Verenigingsmarkt Ouddorp
groot succes
VIscromte
Werk- en
sierpaarden 1998
14e Haamstede
predikantenconferentie
Stenaline bezorgt winnaar Vakopleiding
Transport en Logistiek 'droomwens'
Kerkdiensten
GerefGemeenten
Yroüvvvolk aan föord
Zaterdag 22 augustus
Rv. De Lucht bod e
Hoofdwinnaar beleeft overtocht,Taden en lossen
in Londen met transportbedrijf fa. Visbeen
P.V. De Reisduif
te Middelharnis
VERVOLGVERHAAL
Biz. 2
EILANDEN-NIEUWS
DIP
rAUGUSTUS 1998
Afgelopen zaterdag 1 augustus presenteerden 19 verenigingen en stich
tingen zich in en om het centrum van Ouddorp. Voor velen was dit de
eerste keer dat zij zich konden presenteren. Elke stand had zijn eigen uit
straling. Het was niet in eerste instantie om de verenigingskas te spekken,
maar om zich duidelijk te profileren.
Sportvereniging 'De Kriekel' had een
wedstrijd touwtje-springen en demon
streerde enkele sporten. De reumapatiën
tenvereniging had foldermateriaal over
deze ziekte; hier kreeg men antwoord op
de eventuele vragen over reuma. De
VVV - ons allen bekend - probeerde de
bezoekers van Ouddorp er op te attende
ren waarom een VVV zo belangrijk is;
een vraagbaak voor de vakanties, voor
kaartenreserveringen enz. De Ouddorpse
Konijnen- en Pluimveevereniging 'Nut
en Genoegen' had zelf een caviabak
waar men een cavia tegen een geringe
vergoeding liet lopen voor punten en een
prijs mee kon winnen. De familie Pikaart
in klederdracht stond belangeloos artike
len te verkopen waarvan de opbrengst
voor 'Woord en Daad' is.
Verder waren aanwezig de Nederlandse
Bond van Plattelandsvrouwen, afdeling
Goedereede-Ouddorp voor ledenwerving
en toonden hun programma voor 1998-
1999; de archeologenvereniging 'De
Motte' toonde enkele gevonden voor
werpen uit de Romeinse tijd, scherven en
restauratie van potten en schalen, voor
de kinderen een grabbelton met scherven
ook zij konden weer een paar geïnteres
seerden inschrijven als nieuw lid. Radio
Goeree Lokaal heeft de hele dag diverse
mensen door de microfoon hun zegje
laten doen, zo was onze burgemeester
Sinke aan het woord die het een leuk ini
tiatief vond zowel van Rabobank West-
Flakkee als de Ondernemersvereniging
O.V.O. om de zaterdagen wat op te vul
len met dit soort evenementen, de afde
ling Ouddorp van het Rode Kruis voor
een ieder onmisbaar met een prachtige
stand, ook zij kunnen niet zonder leden
of donaties, vervolgens de R.T.M, ook
een vereniging die via lidmaatschap en
donaties proberen het rijdend materieel
bij Port Zélande door vrijwilligers draai
end te houden, de vereniging Borstvoe
ding LLL deze vereniging was in het
belang van a.s. moeders om hen erop te
wijzen hoe belangrijk het is om de baby
borstvoeding te geven.
Verder kwam men bij het Museum
Raad- en Polderhuis waar Wilbert met
zijn verloofde in klederdracht in zijn
kraam tien oude gebruiksvoorwerpen
toonde; men kon opschrijven wat wat
was en inleveren in het museum waar
men deze dag gratis een bezoek kon
brengen, het thema dit jaar is 'Onger-
goed' velen maakten gebruik om eens te
zien hoe oma of onze overgrootmoeder
vroeger in een corset werden geregen.
De vogelvereniging 'De Putter' had zelfs
echte kanaries en parkieten bij zich ook
wij waren actief bezig om de mensen
deze mooie sport aan te praten, vervol
gens stond de Gereformeerde Kerk met
een echt schaap, zij hadden als thema
Eerste prijs-winnaar:
Stichting Bibliotheek Goeree i.o.
'De kerk is als een schaap', een prachtig
boeket bloemen, geheel van Ouddorpse
bodem met tekst en uitleg want al de
namen van deze bloemen en kruiden
komt u allemaal tegen in de Bijbel. Groei
en Bloei afdeling Ouddorp propageerde
hoe mooi het is als je je tuin optimaal
verzorgt en wat een plezier en genoegen
dit geeft, de E.H.B.O. afdeling Ouddorp
ook een oude onmisbare vereniging zij
geven cursussen reanimatie enz. leiden
nieuwe mensen op die op hun manier
dan weer mensen in nood kunnen hel
pen. De Doopsgezinde Gemeente ook
een actief kerkgenootschap in Ouddorp
met hun evangelisatiewerk, de Stichting
Gemeenschappelijke Bibliotheek Goeree
i.o., de armste vereniging in de regio
maar zoals later bleek wel de creatiefste.
Zij wonnen namelijk de eerste prijs van
500,- beschikbaar gesteld door Rabo
bank West-Flakkee en als laatste de R.K.
Matinuskapel ook zij brachten een evan
gelische boodschap op deze dag.
Zoals reeds vermeld: de bibliotheek won
de eerste prijs; de tweede prijs 250,-
ging naar Wilbert met zijn museum en
de derde prijs 100,- was voor de sport
vereniging 'De Kriekel'; jury bedankt
voor deze moeilijke taak.
Aan het eind van de Weststraat was een
Air Bike show, twee fietsers die door te
fietsen zichzelf over de kop fietsten. Het
straatorkest 'De Kaaiplakkers' uit
Roosendaal vermaakte het geheel door
hun optreden en onze eigen brassband
'Concordia' en uit Goedereede fanfare
'Apollo' gaven een gezamenlijk orkest
op de Hoenderdijk.
Een fantastische dag, deze verenigings
markt; wij danken de Rabobank West-
Flakkee die deze dag voor zijn rekening
nam in het teken van 100 jaar Rabo, wij
namens alle deelnemers en het evene
mententeam van O.V.O. hopen volgend
jaar weer op zo'n mooi dag te mogen
rekenen, met deelname van alle veertig
Ouddorpse verenigingen.
JAPÜT VINYL GORDIJNEN
TRAMWEG 33 OUDE TONGE
De Vereniging 'de Sasruiters' doet
er zijn best op om zaterdag 22
augustus voor paardenliefhebbers
tot een onvergetelijke dag te
maken.
Op een landbouwperceel op de hoek
Langeweg-Zomerweg te Stellendam
wordt die dag een groots paarden
(sport)evenement georganiseerd waarin
zowel werk- als sierpaarden een rol zul
len vervullen. De dag duurt van 's mor
gens 9 uur tot 's middags 4 uur. Voor
bezoekers is er gratis parkeerruimte te
over.
Er zullen dressuur- en springwedstrijden
worden gehouden en met trekpaarden zal
worden geploegd en grondwerk worden
verricht.
Er zullen oude -, en de nieuwste tracto
ren te bewonderen zijn en er wordt met
politiehonden gedemonstreerd.
Bovenstaande postduivenvereniging nam op
31 juli 1998 deel aan een wedvlucht vanuit
Bergerac. Afstand 809 km. In concours
waren 127 duiven die om 13.00 uur met wes
tenwind gelost werden.
De eerste duif arriveerde om 9.31.11 uur en
haalde een snelheid van 1034.28 m.p.min. De
gedetailleerde uitslag luidt:
A. J. A. Volaart 1, 3,5, 8, 12, 13, 14, 15, 17,
18, 20, 21, 22, 27; M. Huizer 2, 7; Ph. Log-
mans 4, 6, 25, 26, 28; H. Kamerling 9, 16, 30;
A. het Jonk 10, 11; J. den Boer 19; Comb,
v.d. Ochtend 23; A. M. Volaart 24, 29; A.
Molenaar en zn 31P. Hogerwerf 32.
In de Talma-Hoeve te Garderen
vindt op 7, 8 en 9 september a.s. de
Haamstede-conferentie plaats. De
agenda is als volgt samengesteld.
maandag:
11.00 uur:
Ds. A. Beens: opening
15.00 uur:
Ds. C. G. Vreugdenhil: Cultuur en
geloofsbeleving
16.30 uur:
Dr. K. Lindner: De arts in het
moderne ziekenhuis
20.00 uur:
Ds. P. den Butter: Het profetische
ambt van Christus 1
dinsdag:
9.30 uur:
Ds. J. Westerink: Jozef als gelovige
1 LOG uur:
Dr. W. H. Velema: Pastorale hulp in
de gebrokenheid van het leven
16.3O uur:
Drs. W. van Vlastuin: Thomas Bos
ton over Wet en Evangelie
20.00 uur:
Ds. P. den Butter: Het profetische
ambt van Christus (2)
woensdag:
9.30 uur:
Ds. J. Westerink: Jozef als gezondene
11.00 uur:
Drs. Joz. A. de Koeyer: Sluiting
"De Stena Line heeft veel met
transport te maken. Ik wil graag
zien hoe chauffeurs op zo'n boot te
werk gaan." Aldus de motivatie
van de hoofdprijswinnaar Cor van
Herk. Hij kwam als hoofdwinnaar
uit de bus van de prijsvraag die tij
dens de wervingscampagne van
Vakopleiding Transport en Logis
tiek heeft gelopen. Zijn droomwens
was een keer mee te varen met de
Stena Line naar Engeland. Op
dinsdag 21 juli werd deze wens
realiteit. Niet alleen kreeg hij de
gelegenheid een keer met de gere
nommeerde pendeldienst te varen,
ook heeft hij een goed beeld kun
nen krijgen van zijn 'droombe-
roep': chauffeur goederenvervoer.
Transportbedrijf firma Visbeen
heeft hem meegenomen naar diver
se loslocaties van groente en fruit
op markten in Londen, wat voor
het grootste gedeelte 's nachts
plaatsvond.
De prijsvraag was onderdeel van de jaar
lijkse wervingscampagne van Vakoplei
ding Transport en Logistiek, die gedu
rende de maand april tot medio mei heeft
plaatsgevonden. Binnen deze campagne,
'Verdien je vakdiploma in de praktijk',
stond het informeren van jongeren over
werkend-leren opleidingen in transport
en logistiek centraal. Met het aanvragen
van informatie konden geïnteresseerden
automatisch meedoen aan de prijsvraag
en een wens in transport en logistiek
opgeven.
Ervaring chauffeursvak uit
eerste hand
In samenwerking met de Stena Line in
Hoek van Holland en de firma Visbeen,
een grote klant van P&O, kon de droom
wens van Cor van Herk uit Klaaswaal op
21 juli jl. realiteit worden. Startlocatie
was Poeldijk in het Westland, waar de
truck van de firma Visbeen werd beladen
met groente- en fruitpallets. Daarna
volgde de rit naar Calais om de shuttle-
trein van 21.30 uur richting Engeland te
kunnen pakken. Aangekomen in Enge
land, is Cor samen met de vrachtwagen
chauffeur diverse grote markten in Lon
den afgereden. De terugreis verliep per
boot van de Stena Line, die rond 8.30
uur vertrok en om 15.00 uur weer aan
vaste wal van Hoek van Holland stond.
De reis was voor Cor een unieke moge
lijkheid om het vak vrachtwagen
chauffeur van dichtbij mee te maken. En
om te ervaren over welke specifieke
vaardigheden een chauffeur moet
beschikken om zijn vak goed te kunnen
uitoefenen, zoals laden en lossen, sociale
vaardigheden en talenkennis.
Bevorderen instroom
chauffeurs
Tijdens de wervingscampagne van Vak
opleiding Transport en Logistiek konden
jongeren zich aanmelden voor een wer-
kend-lercn opleiding, zoals Cor van Herk
heeft gedaan voor de opleiding Chauf
feur Goederenvervoer. Door de uitbrei
ding van de werkgelegenheid en de ver-
vangingsvraag van chauffeurs vraagt de
bedrijfstak goederenvervoer over de weg
alleen al in 1998 om een instroom van
ongeveer 6000 chauffeurs. Dit is een van
de resultaten van het arbeidsmarktonder
zoek dat Vakopleiding Transport en
Logistiek jaarlijk laat uitvoeren naar de
ontwikkelingen in de arbeidsmarkt van
de bedrijfstak. Voldoende instroom in de
werkend-leren opleiding Chauffeur Goe
derenvervoer is dan ook noodzakelijk
om tegemoet te komen aan deze groeien
de vraag. Gezien deze vraag biedt de
opleiding een goed toekomstperspectief;
ook bestaan er na de opleiding voldoen
de mogelijkheden om door te groeien.
Voor meer informatie over deze en ande
re opleidingen en cursussen van Vakop
leiding Transport en Logistiek kunt u
bellen met het gratis nummer (0800)
1442.
Bovenstaande postduivenvereniging nam
op 1 augustus 1998 deel aan een wed-
vlucht, vanuit Bergerac. Afstand 815 km.
In concours waren 188 duiven die om
13.00 uur met Westen wind gelost wer
den.
De eerste duif arriveerde om 08.57.37 uur
en haalde een snelheid van 1089.00
m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt:
L van der Slik 1,6, 17, 21, 38, 40; M. A.
van Nimwegen 2, 44; W. Nieuwland 3; P.
de Jong 4, 32, 47; C. Kleijn 5, 22, 29; D.
J. van Noort 7, 11, 12, 13, 28; J. de Blok
8,16,18; K. de Jong 9; D. Maliepaard 10,
24, 37, 39, 46; P. van den boorgert 14, 15,
26,35,36,4145; P. van Moort 19,42,43;
H. Rosmolen 20,27; Comb, van der Sluijs
23; S. Kievit 25; J. Vis van Heemst 30,31
33,34.
De inschrijving staat open voor predi
kanten, studenten die zich voorbereiden
op de dienst des Woords en voor docen
ten godsdienst.
Een uitnodiging kan worden gevraagd op
telefoonnr. 0187 482560.
Kosten voor duur van de gehele confe
rentie 275,-.
Tijdens de avondvergaderingen zijn ook
andere ambtsdragers hartelijk welkom.
OUDDORP - donderdagavond 19.30
uur ds. G. J. N. Moens van Goes.
MIDDELHARNIS - dinsdagavond
(heden) 19.30 uur ds. H. Paul van
Oostkapelle.
NIEUWE TONGE - woensdagavond
19.30 uur kand. C. van Krimpen van
Nieuw-Beijerland.
OUDE TONGE - dinsdagavond
(heden) 19.30 uur ds. J. Beens van
Nijkerk.
Uitslag palingwedstrijd van vrijdag 31
7 - '98. Aantal deelnemers 41
1. J. Wolfert131 cm
2. J. Polak130 cm
3. H. Jordaan92 cm
4. L. Struik76 cm
5. J. Landman62 cm
6. A. Vogelaar59 cm
7. C. Westdorp54 cm
8. J. Kalle49 cm
9. E. Markwat37 cm
10. P. Schaaf34 cm
11. A. de Man32 cm
12. N. Bazen31 cm
13. C. Westdijk31 cm
14. P. Kalle29 cm
15. J. Mastenbroek28 cm
16. A. V. Heukelen26 cm
-38-
Gemakkelijk? O ja! Een schip voor luie
knechts, die te miserabel zijn om een
anker op te draaien en de zeilen te hijsen.
Want snap je hoe Johannes het in zijn
kop gekregen heeft om zelfs geen zeil-
mast op de schuit te zetten? De wind, die
hij voor niets kan krijgen, gooit hij weg.
En waarvoor? Zes a zeven mijl kan hij
varen op zijn motor. Wel. een kof loopt
bij een goede wind net zo hard en een schoener
haalt er meer! En is Johannes bang geworden voor
een buitje, dat hij bovenop de kajuit een stuurkast
heeft gezet? Straks zet hij daar op z'n mooist ook
nog een kachel in. Een zeeman moet in weer en
wind te roer staan. Hier worden suikerpoppetjes
gekweekt!
Toen de proeven genomen werden, moesten ze
erkennen dat het schip ook kwaliteiten had. Bij de
roerproef draaiden ze achten. Je had zo'n schip
met een zware motor toch maar stevig in de hand.
En het hieuwen van het anker op de motor ging
verbazend vlug. Toen het schip op de gemeten
mijl voer, waren er wel die vonden dat dit varen,
recht toe recht aan, maar een dooie boel was, maar
anderen hadden toch wel respect voor een motor,
die tegen wind en stroom het schip een vaart van
zes mijl gaf. Dat was anders wat anders dan de
hulpmotoren, die zij in hun schepen hadden.
Van Dijk tracteerde zoals een hellingbaas pleegt te
tracteren wanneer hij een schip aflevert. Een man
in een wit jasje ging rond met koppen koffie, en
daarna nog eens met koppen soep en daarna weer
met broodjes, met vlees en kaas l3elegd. En einde
lijk met glaasjes met een klare vloeistof, en naar
die glaasjes grepen de schippers, die zich bij al het
vorige trouwens ook niet onbetuigd gelaten had
den, het gretigst. Zij wilden ze graag aanstonds
omwippen en zij dachten dat dat kon, want de
werfvlag, die tot nu toe van top gewaaid had, was
gestreken en een blauwe vlag, waarop in witte let
ters Wilhelmina stond, ging in haar plaats
omhoog. De overdracht was dus geschied; het
schip was van Johannes. Derhalve: „Op je gezond
heid, kapitein, en..."
Maar de burgemeester was aan boord en die moest
spreken. Hij roemde de moed van een eenvoudig
kapitein-reder om in een tijd, waarin niemand een
schip op stapel durfde laten zetten, dit schip van
een nieuw type in de vaart te brengen. Hij hoopte
en vertrouwde dat met dit vaartuig van de nieuwe
tijd een grote toekomst voor de kustvaart was ge
opend en hij wilde Johannes toedrinken: Behouden
vaart en goede wacht!
Ze riepen allemaal „Hoera!" en de burgemeester
stootte met zijn glas tegen dat van Johannes. Diens
borst was wat vooruitgegaan onder het spreken
van de burgemeester en nog meer onder het ge
juich. Nu schrok hij, morstend uit zijn glas, want
hij begreep dat hij ook wat zeggen moest. Hij sta
melde een paar woorden, waarvan hij zich later
geen enkel meer herinnerde, en wipte toen haastig
het glaasje over de tong. De anderen riepen nog
een keer „Hoera!" en dronken ook, en daarna tel
kens weer, want de man in het witte jasje had
steeds nieuwe bladen vol met glaasjes en de schip
pers hadden dorst.
In de Bocht van Watum draaide de Wilhelmina en
daarna ging het recht op de haven aan. De schip
pers stonden niet langer in een kringetje te fluiste
ren. Ze stapten de een na de ander op Johannes toe
om hem te feliciteren. Een enkele zei zelfs: ,,Ik
hoop ook nog eens zo'n schuit te kunnen laten
bouwen".
Na het meren gingen de gasten weer van boord. Er
waren schippers bij, wier baardje in de hoogte stak
en wier ogen net zo glinsterden als de gouden rin
gen in hun oren. Eén zei: Johannes, we moeten
dit vanavond in stad nog eens dunnetjes over
doen".
Maar Johannes had daarvoor geen tijd. Hij moest
diezelfde avond nog in Emden zijn om cokes te
laden en morgen moest hij moet die cokes naar
Sundsvall, waar een lading hout op hem te wach
ten lag. Hij had warempel lang genoeg gewacht op
het nieuwe schip. Nu hij kon varen, ging hij varen.
Bij de oversteek over de Eems naar Emden trad
het niet zo aan het licht, maar toen ze op de
Noordzee kwamen, ervoer Johannes dat het met
dit schip anders varen was dan met de kof en de
schoener, die, niettegenstaande zij een motor had
den, toch zeilschepen gebleven waren. Daar was
het altijd nauw luisteren naar de wind en zeilen
brassen zodra die kromp of uitschoot, en bij het
laveren was het dikwijls zwaar werken aan de val
len en de zwaarden. Nu stuwde de motor het schip
rustig voort en was het bijna onverschillig of de
wind mee dan wel tegen was. Er kwam dan eens
een mijltje bij of er ging een mijltje af, maar het
behoud bleef schommelen op zeven knopen. Je
kon op de dag berekenen hoelang een reis zou
duren. Zes dagen na Emden lagen ze in Sundsvall
en toen ze daar, nadat de walkranen de cokes ge
lost hadden, hout gingen laden, bleek dat het nieu
we schip ook in de havens voordeel bood. Vroeger
werden de planken altijd met de handlier aan
boord gehesen. Thans ging het op de motor. De
bundels waren driemaal dikker en het ging wel
zesmaal vlugger dan voorheen. In plaats van in
meer dan een week hadden zij in enkele dagen hun
lading in en deze was niet kleiner dan die van de
schoener, ofschoon hun tonnemaat geringer was.
Dat was te danken aan de grote nuttige ruimte in
het rechte en diepe schip. De reis terug verliep
even rustig als de uitreis, nauwelijks door weer of
wind beïnvloed. Drie weken na de proefvaart
lagen ze met het hout in Harlingen voor de wal.
Zo'n vlugge reis had Johannes nooit gemaakt. Hij
was tevreden, vooral ook omdat zijn rekening
sloot. Er bleef zelfs nog een kleine winst over.
Dit was belangrijk. In een tijd van uiterst lage
vrachten, waarin de grote stoomvaart met verlies
en de oude zeilvaart helemaal niet voer, kon dit
schip uit. Daar zaten perspectieven in.
In Hariingen was geen nieuwe lading. Maar toen
Johannes met een scheepsbevrachter sprak op
diens kantoor, liet deze zich ontvallen dat er te
Leeuwarden aardappels lagen, voor Engeland be
stemd. Een binnenschip moest die eerst halen.
„Mag ik ze halen?" vroeg Johannes.
„Je bent toch buitenvaarder?"
„En binnenvaarder tegelijk. Waar moeten die
aardappels in Engeland zijn? Ergens in het binnen
land misschien? Als er een rivier of een kanaal is,
kan ik ze er brengen".
„Ik moet je schip zien", zei de scheepsbevrachter.
Hij kwam aan boord en was voldaan. Johannes
kreeg de opdracht. Hij haalde de aardappelen uit
Leeuwarden en bracht ze tot in het hart van Lon
den. Met gestreken mast kon hij onder de twintig
ste Theemsbrug door. Kort daarna moest hij ec^n
lading zout uit Twente halen voor Roskilde in
Denemarken.
Na vele jaren voer hij weer op Rijn, IJssel en Zui
derzee, en door het Vlie naar buiten. Het was bin
nenvaart en zeevaart tegelijk. En toen hij in Dene
marken wéér goede lading kreeg, nu voor een stad
d.ep in Duitsland, wist Johannes dat hij met zijn
nieuwe schip een goede slag geslagen had.
Johannes had zich voorgesteld op zijn nieuwe
schip geheel met eigen volk te varen:
(wordt vervolgd)
TELEFOON (0187) 64 18 42 Fax 64 35 95