EIIIVriDEri-l1IEUW5 Cursus kerkredactie (H) Aleene's Overdenking uit de Heilige Schrift De emigratie Winterse maaltijd in Oude Tonge een nieuwe acrylverf met 101 mogelijkheden HET ,KIJKVENSTER OPHALEN OUD PAPIER VERVOLGVERHAAL Vrouwvolk aan boord Autobedrijf Jan van Dijk van Elimelech en Naomi naar het land Moab Juweliers - opticiens(wo) Zandpad 2-4. 3241 GX Middelharnis Register Vakbekwaam Opticien Kwaliteit en service onder een dak. K. Norel 2e Blad VRIJDAG 9 OKTOBER 1998 No. 6745 Blik op kerk ^^y en samenleving Lj - De theologische opleidingen - Van zes naar drie - Prutswerk Het zal ervan moeten komen, de grote herverkaveling van de theologische fa culteiten. We hebben in Nederland, zo had de vorige minister van onderwijs, Ritzen, al gewaarschuwd, te veel oplei dingen. De aanstaande Hervormde predi kanten hebben de keuze tussen Leiden, Utrecht, Groningen en Amsterdam, ter wijl de Gereformeerde dienaren van het Woord hun vorming kregen aan de V.U. in Amsterdam, of aan de Theologische Hogeschool in Kampen. Het was daar trouwens sinds jaar en dag een beetje een modaliteitskwestie: Kampen had altijd de naam wat behoudender te zijn dan de zo drastisch geseculariseerde Universi teit die ooit door Kuyper zelf werd ge sticht. Maar datzelfde geldt voor de Her vormde Kerk, want verreweg de meeste dominees van de G.B.-richting hebben hun opleiding genoten in Utrecht. Dat alles zal binnen afzienbare tijd tot het verleden gaan behoren. De zojuist genoemde ex-minister Ritzen had al een soort ultimatum gesteld: wanneer de ker ken zelf geen maatregelen nemen, dan zal de regering ingrijpen. Dat heeft ertoe geleid dat de drie SoW-kerken met een plan zijn gekomen waarover het laatste woord nog niet gesproken is! Van de zes opleidingen zullen er, wan neer het plan wordt doorgevoerd, slechts drie overblijven: Groningen, Utrecht en Amsterdam (V.U.). De theologie ver dwijnt uit Leiden en van de Gemeentelij ke Universiteit van Amsterdam, en Kam pen wordt ondergebracht bij de V.U. Zo zijn in grote lijnen de voorstellen, waarover in de kerken meteen een klein stormpje is opgestoken. Het is ook onge looflijk dat men in feite alleen heeft gekeken naar regionale spreiding, en dat bijvoorbeeld de kwaliteit van het onder wijs geen enkel gewicht in de schaal heeft gelegd, terwijl helemaal voorbijge gaan is aan de historie. Want Leiden heeft toch de oudste rech ten. De Hogeschool aldaar was een ge schenk van Prins Willem I aan de stad, die zo moedig stand had gehouden tij dens het beleg van de Spanjaarden. En het eerste en voornaamste doel was de opleiding van de aanstaande dienaren van het Woord. Bovendien scoorde Lei den altijd hoog, ook de laatste tijd, wat betreft de kwaliteit, afgezien van de theologische 'ligging'. En Kampen is al veel langer dan een eeuw het Jeruzalem van het oosten, waar de Afgescheiden predikanten een degelijke opleiding kre gen. Maar deze historische en kwalitatie ve factoren zijn blijkbaar geheel buiten beschouwing gelaten. Rentabiliteit stond bovenaan. De diverse synoden moeten hun goed keuring nog geven, en er zal waarschijn lijk nog wel een hartig woordje over ge sproken worden. Diverse hoogleraren hebben het plan van de commissie 'pruts werk' genoemd. Aan een beperking van het aantal opleidingen zal wel niet te ont komen zijn, maar of het zó moet. Waarnemer De redacties van plaatselijke en regio nale kerkbladen ondersteuning bieden bij het maken en redigeren van hun blad, dat is in het kort de bedoeling van de Cursus Kerkredactie. Deze cur sus is ontwikkeld en wordt uitgevoerd door de Christelijke Hogeschool Ede. Dolf Lok, coördinator van de HBO-op- leiding Journalistiek en Voorlichting en docent bij deze cursus: „Wij heb ben als christelijke hogeschool ver schillende opleidingen in huis. Voor deze cursus kerkredactie werkt onze opleiding nauw samen met onze HBO- opleiding Godsdienst-Pastoraal Werk. De cursus, als product van deze twee opleidingen, kan een nieuwe impuls geven aan de inhoud van kerkbladen. Regelmatig krijgen wij verzoeken om bijscholing van redactieleden van kerkbladen. Ons antwoord is deze unieke cursus!" Het idee voor een dergelijke cursus be staat al langere tijd binnen de Hoge school. Bert van de Weerd, directeur contractactiviteiten: „Wij denken als Ho geschool kerkelijk Nederland te kunnen dienen op het terrein van Gemeente- opbouw met scholing rond pastoraat, catechese en toerusting, maar zeker ook op het terrein van communicatie binnen de kerkelijke gemeente. Een goed kerk blad is natuurlijk een prima medium om kerkleden te betrekken en betrokken te houden binnen de gemeente". Bij de opzet van de cursus Kerkredactie is gekozen voor de aanpak dat elke bij eenkomst begint met een korte inleiding/ college over actuele zaken die zich op het kerkelijke erf afspelen. Vervolgens wordt op een zeer praktische wijze ge werkt aan het aanleren van journalistieke vaardigheden. Een voorbeeld: tijdens de eerste bijeen komst zal Prof. Dr. G. Dekker, gods dienstsocioloog, de inleiding verzorgen over 'actuele ontwikkelingen ten aanzien van de Kerkelijke kaart in Nederland'. Na deze inleiding en de beantwoording van vragen hierover, zal onder leiding van ervaren redacteuren worden geoe fend met het vormgeven, de inhoud en de opzet van het kerkblad. Ds. M. van Campen, predikant en als do cent betrokken bij de opleiding Gods dienst-Pastoraal Werk én bij deze cursus: ,,Deze cursus is niet alleen van belang voor de kwaliteit van het kerkblad, maar vooral om in het kader van Gemeente- opbouw gemeenteleden meer toe te rus ten. In geloofszaken en op het terrein van ontwikkelingen binnen de kerk(en) kan het kerkblad hier een geweldig medium zijn. Bovendien is het kerkblad, in het geval van randkerkelijkheid, vaak het laatste communicatiemiddel met de kerk. Ook een reden om te zorgen dat het kerk blad dan ook als zodanig functioneert". Simon Reehoorn, coördinator Contract activiteiten: ,,De cursus Kerkredactie is een prima illustratie hoe onderwijs voor studenten aan onze Hogeschool toegan kelijk wordt gemaakt voor belangstellen den van buiten. Wie, als redactie (zwart wit gesteld) meer beoogt dan 'het bunde len van bijdragen' van anderen 'tot een kerkblad', maar er op uit is een aantrek kelijk, informatief, leesbaar maar ook opbouwend medium voor de gemeente te maken dat ook nog eens betaalbaar blijft, kan om deze unieke cursus niet heen". Dinsdag 13 oktober a.s. organiseert de Stichting Welzijnswerk Oostflakkee weer een winterse maaltijd in het Info- centrum te Oude Tonge, aanvang 12.00 uur. Op het menu staat andijviestampot met een bal gehakt en een lekker toetje. Kosten zijn 6,00 per persoon. U kunt zich aanmelden tot en met 9 oktober bij de SWO, tel. 641344. OFFICIEEL DEALER Brielle Slagveld 19 Tel. (0181)413777 Spijkenisse Kelvinweg13 Tel. (0181) 624900 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden Handenarbeidspeciaalzaak 'vdKAMP', gevestigd op 'D'n Diek' in Middelharnis, heeft haar assortiment uitgebreid met een nieuwe hobby acrylverf, de Alee ne's acryl van Duncan. Woensdag 14 oktober a.s. komt de importeur van deze verf mevr. Amanda M. Bos naar Middelharnis om te laten zien wat er allemaal mogelijk is met de Aleene's acrylverf en om mogelijk vragen over deze verf te beantwoorden. De Aleene's hobby acrylverf is door de heer en mevrouw Van der Kamp toege voegd aan het assortiment hobby-, teken en schildermaterialen omdat deze verf o.a. een heel harmonieus kleurenpalet heeft en de verf zeer goed dekt. Een ander groot voordeel van de Aleene's verf is dat je ze met behulp van de ver schillende mediums voor allerlei doel einden kunt gebruiken. Gunstig voor de klant, die hoeft niet allerlei soorten verf te kopen en gunstig voor mij, want ik hoef niet allerlei soor ten verf naast elkaar te zetten", aldus de heer Van der Kamp. Aleene's heeft bijvoorbeeld een textiel medium waarmee je stoffen kunt verven en een all-purpose Primer waardoor je gladde materialen als metaal en glas kunt beschilderen. Ook hebben ze sinds kort een sjabloneermedium waarmee je de gewone Aleene's verf geschikt maakt om mee te tamponeren. Uniek is ook hun Craquelémedium welke zelfs metaalver ven doet scheuren. In de etalage aan de Westdijk te Middel harnis zijn momenteel een aantal toepas singen met de Aleene's verf te zien. Woensdag 14 oktober a.s. van 10.30 tot 16.30 uur zal er met de Aleene's acrylverf gedemonstreerd worden in de winkel bij 'vdKAMP', Winkelcen trum 'D'n Diek', Middelharnis. Ga u zelf overtuigen van de dekkracht van deze verf en laat u verbazen door het prachtige kleurenpalet van maar liefst 92 kleuren en ga woensdag even kijken aan de Westdijk 8 te Middelharnis. Voor verdere informatie of voor aanmel dingen kunt u contact opnemen met Con tract-activiteiten van de Christelijke Ho geschool Ede, de instantie die de cursus organiseert en begeleidt. Telefoonnum mer (0318) 696322. In de dagen, als de richters richt ten, zo geschiedde het, dat er een honger in het land was; daarom toog een man uit Bethlehem-Juda, om als vreemdeling te verkeren in de velden Moabs, hij, en zijn huis vrouw, en zijn twee zonen. (Ruth 1:1) In het boek Ruth kunnen we de gan gen van Gods Kerk duidelijk vinden. Het is onbekend, wie dit boek geschreven heeft, maar we weten wel dat de Heilige Geest de hand van de schrijver heeft bestuurd, om overeenkomstig Gods wil deze geschiedenis te vertellen. In deze wonderlijke weg, die de Heere houdt met dit gezin, vinden we vele vertroostingen en bemoedigingen voor de Kerk. Het boek is genoemd naar de hoofdpeisoon uit dit boek, Ruth. Er wordt in beschre ven hoe Gods weg met haar is geweest, hoe ze in aanraking kwam met het Woord, terwijl ze tevoren een heidin was, die geen enkele kennis had van de Waarheid en de dienst des Heeren. Ze stond overal buiten. Op een wonderlijke wijze wordt ze geleid op de weg des levens, die leidde naar Bethlehem. We weten zo ongeveer wanneer deze geschiedenis heeft plaats gehad. Het was een moeilijke tijd toen de richters het volk bestuurden. Het zal zo ongeveer 3200 jaar geleden heb ben plaats gehad. We vinden de verge lijkbare tijd in het boek der Richteren, in de dagen van Gideon. Het was en zeer moeilijke tijd, omdat Israel God had ver laten. De Midianieten kwamen met hor den in het land en roofden alles weg. We kunnen begrijpen wat de gevolgen waren, grote armoede en honger. Denk maar aan de hongerwinter van 1945. Op Flakkee was het niet zo erg, maar in de grote steden was het erg bang. Velen stierven van de honger. Dit betekende ook voor Elimelech en Naomi een zware tijd. Ze woonden wel in Bethlehem, broodhuis, maar er was geen brood. Het was het oordeel over de Baal dienst. De zonde van land en volk rustte op het hele volk, ook al nam men er geen deel aan. Denk bijvoorbeeld aan Adam's zonde, die alle mensen wordt toegerekend. Anders zouden kleine kin deren niet behoeven te sterven. Kinderen zijn een zegen van de hemel, maar wan neer we ze geen voedsel kunnen geven, dan is het erg moeilijk. Kennen wij ook die honger? Sommigen zullen denken aan een natuurlijke honger, maar we den ken meer aan een geestelijke honger. Bethlehem is broodhuis. Dit is voor de Kerk de plaats waar het Brood des levens wordt voorgesteld en verkrijgbaar is, uit genade. We denken dat deze familie in Bethlehem een voorbeeldig gezin is geweest. Hoe komen we aan die gedach te? We maken dit op uit de namen die ze dragen. Ik weet wel, dat dit geen garantie is. Denk maar aan Judas, dat is Godlover, maar dat is bij de apostel niet waar geweest. De preciese betekenis van hun namen weten we niet, maar toch wel de grote lijn. De vader heette Elimelech, dat betekent, mijn God is koning. Het is een groot voorrecht in ons leven, als we zulk een belijdenis mogen doen, want dikwijls is het zo anders. Velen zijn slaven van Satan en de zonde. Dat juk is zwaar, want hij geeft nooit rust, hij moet altijd meer. Daar tegenover zei de Heere Jezus: Mijn juk is zacht en Mijn last is licht. Wanneer we de wetenschap mogen hebben, dat God onze koning is, dat geeft rust en blijdschap. Dan kunnen we niet mee met de wereld. Een groot voor recht als we zulk een vader hebben. Het betekent niet dat zo'n vader altijd wijs handelt, want ze zijn ook Adams zonen met gebreken. Voor iedere vader is het nodig te weten, dat God onze koning is. Indien we het missen, mogen we er om vragen of de Heere het wil geven. Dat zal zeker ook invloed hebben op onze gezinnen. Het ware te wensen dat vele vaders God als hun koning leerden ken nen. De moeder heette Naomi, dat bete kent liefelijke. Het is mogelijk dat het op het uiterlijke slaat. Gods Woord ontkent niet dat schoonheid een zegen kan zijn, maar dikwijls wordt er afgoderij mee gepleegd. Alleen uiterlijk schoon is tekort voor de eeuwigheid. Innerlijke schoonheid is een gave Gods. We gelo ven dat Naomi door genade daarin mag delen. Zij is liefelijk in de ogen des Heeren, omdat ze van eeuwigheid is geliefd. Wanneer de Heere werkt in ons hart, dan leren we, dat we niet liefelijk zijn, maar juist het tegenover gestelde. Dan voelen we de zwartheid van de zonde en proberen onszelf op te knappen. Hoe har der we er aan werken, hoe onreiner we worden. Toch is de dienst des Heeren een liefelijke dienst, die nog nooit iemand heeft verdroten. De Heere geeft ogenblikken, dat ze zich mogen verblij den in de gunst des Heeren. De Bruid uit het Hooglied zie: Ik ben zwart, doch lie felijk. Dat is omdat Christus alles heeft volbracht voor Zijn Kerk. Toch is er een groot verschil tussen Gods volk, waarin het karakter een rol speelt, maar ook de leidingen des Heeren. Het eerste kind, dat in dit gezin werd geboren, werd Machlon genoemd, wat betekent zanger. Al is dit niet met zeker heid te zeggen. We weten niet of deze naam ook in de praktijk is gebracht, zodat de tent heeft weergalmd van het Psalm gezang, we hopen het, maar weten het niet. Vandaag horen we inde huizen wel andere muziek. Velen beseffen niet, hoe groot de invloed van muziek is op het menselijk leven en dat het veel gebruikt wordt in onze tijd door Satan. Dikwijls kunnen we geen woord verstaan wat er gezongen wordt, maar het wordt toch geregistreerd in de hersenen en heeft zeker ook zijn invloed op het gedrag. Wanneer we zo'n cassette lang zaam spelen zouden, dan horen we dik wijls de woorden goed. Maar dan horen we ook welk een walchelijke en God onterende taal er wordt gebruikt. Het tweede kind werd Chiljon genoemd, dat is volkomen. De ouders hadden misschien hier grote verwachting van, maar het volkomene vinden we niet in onze kinderen. Het wordt wel dikwijls gezegd, dat doet mijn kind niet. Maar laten we voorzichtig zijn, want we komen allen van diezelfde wortel, Adam, en die is verdorven door de zonde van de bondsbreuk. Daar is ook de erfsmet. De algemene gedachte is dat deze kinderen zwak waren, hetwelk een rol heeft gespeeld in de beslissing, die geno men werd om te gaan emigreren naar Moab. Het was een moeilijke tijd in Israel, vanwege de onderdrukking door de vijanden. Het volk heeft God verlaten en nu ervaren ze de bittere gevolgen. Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen. Dat geldt ook nog in onze tijd. Daarom kunnen we wel met grote zorg vervuld zijn als we de ontwikkeling in ons vaderland zien, want Hij is .geen ledig Aanschouwer. Wij en onze vaderen tevens, we zijn van het heilspoor afge gaan. Daarom moet de roepstem tot wederkeer steeds weer opnieuw gehoord worden. Al is er een grote honger in het land, toch heeft de Heere beloofd, dat de Kerk niet zal omkomen in duren tijd of hon gersnood. Dikwijls zien we meer op de omstandigheden, dan op de Heere. De praktijk der Godzaligheid is zo anders. De Kerk heeft geleerd op de Heere te vertrouwen, hoe het ook mag tegenlopen, tenminste als het geloof in oefening mag wezen. Als God met ons is, dan kunnen we de grootste moeilijkheden overwin nen, zoals David heeft ondervonden. Maar dat zien we niet bij deze ouders. Naar hun berekening kan het niet goed uitkomen, en daarom zullen ze gaan ver trekken naar Moab. "Daarom" staat er in de tekst. Het is een reactie op het oordeel Gods op land en volk. De mens kan verschillend reage ren op de oordelen. De één is onverschil lig, de ander probeert er het beste van te maken, de derde wordt vijandig tegen de Heere. Onder de bearbeiding van de Heilige Geest worden we schuldenaar voor God en belijden met David: Ik ben de man. Ik heb gedaan, dat kwaad was in uw ogen. Is dat wel eens gebeurd in uw leven, dat u uw zonden hebt beleden voor de Heere? Als dat in waarheid mag gebeuren, dan zullen we ervaren, dat de Heere barmhartig is en genadig voor een arme zondaar, die zichzelf schuldig heeft leren kennen. De plannen gaan toch door, want zo kan het niet langer, redeneren ze, zonder de Heere er in te erkennen. Nu moeten ze hun bezittingen gaan verkopen, wat een aangrijpende zaak is voor een Israëliet. Immers het land Kanaan is gegeven als een onderpand van het hemelse Kanaan. Dit betekent niet, dat alle Israëlieten naar de hemel gingen. Maar er was een over blijfsel, dat de zaligheid zou ontvangen. Ongetwijfeld hebben ze afgesproken om afgezonderd te leven, zoals de Heere dat eist. Ze zullen vreemdelingen blijven en zo spoedig mogelijk terugkeren. Ze gaan rust zoeken buiten het beloofde land. Er is misschien geen honger in Moab, maar wanneer de Heere ons tegen komt, dan kunnen we het oordeel toch niet ontlopen, zoals ze dit ook hebben ondervonden. Zo verlaten ze Bethlehem, het Broodhuis. Daar is het Brood des Levens uit de hemel neder gedaald. We wensen u toe, dat u zulk en honger zult krijgen, want in Hem alleen is verzadi ging te vinden voor tijd en eeuwigheid. Welzalig is het volk, wiens God de Heere is. Dirksland Ds. A. M. den Boer ISVO MIDDELHARNIS Morgenochtend, zaterdag, halen wij vanaf half negen het oud papier op. Wilt u het alstublieft gebundeld buiten op de stoep zetten. Dit gebeurt zoals gewoon lijk op de tweede zaterdag van de maand. De opbrengst komt ten goede aan het jeugdwerk van de Ned. Herv. gemeente van Middelharnis. U mag het ook bren gen, onze container staat aan de Molen weg. Alvast bedankt. Een onpartijdige derde zou dan uitspraak doen, gehoord de taxateurs van de partij en. De Beatrix kon teruggegeven wor den. Herr Wigboldus kreeg de vrije be schikking over zijn schip, op deze ene voorwaarde slechts, dat er ook mee ge varen werd. Had hij daartegen bezwaar, dan werd het schip gekocht op gelijke voorwaarden als de beide andere. Maar Wigboldus zou wel geen bezwaar hebben tegen varen. De tarieven, vastgesteld voor de vaart op Noord-Duitse, Zweedse en Deense havens, waren zeer behoorlijk. Het had Johannes geduizeld bij die toespraak. Hij had gemeend dat hij beroofd was en hij had ge vreesd dat hij in de gevangenis gezet zou worden, omdat hij tegen die beroving had geprotesteerd. En zie nu! De taxatieprijs van de beide nieuwe sche pen was veel hoger, niet alleen dan zijn kostprijs, maar ook dan de marktprijs van 10 mei. En voor de Beatrix zou hij een navenant bedrag kunnen krijgen. Hij deed dat laatste niet. Hij nam zijn schip terug. Die conditie van te moeten varen als hij het schip terugkreeg was een dwaze voorwaar de. Hoe zou hij niet gaan varen? Daarom was het toch te doen als je een schip had? Hij had de grootste moeite gehad om zijn verrassing en vreugde te verbergen, maar het was hem gelukt zich tegenover de Duitser niet al te blij te tonen. Hij had gezegd dat hij een eigen taxateur naast die van het Duitse bureau verlangde en dat hij over de keus, die hem inzake de Beatrix gelaten werd, eens nadenken zou. Hij had ook gevraagd hoe het stond met zijn schip, dat in Rotterdam vernield was. Dat geval kende de Duitser niet, maar hij was wel op de hoogte van de richtlijnen, die er voor golden. Die waren: indien even mogelijk herstel op kosten van de Nederlandse staat en anders uitkering van een bedrag wegens oorlogsschade naar dezelfde regelen als voor in beslag genomen schepen gol den. Dan wist Johannes al wat het worden zou. Want Kees, die weer naar Rotterdam gegaan was, had geschreven dat het schip hersteld kon worden, maar de kosten zouden zeer hoog zijn. Hij had toen gedacht: laat liggen het wrak, want als het gerepareerd is, wordt het toch door de Duitsers ingepikt. Nu zou hij zorgen dat het aanstonds naar de helling en daarna zo gauw mogelijk varen ging. De Duitser had hem een sigaar laten opsteken zo fijn als Johannes nooit rookte; ze hadden samen een glas wijn gedronken en nadat de zaken zo gelukkig waren afgedaan over allerlei gepraat. En nu wandelde Johannes door de stad met een licht hart. Was alles grauw en dof en stil geworden na 10 mei, zoals hij gisteren nog meende? Was Ne derland een concentratiekamp en waren alle Ne derlanders slaven? Alleen omdat hijzelf zo somber was, had hij de stad de laatste tijd zo grauw en triest gezien. De stad was vrolijk. De zon speelde met de golfjes in de stadsgracht, waar de studenten roeiden en meisjes in het wit aan het spelevaren waren. Bij het station stond een jong paar te zoe nen. Vooruit maar, kinderen, geneer je niet. Het leven gaat door en het leven kan goed zijn, ook in oorlogstijd. Hij kreeg zijn schip terug en ging weer varen. Kees kreeg zijn schip terug en ging weer varen. En waarom zou Roelof niet uit Zweden thuiskomen? Zijn vrees dat diens schip dan in be slag genomen zou worden, was ijdel gebleken. Met drie schepen gingen zij weer varen op zulke goede condities als er op het lijstje van die Duitser stonden. Hij kreeg een schep geld voor de beide nieuwe schepen uitgekeerd. En Hiddo met de Bernhard! Wat was er eigenlijk voor reden ge weest om te veronderstellen dat die niet langer voer in Engeland? Hij had de duistere woorden in zijn briefje zo uitgelegd. Maar konden ze niet evengoed en beter zelfs betekenen dat hij wel voer en had hij niet met opzet vaag geschreven, opdat de Duitse censor niet zou snappen wat hij zeggen wou, maar zijn vader wel? Nu het hier goed ging. in plaats van slecht, durfde Johannes ook geloven dat het ginder goed was. Hij stak zijn hoofd fier in de lucht. Gister scheen het dat zijn levenswerk vernietigd was. Nu bleek het dat de oorlog hem vooruitbracht. De oorlog in het eigen land nog meer dan toen Nederland als neutrale tussen de oorlogvoerende landen zat. Hij, Kees en Roelof konden hier goed varen en Hiddo aan de overkant. Het mes ging aan twee kanten snijden! Voordat de Beatrix weer vaarklaar was, kwam Roelof met de Juliana uit Zweden thuis. Hij had in het Noorden goed gevaren en zou er misschien zijn gebleven als zijn vader hem niet order had gegeven thuis te komen, omdat de vaart van Nederland op de Oostzee beter werd betaald dan de kustvaart in de Zweedse wateren, waar heel wat schippers voeren, die bang voor de Duitsers waren. Johannes was niet bang voor hen; er was geen reden voor. De eerste reis, die Johannes naar het Noorden maakte, was bijna een plezierreis. Gevaar was er niet bij. Langs de Waddeneilanden voer alles onder de bescherming van de Duitse weermacht en liet geen Engelsman zich zien. In de Duitse havens en in het Kieler kanaal werden de Hollanders be handeld als vrienden. In de Oostzee was alles als in vredestijd. In de vorige oorlog en ook bij de vaart op Engeland vóór 10 mei had Johannes veel meer gevaren onder het oog gezien. Binnen drie weken was hij weer terug en was de hoge vracht verdiend. En Roelof, die eenzelfde reis maakte als zijn vader, voer even veilig en voordelig. Nadat Johannes een paar reizen had gedaan, trof hij. thuiskomend. Kees. Die kon vertellen dat het herstel van de Wilhelmina uitstekend vorderde. Over een paar weken zou het schip gereed zijn. Het deed Johannes goed dat te vernemen. Dan kon Kees dus ook meedoen aan de Oostzeevaart. Kees had het echter op de binnenvaart begrepen. Er was vracht genoeg te vinden. Johannes wist wel dat Kees sinds het oorlog was geworden liever binnen voer, en ook dat daar wel lading was, maar de vrachtprijzen haalden niet bij hetgeen betaald werd in de kustvaart en dus zou het dwaas zijn een schip, dat buiten varen kon, binnengaats te houden. Als Kees beducht was voor gevaar, dan kon hij zeggen dat er op de Oostzee- route geen kontje aan de lucht was, zodat hij daar om de vette kluif niet behoefde te laten schieten. En als zijn vrouw er misschien achter zat, hetgeen Johannes vermoedde, dan moest die maar leren dat een Groninger altijd voer waar het meeste te ver dienen viel en niet waar het 't gezelligst varen was. Daarop zei Kees dat hij om het gevaar niet maalde en dat zijn vrouw er helemaal niet tussen zat, maar dat hij het vertikte te varen voor de Moffen. Johannes fronste even het voorhoofd bij de uitval, doch bleef kalm. Hij kon zich best begrijpen dat Kees, die Rotterdam beleefd had, de Duitsers niet kon luchten. Hijzelf was net zo kwaad geweest toen zij z'n schepen stalen. Maar je moest niet alleen het kwade van die mensen zien. De zaak met zijn schepen, ook met het schip van Kees, was heel behoorlijk, zelfs royaal geregeld. En Kees diende te weten dat dat 'varen voor de Moffen' baarlijke onzin was. Hij had haring naar Danzig gebracht en papier gehaald uit Helsingfors en hout uit Zweden. Ook had hij hout naar Denemarken vervoerd. {wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 3