Geschiedenis Overdenking HJ Geslaagd optreden De Hoop in Ahoy uit de Heilige Schrift Hoe we niet hebben te bidden VOORLICHTING E.H.B.O. opleiding EIIAHDEH-HIEIJW5 l S^antala babymassage: HET ,KIjkVENSTER van de Zeeuwse landbouw Verkoopdag in Rockanje klinisch bevallen RST Contactbijeenkomst gehandicaptenzorg 'Helpende Handen' VERVOLGVERHAAL Vrouwvolk aan boord Autobedrijf Jan van Dijk Zaterdag 19 september: (elke 3e zaterdag van de maand) een weldaad voor ouder en baby Voor kraamzorg van uw eigen identiteit, vraag RST voor hoge kwaliteit Telefoon (0342) 42 23 24 afd. Flakkee/Schouwen/Tholen K. Norel -57- 2e Blad VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1998 No. 6739 MIDDELHARNIS Blik op kerk en samenleving Cj - Dokters op Internet - De kwaliteitskaart - Waar voor ons geld Vroeger kon men in een winkel nog wel- eens een bord aan de wand zien hangen met daarop de spreuk: „Zijt gij tevreden, zeg het Mderen; hebt gij klachten, zeg het ons". Dat getuigde, mijns inziens, van een juiste instelling. Vooral het laat ste lijkt me van belang: met klachten over het product of over de bediening ga je niet de boer op, maar die breng je op het adres waar ze thuishoren: bij de zaak zelf. De klant is koning. Dat geldt vandaag over de hele linie. Ook in de medische sector. De tijd is voorbij waarin de pa tiënt onkundig bleef van wat hem eigen lijk mankeerde, en waarin hij zich moest onderwerpen aan een behandeling waar van hijzelf het fijne niet wist. Ook de dokters snauwen hun patiënten niet meer af, zoals dat in het verleden wel voor kwam, maar leggen geduldig uit hoe het erbij staat, en wat de patiënt mag ver wachten. En is laatstgenoemde niet te vreden over de behandeling, dan kan hij zich daarover beklagen. Er zijn klachtencommissies, waar ge klaagd kan worden over huisartsen, spe cialisten, therapeuten, verpleegkundigen. En wordt de klacht ontvankelijk ver klaard, dan kan de persoon in kwestie tot de orde worden geroepen. De sancties kunnen variëren van een berisping tot ontzegging van de bevoegdheid om het beroep uit te oefenen. Die mogelijkheden bestaan al langer. Maar nu zijn er plannen om klachten over bepaalde artsen of ziekenhuizen openbaar te maken via Internet. Wanneer een en ander wordt gerealiseerd, dan kunnen we straks door middel van enke le drukken op de knop te weten komen welke dokter we niet moeten raadplegen omdat die wel eens een medische fout heeft gemaakt, en welk ziekenhuis de meeste risico's geeft. Terecht is er in de medische wereld pro test aangetekend tegen deze ingrijpende plannen. Waar gewerkt wordt, daar wor den fouten gemaakt. Ook door artsen en verplegend personeel. Maar het gaat niet aan, mensen aan de schandpaal te zetten, zelfs voordat hun zaak door de Medische Tuchtcommissie is behandeld. Dat is een openheid die te vèr gaat. Ongeveer tegelijkertijd is de kwaliteits kaart voor middelbare scholen in de dis cussie gekomen. Dat is een kaart waarop de resultaten van de betreffende school worden bekendgemaakt: het percentage zittenblijvers, het percentage geslaagden, de gemiddelde examencijfers, en verder wat algemene informatie over het aantal leerlingen, het soort onderwijs, en de le vensbeschouwelijke richting van de school. Zo kunnen ouders scholen met elkaar vergelijken en op grond daarvan beslissen naar welke school zij hun kind(eren) zullen sturen. In onderwijskringen is deze kwaliteits kaart met gemengde gevoelens ontvan gen. Er zou te weinig rekening gehouden zijn met onder andere het soort leerlin gen dat de betreffende school bevolkt. En daarom is het niet billijk scholen op deze manier met elkaar te vergelijken. Het zijn twee onderwerpen die op het eerste gezicht los van elkaar staan, maar die bij nader inzien alles met elkaar te maken hebben. Mensen zijn mondig en willen inspraak. In alle opzichten eisen zij het optimale. De medische sector is er als waarborg voor een perfecte gezond heid. En het onderwijs moet ons de ga rantie geven van de hoogste score. We willen waar voor ons geld. Maar wie beoordeelt de kwaliteit van de medische zorg of van het onderwijs? De één kan slechte ervaringen hebben met een dokter of met een ziekenhuis, terwijl de ander over die arts of over dat zieken huis voor honderd procent tevreden is. En terwijl het met die ene leerling op die school niet gaat, zijn er tientallen andere scholieren die op dezelfde school met vlag en wimpel het diploma halen. De openheid slaat in onze samenleving wel erg ver door.Desnoods leggen we zwarte lijsten aan, als we zelf maar aan onze trekken komen. Waarnemer Op maandag 5 oktober 1998 zal om 15.00 uur in de Nederlands Hervormde kerk te Kapelle de presentatie plaatsvin den van het boek Geschiedenis van de Zeeuwse landbouw, circa 1600-1910, geschreven door dr. P. R. Priester. Tij dens deze bijeenkomst zal het eerste exemplaar van het boek worden uitge reikt aan de Minister van Landbouw, de heer drs. H. H. Apotheker. Ook verte genwoordigers van de Landbouwuniver siteit Wageningen en van het provinciaal bestuur zullen aanwezig zijn. In 1988 nam de Stichting Historisch On derzoek het initiatief tot een onderzoeks project naar de agrarische geschiedenis van Zeeland. In samenwerking met de Landbouwuniversiteit Wageningen werd een onderzoeker, de heer Priester, aange trokken. Hij startte in 1991 zijn werk zaamheden. Ter financiering van het project werden bijdragen ontvangen van de Provincie Zeeland, tal van Zeeuwse gemeenten, waterschappen, bedrijven en instellingen. OFFICIEEL DEALER Brielle Slagveld 19 Tel. (0181)413777 Spijkenisse Kelvinweg 13 Tel. (0181)624900 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden Voor de restauratie en het onderhoud van de Ned. Herv. kerk van Rockanje, wordt er een verkoopdag gehouden aan de Hil- zeweg 3 in Rockanje, van 9.30 tot 14.00 uur. (Bij verkeerslichten van de N57 richting Rockanje, daarna Ie weg links, aangege ven door Rommelmarkt-borden). Voor elk wat wils. Tel. (0181) 401726 of (0181)402234. Tot ziens! Het comité De cursus bestaat uit 6 lessen van elk twee uur. Elke les bevat naast het masse ren een thema dat nauw verbonden is met ouder en kind. Een belangrijk thema is bijvoorbeeld het ontzwangeren. Na de bevalling is er eenperiode waarin de moeder zich vaak niet lekker voelt. Tij dens de cursus wordt daar onder andere aandacht aan besteed, plaats: wijkgebouw Zorg en Welzijn Groep, Langeweg 72 te Middel- harnis. start: 23 oktober 1998. tijd: 09.15 tot 11.15 uur. kosten: 125,- voor leden en 175,- voor niet-leden. OZ Zorgverzekeringen geeft verzekerden met een plus- of toppakket 75,00 extra korting op deze cursus. Informatie en aanmelden bij Gezondheid Service, ma t/m vr tussen 09.00 en 12.00 uur op tel. (0181)626226. Op zaterdag 12 september jl. is in de Ahoy-hallen te Rotterdam de Music Expo '98 gestart: een super muziekbeurs met hallen vol muziek-elektronica, mu ziekinstrumenten, bladmuziek, muziekli- teratuur, software en nog veel meer. De KNFM (Koninklijke Nederlandse Federatie van Muziekgezelschappen) verzorgt op deze beurs optredens van een aantal amateur-toporkesten. Afgelopen zaterdag waren dat uit de sec tie harmonie 'Sophia's Vereeniging' uit Loori op Zand, uit de sectie brassband 'De Waldsang' uit het Friese Buitenpost en uit de sectie fanfare 'De Hoop' uit Stellendam. Als extra attracties traden ook op Guus Meeuwis, Berdien Stenberg en de Zwitserse brassband '13 Etoiles'. Tenslotte was ook aanwezig de Melody Percussion Band KNA uit Houten. De KNFM was er zodoende in geslaagd louter kampioensorkesten bijeen te bren gen in Ahoy, een prestatie op zichzelf. Het Fanfare-orkest De Hoop uit Stellen- dam was voor deze gelegenheid versterkt met keyboard (Soeters sr.), basgitaar (Soeters jr.) en zang (Leon de Boer). Het thema van het uit te voeren program ma was 'entertainment' en De Hoop liet o.l.v. Arie Stolk horen ook dit genre mu ziek uitstekend te beheersen. De honder den aanwezige toehoorders gaven er op luidruchtige wijze blijk van de muziek van De Hoop zeer op prijs te stellen. De orkestleden van hun kant lieten dui delijk merken het spelen in een immense zaal en voor zoveel (vaak deskundig) pu bliek prima aan te kunnen, waarbij Arie Stolk maar weer eens bewees een uitste kend en veelzijdig dirigent te zijn. Wat betreft muziekkeuze liep de naam Gershwin als een rode draad door het programma: Strike up the Band en 's Wonderful behoren tot de bekendste nummers van de helaas te jong overleden componist. Ook ontbrak de muziek van Sinatra niet, terwijl met de tegenwoordig zeer populaire Riverdance werd afgeslo ten. De organisatoren lieten weten dat De Hoop ook voor dit examen weer ruimschoots 'geslaagd' was. Al met al een vor het orkest en haar diri gent zeer geslaagde dag. Het zijn tegen woordig toch plezierige tijden voor de Stellendamse vereniging: Keukencen trum Tieleman schonk de vereniging een splinternieuw drumstel, er werden de afgelopen tijd 50 nieuwe donateurs inge schreven en men herdenkt het feit dat De Hoop 25 jaar achtereen in de Vaandelaf deling uitkomt. Momenteel wijzen alle neuzen alweer een andere richting uit: het concours te Enschede op 21 novem ber a.s. waar men zich hoopt te plaatsen voor 'Arnhem 1999'. De drievoudig landskampioen steekt in een 'lekker vel letje'. En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne in de synagogen en op de hoeken van de straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben (Matth.6: 5) In deze meditatie wil ik met u nadenken over het bidden. In het leven van het geloof is het gebed één van de belang rijkste dingen. Het is naast het Woord de hoofdweg waarlangs het verkeer tussen God en ons zich beweegt. Een hoofd weg,maar lang niet altijd een snelweg. De weg van het gebed is er één met vele hindernissen. Dat ligt niet aan de Heere,maar dat ligt aan ons. Er moeten telkens heel wat gebedsmoeilijkheden worden overwonnen. Bidden is dikwijls worstelen om kontakt met God en om overgave aan Hem. God heeft ons het gebed gegeven als een wapen in de strijd. Maar het is nogal eens onze groot ste zwakte. Bidden moeten we diepste dan ook leren. Waar? Op de school van Christus Die ons in Matth. 6 onderwijs geeft in het bidden. De tekst is een onderdeel van de Bergrede. In dit hoofdstuk spreekt Jezus over de drie uitingen van vroomheid, nl. over het geven van aalmoezen, het bid den en het vasten. Hierbij heeft Hij steeds het oog op de geveinsden( vs.2, 5 en 16), de geestelijke leiders van Israël. In hun leven was de vroomheid grondig ontspoord. Ze probeerden met deze, op zichzelf goede zaken, een indrukwek kend gebouw van eigengerechtigheid op te trekken. Indrukwekkend naar de men sen toe. Maar Jezus laat het in één keer in elkaar storten door er de springstof van Zijn Woord onder te leggen. Tegelijk maakt hij ook duidelijk hoe het dan wèl moet. Wat het bidden betreft, u moet weten dat het Jodendom vaste gebedstijden had ingesteld. De wetsgetrouwe Jood ging drie keer per dag,'s morgens,'s middags en 's avonds in gebed. Bij voorkeur wer den de gebeden in de de synagogen ver richt en in Jeruzalem in de tempel( vgl. Hand.3: 1). Alleen was het in de praktijk van het alledaagse leven niet mogelijk om precies op de gebedstijden in de synagoge te zijn. Je kon bv. op reis zijn. Nu had de wetgeving daar in voorzien. Want voor alle mogelijke omstandighe den waren er regels opgesteld om de gebedstijden toch in acht te nemen. Vooral rond het morgengebed,het belangrijkste van alle drie. Maar weet u wat de geestelijke leiders deden? Die maakten soms met opzet dat ze op de gebedstijden niet in de tempel waren,maar bij voorkeur op de drukste punten van de stad. Daar waar veel men sen langskwamen. Daar gingen ze in de gebedshouding staan. Daar zochten ze het aangezicht van God. Hoewel - is dat laatste wel waar? Jezus zegt dat ze de eer van mensen zochten. Om door hen gezien te worden. Ze hiel den er van om midden in het stadsrumoer hun lange gebeden weg te zenden. Met opzet schrijf ik: weg en niet: omhoog. Want hun hart werd niet opwaarts in de hemel verheven. Het bleef aardsgezind en aardsgericht. Schijngeloof is nu een maal niet op God gericht maar op de mensen. Toen en nu. Schijngeloof doet en laat van alles om de mensen. Omdat de liefde tot de Heere en de ootmoed ont breken. De Joodse leiders maakten van hun bid den een kijkspel, een vertoning. Het gewone volk nam het niet zo nauw met de gebedstijden. Neen, dan zij! De men sen zouden het wel weer tegen elkaar zeggen; wat kan die farizeeër bidden. En wat neemt hij het nauw. Zo zouden wij, gewone mensen, het nooit kunnen. De inhoud van hun gebed? Dat behoeft geen vraag te zijn sinds Jezus de gelijke nis van de farizeeër en de tollenaar heeft verteld. O God, ik dank U, dat ik...." Eén loflied op de eigen deugd. En ook de formuliergebeden werden eindeloos her haald. Want de geestelijke leiders hadden niet geleerd dat God niet naar de lengte van ons bidden vraagt(vs.7),maar naar de echtheid ervan. En kijk,dat veroordeelt Jezus hier. Gezien bij de mensen is nog niet gezien bij God. Dit is gestolde vroomheid waar geen leven in zit. En waar de worsteling in ontbreekt. Hier wordt de Heere niet ontmoet als de Heilige. Maar ook niet als de Barmhartige Die menigvuldig(!)vergeeft. Hier is de zondaar geen zondaar.zodat de genade geen genade kan zijn. Zulke mensen behoeven niet op verhoring te rekenen, zegt Jezus. Want ze hebben hun loon weg. D.w.z. ze hebben al wat ze begeren, nl. de eer van mensen. Kort en goed: dit is kwalijk bidden(Jak.4; 3). Hier schuilt een gevaar dat ook ons bedreigt. Het zou kunnen zijn dat u inmiddels hebt gedacht: wat moeten wij met dit woord. Straks in vs.6, als het om het bidden in de binnenkamer gaat, dan komen wij zeker aan de beurt. Vergis u niet. Want die farizeeër,die geveinsde leeft ook in ons. Bent u hem al tegenge komen? Wij zijn zó geraffineerd dat we uit de meest geestelijke dingen nog munt willen slaan. Dat we zelfs in ons bidden nog onszelf bedoelen. Dan betrappen we onszelf er soms op dat we het gebed gebruiken om onze kennis uit te stallen. Of dat we ons best doen om een mooi gebed uit te spreken. Zodat de mensen zullen zeggen:"wat heeft die man, die vrouw een gebedsgaven". En ondertus sen verliezen we de Heere uit het oog. Het kan ook gebeuren dat ik mezelf tot een toehoorder van mijn eigen gebed maak. En dat ik vaststel dat ik toch maar weer ernstig heb gebeden. Heimelijk geef ik mezelf een voldoende. Ik heb ten minste schuld beleden en om bekering gevraagd. Ik loop er zomaar niet over heen. Maar - was ik wel gericht op de eer van God? Dat is de maatstaf. Nu sta ik opeens heel dicht naast die geveinsde uit de tekst. Wie van ons gaat hier vrijuit? Wat hebben wij de vergeving der zonden ook nodig als het om onze gebeden gaat. Gelukkig wie dat belijdt:" Heere, vergeef me ook mijn zonden in mijn bidden. En richt mijn hart en leven op U. Zodat ik niet door de deugd tot u gedreven word,maar door de nood!". Waar dat leeft gaat het geheim van de binnenka mer voor ons open. Daar wil ik graag volgende week met u over nadenken. En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden" Hoe dan wel? Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer". Nieuwerkerk a.d. IJssel Ds.M.B. van den Akker Het van Weel Bethesda ziekenhuis te Dirksland organiseert op 28 oktober a.s. van 19.30 tot 21.30 uur een voorlich tingsavond over poliklinisch bevallen, borstvoeding en wat er zoal rond een bevalling gebeurt. Informatie via tel.nr. (0187) 607300 toe stel 310. ^iijs Reformatorische Stichting Thuiszorg Raadhuisplein 45 - Postbus I5J - ;J770 AD Barnevsld De afdeling Ouddorp van het Ne derlandse Rode Kruis zoekt nieu we vrijwilligers voor hulpverle ningsactiviteiten, en geeft bij vol doende belangstelling een nieuwe EHBO opleiding, die in oktober van start gaat. Tijdens de EHBO opleiding krijgt u de onderdelen: EHBO, verbandleer en rea nimatie. Met het diploma kunt u deelne men aan die activiteiten waarvoor het bezit van het EHBO-diploma noodzake lijk is. Bij ongevallen, hetzij groot of klein blij ven er altijd mensen ontredderd en in schijnbaar hopeloze toestand achter. Het Rode Kruis heeft hiervoor vrijwilligers die daar waar nodig hulp kunnen verle nen. De werkzaamheden liggen op het gebied van het assisteren van het professionele hulpteam, het verlenen van Eerste Hulp aan licht gewonden. Natuurlijk is vrijwilligerswerk verant woordelijk werk, en niet iedereen heeft ervaring. Op zich is dat geen probleem. Het Rode Kruis biedt vrijwilligers, waar nodig, een gratis opleiding op maat. Meer weten? Wanneer je deel wilt gaan uitmaken van een fantastische groep mensen die zich inzet voor de samenle ving, neem dan contact op met het Rode Kruis en ontdek hoe je je persoonlijke D.V. zaterdag 19 september a.s. hopen wij een contactbijeenkomst te houden met gehandicapten, zowel vanuit als bui ten de Gereformeerde Gemeenten. Allen van harte welkom met ouder(s) en/of verzorg(st)er(s). Wij verwachten u om kwart over twee in gebouw 'Rehoboth' van de Geref. Gemeente aan de Gelder- sedijk te Dirksland. De sluiting is om kwart voor vier. Er wordt eerst een bijbels verhaal verteld en daarna met elkaar gezongen. Dan is het feliciteren van degenen die pas jarig zijn geweest (met natuurlijk een cadeau tje). In de pauze wordt gratis koffie, thee of frisdrank geserveerd. Hierna worden de bezoekers creatief bezig gehouden tot de sluiting. Niet alleen mensen met een handicap zijn welkom, maar ook verdere belang stellenden. Mogen we op u rekenen? interesse kunt laten samen gaan met de zorg voor anderen. Belangstellenden kunnen zich tot 1 okto ber aanmelden bij het Rode Kruis, afde ling Ouddorp via telefoon 681885 of A. Hoek, Bokweg 10, alwaar ook nadere in lichtingen kunnen worden verstrekt. De Juliana zwenkte de bocht bij Wool wich om en Hiddo zocht onder de Nederiandse kusters, die daar, zoals ge woonlijk, in het midden van de Theems ten anker lagen, naar kennissen, bij wie hij boord aan boord kon vastmaken, maar hij kreeg een schok toen hij de Wil- helmina zag. Dit was de eerste maal dat zij elkaar ontmoetten sinds zijn vader hem uitdrukkelijk geboden had de vol-matroos te ontslaan. Hij had het niet gedaan en dus zou het nu botsen. Hij wilde zijn vader daarom echter niet ontwijken. Als het vechten worden moest, hij was er voor gereed. „Graag naast die kuster", zei hij tegen de loods, op de Wilhelmina wijzend. Terwijl ze vastmaakten, kwam Johannes al de kajuit uit om te zien wie zijn naastligger werd. Te gelijk met Hiddo in het stuurhuis ontdekte hij de matroos, die bezig was de achterdraad aan te halen. Hiddo zag dat er een rimpel in het voor hoofd van zijn vader kwam en aan de manier, waarop zijn groet beantwoord werd, voelde hij dat zijn trotseren van een uitdrukkelijk bevel hem hoog zat. Een ander teken was het zeer nadrukke lijk en enigszins sarcastisch compliment, dat hij Janna, die ook boven was gekomen, maakte: „Wat zie jij er patent uit, zeg". Dit was de inleiding tot de aanval, begreep Hiddo. Doch de aanval bleef uit. Johannes liep naar voren zonder dat hij Hiddo gekapitteld had. Toen vond die het beter zelf over de kwestie te beginnen dan langer af te wachten. In het stuurhuis van de Wil helmina, waar ze onder vier ogen waren, sprak hij hem aan. „U hebt gezien dat ik die matroos nog heb", begon hij. „Ja, dat is tegen mijn orders", zei Johannes ge krenkt. „Ik houd hem", vervolgde Hiddo resoluut. De aderen bij Johannes' slapen zwollen. ,,Da's kras! Waarom?" Hiddo had zijn verdediging weloverwogen. „Omdat ik als man jegens mijn vrouw en als kapi tein tegenover schip en lading het onverantwoord acht te varen met minder mensen dan ik nu heb". Johannes' kin trok vierkant. Sinds hij zijn baardje niet meer droeg, kwam het onverzettelijke van zijn gezicht nog sterker uit dan vroeger. „Het is mijn schip", zei hij, „en wat er mee ge beurt, is voor mijn risico". „En het is mijn vrouw", antwoordde Hiddo. „En op het schip draag ik de verantwoordelijkheid". „Bedenk dat ik je van de schuit kan zetten". „Dan moet u dat maar doen als u daar voordeel in ziet". Hij sprak op zelfverzekerde toon, ofschoon hij zijn spanning nauwelijks kon verbergen, want hij W4st dat hij hoog spel speelde. Als zijn vader hem van het schip af zetten, zou hij niet weten waar hij met vrouw en kinderen heen moest. Tot zijn verwondering zweeg Johannes echter. Het deed zijn zelfvertrouwen groeien. „Is het nu nog niet genoeg, nadat het schip bijna verioren en Janna bijna doodgegaan is?" sprak hij met ingehouden drift. Johannes bleef zwijgen. Hij staarde naar buiten, naar de grauwe rivier. Hiddo keek hem van terzijde aan, verwonderd, niet alleen omdat zijn vader hem geen weerwoord gaaf, maar ook omdat diens gezicht het onverzette lijke van straks verloren had. „Het schijnt dat vrouwen tegenwoordig in de por seleinkast moeten", zei Johannes eindelijk, lichte lijk smalend. Maar dat was ter dekking van zijn af tocht, want hij vervolgde: „Enfin, ik geloof dat wij door het ergste heen zijn. De vrachten worden een beetje beter. Als jij die matroos wilt houden of af danken, moet je zelf maar weten, mits je zorgt dat je rekening sluit". Hierop ging hij het stuurhuis uit. Hiddo keek hem verbluft na. Op zulk een overwin ning had hij geen ogenblik gerekend. Toen daalde hij het trapje af naar de kajuit om zijn moeder te begroeten. Zij was daar echter niet. „Ze ligt te kooi", zei Geesje. „Ga maar eens kijken". Hij vond haar zittend in het bed, de rug gesteund door kussens. Zij had veel moeite met de ademha ling. „Wat nou?" vroeg Hiddo ontsteld. „Een beetje ziek", antwoordde zij, terwijl ze poog de haar hijgen te onderdrukken. „Wat is 't?" vroeg Hiddo. „Het hart. Ik moet voorzichtig zijn, zegt dokter". Hiddo schrok. „En wat is de oorzaak?" Zij haalde de schouders op. „De ouderdom komt met gebreken, Hiddo". Het antwoord liet Hiddo onvoldaan. „Wat is de oorzaak?" herhaalde hij dringend. Hij had een sterk vermoeden. „De beste puntjes zijn er af', antwoordde zij weer ontwijkend. „Is het omdat u te hard gewerkt hebt?" vorste hij. „Och...", trachtte zij het nog te verbloemen. Hiddo wist het al. Zoals Janna's ziekte te wijten was geweest aan het zware mannenwerk, dat van haar werd gevergd, zo was zijn moeder nu geveld door overspanning van haar krachten. „U bent het tweede slachtoffer van vaders dolle drijven", zei hij bitter. „Dat mijn schip bijna verloren ging, was niet genoeg. Dat Janna bijna doodging, telde niet. Eerst moest u er bij neervallen, eer hij inzag dat hij te ver gegaan was". „Je moet het vader niet verwijten", pleitte zij. Hij heeft gedaan wat er gedaan moest worden om door de crisis heen te komen. Het moest zo". „Och wat, hij vindt het nu goed dat ik die matroos er bij houd". „Nu!" pleitte Riek voor haar man. „Nu hij gelooft dat het weer kan omdat wij door het ergste heen zijn, laat hij aanstonds de teugels vieren. Toen hij ze strak hield, was het noodzakelijk, Hiddo, en daardoor heeft hij de beide schepen varende ge houden. Bedenk dat wel". Hiddo wilde er wel oog voor hebben dat zijn vader had volhard toen iedereen het opgaf en dat hij er zich doorheen geslagen had door hard te zijn als ijzer. Maar was de overwinning niet te duur be taald? Zijn schip was weer gekalefaterd en Janna weer gezond. Dat kwaad was dus hersteld. Maar moeder was voorgoed geknakt. Zo'n hartkwaal was dus hersteld. Maar moeder was voorgoed geknakt. Zo'n hartkwaal genas nooit meer. Een altijd zieke vrouw, dat was de prijs der overwin ning. Hij was te hoog, vond Hiddo. „We weten niet of het daarvan komt", zei Riek. Ze had bewondering voor de ijzeren volharding van haar man, en als zij zich had opgeofferd om het varende te houden, dan telde ze dat nauwelijks. Er was echter wel wat anders, dat haar kwelde nu ze werkeloos te bed lag en tijd tot denken had nog erger dan voorheen, toen in de hurrie van het werk ook haar gedachten veelal door het schip en het varen in beslag genomen werden. Zocht Johannes wel het Koninkrijk? Richtte hij zijn grote energie niet uitsluitend op die dingen, die immers toege worpen worden aan de zoekers van het Rijk? Hij was geen ongelovige. Als zij in het vaderland waren, verzuimde hij nooit de kerk. Hij las bij elke maaltijd uit de Bijbel en ging voor in gebed. Maar was zijn hart bij deze dingen? Een enkele maal sprak zij hierover met Johannes, maar dan had hij gewoonlijk haast. Haar kinderen wilde ze geen deelgenoot maken van haar twijfel. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 3