EIIIVI1DEI1-I1IEUW5 Examen bloemschikken op VBO-groen Overdenking Nieuw christelijk eilandenkoor met dirigent Peter Wildeman! uit de Heilige Schrift HET ,^IJK VENSTER Huis-aan-huis cake-aktie voor Johan Wachters 'Apollo' Nieuwe Tonge gaf prachtige uitvoering Een ongelovige gelovige vermaand Herdenkingsconcert in St. Janskerk te Gouda VERVOLGVERHAAL Vrouwvolk aan boord 2e Blad VRIJDAG 1 MEI 1998 No. 6700 Blik op kerk en samenleving i^ - Kerkendag - Niet thuis - Recht van spreken? Vijftienduizend mensen waren er vorige week zaterdag in Kampen, ooit aangeduid als het Jeruzalem van het westen, of het Gereformeerde Mekka. Daar werd de derde kerkendag gehouden, en het deelne mersbestand was zeer gevarieerd. Her vormden, Gereformeerden, Rooms-Ka tholieken, en leden van migrantenkerken. Naar ligging getypeerd als traditioneel, sociaal bewogen, politiek geëngageerd en milieubewust. Het thema voor de kerkendag was 'Ver zoening'. Een onderwerp dat vandaag de dag volop in discussie is, niet het minst door de publicatie van het geruchtmaken de boek van Den Heijer. Maar natuurlijk ging het niet uitsluitend en zelfs niet in de eerste plaats over de verzoening tussen God en mens. Verzoening tussen mensen en volken onderling, bruggen bouwen tus sen volken en groepen. Kortom, het socia le en het politieke had de overhand, niet het theologische. In Trouw (maandag 27 april) las ik dat Teun van der Leer, de voorzitter van de Evangelische Alliantie, zich op de Ker kendag uiteindelijk best thuis heeft ge voeld. Hij vond de 'vieringen' nogal sta tisch, te weinig spontaan, behalve de uit barstingen van vreugde, die er nu en dan waren. Hij was in ieder geval tot de con clusie gekomen 'dat je op heel verschil lende manieren je geloof in Jezus kunt be lijden en beleven'. Het spijt me, maar ik kan hem dat niet nazeggen.Ik ben er niet geweest en zou me er ook op geen enkele manier thuisge- voeld hebben. In een sfeer waarin ook plaats was voor cabaret, theater en dans, met allerlei 'workshops' en discussies tus sen mensen van totaal verschillende reli gies, daar zie ik echt geen heil in. Het is ook niet te verwachten dat bijvoorbeeld de belijders van klassieke verzoeningsleer en de volgelingen van Professor Den Heijer ook maar één stap nader tot elkaar zullen komen. Dat wordt toch een kwestie van: 'Wij zien het zus, en jullie beleven het zo, daarin moet je elkaar de ruimte gunnen'. De was het dan ook van harte eens met Prof. W. van 't Spijker, die reeds aan de voor avond van de Kerkendag in De Wekker schreef: „De kerkendag zal grotendeels voorbijgaan aan de hoofdstroom van ons eigen kerkelijk leven. We hebben weinig of geen relatie met de Raad van Kerken, die grotendeels de organisatie van deze dag in handen heeft. We heb ben ook niet zoveel vertrouwen in de behandeling van het thema: verzoe ning. Het wordt een semi-politieke, -sociale, Europese gedachte, die daar aan bod komt". Hij voegt er echter aan toe dat we ons als Gereformeerde Gezindte wel mogen afvragen of wij recht van spreken hebben. Want het mag onder ons met de belijdenis en met de leer in orde zijn, maar zijn wij als kerken van Gereformeerde belijdenis uit op verzoening onder elkaar? Ja, zo'n vraag geeft te denken. Waarnemer Vrijdag 18 april hebben op het VBO-groen te Sommelsdijk weer de eind examens van de vakrichting bloemsierkunst plaatsgevonden. Terwijl er om de school druk gewerkt werd aan de aanleg van de nieuwe schooltuin, deden binnen de 34 kandidaten hun best, om de werkstukken binnen de gestelde tijd af te krijgen. De opdracht bestond uit het opmaken van een schaal, een corsage en het ont werpen van een originele tafelversiering. Voor deze laatste opdracht werd iedere leer ling geacht zelf spullen mee te brengen om de tafel te dekken en te decoreren. Het resul taat mocht gezien worden! De tafels stonden verspreid over drie lokalen. Een ieder die kwam kijken, waande zich beurtelings in een romantisch, bourgondische of exotisch restaurant. Het niveau van het werk was overwegend hoog te noemen. Wat bleek uit de cijfers die gegeven werden door docent J. van den Ende en gecommiteerde B. Viskil. Ook dit jaar zijn weer diverse leerlingen enthousiast geworden voor een toekomst in de bloemen. Dit blijkt uit het hoge percentage leerlingen dat uitstroomt naar het Bloemsierkunst Ver volgonderwijs. Van deze leerlingen heeft een aanzienlijk gedeelte al een werkplek gevonden. Docenten en leerlingen konden terugkijken op een geslaagde en fleurige afsluiting van hun schoolperiode. DIRKSLAND Ook dit jaar houden wij. Buurtvereniging 'West' uit Dirksland weer een huis-aan- huis verkoopaktie voor ons derde wereld project van Johan Wachters in Mali, West-Afrika. Dit jaar hebben we bij de cakespecialist uit Spakenburg een grote hoeveelheid heer lijke Oma's Cake tegen een lage prijs kun nen kopen. Het afgelopen jaar verkochten wij in Dirksland, Melissant en Herkingen in en kele uren meer dan 700 stuks hetgeen voor Johan Wachters ruim 1.650,- netto heeft opgeleverd. De totale opbrengst welke wij in 1997 bij een gebracht hebben voor Johan Wachters waren opnieuw grandioos te noemen. Wij kunnen het bedrag van 5.000,- over gaan maken. Johan Wachters heeft ons laten weten dat hij dit geld wil besteden aan het opbouwen van een kippenfarm. Op donderdag 7 mei gaan opnieuw vele vrijwilligers langs de deuren en bieden deze heerlijke cake aan voor ƒ5,- per stuk. Dit is precies voor het Moederdag week end, dus dan komt zo'n lekkere cake vast goed van pas... Geef moeder een heerlijke cake en u steunt een goed doel. Bij voorbaat onze hartelijke dank. Muziekvereniging Apollo had op 25 april jl. haar jaaruitvoering met een thema en wel het toverwoord van de laatste jaren Disney. Na de opening door de voorzitter werd de avond geopend door de Harmo nie o.l.v. Hugo Verweij met een selectie van de beste Disneysoundtracks. Pinok- kio, Aladdin, The Lion King en nog veel meer passeerde de revue. Tijdens het blazen liepen de hoofdrolspe lers uit de film door de sfeervol aangekle de zaal van Ons Dorpshuis. Na 4 nummers werden door wethouder Tiggelman 3 jubi larissen gehuldigd voor hun trouwe dienst bij Apollo. HenJk Mackloet, Jan van Put ten en Peter Gebraad werden voor resp. 45, 35 en 30 jaar gehuldigd. Na de gesproken woorden werd het pro gramma voortgezet. Vlak voor het eind van het optreden van de Harmonie haalde de voorzitter nog twee mensen naar het podium. Andries en Lia Bruggeman wer den namens Muziekvereniging Apollo be dankt voor hun grote inzet als concierges van het oude Ons Dorpshuis. Die mensen hebben zoveel gedaan, dat is eigenlijk niet te bedanken, maar gezien de reacties waren ze zichtbaar verrast en ontroerd door deze hulde. Na de pauze was het de beurt aan het slag werkensemble o.l.v. Gert Zweerus, dit werd een ware show van wat er allemaal kan met slagwerk. De meeste door Gert zelf geschreven werken werden op een voortreffelijke manier gebracht. Gezien de reacties uit het publiek heeft Gert een prachtige prestatie geleverd. Daarna was het de beurt aan de majoretten die o.l.v. Jolanda en Heleen Hoogstraate een leuke show op Disneymuziek en ver kleed als de dwergjes uit het sprookje van Sneeuwwitje op het toneel zette. Aan het eind van hun show werd Kapsalon van Vugt bedankt voor het schenken van nieu we trainingspakken en werd mevr. v. d. Vlugt een foto aangeboden van de majo retten in hun nieuwe outfit. Een zeer wel kome gift wat ook maar weer aangeeft dat Apollo leeft binnen Nieuwe Tonge. Na de majoretten was het de beurt aan de Alpenkapel o.l.v. Hans Kom om de avond af te sluiten. Na een selectie van oude bekende en nieuwe nummers is aan de avond een eind gekomen. De voorzitter bedankte in zijn afscheidswoord het mas saal opgekomen publiek, want Ons Dorpshuis zat helemaal vol. Een prachtig succes in een sfeervolle omgeving geeft het bestuur en de leden van Apollo weer moed voor de toekomst. "Zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben." (Johannes 20:29b) In deze woorden klinkt ons de laatste zaligspreking toe, die de Heere Jezus uit gesproken heeft op aarde. Eigenlijk is het een vermaning voor de ongelovige Thomas. Hij kon niet geloven en toch had hij moeten geloven. Waar het geloof is daar is genade, want het is een gave Gods. Maar waar het geloof niet is, daar is het schuld, omdat de Heere niet op Zijn Woord wordt ver trouwd. De ware gelovige leert dat hij zichzelf het geloof niet kan geven en wie nog nooit de benauwdheid van de twijfel heeft gekend, die heeft nog nooit geloofd. Nee, de Opgestane Christus is niet ver schenen aan diegenen die zo goed gelo ven konden. De vrouwen zochten een dode Jezus: "Wat zoekt gij de Levende bij de doden?" De Emmaüsgangers wisten het ook niet meer toen zij zeiden: "En wij hoopten dat Hij was Degene, Die Israël verlossen zou." Zij waren alleen in dit leven op Christus hopende, maar het moest naar de diepte om oog voor te krijgen voor een stervende Middelaar. De Heere Zelf heeft hen de weg gewezen. En wat de andere discipelen betreft: het getuigde niet van geloof toen zij op de avond van de dag der opstanding achter gesloten deuren zaten om de vreze der Joden. Zo zien we de Kerk in vreze terwijl het graf open was. O, wie en wat is die Kerk dan in zichzelf? Bevreesde discipelen, bevende vrouwen, twijfelende Emmaüsgangers en nu een ongelovige Thomas. En zie, aan zulke mensen nu is Christus verschenen. Wat is dat een zegen voor die kleingelovigen. O, nee, dat wil niet zeggen dat het Thomas tot eer strekte om in zijn ongeloof te volharden. Nee, dat moeten we niet goed gaan pra ten. Het blijft schuld. En wees er ook maar goed van overtuigd, dat Thomas zich diep geschaamd zal hebben toen de Heere onze tekstwoorden tot hem sprak. Toen is het ongeloof hem tot zonde geworden. Thomas geloofde alleen onder bepaalde voorwaarden, namelijk eerst zien, eerst tasten, eerst voelen, eerst dit en dan dat en danEerst moet ik maar eens geholpen worden. Eerst moet ik maar eens beter worden. Eerst moet de Heere maar eens willen zoals ik wil en dan zal ik doen wat Hij wil. En zo stond Thomas en zo staat van nature ieder mens, ja zo staat zelfs een kind van God zichzelf dikwijls in de weg. Voorwaarden, dat zijn de krukken waar op een verlamde nog probeert te steunen. Het is verkapt remonstrantisme, omdat het geloof afhankelijk gesteld wordt van zelf bedachte wegen. Maar op die wegen laat de Heere Zich echter niet ontmoeten. Thomas bevond zich in de situatie te moeten geloven en het niet te kunnen. Nee, het was geen onverschilligheid, want reken er maar op dat Thomas het benauwd heeft gehad toen hij in die strikken verward was geraakt. Als een eenling heeft hij rondgelopen, want hij kon het ook niet doen met het geloof van een ander. Weet u daar misschien ook van in uw leven? Wat is er dan een groot verschil tussen het ongeloof van een wedergeborene en dat van een onwedergeborene. De laatste heeft het niet benauwd in zijn ongeloof en de eerstgenoemde kan het maar niet geloven. Vraag maar steeds om een blind geloof, want zalig die niet heeft gezien en toch geloofd. Niet door zien tot geloven maar door geloven tot zien, dat is de gang van Gods kerk. Dat geloof gaat eenmaal over in aanschouwen. En zo mag Thomas, en zo mogen met hem allen die zijn verschij ning hebben liefgehad, in het geloof de opgestane Levensvorst eeuwig aanschou wen en verheerlijken. Zult u en zul jij daar ook bij zijn? De Heere schenke dat door genade. R. Veldman Vanaf heden kan iedereen die van aansprekende geestelijke- en vader landse liederen, psalmen en gezan gen houdt kan terecht in een in oprichting zijnd gemengd koor. En niet zomaar een gemengd koor, want het is de bedoeling dat het koor een regionale funktie krijgt. Met regionaal wordt bedoeld de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilan den. Daarnaast bestaat de unieke mogelijkheid om eens per jaar te zingen in een buitenlandse kathe draal, zoals bijv. de St. Eustache te Parijs, of wat dacht u van een mooie stijlvolle Engelse kathedraal? Behoefte Musicus Peter Wildeman wordt dirigent van dit op te richten koor. Hij is in Neder land geen onbekende. Wildeman geeft lei ding aan zo'n 8-tal koren. Dat er behoefte aan zo'n koor is met aansprekend reper toire moge duidelijk zijn. Er zijn nogal wat mensen naar Peter Wildeman toege komen met de vraag of er niet een soort gemengd koor kan komen net als zijn jon gerenkoor op de eilanden. En dat jonge renkoor zingt een repertoire dat erg schijnt aan te spreken. Het kunnen zeer korte coupletliederen zijn met een duidelijke boodschap. Het kunnen ook wat meer stu diestukken zijn, maar absoluut aanspre kend. Mooie harmonisaties, vloeiende melodielijnen en dynamische (hard en zacht in volume) afwisselingen. Zelf com poneert Wildeman ook veel nieuwe koor muziek. Zo zingen zijn koren ook veel 'nieuw' repertoire. Interesse koorleden Het is de bedoeling dat de leeftijdsgrens van het Chr. Eilandenkoor in principe niet aan leeftijd gebonden is. Uiteraard spreekt het voor zich dat kinderen geen potentië le koorleden zijn. Sopranen, Alten, Teno ren en Bassen die zich met de doelstelling kunnen verenigen zijn hartelijk welkom. De doelstelling is uiteraard gebaseerd op de christelijke achtergrond, de Bijbel Leden die interesse hebben om te komen zingen kunnen zich telefonisch opgeven bij de fam. Maliepaard, tel. (0111) 643210. Het is zeer aan te bevelen om snel te bel len als u interesse heeft, want naar aanlei ding van de aanmeldingen zal er bekend worden gemaakt wanneer en waar de oprichtingsavond plaatsvind. Het ligt ove rigens wel in de bedoeling dat het koor start eind augustus/begin september. Dirigent Peter Wildeman Musicus Peter Wildeman (geb. 1972) stu deerde orgel bij o.m. Leen Schippers en Jan Bonefaas. Naast een gedegen litera tuurstudie bekwaamde Peter zich in im provisatie. Pianopedagoge Nan de Cock leerde hem de techniek van het pianospel beheersen. Tijdens Peters MBO-opleiding kwam hij in aanraking met dirigent Cees het Jonk. Deze bracht Peter de beginselen van koor- direktie bij. Naast particuliere studies volgde Peter met succes ook nog een pro fessionele muziekvakstudie. Momenteel staat er nog praktijkexamen orgel op het programma. Door de vele uitvoeringen en concerten in de afgelopen jaren geniet Peter in de orgel- en koorwereld grote bekendheid. Er zijn diverse orgel-CD's en MC's van hem verschenen. Als dirigent dirigeert hij voornamelijk jeugd- en gemengde koren. Naast de prachtige en imponerende im provisaties schreef hij ondermeer talloze composities voor orgel, koor en diverse instrumenten. Peter maakte concertreizen naar o.m. Is raël en Tsjechië. Momenteel staan er nog enkele internationale reizen gepland. Concerten Door de vele kontakten van Wildeman in de muziekwereld zal het koor gaan mee werken aan uitvoeringen in mooie kerken in Nederland. Bij voldoende belangstel ling bestaat zelfs de mogelijkheid om in ternationaal op te treden. Hoewel dat nog niet het eerste jaar de bedoeling zal zijn. Maar koorleden kunnen d.m.v. een soort kontributieverhoging sparen voor een bui tenlandse zangreis. En dat is uniek! Een ieder die geïnteresseerd is kan vanaf heden bellen met bovenvermeld telefoon nummer! De Vereniging Protestants Neder land afd. Gouda e.o. belegt D.V. op dinsdag 5 mei a.s. in de St. Janskerk te Gouda een samenkomst ter her denking van de Bevrijding. Spreker tijdens deze herdenking zal zijn ds. J. Westerink, Chr. Ger. predikant te Bunschoten over 'Van vrede spreken'. Declamatie door mevrouw Co 't Hart. Muzikale medewerking onder leiding van André van Vliet door Herv. Gem. koor 'De Lofzang' uit Gouda en het Interker kelijk koor 'Nieuwpoort-Langerak' uit Nieuwpoort. Organist: Harm Hoeve. Aanvang 20.00 uur. Deur open 19.30 uur. Toegang vrij. K. Norel -12- Waren zij zo verlijerd? Want twee schit teringen in twaalf seconden was het vuur van de Jammerbocht. Met een natte doek nam Riek voorzichtig het water op, dat van Johannes' Zuid wester op de kaart droop, en ze haalde een dweil over de vloer, omdat er zich een plas vormde waar hij stond. Ze vroeg maar niets. Hij lichtte haar in, moeilijk, als een pijnlijke bekentenis van ongelijk. „Wij zit ten in de Jammerbocht". „Alles ligt klaar", zei zij. „De zwemvesten, het geld en de papieren". Hij schrok van haar reactie. „Zover is het nog niet". „Het is voor het geval dat het zover komen zou". Hij leunde als versteend op de tafel. Je moet naar boven, man. Je bent daar nodig", zei zij met zachte drang. „Ja", gaf hij toe, maar hij ging niet. „Had je nog wat?" vroeg zij en toen hij zweeg, gaf zij hem een kus. Zo nat als hij was sloeg hij zijn armen om haar heen. „Jij bent een enig wijf, en ik een rotvent! Kun jij het mij vergeven. Riek?" Zij zoende hem weer. „Jij bent een beste kerel! En nu naar boven! De heb hier werk". „Wat voor werk?" vroeg hij. Zij zei het niet, maar hij begreep. „Kind, als ik jou niet had! Het is tussen ons weer goed, hè?" „O, helemaal. Vooruit!" Hij rende naar het dek. Jaap ving, nu zij bijgedraaid lagen, hard werkend aan het roer iedere golf op de kop van het schip. Zo konden ze zee houden en als ze op de ruimte waren geweest, hadden ze niets te duchten gehad. Maar het vuur van Jammerbocht was nog geen vier mijl weg en vóór dat vuur lagen de banken. En iedere golf, die over de boeg van de Eben-Haë- zer bruiste, zette het schip achteruit. Johannes nam het roer van zijn knecht over en probeerde tussen twee zeeën een beetje wind in het zeil te vangen, om daarbij te herwinnen wat door de buizers verioren werd. Het hielp heel weinig. De volgende rolleres zetten het schip telkens meer achteruit dan het aan de wind vooruit kwam. En zodra Johannes iets te veel ruimte aan de wind zou geven, was alles weg, want dan kregen ze de zee in de flank en zouden ze onherroepelijk kapseizen. Zo verloren zij gestadig hoogte en dreven lang zaam naar de banken. Jaap slingerde het peillood. Hij mat tien vademen. Bij een volgende worp was het acht vademen. En daarna zes. Zij naderden de gronden. Het anker moest uit. Daarin lag hun enige kans op behoud. Johannes stuurde Jaap naar voren. De knecht werkte op de voorplecht in en onder water, zo werd hij telkens door de buizers overstelpt. Hij kon de pal, die het anker hield, niet los krijgen. „Riek!" riep Johannes in de roef. Ze was aanstonds boven, in oliegoed gestoken, en nam het roer, terwijl hij door schuim, dat lillend over het dek dreef, nadat er een roller over de lui ken was gegaan, zijn weg zocht naar de boeg. Daar overstelpte een hoge golf schipper en knecht, zodat zij naar adem snakten. Maar eindelijk schoot de pal los en liep de ketting rammelend af. Toen wachtten zij in spanning of het anker grijpen zou. Er voer een schok door het schip. Deed het anker dit? De schok was van een breker. Het anker krab de op de harde grond. Zij zakten verder af. In het Oosten begon het te dagen. Ze konden de toppen van de duinen onderscheiden. Bij het groei end licht zagen ze ook de witte branding bruisen. Nog steeds krabde het anker. Zoals het schip van Riek haar vader op de gronden van Schiermonnik oog geslagen was, zo dreven zij naar het strand van de Jammerbocht. Johannes zweette ondanks de kille kou. Dit was zijn schuld. Hij had de zeevaart doorgedreven tegen Rieks wil in. Als straks zijn vrouw en kinde ren en hijzelf verdronken,dan lag dit aan zijn kop pigheid. En Riek was toch niet boos. Die bad be neden in de roef. O, wat een vrouw! Een nieuwe schok voer door het schip. Nu hield het anker. De zee ging, nu zij weerstand vond, nog brullender te keer. De golven vielen feller aan. Het schip rukte aan zijn ketting, die bij wijlen als een snaar gespannen stond. Het was nu vol dag. Het witte schuim van de bran ding joeg hoog tegen de duinen op. De vuurtoren, die 's nachts gebrand had, stond vlakbij als een zwarte vinger op het hoogste duin. Zij zaten bot aan lager wal. Als het anker glippen ging! Maar het anker hield. Riek riep haar man voor het ontbijt. De kinderen speelden met de zwemvesten, zonder notie van het gevaar en aten smakelijk in hun boterhammen. Alleen Hiddo begon iets te begrijpen, toen hij zag hoe moe zijn vader en hoe bleek moeder was. Na het eten las Johannes naar gewoonte uit de Bij bel, vandaag een ander stuk dan op het kalender blaadje aangegeven stond. Hij las uit Lukas van de storm op zee, die werd gestild. Toen hij de Bijbel sloot, zei Hiddo: „Was de Heere Jezus maar bij ons aan boord. Dan was 't op slag mooi weer". „Maar Hij is toch aan boord", kwam Geesje. „Hij is er, al zien wij Hem niet. En wij mogen Hem ook nu toch alles vragen, is 't niet, moeder?" „O ja", zei Riek. „Dat mag. Vader zal 't vragen". Johannes vroeg in zijn dankgebed om redding. Na het 'amen' zaten ze stil om tafel. Geestje verkeerde in spanning. ,Zou het nu gebeu ren?" vroeg ze. Hiddo lachte om haar. Maar Geesje stak de vinger op en Hiddo merkte het nu ook. De kof kreeg niet meer zulke harde klappen. Riek en Johannes keken elkaar aan. Was hun gebed zó snel verhoord? „Schipper!" riep Jaap van het dek. Het klonk als een noodkreet. Johannes vloog naar boven. Ze waren op drift geraakt. De ankerketting was ge broken. Riek ijlde haar man na. Zij kende haar taak. Ze greep het roer, terwijl de beide mannen zich repten om het andere anker uit te brengen. De tweede ketting vloog aanstonds van de spil. Het anker greep. Die ketting, strak gespannen, hield het. Maar het was uitgesloten dat dit kleinere anker en deze lichtere ketting het schip op den duur zouden houden, nadat de zwaardere gebroken waren. Johannes hees de noodvlag. Ach, wat hielp het? Als er een reddingboot was aan de Jammerbocht, hoe zou die door de branding kunnen komen? Ze lagen voor hun laatste anker. Wanneer dat brak, was er geen uitkomst meer. Het anker brak. De kof dreef naar het strand. Johannes stond in twijfel of hij de boot uitzetten moest dan wel een laatste po ging wagen om het schip te laten zeilen. „Grijp het roer!" riep Riek. Hij deed het. En anders dan straks luisterde de kof naar het roer. Anders dan straks kon hij wind in het stormzeil velen. De storm was wat geluwd. Zij wonnen hoogte. De branding en de duinen weken. Ze kwamen uit de Jammerbocht. En over een zee, zwaar nadeinend na de orkaan, liepen ze aan de avond van die dag in Halden binnen. (wordt vervolgd) O.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 5