EIIIVIIDEII-rtlEUWS Grote psalmzang- en kooravond Z.A.J.W. Overdenking Poteravond u.v.v. UITNODIGING uit de Heilige Schrift Gij ziet het immers VOGELBEURS zoekt vrijwilligers VERKOPING Nieuwe Tonge In Oude Tonge Bijeenkomst Open-ochtend 'Van Vrouw tot Vrouw' Avond met een thema ver. Reumapatiënten VERVOLGVERHAAL Vrouwvolk aan boord Mieen in "Engeland HET .KIJKVENSTER met 'ConAmore', Pieter Heykoop en Matthijs Koene 'CoN Amore' Pieter Heykoop Morgenavond, 17 oktober, is er weer een Z.A.J.W. in Hervormd Verenigingsgebouw Elim. Doopsgez. Gem. Ouddorp Autobedrijf Jan van Dijk Voor twee projekten zoekt de U.V.V, (Unie van Vrijwilligers) enkele vrijwilligers, t.w.: Vriendschappelijk Contact: Reactlveringszwemmen Op D.V. woensdag 21 oktober 1998 hoopt de Ned. Hervormde Vrou wenvereniging 'Liefde vindt werk' haar jaarlijkse verkoopdag te hou den in verenigingsgebouw 'Vita Nova', Van Aersenstraat 5 te Som- melsdijk. K. Norel 2e Blad VRIJDAG 16 OKTOBER 1998 No. 6747 Blik op kerk en samenleving Cj - Van Dijke veroordeeld - Uiteenlopende reacties - Meten met twee maten Wat eigenlijk niemand had verwacht is toch gebeurd: De voorman van de RPF, Leen van Dijke is door de Haagse rech ter veroordeeld tot een boete van 300 gulden, wegens opzettelijke belediging van homosexuelen. De voorgeschiedenis is bekend, ik schreef er veertien dagen geleden over. Van Dijke had - overigens in wat onzorgvuldige bewoordingen - zijn visie gegeven op homosexualiteit. Heeft herhaaldelijk zijn excuses aange boden voor het geval mensen door hem zouden zijn gekwetst, heeft ook met na druk betoogd dat er geen opzet in het spel was. En desondanks werd hij schul dig verklaard. Het vonnis werd gemoti veerd met 'opzet'; bovendien had hij als volksvertegenwoordiger kunnen ver wachten dat hij extra kwetsbaar was. Over deze rechterlijke uitspraak is heel wat te doen in Nederland. Vreugde bij de homobeweging uiteraard, waarbij werd uitgesproken dat het grondrecht van vrij heid van godsdienst dus - gelukkig! - wordt ingeperkt door het anti-discrimina tiebeginsel. Zelfs beging een jurist de dwaasheid om aan te kondigen dat na 'Mein Kampf' van Hitler nu ook de bijbel maar tot de verboden boeken moet gaan behoren... En een schrikreactie na tuurlijk binnen de kring van mensen die bij het Woord willen leven. Want als de rechter uitspreekt dat we niet meer mogen zeggen wat de bijbel zegt, dan is dat mogelijk het begin van geloofsver volging. Misschien mag je in besloten kring - in de kerk bijvoorbeeld - nog wel zeggen dat homosexualiteit zonde voor God is, maar niet meer in het open baar. Dat heeft de rechter trouwens met zoveel woorden gezegd: ,,Je mag van alles geloven, maar niet alles in het openbaar zeggen". Dat zou inhouden dat godsdienst een privézaak is geworden. We zien dus dat de vrijheid van menings uiting in de ogen van déze rechter al thans een relatief begrip is. Iedereen mag vrij zeggen wat hij denkt of vindt, maar zodra die mening een weergave is van wat God zegt in Zijn Woord, dan mag dat ineens niet meer. Dat klopt ook met een andere rechterlijke uitspraak, die al vele malen geciteerd is. De columnist Theodoor Holman die 'iedere christen hond een misdadiger' noemde, bidden kinderachtig vond en de kerk vergeleek met een poppenkast, werd vrijgespro ken... Als dat geen meten met twee maten is, dan weet ik het niet meer. Van Dijke heeft aangekondigd in hoger beroep te zullen gaan, desnoods de zaak te laten uitzoeken door het Europese Hof. Dat kunnen we alleen maar toejui chen. We moeten nu maar eens te weten zien te komen waar we in dit land aan toe zijn, en wat de tolerantie van de to- leranten in de praktijk betekent. Waarnemer Op D.V. 24 oktober organiseert het actiecomité van de Stichting 'In de Rechte Straat' een grote psalm zang- en kooravond in de Her vormde kerk te Dirksland. Het Jongerenkoor 'Con Amore' uit Dirksland o.l.v. W. A. den Hertog en hun organist R. van Ommen, de organist Pieter Heykoop en de be kende panfluitist Matthijs Koene hopen aan deze avond hun mede werking te verlenen. De algehele leiding is in handen van evangelist T. Vanhuysse uit Tongeren. Matthijs Koene Het Christelijk jongerenkoor 'Con Amore' is opgericht in 1995. Sinds de oprichting staat het koor onder leiding van Willem-Arie den Hertog en Ron van Ommen is hun vaste organist. Het repertoire bestaat uit psalmen, gees telijke- en vaderlandse liederen. Het koor is binnen korte tijd gegroeit tot zo'n 100 leden tussen de 16 en 30 jaar en heeft binnen de regio al een redelijke be kendheid gekregen. De heldere frisse koorklank en het enthousiasme van de leden zal u deze avond niet ontgaan. Het koor treedt regelmatig op met be kende musici als bijvoorbeeld gebroeders Drost en zoals op deze avond Pieter Hey koop en Matthijs Koene. Een concert dat u niet mag missen is het jaarlijkse Oranje-concert in de Ned. Herv. kerk van Dirksland, met medewer king van de bekende pianist Gezinus Veldman. Het koor wenst u vanavond veel luistergenoegen toe en hopen dat u ook het doel van deze avond wil steunen. Pieter Heykoop werd op 11 oktober 1960 te Dordrecht geboren. Op jeugdige leef tijd bleek zijn muzikale aanleg en inte resse voor het orgel. Op 6-jarige leeftijd kreeg hij zijn eerste orgellessen van Bart van den Berg. Ver volgens studeerde hij bij Cor Visser, de toenmalige organist van de Grote Kerk te Dordrecht. Ook Jan Bonefaas, organist van de Grote kerk te Gorinchem en de internationaal befaamde organist Ben van Oosten behoorden tot zijn leermeesters. Zelf ontving hij zijn eerste aanstelling tot organist op 15-jarige leeftijd bij een van de Gereformeerde Kerken in zijn geboor testad, hetwelk zich spoedig uitbreidde binnen en buiten Dordrecht. Momenteel is Pieter Heykoop organist We willen dan een MACRO-DIAQUIZ gaan doen. In de pauze is er weer van alles te krij gen, o.a. tosti's! We hopen jullie alle maal te zien! Voor vragen of opmerkingen: even bel len naar Hennie Looij, tel. 652323 of Heleen van Heemst, tel. 651759. Tot ziens. Commissie ZAJW Nieuwe Tonge op D.V. woensdag 21 oktober a.s. hopen we weer een open ochtend voor vrouwen te houden in de ontmoetingsruimte van het kerkgebouw van de Doopsgezinde Ge meente, Dorpstienden 3 te Ouddorp. Iedereen is van harte welkom! Onze gastspreekster voor deze morgen is Alie Hoek-van Kooten met het thema Medische wijsheden en aandoeningen in de Bijbel. Het programma begint om 9.30 uur en eindigt om ongeveer 11.00 uur. In de hal is een verkoping van hand- werkartikelen, CD's en boeken. Na afloop van de open ochtend is er ge legenheid om na te praten en om elkaar te 'ontmoeten'. Heeft u kleine kinderen en kunt u voor hen geen opvang vinden, geen nood, er is kinderopvang aanwezig. Zegt het voort en neemt u ook uw vrien dinnen, kennissen, familie, buren enz. mee. De kerngroep 'Van Vrouw tot Vrouw' OFFICIEEL DEALER Brielle Slagveld 19 Tel. (0181)413777 Spijkenisse Kelvinweg 13 Tel. (0181)624900 Honda-dealer voor de Z-Ho!!andse eilanden van de Gereformeerde Gemeente in zijn woonplaats Yerseke, waar hij het prach tige 3-klaviers Van den Heuvel-orgel be speelt. Tevens is hij organist van het mannenkoor 'Elim' te 's-Gravenpolder. In de loop der jaren bespeelde hij veel monumentale orgels. Het grootste instru ment wat hij tot nu toe bespeelde, is het 5-klaviers, meer dan honderd stemmen tellende, Van den Heuvel-orgel in de Saint-Eustache te Parijs. Veelvuldig werkt Pieter Heykoop mee aan CD/MC-opnamen als begeleider van diverse koren. Ook is hij een veelge vraagd organist voor zang- en orgelavon den. Zo hoopt hij ook op deze avond de samenzang te begeleiden. Zijn spel wordt veelal gekenmerkt door vinding rijkheid en fijngevoeligheid. In de loop der tijd verschenen van hem diverse improvisatie-CD's/MC's, alsmede diver se samenzang-CD's/MC's. "Gij ziet het immers, want Gij aanschouwt de moeite en het ve r- driet, opdat men het in Uw hand geve". (Ps. 10:14 a) De dichter heeft het zwaar met een hooghartig goddeloos mens. Zijn prooi zijn armen (vs. 8), ellendigen (vs. 9) en wezen (vs. 14). Zijn werk is het vervol gen en doden van onschuldigen. Daarbij zijn z'n gedachten: "er is geen God" en "ik zal nooit wankelen". Hier wordt de dichter door geplaagd. Hij is er een diep aangevochten mens door geworden. In zijn aanvechting breekt echter dit door: "Gij ziet het immers..." Het akelig duis ter wijkt. Hij had geklaagd over de Heere: "Waarom verbergt Gij U in tijden van benauwdheid?" Nu weet hij beter: "Gij ziet het immers Er is niets voor de Heere verborgen! Al onze daden en woorden zij.n Hem bekend. Zelfs onze gedachten. "Gij kent van verre mijn gedachten". Dat waar schuwt. Zeker als we op het punt staan een duistere weg in te slaan. Als we iets doen, waar we het donker voor nodig hebben. De vreze des Heeren is te haten het kwade. "Gij ziet het immers Eén is er. Die alles afweet van u. Die in liefde en ont ferming weet heeft van uw moeite en verdriet, van uw angsten en vragen, van uw twijfels en zorgen. Met ons zuchten en onze zorgen, zijn we niet voor Hem verborgen, daar Hij alles ziet en weet! Wat een verschil tussen de dichter en zijn vijand. De laatste zegt: God heeft het vergeten. Hij ziet niet in eeuwigheid. En dit zegt hij om van alle vrees voor een alwetend God af te zijn. Zoals we geboren zijn, leven we graag zó alsof er geen God is. Die alles ziet. Echter, Hij ziet onze godsdienst, als het alleen maar vorm en buitenkant is. Hij ziet ons bidden en kerkgaan, als het alleen maar sleur is, zonder de behoefte aan een echte ontmoeting met God. Hij ziet ons zorgen, zwoegen en zweten, al rekenen we daarin niet met Hem. Heel erg als iemand die de Heere heeft liefgekregen nog rondloopt met: "God heeft het vergeten. Hij ziet niet in eeu wigheid". Hoe vaak steekt nog de oude mens de kop op bij hen die van Godverlater Godzoeker werden. En dan is er het ongeloof en kleingeloof nog, waardoor we zo klein van de Heere den ken. Hem soms verdenken. Alsof de Heere net zo weinig ziet als wij. Hoor wat de Heere zegt tot hen die denken door de Heere vergeten te zijn: "Waarom zegt gij dan, o Jakob, en spreekt, o Israël: mijn weg is voor de Heere verborgen?" Wat staat er in Jesaja 49? "Doch Sion zegt: de Heere heeft mij vergeten en de Heere heeft mij verlaten. Kan ook een vrouw haar zuigeling verge ten? Ofschoon deze vergate, zo zou Ik u toch niet vergeten! Zie, Ik heb u in Mijn beide handpalmen gegraveerd". Ziet u dat het wel waar is, wat er in Ps. 10 staat: "Gij ziet het immers Veel en bitter wordt er geklaagd over de Heere. Zelfs meer dan eens door hen, die tot Zijn heil geleid werden. Maar als de Heilige Geest het oog opent voor de Heere Jezus Christus, en voor wat Hij heeft gedaan in Zijn lijden, aan Zijn kruis, door Zijn dood, dan schamen we ons weg. Dan weten we: er is er maar Eén Die reden tot klagen heeft. Maar dan over ons! En dat is de Zaligmaker, Die het grootste offer bracht. En met grote zondaarsliefde Zijn volk steeds achterop gaat om ze terecht te brengen. Ja, door de Heilige Geest krijgen we èn onszelf èn de Heere wel totaal anders te zien! "Gij ziet het immers U zegt: ik ben niet om aan te zien voor de Heere. Oh, mijn zonden! Bid, smeek om de rei nigende kracht van Christus' bloed. Vraag het maar: verberg Uw oog van mijn bedreven kwaad, waardoor mijn ziel gevoelt de diepste wonden; delg, delg toch uit mijn schuld en al mijn zon den "Gij ziet het immers, want Gij aan schouwt de moeite en het verdriet, opdat men het in Uw hand geve..." Heerlijk, bemoedigend woord voor mensen, die weten van nood, moeite en bestrijding. God weet ervan! Al lijkt het ons soms toe van niet. God ziet het! Wie heeft er oog voor mijn leed? De HeereHij heeft er oog en hart voor. Hij heeft er zelfs een Zaligmaker voor! Ps. 56 zingt ervan: Gij hebt mijn omzwerven geteld. Mijn tranen zijn in Uw register. Dus zijn ze geteld. En gezien! Ja aan schouwd!!! Hij zag het verdriet van Petrus, van Maria Magdalena, van Hij wist er alles van. Hij kent de moeite, die mensen elkaar aandoen, en het verdriet dat het hart verscheurt. Van elk hart kent Hij de smart, en van elk huis het kruis. Hij merkt ook zeker op de innerlijke moeite van uw geestelijke strijd. Uw weg is voor de Heere niet verborgen! Zó'n troost dat Gods ogen alles zien. Dit zien van God in Ps. 10 is zien met innerlijke ontferming. Dan brandt Zijn binnenste van barmhartigheid. Ja Zijn oog ziet met de liefde, waarin Hij nodigt: "Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven". Zijn oog slaat mij in liefde gade; Hij wil mij heil bereiden; mij in een vesting leiden. Middelharnis A. P. Voets De plaatselijke Commissie te Oude Tonge organiseert op donderdag 22 oktober a.s. een poteravond. Er is geen broodmaaltijd mogelijk. De kosten bedragen 7,50 per persoon. Aanvang: 17.00 uur, de zaal is open vanaf 16.30 uur. De Poteravond is bestemd voor alle 50- plussers uit Oude Tonge. In verband met de organisatie, kunt u zich opgeven tot en met 21 oktober a.s. bij het Infocentrum, tel. 641344 tijdens de kantooruren. Wanneer er behoefte is aan vervoer, dit kan dan ook gelijk doorgegeven worden als u zich aanmeld, geef ook aan als u suikerpatiënt bent. Geeft u zich wel op en denk niet, ik kan toch wel komen, dit kan weleens teleur stelling veroorzaken. Na de Potermaaltijd is er nog een gezel lig samenzijn, personen die dit graag mee willen maken zijn van harte wel kom, dit begint rond 18.30 uur. Kom mee eten of anders kijken, wie weet waar dat toe leidt, het wordt vast gezellig. Op woensdag 21 oktober a.s. spreekt Rinus Pieper uit Dinteloord over het thema; 'Wie Gods Woord loslaat, raakt de weg kwijt'. Kom ook luisteren in het Dienstencen trum, Doetinchemsestraat 27 in Middel harnis. Aanvang 20.00 uur. We beginnen met koffie! Info: Jaap en Corrie de Gans, tel. (0187) 484362. Christengem. 'Vrienden van de Bijbel' Op zaterdag 17 oktober a.s. houdt de Eerste Flakkeese Vogel Vereniging weer een vogelbeurs in het Dienstencentrum aan de Doetinchemsestraat 27 te Middel harnis. Iedereen is welkom van 13.30 tot 16.30 uur. Er is een handelaar aanwezig. TOEGANG GRATIS! Verschillende bewoners in de gemeente Dirksland zouden graag minimaal één maal per twee weken een bezoekje van een vrijwilliger willen hebben. Het is de bedoeling om een praatje te maken en een kopje koffie of thee te drinken, dus geen werkzaamheden. Elke woensdagochtend wordt er ge zwommen door mensen met een medi sche indicatie in het zwembad van Dirks land. Voor enkele groepen zoeken wij nog een vrijwilliger als begeleider in het water en het drinken van een kopje koffie na afloop van het zwemmen. Indien u enkele uurtjes per week over hebt, kunt u op deze manier iets beteke nen voor uw medemens. Geef u op en kom voor een kennisma kingsgesprek. U kunt bellen: mevr. J. Klepper, tel. 491610 of mevr. I. Stolk, tel. 601059. SOMMELSDUK U bent 's morgens vanaf 10.00 uur wel kom tot 12.00 uur. 's Middags bent u weer vanaf 13.00 uur welkom tot 19.00 uur. Er wordt van alles te koop aangeboden: kruukplaetjes, oliebollen, slaatjes, pan nenkoeken, handwerken, (kerst)kaarten enz. U kunt ook een kopje koffie, thee of limonade drinken. Als u nog spullen hebt voor de verkoop- dag of wellicht iets wilt bakken dan is dat hartelijk welkom. U weet vast wel een adres waar u het af kunt geven. Graag tot ziens op de verkoping. Maandag 19 oktober houdt de Reu mavereniging Goeree-Overflakkee weer een bijeenkomst in het paviljoien van het ziekenhuis in Dirksland. De spreker zal zijn de heer S. van Nieuwaal van de gemeente Dirksland. Hij zal ons iets vertellen over het onder werp WVG (de wet voor gehandicapten). Dit is vreselijk belangrijk voor velen van ons. Is het niet nu, dan misschien wel later. Het gaat over allerlei dingen waar we weleens mee in aanraking komen, hulpmiddelen, aanpassing van het huis, rolstoelen, enz. Deze bijeenkomst is voor iedereen toe gankelijk. -59- Zijn eigen vrouw had hem gezegd dat hij in Mammons klauwen zat en dat hij zijn jongens aan de duivel offerde en ook zichzelf met lijf en ziel. En nu, in de stil le kajuit, bekroop het hem weer. Als Riek dat zei, zijn eigen, goede Riek, die altijd het beste met hem voorhad! Maar het was toch onzin! Hij voer zoals hij heel zijn leven had gevaren, die vracht vervoerend en die reizen makend, waarvoor de hoogste vracht gegeven werd. Dat was goed kapi teinschap en geen Mammondienst. Riek, altijd ziek, voortdurend opgesloten in haar huisje, meest al te bed, zag alles veel te eng. Johannes hoorde aarzelende stappen in het gang- boord en daarna kloppen op zijn deur. Bij het opendoen knipte hij een zaklantaarn aan om de be zoeker op te nemen. Hij schrok fel toen hij hun dominee uit Groningen herkende. ,,Is mijn vrouw niet goed?" vroeg hij. „Zij maakt het redelijk", antwoordde de dominee. „Ik kom rechtstreeks bij haar vandaan. Zij heeft gezegd dat ik je vanavond hier kon vinden". Johannes liet hem binnen met excuses. De kajuit zat er niet uit als in de tijd toen het vrouwvolk nog aan boord was. Als man alleen hield je er de hand niet aan. Maar als hij de dominee dienen kon met een sigaar, hij had ze nog vooroorlogs. Uit een droogtrommel diepte hij een handvol op, liet er een opsteken en stak zelf ook op. Maar de lucifer beefde in zijn hand en toen hij zitten ging, zat hij op hete kolen. De dominee kwam rechtstreeks van Riek en hij was hem achterna gereisd met de vol gende trein, om hem op het nippertje te kunnen treffen vóór hij uitvoer, en het was niet omdat zij ziek was. Dan was het natuurlijk om hetgeen er vanmiddag tussen hen was voorgevallen. Zij had de dominee op hem afgestuurd, en nu zou hij van die de wind van voren krijgen. Hij zette zich schrap, maar voelde zich onzeker. Nerveus trok hij aan zijn sigaar. De predikant had evenwel iets anders. Hij had van Riek gehoord, dat Johannes op het punt stond naar Zweden te vertrekken. Hij had een passagier voor hem. Mocht die vannacht aan boord gebracht wor den? Er gleed Johannes een pak van het hart. Het ging dus niet om dat met Riek. Maar een ander pak viel er weer op. Wat de dominee vroeg was nogal wat. Toch maakte dit hem minder zenuwachtig. Hij trok nu zwaar aan zijn sigaar en blies de rook recht naar de lamp. „Er is natuurlijk wat aan de knikker met die passagier", zei hij. De dominee knikte. „Als hij gepakt wordt, grijpen ze mij ook". De predikant erkende dat dat risico bestond. Maar als het goed ging, zou een leven gered zijn. „Wat heeft hij uitgehaald?" vroeg Johannes. „Hij is een zoon van het oude volk". Johannes kauwde op zijn sigaar. Verkocht aan Mammon, had Riek gezegd. Als hij dit deed, zou hij bewijzen dat het niet 70 was. Maar het was onbegonnen werk. Op de Elbe en in het Kieler kanaal werden de Nederlandse schepen zeer scherp onderzocht op blinde passagiers. „Het kan niet, dominee. Ze controleren ons te scherp". „Bedenk dat het om zijn leven gaat". „En om het mijne, dominee". De dominee zuchtte, maar drong niet verder aan. Hij wou geen pressie oefenen. In deze dingen moest de hulp spontaan verleend worden. „Ik hoop dat ik een ander vind, die deze man wil redden", zei hij bij het weggaan. Johannes hielp hem bij het trapje en de loopplank, en keek vervolgens zijn blauwe lichtje na, dat over de donkere kade dwaalde. Hij stond in tweestrijd. Had hij niet te spoedig neon gezegd? Hij kon nu een mensenleven redden en daarmee tonen dat hij geen Mammondienaar was. Hij had de aandrift de dominee terug te roepen en daarna om hem na te ijlen. Maar hij deed het niet. Waarom zou hij zijn hachje wagen voor die Jood? Was hij daartoe ge roepen, meer dan een ander? Hij bleef in het gang- boord staan totdat het blauwe lichtje in de water poort verdween. Toen keerde hij in zijn lege hut terug, nog meer baloord dan straks. Nu waren er twee die hem be stookten: de dominee en Riek, ofschoon op andere punten. Of was het in wezen één en hetzelfde? Maar hij diende Mammon niet. Hij voer omdat hij kapitein was, zoals een bakker bakte omdat hij bakker was, en hij vervoerde die lading die een goede vracht opbracht, zonder te grote risico's. Dit was een zakelijke redenering. Hij ging te kooi omdat het op-zijn hem verveelde en het morgen weer vroeg dag zou zijn, maar hij kon eerst niet slapen en daarna droomde hij dat een magere rode duivel hem bij de keel greep en meesleurde naar de hel, waar de hete oven vol gesmolten goud en zilver was en het vuur met bankbiljetten werd gestookt.; De rode duivel smeet hem in de vlam men. Riek, die het verhinderen wou, kon niet van wege haar zieke hart. De dominee liep met een Jood een andere kant op. Hij schreeuwde om hulp. De Jood keek om. Hé, wat had die man een bekend gezicht en wat was hij vreemd gekleed? Een lange witte mantel. En wat had hij een vreem de ogen! Zo doordringend en zo goed. Er kraaide een haan. Johannes werd wakker, zwemmend in het zweet. De volgende morgen voer de Beatrijs uit en woei de zeewind alle muizenis.sen bij Johannes weg. Er stond een stijve bries. Op de Eems begon de kuster flink te slingeren; op de Noordzee ging hij daarbij nog stampen. Het werd 's nachts opletten, omdat er weini" vuren brandden. Op de Elbe kwam de S.D. aan boord, die het schip doorzocht van het kabelgat tot aan de watertanks. Er werd niets gevonden, want er was niets. Maar in de sluis van Brunsbuttel haalden dezelfde S.D.- ers, die zijn schip doorzocht hadden, van een ande re kuster een man die'er niet hoorde. Zij namen hem mee en ook de kapitein. Zo zou het hier gegaan zijn als ik die man had meegenomen, rede neerde Johannes. Hij was gepakt en ik er bij. Ge lukkig voor die Jood dat ik geweigerd heb. Van dat moment af had hij vrede met zijn weigering. En over Mammon wilde hij niet meer denken. Hiddo stond in het stuurhuis van de Bern- hard. Ze waren op weg van Lowestoft naar Middlesbrough en het was een donkere nacht met harde wind en regen. Op zee pinkelde geen lichtje. In de oorlog waren de meeste boeien opgenomen, verscheidene vuurtorens gedoofd; de schepen voeren geblindeerd. Je moest terdege opletten, want plotseling kon er vlakbij een tegen ligger opdoemen of een schip, dat je koers kruiste. Je moest zeer nauwkeurig zijn bij het berekenen van het behoud en het schatten van de drift, want je zat zo maar in een mijnenveld. Maar het had ook zijn voordeel in regen, storm en duisternis te varen, omdat een U-boot je dan niet gemakkelijk vinden kon. Bij rauw weer 's nachts voer je het veiligst, voor zover je ooit spreken kon van veiligheid op de Noordzee in oorlogstijd. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 3