EIIIVriDEri-l1IEUW5
Cursus kerkredactie
(H)
Aleene's
Overdenking
uit de
Heilige Schrift
De emigratie
Winterse maaltijd
in Oude Tonge
een nieuwe acrylverf
met 101 mogelijkheden
HET
,KIJKVENSTER
OPHALEN OUD PAPIER
VERVOLGVERHAAL
Vrouwvolk aan boord
Autobedrijf Jan van Dijk
van Elimelech en Naomi
naar het land Moab
Juweliers - opticiens(wo)
Zandpad 2-4. 3241 GX Middelharnis
Register
Vakbekwaam
Opticien
Kwaliteit en service onder een dak.
K. Norel
2e Blad
VRIJDAG 9 OKTOBER 1998
No. 6745
Blik op kerk ^^y
en samenleving Lj
- De theologische opleidingen
- Van zes naar drie
- Prutswerk
Het zal ervan moeten komen, de grote
herverkaveling van de theologische fa
culteiten. We hebben in Nederland, zo
had de vorige minister van onderwijs,
Ritzen, al gewaarschuwd, te veel oplei
dingen. De aanstaande Hervormde predi
kanten hebben de keuze tussen Leiden,
Utrecht, Groningen en Amsterdam, ter
wijl de Gereformeerde dienaren van het
Woord hun vorming kregen aan de V.U.
in Amsterdam, of aan de Theologische
Hogeschool in Kampen. Het was daar
trouwens sinds jaar en dag een beetje een
modaliteitskwestie: Kampen had altijd
de naam wat behoudender te zijn dan de
zo drastisch geseculariseerde Universi
teit die ooit door Kuyper zelf werd ge
sticht. Maar datzelfde geldt voor de Her
vormde Kerk, want verreweg de meeste
dominees van de G.B.-richting hebben
hun opleiding genoten in Utrecht.
Dat alles zal binnen afzienbare tijd tot
het verleden gaan behoren. De zojuist
genoemde ex-minister Ritzen had al een
soort ultimatum gesteld: wanneer de ker
ken zelf geen maatregelen nemen, dan
zal de regering ingrijpen. Dat heeft ertoe
geleid dat de drie SoW-kerken met een
plan zijn gekomen waarover het laatste
woord nog niet gesproken is!
Van de zes opleidingen zullen er, wan
neer het plan wordt doorgevoerd, slechts
drie overblijven: Groningen, Utrecht en
Amsterdam (V.U.). De theologie ver
dwijnt uit Leiden en van de Gemeentelij
ke Universiteit van Amsterdam, en Kam
pen wordt ondergebracht bij de V.U.
Zo zijn in grote lijnen de voorstellen,
waarover in de kerken meteen een klein
stormpje is opgestoken. Het is ook onge
looflijk dat men in feite alleen heeft
gekeken naar regionale spreiding, en dat
bijvoorbeeld de kwaliteit van het onder
wijs geen enkel gewicht in de schaal
heeft gelegd, terwijl helemaal voorbijge
gaan is aan de historie.
Want Leiden heeft toch de oudste rech
ten. De Hogeschool aldaar was een ge
schenk van Prins Willem I aan de stad,
die zo moedig stand had gehouden tij
dens het beleg van de Spanjaarden. En
het eerste en voornaamste doel was de
opleiding van de aanstaande dienaren
van het Woord. Bovendien scoorde Lei
den altijd hoog, ook de laatste tijd, wat
betreft de kwaliteit, afgezien van de
theologische 'ligging'. En Kampen is al
veel langer dan een eeuw het Jeruzalem
van het oosten, waar de Afgescheiden
predikanten een degelijke opleiding kre
gen. Maar deze historische en kwalitatie
ve factoren zijn blijkbaar geheel buiten
beschouwing gelaten. Rentabiliteit stond
bovenaan.
De diverse synoden moeten hun goed
keuring nog geven, en er zal waarschijn
lijk nog wel een hartig woordje over ge
sproken worden. Diverse hoogleraren
hebben het plan van de commissie 'pruts
werk' genoemd. Aan een beperking van
het aantal opleidingen zal wel niet te ont
komen zijn, maar of het zó moet.
Waarnemer
De redacties van plaatselijke en regio
nale kerkbladen ondersteuning bieden
bij het maken en redigeren van hun
blad, dat is in het kort de bedoeling
van de Cursus Kerkredactie. Deze cur
sus is ontwikkeld en wordt uitgevoerd
door de Christelijke Hogeschool Ede.
Dolf Lok, coördinator van de HBO-op-
leiding Journalistiek en Voorlichting
en docent bij deze cursus: „Wij heb
ben als christelijke hogeschool ver
schillende opleidingen in huis. Voor
deze cursus kerkredactie werkt onze
opleiding nauw samen met onze HBO-
opleiding Godsdienst-Pastoraal Werk.
De cursus, als product van deze twee
opleidingen, kan een nieuwe impuls
geven aan de inhoud van kerkbladen.
Regelmatig krijgen wij verzoeken om
bijscholing van redactieleden van
kerkbladen. Ons antwoord is deze
unieke cursus!"
Het idee voor een dergelijke cursus be
staat al langere tijd binnen de Hoge
school. Bert van de Weerd, directeur
contractactiviteiten: „Wij denken als Ho
geschool kerkelijk Nederland te kunnen
dienen op het terrein van Gemeente-
opbouw met scholing rond pastoraat,
catechese en toerusting, maar zeker ook
op het terrein van communicatie binnen
de kerkelijke gemeente. Een goed kerk
blad is natuurlijk een prima medium om
kerkleden te betrekken en betrokken te
houden binnen de gemeente".
Bij de opzet van de cursus Kerkredactie
is gekozen voor de aanpak dat elke bij
eenkomst begint met een korte inleiding/
college over actuele zaken die zich op
het kerkelijke erf afspelen. Vervolgens
wordt op een zeer praktische wijze ge
werkt aan het aanleren van journalistieke
vaardigheden.
Een voorbeeld: tijdens de eerste bijeen
komst zal Prof. Dr. G. Dekker, gods
dienstsocioloog, de inleiding verzorgen
over 'actuele ontwikkelingen ten aanzien
van de Kerkelijke kaart in Nederland'.
Na deze inleiding en de beantwoording
van vragen hierover, zal onder leiding
van ervaren redacteuren worden geoe
fend met het vormgeven, de inhoud en de
opzet van het kerkblad.
Ds. M. van Campen, predikant en als do
cent betrokken bij de opleiding Gods
dienst-Pastoraal Werk én bij deze cursus:
,,Deze cursus is niet alleen van belang
voor de kwaliteit van het kerkblad, maar
vooral om in het kader van Gemeente-
opbouw gemeenteleden meer toe te rus
ten. In geloofszaken en op het terrein van
ontwikkelingen binnen de kerk(en) kan
het kerkblad hier een geweldig medium
zijn. Bovendien is het kerkblad, in het
geval van randkerkelijkheid, vaak het
laatste communicatiemiddel met de kerk.
Ook een reden om te zorgen dat het kerk
blad dan ook als zodanig functioneert".
Simon Reehoorn, coördinator Contract
activiteiten: ,,De cursus Kerkredactie is
een prima illustratie hoe onderwijs voor
studenten aan onze Hogeschool toegan
kelijk wordt gemaakt voor belangstellen
den van buiten. Wie, als redactie (zwart
wit gesteld) meer beoogt dan 'het bunde
len van bijdragen' van anderen 'tot een
kerkblad', maar er op uit is een aantrek
kelijk, informatief, leesbaar maar ook
opbouwend medium voor de gemeente te
maken dat ook nog eens betaalbaar blijft,
kan om deze unieke cursus niet heen".
Dinsdag 13 oktober a.s. organiseert de
Stichting Welzijnswerk Oostflakkee
weer een winterse maaltijd in het Info-
centrum te Oude Tonge, aanvang 12.00
uur. Op het menu staat andijviestampot
met een bal gehakt en een lekker toetje.
Kosten zijn 6,00 per persoon.
U kunt zich aanmelden tot en met 9
oktober bij de SWO, tel. 641344.
OFFICIEEL DEALER
Brielle
Slagveld 19
Tel. (0181)413777
Spijkenisse
Kelvinweg13
Tel. (0181) 624900
Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden
Handenarbeidspeciaalzaak
'vdKAMP', gevestigd op 'D'n
Diek' in Middelharnis, heeft haar
assortiment uitgebreid met een
nieuwe hobby acrylverf, de Alee
ne's acryl van Duncan. Woensdag
14 oktober a.s. komt de importeur
van deze verf mevr. Amanda M.
Bos naar Middelharnis om te laten
zien wat er allemaal mogelijk is
met de Aleene's acrylverf en om
mogelijk vragen over deze verf te
beantwoorden.
De Aleene's hobby acrylverf is door de
heer en mevrouw Van der Kamp toege
voegd aan het assortiment hobby-, teken
en schildermaterialen omdat deze verf
o.a. een heel harmonieus kleurenpalet
heeft en de verf zeer goed dekt. Een
ander groot voordeel van de Aleene's
verf is dat je ze met behulp van de ver
schillende mediums voor allerlei doel
einden kunt gebruiken.
Gunstig voor de klant, die hoeft niet
allerlei soorten verf te kopen en gunstig
voor mij, want ik hoef niet allerlei soor
ten verf naast elkaar te zetten", aldus de
heer Van der Kamp.
Aleene's heeft bijvoorbeeld een textiel
medium waarmee je stoffen kunt verven
en een all-purpose Primer waardoor je
gladde materialen als metaal en glas kunt
beschilderen. Ook hebben ze sinds kort
een sjabloneermedium waarmee je de
gewone Aleene's verf geschikt maakt
om mee te tamponeren. Uniek is ook hun
Craquelémedium welke zelfs metaalver
ven doet scheuren.
In de etalage aan de Westdijk te Middel
harnis zijn momenteel een aantal toepas
singen met de Aleene's verf te zien.
Woensdag 14 oktober a.s. van 10.30
tot 16.30 uur zal er met de Aleene's
acrylverf gedemonstreerd worden in
de winkel bij 'vdKAMP', Winkelcen
trum 'D'n Diek', Middelharnis.
Ga u zelf overtuigen van de dekkracht
van deze verf en laat u verbazen door het
prachtige kleurenpalet van maar liefst 92
kleuren en ga woensdag even kijken aan
de Westdijk 8 te Middelharnis.
Voor verdere informatie of voor aanmel
dingen kunt u contact opnemen met Con
tract-activiteiten van de Christelijke Ho
geschool Ede, de instantie die de cursus
organiseert en begeleidt. Telefoonnum
mer (0318) 696322.
In de dagen, als de richters richt
ten, zo geschiedde het, dat er een
honger in het land was; daarom
toog een man uit Bethlehem-Juda,
om als vreemdeling te verkeren in
de velden Moabs, hij, en zijn huis
vrouw, en zijn twee zonen.
(Ruth 1:1)
In het boek Ruth kunnen we de gan
gen van Gods Kerk duidelijk vinden. Het
is onbekend, wie dit boek geschreven
heeft, maar we weten wel dat de Heilige
Geest de hand van de schrijver heeft
bestuurd, om overeenkomstig Gods wil
deze geschiedenis te vertellen. In deze
wonderlijke weg, die de Heere houdt met
dit gezin, vinden we vele vertroostingen
en bemoedigingen voor de Kerk. Het
boek is genoemd naar de hoofdpeisoon
uit dit boek, Ruth. Er wordt in beschre
ven hoe Gods weg met haar is geweest,
hoe ze in aanraking kwam met het
Woord, terwijl ze tevoren een heidin
was, die geen enkele kennis had van de
Waarheid en de dienst des Heeren. Ze
stond overal buiten.
Op een wonderlijke wijze wordt ze
geleid op de weg des levens, die leidde
naar Bethlehem. We weten zo ongeveer
wanneer deze geschiedenis heeft
plaats gehad. Het was een moeilijke tijd
toen de richters het volk bestuurden. Het
zal zo ongeveer 3200 jaar geleden heb
ben plaats gehad. We vinden de verge
lijkbare tijd in het boek der Richteren, in
de dagen van Gideon. Het was en zeer
moeilijke tijd, omdat Israel God had ver
laten. De Midianieten kwamen met hor
den in het land en roofden alles weg. We
kunnen begrijpen wat de gevolgen
waren, grote armoede en honger. Denk
maar aan de hongerwinter van 1945. Op
Flakkee was het niet zo erg, maar in de
grote steden was het erg bang. Velen
stierven van de honger.
Dit betekende ook voor Elimelech en
Naomi een zware tijd. Ze woonden wel
in Bethlehem, broodhuis, maar er was
geen brood. Het was het oordeel over de
Baal dienst. De zonde van land en volk
rustte op het hele volk, ook al nam men
er geen deel aan. Denk bijvoorbeeld aan
Adam's zonde, die alle mensen wordt
toegerekend. Anders zouden kleine kin
deren niet behoeven te sterven. Kinderen
zijn een zegen van de hemel, maar wan
neer we ze geen voedsel kunnen geven,
dan is het erg moeilijk. Kennen wij ook
die honger? Sommigen zullen denken
aan een natuurlijke honger, maar we den
ken meer aan een geestelijke honger.
Bethlehem is broodhuis. Dit is voor de
Kerk de plaats waar het Brood des
levens wordt voorgesteld en verkrijgbaar
is, uit genade.
We denken dat deze familie in
Bethlehem een voorbeeldig gezin is
geweest. Hoe komen we aan die gedach
te? We maken dit op uit de namen die ze
dragen. Ik weet wel, dat dit geen garantie
is. Denk maar aan Judas, dat is Godlover,
maar dat is bij de apostel niet waar
geweest. De preciese betekenis van hun
namen weten we niet, maar toch wel de
grote lijn. De vader heette Elimelech, dat
betekent, mijn God is koning. Het is een
groot voorrecht in ons leven, als we zulk
een belijdenis mogen doen, want dikwijls
is het zo anders. Velen zijn slaven van
Satan en de zonde. Dat juk is zwaar,
want hij geeft nooit rust, hij moet altijd
meer. Daar tegenover zei de Heere Jezus:
Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.
Wanneer we de wetenschap mogen
hebben, dat God onze koning is, dat
geeft rust en blijdschap. Dan kunnen we
niet mee met de wereld. Een groot voor
recht als we zulk een vader hebben. Het
betekent niet dat zo'n vader altijd wijs
handelt, want ze zijn ook Adams zonen
met gebreken. Voor iedere vader is het
nodig te weten, dat God onze koning is.
Indien we het missen, mogen we er om
vragen of de Heere het wil geven. Dat
zal zeker ook invloed hebben op onze
gezinnen. Het ware te wensen dat vele
vaders God als hun koning leerden ken
nen.
De moeder heette Naomi, dat bete
kent liefelijke. Het is mogelijk dat het op
het uiterlijke slaat. Gods Woord ontkent
niet dat schoonheid een zegen kan zijn,
maar dikwijls wordt er afgoderij mee
gepleegd. Alleen uiterlijk schoon is
tekort voor de eeuwigheid. Innerlijke
schoonheid is een gave Gods. We gelo
ven dat Naomi door genade daarin mag
delen. Zij is liefelijk in de ogen des
Heeren, omdat ze van eeuwigheid is
geliefd.
Wanneer de Heere werkt in ons hart,
dan leren we, dat we niet liefelijk zijn,
maar juist het tegenover gestelde. Dan
voelen we de zwartheid van de zonde en
proberen onszelf op te knappen. Hoe har
der we er aan werken, hoe onreiner we
worden. Toch is de dienst des Heeren
een liefelijke dienst, die nog nooit
iemand heeft verdroten. De Heere geeft
ogenblikken, dat ze zich mogen verblij
den in de gunst des Heeren. De Bruid uit
het Hooglied zie: Ik ben zwart, doch lie
felijk. Dat is omdat Christus alles heeft
volbracht voor Zijn Kerk. Toch is er een
groot verschil tussen Gods volk, waarin
het karakter een rol speelt, maar ook de
leidingen des Heeren.
Het eerste kind, dat in dit gezin werd
geboren, werd Machlon genoemd, wat
betekent zanger. Al is dit niet met zeker
heid te zeggen. We weten niet of deze
naam ook in de praktijk is gebracht,
zodat de tent heeft weergalmd van het
Psalm gezang, we hopen het, maar weten
het niet. Vandaag horen we inde huizen
wel andere muziek. Velen beseffen niet,
hoe groot de invloed van muziek is op
het menselijk leven en dat het veel
gebruikt wordt in onze tijd door Satan.
Dikwijls kunnen we geen woord verstaan
wat er gezongen wordt, maar het wordt
toch geregistreerd in de hersenen en
heeft zeker ook zijn invloed op het
gedrag. Wanneer we zo'n cassette lang
zaam spelen zouden, dan horen we dik
wijls de woorden goed. Maar dan horen
we ook welk een walchelijke en God
onterende taal er wordt gebruikt.
Het tweede kind werd Chiljon
genoemd, dat is volkomen. De ouders
hadden misschien hier grote verwachting
van, maar het volkomene vinden we niet
in onze kinderen. Het wordt wel dikwijls
gezegd, dat doet mijn kind niet. Maar
laten we voorzichtig zijn, want we
komen allen van diezelfde wortel, Adam,
en die is verdorven door de zonde van de
bondsbreuk. Daar is ook de erfsmet.
De algemene gedachte is dat deze
kinderen zwak waren, hetwelk een rol
heeft gespeeld in de beslissing, die geno
men werd om te gaan emigreren naar
Moab. Het was een moeilijke tijd in
Israel, vanwege de onderdrukking door
de vijanden. Het volk heeft God verlaten
en nu ervaren ze de bittere gevolgen.
Wie God verlaat, heeft smart op smart te
vrezen. Dat geldt ook nog in onze tijd.
Daarom kunnen we wel met grote zorg
vervuld zijn als we de ontwikkeling in
ons vaderland zien, want Hij is .geen
ledig Aanschouwer. Wij en onze vaderen
tevens, we zijn van het heilspoor afge
gaan. Daarom moet de roepstem tot
wederkeer steeds weer opnieuw gehoord
worden.
Al is er een grote honger in het land,
toch heeft de Heere beloofd, dat de Kerk
niet zal omkomen in duren tijd of hon
gersnood. Dikwijls zien we meer op de
omstandigheden, dan op de Heere. De
praktijk der Godzaligheid is zo anders.
De Kerk heeft geleerd op de Heere te
vertrouwen, hoe het ook mag tegenlopen,
tenminste als het geloof in oefening mag
wezen. Als God met ons is, dan kunnen
we de grootste moeilijkheden overwin
nen, zoals David heeft ondervonden.
Maar dat zien we niet bij deze ouders.
Naar hun berekening kan het niet goed
uitkomen, en daarom zullen ze gaan ver
trekken naar Moab.
"Daarom" staat er in de tekst. Het is
een reactie op het oordeel Gods op land
en volk. De mens kan verschillend reage
ren op de oordelen. De één is onverschil
lig, de ander probeert er het beste van te
maken, de derde wordt vijandig tegen de
Heere. Onder de bearbeiding van de
Heilige Geest worden we schuldenaar
voor God en belijden met David: Ik ben
de man. Ik heb gedaan, dat kwaad was in
uw ogen. Is dat wel eens gebeurd in uw
leven, dat u uw zonden hebt beleden
voor de Heere? Als dat in waarheid mag
gebeuren, dan zullen we ervaren, dat de
Heere barmhartig is en genadig voor een
arme zondaar, die zichzelf schuldig heeft
leren kennen.
De plannen gaan toch door, want zo
kan het niet langer, redeneren ze, zonder
de Heere er in te erkennen. Nu moeten ze
hun bezittingen gaan verkopen, wat een
aangrijpende zaak is voor een Israëliet.
Immers het land Kanaan is gegeven als
een onderpand van het hemelse Kanaan.
Dit betekent niet, dat alle Israëlieten naar
de hemel gingen. Maar er was een over
blijfsel, dat de zaligheid zou ontvangen.
Ongetwijfeld hebben ze afgesproken
om afgezonderd te leven, zoals de Heere
dat eist. Ze zullen vreemdelingen blijven
en zo spoedig mogelijk terugkeren. Ze
gaan rust zoeken buiten het beloofde
land. Er is misschien geen honger in
Moab, maar wanneer de Heere ons tegen
komt, dan kunnen we het oordeel toch
niet ontlopen, zoals ze dit ook hebben
ondervonden. Zo verlaten ze Bethlehem,
het Broodhuis. Daar is het Brood des
Levens uit de hemel neder gedaald. We
wensen u toe, dat u zulk en honger zult
krijgen, want in Hem alleen is verzadi
ging te vinden voor tijd en eeuwigheid.
Welzalig is het volk, wiens God de
Heere is.
Dirksland
Ds. A. M. den Boer
ISVO
MIDDELHARNIS
Morgenochtend, zaterdag, halen wij
vanaf half negen het oud papier op. Wilt
u het alstublieft gebundeld buiten op de
stoep zetten. Dit gebeurt zoals gewoon
lijk op de tweede zaterdag van de maand.
De opbrengst komt ten goede aan het
jeugdwerk van de Ned. Herv. gemeente
van Middelharnis. U mag het ook bren
gen, onze container staat aan de Molen
weg. Alvast bedankt.
Een onpartijdige derde zou dan uitspraak
doen, gehoord de taxateurs van de partij
en. De Beatrix kon teruggegeven wor
den. Herr Wigboldus kreeg de vrije be
schikking over zijn schip, op deze ene
voorwaarde slechts, dat er ook mee ge
varen werd. Had hij daartegen bezwaar,
dan werd het schip gekocht op gelijke
voorwaarden als de beide andere. Maar
Wigboldus zou wel geen bezwaar hebben tegen
varen. De tarieven, vastgesteld voor de vaart op
Noord-Duitse, Zweedse en Deense havens, waren
zeer behoorlijk.
Het had Johannes geduizeld bij die toespraak. Hij
had gemeend dat hij beroofd was en hij had ge
vreesd dat hij in de gevangenis gezet zou worden,
omdat hij tegen die beroving had geprotesteerd. En
zie nu! De taxatieprijs van de beide nieuwe sche
pen was veel hoger, niet alleen dan zijn kostprijs,
maar ook dan de marktprijs van 10 mei. En voor
de Beatrix zou hij een navenant bedrag kunnen
krijgen. Hij deed dat laatste niet. Hij nam zijn
schip terug. Die conditie van te moeten varen als
hij het schip terugkreeg was een dwaze voorwaar
de. Hoe zou hij niet gaan varen? Daarom was het
toch te doen als je een schip had? Hij had de
grootste moeite gehad om zijn verrassing en
vreugde te verbergen, maar het was hem gelukt
zich tegenover de Duitser niet al te blij te tonen.
Hij had gezegd dat hij een eigen taxateur naast die
van het Duitse bureau verlangde en dat hij over de
keus, die hem inzake de Beatrix gelaten werd, eens
nadenken zou. Hij had ook gevraagd hoe het stond
met zijn schip, dat in Rotterdam vernield was. Dat
geval kende de Duitser niet, maar hij was wel op
de hoogte van de richtlijnen, die er voor golden.
Die waren: indien even mogelijk herstel op kosten
van de Nederlandse staat en anders uitkering van
een bedrag wegens oorlogsschade naar dezelfde
regelen als voor in beslag genomen schepen gol
den. Dan wist Johannes al wat het worden zou.
Want Kees, die weer naar Rotterdam gegaan was,
had geschreven dat het schip hersteld kon worden,
maar de kosten zouden zeer hoog zijn. Hij had
toen gedacht: laat liggen het wrak, want als het
gerepareerd is, wordt het toch door de Duitsers
ingepikt. Nu zou hij zorgen dat het aanstonds naar
de helling en daarna zo gauw mogelijk varen ging.
De Duitser had hem een sigaar laten opsteken zo
fijn als Johannes nooit rookte; ze hadden samen
een glas wijn gedronken en nadat de zaken zo
gelukkig waren afgedaan over allerlei gepraat. En
nu wandelde Johannes door de stad met een licht
hart. Was alles grauw en dof en stil geworden na
10 mei, zoals hij gisteren nog meende? Was Ne
derland een concentratiekamp en waren alle Ne
derlanders slaven? Alleen omdat hijzelf zo somber
was, had hij de stad de laatste tijd zo grauw en
triest gezien. De stad was vrolijk. De zon speelde
met de golfjes in de stadsgracht, waar de studenten
roeiden en meisjes in het wit aan het spelevaren
waren. Bij het station stond een jong paar te zoe
nen. Vooruit maar, kinderen, geneer je niet. Het
leven gaat door en het leven kan goed zijn, ook in
oorlogstijd. Hij kreeg zijn schip terug en ging weer
varen. Kees kreeg zijn schip terug en ging weer
varen. En waarom zou Roelof niet uit Zweden
thuiskomen? Zijn vrees dat diens schip dan in be
slag genomen zou worden, was ijdel gebleken.
Met drie schepen gingen zij weer varen op zulke
goede condities als er op het lijstje van die Duitser
stonden. Hij kreeg een schep geld voor de beide
nieuwe schepen uitgekeerd. En Hiddo met de
Bernhard! Wat was er eigenlijk voor reden ge
weest om te veronderstellen dat die niet langer
voer in Engeland? Hij had de duistere woorden in
zijn briefje zo uitgelegd. Maar konden ze niet
evengoed en beter zelfs betekenen dat hij wel voer
en had hij niet met opzet vaag geschreven, opdat
de Duitse censor niet zou snappen wat hij zeggen
wou, maar zijn vader wel? Nu het hier goed ging.
in plaats van slecht, durfde Johannes ook geloven
dat het ginder goed was.
Hij stak zijn hoofd fier in de lucht. Gister scheen
het dat zijn levenswerk vernietigd was. Nu bleek
het dat de oorlog hem vooruitbracht. De oorlog in
het eigen land nog meer dan toen Nederland als
neutrale tussen de oorlogvoerende landen zat. Hij,
Kees en Roelof konden hier goed varen en Hiddo
aan de overkant. Het mes ging aan twee kanten
snijden!
Voordat de Beatrix weer vaarklaar was, kwam
Roelof met de Juliana uit Zweden thuis. Hij had in
het Noorden goed gevaren en zou er misschien
zijn gebleven als zijn vader hem niet order had
gegeven thuis te komen, omdat de vaart van
Nederland op de Oostzee beter werd betaald dan
de kustvaart in de Zweedse wateren, waar heel wat
schippers voeren, die bang voor de Duitsers
waren. Johannes was niet bang voor hen; er was
geen reden voor.
De eerste reis, die Johannes naar het Noorden
maakte, was bijna een plezierreis. Gevaar was er
niet bij. Langs de Waddeneilanden voer alles
onder de bescherming van de Duitse weermacht en
liet geen Engelsman zich zien. In de Duitse havens
en in het Kieler kanaal werden de Hollanders be
handeld als vrienden. In de Oostzee was alles als
in vredestijd. In de vorige oorlog en ook bij de
vaart op Engeland vóór 10 mei had Johannes veel
meer gevaren onder het oog gezien. Binnen drie
weken was hij weer terug en was de hoge vracht
verdiend. En Roelof, die eenzelfde reis maakte als
zijn vader, voer even veilig en voordelig.
Nadat Johannes een paar reizen had gedaan, trof
hij. thuiskomend. Kees. Die kon vertellen dat het
herstel van de Wilhelmina uitstekend vorderde.
Over een paar weken zou het schip gereed zijn.
Het deed Johannes goed dat te vernemen. Dan kon
Kees dus ook meedoen aan de Oostzeevaart.
Kees had het echter op de binnenvaart begrepen.
Er was vracht genoeg te vinden.
Johannes wist wel dat Kees sinds het oorlog was
geworden liever binnen voer, en ook dat daar wel
lading was, maar de vrachtprijzen haalden niet bij
hetgeen betaald werd in de kustvaart en dus zou
het dwaas zijn een schip, dat buiten varen kon,
binnengaats te houden. Als Kees beducht was voor
gevaar, dan kon hij zeggen dat er op de Oostzee-
route geen kontje aan de lucht was, zodat hij daar
om de vette kluif niet behoefde te laten schieten.
En als zijn vrouw er misschien achter zat, hetgeen
Johannes vermoedde, dan moest die maar leren dat
een Groninger altijd voer waar het meeste te ver
dienen viel en niet waar het 't gezelligst varen
was.
Daarop zei Kees dat hij om het gevaar niet maalde
en dat zijn vrouw er helemaal niet tussen zat, maar
dat hij het vertikte te varen voor de Moffen.
Johannes fronste even het voorhoofd bij de uitval,
doch bleef kalm. Hij kon zich best begrijpen dat
Kees, die Rotterdam beleefd had, de Duitsers niet
kon luchten. Hijzelf was net zo kwaad geweest
toen zij z'n schepen stalen. Maar je moest niet
alleen het kwade van die mensen zien. De zaak
met zijn schepen, ook met het schip van Kees, was
heel behoorlijk, zelfs royaal geregeld. En Kees
diende te weten dat dat 'varen voor de Moffen'
baarlijke onzin was. Hij had haring naar Danzig
gebracht en papier gehaald uit Helsingfors en hout
uit Zweden. Ook had hij hout naar Denemarken
vervoerd. {wordt vervolgd)