EIIAI1DEI1-I1IEUW5 Verkeersveiljgheidproject Goeree-Overflakkee werkt echt Overdenking uit de Heilige Schrift God is een heilige vader Snelheidscontroles VERKEERSVEILIG Vrouwvolk aan boord HET .KIJKVENSTER Programma beiaardbespeling 18 juli 1998 Goedereede VERVOLGVERHAAL Aiietn aan boord Moshé Lewkowitz, stadsbeiaardier van Nieuwegein Budget voor stimulering Educatie Wegencategorisering Logo verkeersproject Praat mee Doe mee K, Norel -33- 2e Blad VRIJDAG 17 JULI 1998 No. 6721 Blik op kerk en samenleving Cj - Komkommertijd - Stilte in de kerk - Moet het zó? Spraken we in het verleden niet over de 'komkommertijd'? We doelden dan op de zomermaanden waarin weinig gebeur de dat het vermelden waard was. Soms had je de indruk dat de journalisten bezig waren te zuigen op hun dikke duim. En de lezers wisten dat. „Ach, de krant moet vol", zeiden ze vergoelijkend... Het lijkt me toe dat er tegenwoordig niet zo'n gebrek aan nieuws is. Althans, zeker niet in de sportwereld. Het voetbal haalde bijna dagelijks de voorpagina's, en het W.K. is nog niet voorbij of de aandacht wordt weer gericht op de Tour de France. Politiek Den Haag levert ook voldoende nieuws. De kabinetsformatie schijnt in een vergevorderd stadium gekomen te zijn. En daarnaast konden kolommen worden gevuld met de beslissing van Van Mierlo om de politiek vaarwel te zeggen, en met de benoeming van Wal lage tot burgemeester van Groningen. Nee, je kunt bepaald niet volhouden dat het journalistieke bedrijf deze zomer op een laag pitje staat... Het terrein waar het minst schijnt te ge beuren is dat van de kerk. Voor de bla den die daaraan aandacht besteden lijkt het een probleem in deze maanden de kerkpagina te vullen. Een predikant in het oosten des lands, die ontoelaatbare relaties onderhield met vrouwen in zijn gemeente, is dan nog een welkom nieuwtje... Merkwaardig trouwens, dat zelfs de seculiere pers zo'n bericht ken nelijk de moeite waard vindt. Terwijl ze normaliter de kerk nauwelijks in het vizier heeft. Maar verder lijkt het alsof het hele ker kelijk bedrijf stil ligt. Natuurlijk, geen catechisaties, geen kringwerk, alleen het nodigste pastoraat. Zelfs middag- of avonddiensten vallen uit, of worden ge combineerd, bij gebrek aan kerkgangers of voorgangers. Iedereen is immers met vakantie? Het wordt langzamerhand toch een pro bleem voor vele gemeenten, die volks verhuizingen in de zomer. En wegens de vakantiespreiding duurt dat tegenwoor dig maanden! Gemeenteleden trekken er vele weekenden op uit, met de caravan, of naar hun vakantie-bungalow, en in de thuisgemeente kun je wel in de banken liggen. Hopelijk zijn dan in de toeristen plaatsen de kerken overvol... Al zijn er in de zomer ook mensen die vakantie nemen van de kerk. Maar in tal van gemeenten is het ook een probleem in die zomermaanden voorgan gers te vinden. Een groot deel van het predikantenbestand vertoeft buitens lands, en velen van hen leiden daar 'in terkerkelijke' diensten. Maar voor de eigen gemeenten moet alles opgetrommeld worden wat preek- bevoegdheid heeft, en dan nóg zitten scribae soms met de handen in het haar, omdat ze die éne beurt niet vervuld weten te krijgen. Ik signaleer het alleen, ik heb er ook geen oplossing voor. Maar ik vraag me weleens af: Moet het nu zó? Waarnemer OUDE- en NIEUWE TONGE - Politie personeel van de Verkeerspolitie hield maandagmorgen radarsnelheidscontroles in Nieuwe en Oude Tonge. Tijdens de controle op het Korteweegje in Nieuwe Tonge hielden tussen negen uur en kwart over tien alle 71 gecontroleerde automo bilisten zich aan de 50 km-limiet. Op de Magdalenadijk in Oude Tonge, waar tussen half elf en half twaalf werd gecontroleerd, lapten 40 van de 190 pas serende automobilisten de maximum snelheid van 80 km/uur aan hun laars. Hoogst gemeten snelheid bedroeg 118 km/uur. 1. G. B. Buononcini, geboortedag 18 juli 1670 (tot 1747), Rondeau. J. Ph. Rameau, La Villageoise. C. W. von Gluck, Andante Cantabile. J. B. Lully, Gavotte en Musette. 2. J. S. Bach, Twee Menuetten. G. Tartini, Sarabande. 3. W.A. Mozart, drie Kegelstadmenuetten 4. J. B. Loeillet, Sonate nr. 9 voor viool en b.c. - Vivace - Allegro - Largo - Allegro con brio 5. J. B. Hook, Andante F. Schubert, twee dansen M. Ravel, Pavane de la Belle au bois dormant 6. M. Lewkowitz, Nieuwegeintje. 7. A. Piazzolla, Oblivion 8. Drie bekende joodse melodieën Jerry Bock, Sunrise, Sunset (uit de musical: Anatevka). Traditional, My Jiddische Mama. Sammy Cahn, Bei mir bist du scheijn Arrangementen Chris Bos Alle overige arrangementen: Moshé Lewkowitz. MIDDELHARNIS - Het ging niet goed met de verkeersveiligheid op Goeree-Overflakkee. Eind jaren tach tig werd op landelijk niveau besloten dat er in het jaar 2000, 25 procent minder verkeersslachtoffers moesten zijn dan in 1986. Later werd dat nog bijgesteld naar 40 procent minder ver keersslachtoffers en 50 procent minder doden in 2010. In een tussentijdse eva luatie van de situatie op Goeree-Over flakkee bleek dit niet gehaald te kun nen worden. In tegendeel: het aantal verkeersslachtoffers steeg zelfs met 40 procent. Er moest dus iets veranderen. Goeree-Overflakkee werd daarom door het Provinciaal Bestuur van de Provincie Zuid-Holland aangewezen als regio voor een specifiek verkeers- veiligheidproject. De voorbereidingen voor het project startten in 1996 en in december 1997 werd in Stellendam de samenwerkingsovereenkomst onderte kend. We zijn een halfjaar verder en het project werpt inmiddels al vruch ten af. Denk aan de omleiding bij Stel lendam en de 60 km/h snelheidsbeper king bij Nieuwe Tonge. Het verkeers- veiligheidproject werkt echt. Sinds 1991 is de verkeersveiligheid ondergebracht bij de Regionale Project groep Verkeersveiligheid Goeree-Over flakkee (RPVGO), dat op haar beurt weer is ondergebracht bij het ISGO. In decem ber 1997 werd er een samenwerkings overeenkomst getekend door de leden van de RPVGO. Dat zijn onder andere de vier gemeentes, het ministerie van Ver keer en Waterstaat, het Waterschap, Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Hol land, het Provinciaal Orgaan Verkeers veiligheid en Veilig Verkeer Nederland (VVN). Later kwamen daar nog bij de Schoolbegeleidingsdienst Zuid-Holland Zuid en de Kamer van Koophandel (de transportsector in de regio) Voor de ondertekening is er een onderzoek geweest naar wat nu precies de knelpun ten waren in de verkeersonveiligheid. Deze knelpunten waren: hoge rijsnelhc- den buiten de bebouwde kom, het recre- atieverkeer, de leeftijdsgroep van 18-24 jaar, alcohol in het verkeer, slechte edu catie en het vele fietsverkeer op Goeree- Overflakkee. Nu men dat wist kon men zich daarop concentreren en van daar uit de verschillende projecten ontwikkelen. Aangezien het financiële budget niet echt hoog was: 1.000.000, te bestrijken over een periode van vier jaar, moest men een keuze maken uit de groslijst die al was opgesteld. Een miljoen lijkt veel, maar met de aanleg van infrastructurele werken, zoals rotondes en fietspaden, zou dit zo uitgeput zijn. Het budget zal daarom worden gebruikt voor de stimu lering van andere organisaties die met verkeer te maken hebben. Daarbij den ken we als voorbeeld aan de omleiding bij Stellendam. Dat project stond pas over vier a vijf jaar op het programma, maar omdat de regio er zo intensief mee bezig was, is het project naar voren geschoven en is inmiddels al in een ver gevorderd stadium. Ondertussen is er onderzoek gedaan naar een fietsvoorzie- ning tussen Stellendam en Melissant. Ook een paralielvoorziening, een weg naast de lioofdweg voor het landbouw- verkeer dat nu via de bebouwde kom moet, en verlichting voor het buitenge bied staan op het programma. De totale projecteniijst voor 1998 vermeldt echter nog veel meer projecten. Stimulatie bij andere organisaties moet er voor zorgen dat deze projecten ook daadwerkelijk uitgevoerd zullen worden. Heel veel aandacht in het project word besteed aan de educatie. Dan gaat het vooral om verkeersgedrag. De wegen kunnen nog wel zo goed zijn, maar als de mensen de verkeersregels niet kennen en/of zich daar niet aan willen houden, begin je nog niet veel. Op de scholen werd er heel weinig aan verkeer gedaan. Om hierover duidelijkheid te krijgen, heeft de SchoolbcKcleidingsdienst een En indien gij tot een Vader aan roept Hem, Die zonder aanneming des persoons oordeelt naar een ieders werk, zo wandelt in vreze de tijd van uw inwoning. (I Petrus]: 17) 'Vader' zeggen De gemeenteleden aan wie Petrus schrijft, bidden. Zij roepen God aan. Ze zeggen dan 'Vader' tegen God. Ze roe pen dus naar God zoals een kind aan zijn vader roept. Mag je dat eigenlijk wel zeggen? Er zijn oprechte christenen die lange tijd geen 'Vader' durfden of kon den zeggen. Maar zo bedoelt Paulus het niet. Hij betwijfelt niet of de gemeentele den dat wel mogen zeggen. Je zou mis schien kunnen vertalen: 'En omdat gij tot een Vader aanroept God...' Voor Petrus is het duidelijk. De gemeenteleden mogen 'Vader' zeggen. Zij zijn kinderen (V. 14) van God. Ja, maar waarom kan Petrus zoiets nu zo onbevangen zeggen en waarom is het voor velen van ons soms zo moeilijk? Waarschijnlijk gaan wij daar dus ver keerd mee om. Wij maken er een vraag bij die in de Bijbel zo niet staat. In de Bijbel is het telkens heel duidelijk: 'U die door Hem gelooft in God' (v.21). De gemeenteleden aan wie Petrus schrijft, geloven door de Heere Jezus in God. En dat is het. Dat is een duidelijke en hel dere zaak. Anderen geloven niet, maar deze mensen geloven door de Heere Jezus in God. Van harte. En dan ben je een kind van God. Daar valt het onderscheid. Geloven Over dat 'geloven' zegt de apostel niet zo veel hier. Hij zegt wel dat het door de Heilige Geest komt. Dat kunt u zien in 1 Petrus 1:2. Als u merkt dat u de Heere Jezus liefhebt als uw Zaligmaker dan zit de Heilige Geest daarachter. Dan heeft Hij u anders gemaakt. Hij heeft u apart gezet. Hij is met u bezig geweest. De Heilige Geest doet het door de Bijbel. Dat lees ik hier steeds (v.22-23). Prachtig, dat er in een bepaalde periode in je leven iets gaat veranderen, dat er van binnen van alles gebeurt en dat je zelf gaat merken: God is met mij bezig. En dat je niet meer zon der Christus kunt en wilt. Dat je Hem leert vertrouwen en leert liefhebben. Dat de Heere zo iets doet met je. Dat dat je zo verandert. Dat noemt de apostel 'wedergeboren' (v.23). En dat dan het resultaat is dat je een kind van God bent. En dat kan alleen omdat er voor ons betaald is. (v.l8) Niet een prijs in geld. Maar het bloed van Christus. Begrijpt u hoe kostbaar u bent? Ziet u hoeveel de Heere van u houdt? Een heilige Vader Maar de Heere is niet zomaar een vader. Nee, het is de God 'Die zonder aanne ming des persoons oordeelt naar eens ieders werk'. God is dus een Rechter. Een rechtvaardi ge Rechter. Hij behandelt ieder gelijk. De straf over ons is echt niet zomaar weggegaan. Dat is echt alleen door het bloed van de Heere Jezus. Onderschat niet hoe heilig God is. Ziet u wat een wonder het is als u VADER tegen God zegt? Zeg het dus niet oppervlakkig. Maar 'wandelt in vreze de tijd uwer inwoning'. Dat is wat Petrus eigenlijk wil zeggen. Het is niet prettig om bij een ander in te wonen. Maar als je nieuwe huis nog niet klaar is, moet je soms wel. Tijdelijk. En zo is ons leven nu. Tenminste, als we de Heere Jezus gelo ven. Dan horen we eigenlijk bij God in de hemel. In het Vaderhuis. We noemen Hem ook alvast 'Vader'. Maar tijdelijk wonen we nog op de aarde. 'Wandelt in vreze' zolang je op de aarde bent, zegt Petrus. 'Met ontzag', 'met eerbied', betekent dat. De Heere is een Vader voor Wie wij diep respect mogen hebben. Een Vader Die ver boven ons staat. Die ook gehoor zaamheid van ons vraagt. We kunnen niet zomaar wat doen. We kunnen niet met Hem spotten. Daarom staat er in v.l4 'wordt heilig in al uw wandel. Weest heilig, want Ik ben heilig'. De Heere vraagt van ons dat we zo in het dagelijks leven, op school en thuis, heilig zijn. Dat heeft te maken met onze manier van leven, met hoe we spreken, met welke woorden we gebruiken, met onze kle ding, met onze hobbies, met onze vrien den. 'Heilig zijn' is apart zijn. Dat we laten zien dat we bij de heilige Vader behoren, dat we niet meer neutraal zijn, dat we niet meer doen of we net zijn als iedereen, maar dat we anders zijn. Wat is het eigenlijk mooi dat GOD wel iswaar een heilige Vader is, een hoge Vader, Die ook recht spreekt. Die mach tig. Die groot is. Die almachtig is. En dat Hij toch door het geloof 'onze Vader' is, en dat Hij voor ons zorgt; dat wij mogen zeggen: 'Abba, lieve Vader'. Wezep ds. J. het Lam enquête gestart over de situatie op de ver schillende scholen. De resultaten hiervan worden binnenkort verwacht. Ook onderdeel van de educatie is een project van de Organisatie Transport en Logis tiek, dat valt onder de Kamer van Koop handel. Vrachtwagenbedrijven hebben ook baat bij verkeersveiligheid. Veel ver keersongelukken ontstaan door de blinde hoek in de vrachtwagen. In dit project gaan kinderen mee in de cabine van de vrachtwagens en ervaren wat een vracht wagenchauffeur nu wel en wat hij niet ziet. De kinderen leren dan om in het gezichtsveld van de chauffeur te blijven. Ook onderdeel van de educatie zijn de acties ""Wij gaan weer naar school" en verschillende thema-acties rond alcohol, snelheid en verlichting. Ook de voorlich ting over het bromfietscertificaat behoort hier bij. Wie brommer wil gaan rijden, moet tegenwoordig een certificaat heb ben. De opleiding hiervoor omvat theo rie- en praktijklessen. Bij de educatie gaat het dus vooral om bewustwording van het verkeersgedrag. Mensen zijn zich vaak te weinig bewust van hun eigen verkeersgedrag en dat kan nega tieve gevolgen hebben voor de verkeers veiligheid. Een duidelijkere bewustwor ding van het eigen gedrag kan een bij drage leveren aan een verkeersveiligere situatie: zowel voor de persoon zelf, maar ook voor zijn medeweggebruikers. Ook de categorisering van de wegen ver dient enige aandacht. Alle wegen wor den namelijk binnenkort, in het kader van het verkeerssysteem "Duurzaam Veilig" dat landelijk gaat gelden, onder verdeeld in drie soorten. De eerste soort zijn de zogenaamde stroomwegen. Dat zijn alleen de echt grote wegen, zoals snelwegen. De tweede soort zijn de zogenaamde gebiedsontsluitingswegen. Deze wegen zijn veelvuldig aanwezig op Goeree-Overflakkee. De derde zijn de C o E R E E-o VERFLAKKEE erftoegangswegen. Elke wegsoort heeft zijn eigen pakket aan maatregelen voor de inrichting van de bewuste wegen. Over deze maatregelen kan dan uiteraard wat verwarring ontstaan. Bijvoorbeeld, welke snelheid hoort bij welke weg? De snelheden gaan bij de nieuwe indeling veranderen. De verandering heeft lande lijk plaats. Er komt dus over het hele land dezelfde, duidelijke en herkenbare inrichting van wegen. Om die duidelijk heid te bewerkstelligen moeten er ook duidelijke signalen zijn aan de bestuur der over welke weg het gaat en welke eigenschappen bij die weg horen. Dit kan opgelost woi^den door duidelijke bebording. De vormgeving van de weg moet duidelijkheid geven en de categorie van de weg duidelijk maken aan de weg gebruiker. In het verlengde van deze categorisering staat er op de projecten- lijs! 1998 al een project rond de inrich ting van de grenzen van de bebouwde kom. Wanneer wordt het bebouwde kom? Dat is dikwijls niet duidelijk zodat mensen met 80 kilometer per uur door rijden. Ook dat moet dus veranderen. Als de nieuwe wegindeling ook niet duide lijk is, komt dat niet ten goede aan de verkeersveiligheid. Alle projecten die onder het verkeersvei- lighcidproject vallen herkent u vanaf nu aan het bovenstaande logo. Het logo is bedoeld om mensen te laten zien dat er daadwerkelijk iets gebeurt op dit gebied. Iedereen gaat op den duur het logo her kennen en weet dan waar het logo voor staat. Daarbij gaat het om zowel de lan delijke acties die van start gaan, maar ook plaatselijke plannen die uitgevoerd zullen gaan worden. Denk aan de roton de bij de Rottenburgseweg in Middelhar- nis en de aanleg van een fietspad bij den Bommel. Op zowel infrastructureel gebied als op gebied van verkeersgedrag wordt er daadwerkelijk hard getimmerd aan de verkeersonveiligheid op Goeree- Overflakkee. Ook u kunt meepraten over de verkeers veiligheid op Goeree-Overflakkee. Het is de bedoeling regelmatig in de kranten verslag uit te brengen van de resultaten van een project. Echter, niet één project wordt uitgevoerd zonder samenspraak met de omwonenden en andere betrokke nen. Als u problemen heeft met ver keersveiligheid of een oplossing heeft voor een specifieke verkeerssituatie, raad het RPVGO u wel aan eerst naar de ver- keersambtenaar van uw gemeente te gaan. Voor informatie over het gebieds gerichte project kunt u terecht bij het ISGO. Het RPVGO maakt wel duidelijk dat er in ieder geval met alle klachten en sug gesties iets gedaan wordt. Alle brieven worden gelezen en besproken. Echter, net zoals op andere gebieden, kan het RPVGO het niet iedereen naar de zin maken. Er is altijd een afweging van voor- en nadelen. Het streven naar een verkeersveilig Goe ree-Overflakkee is er. Echter, het hele project is zinloos als u niet meewerkt, de landelijke streefcijfers zullen dan nog niet gehaald worden. Vele organisaties zijn actief bezig om Goeree-Overflakkee verkeersveilig te maken. Het is echter wel nodig dat u in dit project ook uw steentje bijdraagt. U kunt uzelf tenmin ste, bewust worden van uw eigen gedrag. Alleen met de hulp van iedereen kunnen we eraan werken. Doe mee, dan maken we samen Goeree-Overflakkee verkeers veilig. Hiddo neep de lippen op elkaar. Het viel hem zwaar te scheiden van dit schip. Zij zwegen alle drie. Johannes vond dat er lang genoeg was nagekaart. Wie was er boven om toe te zien bij het lossen? - Geen mens? Hiddo, op je post!" Kees moest de motor goed schoonmaken en Roelof samen met de matrozen aanstonds aan het verven. Johannes stond er op dat de schuit er netjes uitzien zou als ze werd afgeleverd. Toen de jongens naar boven waren, vroeg Riek: „Was dit nu werkelijk nodig, Johannes? Wij heb ben toch heel goed gevaren met de Wilhelmina en we zitten nooit om vracht verlegen". Johannes was jegens haar opener dan tegen zijn zoons. Hij herinnerde haar er aan dat het een paar keer niet gemakkelijk was gegaan om vracht te krijgen, en toen zij daarop zei dat het vóór de oor log vaak veel moeilijker was geweest, gaf hij dat toe, maar zei er bij dat naar zijn vaste overtuiging het straks weer net zo en wellicht veel erger zijn zou dan voorheen. Toen ze onlangs op de Clyde voeren, had hij gezien hoe druk er op de werven daar gebouwd werd, véél meer dan vóór en in de oorlog. En zo was het overal, ook op de Noord en op het IJ en trouwens evenzeer in Groningen. Ze bouwden overal als gekken. Straks zouden er veel meer schepen zijn dan vóór de oorlog, té veel geloofde hij, en hij verwachtte dat die tijd dichtbij was. Zodra de ommekeer gekomen was, zou het jagen worden om een vrachtje en dan lagen alle ouder wetse schepen er aanstonds uit, de Wilhelmina, half motorschip, half zeilschip ook. Dan zou je alleen met een modern schip nog lonend kunnen varen. Daarom had hij de schoener verkocht, nu hij nog goed geld waard was, en liet hij straks een modern motorschip bouwen voor een lage prijs, want je zou eens zien hoe de prijzen voor de bouw van nieuwe schepen duikelden. Riek kon die overwegingen niet allemaal volgen. Johannes zou wel gelijk hebben: hij had een helde re kop en een goed inzicht in die dingen. Waarom had hij dit echter tegen de longcns niet gezegd, al eerder en in elk geval toen die er straks naar vroe gen? Johannes zei dat hij niet aan ieder tekst en uitleg geven kon van hetgeen hij deed. Riek meende: ,,Wel aan je groot geworden zoons, Johannes". Daarover haalde hij de schouders op. „Ik zal zorgen dat jij voorlopig een goed huis aan wal en straks op het nieuwe schip ook weer een goede woning krijgt", zei Johannes, om haar met de verkoop te verzoenen. Ach, dat vertrouwde Riek. Maar zij was aan dit schip gehecht en het nieuwe zou vreemd zijn. En er was iets wat zwaarder bij haar woog. „Nu gaan de jongens weg. Wij waren, toen we met de Wilhelmina gingen varen, zo blij dat we als gezin weer bij elkander waren en we dachten dat dit lang zo blijven zou, Johannes". Hij beet zich op de lippen. Varen met eigen volk had hem ook ideaal geleken, maar het was hem niet in ieder opzicht meegevallen. De laatste lijd had hij vrij veel strubbelingen met zijn zoons ge had. De jongens moesten nodig onder een ander, meen de hij. Dan konden ze omstaan leren. En dan zou den ze als straks de nieuwe schuit er was. waarop ze weer aan boord moesten komen, allicht meer handelbaar zijn. Riek glimlachte een beetje weemoedig toen hij zo sprak. De jongens zouden bij een ander stellig wel wat leren. Misschien werden ze wel meer handel baar. ,,Maar wij moeten ook handelbaar zijn. Johannes". Hij stond bruusk op en haaide de geldkist uit de kast. Daar lagen de meelbrief en de eigentiomsbc- wijzen van de schoener in. Hiddo monsterde op de Mathilde, een drie- mast-schocner van hetzelfde slag als de Wilhelmina. Zijn werk als stuurman was ongeveer gelijk aan dat wat hij gewend was op zijn vaders schip, maar het leven was heel anders. In plaats van in het kapiteinsgezin woonde hij hier met de bemanning voor de mast, al had hij daar een eigen hut. Hij at met hen uit één pot, gekookt door de jongste man, die er doorgaans niet veel van terechtbracht. Wanneer ze in een haven lagen, moest Hiddo 's avonds zijn vertier maar zoeken, want de kapiteinsvrouw op de Mathilde had niet, als moeder Riek, de gewoonte het volk soms 's avonds in de roef te nodigen. Die roef was haar heiligdom, dat zij kraakzindelijk hield, en waarin niemand kwam buiten de leden van haar gezin en die nog slechts op sokken of op sloffen. Hiddo mocht er geen voet zetten. De zaken, die de schip per met de stuunnan had te regelen, moesten maar aan dek of in het stuurhuis worden afgedaan. Hamburg was de eerste haven, die zij aandeden. Op de avond van hun aankomst zat Hiddo in zijn hut en schreef een lange brief naar Janna, want wat zijn vader van "die meid' had mogen zeggen, hun omgang was bestendigd. De tweede avond ver veelde hij zich. Toen hij zich dwong tot lezen in een bock, dat hem niet boeien kon, zat hij te knik- kcboDcn. Om (ip te frissen maakte hij een wande ling op de kade, doch in de vrijhaven was het 's avonds saai en donker. Hij kroop maar vroeg te kooi. De derde avond vroeg matroos Lubbert of hij nice de wal op ging. Lubbert was een aardige vent, iets ouder tlan hij. Aan boorti was hij een gC7clligc en opgeruimde babbelaar, die de moppen bruin kon bakken. Hij was de beide voorgaande avonden ook de wal op geweest en tipsy weer aan boord gekomen. Blijkbaar hield hij er van de bloemetjes buiten te zetten bij het passagieren. Wel, dat moest Lubbert weten. Hij, Hiddo, zou er wel voor zorgen niet over de schreef te gaan. Maar wat vertier kwam hem wel toe. Na twee lange avonden in de lege hut en met een lange reis in het vooruitzicht, mocht hij het er waarlijk wel een keer van nemen. ,,Goed", zei hij, „ik ga met je mee". Hij kleedde zich in zijn blauwe uitgaangspak en zette een witte pet op. Zo was hij een vlotte zee man. En Lubbert, die zijn pet wat jolig scheef getrokken had, kon zich ook presenteren. Ze stap ten samen op het veerbootje, dat hen over de Elbe naar de stad bracht. De buitenwijk was donker, maar de binnenstad was hel verlicht. Hamburg had mooie winkelstra ten met stralende etalages. Ze gingen een bioscoop binnen en zagen een film van een Zuidpoolexpedi- tic, waarvan Hiddo genoot. Toen ze weer op straat stonden, zei hij tot Lubbert: „Je deed er goed aan me er eens uit te halen. Ik zat veel te vast aan boord". Lubbert grinnikte. ,,Je was op weg een dooie pier te worden. Dat heb je als je te lang aan de rokken van de oude vrouw blijft hangen". De toespeling op zijn moeder ergerde Hiddo een beetje, maar hij zei er niets van. Misschien had Lubbert wel gelijk. Hij sloeg de weg naar de haven in. Lubbert vroeg hem of hij nu alweer naar boord terug wou. Hiddo keek op zijn horloge. Het was tien uur. Hij dacht dat het zowat tijd werd. {wordt vcrvolfid)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 5