NIEUWE BOEKEN Wie schrijft er mee van en over Flakkee? HttlEU-QOEK Duurzame visindustrie is mogelijk „IK ZIE... IK ZIE... WAT JOE NIET ZIET!" P.V. De Luchtbode KLEINE oammooE mOOElEEUVi^E ÜOMVi MOS' UEitmmHEN UETTE HUID i'TEQREm'CHIIN /rOl/l/ EU miUEROIENS'TEN Vorige week stonden in deze ru briek vraag en antwoord over een 4-stemmig Hazeu-liedboek. Inzender vroeg zich af of iemand daarvoor belangstelling zou heb ben. Dat is zeker het geval, maar wie was ook weer de inzender? Wilt u nog even met onze redactie contact opnemen? Graag. Telefoon 47 10 22 VAN DER BOOM Aldus aanstaand Unilever vice-voorzitter Antony Biirgmans te Herkingen VRIJDAG 18 SEPTEMBER 19% Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Mid- delharnis, met in de linkerbovenhoek Vragenrubriek' vermeld. De vra gen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Omdat ik nogal klein van stuk ben, is het vaak moeilijk om aan geschikte kleding te komen. Weet u in wat voor soort winkels ik terecht kan Antwoord: Ons is gebleken dat dergelij ke winkels nauwelijks bestaan, althans wij hebben ze niet kunnen ontdekken. Ten einde raad hebben wij ons in verbinding gesteld met de Belangenvereniging van Kleine Mensen (BVKM). Zij bevestigden onze bevindingen. Dat weinig kleding ge maakt wordt specifiek voor kleine mensen komt doordat er verschillende 'soorten' kleine mensen zijn. Confectie zou daar door slechts in te kleine partijen gemaakt kunnen worden, dit is commercieel niet interessant voor een fabrikant. Kleine mensen zijn dus aangewezen op matwerk of handige familieleden of kennissen. De vereniging wist ons te vertellen dat kleine mensen redelijk vaak kunnen slagen in de winkels van Hennes Mauritz. Deze winkels vindt u in de meeste grote plaat sen. Voor degenen die belangstelling voor bovengenoemde belangenvereniging heb ben geven wij hier wat informatie. De BVKM heeft als doel het behartigen van de gemeenschappelijke en individuele belangen van de leden. De BVKM is er voor kleine mensen van wie de lichaams lengte op volwassen leeftijd beneden de 1.55 m. ligt; kinderen die de leeftijd van 16 jaar nog niet bereikt hebben en naar verwachting klein blijven en hun ouders. Naast het geven van medische informatie en inlichtingen over het aanpassen van huis, auto e.d. is ook de ervaringsuitwis seling van groot belang. Dit kan gebeuren tijdens de bijeenkomsten van de BVKM. De BVKM publiceert een driemaande lijks blad en diverse brochures. Voor meer inlichtingen kunt u zich wenden tot het secretariaat van de BVKM: Rosveld 14, 3085 PR Rotterdam (geen bezoekadres), tel. (010) 4801932 (van 18.00 tot 21.30 uur). Ik heb de Dom in Keulen bezocht. Nu vraag ik me af hoe men met de beperkte technische middelen van toen zo 'n mach tig bouwwerk kon bouwen. Antwoord: U zult niet de enige zijn die zich dit wel eens afgevraagd zal hebben! De middeleeuwse manier van bouwen verschilde echter geen eens zo heel veel met die van nu. Men hees alle bouwmate riaal op door middel van katrollen. Die werden uiteraard met de hand bediend, maar bij kerken en torens had men er ook die door paarden of ossen getrokken wer den. Wat de Keulse Dom betreft, die meer dan 150 m hoog is: daar ziet u bouwele menten van meer dan 250 kg op hoogten van 100 tot 125 m. Ook hier heeft men gewerkt met katrollen en dierlijke trek kracht maar ook wel met mankracht want vele handen maken licht werk. Hoe verwijder ik mos van gebakken walen Antwoord: Voor het reinigen van allerlei soorten tegels en stenen van de paden en het terras in een tuin zijn in een tuincen trum en diverse winkels voor tuinbeno- digdheden prima milieuvriendelijke mid deltjes te koop die even goed of beter re sultaat geven als het vroeger hiervoor ge bruikte verdunde bleekwater. Ook een aantal drogisten verkoopt die zg. mosdo- ders. Maar het geheim is, dat u eerst een week met droog weer afwacht. Als het mos of de algen minstens vijf dagen geen druppel regen hebben gehad (en ook de tuin langs het pad niet gesproeid is!, heeft het groen door de droogte geen houvast meer en komt het los op die stenen te lig gen. Zo nodig haalt u er na een droge periode eerst een staalborstel overheen. De haag vcm onze buurman wordt veel te hoog. Hij wil hem niet kortwieken, mag ik er zelfde .schaar inzetten? Antwoord: Uit uw brief maken wij op dat de haag op de grond van uw buurman staat, in dat geval kan ons antwoord kort zijn: u mag hem niet eigenmachtig kort wieken, wel mag u eventuele op uw ter rein overhangende takken, afknippen in dien de eigenaar dit niet op uw verzoek wil doen. U mag bij dit werk echter beslist geen voet op andermans erf zetten! Slaat de haag echter precies op de grens van de beide erven dan wordt deze als een ge meenschappelijke haag aangemerkt. In dat geval is de haag gemeenschappelijk bezit en mag er dus alleen met beider in stemming iets aan veranderd worden. Over de hoogte wordt in het nieuwe Bur gerlijk Wetboek gezegd, dat de nabuur zich niet kan verzetten tegen de aanwe zigheid van bomen, heesters of heggen die niet hoger reiken aan de scheidsmuur tus sen de erven (onder een scheidsmuur wordt hier elke ondoorzichtige afsluiting van twee meter hoogte verstaan, voor zo ver een verordening of plaatselijke ge woonte deze hoogte niet anders regelt). Hieruit kan iedereen opmaken dat er wel protest kan worden aangetekend indien een boom, heester of heg hoger reikt dan zo'n scheidsmuur van twee meter. Het is verstandig om eerst in goed overleg met uw buurman te proberen om tot een oplos sing van het probleem te komen. Als u uw klacht bij de rechter deponeert, overtuig u dan van tevoren bij het kadaster waar de scheiding van de erven precies loopt. Het kadastrale nummer van de percelen vindt u in de eigendomsbewijzen. Wendt u zonodig voor juridische bijstand tot een advocaat of voor gratis advies tot een Bu reau voor Rechtshulp. Bedenk daarbij dat advocaten tegenwoordig erg duur zijn, dat een goede buur beter is dan een verre rech ter. Mijn man heeft veel last van een erge vette huid. Onze huisarts en een homeopathi sche arts weten er ook geen raad mee. Weet uw medicus misschien meer? Antwoord: Een vette huid is in aanleg vanaf de geboorte aanwezig. Dit is dus te vergelijken met al onze eigenschappen, zoals de kleur van het haar, lichaamsleng te, lichaamsgewicht e.d. Al deze eigen schappen zijn onveranderlijk aanwezig. Kortom dit zal altijd zo blijven. Het lijkt mij het beste dat uw man zich dagelijks wast met veel zeep of douchegel. Dit lost in ieder geval iets van het overtollige huidvet op. Ook kan uw man zich beter met scheerzeep en een mes scheren dan met een elektrisch scheerapparaat. Welke ster flikkert er 's avonds zo fraai acm het firmanent? Antwoord: Als u in augustus naar de avondlijke sterrenhemel heeft gekeken dan was de fraaie heldere ster die u in het oosten zag opkomen geen ster maar de enorme grote planeet Jupiter. U kunt een planeet van een ster onderscheiden door dat een ster altijd een stipje blijft, ook al zou u door nog zo'n grote sterrenkijker kijken. Een andere planeet die 's zomers regelmatig goed zichtbaar is, is de even eens erg grote Saturnus. Met een goede verrekijker kunt u zelfs de ringen van deze planeet waarnemen. De planeet Venus is in bepaalde maanden een tijd als avond ster en dan weer enkele maanden op een heel andere plaats als morgenster te zien. Venus heeft net als Mercurius een om- loopbaan rondom de zon binnen de baan van de Aarde. In de tijd daartussen is Venus moeilijk waar te nemen daar zij achter de zon draait of juist voor de zon langs gaat. De ene keer staat de zon tussen Aarde en Venus in en een andere keer be weegt Venus zich juist tussen ons en de zon. Over het algemeen valt haar ver schijning als Morgenster of als Avondster niet elk jaar in dezelfde maanden. Die standen verschuiven, omdat de omloop banen van Aarde en Venus rondom de zon t.o.v. elkaar hellen, en beide planeten hun eigen omlooptijd hebben. Mag iemand die AOW ontvcmgt bijverdie nen zonder dat dit op zijn uitkering wordt gekort? Antwoord: De AOW is een zogenaamde volksverzekering. Dat betekent dat alle ingezetenen in principe deze uitkering ontvangen ongeacht bijvoorbeeld het ver mogen of eventuele werkzaamheden. Het hebben van een baan na de 65-jarige leef tijd heeft dus geen invloed op de hoogte van de AOW-uitkering. E. Erskine, R. Erskine en J. Fisher, De kennis der zaligheid. De Kleine Cate chismus van Westminster toegelicht. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Tweede druk. 328 en 442 pag. Prijs 79,50. Eén van de belijdenisgeschrif ten, opgesteld door de Westminster Assembly (1643-1649), is de zogenaam de Kleine Catechismus, zo aangeduid ter onderscheiding van de Grote Catechis mus. De eerstgenoemde catechismus heeft in de kerken van Engeland en Schotland een functie gekregen die enigszins te vergelijken is met onze Hei- delberger. Hij is ook in vraag-en-ant- woordvorm gesteld. De gebroeders Ers kine - Schotse predikanten in de 18e eeuw - alsmede James Fisher, een schoonzoon van Ebenezer Erskine, schreven een uitvoerige verklaring van deze catechismus, eveneens in de vorm van vragen en antwoorden. De neder- landse vertaling daarvan, verzorgd door J. H. den Boer, verscheen onlangs in een tweede druk. Een Woord vooraf schreef ds. P.H. van Harten (in 1971 nog 'drs.' en dienend in Molenaarsgraaf). Inmid dels promoveerde ds. Van Harten op een onderzoek naar de prediking van de Ers- kines; hij is thans hervormd predikant te Ridderkerk. Een bijzonder warme aanbe veling voor dit standaardwerk waarin de gereformeerde leer zo helder en gedegen, naar ook praktisch, wordt uiteengezet. Voor een dergelijk kloek en degelijk werk is zelfs tachtig gulden absoluut niet te veel. Hoenderdijk 9 "3253 AK Ouddorp. Tel. (0187) 68 42 67 Frieda Mout-van der Linden, In goede handen. Uitgeverij De Banier, Utrecht. Paperback. 47 pag. Prijs 12,75. Een boekje dat bedoeld is als een ziekenbe zoek. Zonder luidruchtigheid en holle woorden. Maar vooral met een heenwij zing naar Hem van Wie de apostel Petrus zegt: "Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u". Het boekje besluit met het gedicht 'In goede Han den'. E.K. van Wijgerden-'t Lam, Mag mijn kind nog kleuter zijn? Uitgeverij De Banier, Utrecht. Paperback. Geïllus treerd. 71 pag. Prijs 14,75. Een boek je dat aandacht voor de kleuter vraagt. De kracht van dit boekje ligt in de vele voorbeelden, uit het (school- en gezins)leven gegrepen. De schrijfster (die onderwijsgevende is?) bepleit een beter begrip voor de kinderen in de kleu terleeftijd. De bijlage aan het slot van het boekje wil een overzicht bieden van het christelijk onderwijs na de Reformatie, maar het slaagt daarin niet echt: al te veel details uit de 17e eeuw en maar zes regels over onze eeuw. Joz. A. de Koeijer, Ontmoeting met dr. D. Martyn Lloyd-Jones. Herken ning of verwarring? Uitgeverij De Banier, Utrecht. 47 pag. Prijs ƒ7,50. Op 31 augustus 1993 hield ds. De Koe ijer op de predikantenconferentie te Gar- deren een inleiding over dr. Lloyd-Jones: 'Drijver of gedrevene?'. Op verzoek van de uitgever werkte hij die voordracht uit tot een boekje, nu niet gericht op predi kanten maar op een belangstellend lezerspubliek. Voor wie naast de boeken van Lloyd-Jones zelf zich wil oriënteren op de persoon van deze prediker, kan dit werkje een (eerste) kennismaking zijn. BOEKEN EN MUZIEK SI Voor.straat41-3245 BG Sommdsdljk Tel. (0187) 48 26 14-Fax (0187) 48 45 20 J. Mastenbroek, 'n Ogenblikje alstu blieft. Uitgeverij De Banier, Utrecht. Paperback. 128 pag. Prijs 16,90. Het reformatorisch gezinsblad De Gezinsgids kent een rubriek die 'Persoonlijk' heet. De heer J. Mastenbroek is al heel wat jaren medewerker aan dat blad en die rubriek. In deze bundel is een 60-tal bij dragen van zijn hand opgenomen. Korte stukjes met gebeurtenissen, ervaringen, herinneringen - maar alle tot nadenken stemmend. L, Vogelaar, Een gedenksteen opge richt. Facetten uit de geschiedenis van de Gereformeerde Gemeenten in Noord-Amerika. Uitgeverij Den Her tog, Houten. Gebonden. Geïllustreerd. 315 pag. Over de geschiedenis van de de Netherlands Reformed Congregations, of wel de Nederlandse Gereformeerde Gemeenten in Noord-Amerika, is tot heden nog geen alomvattend overzicht verschenen. Terecht werd dat als een lacune ervaren. De heer L. Vogelaar te Elspeet die zelf in Canada heeft gewoond, heeft hierin een taak gezien. Op verdienstelijke wijze heeft hij de (vele) informatie die hij op het spoor kwam, geordend en verwerkt. Het ont staan van de NRC kan gedateerd worden op 8 januari 1877, dus meer dan 120 jaar geleden. Eén van de predikanten uit de begintijd was ds. J.C. Wielhouwer, geboortig uit Sommelsdijk (1875), zoon van Leendert Wielhouwer en Neeltje Rozenheek. Vóór zijn geboorte al mocht ROTTERDAM - „Zelfs nu - nu het bestaansmiddel van veel vissers en de visstand worden bedreigd - schuilt het grootste gevaar voor de visserij in een gebrek aan inzicht dat er überhaupt een probleem is". Die waarschuwing sprak de aan staande vice-voorzitter van Unile ver, Antony Burgmans, uit in een toespraak vandaag in Lissabon, Portugal op de WNF-conferentie: Creating a Sea Change: Resolving the Global Fisheries Crisis. Volgens Burgmans kan de visindustrie, die ernstig wordt bedreigd, weer levens vatbaar en duurzaam worden wanneer zij professioneel en wetenschappelijk wordt geleid, samenwerkt iTiet anderen om de visstand te behouden en te herstellen, en wordt ondersteund door een markt waar vis wordt verhandeld tegen de werkelijke waarde. ,,Deze zaak gaat niet alleen de visserij aan: ook de handel, de verwerkende in dustrie, verpakkers, de detailhandel en consumenten dienen zich van dit pro bleem bewust te worden en actie te ne men", aldus Burgmans. .,Als wij - de visverwerkende industrie - het eens kunnen worden dat op de lange termijn de waarde van vis natuurlijke voedingsbron op een hoger peil moet worden gebracht, kunnen we het ondenk bare gaan denken. We kunnen ons dan buigen over de vraag hoe we de visin dustrie kunnen herstructureren in een markt inet enerzijds een goed beheerd aanbod van een eiwitrijke doch eindige voedingsbron, en anderzijds de vraag van goed geïnformeerde consumenten naar een voedingsmiddel met een hoge kwaliteit en voedingswaarde". De heer Burgmans zette de rol van de industrie uiteen, waarbij hij aangaf dat een succesvolle toekomst voor de visin dustrie uiteindelijk afhangt van de vraag of we een duurzaam evenwicht kunnen vinden tussen vraag en aanbod en of we het beeld dat consumenten van vis heb ben, kunnen veranderen. Hij vervolgde: „Consumenten, met name in ontwikkelde markten, moeten vis le ren waarderen, omdat het heel gezond is en een hoge voedingswaarde heeft. Con sumenten moeten bovenal inzien dat met de groeiende wereldbevolking en een stijgende levensstandaard, vis een schaarse en waardevolle natuurlijke voe dingsbron is geworden en dat het behoud ervan in ons aller belang is". In 1996 is Unilever, een van 's werelds grootste afnemers van diepvriesvis, een samenwerkingsverband aangegaan met het Wereld Natuur Fonds voor de oprich ting van de Marine Stewardship Council, waarbinnen gewerkt wordt aan duurzame zeevisserij. De heer Burgmans: ,,Als Unilever geen actie onderneemt, brengen we de reputa tie van ons bedrijf - de vertrouwensband die we met onze consumenten hebben opgebouwd - in gevaar". Daarom stelt Unilever nu samen met het Wereld Natuur Fonds een aanpak voor waarbij de marktwerking wordt ge bruikt om langs de hele aanvoerketen prikkels te geven die bijdragen aan een duurzame toekomst voor de gehele bij de ,zeevis.serij betrokken industrie". zijn moeder weten dat dit kind bestemd was voor de bediening van het Goddelij ke Woord. Andere namen zijn: ds. N.H. Beversluis, ds. C. van Adrichem, ds. J. van Zweden en (natuurlijk) ds. W.C. Lamain. Uit later jaren: ds. A. Vergunst, ds. G.A. Zijderveld en ds. A. Elshout. Het ontstaan van de Heritage NRC in 1994 rond dr. J.R. Beeke wordt slechts heel summer gereleveerd. De bijlagen in dit boek geven een overzicht van voorge schiedenis alsmede van de predikanten en oefenaars van de NRC. Dit mooi uit gevoerde boek met de vele illustraties is een must voor ieder die zich betrokken weet bij de Amerikaanse Gereforrneerde Gemeenten. Alexander Comrie, Het oprecht geloo.f Verklaring van Zondag 7 van de Hei- delbergse Catechismus. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Gebonden. 173 pag. Prijs 29,50. Comrie was predikant in Woubrugge van 1735 tot 1773. Aan de toenmalige gedachtenwisseling (men mag ook zeggen: polemiek) over het wezen en het welwezen van het geloof heeft hij door middel van zijn Catechis musverklaring een bijdrage geleverd. Het onderdeel daaruit dat betrekking heeft op zondag 7 wordt in dit boekje apart gepubliceerd. Het is als zodanig niet alleen een tijdsdocument maar ook een woord dat kennisneming nog zeker waard is. De vorm waarin Comrie zijn 'preek' goot (overigens meer een verhan deling, samengesteld uit diverse preken), is hier en daar niet zonder filosofische bevangenheid. Maar dat laat onverlet dat Comrie zich heeft ingezet voor het ware geloof als een genadegave van God. Om dit veilig te stellen koos hij een onder scheiding ('hebbelijkheid' en 'dadelijk heid' van het geloof) die in later jaren wel eens verabsoluteerd is. Comrie's bedoeling was echter een pastorale. Het Woord vooraf in deze uitgaaf is van de dan een voorwerp in gedachten genome vany dan raeje wat je in gedachten had, een grappig spelleje! A^ kmd zag k soms figuren op h't behang, earlijk waer óór, in as je lange d r naer bleef k.eke gienge ze nog bewege oak. In wat te dtenken as je op een moa.je zeumerse dag naer de locht kiekt'? Dan zie je wolken voorbie trekke m d.e hao soms dtere-hguren. Een tiedje sïeleje hoarde ik een jongetje bewere dat n spoken gezieje had, hie was druk m^de weer om z'n nichtje d'r van te overtuugen dat h t echt waer was. H't is al een hortje geleje dat een schoanmaekvrouwtje een groate zael an h t op- ruumen was, ze voog mit een bezem de rommel an de kangte, mar oak een pas gemaekt kunstwerk, dat kunstwerk was een hoapje zand mit uutgedrukte sigarette peuken, ze docht bie d'r eige, „Opruume die rommel! Mar bie naerder inzien kreeg ze in de gaten dat h't een kunstwaark voor most stelle, dus voog ze alles weer op z'n plekke in eieng naer huus, d'n aoren dag vergaepten de bezoekers zich an dat kun,stwaark,^gemaekt deur... H't is oak voorgekomme dat iemand een paer aepen een doek Hete vaarve, verschillende kunstminnaers stienge vol emotie te gissen wie dit schitterende schilderieje had gemaekt! Wat een ofgang was dat toen ze de waerheid vemamme! Zelfs een heale vloere volsmaere mit pindakaese schient een kunstwaark te wezen, wat een dwaesheid toch, of bin ik noe zo dwaas da 'k dat niet begriepe? Volwasse gestudeerde maansen kenne d'r wat van oor, dat hao 'k ongderlesten gezieje, een heal gezelschap financieel bevoorrechte men sen stienge vol overgaeve te kieken naer een 'schilderieje' van Mondriaan, dat zo pas uut Amerika was gearriveerd. Ze konne d'r niet genog van kriege, zo moai vonde ze 't, toen 'r an de directeur van het Rijksmuseum gevraegd wier wat h't voorstelde, begon die mit z'n hoad een beetje schuin, druk gebaerend z'n visie te geven, hie zag h't blauw van de hemel in de kleuren van de aerde, blommen in liefde, eigelijk zag 'n alles wat 'n wou zieje, dienk 'k! Ikke kieke. Mar... ik bin zeker te lomp, want ik zag van dat alles niks, allean mar een doek beschilderd mit allerlei vierkantjes van verschillende kleuren! Weer een aore stieng mit z'n hoad de aore kangte schuin hangend in die zag weer aore diengen, zo as leven in doad... Lae 'k mar ophouwe want ik worre nog verdrietig as 'k 'r an dienke, want ik zag allean mar doadaarme maansen die van een uutkaerieng motte rongd- komme, maansen die weinig of geen toekomst hao, zieke, die op een wachtlieste stae om geholpe te woiTen, bejaerden die verschillende noadzaekelijke diengen zelf motte betaele, verpleegkundigen die overwaarkt binne vanwege de bezuuni- giengen... in vult h't noe vaorder zelf mar in, dat alles zag ik deurschemere tus sen al die nullen van die tachtig miljoen gulden die ze voor dat 'schilderieje' beta- eld hao! In... ieder jaer mot 'r nog 's hongderdduuzend gulden neergeteld worre voor de beveiligieng! Mar jae, 'wieze mannen' dienke dat h't zo goewd is, dus... probeer je h't deur te slikken, mit moeite dan wel te verstaen, mar earlijk v/aer, h't bleef in m'n kele haeke as een visgraete! Toen 'k nog 's over naedocht bekroop m'n een niet te beschrieven aekelig gevoel, een soort schuldgevoel! Want as die directeur, in al die aore hoagwaerdigheids- bekleaders d'r zukke beelden in zagge, is dat toch wel een blamage voor de Schepper van Hemel in Aerde, Die heit alle diengen in zes daegen geschaepe in sprak zelf dat h't goewd was, zelfs zéar goewd! Dat betekent dan volgens mien dat wiele h't niet kenne verbetere, toch? In as je de bekoorlijke vurmen van alles wat geschaepe is bekiekt, begriep je dat in kan je niet acres zaage dat h't prachtig in volmaekt is. Dat kenne dan toch noait geen vierkantjes worre volgens mien! Maansen die probere de Scheppieng nae te schilderen bewonder ik, want dat is kunstig. Waerschienlijk stae 'k noe op zogenaemde intelligente teanen, mar ik verkieze de Scheppieng van h't Opperwezen boven die van de verwarde maans, want die brienge allean mar verwarrieng in haele alles uut z'n verband. H't was alles al een beetje gezakt totdat 'k zag in hoarde dat ean dezer daegen moeder Theresa een jaer geleje was gesturve, ze Hete verminkte in zieke doadaarme verstoate maansen zieje die geholpe warre deur dit biezondere vrouwtje, toen doch 'k. De Neder landse Bank, die al dat geld beschikbaer heit gesteld in de 'overheid' moste d'r eige toch schaeme, echt waer, want zo lange as d'r nog maansen ziek in hogerig, de vliegen over onstoke wonden, bedelend in zoekend op vuulnisbelten naer een ofgedankt stikje broad zoeke, of as je een broadmaegere Soedanese moeder mit holle aogen een kind de borst ziet geve, waer niks mear uut komt overigens, een aandje vaorderop een kindje sterven, een leste hulpeloaze blik in de holle oagen, smeeke om eten in drienken, gericht op de al evenzo hopeloaze moeder dan... dan... worre die tachtig miljoen gulden, as gloeiende kolen die brangde in ongze deur welvaert misvurmde hebberige hangden. Dan kom ik mar tot eane conclusie, d'r is iets mis, grondig mis mit ongze sae- menlevieng! Of zieje juUe h't angders" H't zou wel 's zo kenne weze dat de 'nul len' in ongze saemenlevieng Achtjes worre in de ge-achtjes 'nullen'. Vergeef me as 'k 't verkeard zieje of zaage, mar ik laage m'n gevoel even ope. Noe 'k dit schrieve nog 's overleze, naedat h't even 'gerust' heit, klienkt h't monotone gebrom van twee brandweerpompen in m'n oaren, in dat al twea nach ten in daegen lang! Want wat we niet voor meugelijk hadden gehouwe, is gebeurd, de wolken boven h't zuudwesten van ongs landje, hoa d'r last laete valle, regen in nog 's regen, de hemelsluuzen stienge waegenwied ope, in ze blie- ke groater te wezen dan onze ingenieuze waeterbouwkundige werken! De moder ne maans heit op z'n tekentaefel plannen gemaekt, groate waetergemaelen binne gebouwd in kleine gemaeltjes gesloopt, de polders binne an mekaore gekoppeld, op pappier leek alles voor mekaore te wezen, mar... noe bliekt achterof dat ongze voorvaoders nog niet zo dom warre, mear sioaten in mear ofgeslote gedealten die appart bemaele konne worre! Want noe zitte we mit een probleem, de gemaelen kenne h't niet an om dat bienae alles via die groate gemaelen mot gebeure! Noe mo'k wel earlijk weze, h't heit bie mien weten nog noait zoveul geregend oor. Dezen dag, vuuftien september, hoa 'k een rondje over Flakkee gereje, earlijk gezeit hao ze mit m'n gereje, vanwege een gebroke bean! In... ik bin vreaselijk geschrokke! Hoe mot dat allemaele goedkomme, de boeren in tuunders die een waer gevecht geleverd hoa om de gewassen schimmelvrie te houwen zodat de burgerbevolkieng weer niet te duur eten ken koape, zieje noe mit traenen in de oagen hoe de gewassen ongder waeter stae, dat doet zear! De vraeg is dan oak, wat is de schae in wie kan dat opvange? De schaede zal verschrikkelijk weze in de vergoeding nihil! Mar meschien.. as h't bie de regerieng alsnog deurdriengt dat de noad zéar hoag is! Een klein hope- je? Dit is dan oak overmacht, toch? Weetje wat een oplossieng zou weze'' Laete ze dat Mondriaan schilderieje mar weer verkoape voor tachtig miljoen gulden in dat geld verdeale ongder alle maansen die noe in de problemen raeke! Want die zieje geen allerhande vierkangte kleuren oor, nee... die zieje noe allean mar een groat donker nat gat! De groewte uut Dirksland, Joh. Wolfert hand van ds. A. Moerkerken te Capelle a/d IJssel (Ger. Gem.). Hij zet deze publicatie van Comrie op heldere wijze in het juiste historische kader. Terzijde nog het volgende: Dit Woord vooraf is ondertekend door 'ds. A. Moerkerken Daarentegen worden de 'oudvaders' aan geduid met hun volle voornaam en zon der de titel 'ds.': Alexander Comrie, Joan van den Honert, Theodorus van Thuynen, Antonius Driessen, Wilhelmus Schortinghuis, Theodorus van der Groe, etc. Toch wel een merkwaardig onder scheid... Ch.H. Spurgeon, De troon der genade. Twaalf preken over het gebed. Uitge verij Den Hertog te Houten. Paper back. 184 pag. Prijs 26,90. Goede wijs behoeft geen krans. De preken van Spurgeon, de prins der predikers uit de vorige eeuw, hebben geen aanbeveling nodig. De ondertitel van deze bundel geeft al aan wat het verbindende thema van deze predikaties is: het gebed. Spur- Bovenstaande postduivenvereniging nam op 12 september 1998 deel aan een wedvlucht vanuit Peronne. Af stand 214 km. In concours waren 196 duiven die om 08.25 uur met Westen wind gelost werden. De eerste duif arriveerde om 11.12.56 uur en haalde een snelheid van 1274.63 m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt: A. Molenaar en Zn. 1, 11, 13 32, 38; A. M. Volaart 2, 23; J. den Boer 3, 5, 6, 7, 9, 16, 18, 22, 24, 25, 26, 27. 29, 34, 35, 36; C. Logmans 4, 10, 20, 21, 37; A. Riedijk 8, 15, 30, 39; S. H. Stoop 12, 19, 33, 40; M. Huizer 14; H. Kievit 28; A. het Jonk 31. geon zeil was ook een 'man des gebeds'. Het komt mede in deze preken uit. Ze zijn uit het Engels vertaald door mw. O.H.C. Pas-Donker. JMJ K

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 6