4 juli orgelbespeling
mm
buurt yije£r
Aantal verkeersslachtoffers
daalt drastisch
Wat is
'Duurzaam
Veilig'?
Iedereen wil aangenaam en veilig leven
in de NH-kerk te Sommelsdijk
door leerlingen van Paul Kieviet
,,^^et ^^innenlt
Opbrengst nationale collecte AVO integratie gehandicapten
Verkeersregels
Verantwoordelijkheid
Leefbaar
Zelf actie ondernemen
30 km/u campagne heeft eigen we'
Als iedereen binnen de bebouwde kom 30 km/u rijdt:
Positieve effecten
Minder letsel
GOEDEREEDE
Verkoop van nieuwe en inruilcomp.
Printers, IVIonitors, randapp.
Ool( voor al uw Software
Reparaties en Update van Comp.
Herinrichting Ouddorp-West
dienst landelijk gebied
Biz. 2
EILANDEN-NIELiWS
VRIJDAG 3 JULI 1998
1. Sander van den Houten en Pietcr-
Jan Boot, Sonatina a quatre mains,
Anoniem (18e eeuw).
2. Jocheni Hemini<, Musette, W. A.
Mozart (1756-1791).
3. Arjan Buth, Ah, vous dirai-je. Ma-
man, W. F. Bach 1710-1784).
4. Picter Bakker, Polonaise, W. A.
Mozart.
5. Barbera van der Veer, Fantasia in F
grote terts, G. P. Telemann (1681-
1767).
6. Bas Villcrius, Jesu Meine Freude,
J.G.Walther (1684-1748).
7. Arjan Tanis, Sonate in A grote terts,
D. Scarlatti (1685-1757).
8. Gerard Hoogmoed, Herzlich tut
mich verlangen, J. G. Walther; Voni
Himmel hoch, da komm ich her,
F. W.Zachow (1663-1712).
9. Andre Steenbeek, Bourrée, J. Krie-
ger(1651-1735).
10. Dick Steenbeek, Lesson, G. F. Han
del (1685-1759).
11. Jan Voortman, Folia, A. Scarlatti
(1660-1725).
12. Arno Ista, Psalm 51D. Sanderman
(1956).
13. Willian van Rees, Gavotte niit 2
Variationen, J. Pachelbel (1653-
1706).
14. Hilda Meiaard, Preludium en fuga
in F grote terts, BWV 556, J. S.
Bach (1685-1750).
15. Dinant van Walsem, Lobe den Her
ren, den machtigen König der
Ehren, J. G. Walther.
16. Jan van den Boogert, Ouverture in g
UIA
DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920
Zandpad 36 Middelhamis Tel. (0187) 482784
kleine terts, G. H. Stölzcl (1690-
1749).
17. Reinhard Hameeteman, Wch, was
soil ich Sunder niachcn, BWV 770,
J. S. Bach.
18. Maps Hameeteman, Vater unser im
Himmelreich, J. L. Krebs (1713-1780).
19. Claudia Struijk, Sonatina, C. Ritter
(1645-1725).
Pauze
20. Mare Aarnoudse, Preludium in C
grote terts, BWV 547, J. S. Bach.
21. Jan-Simon Huijser, Fantasia in d
kleine terts, M. Weckmann (1621-
1674).
22. Coen van Alphen, Psalm 96, C. D.
van Alphen (1977).
23. Martin Kolff, Preludium in a kleine
ierts, J. Brahms (1833-1897); Ein
teste Burg ist unser Gott, H. Walcha
(1907).
24. Jan Stoorvogel, Ach wie nichtig,
ach wie tlüchtig, G. Böhm (1661-
1733).
25. André van der Beek, Sonate III in A
grote terts (con moto maestoso-
andante tranquillo), F. Mendcls-
sohn-Bartholdy (1809-1847).
26 Erik Grootenboer, Den lOOsten
Psalm, C.Kee (1900-1997).
27 Mark Verhelst, Jesu meine Freude,
M. S. Verhelst(1972).
28 Corrie Stolk, Fuga in C grote terts,
BWV 545, J.S. Bach.
Aanvang 19.30 uur. Een ieder is hartelijk
welkom!
De nationale collecte AVO Inte
dicapten bracht in Middelharn
in Sommelsdijk 3.149,20 en
in Nieuwe Tongc 1.660,75
op.
Graag wil ik alle mensen in
deze dorpen hartelijk bedan
ken voor hun bijdrage aan de
AVO-collecte. Mijn bijzon
dere dank gaat uit naar de
collectanten en organisatoren
gratie Gehan-
s ƒ3.264,10,
INTEGRATIE
GEHANDICAPTEN
van deze collecte. Ook ik zet me, net als u, in
voor mensen met een handicap.
Gehandicapten horen er bij. Ze verdienen
onze aandacht en respect. Door waardering
en steun, doordat we onze tijd ter beschikking
stellen en door giften.
Die hulp, die steun is hard nodig. Sterker
nog, mensen met een handicap hebben er
recht op. Recht op volwaardige deelname aan
de samenleving.
Nogmaals bedankt! Anton Geesink
30 maakt je buurt weer prettig
De Voetgangersvereniging, Veilig Verkeer Nederland en Kinderen
Voorrang! voeren deze zomer een snelheidscampagne met als titel
'30 maakt je buurt weer prettig'. Hiermee haken ze in op de komende
uitbreiding van de 30 km/u gebieden in veel woon- en winkelgebieden.
De nieuwe campagne van deze drie organisaties, in samenwerking
met het ministerie van Verkeer en Waterstaat, richt zich op alle
verkeersdeelnemers, niemand uitgezonderd. Want iedereen wordt
beter van een prettige, veilige leefomgeving. Waar kinderen op straat
kunnen spelen en zelfstandig naar school gaan. Waar je onbekom
merd kunt wandelen en winkelen en waar iedereen gemakkelijk de
straat kan oversteken.
Veel verkeersongevallen hebben te hard
rijden als oorzaak. Om de verkeersveiligheid
te bevorderen, hebben het ministerie van
Verkeer en Waterstaat, gemeenten, pro
vincies en waterschappen in het startpro-
gramma 'Duurzaam Veilig' belangrijke infra
structurele maatregelen aangekondigd.
Zo moet in het jaar 2000 de helft van alle
woonstraten zijn ingericht als 30 km/u
gebied. Landelijk gezien betekent dit de
Invoering van 12.000 km nieuwe 30 km/u
gebieden in de komende drie jaar. Be
staande 30 km/u gebieden worden waar
mogelijk uitgebreid.
Andere maatregelen binnen de bebouwde
kom betreffen het duidelijk onderscheiden
van verkeersaders en verblijfsstraten.
Verder worden de verkeersregels gewij
zigd. Verkeersaders worden alle voor
rangsweg. Er zijn al uniforme richtlijnen
voor voorrang op rotondes. Bromfietsers
moeten over het algemeen binnen de
bebouwde kom op de hoofdrijbaan gaan
rijden; ze mogen niet meer op het fietspad.
(Brom)fietsers die van rechts komen,
krijgen voorrang op alle bestuurders van
links. Deze maatregelen worden vanaf
begin 1999 geleidelijk ingevoerd.
Met de campagne '30 maakt je buurt weer
prettig' vragen Kinderen Voorrang!, De
Voetgangersvereniging en Veilig Verkeer
Nederland alle verkeersdeelnemers hun
verantwoordelijkheid te nemen. Omdat
auto's veelal bepalend zijn voor de ernst
van een verkeersongeval, zijn auto
mobilisten de eerst aangewezenen om hun
gedrag aan te passen en zo conflicten met
andere, onbeschermde verkeersdeelne
mers te vermijden. Ivlaar ook motorrijders,
jongelui op brom- en snorfietsen en andere
gemotoriseerde verkeersdeelnemers
wordt gevraagd hun snelheid in te tomen.
Daarnaast wordt de gemeenten gevraagd
om actieve maatregelen te nemen.
Als er grote 30 km/u gebieden met snel-
heidsremmende maatregelen worden
ingericht, dan worden de woon- en winkel
gebieden weer prettig om er te leven. Er is
minder lawaai en het verkeer kan minder
trillingen veroorzaken in de woningen. En
er is minder gevaar voor kinderen op de
schoolroutes of als ze op straat willen
spelen. Als de straat veiliger wordt, kunnen
kinderen ook eerder zelfstandig naar
school. Ook volwassenen, die lopen of fiet
sen, op familiebezoek gaan of willen winke
len, kunnen zich naar hartelust en zonder
stress verplaatsen.
Voetgangers en fietsers hebben alle
ruimte. Maar ook kwetsbare verkeersdeel
nemers, zoals ouderen, kinderen en
mensen met een handicap, kunnen zich
weer zonder gevaar op straat begeven.
Ouderen kunnen op hun gemak overste
ken. Kortom, het leefklimaat in de woon-
en winkelgebieden wint aanmerkelijk aan
kwaliteit als iedereen bij zijn verkeersge
drag rekening houdt met de maximum
snelheid en met de verkeerssituatie ter
plaatse. De menselijke maat moet, meer
dan nu het geval is. weer het uitgangspunt
worden voor het gedrag van alle gemo
toriseerde verkeersdeelnemers.
pretb"3
voitgamjurs
Si»«iSïfieN^C>C>ReA>-
Kijkje bij de opname van de tv-spot van de campagne '30 maal<tje buurt weer prettig'.
Hard rijden groot
buurtprobleem
Buurtbewoners voelen zich in hoge mate bedreigd door hard rijden, zo blijkt uit onderzoek. Kinderen Voor
rang!, De Voetgangersvereniging en Veilig Verkeer Nederland willen dan ook dat hard rijden vooral in woon-
en winkelgebieden wordt tegengegaan, onder meer door het instellen van meer 30 km/u gebieden door
middel van het aanbrengen van snelheidsremmende voorzieningen.
Bewoners kunnen hierbij zelf een grote rol
spelen; zij ervaren immers van nabij hoe
(on)veilig hun straat is. Bij hun inspanningen
om de eigen omgeving verkeersveiliger te
maken, richten bewonersgroepen zich
vaak tot Veilig Verkeer Nederland, De
Voetgangersvereniging en Kinderen
Voorrang! voor raad of een deskundig
advies.
ledereen kent in zijn of haar leefomgeving
wel één of meer onveilige verkeers
situaties.
Vindt u ook dat er in uw woonomgeving of
op de schoolroute ergens zon onaan
vaardbare situatie bestaat, neem daarover
dan contact op met uw gemeente.
Indien u daar niet het gewenste resultaat
bereikt, kunt u zich ook in verbinding stellen
met De Voetgangersvereniging
(tel.: 070 - 3471501), met Veilig Verkeer
Nederland (tel.: 035 - 5248800), of met
Kinderen Voorrang! (tel.: 020 - 6826322).
V0ör Ifef jpÉffipagne '30 maaktjeJjMMCt weer prettig' hebben de drie
Qiijaèlliatïes De Voetgangersverenlgingy Kinderen Voorrang! en Veilig
^l'lèliiNl^derland een website ingericht Deze kan worden t>ekeken
vtaïiët Sdfés: www.vvn.n!.
Als al het gemotoriseerde verkeer binnen de bebouwde kom 30 km/u of minder rijdt, daalt het aantal dodelijk
verongelukte voetgangers daar tot bijna nul. Tevens neemt het aantal dodelijk verongelukte (brom)fietsers
daar met 25 procent af.
Daarnaast heeft een 30 km/u maatregel
nog andere positieve effecten voor
voetgangers en fietsers. Zij ervaren de
lagere snelheid als minder bedreigend.
Hun (woon)omgeving wordt er leefbaarder
en veiliger door.
Ervaringen met 30 km/u gebieden in
enkele steden wijzen uit dat een daling van
het aantal letselongevallen met 90 procent
haalbaar is. Zelfs eenvoudige snelheids
remmende maatregelen kunnen al leiden
tot een daling van het aantal letselongeval
len met 70 procent. Uil de cijfers blijkt dat
een relatief kleine gedragsverandering bij
de gemotoriseerde weggebruikers en een
kleine aanpassing van de infrastructuur al
grote positieve gevolgen kan hebben voor
de verkeersveiligheid.
Als het onverhoopt toch tot een ongeluk
komt, is de factor snelheid bepalend voor
de ernst van de gevolgen.
Hoe lager de gereden snelheid, des te
minder kans op ernstig letsel. Alle ver
keersdeelnemers, ook de automobilisten
en motorrijders zélf, ervaren lagere snelhe
den als minder bedreigend.
Bovendien veroorzaken langzamer rij
dende auto's en motorfietsen minder
geluidsoverlast dan hard njdende auto's of
motoren.
Dit komt het leefmilieu ten goede.
Als u wilt dat ook uw buurt wordt ingerictit als 30 km/u zone,
maak er dan werk van. Want 30 maakt je buurt weer prettig.
Bij 'Duurzaam Veilig Verkeer' is
het de bedoeling dat de wegen
zo veilig mogelijk zijn waardoor
de kans op ongelukken zo ge
ring mögeiijlt is. Als er dan
onverhoopt toch een verkeers-
ongevai gebeurt, wordt de kans
op letsel beperkt.
Oma en kleinkind constateren dat de invoering van de 30 km/u regel en
de komst van verkeersdrempels 'de buurt weer prettig' heeft gemaakt.
G l- ,V1 E i; N T E
Avondopenstelling
Het gemeentehuis is iedere donderdag
avond geopend van 17.00 tot 19.00 uur.
Commissievergaderingen
Ruimtelijke Ordening ca. 6 juli, 19,00 uur
Financiën ca, 9 juli, 19,30 uur.
Hoorzitting
Bezwaar- en Beroepschriften 8 juli, 15,00 uur
De agenda's voor deze vergaderingen liggen, tijdens de
kantooruren, ter Inzage in het gemeentehuis, waar u
eveneens een exemplaar kunt afhalen.
Bouwplannen
Ontvangen meldingen tot bouwvoornemen
23.06.98
- P. Patijn, Bokweg 5 te Ouddorp - plaatsen blokhut,
24.06.98
- L. Verkleij, Nieuwstraat 5 te Goedereede - plaatsen
blokhut.
Aangevraagde bouwvergunningen
22.06.98
- Bouwkundig Adviesbureau Brinkman, Schelpweg 40 te
Ellemeet;
- uitbreiden en ommetseten recreatiewoning. Het
Oude Nieuwland 73
- bouwen recreatiewoning (t,v.v.) Het Oude Nieuw-
land I 17 te Ouddorp,
23.06.98
- P, Patijn, Bokweg 5 - oprichten zwembad.
24.06.98
- J,R. van Spronsen, De Schoof 73-75 te Hendrik Ido
Ambacht - plaatsen twee dakkapellen op achtergevel
en wijzigen twee gevels van woning. Broekweg 38 te
Ouddorp
- Gemeente Goedereede, Tramlijnweg 2 te Goederee
de - plaatsen unit voor O.B.S. De Westhoek, Dorps-
tienden I te Ouddorp
- J.C, Santifort, f^arijkeweg 29 te Ouddorp - bouwen
garage t,v.v. schuur.
26.06.98
- Hameeteman's Vishandel b.v., Hoge Pad 7-9 te Oud
dorp- uitbreiden bedrijfspand.
2 juli 1998
Ireneweg 13, Ouddorp, tel./fax (0187) 68 34 53
De Landinrichtingscommissie voor de Herinrichting
Ouddorp-West maakt bekend dat voor het planten,
zaaien of op enigerlei andere wijze aanbrengen van
meerjarige gewassen binnen het herinrichtings
gebied om toestemming gevraagd moet worden aan
de commissie. Deze verplichting geldt voor gewas
sen die na l augustus 1998 zullen worden geplant,
gezaaid of anderszins aangebracht.
De Landinrichtingscommissie wil voorkomen dat de
aanplant van meerjarige gewassen een belemmering
vormt voor het ruilen van gronden. De landinrich
tingscommissie zal na het ontvangen van een aan
vraag beoordelen of dit aan de orde kan zijn.
Als uw plannen naar het oordeel van de commissie
niet van invloed zijn op de mogelijkheden van uitruil
van gronden zal toestemming worden verleend om
tot aanplant over te gaan. Indien uw plannen naar
verwachting wel de uitruil van gronden belemmeren
dan zal in overleg met de aanvrager gezocht worden
naar een alternatieve locatie voor dat gewas.
Reeds aanwezige gewassen zullen door de Landin
richtingscommissie worden geinventariseerd. Daar
mede wordt de situatie per 1 augustus van dit jaar
vastgelegd.
Wij rekenen op uw medewerking.
De Landinrichtingscommissie voor
de Herinrichting Ouddorp-West
A.C. Lokker, voorzitter
A.W. Sleeking, secretaris
Landinrichtingscommissie
Ouddorp-West,
Postbus 3010,
2270 JB Voorburg.
Tel. 070-3371261
voor ontwikkeling en beheer