EIÜVI1DEI1-l1IEmi/5 Vernieuwingen in het familierecht M Overdenking HANDIG? Grote bingo in Ooitgensplaat "Paasfeest 1998 uit de Heilige Schrift Rommelmarkt Kinderen, komen jullie ook zingen? Grote orgel- en paas- samenzangavond Voorjaarsconcert 'E.M.M.' Vrouwvolk aan boord Snuffelen in Goedereede Kruisovername flakkee verhuizingen b.v. op het Havenhoofd te Goedereede VERVOLGVERHAAL Het nieuwe namenrecht Het geregistreerd partnerschap Reserveer dan alvast woensdag 6 mei a.s. (de woensdag in de meivakantie) Autobedrijf Jan van Dijk door Klaas Jan Mulder Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw meubelen als eieren. K. Norel -7- 2e Blad VRIJDAG 10 APRIL 1998 No. 6695 Op 1 januari 1998 zijn drie belangrijke wetten op het gebied van het familie recht in werking getreden. Boek 1 - Personen- en familierecht - van het Burgerlijk Wetboek is op dit moment - voorlopig althans - aangepast aan de nu heersende maatschappelijke opvattin gen. Het kan als burger geen kwaad, kennis te nemen van de belangrijkste wijzigingen. De drie wijzigingen in het familierecht be treffen: - het nieuwe namenrecht; - het geregistreerd partnerschap; - het nieuwe gezagsrecht en afstammingsrecht. In dit artikel zullen slechts de eerste twee onderwerpen globaal worden behandeld. Het nieuwe namenrecht geldt ook voor buitenhuwelijkse situaties. Omdat hier voor ook nog speciale regels zijn gemaakt, wordt op deze situaties niet verder inge gaan. Ouders mogen voortaan ten aanzien van de geslachtsnaam (de achternaam) van hun kinderen, kiezen uit hun beider na men. Is eenmaal de geslachtsnaam geko zen, dan geldt deze keuze ook voor de vol gende kinderen die men samen krijgt. De naamkeuze moet uiterlijk worden ge daan bij de geboorte-aangifte en op een eenmaal gedane keuze, kan niet worden teruggekomen. Het is overigens bepaald niet zo, dat bij de geboorte-aangifte altijd duidelijk een keuze moet worden ge maakt. Wordt er geen keuze gemaakt, dan krijgt het kind automatisch de geslachts naam van de vader. Voor het geval ouders, die nu nog kleine kinderen hebben alsnog gebruik willen maken van de nieuwe regels, omdat zij hun kinderen persé de naam van de moe der willen geven, is er een overgangsrege ling. Tot 1 januari 2000 kunnen zij bij de ambtenaar van de burgerlijke stand de ge slachtsnaam laten veranderen, tenminste als de kinderen jonger dan twaalf jaar zijn. Ook hier geldt dat na de keuze, de vol gende kinderen ook de naam van de moe der krijgen. Van belang is verder, dat de naamkeuze kenbaar moet worden gemaakt door de be treffende ouder. Als bijvoorbeeld gekozen is voor de naam van de moeder, moet de moeder zelf persoonlijk de keuze kenbaar maken bij de geboorte-aangifte. Omdat een geboorte-aangifte plaats moet vinden binnen drie dagen na de geboorte, zal dat voor de moeder op de nodige praktische problemen stuiten. Het is dan verstandig. reeds vóór de geboorte, bij de notaris of de ambtenaar burgelijke stand, een akte te laten opmaken, waarbij de moeder bij voorbeeld de vader machtiging verleent tot het doen van de naamkeuze. Registratie van een partnerschap heeft in de parktijk dezelfde gevolgen als die van een huwelijk, met uitzondering van de ge volgen voor de kinderen. Dit betekent dat de partners, evenals in een huwelijk, ten opzichte van elkaar ver plichtingen hebben en na ontbinding van het geregistreerd partoerschap, een ali mentatieplicht hebben. Maken de partners vóór de registratie geen geregistreerde partnerschapsvoorwaarden, dan geldt een geregistreerd partnerschaps-gemeenschap van goederen. De voorwaarden en de ge meenschap zijn inhoudelijk gelijk aan hu welijkse voorwaarden of de algehele ge meenschap van goederen. Het geregistreerd partnerschap is moge lijk tussen zowel personen van hetzelfde geslacht. Ongehuwd samenwonenden kun nen hun partnerschap dus ook laten regis treren, maar dienen zich wel rekenschap te geven van het feit dat hun partnerschap geen gevolgen voor hun kinderen inhoudt. Eventueel zou dan erkenning van een kind door de vader aan de orde kunnen komen. De voltrekking van de registratie gebeurt bij een akte, die door de ambtenaar van de burgerlijke stand wordt opgemaakt. Wil men een extra feestelijk tintje aan de regi stratie geven, dan kan, op verzoek, de huwelijksplechtigheid, compleet met trouw jurk, 'ja-woord', etc. worden nagevolgd. Net als in een huwelijk kan er gescheiden worden. Als de partners het geregistreerd partnerschap met wederzijds goedvinden willen beëindigen, dan moeten zij een akte van beëindiging laten opmaken, die door beiden en door tenminste één advokaat of notaris is getekend. Daarna moet deze akte worden ingeschreven door de ambtenaar van de burgerlijke stand. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat scheiding plaatsvindt zonder onderlinge overeenkomsten. Deze beëindiging ge beurt, evenals in een echtscheidingszaak, door de rechtbank. Alleen al bij dit globale overzicht van de vernieuwde wetgeving, is te zien, dat deze vrij ingrijpend is. In het kader van dit arti kel is een uitgebreider behandeling niet mogelijk. Mocht u meer informatie willen hebben, dan kunt u altijd bij één van onze kantoren terecht. Wij hopen nl. D. V. een kinderzangmiddag te houden in de Ned. Herv. kerk. te Nieu we Tonge. Dit in samenwerking met ver schillende kinderkoren en zoveel moge lijk kinderen uit de omgeving. Wat zal het fijn zijn om met een heleboel kinderen te mogen zingen tot Gods eer. Het thema zal zijn: 'Kinderen zingen voor kinderen', we willen nl. de opbrengst van de te houden collecte, onder aftrek van kosten, bestemmen voor de gehandicapte kinderen in Suriname, met name het pro ject S VSC waar onze dorpsgenote Annet te Bruggeman werkt. Wij nodigen jullie uit om na de zangdienst samen met ons, en eventuele begeleiders, een broodje te eten in Elim. Op woensdag 15 april a.s. organiseert de Plaatselijke Commissie van SWO in Ooit gensplaat een grote bingo voor 50-plus- sers van Oostflakkee. De bingo wordt ge houden in 't Centrum, Van Weelstraat 10 en begint om 13.30 uur. De zaal is open om 13.00 uur. De kosten bedragen ƒ4,-. Tevens zal er een verloting gehouden worden. De loten kosten 4 voor 1,-. Er zijn weer leuke prijzen te verdienen. U bent van harte welkom! Wij hopen op een kerk vol met kinde ren, jullie komen toch ook? Nadere berichtgeving zal nog volgen. Bestuur Chr. Jeugdkoor 'Bid en Zing' Chr. Meisjeskoor 'Davina' te Nieuwe Tonge ■:S3:-ifKSiSi!KT;*-*iS**S*-:tKt;-S-:s-:t;iSiS*^^^^ 't Is feest, een ieder moet dit weten nadat de 9{eiTaan 't kxuisdout isgegaan is !Hy toch ook^weeT opgestaan, 't is feest en niemand mag dit ooit vergeten dat Hij dit voor ons alien heeftgedaan. "De wonden die men heeft gestagen, die heeft Hy aCs een mens gedragen !Hoe werd 9ÜJ pijn[ijl(^diep gewond teru/ijCmen Oiem naar 't leven stond hoorde niemand!>{em ooit kiagen. (Maar eenmaal heeft yly het volbracht omdat wij zonder zonde leven doordat 9üj ons xvilde vergeven heeft Hij niet aan Zichzelf gedacht Toch trouw aan het ü^ruisgeSleven. Maar nu! 't Is feest, de J-ker' is opgestaan Vang nu vol vreugd een danklied aan. Nelly Ploreit ;S■:fK»Kf:-;S3K^:■■:s*S^:^HeiS*■S:-:K■•:H*•;i:-:}c•iS*^^^^^ OFFICIEEL DEALER Brielle Slagveld 19 Tel. (0181)413777 Spijkenisse Kelvinweg 13 Tel. (0181)624900 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden Op D.V. 18 april organiseert het aktie- comité van de stichting 'In de Rechte Straat' op Goeree-Overflakkee een groot orgel- en paassamenzangconcert in de Ned. Herv. Kerk te Tholen. Het Van Dam-orgel zal op deze avond worden bespeeld door Klaas Jan Mulder. Naast eigen improvisaties en klassieke werken is er ook gelegenheid voor het zin gen van bekende en geliefde paasliederen. Kortom een uniek concert waarvan zowel orgel- als samenzangliefhebber zal genie ten. De opbrengst van deze avond komt ten goede aan de kerkbouw van de Protes tantse Gemeente van evangelist T. Van- huijsse in Tongeren. Aanvang 20.00 uur, kerk open 19.15 uur. Toegang volwassenen 7,50 en kinderen t/m 12 jaar 5,00. Kom en geniet mee van dit mooie concert in de monumentale Ned. Herv. kerk van Tholen. Maandag 13 april (Tweede Paasdag) is er een snuffel- en curiosamarkt in de zaal van Partycentrum 'Oostdam' aan de Jong- koenstraat 1 te Goedereede. Er is van alles te koop, zoals sieraden, klokken, horloges, postzegels, munten, huishoudelijke artikelen, enz., teveel om op te noemen. Bezoekers zijn welkom van 9.00 tot 15.00 uur en de toegang is gratis. Mocht u er ook een keer willen staan, er zijn nog enkele tafels beschikbaar. U kunt kontakt opnemen met 'de Lepel', tel. (0181)215813. En zij dwongen een zekere Simon van Cyrene, die daar voorbijging, komende van de akker, de vader van Alexander en Rufus, dat hij Zijn kruis droeg. (Markus 15:21) Het einde van de dag, de goede Vrijdag, komt in zicht. En dat betekent Golgotha en het Kruis komt in het zicht. Jezus is veroordeeld tot de zwaarste doodstraf. De hoge Joodse Raad, Herodes en Pilatus, de vertegenwoordigers van Kerk en (heidense) Overheid hebben gespro ken. Ze hebben als het ware allen deelge nomen aan Zijn (onschuldige) terecht stelling: Kruist Hem! Om te tonen, dat de veroordeelde instemt met de verdiende uitspraak dient hij zelf zijn kruis te dragen op weg naar Gol gotha. Zo is de misdadiger één met zijn smadelijke dood. Ook Jezus draagt de zware balk op de schouders. Het is Hem aan te zien, dat deze last ondragelijk dreigt te worden; de dagen en nachten daaraan voorafgaand eisen hun tol. Lichamelijk en mentaal is Hij reeds uitgeput. Het duurde allemaal zo lang en de verzoekingen waren velen. Geen wonder dat Hij struikelt om uitein delijk te vallen. De romeinse soldaten zijn geenszins van plan zelf dit gevloekte kruis voor Hem te dragen. Ze kijken om zich heen en grijpen een voorbijganger om dit vuile werk op zich te nemen. Het kruis dragen voor Hem, die niet meer kan. Voor een Ver oordeelde, die er nu al onder bezweken is. Wie is die man? Simon van Cyrene, her innert Markus zich. Een man uit het plaatsje Cyrenaica gelegen in het Afri kaanse Lybië. Is hij van oorsprong een Jood of Jodengenoot? Een heiden, blank of zwart? We weten niet wat hij te zoe ken heeft in Jeruzalem. We lezen slechts, dat hij 'toevallig' van zijn akkertje komt en op de terugweg is naar vrouw en kin deren. Hij heeft in ieder geval twee zonen: Alexander en Rufus. Thuis ver wacht men hem. En op zijn weg wordt hij plotseling op gehouden door die stoet rondom de Veroordeelde. Uit nieuwsgierigheid blijft hij even staan. Misschien heeft zijn ge voel gezegd: wat zielig, die man kan niet meer. En onverwacht wordt hij ruw in de kraag gegrepen. Hé, jij daar, jij moet zijn kruis dragen, want hij kan niet meer. Romeinen dulden als bezetters geen te genspraak. En alhoewel Simon er niets mee te maken heeft, loopt hij in eens in de stoet als de hoofdpersoon met het kruis van Jezus op zijn schouders. U begrijpt het al: hij moet gedwongen worden. Ondanks zijn tegenstribbelen pressen zij hem. Wat heeft hij met deze zaak te maken. Wat moeten vreemden hier van denken en stel je voor, dat bekenden van Simon hem zo zien. Om nog niet te spreken van zijn kinderen, die thuis zitten en wie hij straks moet vertel len wat er gebeurd is met vader. Anders horen ze het toch van anderen en dat maakt het voor hen nog veel moeilijker. Dat spookt hem allemaal door het hoofd, terwijl hij met zijn sterke schouders het zware onverdiende kruist torst, 't Is ronduit een schandaal. Was hij van middag maar thuis gebleven. Kruis dragen tegen wil en dank. Simon wil er eigenlijk niets mee te maken heb ben. Zo kan het ook ons vergaan in de lijdens weken. Wij hebben onze eigen bezighe den en moeten daarbij nog ons eigen kruis dragen ook. Elk huis heeft een kruis en ieder hart zijn eigen smart. Maar Zijn Kruis, daar willen wij niets mee te maken hebben. Het leven is zo al zwaar genoeg! Zo gaat de mensheid haar gang in kamers en keukens, in werk en wande ling en.in de kerk. Dat is de natuurlijk ste zaak van de wereld! Want een iege lijk was als verbergende het aangezicht voor Hem. :i! Is het dan mogelijk Zijn Kruis over te nemen? Hij heeft het kruis, dat is de vloek toch alleen gedragen. Wie van ons is bij machte om in het rechtsgeding met God en mensen het laatste verlossende woord te spreken. Of wie kan zijn leven over ziende zeggen, dat hij voor alle zonden genoegdoening heeft gegeven? Is Jezus nu juist niet de Enige door God Ver korene. Zijn Geliefde, die in staat was en bereid om het onmenselijke te volbren gen: de doem te dragen om zo verzoe ning te weeg te brengen.' Alles concen treert zich om Hem in de lijdensweken. En Simon dan? Hij demonstreert, dat een mens, die er niets mee te maken wil hebben, er toch onder komt, onder Zijn Kruis. Want onder dat kruis ontdek ik, dat ik er wel mee te maken heb, dat ik vloekwaardig ben vanwege mijn zonden. Dan komt het niet terecht dan moeten wij er aan. Dat betekent niet dat wij het kruis van Chris tus overnemen. Dat zij verre. Het is niet anders dan erkennen en belij den, dat Zijn kruis een overgenomen kruis is. Mijn vloek raakt Hem, Zijn oor deel wordt mijn oordeel. Zo worden de rollen omgekeerd. Simon maakt het ons op weg naar Golgotha zichtbaar. Zijn overname van het kruis maakt ons duidelijk, dat het zo niet kan en niet hoeft. Simon is vlak voor het kruis ons demonstratiemodel dat wij het niet kunnen. Zij zagen niemand dan Jezus alleen! Heeft Simon uit Cyrenaica het begrepen toen hij thuis kwam of later? Hij zal het wel verteld hebben wat hem onderweg overkwam. Paulus licht later een tipje van de sluier op door met name Rufus, de uitverkorene in de Heere en zijn moe der te groeten (Rom. 16). En men neemt algemeen aan dat het hier gaat om de zoon van Simon en diens vrouw. Ze na men in Rome kennelijk een ereplaats in. Is de gedwongen gang van Simon onder het kruis het hele gezin tot zegen gewor den? Want wie niets met Zijn kruis te maken wil hebben, die moet zijn eigen pak dra gen en dat is verschrikkelijk. Maar wie met Christus gekruisigd is - zo hebben de zonen van Simon later getuigd - die leeft. Niet hij of zij, maar Christus leeft in mij. Kruisovername van Hem is onmogelijk (Simon), maar Kruisovername door Hem (Christus) is mogelijk en nodig. Zo mag geroemd worden in de genade van de kruisdragende Koning. J.T.C. K»<B?KH<DE Middelhamis Heilevoetsluis Zierikzee Oud-Beijerland V^UIZHÏS Tel. (0187) 482188 Tel. (0181)320016 Tel. (0111) 413163 Tel. (0186) 613624 Maandagmiddag werd in een speelgoed winkel aan het Zuiderterras een 37-jarige uit Den Haag afkomstige vrouw aange houden wegens een geraffineerde winkel diefstal. De vrouw had in de zaak een grote doos, waarin normaal een kinder- loopauto van 59,95 behoort te zitten, ge vuld met divers ander speelgoed met een waarde van 747,- Met lijm uit de winkel had de vrouw de doos dichtgeplakt en was ermee naar de kassa gelopen om 59,95 af te rekenen. Een cassière vertrouwde het een en ander niet, temeer omdat de met de kinderloop- auto erin gevulde doos ongeveer één kilo weegt, maar nu ongeveer vijf kilo zwaar bleek. De Haagse winkeldievegge werd aan poli tiepersoneel van het bureau Zuidplein overgedragen en op het bureau in verae- kering gesteld. Op zaterdag 18 april geeft muziekvereni ging 'E.M.M.' o.l.v. Ivo Kouwenhoven een concert in het verenigingsgebouw 'Bommelstee', Schaapsweg 34 te Den Bommel. Het voorjaarsconcert belooft weer een ge varieerd programma, voor elk wat wils. Naast het optreden van het fanfare-orkest en het leerlingenorkest is nieuw dit jaar een optreden van de blokfluitgroep van de basisscholen, gezamenlijk met het leerlin genorkest. Zij spelen de 'Blokfluit Rock'. Dit stuk is geschreven door onze dirigent Ivo Kouwenhoven. Tevens zal er op deze avond een huldiging van een jubilaris plaatsvinden en zal ook de trekking van de grote verioting plaats vinden. Wij nodigen u allen uit bij dit concert aan wezig te zijn. Aanvang 20.00 uur, toegang gratis. Op zaterdag 18 april hoopt de Eben-Haë- zerschool te Goedereede-Havenhoofd een rommelmarkt te houden in en rondom de school. De opbrengst van deze rommel markt is bestemd voor de viering van het 75-jarig bestaan van de school. De school van Goedereede-Havenhoofd bestaat in juni 1999 75 jaar. Voor dit grote feest is best veel geld nodig, vandaar dat de rom melmarkt van dit jaar bestemd is voor dat doel. Het belooft een gezellige dag te worden: 's Morgens vroeg worden er oliebollen gebakken, zodat u tegen koffietijd een vers bolletje kunt komen kopen. U kunt dat 'bakkie' ook op de rommelmarkt nut tigen. Houdt u van gebakken of gerookte vis, kom dan zeker even langs! Verder treft u allerlei kraampjes aan met o.a. oude spulletjes, een winkel van sin- kel, tweedehands boeken en nog veel en veel meer. Voor de kinderen is er die dag ook heel wat te beleven: Raden, grabbe len, sjoelen, enz. enz. Kom daarom naar onze rommelmarkt! Op 18 april van 9.30 tot 16.00 uur bent u wel kom. Mensen, die met de auto komen, ver zoeken we langs de haven van Goede reede-Havenhoofd te parkeren, zodat er geen verkeerschaos ontstaat in de Blauwe Distelstraat; het is dan ongeveer drie mi nuten lopen naar de rommelmarkt. Maar daar kwam het volk van vier of vijf schepen bijeen in de grootste roef onder leiding van een schipper, die gaven had om voor te gaan. Hij had die gaven niet. Doch Riek zei dat hij het best kon en dat het feitelijk zijn plicht was, en ofschoon hij dat niet toegaf, las hij, omdat hij anders niets te doen had, toch voor zich zelf een preek uit het prekenboek en zocht hij in de Bijbel het hoofdstuk en de tekst op, die daarbij hoorden. Nadat Riek nog eens had aan gedrongen, zei hij: „Als jij het dan wilt, vooruit". Op het uur, waarop in het vaderland de avondkerk begon, zaten zij met z-'n allen, in de roef: het gezin en de knecht. Johannes had de Bijbel en de preek voor zich. Riek en Jaap hadden psalmboeken in de hand; de kinderen, onder de indruk van het vreemde, zaten muisstil op een rijtje. Naar het voorbeeld van de schipper in Hamburg meende Johannes dat hij er een complete dienst van maken moest met voorzang, tussenzang en na- zang. Bij het eerste zingen ging het evenwel al mis. De Psalm, die in het prekenboek stond opgegeven, had een onbekende melodie en van het noten schrift in het Psalmboek hadden zij geen verstand. Ze zongen allemaal wat anders. Jaap gaf het wel dra op. Riek kon na enkele regels ook niet verder en toen scheidden de kinderen er eveneens mee uit. Johannes, als voorganger, hield vol, ofschoon met zweet op het voorhoofd. Riek viel daarna weer in en samen haalden ze het eind van het vers, maar het ging zo stuntelig, dat Jaap en de kinderen ere om lachten, en daarmee was de eerbied weg. Wat hij moest bidden, had Johannes vooraf goed overlegd, maar nu het er aan toe kwam, was hij alles kwijt. Met de ogen dicht en de handen samen groef hij in zijn geheugen, doch hij kon wat hij had bedacht niet vinden. Het was drukkend stil in de roef; hij hoorde geschuifel en bij de kinderen onderdrukt gelach. Hij kon niet langer zoeken naar de bedachte woorden en daarom bad hij maar het gebed, dat hij aan tafel voor het eten altijd bad. Op zijn 'amen' volgde prompt viermaal het „Heere, zegen deze spijze" van de kinderen, van Hiddo af tot aan de kleuter toe. En Johannes kon daar moei lijk wat van zeggen, nadat hij zelf ook een „ver beurde maar onmisbare zegen over het voedsel van Uw hand verkregen" had gevraagd. Maar Jaap grinnikte om die reeks kindergebedjes en toen die lachte, kregen de kinderen ook pret en moest Jo hannes hen streng verbieden en tot stilte manen voor hij aan zijn preek begon. Hij las. Straks had hij deze preek gelezen en goed begrepen, naar hij meende. Maar thans struikelde hij over vreemde woorden en soms vatte hij de zin niet goed, zodat hij een verkeerde klemtoon legde. Onder het lezen even opziend, ontdekte hij dat Jaap het zich gemakkelijk gemaakt had in zijn hoekje en sliep, terwijl de kinderen op hun bank zaten te draaien. Daarna ging het nog slechter met het lezen. Hij hield de draad niet vast en zijn stem zweefde eentonig door de roef Toen de kinderen erg ongedurig werden, sloeg hij af en toe een ali nea over om het eind maar gauw te halen. Dat er een hiaat was, merkte toch niemand. Bijna aan het slot stoof Riek met een „En als het nou maar uit is!" overeind, om Hiddo bij het oor te grijpen en hem het trapje op en de roef uit te drukken. Doch van het dek af drong zijn geblèr nog door. Toen maakte Johannes er een eind aan zonder na- zang en met een heel kort dankgebed. Het was voor allen een opluchting dat het afgelopen was. „Da's eens, maar nooit weer", zei Johannes tot zijn vrouw, nadat Jaap en de kinderen verdwenen waren. „Je hebt je best gedaan", zei Riek, maar zij moest erkennen dat het niet meeviel kerk te houden in het gezin. Ze gingen met de kinderen nog een eindje wande len op de boulevard, waar het nu druk was van wandelaars. Riek voelde zich eenzaam te midden van een menigte, wier taal zij niet verstond. Zij gingen spoedig weer naar het schip terug en vroeg naar bed, omdat zij met hun tijd verlegen waren, verlangend naar de maandagmorgen, waarop ze fiks aan het werk zouden kunnen gaan. Een zon dag in den vreemde was niet veel gedaan. De Eben-Haëzer vond overvloedig vracht in Enge land. Zij voeren van de ene naar de andere haven en telkens was er nieuwe lading tegen goede prijs. Ze hadden er best de gehele winter kunnen blijven, maar Riek stond er op om met de Kerst naar huis te gaan en Johannes wilde ook graag met de feest dagen in het vaderland zijn. In een kleine haven aan de Zuidkust laadden ze cement voor Harlingen. Het was nog geen half de cember, toen ze hun vracht aan boord hadden en dus was er ruim tijd om vóór het Kerstfeest thuis te varen, als er zich een gunstige gelegenheid wou voordoen. Maar die gelegenheid deed zich niet voor. De wind was Zuid en bij die wind kon men onmoge lijk de haven uitzeilen, werd tegen Johannes gezegd. En er was geen sleepboot om hen er uit te helpen. Ook scheen het onmogelijk om sleepboot hulp te krijgen, hoe vaak Johannes ook aan zijn makelaar en aan de havenmeester vroeg te zorgen dat er een boot kwam. Johannes verdacht er de beide heren van te heulen met de neringdoenden in het stadje, die wel graag zagen dat er schepen in hun haven werden vastgehouden, omdat zij dan proviand konden leveren. Intussen verbeet Johannes zich. Aan het schip was, nadat Jaap en hii verscheiden dagen achtereen de teerbol en de verfkwast hadden gehanteerd, niets meer te doen en het laatste scheurtje in het zeil doek was genaaid. De schipper liep te trippetrap- pen, niet enkel om de kostbare tijd, die nutteloos verloren ging, maar ook omdat ze nu wellicht niet met de Kerst in Groningen zouden zijn. Hoezeer bij hem het werk vóór alles ging, nu het plan een maal gevat was, wilde hij de feestweek aan het eind van het jaar thuis zijn. De wind bleef echter uit het Zuiden waaien. Op een morgen keek Johannes eerst naar de lucht, toen naar zijn wimpel en daarna naar de haven mond en de uitgang van de baai daarvoor. De wind was nog steeds Zuid, maar kon hij daarom niet in zee komen? De haven kwam hij stellig uit, al zou dat ook al draaiend aan het gangspil moeten gaan. Maar de baai! De vissers zeiden; het kon niet bij Zuidenwind. Doch als hij het zo aanzag, was de baai toch ruim en de mond vrij wijd. Voor een groot schip was het wellicht geen doen, maar zou hij het met zijn kof niet kunnen klaren? Hij dacht van wel en hij begon waarlijk te geloven dat de vissers, die beweerden dat het niet kon, ook in het complot waren met de makelaar, de havenmeester en de neringzieke kruideniers. Hij riep Jaap: „We gaan 't proberen. Los voor en achter!" Aan het gangspil trokken ze zich de haven uit en daarna hesen zij het zeil. Tweemaal scheerde de kof dwars over de baai; toen ze voor de derde keer overstag gingen, zaten ze, naar Johannes meende, in een goede hoek om in het ruime sop te komen. Hij stond aan het roer en regeerde het grootzeil: de knecht bediende fok en kluiver. De kof liep prach tig bij de wind; het schuim spatte over het dek. „We halen het schipper!" riep Jaap naar achter. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 3