NIEUWE BOEKEN
Wie schrijft er mee
van en over Flakkee?
HttlEU-QOEK
Duurzame visindustrie
is mogelijk
„IK ZIE... IK ZIE... WAT JOE NIET ZIET!"
P.V. De Luchtbode
KLEINE oammooE
mOOElEEUVi^E ÜOMVi
MOS' UEitmmHEN
UETTE HUID
i'TEQREm'CHIIN
/rOl/l/ EU miUEROIENS'TEN
Vorige week stonden in deze ru
briek vraag en antwoord over een
4-stemmig Hazeu-liedboek.
Inzender vroeg zich af of iemand
daarvoor belangstelling zou heb
ben. Dat is zeker het geval, maar
wie was ook weer de inzender?
Wilt u nog even met onze redactie
contact opnemen? Graag.
Telefoon 47 10 22
VAN DER BOOM
Aldus aanstaand Unilever
vice-voorzitter
Antony Biirgmans
te Herkingen
VRIJDAG 18 SEPTEMBER 19%
Biz. 2
EILANDEN-NIEUWS
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer
die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied
kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Mid-
delharnis, met in de linkerbovenhoek Vragenrubriek' vermeld. De vra
gen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden
gepubliceerd.
Omdat ik nogal klein van stuk ben, is het
vaak moeilijk om aan geschikte kleding te
komen. Weet u in wat voor soort winkels
ik terecht kan
Antwoord: Ons is gebleken dat dergelij
ke winkels nauwelijks bestaan, althans wij
hebben ze niet kunnen ontdekken. Ten
einde raad hebben wij ons in verbinding
gesteld met de Belangenvereniging van
Kleine Mensen (BVKM). Zij bevestigden
onze bevindingen. Dat weinig kleding ge
maakt wordt specifiek voor kleine mensen
komt doordat er verschillende 'soorten'
kleine mensen zijn. Confectie zou daar
door slechts in te kleine partijen gemaakt
kunnen worden, dit is commercieel niet
interessant voor een fabrikant. Kleine
mensen zijn dus aangewezen op matwerk
of handige familieleden of kennissen. De
vereniging wist ons te vertellen dat kleine
mensen redelijk vaak kunnen slagen in de
winkels van Hennes Mauritz. Deze
winkels vindt u in de meeste grote plaat
sen. Voor degenen die belangstelling voor
bovengenoemde belangenvereniging heb
ben geven wij hier wat informatie. De
BVKM heeft als doel het behartigen van
de gemeenschappelijke en individuele
belangen van de leden. De BVKM is er
voor kleine mensen van wie de lichaams
lengte op volwassen leeftijd beneden de
1.55 m. ligt; kinderen die de leeftijd van
16 jaar nog niet bereikt hebben en naar
verwachting klein blijven en hun ouders.
Naast het geven van medische informatie
en inlichtingen over het aanpassen van
huis, auto e.d. is ook de ervaringsuitwis
seling van groot belang. Dit kan gebeuren
tijdens de bijeenkomsten van de BVKM.
De BVKM publiceert een driemaande
lijks blad en diverse brochures. Voor meer
inlichtingen kunt u zich wenden tot het
secretariaat van de BVKM: Rosveld 14,
3085 PR Rotterdam (geen bezoekadres),
tel. (010) 4801932 (van 18.00 tot 21.30
uur).
Ik heb de Dom in Keulen bezocht. Nu
vraag ik me af hoe men met de beperkte
technische middelen van toen zo 'n mach
tig bouwwerk kon bouwen.
Antwoord: U zult niet de enige zijn die
zich dit wel eens afgevraagd zal hebben!
De middeleeuwse manier van bouwen
verschilde echter geen eens zo heel veel
met die van nu. Men hees alle bouwmate
riaal op door middel van katrollen. Die
werden uiteraard met de hand bediend,
maar bij kerken en torens had men er ook
die door paarden of ossen getrokken wer
den. Wat de Keulse Dom betreft, die meer
dan 150 m hoog is: daar ziet u bouwele
menten van meer dan 250 kg op hoogten
van 100 tot 125 m. Ook hier heeft men
gewerkt met katrollen en dierlijke trek
kracht maar ook wel met mankracht want
vele handen maken licht werk.
Hoe verwijder ik mos van gebakken walen
Antwoord: Voor het reinigen van allerlei
soorten tegels en stenen van de paden en
het terras in een tuin zijn in een tuincen
trum en diverse winkels voor tuinbeno-
digdheden prima milieuvriendelijke mid
deltjes te koop die even goed of beter re
sultaat geven als het vroeger hiervoor ge
bruikte verdunde bleekwater. Ook een
aantal drogisten verkoopt die zg. mosdo-
ders. Maar het geheim is, dat u eerst een
week met droog weer afwacht. Als het
mos of de algen minstens vijf dagen geen
druppel regen hebben gehad (en ook de
tuin langs het pad niet gesproeid is!, heeft
het groen door de droogte geen houvast
meer en komt het los op die stenen te lig
gen. Zo nodig haalt u er na een droge
periode eerst een staalborstel overheen.
De haag vcm onze buurman wordt veel te
hoog. Hij wil hem niet kortwieken, mag ik
er zelfde .schaar inzetten?
Antwoord: Uit uw brief maken wij op dat
de haag op de grond van uw buurman
staat, in dat geval kan ons antwoord kort
zijn: u mag hem niet eigenmachtig kort
wieken, wel mag u eventuele op uw ter
rein overhangende takken, afknippen in
dien de eigenaar dit niet op uw verzoek wil
doen. U mag bij dit werk echter beslist
geen voet op andermans erf zetten! Slaat
de haag echter precies op de grens van de
beide erven dan wordt deze als een ge
meenschappelijke haag aangemerkt. In
dat geval is de haag gemeenschappelijk
bezit en mag er dus alleen met beider in
stemming iets aan veranderd worden.
Over de hoogte wordt in het nieuwe Bur
gerlijk Wetboek gezegd, dat de nabuur
zich niet kan verzetten tegen de aanwe
zigheid van bomen, heesters of heggen die
niet hoger reiken aan de scheidsmuur tus
sen de erven (onder een scheidsmuur
wordt hier elke ondoorzichtige afsluiting
van twee meter hoogte verstaan, voor zo
ver een verordening of plaatselijke ge
woonte deze hoogte niet anders regelt).
Hieruit kan iedereen opmaken dat er wel
protest kan worden aangetekend indien
een boom, heester of heg hoger reikt dan
zo'n scheidsmuur van twee meter. Het is
verstandig om eerst in goed overleg met
uw buurman te proberen om tot een oplos
sing van het probleem te komen. Als u uw
klacht bij de rechter deponeert, overtuig u
dan van tevoren bij het kadaster waar de
scheiding van de erven precies loopt. Het
kadastrale nummer van de percelen vindt
u in de eigendomsbewijzen. Wendt u
zonodig voor juridische bijstand tot een
advocaat of voor gratis advies tot een Bu
reau voor Rechtshulp. Bedenk daarbij dat
advocaten tegenwoordig erg duur zijn, dat
een goede buur beter is dan een verre rech
ter.
Mijn man heeft veel last van een erge vette
huid. Onze huisarts en een homeopathi
sche arts weten er ook geen raad mee.
Weet uw medicus misschien meer?
Antwoord: Een vette huid is in aanleg
vanaf de geboorte aanwezig. Dit is dus te
vergelijken met al onze eigenschappen,
zoals de kleur van het haar, lichaamsleng
te, lichaamsgewicht e.d. Al deze eigen
schappen zijn onveranderlijk aanwezig.
Kortom dit zal altijd zo blijven. Het lijkt
mij het beste dat uw man zich dagelijks
wast met veel zeep of douchegel. Dit lost
in ieder geval iets van het overtollige
huidvet op. Ook kan uw man zich beter
met scheerzeep en een mes scheren dan
met een elektrisch scheerapparaat.
Welke ster flikkert er 's avonds zo fraai
acm het firmanent?
Antwoord: Als u in augustus naar de
avondlijke sterrenhemel heeft gekeken
dan was de fraaie heldere ster die u in het
oosten zag opkomen geen ster maar de
enorme grote planeet Jupiter. U kunt een
planeet van een ster onderscheiden door
dat een ster altijd een stipje blijft, ook al
zou u door nog zo'n grote sterrenkijker
kijken. Een andere planeet die 's zomers
regelmatig goed zichtbaar is, is de even
eens erg grote Saturnus. Met een goede
verrekijker kunt u zelfs de ringen van deze
planeet waarnemen. De planeet Venus is
in bepaalde maanden een tijd als avond
ster en dan weer enkele maanden op een
heel andere plaats als morgenster te zien.
Venus heeft net als Mercurius een om-
loopbaan rondom de zon binnen de baan
van de Aarde. In de tijd daartussen is
Venus moeilijk waar te nemen daar zij
achter de zon draait of juist voor de zon
langs gaat. De ene keer staat de zon tussen
Aarde en Venus in en een andere keer be
weegt Venus zich juist tussen ons en de
zon. Over het algemeen valt haar ver
schijning als Morgenster of als Avondster
niet elk jaar in dezelfde maanden. Die
standen verschuiven, omdat de omloop
banen van Aarde en Venus rondom de zon
t.o.v. elkaar hellen, en beide planeten hun
eigen omlooptijd hebben.
Mag iemand die AOW ontvcmgt bijverdie
nen zonder dat dit op zijn uitkering wordt
gekort?
Antwoord: De AOW is een zogenaamde
volksverzekering. Dat betekent dat alle
ingezetenen in principe deze uitkering
ontvangen ongeacht bijvoorbeeld het ver
mogen of eventuele werkzaamheden. Het
hebben van een baan na de 65-jarige leef
tijd heeft dus geen invloed op de hoogte
van de AOW-uitkering.
E. Erskine, R. Erskine en J. Fisher, De
kennis der zaligheid. De Kleine Cate
chismus van Westminster toegelicht.
Uitgeverij Den Hertog te Houten.
Tweede druk. 328 en 442 pag. Prijs
79,50. Eén van de belijdenisgeschrif
ten, opgesteld door de Westminster
Assembly (1643-1649), is de zogenaam
de Kleine Catechismus, zo aangeduid ter
onderscheiding van de Grote Catechis
mus. De eerstgenoemde catechismus
heeft in de kerken van Engeland en
Schotland een functie gekregen die
enigszins te vergelijken is met onze Hei-
delberger. Hij is ook in vraag-en-ant-
woordvorm gesteld. De gebroeders Ers
kine - Schotse predikanten in de 18e
eeuw - alsmede James Fisher, een
schoonzoon van Ebenezer Erskine,
schreven een uitvoerige verklaring van
deze catechismus, eveneens in de vorm
van vragen en antwoorden. De neder-
landse vertaling daarvan, verzorgd door
J. H. den Boer, verscheen onlangs in een
tweede druk. Een Woord vooraf schreef
ds. P.H. van Harten (in 1971 nog 'drs.'
en dienend in Molenaarsgraaf). Inmid
dels promoveerde ds. Van Harten op een
onderzoek naar de prediking van de Ers-
kines; hij is thans hervormd predikant te
Ridderkerk. Een bijzonder warme aanbe
veling voor dit standaardwerk waarin de
gereformeerde leer zo helder en gedegen,
naar ook praktisch, wordt uiteengezet.
Voor een dergelijk kloek en degelijk
werk is zelfs tachtig gulden absoluut niet
te veel.
Hoenderdijk 9
"3253 AK Ouddorp. Tel. (0187) 68 42 67
Frieda Mout-van der Linden, In goede
handen. Uitgeverij De Banier, Utrecht.
Paperback. 47 pag. Prijs 12,75. Een
boekje dat bedoeld is als een ziekenbe
zoek. Zonder luidruchtigheid en holle
woorden. Maar vooral met een heenwij
zing naar Hem van Wie de apostel Petrus
zegt: "Werpt al uw bekommernis op
Hem, want Hij zorgt voor u". Het boekje
besluit met het gedicht 'In goede Han
den'.
E.K. van Wijgerden-'t Lam, Mag mijn
kind nog kleuter zijn? Uitgeverij De
Banier, Utrecht. Paperback. Geïllus
treerd. 71 pag. Prijs 14,75. Een boek
je dat aandacht voor de kleuter vraagt.
De kracht van dit boekje ligt in de vele
voorbeelden, uit het (school- en
gezins)leven gegrepen. De schrijfster
(die onderwijsgevende is?) bepleit een
beter begrip voor de kinderen in de kleu
terleeftijd. De bijlage aan het slot van het
boekje wil een overzicht bieden van het
christelijk onderwijs na de Reformatie,
maar het slaagt daarin niet echt: al te
veel details uit de 17e eeuw en maar zes
regels over onze eeuw.
Joz. A. de Koeijer, Ontmoeting met
dr. D. Martyn Lloyd-Jones. Herken
ning of verwarring? Uitgeverij De
Banier, Utrecht. 47 pag. Prijs ƒ7,50.
Op 31 augustus 1993 hield ds. De Koe
ijer op de predikantenconferentie te Gar-
deren een inleiding over dr. Lloyd-Jones:
'Drijver of gedrevene?'. Op verzoek van
de uitgever werkte hij die voordracht uit
tot een boekje, nu niet gericht op predi
kanten maar op een belangstellend
lezerspubliek. Voor wie naast de boeken
van Lloyd-Jones zelf zich wil oriënteren
op de persoon van deze prediker, kan dit
werkje een (eerste) kennismaking zijn.
BOEKEN EN MUZIEK
SI Voor.straat41-3245 BG Sommdsdljk
Tel. (0187) 48 26 14-Fax (0187) 48 45 20
J. Mastenbroek, 'n Ogenblikje alstu
blieft. Uitgeverij De Banier, Utrecht.
Paperback. 128 pag. Prijs 16,90. Het
reformatorisch gezinsblad De Gezinsgids
kent een rubriek die 'Persoonlijk' heet.
De heer J. Mastenbroek is al heel wat
jaren medewerker aan dat blad en die
rubriek. In deze bundel is een 60-tal bij
dragen van zijn hand opgenomen. Korte
stukjes met gebeurtenissen, ervaringen,
herinneringen - maar alle tot nadenken
stemmend.
L, Vogelaar, Een gedenksteen opge
richt. Facetten uit de geschiedenis van
de Gereformeerde Gemeenten in
Noord-Amerika. Uitgeverij Den Her
tog, Houten. Gebonden. Geïllustreerd.
315 pag. Over de geschiedenis van de de
Netherlands Reformed Congregations, of
wel de Nederlandse Gereformeerde
Gemeenten in Noord-Amerika, is tot
heden nog geen alomvattend overzicht
verschenen. Terecht werd dat als een
lacune ervaren. De heer L. Vogelaar te
Elspeet die zelf in Canada heeft
gewoond, heeft hierin een taak gezien.
Op verdienstelijke wijze heeft hij de
(vele) informatie die hij op het spoor
kwam, geordend en verwerkt. Het ont
staan van de NRC kan gedateerd worden
op 8 januari 1877, dus meer dan 120 jaar
geleden. Eén van de predikanten uit de
begintijd was ds. J.C. Wielhouwer,
geboortig uit Sommelsdijk (1875), zoon
van Leendert Wielhouwer en Neeltje
Rozenheek. Vóór zijn geboorte al mocht
ROTTERDAM - „Zelfs nu - nu
het bestaansmiddel van veel vissers
en de visstand worden bedreigd -
schuilt het grootste gevaar voor de
visserij in een gebrek aan inzicht
dat er überhaupt een probleem is".
Die waarschuwing sprak de aan
staande vice-voorzitter van Unile
ver, Antony Burgmans, uit in een
toespraak vandaag in Lissabon,
Portugal op de WNF-conferentie:
Creating a Sea Change: Resolving
the Global Fisheries Crisis.
Volgens Burgmans kan de visindustrie,
die ernstig wordt bedreigd, weer levens
vatbaar en duurzaam worden wanneer zij
professioneel en wetenschappelijk wordt
geleid, samenwerkt iTiet anderen om de
visstand te behouden en te herstellen, en
wordt ondersteund door een markt waar
vis wordt verhandeld tegen de werkelijke
waarde.
,,Deze zaak gaat niet alleen de visserij
aan: ook de handel, de verwerkende in
dustrie, verpakkers, de detailhandel en
consumenten dienen zich van dit pro
bleem bewust te worden en actie te ne
men", aldus Burgmans.
.,Als wij - de visverwerkende industrie -
het eens kunnen worden dat op de lange
termijn de waarde van vis natuurlijke
voedingsbron op een hoger peil moet
worden gebracht, kunnen we het ondenk
bare gaan denken. We kunnen ons dan
buigen over de vraag hoe we de visin
dustrie kunnen herstructureren in een
markt inet enerzijds een goed beheerd
aanbod van een eiwitrijke doch eindige
voedingsbron, en anderzijds de vraag
van goed geïnformeerde consumenten
naar een voedingsmiddel met een hoge
kwaliteit en voedingswaarde".
De heer Burgmans zette de rol van de
industrie uiteen, waarbij hij aangaf dat
een succesvolle toekomst voor de visin
dustrie uiteindelijk afhangt van de vraag
of we een duurzaam evenwicht kunnen
vinden tussen vraag en aanbod en of we
het beeld dat consumenten van vis heb
ben, kunnen veranderen.
Hij vervolgde: „Consumenten, met name
in ontwikkelde markten, moeten vis le
ren waarderen, omdat het heel gezond is
en een hoge voedingswaarde heeft. Con
sumenten moeten bovenal inzien dat met
de groeiende wereldbevolking en een
stijgende levensstandaard, vis een
schaarse en waardevolle natuurlijke voe
dingsbron is geworden en dat het behoud
ervan in ons aller belang is".
In 1996 is Unilever, een van 's werelds
grootste afnemers van diepvriesvis, een
samenwerkingsverband aangegaan met
het Wereld Natuur Fonds voor de oprich
ting van de Marine Stewardship Council,
waarbinnen gewerkt wordt aan duurzame
zeevisserij.
De heer Burgmans: ,,Als Unilever geen
actie onderneemt, brengen we de reputa
tie van ons bedrijf - de vertrouwensband
die we met onze consumenten hebben
opgebouwd - in gevaar".
Daarom stelt Unilever nu samen met
het Wereld Natuur Fonds een aanpak
voor waarbij de marktwerking wordt ge
bruikt om langs de hele aanvoerketen
prikkels te geven die bijdragen aan een
duurzame toekomst voor de gehele bij de
,zeevis.serij betrokken industrie".
zijn moeder weten dat dit kind bestemd
was voor de bediening van het Goddelij
ke Woord. Andere namen zijn: ds. N.H.
Beversluis, ds. C. van Adrichem, ds. J.
van Zweden en (natuurlijk) ds. W.C.
Lamain. Uit later jaren: ds. A. Vergunst,
ds. G.A. Zijderveld en ds. A. Elshout.
Het ontstaan van de Heritage NRC in
1994 rond dr. J.R. Beeke wordt slechts
heel summer gereleveerd. De bijlagen in
dit boek geven een overzicht van voorge
schiedenis alsmede van de predikanten
en oefenaars van de NRC. Dit mooi uit
gevoerde boek met de vele illustraties is
een must voor ieder die zich betrokken
weet bij de Amerikaanse Gereforrneerde
Gemeenten.
Alexander Comrie, Het oprecht geloo.f
Verklaring van Zondag 7 van de Hei-
delbergse Catechismus. Uitgeverij Den
Hertog te Houten. Gebonden. 173 pag.
Prijs 29,50. Comrie was predikant in
Woubrugge van 1735 tot 1773. Aan de
toenmalige gedachtenwisseling (men
mag ook zeggen: polemiek) over het
wezen en het welwezen van het geloof
heeft hij door middel van zijn Catechis
musverklaring een bijdrage geleverd.
Het onderdeel daaruit dat betrekking
heeft op zondag 7 wordt in dit boekje
apart gepubliceerd. Het is als zodanig
niet alleen een tijdsdocument maar ook
een woord dat kennisneming nog zeker
waard is. De vorm waarin Comrie zijn
'preek' goot (overigens meer een verhan
deling, samengesteld uit diverse preken),
is hier en daar niet zonder filosofische
bevangenheid. Maar dat laat onverlet dat
Comrie zich heeft ingezet voor het ware
geloof als een genadegave van God. Om
dit veilig te stellen koos hij een onder
scheiding ('hebbelijkheid' en 'dadelijk
heid' van het geloof) die in later jaren
wel eens verabsoluteerd is. Comrie's
bedoeling was echter een pastorale. Het
Woord vooraf in deze uitgaaf is van de
dan een voorwerp in gedachten genome vany
dan raeje wat je in gedachten had, een grappig spelleje! A^ kmd zag k soms
figuren op h't behang, earlijk waer óór, in as je lange d r naer bleef k.eke gienge
ze nog bewege oak. In wat te dtenken as je op een moa.je zeumerse dag naer de
locht kiekt'? Dan zie je wolken voorbie trekke m d.e hao soms dtere-hguren. Een
tiedje sïeleje hoarde ik een jongetje bewere dat n spoken gezieje had, hie was
druk m^de weer om z'n nichtje d'r van te overtuugen dat h t echt waer was.
H't is al een hortje geleje dat een schoanmaekvrouwtje een groate zael an h t op-
ruumen was, ze voog mit een bezem de rommel an de kangte, mar oak een pas
gemaekt kunstwerk, dat kunstwerk was een hoapje zand mit uutgedrukte sigarette
peuken, ze docht bie d'r eige, „Opruume die rommel! Mar bie naerder inzien
kreeg ze in de gaten dat h't een kunstwaark voor most stelle, dus voog ze alles
weer op z'n plekke in eieng naer huus, d'n aoren dag vergaepten de bezoekers
zich an dat kun,stwaark,^gemaekt deur... H't is oak voorgekomme dat iemand een
paer aepen een doek Hete vaarve, verschillende kunstminnaers stienge vol emotie
te gissen wie dit schitterende schilderieje had gemaekt! Wat een ofgang was dat
toen ze de waerheid vemamme! Zelfs een heale vloere volsmaere mit pindakaese
schient een kunstwaark te wezen, wat een dwaesheid toch, of bin ik noe zo dwaas
da 'k dat niet begriepe? Volwasse gestudeerde maansen kenne d'r wat van oor,
dat hao 'k ongderlesten gezieje, een heal gezelschap financieel bevoorrechte men
sen stienge vol overgaeve te kieken naer een 'schilderieje' van Mondriaan, dat zo
pas uut Amerika was gearriveerd. Ze konne d'r niet genog van kriege, zo moai
vonde ze 't, toen 'r an de directeur van het Rijksmuseum gevraegd wier wat h't
voorstelde, begon die mit z'n hoad een beetje schuin, druk gebaerend z'n visie te
geven, hie zag h't blauw van de hemel in de kleuren van de aerde, blommen in
liefde, eigelijk zag 'n alles wat 'n wou zieje, dienk 'k! Ikke kieke. Mar... ik bin
zeker te lomp, want ik zag van dat alles niks, allean mar een doek beschilderd mit
allerlei vierkantjes van verschillende kleuren! Weer een aore stieng mit z'n hoad
de aore kangte schuin hangend in die zag weer aore diengen, zo as leven in
doad... Lae 'k mar ophouwe want ik worre nog verdrietig as 'k 'r an dienke,
want ik zag allean mar doadaarme maansen die van een uutkaerieng motte rongd-
komme, maansen die weinig of geen toekomst hao, zieke, die op een wachtlieste
stae om geholpe te woiTen, bejaerden die verschillende noadzaekelijke diengen
zelf motte betaele, verpleegkundigen die overwaarkt binne vanwege de bezuuni-
giengen... in vult h't noe vaorder zelf mar in, dat alles zag ik deurschemere tus
sen al die nullen van die tachtig miljoen gulden die ze voor dat 'schilderieje' beta-
eld hao! In... ieder jaer mot 'r nog 's hongderdduuzend gulden neergeteld worre
voor de beveiligieng! Mar jae, 'wieze mannen' dienke dat h't zo goewd is, dus...
probeer je h't deur te slikken, mit moeite dan wel te verstaen, mar earlijk v/aer,
h't bleef in m'n kele haeke as een visgraete!
Toen 'k nog 's over naedocht bekroop m'n een niet te beschrieven aekelig gevoel,
een soort schuldgevoel! Want as die directeur, in al die aore hoagwaerdigheids-
bekleaders d'r zukke beelden in zagge, is dat toch wel een blamage voor de
Schepper van Hemel in Aerde, Die heit alle diengen in zes daegen geschaepe in
sprak zelf dat h't goewd was, zelfs zéar goewd! Dat betekent dan volgens mien
dat wiele h't niet kenne verbetere, toch?
In as je de bekoorlijke vurmen van alles wat geschaepe is bekiekt, begriep je dat
in kan je niet acres zaage dat h't prachtig in volmaekt is. Dat kenne dan toch noait
geen vierkantjes worre volgens mien! Maansen die probere de Scheppieng nae te
schilderen bewonder ik, want dat is kunstig.
Waerschienlijk stae 'k noe op zogenaemde intelligente teanen, mar ik verkieze de
Scheppieng van h't Opperwezen boven die van de verwarde maans, want die
brienge allean mar verwarrieng in haele alles uut z'n verband. H't was alles al een
beetje gezakt totdat 'k zag in hoarde dat ean dezer daegen moeder Theresa een
jaer geleje was gesturve, ze Hete verminkte in zieke doadaarme verstoate maansen
zieje die geholpe warre deur dit biezondere vrouwtje, toen doch 'k. De Neder
landse Bank, die al dat geld beschikbaer heit gesteld in de 'overheid' moste d'r
eige toch schaeme, echt waer, want zo lange as d'r nog maansen ziek in hogerig,
de vliegen over onstoke wonden, bedelend in zoekend op vuulnisbelten naer een
ofgedankt stikje broad zoeke, of as je een broadmaegere Soedanese moeder mit
holle aogen een kind de borst ziet geve, waer niks mear uut komt overigens, een
aandje vaorderop een kindje sterven, een leste hulpeloaze blik in de holle oagen,
smeeke om eten in drienken, gericht op de al evenzo hopeloaze moeder dan...
dan... worre die tachtig miljoen gulden, as gloeiende kolen die brangde in ongze
deur welvaert misvurmde hebberige hangden.
Dan kom ik mar tot eane conclusie, d'r is iets mis, grondig mis mit ongze sae-
menlevieng! Of zieje juUe h't angders" H't zou wel 's zo kenne weze dat de 'nul
len' in ongze saemenlevieng Achtjes worre in de ge-achtjes 'nullen'. Vergeef me
as 'k 't verkeard zieje of zaage, mar ik laage m'n gevoel even ope.
Noe 'k dit schrieve nog 's overleze, naedat h't even 'gerust' heit, klienkt h't
monotone gebrom van twee brandweerpompen in m'n oaren, in dat al twea nach
ten in daegen lang! Want wat we niet voor meugelijk hadden gehouwe, is
gebeurd, de wolken boven h't zuudwesten van ongs landje, hoa d'r last laete
valle, regen in nog 's regen, de hemelsluuzen stienge waegenwied ope, in ze blie-
ke groater te wezen dan onze ingenieuze waeterbouwkundige werken! De moder
ne maans heit op z'n tekentaefel plannen gemaekt, groate waetergemaelen binne
gebouwd in kleine gemaeltjes gesloopt, de polders binne an mekaore gekoppeld,
op pappier leek alles voor mekaore te wezen, mar... noe bliekt achterof dat ongze
voorvaoders nog niet zo dom warre, mear sioaten in mear ofgeslote gedealten die
appart bemaele konne worre! Want noe zitte we mit een probleem, de gemaelen
kenne h't niet an om dat bienae alles via die groate gemaelen mot gebeure! Noe
mo'k wel earlijk weze, h't heit bie mien weten nog noait zoveul geregend oor.
Dezen dag, vuuftien september, hoa 'k een rondje over Flakkee gereje, earlijk
gezeit hao ze mit m'n gereje, vanwege een gebroke bean! In... ik bin vreaselijk
geschrokke! Hoe mot dat allemaele goedkomme, de boeren in tuunders die een
waer gevecht geleverd hoa om de gewassen schimmelvrie te houwen zodat de
burgerbevolkieng weer niet te duur eten ken koape, zieje noe mit traenen in de
oagen hoe de gewassen ongder waeter stae, dat doet zear! De vraeg is dan oak,
wat is de schae in wie kan dat opvange?
De schaede zal verschrikkelijk weze in de vergoeding nihil! Mar meschien.. as
h't bie de regerieng alsnog deurdriengt dat de noad zéar hoag is! Een klein hope-
je? Dit is dan oak overmacht, toch? Weetje wat een oplossieng zou weze'' Laete
ze dat Mondriaan schilderieje mar weer verkoape voor tachtig miljoen gulden in
dat geld verdeale ongder alle maansen die noe in de problemen raeke! Want die
zieje geen allerhande vierkangte kleuren oor, nee... die zieje noe allean mar een
groat donker nat gat!
De groewte uut Dirksland,
Joh. Wolfert
hand van ds. A. Moerkerken te Capelle
a/d IJssel (Ger. Gem.). Hij zet deze
publicatie van Comrie op heldere wijze
in het juiste historische kader. Terzijde
nog het volgende: Dit Woord vooraf is
ondertekend door 'ds. A. Moerkerken
Daarentegen worden de 'oudvaders' aan
geduid met hun volle voornaam en zon
der de titel 'ds.': Alexander Comrie,
Joan van den Honert, Theodorus van
Thuynen, Antonius Driessen, Wilhelmus
Schortinghuis, Theodorus van der Groe,
etc. Toch wel een merkwaardig onder
scheid...
Ch.H. Spurgeon, De troon der genade.
Twaalf preken over het gebed. Uitge
verij Den Hertog te Houten. Paper
back. 184 pag. Prijs 26,90. Goede
wijs behoeft geen krans. De preken van
Spurgeon, de prins der predikers uit de
vorige eeuw, hebben geen aanbeveling
nodig. De ondertitel van deze bundel
geeft al aan wat het verbindende thema
van deze predikaties is: het gebed. Spur-
Bovenstaande postduivenvereniging
nam op 12 september 1998 deel aan
een wedvlucht vanuit Peronne. Af
stand 214 km. In concours waren 196
duiven die om 08.25 uur met Westen
wind gelost werden. De eerste duif
arriveerde om 11.12.56 uur en haalde
een snelheid van 1274.63 m.p.min. De
gedetailleerde uitslag luidt:
A. Molenaar en Zn. 1, 11, 13 32, 38; A.
M. Volaart 2, 23; J. den Boer 3, 5, 6, 7,
9, 16, 18, 22, 24, 25, 26, 27. 29, 34, 35,
36; C. Logmans 4, 10, 20, 21, 37; A.
Riedijk 8, 15, 30, 39; S. H. Stoop 12, 19,
33, 40; M. Huizer 14; H. Kievit 28; A.
het Jonk 31.
geon zeil was ook een 'man des gebeds'.
Het komt mede in deze preken uit. Ze
zijn uit het Engels vertaald door mw.
O.H.C. Pas-Donker. JMJ K