EIÜVI1DEI1-l1IEmi/5
Vernieuwingen in het familierecht
M
Overdenking
HANDIG?
Grote bingo
in Ooitgensplaat
"Paasfeest 1998
uit de
Heilige Schrift
Rommelmarkt
Kinderen, komen jullie
ook zingen?
Grote orgel- en paas-
samenzangavond
Voorjaarsconcert 'E.M.M.'
Vrouwvolk aan boord
Snuffelen in Goedereede
Kruisovername
flakkee verhuizingen b.v.
op het Havenhoofd
te Goedereede
VERVOLGVERHAAL
Het nieuwe namenrecht
Het geregistreerd
partnerschap
Reserveer dan
alvast woensdag 6 mei a.s.
(de woensdag in de meivakantie)
Autobedrijf Jan van Dijk
door Klaas Jan Mulder
Gaat u maar rustig
slapen. Wij verhuizen
uw meubelen als eieren.
K. Norel
-7-
2e Blad
VRIJDAG 10 APRIL 1998
No. 6695
Op 1 januari 1998 zijn drie belangrijke
wetten op het gebied van het familie
recht in werking getreden. Boek 1 -
Personen- en familierecht - van het
Burgerlijk Wetboek is op dit moment -
voorlopig althans - aangepast aan de nu
heersende maatschappelijke opvattin
gen. Het kan als burger geen kwaad,
kennis te nemen van de belangrijkste
wijzigingen.
De drie wijzigingen in het familierecht be
treffen:
- het nieuwe namenrecht;
- het geregistreerd partnerschap;
- het nieuwe gezagsrecht
en afstammingsrecht.
In dit artikel zullen slechts de eerste twee
onderwerpen globaal worden behandeld.
Het nieuwe namenrecht geldt ook voor
buitenhuwelijkse situaties. Omdat hier
voor ook nog speciale regels zijn gemaakt,
wordt op deze situaties niet verder inge
gaan.
Ouders mogen voortaan ten aanzien van
de geslachtsnaam (de achternaam) van
hun kinderen, kiezen uit hun beider na
men. Is eenmaal de geslachtsnaam geko
zen, dan geldt deze keuze ook voor de vol
gende kinderen die men samen krijgt.
De naamkeuze moet uiterlijk worden ge
daan bij de geboorte-aangifte en op een
eenmaal gedane keuze, kan niet worden
teruggekomen. Het is overigens bepaald
niet zo, dat bij de geboorte-aangifte altijd
duidelijk een keuze moet worden ge
maakt. Wordt er geen keuze gemaakt, dan
krijgt het kind automatisch de geslachts
naam van de vader.
Voor het geval ouders, die nu nog kleine
kinderen hebben alsnog gebruik willen
maken van de nieuwe regels, omdat zij
hun kinderen persé de naam van de moe
der willen geven, is er een overgangsrege
ling. Tot 1 januari 2000 kunnen zij bij de
ambtenaar van de burgerlijke stand de ge
slachtsnaam laten veranderen, tenminste
als de kinderen jonger dan twaalf jaar zijn.
Ook hier geldt dat na de keuze, de vol
gende kinderen ook de naam van de moe
der krijgen.
Van belang is verder, dat de naamkeuze
kenbaar moet worden gemaakt door de be
treffende ouder. Als bijvoorbeeld gekozen
is voor de naam van de moeder, moet de
moeder zelf persoonlijk de keuze kenbaar
maken bij de geboorte-aangifte. Omdat
een geboorte-aangifte plaats moet vinden
binnen drie dagen na de geboorte, zal dat
voor de moeder op de nodige praktische
problemen stuiten. Het is dan verstandig.
reeds vóór de geboorte, bij de notaris of de
ambtenaar burgelijke stand, een akte te
laten opmaken, waarbij de moeder bij
voorbeeld de vader machtiging verleent
tot het doen van de naamkeuze.
Registratie van een partnerschap heeft in
de parktijk dezelfde gevolgen als die van
een huwelijk, met uitzondering van de ge
volgen voor de kinderen.
Dit betekent dat de partners, evenals in een
huwelijk, ten opzichte van elkaar ver
plichtingen hebben en na ontbinding van
het geregistreerd partoerschap, een ali
mentatieplicht hebben. Maken de partners
vóór de registratie geen geregistreerde
partnerschapsvoorwaarden, dan geldt een
geregistreerd partnerschaps-gemeenschap
van goederen. De voorwaarden en de ge
meenschap zijn inhoudelijk gelijk aan hu
welijkse voorwaarden of de algehele ge
meenschap van goederen.
Het geregistreerd partnerschap is moge
lijk tussen zowel personen van hetzelfde
geslacht. Ongehuwd samenwonenden kun
nen hun partnerschap dus ook laten regis
treren, maar dienen zich wel rekenschap te
geven van het feit dat hun partnerschap
geen gevolgen voor hun kinderen inhoudt.
Eventueel zou dan erkenning van een kind
door de vader aan de orde kunnen komen.
De voltrekking van de registratie gebeurt
bij een akte, die door de ambtenaar van de
burgerlijke stand wordt opgemaakt. Wil
men een extra feestelijk tintje aan de regi
stratie geven, dan kan, op verzoek, de
huwelijksplechtigheid, compleet met trouw
jurk, 'ja-woord', etc. worden nagevolgd.
Net als in een huwelijk kan er gescheiden
worden. Als de partners het geregistreerd
partnerschap met wederzijds goedvinden
willen beëindigen, dan moeten zij een akte
van beëindiging laten opmaken, die door
beiden en door tenminste één advokaat of
notaris is getekend. Daarna moet deze akte
worden ingeschreven door de ambtenaar
van de burgerlijke stand.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat
scheiding plaatsvindt zonder onderlinge
overeenkomsten. Deze beëindiging ge
beurt, evenals in een echtscheidingszaak,
door de rechtbank.
Alleen al bij dit globale overzicht van de
vernieuwde wetgeving, is te zien, dat deze
vrij ingrijpend is. In het kader van dit arti
kel is een uitgebreider behandeling niet
mogelijk. Mocht u meer informatie willen
hebben, dan kunt u altijd bij één van onze
kantoren terecht.
Wij hopen nl. D. V. een kinderzangmiddag
te houden in de Ned. Herv. kerk. te Nieu
we Tonge. Dit in samenwerking met ver
schillende kinderkoren en zoveel moge
lijk kinderen uit de omgeving. Wat zal het
fijn zijn om met een heleboel kinderen te
mogen zingen tot Gods eer.
Het thema zal zijn: 'Kinderen zingen voor
kinderen', we willen nl. de opbrengst van
de te houden collecte, onder aftrek van
kosten, bestemmen voor de gehandicapte
kinderen in Suriname, met name het pro
ject S VSC waar onze dorpsgenote Annet
te Bruggeman werkt.
Wij nodigen jullie uit om na de zangdienst
samen met ons, en eventuele begeleiders,
een broodje te eten in Elim.
Op woensdag 15 april a.s. organiseert de
Plaatselijke Commissie van SWO in Ooit
gensplaat een grote bingo voor 50-plus-
sers van Oostflakkee. De bingo wordt ge
houden in 't Centrum, Van Weelstraat 10
en begint om 13.30 uur. De zaal is open
om 13.00 uur. De kosten bedragen ƒ4,-.
Tevens zal er een verloting gehouden
worden. De loten kosten 4 voor 1,-. Er
zijn weer leuke prijzen te verdienen.
U bent van harte welkom!
Wij hopen op een kerk vol met kinde
ren, jullie komen toch ook?
Nadere berichtgeving zal nog volgen.
Bestuur Chr. Jeugdkoor 'Bid en Zing'
Chr. Meisjeskoor 'Davina'
te Nieuwe Tonge
■:S3:-ifKSiSi!KT;*-*iS**S*-:tKt;-S-:s-:t;iSiS*^^^^
't Is feest, een ieder moet dit weten
nadat de 9{eiTaan 't kxuisdout
isgegaan
is !Hy toch ook^weeT opgestaan,
't is feest en niemand mag dit ooit
vergeten
dat Hij dit voor ons alien heeftgedaan.
"De wonden die men heeft gestagen,
die heeft Hy aCs een mens gedragen
!Hoe werd 9ÜJ pijn[ijl(^diep gewond
teru/ijCmen Oiem naar 't leven stond
hoorde niemand!>{em ooit kiagen.
(Maar eenmaal heeft yly het volbracht
omdat wij zonder zonde leven
doordat 9üj ons xvilde vergeven
heeft Hij niet aan Zichzelf gedacht
Toch trouw aan het ü^ruisgeSleven.
Maar nu!
't Is feest, de J-ker' is opgestaan
Vang nu vol vreugd een danklied aan.
Nelly Ploreit
;S■:fK»Kf:-;S3K^:■■:s*S^:^HeiS*■S:-:K■•:H*•;i:-:}c•iS*^^^^^
OFFICIEEL DEALER
Brielle
Slagveld 19
Tel. (0181)413777
Spijkenisse
Kelvinweg 13
Tel. (0181)624900
Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden
Op D.V. 18 april organiseert het aktie-
comité van de stichting 'In de Rechte
Straat' op Goeree-Overflakkee een groot
orgel- en paassamenzangconcert in de
Ned. Herv. Kerk te Tholen.
Het Van Dam-orgel zal op deze avond
worden bespeeld door Klaas Jan Mulder.
Naast eigen improvisaties en klassieke
werken is er ook gelegenheid voor het zin
gen van bekende en geliefde paasliederen.
Kortom een uniek concert waarvan zowel
orgel- als samenzangliefhebber zal genie
ten.
De opbrengst van deze avond komt ten
goede aan de kerkbouw van de Protes
tantse Gemeente van evangelist T. Van-
huijsse in Tongeren.
Aanvang 20.00 uur, kerk open 19.15 uur.
Toegang volwassenen 7,50 en kinderen
t/m 12 jaar 5,00.
Kom en geniet mee van dit mooie concert
in de monumentale Ned. Herv. kerk van
Tholen.
Maandag 13 april (Tweede Paasdag) is er
een snuffel- en curiosamarkt in de zaal van
Partycentrum 'Oostdam' aan de Jong-
koenstraat 1 te Goedereede.
Er is van alles te koop, zoals sieraden,
klokken, horloges, postzegels, munten,
huishoudelijke artikelen, enz., teveel om
op te noemen.
Bezoekers zijn welkom van 9.00 tot 15.00
uur en de toegang is gratis.
Mocht u er ook een keer willen staan, er
zijn nog enkele tafels beschikbaar. U kunt
kontakt opnemen met 'de Lepel', tel.
(0181)215813.
En zij dwongen een zekere Simon
van Cyrene, die daar voorbijging,
komende van de akker, de vader
van Alexander en Rufus, dat hij
Zijn kruis droeg.
(Markus 15:21)
Het einde van de dag, de goede Vrijdag,
komt in zicht. En dat betekent Golgotha
en het Kruis komt in het zicht. Jezus is
veroordeeld tot de zwaarste doodstraf.
De hoge Joodse Raad, Herodes en
Pilatus, de vertegenwoordigers van Kerk
en (heidense) Overheid hebben gespro
ken. Ze hebben als het ware allen deelge
nomen aan Zijn (onschuldige) terecht
stelling: Kruist Hem!
Om te tonen, dat de veroordeelde instemt
met de verdiende uitspraak dient hij zelf
zijn kruis te dragen op weg naar Gol
gotha. Zo is de misdadiger één met zijn
smadelijke dood.
Ook Jezus draagt de zware balk op de
schouders. Het is Hem aan te zien, dat
deze last ondragelijk dreigt te worden; de
dagen en nachten daaraan voorafgaand
eisen hun tol. Lichamelijk en mentaal is
Hij reeds uitgeput. Het duurde allemaal
zo lang en de verzoekingen waren velen.
Geen wonder dat Hij struikelt om uitein
delijk te vallen.
De romeinse soldaten zijn geenszins van
plan zelf dit gevloekte kruis voor Hem te
dragen. Ze kijken om zich heen en grijpen
een voorbijganger om dit vuile werk op
zich te nemen. Het kruis dragen voor
Hem, die niet meer kan. Voor een Ver
oordeelde, die er nu al onder bezweken is.
Wie is die man? Simon van Cyrene, her
innert Markus zich. Een man uit het
plaatsje Cyrenaica gelegen in het Afri
kaanse Lybië. Is hij van oorsprong een
Jood of Jodengenoot? Een heiden, blank
of zwart? We weten niet wat hij te zoe
ken heeft in Jeruzalem. We lezen slechts,
dat hij 'toevallig' van zijn akkertje komt
en op de terugweg is naar vrouw en kin
deren. Hij heeft in ieder geval twee
zonen: Alexander en Rufus. Thuis ver
wacht men hem.
En op zijn weg wordt hij plotseling op
gehouden door die stoet rondom de
Veroordeelde. Uit nieuwsgierigheid blijft
hij even staan. Misschien heeft zijn ge
voel gezegd: wat zielig, die man kan niet
meer. En onverwacht wordt hij ruw in de
kraag gegrepen. Hé, jij daar, jij moet zijn
kruis dragen, want hij kan niet meer.
Romeinen dulden als bezetters geen te
genspraak. En alhoewel Simon er niets
mee te maken heeft, loopt hij in eens in
de stoet als de hoofdpersoon met het
kruis van Jezus op zijn schouders.
U begrijpt het al: hij moet gedwongen
worden. Ondanks zijn tegenstribbelen
pressen zij hem. Wat heeft hij met deze
zaak te maken. Wat moeten vreemden
hier van denken en stel je voor, dat
bekenden van Simon hem zo zien. Om
nog niet te spreken van zijn kinderen, die
thuis zitten en wie hij straks moet vertel
len wat er gebeurd is met vader. Anders
horen ze het toch van anderen en dat
maakt het voor hen nog veel moeilijker.
Dat spookt hem allemaal door het hoofd,
terwijl hij met zijn sterke schouders
het zware onverdiende kruist torst,
't Is ronduit een schandaal. Was hij van
middag maar thuis gebleven.
Kruis dragen tegen wil en dank. Simon
wil er eigenlijk niets mee te maken heb
ben.
Zo kan het ook ons vergaan in de lijdens
weken. Wij hebben onze eigen bezighe
den en moeten daarbij nog ons eigen
kruis dragen ook. Elk huis heeft een
kruis en ieder hart zijn eigen smart. Maar
Zijn Kruis, daar willen wij niets mee te
maken hebben. Het leven is zo al zwaar
genoeg! Zo gaat de mensheid haar gang
in kamers en keukens, in werk en wande
ling en.in de kerk. Dat is de natuurlijk
ste zaak van de wereld! Want een iege
lijk was als verbergende het aangezicht
voor Hem.
:i!
Is het dan mogelijk Zijn Kruis over te
nemen?
Hij heeft het kruis, dat is de vloek toch
alleen gedragen. Wie van ons is bij
machte om in het rechtsgeding met God
en mensen het laatste verlossende woord
te spreken. Of wie kan zijn leven over
ziende zeggen, dat hij voor alle zonden
genoegdoening heeft gegeven? Is Jezus
nu juist niet de Enige door God Ver
korene. Zijn Geliefde, die in staat was en
bereid om het onmenselijke te volbren
gen: de doem te dragen om zo verzoe
ning te weeg te brengen.' Alles concen
treert zich om Hem in de lijdensweken.
En Simon dan?
Hij demonstreert, dat een mens, die er
niets mee te maken wil hebben, er toch
onder komt, onder Zijn Kruis. Want
onder dat kruis ontdek ik, dat ik er wel
mee te maken heb, dat ik vloekwaardig
ben vanwege mijn zonden. Dan komt het
niet terecht dan moeten wij er aan. Dat
betekent niet dat wij het kruis van Chris
tus overnemen. Dat zij verre.
Het is niet anders dan erkennen en belij
den, dat Zijn kruis een overgenomen
kruis is. Mijn vloek raakt Hem, Zijn oor
deel wordt mijn oordeel.
Zo worden de rollen omgekeerd. Simon
maakt het ons op weg naar Golgotha
zichtbaar. Zijn overname van het kruis
maakt ons duidelijk, dat het zo niet kan
en niet hoeft. Simon is vlak voor het
kruis ons demonstratiemodel dat wij het
niet kunnen.
Zij zagen niemand dan Jezus alleen!
Heeft Simon uit Cyrenaica het begrepen
toen hij thuis kwam of later? Hij zal het
wel verteld hebben wat hem onderweg
overkwam. Paulus licht later een tipje
van de sluier op door met name Rufus,
de uitverkorene in de Heere en zijn moe
der te groeten (Rom. 16). En men neemt
algemeen aan dat het hier gaat om de
zoon van Simon en diens vrouw. Ze na
men in Rome kennelijk een ereplaats in.
Is de gedwongen gang van Simon onder
het kruis het hele gezin tot zegen gewor
den?
Want wie niets met Zijn kruis te maken
wil hebben, die moet zijn eigen pak dra
gen en dat is verschrikkelijk.
Maar wie met Christus gekruisigd is - zo
hebben de zonen van Simon later getuigd
- die leeft. Niet hij of zij, maar Christus
leeft in mij.
Kruisovername van Hem is onmogelijk
(Simon), maar Kruisovername door Hem
(Christus) is mogelijk en nodig.
Zo mag geroemd worden in de genade
van de kruisdragende Koning.
J.T.C.
K»<B?KH<DE Middelhamis Heilevoetsluis Zierikzee Oud-Beijerland
V^UIZHÏS Tel. (0187) 482188 Tel. (0181)320016 Tel. (0111) 413163 Tel. (0186) 613624
Maandagmiddag werd in een speelgoed
winkel aan het Zuiderterras een 37-jarige
uit Den Haag afkomstige vrouw aange
houden wegens een geraffineerde winkel
diefstal. De vrouw had in de zaak een
grote doos, waarin normaal een kinder-
loopauto van 59,95 behoort te zitten, ge
vuld met divers ander speelgoed met een
waarde van 747,-
Met lijm uit de winkel had de vrouw de
doos dichtgeplakt en was ermee naar de
kassa gelopen om 59,95 af te rekenen.
Een cassière vertrouwde het een en ander
niet, temeer omdat de met de kinderloop-
auto erin gevulde doos ongeveer één kilo
weegt, maar nu ongeveer vijf kilo zwaar
bleek.
De Haagse winkeldievegge werd aan poli
tiepersoneel van het bureau Zuidplein
overgedragen en op het bureau in verae-
kering gesteld.
Op zaterdag 18 april geeft muziekvereni
ging 'E.M.M.' o.l.v. Ivo Kouwenhoven
een concert in het verenigingsgebouw
'Bommelstee', Schaapsweg 34 te Den
Bommel.
Het voorjaarsconcert belooft weer een ge
varieerd programma, voor elk wat wils.
Naast het optreden van het fanfare-orkest
en het leerlingenorkest is nieuw dit jaar
een optreden van de blokfluitgroep van de
basisscholen, gezamenlijk met het leerlin
genorkest. Zij spelen de 'Blokfluit Rock'.
Dit stuk is geschreven door onze dirigent
Ivo Kouwenhoven.
Tevens zal er op deze avond een huldiging
van een jubilaris plaatsvinden en zal ook
de trekking van de grote verioting plaats
vinden.
Wij nodigen u allen uit bij dit concert aan
wezig te zijn. Aanvang 20.00 uur, toegang
gratis.
Op zaterdag 18 april hoopt de Eben-Haë-
zerschool te Goedereede-Havenhoofd een
rommelmarkt te houden in en rondom de
school. De opbrengst van deze rommel
markt is bestemd voor de viering van het
75-jarig bestaan van de school. De school
van Goedereede-Havenhoofd bestaat in
juni 1999 75 jaar. Voor dit grote feest is
best veel geld nodig, vandaar dat de rom
melmarkt van dit jaar bestemd is voor dat
doel.
Het belooft een gezellige dag te worden:
's Morgens vroeg worden er oliebollen
gebakken, zodat u tegen koffietijd een
vers bolletje kunt komen kopen. U kunt
dat 'bakkie' ook op de rommelmarkt nut
tigen. Houdt u van gebakken of gerookte
vis, kom dan zeker even langs!
Verder treft u allerlei kraampjes aan met
o.a. oude spulletjes, een winkel van sin-
kel, tweedehands boeken en nog veel en
veel meer. Voor de kinderen is er die dag
ook heel wat te beleven: Raden, grabbe
len, sjoelen, enz. enz.
Kom daarom naar onze rommelmarkt! Op
18 april van 9.30 tot 16.00 uur bent u wel
kom. Mensen, die met de auto komen, ver
zoeken we langs de haven van Goede
reede-Havenhoofd te parkeren, zodat er
geen verkeerschaos ontstaat in de Blauwe
Distelstraat; het is dan ongeveer drie mi
nuten lopen naar de rommelmarkt.
Maar daar kwam het volk van vier of vijf
schepen bijeen in de grootste roef onder
leiding van een schipper, die gaven had
om voor te gaan. Hij had die gaven niet.
Doch Riek zei dat hij het best kon en dat
het feitelijk zijn plicht was, en ofschoon
hij dat niet toegaf, las hij, omdat hij
anders niets te doen had, toch voor zich
zelf een preek uit het prekenboek en
zocht hij in de Bijbel het hoofdstuk en de tekst op,
die daarbij hoorden. Nadat Riek nog eens had aan
gedrongen, zei hij: „Als jij het dan wilt, vooruit".
Op het uur, waarop in het vaderland de avondkerk
begon, zaten zij met z-'n allen, in de roef: het gezin
en de knecht.
Johannes had de Bijbel en de preek voor zich.
Riek en Jaap hadden psalmboeken in de hand; de
kinderen, onder de indruk van het vreemde, zaten
muisstil op een rijtje.
Naar het voorbeeld van de schipper in Hamburg
meende Johannes dat hij er een complete dienst
van maken moest met voorzang, tussenzang en na-
zang.
Bij het eerste zingen ging het evenwel al mis. De
Psalm, die in het prekenboek stond opgegeven,
had een onbekende melodie en van het noten
schrift in het Psalmboek hadden zij geen verstand.
Ze zongen allemaal wat anders. Jaap gaf het wel
dra op. Riek kon na enkele regels ook niet verder
en toen scheidden de kinderen er eveneens mee
uit. Johannes, als voorganger, hield vol, ofschoon
met zweet op het voorhoofd. Riek viel daarna
weer in en samen haalden ze het eind van het vers,
maar het ging zo stuntelig, dat Jaap en de kinderen
ere om lachten, en daarmee was de eerbied weg.
Wat hij moest bidden, had Johannes vooraf goed
overlegd, maar nu het er aan toe kwam, was hij
alles kwijt. Met de ogen dicht en de handen samen
groef hij in zijn geheugen, doch hij kon wat hij
had bedacht niet vinden. Het was drukkend stil in
de roef; hij hoorde geschuifel en bij de kinderen
onderdrukt gelach. Hij kon niet langer zoeken naar
de bedachte woorden en daarom bad hij maar het
gebed, dat hij aan tafel voor het eten altijd bad. Op
zijn 'amen' volgde prompt viermaal het „Heere,
zegen deze spijze" van de kinderen, van Hiddo af
tot aan de kleuter toe. En Johannes kon daar moei
lijk wat van zeggen, nadat hij zelf ook een „ver
beurde maar onmisbare zegen over het voedsel
van Uw hand verkregen" had gevraagd. Maar Jaap
grinnikte om die reeks kindergebedjes en toen die
lachte, kregen de kinderen ook pret en moest Jo
hannes hen streng verbieden en tot stilte manen
voor hij aan zijn preek begon.
Hij las. Straks had hij deze preek gelezen en goed
begrepen, naar hij meende. Maar thans struikelde
hij over vreemde woorden en soms vatte hij de zin
niet goed, zodat hij een verkeerde klemtoon legde.
Onder het lezen even opziend, ontdekte hij dat
Jaap het zich gemakkelijk gemaakt had in zijn
hoekje en sliep, terwijl de kinderen op hun bank
zaten te draaien. Daarna ging het nog slechter met
het lezen. Hij hield de draad niet vast en zijn stem
zweefde eentonig door de roef Toen de kinderen
erg ongedurig werden, sloeg hij af en toe een ali
nea over om het eind maar gauw te halen. Dat er
een hiaat was, merkte toch niemand. Bijna aan het
slot stoof Riek met een „En als het nou maar uit
is!" overeind, om Hiddo bij het oor te grijpen en
hem het trapje op en de roef uit te drukken. Doch
van het dek af drong zijn geblèr nog door.
Toen maakte Johannes er een eind aan zonder na-
zang en met een heel kort dankgebed. Het was
voor allen een opluchting dat het afgelopen was.
„Da's eens, maar nooit weer", zei Johannes tot
zijn vrouw, nadat Jaap en de kinderen verdwenen
waren.
„Je hebt je best gedaan", zei Riek, maar zij moest
erkennen dat het niet meeviel kerk te houden in
het gezin.
Ze gingen met de kinderen nog een eindje wande
len op de boulevard, waar het nu druk was van
wandelaars. Riek voelde zich eenzaam te midden
van een menigte, wier taal zij niet verstond. Zij
gingen spoedig weer naar het schip terug en vroeg
naar bed, omdat zij met hun tijd verlegen waren,
verlangend naar de maandagmorgen, waarop ze
fiks aan het werk zouden kunnen gaan. Een zon
dag in den vreemde was niet veel gedaan.
De Eben-Haëzer vond overvloedig vracht in Enge
land. Zij voeren van de ene naar de andere haven
en telkens was er nieuwe lading tegen goede prijs.
Ze hadden er best de gehele winter kunnen blijven,
maar Riek stond er op om met de Kerst naar huis
te gaan en Johannes wilde ook graag met de feest
dagen in het vaderland zijn.
In een kleine haven aan de Zuidkust laadden ze
cement voor Harlingen. Het was nog geen half de
cember, toen ze hun vracht aan boord hadden en
dus was er ruim tijd om vóór het Kerstfeest thuis
te varen, als er zich een gunstige gelegenheid wou
voordoen.
Maar die gelegenheid deed zich niet voor. De
wind was Zuid en bij die wind kon men onmoge
lijk de haven uitzeilen, werd tegen Johannes
gezegd. En er was geen sleepboot om hen er uit te
helpen. Ook scheen het onmogelijk om sleepboot
hulp te krijgen, hoe vaak Johannes ook aan zijn
makelaar en aan de havenmeester vroeg te zorgen
dat er een boot kwam. Johannes verdacht er de
beide heren van te heulen met de neringdoenden in
het stadje, die wel graag zagen dat er schepen in
hun haven werden vastgehouden, omdat zij dan
proviand konden leveren.
Intussen verbeet Johannes zich. Aan het schip was,
nadat Jaap en hii verscheiden dagen achtereen de
teerbol en de verfkwast hadden gehanteerd, niets
meer te doen en het laatste scheurtje in het zeil
doek was genaaid. De schipper liep te trippetrap-
pen, niet enkel om de kostbare tijd, die nutteloos
verloren ging, maar ook omdat ze nu wellicht niet
met de Kerst in Groningen zouden zijn. Hoezeer
bij hem het werk vóór alles ging, nu het plan een
maal gevat was, wilde hij de feestweek aan het
eind van het jaar thuis zijn. De wind bleef echter
uit het Zuiden waaien.
Op een morgen keek Johannes eerst naar de lucht,
toen naar zijn wimpel en daarna naar de haven
mond en de uitgang van de baai daarvoor. De wind
was nog steeds Zuid, maar kon hij daarom niet in
zee komen? De haven kwam hij stellig uit, al zou
dat ook al draaiend aan het gangspil moeten gaan.
Maar de baai! De vissers zeiden; het kon niet bij
Zuidenwind. Doch als hij het zo aanzag, was de
baai toch ruim en de mond vrij wijd. Voor een
groot schip was het wellicht geen doen, maar zou
hij het met zijn kof niet kunnen klaren? Hij dacht
van wel en hij begon waarlijk te geloven dat de
vissers, die beweerden dat het niet kon, ook in het
complot waren met de makelaar, de havenmeester
en de neringzieke kruideniers. Hij riep Jaap: „We
gaan 't proberen. Los voor en achter!"
Aan het gangspil trokken ze zich de haven uit en
daarna hesen zij het zeil. Tweemaal scheerde de
kof dwars over de baai; toen ze voor de derde keer
overstag gingen, zaten ze, naar Johannes meende,
in een goede hoek om in het ruime sop te komen.
Hij stond aan het roer en regeerde het grootzeil: de
knecht bediende fok en kluiver. De kof liep prach
tig bij de wind; het schuim spatte over het dek.
„We halen het schipper!" riep Jaap naar achter.
(wordt vervolgd)