechter zou worden. Doch het aangekondigde slechte weer bleef uit en zo konden zij de volgende morgen weer naar de 'Marjori'. Twee weken lang hebben de 'Radmar' en de 'Marjori' samen op de Maasvlakte vast gezeten. Op 23 februari kwam de 'Marjori' vlot en werd door de sleepboten 'Witte Zee' 'Blankenburg', 'Maas' en 'Argus' naar de Waalhaven in Rotterdam gesleept, waar zij werd vast gemaakt op Boei 100. Drie dagen later kwam ook de 'Radmar' vlot en met dezelfde sleepboten en drie pompboten langszij, werd de 'Radmar', na zes weken strijd, van de Maasvlakte gehaald. De sleepboot 'Ganges' werd op 25 janu ari door Van der Tak vlot gebracht, doch was dermate beschadigd dat ze voor de sloop werd verkocht. Deze sleepboot kwam destijds onder de naam 'Willem Barendsz' in de vaart. Ze werd in 1921 in opdracht van Wijsmulier gebouwd bij Jonker en Stans in Hendrik Ido Am bacht. Deze sleper had een lengte van 48.10 meter en een breedte van 9.12 meter. Twee Schotse ketels zorgde voor een vermogen van 1200 PK. Aan boord waren kolenbunkers tot een capaciteit van 412 ton. In 1927 werd het schip over gedaan aan L. Smit Co. en kreeg de naam 'Ganges'. Kort voor de oorlog werd zij door de Koninklijke Marine gevorderd om als bewakingsvaartuig dienst te doen en werd onder de naam 'BV 35' in de vaart gebracht. In 1940 namen de Duitsers het schip over en herdoopte haar in 'Laz 10'. In 1941 ging het schip over naar het 'Bergungschiffe Verband' en voer als 'BS 1' en bleef tot oktober 1945 in Duit se dienst. L. Smit Co. bracht haar daarna weer onder de naam 'Ganges' in de vaart tot dat zij in 1952 onherstelbaar werd beschadigd op de Maasvlakte, bij het uit oefenen van haar taak. Schiedam Maarten Bezuijen Het Nationaal Sleepvaart Museum zeggen wij hartelijk dank voor het ter beschikking stellen van de foto's. Foto's: Nationaal Sleepvaart Museum en eigen archief. Bron: Eigen archief. 'The proof of the pudding lies in the eating'. Met de internationale introductie in Barcelona was dan eindelijk voor de baanbrekende city-coupé het uur van de waarheid aangebroken. Met het guitige kar retje maak je zonder meer de blits. Het prestigieuze concept kent ech ter nog wel de nodige tekortkomin gen. In geen jaren is er door de autovakpers zó reikhalzend uitgezien naar de eerste rij-ervaringen met een nieuwe auto, als nu met de uitdagende smart van MCC. Zo kwam al direct de vraag naar voren, wat de kleine nu eigenlijk meer kon bie den dan alleen zijn geringe afmetingen. Ook waren er de nodige twijfels over de veiligheid van een zo kleine auto, twij fels die nog werden versterkt toen in de nasleep van de omgevallen A-klasse ook de introductie van de smart moest wor den uitgesteld. Automatische koppeling Omdat een CVT meer ruimte en gewicht zou hebben gekost, is voor een mechani sche versnellingsbak gekozen, die door middel van twee reducties (twee kroon- wielen) over tweemaal drie versnellingen vooruit beschikt. Er moet in de stad. dus veel worden geschakeld, maar er is wel de mogelijkheid om, door tweemaal snel aantippen van het versnellingspookje, een versnelling over te slaan (werkt óók bij terugschakelen!) Nieuwe uitvoeringen Na de door Daimler-Benz baas Jiirgen Schrempp persoonlijk gelaste productie stop eind vorig jaar is de productie van de ingrijpend verbeterde smart in juli in een éénploegendienst weer voorzichtig van start gegaan. De dagproductie is in middels tot 70 opgelopen en sinds de laatste week van juli draait de productie ook in tweeploegendienst. Het streven is om eind dit jaar op een dagprogramma van 500 en een totaal van 20.(X)0 eenhe den uit te komen. Volgend jaar wordt gerekend op een pro ductie van 130.000 smarts. Wordt de 150.000 tot 160.000 gehaald, dan kan het jaar daarop al winst worden gemaakt! Dit is moeilijk voorstelbaar, want alleen al in publiciteit en communicatie is een dikke twee miljard DM gestoken. En vraag ook niet wat uitstel van productie, verbetering van de smart en aanpassing van de pro ductiemiddelen aan extra investeringen hebben opgeslokt. Voorlopig zal alleen West-Europa wor den bediend. Een uitvoering met het stuur rechts komt alleen als daar vol doende vraag naar is. Wel zullen er jaar lijks zo'n 5000 smarts in Japan verkocht gaan worden, waar auto's met links stuur nu eenmaal een hoog 'snobappeal' heb ben. In aantocht zijn verder een 0,8 liter driecilinder direct ingespoten (Common- Rail) turbodieselmotor met interkoeler; de extra 200 cm' is verkregen door de slag te vergroten. Verder komt er in de herfst van volgend jaar een targa-achtige cabriolet met lin nen dakje, dat zich achterop laat opvou wen. Ook wordt gewerkt aan een verbe terde benzinemotor met directe inspui ting. De motor krijgt vier kleppen per cilinder, met de verstuiver in centrale positie. Ingrijpende verbeteringen Om de stabiliteit bij plotselinge koerswij zigingen te verhogen, is het onderstel van de smart bijna net zo ingrijpend gewij zigd, als eerder bij de A-klasse. Om het zwaartepunt omlaag te brengen, werden de stoelen 2 cm lager geplaatst en de grondspeling vóór met 2 cm en achter met 1,5 cm verminderd. De stabiliteit profiteerde vóór van een grotere spoor breedte 1,6 cm), 1,5 cm kortere veer- wegen en een dikkere stabilisatorstang. Achter profiteerde de stabiliteit van veel bredere banden, een 8,6 cm grotere spoorbreedte, dichter bij de wielen geplaatste schokdempers en een negatie ve wielvlucht van 2°. ESP zoals bij de A-klasse was blijkbaar niet nodig (of te duur?), maar in plaats daarvan wordt de smart standaard wel voorzien van een elektronisch tractie- en stabiliteitscontrole, die luistert naar de naam 'Trust'. Gaat de wagen bijvoor beeld in een bocht van achteren uitbre ken, wat overigens bij de smart niet gauw zal gebeuren, dan wordt direct ontkop peld en gas terug-genomen om het gevaar in de kiem te smoren. Ook wordt onmid dellijk ontkoppeld als op gladde weg de achterwielen niet meer het afremkoppel van de motor over kunnen brengen en de auto in een gevaarlijke achterwielslip zou kunnen geraken. Evenzo kan het systeem de tractie bij wegrijden op gladde weg verbeteren. Veilig met kanttekening De revolutionaire smart heeft alles in zich om een succes te worden. Voor waarde is dan wel dat zo snel mogelijk die paar tekortkomingen die zozeer een domper zetten op het rijplezier en de omgang met de smart, worden verholpen. Het is volkomen begrijpelijk dat Daim ler-Benz niets anders kon doen dan met alle middelen zekerstellen, dat zelfs de grootste gek de smart nog niet op zijn kant kan leggen. Tot slot nog een opmerking over de ver meende onveiligheid als het op brokken aankomt. Er is niets mis met de botsvei- ligheid van de smart, zo hebben uitput tende botsproeven bij Mercedes aange toond, evenals trouwens een ongeval tij dens de persintroductie. Er is bij zulke gelegenheden altijd wel een sukkel die zijn eigen rij vaardigheden overschat en een auto total loss rijdt. Deze keer half frontaal tegen een muur die geen milli meter meegaf. De kleine kreukelzone, de sterke veiligheidskooi, de beide fullsize airbags, de meegevende gordels en de veiligheidsstuurkolom hebben hun werk voortreffelijk gedaan en de inzittenden kwamen gelukkig ongeschonden met de schrik vrij. Dat kiene, kleine, aantrekkelijke dat u zo weinig kost en zo heel veel biedt, is te koop bij: Dorpsweg 28 - 3245 VC Sommelsdijk - Tel. (0187)48 44 66 (zelfs uit voorraad en dat doen ons maar weinigen na!) Ook dit jaar heeft de ANWB aanbiedin gen waardoor het erg aantrekkelijk wordt om juist nu lid te worden van deze steeds groter wordende vereniging. Wie nu lid wordt, hoeft voor de rest van 1998 niet te betalen. Men ontvangt meteen een gratis welkomstmap. Steeds meer mensen ont dekken de voordelen van het ANWB-lid- maatschap, zoals gratis informatie en advies op velerlei gebied. Er zijn tiental len gratis brochures en routekaarten door heel Europa. Ook op het gebied van ver zekeringen zijn er vele mogelijkheden. Neem bijvoorbeeld de reisverzekering: naast de kortlopende en doorlopende reis verzekeringen is er de Vakantie-Strippen kaart voor mensen die regelmatig een paar dagen weg gaan. Wilt u er meer over weten? Voor meer informatie over het ANWB-lidmaatschap en de ANWB-verzekeringen kunt u o.a. terecht bij VVV/ANWB Overflakkee, Kade 9, Middelharnis, tel. (0187) 484870. MIDDELHARNIS Zondag 18 oktober om 10.00 uur zal in de Gereformeerde Kerk van Middelharnis een speciale kerkdienst voor en door kin deren plaatsvinden. De voorganger is de heer P. Flach uit Maassluis. Hij is pasto raal jeugdmedewerker. Ook zal het kin derkoor Yom Yom uit Zierikzee haar medewerking verlenen. Het thema van de dienst is het scheppingsverhaal. De kinde ren van de clubs hebben al dingen voorbe reidt, zoals het maken van de zon, maan, sterren, bo-men, bloemen en vogels. Zij brengen dat dan tijdens het verhaal naar voren, waar we het scheppingsverhaal uit gaan beelden. De andere kinderen worden ook tijdens de vertelling uitgenodigd om hun dierenknuffels bij de andere dieren neer te zetten. Het belooft een gezellige ochtend te worden, waarvoor we iedereen van harte willen uitnodigen. Voor de kin deren: vergeten jullie je dierenknuffels niet (voorzien van merkje).

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 5