4 juli orgelbespeling mm buurt yije£r Aantal verkeersslachtoffers daalt drastisch Wat is 'Duurzaam Veilig'? Iedereen wil aangenaam en veilig leven in de NH-kerk te Sommelsdijk door leerlingen van Paul Kieviet ,,^^et ^^innenlt Opbrengst nationale collecte AVO integratie gehandicapten Verkeersregels Verantwoordelijkheid Leefbaar Zelf actie ondernemen 30 km/u campagne heeft eigen we' Als iedereen binnen de bebouwde kom 30 km/u rijdt: Positieve effecten Minder letsel GOEDEREEDE Verkoop van nieuwe en inruilcomp. Printers, IVIonitors, randapp. Ool( voor al uw Software Reparaties en Update van Comp. Herinrichting Ouddorp-West dienst landelijk gebied Biz. 2 EILANDEN-NIELiWS VRIJDAG 3 JULI 1998 1. Sander van den Houten en Pietcr- Jan Boot, Sonatina a quatre mains, Anoniem (18e eeuw). 2. Jocheni Hemini<, Musette, W. A. Mozart (1756-1791). 3. Arjan Buth, Ah, vous dirai-je. Ma- man, W. F. Bach 1710-1784). 4. Picter Bakker, Polonaise, W. A. Mozart. 5. Barbera van der Veer, Fantasia in F grote terts, G. P. Telemann (1681- 1767). 6. Bas Villcrius, Jesu Meine Freude, J.G.Walther (1684-1748). 7. Arjan Tanis, Sonate in A grote terts, D. Scarlatti (1685-1757). 8. Gerard Hoogmoed, Herzlich tut mich verlangen, J. G. Walther; Voni Himmel hoch, da komm ich her, F. W.Zachow (1663-1712). 9. Andre Steenbeek, Bourrée, J. Krie- ger(1651-1735). 10. Dick Steenbeek, Lesson, G. F. Han del (1685-1759). 11. Jan Voortman, Folia, A. Scarlatti (1660-1725). 12. Arno Ista, Psalm 51D. Sanderman (1956). 13. Willian van Rees, Gavotte niit 2 Variationen, J. Pachelbel (1653- 1706). 14. Hilda Meiaard, Preludium en fuga in F grote terts, BWV 556, J. S. Bach (1685-1750). 15. Dinant van Walsem, Lobe den Her ren, den machtigen König der Ehren, J. G. Walther. 16. Jan van den Boogert, Ouverture in g UIA DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelhamis Tel. (0187) 482784 kleine terts, G. H. Stölzcl (1690- 1749). 17. Reinhard Hameeteman, Wch, was soil ich Sunder niachcn, BWV 770, J. S. Bach. 18. Maps Hameeteman, Vater unser im Himmelreich, J. L. Krebs (1713-1780). 19. Claudia Struijk, Sonatina, C. Ritter (1645-1725). Pauze 20. Mare Aarnoudse, Preludium in C grote terts, BWV 547, J. S. Bach. 21. Jan-Simon Huijser, Fantasia in d kleine terts, M. Weckmann (1621- 1674). 22. Coen van Alphen, Psalm 96, C. D. van Alphen (1977). 23. Martin Kolff, Preludium in a kleine ierts, J. Brahms (1833-1897); Ein teste Burg ist unser Gott, H. Walcha (1907). 24. Jan Stoorvogel, Ach wie nichtig, ach wie tlüchtig, G. Böhm (1661- 1733). 25. André van der Beek, Sonate III in A grote terts (con moto maestoso- andante tranquillo), F. Mendcls- sohn-Bartholdy (1809-1847). 26 Erik Grootenboer, Den lOOsten Psalm, C.Kee (1900-1997). 27 Mark Verhelst, Jesu meine Freude, M. S. Verhelst(1972). 28 Corrie Stolk, Fuga in C grote terts, BWV 545, J.S. Bach. Aanvang 19.30 uur. Een ieder is hartelijk welkom! De nationale collecte AVO Inte dicapten bracht in Middelharn in Sommelsdijk 3.149,20 en in Nieuwe Tongc 1.660,75 op. Graag wil ik alle mensen in deze dorpen hartelijk bedan ken voor hun bijdrage aan de AVO-collecte. Mijn bijzon dere dank gaat uit naar de collectanten en organisatoren gratie Gehan- s ƒ3.264,10, INTEGRATIE GEHANDICAPTEN van deze collecte. Ook ik zet me, net als u, in voor mensen met een handicap. Gehandicapten horen er bij. Ze verdienen onze aandacht en respect. Door waardering en steun, doordat we onze tijd ter beschikking stellen en door giften. Die hulp, die steun is hard nodig. Sterker nog, mensen met een handicap hebben er recht op. Recht op volwaardige deelname aan de samenleving. Nogmaals bedankt! Anton Geesink 30 maakt je buurt weer prettig De Voetgangersvereniging, Veilig Verkeer Nederland en Kinderen Voorrang! voeren deze zomer een snelheidscampagne met als titel '30 maakt je buurt weer prettig'. Hiermee haken ze in op de komende uitbreiding van de 30 km/u gebieden in veel woon- en winkelgebieden. De nieuwe campagne van deze drie organisaties, in samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat, richt zich op alle verkeersdeelnemers, niemand uitgezonderd. Want iedereen wordt beter van een prettige, veilige leefomgeving. Waar kinderen op straat kunnen spelen en zelfstandig naar school gaan. Waar je onbekom merd kunt wandelen en winkelen en waar iedereen gemakkelijk de straat kan oversteken. Veel verkeersongevallen hebben te hard rijden als oorzaak. Om de verkeersveiligheid te bevorderen, hebben het ministerie van Verkeer en Waterstaat, gemeenten, pro vincies en waterschappen in het startpro- gramma 'Duurzaam Veilig' belangrijke infra structurele maatregelen aangekondigd. Zo moet in het jaar 2000 de helft van alle woonstraten zijn ingericht als 30 km/u gebied. Landelijk gezien betekent dit de Invoering van 12.000 km nieuwe 30 km/u gebieden in de komende drie jaar. Be staande 30 km/u gebieden worden waar mogelijk uitgebreid. Andere maatregelen binnen de bebouwde kom betreffen het duidelijk onderscheiden van verkeersaders en verblijfsstraten. Verder worden de verkeersregels gewij zigd. Verkeersaders worden alle voor rangsweg. Er zijn al uniforme richtlijnen voor voorrang op rotondes. Bromfietsers moeten over het algemeen binnen de bebouwde kom op de hoofdrijbaan gaan rijden; ze mogen niet meer op het fietspad. (Brom)fietsers die van rechts komen, krijgen voorrang op alle bestuurders van links. Deze maatregelen worden vanaf begin 1999 geleidelijk ingevoerd. Met de campagne '30 maakt je buurt weer prettig' vragen Kinderen Voorrang!, De Voetgangersvereniging en Veilig Verkeer Nederland alle verkeersdeelnemers hun verantwoordelijkheid te nemen. Omdat auto's veelal bepalend zijn voor de ernst van een verkeersongeval, zijn auto mobilisten de eerst aangewezenen om hun gedrag aan te passen en zo conflicten met andere, onbeschermde verkeersdeelne mers te vermijden. Ivlaar ook motorrijders, jongelui op brom- en snorfietsen en andere gemotoriseerde verkeersdeelnemers wordt gevraagd hun snelheid in te tomen. Daarnaast wordt de gemeenten gevraagd om actieve maatregelen te nemen. Als er grote 30 km/u gebieden met snel- heidsremmende maatregelen worden ingericht, dan worden de woon- en winkel gebieden weer prettig om er te leven. Er is minder lawaai en het verkeer kan minder trillingen veroorzaken in de woningen. En er is minder gevaar voor kinderen op de schoolroutes of als ze op straat willen spelen. Als de straat veiliger wordt, kunnen kinderen ook eerder zelfstandig naar school. Ook volwassenen, die lopen of fiet sen, op familiebezoek gaan of willen winke len, kunnen zich naar hartelust en zonder stress verplaatsen. Voetgangers en fietsers hebben alle ruimte. Maar ook kwetsbare verkeersdeel nemers, zoals ouderen, kinderen en mensen met een handicap, kunnen zich weer zonder gevaar op straat begeven. Ouderen kunnen op hun gemak overste ken. Kortom, het leefklimaat in de woon- en winkelgebieden wint aanmerkelijk aan kwaliteit als iedereen bij zijn verkeersge drag rekening houdt met de maximum snelheid en met de verkeerssituatie ter plaatse. De menselijke maat moet, meer dan nu het geval is. weer het uitgangspunt worden voor het gedrag van alle gemo toriseerde verkeersdeelnemers. pretb"3 voitgamjurs Si»«iSïfieN^C>C>ReA>- Kijkje bij de opname van de tv-spot van de campagne '30 maal<tje buurt weer prettig'. Hard rijden groot buurtprobleem Buurtbewoners voelen zich in hoge mate bedreigd door hard rijden, zo blijkt uit onderzoek. Kinderen Voor rang!, De Voetgangersvereniging en Veilig Verkeer Nederland willen dan ook dat hard rijden vooral in woon- en winkelgebieden wordt tegengegaan, onder meer door het instellen van meer 30 km/u gebieden door middel van het aanbrengen van snelheidsremmende voorzieningen. Bewoners kunnen hierbij zelf een grote rol spelen; zij ervaren immers van nabij hoe (on)veilig hun straat is. Bij hun inspanningen om de eigen omgeving verkeersveiliger te maken, richten bewonersgroepen zich vaak tot Veilig Verkeer Nederland, De Voetgangersvereniging en Kinderen Voorrang! voor raad of een deskundig advies. ledereen kent in zijn of haar leefomgeving wel één of meer onveilige verkeers situaties. Vindt u ook dat er in uw woonomgeving of op de schoolroute ergens zon onaan vaardbare situatie bestaat, neem daarover dan contact op met uw gemeente. Indien u daar niet het gewenste resultaat bereikt, kunt u zich ook in verbinding stellen met De Voetgangersvereniging (tel.: 070 - 3471501), met Veilig Verkeer Nederland (tel.: 035 - 5248800), of met Kinderen Voorrang! (tel.: 020 - 6826322). V0ör Ifef jpÉffipagne '30 maaktjeJjMMCt weer prettig' hebben de drie Qiijaèlliatïes De Voetgangersverenlgingy Kinderen Voorrang! en Veilig ^l'lèliiNl^derland een website ingericht Deze kan worden t>ekeken vtaïiët Sdfés: www.vvn.n!. Als al het gemotoriseerde verkeer binnen de bebouwde kom 30 km/u of minder rijdt, daalt het aantal dodelijk verongelukte voetgangers daar tot bijna nul. Tevens neemt het aantal dodelijk verongelukte (brom)fietsers daar met 25 procent af. Daarnaast heeft een 30 km/u maatregel nog andere positieve effecten voor voetgangers en fietsers. Zij ervaren de lagere snelheid als minder bedreigend. Hun (woon)omgeving wordt er leefbaarder en veiliger door. Ervaringen met 30 km/u gebieden in enkele steden wijzen uit dat een daling van het aantal letselongevallen met 90 procent haalbaar is. Zelfs eenvoudige snelheids remmende maatregelen kunnen al leiden tot een daling van het aantal letselongeval len met 70 procent. Uil de cijfers blijkt dat een relatief kleine gedragsverandering bij de gemotoriseerde weggebruikers en een kleine aanpassing van de infrastructuur al grote positieve gevolgen kan hebben voor de verkeersveiligheid. Als het onverhoopt toch tot een ongeluk komt, is de factor snelheid bepalend voor de ernst van de gevolgen. Hoe lager de gereden snelheid, des te minder kans op ernstig letsel. Alle ver keersdeelnemers, ook de automobilisten en motorrijders zélf, ervaren lagere snelhe den als minder bedreigend. Bovendien veroorzaken langzamer rij dende auto's en motorfietsen minder geluidsoverlast dan hard njdende auto's of motoren. Dit komt het leefmilieu ten goede. Als u wilt dat ook uw buurt wordt ingerictit als 30 km/u zone, maak er dan werk van. Want 30 maakt je buurt weer prettig. Bij 'Duurzaam Veilig Verkeer' is het de bedoeling dat de wegen zo veilig mogelijk zijn waardoor de kans op ongelukken zo ge ring mögeiijlt is. Als er dan onverhoopt toch een verkeers- ongevai gebeurt, wordt de kans op letsel beperkt. Oma en kleinkind constateren dat de invoering van de 30 km/u regel en de komst van verkeersdrempels 'de buurt weer prettig' heeft gemaakt. G l- ,V1 E i; N T E Avondopenstelling Het gemeentehuis is iedere donderdag avond geopend van 17.00 tot 19.00 uur. Commissievergaderingen Ruimtelijke Ordening ca. 6 juli, 19,00 uur Financiën ca, 9 juli, 19,30 uur. Hoorzitting Bezwaar- en Beroepschriften 8 juli, 15,00 uur De agenda's voor deze vergaderingen liggen, tijdens de kantooruren, ter Inzage in het gemeentehuis, waar u eveneens een exemplaar kunt afhalen. Bouwplannen Ontvangen meldingen tot bouwvoornemen 23.06.98 - P. Patijn, Bokweg 5 te Ouddorp - plaatsen blokhut, 24.06.98 - L. Verkleij, Nieuwstraat 5 te Goedereede - plaatsen blokhut. Aangevraagde bouwvergunningen 22.06.98 - Bouwkundig Adviesbureau Brinkman, Schelpweg 40 te Ellemeet; - uitbreiden en ommetseten recreatiewoning. Het Oude Nieuwland 73 - bouwen recreatiewoning (t,v.v.) Het Oude Nieuw- land I 17 te Ouddorp, 23.06.98 - P, Patijn, Bokweg 5 - oprichten zwembad. 24.06.98 - J,R. van Spronsen, De Schoof 73-75 te Hendrik Ido Ambacht - plaatsen twee dakkapellen op achtergevel en wijzigen twee gevels van woning. Broekweg 38 te Ouddorp - Gemeente Goedereede, Tramlijnweg 2 te Goederee de - plaatsen unit voor O.B.S. De Westhoek, Dorps- tienden I te Ouddorp - J.C, Santifort, f^arijkeweg 29 te Ouddorp - bouwen garage t,v.v. schuur. 26.06.98 - Hameeteman's Vishandel b.v., Hoge Pad 7-9 te Oud dorp- uitbreiden bedrijfspand. 2 juli 1998 Ireneweg 13, Ouddorp, tel./fax (0187) 68 34 53 De Landinrichtingscommissie voor de Herinrichting Ouddorp-West maakt bekend dat voor het planten, zaaien of op enigerlei andere wijze aanbrengen van meerjarige gewassen binnen het herinrichtings gebied om toestemming gevraagd moet worden aan de commissie. Deze verplichting geldt voor gewas sen die na l augustus 1998 zullen worden geplant, gezaaid of anderszins aangebracht. De Landinrichtingscommissie wil voorkomen dat de aanplant van meerjarige gewassen een belemmering vormt voor het ruilen van gronden. De landinrich tingscommissie zal na het ontvangen van een aan vraag beoordelen of dit aan de orde kan zijn. Als uw plannen naar het oordeel van de commissie niet van invloed zijn op de mogelijkheden van uitruil van gronden zal toestemming worden verleend om tot aanplant over te gaan. Indien uw plannen naar verwachting wel de uitruil van gronden belemmeren dan zal in overleg met de aanvrager gezocht worden naar een alternatieve locatie voor dat gewas. Reeds aanwezige gewassen zullen door de Landin richtingscommissie worden geinventariseerd. Daar mede wordt de situatie per 1 augustus van dit jaar vastgelegd. Wij rekenen op uw medewerking. De Landinrichtingscommissie voor de Herinrichting Ouddorp-West A.C. Lokker, voorzitter A.W. Sleeking, secretaris Landinrichtingscommissie Ouddorp-West, Postbus 3010, 2270 JB Voorburg. Tel. 070-3371261 voor ontwikkeling en beheer

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 12