Het Hospitaal Kerkschip 'De Hoop' (opgericht 1898) Van boer naar plattelandsondernemer I HET KIJKVENSTER Aan vervanging toe Anjercollecte Stellendam - Of-of Landbouwpraatje Het roer gaat om Vindingrijke boeren Geen kaarten voor WK Nederland-België? Biz. 2 KILANDEN-MELWS VRIJDAG 12.JUNI 1998 Precies 100 jaar geleden vond de oprichting plaats van de 'Neder landse Vereeniging ten behoeve van Zeelieden van elke nationali teit', die met een eigen schip dit werk deed. Het schip werd genoemd: Hospitaal Kerkschip 'De Hoop'. Wij willen dit bedrijf, dat inmiddels niet meer bestaat, eens voor u belichten. In 1897 kwam de Schotse predikant ds, J. Chambers, verbonden aan de Engelse kerk in Amsterdam, op het idee om een 'hospitaal-kcrkschip' in de vaart te bren gen en met het zelfde doel zoals de "Deep Sea Missions' in Engeland dit deed. Deze vereniging had wel 7 schepen varen. Dit plan vond toen bij velen bijval. Op 5 mei 1898 werd de "Nederlandse Vereeniging ten behoeve van zeelieden van elke nationaliteit' opgericht. Deze vereniging werd gesteund door een aan tal notabelen alsmede de consuls van Engeland en Amerika. Ds. Chambers werd penningmeester van de vereniging en in de statuten werd hun doelstelling en werkwijze omschreven, zoals hieronder vermeld: ,,Dc vereeniging stelt zich ten doel de zeeman, onverschillig van welke natio naliteit of geloofbelijdenis, zoowel in onze havens als op zee Godsdienstig en zedelijk te verheffen, hem zooveel mogelijk te onttrekken aan de gevaren die hem bedreigen in de maatschappij en hem de geneeskundige en heelkundige hulp te verschaffen, waar hij die onder sommige omstandigheden zoude moeten ontberen". Hare Majesteit Koningin Emma werd beschermvrouwe van deze "vereeniging' en landelijk werden diverse comité's op gericht, om zo geld bijeen te zamelen voor aankoop van een schip. Door hun werk werd 25.000,- bijeen gebracht en werd een "tweemast-schoc- ner' uit IJmuiden aangekocht en ver bouwd tot een Hospitaal-Kerkschip, wat de naam kreeg "De Hoop'. Op 17 juni 1899 zeilde het schip voor het eerst het zeegat uit met aan boord een predikant en een arts. Op deze haar eer ste reis werd aan 99 personen genees kundige hulp verleend. Na een aantal jaren ervaring op te heb ben gedaan met dit werk, werd in 1903 de behoefte gevoeld om een "zeilschip met hulpmotor' aan te schaffen. Het duurde tot 1911 dat er een bestelling voor zo'n motorschip geplaatst kon wor den bij de werf Conrad in Haarlem. In 1912 kwam het nieuwe schip, dat geheel uit eigen middelen d.m.v. giften e.d. was betaald, in de vaart. De ziekenboeg was uitgerust met 10 bed den alsmede een isolatiehut voor infec tie-ziekten. Gedurende de Eerste Wereldoorlog bleef het H.K.S. 'De Hoop' haar werkzaamhe den tot eind 1916 verrichten. Daarna verbleef zij in de sluizen van IJmuiden tot het einde van de oorlog in 1918, waarna zij haar werkzaamheden hervatte. De vooruitgang in de techniek bracht een ingrijpende verandering in de werkwijze van het H.K.S. 'De Hoop'. De zeilloggers verdwenen van de zoute wateren en de nieuwe 'motor'-loggers deden hun intrede. Zo kwamen meer en meer de grotere trawlers in de vaart. Een belangrijke gebeurtenis aangaande het hospitaal kerkschip 'De Hoop' ge beurde in 1938, toen het schip in Amsterdam grondig werd verbouwd. Het zeiltuig met de beide masten ver dween geheel van het schip en het kreeg het uiterlijk van een sierlijk motorjacht. Er werd een 200 pk Kroinhout-diesel in geplaatst en ook de ziekenboeg werd met 12 bedden uitgebreid. De verbouwings- kosten bedroegen 40.000,- dat door vrijwillige bijdragen bijéén werd ge bracht. Het 'nieuwe' HKS "De Hoop' toonde als vanouds haar 'klippersteven', met dat verschil dat het veranderd is in een echt motorschip, waar wij aan de dag van vandaag jaloers op zouden zijn. Een brief d.d. 1938, van de toenmalige voorzitter de Booy die hij richtte aan zijn 'landgenooten' schreef hij geld nodig te hebben voor het uit kunnen blijven voe ren van het liefdadig werk. Kennelijk is de oproep niet ongehoord gebleven. 'De Hoop'1911-1938 Zeilschip met hiilpiiiotor: 1938-1955 tvotorscliip De Tweede Wereldoorlog ging ook voor dit schip niet ongemerkt voorbij. Op 30 december 1940 namen de Duitsers het schip in beslag, maar net voor dat de bezetters het schip in beslag namen, wis ten de bemanningsleden de inventaris van boord te halen en dit op een veilige plaats op te bergen. Op 31 oktober 1944 voer "De Hoop', onder bevel van een duitse kapitein, de haven van Wolphaartsdijk binnen, dat de vorige dag was ingenomen door de Canadezen. Een poging om uit de haven te vluchten mislukte omdat de bevolking het schip enterde en de duitse bemanning over meesterde en hen overdroeg aan de Canadese commandant. Op 8 november 1945 kwam het schip be houden in Amsterdam aan. waar zij van de oorlogsschade werd hersteld. Op 1 juni 1946 voer het HKS "De Hoop' voor het eerst na de oorlog, weer de haven uit. In het begin van de vijftiger jaren werd duidelijk dat het HKS "De Hoop' na veertig jaar trouwe dienst met daarin twee wereld-oorlogen, aan vervanging toe was. Er werd een landelijke aktie op touw gezet om de nodige gelden bijeen te krijgen. Deze aktie moest door droeve omstandigheden worden beëindigd door dat ons land op 1 februari 1953 getroffen werd door de watersnood-ramp. Desondanks werd op 30 juni 1954 de bouwopdracht voor het nieuwe schip ge geven aan de Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij in Zaandam. Op 23 december 1954 liep het oude HKS voor het laatst de haven van IJmuiden binnen, na 42 dienstjaren. In augustus 1955 werd dit schip naar Noorwegen verkocht. Het nieuwe HKS "De Hoop' (3) werd op 8 juli 1955 door Hare Majesteit Konin gin Juliana in dienst gesteld. Dit nieuwe schip werd uitgerust met een motorvermogen van 400 PK en had de meest moderne hulpmiddelen aan boord zowel op nautisch- als op medisch ge bied. Er was ook een kerkzaal ingericht voor het houden van diensten met daarin een prachtig orgel. Het was in 1957 en 1958 dat het HKS werd ingeschakeld voor de medische- en geestelijke verzorging tijdens de grote Lofoten (kabeljauw) visserij bij het eiland Rost, waar meer dan 20.000 Noor se vissers bij waren betrokken. Dit optreden van onze 'nationale trots' had in Noorwegen grote indruk gemaakt. In 1960 maakte dit schip haar eerste tocht naar de trawlvisserij in de Noorde lijke wateren nabij de Vikingbank. Eerlijkheidshalve zij gezegd dat dit schip met haar 400 PK niet voor deze verre visserij niet gebouwd was. De Loggerharing-drijfnet visserij moest plaats maken voor trawlers en kotters, die uitgerust waren met sterke motoren. Het werd steeds duidelijker dat aan de toename van het motorvermogen nog geen einde kwam. Ook het HKS werd te klein mede door haar geringe vermogen om naar de veraf gelegen visgronden te varen. Deze ont wikkeling vereiste een nieuw schip. De financiering werd mogelijk gemaakt door de medewerking van spaarbanken van de visserij-gemccnten Scheveningen, Vlaardingen, IJmuiden en Katwijk. Op 14 maart 1963 kon aan Scheepswerf Gebr. Pot in Bolnes opdracht worden gegeven voor de bouw van een nieuw Hospitaal Kerkschip en op 12 december van dat jaar vond de tewaterlating plaats en kreeg de naam HKS "De Hoop'. De lengte van dit schip bedroeg 62,46 meter en haar motorvermogen was 900 PK Holnes. De Anjercollecte van jongstleden mei heeft in Stellendam een bedrag opgele verd van bijna 1.400,-. Diverse vereni gingen, waaronder Fanfare-orkest De Hoop, krijgen via het Anjerfonds subsi dies bij de aanschaf van instrumenten, enz. Ook een deelvan bovenvermelde opbrengst komt ten goede aan de kas van het orkest. Chr. Zangver. Soli Deo Glo ria deelt eveneens mee. Alle collectanten en gulle gevers hartelijk dank. De zeventiger jaren kenmerkten zich door een steeds ongunstiger visserij-kli maat. Enerzijds vanwege de enorm gestegen olieprijzen en anderzijds als gevolg van de EEG-maatregelen m de vorm van quotermg van haring en andere vissoorten. Een sanering van de visserij- vloot werd noodzakelijk. Deze ontwikkeling was voor de toenma lige minister van landbouw en visserij aanleiding om de rijkssubsidie voor het HKS "De Hoop' af te bouwen. In 1976 ontving de vereniging aan rijks subsidie nog 1,9 miljoen gulden, maar met dien verstande dat dit jaarlijks zou worden herzien. In oktober 1986 kwam de minister op nieuw op het in 1976 toegezegde overleg inzake de herwaardering van het HKS 'De Hoop' terug. Er werd duidelijk ge constateerd dat de ontwikkelingen bin nen de Nederlandse visserij de behoefte aan de mogelijkheden tot hulpverlening middels zo'n HKS sterk verminderd had den. In de jaren 1986 en 1987 viel een verde re teurggang te constateren m het aantal dienstverleningen door dit schip zodat door het bestuur werd onderzocht naar een mogelijkheid om het schip ook voor andere doelen te kunnen inzetten. Doch men was unaniem van menmg dat de voortzetting van haar aktivitciten een onhaalbare kaart was. Bij een briefwisseling aan de mmister schreef het bestuur op 18 april 1988 dat het HKS "De Hoop' op 31 december a.s. uit de vaart zou worden genomen. De overwegingen daarbij aangegeven waren: a. De drastische sanering van de visse- rijvloot. b. De kottervloot verbleef in het weck end in de thuishaven. H.K.S. 'De Hoop' 1955-1964 H.K.S. 'De Hoop' 1964-1989 Op 14 april 1964 werd het nieuwe schip overgedragen aan voornoemde vereni ging en een week later vertrok het HKS 'De Hoop' naar de visgronden. Al spoe dig bleek dat dit schip aan alle verwach tingen voldeed, maar een vaste ligplaats was nog niet gevonden. Tijdelijk werd haar thuishaven de Parkkade in Rotter dam en een kleine periode daarna kreeg het schip, ook voorlopig, de Scheurha- vcn m Hoek van Holland toegewezen. Dit duurde tot 1971, het Gem. Havenbe drijf in Rotterdam verzocht de Stichting om naar een andere ligplaats of thuisha ven uit te kijken, want deze plaats zou opgeheven worden. Vanaf die tijd werd Scheveningen de thuishaven van het HKS. Dat het HKS "De Hoop' haar werk deed vanuit sociale bewogenheid en hulpver lening aan vissers, is ons niet vreemd, maar de expansie naar nog grotere sche pen met nog meer vermogen werd er mede de oorzaak van dat de vereniging heeft moeten besluiten de werkzaamhe den van het HKS "De Hoop' te moeten beëindigen. c. De medische bijstand werd zonodig uitgevoerd door de kustwacht met gebruik van een helicopter. Het hospitaal kerkschip "De Hoop' moest worden verkocht en dit gebeurde dan ook op 13 maart 1989 aan Suffolk Marine in Lowestoft-Engeland. Zij voer op 1 april 1989 de Schevcningse haven uit onder de naam "Britannia de Hoop'. Als gevolg hiervan werd besloten de ver eniging per 30 juni 1989 op te heffen. In 1990 werd het schip grondig ver bouwd van voormalig HKS tot Standby Safety Vessel en werd herdoopt in "Bri tannia Challenger'. Met het verdwijnen van 'De Hoop' is opnieuw een stukje 'Hollands Glorie' van de zee verdwenen. Toch zal bij velen de herinnering blijven aan wat 'De Hoop' heeft betekent voor de visserij in pastoraal-, medisch- en sociaal opzicht. Schiedam, Maarten Bezuijen Blik op kerk en samenleving Lj - De Wereldkampioenschappen - Voetbal is religie Het gebeurde in een winkel, vorige week. De klant die aan de beurt was, stond af te rekenen. Na hem kwamen drie mannen die een heftig gesprek vc:)er- den over het voetballen. Ze maakten geen aanstalten om geholpen te worden. Aarzelend vroeg ik of ik al aan de beurt was. ,,Gaat u maar, meneer", was het antwoord van één van hen, ,,er is maar één ding belangrijk, en dat is het voetbal len". Ik denk dat de spijker op de kop gesla gen werd. De komende dagen verliest vrijwel alles z'n betekenis. Er zijn alleen nog de Wereld Kampioenschappen. 't" 't- 'I' De nationale gekte is weer over Neder land gekomen. Dagen- en wekenlang wordt nergens anders over gesproken, en puilen de media uit van hèt nieuws, dat al het andere overschaduwt: het voetbal. In de krant las ik dat de mensen naar ver wachting voor 15 miljoen Oranje-attribu ten zullen kopen. Om dan maar niet te denken aan de miljoenen die worden uit gegeven voor plaatsbewijzen, en aan het aantal manuren dat besteed wordt aan hci kijken. Wie dezer dagen de moed heeft om te verklaren dat 'het voetbal' hem of haar geen lor interesseert, maakt een goede kans meewarig aangekeken ic worden, misschien zelfs niet helemaal toerekeningsvatbaar verklaard. Voetbal is oorlog, zo wordt weleens be weerd. Het bewijs voor die stelling is in ons land al diverse malen geleverd. Sup porters van de ene club gaan die van de andere te lijf, dikwijls met grof geweld, en de autoriteiten staan machteloos. Wanneer een burgemeester de moed heeft om een wedstrijd te verbieden, of de aanvangstijd te verzetten, dan is Lei den, liever gezegd, Rotterdam, in last. Het spel moet doorgaan, koste wat het kost. Met evenveel recht zouden we kunnen zeggen: voetbal is religie. Het is voor de grote massa gewoon een surrogaat-gods dienst, het dienen en vereren van een andere god. Koning Voetbal. Alles moet ervoor wijken, alles wordt eraan onder worpen. -I- 'T» Het is daarom mijn heilige overtuiging dat iemand die zich christen noemt, zich verre moet houden van dit onchristelijk, anti-christelijk bedrijf. Het kan voor mij echt niet samengaan. God dienen èn Ko ning Voetbal. Ook niet met het argument dat je er weliswaar niet zo van houdt, maar dat je er toch over mee moet kun nen praten. Dan is de vraag die Paulus stelde aan de gemeenteleden van Korinthe op z'n plaats: „Wat voor gemeenschap heeft het licht met de duisternis? En wat voor samenstemming heeft Christus met Belial?" Waarnemer Wie de drukte van de stad achter zich laat en de rust van het platteland zoekt, ontdekt de talloze 'boereniok- kers'. De kleurrijke borden wijzen naar de huisverkoop en de boerderij- canipings. Zijn boeren op de alterna tieve toer? Ons land telt nog honderdduizend boe renbedrijven, waar vee wordt gehouden, bloemen en groenten worden geteeld en graan, bieten en aardappelen worden ver bouwd. Het aantal boeren en tuinders is de laatste jaren sterk gedaald: die dalen de tendens zal zich in de komende jaren voortzetten. Desondanks wordt nog tweederde deel van de Nederlandse grond beheerd en bewerkt door de boe ren. Zij proberen er hun boterham mee te verdienen, alhoewel het met de dag moeilijker wordt. Akkerboeren, tuinders en veehouders zetten alle zeilen bij om het hoofd boven water te houden. Eigen lijk hebben de boeren al jarenlang aange voeld dat de traditionele land- en tuin bouw weinig mogelijkheden behoudt in een dichtbevolkt land waar meer dan vijftien miljoen mensen op eikaars tenen wonen, werken en recreëren. Twintig jaar geleden protesteerden de glastuin ders tegen de explosief stijgende gasprij- zcn, terwijl gas noodzakelijk is voor hel produkticproces in de kas. Bijna tien jaar geleden gingen de graanboeren met de trekkers de barricade op. In Brussel was men niet langer bereid de graanprijs te ondersteunen en dat betekende een ingrijpende aanslag op de beurs van de akkerbouwers. Nu zijn het de varkens houders die ongeveer een kwart van hun varkensstapel moeten inleveren. De reden daarvoor, aldus de landbouwmi nister, is de mest die Nederland dreigt te verstikken. Boeren merken dat hun bestaan op het spe! staat en dat zij hun gangbare nering niet meer kunnen voortzetten in het dichtbevolkte Nederland. De veehouderij en de akkerbouw zullen een fikse draai moeten maken om in ons land draagvlak en acceptatie te houden. Burgers vinden dat boeren meer naar hun wensen moeten luisteren. Zij hechten meer dan ooit waarde aan natuur- en milieuvriendelijkheid, aan het dierenwel zijn en aan het zgn. echte plattelandssnuf- je. Bovendien gaan pok de beleidsmakers in de Europese Gemeenschap op de toer van een grondgebonden landbouw en veeteelt. Boeren mogen voortaan een maximum aantal dieren per hectare hou den (grondgebondenheid). Wat betekent dat bijvoorbeeld voor de melkveehouder? Zijn moderne ligboxenstal waar tientallen koeien dag en nacht verblijven (het gras van de wei gaat naar de koe in de stal) blijft misschien bestaan maar de koeien moeten weer naar de wei. Varkens- en kippenboeren zullen hun dieren op een wclzijnsvriendclijke manier moeten huisvesten. Zo blijft bij voorbeeld de kippenbattcrij voortdurend onder politiek vuur liggen. Het klimaat is de gangbare boer zeker niet welgezind. Het roer op het platteland moet om. Boe ren worden meer en meer plattelandson- dernemers. Boeren geven zich niet gauw gewonnen. Zij zoeken driftig naar andere inkomens mogelijkheden. De vindingrijkheid is groot en boeren voelen gaandeweg beter aan wat burgers van hen vragen. Van daar de ontwikkeling naar zogenaamde bocrdcrijwinkels waar de produkten van het erf worden aangeboden. De boeren- kaasmakerijen laten zien hoe puntgaaf en zuiver de kaas wordt gefabriceerd. Het is voor de boer hard werken, maar als de burger het leuk vindt en ervoor wil beta len, komt er weer brood op de boeren- plank. De liefde voor het platteland en voor de natuur brengt de recreant op en rond het boerenerf. De boerencampings rijzen als paddestoelen uit de grond. En - hoewel de boerin als gastvrouw veel tijd in het campinggebeuren moet stoppen - het levert een alternatieve inkomstenbron op voor menig agrariër. Creativiteit op het platteland gaat erg ver: een melkveehou der heeft de koeien van de hand gedaan en heeft zijn stal omgetoverd tot een instructie-zwembad voor de schooljeugd. De ex-melkveehouder 'zit' dicht bij een grote woonkern en zijn vrouw is sportief aangelegd en actief als zweminstructrice. Over het platteland gaat een nieuwe boe- renwave: de activiteiten van de boeren worden anders. Het boereninkomen komt uit andere dan gangbare of traditionele bronnen. Belangrijk is en blijft de kwali teitsvraag. Wat de boer ook produceert: burgers of consumenten verlangen kwali teit. In de bocrenwcrcld wordt met man en macht geprobeerd om bedrijven, die op de 'alternatieve' toer gaan te certificeren of in elk geval voortdurend te toetsen. Boerde- rijwinkels zullen bijvoorbeeld moeten vol doen aan regels inzake milieu, aan de Warenwet en zelfs aan extra eisen ten aan zien van verpakking en presentatie. Eigenaren van boerderijwinkels en zclf- kazende boeren hebben hun eigen bran che-organisatie die zorg draagt voor kwa liteitsborging. Er is onlangs een "hygiëne- code' geïntroduceerd om de zogenaamde kleinschalige detailhandel in de zuivel en de groentebewerkingsbedrijven te binden aan goede kwaliteitszorg. Een soortgelij ke aanpak geldt voor de boerencampings waar de branche-organisaties eisen stel len aan hygiene, voorzieningen en wat al niet meer. Al deze ontwikkelingen geven aan het platteland een nieuw gezicht. Burgers ervaren het platteland anders en vragen van de boeren een frisse, vaak ook alternatieve aanpak. Dat kan, maar er is wel een belangrijke voorwaarde ver bonden aan deze beeldverandering. De land- en tuinbouw zal hoe dan ook toe komst hebben als er maar zekerheid van kwaliteit blijft. Boeren of plattelandson- dernemers zullen die zekerheid hoe dan ook moeten bieden. Daarin ligt ok hun recht van bestaan. B. Schouwing Geeft helemaal niets, want je bent wel van harte welkom op het OJW. En weet je wat nu zo leuk is? We hebben een echt Voetbalspel en dit zal zaterdag fanatiek worden ingespeeld. Een heuse primeur! En al hou je niet van voetbal dan kom je toch gewoon tafeltennissen, biljarten, zingen of gezellig bijkletsen met vrien den en bekenden. Zoals altijd voor elk wat wils. We zien jou graag D.V. zater dagavond 13 juni in De Hoeksteen te Middelharnis. De 'aftrap' is om 20.00 uur maar "publiek' is natuuriijk al eerder welkom, zelfs zonder toegansskaart!

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 14