Verenigingsmarkt Ouddorp groot succes VIscromte Werk- en sierpaarden 1998 14e Haamstede predikantenconferentie Stenaline bezorgt winnaar Vakopleiding Transport en Logistiek 'droomwens' Kerkdiensten GerefGemeenten Yroüvvvolk aan föord Zaterdag 22 augustus Rv. De Lucht bod e Hoofdwinnaar beleeft overtocht,Taden en lossen in Londen met transportbedrijf fa. Visbeen P.V. De Reisduif te Middelharnis VERVOLGVERHAAL Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS DIP rAUGUSTUS 1998 Afgelopen zaterdag 1 augustus presenteerden 19 verenigingen en stich tingen zich in en om het centrum van Ouddorp. Voor velen was dit de eerste keer dat zij zich konden presenteren. Elke stand had zijn eigen uit straling. Het was niet in eerste instantie om de verenigingskas te spekken, maar om zich duidelijk te profileren. Sportvereniging 'De Kriekel' had een wedstrijd touwtje-springen en demon streerde enkele sporten. De reumapatiën tenvereniging had foldermateriaal over deze ziekte; hier kreeg men antwoord op de eventuele vragen over reuma. De VVV - ons allen bekend - probeerde de bezoekers van Ouddorp er op te attende ren waarom een VVV zo belangrijk is; een vraagbaak voor de vakanties, voor kaartenreserveringen enz. De Ouddorpse Konijnen- en Pluimveevereniging 'Nut en Genoegen' had zelf een caviabak waar men een cavia tegen een geringe vergoeding liet lopen voor punten en een prijs mee kon winnen. De familie Pikaart in klederdracht stond belangeloos artike len te verkopen waarvan de opbrengst voor 'Woord en Daad' is. Verder waren aanwezig de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen, afdeling Goedereede-Ouddorp voor ledenwerving en toonden hun programma voor 1998- 1999; de archeologenvereniging 'De Motte' toonde enkele gevonden voor werpen uit de Romeinse tijd, scherven en restauratie van potten en schalen, voor de kinderen een grabbelton met scherven ook zij konden weer een paar geïnteres seerden inschrijven als nieuw lid. Radio Goeree Lokaal heeft de hele dag diverse mensen door de microfoon hun zegje laten doen, zo was onze burgemeester Sinke aan het woord die het een leuk ini tiatief vond zowel van Rabobank West- Flakkee als de Ondernemersvereniging O.V.O. om de zaterdagen wat op te vul len met dit soort evenementen, de afde ling Ouddorp van het Rode Kruis voor een ieder onmisbaar met een prachtige stand, ook zij kunnen niet zonder leden of donaties, vervolgens de R.T.M, ook een vereniging die via lidmaatschap en donaties proberen het rijdend materieel bij Port Zélande door vrijwilligers draai end te houden, de vereniging Borstvoe ding LLL deze vereniging was in het belang van a.s. moeders om hen erop te wijzen hoe belangrijk het is om de baby borstvoeding te geven. Verder kwam men bij het Museum Raad- en Polderhuis waar Wilbert met zijn verloofde in klederdracht in zijn kraam tien oude gebruiksvoorwerpen toonde; men kon opschrijven wat wat was en inleveren in het museum waar men deze dag gratis een bezoek kon brengen, het thema dit jaar is 'Onger- goed' velen maakten gebruik om eens te zien hoe oma of onze overgrootmoeder vroeger in een corset werden geregen. De vogelvereniging 'De Putter' had zelfs echte kanaries en parkieten bij zich ook wij waren actief bezig om de mensen deze mooie sport aan te praten, vervol gens stond de Gereformeerde Kerk met een echt schaap, zij hadden als thema Eerste prijs-winnaar: Stichting Bibliotheek Goeree i.o. 'De kerk is als een schaap', een prachtig boeket bloemen, geheel van Ouddorpse bodem met tekst en uitleg want al de namen van deze bloemen en kruiden komt u allemaal tegen in de Bijbel. Groei en Bloei afdeling Ouddorp propageerde hoe mooi het is als je je tuin optimaal verzorgt en wat een plezier en genoegen dit geeft, de E.H.B.O. afdeling Ouddorp ook een oude onmisbare vereniging zij geven cursussen reanimatie enz. leiden nieuwe mensen op die op hun manier dan weer mensen in nood kunnen hel pen. De Doopsgezinde Gemeente ook een actief kerkgenootschap in Ouddorp met hun evangelisatiewerk, de Stichting Gemeenschappelijke Bibliotheek Goeree i.o., de armste vereniging in de regio maar zoals later bleek wel de creatiefste. Zij wonnen namelijk de eerste prijs van 500,- beschikbaar gesteld door Rabo bank West-Flakkee en als laatste de R.K. Matinuskapel ook zij brachten een evan gelische boodschap op deze dag. Zoals reeds vermeld: de bibliotheek won de eerste prijs; de tweede prijs 250,- ging naar Wilbert met zijn museum en de derde prijs 100,- was voor de sport vereniging 'De Kriekel'; jury bedankt voor deze moeilijke taak. Aan het eind van de Weststraat was een Air Bike show, twee fietsers die door te fietsen zichzelf over de kop fietsten. Het straatorkest 'De Kaaiplakkers' uit Roosendaal vermaakte het geheel door hun optreden en onze eigen brassband 'Concordia' en uit Goedereede fanfare 'Apollo' gaven een gezamenlijk orkest op de Hoenderdijk. Een fantastische dag, deze verenigings markt; wij danken de Rabobank West- Flakkee die deze dag voor zijn rekening nam in het teken van 100 jaar Rabo, wij namens alle deelnemers en het evene mententeam van O.V.O. hopen volgend jaar weer op zo'n mooi dag te mogen rekenen, met deelname van alle veertig Ouddorpse verenigingen. JAPÜT VINYL GORDIJNEN TRAMWEG 33 OUDE TONGE De Vereniging 'de Sasruiters' doet er zijn best op om zaterdag 22 augustus voor paardenliefhebbers tot een onvergetelijke dag te maken. Op een landbouwperceel op de hoek Langeweg-Zomerweg te Stellendam wordt die dag een groots paarden (sport)evenement georganiseerd waarin zowel werk- als sierpaarden een rol zul len vervullen. De dag duurt van 's mor gens 9 uur tot 's middags 4 uur. Voor bezoekers is er gratis parkeerruimte te over. Er zullen dressuur- en springwedstrijden worden gehouden en met trekpaarden zal worden geploegd en grondwerk worden verricht. Er zullen oude -, en de nieuwste tracto ren te bewonderen zijn en er wordt met politiehonden gedemonstreerd. Bovenstaande postduivenvereniging nam op 31 juli 1998 deel aan een wedvlucht vanuit Bergerac. Afstand 809 km. In concours waren 127 duiven die om 13.00 uur met wes tenwind gelost werden. De eerste duif arriveerde om 9.31.11 uur en haalde een snelheid van 1034.28 m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt: A. J. A. Volaart 1, 3,5, 8, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 27; M. Huizer 2, 7; Ph. Log- mans 4, 6, 25, 26, 28; H. Kamerling 9, 16, 30; A. het Jonk 10, 11; J. den Boer 19; Comb, v.d. Ochtend 23; A. M. Volaart 24, 29; A. Molenaar en zn 31P. Hogerwerf 32. In de Talma-Hoeve te Garderen vindt op 7, 8 en 9 september a.s. de Haamstede-conferentie plaats. De agenda is als volgt samengesteld. maandag: 11.00 uur: Ds. A. Beens: opening 15.00 uur: Ds. C. G. Vreugdenhil: Cultuur en geloofsbeleving 16.30 uur: Dr. K. Lindner: De arts in het moderne ziekenhuis 20.00 uur: Ds. P. den Butter: Het profetische ambt van Christus 1 dinsdag: 9.30 uur: Ds. J. Westerink: Jozef als gelovige 1 LOG uur: Dr. W. H. Velema: Pastorale hulp in de gebrokenheid van het leven 16.3O uur: Drs. W. van Vlastuin: Thomas Bos ton over Wet en Evangelie 20.00 uur: Ds. P. den Butter: Het profetische ambt van Christus (2) woensdag: 9.30 uur: Ds. J. Westerink: Jozef als gezondene 11.00 uur: Drs. Joz. A. de Koeyer: Sluiting "De Stena Line heeft veel met transport te maken. Ik wil graag zien hoe chauffeurs op zo'n boot te werk gaan." Aldus de motivatie van de hoofdprijswinnaar Cor van Herk. Hij kwam als hoofdwinnaar uit de bus van de prijsvraag die tij dens de wervingscampagne van Vakopleiding Transport en Logis tiek heeft gelopen. Zijn droomwens was een keer mee te varen met de Stena Line naar Engeland. Op dinsdag 21 juli werd deze wens realiteit. Niet alleen kreeg hij de gelegenheid een keer met de gere nommeerde pendeldienst te varen, ook heeft hij een goed beeld kun nen krijgen van zijn 'droombe- roep': chauffeur goederenvervoer. Transportbedrijf firma Visbeen heeft hem meegenomen naar diver se loslocaties van groente en fruit op markten in Londen, wat voor het grootste gedeelte 's nachts plaatsvond. De prijsvraag was onderdeel van de jaar lijkse wervingscampagne van Vakoplei ding Transport en Logistiek, die gedu rende de maand april tot medio mei heeft plaatsgevonden. Binnen deze campagne, 'Verdien je vakdiploma in de praktijk', stond het informeren van jongeren over werkend-leren opleidingen in transport en logistiek centraal. Met het aanvragen van informatie konden geïnteresseerden automatisch meedoen aan de prijsvraag en een wens in transport en logistiek opgeven. Ervaring chauffeursvak uit eerste hand In samenwerking met de Stena Line in Hoek van Holland en de firma Visbeen, een grote klant van P&O, kon de droom wens van Cor van Herk uit Klaaswaal op 21 juli jl. realiteit worden. Startlocatie was Poeldijk in het Westland, waar de truck van de firma Visbeen werd beladen met groente- en fruitpallets. Daarna volgde de rit naar Calais om de shuttle- trein van 21.30 uur richting Engeland te kunnen pakken. Aangekomen in Enge land, is Cor samen met de vrachtwagen chauffeur diverse grote markten in Lon den afgereden. De terugreis verliep per boot van de Stena Line, die rond 8.30 uur vertrok en om 15.00 uur weer aan vaste wal van Hoek van Holland stond. De reis was voor Cor een unieke moge lijkheid om het vak vrachtwagen chauffeur van dichtbij mee te maken. En om te ervaren over welke specifieke vaardigheden een chauffeur moet beschikken om zijn vak goed te kunnen uitoefenen, zoals laden en lossen, sociale vaardigheden en talenkennis. Bevorderen instroom chauffeurs Tijdens de wervingscampagne van Vak opleiding Transport en Logistiek konden jongeren zich aanmelden voor een wer- kend-lercn opleiding, zoals Cor van Herk heeft gedaan voor de opleiding Chauf feur Goederenvervoer. Door de uitbrei ding van de werkgelegenheid en de ver- vangingsvraag van chauffeurs vraagt de bedrijfstak goederenvervoer over de weg alleen al in 1998 om een instroom van ongeveer 6000 chauffeurs. Dit is een van de resultaten van het arbeidsmarktonder zoek dat Vakopleiding Transport en Logistiek jaarlijk laat uitvoeren naar de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt van de bedrijfstak. Voldoende instroom in de werkend-leren opleiding Chauffeur Goe derenvervoer is dan ook noodzakelijk om tegemoet te komen aan deze groeien de vraag. Gezien deze vraag biedt de opleiding een goed toekomstperspectief; ook bestaan er na de opleiding voldoen de mogelijkheden om door te groeien. Voor meer informatie over deze en ande re opleidingen en cursussen van Vakop leiding Transport en Logistiek kunt u bellen met het gratis nummer (0800) 1442. Bovenstaande postduivenvereniging nam op 1 augustus 1998 deel aan een wed- vlucht, vanuit Bergerac. Afstand 815 km. In concours waren 188 duiven die om 13.00 uur met Westen wind gelost wer den. De eerste duif arriveerde om 08.57.37 uur en haalde een snelheid van 1089.00 m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt: L van der Slik 1,6, 17, 21, 38, 40; M. A. van Nimwegen 2, 44; W. Nieuwland 3; P. de Jong 4, 32, 47; C. Kleijn 5, 22, 29; D. J. van Noort 7, 11, 12, 13, 28; J. de Blok 8,16,18; K. de Jong 9; D. Maliepaard 10, 24, 37, 39, 46; P. van den boorgert 14, 15, 26,35,36,4145; P. van Moort 19,42,43; H. Rosmolen 20,27; Comb, van der Sluijs 23; S. Kievit 25; J. Vis van Heemst 30,31 33,34. De inschrijving staat open voor predi kanten, studenten die zich voorbereiden op de dienst des Woords en voor docen ten godsdienst. Een uitnodiging kan worden gevraagd op telefoonnr. 0187 482560. Kosten voor duur van de gehele confe rentie 275,-. Tijdens de avondvergaderingen zijn ook andere ambtsdragers hartelijk welkom. OUDDORP - donderdagavond 19.30 uur ds. G. J. N. Moens van Goes. MIDDELHARNIS - dinsdagavond (heden) 19.30 uur ds. H. Paul van Oostkapelle. NIEUWE TONGE - woensdagavond 19.30 uur kand. C. van Krimpen van Nieuw-Beijerland. OUDE TONGE - dinsdagavond (heden) 19.30 uur ds. J. Beens van Nijkerk. Uitslag palingwedstrijd van vrijdag 31 7 - '98. Aantal deelnemers 41 1. J. Wolfert131 cm 2. J. Polak130 cm 3. H. Jordaan92 cm 4. L. Struik76 cm 5. J. Landman62 cm 6. A. Vogelaar59 cm 7. C. Westdorp54 cm 8. J. Kalle49 cm 9. E. Markwat37 cm 10. P. Schaaf34 cm 11. A. de Man32 cm 12. N. Bazen31 cm 13. C. Westdijk31 cm 14. P. Kalle29 cm 15. J. Mastenbroek28 cm 16. A. V. Heukelen26 cm -38- Gemakkelijk? O ja! Een schip voor luie knechts, die te miserabel zijn om een anker op te draaien en de zeilen te hijsen. Want snap je hoe Johannes het in zijn kop gekregen heeft om zelfs geen zeil- mast op de schuit te zetten? De wind, die hij voor niets kan krijgen, gooit hij weg. En waarvoor? Zes a zeven mijl kan hij varen op zijn motor. Wel. een kof loopt bij een goede wind net zo hard en een schoener haalt er meer! En is Johannes bang geworden voor een buitje, dat hij bovenop de kajuit een stuurkast heeft gezet? Straks zet hij daar op z'n mooist ook nog een kachel in. Een zeeman moet in weer en wind te roer staan. Hier worden suikerpoppetjes gekweekt! Toen de proeven genomen werden, moesten ze erkennen dat het schip ook kwaliteiten had. Bij de roerproef draaiden ze achten. Je had zo'n schip met een zware motor toch maar stevig in de hand. En het hieuwen van het anker op de motor ging verbazend vlug. Toen het schip op de gemeten mijl voer, waren er wel die vonden dat dit varen, recht toe recht aan, maar een dooie boel was, maar anderen hadden toch wel respect voor een motor, die tegen wind en stroom het schip een vaart van zes mijl gaf. Dat was anders wat anders dan de hulpmotoren, die zij in hun schepen hadden. Van Dijk tracteerde zoals een hellingbaas pleegt te tracteren wanneer hij een schip aflevert. Een man in een wit jasje ging rond met koppen koffie, en daarna nog eens met koppen soep en daarna weer met broodjes, met vlees en kaas l3elegd. En einde lijk met glaasjes met een klare vloeistof, en naar die glaasjes grepen de schippers, die zich bij al het vorige trouwens ook niet onbetuigd gelaten had den, het gretigst. Zij wilden ze graag aanstonds omwippen en zij dachten dat dat kon, want de werfvlag, die tot nu toe van top gewaaid had, was gestreken en een blauwe vlag, waarop in witte let ters Wilhelmina stond, ging in haar plaats omhoog. De overdracht was dus geschied; het schip was van Johannes. Derhalve: „Op je gezond heid, kapitein, en..." Maar de burgemeester was aan boord en die moest spreken. Hij roemde de moed van een eenvoudig kapitein-reder om in een tijd, waarin niemand een schip op stapel durfde laten zetten, dit schip van een nieuw type in de vaart te brengen. Hij hoopte en vertrouwde dat met dit vaartuig van de nieuwe tijd een grote toekomst voor de kustvaart was ge opend en hij wilde Johannes toedrinken: Behouden vaart en goede wacht! Ze riepen allemaal „Hoera!" en de burgemeester stootte met zijn glas tegen dat van Johannes. Diens borst was wat vooruitgegaan onder het spreken van de burgemeester en nog meer onder het ge juich. Nu schrok hij, morstend uit zijn glas, want hij begreep dat hij ook wat zeggen moest. Hij sta melde een paar woorden, waarvan hij zich later geen enkel meer herinnerde, en wipte toen haastig het glaasje over de tong. De anderen riepen nog een keer „Hoera!" en dronken ook, en daarna tel kens weer, want de man in het witte jasje had steeds nieuwe bladen vol met glaasjes en de schip pers hadden dorst. In de Bocht van Watum draaide de Wilhelmina en daarna ging het recht op de haven aan. De schip pers stonden niet langer in een kringetje te fluiste ren. Ze stapten de een na de ander op Johannes toe om hem te feliciteren. Een enkele zei zelfs: ,,Ik hoop ook nog eens zo'n schuit te kunnen laten bouwen". Na het meren gingen de gasten weer van boord. Er waren schippers bij, wier baardje in de hoogte stak en wier ogen net zo glinsterden als de gouden rin gen in hun oren. Eén zei: Johannes, we moeten dit vanavond in stad nog eens dunnetjes over doen". Maar Johannes had daarvoor geen tijd. Hij moest diezelfde avond nog in Emden zijn om cokes te laden en morgen moest hij moet die cokes naar Sundsvall, waar een lading hout op hem te wach ten lag. Hij had warempel lang genoeg gewacht op het nieuwe schip. Nu hij kon varen, ging hij varen. Bij de oversteek over de Eems naar Emden trad het niet zo aan het licht, maar toen ze op de Noordzee kwamen, ervoer Johannes dat het met dit schip anders varen was dan met de kof en de schoener, die, niettegenstaande zij een motor had den, toch zeilschepen gebleven waren. Daar was het altijd nauw luisteren naar de wind en zeilen brassen zodra die kromp of uitschoot, en bij het laveren was het dikwijls zwaar werken aan de val len en de zwaarden. Nu stuwde de motor het schip rustig voort en was het bijna onverschillig of de wind mee dan wel tegen was. Er kwam dan eens een mijltje bij of er ging een mijltje af, maar het behoud bleef schommelen op zeven knopen. Je kon op de dag berekenen hoelang een reis zou duren. Zes dagen na Emden lagen ze in Sundsvall en toen ze daar, nadat de walkranen de cokes ge lost hadden, hout gingen laden, bleek dat het nieu we schip ook in de havens voordeel bood. Vroeger werden de planken altijd met de handlier aan boord gehesen. Thans ging het op de motor. De bundels waren driemaal dikker en het ging wel zesmaal vlugger dan voorheen. In plaats van in meer dan een week hadden zij in enkele dagen hun lading in en deze was niet kleiner dan die van de schoener, ofschoon hun tonnemaat geringer was. Dat was te danken aan de grote nuttige ruimte in het rechte en diepe schip. De reis terug verliep even rustig als de uitreis, nauwelijks door weer of wind beïnvloed. Drie weken na de proefvaart lagen ze met het hout in Harlingen voor de wal. Zo'n vlugge reis had Johannes nooit gemaakt. Hij was tevreden, vooral ook omdat zijn rekening sloot. Er bleef zelfs nog een kleine winst over. Dit was belangrijk. In een tijd van uiterst lage vrachten, waarin de grote stoomvaart met verlies en de oude zeilvaart helemaal niet voer, kon dit schip uit. Daar zaten perspectieven in. In Hariingen was geen nieuwe lading. Maar toen Johannes met een scheepsbevrachter sprak op diens kantoor, liet deze zich ontvallen dat er te Leeuwarden aardappels lagen, voor Engeland be stemd. Een binnenschip moest die eerst halen. „Mag ik ze halen?" vroeg Johannes. „Je bent toch buitenvaarder?" „En binnenvaarder tegelijk. Waar moeten die aardappels in Engeland zijn? Ergens in het binnen land misschien? Als er een rivier of een kanaal is, kan ik ze er brengen". „Ik moet je schip zien", zei de scheepsbevrachter. Hij kwam aan boord en was voldaan. Johannes kreeg de opdracht. Hij haalde de aardappelen uit Leeuwarden en bracht ze tot in het hart van Lon den. Met gestreken mast kon hij onder de twintig ste Theemsbrug door. Kort daarna moest hij ec^n lading zout uit Twente halen voor Roskilde in Denemarken. Na vele jaren voer hij weer op Rijn, IJssel en Zui derzee, en door het Vlie naar buiten. Het was bin nenvaart en zeevaart tegelijk. En toen hij in Dene marken wéér goede lading kreeg, nu voor een stad d.ep in Duitsland, wist Johannes dat hij met zijn nieuwe schip een goede slag geslagen had. Johannes had zich voorgesteld op zijn nieuwe schip geheel met eigen volk te varen: (wordt vervolgd) TELEFOON (0187) 64 18 42 Fax 64 35 95

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 2