PREDIKBEURTEN HET KIJKVENSTER Gegevens "Zwarte Zee" (3) GEVRAAGD Fruitpluk(st)ers A» ¥AM KS Tel. (0187) 48 71 17 Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS VRIJDAG 21 AUGUSTUS 1998 De ''Zwarte Zee" De zeesleepboot "Zwarte Zee", samen met haar legendarische kapitein Teun Vet, zijn al vele malen beschreven in diverse boe ken en maritieme bladen. Ook in de diverse uitgaven over de Neder landse Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog komt men deze beroemde sleepboot tegen. Het is dan geen toeval dat we dit schip, dat ons land in de oorlogsjaren zoveel diensten bewezen heeft, eens voor u op papier zetten, want 65 jaar geleden kwam zij in de vaart als eerste van de reeks motorsleep boten die na de oorlog zouden vol gen. Nu precies honderd jaar gele den kwam de eerste "Zwarte Zee" in de vaart, een naam welke bijna 95 jaren de wereldzeeën zou beva ren. Op 2 juni 1933 werd bij L. Smit zn. te Kinderdijk een sleepboot te water gela ten, die de sterkste ter wereld zou wor den. Bijzonder was het dat met deze sleepboot ook het 'motor'tijdperk werd ingeluid. Nog maar twee jaar hier voor,(1931) kwam de nieuwe stoom- sleepboot "Ebro" in de vaart met een 800 PK stoommachine. Nu (1933) werd de sterkste zoesleepboot ter wereld, met een motorvennogen van 4200 PK te water gelaten eii op 3 oktober werd zij in de vaart gebracht. Met haar twee werk spoormotoren, gekoppeld op één schroef, zou dit de wereldwijde zeesleepvaart versteld doen staan. De eerste "Zwarte Zee" voer van 1898 - 1904. Deze werd toen verkocht aan Rus land en herdoopt in "Svir" In 1929 volg de de sloop. De tweede "Zwarte Zee" voer van 1906 - 1933. Deze werd toen ook verkocht en ging naar Bremerhafen en werd herdoopt in "Albatross". Nu dan de derde "Zwarte Zee" die nog sterker was dan haar voorgangsters bij elkaar. Haar eerste werk was 'op station liggen' in de Franse havenplaats Douarnenez. Op 15 november 1933 moest de "Zwarte Zee" voor het eerst in actie komen. Het Engelse stoomschip "St-Quentin" had problemen met haar stuurgerei en de "Zwarte Zee" voer uit! In 1939 gaf de Britse Admiraliteit opdracht aan L. Smit Co een drijvend droogdok te verslepen van Portsmouth naar Alexandrië. De internationale poli tiek verbood in die dagen contacten te onderhouden met de buitenwereld en met andere schepen aangaande deze slee preis. De bestemming van dit 31000 ton metende dok werd dan ook niet bekend gemaakt. Op 24 juni 1939 vertrok de "Zwarte Zee" en de "Thames" met het dok vanuit Portsmouth en arriveerde op 20 juli in Alexandrië. Op 3 september verklaarden Engeland en Frankrijk de oorlog aan Duitsland. De Tweede Wereldoorlog was een feit, en ruim een maand later voer het eerste Nederlandse Koopvaardijschip op een mijn en zonk direct. Het was het ss "Bin nendijk" van de Holland-Amerika Lijn. In een poging om het mijnengevaar zoveel mogelijk te keren werd de "Zwar te Zee" ingezet om vrachtschepen en tan kers te escorteren. Door de Nederlandse rederijen werd besloten om in 'konvooi' te gaan varen, wat inhield met en onder begeleiding van een zeesleper. Op 9 mei 1940 lag de "Zwarte Zee" in de haven van Terneuzen op station en werd gevorderd door de Kon. Marine. De zeesleepboot "Zwarte Zee" ii'JJ !'Jó^ Üe zeesleepbool "Ierse Zee Kapitein Vet moest onmiddellijk naar Vlissingen varen, waar de torpedojager "Isaak Sweers" aan de afbouwkade van scheepswerf 'De Schelde' lag. Dit vaar tuig werd op sleeptouw genomen en op 13 mei goed afgeleverd in de marineha ven Portsmouth in Engeland. Zo werd het eerste karwei in oorlogstijd door de "Zwarte Zee" tot een goed einde gebracht. De "Zwarte Zee" bleef voorlo pig in Engeland en werd m Gravesend voorzien van een demagnetiseringskabel en op elke brugvleugel plaatste men een 2-pounder pom-pom gun. In de nacht van 20 op 21 augustus werd de "Zwarte Zee" in de haven van Fal mouth geraakt door een Duitse luchtaan val. Mede dankzij het kordate optreden door bemanning van de "Zwarte Zee", wisten zij hun schip te behouden. Wel is het zo dat het een half jaar heeft geduurd voor dat de "Zwarte Zee" weer terug was aan 'het front'. Het zou ons te ver voeren om de vele reizen, die de "Zwarte Zee" in de oorlogsjaren heeft gemaakt, in een ogenblik te verhalen, doch voor geïnte resseerden mag ik u verwijzen naar het boek "De Vier Zwarte Zeeën". Een aan tal hoogte uit haar loopbaan willen we hier memoreren, alhoewel ook daar een selectie uit gemaakt moet worden. In augustus 1942 werd de sleepboot uit gebreid met twee dieptebommenwerpers op het achterdek. Diverse malen is de "Zwarte Zee" ont snapt aan de altijd op de loer liggende Duitse "U-boten". Zoals ook op 22 sep tember 1942 tijdens het slepen van het Amerikaanse stoomschip "Antinous", dat door de "U-515" was getorpedeerd X. "Zwane Zee" 1962- 1966 en zwaar beschadigd was. De sleep had zich nog maar nauwelijks in beweging gezet toen plotseling twee torpcdobanen werden ontdekt. De eerste torpedo was zeker voor de "Zwarte Zee" bestemd, maar miste op een meter haar doel. De tweede trof de "Antinous", welke al zwaar gehavend was. Het schip zonk dan ook onmiddellijk. Direct werd de tros gekapt en de sleepboot nam de beman ning van het zinkende schip aan boord. Plotseling verscheen op zo'n 20 meter afstand over SB van de sleepboot een periscoop. Kapitein Teun Vet bedacht zich geen moment. Om te vuren lag de Gebouwd: 1933 bij L. Smit Zn te Kinderdijk lengte: 60,46 meter breedte: 9,8! meter diepgang: 6.00 meter vermogen: 4200 PK; 2 werkspoormo- toren//cén schroef tonnage: 793 BRT, na 1945 836 BRT Bijzonderheden: Op 10 mei 1940 uitgeweken naar Engeland Op 20 augustus 1940 te Falmouth aan de grond gezet Op 30 augustus 1940 gelicht daarna reparatie In februari 1941 weer in de vaart 1945 terug in Nederland 1962 omgedoopt in "Ierse Zee" 1966 gesloopt in Hendrik Ido Ambacht Het verslepen van de uit dienst gestelde oorlogschepen heeft behoord tot de werkzaamheden van de "Zwarte Zee" Hier brengt ze, samen met de "Oostzee"het Argentijnse slagschip "Rivadavia"een oorlogsreus met een water\'erplaatsing van 3100 ton, van Puerto Belgrano naar Savana in Italië. ■"Zwarte Zee" te kort bij, hij zou er over heen schieten. De enige 'oplossing' zou zijn de "U-boot" te rammen. Dit gebeur de dan ook en nadat er nog wat diepte- bommen na werden geworpen, vervolg de de "Zwarte Zee" haar weg alleen ver der richting Trinidad. Het gloednieuwe Amerikaanse Liberty- schip "Flora Mac Donald" werd op 30 mei 1943 bij Sierra Leone getorpedeerd. De "Zwarte Zee", geheel grijs geverfd, bracht het schip naar Freetown. Op 16 augustus 1944 beleefde de beman ning van de sleepboot misschien wel de absolute climax uit de oorlogsjaren. De nog uit de Eerste Wereldoorlog dateren de Britse monitor "Erebus" lag voor de Franse kust ten anker. Deze was uitge rust met twee 38-cm kanonnen en moest de Duitse geschut-opstellingen bij Le Havre onder vuur nemen. De "Zwarte Zee" moest de "Erebus" naar de opgege ven posities verslepen en onder het vuren •gaande' houden. Wanneer men bedenkt dat de hoofdbatterij van de "Erebus" gebruikt werd voor zware bombarde menten voor de kust en een reikwijdte had van 30 km en het gewicht van zo'n granaat 900 kilo was, en dan de "Zwarte Zee" daar vlakbij om haar in positie te houden, dit voor de sleepboot bemanning een helse toestand moet zijn geweest. Op vrijdag 18 augustus probeerden Duitse vliegtuigen de Monitor buiten gevecht te stellen. De bemanning van de "Zwarte Zee" 'leefde toen in een hel', aldus Kapi tein Vet. Drie van de vier sleepboten hebben de oorlog overleefd; De "Zwarte Zee", de "Thames" en de "Hudson". (Ook de "Hudson" was in de oorlogsja ren grijs geverfd.) De "Roode Zee" werd op 24 april 1944 getorpedeerd tijdens het slepen van een caisson. Op 22 juli 1945 kwam de "Zwarte Zee" weer de thuisha ven binnen en werd voor de haven van Maassluis op de boeien afgemeerd. Teun Vet en zijn bemanning waren na 5 jaren en twee maanden weer thuis. Na de oor logsjaren heeft de "Zwarte Zee" nog vele grote reizen gemaakt zoals het Singapo- re-dok naar Schotland in 1953. Ook het verslepen van uit dienst gestelde oorlogsschepen heeft behoord tot de werkzaamheden van de "Zwarte Zee" In 1952 verging de "Fleying Enterprise". De "Zwarte Zee" was maar 400 mijl ver wijderd van dit, naar later zou blijken, gcheime-ladingschip. Doch de "Zwarte Zee" werd door pech achtervolgd en moest de in nood verkerende "Fleymg Enterprise" 'overlaten' aan de sleepboot "Turmoil". In juli 1956, terwijl de "Zwarte Zee" bezig was met het versle pen van het ss "Phoenix" van de Rode- zee naar Baltimore, werd kapitein Vet ernstig ziek. Hij moest het commando van de "Zwarte Zee" overdragen en zelf per vliegtuig naar huis terug keren. Dit gebeuren vond plaats in Port Said. Kapi tein Slijp nam het commando over van kapitein Vet en niemand vermoedde dat dit definitief zou zijn. Op 23 juni 1957 kwam de "Zwarte Zee" vanuit Antwer pen de Rotterdamse Waterweg opvaren en dwars van Maassluis gaf de "Zwarte Zee" drie lange stoten op de scheeps hoorn. Wat er toen in Maassluis, de woonplaats van Teun Vet, gebeurde, maakte geschiedenis. Teun Vet die heel ernstig ziek thuis lag, hoorde de "Zwarte Zee" en zei "De Zwarte Zee is thuis". Dezelfde dag is Teun Vet overleden. Een man, die 25 jaar het commando heeft gevoerd over één der sterkste zeeslepers ter wereld. Op zaterdag 3 augustus 1957 verliet de "Zwarte Zee" de haven van Maassluis met bestemming Horta onder het gezag van kapitein Westdijk. Diverse sleeprei zen met schepen en dokken werden nog met de "Zwarte Zee" gemaakt. In de tijd na de oorlog was het voor L. Smit Co een periode van opbouw en bloei. De vloot werd uitgebreid met nieuwe sleep boten, nog groter en sterker dan de "Zwarte Zee". Op 28 december 1960 maakte de directie van L. Smit Co bekend dat er een nieuwe "Zwarte Zee" gebouwd zou gaan worden, welke wederom de sterkste ter wereld zou zijn. Haar naam zal zijn: "ZWARTE ZEE", een eerbetoon aan de huidige 'old lady'. Dit zou dan de vierde sleepboot van L. Smit Co zijn die deze naam zou dra gen sinds 1898. Toen de "Zwarte Zee" in de haven van Maassluis arriveerde na deze bekendmaking, werd de naam gewijzigd in "zwarte Zee". Dit alles had te maken met de bouw van de nieuwe sleepboot "Zwarte Zee" (4) die in 1962 opgeleverd zou worden. De laatste reis onder de naam "Zwarte Zee" werd gemaakt van Oostende naar Vlaardingen. Op zaterdag 23 juni 1962 meerde zij af in de Maassluise haven. Een datum die ons in herinnering roept toen de "Zwarte Zee" thuis kwam en de commandeur Teun Vet overleed. De "Zwarte Zee" werd omgedoopt m "Ierse Zee" en op 6 juli verliet zij onder ZIERIKZEE - Evang. Lutherse Gem. geen dienst. SINT MAARTENSDUK - Herv. Gem. 9.30 en 14.30 uur kand. J. Lohuis, Opheusden - Ger. Gem. in Ned. 3x leesdienst - Oud Ger. Gem. 3x lees- dienst. De "Zwarte Zee" tSi De "Zwarte Zee" slepende in aanwakkerende wind De nieuwe "Zwarte Zee" 9000 PK 1962 - 1984 deze naam de haven van Maassluis rich ting New York en zou nog vier jaar de wereldzeeën bevaren. Tot het laatste toe zag de oude zeesleper er perfect uit, doch haar einde naderde. Op 12 oktober 1966 ging de "Ierse Zee" vanuit Lissabon met de "Prins der Nederlanden" op sleep touw naar IJmuiden. Op de avond van 23 oktober 1966 meerde de "Ierse Zee" in de haven van Maassluis om deze nog éénmaal te verlaten met bestemmmg; de Fa. Stolk te Hendrik Ido Ambacht, de sloop. Daar werd de 'Old Lady' op 27 oktober afgeleverd. Naar mijn beschei den mening had zij een beter lot ver diend. Maar nu, 65 jaar na haar indienststelliiig, leeft zij nog voort als een begrip in de Nationale Zeesleepvaart. Oude "Zwarte Zee", Bedankt! Schiedam; Maarten Bezuijen Blik op kerk "^Z en samenleving cy - Kinderen kwijt - Schuldgevoelens - Een helpende hand Het is in vele gevallen niet bespreekbaar, maar het probleem moet niet worden on derschat: tal van ouders zijn één of meer van hun kinderen kwijtgeraakt aan een of andere mysterieuze beweging. Ik wil het nu niet in de eerste plaats hebben over kinderen die de kerk verlaten en gebro ken hebben met alles dat hen van huis uit is meegegeven. Dat is voor vele ouders ook een schrijnend verdriet: hun kinde ren gaan niet meer naar de kerk, brengen de zondag op een totaal andere manier door dan ze thuis gewend waren, klein kinderen werden met meer gedoopt, en zovoort. Maar behalve dat zijn er ook velen die onder bekoring kwamen van de een of andere geestelijke leider, zeg maar, een goeroe, en langzaam maar zeker dansten ze volledig naar diens pijpen en sneden ze soms letterlijk alle banden met het ouderlijk huis en de familie door. Zelfs op verjaardagen ontbreken ze, en in de vakantie kan er zelfs geen kaart meer af. Ik ken voorbeelden van kinderen die niet aanwezig waren bij de begrafenis van één van de ouders. En eveneens van kin deren die hun ouders niet meer in kennis stelden van de geboorte van een klein kind... Hoeveel verdriet dat geeft is niet in woorden uit te drukken. Nu gaat de tolerantie in ons land zó ver dat kinderen die op deze manier hun ouders hebben afgeschreven, eigenlijk door de instanties in bescherming wor den genomen. Ook al is het algemeen be kend dat er sekten zijn waar mensen voortdurend een hersenspoeling onder gaan, waar een sfeer van intimidatie heerst om de leden eronder te houden, ieder heeft de vrijheid om te denken en te geloven wat men zelf wil. Wanneer ouders hulp zoeken en probe ren hun afgedwaalde en ontspoorde kin deren terug te krijgen, dan wordt hen niet zelden meegedeeld dat ze niet mogen ingrijpen in de privacy van hun kinderen. Of ze worden ervan beschuldigd dat ze hun kroost te kort gehouden hebben of hen een levensovertuiging hebben opge drongen. Behalve met het trieste feit dat ze hun kinderen kwijt zijn zitten ouders dan ook nog vaak met schuldgevoelens: ben ik er misschien toch zelf de oorzaak van dat mijn kinderen niet meer naar me omkij ken? Deze problematiek heeft op verschillen de plaatsen ouders naar elkaar toegedre ven. Gedeelde smart is immers halve smart. En wie het zelf meemaakt kan het ook van de ander begrijpen. In sommige gevallen worden deze ouders ook begeleid, het zij door profes sionele hulpverleners, hetzij door de ker kelijke gemeente. Wanneer anderen aandacht schenken aan het probleem, ook al zijn ze niet bij machte het op te lossen, dan geeft dat toch een bepaald gevoel van troost: ik sta in ieder geval niet alleen. Je kunt zo'n probleem inderdaad niet op lossen. Met onwillige honden zijn geen hazen te vangen. En volwassen kinderen die gebroken hebben met hun ouders en tamilie kunnen niet gedwongen worden weer contact op te nemen. Maar een uitgestoken en helpende hand van mensen uit hun omgeving kan voor zu ke ouders al zoveel betekenen. Ook al zal het soms moeilijk zijn de eerste stap te zetten! Waarnemer

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 2