EIIAI1DEI1-I1IEUW5 «SS Tweede deel RTM-autobussen op de eilanden PREDIKBEURTEN Echtparenavond West Canada en Alaska Lokaal Ouderenwerk Middelharnis HOOFOPIIN DF OMEttcam aaNiinc op obk Zojuist verschenen: Origineel materiaal OUWEN OP HET SaiKON Zondag 11 oktober 1998 cnnenhuiA NEDERIAMD IN BEWEGING 55-PLUS IN BEWEGING MEER BEWEGEN VOOR OUDEREN Onze jaarlijkse Sport Speeldag en de Hobby-CreaHef-Gezondheid's Informatiemarkt wordt gehouden op donderdag 29 oktober 1 998 in Rekreatiecentrum 'De Stover' I en is deze keer ook 's avonds open tot 21.00 uur. 3e Blad VRIJDAG 9 OKTOBER 1998 No. 6745 •h, Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuvt's, Postbus 8,3240 AA Mid- delharnis, met in de linkerbovenhoekVragenrubriek' vermeld. De vra gen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Hoe komt het toch, dat zelfs een dokter je niet kan vertellen hoe 't komt, dat je hoofdpijn hebt. Het lijkt wel, of zelfs een specialist het niet kan schelen dat ik scheelzie van die schele koppijn! Antwoord: Er zijn ook veel te veel oor zaken. Gevoelig zijn o.a. oogspieren, slaapspieren, nekspieren, de grote slag- adertakken en de hersenvliezen (onze her senen zelf zijn ongevoelig). Door emotio nele oorzaken ontstaat bijvoorbeeld span ningshoofdpijn, verder kennen we de mi graine en kan er sprake zijn van erfelijk heid, beschadiging door een val of on geluk, vergiften als tabak, alcohol, drugs, of uitlaatgassen en andere luchtverontrei nigingen. Andere mogelijkheden zijn bloedarmoede, te hoge bloeddruk, organi sche en zenuwafwijkingen, en een te grote inspanning van de ogen als die niet zo best meer zien. Een arts kan dus onmogelijk een bepaalde oorzaak vaststellen, maar aan de hand van dit lijstje kunt u misschien bekijken in welke hoek u het moet zoeken en of u iets kunt nalaten om deze pijn te verminderen. Wat wordt nu precies met de overgangs jaren bedoeld, houdt de menstruatie in één keer op? Antwoord: De uitdrukking: 'zij is in de overgang' wil zeggen dat er een nieuwe levensfase gaat aanbreken. Dit gebeurt meestal geleidelijk, waarbij de menstru atie onregelmatig wordt, met steeds lan gere tussenpozen en dan ophoudt. Dit is echter geen vaste regel, het kan ook ineens afgelopen zijn. Dit geldt eveneens voor de leeftijd waarop de overgang begint, die zeer afwisselend kan zijn. Zelfs zijn de klachten, die hiermee gepaard gaan, zeer verschillend. Er zijn vrouwen die abso luut geen klachten hebben. Op ons dak ontstaat op de noordzij een groene aanslag. Weet u een bedrijf dat ons dak hiervan kan verlossen en eventueel van een beschermlaag kan voorzien Antwoord: Bent u een beetje handig en is het dak gemakkelijk toegankelijk dan kunt u de algen te lijf gaan door tijdens een droge periode het dak in te nevelen met een algendoder. De algen verdwijnen hierdoor en blijven ook een tijdje weg. Lukt het niet geheel met de algendoder dan kunt u het ook nog met een hoge- drukreiniger proberen. Dit zijn dus geen blijvende oplossingen. Om de algen lan gere tijd van uw dak te houden kunt u de pannen (laten) impregneren. De pannen stoten dan water af waardoor de algen minder kans krijgen. Is het voor u fysiek bezwaarlijk om dit allemaal zelf te doen. dan kunt u een schoonmaakbedrijf inscha kelen. De werkgroep Koffie-Ochtend Dirksland organiseert in samenwerking met de bij belkring 'Huwelijk en gezin', evenals vorig jaar, een echtparenavond en wel op D.V. dinsdag 3 november 1998. Deze avond zal Willem Ouweneel spre ken over het thema: 'Een huis voor God bouwen'. Wij willen deze avond wat dieper ingaan op verschillende aspecten van het huwe lijk en volgen hierin een bijbelse lijn. De avond begint om 19.45 uur; de koffie staat vanaf 19.30 voor u klaar in 'Onder de Wiek' aan de Ring te Dirksland. U wordt voor deze avond van harte uit genodigd. U kunt zich opgeven voor deze avond door even te bellen naar de fam. Ko- nings, tel. 603512. Zojuist verscheen bij uitgeverij De- boektant Oostvoorne het door Bas van der Heiden samengestelde tweede deel tje over de RTM-autobussen op de eilanden. Aan de hand van rond de 90 foto's neemt de samensteller zijn lezers mee terug in de tijd, naar het jaar 1898. Toen namelijk begon de RTM haar exploitatie van paardetram- en omnibusdiensten in diverse steden te verleggen naar de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. De activiteiten bestonden onder andere uit stoomtram-, veer- en in een later tijd bestek busdiensten. Het zojuist versche nen fotoboek gaat over de busdiensten in het door de RTM geëxploiteerde ver voergebied. In 1922 werd de RTM ge confronteerd met een busdienst, die de Gebroeders Van Noort uit Brielle in de zomermaanden exploiteerden tussen de plaatsen Oostvoorne/Rockanje v.v. Vele particulieren, die hun geluk met een bus dienst beproefden, zouden nog volgen. De RTM begon haar eerste busdienst in de groep Hoeksche Waard op 18 juli 1923. Verschillende buslijnen volgden en kregen een toevoerfunctie op de reeds bestaande tramdiensten. In deze uitgave treft men foto's van verschillende parti culieren aan die een busdienst openden en daarnaast de meeste door de RTM ge- exploiteerde busdiensten in volgorde van datum. Van der Heiden had een ruime keuze uit bijzonder fotomateriaal dat naast zijn eigen verzameling voortkwam uit materi aal van college-verzamelaars. Door de keuze van de foto's en de uitgebreide fototeksten krijgt de lezer een goed beeld van de strijd die er soms ontstond om een buslijn te exploiteren en ook jarenlang rijdende te houden. Veel stierven een na tuurlijke dood, andere werden overgeno men. Het aardige van deze uitgave is dan ook dat heel beknopt de geschiedenis wordt weergegeven van de RTM tot aan de fusie in 1977 toen het vervoerbedrijf bestond uit een samenbundeling van de RTM, NV Streekvervoer Walcheren, Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg mij. en NV Stoomtram Mij. Breskens-Malde- gem. Met ingang van 1 januari 1977 vond de exploitatie van genoemde afzonderlijke bedrijven plaats voor rekening en risico van de RTM. Alle onroerende goederen werden aan de RTM overgedaan. Op 1 juli 1977 kwamen de bedrijven onder één bestuur. Nadat alle bezittingen en schul den van de bedrijven naar de RTM waren geschoven, werd op 23 februari 1978 de naam van de RTM gewijzigd in NV Streekvervoer Zuid-West-Nederland. De oplettende lezer zal weten dat er in middels al weer een fusie heeft plaatsge vonden nu met West-Nederland. Maar zover reikt de geschiedenis van dit uiterst interessante fotoboek over de 'RTM autobussen op de eilanden', deel 2, niet! Wie in het bezit wil komen van dit twee de deel kan hiervoor tegen 34,90 terecht bij de boekhandel. Een bijzonder interessante avond staat u te wachten op dinsdag 13 oktober a.s. in verenigingsgebouw 'Onder de Wiek', Ring 57 te Dirksland, aanvang 19.30 uur. Over deze twee gebieden zullen de medewerkers van Wereldcontact een dia presentatie verzorgen, zij hebben deze zelf bezocht. Wilt u de U.S.A. of Canada bezoeken? U kunt er met uw vragen terecht. Tot ziens op 13 oktober! Weet u een middel om duiven van een bal kon te weren? Antwoord: Door ons wisselvallige kli maat met veel regen en wind zal de reuk van geurstokjes e.d. snel verwaaid zijn. U kunt uw balkon echter minder toeganke lijk maken voor vogels door langs de bui tenzijde van de balustrade kippengaas te (laten) spannen. Verder helpt het reeds als er een enkele draad iets boven de balkon rand gespannen wordt. Daarmee houden veel flatbewoners duiven en meeuwen weg. Verder moet u eens opletten, waar de duiven zich 's avonds neerzetten om te gaan rusten. Een strijkplank, droogrek, klaptafel, vouwstoeltjes, latwerkjes en di verse andere uitsteeksels die de vogels als zitplaatsen dienen, kunt u beter zoveel mogelijk verwijderen. Voorts kunt u, als er tóch nog van die ongenode gasten een slaapplaats zoeken, even met de slang een beetje water spuiten. Lawaai maken geeft burengerucht, dus aan een zg. knalappa raat kunt u niet beginnen, maar wèl kun nen ritselende linten helpen. Die werken niet alleen door hun geluid en hun grillige bewegingen in de wind de vogels te ver schrikken, maar ze weerkaatsen 's avonds ook nog het lamplicht, dus als u van de kamer uit een klein lampje zodanig op de linten richt, dat het door de bewegingen lichtflitsen rondstrooit, kunnen die mee helpen de ongewenste logees uit hun slaap te houden. Overdag kan uw poes u van dienst zijn indien u die tenminste heeft. Die is in elk geval ook gezelliger dan een dode vogel aan een lijntje, zoals we wel eens als afschrikwekkend toekomstbeeld bij een boerderij zagen bungelen... OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur kand. P. Vernooij, Driebrug gen en 18.30 uur ds. R. Veldman, be diening Heilige Doop. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. R. Veldman en 18.30 uur kand. P. Vernooij. Woensdag 14 oktober, Dorpskerk: 19.30 uur kand. P. den Ouden, Lekkerkerk - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Koster (bev. ambtsdr.) en 18.30 uur ds. J. F. Ezinga - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. H. Westerhout en 18.30 uur ds. P. J. Stam, Katwijk aan Zee. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. L. Smelt en 18.00 uur ds. J. H. Lammers, Krimpen a/d IJssel - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. H. Bec ker, Klundert en 18.30 uur ds. J. Kos ter. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. G. Blom (zondag 3) - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.30 uur student C. Neele, Krimpen a.d. IJssel - Ger. Kerk 9.30 en 17.0 uur ds. T. T. van Leeuwen, Spijkenis- se - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 ur ds. G. V. d. Berg, Asperen en 18.00 uur ds. M. J. Paul - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den Boer. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. P. C. Hoek, Arnemuiden en 18.00 uur ds. J. van Dijk. Ridderkerk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. C. Kunz, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. J. C. den Toorn, bevestiging ambtsdrager - Lu- kaskapel HDG 10.15 uur ds. J. C. Mesu, Nieuw en St. Joosland en 15.30 uur Samenzangdienst - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur mevr. ds. P. Boddaert - Herv. 'Exodus' Gem. lO.OOuurds. J.H. Verwaal. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. (aula Prins Maurits) 10.00 uur ds. A. P. Voets, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. J. Belder, Nieuw Lek- kerland - Chr. Ger. Kerk 9.30 uur (H.A.) en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur stu dent C. Neele, Krimpen a.d. IJssel - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H. Out en 17.00 uur mevr. ds. H. B. Graafland - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. L. G. v. d. Heide en 14.30 uur ds. H. van Dijken. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. Belder, v.m. be diening Heilige Doop - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Lingen en 18.00 uur ds. J. P. J. Voets, Arnemuiden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. L. D. Burger - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur dr. J. Vlaardingerbroek. Rotterdam. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. H. Oosten, St. Anthonie polder en 18.00 uur ds. H. Talsma. Leerdam - Ger. Kerk 10.00 uur ds De stoomsleepboot "Ebro", ge bouwd in 1931 op de scheepswerf van P. Smit jr. te Rotterdam, werd op 27 maart van dat jaar in dienst gesteld. Haar lengte bedroeg 37.74 meter en was breed 7.31 meter en stak 3.75 meter diep Zij zou de laatste sleepboot zijn, die onder stoom voor rekening van L. Smit Co werd gebouwd. In 1933 kwam immers de voor die tijd zeer moderne motorsleepboot "Zwarte Zee" (4200 PK) in de vaart. De stoommachine van de "Ebro" kon een vermogen opbrengen van 800 PK wat haar een snelheid van 10,5 knopen gaf (ongeveer 20 KM) Voor die tijd niet gering om sleep- en bergingswerkzaamheden uit te voeren. Op 12 januari 1932 kwam het Engelse s.s."Baron Garioch" (2508 ton) in moei lijkheden en liep vast op de Banjaards- bank voor de monding van de Ooster- schelde. De "Ebro" voer uit ter assitentie en trok het onfortuinlijke schip van de ondiepte af en bracht zo schip en lading in veilig heid. In 1937 behaalde zij de 'Blauwe Wim pel' ten teken van de meeste afgelegde zeemijlen, n.l. 16308 in dat jaar. Na de Tweede Wereldoorlog werd de "Ebro" omgebouwd van kolen- naar oliestoker. Op 13 januari 1958 liep de "Ebro" op de Banjaardbank vast en stootte lek en zonk. Het is 40 jaar geleden dat dit heeft plaats gevonden en wanneer men bedenkt dat deze sleepboot in oktober 1986 is gelicht, en getracht haar weer in oude staat terug te brengen, vond ik het de moeite wel waard om deze gebeurtenis nog eens aan u voor te stellen. De "Ebro" ligt met haar sleep op zater dagavond 11 januari 1958 op de reede van Vlissingen te schuilen voor het slechte weer. De sleep is bestemd voor Cardiff, maar de weersvoorspellingen waren niet best. Rond vijf uur in de middag ontving de marconist van de "Ebro" noodseinen op van het 7000 ton metende, onder Neder landse vlag varende, zeeschip "Linde- kerk" van de Vereenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij en de beman ning maakte direkt 'zeeklaar' om ter assitentie uit te varen naar de plaats des onheils. Niet veel later rinkelde de telegraaf op 'volle kracht' vooruit en de "Ebro" was, slingerend en stampend onderweg naar het Nederlandse stoomschip "Linde- kerk". In 1986 gelicht door de 'Taklift 4na 28 jaar onder water te hebben gelegen DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelharnis Tel. (0187) 482784 Ook de motorsleepboot "Hudson", die in Hoek van Holland gestationeerd was, voer de Waterweg uit richting de Ban- jaardsbank. (onze voormalige ijsfabriek in Stellendam) Stampend en slingerend gaat de "Ebro haar weg door de golven en neemt zo af en toe een 'zeetje over' Volaan draaien gaat niet meer van wege de hoge zeeën. Het is al laat in de avond, zo rond half negen, dat de stoker van de sleepboot in de machinekamer merkte dat het schip op ondiep water vaart. Korte tijd later stootte de "Ebro" op de zandbank en nog even later weer en nog heviger als daarvoor. De "Ebro" stootte lek Er werd nog geprobeerd om het dreigen de gevaar te keren door met de lenspom- pen aan van de ondiepten vandaan te komen, doch er was geen houden meer aan. De "Ebro" werd een speelbal van de gol ven en de grondzeeën beukten en over spoelden het schip. De olietoevoer werd afgesloten en de vuren doofden. In de stuurhut hoorde de bemanning dat de sleepboot op het 'bolletje van de Ban- jaard' is verdaagd. De SB-sloep werd in gereedheid gebracht en er werden vuur- peilen afgeschoten. Om 21.30 uur ontvangt de marconist het bericht dat de reddingboot, die uit Veere moest komen, er over een half uur kon I zijn. De wind wakkerde aan vanuit het Noordwesten tot 8 Naarmate de "Ebro" vaster op de plaat kwam te zitten, des te harder beukten de golven tegen de stuurhut van de sleep boot aan zodat de ramen eruit werden geslagen. Om over tienen ziet men de reddingboot aankomen. De "Maria Carolina Blanken- heym" naderde de "Ebro" met de groot ste voorzichtigheid. Wanneer de "M.C.Blankenheym" rich ting de sleepboot koerste springen er vijf bemanningsleden van de "Ebro" over. Dan slaat de reddingboot van 'zij' af en wederom probeerde schipper J.A. Min- neboo de "M.C.Blakenheym" langszij te brengen. Na een aantal malen langszij te zijn geweest, had de reddingboot alle 19 opvarenden van de sleepboot aan boord. Doordat de lichtmotoren van de "Ebro" boven de hoofdmachine stonden, hielden zij het langst vol om stroom te leveren voor de dekverlichting. Dit kwam goed uit bij het overnemen van de schipbreu kelingen. Rond 01.00 uur 's nachts liep de "M.C.Blankenheym" de haven van Veere weer binnen. De houten opbouw van de "Ebro" werd al gauw een prooi van de golven. Alles werd kapot geslagen door de zware zeeën die over het schip heen sloegen. Het einde van deze sleepboot was nage noeg op de zelfde plaats waar zij haar eerste werk, 27 jaar daarvoor, begon. In juni 1986 werd het wrak herondekt. Het casco van de "Ebro" lag naast een slijpgeul en men kon als duiker onder het achterschip door zwemmen. Een andere 'stroming' heeft het zand gedeeltelijk onder het schip vandaan gespoeld en het schip lag op zeven meter diepte gedeeltelijk vrij. Het bergingsbedrijf Smit-Tak haalde de sleepboot met de "Taklift 4" op 2 okto ber 1986 boven water en werd in de Sloehaven op de wal gezet. Veel vrijwilligers en hobbyisten zagen het wel zitten om het casco weer op te knappen en meer nog, om het in 'oude luister' te herstellen. Er werd een stich ting opgericht tot behoud van de "Ebro". Nadat het casco geheel schoon gemaakt was, werd de 3 cilinder triple-expansie machine op 20 maart 1989 uit de "Ebro" gehaald om ook overhaald te worden. Nadat het één en ander nog eens goed werd onderzocht, bleek toch dat het zoute water zoveel schade aan de voor malige stoomsleepboot gemaakt had, dat besloten werd om van de restauratie af te zien. Het geheel werd alsnog gesloopt. Helaas was dit het einde van de laatste gebouwde stoomsleepboot voor L. Smit Co. internationale sleepdienst. Maarten Bezuijen De 'Ebro' in de vaart vau 1931-1958 B. J. Oldenhuis, Rotterdam en 18.00 uur drs. I. J. Bijlsma, Zuidland. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J, B. ten Hove (H.C. zondag 32) - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer G. J. Smouter, Rhoon en 18.00 uur drs. J. H. Becker, Klundert. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. J. Paul. ZIERIKZEE - Evang. Lutherse Gem. 10.00 uur de heer B. Oosterloo, Oud- Beijerland. SINT MAARTENSDUK - Herv. Gem. 9.30 en 14.30 uur ds. A. den Hartog - Ger. Gem. in Ned. 3x leesdienst - Oud Ger. Geni. 3x leesdienst. EEN IEDER VAN HARTE WELKOM! U kunt ook blijven eten.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 5