EIIAI1DEI1-I1IELW5 De 'Flying Enterprise' Net zijn rijbewijs? flakkee verhuizingen b.v. Het jaar 1952 is in de wereld van de scheepvaart een bewogen jaar geweest. Bij Hoek van Holland strandden de "Radmar", de "May- ori" en de "Merope" alsmede de twee sleepboten "Ganges" en de "Witte Zee" die in de problemen raakten. Wellicht hopen wij in de toekomst daarop terug te komen. Ook mogen we niet vergeten de stranding van de "Faustus", welke in november van dat jaar door de Noorderpier werd geslagen en midden in de Rotterdamse Water weg zonk. Dit alles gebeurde betrekkelijk dicht bij huis, maar wat gebeurde er in het oostelijke deel van de Atlantische Oceaan? a van Lint autoschade Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Mid- delharnis, met in de linkerbovenhoekVragenrubriek' vermeld. De vra gen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. FUTLOZE aoaTEmwi GftlEPÜttiK POFTrs'CffF LttNOENNaMEN ÊftmWGE ULEKJEi IN KLE0IN6 SESCHEHMINC ÜIEWZER viMHEEit macaaim Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw meubelen als eieren. 3e Blad VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1998 No. 6741 Het was zaterdag, 22 december 1951 toen de "Flying Enterprise" aan de kade in Bremerhaven op vertrek lag. Een aantal Duitse emigranten stonden gereed om hun land te verlaten en een nieuw bestaan in Amerika op te bouwen. Het schip stond onder bevel van kapitein Kurt Carlsen, een genaturaliseerde Ame rikaan van Deense afkomst. Men had Kerstfeest gevierd aan boord van het Amerikaanse motorschip schip "Flying Enterprise" met kapitein Kurt Carlsen van de rederij Hans Isbrandtsen Kerstfeest midden op zee, varende van Hamburg naar de thuishaven New York. De tweede feestdag was aangebroken en de bemanning met haar tien passagiers, dat emigranten waren, hadden bijzondere dagen beleefd. Zij hadden wel gedacht dat er een flinke puist wind uit het NW zou kunnen waai en, want dat kan je rond die tijd ver wachten, maar niet in die hevige mate dat men de gezelligheid aan boord daar door zou moeten missen. De "Flying Enterprise" was de rotsachti ge kust van Cornwall gepasseerd en voer in de richting van de Atlantische Oceaan. De harde wind wakkerde aan tot zware storm en het schip vervolgde, stampend en slingerend, haar weg. De storm gierde langs de masten en het overkomende water liep door de spuiga ten weer van boord Mijl na mijl tornde het schip koppig tegen de storm op. Het voorschip beukte in de golven en kwam als een bruisend gevaar weer te voorschijn. Kapitein Carlsen kende het schip goed en wist wat zij in zulk een noodweer waard was. De "Flying Enterprise" had wel vaker zware stormen doorstaan. Dit vrachtschip werd gebouwd in 1944 in Amerika. Reeds voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren in de Verenigde Staten standaard- vracht schepen ontworpen. Ze werden gewoonlijk als "standaard types" aangeduid om ze te onderschei den van andere hoofdgroepen van allerlei andere types zoals oorlogsschepen, sleepboten en diversen. Deze standaard 'droge-lading' schepen werden "C"- types genoemd en er waren drie soorten inn.l. deC-l,C-2endeC-3. De "C" stond voor 'Cargo' (lading) en het cijfer duidde de grootte van het schip aan, oplopend van 1 tot 3. In het begin van de Tweede Wereldoor log bouwde men de "Liberty" schepen, die qua zeewaardigheid niet sucsesvol bleken te zijn. Overal werden de secties gebouwd en op werven in Amerika in elkaar gelast. Dit gebeurde later ook met de "C"-schepen. Het is duidelijk dat alle ervaringen met de bouw en het gebruik van de "C"-type schepen min of meer model konden staan voor de ontwikkeling van een nieuw standaard schip enwel de "Victory" Wij hopen in één van onze volgende ver halen een apart artikel te wijden aan dit type vaartuig. Gegevens van de "C"-l: "Flying Enterprise" Lengte: Breedte: Diepgang: Draagvermogen: Snelheid: 127.33 meter 18.29 meter 8,38 meter 9075,00 ton 14,00 mijl/h Kurt Carlsen kende de zee en ook de gevaren die uit de zee voort konden komen. Ditmaal was het wel raak, de storm wak kerde aan tot orkaan-kracht en het schip kreunde tot benedendeks toe. Dit zou één van de zwaarste stormen van de eeuw worden en overal zouden sche pen vergaan. Van alle kanten kwamen S.O.S.-berich ten in de lucht. Wij zetten er enkele op papier; De Ierse schoener "Nellie Bywater" kap seisde en zonk ten zuiden van Devon. Het Duitse vrachtschip "Irene Olden- dorfverdween met de gehele beman ning in de golven van de Noordzee. De Noorse tanker "Osthav" brak in tweeën. De Hollandse coaster "Gemma" werd niet meer gevonden. De Noorse stoomboot "Kaprino" strand de bij Mersey. De "Zwarte Zee" bracht de schotse stoomboot "Angusbrea", die haar roer had verloren, naar Falmouth en kwam tijdens het slepen in aanvaring met het Deense motorschip "Björn Clausen" De Noord-Ierse kustvaarder "Zulu" ver dween met haar bemanning in de golven. Ook het luxe passagiersschip "Queen Elizabeth" kwam in Southamton aan met vernielde patrijspoorten en meer dan 50 gewonden aan boord. In die twee dagen waren meer dan 70 mensen door de storm omgekomen. Het werd onmogelijk voor kapitein Carl sen om tegen de golven op te boxen. Op een gegeven moment dook het schip weer de golven in en kwam er niet uit zoals voorheen. Een oorverdovend lawaai gepaard gaande met de gierende wind bracht het schip flinke schade toe. De romp was gescheurd! De "Flying Enterprise" zond noodsigna len uit en het schip lag sterk over haar BB zijde. Kort nadat de romp was gescheurd maakte een nieuwe golf de "Flying Enterprise" lam. Het schip kwam niet meer terug vanuit haar benarde positie en bleef 30 graden over BB liggen. De "Flying Enterprise" maakte zware slagzij. Het S.O.S. werd opgevangen door de Amerikaanse vrachtboot "Southland", die onmiddellijk koers zette naar het rampschip. De reddingboten van de "Flying Enterp rise" konden niet worden gevierd, door dat het schip teveel slagzij maakte. In de donker arriveerde de "Southland", maar men kon eenvoudig niets doen omdat men niets zag. Alle machines waren uitgevallen en het schip lag al 45 graden op haar zij. Tegen de morgen lagen vijf schepen rond de "Flying Enterprise". Behalve de "Southland" lagen er de Noorse vracht- boot "Westfal Larsen", het Duitse schip "Arion", het Engelse schip "Sherborne" en het Amerikaanse troepen-transport- schip "General Greely" en de "War Hawk". In het woeste water werden alle passa giers door de reddingboten van de diver se schepen overgenomen. Zij moesten op commando van Carlsen één voor één in zee springen, totdat de laatsten van boord waren. Toen kroop Kurt Carlsen naar de radio kamer om de vijf schepen die assitentie hadden verleend, op te roepen. Met de passagierslijst en de scheepsrol voor zich sprak hij met ieder schip afzonderlijk om zeker te weten of er niemand was ver dronken. De namen werden aangekruist tot dat één naam over bleef: Hendrik Kurt Carlsen, kapitein van de "Flying Enterprise". Hij sprak tot de andere schepen: "Ik ben u zeer erkentelijk voor wat u voor de passagiers en mijn bemanning hebt gedaan en ik blijf aan boord tot dat het schip zinkt of in een veilige haven is". De radio werd uitgeschakeld. De "Zwarte Zee" had ook opdracht gekregen om naar de "Flying Enterprise" te gaan, doch ontmoette een ander in nood verkerend schip en nam dit op sleeptouw. Toen kreeg de Hollandse zeesleper "Oceaan" (ook van L. Smit Co), die ook in de omgeving van het rampgebied was, de opdracht om naar de "Flying Enterprise" te varen, maar moest onver wacht haar koers wijzigen om de "Zwar te Zee" te assisteren, die met haar sleep in de problemen was geraakt. De "Oceaan" bracht de "Zwarte Zee" naar Falmouth. Leen uw auto gerust aan uw zoon uit. Komen beide onbeschadigd terug, dan bent u zijn beste vriend. Indien uw auto toch een deukje oploopt kunt u terecht bij Van Lint Autoschade. Met de modernste apparatuur zetten we uw auto weer op het juiste spoor. Onze spuite- rij heeft een reputatie hoog te houden en we geven 2 jaar Focwa garantie op de uit de kreukels gehaalde autoschade. Sommelsdijk (0187) 482292 Zierikzee (0111)414794 Maakt het goed! De laatste luchtfoto van de zinkende 'Flying Enterprisevoor het weer te slecht werd om te fotograferen. Twee uur later zouden Carlsen en Dancy hel schip verlaten Wederom nam de storm toe en Isbrandt sen, de Deens-Amerikaanse reder, zag het liefst dat Carlsen van boord zou gaan, maar Carlsen bleef en gaf het schip een kans. Het is vrijdag 4 januari; Aan de horizon verscheen de Engelse sleepboot "Turmoil" met kapitein Parker en stuurman Dancy. Het is alweer de zesde dag dat de "Flying Enterprise" op haar zij ligt, inmiddels 60 graden. Na herhaalde vergeefse pogingen om met de tros van de sleepboot verbinding te maken met het schip, gelukte het stuurman Dancy van de "Turmoil" met een levensgevaarlijke sprong zich bij kapitein Carlsen te voegen. Beide mannen op de "Flying Enterprise" besluiten te wachten tot de volgende dag met vastmaken van de sleepboot. En dat gelukte en rond middaguur dat de "Turmoil" koers zette naar Falmouth met op sleeptouw de "Flying Enterprise" De Franse sleepboot "Abeille 25" is ook in de buurt alsmede de Amerikaanse tor- pedobootjager "Willard Keith" Elke dag wordt er radio kontact gemaakt met de "Willard Keith" en men dacht dat de "Flying Enterprise" behouden in de haven van Falmouth aan zou komen. De zee was rustiger geworden en de hoop op een veilige binnenkomst, ondanks haar zware slagzij was nog niet verkeken. De sleep vorderde gestaag met een snel heid van 3 knopen.(5 KM) Op maandag 7 januari was de sleep nog 150 mijl verwijderd van de haven van Falmouth, die men in twee dagen zou kunnen bereiken. Op 8 januari nam de wind weer toe en Kurt Carlsen met stuurman Dancy inspekteerden de sleepdraad van de "Tumoil", die stampend en slingerend en zeer langzaam haar weg vervolgde naar Falmouth. De "Flying Enterprise" maakte meer water en de wind werd stormachtig uit West-Noordwestelijke richting. Er moest worden gestopt met slepen want op de sleepdraad kwamen te grote krachten die niet opgevangen konden worden door de zware zeegang welke de beide schepen hevig deed slingeren. Vele uren werd er 'gaande' gehouden. Voor het eerst voelde Kurt Carlsen zoiets als angst. Hij is duizelig van honger en slapeloos heid. Op 9 januari gebeurde waar men al heel lang bang voor geweest was, de sleeptros brak en de "Flying Enterprise" werd een speelbal van de golven. Men bevond zich nog maar 60 mijl van de haven van Falmouth, die zich al gereed maakte voor de ontvangst van deze twee mensen met hun schip. Een vliegtuig scheerde laag over de "Flying Enterprise" en gooide een pak ketje m.et voedsel omlaag, doch het miste doel en het verdween in de golven. De "Flying Enterprise" zakte weg naar 70 graden slagzij. Het werd duidelijk dat het einde van het drama snel naderbij kwam, of zou het schip de haven van Falmouth nog kunnen bereiken? De golven overspoelden de brug van de "Flying Enterprise" en beukten de op bouw aan stukken. De slagzij werd gaandeweg erger en het schip kwam steeds 'langzamer terug'. De afstand naar Falmouth was nog maar 35 mijl, maar het uitzicht om toch nog de haven te bereiken werd zeer klein geacht. Het was donderdag 10 januari in de mor gen dat nog werd geprobeerd met de sleeptros verbinding te maken met de sleepboot "Turmoil", maar dat lukte niet, want de twee mensen aan boord konden zich nauwelijks nog vast houden en de golven beukten op- en tegen het schip, er was geen houden meer aan. Om 14.00 uur vroeg Carisen of de mari nebasis een helicopter kon sturen, want het zou niet lang meer duren voor de "Flying Enterprise" zou zinken. Toen deze geariveerd was, werd zij door de stormachtige wind gedwongen om terug te keren. Er zat niets anders op dan de mensen via de sleepboot van het schip af te halen en daar was grote haast bij. '^>'':'^-r. Overal zie ik rijkbloeiende hortensia 's, de onze doen het helaas erg slecht. Hoe kun nen we de bloei bevorderen? Antwoord: De struik groeit uit knoppen die het vorige jaar gevormd zijn. In het algemeen gesproken kunt u de hortensia's na de bloei 't beste met een scherp mes direct onder de uitgebloeide bloem terug- snijden. Takken kunt u inkorten door ze in het voorjaar af te snijden net boven de laatste nog levende knop. Gebruik geen bot geworden schaar. Laat één of twee ogen boven het oude hout staan. Zwakke of beschadigde scheuten moeten in febru ari of maart weggenomen worden om de vorming van nieuwe te bevorderen. Re gelmatig water geven bevordert groei en bloei. Hortensia' s groeien het beste op een wat vochtige, kalkvrije bodem. Vooral de grootbladige zijn in hun sas met een wat beschaduwde plaats. Treedt er een geel- verkleuring in het blad op en als er stil stand in de groei optreedt, kunt u bijmes ten met beendermeel of 10 g ijzersulfaat, opgelost in 4,5 liter water. Om een even wichtig bloeiende plant te krijgen verdient het aanbeveling om de eindknoppen van de stevige scheuten te verwijderen, de twee eronder liggende ogen worden dan gedwongen om uit te groeien. Binnenkort wil ik me weer tegen griep laten inenten. Nu vertelde iemand dat deze inenting gevaarlijk kan zijn. Is dit zo? Antwoord: Dat kan beslist niet. Voor het griepvaccin worden tegenwoordig af doende vernietigende virussen gebruikt. Die kunnen u dus zelf geen kwaad meer doen, omdat er geen leven meer in schuilt. Alleen ons inwendige afweersysteem rea geert op zulke kleine deeltjes van het dode materiaal. Het gaat een tegengif fabrice ren dat dit virus kan bestrijden. Als u dan na een paar weken met dat type griepstam besmet wordt, maakt die intussen in uw lichaam gevormde afweerstof dat virus gelijk onschadelijk. Die twee weken heeft uw lichaam wel hard nodig om voldoende tegengif te kunnen vervaardigen. U moet zich in oktober laten vaccineren voor de winterse griepgolf verwacht wordt. Nu kan het wel een enkele maal gebeuren, dat iemand ziek wordt vlak nadat hij de griep prik kreeg, maar dan betreft het vaak een normale verkoudheid of onschuldige vi rusziekte. Deze injectie is bedoeld ter be strijding van de échte, gevaarlijke griep die influenza heet en een hoge koorts van zo'n 39 ''C kan veroorzaken. Gebeurt het toch, dat iemand de echte influenza op loopt vlak na de prik, dan kan dat uitslui tend veroorzaakt zijn doordat er onver wacht een virus van een andere griepstam opdook (gelukkig weten de bacteriologen dat dankzij hun verkenningen meestal op tijd) of omdat zijn lichaam nog niet vol doende afweerstof had aangemaakt. Na 14 dagen is uw lichaam er heus wel tegen bestand. Vooral de kans op complicaties wordt door een tijdige inenting sterk ver- Over Indonesië spreek je als de gordel van smaragd en over Japan als het land van de rijzende zon. Kunt u me vertellen waar deze fraaie benamingen vandaan komen? Antwoord: De zon komt op in het oosten en Japan ligt van ons uit gezien in ooste lijke richting, vandaar dat deze beeldende naam gemakkelijk te verklaren is. De gor del van smaragd slaat op de vorm van de Indonesische archipel en de kleur sma ragd, die daar in de natuur veel voorkomt (groen als smaragd). Er zijn nog meer lan den met zulke fraaie benamingen: Israël, 'het land van melk en honing', Tibet, 'het dak van de wereld', Finland, 'het land van de duizend meren', het oude Perzië, 'het land van 1001 nacht en minder poëtisch: Amerika, 'het land van de onbegrensde mogelijkheden' In kleding die een tijd niet gebruikt is ver schijnen bruinige vlekjes. Weet u wat voor vlekjes dit zijn en weet u misschien een middel om ze weg te krijgen? Antwoord: Deze vlekjes ontstaan door dat kleding te lange tijd in een berging hangt waarin onvoldoende ventilatie is, hierdoor kan schimmelvorming ontstaan. De vlekjes zijn erg moeilijk te verwijde ren. U kunt het proberen met een sopje van water, soda en zachte zeep. Eventueel eerst inweken met water en azijn. Gebruik bij wol echter geen soda! Hoe kan ik het beste gietijzeren tuinmate- riaal behandelen om roesten te voorko men Antwoord: Je zou zeggen ijzer is ijzer, ijzer roest, dus gietijzer ook. Een verfdes- kundige verzekerde ons echter dat dit niet het geval is. Wel kan gietijzer op den duur lelijk worden. Daarom verdient het aan beveling om gietijzeren tuinmaterialen met een (roestwerende) verf te behande len, bijvoorbeeld met Hammerite. Altijd lees ik met genoegen uw interessan te vragenrubriek. Nu heb ik zelf een vraag: wanneer is de margarine in de handel gekomen Antwoord: De Franse keizer Napoleon III schreef een prijsvraag uit om te voor zien in een goedkoop vervangingsmiddel voor boter. De prijs ging in 1869 naar de Fransman H. Mège-Mouriès. Het be kroonde procédé werd in 1872 door de boterhandelaar Jurgens in Oss ter hand genomen, waarna weldra in Nederland een groot aantal margarinefabriekjes ont stond. minderd. Wist u, dat elke winter zeker 2.000 mensen overlijden aan influenza? Het is daarom voor de zogenaamde risi cogroepen van belang de huisarts bijtijds om plaatsing op de lijst te vragen, zodat hij het benodigde vaccin eind september in huis heeft. Want begin oktober is het weer tijd voor de jaarlijkse griepprik. V.>^BiKBtt)E Middelhamis Hellevoetsluis Zierikzee Oud-Beijerland VBiHUIZERS Tel. (0187) 482188 Tel. (0181) 320016 Tel. (0111)413163 Tel. (0186) 613624 Om 15.08 uur zond de sleepboot "Tur moil" het dramatische bericht uit: De 'Flying Enterprise' zinkt. De 'Flying Enterprise' zinkt"!! Om 15.15 uur lag het schip geheel dwars op de golven en het water stroomde door de schoorsteen naar binnen en het ogen blik was aangebroken om het schip te verlaten. Zij liepen over de (horizontale) schoorsteen en de Engelse stuurman Dancy keek naar kapitein Kurt Carlsen en hij begreep direkt dat hij als eerste van boord zou moeten gaan. Dancy liet zich vallen en zwom weg van het schip waarna ook kapitein Carlsen, als laatste, zijn schip verliet. Zij zwommen samen richting het dichts- bij liggende vaartuig en dat was de "Tur moil", de Engelse sleepboot waar Dancy de stuurman op was. De gehele zee rondom het zinkende schip was bedekt met wrakhout en losge slagen lading. Gelijkmatig zonk het schip steeds dieper weg. Veilig aan boord van de "Turmoil" zagen zij de ondergang van de "Flying Enterprise". De boeg verhief zich plotse ling vijf meter, en verdween daarna onder water. Om 16.10 uur was de "Flying Enterpri se" gezonken op een plaats waar het 80 meter diep is. Toen de "Flying Enterprise" ten onder ging loeiden de sirenes van de omliggen de schepen als een laatste groet. De kade van Falmouth stond het die avond zwart van de mensen toen de sleepboot "Turmoil", met aan boord kapitein Carlsen en stuurman Dancy de haven binnen liep. Doch de sleepboot ging in de baai van Falmouth voor anker om eerst de over vermoeide Carlsen met z'n vriend Dancy nog wat rust te gunnen. Kapitein Kurt Carlsen zou later als een held worden binnen gehaald en in Fal mouth worden gehuldigd voor zijn niet aflatende ijver om het schip met haar lading te behouden. In New York werd intussen ook bekend dat Kurt Carlsen veilig in Falmouth was aangekomen en ook daar bereidde men zich voor op een grote ontvangst. Eén van de vele vragen waren in die tijd; Waarom bleef Kurt Carlsen zo lang aan boord? Hij antwoordde zelf hierop: "Tot ander half uur voordat de "Flying Enterprise" zonk, had ik hoop dat ze behouden kon blijven. Als gezagvoerder had ik hier voor de verantwoording". Hiervoor heeft hij 24 onderscheidingen ontvangen. Naar veel later bekend is geworden, ver voerde de "Flying Enterprise" het metaal 'Zirconium', dat nodig was voor de con structie van de kernreaktor van de "Nau tilus", de eerste atoom-onderzeeër van Amerika. Schiedam Maarten Bezuijen

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 9